Explosie bij Poolse supermarkt

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

Explosief onschadelijk gemaakt bij voormalige Poolse supermarkt Beverwijk

De Explosieven Opruimingsdienst heeft vanmiddag een explosief weggehaald in het centrum van Beverwijk. Het wordt elders tot ontploffing gebracht, meldt NH Nieuws. De winkels in de buurt kunnen weer open. De omwonenden die tijdelijk weg moesten, kunnen terug naar huis.

Een omwonende sloeg vanochtend alarm toen hij het explosief aantrof. Volgens onbevestigde berichten ging het om een jerrycan met een draad. Het explosief lag vlak bij een pand waar nog niet zo lang geleden een Poolse supermarkt zat. Het pand wordt op dit moment verbouwd omdat er een andere winkel in komt.

Twee keer eerder explosie
De politie sloeg direct groot alarm omdat een klein stukje verderop aan dezelfde winkelstraat het overdekte winkelcentrum Beverhof ligt. Daarin zit de Poolse supermarkt Super Polo. Bij die supermarkt ging al twee keer een explosief af, met grote schade tot gevolg. De winkel ging een tijd dicht en werd onlangs heropend. Totdat er begin deze week opnieuw een explosief werd aangetroffen. Dat ging niet af. Er werd een 19-jarige verdachte aangehouden. Burgemeester Martijn Smit van Beverwijk besloot de winkel te sluiten.

Volgens de politie lijkt de vondst van het explosief van vanochtend geen verband te houden met de Super Polo. Wat het motief dan wel is, is onduidelijk.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Mahalingam »

Een Poolse supermarkt die ongetwijfeld eigendom is van Koerden want het plofte er.
Brand in Poolse supermarkt na luide explosie

In een Poolse supermarkt aan de Snijdershof in het Lelycentre in Lelystad heeft na een harde knal korte tijd brand gewoed. Een deur aan de zijkant van de supermarkt was het doelwit.

Volgens de politie werd de explosie in de nacht van zondag op maandag rond 03:30 uur gehoord. Een getuige zou iemand hebben zien wegrennen.

De schade aan het pand lijkt mee te vallen. Er zit een gat in de deur en plafondplaten hangen los. De politie heeft de directe omgeving afgezet. Explosievenexperts hebben het pand gecontroleerd en er wordt sporenonderzoek gedaan.

Poolse supermarkten in Nederland zijn eerder het doelwit geweest van een reeks aanslagen. Het is nog onduidelijk of de explosie in Lelystad daar iets mee te maken heeft.
Met video: https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/2 ... e-explosie
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

Verbijstering over vondst Joegoslavische landmijn

Politie: dodelijk oorlogstuig gebruikt voor aanslag op Poolse supermarkt

Het explosief dat in juni is ontdekt bij een aanslagpoging op een Poolse supermarkt, blijkt een levensverwoestende antipersoneelsmijn. Het is de eerste keer dat dit type in Nederland is aangetroffen en het meest gevaarlijke soort explosief dat tot dusver in het criminele circuit is opgedoken.

Dat staat in een vertrouwelijk, intern document van de afdeling Forensische Opsporing van de politie en wordt bevestigd door het Openbaar Ministerie Noord-Holland, dat onderzoek doet naar de grote reeks aanslagen op Poolse supermarkten. „We zijn volledig verbijsterd dat dit soort oorlogstuig wordt ingezet door criminelen. De schade is fenomenaal en de zorgen bij de politie levensgroot”, zegt Gerrit van de Kamp, voorzitter van de politiebond ACP.

De van oorsprong Joegoslavische Mina Rasprskavajuca Usmerenog Dejstva (MRUD)-mijn is op 28 juni aangetroffen bij een poging om een Poolse supermarkt in winkelcentrum De Beverhof in Beverwijk op te blazen. De mijn was nog niet tot ontploffing gebracht. De supermarkt was al twee keer eerder doelwit. Toen gingen wel explosieven af en die veroorzaakten enorme schade. Voor de poging op 28 juni zijn twee tieners opgepakt die later deze maand voor het eerst voor de rechter verschijnen.

Stalen kogels
De mijn, die op pootjes staat, bevat 900 gram springstof en 650 stalen kogels met een diameter van 5,5 millimeter. Dit explosief wordt gebruikt in oorlogsgebieden en kan tot vele gewonden en doden leiden. De verwoestende kracht is vele malen groter dan die van een handgranaat, die doorgaans wordt gebruikt bij afpersingen en intimidaties.

Het Openbaar Ministerie Noord-Holland bevestigt de vondst van de landmijn, die niet is aangetroffen bij andere aanslagen of pogingen daartoe.

„Binnen het opsporingsonderzoek wordt een onderzoek verricht naar de werking en kracht van de explosieve constructie, waarvan de genoemde mijn deel uitmaakte. Over een eventueel onderzoek naar de herkomst van de mijn wordt in het belang van het onderzoek geen mededeling gedaan”, zegt woordvoerder Ilse de Heer van het OM.

’Maximale terreur’
De nieuwsbrief van Forensische Opsporing, waarin het aantreffen van de mijn uitvoerig wordt beschreven, waarschuwt politiemensen voor het destructieve explosief. ACP-voorzitter Van de Kamp: „De politie moet dit intern goed aankaarten en ook vooral actief naar buiten communiceren. De maatschappij moet weten dat dit soort oorlogstuig wordt gebruikt. Als zo’n explosief afgaat met mensen in de buurt zijn de gevolgen niet te overzien.”

Van de Kamp vindt het gebruik van de mijn exemplarisch voor de verharding van de criminaliteit. „Alles is geoorloofd. Het doel is maximale terreur, intimidatie en beschadiging. Ze ontzien elkaar niet, maar ook vooral de burger niet.” De politie heeft een speciaal protocol voor handelen na het aantreffen van een explosief. Dan worden altijd experts van de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) ingeschakeld.

Sinds begin december zijn er zeker twaalf aanslagen en pogingen daartoe geweest op Poolse supermarkten in verschillende steden. Er zijn meerdere verdachten opgepakt, maar de aanhoudingen stopten de aanslagen niet. Het motief voor de intimidatiecampagne is volgens politie en OM nog volstrekt onduidelijk.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ali Yas »

Er zijn meerdere verdachten opgepakt, maar de aanhoudingen stopten de aanslagen niet.
Dan hebben ze de verkeerden opgepakt (of erger nog: de juisten opgepakt en die vervolgens zonder nazorg weer losgelaten).
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Mahalingam »

Feit: Uit een (niet volledige) inventarisatie bleek dat 43 van de 83 Poolse supermarkten eigendom zijn van Iraakse Koerden, vooral in Noord-Brabant, Limburg en Zuid-Holland. De eigenaren komen veelal uit twee steden: Kirkuk en Suleimaniya.
Gokje; Aanslagen Poolse supers afrekeningen binnen Iraaks-Koerdische circuit?
https://www.geenstijl.nl/5157038/niet-leuk/

Het kan zijn dat die marxistische PKK er achter zit want die willen altijd dat er geld nar ze toe gaat voor de revolutionaire strijd.
En ze vechten tegen de Turken. Dus ook de lange Arm van Erdogan kan hier een rol spelen.
En dan zijn er natuurlijk nog de ruzies tussen de diverse Koerden clans.

In Engeland waren al eerder dan bij ons veel Koerdische Poolse winkels. Daar lees ik over in 2018:
A shopkeeper and two other men killed five people by setting fire to his supermarket in a failed £300,000 insurance scam, a court heard today.

Shop owner Aram Kurd, 34, Arkan Ali, 37 and Hawkar Hassan, 33, are accused of blowing up a Polish grocery store in Leicester on February 25.

The inferno killed four members of a family living in the two-storey flat above the shop and also a shopgirl who was 'left to die' because she 'knew too much' about the insurance scam.

The trio allegedly doused the shop in 'many, many litres of petrol' before setting it on fire, causing an explosion so loud neighbours thought a bomb had gone off.

Kurd, Ali and Hassan are also accused of conspiring with shop worker Viktorija Ijevleva, 22, to bag the insurance money before leaving her to die.
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... osion.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

Serie explosies bij Poolse supermarkten: negen verdachten in beeld

Er zijn negen verdachten in beeld voor de aanslagen op Poolse supermarkten en de pogingen daartoe. Het negental wordt in twee verschillende onderzoeken vervolgd, laat het Openbaar Ministerie weten.

Poolse supermarkten waren het afgelopen jaar vaker doelwit van aanslagen waarbij geïmproviseerde explosieven werden gebruikt.

In onder andere Aalsmeer, Heeswijk-Dinther, Tilburg en Beverwijk werden Poolse supermarkten het doelwit van explosies. Deze veroorzaakten veel schade en gevaar voor de omgeving.

Vandaag stond de 20-jarige Amir S. uit Amstelveen voor de rechter. Hij zou op 28 juni een verzameling jerrycans met brandbare stof en een Claymore-mijn tegen de gevel van een Poolse supermarkt in winkelcentrum Beverhof in Beverwijk hebben geplaatst. Tot een explosie kwam het niet en S. werd snel opgepakt.

Zowel S. als zijn raadsman verscheen niet in de rechtszaal vandaag. Maar tijdens de bespreking van de zaak bleek dat rond de mislukte aanslag nog twee verdachten zijn aangehouden. Eén zit al enige tijd vast, de ander is vorige week opgepakt. Volgens justitie is het onderzoek in deze zaak zo goed als afgerond.

Naast deze drie verdachten, zijn er nog zes andere verdachten bekend. Zij worden apart berecht, laat het Openbaar Ministerie weten. Hoewel de verdachten in beide onderzoeken dezelfde supermarkt op het oog hadden, zijn de onderzoeken van elkaar gescheiden gebleven omdat het om andere verdachten gaat, laat het OM weten.

5 ontploffingen, 4 supermarkten
De groep van zes verdachten worden gelinkt aan een serie van vijf ontploffingen bij vier Poolse supermarkten. Die aanslagen waren in december vorig jaar en januari dit jaar.

Er brak brand uit en in een straal van 100 meter sneuvelden ramen. De winkel werd volledig verwoest.
Van deze zes verdachten zitten vier vast. De vijfde vertrok naar het buitenland toen zijn voorarrest werd opgeheven en de zesde is onder voorwaarden op vrije voeten gesteld.

Aanleiding onduidelijk
De aanleiding voor de aanslagen is nog altijd onduidelijk. Een van de eigenaren van de supermarkt in Beverwijk zei bij een eerdere zitting volstrekt in het duister te tasten. De aanslagen richtten forse schade aan en veroorzaakten veel onrust bij omwonenden.

Begin november zijn er nieuwe voorbereidende zittingen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

Amsterdammer bekent aanslagen op Poolse supermarkten: ’Maar geld nooit gekregen’

De 21-jarige Amsterdammer Hyron A. heeft bekend drie aanslagen te hebben gepleegd op Poolse supermarkten. Dat bleek maandag tijdens een inleidende zitting bij de rechtbank in Haarlem.

Het is de eerste keer dat een verdachte tijdens een zitting bekent daadwerkelijk de ontploffingen te hebben veroorzaakt. Het gaat om explosies in Aalsmeer, Beverwijk en Tilburg, die enorme schade en onrust onder omwonenden teweeg hebben gebracht. De drie getroffen supermarkten hebben allemaal dezelfde eigenaar.

Sinds december vorig jaar vinden er regelmatig aanslagen op Poolse supermarkten plaats. Tegenover de rechters verklaarde de continu trillende A. maandagochtend: „Ik wou geld verdienen, maar heb dat nooit gekregen.” De bekennende verdachte is volgens zijn advocate Veerle Hammerstein een kwetsbare jongen uit Amsterdam-Zuidoost. Hij moest voorkomen op verdenking van het veroorzaken van een ontploffing op 12 december vorig jaar in Beverwijk en op 4 januari van dit jaar in Tilburg.

Zwijgen over opdrachtgevers
De officier van justitie vertelde dat A. ook in het beeld is voor de allereerste aanslag op een Poolse supermarkt, in de nacht van 7 op 8 december in Aalsmeer. Na afloop van de zitting verklaarde advocaat Hammerstein dat hij tijdens verhoren door de recherche ook de aanslag in Aalsmeer heeft opgebiecht: „Zijn bekentenissen gaan over zijn rol als veroorzaker van de explosies.”

Zelf verklaarde A. daarover dat hij daarvoor is benaderd, maar hij wilde niet zeggen door wie. Hammerstein: „Over opdrachtgevers zal hij ook blijven zwijgen.” De advocaat wil dat A. ’gelet op zijn kwetsbare persoonlijkheid’ volgens het minderjarigenstrafrecht wordt berecht.

De officier van justitie vroeg de rechtbank, net als de verdediging, om de zaak tegen A. los van die van de andere verdachten te behandelen. Wat het OM betreft vindt de inhoudelijke behandeling van de strafzaak tegen A. zo snel mogelijk plaats: „Het strafdossier is compleet”, aldus de officier.

Maandagmiddag is er nog een inleidende zitting tegen Antonio N. (26) uit Amsterdam. Hij wordt verdacht betrokken te zijn geweest bij aanslagen op Poolse supermarkten in Beverwijk en Heeswijk-Dinther. In verschillende onderzoeken zijn er nog meer verdachten in beeld bij justitie Noord-Holland, van wie er in totaal vier vastzitten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

Youssef K. (18) liet dna achter bij aanslag op Poolse super, maar dacht dans te ontspringen

Verdachte Youssef K. (18) ging er niet vanuit dat hij gepakt zou worden, na de aanslag op de Poolse supermarkt in Beverwijk in juni 2021. Dat bleek maandagochtend tijdens de inhoudelijke behandeling in de rechtbank van Haarlem. Ondanks dat er een t-shirt en handschoenen met zijn dna erop achterbleef bij de supermarkt dacht K. de dans te ontspringen. Zijn dna zat echter al in een databank na een eerdere veroordeling.

Op 28 juni 2021 ging een explosief af bij de Poolse supermarkt Beverhof in Beverwijk. De verdachten Amir S. (20) en K. worden naast de poging een ontploffing te veroorzaken, ook vervolgd voor het bezit van een anti-personeelsmijn van het type Claymore, die ze tegen de gevel van de supermarkt plaatsten. K. beweerde dat hij „geen idee had” wat de Claymore voor ding was. „Wel dat het een soort bom was.” De verdachten zeiden dat ze 250 euro zouden krijgen. „Op dat moment leek het snel verdiend. We zouden er 250 euro de man voor krijgen. Maar nu zit ik al 8 maanden vast. Achteraf was het oliedom.”

Later waren ook Poolse supermarkten in Aalsmeer, Heeswijk-Dinther en Tilburg doelwit.
tweets van Saskia Belleman.
De verdachten zijn nog erg jong, maar hebben al een strafblad. De officier van justitie vordert ook de tenuitvoerlegging van 2 eerder voorwaardelijk opgelegde straffen van Amir S., en 1 van Youssef K

Beide verdachten willen vandaag wel vragen beantwoorden, zeggen ze. Youssef K.: ,,Ik wil wel zeggen waar ik mee te maken heb."

Er zijn camerabeelden waarop 2 personen te zien zijn. Youssef K. bevestigt dat hij degene is die een vest draagt met grijs-zwarte strepen.

We zien op de beelden 2 figuurtjes lopen. Youssef K. in zijn gestreepte vest, en Amir S. in het zwart. Hij draagt 2 jerrycans in zijn rechterhand en in zijn linkerhand de Claymoremijn. Youssef K. draagt een moker en vermoedelijk een accu.

De 2 verdachten willen geen antwoord geven op de vraag hoe ze van Amsterdam naar Beverwijk waren gekomen. En Amir S. weigert antwoord te geven op de vraag hoe hij aan de mijn kwam. Behalve dat het ,,makkelijk" was.

Youssef K. zegt dat degene die ze de mijn gaf zei dat het bedoeld was voor intimidatie. ,,En dat het een makkelijke manier was om geld te verdienen." Ze spraken met een tussenpersoon, niet met de daadwerkelijke opdrachtgever.

Geen van beide verdachten wist dat er al eerder aanslagen waren geweest op Poolse supermarkten, zeggen ze. Youssef K.: ,,Ik wist niet eens dat het een Poolse super was."

Amir S. zegt dat hij de opdracht kreeg om een elektriciteitssnoer uit te rollen, ,,maakt niet uit naar waar. En dan moest ik de accu en de mijn ernaast zetten. Ik heb geen verstand van zulke dingen, ik wist wel dat het een soort bom was."

De met benzine gevulde jerrycans, de mijn waaraan het electriciteitsdraad vastzat, de moker kregen ze allemaal van die 'tussenpersoon'. Die gaf ze opdracht om de houten deur van de winkel te overgieten met benzine en daarna weg te wezen.

Youssef K. zegt dat de spullen in een grote tas zaten en dat hij er ,,eerlijk gezegd niet echt in gekeken heeft." De accu en het electriciteitsdraad waren bedoeld om het ,,zo echt mogelijk te laten lijken."

Het was ongeveer kwart voor 1 's nachts. Youssef K. zegt dat ze aanvankelijk de ingang van de winkel en de houten deur niet konden vinden. Ze liepen dus eerst een rondje door het winkelcentrum.

De deur was van hout omdat er eerder een ontploffing was geweest. De ingang was dichtgetimmerd. We zien de 2 figuurtjes die capuchons en witte mondkapjes dragen bukken achter een container met Renewi-sticker.

Amir S. klungelde wel 7 minuten met het elecriciteitssnoer. Dat zat nogal in de knoop, zegt hij. ,,En er waren allemaal losse draadjes. Het was moeilijk uit elkaar te halen."

We zien Youssef K. naar een bepaald punt kijken. Dan rennen de 2 verdachten weg en komen er 2 politiebusjes met grote snelheid aanrijden. Amir S. werd meteen aangehouden. Dat gebeurde onder meer met pepperspray.

Youssef K. wist aanvankelijk te ontkomen. Hij vloog diezelfde ochtend naar Egypte, op vakantie. Hij kwam terug omdat hij theorie examen voor zijn rijbewijs moest doen

Youssef K. ging er niet vanuit dat hij gepakt zou worden, zegt hij. Ondanks dat er een t-shirt met handschoenen met zijn dna erop achterbleef bij de Poolse supermarkt. Zijn dna zat al in de databank ivm een eerdere veroordeling

Youssef K. beweert dat hij ,,geen idee had" wat de Claymoremijn voor ding was. ,,Wel dat het een soort bom was." Hij zegt dat hij enorm geschrokken is toen hem duidelijk werd wat de mijn kon veroorzaken.

,,Op dat moment leek het snel verdiend. We zouden er 250 euro de man voor krijgen. Maar nu zit ik al 8 maanden vast. Achteraf was het oliedom."

Amir S. zegt zich achteraf ,,genaaid te voelen".
De rechter: ,,U heeft zich ook laten naaien."
Amir S.: ,,Ik ben ook medeplichtig aan het me genaaid voelen."

Amir S. zegt ,,niet te hebben nagedacht" over het feit dat hij nog in 2 proeftijden liep van eerdere veroordelingen. De voorzitter van de rechtbank: ,,U heeft echt heel veel kansen gekregen."

Waarom nam Amir S. zo'n groot risico voor 250 euro? ,,Ik ging er vanuit dat ik niet gepakt zou worden." Amir S. begint over zijn omgeving en zegt dat het beter is dat hij verleidingen uit de weg te gaan." De rechter: ,,Dat zult u toch echt zelf moeten doen."

Het klinkt alsof Amir S. de schuld vooral legt bij andere ,,boosdoeners". De rechter: ,,Misschien moet u toch wat meer naar uzelf kijken."

Youssef K. zegt dat hij voordat hij werd gepakt ,,heel positief en goed bezig was." Ook hij begint over zijn ,,niet goede omgeving"

Youssef K. zegt dat het geld ,,mooi meegenomen leek, omdat ik op vakantie zou gaan." Hij wist naar huis te komen omdat ,,een onbekende" hem een lift gaf

Amir S. zegt dat hij de spullen en de mijn ,,een paar uurtjes" voor hun actie kreeg. Het viel hem ook wel op ,,dat de kabel best kort was. Dat ding was best wel groot. Ik vond de verhouding niet echt kloppen."

Amir S: ,Maar ik moest 'm alleen neerleggen. Mij is verteld dat dat ding het niet deed, dus daar ging ik vanuit." De accu moest hij er gewoon naast zetten, ,,zodat het echt zou lijken."

,,Er is niet gezegd dat ik de draad moest vastmaken en ik was dat ook niet van plan", zegt Amir S. Van het doordrenken van de houten deur in benzine kwam het niet. Amir S. was te lang bezig met het uit de war halen van de draad.

Youssef K. zegt dat hij en Amir S. niet echt een taakverdeling hadden afgesproken. ,,We moesten het gewoon zo echt mogelijk laten lijken." Terwijl Amir S. de draad ontwarde, stond hij op de uitkijk.

Na hun klus moest Amir S. de politie bellen. Als er een nieuwsbericht zou worden gepubliceerd, dan zouden ze hun geld krijgen, zegt hij.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

De heren Amir S. en Youssef K komen er goedkoop af.
Aanslag Poolse super: mannen (18 en 20) voor 250 euro op pad met zware mijn

Ze hadden maar één doel: de totale verwoesting van de Poolse supermarkt in Beverwijk met behulp van een landmijn. Het was aan een beveiliger te danken dat er geen ramp heeft plaatsgevonden.

Dat zei de officier van justitie maandag in de rechtbank Haarlem, waar ze gevangenisstraffen eiste tegen de twee mannen die daar terechtstonden voor de mislukte aanslag op 28 juni vorig jaar. Wat de officier betreft krijgt de 20-jarige Amir S. een gevangenisstraf van 2,5 jaar en de 18-jarige Youssef K. twintig maanden jeugddetentie, waarvan zes maanden voorwaardelijk.

Volgens Amir S. en Youssef K. was het helemaal niet de bedoeling dat de Claymore antipersoneelsmijn daadwerkelijk zou ontploffen. Het was puur bedoeld om de eigenaren van de winkel, de broers Mahamad en Taha Mahmoed te intimideren. Daar zouden ze allebei 250 euro voor krijgen. Youssef K.: „Op dat moment leek het makkelijk verdiend. Nu zit ik al acht maanden vast. Achteraf was het oliedom.”

Opdrachtgever
Wie hun opdrachtgever was en van wie ze het explosief kregen, twee jerrycans met benzine, een accu, een moker en een elektriciteitssnoer van 19,5 meter, weigerden Youssef K. en Amir S. te zeggen. Sinds begin 2020 vonden er al vijf ontploffingen plaats op Poolse supermarkten verspreid door het land. De meeste winkels zijn van de broers Mahmoed. Het sterke vermoeden is dat de aanslagen te maken hebben met een concurrentiestrijd tussen twee partijen. Tegen de verdachten van de andere aanslagen loopt nog een rechtszaak.

De Poolse supermarkt in het winkelcentrum Beverhof was al twee keer eerder het doelwit van aanslagen die veel schade veroorzaakten, en was net weer open. De beveiliging rond de klok die de eigenaren instelden heeft mogelijk voorkomen dat de landmijn daadwerkelijk tot ontploffing kon worden gebracht, denkt de officier.

’Het moest wel echt lijken’
Maar Youssef K. en Amir S. houden vol dat het nooit echt de bedoeling was om het projectiel te laten ontploffen. Daarom sloten ze de elektriciteitskabel niet aan, maar lag die los op de grond. Waarom was Amir S. tien minuten in de weer om het snoer te ontwarren als het niet zou worden aangesloten? Amir S.: „Het moest wel echt lijken. Ik hoefde de draad niet vast te maken en dat was ik ook niet van plan.”

Er was hem verteld dat het snoer toch niet zou werken. De landmijn was wel echt, dacht Amir S. „Ik ging er vanuit dat er geen zand in zat.”

Projectiel dodelijk tot 50 meter
Nader onderzoek wees uit dat de Claymore was gevuld met 900 gram PETN springstof en 650 metalen kogeltjes. Toen het projectiel in een vier meter diepe kuil tot ontploffing werd gebracht, schoot er een vuurbal tien meter de lucht in. Volgens explosievendeskundige Jan Dalmolen van het Nederlands Forensisch Instituut was het projectiel dodelijk voor mensen binnen een straal van vijftig meter. Om geen gevaar te lopen zou je op een afstand van honderdvijftig meter van de ontploffing moeten blijven.

Als er wel een explosie zou zijn geweest, dan zouden Youssef K. en Amir S. het vermoedelijk niet eens hebben overleefd, omdat het elektriciteitssnoer veel te kort was. „Ik voel me genaaid”, zei Amir S. tegen de rechtbank. De rechter: „U heeft zich laten naaien.”

„Het is voor mij ook heel schokkend en heftig om op de beelden te zien wat de werking was van de mijn”, zegt Youssef K. Amir S. werd meteen na het plaatsen van het projectiel gepakt door de politie, Youssef K. ontkwam, ging op vakantie naar Egypte en werd daarna aangehouden.

Tweetal belooft beterschap
Beide verdachten hebben een strafblad en liepen allebei nog in een proeftijd van eerdere veroordelingen. Amir S. wordt gerekend tot de Top 600 van criminelen in Amsterdam die zich veelvuldig schuldig maken aan misdrijven. Youssef K. behoort bij de Top 400 van jongeren die het risico lopen verder af te glijden richting criminaliteit.

Nu beloven ze beterschap. Youssef K. wil een zorgopleiding volgen „en werken aan mijn toekomst.” Amir S. wil naar Dubai waar zijn moeder een winkeltje is begonnen in meubels van Russisch hout. Hoe snel ze aan die toekomst kunnen beginnen beslist de rechtbank op 28 maart.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

Cel en jeugddetentie voor plaatsen zware mijn bij Poolse supermarkt in Beverwijk

Twee mannen van 18 en 20 jaar zijn door de rechtbank Noord-Holland veroordeeld tot gevangenisstraffen tot 2,5 jaar voor het plegen van een mislukte aanslag met een landmijn op een Poolse supermarkt in Beverwijk.

Youssef K. (18) kreeg zestien maanden jeugddetentie, waarvan zes maanden voorwaardelijk. De 20-jarige Amir S. kreeg 2,5 jaar gevangenisstraf.

Vol in het zicht van bewakingscamera’s legde het tweetal op 28 juni 2021 een Claymore anti-personeelsmijn bij de deur van de supermarkt die net weer open was na een eerdere aanslag. Ook hadden ze een electriciteitsdraad bij zich, een accu en twee jerrycans benzine. Volgens de mannen was het niet echt de bedoeling dat de mijn zou ontploffen. Het projectiel was bedoeld om de eigenaren van de winkel, de broers Mahmoed, te intimideren, zeiden ze twee weken geleden tegen de rechtbank.

Ongeloofwaardig
Dat vindt de rechtbank ongeloofwaardig. Uit onderzoek van het Nederlands Forensisch Instituut blijkt dat alleen de electriciteitsdraad nog moest worden aangesloten op de accu. Een ontploffing zou enorme schade hebben aangericht en was zelfs niet zonder gevaar geweest voor de aanslagplegers zelf. Vermoedelijk kwamen de mannen daar niet meer aan toe omdat de politie arriveerde.

De rechtbank neemt het het tweetal zeer kwalijk dat ze een zeer gewelddadige opdracht te hebben aangenomen, puur uit winstbejag. Youssef K. en Amir S. beweerden dat ze allebei 250 euro zouden krijgen voor de klus.

Amir S. werd vrijwel meteen gepakt. Youssef K. slaagde er aanvankelijk in om te ontkomen. Hij mag tijdens het voorwaardelijk deel van zijn straf niet in Beverwijk komen, mag geen contact hebben met Amir S. en moet zich laten behandelen. Beide mannen moeten bovendien straffen die ze eerder voorwaardelijk opgelegd kregen uitvoeren: Youssef K. een werkstraf van 76 uur en Amir S. een celstraf van twee maanden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

Eigenaren Poolse supermarkten mogelijk zelf achter bomaanslagen in branche’

De eigenaren van de Poolse supermarkten in onder meer Beverwijk waar in 2020 en 2021 bomaanslagen werden gepleegd, hebben daartoe mogelijk zelf opdracht gegeven. Advocaat Veerle Hammerstein vroeg daarom maandag aan de rechtbank in Alkmaar om drie eigenaren als getuige te horen in de strafzaak tegen haar cliënt Hyron A. (20) uit Amsterdam.

Het Openbaar Ministerie beschikt over informatie dat de concurrerende supermarkteigenaren mogelijk een aandeel hebben gehad in het plaatsen van de explosieven bij de Poolse supermarkten. Zo zou de eigenaar van de supermarkt in Heeswijk Dinther zijn supermarkt in brand hebben laten steken om alle verdenking richting zijn persoon te voorkomen.

Stemmingmakerij
De officier van justitie zei maandag tijdens de zoveelste niet inhoudelijke zitting over de zaak dat de informatie over de eigenaren niet nieuw is. Zij vroeg zich daarom af waarom de raadsvrouw pas nu met haar verzoeken kwam. Volgens de aanklaagster worden de verklaringen over de supermarkteigenaren ook op geen enkele andere manier gesteund. De officier sprak over stemmingmakerij.

Advocaat Hammerstein bestreed dat. Zij wees erop dat er op tape dat bij een aanslag is gebruikt, dna-materiaal van een supermarkteigenaar is aangetroffen. De raadsvrouw vond het horen van de getuigen van belang, omdat de eigenaren forse schadeclaims hebben ingediend. Het gaat om tonnen. De rechtbank beslist op korte termijn of de supermarkteigenaren als getuige worden gehoord.

Het horen van de eigenaren is volgens Hammerstein niet van belang voor het bewijs. Hyron A. heeft namelijk al eerder bekend dat hij in december 2020 en januari 2021 betrokken is geweest bij aanslagen op Poolse supermarkten in Beverwijk, Tilburg en Aalsmeer. Er ontstond grote schade. A. wilde tijdens een eerdere zitting niet zeggen van wie hij de opdracht had gekregen.

Justitie heeft in totaal negen verdachten in beeld die betrokken zouden zijn bij de aanslagen. De strafzaak tegen Hyron A. zou in januari al inhoudelijk worden behandeld, maar dat ging niet door omdat zijn raadsvrouw corona had. Het plan is nu om alle verdachten tegelijk te berechten. De officier van justitie zei maandag dat op februari of maart volgend jaar wordt gemikt.

Raadsvrouw Hammerstein zei maandag dat haar cliënt in dat geval al bijna twee jaar in voorlopige hechtenis zou zitten. Zij deed maandag het verzoek om het voorarrest op te heffen of te schorsen. Volgens haar heeft A. inmiddels lang genoeg achter de tralies gezeten. Bovendien is een medeverdachte inmiddels al wel op vrije voeten.

De officier verzette zich tegen vrijlating van Hyron A. Zij benadrukte dat het om drie zeer ernstige aanslagen gaat die veel maatschappelijke onrust hebben veroorzaakt. Als de rechtbank niet meegaat in de vrijlating van de verdachte dan is er begin juli een nieuwe niet inhoudelijke zitting.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Mahalingam »

Het heeft er helemaal niks te maken met bovenstaande berichten. Het is puur toeval dat die Poolse supermarkt in de weg stond.
Beschonken vrouw (32) ramt gevel van supermarkt terwijl ze kroket eet achter stuur

Afbeelding

VEGHEL - Een 32-jarige automobiliste is in de nacht van woensdag op donderdag een Poolse supermarkt ingereden in Veghel.
De bestuurder had gedronken. Dit meldt een woordvoerder van de politie. „Ze is meegenomen naar het bureau voor verhoor en met een rijverbod heengezonden.”

Het gaat om supermarkt Polo Smak. Op beelden is te zien hoe de voorzijde van het pand gedeeltelijk in elkaar gestort is en producten binnen op de grond liggen. Buurtbewoners verklaren tegenover Omroep Brabant dat de vrouw een kroket at achter het stuur. „Ik hoorde een flinke klap en zag vervolgens hoe de bestuurster uit de auto stapte en een beetje zenuwachtig heen en weer liep. Ik zag dat ze een kroketje aan het eten was”, aldus de bewoner.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1960724 ... hter-stuur
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

In de rechtbank op Schiphol is vandaag de inhoudelijke behandeling van de strafzaak tegen 5 verdachten van bomaanslagen op Poolse supermarkten in Beverwijk (2x), Aalsmeer, Heeswijk-Dinther en Tilburg in 2020 en 2021 gehouden..
Hyron A. werd via Snapchat gevraagd of hij Poolse supermarkt wilde opblazen: ’Spijt van’

Door SASKIA BELLEMAN

Hij moest er wel even over nadenken op het moment dat hem via Snapchat werd gevraagd of hij een klusje wilde doen. Maar het geld – 2000 euro – gaf de doorslag. En dus blies Hyron A. (21) in de nacht van 8 december 2020 de Poolse supermarkt in Aalsmeer op.

De klap was enorm en de ravage die er het gevolg van was ook. Brokstukken vlogen tientallen meters door de lucht, ruiten in de omtrek sneuvelden, auto’s raakten zwaar beschadigd. Er brak brand uit in een woning boven de winkel. Een 88-jarige dame moest met hartklachten naar het ziekenhuis worden gebracht en verkeerde een week in kritieke toestand.

„Als ik dat had geweten, dan had ik het niet gedaan. Ik heb er ook heel veel spijt van”, zei Hyron A. maandag tegen de rechtbank op Schiphol, waar hij met vier andere jonge twintigers terechtstond voor in totaal vijf aanslagen op Poolse supermarkten in Aalsmeer, Beverwijk (twee keer), Tilburg en Heeswijk-Dinther.

De spijt van Hyron A. was kennelijk niet groot genoeg om te voorkomen dat hij daarna nog twee aanslagen pleegde, in Beverwijk en in Tilburg. Waarom? „Omdat ik nog geen geld had gekregen. En omdat ik geen ’nee’ durfde te zeggen.” Volgens Hyron A. suggereerde zijn opdrachtgever dat zijn familie iets zou worden aangedaan als hij zou weigeren. „Hij zei dat hij wist waar ik woonde en dat zeg je niet voor niets. Er is grote druk opgelegd.”

De modus operandi was steeds hetzelfde. Knullig, maar steeds met grote schade tot gevolg. Er werd een ruit van de supermarkt ingeslagen, jerrycans met benzine werden binnen of tegen de gevel geplaatst, waarna op afstand een explosief tot ontploffing werd gebracht met behulp van een elektriciteitskabel en een accu. Bewakingscamera’s brachten de verdachten in beeld, hun telefoons straalden masten aan in de buurt van de supermarkten en in één geval liet Hyron A. zijn dna achter op de elektriciteitskabel omdat hij geen handschoenen droeg.

Sersinio D. (21) bracht Hyron A. naar Aalsmeer. Ook hij beweerde dat hij de opdracht kreeg via Snapchat van iemand van wie hij de naam niet wilde noemen. Hij moest iets ophalen in Almere en naar Hyron A. brengen. Hij wilde niet weten wat er in de tassen zat, zegt hij. En ook niet wat Hyron A. moest doen. „Hoe minder je weet, hoe beter.” En hij durfde geen ’nee’ te zeggen, beweert ook Sersinio D.

Verbazing
In Aalsmeer schrok hij zich wezenloos van de explosie. Maar hij vroeg op de terugweg niet aan Hyron A. wat de klap te betekenen had. „Ik wilde het niet weten.” De rechter verbaasd: „Voor hetzelfde geld stopt er iemand een lijk in je kofferbak.”

Wat de achtergrond is van de reeks aanslagen op Poolse supermarkten is altijd onduidelijk gebleven. De suggestie van een van de advocaten dat er sprake was van twee concurrerende groepen mensen die Poolse supermarkten exploiteren en elkaar het licht in de ogen niet gunnen, is tot nu toe niet meer dan een suggestie gebleven.

Donderdag horen de verdachten welke straffen het Openbaar Ministerie voor hen in gedachten heeft.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Explosie bij Poolse supermarkt

Bericht door Ariel »

Het Openbaar Ministerie heeft donderdag celstraffen tot negen jaar geëist tegen vijf verdachten van de serie aanslagen op Poolse supermarkten eind 2020 en begin 2021. Voor de rechtbank op Schiphol spraken de aanklaagsters van „zeer zware aanslagen” met „onwaarschijnlijk veel schade”, gepleegd „met angstaanjagend gemak.”

Volgens het OM waren de aanslagen het werk van een professionele organisatie, een „geoliede machine” die de uitvoerders ronselde via Snapchat of Telegram, ze uitvoerig instrueerde en daarnaast briefde over de locatie. „Er stonden chauffeurs klaar. Explosieve constructies waren in gereedheid gebracht. Vervolgens waren er binnen enkele weken vijf aanslagen. Zo’n reeks kan niet worden uitgevoerd zonder plan”, aldus de officier van justitie.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie