Explosie bij Poolse supermarkt

Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Mahalingam »

Dit was vanochtend de Poolse supermarkt van Biedronka in Aalsmeer:

Afbeelding

En dit was vanochtend de Biedronka supermarkt in Heeswijk-Dinther:

Afbeelding

Valt U iets op? Ja, beide zijn geëxplodeerd.

Is er verband tussen deze twee ? We weten het niet . De politie staat voor een raadsel en de supermarkt eigenaren ook, zo zeggen ze zelf.
Twee Poolse supermarkten in Nederland ontploft

Zowel in Heeswijk-Dinther als in Aalsmeer is vannacht een explosie geweest bij een Poolse supermarkt. Er zat slechts een uur tussen de twee ontploffingen en het gaat in beide gevallen om een filiaal van het merk Biedronka, maar de politie kan uiteraard nog niet zeggen of er een verband is tussen de twee incidenten.

De winkel in Aalsmeer was het eerste aan de beurt. Rond 3:00 uur resulteerde een explosie in een grote brand, waardoor het pand volledig uitbrandde. Niemand raakte gewond bij de aanslag, maar de bovengelegen woningen zijn wel onbewoonbaar verklaard.

Een uur later was het raak in Heeswijk-Dinther. Deze keer resulteerde de ontploffing niet in een brand, maar wel raakten de gevels van de supermarkt en de naastgelegen winkels zwaar beschadigd. De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) heeft vanochtend onderzoek gedaan op beide locaties.
https://www.nieuwnieuws.nl/5151323/twee ... -ontploft/
Explosie verwoest Poolse supermarkt Heeswijk-Dinther

In het Noord-Brabantse Heeswijk-Dinther zijn in de nacht van maandag op dinsdag twintig bewoners uit een appartementencomplex geëvacueerd na een explosie bij een winkel aan de Raadhuisplaza.

De mensen, die boven de winkel wonen, zijn opvangen in een brandweerkazerne. In de ochtend werd de constructie van het appartementencomplex stevig genoeg bevonden en konden bewoners weer terug naar hun woning.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... k-dinther/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door King George »

Afrekening? Afpersing? Geen "beschermingsgeld" betaald?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
di dec 08, 2020 12:19 pm
Is er verband tussen deze twee ? We weten het niet . De politie staat voor een raadsel en de supermarkt eigenaren ook, zo zeggen ze zelf.
Ik vermoed dat het iets met hun achtergrond te maken heeft. Moshkhal Mahmoed. Samen met zijn zakenpartner Mohammed Mahmoed – beiden zijn van Iraaks-Koerdische komaf
Eigenaar Poolse supermarkt na aanslag: ’Misschien jaloezie, of haat’

Hij kijkt in tranen naar de ruïne die is overgebleven na de aanslag die in de nacht van maandag op dinsdag op zijn Poolse supermarkt is gepleegd. Toch is Moshkhal Mahmoed vastbesloten door te gaan als ondernemer. Hij zegt in het duister te tasten over de achtergrond. „Misschien is het jaloezie, of haat’.

Samen met zijn zakenpartner Mohammed Mahmoed – beiden zijn van Iraaks-Koerdische komaf – zegt hij geen idee te hebben wie er achter de aanslag zit. „We hebben geen vijanden”, laat hij weten. „We werden midden in de nacht wakker door een alarm dat we hebben en zijn toen meteen hiernaartoe gekomen.”

Mohammed Mahmoed keek wel eerst nog de beelden uit die, zo hoopte hij, iets meer duidelijk zouden kunnen maken over wat er nou precies was gebeurd. „Maar daar was niets op te zien. Buren belden ons al snel. We zagen vooral veel vuur toen we aankwamen, gigantisch. Je gelooft gewoon niet wat je ziet. Je bent meteen in shock.”

Een Poolse buurman die boven het pand naast het Biedronka-filiaal woont, werd ’s nachts wakker van een hoop herrie. „Ik hoorde iemand rammen op het pand”, vertelt hij. „Het was duidelijk dat die persoon een gat wilde maken in de ingang. Daarna is er waarschijnlijk iets naar binnen gegooid. Twee minuten later was daar die enorme klap.”

Overal brokstukken
Er volgde een explosie die de gevel van de Poolse supermarkt eruit blies en ook veel andere panden in de straat beschadigde. Overal in de Ophelialaan lagen maandag brokstukken. De forensische recherche was de hele dag bezig met onderzoek.

De Poolse buurman schoot meteen in zijn kleren en ging naar buiten. Vanwege de kou ging hij in zijn auto zitten, ook omdat hij met zijn vrouw niet terug de bovenwoning in durfde, bang dat er nog iets zou gebeuren of dat er gevaarlijke stoffen vrij zouden kunnen komen.

Hij kwam buiten de eigenaren tegen die hem aanspraken. „Toen ze zagen wat er was gebeurd en ik met hen gesproken had, zeiden ze tegen me: ’We denken al te weten wie hierachter zit’.” Dat laatste ontkennen de eigenaren dus.

„We hadden onze winkel nu zo’n veertien of vijftien maanden”, vervolgt Moshkhal. „We waren zelfs bezig met een nieuwe zaak, ook van Biedronka. Die moest binnenkort in Beverwijk openen. Dinsdag zouden de spullen worden gebracht. Maar we hebben dat voor nu maar even stopgezet.”

’Goede band met klanten’
In het Brabantse Heeswijk-Dinther was in dezelfde nacht eveneens een aanslag op een filiaal van Biedronka – in Polen een biermerk, maar ook een concurrent van de Lidl-supermarkten. Er zat een uurtje verschil tussen beide ontploffingen.

De vestiging in Heeswijk-Dinther is sinds januari van dit jaar open. Voorheen zat er een vestiging van Gall & Gall. Ook deze eigenaar, Shwan Othman Mahmoud, heeft een Iraaks-Koerdische achtergrond. Hij is enorm geschrokken. „Ik heb over een uurtje een afspraak met de politie”, vertelt hij dinsdag aan het eind van de ochtend. „Ik ben vooral blij dat er niemand gewond is geraakt. Ik heb geen idee wie dit heeft gedaan. En waarom? Ik heb met al mijn klanten een goede band.”

De eigenaren van de zaken in Aalsmeer en Heeswijk-Dinther zeggen elkaar niet te kennen. Biedronka heeft meer dan tachtig filialen in Nederland, gerund door zelfstandige ondernemers.

Andere buurtbewoners in Aalsmeer melden eveneens dat de chaos en paniek groot waren. „Een kale meneer in een joggingbroek probeerde bewoners boven de supermarkt uit hun woning te krijgen”, vertelt een ooggetuige. „Dat was best moeilijk, omdat een van de deuren door de klap moeilijk openging.”

De bewoners boven de supermarkt komen uit Litouwen. De auto van de hoofdbewoner werd ook zwaar geraakt door de ontploffing. De achterkant vloog zelfs in brand. Van het voertuig is weinig meer over.

’Echt verschrikkelijk’
Een Nederlandse buurvrouw zat eveneens rechtop in haar bed. Ze probeert dinsdagochtend terug naar haar woning te gaan, maar de politie staat dat nog niet toe. „We kunnen nog niet aangeven wanneer het gebied wordt vrijgegeven”, vertelt een agent haar. De vrouw zegt dat het een daverende explosie was. „Echt verschrikkelijk. Wie doet nou zoiets? Ik vind het een drama.”

De politie onderzoekt of beide aanslagen verband met elkaar houden. „Het is nu nog te vroeg om daarover iets te zeggen”, zegt een woordvoerder van de politie Amsterdam-Amstelland. „We hebben contact met de collega’s in Brabant. Vanzelfsprekend wordt onderzocht of er dwarsverbanden zijn.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Mahalingam »

En dit is dan de achtergevel van de Biedronka winkel in Beverwijk.

Afbeelding
Burgemeester Beverwijk: explosie Poolse supermarkt is grove aanslag
[...]
De winkel is van dezelfde eigenaren die maandag ook al doelwit waren in Aalsmeer. Mohamad Mahmoed en zijn broer Moshkhal zouden de Beverwijkse vestiging gisteren inrichten en daarna openen. De spullen waren al onderweg, maar omdat in Aalsmeer de gevel werd weggeblazen, hadden ze dat afgezegd.

Brokstukken

Mohamad kijkt vol verbazing naar de brokstukken nu hij opnieuw slachtoffer is geworden van een aanslag. In de achtergevel van hun nieuwe winkel zit een groot gat. Stenen slingeren in het rond en de overkapping is zwaar beschadigd. Explosievenexperts van defensie doen onderzoek.

De schade lijkt minder groot dan in Aalsmeer toen de winkel vlam vatte en uitbrandde, maar de schok is er bij de eigenaren niet minder om. ,,We hebben nog steeds geen idee wat hier aan de hand is. Er is geen dreigbrief bezorgd. Ik word niet gechanteerd. Dat maakt het zo frustrerend. Ik weet niet waar ik naar moet kijken.”
https://www.ad.nl/binnenland/burgemeest ... ~a01ef4fd/

Ik twijfel er niet aan dat deze explosies iets te maken hebben met de multikul.
Er is Pools, Iraaks en Koerdisch.

En ik denk aan de Koerdische Communistische partij met hun stalinistische terreurmethodes of aan nationalistische Turken van de Grijze Wolven soort. En, de wonderen zijn de wereld nog niet uit: Het Katholieke Verzet uit Polen. (als dat bestaat)

Er zijn zo'n 80 van die Poolse supermarkten in ons land.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
wo dec 09, 2020 1:02 pm

Ik twijfel er niet aan dat deze explosies iets te maken hebben met de multikul.
Er is Pools, Iraaks en Koerdisch.

En ik denk aan de Koerdische Communistische partij met hun stalinistische terreurmethodes of aan nationalistische Turken van de Grijze Wolven soort. En, de wonderen zijn de wereld nog niet uit: Het Katholieke Verzet uit Polen. (als dat bestaat)

Er zijn zo'n 80 van die Poolse supermarkten in ons land.
Ik las ergens dat alle Poolse Biedronka-winkels door Koerdische Irakezen gerund worden.
Het gaat om een concern van Nederlandse winkels die in handen zijn van Koerdische Irakezen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

:nietverstaan: Eigen kring? Turkse of Poolse kring.
Eigenaar Poolse supers: ’Aanslagen komen uit onze eigen kring’

Hij doet geen oog meer dicht sinds twee van zijn Poolse supermarkten door zware explosieven zijn verwoest. Mohamed Mahmoed is kapot en aangeslagen en vreest voor de veiligheid van zijn familie. Hij is ervan overtuigd dat een concurrent achter de vernietigende bommen zit. Aan De Telegraaf wil het voormalige PSV-talent exclusief en eenmalig zijn verhaal doen.

„Het móet wel concurrentie zijn”, verzucht de gespannen 25-jarige ondernemer vrijdagochtend in een zalencentrum in Amsterdam. „Na die tweede explosie was het me duidelijk: deze intimidatie is echt gericht op mij.” Mahmoed benadrukt geen vijanden te hebben en nooit te zijn bedreigd of afgeperst. Wél is hij heel succesvol met zijn Poolse supermarkten. Hij en familieleden bezitten er twaalf onder verschillende namen. Het concept is een miljoenenbusiness.

„Mijn zaken gaan ten koste van anderen”, vertelt hij verder. „Dat wordt me blijkbaar niet in dank afgenomen, want er komen niet meer klanten als er ook meer supermarkten komen. Polen kopen vooral waar hun eigen producten worden verkocht, zoals Kielbasa-worst en paczek, een gefrituurd deeggerecht. Ze zijn ook bereid daar meer voor te betalen. Terwijl de inkoopprijs erg laag is. Er zijn meerdere partijen die azen op deze markt. Negentig procent van de eigenaren zijn landgenoten. Deze aanslagen komen uit de eigen gemeenschap.”

Uit onderzoek van De Telegraaf blijkt dat er enkele grote ketens zijn die Poolse supermarkten in Nederland runnen. De grootste zijn Groszek, Super Sam en Polo Smak. Ze zijn allemaal in Iraaks-Koerdische handen en bezitten tientallen filialen in ons land. Het fenomeen is overgewaaid uit Engeland, waar de Oost-Europese grootgrutters een gat in de markt bleken.

In Groot-Brittannië zijn enkele door landgenoten bestierde Poolse supermarkten in verband gebracht met criminaliteit, zoals de handel in illegale sigaretten. Is Mahmoed ooit zoiets aangeboden en wordt hij daarom onder druk gezet? „Er is mij weleens aangeboden om illegale spullen te verkopen, maar ik heb geweigerd. Ik heb alleen eerlijke handel en heb me ook nooit schuldig gemaakt aan criminele zaken.” Hij benadrukt dat hij altijd ’wit’ zaken heeft gedaan en ’veel belasting betaalt’.

"Er is mij weleens aangeboden om illegale spullen te verkopen, maar ik heb geweigerd"
Sinds 2016, toen hij zijn eerste ’pandje’ in Rotterdam kocht, is het hem zakelijk inderdaad voor de wind gegaan. Inmiddels bezit hij met zijn broer, zus en zwager twaalf supermarkten in Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant.

Tranen
Na de eerste explosie in Aalsmeer, in de nacht van maandag op dinsdag, was Mohamed snel ter plaatse. Hij was aangeslagen, zijn broer Moshkhal was zelfs in tranen. Nu is hij ten einde raad en doet sinds die dag geen oog meer dicht.

„Ik slaap niet meer. Ben bang en heb voor beveiliging bij mijn huis gezorgd. Gelukkig zorgt de politie ervoor dat er toezicht is, ook op mijn andere zaken. Dit is een nachtmerrie, ook door de verhalen dat ik me met schimmige zaken bezighoud. De winkel in Beverwijk gaat voorlopig helemaal niet meer open. Oké, misschien capituleer ik voor geweld, maar het is niet anders.”

In 2000 komt Mohamed Mahmoed naar Nederland. Zijn vader is enkele jaren eerder vanuit Erbil – de hoofdstad van Iraaks-Koerdistan – vanwege het regime van Saddam Hoessein naar ons land gevlucht. Mahmoed integreert uitstekend en blijkt bovendien een zeer getalenteerde voetballer. PSV pikt hem op in de jeugdopleiding van Sparta en biedt hem een contract voor vier jaar aan. Hij speelt in Eindhoven samen met onder anderen Oranje-ster Memphis Depay.

Voor de echte top komt hij net tekort, waarop Mahmoed besluit zijn vooral bij PSV verdiende geld als startkapitaal voor zijn zaken te gebruiken. Inmiddels zit hij in zak en as, want de verzekering wil hem niet meer als cliënt. „Te gevaarlijk, zeggen ze. En zonder verzekering kan ik niks beginnen.”

Hij hoopt dat de politie snel achterhaalt wie er achter de aanslagen zitten. „Want behalve dat het leven van mijn familie kapot wordt gemaakt, heeft een deel van mijn personeel, vooral Poolse vrouwen, geen werk meer. Ook voor hen voel ik me verantwoordelijk.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Mahalingam »

„Ik slaap niet meer. Ben bang en heb voor beveiliging bij mijn huis gezorgd. Gelukkig zorgt de politie ervoor dat er toezicht is, ook op mijn andere zaken...."

Nou dat politietoezicht heeft niet geholpen.
Van zijn Poolse winkel in Beverwijk was al de achtergevel gesloopt en nu ligt ook de voorgevel eruit.
Weer explosie bij Poolse supermarkt Beverwijk

In Beverwijk is opnieuw een explosie geweest bij een Poolse supermarkt in winkelcentrum Beverhof. Het gaat om dezelfde Biedronka-winkel die woensdagochtend ook al werd getroffen. De politie heeft nog geen idee van de daders.

Door de ontploffing is de gevel fors beschadigd, zegt de politie. Enkele platen zijn naar beneden gekomen en terechtgekomen in de centrale ruimte van het winkelcentrum.

Er was veel glasschade binnen in het winkelcentrum, maar ook aan de buitenkant ontstond forse schade door de kracht van de explosie:

Afbeelding

De explosie gebeurde rond 04.30 uur. Een groot deel van de omgeving is afgezet door de politie. De Explosieven Opruimingsdienst Defensie en de forensische opsporing zijn ingezet.

Vlak bij de Beverhof werd een brandende auto gevonden, in de buurt van de ingang van de Velsertunnel in Velsen-Noord. De politie onderzoekt of die wagen iets te maken heeft met de explosie, maar dat de auto daar gevonden is, is volgens een politiewoordvoerder "zeker opvallend".

Dinsdag en woensdag waren er ook explosies bij Biedronka-winkels in Heeswijk-Dinter en Aalsmeer. De winkels zijn geen onderdeel van een keten, maar hebben alleen dezelfde naam.

De winkels in Aalsmeer en Beverwijk hebben wel dezelfde eigenaar, Mohamed Mahmoed. Hij is ervan overtuigd dat er een concurrent achter de aanslagen zit. "Er zijn meerdere partijen die azen op deze markt", zegt hij in De Telegraaf.
https://nos.nl/artikel/2360280-weer-exp ... rwijk.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Maarten »

Dus als ik het goed begrijp zijn Poolse supermarkten in handen van een moslim uit Irak? Ok, vreemd [icon_lol.gif]

LOl, wat een gekheid weer.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

Camerabeelden vrijgegeven
Is dit de aanslagpleger van Poolse supermarkt?

Afbeelding

De politie heeft in tv-programma Opsporing Verzocht camerabeelden vrijgegeven waarop een man is te zien na een van de aanslagen op Poolse supermarkten.

Binnen vijf dagen werden deze maand vier aanslagen gepleegd op Biedronka-supermarkten. Er was flinke schade bij winkels in Aalsmeer, Heeswijk-Dinther en Beverwijk. In laatstgenoemde plaats ging twee keer een explosief af, eerst aan de achterzijde, later aan de voorgevel.

Brandversnellend middel
De aanslagen werden met zware explosieven gepleegd en leverden veel gevaar op bij omwonenden. Bij de eerste aanslag (Aalsmeer) knalde de voorgevel eruit en ontstond brand. Een 88-jarige vrouw werd uit haar huis gered. Ze ligt nog in het ziekenhuis.

Later werd een brandversnellend middel aangetroffen, wat erop wijst dat de daders erop uit waren de schade zo groot mogelijk te maken.

Camerabeelden
57 minuten na de eerste aanslag volgde een tweede in het Brabantse Heeswijk- Dinther. Daar was de klap tot vijf kilometer verder te horen. Er is schade aan omliggende panden. Later werd een man, vermoedelijk de dader, op camerabeelden gezien. „Meld het alstublieft als u een idee heeft wie de persoon op onderstaande foto kan zijn”, aldus de politie (zie foto boven).

Ook in Beverwijk was het raak, zowel op 9 als op 12 december. „De daders gebruikten geïmproviseerde explosieven, vergelijkbaar met die waarmee ook een aantal plofkraken is gepleegd.” De politie hoopt nog op tips en extra camerabeelden.

Eerder sprak de eigenaar van de Poolse winkels zich eenmalig uit in gesprek met De Telegraaf. „Na die tweede explosie was het me duidelijk: deze intimidatie is echt gericht op mij”, aldus Mohamed Mahmoed, voormalig PSV-talent. „Het móet wel concurrentie zijn.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

In Tilburg is in de nacht van zondag op maandag een explosief afgegaan bij een Poolse supermarkt aan het Paletplein, meldt de politie. De eigenaar van de Poolse supermarkt in Tilburg waar in de nacht van zondag op maandag een explosie plaatsvond, is ook de eigenaar van de winkels in Aalsmeer en Beverwijk waar dat in december gebeurde. Dat bevestigt eigenaar Mohamad Mahmoed aan De Telegraaf.

De winkel is van binnen „helemaal verwoest” door de brand die na de explosie uitbrak, zegt een woordvoerder van de veiligheidsregio Midden- en West-Brabant. Ook zijn er in een nabijgelegen flat ruiten van bergingen gesneuveld. Voor zover bekend is, zijn er geen gewonden. De toedracht van de ontploffing wordt onderzocht, laat de politie weten.

Buurt in shock na explosie Poolse supermarkt Tilburg: ’Een wonder dat er geen gewonden zijn gevallen’

TILBURG - Een enorme explosie en daaropvolgende brand heeft zondagnacht de Poolse supermarkt Warszawa XL aan het Paletplein in Tilburg verwoest. „Het is een wonder dat er geen gewonden zijn gevallen. Het is echt niet normaal dat dit in Nederland kan”, aldus een buurtbewoner, die door de knal rechtop in bed zat.

„Je moet er niet aan denken dat het de ramen van slaapkamers waren geweest. Ik woon zelf op de vijfde verdieping, maar lag te trillen in mijn bed. Ik ben er enorm van geschrokken”, aldus een flatbewoner, die tegen drieën wakker werd van een enorme knal.

„Ik dacht eerst dat het vuurwerk was, maar toen ik uit het raam keek, zag ik dat die Poolse supermarkt in brand stond. Toen wist ik genoeg, want de afgelopen tijd stonden de media al vol met nieuws over aanslagen op dat soort winkels.”

Ook het naastgelegen filiaal van drogisterijketen Trekpleister liep schade op. In een straal van honderd meter sprongen er ruiten. Van een nabijgelegen flat sprongen tientallen ruiten van op de eerste etage gelegen bergingen.

Volgens een medewerker van een dienstverlenend bedrijf ramden de daders de pui van de supermarkt met een auto: „Toen zijn ze naar binnen gegaan, waarna er een enorme klap volgde en er brand uitbrak.”

Bij het ochtendgloren wordt de omvang van de ravage steeds duidelijker. De gevel van de winkel is zwaar beschadigd. De politie doet uitgebreid onderzoek en een veegwagen ruimt het glas onder bij de flat op.


Een vrouw die haar honden uitlaat, vreest echter het ergste voor de familie die de supermarkt runt: „In Tilburg-Noord opent zij volgens mij nu ook zo’n winkel. Benieuwd hoe lang dat goed gaat.”

’Heel verdrietig’
De eigenaren van de Poolse winkel – de Koerdische familie Mahmoed – kwamen zondagnacht al ter plekke. Tegenover Omroep Brabant liet Mohamad Mahmoed weten dat hij niet begrijpt waarom deze en eerder ook twee andere winkels van zijn familie, in Aalsmeer en Beverwijk, doelwit waren van een bomaanslag.

„Ik heb geen vijanden. Ik ben heel verdrietig. Het was een mooie winkel met flink wat personeel, een goedlopende zaak. De politie is lui. In Aalsmeer en Beverwijk hadden ze ook al beloofd dat ze in actie zouden komen. Er is gewoon helemaal niets gebeurd. De winkel is in oktober pas opengegaan. En die liep heel erg goed. Ik snap er niets van. Een bom in Nederland. Hoe is het mogelijk. Dit is een georganiseerd land.”

Een woordvoerder van de politie Tilburg zegt de reactie van de eigenaar van de supermarkt wel te begrijpen. „Ik begrijp dat hij geëmotioneerd is en gefrustreerd. Daar hebben we alle begrip voor. Ik neem aan dat er aangifte wordt gedaan en dan gaan we uiteraard met hem in gesprek. En dan kunnen we ook uitleggen hoe de politie te werk gaat.”

Burgemeester geschrokken
Burgemeester Theo Weterings van Tilburg is geschrokken van de explosie bij de Poolse supermarkt. In een verklaring zegt hij dat hij alle betrokkenen veel sterkte wenst „bij dit vervelende begin van het nieuwe jaar”.

Volgens de verklaring schrok Weterings in de nacht van zondag op maandag ook echt wakker van de ontploffing. De schrik zit er in de buurt flink in, maar „gelukkig is er alleen sprake van materiële schade”, zegt hij. Weterings laat verder nog weten niet op de bevindingen van de politie vooruit te willen lopen.

Medewerkers van de gemeente en de woningbouwvereniging gaan maandag met omwonenden in gesprek over passende ondersteuning vanwege de schade aan de huizen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

Bij een aantal aanslagen op Poolse supermarkten zijn restanten gevonden van gele jerrycans. Dat heeft de politie bekendgemaakt in het programma Opsporing Verzocht. Het gaat vermoedelijk steeds om hetzelfde type.

De herkenbare gele benzinecontainers zijn te koop bij tankstations van Shell. De vondsten zijn volgens de politie een belangrijk aanknopingspunt in het onderzoek. Getuigen die iemand met zo'n jerrycan hebben gezien, worden opgeroepen zich te melden. Ook kunnen de daders gezien zijn toen ze de jerrycans vlak voor de aanslagen hebben gekocht en gevuld bij een tankstation.

De politie denkt dat dat er één groep daders achter zit. In december werd er al een foto van een verdachte van de ontploffing in Heeswijk-Dinther verspreid. Ondanks enkele tips heeft dit nog niet tot een aanhouding geleid.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

Wie stopt de Poolse ploffen? ’Ik zit in de gevarenzone, die jongens gebruiken geen rotjes’

Ruim drie weken mocht de Iraaks-Koerdische familie die twaalf Poolse supermarkten bezit, hopen dat hun winkels niet langer doelwit zijn. De explosie maandag in Tilburg zegt iets anders. Na de Biedronka’s lijken nu de Warszawa’s in gevaar. „Ik zit in de gevarenzone, die jongens gebruiken geen rotjes.”

Mohamad Mahmoed en zijn familie hebben vijf Biedronka’s en zeven Warszawa-supermarkten in Noord- en Zuid-Holland en Noord-Brabant. De politie weet uiteraard om welke winkels het gaat en is ’alert’.

Daar is alle reden toe. De nachtelijke aanslag op de Warszawa in Tilburg was de vijfde gericht tegen een winkel van deze clan. Op 8 december begon de strafexpeditie, of wat het ook is, met een ontploffing die de Biedronka in Aalsmeer vernielde. Nog geen uur later was de gelijknamige Poolse super in het Brabantse Heeswijk-Dinther aan de beurt.

Cameratoezicht
De Biedronka in Beverwijk, die nog niet eens officieel open was, moest er een nacht later aan geloven. Kennelijk was de schade daar in de ogen van de daders niet groot genoeg, want zaterdag 12 december volgde een tweede, krachtiger plof in Beverwijk. Deze winkel wordt nog altijd bewaakt, onder meer met 24/7 cameratoezicht.

Dat ’hun’ Warszawa mogelijk doelwit is, want eigendom van dezelfde familie, is in Lisse inmiddels bekend. Winkeliers werden op de hoogte gebracht door de citymanager, vertelt Jan Kik van brillenzaak Bril Jan’t schuin tegenover de Poolse super.

’Mooie spulletjes’
„Ik kreeg het advies om maar niet te veel mooie spulletjes in de etalage te leggen. Maar ja, ik heb alleen maar mooie spulletjes.” En een monumentaal pand. ,,Het zou heel erg zijn als het ook hier gebeurt. Ik zit in de gevarenzone, die jongens gebruiken geen rotjes.”

Een personeelslid van een andere nabijgelegen zaak reageert nuchter. „Ach, we zijn goed verzekerd. Als het gebeurt zullen er wel wat ruiten uit vliegen.” Helga Kaptein, bedrijfsleider bij de vanwege corona gesloten Roobol vindt die gedachte ’niet prettig’. „Maar ik maak me geen ernstige zorgen. Als het gebeurt, gebeurt het.’’

De Warszawa ligt in het winkelgebied van Lisse. Woningen in de directe omgeving zijn er amper en de woningen die er zijn, staan te huur of zijn in aanbouw.

Zijdelings
De bedrijfsleider van de Poolse supermarkt gaat ervan uit dat zijn zaak geen risico loopt. De winkel is volgens hem slechts zijdelings betrokken bij de familie van wie de getroffen zaken zijn. „Wij houden ons keurig aan de regels, iedereen houdt van ons.” De klandizie lijkt er niet onder te leiden, de kassa ratelt onophoudelijk. ’s Nachts is er politietoezicht, laat de manager weten.

,,Na de recente gebeurtenissen zijn we uiteraard alert’’, laat een politiewoordvoerster weten. Ze voegt eraan toe dat bezorgde bewoners of ondernemers contact kunnen opnemen met hun wijkagent. Loco-burgemeester Kees van der Zwet van Lisse meldt dat zowel de winkeleigenaar als de politie maatregelen heeft genomen. ,,Daar kan ik vanzelfsprekend niet op ingaan.”

De Warszawa van de Koerdische familie in het Brabantse dorp Schijndel mag voorlopig niet open, heeft de burgemeester in overleg met de politie bepaald. Het pand waarin de winkel zou worden geopend is door de burgemeester tot mei gesloten, omdat omwonenden zich zorgen maken.

Shell-jerrycans
Eigenaar Mohamad Mahmoed van de supermarktketen liet eerder weten dat hij ervan uitgaat dat de aanslagen worden gepleegd door concurrenten. Hij en zijn familie openden de laatste jaren snel na elkaar hun winkels. Alle grotere ketens van Poolse winkels in het land zijn in handen van Iraakse Koerden. Mahmoed begon in 2016 als ondernemer met het geld dat hij had verdiend als voetballer bij PSV.

Bij de aanslagen op de Poolse supermarkten zijn volgens de politie geïmproviseerde explosieven gebruikt, net als bij een aantal plofkraken. Na winkelaanslagen vond de politie resten van vermoedelijk steeds dezelfde soort jerrycans. Het gaat om gele, te koop bij Shell-tankstations. Het is goed mogelijk dat de jerrycans kort voor de aanslagen zijn gevuld bij een tankstation. De politie gaat ervan uit dat de vijf aanslagen door dezelfde groep daders zijn gepleegd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door King George »

Eigenaar Mohamad Mahmoed van de supermarktketen liet eerder weten dat hij ervan uitgaat dat de aanslagen worden gepleegd door concurrenten. Hij en zijn familie openden de laatste jaren snel na elkaar hun winkels. Alle grotere ketens van Poolse winkels in het land zijn in handen van Iraakse Koerden. Mahmoed begon in 2016 als ondernemer met het geld dat hij had verdiend als voetballer bij PSV.
Poolse concurrenten? Koerdische concurrenten? Turken?

Het is wel duidelijk dat de daders het op zijn keten hebben gemunt.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Mahalingam »

Een andere Koerdische Poolse supermarkt in Aalsmeer is vannacht niet ontploft.
Verdacht pakket gevonden voor Poolse supermarkt in Aalsmeer

Voor een Poolse supermarkt in Aalsmeer is vanmiddag een verdacht pakket aangetroffen. Politie heeft de omgeving afgesloten, omliggende woningen zijn uit voorzorg ontruimd en de Explosieven Opruimingsdienst Defensie komt het pakket nader onderzoeken, zo meldt de politie op Twitter.


Volgens de politie gaat het om een doos. De supermarkt Polo Smak staat aan het Molenpad. De afgelopen tijd werden meerdere supermarkten getroffen door explosies. Ook in Aalsmeer was er al eens een bij een Poolse supermarkt, die aan de Ophelialaan staat.
https://www.ad.nl/binnenland/verdacht-p ... ~a53fe6aa/

Een slaperig buurtje daar. Wat was al uren licht toen iemand de doos verdacht vond.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door hans van de mortel »

Mahalingam schreef:
zo jan 10, 2021 1:51 pm
Een andere Koerdische Poolse supermarkt in Aalsmeer is vannacht niet ontploft.
Verdacht pakket gevonden voor Poolse supermarkt in Aalsmeer

Voor een Poolse supermarkt in Aalsmeer is vanmiddag een verdacht pakket aangetroffen. Politie heeft de omgeving afgesloten, omliggende woningen zijn uit voorzorg ontruimd en de Explosieven Opruimingsdienst Defensie komt het pakket nader onderzoeken, zo meldt de politie op Twitter.


Volgens de politie gaat het om een doos. De supermarkt Polo Smak staat aan het Molenpad. De afgelopen tijd werden meerdere supermarkten getroffen door explosies. Ook in Aalsmeer was er al eens een bij een Poolse supermarkt, die aan de Ophelialaan staat.
https://www.ad.nl/binnenland/verdacht-p ... ~a53fe6aa/

Een slaperig buurtje daar. Wat was al uren licht toen iemand de doos verdacht vond.
Het blijft een lastig fenomeen. In deze tijd tikken bommen niet meer. [icon_lol.gif]
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Mahalingam »

Nee, de bommen tikken niet meer. Die roepen nu soms al "Ik ben een bom, ik explodeer over 15 minuten...10 minuten...".
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Mahalingam »

We hebben een foto van het bomteam aan het werk. met robots:

Afbeelding

En hier is de onthulling van het raadsel:

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
zo jan 10, 2021 3:38 pm

En hier is de onthulling van het raadsel:
:smile7: Je kan niet voorzichtig genoeg zijn.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Mahalingam »

En er is een verdachte opgepakt. Een Rotterdammer. En die zou ook een Iraakse achtergrond hebben volgens andere berichten.
Verdachte (19) opgepakt voor aanslagen Poolse supermarkten

ROTTERDAM - De politie heeft een verdachte opgepakt voor de aanslagen op de Poolse supermarkten. Het gaat om een 19-jarige man van uit Rotterdam die al aan paar dagen blijkt vast te zitten.

Dat melden bronnen binnen de politie en wordt bevestigd door de eigenaar van de getroffen supermarkten, Mohamed Mahmoed. De aanhouding is nog niet naar buiten gebracht door de politie, die door De Telegraaf om een reactie is gevraagd.[...]
In december en januari zijn vijf aanslagen gepleegd op Poolse supermarkten van Mahmoed. Die reageert verheugd op de aanhouding. „Ik ben vrijdagochtend geïnformeerd door de politie en ben echt enorm blij. Ik heb begrepen dat de man een Iraakse achtergrond heeft net als ik. Ik heb eerder al gezegd dat ik zeker weet dat het om concurrentiestrijd gaat.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3819669 ... permarkten
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

Vier personen aangehouden in onderzoek explosies Poolse supermarkten

De politie heeft vier verdachten aangehouden in verband met explosies bij Poolse supermarkten eind vorig jaar en begin dit jaar. Het gaat om vier mannen uit Amsterdam, tussen de 20 en 26 jaar. Een van hen is in Frankrijk aangehouden en inmiddels overgeleverd aan Nederland, meldt het Openbaar Ministerie.

De arrestaties waren afgelopen maand. De vier worden verdacht van betrokkenheid bij een of meer van de in totaal vijf explosies. „Nu het een lopend strafrechtelijk onderzoek betreft waarbij verdachten in beperkingen zitten, worden er op dit moment geen nadere inhoudelijke mededelingen gedaan”, aldus het OM. Meer aanhoudingen worden niet uitgesloten.

In december en januari waren er zware explosies bij Poolse supermarkten in Aalsmeer, Heeswijk-Dinther, Tilburg en twee keer in Beverwijk. Deze zorgden voor veel schade en gevaar voor de omgeving. Bij de aanslagen werden geïmproviseerde explosieven gebruikt. Vergelijkbaar met die waarmee ook een aantal plofkraken is gepleegd, aldus de politie.

Eigenaar verrast door arrestaties
Mohamad Mahmoed, eigenaar van een aantal getroffen supermarkten, werd dinsdag verrast door de arrestaties, laat hij weten aan De Telegraaf. ,,Ik was er niet over gebeld door de politie en weet dus ook niets over hun achtergrond. Het is wel mooi dat er eindelijk meer arrestaties zijn verricht.” Eerder zei Mahmoed dat hij ervan overtuigd was dat ‘jaloezie’ van concurrenten de reden was voor de aanslagen.

Eerder werd al bekend dat er een beloning van 50.000 euro is uitgeloofd voor de tip die leidt tot de oplossing van de ontploffingen. Het OM doet geen uitspraak of er nu tipgeld uitgereikt kan worden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

Er is weer een supermarkt in de brand gestoken. Of dat iets te doen heeft met de Poolse supermarkt branden weet ik niet. :nietverstaan: Deze supermarkt had een Syrische familie uit uitbaters.

Hij heeft de winkel een half jaar, maar is onverzekerd. Niet echt slim .

Afbeelding
Eigenaar islamitische supermarkt Wijchen wanhopig na brandstichting: ‘Ik weet niet wat we nu moeten doen’

WIJCHEN - De ontsteltenis over de brand die in de nacht van woensdag op donderdag een islamitische supermarkt in het centrum van Wijchen verwoestte, is groot. De politie gaat uit van brandstichting en zoekt getuigen. De Syrische familie die de winkel runt, is ten einde raad.

,,Dit lijkt wel een aanslag”, klinkt het vanaf een balkon vlakbij de uitgebrande Tayba Markt, een supermarkt en halal slagerij. Voorbijgangers blijven in de Wijchense Spoorstraat staan. ,,Dit is toch niet normaal!” Om het uitgebrande pand hangt een rood lint, handhavers houden omstanders op een afstandje. Het glas van de winkel is kapot, binnen zijn verbrande levensmiddelen en zwartgeblakerde winkelkarretjes te zien. De politie is al bezig met een buurtonderzoek, een rechercheteam is onderweg.

‘We werken hard’
De brand brak vlak voor 02.00 uur uit en werd ontdekt door de bewoonster van het appartement boven de winkel, vertellen haar buren. ,,Ze zag vlammen en kwam in paniek naar ons”, vertellen de bewoners van de woning ernaast. ,,We hadden nog niets van de brand gemerkt, we lagen vast te slapen, maar hebben natuurlijk direct de brandweer gebeld.” Ruim een uur zijn brandweerlieden bezig geweest om het vuur uit te krijgen. Ze wisten te voorkomen dat het vuur naar andere panden oversloeg, maar de schade aan de winkel is groot. Opmerkelijk is ook dat de achterkant van het winkelpand is besmeurd met witte verf.

Het is ongelofe­lijk. We hebben geen idee waarom dit gebeurt

Tranen in de ogen
De kleine islamitische supermarkt wordt gerund door een Syrisch echtpaar. Vijf jaar geleden kwamen ze met hun gezin vanuit Syrië naar Nederland. Verslagen zitten ze op de stoep, tegenover hun uitgebrande zaak waar ze zes maanden geleden mee zijn begonnen. Een oudere mevrouw komt op hen af en geeft ze een bosje bloemen. ,,Ik vind dit zo erg voor jullie. Heel veel sterkte.”

Jehad Al Ouwer veegt tranen uit zijn ogen. Hij begrijpt er niets van, zegt hij. Hij had met niemand ruzie, heeft niets raars meegemaakt. ,,We werken hard, hadden alles mooi gemaakt. Ik weet niet wat we nu moeten.”

Brand kan aangestoken zijn
Ze hebben vijf kinderen. De jongsten zijn deze donderdagochtend op school of bij de opvang in Wageningen, waar ze wonen. Ze zoeken nog een huis in Wijchen. Volwassen zoon Mohanad helpt mee in de zaak en zit bij zijn ouders. Hij vertelt dat de brand kan zijn aangestoken. ,,Ik hoorde dat er mogelijk benzine naar binnen is gegooid. Het is ongelofelijk. We hebben geen idee waarom dit gebeurt.”

Wat de situatie nog moeilijker maakt, is dat ze de zaak nog niet hadden verzekerd, vertelt hij. ,,Het was nog zo nieuw, we hadden het nog niet geregeld.”

Camerabeelden
De politie laat weten ook uit te gaan van brandstichting. Er zijn nog geen aanhoudingen verricht, maar het onderzoek loopt volop. Naast buurt- en sporenonderzoek zet de politie in op het verzamelen van camerabeelden.

Een van de ondernemers uit de buurt bevestigt in elk geval beelden te hebben van een persoon die aan de achterkant van het pand in de weer is met verf. Die opnames zijn al gedeeld met de politie. Overigens is het niet duidelijk of de bekladding met de brand verband houdt, de politie houdt hier wel rekening mee en doet er onderzoek naar.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

Onbekenden hebben zaterdagochtend rond 03.40 uur geprobeerd brand te stichten in een Poolse supermarkt in Panningen. Er brak een kleine brand uit.
Politie tast in duister: wat drijft aanslagplegers Poolse supers?

In nog geen half jaar tijd werden acht aanslagen met brandbommen gepleegd op Poolse supermarkten. Zaterdagochtend was het raak in het Limburgse Panningen. Eerdere arrestaties stopten de intimidatiecampagne niet. Het motief? Politie en justitie hebben geen idee.

Iets na half vier sloegen de vlammen uit de ’Polski’ supermarkt aan het Pastoor Huijbenplein in Panningen. Getuigen zagen hoe twee mannen op een scooter wegreden. De politie gaat uit van brandstichting.

’Concurrentiestrijd’
De super is niet van de Iraaks-Koerdische ondernemer wiens winkels in onder meer Beverwijk en Tilburg werden bestookt met brandbommen.

Hij zei in een interview in De Telegraaf in december dat hij ervan uitgaat dat er een concurrentiestrijd woedt. „Negentig procent van de eigenaren zijn landgenoten. Deze aanslagen komen uit de eigen gemeenschap”, zei hij toen.

Lucratieve handel
Polen kopen graag hun eigen producten zoals Kielbasa-worst en paczek, een gefrituurd deeggerecht. Ze zijn ook bereid daar meer voor te betalen. Omdat de inkoopprijs erg laag is, is de handel zeer lucratief.

Er zijn meerdere grote ketens die Poolse supermarkten in Nederland runnen. De grootste zijn Groszek, Super Sam en Polo Smak. Ze zijn allemaal in Iraaks-Koerdische handen, er zijn tientallen filialen in ons land. Het fenomeen is overgewaaid uit Engeland, waar de Oost-Europese grootgrutters een gat in de markt bleken.

Felle explosies en branden
In een Team Grootschalige Opsporing werken politie en OM uit Amsterdam en Noord-Holland samen aan het onderzoek naar de aanslagen. De zorgen zijn groot. Felle explosies en branden zorgden tot dusver voor grote schade en angst in de omgeving.

Tot dusver werden vijf personen voor de aanslagen opgepakt. In januari arresteerde de politie een 19-jarige Rotterdammer voor betrokkenheid bij de brandstichtingen. Hij zit niet meer vast, maar is nog wel verdachte.

Begin juni volgden nog vier arrestaties. Het ging om vier Amsterdammers van 20 tot 26 jaar die in Frankrijk werden opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij de brandstichtingen. Eén van hen is vrijgelaten, de rest zit nog vast.

Het OM Noord-Holland laat zaterdagochtend weten dat het motief voor de aanslagen volstrekt onduidelijk is. Wel duidelijk is dat de aanslagplegers volhardend zijn, de aanhoudingen maken geen einde aan de intimidaties. Politie en OM maken zich grote zorgen over de veiligheid van de omwonenden van de winkels.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door King George »

Je zou toch wel sterk gaan vermoeden dat het met afpersen te maken heeft.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Mahalingam »

En nu komt het bericht van een bijna-explosie bij een al voordien hiervoor bekende Koerdische Poolse supermarkt.
Opnieuw mogelijk explosief bij Poolse supermarkt Beverwijk

De politie heeft een verdachte aangehouden na de vondst van een mogelijk explosief bij de Poolse supermarkt in de Beverhof in Beverwijk, die vorig jaar twee keer doelwit was.


Bij de Poolse supermarkt in de Beverhof in Beverwijk is in de nacht van zondag op maandag opnieuw een mogelijk explosief gevonden. De politie meldt een verdachte te hebben aangehouden „in de directe omgeving van het incident”. De supermarkt was vorig jaar twee keer doelwit van een explosie. Ook waren er de afgelopen tijd brandstichtingen bij een Poolse supermarkt in Panningen en waren er eerder al incidenten rond Poolse supermarkten in onder meer Heeswijk-Dinther, Tilburg, Aalsmeer en Rotterdam.

De politie zegt tegen persbureau ANP om 01.00 uur melding te hebben gekregen van een verdachte situatie bij de supermarkt en trof vervolgens spullen aan die mogelijk duiden op een explosief. Na een zoekactie in de omgeving werd een verdachte aangehouden. De politie doet nog onderzoek naar het mogelijke explosief en naar de betrokkenheid van de verdachte.

Volgens het Noordhollands Dagblad waren er agenten in kogelwerend vest aanwezig bij de Beverhof en hing er ook enige tijd een politiehelikopter in de lucht.

In januari werd een 19-jarige Rotterdammer aangehouden voor een explosie bij de supermarkt in Beverwijk. Hij werd in februari vrijgelaten, maar bleef wel verdachte in de zaak. In mei werden vier Amsterdammers van tussen de 20 en 26 jaar oud opgepakt in verband met de explosies bij verschillenden Poolse supermarkten.
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/28/op ... k-a4049009
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Mahalingam »

En deze aanslag op 21 juni was mij ontgaan.
Weer explosie in Poolse supermarkt: link met Brabantse winkels

Zaterdag is er voor de achtste keer brand gesticht bij een Poolse supermarkt. Dit keer in Panningen in Limburg. Uit onderzoek van Omroep Brabant blijkt dat er een link is met winkel in Heeswijk-Dinther waar ook een aanslag werd gepleegd: de eigenaar van de Limburgse winkel heeft ook een zaak in Oss die hij enige tijd samen runde met de eigenaar van de winkel in Heeswijk-Dinther.

De supermarkt in Heeswijk-Dinther was in december vorig jaar de eerste in de reeks Poolse winkels die werden verwoest door explosieven.

De reeks aanslagen op Poolse supermarkten sinds eind vorig jaar:

December 2020: explosieven geplaatst bij winkels in Heeswijk-Dinther, Aalsmeer en twee keer in Beverwijk.
Januari 2021: aanslag op een Poolse supermarkt in Tilburg
Maart en april 2021: twee brandstichtingen bij Poolse supermarkt in Rotterdam
Juni 2021: brandstichting bij winkel in Panningen

De politie doet al maanden onderzoek naar de verschillende aanslagen op Poolse winkels. In januari werd een 19-jarige Rotterdammer opgepakt. Begin deze maand kwamen daar vier Amsterdammers bij. Wat er precies aan de hand is en wat de link is tussen de aanslagen is nog niet bekend.

Nog een link
Wat wel bekend is, is dat de de eigenaar van de Poolse supermarkt in Tilburg ook de eigenaar is van de winkels in Aalsmeer en Beverwijk, waar in december vorig jaar explosies plaatsvonden.

Nu blijken er nog twee aanslagen aan elkaar te koppelen te zijn. De winkel in Panningen is eigendom van iemand die ook een winkel in Oss heeft. Die winkel runde hij tot vorig jaar samen met de eigenaar van de zaak in Heeswijk-Dinther.

'Ik ben doodsbang'
Omroep Brabant sprak eerder met een zakenpartner van de man. Hij was erg bang na de aanslagen: “Mijn compagnon kent die mensen in Aalsmeer en Beverwijk niet. Hij heeft niets met ze te maken.” Over wie of wat er achter de aanslagen zou kunnen zitten: “Ik heb geen idee waarom ze deze supermarkten moeten hebben. Ik ben alleen doodsbang dat een van mijn winkels de volgende is.”

De eigenaar van de winkel in Heeswijk-Dinther wil niet reageren op de laatste ontwikkelingen.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/340 ... se-winkels
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie