Boeren , vissers en bouwsector protest tegen de regering

Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Mahalingam »

Ook bij onze Oosterburen is het boerenprotest opgevallen.
Hier een uitzending van RTV Fernsehen in het Duits:

Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Ariel »

Boudewijn Atsma schreef:
wo jul 06, 2022 11:47 am

Gelukkig worden dit soort incidenten in ons beschaafde land altijd keurig onderzocht. Laten we daar de resultaten maar even van afwachten. Als de agent hier fout zat dient hij te worden vervolgd. De kans dat de bestuurder van de trekker zal worden vervolgd lijkt me overigens groter.
Ik sta op dit forum niet bekend om mijn complottheorieën,in tegendeel juist, en ik had/ heb nog steeds alle begrip en respect voor de politie, maar deze politieman was op dat moment niet de-escalerend bezig.

Waarschijnlijk kan hij de spanning niet meer aan.

Ik vraag me nu af, ben ik de laatste tijd erg naief geweest, Zijn er machten bezig die ons land kapot willen maken?
Ik ben er nog niet uit.

We wachten rustig het onderzoek af. Dit is de knul die beschoten is. Jouke. 16 jaar. Hij zit vast, en mag geen contact met zijn familie.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24963
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door King George »

Wat valt hier op? Als hier geen deurstijl had gezeten was er een kind van 16 wat naar huis wilde in een wegrijdende trekker door zijn hoofd geschoten. Het gat is rond, dus er is niet schuin in de lucht geschoten richting de wegrijdende trekker, maar op de trekker zelf. Meer geluk dan wijsheid dat de kogel bij het schot niet door het glas heen een kind van 16 door zijn hoofd heeft geraakt omdat de afstand te groot was.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door King George op do jul 07, 2022 10:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Ariel »

Moeder van beschoten boer (16): ’Een paar millimeter ernaast en Jouke was dood geweest’

Jouke Hospes (16) uit Akkrum zit sinds dinsdagavond vast. De jongen werd in Heerenveen aangehouden nadat de politie op zijn tractor had geschoten. Zijn moeder doet haar verhaal.

Toen zijn maten werden beboet, besloten Jouke en zijn broer Sytse (17) er met hun trekkers langs te rijden, vertelt hun moeder Tjitske. Een projectiel raakte een ijzeren spijl in de cabine van Jouke. Er zit op hoofdhoogte een ,,groot gat in’’ van wel 12 millimeter. ,,Als die kogel er een paar millimeter naast had gezeten, dan was Jouke gewoon dood geweest. Waarom schieten ze niet op een band?”

Dinsdagavond rond half acht vertrokken de gebroeders Hospes met vrienden uit Vegelinsoord richting Heerenveen. ,,Allemaal kinderen van de boerderij, jongens en meisjes, van het loonbedrijf’’, zegt Tjitske Hospes. Jouke reed in een rode trekker met ladewagen, Sytse in de Unimag. Beide voertuigen waren versierd met Friese vlaggetjes.

Via een appgroep hadden ze een oproep gekregen om naar ijsstadion Thialf te komen. Daar vandaan vertrok de groep naar het industrieterrein, naar het distributiecentrum van de Spar. Want ze staan ergens voor. ,,We moeten ons laten zien’’, vonden ze. Ook al waren ze al vanaf vijf uur op.

’Hij vroeg zich af of het leven nog zin heeft’
Jouke was vorige week bij het boerenprotest in Stroe geweest. En al twee keer eerder in Den Haag om zijn ongenoegen over het voorgenomen stikstofbeleid te uiten. Want als deze plannen doorgaan, dan is het gedaan met de ouderlijke boerderij. ,,Als wij 87 procent moeten reduceren, dan is ons bedrijf niet ‘levensvatbaar’ meer’’, vertelt moeder Tjitske, die met echtgenoot Jan een melkveebedrijf met 120 koeien runt, uit. ,,Dan ben je een hobbyboer.’’

Hun vier kinderen zijn erg begaan met de boerderij. Het is hun leven. Een opvolger zit er dan ook zeker tussen. Jouke is onlangs geslaagd voor zijn vmbo-diploma en wil naar de middelbare landbouwschool. ,,Maar hij vroeg zich laatst af of het nog wel nut heeft om naar zo’n school te gaan. Of het leven zelf nog wel zin heeft.’’ En dat is natuurlijk hard om te horen.

’Doodsbang’
Nadat ze bij de Spar waren vertrokken, besloot de groep nog even langs de McDonald’s te gaan. En toen was daar de politie, die hen beschoot. Jouke was doodsbang, weet Tjitske via Sytse. Aan stoppen dachten de jongens niet. Ze wilden weg, naar huis. Ze reden binnendoor terug naar Akkrum. En nee, volgens zijn moeder is Jouke niet op de politie ingereden.

Bij Haskerdijken werden ze staande gehouden. Jouke moest mee. Hoe hij het maakt, weet zijn moeder niet. Ze mogen niet bij hem. Volgens Sytse stond de politie erbij te lachen toen ze het kogelgat zagen. Daarop ontstak Sytse in woede. ,,Ze hadden het wel over mijn broer.’’

Bij Tjitske biggelen de tranen over de wangen. ,,Wij hopen zo dat hij snel weer thuis komt.’’

De politie wilde woensdagochtend geen verdere informatie geven over het schietincident. Later op de dag komt er mogelijk meer informatie vanuit de politie, aldus een woordvoerder.
Boeren verzamelen zich voor cellencomplex Leeuwarden 'om jongen (16) te bevrijden waar politie op schoot'

Trekkers verzamelen zich woensdag voor het cellencomplex aan de Holstmeerweg in Leeuwarden. FDF-voorman Mark den Oever heeft in een video 'boeren en strijders' opgeroepen naar Leeuwarden te komen "om die jongen te bevrijden." Hij doelt op de 16-jarige Jouke op wiens trekker de politie gisteren schoot in Heerenveen, dit meldt verslaggever Zander Lamme die ter plaatse is in Leeuwarden. De mobiele eenheid (ME) is ook aanwezig.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Ariel »

Yeşilgöz: niet speculeren over schietincident in Heerenveen

Minister Dilan Yeşilgöz (Justititie en Veiligheid) waarschuwt voor speculaties over de toedracht van een incident rond een boerenprotest in Heerenveen waarbij de politie dinsdagavond schoten heeft gelost. "De Rijksrecherche doet - zoals altijd in dit soort gevallen - onderzoek", twittert zij.

Op social media gaan filmpjes rond van het incident, waarbij de noodzaak voor de betrokken agenten om te schieten in twijfel wordt getrokken. Ook delen sommige mensen foto's en namen van agenten die er mogelijk bij waren.

"Online zien we slechts een deel van de beelden en is de situatie niet in te schatten", zegt Yeşilgöz. "Speculeren en openbaar maken van persoonsgegevens helpen niet."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Mahalingam »

Dilan kan het gebeuren spinnen wat ze wil maar ik zie toch dat agenten schieten op een voorbijrijdende tractor (en volgens berichten zelfs een keer de machine geraakt hebben).



Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12627
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door sjun »

Dutch Farmer Uprising Escalates as Farmers Buy a Tank and Cops Shoot at Protestors


Het lijkt me duidelijk dat de naam van die schutter publiek moet worden. Dit soort heethoofden horen geen plek te hebben bij de politie. En voortaan bij elke demo camera's en ander filmmateriaal meenemen voor voldoende bewijs tegen geuniformeerden die boven de wet lijken te staan.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Boudewijn Atsma

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Boudewijn Atsma »

sjun schreef:
wo jul 06, 2022 2:13 pm
Dit soort heethoofden horen geen plek te hebben bij de politie. En voortaan bij elke demo camera's en ander filmmateriaal meenemen voor voldoende bewijs tegen geuniformeerden die boven de wet lijken te staan.
We weten nog niets van de context van het voorval. Politieagenten trekken niet voor de kat zijn staart hun dienstpistool dus ik ga er vanuit dat de agent de aanstormende trekker als een reële bedreiging zag.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12627
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door sjun »

De politie gaf vaker staaltjes van misplaatst geweld tegen ongewapende demonstranten te zien. Het lijkt me daarom goed dat de onderste steen boven komt om het vertrouwen en de wetshandhavers te kunnen herstellen.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Ariel »

sjun schreef:
wo jul 06, 2022 3:31 pm
De politie gaf vaker staaltjes van misplaatst geweld tegen ongewapende demonstranten te zien. Het lijkt me daarom goed dat de onderste steen boven komt om het vertrouwen en de wetshandhavers te kunnen herstellen.
Ik hou mijn hart vast. De jongen wordt verdacht van poging tot doodslag .
Tijdens een protestactie langs de A32 bij Heerenveen zijn door de politie op 5 juli 2022 drie personen aangehouden voor een poging tot doodslag. Het betreft een 46-jarige man uit de gemeente Opsterland, een 34-jarige man uit de gemeente Heerenveen en een 16-jarige jongen, eveneens afkomstig uit de gemeente Heerenveen, dit meldt het Openbaar Ministerie.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hallo Tokyo
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 06, 2012 10:49 am
Locatie: achter de duinen...

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Hallo Tokyo »

sjun schreef:
wo jul 06, 2022 3:31 pm
De politie gaf vaker staaltjes van misplaatst geweld tegen ongewapende demonstranten te zien. Het lijkt me daarom goed dat de onderste steen boven komt om het vertrouwen en de wetshandhavers te kunnen herstellen.

Bij mij gaat voortaan bij iedere omgekomen politieagent, hetzij door een ongeval of een misdaad de vlag uit, ik heb het wel gehad met dat Rutte dienende ongedierte!
Boudewijn Atsma

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ariel schreef:
wo jul 06, 2022 4:05 pm


Ik hou mijn hart vast. De jongen wordt verdacht van poging tot doodslag .
In dat licht is de reactie van de agent goed te begrijpen.
Boudewijn Atsma

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Boudewijn Atsma »

sjun schreef:
wo jul 06, 2022 3:31 pm
Het lijkt me daarom goed dat de onderste steen boven komt om het vertrouwen en de wetshandhavers te kunnen herstellen.

Hier ben ik het mee eens, de politie dient zorgvuldig te worden gecontroleerd. Het machtsmonopolie vereist verantwoordelijk, proportioneel en evenwichtig optreden.

Gelukkig gebeurt dat ook.
Boudewijn Atsma

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Boudewijn Atsma »

Hallo Tokyo schreef:
wo jul 06, 2022 4:32 pm

Bij mij gaat voortaan bij iedere omgekomen politieagent, hetzij door een ongeval of een misdaad de vlag uit, ik heb het wel gehad met dat Rutte dienende ongedierte!
Negeren lijkt me de enige oplossing.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Maarten »

Hallo Tokyo schreef:
wo jul 06, 2022 4:32 pm
sjun schreef:
wo jul 06, 2022 3:31 pm
De politie gaf vaker staaltjes van misplaatst geweld tegen ongewapende demonstranten te zien. Het lijkt me daarom goed dat de onderste steen boven komt om het vertrouwen en de wetshandhavers te kunnen herstellen.

Bij mij gaat voortaan bij iedere omgekomen politieagent, hetzij door een ongeval of een misdaad de vlag uit, ik heb het wel gehad met dat Rutte dienende ongedierte!
Politieagenten zijn dus gewoon robotten eigenlijk, of zombies, die domweg doen wat hun bazen hun opdraagt, zonder enige aarzeling of schaamte. Dat zag je ook overduidelijk bij de coronaprotesten. Enige menselijkheid ontbreekt bij hen totaal.
Gebruikersavatar
Hallo Tokyo
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 06, 2012 10:49 am
Locatie: achter de duinen...

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Hallo Tokyo »

Maarten schreef:
wo jul 06, 2022 6:32 pm
Hallo Tokyo schreef:
wo jul 06, 2022 4:32 pm
sjun schreef:
wo jul 06, 2022 3:31 pm
De politie gaf vaker staaltjes van misplaatst geweld tegen ongewapende demonstranten te zien. Het lijkt me daarom goed dat de onderste steen boven komt om het vertrouwen en de wetshandhavers te kunnen herstellen.

Bij mij gaat voortaan bij iedere omgekomen politieagent, hetzij door een ongeval of een misdaad de vlag uit, ik heb het wel gehad met dat Rutte dienende ongedierte!
Politieagenten zijn dus gewoon robotten eigenlijk, of zombies, die domweg doen wat hun bazen hun opdraagt, zonder enige aarzeling of schaamte. Dat zag je ook overduidelijk bij de coronaprotesten. Enige menselijkheid ontbreekt bij hen totaal.

Precies, en dan wil dit EU dienende politieke ongedierte ook nog een EU leger om de eigen bevolking onder de knoet te kunnen houden.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Maarten »

Eerst elimineren ze de boeren, dan de rest van de Nederlandse bevolking.. En Rutte zag dat het goed was.
Boudewijn Atsma

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Boudewijn Atsma »

Maarten schreef:
wo jul 06, 2022 6:37 pm
Eerst elimineren ze de boeren, dan de rest van de Nederlandse bevolking.. En Rutte zag dat het goed was.
Niemand stelt voor de boeren te elimineren. Dit is hetzerige demagogie.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Maarten »

Onder welke steen ben jij vandaan gekropen? Blijkbaar ken je geen boeren IRL...
Boudewijn Atsma

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Boudewijn Atsma »

Maarten schreef:
wo jul 06, 2022 6:43 pm
Onder welke steen ben jij vandaan gekropen? Blijkbaar ken je geen boeren IRL...
Ik ken wel boeren maar om dit te weten hoef je geen boeren te kennen. Neem kennis van de feiten en fantaseer niet.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Ariel »

Terwijl Jouke (16) in zijn cel zit, wordt sfeer buiten grimmig: ’Ik zou maar oppassen als ik jou was’

Hij zat binnen opgesloten, maar moet het lawaai buiten het politiebureau in Leeuwarden woensdag zeker hebben gehoord. De 16-jarige Jouke, die werd opgepakt nadat een boerenprotest de avond ervoor in Heerenveen volledig uit de hand liep, kreeg volop steun van aanhangers die het met zijn arrestatie – om het zacht uit te drukken – niet eens zijn. Door de toenemende woede ontstond een dreigende sfeer in de Friese hoofdstad. „Ik zou maar oppassen als ik jou was.”

De minderjarige trekkerbestuurder kreeg een schot op zich gelost nadat hij, zo leken videobeelden te laten zien, wegreed van agenten. Er is nog veel onduidelijk, zoals wat er aan de situatie voorafging. Dat is op het filmpje, dat volop werd gedeeld op sociale media, niet te zien. De Rijksrecherche doet onderzoek naar het incident. De Friese boerenzoon uit Akkrum wordt in ieder geval verdacht van poging tot doodslag. Hij moest dan ook de nacht opnieuw doorbrengen in het cellencomplex.

Op uitdrukkelijk verzoek van zijn moeder vertrokken de trekkers en demonstranten eind van de middag wel bij het politiebureau aan de Holstmeerweg. „Dan kunnen wij ook weg”, werd duidelijk uit een tekstbericht dat de moeder naar enkele aanvoerders van de protestactie stuurde.

Priemende vinger
De uren ervoor heerst er een grimmige sfeer rond het bureau, nadat landbouwvoertuigen er werden geparkeerd en veel sympathisanten zich verzamelen. Hoewel, een boer baalt wel overduidelijk van de steun van sommigen. „Dat moeten we hier niet hebben”, klaagt hij over opruiende aanwezigen. „Deze mensen hebben niets met ons te maken. Prima dat ze komen, maar gedraag je wel. Er ontstaat nu een heel agressieve sfeer. Dat straalt alleen maar, op een slechte manier, op ons af.”

Een aanwezige fotograaf wordt belaagd door een man in motorkleding, die hem wil dwingen foto’s te wissen die hij – dat is gewoon toegestaan – op de openbare weg heeft gemaakt. „Ik zou maar oppassen als ik jou was”, zegt de opgewonden man, terwijl hij met een priemende vinger dreigend naar hem wijst. Een agent leidt de fotograaf weg, maar de belager blijft hem lastig vallen. Ook journalisten worden door sommige betogers gehinderd in hun werk. Vooral door tegenstanders van ’corona en de overheid’. „Maar we zijn hier óók om Jouke te steunen”, voegt een van hen nog snel toe.

Veel meer willen ze niet kwijt, bijvoorbeeld waarom ze naar het bureau zijn gekomen. Twee mannen in blauwe overall zijn vooral boos, vertellen ze. „Op politie, op justitie, op de politiek, op journalisten ook”, laten ze met grimmige blik weten. „Media, het is één pot nat. Schrijf eens dat die stikstofplannen onzin zijn. Maar dat willen jullie niet, hè. En maar alles verdraaien.” Dat sentiment wordt breed uitgedragen in Leeuwarden, waar auto’s langs de weg spreuken achter hun ramen hebben als ’De overheid naait jullie’ en ’Corona is een leugen’.

Ook bij het provinciehuis van Friesland hebben zich op dat moment trekkers en betogers verzameld. Ze eisen dat er en streep gaat door de stikstofplannen van het kabinet.

Dat een boerenfamilie in Bant is uitgekocht door de provincie waarop het COA de grond kocht om er een tweede aanmeldcentrum voor vluchtelingen te vestigen, zoals woensdag bleek uit een gepubliceerde overheidsbrief, betekende olie op het vuur. „Zie je wel? Die stikstofplannen zijn een leugen. Boeren moeten oprotten, om plek te maken voor asielzoekers”, briest iemand.

Niet iedereen zit overigens vol razernij bij het bureau. „Kijk, we zijn concurrenten, maar in deze situatie vooral collega’s”, zei Jacob, afkomstig uit het zuidwesten van Friesland, rustig zittend op de voorkant van zijn trekker. „De sector is op zichzelf aangewezen, dat is wel gebleken. We hebben elkaar nodig, meer dan ooit. We vertrouwen niet snel iemand anders meer. De politiek? Nou, Caroline van der Plas van de BoerBurgerBeweging geef ik het voordeel van de twijfel. Haar vertrouw ik vooralsnog wel. Maar bij een partij die zo snel groeit moet je het ook maar afwachten hoe dat gaat.”

’Een centimeter naar links en hij was er niet meer geweest’
Jacob vertelt dat er in de middag afspraken waren gemaakt met de politie. Bij hun vertrek – ze stonden niet legaal geparkeerd – zouden geen prenten worden uitgedeeld, was ze verzekerd. „Dat heeft een woordvoerder van ons met de politie besproken, dus dat contact is wel goed.”

Bij het vertrek laten agenten inderdaad hun bonnenboekje in hun zak. „Jouke moet vrij”, roept een vrouw terwijl ze naar haar auto loopt. „Hij heeft niks gedaan. Ze moeten die agent oppakken, hij had bijna een 16-jarige jongen doodgeschoten. Een centimeter naar links of rechts en hij was er niet meer geweest.”

Ondanks het vertrek eind van de middag zal de woede daarover, en over de stikstofplannen, niet snel verdwijnen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Ariel »

Politici verbolgen over beschieten 16-jarige in Heerenveen

Het beschieten van een trekker van een 16-jarige boer door de politie leidt tot geschrokken reacties in de Tweede Kamer. Maar een debat hierover, hoe de protesten in rap tempo verharden en over hoe het kabinet denkt de geest weer terug in de fles te krijgen gaat er niet komen. Daar is geen meerderheid voor.

„Ik denk dat het niet verstandig is om op basis van hele of halve filmpjes op internet hier debatten te gaan voeren”, zegt D66-Kamerlid Van der Werf. Net als de rest van de coalitie en een aantal oppositiepartijen wil ze eerst het politieonderzoek afwachten.

Bij BBB-leider Van der Plas, die om het debat had gevraagd, is die weigerachtige houding tegen het zere been. „Ik heb niet gevraagd om een debat over het incident van gisteravond. Ik heb een debat gevraagd over de gevolgen die dit kan hebben voor de veiligheid van burgers in het algemeen, in het land, en wat het kabinet gaat doen om de geest terug in de fles te krijgen. Er is dus geen steun verleend aan een verzoek dat ik niet heb gedaan.”

Van der Plas kreeg wel ruggensteun van vooral de rechtse oppositie. PVV-leider Wilders vindt dat de Kamer er zo snel mogelijk met het kabinet over moeten sparren. „Ik kan op basis van de beelden niet beoordelen wat er precies is gebeurd, maar je schrikt je helemaal kapot als je ziet dat de politie met scherp schiet op boeren. Boeren staan met de rug tegen de muur en weten niet meer welke kant ze op moeten. Gelet op die escalatie, vind ik dat we met het kabinet moeten praten voordat het reces begint.”

Ook bij JA21 leeft er frustratie dat er geen debat komt. „Ik denk dat dat juist heel zinvol is. Hoe je ook in de stikstofcrisis of het stikstofdrama of het stikstofbeleid staat, we moeten eruit zien te komen. De weg waarop we nu beland zijn, werkt in ieder geval niet. Het gaat namelijk van kwaad tot erger.”

Vulkaan die gaat uitbarsten
„We zitten op een vulkaan die op uitbarsten staat”, denkt Kamerlid Van Haga. „Wat de politie heeft gedaan… De beelden zijn natuurlijk verschrikkelijk. Wat de boeren hebben gedaan, komt straks uit het onderzoek; daar moeten we nog niet op vooruitlopen. Maar we weten in ieder geval dat het kabinet keer op keer voor escalatie zorgt. Het is dus van groot belang dat we met het kabinet gaan praten.”

SP’er Van Nispen ziet dat anders. „Wat er gebeurt, is heel erg heftig. Er is heel veel woede en verontwaardiging bij de boeren. Maar van de politie wordt op dit moment ongelofelijk veel gevraagd. Als er geweldsmiddelen worden ingezet, als er zelfs wordt geschoten, wordt dat altijd onderzocht. Daar nu een debat over voeren, voegt daar niets aan toe. Het gaat, denk ik, ook niet helpen bij het bedaren van de gemoederen, dat zo hard nodig is.”

De VVD denkt er hetzelfde over. „Ik denk dat het in deze roerige tijden heel belangrijk is dat we ook met elkaar de rust bewaren. Speculaties dragen daar op dit moment niets aan bij”, zegt Kamerlid Becker.

Vorige week vergaderde de Tweede Kamer ook over over de felle boerenprotesten. Besloten werd toen om een boerenbemiddelaar aan te stellen. Het kabinet veranderde dat al snel in ’een gespreksleider’ en droeg VVD’er Johan Remkes daarvoor aan. Na het reces is hij pas voor die klus beschikbaar.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Ariel »

Politiewetenschapper: ’Hij schoot achter de trekker aan, noodweer was het dus zeker niet’

Ruwweg schieten agenten tweehonderd keer per jaar. Meer dan de helft zijn waarschuwingsschoten, de rest gericht. Volgens politiewetenschapper Jaap Timmer van de VU Amsterdam is daarvan de helft op voertuigen en de helft op personen. „Door politiekogels zijn er gemiddeld in de afgelopen veertig jaar per jaar drie doden en zeventien gewonden gevallen”, vertelt Timmer. „De politie trekt niet zomaar een pistool en schiet”, zegt de politiewetenschapper die zich wel afvraagt hoe effectief schieten op een voertuig is.

„Het heeft zelden het bedoelde effect. De meeste bestuurders rijden toch door.” Overigens blijkt in tien procent van alle gevallen na onderzoek het schieten onrechtmatig te zijn geweest, van schieten op auto’s de meerderheid.

Beelden gingen dinsdagavond de hele wereld rond waarin de politie in Heerenveen gericht het vuur opende op een trekker met een 16-jarige bestuurder. „Het beeld van wat daar is gebeurd, is nog niet compleet. Ik weet wel dat agenten alleen in heel bedreigende situaties schieten”, zegt voorzitter Jan Struijs van de Nederlandse Politiebond (NPB).

Coolsingelrellen
Toch is het niet voor het eerst: in november voelden agenten zich bij de Coolsingelrellen in Rotterdam zo in het nauw gedreven dat ze geen andere uitweg zagen dan gericht te schieten. En in september werd in het Friese Boelenslaan een 28-jarige man doodgeschoten omdat hij met zijn auto op agenten was ingereden.

De overheid heeft in Nederland het geweldsmonopolie en heeft dat onder meer bij de politie neergelegd. „Geweldbevoegdheden heeft alleen de politie. Burgers hebben die niet, nooit. Daarnaast heeft elke agent, net als jij en ik, het recht om zich te verdedigen: noodweer. Het lijkt er alles op dat die agent hier ter aanhouding in Heerenveen heeft geschoten. Hij schoot achter de trekker aan. Noodweer was het dus zeker niet”, aldus Timmer.

„De procedure is dat bij onmiddellijk dreigend gevaar voor de betreffende politieagent of een van zijn collega’s, hij of zij eerst een waarschuwingsschot mag lossen”, zegt advocaat mr. Geert-Jan Knoops, die regelmatig agenten bijstaat die in het beklaagdenbankje zitten omdat ze geweld hebben toegepast.

„Als het dreigend gevaar daar niet mee afgewend wordt dan mag er gericht geschoten worden. Alleen niet op de vitale delen, maar op de benen”, stelt Knoops.

Volgens de raadsman blijft het moeilijk te definiëren wat dreigend gevaar is. „Een agent kan zich een situatie inbeelden dat iemand een vuur- of steekwapen bij zich draagt, terwijl dat achteraf niet zo is geweest. Maar die situatie kan achteraf ook door de rechter worden beschouwd als een argument om de agent niet te straffen.”

Getoetst
Het gebruik van vuurwapens door de politie is aan strenge voorwaarden gebonden en wordt altijd achteraf getoetst door de Rijksrecherche. Ook in Heerenveen wordt nu onderzoek gedaan door de onafhankelijke opsporingsdienst die onder de verantwoordelijkheid valt van het College van procureurs-generaal van het Openbaar Ministerie (OM).

„Alle informatie wordt door hen verzameld en de agent in kwestie wordt verhoord. Ook andere betrokkenen worden gevraagd om de aanleiding te beschrijven”, zegt voorzitter Wim Groeneweg van politiebond ACP. Ook bekijkt de Rijksrecherche beelden en vindt sporenonderzoek plaats.

Niet zomaar
De bondsman benadrukt om geduld te betrachten bij dit soort onderzoeken. „Beelden op sociale media werken escalerend, niet de-escalerend. Iedereen heeft de neiging om op de stoel van de rechter te gaan zitten, dat zie je ook aan de reacties onder de beelden. Een ding weet ik wel: de politie doet dit niet zomaar, ze weten zelf wat voor gevolgen het heeft als ze hun dienstwapen gebruiken”, stelt Groeneweg.

Jan Struijs wil op basis van de beelden geen oordeel vellen. „We weten niet wat er zich vooraf en tijdens het incident heeft afgespeeld. De Rijksrecherche moet eerst onafhankelijk onderzoek doen onder leiding van het Openbaar Ministerie (OM).”

Politiewetenschapper Timmer vindt dat het uit de hand gelopen boerenprotest in Friesland uit de sfeer van de demonstraties moeten worden getild. „Dit waren trekkerbestuurders die zich waarschijnlijk schuldig hebben gemaakt aan strafbare feiten.”

De politie Noord-Nederland vraagt met klem om niet op het Rijksrecherche onderzoek vooruit te lopen. De politie baalt ervan dat er online conclusies worden getrokken en agenten met naam en toenaam door het slijk worden gehaald. „Er verschijnen berichten die erg intimideren en bedreigend zijn waarin er persoonsgegevens van de betrokken collega’s worden gedeeld. We roepen iedereen op om hiermee te stoppen”, aldus de politie.

Adressen
„Dit is walgelijk en gevaarlijk voor de politieman en zijn gezin in kwestie. Blijf van politiemensen af, zeker in hun privéomgeving. Doxing (publiceren van persoonsgegevens, red.) moet zo snel mogelijk strafbaar worden gesteld”, aldus Struijs. Korpschef Henk van Essen vindt doxing verwerpelijk. „Het grijpt bij politiemensen in op hun persoonlijke levenssfeer. Zeker als adressen op sociale media worden gevraagd.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Boudewijn Atsma »

De vraag die nog niet gesteld is wat de ouders bezielde om een kind van 16 jaar op een trekker te zetten in een demonstratie waarin zo'n voertuig een moordwerktuig kan zijn.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Boeren en bouwsector protest tegen de regering

Bericht door Ariel »

Boudewijn Atsma schreef:
wo jul 06, 2022 8:55 pm
De vraag die nog niet gesteld is wat de ouders bezielde om een kind van 16 jaar op een trekker te zetten in een demonstratie waarin zo'n voertuig een moordwerktuig kan zijn.

Mijn kleinzoon heeft op de landbouwschool gezeten, en heeft toen hij 16 was, ook zijn trekker rijbewijs gehaald. Ook jongelui van 16 weten hoe je met een tractor om moet gaan. Met aanhang wagen. En ze krijgen hun rijbewijs niet cadeau, en ze oefenen ook niet op een speelgoed trekker.

Dus doe niet zo neerbuigend over die ouders.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie