De ChristenUnie

Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De ChristenUnie

Bericht door xplosive »

Pilgrim schreef:
di dec 22, 2020 12:39 am
ChristenUnie...

Afbeelding

De Telegraaf
Als het er om gaat om Armeense christenen te helpen vind ik het nog niet zo verkeerd. Maar ik vrees dat met de ambities van de ChristenUnie vooral het Paard van Troje wordt binnengehaald.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: De ChristenUnie

Bericht door hans van de mortel »

Ik kan er niks aan doen.

Ik mag die Van der Staaij wel van het SGP. Maar Gert-Jan Segers van de ChristenUnie vind ik een regelrechte klassieke stiekemerd. Uiterst onbetrouwbaar. Dat negatieve oordeel heb ik vooral overgehouden door steeds aandachtig hem in de gaten te houden wanneer hij in de Tweede Kamer aan het interrumperen was. Vooral wanneer Wilders aan het woord was.

Als Nederland het moet hebben van Gert-Jan Segers dan is een fusie met een moslimpartij als DENK niet ver weg meer. Stel dat DENK de grootste zou zijn. :thinking:
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: De ChristenUnie

Bericht door Pilgrim »

Aan Gert-Jan Segers

Posted on 3 april 2021 by Jan Dijkgraaf

Afbeelding

Meneer Segers,

Als u woord houdt, heeft u de capo di tutti capi gisteren alsnog de genadeklap gegeven.

De ChristenUnie zal, zo zei u tegen het Nederlands Dagblad, geen deel uitmaken van een vierde kabinet-Rutte.

Ter voorkoming van misverstanden citeer ik u even letterlijk.

“Daarvoor is er gewoon te veel gebeurd.”

“Dat er hardop werd gefantaseerd over hoe je een kritisch en vasthoudend Kamerlid weg kunt krijgen, is voor onze fractie niet te verteren.”

“Dat is niet één incident, maar een uiting van een dieper liggend probleem, van een cultuur die niet deugt, van macht die geen tegenmacht duldt.”

“Wij willen niet terug naar ’business as usual’. Daarom hebben we als fractie ook al meteen besloten: wij kunnen geen deel uitmaken van een vierde kabinet-Rutte. Dat kunnen wij niet verantwoorden.”

Helder!

En heel veel dank.

Want nu blijkt dat de besmettelijke karakterkanker die onder aanvoering van Mark Rutte door het politieke landschap woekert toch te genezen is. De fractie van de ChristenUnie is er éindelijk vanaf.

Alleen VVD’ers lijden er allemaal nog aan.

En D66’ers en CDA’ers.

Al mogen we niet uitsluiten dat Sigrid Kaag en Wopke Hoekstra er dit weekend ook van genezen. Niet omdat ze die ziekte zwaar klote vinden (integendeel!), maar uit opportunisme. Kaag ruikt haar kans, Hoekstra herinnert zich ene Omtzigt.

Dan is het klaar met Rutte.

Als Kaag en Hoekstra net als Rutte ongeneeslijke karakterkanker hebben en hem alsnog het premierschap gunnen, is de vraag welke fractie met minimaal drie zetels in de Tweede Kamer gaan aanschuiven.

Allemaal stemden ze donderdagnacht via een motie van wantrouwen voor het definitieve vertrek van Mark Rutte.

Dan is het volstrekt onverkoopbaar als ze alsnog gaan meewerken aan de totstandkoming van Rutte 4.

Maar dat zegt in de bananenmonarchie Nederland helemaal niets.

Zo ben je gezond, zo besmet Mark Rutte je met zijn zieke karakter.

Groet,

JanD

https://www.briefjevanjan.nl/aan-gert-jan-segers-5/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De ChristenUnie

Bericht door Ariel »

Achterban van ChristenUnie roert zich om ingrijpende stikstofplannen: ‘Wil ik lid zijn van deze partij?’

Het rommelt binnen de ChristenUnie. Een deel van de achterban in Overijssel en Gelderland heeft moeite met de stikstofplannen. Een bekend gezicht op de Veluwe en in Kampen overweegt zijn lidmaatschap op te zeggen.

Minister Christianne van der Wal uit Hierden wil de uitstoot van stikstof rondom natuurgebieden met 70 tot 95 procent verminderen. Boeren zijn furieus over de plannen. Zij vrezen een kaalslag onder agrariërs en aantasting van de leefbaarheid in de landelijke gebieden. Vrijdagavond protesteerden ze bij de woning van Van der Wal.

Te abstract
Na onrust binnen regeringspartijen VVD en CDA begint ook de achterban van coalitiepartner ChristenUnie te morren. De partij heeft van oudsher een redelijk trouwe achterban op het platteland. ,,Er schijnt één oplossing te zijn voor de stikstofproblematiek: boeren moeten vertrekken”, verwoordt Gerrit Jan Veldhoen het sentiment. Hij is al decennia lid en was wethouder in Oldebroek, Kampen en Dronten.

Veldhoen begrijpt niet waarom zijn partij verregaande maatregelen steunt voor een ‘verondersteld probleem’, zoals hij het noemt. ,,Hoe zit het met vliegen, autorijden en de industrie? Het economisch belang lijkt te winnen. Er wordt op zo’n abstract niveau over de stikstofcrisis gepraat dat bijna niemand weet waarover het gaat. Laten we eerst duidelijk krijgen of, wat en in welke mate er een probleem is.”

Kwalijk
Het brengt Veldhoen bij de vraag: wil ik nog lid zijn van deze partij? ,,Het is geen eenvoudige afweging. Zeggen dat ik stop is makkelijk, terwijl ik met elkaar wil discussiëren over wat goed is voor onze samenleving. Als dit de partij is die met VVD, CDA en D66 heeft afgesproken dat de boeren het veld moeten ruimen, dan zet ik daar mijn vraagtekens bij. Het is niet het gedachtegoed waar ik achter sta en waarmee ik mij verbonden voel.”

Dat sentiment herkent Renate van der Velde. Zij is fractievoorzitter van de ChristenUnie in Overijssel. ,,Ik begrijp het gevoel van boeren dat zij er alleen voor staan en het stikstofprobleem op hen wordt afgewenteld. Ik vind het bijzonder kwalijk en ongelukkig dat de minister nu de plannen voor de landbouw heeft gepresenteerd, terwijl die voor industrie, vliegen en mobiliteit pas over een half jaar volgen. Het is eerlijker om dat tegelijkertijd te doen.”

Zij begrijpt dat leden van haar partij in een spagaat zitten. Maar zegt zelf nog geen berichten te hebben gekregen van leden die overwegen hun lidmaatschap op te zeggen. ,,Het is duidelijk dat de stikstofuitstoot verminderd moet worden. Deze maatregelen zijn nodig, zoals ook in andere sectoren ingegrepen moet worden. Tegelijkertijd moeten we boeren die door willen gaan een perspectief bieden en voor hen een goed verdienmodel creëren.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De ChristenUnie

Bericht door Ariel »

Opmerkelijk statement van Henk Staghouwer CU tijdens het debat Tuinbouw & Visserij. Hij draagt een boerenzakdoek om zijn pols.

Heel goed Henk. Laat zien hoeveel principes je hebt. En niet alleen populair doen voor de bühne. Dus...Geen woorden maar daden, want anders ben je net zo'n Farizeeër als dhr Gert-Jan Segers.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: De ChristenUnie

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ariel schreef:
wo jul 06, 2022 1:47 pm
Opmerkelijk statement van Henk Staghouwer CU tijdens het debat Tuinbouw & Visserij. Hij draagt een boerenzakdoek om zijn pols.

Heel goed Henk. Laat zien hoeveel principes je hebt. En niet alleen populair doen voor de bühne. Dus...Geen woorden maar daden, want anders ben je net zo'n Farizeeër als dhr Gert-Jan Segers.

Staghouwer zal het allemaal wel goed bedoelen maar voor dit dossier is hij veel te licht. Een zeer zwakke bestuurder.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De ChristenUnie

Bericht door Ariel »

Onze CU minister van armoede Carola Schouten is druk aan het werk. Niet dat we daar iets van merken , maar ach. :nietverstaan:

Afbeelding

Geert Wilders twittert:
Coalitiepartijen reageren nu eindelijk per e-mail: géén steun voor mijn voorstel volgende week een koopkrachtdebat te houden. Ze blokkeren het. Miljoenen mensen kunnen de bomen in van ze. De pot op.

Reken politiek met ze (VVD/D66/CDA/CU) af want ze verdienen uw steun niet!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De ChristenUnie

Bericht door Ariel »

Wie zijn toch die mensen die voor de ChristenUnie stemmen. :nietverstaan: De ChristenUnie telt zo’n 26.000 leden.
Leden ChristenUnie komen in actie tegen asielbeleid: ‘Kunnen niet langer toezien’

De top van de ChristenUnie heeft een kritische brief ontvangen van partijgenoten, over het asielbeleid van het kabinet. ‘We kunnen als betrokken leden van onze mooie partij niet langer toezien’, staat te lezen.

Volgens het Nederlands Dagblad wil een groep van zo'n honderd ondertekenaars - onder wie raadsleden - een extra partijcongres, waarop geëist wordt dat de asieldeal van tafel gaat. De leden vinden dat het kabinet de problemen kon zien aankomen. ‘Deze crisis is voorspeld’, staat er. ‘Het is een beleidscrisis. Moedwillig zo gecreëerd door de partij van de premier. En nu krijgen ze ook nog een zin door een quasi-asielstop.’

De coalitiepartijen bereikten vorige week een akkoord om de problemen in Ter Apel, en de gebrekkige doorstroming van asielzoekers in de hele procedure aan te pakken. Vrijdag ging het kabinet - na een lange discussie in de ministerraad - met de plannen akkoord die onder meer inhouden dat nareizigers (de achtergebleven gezinsleden van een asielzoeker) pas naar Nederland mogen komen als de asielzoeker die mag blijven een woning heeft.

Dat een fundamen­teel recht als gezinshere­ni­ging wordt ontnomen aan vluchtelin­gen mogen wij als partij van het gezin nimmer accepteren

Passage uit de brief
‘Dat een fundamenteel recht als gezinshereniging wordt ontnomen aan vluchtelingen mogen wij als partij van het gezin nimmer accepteren’, staat in de brief van de boze leden. Dat de partij betrokken is bij de deal wordt in de brief ‘pijnlijk en onacceptabel’ genoemd.

Gemeenteraadsleden en jongeren
Onder de ondertekenaars zijn volgens het ND veel gemeenteraadsleden en leden van jongerenbeweging Perspectief. De briefschrijvers willen ook een extra partijcongres organiseren. Daarvoor zijn volgens de statuten van de partij 250 handtekeningen nodig. De ChristenUnie telt zo’n 26.000 leden.

Een woordvoerder van de fractie verwijst voor een reactie naar een interview van Tweede Kamerlid en asielwoordvoerder Don Ceder in het ND. Daarin noemt hij de plannen van het kabinet ‘goede afspraken waarmee we de vastgelopen asielketen op orde kunnen krijgen’. Hij zegt dat het opschorten van de gezinshereniging ‘veel pijn doet, maar wel te dragen is'.

Eerder noemde de ChristenUnie het al ‘pijnlijk’ dat 1250 vluchtelingen elders in Europa worden opgevangen, in plaats van in ons land. In een blog op de eigen site schreef Ceder met ‘gemengde gevoelens’ achter te blijven, vooral om de aanscherpingen rond gezinshereniging. Achter de andere maatregelen stond de Kamerfractie wel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De ChristenUnie

Bericht door Ariel »

Dat wordt zaterdag tijdens hun congres een gezellige dag voor de farizeeër Gert-Jan Segers. De leden van de CU willen meer, meer, meer asielzoekers, en dominee Segers begint te twijfelen.

Een interview met Gert-Jan Segers...
ChristenUnie wil ook minder instroom en legt de bal bij Rutte

De ChristenUnie is bereid mee te werken aan een inperking van de asielinstroom. Maar wel op voorwaarde dat er minder arbeidsmigranten naar Nederland komen en premier Rutte zelf eindelijk zijn gezag laat gelden in Europa.

Dat zegt partijleider Gert-Jan Segers. De voorman van de kleinste regeringspartij was eerder sceptisch over de wens van de VVD om de instroom van migranten omlaag te brengen. Toch staat Segers daarvoor open, omdat de wens volgens hem breder leeft in de samenleving en daarom voelt als ‘opdracht aan de hele coalitie’. ,,Als er elk jaar een stad zo groot als Deventer bij komt dan is het legitiem om ons af te vragen: kunnen we dat aan?”, zegt hij.

Maar daarbij kan het niet zo zijn dat er alléén naar de instroom van asielzoekers wordt gekeken, vindt Segers. ,,Bij migratie denken we al snel aan asiel, maar de bulk bestaat uit arbeidsmigranten.” De teller staat inmiddels op 800.000, tegelijkertijd ziet Segers grote problemen met malafide uitzendbureaus, onderbetaling van personeel en ondermaatse huisvesting. Het gaat hierbij vaak om Oost-Europeanen die in kassen of slachthuizen werken.

Waarschuwing aan Rutte
Volgens de CU-leider wordt het tijd om de deur niet open te laten, maar ‘de hand aan de klink te houden’. ,,Migratie overkomt ons te vaak en is te weinig de uitkomst van politieke keuzes”, stelt hij. Bij de ChristenUnie, die zaterdag een congres houdt, ligt inperking van met name asielmigratie gevoelig.

Segers uit meteen een waarschuwing: als Mark Rutte en diens VVD alleen maar met voorstellen komen die asielzoekers moeten ontmoedigen om naar Nederland te komen, dan is hij ‘snel uitgepraat’. ,,We moeten voorkomen dat dit een politieke prestigestrijd wordt die alleen maar tot verzuring leidt, met kleine pestmaatregelen.”

Rutte Europa in
Om grip te krijgen op migratie ziet Segers een belangrijke rol weggelegd voor Rutte zelf. Die heeft door zijn lange staat van dienst als regeringsleider het gezag om het onderwerp bovenaan de Europese agenda te krijgen. Daar zou hij ervoor moeten zorgen dat de Europese grenzen beter worden beschermd en er humane opvang aan de randen van Europa is. Tegelijkertijd zou Rutte zijn collega-regeringsleiders moeten overtuigen om – anders dan nu – vergunningen af te geven om in een andere lidstaat te mogen werken of afspraken tussen EU-lidstaten onderling toe te staan om arbeidsmigratie te reguleren.

Segers vindt dat Rutte op dit vlak te weinig heeft laten zien. ,,Ik moet constateren dat dat tot nu toe niet is gebeurd. Maar mijn steun heeft hij.”

Een deur die altijd openstaat is niet gastvrij, maar onveilig, vindt Gert-Jan Segers. ,,Gastvrij betekent dat iemand voor een dichte deur staat, aanklopt en vraagt: ‘Mag ik hier binnenkomen?’ En dan doe je de deur open en zie je: die heeft een goede reden om hier binnen te komen, die heeft ons nodig, die kun je binnenlaten. Maar gastvrijheid impliceert ook dat je moet kunnen zeggen: nu doe ik de deur dicht, voor deze persoon is geen ruimte. Daarom moet je de hand aan de klink houden.”

Segers weet: inperking van migratie, en dan met name asielzoekers, ligt gevoelig in zijn partij. Op congressen wordt – ook zaterdag weer – gepleit voor een barmhartiger asielbeleid. Toch valt er met hem over te praten, iets wat VVD-leider Mark Rutte zal verwelkomen. Die heeft zijn achterban moeten beloven zich in te spannen om de instroom te verlagen. Maar Segers stelt wel voorwaarden. En hij wil eerst iets rechtzetten.

17 migranten op 75 vierkante meter
Het stoort Segers dat de coalitie over migratie vaak in twee kampen wordt verdeeld: VVD en CDA versus D66 en de ChristenUnie. Armpje drukken, noemt hij dat. ,,Het beeld is nu dat de ene kant minder migratie wil en andere partijen zeggen: kom allemaal maar binnen. Dat is primitief.”

Hij wil ‘legitieme vragen stellen’. ,,Wat voor migratie hebben we, hoe willen we het en hoeveel mensen kan Nederland aan?

Migratie overkomt ons te vaak en is te weinig de uitkomst van politieke keuzes.”

,,Jaarlijks komt er een stad ter grootte van Deventer bij. Maar in die ‘stad’ is maar een wijkje gevuld met vluchtelingen. De bulk is arbeidsmigranten. Ik was recent in de Haagse wijk Transvaal. Daar leefden 17 arbeidsmigranten op 75 vierkante meter. Dit is de grootste migratiestroom. Het zijn vaak mensen die slecht gehuisvest zijn en minder verdienen, gedreven door werkgevers die goedkope arbeiders willen. En zodra dat niet meer profijtelijk is, trekken ze hun handen er van af.”

Maar dat zijn niet de mensen die op een grasveldje in Ter Apel liggen.

,,Maar het is niet humaan. Niet humaan onder welke slechte omstandigheden arbeidsmigranten moeten slapen en werken. Niet sociaal als lusten voor werkgevers zijn en lasten voor de samenleving. Het is begonnen met Rutte, die als staatssecretaris van Sociale Zaken zei dat er op termijn 44.000 arbeidsmigranten hier naartoe zouden komen. Het zijn er nu 800.000. Dat gaat toe naar 1.200.000.”

Dat is geen stad als Deventer meer, maar Amsterdam. Hoe kan het dat er 2500 malafide uitzendbureaus actief kunnen zijn? Dat lijkt op georganiseerde misdaad.

,,Dit is het laatste bolwerk van het neoliberalisme. Een arbeidsmarkt waarin water altijd naar laagste punt stroomt. Dat het loont om mensen slecht te betalen, slecht te huisvesten.”

Dus met de ChristenUnie valt best te praten over het beheersen van migratie, maar niet als het alleen maar over asiel gaat?

,,Oók asiel. Ook daar moet je kunnen bepalen wie er wel en wie niet binnenkomen. Waar ik bang voor ben, is dat we heel snel gaan praten over maatregelen die pestmaatregelen zijn: als je de procedure maar moeilijk genoeg maakt, juridisch uitkleedt, barrières opwerpt, dan heeft dat een afschrikkende werking. Dan gaan we in de ditjes en datjes van het asielbeleid winkelen en dan voorzie ik dat er heel snel verzuring plaatsvindt in dat politieke debat. Dan wordt het geen vruchtbaar debat.”

Is het vertragen van gezinshereniging, waarmee u in augustus in de asieldeal moest instemmen, ook zo’n pestmaatregel?

,,Dat zijn een paar procentjes van een klein percentage. Dat zijn niet de grote aantallen.”

Moet iedere Eritreeër hier asiel krijgen? Door het categoriaal asielbeleid mogen asielzoekers uit sommige landen hier bijna altijd blijven.

,,Dat kan in geval van oorlog wel legitiem zijn. Want je weet dat het niet veilig is. Maar naar inwilligingsverhoudingen kun je kijken; óók in vergelijking met andere landen. Vind ik niet bij voorbaat verkeerd, al gaat dit óók niet om grote aantallen. Maar waar ik voor wil waken is dat dat de bliksemafleider is.”

Wat moet er dan wel?

,,We moeten inzetten op Europees migratiebeleid, Europees asielbeleid. Onze grenzen moeten inderdaad beschermd worden, maar dan wel de buitengrenzen. We hebben te lang onmenselijke opvang op Griekse eilanden gehad. Je ziet dat die niet werkt. Je zult tot opvang aan de randen van het continent moeten komen. Maar het moet humaan zijn. En wacht niet tot Hongarije het er mee eens is. Bouw dan ten minste aan een coalitie van landen die wél willen reguleren.”

En voor arbeidsmigranten?

,,Daar zie je dat het ‘geloofsartikel’ vrij verkeer van mensen belangrijker is dan de sociale gevolgen van arbeidsmigratie. Ik vind dat niet terecht. Wij zouden het liefst toe willen naar een tewerkstellingsvergunning. En mocht dat een brug te ver zijn, dan moet je met landen aparte overeenkomsten sluiten. Bijvoorbeeld met Baltische landen: zij doen er alles aan om hun jonge mensen daar te houden. Hoe kunnen we voorkomen dat samenlevingen daar niet ontwricht raken en er hier geen tweedeling kom?”

D66 is mordicus tegen het inperken van vrij verkeer van personen en stelt zelfs dat er méér arbeidsmigranten nodig zijn.

,,D66 is een sociale partij. Wat er nu gebeurt kunnen ze niet sociaal vinden. We hoeven niet meteen het hele vrije verkeer overboord te gooien, maar wel ruimte bieden om afspraken te maken.”

Europese molens draaien traag…

,,We hebben een premier met een lange staat van dienst. Hij heeft groot gezag. Zet dat in. Hij moet zijn gewicht inzetten om de belofte die hij aan zijn congres heeft gedaan waar te maken. Ik denk dat hij dat kan.”

Dat doet hij nu niet?

,,Ik moet constateren dat dat tot nu toe niet is gebeurd. Er is altijd iets urgenters, iets actuelers. Maar willen wij voorkomen dat dit een politieke prestigestrijd wordt die alleen maar tot verzuring leidt, met kleine pestmaatregelen, dan zul je een grotere stap moeten zetten.”

Het kabinet praat al in een klein clubje over deze vragen. Uw minister Carola Schouten zit daarbij. Wat verwacht u?

,,Ik heb geen idee. Ik zit niet bij die gesprekken in het Catshuis.”

Nu doet u net alsof het een hobbyproject is. Daar wordt óók gesproken over een ‘beleidsmatig richtgetal’. Hoeveel nieuwkomers kan Nederland aan? De coalitie moet daar toch ook wat van vinden?

,,Het moet natuurlijk ook ‘landingsrechten’ krijgen in de coalitie. Zo’n getal is voor ons zeker bespreekbaar – ik ga geen aantal noemen nu – dan hou je rekening met de sociale en culturele draagkracht van het land, daar kun je op plannen. Als het maar geen quotum wordt. Zo van: 20.000 en nummer 20.001 is een Iraanse bekeerling. Jammer, sorry, het quotum is vol. Voor die bekeerling uit Iran en de homo uit Saoedi-Arabië moet altijd plek zijn. Die beschaving wil ik hooghouden.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De ChristenUnie

Bericht door Ariel »

De Christen unie hield zaterdag ook hun congres. Het was daar lang niet zo druk en feestelijk als bij de FvD, en de zaal was een stuk minder glamoureus. De broodjes waren wel lekker.

De locatie.

Afbeelding
ChristenUnie-leden schrikken van interview Segers: ‘Het leek alsof Gert-Jan Rutte te hulp schoot’

Wéér gaat het bij het ChristenUnie-congres over asiel. Niet iedereen is blij met de boodschap van partijleider Gert-Jan Segers, dat hij wil meewerken aan het beperken van de migratiestroom. ,,Dit is politieke luchtfietserij.”

Cora Otter ‘durft het bijna niet hardop te zeggen’. Maar de fractievoorzitter van de ChristenUnie in Ede vindt asiel belangrijk genoeg voor haar partij om het kabinet erop te laten breken, mocht er opnieuw gedoe komen over het onderwerp. ,,Zelfs wetende dat wat er daarna komt, misschien wel erger is. Maar nu dragen wíj de verantwoordelijkheid. Dat kan ik gewoon niet uitleggen.”

Dat het bij de ChristenUnie, vandaag bijeen in Amersfoort, weer over asiel gaat, komt door het interview met partijleider Gert-Jan Segers op deze site. Daarin zei hij dat hij bereid is om te praten over de inperking van migratie, mits dat niet wordt beperkt tot alleen asiel. Hij wil dat minister-president Mark Rutte in Brussel gaat onderhandelen over een gezamenlijk asielbeleid, en een beter bewaking van de Europese buitengrenzen.

,,De schrik sloeg me om het hart”, zegt Otter. ,,Bij buitengrenzen denk ik aan pushbacks.” Het terugsturen van vluchtelingen dus. ,,Het leek alsof Gert-Jan daar namens het kabinet aan het praten was. Alsof hij Rutte kwam helpen.” De premier en VVD-leider werd door de VVD-fractie gedwongen aan de slag te gaan met het inperken van migratie. Ook Ben Bloem, fractievoorzitter in Apeldoorn en mede-indiener van meerdere kritische asielmoties, was verbaasd. ,,Gaan we nou het VVD-geluid napraten met elkaar?”

Open armen
Ze dacht terug naar 1 oktober, toen de ChristenUnie onder druk van boze leden voor het eerst ooit een extra congres inlaste over de asieldeal die de coalitie eind augustus sloot. Daar slaagde de partijtop erin de gemoederen weer tot bedaren te brengen. ,,We hadden elkaar net weer gevonden”, zo vat Otter samen. ,,Gaan we dat nu weer op het spel zetten?”

Maar na de speech van Segers, in de Prodentfabriek in Amersfoort, zijn Otter en Bloem gerustgesteld. ,,Ik hoorde het ChristenUnie-geluid", zegt Otter. ,,Over humaniteit, over open armen voor wie het nodig heeft.” Bloem: ,,Als we gaan tornen aan opvang voor echte oorlogsvluchtelingen, dan heb je ook een probleem met Gert-Jan.”

Segers stelt dat zijn boodschap werd ‘geduid’ alsof zijn partij onder voorwaarden met het kabinet wil praten over migratie. ,,Terwijl ik het juist over migratie in de brede zin wil hebben: dus ook over arbeidsmigratie.” Dat is verreweg de grootste groep mensen die ons land binnen komt.

Voor de bühne
Jaco Baars, partijlid uit Ede, vraagt zich af of dat het antwoord is. ,,Dan krijgen we toch alleen een nog groter tekort aan mensen die het werk doen waarvoor we in Nederland niemand meer kunnen vinden?” Zo’n uitspraak is volgens hem ‘mooi voor de bühne’, maar ‘dat krijg je niet binnen 1 of 2 jaar geregeld’.

Baars vindt het vooral fijn dat de spreidingswet er na maanden soebatten eindelijk komt. ,,De evenwichtige opvang is de oplossing voor de korte termijn. Daarna kun je het breder vraagstuk gaan behandelen. Maar de migratiestromen uit Afrika en Azië stop je toch niet.” Voor ‘de echte asielzoeker’ moet Nederland altijd opvang bieden, vindt hij. ,,Vang degenen op die het echt nodig hebben, en doe dat goed.” Vluchtelingen die in landen als Italië of Griekenland aankomen, vindt hij, moeten ‘begeleid’ worden naar Nederland en andere landen in Europa.

Oud-Kamerlid Eppo Bruins ziet wel dat het in Europa ‘alleen maar moeilijker is geworden’. ,,Vroeger had je het verschil tussen noord en zuid. Nu is er ook nog oost bijgekomen. Dat zijn drie verschillende Europa’s. Dan is het moeilijk om tot een vergelijk te komen.” Maar opgeven is ook geen optie, zegt Bruins. ,,Gert-Jan heeft gelijk: de oplossing ligt in Brussel.”

Politieke luchtfietserij
Dat gesprek móet ook worden aangegaan, vindt Ben Bloem. ,,Maar in dit dossier, dat zo'n gevoelig thema is, krijg je de handen niet snel op elkaar. Het zal jaren duren voor je het begin ziet van een oplossing.” Verwijzen naar Brussel is volgens hem daarom ‘politieke luchtfietserij’.

Voorzitter Jens Mostert van Jongerentak PerspectieF was ook niet heel gelukkig met het interview van zijn partijleider op deze site. Daar noemde Segers de tegenstelling die vaak wordt geschetst over asiel – de VVD en CDA staan tegenover D66 en ChristenUnie – ‘primitief’. De vraag stellen hoeveel nieuwkomers Nederland aankan, is volgens hem ‘legitiem’. ,,Ik had liever gezien dat hij zich steviger had afgezet tegen VVD en CDA.”

Discussie over ‘praktiserende homo’
Homoseksualiteit blijft bij de ChristenUnie een ingewikkeld onderwerp. Bij de vaststelling van de kandidatenlijst voor de Eerste Kamerverkiezingen stelde een partijlid dat de ChristenUnie leden zou gaan verliezen omdat er ‘een praktiserende homo’ op de lijst staat. Dat is volgens hem in strijd met de Bijbel. Hij wilde stemmen over de lijst, maar daarvoor had hij een amendement in moeten dienen. Dat had hij niet gedaan, waardoor de lijst per acclamatie werd vastgesteld.

De kandidaat in kwestie, Eric Holterhues, was niet verrast dat er een korte discussie over zijn kandidatuur ontstond, zegt hij in de lunchpauze. Pijnlijk vond hij het wel. ,,Het is niet fijn om versmald te worden tot één ding. Laten we elkaar heel houden.” Holterhues vindt wel dat er ‘respect moet zijn’ voor partijgenoten met andere standpunten, die moeite hebben met zijn geaardheid.

In 2010 was er ook discussie over een homoseksuele kandidaat, toen voor de Tweede Kamerverkiezingen. Toenmalig partijleider André Rouvoet stelde aanvankelijk dat de kandidaat niet op de lijst was gekomen als hij een vriend had gehad. Later nuanceerde hij die uitspraak: Rouvoet sloot niet uit dat mensen met een partner van hetzelfde geslacht ooit op de kieslijst terecht zouden komen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De ChristenUnie

Bericht door Ariel »

Gert-Jan Segers is niet meer. Hij is er nog wel, maar niet meer in de politiek. Hij stopt als Tweede Kamerlid en politiek leider CU.

Maar wat is de ware reden dat hij stopt.
Gert-Jan Segers stopt als Tweede Kamerlid en politiek leider van de CU. Hij draagt het fractievoorzitterschap volgende week dinsdag over aan Mirjam Bikker en zwaait een week later af als volksvertegenwoordiger.

Segers is dan tien jaar Kamerlid geweest, waarvan zeven jaar als fractievoorzitter en politiek leider. Twee keer wist hij regeringsdeelname af te dwingen, beide keren als kleinste partij in een coalitie met VVD, D66 en CDA. De partij is trots op de resultaten die onder zijn leiding zijn behaald, met name op het gebied van klimaat en bestaanszekerheid.

’Gulzig vak’
In een brief aan de partijleden schrijft Segers dat het Kamerwerk veel van hem en zijn familie heeft gevraagd. „De Haagse politiek is een gulzig vak.” Het is een van de redenen om nu te stoppen. „We hebben elkaar in deze tien jaar steeds vastgehouden, maar ook voor ons als gezin is het goed om nu een punt te zetten en weer meer tijd voor elkaar te hebben.”

Daarnaast vindt Segers het „ook gewoon heilzaam” om op een zeker moment plaats te maken voor een ander. Hij zegt zich bij de vorige verkiezingen alleen kandidaat te hebben gesteld „omdat ik wist dat er een kundige en gedreven opvolger op de lijst stond die m’n plek zou kunnen innemen.”

Bikker wordt naast fractievoorzitter ook de nieuwe politiek leider van de CU. De zetel die Segers achterlaat, gaat naar Nico Drost. Hij verving eerder Stieneke van der Graaf tijdens haar zwangerschapsverlof. Eppo Bruins, die eigenlijk boven Drost op de kieslijst stond, heeft besloten geen zitting te nemen in de Kamer.
De degelijke Mirjam Bikker neemt zijn taak nu over. Ik ben benieuwd hoeveel zetels de CU gaat inleveren. Mirjam Bikker heeft de charisma van een natte kikker.

Afbeelding

Zijn afscheidsbrief voor wie het aan kan.
Spoiler! :
Beste vrienden,

Het zit erop. Het is mooi geweest en nu is het klaar. Dit was het.

Na ruim tien jaar Kamerlidmaatschap en ruim zeven jaar politiek leiderschap is dit het moment dat ik m’n mandaat wil teruggeven. En ik wil jullie dat – na overlegd te hebben met m’n geliefden, de fractie, het landelijk bestuur en het in gebed bij God te hebben gebracht – als eersten laten weten. Jullie zijn degenen die me steeds het vertrouwen hebben gegeven, die al die jaren met me hebben meegeleefd en meegebeden, namens wie ik me steeds vol overtuiging heb ingezet voor God, onze naasten, onze samenleving, de schepping.

Politiek is vaak ook persoonlijk en zo ook deze keus om nu te stoppen. De Haagse politiek is een gulzig vak. Zeker op de plek waar wij als ChristenUnie staan en in m’n rol van meewerkend voorman. Ik heb daarin, met vallen en opstaan, gegeven wat ik te geven had. Mijn denken, tijd, ervaringen (wisten jullie al dat ik vijftien jaar in Friesland heb gewoond?), mijn spreken, schrijven, mijn hart en ziel. Ik heb het allemaal in dienst willen stellen van de belangrijke missie van de ChristenUnie om Jezus ook in de politiek na te volgen, dienstbaar te zijn aan onze naasten en om zorg te dragen voor de schepping.

Bij mijn recente, indrukwekkende afscheid van ons Eerste Kamerlid Peter Ester zag ik weer dat er aan het eind van je leven maar een kleine kring rond je bed staat. Dat zijn je geliefden. De mensen met wie je je leven lang optrekt. In mijn geval zijn dat Rianne en onze drie meiden (met inmiddels ook een aanstaande schoonzoon) die mij deze tien jaar steeds hebben gesteund, maar waar ik ook heel veel van heb gevraagd. We hebben elkaar in deze tien jaar steeds vastgehouden, maar ook voor ons als gezin is het goed om nu een punt te zetten en weer meer tijd voor elkaar te hebben.

Daarnaast is het ook gewoon heilzaam om na een zeker aantal jaren plaats te maken voor een ander. Bij leiderschap hoort ook het inzicht dat die rol tijdelijk is. We zijn allemaal vervangbare krabbelaars en Gods werk is altijd teamwerk. Dat realiseerde ik me al voor deze nieuwe kabinetsperiode. Ik heb me toen opnieuw kandidaat gesteld, omdat ik wist dat er een kundige en gedreven opvolger op de lijst stond die m’n plek zou kunnen innemen. En die moedige vrouw staat er nu, bijna twee jaar na de verkiezingen, klaar om de fractie en de partij op haar eigen manier voor te gaan en werk te maken van onze missie. Ik ben Mirjam Bikker daar heel dankbaar voor. Ik wil jullie vragen haar te steunen, mee te doen en voor haar te bidden.

Ik heb de kar een tijd kunnen trekken en met jullie steun en de zegen van God zijn we tot hier gekomen. De ChristenUnie is een partij die niet alleen hoge, christelijk-sociale idealen heeft, maar daar midden in de samenleving en in het hart van Den Haag ook echt werk van maakt. Wij zijn een partij van idealen met impact en dat maakt onze club uniek. Er staat een geweldig team en nu is het aan hen om met de voeten in de klei die christelijk-sociale missie verder te brengen. Ik heb daar veel vertrouwen in. Nooit eerder heb ik met zulke gedreven, fijne en begaafde mensen een team gevormd als met mijn matties van de ChristenUnie. Die werken met hun hoofd én met hun hart. En wat ze ook over Den Haag zeggen, bij de ChristenUnie-fractie hebben we elkaar altijd vastgehouden en kunnen vertrouwen. En omdat we zo en met die missie voor anderen verschil konden maken, was het moeilijkste werk dat ik ooit heb gedaan ook het mooiste werk dat ik ooit heb gedaan. Degene met wie ik al die tijd nauw heb opgetrokken, is Carola Schouten. Het was een voorrecht om in politieke stormen en talloze onderhandelingen schouder aan schouder met haar te staan. Zonder Carola was het me niet gelukt. Wat ik straks ook enorm ga missen, is de unieke kameraadschap van alle medewerkers, van de gedreven collega’s Joël, Carla, Eppo, Stieneke, Mirjam, Don en Pieter, van onze bewindspersonen Arie, Paul, Henk, Maarten en Piet en hun politieke assistenten. Het team en de teamspirit, de herinnering daaraan zal ik altijd blijven koesteren.

Ook de samenwerking over ideologische en partijgrenzen heen heb ik heel speciaal gevonden. Dat begon met de strijd tegen mensenhandel en gedwongen prostitutie waarin ik ben opgetrokken met Myrthe Hilkens, Marith Volp, Nine Kooiman, Attje Kuiken, Michiel van Nispen en Anne Kuik. Daarna was er de strijd tegen antisemitisme waarin ik schouder aan schouder stond met Dilan Yesilgöz en Ulysse Ellian. Er was de inzet voor betere wetgeving tegen discriminatie en hatecrimes, samen met Kathalijne Buitenweg en Corinne Ellemeet. De inzet voor begrenzing van arbeidsmigratie en tegen uitbuiting van arbeidsmigranten, samen met Lilian Marijnissen. En er waren voorstellen voor een beter en versterkt parlement, samen met Laurens Dassen. Daar kwamen de maatschappelijke allianties bij rond Waardig Ouder Worden voor betere zorg voor ouderen en Coalitie-Y tegen het leenstelsel en voor betere keuzes voor de volgende generatie.

Dat waren stuk voor stuk inspirerende en succesvolle manieren van samenwerken. En uiteraard waren daar twee coalities met de collega’s van CDA, D66 en VVD met wie ik de ene keer de grootste ruzies uitvocht, dan weer de handen ineensloeg en nachten doorvergaderde om tot goede begrotingen en akkoorden te komen. Vooral de momenten dat het ons ook echt lukte om grote knopen door te hakken en de momenten dat we iets deelden van onze diepste drijfveren waren bijzonder. Ik ben die gesprekken met hen steeds aangegaan vanuit de overtuiging dat het welzijn van ons land staat of valt met ons vermogen om - ondanks al onze verschillen - samen te werken. Juist bij die intensieve vormen van samenwerking heb ik gemerkt dat ook m’n collega’s van andere partijen – Klaas Dijkhoff, Sybrand Buma, Alexander Pechtold, Rob Jetten, Mark Rutte, Sigrid Kaag, Wopke Hoekstra, Sophie Hermans, Jan Paternotte en Pieter Heerma – de politiek zijn ingegaan om iets goeds te doen voor ons land en daarom bereid zijn om anderen de hand te reiken. Dat was mooi om te merken.

Voor mijzelf kwam mijn politieke werk voort uit mijn geloof dat deze wereld Gods wereld is en dat God deze wereld intens liefheeft. Hij is zelfs onder ons komen wonen en stierf uit liefde voor deze wereld om die zo te redden. Ik kom uit een traditie - en ik voel me daar nog steeds zeer mee verbonden - waarin die wereld op een mijns inziens te grote afstand werd gehouden. In die traditie staan de overheid en mensen met andere overtuigingen eerder tegenover je dan dat je je met hen inlaat. Maar juist omdat ik zie hoe God zelf midden in die wereld een kruis heeft geplaatst en zo die wereld met eeuwige armen omarmt, heb ik de oversteek gemaakt en ben ik me als christen in het hart van onze samenleving en politieke besluitvorming gaan inzetten voor mijn naaste. In navolging van Jezus. Met God, midden in de wereld.

Samen met mijn partijgenoten en onze bondgenoten in andere partijen heb ik me de afgelopen tien jaar ingezet voor een rechtvaardiger verdeling van onze welvaart. Voor bescherming van mensen die het zonder hulp niet redden. Voor een fundamentele, sociale correctie op het rauwe kapitalisme en het veel te dominante neoliberalisme. En daar hebben we met vereende krachten goede vorderingen mee gemaakt. Ik ben steeds opgekomen voor de vrijheid om te geloven, voor de vrijheid van onderwijs, voor bescherming van kwetsbaar leven, voor vriendschap met Europese en Atlantische bondgenoten en landen als Israël en Armenië. Ik heb me steeds sterk willen maken voor een samenleving waarin niet de wil van een liberale, seculiere meerderheid wet is, maar waarin juist volop ruimte is voor onze onderlinge verschillen, voor gezinnen en sterke gemeenschappen. Ik heb gedaan wat ik kon om van ons betere rentmeesters van Gods schepping te maken. Het leidde met het klimaatakkoord tot een omslag waardoor we vervuilende energie vanuit onvrije landen aan het inruilen zijn voor zelf opgewekte, schone energie. Dit allemaal zal de inzet blijven van de christelijk-sociale beweging en onze fractie. En waar ik straks ook aan de slag ga, met deze missie zal ik me altijd verbonden blijven voelen.

Het is een lange brief aan jullie geworden. Maar een van de belangrijkste dingen die ik nog wil melden, is mijn hartgrondige dank voor het vertrouwen dat jullie als ChristenUnie-leden me steeds hebben gegeven. Jullie hebben me op moeilijke momenten gesteund, ook als jullie het niet altijd met me eens waren, hebben voor me gebeden, bemoedigende mails en appjes gestuurd. Daar ben ik jullie heel dankbaar voor!

Soms heb ik jullie ook weleens teleurgesteld en dat spijt me. Soms maakte ik een keus die jullie niet konden volgen of legde ik die op een manier uit die jullie niet overtuigde. Ik hoop oprecht dat die momenten van verschil ook voor jullie slechts details zijn geweest bij het gevoel van onderlinge verbondenheid dat in ieder geval voor mij steeds de boventoon heeft gevoerd.

Boven alles en iedereen ben ik God dankbaar. Op kruispunten van ons leven kregen Rianne en ik door steeds verschillende mensen steeds dezelfde tekst toegeschoven. ‘Hij die u roept is trouw en Hij zal het ook doen.’ Zeker als het spannend was en de golven even heel hoog gingen, merkten we dat die tekst ook echt waar is. Nu leg ik alles wat ik gedaan heb weer in Zijn hand en vertrouw ik erop dat Hij er goeds mee doet.

Het zit er nu op. Ik vind het mooi jullie nog te ontmoeten op een van de avonden van onze Wintertour (18, 19 en 20 januari). Op die drie avonden kunnen jullie Mirjam verwelkomen en wil ik afscheid van jullie nemen. Op D.v. dinsdag 24 januari hoop ik mijn laatste dag als Kamerlid te hebben. Daarna ga ik de stilte en rust in en hoop ik dat God me duidelijk zal maken wat mijn volgende verantwoordelijkheid zal zijn. Ik heb nog geen idee en ben heel benieuwd.

Voor nu een hartelijke groet, in verbondenheid met Christus,
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De ChristenUnie

Bericht door Mahalingam »

ChristenUnie kandidaat #3 - Mirjam Bikker
Haar reclame filmpje :
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De ChristenUnie

Bericht door Ariel »

Dit wordt de volgende CU bikkel. Zelfs voor haar dood wordt ze al de hemel in geprezen. Als dat maar goed gaat. Ik raakte nooit onder de indruk van haar tijdens haar debatten.
Eerste vrouwelijke CU-leider: inhoudelijke veelvraat, soepel in omgang maar fel op christelijke principes

Binnen de ChristenUnie is niemand verbaasd dat Mirjam Bikker de nieuwe leider wordt. De jurist bewees zich de afgelopen jaren als een harde werker, sociale collega maar ook als strenge bewaker van christelijke principes. ‘Nu hebben we overal vrouwen aan het stuur’.

Gert-Jan Segers kon in een vlaag van spontaniteit soms iets onhandigs roepen. Iets wat we zijn opvolger Mirjam Bikker (1982) niet snel zullen zien doen. Bikker is heus authentiek en vlot, maar de eerste vrouwelijke leider van de ChristenUnie blijft toch ook een jurist. ,,Ze is verstandiger dan ik”, zei Gert-Jan Segers vrijdagochtend in een persconferentie over zijn vertrek.

Al langer beoogde opvolger
,,Ze is minder impulsief. Ik flapte er nog weleens wat uit, dat gaat zij beter doen.” Roel Kuiper zat jaren met Bikker in de Eerste Kamerfractie en noemt haar ‘bedachtzaam, erg bekwaam en een mooi evenwichtig mens’. ,,Destijds was het idee al: we moeten meer mensen naar de Tweede Kamer halen, ook met het oog op de toekomst, als Gert-Jan zou stoppen. Dus in die jaren dachten we al aan Mirjam als opvolger.”

Vandaag is het zover voor Bikker. Al vroeg belandde ze in de politiek, eerst als raadslid in Utrecht (waar ze een mediastormpje veroorzaakte met kritiek op een te blote lingeriereclame). Daarna vooral achter de schermen, als beleidsmedewerker van de Tweede Kamerfractie. In 2015 werd ze senator en sinds de verkiezingen van 2021 is ze Tweede Kamerlid, met de portefeuilles justitie en volksgezondheid. Bikker en haar man hebben drie kinderen in de leeftijd van 5 tot 12 jaar.

Knetterhard werken
De afgelopen jaren doorliep Bikker een typisch carrièrepad voor CU-politici: een partij die zo compact is dat nieuwkomers de eerste weken niet de koffie halen of rustig inwerken, maar meteen aan de slag moeten. Het is direct ‘knetterhard werken’, zoals voormalig partijleider Arie Slob het omschrijft. ,,Bij ons leer je in een paar jaar tijd zoveel dossiers en beleidsterreinen kennen... We mogen blij zijn dat Mirjam bereid is dit te doen, en wat mooi is: we hebben nu overal vrouwen aan het stuur. In de Tweede Kamerfractie, in de Eerste Kamer, bij het landelijk bestuur.” Dat is geen vooropgezet plan, vertelt vertrekker Segers: ,,Er is geen specifiek beleid gevoerd, de beste komen gewoon bovendrijven en dat zijn toevallig allemaal vrouwen.”

De afgelopen jaren werd Bikker vooral bekend als ‘corona-Kamerlid’ waarbij ze haar stempel drukte op twee prominente punten: in de Senaat dwong ze tijdelijkheid van heftige coronarestricties af (de ‘Bikker-toets’) en ze zorgde er later in de Tweede Kamer mede voor dat het 2G-plan van het kabinet sneuvelde. Die coronamaatregel, waarmee ongevaccineerden buiten de deur gehouden zouden worden bij kroeg, theater en stadion, ging CU veel te ver.

Op het ministerie van Volksgezondheid leidde dat misschien tot chagrijn, maar Bikker opereerde met ‘open vizier’, stellen ingewijden. ,,En ze is zeer met mensen begaan, enorm integer, maar weet ook echt wat ze wil, houdt de ogen op de bal”, zegt Slob. De goedlachse Bikker mag dan geliefd zijn onder collega’s van andere partijen, als zij gevoelige medisch-ethische plannen lanceren - rond Voltooid Leven, prostitutie, gokken of embryonaal onderzoek - staat Bikker vooraan om kritiek te leveren. ,,Ze heeft het DNA van de ChristenUnie”, stelt Slob tevreden vast.

Burn-out-fabriek
Valkuil voor ‘Mirjam Bikkel’ (zoals ze op de CU-gangen wel genoemd wordt) is haar arbeidsethos. In de burn-out-fabriek die de Tweede Kamer heet - en zeker in een kleine partij met grote principes en groot plichtsbesef - ligt overbelasting op de loer. ,,Het is een zware baan, maar ze is uit stevig hout gesneden, ze gaat dit echt doen”, verwacht Kuiper.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De ChristenUnie

Bericht door Ariel »

,,Het zit erop! Het is mooi geweest, het was de moeite waard.” Toch nog onverwacht stopte Gert-Jan Segers als politiek leider van de ChristenUnie. In de hal van de Tweede Kamer gaf hij vanochtend een interview over zijn stap.
De CU en u wilden niet met Rutte verder. U hebt het toch gedaan.

,,Ik heb steeds in die voor Nederland lastige periode gezegd: we hoeven niet, we willen niet toetreden tot het kabinet. Het zou goed zijn als er een breuk komt, maar we willen geen blokkade zijn, het mag niet aan ons liggen. Ik zag dat dit wel dreigde te gebeuren Toen zou het na vele maanden onverantwoordelijk zijn om dan nee te zeggen. Dus toen hebben we die stap wel gezet.”

,,Het is niet populair om samen te werken, het staat zwaar onder druk. Het vermogen tot samenwerken, daar maak ik me soms zorgen over. Ik hoop dat in de breedte van de politiek, breder dan de coalitie, het goede van het samenwerken, ondanks de verschillen die je hebt, dat dat intact blijft. Ik heb gedaan wat ik kon doen, ook als dat niet op applaus kon rekenen.’’

Staat Nederland er beter voor dan tien jaar geleden?

,,Dat is een grote vraag. Dat suggereert een link tussen wat ik heb gedaan en de kwaliteit van de samenleving. Er zijn een aantal dingen beter geworden, zoals het ambitieuze klimaatbeleid. Wij zijn de welvaart eerlijker gaan verdelen, wij zijn gaan investeren in bestaanszekerheid. Dat zijn winstpunten. Tegelijkertijd is de verdeeldheid en de polarisatie toegenomen en het vermogen in de politiek om samen te werken afgenomen.’’

Waar maakt u zich het meest zorgen over?

,,Ik maak me zorgen over de polarisatie, over de onwil elkaar de hand te reiken. Het is heilzaam om hard op de inhoud te bomen. Daarvoor zijn we politicus. Maar vervolgens moet je met elkaar om tafel gaan zitten en kijken hoe je er samen uitkomt. Die vaardigheid staat onder druk.’’

Wat gaat u het minst missen?

,,Politiek met een kleine p, het gedoe, de botsende ego’s. Wat ik het meeste ga missen is de kameraadschap, die soms over partijgrenzen heen gaat. Politici die wel willen samenwerken vanuit de coalitie en de oppositie. Dat ga ik missen. Wat ik het meeste ga missen is mijn eigen team, wat een prachtige club mensen.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: De ChristenUnie

Bericht door sjun »

Dan moet de opvolger maar worden doorgezaagd over de banden van CU-politici met Klaus Schwab.
Laatst gewijzigd door sjun op zo jan 15, 2023 2:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: De ChristenUnie

Bericht door sjun »

Ariel schreef:
vr jan 13, 2023 11:51 am
Gert-Jan Segers is niet meer. Hij is er nog wel, maar niet meer in de politiek. Hij stopt als Tweede Kamerlid en politiek leider CU.

Maar wat is de ware reden dat hij stopt.
Gert-Jan Segers stopt als Tweede Kamerlid en politiek leider van de CU. Hij draagt het fractievoorzitterschap volgende week dinsdag over aan Mirjam Bikker en zwaait een week later af als volksvertegenwoordiger.

Segers is dan tien jaar Kamerlid geweest, waarvan zeven jaar als fractievoorzitter en politiek leider. Twee keer wist hij regeringsdeelname af te dwingen, beide keren als kleinste partij in een coalitie met VVD, D66 en CDA. De partij is trots op de resultaten die onder zijn leiding zijn behaald, met name op het gebied van klimaat en bestaanszekerheid.

’Gulzig vak’
In een brief aan de partijleden schrijft Segers dat het Kamerwerk veel van hem en zijn familie heeft gevraagd. „De Haagse politiek is een gulzig vak.” Het is een van de redenen om nu te stoppen. „We hebben elkaar in deze tien jaar steeds vastgehouden, maar ook voor ons als gezin is het goed om nu een punt te zetten en weer meer tijd voor elkaar te hebben.”

Daarnaast vindt Segers het „ook gewoon heilzaam” om op een zeker moment plaats te maken voor een ander. Hij zegt zich bij de vorige verkiezingen alleen kandidaat te hebben gesteld „omdat ik wist dat er een kundige en gedreven opvolger op de lijst stond die m’n plek zou kunnen innemen.”

Bikker wordt naast fractievoorzitter ook de nieuwe politiek leider van de CU. De zetel die Segers achterlaat, gaat naar Nico Drost. Hij verving eerder Stieneke van der Graaf tijdens haar zwangerschapsverlof. Eppo Bruins, die eigenlijk boven Drost op de kieslijst stond, heeft besloten geen zitting te nemen in de Kamer.
De degelijke Mirjam Bikker neemt zijn taak nu over. Ik ben benieuwd hoeveel zetels de CU gaat inleveren. Mirjam Bikker heeft de charisma van een natte kikker.

Afbeelding

Zijn afscheidsbrief voor wie het aan kan.
Spoiler! :
Beste vrienden,

Het zit erop. Het is mooi geweest en nu is het klaar. Dit was het.

Na ruim tien jaar Kamerlidmaatschap en ruim zeven jaar politiek leiderschap is dit het moment dat ik m’n mandaat wil teruggeven. En ik wil jullie dat – na overlegd te hebben met m’n geliefden, de fractie, het landelijk bestuur en het in gebed bij God te hebben gebracht – als eersten laten weten. Jullie zijn degenen die me steeds het vertrouwen hebben gegeven, die al die jaren met me hebben meegeleefd en meegebeden, namens wie ik me steeds vol overtuiging heb ingezet voor God, onze naasten, onze samenleving, de schepping.

Politiek is vaak ook persoonlijk en zo ook deze keus om nu te stoppen. De Haagse politiek is een gulzig vak. Zeker op de plek waar wij als ChristenUnie staan en in m’n rol van meewerkend voorman. Ik heb daarin, met vallen en opstaan, gegeven wat ik te geven had. Mijn denken, tijd, ervaringen (wisten jullie al dat ik vijftien jaar in Friesland heb gewoond?), mijn spreken, schrijven, mijn hart en ziel. Ik heb het allemaal in dienst willen stellen van de belangrijke missie van de ChristenUnie om Jezus ook in de politiek na te volgen, dienstbaar te zijn aan onze naasten en om zorg te dragen voor de schepping.

Bij mijn recente, indrukwekkende afscheid van ons Eerste Kamerlid Peter Ester zag ik weer dat er aan het eind van je leven maar een kleine kring rond je bed staat. Dat zijn je geliefden. De mensen met wie je je leven lang optrekt. In mijn geval zijn dat Rianne en onze drie meiden (met inmiddels ook een aanstaande schoonzoon) die mij deze tien jaar steeds hebben gesteund, maar waar ik ook heel veel van heb gevraagd. We hebben elkaar in deze tien jaar steeds vastgehouden, maar ook voor ons als gezin is het goed om nu een punt te zetten en weer meer tijd voor elkaar te hebben.

Daarnaast is het ook gewoon heilzaam om na een zeker aantal jaren plaats te maken voor een ander. Bij leiderschap hoort ook het inzicht dat die rol tijdelijk is. We zijn allemaal vervangbare krabbelaars en Gods werk is altijd teamwerk. Dat realiseerde ik me al voor deze nieuwe kabinetsperiode. Ik heb me toen opnieuw kandidaat gesteld, omdat ik wist dat er een kundige en gedreven opvolger op de lijst stond die m’n plek zou kunnen innemen. En die moedige vrouw staat er nu, bijna twee jaar na de verkiezingen, klaar om de fractie en de partij op haar eigen manier voor te gaan en werk te maken van onze missie. Ik ben Mirjam Bikker daar heel dankbaar voor. Ik wil jullie vragen haar te steunen, mee te doen en voor haar te bidden.

Ik heb de kar een tijd kunnen trekken en met jullie steun en de zegen van God zijn we tot hier gekomen. De ChristenUnie is een partij die niet alleen hoge, christelijk-sociale idealen heeft, maar daar midden in de samenleving en in het hart van Den Haag ook echt werk van maakt. Wij zijn een partij van idealen met impact en dat maakt onze club uniek. Er staat een geweldig team en nu is het aan hen om met de voeten in de klei die christelijk-sociale missie verder te brengen. Ik heb daar veel vertrouwen in. Nooit eerder heb ik met zulke gedreven, fijne en begaafde mensen een team gevormd als met mijn matties van de ChristenUnie. Die werken met hun hoofd én met hun hart. En wat ze ook over Den Haag zeggen, bij de ChristenUnie-fractie hebben we elkaar altijd vastgehouden en kunnen vertrouwen. En omdat we zo en met die missie voor anderen verschil konden maken, was het moeilijkste werk dat ik ooit heb gedaan ook het mooiste werk dat ik ooit heb gedaan. Degene met wie ik al die tijd nauw heb opgetrokken, is Carola Schouten. Het was een voorrecht om in politieke stormen en talloze onderhandelingen schouder aan schouder met haar te staan. Zonder Carola was het me niet gelukt. Wat ik straks ook enorm ga missen, is de unieke kameraadschap van alle medewerkers, van de gedreven collega’s Joël, Carla, Eppo, Stieneke, Mirjam, Don en Pieter, van onze bewindspersonen Arie, Paul, Henk, Maarten en Piet en hun politieke assistenten. Het team en de teamspirit, de herinnering daaraan zal ik altijd blijven koesteren.

Ook de samenwerking over ideologische en partijgrenzen heen heb ik heel speciaal gevonden. Dat begon met de strijd tegen mensenhandel en gedwongen prostitutie waarin ik ben opgetrokken met Myrthe Hilkens, Marith Volp, Nine Kooiman, Attje Kuiken, Michiel van Nispen en Anne Kuik. Daarna was er de strijd tegen antisemitisme waarin ik schouder aan schouder stond met Dilan Yesilgöz en Ulysse Ellian. Er was de inzet voor betere wetgeving tegen discriminatie en hatecrimes, samen met Kathalijne Buitenweg en Corinne Ellemeet. De inzet voor begrenzing van arbeidsmigratie en tegen uitbuiting van arbeidsmigranten, samen met Lilian Marijnissen. En er waren voorstellen voor een beter en versterkt parlement, samen met Laurens Dassen. Daar kwamen de maatschappelijke allianties bij rond Waardig Ouder Worden voor betere zorg voor ouderen en Coalitie-Y tegen het leenstelsel en voor betere keuzes voor de volgende generatie.

Dat waren stuk voor stuk inspirerende en succesvolle manieren van samenwerken. En uiteraard waren daar twee coalities met de collega’s van CDA, D66 en VVD met wie ik de ene keer de grootste ruzies uitvocht, dan weer de handen ineensloeg en nachten doorvergaderde om tot goede begrotingen en akkoorden te komen. Vooral de momenten dat het ons ook echt lukte om grote knopen door te hakken en de momenten dat we iets deelden van onze diepste drijfveren waren bijzonder. Ik ben die gesprekken met hen steeds aangegaan vanuit de overtuiging dat het welzijn van ons land staat of valt met ons vermogen om - ondanks al onze verschillen - samen te werken. Juist bij die intensieve vormen van samenwerking heb ik gemerkt dat ook m’n collega’s van andere partijen – Klaas Dijkhoff, Sybrand Buma, Alexander Pechtold, Rob Jetten, Mark Rutte, Sigrid Kaag, Wopke Hoekstra, Sophie Hermans, Jan Paternotte en Pieter Heerma – de politiek zijn ingegaan om iets goeds te doen voor ons land en daarom bereid zijn om anderen de hand te reiken. Dat was mooi om te merken.

Voor mijzelf kwam mijn politieke werk voort uit mijn geloof dat deze wereld Gods wereld is en dat God deze wereld intens liefheeft. Hij is zelfs onder ons komen wonen en stierf uit liefde voor deze wereld om die zo te redden. Ik kom uit een traditie - en ik voel me daar nog steeds zeer mee verbonden - waarin die wereld op een mijns inziens te grote afstand werd gehouden. In die traditie staan de overheid en mensen met andere overtuigingen eerder tegenover je dan dat je je met hen inlaat. Maar juist omdat ik zie hoe God zelf midden in die wereld een kruis heeft geplaatst en zo die wereld met eeuwige armen omarmt, heb ik de oversteek gemaakt en ben ik me als christen in het hart van onze samenleving en politieke besluitvorming gaan inzetten voor mijn naaste. In navolging van Jezus. Met God, midden in de wereld.

Samen met mijn partijgenoten en onze bondgenoten in andere partijen heb ik me de afgelopen tien jaar ingezet voor een rechtvaardiger verdeling van onze welvaart. Voor bescherming van mensen die het zonder hulp niet redden. Voor een fundamentele, sociale correctie op het rauwe kapitalisme en het veel te dominante neoliberalisme. En daar hebben we met vereende krachten goede vorderingen mee gemaakt. Ik ben steeds opgekomen voor de vrijheid om te geloven, voor de vrijheid van onderwijs, voor bescherming van kwetsbaar leven, voor vriendschap met Europese en Atlantische bondgenoten en landen als Israël en Armenië. Ik heb me steeds sterk willen maken voor een samenleving waarin niet de wil van een liberale, seculiere meerderheid wet is, maar waarin juist volop ruimte is voor onze onderlinge verschillen, voor gezinnen en sterke gemeenschappen. Ik heb gedaan wat ik kon om van ons betere rentmeesters van Gods schepping te maken. Het leidde met het klimaatakkoord tot een omslag waardoor we vervuilende energie vanuit onvrije landen aan het inruilen zijn voor zelf opgewekte, schone energie. Dit allemaal zal de inzet blijven van de christelijk-sociale beweging en onze fractie. En waar ik straks ook aan de slag ga, met deze missie zal ik me altijd verbonden blijven voelen.

Het is een lange brief aan jullie geworden. Maar een van de belangrijkste dingen die ik nog wil melden, is mijn hartgrondige dank voor het vertrouwen dat jullie als ChristenUnie-leden me steeds hebben gegeven. Jullie hebben me op moeilijke momenten gesteund, ook als jullie het niet altijd met me eens waren, hebben voor me gebeden, bemoedigende mails en appjes gestuurd. Daar ben ik jullie heel dankbaar voor!

Soms heb ik jullie ook weleens teleurgesteld en dat spijt me. Soms maakte ik een keus die jullie niet konden volgen of legde ik die op een manier uit die jullie niet overtuigde. Ik hoop oprecht dat die momenten van verschil ook voor jullie slechts details zijn geweest bij het gevoel van onderlinge verbondenheid dat in ieder geval voor mij steeds de boventoon heeft gevoerd.

Boven alles en iedereen ben ik God dankbaar. Op kruispunten van ons leven kregen Rianne en ik door steeds verschillende mensen steeds dezelfde tekst toegeschoven. ‘Hij die u roept is trouw en Hij zal het ook doen.’ Zeker als het spannend was en de golven even heel hoog gingen, merkten we dat die tekst ook echt waar is. Nu leg ik alles wat ik gedaan heb weer in Zijn hand en vertrouw ik erop dat Hij er goeds mee doet.

Het zit er nu op. Ik vind het mooi jullie nog te ontmoeten op een van de avonden van onze Wintertour (18, 19 en 20 januari). Op die drie avonden kunnen jullie Mirjam verwelkomen en wil ik afscheid van jullie nemen. Op D.v. dinsdag 24 januari hoop ik mijn laatste dag als Kamerlid te hebben. Daarna ga ik de stilte en rust in en hoop ik dat God me duidelijk zal maken wat mijn volgende verantwoordelijkheid zal zijn. Ik heb nog geen idee en ben heel benieuwd.

Voor nu een hartelijke groet, in verbondenheid met Christus,
Ze komt in elk geval al een stuk sympathieker en authentieker over dan Sigrid Kaag. Wellicht kan zij verhelderen wat precies de band is van Carola Schouten met het Wereld Economic Forum? En wat dit voor invloed heeft op beleidskeuzen van de Christen Unie?
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De ChristenUnie

Bericht door Ariel »

Bikker bijt van zich af: ’Of we nog wel thuishoren in deze coalitie is een terechte vraag

Coalitiepartij CU bijt van zich af in de discussie over de asielopvang. In haar eerste speech als fractievoorzitter laat Mirjam Bikker doorschemeren dat zitting in de coalitie wat haar betreft niet heilig is nu ’ons verlangen en onze idealen alleen maar groter worden’.

Bikker wil niet ’elke paar jaar meewaaien met de tijdgeest’ maar leven vanuit christelijke waarden en tradities. „En daar wil ik elke dag beginnen. Midden in het gedoe van deze wereld. Midden in het gedoe van de Haagse vierkante meter. Of we nu deel uitmaken van de coalitie of niet.” Daarmee klinkt een waarschuwing door naar de rest van de coalitie: het is voor CU, die afgelopen jaren als kleine partij kabinetten Rutte in het zadel hield, geen kwestie van ’slikken of stikken’.

Volgens Bikkers is er momenteel ’veel onrust’ in de samenleving en merkt zij die onrust zelf ook. „We zijn als mensen van de CU en als politici wat dat betreft ook hele gewone, feilbare mensen. Ook wij voelen dat politieke keuzes vaak tekort schieten. Ook als we het goede willen, bereiken we dat lang niet altijd. Politiek is niet zaligmakend. Daarom vind ik het heel goed dat er ook aan mij - aan ons - hele kritische vragen over onze rol en onze houding worden gesteld. Of we nog wel thuishoren in deze coalitie, bijvoorbeeld. Een terechte vraag om te blijven stellen. Ik zal die vraag dus nooit uit de weg gaan. Maar als de politiek niet zaligmakend is, dan is het antwoord op deze vraag dat ook niet”, klinkt het.

Humaan
De CU is de laatste maanden in het kabinet fel pleitbezorger geweest van een ’humane’ omgang met migranten. Bikker zegt daar ook nu nog volop mee bezig te zijn. „En laat ik er dit over zeggen: migratie is voor mij geen technisch vraagstuk over instroomcijfers. Het gaat altijd over mensen met een gezicht, die ons aankijken.”

Bikker erkent dat ’we niet iedereen in Nederland kunnen opvangen’. Om daar gelijk aan toe te voegen: „Maar ook als mensen hier in Nederland geen toekomst hebben, dan nog verdienen ze een humane behandeling. Dus als we er in de coalitie uitkomen, dan is dat niet omdat wij per se een kabinet in het zadel willen houden, of omdat we instroom moeten beperken. Dan is dat alléén omdat we geloven dat nieuw beleid rechtvaardig en uitvoerbaar is en de mensen die onze hulp het hardste nodig hebben, die ook zullen krijgen.”

Volgens Bikker moet Nederland „net als alle rijke landen binnen en buiten Europa gewoon haar rol en haar verantwoordelijkheid pakken. Dat is niet grenzeloos, maar het mag ons wel inspanning kosten. Voor de meest kwetsbaren moeten we bereid zijn ver te gaan.” Daarbij haalt de CU-voorvrouw ook uit naar VVD’er Henk Kamp, die afgelopen week pleitte om het VN-vluchtelingenverdrag op te zeggen om de instroom naar beneden te krijgen. Bikker noemt dat ’onzinnig’. „Dat voelt misschien flink en veilig. Maar in werkelijkheid zijn we dan het kind, dat achter het gordijn staat en roept: ik ben er niet! Vluchtelingen zullen er de komende jaren helaas zijn.”

Dwangwet
De beruchte ’dwangwet’ die asielzoekers over veel meer gemeenten moet verspreiden noemt Bikker overigens ’geen politieke overwinning’. Vooral binnen haar eigen achterban, maar ook bij gemeentebestuurders, klinkt veel kritiek op de wet. CU’ers willen met een motie op het congres dan ook verbeteringen afdwingen. Toch blijft Bikker achter die wet staan. „Het is onze manier om ons niet achter het gordijn te verstoppen. Want kleinschalige opvang dichtbij moet het uitgangspunt zijn. Niet alleen voor de mensen die komen, maar ook voor de dorpen en steden die mensen opnemen. Dat mag wat kosten, maar moet wel te dragen zijn.”

Bikker deelt daarbij nog wel een tik uit aan D66 – de partij die volgens ex-wethouder en oud-Kamerlid Joël Voordewind de Alkmaarse coalitie liet ontploffen. „Dankzij hen komt er voorlopig ook geen asielopvang! Triest!’”, zei de prominente CU’er destijds over D66. Bikker valt hem bij en oordeelt dat de Alkmaarse asielopvang ’helaas door machtspolitiek de nek om is gedraaid’.

Bikker spreekt zich in haar toespraak ook uit tegen drugsgebruik, de bescherming van ’het prille, ongeboren leven tot de laatste adem’ en klimaat, natuur en de toekomst van boerengezinnen.

Niet alleen CU heeft zaterdag een congres in Apeldoorn. Ook de grootste regeringspartij VVD komt zaterdag bijeen in de stad. Leden van die partij zijn juist veel kritischer op de asielaanpak van het kabinet en willen dat de instroom snel naar beneden gaat, zoals partijleider en premier Mark Rutte eerder beloofde. Sinds die belofte gebeurde -tot op heden- overigens het tegendeel.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De ChristenUnie

Bericht door Ariel »

Afbeelding


JOB 12

Afbeelding

VVD zegt ‘nee’. ,,70.000 asielzoekers kan ons land niet aan. Dat gáát niet.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De ChristenUnie

Bericht door Ariel »

Partijtop ChristenUnie in maag met provinciale samenwerking PVV

De deelname van CU aan een provinciebestuur in Flevoland met daarin ook de PVV valt in slechte aarde bij CU-prominenten. Vicepremier Carola Schouten geeft aan zich er ’ongemakkelijk’ bij te voelen. Minister Piet Adema (Landbouw) en oud-partijvoorzitter is er ’verbaasd’ over. Eerder gaf de jongerenafdeling al aan afschuw te voelen. „We kunnen hier niet mee leven, het kan niet waar zijn dat wij met de PVV gaan samenwerken.”

Dat in Flevoland BBB, VVD, CU, SGP en PVV met elkaar in zee gaan werd donderdag bekend. In de achterban van CU leidt het tot rumoer. De jongerenafdeling is ontstelt, ook andere leden roeren zich. Verschillende CU’ers geven aan dat ze overwegen om hun lidmaatschap op te zeggen.

Schouten: „Dat geeft dan aan hoe verschillend er wordt gedacht over samenwerking met de PVV. Wij hebben als partij gezegd: wij werken samen met partijen die ook de democratische rechtsstaat respecteren en voor alle mensen een plek hebben in Nederland, dat is belangrijk. Dat is ook de lijn die dit partijbestuur hanteert en daar kan ik mij buitengewoon goed in vinden.”

Weinig tegen kan doen
Tegelijkertijd geeft de vicepremier van CU-huize aan dat zij er weinig tegen kan doen dat de lokale CU-afdeling heeft besloten om met de PVV in een coalitie te stappen. De situatie noemt ze ’ongemakkelijk’. „Maar het is een keuze die ze zelf hebben kunnen maken.” Partijgenoot Adema sluit zich daarbij aan. „De keuze is aan Flevoland, maar ik heb me wel verbaasd over die keuze. Ik vind de PVV niet een natuurlijke samenwerkingspartner.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De ChristenUnie

Bericht door Ariel »

De CU is nog heiliger dan de paus. Iedereen naar de kerk, en de sportkantine moet worden drooggelegd. De bedenker van dit plannetje is CU staatssecretaris Van Ooijen. Met een groslijst aan alcoholbeperkende maatregelen wil de CU-bewindsman een volgend hoofdstuk toevoegen met beleid dat voortkomt uit het preventieakkoord. Met dat akkoord moeten overgewicht, roken en problematisch alcoholgebruik worden tegengegaan.

Het is niet de eerste keer dat Van Ooijen in de Tweede Kamer op zoek gaat naar steun. Eerder wist De Telegraaf al te melden dat hij op die manier ook de handen op elkaar probeerde te krijgen voor zijn idee om de prijs voor een pakje sigaretten naar Australisch voorbeeld met reuzenstappen te verhogen. Hij dacht aan een verkoopprijs van 30 tot wel 47 euro voor een pakje van twintig sigaretten in het jaar 2040. De Tweede Kamer verwees dat plan naar de prullenbak.
Lijst aan anti-alcoholplannen kabinet nóg langer: avondklok en ban op online verkoop


De lijst met drankontmoedigende maatregelen waarvoor staatssecretaris Maarten van Ooijen (Volksgezondheid) steun probeert te vergaren, blijkt nóg langer. Volgens Haagse bronnen staat er ook een verbod op om alcohol te schenken tussen vier uur ’s nachts en acht uur ’s ochtends, evenals een verbod op de verkoop van alcohol op afstand. Dat laatste zou betekenen dat consumenten niet langer online hun drank kunnen bestellen.

Ook is het volgens ingewijden een optie om de verkoop van drank te verbieden tussen tien uur ’s avonds en zeven uur ’s ochtends. Het effect van die maatregel zou groot zijn, blijkt uit de lijst van Van Ooijen, die al tot ’betuttellijst’ is omgedoopt. Daarop prijkt bovendien een plan om drankflessen voortaan te voorzien van etiketten. Op die etiketten moeten niet alleen de ingrediënten komen te staan, maar ook gezondheidswaarschuwingen en maxima van te nuttigen glazen.

Sportkantines
Eerder meldde De Telegraaf al dat Van Ooijen op zoek is naar nieuwe manieren om drankconsumptie te verminderen. In het Preventieakkoord van 2018 is daar al een beginnetje mee gemaakt, maar volgens de CU-staatssecretaris moet er nog een flinke schep bovenop. Hij heeft dan ook een groslijst aan maatregelen gemaakt. Met die voorstellen is hij naar de coalitie gegaan. Het is de bedoeling dat daaruit een nieuw pakket wordt gedestilleerd. Dat moet na de zomer gaan gebeuren.

Een groot deel van de plannen lekte donderdagochtend al uit. Zo kon De Telegraaf melden dat er een verbod op het schenken van alcohol in sportkantines op staat, net als een voorstel om te stoppen met de verkoop van wijn en speciaalbier in supermarkten. Dat laatste kan bereikt worden door in supermarkten alleen nog drank met een alcoholpercentage lager dan zes procent toe te staan. Dranken met een hoger alcoholpercentage zouden dan alleen nog in slijterijen kunnen worden verkregen.

Minimumprijs
Op de ’menukaart’ staan ook opties om de accijns op drank met vijftig procent op te hogen en een minimumprijs in te stellen voor drank van zo’n 45 tot 55 cent per blikje of flesje. Dat laatste moet vooral de goedkoopste blikken bier duurder maken. Ze zijn populair onder alcoholisten, maar ook mensen met een kleine knip zouden erdoor geraakt kunnen worden.

De groslijst van Van Ooijen valt lang niet overal even goed. Het plan om sportkantines droog te leggen lijkt Van Ooijen in ieder geval op zijn buik te kunnen schrijven. Zowel VVD als D66 keren zich ertegen. D66 staat wel open voor het verbannen van wijn en speciaalbier uit de supermarktschappen. Kamerlid Jeanet van der Laan benadrukt daar nog geen definitief besluit over genomen te hebben, maar het stuit bij haar op minder bezwaren dan het dichtdraaien van de biertap op sportclubs.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De ChristenUnie

Bericht door Mahalingam »

Het is een beproefde techniek als een stel samenhangende maatregelen genomen gaan worden.
Een paar maatregelen kunnen heel aanvaardbaar zijn, een stel niet-onoverkomelijk bezwaarlijk en er is er eentje waarvan gegarandeerd geroepen zal worden "Maar dat is te gek !! '.

En zo maakt iedereen zich druk om de drooglegging van de sportkantine en wordt 'geen drank in de supermarkt' acceptabel in verhouding. (trouwens tabak is binnenkort weg uit de supermarkt.)

De partij DENK houdt onverkort vast aan haar streven naar totale drooglegging.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89711
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De ChristenUnie

Bericht door Ariel »

Van Ooijen over alcoholbetutteling: ’Geen verbod op nadenken’

Staatssecretaris Maarten van Ooijen (Volksgezondheid) zegt naar aanleiding van de gelekte anti-alcoholplannen dat er ’geen verbod op denken’ is op zijn ministerie. Hij ontkent wel van plan te zijn de sportkantines droog te leggen.

Als door een wesp gestoken reageert Van Ooijen dinsdag in de Tweede Kamer op de onthullingen van De Telegraaf dat hij met een groslijst aan anti-alcoholplannen rondgaat in de coalitie. Daarop staan onder meer een verbod op alcohol in de sportkantine, het verbannen van speciaalbier en wijn uit de supermarkt en een ’avondklok’ voor alcohol (een verkoopverbod tussen 10 uur ’s nachts en 7 uur ’s ochtends). Ingewijden spreken van ’Maartens betuttellijst’ en noemen de plannen ’onzalig’.

De CU-bewindsman weet niet hoe snel hij zijn eigen plannen moet bagatelliseren. Hij herhaalt ’geen politieke wensenlijst’ te hebben en ’al helemaal geen politieke voorstellen’ te hebben ingediend. „Het enige wat ik heb gedaan is dat ik een inventarisatie heb ingediend.” Volgens hem liggen de alcoholopties al langer op tafel nadat het RIVM met voorstellen kwam om alcoholmisbruik terug te dringen: „Dit is niets meer dan een handzame samenvatting daarvan.”

Sportkantines
Van een van de plannen neemt Van Ooijen maar meteen afscheid: „Als u mij op de man af vraagt: ben ik voor een verbod op alcohol in de sportkantines? Nee.” Andere plannen liggen voorlopig nog wel op tafel, de CU-staatssecretaris wil daar desgevraagd geen afstand van nemen. Hij stoort zich er vooral aan dat zijn lijst in de openbaarheid is gekomen: „Het is best curieus hoe dit de afgelopen dagen is gelopen.”

JA21-Kamerlid Nicky Pouw-Verweij vraagt zich af hoe deze lijst überhaupt tot stand is gekomen. In het coalitieakkoord staat immers dat de alcoholdoelen gehaald moeten worden ’zonder mensen in hun vrijheid te beperken’. „Als dat de kaders zijn, dan had dit lijstje er toch nooit moeten zijn?”, vraagt zij zich af. „Dat is een verbod op nadenken, zou ik zeggen”, aldus de staatssecretaris.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie