Waterpijpverkoper draait door op Albert Cuyp

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Waterpijpverkoper draait door op Albert Cuyp

Bericht door Ariel »

In Amsterdam, de lieve stad gebeuren rare dingen. Waterpijpverkoper draait door op Albert Cuyp

De burenruzie die zaterdagmiddag zo gruwelijk uit de hand liep, komt voor veel buurtbewoners aan de Albert Cuyp niet als een verrassing. De man die volgens hen is opgepakt, de eigenaar van een waterpijpzaak, lag al langer in de clinch met zijn buren, die een meubelwinkel beheren.

De gearresteerde, volgens omwonenden een Egyptenaar, stak rond kwart over vier zijn twee buren – vader en zoon – neer. Vooral de zoon zou ernstig gewond zijn afgevoerd. De bloedsporen voor meubelhuis Buitengewoon laten zien hoe ernstig de steekpartij moet zijn geweest. De paniek was groot, ook al omdat het markt was en veel mensen op straat liepen.
Spoiler! :
Het beste van De Telegraaf.

Meerdere bewoners zijn boos, omdat de verdachte volgens hen helemaal niet vrij had mogen rondlopen. „Hij terroriseert de buurt al heel lang”, zegt een overbuurman met woede in zijn ogen. „Woensdag heeft hij nog een Marokkaanse buurtbewoner met een mes bedreigd.”

Zwaard
De politie – die desgevraagd geen details of een bevestiging kan geven over dat eerdere incident – zou bij de man op bezoek zijn geweest en een lang steekwapen hebben aangetroffen, volgens de buurt een zwaard. „Waarom hebben ze hem niet opgepakt?”, vraagt de overbuurman zich af. „Appie, de man die hij bedreigde, wilde geen aangifte doen. Maar het was duidelijk dat er iets stond te gebeuren. Deze man zorgt al twee jaar voor problemen in de buurt. Het was wachten tot het fout ging.”

Meerdere inwoners schetsen een beeld van een man die niet bepaald in de wijk paste. „Hij had maling aan iedereen, permitteerde zich hier van alles en wilde altijd zijn zin krijgen”, vertelt een marktkoopman die net zijn kraam afbreekt en de chaos meemaakte. „Dat willen we allemaal wel. Maar dat gaat dus niet.”

"Het was wachten tot het fout ging"
Daarnaast merkten ze dat de man onlangs langere tijd was weggeweest en sinds die tijd alleen maar meer met zijn geloof bezig was. „Hij stond vaak voor of bij de ingang van zijn winkel in de Koran te lezen”, zegt een vrouw die schuin tegenover de shishawinkel woont. „Hij had ook altijd een religieuze doek om. Ik weet niet waar hij is geweest, maar het heeft hem geen goed gedaan.”

Mogelijk heeft irritatie over de marktkraam voor de meubelwinkel voor een dramatische escalatie van het sluimerende conflict gezorgd. Op videobeelden die ooggetuigen maakten is te zien dat er tijdens de steekpartij met stoelen wordt gegooid. Mogelijk gebeurde dat om de doorgedraaide man die meerdere malen instak op zijn slachtoffers, onder controle te krijgen.

De beide gewonden, de vader zou vooral lichtere verwondingen hebben, zijn zo snel mogelijk naar het ziekenhuis vervoerd. De verdachte, die na de steekpartij weer zijn winkel in was gelopen, kon al snel worden aangehouden. De politie kon nog geen nadere details geven. „We zijn druk bezig met het onderzoek”, meldde een woordvoerster.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Waterpijpverkoper draait door op Albert Cuyp

Bericht door Pilgrim »

Dader steekpartij Albert Cuyp markt Amsterdam ‘ernstig geradicaliseerde’ moslim, net terug uit Midden-Oosten

Door: Redactie, 19:20, 20 maart 2019

Afbeelding

‘Politie is afgelopen tijd, ook nog vorige week woensdag, gewaarschuwd voor deze persoon’

De steekpartij in Amsterdam afgelopen zaterdag op de Albert Cuypmarkt, waardoor twee mensen zwaargewond raakten, werd gepleegd door een ernstig geradicaliseerde persoon die korte tijd geleden vanuit het Midden-Oosten naar Nederland is teruggekeerd. Dat meldt het advocatenkantoor Loonstein, dat een van de twee gewonden bijstaat.

Volgens het advocatenkantoor is de politie de afgelopen tijd, ook nog vorige week woensdag, gewaarschuwd voor deze persoon. Vanuit de man, die werkzaam is op de markt, gingen “zeer zorgelijke signalen uit”, aldus het kantoor.

Loonstein komt met de informatie omdat er volgens het kantoor foutief bericht is over de zaak. Zo is er gemeld dat het een (markt) burenruzie betrof, terwijl dit volgens de advocaat niet juist is. Bij de steekpartij raakten een vader en zijn zoon, meubelverkopers op de markt, zwaargewond. Het kantoor staat de vader bij.

Door de messteken verkeerden de twee slachtoffers in acuut levensgevaar. Het leven van de vader werd gered doordat iemand erin slaagde de slagaderlijke bloeding in zijn been te stelpen. “Was dat niet gebeurd, dan had de vader de aanval mogelijk niet overleefd”, stellen de advocaten.

Een woordvoerder van het Openbaar Ministerie in Amsterdam zegt dat het onderzoek naar het steekincident in een beginstadium verkeert en dat het daarom nog te vroeg is om iets over het motief te zeggen. “Wel kan ik zeggen dat een getuige heeft gezegd dat er een langlopend conflict was tussen de verdachte van de steekpartij en de slachtoffers. De verklaring van die getuige wordt onderzocht.”

De woordvoerder van het OM laat weten dat de politie na eerdere signalen van radicalisering onderzoek naar de verdachte heeft gedaan. “In dat onderzoek zijn geen aanwijzingen van radicalisering naar voren gekomen.”

Anp

Lees ook: Steekpartij op Albert Cuypmarkt Amsterdam

https://ejbron.files.wordpress.com/2019 ... ot_193.png

https://tpo.nl/2019/03/20/dader-steekpa ... en-oosten/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waterpijpverkoper draait door op Albert Cuyp

Bericht door Ariel »

Politie eerder gewaarschuwd voor verdachte steekpartij Albert Cuyp

De man die wordt verdacht van het neersteken van twee ondernemers op de Albert Cuyp afgelopen weekend was al eerder in beeld bij de politie.

Meerdere marktondernemers vertellen aan AT5 dat ze de autoriteiten eerder hebben gewaarschuwd voor de man. Hij zou volgens hen steeds agressiever en religieuzer zijn geworden.

De advocaat van de slachtoffers, twee meubelverkopers, stelt dat de verdachte is geradicaliseerd. Een woordvoerder van het Openbaar Ministerie (OM) bevestigt vanavond aan AT5 dat er signalen over radicalisering van de man zijn binnengekomen.

'Naar aanleiding van eerdere signalen heeft de politie onderzoek gedaan, maar daaruit zijn geen aanwijzingen gekomen die wijzen op radicalisering. Uiteraard wordt het steekincident van afgelopen weekend nog onderzocht. Daarbij houden we alle scenario's open', aldus de woordvoerder.

De advocaat van de verdachte zegt in een reactie tegen AT5 dat er in het dossier geen enkel aanknopingspunt te vinden is dat wijst op radicalisering van zijn cliënt. 'De politie heeft mijn cliënt hierover uitgebreid bevraagd. Er zijn veel vragen gesteld over dat motief en het is heel duidelijk dat dat niet het geval is. Het enkele feit dat iemand de koran leest en bepaalde kleding draagt en dat hij zijn familie in Egypte heeft bezocht, wil nog niet zeggen dat diegene geradicaliseerd is.'

'Uit het niets neergestoken'
Marktkoopman Martin, die een meubelwinkel en kraam op de Albert Cuyp heeft, werd zaterdag vanuit het niets neergestoken. Zijn zoon probeerde hem te beschermen maar werd vervolgens in zijn rug en zij gestoken. Beide mannen moesten in het ziekenhuis behandeld worden. Martin zelf vertelt twintig hechtingen in zijn been te hebben. Hij heeft nog steeds veel pijn. De verdachte van de steekpartij heeft een winkel op de Albert Cuypstraat en heeft zijn zaak direct naast de winkel en marktkraam van Martin. Hij zit nog steeds vast.

Een rondgang van AT5 over de Albert Cuypmarkt leert dat ondernemers zich al langere tijd ernstig zorgen maken over de geestelijke gesteldheid van de verdachte.

Zorgen
Martin vertelt dat hij eerder via de mail een melding gedaan heeft over zijn 'buurman' bij de gemeente. Ook zegt hij twee of drie keer contact gehad te hebben met de buurtregisseur. Zijn zoon had eveneens contact met een wijkagent. Zij maakten zich zorgen over de winkeleigenaar die zich steeds vreemder begon te gedragen.

Een andere ondernemer van de Albert Cuypmarkt, die graag anoniem wil blijven, vertelt aan AT5 dat hij de maandag voor de steekpartij nog contact heeft gezocht met de politie. 'Ik kon het niet over mijn kant laten gaan dat er iets zou gebeuren.'

'Geen aandacht voor klanten'
Volgens Martin en een aantal andere ondernemers stond de verdachte vaak in een gewaad en met een hoofddoek om voor zijn winkel. Hij stond dan hardop uit de koran voor te lezen. 'Hij had dan geen aandacht meer voor de klanten in zijn winkel en niemand kon contact met hem krijgen', vertelt Martin.

Toen zijn zoon afgelopen zaterdag spullen vanuit de kraam naar binnen moest halen, gaf hij bij Martin aan niet naar buiten te durven gaan vanwege de buurman. Martin besloot zelf op te gaan ruimen, maar nog voordat hij een bankje kon pakken rende de buurman met een mes op hem af.

'Duim lag er bijna af'
'Ik dacht dat hij me in mijn nek wilde steken. Ik viel om', vertelt Martin. 'Hij stak toen in mijn been. Mijn zoon kwam naar buiten en hij probeerde ertussen te springen. Mijn zoon is toen gestoken in zijn rug en in zijn duim. Zijn duim lag er bijna af, omdat zijn pezen zijn doorgesneden.'

Uiteindelijk werd de stekende winkeleigenaar door omstanders zijn eigen winkel in geduwd. Het mes was hij toen al verloren. De zwaargewonde Martin werd door zijn twee Marokkaanse buurmannen geholpen, totdat de ambulance arriveerde. 'Mijn been werd met een broekriem afgebonden, want het bloed gutste eruit.'

'Er was geen ruzie'
De steekpartij werd in eerste instantie afgedaan als een uit de hand gelopen burenruzie, dat vindt Martin zeer kwalijk. 'Er was helemaal geen ruzie. Sinds drie weken is mijn buurman totaal veranderd en werden wij bang van hem. Wij hebben het meerdere malen aangegeven bij de politie.'

De advocaat van Martin, Herman Loonstein, heeft in een bericht op Twitter geschreven dat de verdachte onlangs uit het Midden-Oosten zou zijn teruggekeerd en dat hij 'ernstig geradicaliseerd is.'

De advocaat van de verdachte ontkent die lezing ten stelligste: 'Ik vind het jammer dat al heel snel deze kaart wordt getrokken, daar moeten we in deze tijden voorzichtig mee zijn. Het OM zegt al dat de eerdere signalen niets hebben opgeleverd, dat zegt eigenlijk genoeg.'
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Waterpijpverkoper draait door op Albert Cuyp

Bericht door Ariel »

Neergestoken Joodse winkeliers werden al langer geterroriseerd

De twee winkeliers annex marktkooplieden die op 16 maart bij hun winkel aan de Amsterdamse Albert Cuypstraat werden neergestoken, zijn voorafgaand aan het incident wekenlang door de vermoedelijke dader geterroriseerd. Zij zijn ervan overtuigd dat de man, Taha E., het op hen had gemunt vanwege hun Joodse afkomst.

Dat gaven de beide winkeliers, Martin Colmans en zijn zoon Sharon, donderdag tijdens de rechtszaak tegen E. (46) te kennen in hun slachtofferverklaring. Volgens de vader was de aanval van E. een „antisemitische terreurdaad.”

Aanvankelijk waren de verhoudingen met de man normaal, zeiden de slachtoffers. Maar nadat E. begin dit jaar was teruggekeerd van een reis naar zijn vaderland Egypte, was hij volgens hen en enkele getuigen in de zaak volkomen veranderd en joeg hij zijn omgeving angst aan. Hij had zijn hoofd kaalgeschoren, omwikkelde deze vaak met een sjaal en las daarbij uit de Koran. Ook posteerde hij zich op die manier voor de winkel van de slachtoffers. Zij zeggen dat zij het dreigende gedrag van E. bij diverse instanties herhaaldelijk hebben gemeld en betreuren het dat er klaarblijkelijk niet kon worden ingegrepen.

Plotselinge aanval
Op 16 maart zou E. beide slachtoffers op straat, op klaarlichte dag, met een mes te lijf zijn gegaan. Er ontstond een chaotische vechtpartij. Vader en zoon werden meerdere keren gestoken en moesten in een ziekenhuis worden behandeld. E. kon ter plaatse worden gearresteerd. Hij zegt zich niets van het geweld te kunnen herinneren. Gedragskundigen stellen dat de man psychotisch is en moet worden behandeld.

De rechtbank zag zich genoodzaakt de zaak aan te houden, kort voordat het Openbaar Ministerie de strafeis zou formuleren. Het OM beschuldigt E. van een dubbele poging tot doodslag en zal naar verwachting tbs tegen hem eisen. Voor de onderbouwing van die eis is een rapport van de reclassering nodig. Dat moet nog worden opgemaakt.

„De eerste beweging wist ik nog te ontwijken, maar daarna raakte hij me. Het mes verdween zo’n 25 centimeter in mijn been. Daardoor kan ik nu ook moeilijk lopen”, vertelde vader Martin eerder tegen deze krant.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waterpijpverkoper draait door op Albert Cuyp

Bericht door Ariel »

Verdachte steekpartij Albert Cuyp: ‘Ik kan me niets herinneren’

De zaak tegen Tarik E., de eigenaar van een waterpijpenwinkel op de Albert Cuyp die terechtstaat wegens twee pogingen tot doodslag en zware mishandeling, is donderdagmiddag aangehouden. E. zou een black-out hebben gehad tijdens de steekpartij.

De officier van justitie koerste aan op tbs tegen E. (46), die de 67-jarige marktkoopman Martin Colmans en zijn 42-jarige zoon in maart van dit jaar met een mes neerstak. Er is een reclasseringsrapport nodig om vast te stellen welke vorm van tbs nodig is.

Colmans, die met zijn familie een winkel met antieke meubelen runt op de Albert Cuyp, en zijn zoon Sharon raakten daarbij ernstig gewond. De Egyptische E. zegt zich niets meer te kunnen herinneren van de steekpartij. De zaak gaat op 18 november om 9 uur verder.

Volgens de psychiater en psycholoog die E. hebben onderzocht, heeft hij last van psychotische episodes en is er sprake van een persoonlijkheidsstoornis. E. had, aldus de psychiater, tijdens de steekpartij een black-out en is ontoerekeningsvatbaar. Behandeling is noodzakelijk anders is er kans op recidive.

Keukenmes
Tarik E. draaide op de bewuste zaterdag 16 maart door. Hij toog naar de meubelwinkel en stak Colmans met een keukenmes in zijn been en zoon Sharon in been, borst, rug en hand. Volgens vader en zoon liep E. ook dreigend af op Colmans vrouw. Op een filmpje dat circuleerde op de markt is te zien dat er flink met stoelen en tafels werd gegooid.

De politie trof vader en zoon na het steekincident hevig bloedend aan. Het mes, dat E. had weggegooid, is later teruggevonden op de markt. Een omstander vertelde dat E. er bleek en grijs uitzag en verdwaasd was.

E. heeft wel het filmpje van het steekincident inmiddels met zijn advocaat gezien. “Ik ben wel de persoon op dat filmpje maar dat soort dingen doe ik niet. Het is mijn lichaam maar ik was er geestelijk niet bij. Ik was een andere persoon,” zegt E. via zijn tolk.

Het was, zegt hij, niet persoonlijk tegen Colmans gericht. “En ook niet omdat ze Joods zijn. We zijn gewone mensen. Iedereen is gelijk. Ik ben geen terrorist.”

Eerder verklaarde E. dat het incident gebeurde vanwege een opeenstapeling van pesterijen.

Vreemd gedrag
E. werkte al zestien jaar op de markt en begon een paar jaar geleden zijn waterpijpenwinkel naast Colmans meubelzaak. De laatste tijd kwamen er nog nauwelijks klanten. Hij gebruikte veel drugs en alcohol en sloot af en toe zijn winkel om naar Caïro af te reizen.

Hij was in zichzelf gekeerd toen hij terugkwam in Amsterdam en vertoonde volgens buren vreemd gedrag. Hij zat, zo zagen marktkooplui, urenlang gebeden te prevelen. De omgeving begon zich zorgen te maken en de marktmeesters werden gewaarschuwd. E. droeg een sjaal over zijn gezicht, waarbij alleen zijn ogen zichtbaar waren. Hij las Arabische teksten uit een boek. “Of ik zo bezig was met het geloof? Nee hoor, ik lees ook andere boeken,” zegt E. wiens winkel inmiddels is gesloten.

Incidenten
Er waren eerder al incidenten van bedreigingen en confrontaties met buren. E. had al eens met een mes gezwaaid naar een marktkoopman. E. zegt nu dat zijn gedrag met vergiftiging en zwarte magie te maken heeft.

E.: “Wat er gebeurd is, is niet normaal. Ik zie mezelf dit niet doen. Of ik me verantwoordelijk voel? Waarom zou ik dit doen? Ik ben hier al negentien jaar.”

In Egypte was hij weleens naar een arts geweest. In 2015 was hij bij een psychiater maar die zei dat er niets mis was met E. Ook zouden er geen tekenen zijn van radicalisering. Op de tekst van zijn rolluik had hij gespoten ‘Ik ben Arabier’.

Na lang doorvragen van de rechtbank of hij enige verantwoordelijkheid voelt, zegt hij: “Ik vind het erg voor Sharon.”

Geen vertrouwen in behandeling
De familie Colmans heeft geen enkel vertrouwen in een behandeling in de reguliere zorg. Ze vindt het belangrijk dat de maatschappij beschermd wordt. “Het is een grote gok nu de deskundigen niet kunnen aangeven of een behandeling aanslaat,” aldus de familie Colmans.

E.: “Ik weet niet wat ik zeggen moet. Als ik hoor dat de familie Colmans mij gevaarlijk vindt, word ik er zelf ook ongerust van.”
  • Slachtoffers: ‘Je kon de haat voelen’

    Martin Colmans, die al voor het steekincident contact had opgenomen met de wijkagent en marktmeesters omdat hij vreesde voor radicalisering bij E, legde een slachtofferverklaring af: “Het steekincident heeft ons leven drastisch veranderd. Mijn buurman heeft geprobeerd ons hele gezin uit te moorden. Ik denk dat hij het op ons heeft gemunt omdat we Joods zijn. De blik in zijn ogen was angstaanjagend. Je kon de haat voelen. Hij droeg al eerder een Arabische sjaal en had Arabische teksten op zijn winkel geschilderd. Het is toch duidelijk dat hij aan het radicaliseren is. Deze antisemitische daad is onterecht neergezet als een burenruzie. Er is onvoldoende onderzoek naar radicalisering gedaan. We zijn bang voor nieuwe aanvallen.”

    Zoon Sharon Colmans, geboren in 1976 in Tel Aviv: “Alles veranderde toen E. er kwam te wonen. Hij had stemmingswisselingen en deed soms rare uitspraken. Elke keer als hij terugkwam van vakantie, was hij verbitterd. Hij kwam de laatste keer terug met kaalgeschoren hoofd en zeer agressief gezicht. Wij konden geen contact meer krijgen. Ik voelde me niet meer veilig. Hij weet dat we Joods zijn. Hij las steeds dezelfde citaten alsof hij moed aan het verzamelen was. We hebben veel meldingen gedaan bij instanties als de politie, de gemeente en de anti-radicaliseringsafdeling. We moeten hier nu van leren. Ik heb littekens die me altijd aan dit monster blijven herinneren.”

    Martins echtgenote Orly Colmans: “Ik blijf maar steeds denken waarom niemand wilde ingrijpen? Ik ben bang wat er gebeurt als deze man vrijkomt.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waterpijpverkoper draait door op Albert Cuyp

Bericht door Ariel »

Tja........... :thinking:
Steker Albert Cuypmarkt Amsterdam krijgt alleen tbs ’want psychose’

en 46-jarige man die een marktkoopman en zijn zoon neerstak op de Albert Cuypmarkt en de moeder met een mes bedreigde, is door de rechtbank in Amsterdam veroordeeld tot tbs met voorwaarden. Verdachte Tarik E. verkeerde volgens de rechtbank tijdens de steekpartij op 16 maart in een psychose. Daarom ontslaat de rechtbank hem van alle rechtsvervolging.

E. moet zich wel verplicht laten opnemen in een forensisch psychiatrische kliniek en alle aanwijzingen van artsen en reclassering opvolgen.

De officier van justitie had tbs met dwangverpleging binnen een tbs-kliniek geëist tegen E. Het OM vond dat E. niet helemaal volledig ontoerekeningsvatbaar was.

Maar de rechtbank volgt de conclusies van deskundigen dat E. werd geleid door wanen en dat de steekpartij hem daarom niet kan worden toegerekend. Ook zijn advocaat stelde eerder dat E. zich helemaal niets kon herinneren van de steekpartij.

De twee slachtoffers, Martin Colmans en zijn zoon Sharon, raakten ernstig gewond. Ze meenden dat hij het op hen had gemunt vanwege hun Joodse afkomst. Volgens de vader was de aanval van E. een „antisemitische terreurdaad.”

E. zou kort voor zijn daad geradicaliseerd zijn teruggekeerd van een vakantie in zijn geboorteland Egypte, stelt de familie. Hij had zijn hoofd kaalgeschoren en omwikkelde deze vaak met een sjaal, en las daarbij voor uit de Koran.

Martin en Sharon Colmans zeggen hun buurman in tien jaar tijd te hebben zien veranderen van een ‘Popiejopie die altijd goededag zei’ in een naar hun gevoel geradicaliseerd persoon. ,,Hij ging iedere keer een paar weken op reis naar het Midden-Oosten, maar niemand weet waar hij precies was. Elke keer kwam hij extremer terug. Ik heb foto’s dat hij dag in dag uit voor onze deur teksten uit de Koran stond te prevelen. Op een gegeven moment stond hij alleen nog maar stil, met een sjaal voor zijn gezicht. Het was echt doodeng”, blikt Martin Colmans terug. Zoon Sharon: ,,Ik zei tegen mijn vrouw de laatste drie maanden alleen nog maar ‘ik hoop dat ik je vanavond zie, want ik weet het niet…’” Volgens het OM is radicalisering echter niet bewezen.

De aanval was voor de familie erg aangrijpend. „De eerste beweging wist ik nog te ontwijken, maar daarna raakte hij me. Het mes verdween zo’n 25 centimeter in mijn been. Daardoor kan ik nu ook moeilijk lopen”, vertelde vader Martin eerder tegen deze krant.

E. runde een waterpijpenwinkel en kende de slachtoffers. Hij had meerdere conflicten met marktkooplieden, waardoor zijn frustratie en achterdocht mogelijk waren toegenomen, bleek in de rechtbank.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie