De Partij voor de Dieren

Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door xplosive »

Ariel schreef:Ook de PVV wil AL het onverdoofd slachten uitbannen. Ook Joods.
Ja, maar daar waar de PVV het heeft over "ritueel slachten" heeft de PvdD het over "onverdoofd slachten". Daarin zit het verschil. Dus dan is de motie van de PvdD accurater.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door xplosive »

Ariel schreef:Ik ben het niet met je eens xplosive. Laat ik het daar maar op houden. Ik begrijp ook dat je alle vee en melk boeren financieel de nek om wil draaien, en het land uit wil zetten, maar er bestaan ook mensen in Nederland die daar anders over denken.
Hier vlieg je toch behoorlijk uit de bocht, Ariel. Vooral de formulering "het land uit willen zetten" is buitengewoon kwalijk. Ik ben voor een transitie naar steeds minder veeteelt. Dat wil niet zeggen dat ik veeboeren graag financieel in de problemen zie komen. Wel zou ik graag zien dat veeboeren geholpen worden om over te schakelen naar een alternatieve broodwinning.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door hans van de mortel »

Ariel schreef:Ook de PVV wil AL het onverdoofd slachten uitbannen. Ook Joods.
Aha! Een goede zaak van Geert: eindelijk consequent zijn. Niet alleen de schaamhaarlappen willen verbieden (door hem terecht ais 'kopvodden' aangemerkt) maar ook de keppeltjes. Alle pontificale ongevraagde 'opdringerige' uitingen van religieuze waanzin niet verbieden maar niet toestaan in aangelegenheden van de overheid zoals: openbaar vervoer, scholen, stadhuis, ziekenhuizen. Winkels wordt toegestaan een bord op te hangen met de tekst: 'GEEN TOEGANG VOOR KOPVOD- EN KEPPELDRAGERS'.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door hans van de mortel »

xplosive schreef:
Ariel schreef:Ik ben het niet met je eens xplosive. Laat ik het daar maar op houden. Ik begrijp ook dat je alle vee en melk boeren financieel de nek om wil draaien, en het land uit wil zetten, maar er bestaan ook mensen in Nederland die daar anders over denken.
Hier vlieg je toch behoorlijk uit de bocht, Ariel. Vooral de formulering "het land uit willen zetten" is buitengewoon kwalijk. Ik ben voor een transitie naar steeds minder veeteelt. Dat wil niet zeggen dat ik veeboeren graag financieel in de problemen zie komen. Wel zou ik graag zien dat veeboeren geholpen worden om over te schakelen naar een alternatieve broodwinning.
Kom op Xplosive! Zo bedoelt Ariel het niet. Het betreffen slechts accenten in het debat, de communicatie, om het wat spannend en levendig te houden. Aan saaiheid heb ik een broertje dood, zoals het spreekwoord luidt.

Afbeelding

HET GAAT DIT SOORT HYPOCRIETEN NIET OM ONS WELZIJN
MAAR OM DE EIGEN PORTEMONNEE


Door Hans van de Mortel sr.

Burger King gaat zijn koeien op dieet zetten. De fastfoodketen begint met de verkoop van hamburgers afkomstig van koeien die minder methaan uitstoten. De voeding wordt in de laatste maanden van het leven van een koe onder meer aangevuld met citroengras. Door de wijziging in het veevoer zou de uitstoot van broeikasgassen door koeien met een derde verminderd kunnen worden. Zo zo! En hoe moet het nu verder met het citroengras?

Hoopt Burger King hiermee de ondergang van ons milieu te voorkomen? Natuurlijk niet. Burger King interesseert het milieu geen ene malle moer. Zij zijn niet de voedselbank.

De hamburgerpatsers (de eigenaren), staan niet voor niets beurs genoteerd waar het grote geld vandaan komt. En daar steekt maar één bedoeling achter: winst maken die steeds omhoog moet. Dat is goed voor de aandeelhouders die dan nog meer aandelen kopen. Daar is hokus pokus mee gemoeid. Mochten de aandelen zakken, dan is dat jammer voor de aandeelhouders maar niet voor Burger King. Want die heeft het geld al binnen, en veilig op een voor u en mij en voor de fiscus aan het oog onttrokken bankrekening gestort. Grote sommen geld verdwijnen in de zakken van een select gezelschap directieleden en top managers.

Een bekend rad voor de ogen van de consument is de marketing strategie van de zogenaamde Fair Trade, een haast oncontroleerbare gang van zaken waar niemand zin in heeft om controle over het waarheidsgehalte uit te oefenen.
Het wachten is nu op Mac Donalds. Waarop? De koeien van de hamburgerketens schijten de hele bewoonde wereld vol en dat moet vooral zo blijven: er worden bakken met geld mee verdiend. Aan het vlees zit kraak noch smaak. Men proeft slechts de saus en oordeelt vervolgens de hamburger als onmisbare zelfbevrediging.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door Ariel »

xplosive schreef:
Ariel schreef:Ook de PVV wil AL het onverdoofd slachten uitbannen. Ook Joods.
Ja, maar daar waar de PVV het heeft over "ritueel slachten" heeft de PvdD het over "onverdoofd slachten". Daarin zit het verschil. Dus dan is de motie van de PvdD accurater.
Het was even zoeken.

Tijdens het islamitisch offerfeest in augustus 2018 deed op twitter massaal het verhaal de ronde dat de PVV tegen het ritueel slachten van dieren is, maar een uitzondering maakt voor de Joodse kosjere slacht. Zie de reactie van Tweede Kamerlid Dion Graus.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door Ariel »

xplosive schreef: Hier vlieg je toch behoorlijk uit de bocht, Ariel. Vooral de formulering "het land uit willen zetten" is buitengewoon kwalijk. Ik ben voor een transitie naar steeds minder veeteelt. Dat wil niet zeggen dat ik veeboeren graag financieel in de problemen zie komen. Wel zou ik graag zien dat veeboeren geholpen worden om over te schakelen naar een alternatieve broodwinning.

Oke xplosive. Sorry.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door xplosive »

Ariel schreef:
xplosive schreef:
Ariel schreef:Ook de PVV wil AL het onverdoofd slachten uitbannen. Ook Joods.
Ja, maar daar waar de PVV het heeft over "ritueel slachten" heeft de PvdD het over "onverdoofd slachten". Daarin zit het verschil. Dus dan is de motie van de PvdD accurater.
Het was even zoeken.

Tijdens het islamitisch offerfeest in augustus 2018 deed op twitter massaal het verhaal de ronde dat de PVV tegen het ritueel slachten van dieren is, maar een uitzondering maakt voor de Joodse kosjere slacht. Zie de reactie van Tweede Kamerlid Dion Graus.
Ik heb niet weersproken dat de PVV ook tegen Joodse kosjere slacht is.

Het verschil zit hem tussen "ritueel" en "onverdoofd" zoals ik hierboven al aangaf.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door xplosive »

Ariel schreef:
xplosive schreef: Hier vlieg je toch behoorlijk uit de bocht, Ariel. Vooral de formulering "het land uit willen zetten" is buitengewoon kwalijk. Ik ben voor een transitie naar steeds minder veeteelt. Dat wil niet zeggen dat ik veeboeren graag financieel in de problemen zie komen. Wel zou ik graag zien dat veeboeren geholpen worden om over te schakelen naar een alternatieve broodwinning.
Oke xplosive. Sorry.
Ergens wist ik wel dat je het (bij nader inzien) niet zo bedoeld kon hebben. Excuses aanvaard.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door Ariel »

xplosive schreef: Ik heb niet weersproken dat de PVV ook tegen Joodse kosjere slacht is.

Het verschil zit hem tussen "ritueel" en "onverdoofd" zoals ik hierboven al aangaf.
Het één sluit het ander niet uit xplosive . Dion Graus is in zijn hart tegen alle slacht. Hij is vegetariër .
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door xplosive »

Ariel schreef:
xplosive schreef: Ik heb niet weersproken dat de PVV ook tegen Joodse kosjere slacht is.

Het verschil zit hem tussen "ritueel" en "onverdoofd" zoals ik hierboven al aangaf.
Het één sluit het ander niet uit xplosive . Dion Graus is in zijn hart tegen alle slacht. Hij is vegetariër .
De intentie kan goed zijn, maar als het om wetsvoorstellen gaat is de formulering belangrijk. En dan is de formulering "onverdoofd" beter dan "ritueel". Immers, je kunt ook niet-ritueel onverdoofd slachten. En dat is de reden waarom de PvdD het wetsvoorstel van de PVV niet kon steunen.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door Ariel »

Esther Ouwehand wil nu ook "kinderen" redden.
Esther Ouwehand

Het was al meer dan schrijnend in het overvolle kamp. Maar zelfs de kinderen werden niet gered. Wat is er in vredesnaam nog nodig om een kabinet van CDA, VVD, CU en D66 te bewegen tot mededogen met de mensen in Moria?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door Ariel »

Soms wordt er in Katwijk aan zee een kind geboren dat beter niet geboren had kunnen worden. Esther Ouwehand is daar één van. :redface2:
Partij voor de Dieren: een miljoen nieuwbouwhuizen op landbouwgrond

Als het aan de Partij voor de Dieren ligt, worden de komende jaren een miljoen nieuwe woningen gebouwd op landbouwgrond. Dat kan door de veestapel met minstens 75 procent te verkleinen, stelt de partij in haar nieuwe verkiezingsprogramma.

Om de woningnood in Nederland aan te pakken, wil de Partij voor de Dieren dat ruim 10 procent van de huidige landbouwgrond wordt gebruikt voor natuur én de bouw van nieuwe huizen. Dat staat in het partijprogramma voor de komende Tweede Kamerverkiezingen, dat morgen (zondag) wordt gepresenteerd.

,,Nu is twee derde van ons landoppervlakte bestemd voor landbouw’’, zegt Esther Ouwehand, PvdD-lijsttrekker en voorzitter van de programmacommissie. ,,We kampen met een woningtekort, te weinig natuur en een stikstofcrisis. Waarom gebruiken we dan twee derde van onze kostbare grond om varkenslapjes naar China te sturen en kaas naar Canada? Dat moet stoppen.’’

Ouwehand denkt dat de komende tien jaar op vrijgekomen landbouwgrond een miljoen extra huizen kunnen worden gebouwd. ,,Door de coronacrisis zien we dat mensen veel meer thuiswerken. Dat zal zo blijven. Nu al groeit de behoefte om te wonen in een groene, landelijke omgeving. Door meer te bouwen op het platteland, kunnen we aan die behoefte voldoen.’’

De titel van het PvdD-verkiezingsprogramma is dezelfde als vier jaar geleden: Plan B. ,,Ons programma kent geen grote veranderingen. Wij willen nog altijd een systeemverandering. De oplossingen die wij voorstaan, waren eigenlijk twintig jaar geleden al nodig. Als het toen was gebeurd, hadden we een hoop ellende kunnen voorkomen.’’

Nieuwe pandemie
Met die ‘ellende’ doelt Ouwehand óók op de coronacrisis. ,,Wij zijn de enige partij die sinds haar oprichting waarschuwt voor de manier waarop mensen met dieren omgaan. Door dieren massaal en op een kluitje te houden, kunnen infectieziekten makkelijk op de mens overslaan. We hebben dat in Nederland gezien met de Q-koorts, en we zien het nu wereldwijd met corona.’’

Ouwehand - die vorig jaar het partijleiderschap overnam van Marianne Thieme - denkt dat het niet bij deze coronapandemie zal blijven. ,,Volgens een viroloog van het Erasmus MC zijn we slechts enkele stappen verwijderd van een mutatie van het vogelgriepvirus, die bij mens-tot-mens-besmetting tot een sterftecijfer zal leiden dat tientallen malen hoger ligt dan bij Covid-19.’’

Daarom moet er wat haar betreft met spoed een einde komen aan de bio-industrie. Jaarlijks worden in Nederland ruim 640 miljoen dieren gefokt, gebruikt en gedood in de veehouderij, aldus Ouwehand. Dat aantal moet met minstens 75 procent omlaag. ,,Boeren moeten daarvoor natuurlijk worden vergoed. Dat is duur, maar noodzakelijk.’’

Wij zijn de enige partij die sinds haar oprichting waarschuwt voor de manier waarop mensen met dieren omgaan

Ongezond gedrag
Ondertussen wil de PvdD dat alle Nederlanders een basisinkomen krijgen, dat het eigen risico in de zorg wordt afgeschaft en dat de AOW-leeftijd naar 65 jaar gaat voor mensen die veertig jaar hebben gewerkt. Ook moeten de lonen in de publieke sector fors omhoog. Hoge uitgaven, waarvan het de vraag is hoe die betaald worden.

,,Wij denken veel geld te besparen door in de zorg meer aan preventie te doen’’, zegt Ouwehand. ,,Zorgminister De Jonge gaf laatst toe dat een derde van de zorgkosten gerelateerd is aan ongezond gedrag en een ongezonde leefomgeving. Dat zien we nu bij de coronacrisis: mensen met obesitas en luchtwegproblemen zijn extra kwetsbaar.’’

De partij wil onder meer een suikertaks op ongezonde producten invoeren. Ook gaat de hoogste belastingschijf omhoog naar 60 procent en moeten vervuilende bedrijven fors meer belasting betalen. Verder wil de PvdD een ‘progressieve vliegtaks’: hoe vaker je vliegt, hoe hoger de belasting per vliegticket wordt.

Geen doorrekening
In tegenstelling tot de meeste partijen laat de PvdD haar verkiezingsprogramma niet doorrekenen. ,,Dat doen we nooit’’, aldus Ouwehand. ,,Onze ingrepen in de landbouw kosten veel geld, op de korte termijn. Maar op de lange termijn levert dat heel veel op. Die effecten worden niet goed meegenomen in de modellen van de planbureaus. Bovendien kijken wij planeetbreed: onze voorstellen leveren voordeel op voor de héle wereld, niet alleen voor Nederland. Ook daar wordt bij de doorrekeningen niet naar gekeken.’’

De kans dat de PvdD haar programma kan uitvoeren, lijkt niet groot. In de peilingen staat de partij van Ouwehand op vier tot zes zetels. Nu telt de PvdD vier Kamerleden. ,,Wij staan altijd open voor meeregeren. Maar onze voorwaarde is wel dat er écht een systeemverandering komt. Dat zie ik voorlopig niet gebeuren. Tot het zover is, blijven wij agenderen en aanjagen.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52158
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door Mahalingam »

De Partij voor de Dieren wenst minder dieren.
De partijnaam is dus in overeenstemming met de regels van de NewSpeak.
En hun idee over een wenselijke maatschappijinrichting dateert uit de 60-er jaren en is Marxistisch/Leninistisch.
Over die ideeén kan je lezen bij https://www.aup.nl/journal-downloads/so ... 002002.pdf
Wouter Beekers
DE BETOVERINGEN VAN HET NEDERLANDSE MAOÏSME
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52158
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door Mahalingam »

Arthur van Amerongen
@DonArturito
·
4h
#Dieren Bij deze ben ik niet meer beschikbaar als lijstduwer van de Partij voor de Dieren. Kom met een wet die het ritueel slachten verbiedt, in plaats van dit holle gekakel. Stelletje mafkezen.
https://twitter.com/DonArturito/status/ ... %7Ctwgr%5E
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52158
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door Mahalingam »

Mompelt iets over onverdoofd slachten?

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door xplosive »

 
 
 
Esther Ouwehand fileert vier jaar falend landbouwbeleid!
 
 
 

 
 
 
Oftewel : falend beleid onder aanvoering van Mark Rutte !
 
 
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door xplosive »

Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door Maarten »

Partij voor de dieren....is dat zoiets als een partij voor ezels? :roll:
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door xplosive »

Maarten schreef:
do nov 26, 2020 9:44 pm
Partij voor de dieren....is dat zoiets als een partij voor ezels? :roll:
Jij hebt het duidelijk nog niet helemaal goed begrepen.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door Maarten »

muisschien, ik heb ook weinig mee op met linkse partijen.
Mahalingam
Berichten: 52158
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door Mahalingam »

Het klink wat tegenstrijdig maar de Partij voor de Dieren wenst minder dieren.
En wel minder koeien, varkens, geiten, nertsen, schapen, kippen.
Of er ook minder paarden moeten komen, weet ik niet.

En het gemeenschappelijke van deze dieren is: ze worden op kapitalistische wijze uitgebuit naar analogie van de uitbuiting van arbeiders door het kapitalistische systeem.

Zeg ik het zo goed?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door xplosive »

 
Nieuw boek van Esther Ouwehand :
 
Afbeelding
 
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door Ariel »

Wat zit er toch een incompetent zootje in de kamer. Onder het mom, "het klinkt wel aardig en diervriendelijk", stemmen ze op een onuitvoerbare dierenwet.

Gelukkig mag onverdoofd slachten nog wel van Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren..

:scratch: Schouten wil nog geen uitsluitsel geven over de gevolgen, maar wijst de Kamer er wel op dat de Tweede Kamer zelf verantwoordelijk is voor het aannemen van de wet, inclusief het amendement.. Bovendien wijst ze het VVD-Tweede Kamerlid Thom van Campen erop dat de VVD-fractie in de Eerste Kamer niet de moeite had genomen de wet inhoudelijk te behandelen, maar het als hamerstuk had afgedaan.
Dierenwet erdoorheen: honden straks niet meer aangelijnd?

Het kabinet gaat de gevolgen voor dierenbezitters onder de loep nemen na een door het parlement afgedwongen verandering van de dierenwet. Door de wijziging moeten boerenbedrijven mogelijk compleet verbouwd worden en is het zelfs de vraag wat kan en mag met huisdieren.

Het is de dierenpartij onlangs gelukt om een meerderheid te vinden om de Wet Dieren te veranderen. De partij van Esther Ouwehand vierde de politieke overwinning met een veganistische taart. De partij beoogd met de aanpassing van de wet dat de veehouderij uiterlijk 2022 is aangepast naar het ’perspectief van het dier’ waarbij ’soortgelijk gedrag leidend’ is.

Concreet wil de oppositiepartij dat bijvoorbeeld eendenhouders zorgen voor zwemwater en dat konijnen niet in een kooi zitten, maar in de grond kunnen graven. Verder zouden dieren niet meer massaal bij elkaar mogen zitten. Dat zou enorme gevolgen kunnen hebben voor de landbouwsector.

Of het allemaal zo ver gaat komen is nog maar de vraag. Demissionair minister Carola Schouten (Landbouw), ze noemde de wetswijziging eerder onuitvoerbaar, heeft dinsdag in een debat gezegd dat ze de precieze gevolgen gaat onderzoeken.

Praktijk
De CU-bewindsvrouw zegt dat de wijziging door de dierenpartij zo ’open is geformuleerd’ dat er nu moet worden gekeken naar de invulling. „Daarvoor moet ik weten wat de juridische impact is, hoe het zich verhoud tot internationale regelgeving, de handhaving en ook wat het allemaal concreet zou moeten gaan betekenen voor het houden van dieren in Nederland.”

Niet alleen over de landbouwsector zijn zorgen. De wet kan ook impact hebben op het houden van huisdieren. SGP-Kamerlid Roelof Bisschop heeft Schouten gevraagd of ze het er mee eens is dat het niet zo ver moet gaan dat honden straks niet meer aangelijnd uitgelaten mogen worden. BBB-Kamerlid Caroline van der Plas waarschuwt dat een meerderheid heeft ingestemd met iets waar ze niet van weten wat de gevolgen zijn. De markante politica vreest het ergste: „Is het uit te sluiten dat straks iemand thuis niet meer één hond mag hebben omdat honden in de natuur in een roedel leven?”

Schouten kan de Tweede Kamer niet geruststellen: „Ik wil dat we eerst grondig bekijken wat het betekent, ook wat moet worden verstaan onder natuurlijk gedrag van een dier. Ook daar kun je verschillend naar kijken. Ik snap de vragen van de Kamer, aan de andere kant is het de Kamer die het in de wet heeft gezet. Daar kan ik ook niet zo heel veel aan doen. Ik ben nu bezig om te kijken hoe ik daar handen en voeten aan kan geven.” De dierenpartij denkt dat de wetswijziging kan worden gebruikt om een beter leven voor dieren af te dwingen via de rechter.
Pluimveehouders bang dat 'onuitvoerbare' Wet dieren einde betekent voor hun bedrijf

(Pluim)veehouders zeggen dat in grote problemen komen door de aanpassing van de Wet dieren. Afgelopen dinsdag werd die bijna geruisloos door de Eerste Kamer aangenomen. De wet regelt meer dierenwelzijn, maar is volgens de sector 'gewoon niet uitvoerbaar.'

Een grote doorbraak voor dieren in de bio-industrie, noemde de Partij voor de Dieren het. Maar de aanpassingen in de Wet dieren, voor meer ruimte voor dierlijk gedrag, bewegingsvrijheid en daglicht, is 'drie bruggen te ver en totaal onhaalbaar', zeggen pluimveehouders.

Fokbeperkingen
In de aangepaste wet staat ook dat er meer gedaan worden tegen stalbranden en dat er mogelijk fokbeperkingen worden opgelegd, als het dierenwelzijn daar om vraagt.

Die fokbeperking geldt bijvoorbeeld bij hitte in de pluimveehouderij. "Dat kan je niet zomaar stilleggen", zegt Hennie de Haan die spreekt namens de Nederlandse Vakbond voor Pluimveehouders (NVP).

Hanen de hele dag voeren
Voor hanen geldt daarnaast dat ze de hele dag gevoerd moeten worden. "Onwenselijk", zegt De Haan.

"Dit zijn zaken waar de emotie van de mens is geprojecteerd op het welzijn van de dieren. Als je een haan de hele dag voer en water geeft, is hij niet meer geïnteresseerd in hennen en komen er geen eieren meer."

De NVP van De Haan voelde zich compleet overvallen door de veranderingen in de wet. "Misschien hebben wij zitten slapen, maar dat geldt dan ook voor de Eerste en Tweede Kamer. Dit had controversieel moeten zijn."

Zowel de Tweede als de Eerste Kamer hebben verzaakt, zegt De Haan. "De wetswijziging komt voor ons als een volslagen verassing, er is geen ruggespraak met ons geweest". Het mag volgens De Haan niet zo zijn dat iedereen met de wet in de hand naar de rechter kan stappen, "om zaken af te dwingen die het einde van de veehouderij in Nederland betekenen."

Analyse
Demissionair minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit maakt nu een juridische analyse van de consequenties en een analyse van de impact voor de praktijk voor het houden van dieren.

Dat boerenorganisaties als de Nederlandse Vakbond voor Pluimveehouders en LTO Nederland, de belangenvereniging voor boeren en tuinders, verbaasd zijn, betekent dat ze niet hebben zitten opletten, zegt Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren. Volgens Ouwehand zijn de wetswijzigingen niet nieuw. Opeenvolgende kabinetten beloofden al jaren dat het gedrag van dieren leidend moest zijn in de veehouderij. "Die belofte is nooit nagekomen."

Ouwehand verwacht van Schouten dat ze met de sector een plan opstelt om de wet uit te voeren. Nu die zich toch terughoudend lijkt op te stellen, zal Ouwehand haar komende week in de Tweede Kamer vragen stellen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door Ariel »

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52158
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De Partij voor de Dieren

Bericht door Mahalingam »

Dat de goudvis in de kom een gruwel is voor de Dierenpartij, is al langer bekend.
Maar mag de koe nog wel gemolken worden? Twijfelachtig. Daar zal wel een rechter aan te pas moeten komen want de politiek komt er niet uit.
Is koe melken straks illegaal? Niemand weet het

Een door het parlement aangenomen wijziging van de Wet Dieren leidt tot grote onduidelijkheid over de precieze betekenis ervan voor het houden van vee én van huisdieren. „Mag een koe straks nog wel gemolken worden?”

Vooralsnog is er niemand die antwoord kan geven op de vraag wat de consequenties zijn van het aangenomen voorstel van Leonie Vestering (PvdD). Landbouwminister Schouten noemde het voorstel –het toevoegen van één zin aan de bestaande wet– „praktisch niet uitvoerbaar.”

In een toelichting op de wetswijziging schrijft Vestering dat die regelt dat het na 2022 niet meer is toegestaan „de gezondheid of het welzijn van het dier te benadelen met het doel om het dier op een bepaalde manier te kunnen huisvesten.” Verder stelt ze dat het niet langer legaal is dieren te huisvesten in een systeem „dat hen permanent de mogelijkheid ontneemt om hun natuurlijke gedrag te vertonen, aangezien dit schadelijk is voor het welzijn en de gezondheid van een dier.”

Kanaries

De wetswijziging raakt de veehouderij maar ook gezelschapsdieren, zoals konijnen of kanaries. De PvdD vindt bijvoorbeeld dat konijnen moeten kunnen graven.

In de Tweede Kamer stemden op 11 mei alleen VVD, CDA, CU, SGP, DENK en BBB tegen het voorstel. FVD meldde per abuis voor te hebben gestemd. Voor de uitslag maakte dat echter geen verschil. In de Eerste Kamer is de gewijzigde Wet Dieren afgelopen week ook aanvaard, zonder debat en zonder stemming.

De Tweede Kamer sprak dinsdag opnieuw over de kwestie. „Is de minister het met mij eens dat het niet zo ver moet gaan dat honden niet meer aangelijnd uitgelaten mogen worden?”, wilde Roelof Bisschop (SGP) van Schouten weten. „Mag een koe straks nog wel gemolken worden? In de natuur drinkt het kalfje natuurlijk gewoon de melk op. Welke gevolgen heeft dit allemaal?”, vulde Caroline van der Plas (BBB) aan. Volgens de politica zijn er partijen die „echt geen idee hebben waarvoor ze hebben gestemd.”

Minister Schouten zei te kijken naar de juridische kaders en de mogelijkheden om de wet in te vullen. Voor het zomerreces wil zij de Kamer informeren.
https://www.rd.nl/artikel/929806-is-koe ... d-weet-het
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie