Dichter des Vaderlands / Stadsdichter

Links666
Berichten: 1039
Lid geworden op: di mei 20, 2008 1:36 pm
Locatie: Flanders Fashion Institute

Dichter des Vaderlands / Stadsdichter

Bericht door Links666 »

Zojuist op tv, is Ramsey Nasr (van half Palestijnse en half Nederlandse afkomst) verkozen tot dichter des vaderlands.
Laatst gewijzigd door Links666 op do jan 29, 2009 12:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door Ariel »

Ik heb nog niks van hem gelezen, dus ik kan geen commentaar geven. Dit artikel staat in de Elzevier.
Ramsey Nasr is nieuwe Dichter des Vaderlands
woensdag 28 januari 2009

In navolging van Gerrit Komrij, Simon Vinkenoog en Driek van Wissen is vanavond Ramsey Nasr gekozen tot Dichter des Vaderlands gekozen.

Op de vijf genomineerden, Hagar Peeters (36), Ramsey Nasr (34), Tsead Bruinja (34), Joke van Leeuwen (56) en Erik Menkveld (49), kon tot vandaag worden gestemd op de website dichterdesvaderlands.nl. Joost Prinsen, bekend van onder meer NPS’ Met het mes op tafel, presenteerde de avond.

Voor de komende vier jaar mag Ramsey zichzelf Dichter des Vaderlands noemen. Nasr is dichter/schrijver, acteur en regisseur. Jarenlang trad hij op met toneelgroep Het Zuidelijk Toneel. Zijn eerste dichtbundel verscheen in 2000: 27 Gedichten & Geen Lied, in 2004 gevolgd door Onhandig Bloesemend. In 2006 verscheen zijn laatste dichtbundel Onze-Lieve Vrouwe-Zeppelin.

Onvrede
De verkiezingen hebben dit jaar nogal wat stof doen opwaaien. Vooral onder de dichters zelf. Eerst uitte Peeters, in 2001 winnaar van de Nationale Scriptieprijs, haar onvrede over de campagnevoering tijdens deze strijd en later openden ook Nasr en Bruinja het vuur.

De Palesijns-Nederlandse Nasr, in 2005 stadsdichter van Antwerpen en toekomstig hoofdrolspeler in het toneelstuk Spinoza, beschuldigde Bruinja ervan dat het hem niet om de poëzie te doen zou zijn, maar om zichzelf.

Opportunistisch
Volgens Nasr zouden de verkiezingen meer op een circus lijken dan op iets anders. Hij noemde het team rond Bruinja imiterend en opportunistisch. Als voorbeeld daarvan noemde hij de inzamelactie om Gerrit Komrij de bekendmaking van de nieuwe vaderlandse dichter te laten bijwonen. 'In verkiezingstijd kent men geen stijl,' aldus Nasr vorige week in het Parool. Bruinja ontkende dit.

Na Amerika en Groot-Brittannië voerde ook Nederland in 2000 de poëzieverkiezing in. De eerste dichter des vaderlands, Komrij, stopte echter eerder dan gepland omdat hij er geen zin meer in had. Simon Vinkenoog volgde hem middels een onofficiële verkiezing op. In 2005 volgde Driek van Wissen, die destijds ook campagnevoering werd verweten en onlangs de bundel Voor het vaderland weg publiceerde, Vinkenoog op.

Verse bloemen
De nieuwe dichter moet net als de voorgaande dichters aan een aantal zaken voldoen. Zo moet hij een heuse poëzieambassadeur zijn, redelijk bekend zijn bij het publiek, minimaal twee bundels bij een Nederlandse uitgeverij hebben gepubliceerd, tijdens poëzie-evenementen een hoofdrol vervullen en een aantal gedichten schrijven in NRC Handelsblad (een van de organisatoren) bij belangrijke gebeurtenissen.

De winnaar van de prijs krijgt onder meer geregeld een boeket verse bloemen. Komrij kreeg deze destijds wekelijks.

Door Ronit Palache
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door Ariel »

Leuke knul.
Zo denkt hij over het Nederlandse volk. :D
Het doorslaan in extremen ziet hij in de Hollandse cultuur. ‘Dit volk hangt van paradoxen aan elkaar en het enige waar dit volk één in is, is hysterie. Ik kom in opstand tegen het enorme besef bij de mensen dat ze eeuwenlang van alles hebben gemist en het gevoel dat dat in één mensenleven ingehaald moet worden door het slikken van XTC, bungeejumpen, en LPF stemmen. Gevoelens moeten steeds groter, omdat ze niet meer echt worden beleefd. Leven op externe kicks. XTC is een instantmiddel om iedereen aardig te vinden, bungeejumpen een instantmiddel om nog iets van een religieus gevoel te beleven en LPF is een instantmiddel om alle problemen van de hele samenleving op te lossen. Dat noemen we dan het Oranjegevoel, die hysterie die van de ene modegril in de andere hopt. Dan is het de LPF, dan Geert Wilders en dan weer Ayaan Hirsi Ali. Hysterie, overdrijving, tactloosheid, gebrek aan klasse. Typisch Hollands’.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Links666
Berichten: 1039
Lid geworden op: di mei 20, 2008 1:36 pm
Locatie: Flanders Fashion Institute

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door Links666 »

Nou, zo te horen zal die Ramsey vast een "fijne bijdrage" leveren. :roll:

Ja hij heeft leuke dromerige ogen, iets voor Chaimae misschien :evil:
Very few of us lie awake at night, worrying about the Amish. This is not an accident. They are not likely to hijack aircraft and fly them into buildings. That all religions have these extremists is bullshit. Some religions have never had these extremists.
Chaimae
Berichten: 10447
Lid geworden op: ma okt 16, 2006 9:43 pm

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door Chaimae »

Gefeliciteerd dan maar?! Het is inderdaad een knappe knul.
"Our patience will achieve more than our force."

Elk boek is een gevaar dat de ziel in wil. Wie de ziel in wil, moet door de omgekeerde wereld heen, door de leegte, dor de angst, door het niets.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door Manon »

Ik vind er niks knap aan, maar hij heeft wel een warme stem.

Verder heb ik het niet zo voor Nederlanders die zich zo graag Palestijn noemen, terwijl ze gewoon Jordanier zijn. Palestijn is noch een nationaliteit noch een etnische groep.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door Scarlatti »

Dit is dus die DRAMMERD die ik bij Canvas zag zeuren en zeuren! ik wist de naam niet meer ervan.. maar heb me ròt geërgerd aan hem! Weerzinwekkend door t slachtoffersyndroom geobsedeerde knaap die alleen zèlf steeds ah woord wil zijn en een ander cónstànt onderbreekt of neerbuigend zit te bekijken alhoewel dat maar kort is want hoofdschuddend pikt hij het woord weer in en de gespreksgenoten zijn TE beleefd weer om hem eens kràchtig op zijn plek te zetten! Weet kennelijk niets van de geschiedenis af hoe dat zgn palestina zou zijn ontstaan wat niet t geval is overigens zoals HIJ en zijn kornuiten het beweren.. word er ZO MOE van hè :?
Weeeerzinwekkende vent! mag voor mij naar zijn halve :turban: 'vaderland' good luck wil ik m ook nog wel wensen maar hoop m nooit meer te horen en of te zien! de kwàl! en vooral weer dat ingeheide slachtoffersyndroom hè t is toch ongelooflijk! zou t via de genen worden doorgegeven?
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door Manon »

Dit is dus die DRAMMERD die ik bij Canvas zag zeuren en zeuren!
yeps. heeft m.i. nooit in Jordanie of de west bank gewoond, maar het is een fugitive hé. daarmee kan hij extra slachtoffertjesprijzen winnen.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Mahalingam
Berichten: 52281
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door Mahalingam »

Een paar dagen geleden opperde de oude Vaderland-dichter op de Staats-TV bezwaren tegen de gang van zaken bij de verkiezing. Zo had hij kritiek op de wijze waarop een selectie gemaakt was door een commite: de verkiesbare dichters hadden volgens hem iets gemeen. Wat, dat ben ik vergeten. Hij vond het een voorgebakken zaak.
Het lijkt er dus op dat de politiek correcten zich nu ook bezig houden met deze verkiezing door 'het volk'.
Hoeveel procent van de stemmen had de gekozen dichter? >50 % soms? (want 99% zou een beetje verdacht zijn)
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door Ariel »

And here are the votes of the Netherlands.

Verkiezingscijfers
De verkiezing vond voor het grootste deel plaats via internet. Van de in totaal 19.605 stemmen zijn er 19.447 stemmen digitaal uitgebracht. Gemotiveerde stemmen telden dubbel. In totaal 14.094 stemmers motiveerden hun stem.

Stemmen Punten
Tsead Bruinja 4123 6988
Joke van Leeuwen 3469 6078
Erik Menkveld 804 1366
Ramsey Nasr 7692 13303
Hagar Peeters 3517 5965

En natuurlijk is dit een links politiek correct clubje.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door Scarlatti »

"En natuurlijk is dit een links politiek correct clubje."

dat zie je al op een uur afstand aan de koppen :?
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door Ariel »

’Iederéén is bang voor het vreemde’, ook Dichter des Vaderlands Ramsey Nasr, die als landsdichter voor het eerst kleur bekende. Maar in plaats van die gevoelens jegens het vreemde te bestrijden worden ze aangewakkerd. Voor het eerst bekende hij als landsdichter echt kleur. Een ontmoeting in Berlijn, net als de stad in de ban is van een terreuralarm.
Iederéén is bang voor vreemdelingen. Ik ook.

Wat doet u in Berlijn?

„Ik geef gastcollege poëzie aan Duitse studenten die Nederlands studeren. Die lessen geef ik ook in het Nederlands. Het duurt een week of acht en zolang woon ik dus in Berlijn.”

De stad die nu in de ban is van een terreuralarm. Eng?

„Ik zou dat zeker niet bagatelliseren. De Rijksdag afsluiten doe je niet zomaar. Ik ben blij dat de inlichtingendiensten hun werk goed doen. En ik geef het je te doen als overheid zijnde. In dit soort situaties doe je het nooit goed. Als er niks aan de hand blijkt te zijn, zeggen de mensen: ’Je moet geen slapende honden wakker maken’. Gebeurt er wel wat, dan is het: ’Ze hadden strengere maatregelen moeten nemen’. De rust bewaren, zoals hier nu gebeurt, is het minst lonend.”

Maar wel een prettig idee.

„Londen, Madrid, Mumbai; er is een gerede dreiging van Al-Kaida. Het is een vreselijke tijd, er wordt zo veel haat gekweekt. Ik weet niet hoe dit afloopt. Het is wachten op de eerste aanslag, hier of in Nederland. En intussen bidden dat het niet gebeurt.”

Voedt een terreuralarm de angst voor vreemdelingen?

„Dat denk ik zeker, hoe vervelend ook. En er is een groep mensen die daarvan bewust gebruikmaakt. Politici als Wilders, die blijven hameren op de onoverbrugbaarheid van de islam met het Westen, hebben in feite dezelfde agenda als de terroristen: het uitsluiten van samenleven met ’de ander’. Voor beiden is geen ruimte voor nuance, alleen hun ideologie is de juiste.”

U bent geen fan van Wilders en zijn PVV. Onlangs dichtte u:

Ik eer mijn leiders hemelhoog
en ’t hoogst zit een fascist
die u en mij zolang gedoogt
zolang als hij beslist


„Dat gedicht heeft heel wat teweeg gebracht, ja. De reacties hebben me ontroerd – mensen stuurden mij prachtige brieven – maar er was ook veel haatmail. De hardheid van de onderbuikgevoelens hoort er kennelijk bij. De reacties op Elsevier en GeenStijl waren zeer onsmakelijk. Dat ik het land maar uit moest. ’Lekker terug naar Gaza, terug naar je zandbak’, dat soort dingen. Ook was ik een ’vijand des vaderlands’. En kijk je ’s avonds naar PowNews dat je de hele dag poeslief heeft gestalkt met de vraag of je geen reactie wil komen geven, zie je die presentator van PowNews zijn middelvinger naar je opsteken in de camera. Topjournalistiek.”

Zo maakte u hoogstpersoonlijk kennis met het huidige klimaat.

„Het klimaat dat voorschrijft: je bent óf zwart óf wit. Het klimaat dat geen nuance kent. Het klimaat waarin Martin Bosma alle moslims als verdachten brandmerkt omdat een gematigde moslim volgens hem alleen maar doet alsof hij gematigd is, een wolf in schaapskleren dus. Kleur bekennen. Mijn broer zei: ’Die ophef over jouw gedicht komt omdat je voor het eerst kleur hebt bekend’. Daar zit wat in.”

Aan kleur bekennen zit een risico. Mensen zeggen dan: U bent niet een dichter van álle vaderlanders.

„Als je een dichter voor iedereen bent, dan ben je een slechte dichter, want een dichter zonder stem. Ik ben geen Dichter des Vaderlands om een wereldbeeld te bevestigen, maar om vragen te stellen. Maar natuurlijk wil ik wel zo veel mogelijk mensen bereiken. Kan een premier premier zijn voor alle Nederlanders? Laat ik het zo zeggen: zoals Rutte premier wil zijn voor alle Nederlanders, zo wil ik dichter zijn voor alle Nederlanders.”

Vindt u Geert Wilders nog steeds een fascist?

„Ik zeg niet dat Wilders uit is op een fascistische staat. Maar hij voldoet aan veel kenmerken van het fascisme. Wij denken al snel in hyperbolen als het hierom gaat. Maar ik wil juist af van die hyperbolen. Je hoeft geen knokploegen in uniform te hebben om toch fascistoïde gedrag te vertonen. Ik wil de fascistische kenmerken van de PVV nog best even noemen: een partij die anti-democratisch is, autoritair, anti-liberaal, die artikel 1 van de Grondwet wil opheffen, die de Nederlandse rechtspraak discrediteert, die de internationale rechtsorde opzij zet, EU-verdragen aan de kant schuift, die één bevolkingsgroep stigmatiseert en daartegenover een soort mythologisering van het ’eigen’ volk zet, zo’n partij beantwoordt volgens het woordenboek aan veel kenmerken van het fascisme. Maar Wilders heeft het land in zijn greep. En dat was voorspelbaar: hij is de enige van de regerende partijen die een visie heeft, hij is de enige met een ideologie. Bij de overige partijen heerst visieloosheid, machtswellust, carrièredrang en puur cynisme. En ook de oppositie is verdeeld.”

U bent ’Nederpalestijns’, voormalig stadsdichter van Antwerpen en u reist veel. Voelt u zichzelf een vreemdeling?

„Je kunt je afvragen in hoeverre je als schrijver écht deel uitmaakt van de samenleving. Ik observeer graag en neem deel, maar op mijn manier. Ik ervaar het vreemdeling zijn, zoals hier in Berlijn, als een bevrijdende kracht. Ik geniet ook echt van de handicap van de taal. Laatst kwam hier een schoonmaakster, een Oekraïense. We spraken allebei middelmatig Duits. Ik vroeg haar: ’Hoe komt u hier terecht?’ Ze bleek uit de Oekraïne vertrokken te zijn vanwege Tsjernobyl. Daar schijn je pas over 240.000 jaar weer veilig naar terug te kunnen.

Kun je je dat voorstellen? Ik schaamde mij bijna om haar hier te zien schoonmaken. Ze zou normaal gesproken een andere baan hebben gehad. Een baan zoals jij en ik. Maar haar vreemdeling zijn bemoeilijkt dat. Begrijp me goed: ik ben óók bang voor het vreemde. Iederéén is bang voor het vreemde. Ik ben óók tegen boerka’s, ik wil iemands gezicht kunnen zien.

Maar in plaats van die gevoelens jegens het vreemde te bestrijden, worden ze aangewakkerd. Ik vind dat je Wilders daarom moet bestrijden. Niet bagatelliseren. Bestrijden. Het is iets heel moois om een vreemdeling te zijn, de ander te zijn. Ik ben hier de ander. Het mooie daarvan is dat je als vreemdeling beseft dat je niet het centrum van het heelal bent. En dat je daardoor gedwongen bent om naar andermans argumenten te luisteren. Het feit dat deze planeet om de zon draait en niet omgekeerd, het feit dat we slechts één van de takken van een grote boom vormen, maakt ons tot vreemden tussen andere dieren. Wij zijn niet de kroon op de schepping. De vreemdeling heeft ook niets te maken met religie. Een Armeense christen, een Japanse christen, een Palestijnse christen – dat zijn óók vreemdelingen; dat enkele feit van die geloofsovertuiging of die achtergrond maakt ze niet tot vreemdelingen. Door dat aspect van religie zo te benadrukken bij een vreemde, gaan mensen dat noodgedwongen vanzelf als deel van hun identiteit beschouwen.”

Als stadsdichter van Antwerpen dichtte u:

zegt gij het dan, wat moet een mens
met zijn vreemdelingen aanvangen ?


„Dat is natuurlijk dubbel, het slaat allereerst op de vreemdeling in ieder van ons. Elk kind is voor de helft onzuiver: je krijgt maar de helft van de genen van je ouders door. Elke generatie is een stap verder van de zuiverheid, en dichterbij het vreemde. En het slaat ook op de grote vraag: hoe gaan wij om in ons land met immigratie, met vreemden? Ik las in Der Spiegel een reportage over een school hier in Berlijn, waar vrijwel uitsluitend allochtone leerlingen op zitten. De directeur van die probleemschool houdt het heel simpel: er zijn strenge regels die strikt moeten worden nageleefd. Je doet wat je wil, maar in de les doe je je jas uit, je pet af, je komt op tijd en geen mobieltjes op school. Zo niet, dan kun je vertrekken.”

Dat zou net zo goed een PVV-aanpak kunnen zijn.

„Ja, nu je het zo zegt. Dat zou ook heel goed een standpunt van Wilders kunnen zijn. Alleen is dit iets wat veel autochtone jongeren op school óók ontberen. Het gaat om algemene opvoeding. Wilders maakt juist bewust onderscheid en slaat alleen aan als het vreemdelingen betreft.”

Het betreft ook vaak vreemdelingen.

„Het zijn geen vreemdelingen. Je kunt ze niet terugsturen omdat ’terug’ domweg ’hier’ is. Laten we er gewoon eens mee ophouden. Vondel was een vreemde, Mulisch was een vreemde, Spinoza was een vreemde, Ramses Shaffy was een vreemde. De Nederlandse cultuur wordt mede gevormd door buitenlanders. Hoe kun je in deze globaliserende wereld nog een vreemdeling definiëren? Wij streven naar zuiverheid en eenheid omdat we beseffen dat onze zuivere omgeving vol eenheid voorbij is. Voor zover die ooit heeft bestaan. Want iedereen is een vreemde. Maar ik snap het wel; het is onze hang naar nostalgie die hier meespeelt. En het gekke is: als er iemand nostalgisch is aangelegd, dan ben ik het. Ik ben nostalgicus van beroep.”

In mei, tijdens Dodenherdenking, was u bij het schreeuwincident op de Dam. U dichtte daarover:

Een mooie dag om stilte te verscheuren
Oud-strijders staan te beven aan de kant
de blikken op zwart-wit – en het gebeurt
Gewoon, omdat het kan. Omdat één man.


„Het was een vreselijk beangstigende ervaring om dat mee te maken, om tussen al die panische mensen te staan, om er zelf één te zijn. Ik wilde maar één ding en dat was: weg, weg hier.”

Bij ’Pauw & Witteman’ zei u: ’Dit lijkt alleen maar in Nederland te kunnen gebeuren’. Wat bedoelde u daarmee?

„Dat jezelf laten zien ten koste van een ander, dat vind ik kenmerkend voor Nederland. En dan precies dát moment kiezen. Om acht uur tijdens Dodenherdenking. Eén individu.”

Ik dacht dat u de reactie van het publiek bedoelde, dat u dat typisch Nederlands vond.

„Elk volk in West-Europa, had op dat moment hetzelfde gereageerd. Die schrikreactie heeft namelijk met de tijd te maken waarin het gebeurde. Als er vijf jaar geleden iemand ’bom!, bom!’ had geroepen, was er misschien minder snel paniek uitgebroken.”

In maart was u flink geraakt door het nieuws over het misbruik in de katholieke kerk. Ook dat inspireerde u tot een gedicht:

Dit is de kracht van elk geloof
Te groot om het te bevatten stoot het
vroeg of laat tot daar waar wij
ons soeverein nog dachten


„Er is in België geen enkel internaat waar geen seksueel misbruik heeft plaatsgevonden. Geen enkel. Elk geloof dat geïnstitutionaliseerd is houdt zich bezig met macht. Daarom krijgt elk geloof zijn kwade kanten. God heeft ons uit de klei geschapen, wordt vaak gezegd. En: Wij zijn naar Gods evenbeeld geschapen. Maar is dat niet gewoon omdat klei het eerste ’scheppingsmateriaal’ was dat wij mensen zélf voorhanden hadden? Wij schiepen God naar óns evenbeeld.
En zoals gezegd zijn wij niet de kroon op de schepping. Wij zitten hier nu te praten, maar over honderd jaar weet niemand meer van ons.”

http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdi ... quo__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door Scarlatti »

ik vind dit een vreselijk warrige zielepoot met of zonder n... het is in wezen zo 'doorzichtig' wat hij zegt...
ik krijg de neiging te zeggen 'wat je zegt ben je zèlllef.... vervelende kwast is het met de 'arrogantie van een bepaald soort jeugd die denkt de wijsheid in pacht te hebben en wij allemaal al generaties achter dichtgespijkerde vensters zitten zonder enige geestelijke ontwikkeling' het onbenul!
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door mercator »

Antwerps stadsdichter, ja. Omdat hij links, homo en moslim is da's zowat het opperste genot voor de welmenende linksmens.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door Pilgrim »

Mensen als Ramsey Nasr kunnen maar niet begrijpen dat kritiek op de Islam niets te maken heeft met angst voor het vreemde (eerder angst voor het bekende) maar dat we bang zijn dat onze vrijheid in gevaar komt. 40% van de moslims wil hier immers een islamitische staat invoeren. :x
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door mercator »

Pilgrim schreef:Mensen als Ramsey Nasr kunnen maar niet begrijpen dat kritiek op de Islam niets te maken heeft met angst voor het vreemde (eerder angst voor het bekende) maar dat we bang zijn dat onze vrijheid in gevaar komt. 40% van de moslims wil hier immers een islamitische staat invoeren. :x
Eigenlijk is het te hilarisch voor woorden: rond deze kerstdagen hebben de moslims een paar honderd doden gemaakt in Pakistan, Afghanistan, Nigeria...dat alles nog afgezien van de dagelijkse door Jihad gevoede straatterreur, maar we moeten vooral niet bang zijn, niks aan het handje. Hoe domoren zoals Ramsey Nasr zulke praatjes nog uit hun bek krijgen is mij een raadsel.
Het is allemaal terug te voeren op de Bange Blanke Man die de geur van couscous en schapenvet niet kan verdragen.
Zulke lui zouden tijdens het bombardement van Rotterdam in 1940 nog vertellen dat niet alle Nazi's zo zijn, de meesten zijn helemaal ok, je moet alleen wat wennen aan die uniformen en hun verering van Hitler :yuk:
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89853
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door Ariel »

In welke wereld leeft de Dichter des Vaderlands?

vrijdag 19 augustus 2011

Hoeveel domheid, grofheid en achterlijkheid kan een natie of een cultuur verdragen? Een prachtige vraag. Maar hoeveel komedie, hoeveel amateuristische herhaling van radicalisme uit de 19e eeuw of de jaren zestig van de 20e eeuw kan een natie of een cultuur verdragen? Ook een prachtige vraag.

Onze Dichter des Vaderlands presenteert zich soms als prototype van een komische herhaling van wat ooit een authentieke vorm van radicalisme was.

Alleen al de titel 'Dichter des Vaderlands' is komisch. Slechts in lage landen zijn komedianten te vinden die deze rare titel in een niet-dichterlijke cultuur aanvaarden.
Dichter des Vaderlands: een Prins Carnaval in het Land van Ooit. Dat is echt goed voor de lachspieren!

Cabaretier
Ramsey Nasr speelt op een onnavolgbaar geëngageerde wijze de rol van Dichter des Vaderlands. Hij is een Prins Carnaval die zich in zijn kinderlijke verbeelding wellicht meet met Giuseppe Garibaldi, Karl Marx of Ernesto Che Guevara.

We mogen ons rijk rekenen met zo’n getalenteerde cabaretier. De Dichter des Vaderlands rijst telkens op als geweten van de natie - en soms ook van de mensheid. Zo verscheen hij als leider van de radicale opstandelingen: de kunstenaars.

Donderpreek
Wie op de gesubsidieerde kunstsector wil bezuinigen, is rancuneus en gevaarlijk. De Dichter des Vaderlands opende zijn donderpreek een paar weken geleden als volgt - en laat het voorzichtig tot u doordringen: ‘Ik neem aan dat u mij kunt horen, of anders uw onderknuppel wel, Hobbitliefhebber Halbe.’

De staatssecretaris wordt tot een wezen in een niet-bestaande wereld gereduceerd, dus richt de Dichter des Vaderlands zich tot de minister-president:

‘Geachte premier Rutte, er bestaan in deze materiële wereld een paar zaken die ons scheiden van de apen. Kunst is daar één van. Verder zijn er nog de nutteloze noodzaak om kennis te vergaren, en om andere mensen te helpen. Kunst, kennis, altruïsme maken ons tot mens.’

Homerus
Verdorie, waarom beseffen we niet dat de kunst zo belangrijk is? Waarom kreeg Homerus - geen Dichter des Vaderlands maar een gewone Griekse dichter - geen subsidie voor zijn magnifieke werk?

De Dichter des Vaderlands zou wellicht zeggen: de Grieken waren barbaren, maar de Perzen waren echt beschaafd. Waren de Perzen dan de echte Grieken, omdat de kunst in Perzië van oudsher een statelijke, koninklijke aangelegenheid was? Je weet nooit hoe een Dichter des Vaderlands redeneert. De Perzen leefden in een despotische cultuur.

Hannah Arendt
Wat ik wel weet, is dat de mens in de eerste plaats een sociaal (of politiek) wezen is. De polis, het politieke, is de ruimte waarbinnen volgens Hannah Arendt het esthetische, het filosofische en het morele zich hebben kunnen ontwikkelen.

Het primaat ligt niet bij kunst, filosofie of andere menselijke activiteiten. Het primaat van de politiek maakte datgene mogelijk wat het Westen nu is. Polis is de verschijningsruimte waarin kunstenaars hun werk aan anderen kunnen presenteren.

De esthetisering van het politieke was juist een onverzadigbaar verlangen van het nationaal-socialisme. De statelijke kunst moest de politieke ruimte inrichten, en daarvoor was de staat bereid om andere landen van hun kunstwerken te beroven. Kort voor zijn dood stond de Führer te kijken naar het ontwerp van een nieuw Berlijn, met standbeelden, kunstwerken, theater en opera. Het primaat ligt bij het politieke - maar de autonomie is onontbeerlijk voor kunst en politiek.

Verraad
De kunstenaar die in een democratische rechtsorde een radicale politicus wil worden, verraadt de kunst en de politiek. ‘Wanneer een regering daarvoor geen geld meer wenst uit te trekken maar integendeel besluit vooral en juist op deze vlakken te bezuinigen, wetend dat de behaalde winst miniem zal zijn, dan zegt dat iets over ons beschavingspeil. Dit kabinet toont enkel zijn grijns en zijn tanden. Het trekt ons terug naar het dierenrijk.’

Zonder subsidies, vooral zonder de gesubsidieerde kunstenaar, gaat onze beschaving terug naar het dierenrijk.

Alleen al om deze arrogantie te bestraffen, moeten we deze waanzinnige subsidies beperken. Wordt de gesubsidieerde kunstenaar dan een dier? Wordt het vaderland van de Dichter des Vaderlands een dierenrijk?

Talenten
De Dichter des Vaderlands begrijpt niet dat hij nergens in de wereld zo vrij is als in een democratische samenleving. Alleen kan de democratische staat redelijkerwijs niet waarborgen dat allerlei 'talenten' - die wellicht geen talenten zijn - de Homerische status krijgen.

De Dichter des Vaderlands kan zeggen: wat moet ik doen als mijn gedichten niet worden verkocht, waar moet ik dan van leven? Ja, dat is een belangrijke vraag.

Wedervraag
Mijn wedervraag is: bent u een gezond mens? Of een vreemdsoortig wezen uit een niet bestaande wereld? Als u een gezond mens bent, gaat u gewoon werken. Ook de Iraanse dichters moesten werken om te kunnen overleven. Ze waren grote dichters en hun poëzie heeft de tand des tijds overleefd.

Waarom veracht Ramsey Nasr de arbeid en het gewone leven? Nasr eindigt zijn meeslepende komedie met een zinnetje dat een ernstige vorm van egoïsme en mensenhaat niet kan verbloemen: ‘Het gaat vandaag niet over kunst. Dit kabinet haalt de mens uit ons weg.’ De mens is de kunst en de kunst wordt gesubsidieerd. Wat een nonsens!

Gelukkig zijn er nog steeds landen waar ze geen idioot hebben kunnen vinden om als Dichter des Vaderlands aan te stellen.

Afshin Ellian

http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshi ... rlands.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door mercator »

Ariel schreef:
In welke wereld leeft de Dichter des Vaderlands?

vrijdag 19 augustus 2011


‘Geachte premier Rutte, er bestaan in deze materiële wereld een paar zaken die ons scheiden van de apen. Kunst is daar één van.
De meeste van die gesubsidieerde kunst kan best door apen geproduceerd worden.
Rutte en co. hebben groot gelijk daar het mes in te zetten. In Heerlen hebben ze een waar kunstencentrum waar elke 3 maanden zo een expo van die rotzooi verschijnt. Meestal ben ik de enige die daar naar komt kijken. Waarom weet ik eigenlijk niet.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Mahalingam
Berichten: 52281
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door Mahalingam »

In mijn stad is er ook zo iets. Maar ik ga altijd naar de openingen. Eerst lekkere hapjes met drankjes en dan tegen dineer tijd een lopend buffet. Hartstikke lekker buffelen daar. Uit de kunst!
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door Dhana »

Ariel schreef:Leuke knul.
Zo denkt hij over het Nederlandse volk. :D
Het doorslaan in extremen ziet hij in de Hollandse cultuur. ‘Dit volk hangt van paradoxen aan elkaar en het enige waar dit volk één in is, is hysterie. Ik kom in opstand tegen het enorme besef bij de mensen dat ze eeuwenlang van alles hebben gemist en het gevoel dat dat in één mensenleven ingehaald moet worden door het slikken van XTC, bungeejumpen, en LPF stemmen. Gevoelens moeten steeds groter, omdat ze niet meer echt worden beleefd. Leven op externe kicks. XTC is een instantmiddel om iedereen aardig te vinden, bungeejumpen een instantmiddel om nog iets van een religieus gevoel te beleven en LPF is een instantmiddel om alle problemen van de hele samenleving op te lossen. Dat noemen we dan het Oranjegevoel, die hysterie die van de ene modegril in de andere hopt. Dan is het de LPF, dan Geert Wilders en dan weer Ayaan Hirsi Ali. Hysterie, overdrijving, tactloosheid, gebrek aan klasse. Typisch Hollands’.

Die hang naar heftige emoties van de Nederlander ljkt me stukken onschuldiger dan de islamitische obsessie voor zo wreed mogelijk bloedvergieten. Ook een teken dat er nog al het een ander goed fout zit met de die collectieve gevoelswereld en dat altijd zo zal blijven, dankzij de 1400 jaar geleden voorgekauwde levensregels voor iedere moslim voor alle tijden.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
BFA
Berichten: 11583
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 5:18 pm

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door BFA »

Dhana schreef:Hysterie, overdrijving, tactloosheid, gebrek aan klasse.
Ik denk dat dit iets wat hij uit zijn islamitische achtergrond op Nederlanders projecteert.
Daarbij, wat is er mis met in het weekend een bolletje, zolang je maandag maar terug op het werk bent en presteert. Met het eerste kunnen zijn geloofsgenoten ook goed: hap, hap. Het laatste is waar ze ondervertegenwoordigd zijn.
Het is een parasitaire soort die leeft op de intelligentie van anderen en deze dan tegen hun gebruikt;
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door Eliabe »

Zou deze uitspraak ook van hem zijn?
Spoiler! :
Schapie schapie, jij een mooi schapie zijn ... ik helpen jouw witte pootje optillen bij plassen?
Wat is trouwens het ultiemste genot van plas en poepsex bij een moslim.
Spoiler! :
De drolletjes die bij een schaap in de vacht onder de staart vast zitten weg plassen.
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door mercator »

Ariel schreef: Gelukkig zijn er nog steeds landen waar ze geen idioot hebben kunnen vinden om als Dichter des Vaderlands aan te stellen.
Jullie halve Islamitische Hamas-held Ramsey Nasser is dan nog een tweedehands Dichter des Vaderlands, eerder was hij al Stadsdichter van Antwerpen.
Waarom de Vlaamse havenstad een Hollandse Arabier nodig had ? Wel uit pure zelfhaat want een echte Antwerpenaar zou te "provinciaal" geweest zijn. Spijtig dat de veredelde kunstaap niet aan een drietal andere felgesmaakte linkse criteria beantwoordde: homofiel, seropositief en zwart.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door Scarlatti »

ik dacht toch dat ie homofiel was/is...
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Ramsey Nasr, Dichter des Vaderlands (dwz Nederland)

Bericht door mercator »

Scarlatti schreef:ik dacht toch dat ie homofiel was/is...
Is dat zo ? Dat zou dan de lyrische liefdesverklaringen aan zijn adres vanwege Tom Lanoye verklaren.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Plaats reactie