Ex-FvD’ers Nanninga en Eerdmans samen verder

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Ex-FvD’ers Nanninga en Eerdmans samen verder

Bericht door Ariel »

Ex-FvD’ers Nanninga en Eerdmans samen verder

De van Forum voor Democratie afgesplitste Annabel Nanninga en Joost Eerdmans gaan gezamenlijk verder. Dat maken ze zondag op Twitter bekend.

Details geven Nanninga en Eerdmans niet. Maar het zou gaan om een partij waarmee de twee in maart al mee zouden willen doen aan de Tweede Kamerverkiezingen. Dat wordt nog een race tegen de klok, want wie mee wil doen moet zich uiterlijk 21 december bij de Kiesraad hebben gemeld en daarbij ook de nodige handtekeningen door het hele land verzamelen.

Nanninga en Eerdmans trokken de afgelopen weken allebei de deur achter zich dicht bij FvD na de knallende ruzie bij die partij. Nanninga is nu met zwangerschapsverlof, maar zit in de Amsterdamse gemeenteraad, is Statenlid in Noord-Holland en Eerste Kamerlid. Eerdmans zit nog namens Leefbaar Rotterdam in de gemeenteraad.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ex-FvD’ers Nanninga en Eerdmans samen verder

Bericht door Ariel »

Nieuwe partij Eerdmans en Nanninga: ‘Kiezers wachten op redelijk rechts geluid’

Joost Eerdmans en Annabel Nanninga beslissen op 18 december of ze met een nieuwe partij mee gaan doen aan de verkiezingen in maart voor de Tweede Kamer. Dat laten ze weten in een filmpje op Twitter, waarin ze samen over het strand wandelen. Dat is enkele dagen voor de deadline van de Kiesraad. Uiterlijk 21 december moeten partijen zich registreren.

Het tweetal stapte onlangs op bij Forum voor Democratie uit onvrede over antisemitische uitlatingen in de jongerenbeweging van die partij en de wijze waarop partijleider Thierry Baudet daarop reageerde.

Er wordt al enkele weken gespeculeerd over een nieuwe partij die het duo wil oprichten. Die zou Nieuw Geluid Nederland (NGNL) gaan heten, maar dat blijkt dus nog niet zeker, al is de intentie er wel. ,,We staan onder een enorme tijdsdruk. Er moet nog een heleboel geregeld worden. Alleen als we het verschil kunnen maken voor u gaan we ervoor’’, zegt Eerdmans, nu fractievoorzitter voor Leefbaar Rotterdam, in het filmpje.

Een van de eisen is volgens Nanninga dat ze ‘een prachtige lijst kunnen presenteren’. ,,En voor u kunnen bouwen aan een degelijke partij met een solide organisatie.’’

Nanninga en Eerdmans laten weten hun politieke idealen nog niet te hebben opgegeven. ,,De kiezers wachten al zolang op een redelijk rechts geluid’’, aldus Nanninga. Samen met Eerdmans wil zij daarom door. ,,Omdat er zoveel kiezers zijn die een politiek thuis zoeken, die hun stem gehoord willen hebben en vooral die resultaat willen zien.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Ex-FvD’ers Nanninga en Eerdmans samen verder

Bericht door Maarten »

Uh nee, annabelletje, ik vindt Thierry een prima vent en jullie nieuwe partijtje zal hetzelfde lot ondergaan als andere eendagvliegers. [icon_lol.gif]
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Ex-FvD’ers Nanninga en Eerdmans samen verder

Bericht door Mahalingam »

https://twitter.com/i/status/1337034932292640769

Joost en Annabel lopen over een strand. Het zand stuift, de wind waait en wat ze zeggen wordt zodoende ondertitelt.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ex-FvD’ers Nanninga en Eerdmans samen verder

Bericht door Ariel »

Er valt wat te kiezen in Nederland, maar wat een splintering van stemmen.
Eerdmans en Nanninga doen met JA21 mee aan verkiezingen: ‘Rest van de lijst is nog een verrassing’

Joost Eerdmans en Annabel Nanninga richten de nieuwe partij JA21 op en doen daarmee mee aan de Tweede Kamerverkiezingen op 17 maart. Dat hebben de twee politici, die onlangs opstapten bij Forum voor Democratie, vrijdagmorgen bekendgemaakt.

“Wij gaan kijken hoe wij fatsoenlijk rechts een stem kunnen geven in Nederland”, vertelt Annabel Nanninga in Goedemorgen Nederland. “Dat behelst natuurlijk immigratie, Europa en het belastingstelsel. Dat zijn er al drie maar ik kan eigenlijk niet eens kiezen.”

Joost Eerdmans is de nieuwe lijsttrekker en dat is beslist zonder ruzie. “Annabel zei ook heel snel: dat moet jij gaan doen”, aldus Eerdmans. “Dat voel ik zelf ook nadat ik heel wat keren niet de nummer één was. Waar ik in Rotterdam al acht jaar de partijleider ben, is dat landelijk nog nooit gebeurd. Ik dacht: dit is mijn moment. Het is een beetje het gevoel van: nu de handrem eraf en wij gaan ervoor.”

‘We zijn met mensen aan het praten’
Maar wie sluiten zich nog meer aan bij de partij? “De rest van de lijst is nog even een verrassing”, aldus Nanninga. “We zijn met mensen aan het praten. Wij hebben goede kandidaten maar wij willen de beste mensen op de beste plekken. Het liefst ook uit het veld met ervaring op het gebied waar ze hun woordvoerderschap over gaan doen.”

De lijst moet dus nog worden opgesteld. “Er zijn ook veel mensen binnen FVD die zich daar niet meer thuisvoelen. Dat is logisch, net als wij, en die graag met een stevig alternatief op rechts aan de slag willen”, vertelt Eerdmans.

Gesprekken met voormalige FVD’ers
Ook met voormalige FVD’ers wordt gepraat, vertelt de nieuwe lijsttrekker. “Eva (Vlaardingerbroek, red.) heeft al gezegd dat ze even pauze neemt. Dat vind ik een kanjer maar die wil deze ronde even overslaan. Met Nicky (Pouw-Verweij, red.) hebben wij goede gesprekken. In de provincies zitten ook goede mensen van FVD die daar nu niet meer bijhoren en zich wel een beetje verweesd voelen, net als veel kiezers in Nederland. De VVD slaat linksaf en zij willen op een rechtse partij stemmen die goed en fatsoenlijk is met een stevig profiel en ik denk dat wij dat zijn.”

Het partijprogramma van Forum wordt als basis gebruikt voor het programma van de nieuwe partij. “Daar is ook niet zoveel mis mee. De basis met de EU en immigratie, daar gaan wij het natuurlijk ook over hebben. Dat vullen wij met een paar accenten aan. Met dat programma van FVD was niets mis maar de leider begon behoorlijk door te slaan. Heel veel kiezers zeggen ook dat ze daar ook niet meer op willen stemmen. Wij willen ook resultaten boeken voor rechtse kiezers en mee gaan doen.”

‘Het is een positief geluid’
Gekozen is voor de partijnaam JA21 dat volgens Nanninga voor het ‘Juiste Antwoord’ staat. “Maar het is een positief geluid. Wij zijn een conservatief-liberale partij maar wij kijken wel naar de toekomst. Wij staan open voor ideeën, voor anderen en voor samenwerking dus ja.”

Hoeveel zetels JA21 gaat binnenslepen vindt Nanninga moeilijk in te schatten. “Zoveel mogelijk natuurlijk, maar dat hangt van heel veel dingen af. Maar dat is echt moeilijk te zeggen op dit moment. De leden stromen al binnen dus er is duidelijk behoefte aan met dat beruchte gat op rechts. Hopelijk kunnen wij een mooie winst verzilveren maar ik durf er nu geen cijfer aan te hangen.”

‘Daadkrachtige rechtse no-nonsense partij’
Nanninga zat tot voor kort voor FVD in de Eerste Kamer en Eerdmans stond hoog op de oorspronkelijke kandidatenlijst voor de Tweede Kamer. Maar zij hielden het voor gezien na een felle interne ruzie. Met veel andere prominenten vonden zijn dat partijleider Thierry Baudet veel te slap optrad tegen uitingen van antisemitisme en nazisympathieën bij de jongerenbeweging van FVD.

“We gaan door”, concludeert Nanninga, die eerder al had laten weten de oprichting van een nieuwe partij serieus te overwegen. Eerdmans voegt daar aan toe dat zij de afgelopen weken veel verzoeken hebben gekregen om “een daadkrachtige rechtse no-nonsense partij op te richten”.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Ex-FvD’ers Nanninga en Eerdmans samen verder

Bericht door King George »

Gekozen is voor de partijnaam JA21 dat volgens Nanninga voor het ‘Juiste Antwoord’ staat.
Dus niet voor Joost Annabel? [icon_lol.gif]
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Ex-FvD’ers Nanninga en Eerdmans samen verder

Bericht door King George »

Als het is om de groeps-app bij FvDJ dan hadden Annabel Nanninga en Joost Eerdmans zich al veel eerder kunnen bedenken. Ze hebben halfslachtig werk afgeleverd en dat is geen werk. Disqualified bij deze. Onder het valse alibi de groeps-app bij FvDJ hebben ze min of meer geprobeerd een coupe te plegen. En ik zou het geen eens een probleem hebben gevonden als er voor hun kandidatuur en hun voorgenomen koers gekozen zou worden om de Renaissancevloot van zinken of het FvD-gebouw van instorten te redden. So far so good. Maar dan hadden ze hun kandidatuur en hun voorgenomen koers moeten doorzetten en durven te laten overleggen aan de ledenraadpleging. Ik zou het zelfs logisch hebben gevonden dat als zij geen ledenmandaat zouden hebben gekregen zij alsnog hun eigen plan zouden hebben getrokken door te vertrekken, alsmede de andere leden van de "Vertrekkende Vier". Dat hebben ze niet gedaan en daarmee hebben ze ledenbedrog gepleegd. Het woord backstabben is niet eens misplaatst. En voor velen die tot voor kort om wat voor redenen dan ook Joost Eerdmans hoog hadden zitten gelet op zijn verdienstelijke inbreng bij de LPF, bij Leefbaar Capelle en bij Leefbaar Rotterdam is hij nu toch niet geloofwaardig meer. Dan moet hij concurreren met PVV, FvD en nog allerlei andere politieke avonturiers waarvan tot nu toe alleen Code Oranje wellicht kans maakt op parlementaire doorbraak. Aan klaplopers als Henk Otten en Henk Krol dicht ik geen schijn van kans op parlementaire doorbraak toe. En dan is het de vraag welke kaders hij zal weten aan te trekken. Ik raad JA21 in zo'n geval ten zeerste aan geen politiek asiel te gaan verlenen aan klaplopers met een Henk Ottengehalte. FvD zal met Thierry Baudet als lijsttrekker kans maken op 2 tot 4 TK-zetels. De jacht op de FvD-zetels gaat pas beginnen in 2023 als er in de Staten en in de Senaat hun zetels opnieuw op de politieke roulettetafel worden gelegd. Boekhoudkundig moet Thierry Baudet er maar van uitgaan de FvD-zetels in de Staten en in de Senaat als afgeschreven te beschouwen. Kans op nog een keer bij de PS-verkiezingen met FvD de grootste partij te worden zie ik niet gebeuren. FvD zal dan ongeveer net zo'n percentage stemmen halen als in 2021. Dan ontstaat dus het echte vacuüm. Een deel daarvan zal waarschijnlijk worden opgeslurpt door de PVV die het in 2019 relatief slecht deed en die gaan in ieder geval godzijdank niet naar de kartelpartijen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ex-FvD’ers Nanninga en Eerdmans samen verder

Bericht door Ariel »

’Conservatieve partij die rechts is maar wel met iedereen praat’

Joost Eerdmans en Annabel Nanninga willen meedoen met de Tweede Kamerverkiezingen. Met hun nieuwe partij JA21 doen de Forum-afsplitsers na de dramatische implosie van hun voormalige partij een nieuwe poging om het beruchte gat op rechts te dichten. „Als dit de rechtse jaren van Rutte waren, dan houd ik mijn hart vast voor de linkse jaren.”

Voor de ingang van het Amsterdamse stadhuis klit, ondanks de strenge lockdown, een mengelmoesje van linkse activisten bijeen. Zij pleiten voor meer opvanglocaties voor onder andere dakloze migranten. Hun luide kreten galmen over de verder uitgestorven gracht. Aan de kade staan Eerdmans en Nanninga. Ze vertellen hoe zij met JA21 de landelijke politiek willen binnendringen.

Wat maakt jullie anders dan andere initiatieven op rechts?
Eerdmans: „De naam JA21 staat voor het Juiste Antwoord. Maar je mag het ook lezen als de juiste aanpak, het juiste alternatief of het juiste adres. En natuurlijk is het een knipoog naar ’Joost’ en ’Annabel’. Maar het is ook positief bedoeld, om het optimisme uit te stralen voor een conservatieve partij op rechts.”

Nanninga: „We zijn natuurlijk geen progressieve partij, maar we willen wel een voorwaarts geluid brengen. Dus we zeggen wel ’ja’.”

Eerdmans: „Je ziet op rechts dat het maar niet lukt om aan boord te komen en de koers te veranderen. Rutte sluit migratieakkoord na migratieakkoord, stopt miljarden in de grabbelton van het klimaat. En dat waren nog de rechtse jaren van Rutte. Als dit de rechtse jaren waren, hou ik mijn hart vast over wat hij gaat doen als hij echt linksaf gaat. Hij heeft zichzelf veroordeeld tot een links kabinet. Want hij sluit de PVV uit en ja, FvD heeft zichzelf uitgesloten. Hij moet dus met Wopke Hoekstra naar Kaag of Klaver. Ik denk dat wij het alternatief kunnen zijn voor de rechtse kiezer. Een conservatieve partij die rechts is maar wel met iedereen praat. Zelfs met een klein aantal zetels, zoals CU er zes heeft, kunnen we het breekijzer zijn dat Nederland behoedt voor een links kabinet en Rutte weer naar rechts trekt.”

Dus jullie worden een soort FvD-light?
Beiden: „Hmm, nee.”

Nanninga: „Zo zou ik het niet zien. Met het programma van FvD is natuurlijk nooit iets mis geweest. Daarom hebben wij ons ooit aan die partij verbonden. De uitvoering van het programma is natuurlijk gigantisch verkwanseld. Baudet is alle controle verloren, over zichzelf vooral. En al die idiote complottheorieën rond corona, die staan niet in ons – haha, nou ik moet niet zeggen ’ons’ – die staan niet in het Forum-programma. Dat idiote gedoe met SS-appjes, dat staat niet in het Forum-programma. In tegendeel tot wat Baudet zelf denkt, dat het allemaal om hem draait, denk ik dat mensen juist op Forum hebben gestemd om het programma. Dus we gaan niet een soort light-versie opzetten. Tenzij je wilt zeggen ’zonder complottheorieën en dubieuze randjes’. Is dat light? Ik vind dat gewoon de nette versie van Forum.”

Er sluimerde al langer wat binnen FvD. Wat was voor jullie de druppel om weg te gaan?
Nanninga: „Dat vind ik best een belangrijk punt. Ik ben al anderhalf tot twee jaar intern bezig om dingen op te lossen, of te voorkomen dat er rare dingen werden gezegd. Vanaf de Provinciale Staten-verkiezingen in 2019 ging het bergafwaarts. Dat was een groot succes, dat juist berustte op die kernpunten van FvD. Vanaf dat moment is het snel, ook intern, een sektarische cultuur geworden. Er kwamen complottheorieën. Dit voorjaar speelde die hommeles met de jongeren-appgroepen, ik dacht dat dat toen was aangepakt. Maar een paar weken geleden bleek dus van niet. Ik heb steeds mijn onvrede kenbaar gemaakt.”

Wat werd er gedaan met uw kritiek?
Nanninga: „Een simpel voorbeeld: ik was heel ontevreden over de coronalijn van onze partij. Ik vond het complotterig. Toen heb ik tegen Thierry gezegd: luister, ga nou niet tussen die demonstranten staan, die Willem Engel-achtige types, er zitten ook allerlei extreemrechtse mensen tussen. Hij zei: ’Goed advies, dankjewel’. Letterlijk de dag erna loopt hij naar buiten en pakt-ie zo’n megafoon en gaat hij die mensen toespreken. Die ontsporing ging het laatste half jaar heel snel. En ik heb mezelf de laatste weken vaak afgevraagd: had ik eerder weg moeten gaan?”

Nou?
„Het is een aaneenschakeling van momenten, maar het is wel belangrijk om te weten: je probeert altijd eerst om het beter te maken. Vergelijk het met een slechte relatie of een slechte werkomgeving. Je gaat niet na één aanvaring direct weg. Ik heb intern nooit gezwegen, altijd kritiek geuit, en op een gegeven moment merkte ik dat ik op afstand werd gehouden door Thierry. Ook bij evenementen, daar werd ik in het laatste anderhalf jaar niet eens meer voor gevraagd. En ja, dit was wel het breekpunt: toen er weer zo’n ’aanpak’ op tafel kwam van die jongeren die helemaal nergens op sloeg. Toen dacht ik, nu houdt het op.”

Hoe hebben jullie de weken beleefd vanaf het moment dat de lijst met kandidaat-Kamerleden werd gepresenteerd?
Eerdmans: „Baudet dacht zelf ’ik ben groter dan de partij’ en het leek bijna alsof hij spijt begon te krijgen van alle andere mensen die om hem heen waren gaan staan. Fantastische mensen, en daar had hij steeds meer moeite mee. Het was een bedreiging voor hem, denk ik. Ik hoorde vorige week pas dat er bij de samenstelling van de lijst een uitruil was geweest: ik mocht van Baudet op plek 4 van de lijst maar dan moest Freek Jansen op plek 7 komen. In die zin heb ik dus mijn eigen monster gecreëerd, zou je kunnen zeggen.”

Nanninga: „Ik heb mensen huilend aan de telefoon gehad. Mensen die op de sportclub van hun kinderen met de nek werden aangekeken vanwege FvD en de steeds groter wordende reputatieschade die de partij met zich meebracht. Ik snap best dat je als krantenlezer denkt ’holy shit, ik zou geen dag langer bij zo’n club blijven’. Nee, natuurlijk niet, ik ook niet. Maar vergis je niet, een Statenlid in Friesland weet niet wat er op een borrel in Amsterdam gebeurt. En de Leidse wetenschapperskliek heeft natuurlijk geen weet van hoe er tekeer gegaan wordt tegen een fractie in Zeeland. Het heeft een speldenprik nodig en dan komt alles eruit. Die hele optelsom van gekke, radicale gedachten, de rare werksfeer intern. Een angstcultuur. Er kwamen bij mij veel mensen klagen. Dan dacht ik: zeg het ook zelf dan, stuur zelf een mailtje aan het bestuur, stuur een appje naar Thierry; maar mensen durfden gewoon niet. Ik heb wel van anderen gehoord dat ze heel erg werden afgeblaft. Senatoren werden als een kleine jongen in de hoek gezet.”

De afgelopen maanden liep het dus uit de hand. Delen jullie de analyse dat hij is ontspoord door corona, door de lockdown, dat hij mensen niet langer kon toespreken in volle zalen?
Eerdmans zucht: „Hij zei die laatste avond: ’Ik voel me helemaal niet meer thuis’. Hij dacht dat het niet zou stoppen. Mijn betoog was dat corona gelukkig een keer ophoudt, we krijgen een vaccin, er komt een medicijn. Maar de problemen van migratie en klimaat blijven wel. Toen zei hij: ’Nee, nee, Joost, je vergist je. Hugo de Jonge zal ons blijvend klein houden. We zullen nooit ontsnappen.’ Toen dacht ik: ’Oké?’ Daarna kwam hij met Soros op de proppen. Toen dacht ik echt ’dit kun je niet menen’.”

Nanninga: „Corona heeft zeker niet geholpen, maar die hele blauwdruk naar die cultuur, die is het afgelopen anderhalf jaar al gelegd. In de fractie alleen maar van die jonge aanbidders inhuren, dat is natuurlijk niet iets wat door corona komt. Die paranoïde leiderschapsstijl zat er altijd al in, en het versterkt zichzelf ook. Je bouwt je eigen echokamer en dat wordt steeds sterker.”

En het explodeerde dus op dat etentje?
Nanninga: „Ja, daar was ik niet bij.”

Eerdmans: „Nou dan heb je wat gemist.”

„Er is natuurlijk al veel over gezegd. Ik maakte de analyse dat 2019 succesvol was vanwege de thema’s die we al noemden, en Thierry zei: nee, nee, nee! Hij zei: het gaat me alleen maar om vrijheid en corona. En toen ook nog het antisemitisme er achteraan. Surreëel en verbijsterend om mee te maken wat daar gebeurde. Los van de aanval die hij op mij had vanwege de muziek, was het nogal onbevredigend hoe we uit elkaar gingen.”

Nanninga: „Ik wens hem niets slechts toe, maar dat hij de partij en alle mensen die daar hard voor werken zo heeft verkwanseld, dat neem ik hem echt kwalijk. Enerzijds voel ik een soort vrijheid om niet meer bij het Forum van Thierry te horen. Maar ik schaam me wel echt, ik voel me heel bezwaard tegenover al die mensen die erop gestemd hebben. Ik zie dan iemand voor me die ik ooit heb gesproken en daarvan denk ik ’goh, die gaat nu misschien nooit meer stemmen, die is nu zo teleurgesteld’. Ik snap dat wel.”

Inhoudelijk delen jullie vrijwel dezelfde punten als FvD. Maar een harde Nexit, is dat ook iets waar jullie voor pleiten?
Nanninga: „Een Nexit zoals de Brexit nu gaat willen we absoluut niet. Er is in Nederland ook helemaal geen meerderheid voor. Maar er is een intelligente tussenweg tussen wat Rutte nu laat zien en een harde scheiding.”

Eerdmans: „Ik zie twee problemen bij Europa: het monetair beleid, we geven alleen maar geld aan Zuid-Europa. Jean-Claude Juncker zei ooit: ’Bij Mark weet je dat hij uiteindelijk altijd bij het kruisje tekent’. En dat is ook zo, dat geldt ook altijd voor de VVD. Het tweede punt is migratie: 800.000 mensen erbij in de laatste tien jaar. Den Haag en Utrecht gecombineerd, dat is wat er binnenkomt aan niet-westerse allochtonen. We zijn te veel overgeleverd aan Brussel, de prioriteiten zijn verloren.”

Meneer Eerdmans, het is voor u inmiddels de achtste partij…
Eerdmans lacht: „Ik ben een volhouder…”

Waarom denkt u dat het nu wel gaat lukken?
Eerdmans: „Iedereen heeft zo z’n jeugdzondes, ik ben natuurlijk begonnen bij het CDA. Maar daarna ben ik eigenlijk altijd mijn idealen trouw gebleven, binnen één familie – het Fortuynisme. Dat begon bij de LPF waar onze partijleider werd vermoord. We waren toen allemaal, heel Nederland, verweesd. Ikzelf blijf knokken voor het idee, en het is niet makkelijk aan de rechterkant, maar ik geloof erin totdat het landelijk ook lukt. Ik vind het noodzakelijk voor ons land.”

Nanninga: „Ik wil me niet meten aan de grote man, maar Winston Churchill zei het heel mooi: Walking with destiny. Dat je dat gevoel hebt van een soort perfect storm van de tijdsgeest, en je eigen capaciteiten…”

Eerdmans: „Terwijl dit geen jarenplan is geweest. Een maand geleden hadden wij hier zo niet gezeten. Dit voelt een beetje alsof het zo had moeten zijn.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Ex-FvD’ers Nanninga en Eerdmans samen verder

Bericht door Pilgrim »

LOLWUT! JA21 blijkt kleine zusje van VVD te zijn: vóór klimaatreligie, vóór coronagekte en vóór EU-leger

Door Michael van der Galien, 20 januari 2021

Afbeelding

In gesprek met Dit Is De Dag zegt Annabel Nanninga van JudassenAlliantie21 — sorry, ik bedoel ‘JuisteAntwoord21’ — dat haar nieuwe partij écht geen “FVD maar dan zonder Thierry Baudet” is. Nou, dat klopt. Wat het dan wel is? Een VVD zonder Mark Rutte.

“Onze ideeën zijn gebaseerd op feiten, op realisme en wij willen er ook echt iets in bereiken,” zegt Nanninga desgevraagd waarmee ze impliceert dat de standpunten van FVD, waar zij zich jaren voor inzette, volgens haar niet gebaseerd zijn op feiten en realisme. Merkwaardig. Ze was immers maar wat trots en blij dat ze voor FVD in de Gemeenteraad van Amsterdam kon gaan zitten, en zelfs in de landelijke Senaat.

Hoe dan ook. Ze gaat verder: “Wij verlagen ons niet tot complottheorieën. We gaan geen wetenschappelijke strijd aan over klimaat of corona.”

Met andere woorden, Nanninga en Eerdmans accepteren het narratief van het linkse establishment: dat klimaatverandering echt is en veroorzaakt wordt door mensen, en dat het coronavirus Ebola 2.0. is en het halve continent kan wegvagen in een replay van de pest van weleer. Ze willen alleen met elkaar ‘in debat’ over de vraag of je heel harde maatregelen moet nemen om beide te bestrijden of net iets minder harde maatregelen.

Nou, nou, zo, zo, dat is wel even een belangrijke toevoeging aan de politiek hoor.

Dat is allemaal al erg genoeg, maar wacht! Ze doen er nóg een schepje bovenop. Want nu de voormalige Europese fractie van FVD zich heeft aangesloten bij JA21 voelen Rob Rooken en Derk Jan Eppink zich ook niet langer gebonden aan de EU-kritische houding van hun oude partij. Tot voor kort ‘vonden’ ze nog dat individuele lidstaten maatregelen moesten nemen om hun eigen grenzen te beschermen, maar opeens is het roer omgezet. Jawel, de ‘JA21’ers’ vinden opeens dat Frontex het allemaal moet oplossen. Meer, meer, meer middelen en bevoegdheden naar Frontex, aldus meneertje Rooken:

We cannot encourage and reward those who smuggle human beings or facilitate illegal immigration. We have to close the routes; plug the holes.
The @EU_Commission & @EUCouncil must provide @Frontex the resources it needs to return illegal migrants
ECR MEP @rooken | #EPlenary pic.twitter.com/nU8zF8Kugi

— ECR Group (@ecrgroup) January 19, 2021
Iedereen op rechts vindt dat illegale immigratie aangepakt moet worden, maar alleen eurofielen denken dat dit aan de EU is in plaats van aan lidstaten zelf... en alleen heel érge eurofielen willen vervolgens flink ‘investeren’ in Frontex, wat feitelijk neerkomt op een half Europees leger.

Het hoge woord is eruit: JA21 is inderdaad geen FVD light. Het is het lelijke, minder intelligente, jongere zusje van de VVD.

https://www.dagelijksestandaard.nl/2021 ... um=twitter
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Ex-FvD’ers Nanninga en Eerdmans samen verder

Bericht door King George »

Het hoge woord is eruit: JA21 is inderdaad geen FVD light. Het is het lelijke, minder intelligente, jongere zusje van de VVD.
Niets aan toe te voegen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

JA21

Bericht door Pilgrim »

Pats! Hans Wiegel veegt de vloer aan met JA21: ‘Oplichters!’

Door Michael van der Galien, 6 februari 2021


In zijn column voor de papieren versie van De Telegraaf laat oud-VVD-leider Hans Wiegel werkelijk geen spaan heel van het rapaille van JA21 dat wegging bij FVD maar wel lekker bleef zitten op hun zetels in de Eerste Kamer, het Europees Parlement en in verschillende Statenfracties. Of, zoals ze ook genoemd worden, JudassenAlliantie21. Volgens de liberaal zijn deze mensen niets meer of minder dan “oplichters.” Hij heeft dus werkelijk een broertje dood aan ze.

Het leuke van Hans Wiegel is dat hij altijd de moed heeft gehad zijn mening helder te verwoorden. Voor deze man geen “oeps, ik moet dat niet zeggen.” Nee, hij vindt iets, en dan zul je het weten ook. Natuurlijk is dat des te mooier omdat zijn mening vaak hard anti-links is… en hij met grote regelmaat zelfs ingaat tegen de heersende mening van de top van zijn eigen partij, de VVD.

Afijn, in zijn laatste column (helaas alleen te lezen voor abonnees op de website van De Telegraaf bij De Krant) begint Wiegel met een mooi compliment aan het adres van Geert Wilders, die hij één van de beste Kamerleden van het moment noemt. Daarna gaat hij over op een beschouwing op de andere partijen. “Bijzonder is Forum voor Democratie. Kort gezegd: Thierry Baudet,” schrijft Wiegel terecht.”

“Bij de Statenverkiezingen, een paar jaar terug, de grootste partij. Allerlei lieden, die hun positie te danken hadden aan Thierry Baudet, hebben hun zetels gewoon gestolen: oplichters!”

Zo. Die kan JA21 in haar (enorm grote) broekzak steken. Met een kusje erbij van Hans Wiegel. En nee hij noemt ze niet specifiek bij naam, maar het is overduidelijk dat hij het over hen heeft.

https://www.dagelijksestandaard.nl/2021 ... plichters/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: JA21

Bericht door Ariel »

Spanningen nemen toe bij JA21: 'Annabel Nanninga was stoorzender bij FVD en nu weer bij JA21

'Stoorzender Annabel Nanninga zorgt voor onrust' - Interne ruzies en gedoe bij JA21

Annabel Nanninga ligt bepaald niet goed bij haar partijgenoten van JA21. Ze ligt in de clinch met zowel Joost Eerdmans als met Nicki Pouw-Verweij. Dat zeggen goed ingevoerde bronnen tegen De Dagelijkse Standaard.

Het gaat de laatste tijd steeds minder bij JA21. De partij van Joost Eerdmans en Annabel Nanninga deed het initieel goed - met name in de peilingen. En ook nu zie je dat Eerdmans en Nanninga van harte welkom zijn bij de kartelmedia.

Maar sinds een piek een jaar geleden ofzo gaat het langzaam maar zeker slechter met JA21. En dat heeft effect op de cultuur aldaar. Want goed ingevoerde bronnen zeggen tegen De Dagelijkse Standaard dat het intern bijzonder onrustig is. De spanningen nemen toe. Dagelijks.

Er zijn twee problemen. Het eerste probleem is de neerwaartse spiraal van JA21 in de peilingen én de publieke conceptie. De JA21'ers zien dat hun partij er eigenlijk niet meer echt toe doet. JA21 wordt totaal ondergesneeuwd door, met name, BBB. Dat zit de dames en heren zogenaamde 'rechtse liberalen' (kuch, lol) dwars.

Maar er is nog een probleem; een probleem dat serieuze repercussies kan hebben voor de partij: Annabel Nanninga was namelijk niet alleen een stoorzender bij FVD tijdens haar tijd bij die partij, maar vervult dezelfde rol bij JA21.

Zij en Eerdmans liggen met elkaar overhoop. Hun geruzie komt vooral doordat, hoewel Eerdmans natuurlijk een principeloze kneus is, hij wel degelijk iets van politiek gevoel heeft. Hij begrijpt beter wat rechtse kiezers denken en wil daar rekening meehouden.

Nanninga, aan de andere kant, wil eigenlijk volledig meegaan met het heersende narratief op álle onderwerpen - maar dan met 'beleidsmatig andere keuzes' die feitelijk wel toewerken naar hetzelfde doel. Zo moeten we ook het wanstaltige interview zien dat NU.nl onlangs publiceerde met Nanninga en Eerdmans. Nanninga zei daarin dingen die politiek gewoon onnozel waren. Bijvoorbeeld, ze noemde iedereen die niet honderd procent meegaat met het klimaatgeneuzel een "klimaatwappie."

Ook liggen Nanninga en Tweede Kamerlid Nicki Pouw-Verweij elkaar niet goed. Dat is niet eens zo gek, aangezien Verweij een christen-conservatief is en Nanninga... nou ja, niet. Meer een soort van TPO-rechtsliberaal met een enorme hekel aan alles en iedereen dat religie van invloed wil laten zijn op het persoonlijk leven én de politiek.

Daarnaast schopt Nanninga met grote regelmaat ruzie, is De Dagelijkse Standaard verteld, met andere prominente leden van de partij als ze het ergens niet mee eens is. Zo is zij keihard pro-vaccins (waag het eens daar iets van te vinden!). JA-21 Europarlementariër Rob Roos is daarentegen behoorlijk kritisch en laat dat merken ook.

Nanninga's maatjes van GeenStijl kwamen vorig jaar meteen met een boos artikel - met de gevleugelde titel: "JA21 vol op wappie-orgel over vaccinacties" - toen Roos na een Covid-hoorzitting vaststelde dat de Pfizer-directeur had toegegeven dat hun vaccins nooit getest waren op "verspreiding" van het virus. Vervolgens kwam er toen een update van dat artikel: "Kamerfractie JA21 steunde debataanvraag Van Haga. Doei 'redelijk rechts'."

Toen dat voor interne onrust zorgde (GeenStijl deed even het vuile werk voor Nanninga) voelde Pouw-Verweij - die al een hekel had aan Nanninga - zich gedwongen om op Twitter iets van bakzeil te halen. Het was natuurlijk een publieke afgang voor Verweij. Eentje waarvoor ze Nanninga niet dankbaar was en is.

Steun DDS op BackMe: alleen via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende houden en het mediakartel aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze zware economische tijden.

Hoewel Roos bepaald niet de favoriet is van Nanninga gaat hij overigens stug door met zijn werk tegen Pfizer. Heel goed hoor. Alleen is dat natuurlijk tegen het zere been van Nanninga. Die kan zijn bloed ondertussen wel drinken.

En dit zijn maar een paar voorbeelden die DDS achter de schermen gegeven zijn. Het algemene beeld dat geschapen wordt is duidelijk: het is onrustiger bij JA21 dan het ooit geweest is. Het botert niet tussen Nanninga en Eerdmans... en eigenlijk gewoon niet tussen Nanninga en de rest. De kans is groot dat dit op termijn - of misschien al heel snel - voor serieuze problemen zorgt bij de partij.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: JA21

Bericht door King George »

DDS is dan wel heel erg FvD-gezind. Maar goed nieuws is het niet. Kiezers houden niet van gedoe in een partij. En daarvoor verlieten juist de vertrekkende vier FvD.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12509
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: JA21

Bericht door sjun »

Ik heb ik niet het idee dat Annabel Nanninga echte oppositie biedt. Maar gezien het hier (nog) een democratie schijnt te zijn mogen de mensen ook gewoon op haar stemmen. Wie echte veranderingen wil, te beginnen met soevereiniteit in eigen land en verbreken van de banden met de corrupte WHO kan wat mij betreft beter verder kijken.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: JA21

Bericht door Ariel »

King George schreef:
ma mar 06, 2023 3:25 pm
DDS is dan wel heel erg FvD-gezind. Maar goed nieuws is het niet. Kiezers houden niet van gedoe in een partij. En daarvoor verlieten juist de vertrekkende vier FvD.
Daar heb jij gelijk in. Ik was altijd positief over Annabel, en ik weet niet of DDS bezig is om Annabel zwart te maken. :nietverstaan:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: JA21

Bericht door Ariel »

Het zal toch niet? Ook heibel in de tent bij JA21? :shock:
Prominente JA21’ers halen uit in brandbrief naar eigen partij: ’Geen gezonde cultuur’

Het broeit bij JA21, de partij van Joost Eerdmans en Annabel Nanninga. In een brandbrief aan het partijbestuur slaan prominente JA21’ers – onder wie Tweede Kamerleden – alarm over het gebrek aan partijdemocratie. Ook vinden zij het onduidelijk waar JA21 precies voor staat. „Het resultaat bij de Statenverkiezingen was gewoon slecht, dit gaat echt niet goed.”

De brandbrief is ondertekend door een grote groep JA21-leden, onder wie Tweede Kamerleden Nicki Pouw-Verwij en Derk Jan Eppink en Europarlementariër Rob Roos. Zij beklagen zich over het partijbestuur, dat te weinig zou doen met eerdere kritiek op de manier waarop JA21 wordt gerund. In de brief – die op 15 april in een ledenvergadering wordt besproken – staat dat er geen sprake is van een ’gezonde partijcultuur’ en dat JA21 hoognodig ’moet doorgroeien naar volwassenheid’.

Dat ook Tweede Kamerleden de brief ondertekenen, is saillant. Het toont aan dat er tot op het hoogste niveau onvrede is binnen de partij. „Er staan dingen in die brief die ik zo niet zou zeggen”, laat partijleider en fractievoorzitter Joost Eerdmans weten aan De Telegraaf. Hij noemt de toon van de brief ’erg negatief’.

Niet op één lijn
Wat dat betreft zit hij niet op één lijn met zijn collega-Kamerleden Pouw-Verweij en Eppink. „Ik zou die toon niet kiezen, daarom staat mijn naam er ook niet onder”, zegt Eerdmans. De partijleider is het naar eigen zeggen wél eens met de voorstellen die in de brief worden gedaan om de partij – die eind 2020 werd opgericht na afsplitsing van Forum voor Democratie – te professionaliseren. „Ik zie dit als aansporingen om de partij verder uit te bouwen”, aldus Eerdmans.

JA21 won weliswaar bij de Provinciale Statenverkiezingen, maar de winst was minder groot dan gehoopt. De partij komt binnenkort met drie zetels in de Eerste Kamer, waar het er nu nog zeven heeft. „Het resultaat bij de Statenverkiezingen was gewoon slecht”, zegt JA21-lid Ted Dinklo, een van de ondertekenaars van de brandbrief. „Dit gaat niet goed. We moeten zaken echt anders gaan regelen.”

Onduidelijk
Volgens Dinklo, voormalig Statenlid in Utrecht, was het in de verkiezingen onduidelijk waar JA21 voor stond. „Het ging veel over immigratie, terwijl kiezers zich ook zorgen maken over de inflatie en stikstof. Dat miste ik in de campagne.” Of hij vindt dat Eerdmans en senaatsfractievoorzitter Nanninga steken hebben laten vallen, wil Dinklo niet zeggen. „Dat gaan we intern bespreken”, zegt hij.

Dat JA21 geen grote verkiezingszege heeft geboekt bij de Statenverkiezingen, komt volgens Eerdmans vooral door de enorme opkomst van electorale concurrent BBB. „Caroline van der Plas heeft alles opgegeten”, zegt Eerdmans. „In het BBB-geraas mogen wij dik tevreden zijn.”

Meevallen
Tweede Kamerlid Pouw-Verweij vindt het wel meevallen met de kritische toon van de brandbrief, zo laat zij weten. „Het zijn constructieve voorstellen”, stelt ze. Volgens Kamerlid Eppink ’valt er weinig te zeggen’ over de door hem ondertekende brief. Wel wil hij kwijt dat binnen JA21 een ’inhaalslag’ nodig is. „We staan in een nieuw politiek landschap en moeten er klaar voor zijn”, meldt Eppink.

De kritische JA21’ers willen dat er een partijraad met volksvertegenwoordigers wordt opgericht, die meerdere keren per jaar de koers van JA21 bespreekt. „Dat vind ik prima”, reageert partijleider Eerdmans. „Dan eten we een lekker biefstukje in Van der Valk en dan praten we over dingen.” Ook erkent de partijleider dat de interne partijdemocratie kan worden verbeterd.

Zo is nu de echtgenote van Eerdmans penningmeester van de partij. Zij wordt over twee weken vervangen. JA21’ers vinden dat leden nog te weinig te zeggen hebben over de samenstelling van het partijbestuur. „Wij zijn een startup”, zegt Eerdmans daarover. „Na ons vertrek bij FvD hebben Annabel Nanninga en ik in korte tijd een partij uit de grond gestampt. Er zijn zeker verbeterpunten, daar werken we nu hard aan.”

’Kritiek altijd welkom’
JA21-partijvoorzitter Adrien de Boer zegt dat ’kritiek bij JA21 altijd welkom is’. „Dat hoort bij onze jonge partij die nog volop in opbouw is”, reageert hij. „Het bestuur ziet ook ruimte voor verbetering. We moeten de voorstellen nog goed bestuderen, maar ze lijken op het eerste gezicht in lijn met de richting die we vorig jaar zijn ingeslagen.”

Dat de Tweede Kamerfractie van JA21 intern verdeeld lijkt te zijn, is niet voor het eerst. Zo stemde de driekoppige fractie vorig jaar verschillend bij een motie van wantrouwen tegen minister Hugo de Jonge: Eerdmans stemde tegen, maar Eppink en Pouw-Verweij waren voor. De partij verklaarde daarover later dat JA21 ’geen rigide fractiediscipline’ kent. „Bij ons wordt er, zoals het hoort in een open politieke cultuur, ook intern gediscussieerd en gedebatteerd”, zeiden Eerdmans en Nanninga toen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: JA21

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
wo mar 29, 2023 7:54 pm
Ook vinden zij het onduidelijk waar JA21 precies voor staat.
Ja. Wie op die partij heeft gestemd, heeft niet uit principe gestemd. Want die partij staat nergens voor, net zo min als de BBB. Laat dat een les zijn voor de TK-verkiezingen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: JA21

Bericht door King George »

Ariel schreef:
wo mar 29, 2023 7:54 pm
Het zal toch niet? Ook heibel in de tent bij JA21? :shock:
Prominente JA21’ers halen uit in brandbrief naar eigen partij: ’Geen gezonde cultuur’

Het broeit bij JA21, de partij van Joost Eerdmans en Annabel Nanninga. In een brandbrief aan het partijbestuur slaan prominente JA21’ers – onder wie Tweede Kamerleden – alarm over het gebrek aan partijdemocratie. Ook vinden zij het onduidelijk waar JA21 precies voor staat. „Het resultaat bij de Statenverkiezingen was gewoon slecht, dit gaat echt niet goed.”
Spoiler! :
De brandbrief is ondertekend door een grote groep JA21-leden, onder wie Tweede Kamerleden Nicki Pouw-Verwij en Derk Jan Eppink en Europarlementariër Rob Roos. Zij beklagen zich over het partijbestuur, dat te weinig zou doen met eerdere kritiek op de manier waarop JA21 wordt gerund. In de brief – die op 15 april in een ledenvergadering wordt besproken – staat dat er geen sprake is van een ’gezonde partijcultuur’ en dat JA21 hoognodig ’moet doorgroeien naar volwassenheid’.

Dat ook Tweede Kamerleden de brief ondertekenen, is saillant. Het toont aan dat er tot op het hoogste niveau onvrede is binnen de partij. „Er staan dingen in die brief die ik zo niet zou zeggen”, laat partijleider en fractievoorzitter Joost Eerdmans weten aan De Telegraaf. Hij noemt de toon van de brief ’erg negatief’.

Niet op één lijn
Wat dat betreft zit hij niet op één lijn met zijn collega-Kamerleden Pouw-Verweij en Eppink. „Ik zou die toon niet kiezen, daarom staat mijn naam er ook niet onder”, zegt Eerdmans. De partijleider is het naar eigen zeggen wél eens met de voorstellen die in de brief worden gedaan om de partij – die eind 2020 werd opgericht na afsplitsing van Forum voor Democratie – te professionaliseren. „Ik zie dit als aansporingen om de partij verder uit te bouwen”, aldus Eerdmans.

JA21 won weliswaar bij de Provinciale Statenverkiezingen, maar de winst was minder groot dan gehoopt. De partij komt binnenkort met drie zetels in de Eerste Kamer, waar het er nu nog zeven heeft. „Het resultaat bij de Statenverkiezingen was gewoon slecht”, zegt JA21-lid Ted Dinklo, een van de ondertekenaars van de brandbrief. „Dit gaat niet goed. We moeten zaken echt anders gaan regelen.”

Onduidelijk
Volgens Dinklo, voormalig Statenlid in Utrecht, was het in de verkiezingen onduidelijk waar JA21 voor stond. „Het ging veel over immigratie, terwijl kiezers zich ook zorgen maken over de inflatie en stikstof. Dat miste ik in de campagne.” Of hij vindt dat Eerdmans en senaatsfractievoorzitter Nanninga steken hebben laten vallen, wil Dinklo niet zeggen. „Dat gaan we intern bespreken”, zegt hij.

Dat JA21 geen grote verkiezingszege heeft geboekt bij de Statenverkiezingen, komt volgens Eerdmans vooral door de enorme opkomst van electorale concurrent BBB. „Caroline van der Plas heeft alles opgegeten”, zegt Eerdmans. „In het BBB-geraas mogen wij dik tevreden zijn.”

Meevallen
Tweede Kamerlid Pouw-Verweij vindt het wel meevallen met de kritische toon van de brandbrief, zo laat zij weten. „Het zijn constructieve voorstellen”, stelt ze. Volgens Kamerlid Eppink ’valt er weinig te zeggen’ over de door hem ondertekende brief. Wel wil hij kwijt dat binnen JA21 een ’inhaalslag’ nodig is. „We staan in een nieuw politiek landschap en moeten er klaar voor zijn”, meldt Eppink.

De kritische JA21’ers willen dat er een partijraad met volksvertegenwoordigers wordt opgericht, die meerdere keren per jaar de koers van JA21 bespreekt. „Dat vind ik prima”, reageert partijleider Eerdmans. „Dan eten we een lekker biefstukje in Van der Valk en dan praten we over dingen.” Ook erkent de partijleider dat de interne partijdemocratie kan worden verbeterd.

Zo is nu de echtgenote van Eerdmans penningmeester van de partij. Zij wordt over twee weken vervangen. JA21’ers vinden dat leden nog te weinig te zeggen hebben over de samenstelling van het partijbestuur. „Wij zijn een startup”, zegt Eerdmans daarover. „Na ons vertrek bij FvD hebben Annabel Nanninga en ik in korte tijd een partij uit de grond gestampt. Er zijn zeker verbeterpunten, daar werken we nu hard aan.”

’Kritiek altijd welkom’
JA21-partijvoorzitter Adrien de Boer zegt dat ’kritiek bij JA21 altijd welkom is’. „Dat hoort bij onze jonge partij die nog volop in opbouw is”, reageert hij. „Het bestuur ziet ook ruimte voor verbetering. We moeten de voorstellen nog goed bestuderen, maar ze lijken op het eerste gezicht in lijn met de richting die we vorig jaar zijn ingeslagen.”

Dat de Tweede Kamerfractie van JA21 intern verdeeld lijkt te zijn, is niet voor het eerst. Zo stemde de driekoppige fractie vorig jaar verschillend bij een motie van wantrouwen tegen minister Hugo de Jonge: Eerdmans stemde tegen, maar Eppink en Pouw-Verweij waren voor. De partij verklaarde daarover later dat JA21 ’geen rigide fractiediscipline’ kent. „Bij ons wordt er, zoals het hoort in een open politieke cultuur, ook intern gediscussieerd en gedebatteerd”, zeiden Eerdmans en Nanninga toen.
Heb je net zetels in de Staten en in de Senaat en vormbehoud getoond t.o.v. van de TK-verkiezingen waarmee je gerust tevreden kan zijn, gelet op de concurrentie van BBB, krijg je dit soort gedoe in de partij. Kiezers staan niet te wachten op dit soort gedoe. Kiezers willen dat de vertegenwoordigers met wijsheid en professionaliteit werkbare teams gaan formeren.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: JA21

Bericht door King George »

En bij DDS denken ze dat JA21 hier achter zit. Ik denk van niet. FvD heeft JA21 niet nodig om verder te imploderen. Blijft zonde hoe FvD het goud wat het eens om handen had in stront heeft doen veranderen. Er is teveel gebeurd dat het met FvD niet meer goed komt. Zonde, want FvD had eens potentie en niet zo'n beetje ook. Het is het goed recht van DDS om achter FvD te blijven staan, maar denken dat JA21 hier achter zit is paranoia.

Zwakzinnige media en laf JA21 vallen Thierry Baudet aan: 'Grensoverschrijdend gedrag!'

Het is weer eens zover! De zoveelse laffe aanval van de media op Thierry Baudet. Dit keer laten die media zich daarvoor voor het karretje spannen van JA21. Want opeens zijn er 'heel veel' JA21'ers die klagen over 'grensoverschrijdend gedrag!' van Thierry Baudet. Zo zou hij jaren geleden onder meer boos zijn geweest en dat hebben laten merken. Bah! Vreselijk!


Dat ze bij JA21 echt met de handen in het haar zitten werd gisteravond wel heel duidelijk. Want het AD publiceerde een 'artikel' over 'nieuws' dat Thierry Baudet 'grensoverschrijdend gedrag' zou hebben vertoond jaren geleden. Zo was hij onder meer boos geworden op slecht presterende medewerkers, houdt hij van een glaasje wijn, en maakt hij op WhatsApp soms (ook seksueel getinte) grappen.

Jongens toch! Nou, nou! De eerste werkgever en werknemer die zich niet 'schuldig' maakt aan dit soort gedrag mag nu zijn vinger in de lucht steken. Niemand? Ah. Dat dacht ik al. Want in een normale wereld, waarin we te maken hebben met normale mensen, worden mensen weleens boos op elkaar en maken ze weleens onsmakelijke grappen. Sterker nog, zeker in Nederland is dat soort gedrag volkomen normaal - overal, op de werkvloer, in vriendenkringen, etc.

Maar wat de media betreft is het natuurlijk HeEl GrOoT nIeUwS! Het zal een nieuwe poging zijn om Baudet weg te krijgen als leider van FVD. Maar waarom? Wat hebben de media daaraan?

Nou, die vinden het gewoon altijd leuk om een schedel op te eisen. Dat is een soort van hobby voor ze.

Maar ze doen dat in samenwerking met een partij die a) daar van hoopt te profiteren en die b) wraak wil nemen. Het verhaal komt namelijk uit de koker van het laffe JA21.

Hoe ik dat weet? Omdat twee mensen met naam en toenaam genoemd worden: Tom Gorny en Eva Vlaardingerbroek. Zowel Horny als Vlaardingerbroek zijn jaren geleden uit FVD gestapt samen met Nanninga en Eerdmans. Vlaardingerbroek werd daarna afgedankt door die zwakzinnigen, maar Gorny mocht wel lekker meedoen.

Ondertussen is er natuurlijk heel veel onrust bij JA21 zelf, waar twee partijen lijnrecht tegenover elkaar staan: de liberale opportunisten van Eerdmans en Nanninga aan de ene kant (hoewel die ook weer met elkaar in de clinch liggen), en de conservatieve groep van Nicki Pouw-Verweij en Rob Roos aan de andere kant. Tegelijkertijd verliest JA21 steeds meer in de peilingen, waardoor de partij nu eigenlijk net zo groot is als FVD; de partij die ze helemaal leeg dachten te kunnen zuigen als ze voor zichzelf begonnen.

Dus wat doen ze? Ze proberen de aandacht daarvan af te leiden en ondertussen ook nog even wraak te nemen omdat FVD bepaald niet positief is over JA21. Daarom komen al die JA21'ers - gek genoeg werd niet vermeld door het AD en andere media als Nu.nl dat de bronnen nu actief zijn voor een concurrerende partij - nu met jankverhalen over hoe vre-se-lijk Thierry Baudet zich soms gedraagt.

Het grappigste is natuurlijk dat dit de FVD achterban totaal niet boeit. Die vinden het of volstrekt irrelevant of geloven er sowieso niets van omdat het de zoveelste persoonlijke aanval is van de media en JA21 op Baudet.

Overigens vraag ik me wel af: mag Baudet nu, net als Tom Egbers en Jack van Gelder, overal langskomen bij de NPO én de commerciële omroepen om zich te verdedigen? Nee he?
https://www.dagelijksestandaard.nl/politiek/zwakzinnige-media-en-laf-ja21-vallen-thierry-baudet-aan-grensoverschrijdend-gedrag
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: JA21

Bericht door Ariel »

Woede tijdens ledenvergadering JA21: ’Helaas worden kritische denkers buitenspel gezet’

JA21 moet ’professioneler en democratischer’ worden. Voorstellen om dat voor elkaar te krijgen zijn na gemor door het partijbestuur omarmd. Desondanks klonk tijdens een ledenvergadering in Amersfoort andermaal felle kritiek op de partij van Eerdmans en Nanninga. „Kritische denkers worden buitenspel gezet.”

In de Prodentfabriek in Amersfoort stond de ledenvergadering vooral in het teken van een brandbrief die onlangs door kritische leden aan het bestuur is gestuurd. Zij beklagen zich over het partijbestuur, dat te weinig zou doen met eerdere kritiek op de manier waarop JA21 wordt gerund. In de brief staat dat er geen sprake is van een ’gezonde partijcultuur’ en dat JA21 hoognodig ’moet doorgroeien naar volwassenheid’.

Ook tijdens de ALV – waar zo’n 230 stemmende leden aanwezig waren – kreeg het bestuur van sommige prominente JA21-leden de wind van voren. „Helaas worden kritische denkers buitenspel gezet”, fulmineerde Europarlementariër Roos. Hij beklaagde zich over gebrek aan transparantie en dubbelfuncties. „Dat blijkt de ruggengraat van onze partij te zijn.” Roos vertelde blij te zijn dat het bestuur voorstellen om dat te verbeteren nu omarmt, maar wil wel dat er haast wordt gemaakt.

Volgens Tweede Kamerlid Eppink moet JA21 ’een inhaalslag maken’. „We kunnen verbeteringen niet langer uitstellen, want dan komen we onszelf tegen. Daarom is het nodig om dat nu te doen, zo snel mogelijk.” Ook Kamerlid Pouw-Verweij hamert op meer inspraak voor leden en professionalisering. „Leden moeten meer inspraak krijgen. Als iedereen van de noodzaak is overtuigd, scheelt dat de helft.”

Dubbele petten
Volgens voormalig Statenlid Ransijn is partijleider Eerdmans een storende factor. „Ik heb het idee dat hij op de rem staat, we moeten juist gas geven.” Oud-Statenlid Dinklo: „We moeten van die rem af, wij kunnen alleen maar de grootste worden als we intern een goede democratische structuur hebben. We achten het noodzakelijk dat een bredere groep moet betrokken worden bij belangrijke besluiten. Het voorkomen van dubbele petten draagt hier ook aan bij.” De kritiek zorgde bij sommige leden voor emoties.

Partijleider Eerdmans probeerde bij aanvang de angel eruit te halen door begrip te tonen voor kritiek en voorstellen die daaruit voortkomen. „Er mag verschil van mening zijn, wij willen luisteren naar elkaar. Ik ben het eens met de resoluties, dat zijn heel goede voorstellen.” Eerdmans probeerde gemor binnen zijn partij te sussen. „Ik denk dat het heel goed is dat er leden zijn die zeggen: er moet meer gas op.”

Hij probeerde uit te leggen waarom er soms minder haast wordt gemaakt dan kritische leden willen. „Je moet niet te snel en te hard vliegen.” De voorstellen om professioneler en democratischer te worden, werden allemaal door een ruime meerderheid aangenomen. Ook JA21-voorzitter De Boer toonde daar begrip voor.

Winst minder groot
Volgens partijleider Eerdmans is kritiek op de verkiezingsuitslag echter niet terecht. Hij deelt niet dat zijn partij een tegenvallend resultaat heeft gehaald bij de Provinciale Statenverkiezingen. „Ik laat mij niet vertellen dat het een slechte uitslag was op 15 maart.”

Eerdmans: „Aan die rechterkant zijn ook verliezers, maar wij gaan in de Eerste Kamer van nul naar drie.” JA21 won weliswaar bij de Provinciale Statenverkiezingen, maar de winst was minder groot dan gehoopt. De partij komt binnenkort met drie zetels in de Eerste Kamer.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

JA21 en de ontoerekeningsvatbare ruzie zoekende mens

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding

Volgens mij was er 70 jaren geleden ook al iemand die grensoverschrijdend gedrag toonde en niet zo'n klein beetje ook.

En moet je nu zien. Door toedoen van de gestoorde ex opgevoede communiste Angela Merkel mocht heel vluchtend islamitisch Azië en Afrika naar Europa komen. Dat pokkenwijf verdomde het, om ruggenspraak te houden via een referendum zoals dit in het neutrale land Zwitserland gebruikelijk is, onder de 447 miljoen inwoners binnen de EU om te vragen wat zij van haar onnadenkende uitspraak vinden. Zij sprak voor haar beurt de brutale woorden ingegeven door door communistische mentaliteit, mede ontleend aan het dictatoriale fascisme:

"Wir schaffen es."

En zoals een overgrote meerderheid van Europa achter Hitler ging staan, zo klampen de Europese lidstaten zich nu vast aan wat onomkeerbaar afstevent op

De ondergang van Europa

omdat geen land, behalve Engeland, de moed had uit de EU te treden. Maar ook voor Engeland is het al te laat. TEVEEL MOHAMMEDANEN (vies schadelijk woord voor moslims) in het land dat eens rijk was aan een christelijke cultuur van kunst, architectuur, wetenschap en vooruitgang.

Met Allah akbar in het verschiet worden de poorten naar de hel geopend voor niet moslims. Tenminste, als we de Koran moeten geloven wat moslims ons voorschrijven.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: JA21

Bericht door Ariel »

JA21 stroomt verder leeg: ook Derk Jan Eppink niet opnieuw verkiesbaar

De top van JA21 stroomt verder leeg. Derk Jan Eppink, de nummer drie van JA21 in de Tweede Kamer, kondigt aan na de verkiezingen niet terug te zullen keren als parlementariër voor JA21. Onlangs kondigde ook Kamerlid Nicki Pouw-Verweij (de huidige nummer twee) al aan zich niet opnieuw te kandideren voor de partij bij de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen.

Het broeit al langer bij de partij die in de Tweede Kamer geleid wordt door Joost Eerdmans. Zo ondertekenden zowel Eppink als Pouw-Verweij begin dit jaar een brandbrief waarin prominente leden alarm sloegen over het gebrek aan partijdemocratie. Eppink hamerde tijdens de laatste ledenvergadering op een ’inhaalslag’ die in zijn ogen nodig is. „We kunnen verbeteringen niet langer uitstellen, want dan komen we onszelf tegen. Daarom is het nodig om dat nu te doen, zo snel mogelijk.”

Eppink zal daar geen deel meer van uitmaken. „Tijdens de vakantie ben ik tot de slotsom gekomen dat ik me niet herkiesbaar stel bij de Tweede Kamer verkiezingen voor JA21”, schrijft Eppink vrijdagavond. „Ik vind samenwerking op de rechterzijde erg belangrijk, en wil daartoe oproepen. Ik wens iedereen binnen JA21 het beste. Dank voor de prettige tijd.” Zijn collega Pouw-Verweij noemt het vertrek van Eppink „een aderlating voor JA21, met name voor de conservatieve flank. Hiermee gaat een geweldig politicus voor de partij verloren.”

JA21 laat via X weten dat Eppink een parlementariër was ’met veel kennis en een heel eigen stijl’. „Na 22 november gaan wij graag de samenwerking aan op rechts. Dat is goed voor Nederland.” Partijleider Eerdmans heeft nog geen reactie gegeven op het aangekondigde vertrek.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Ex-FvD’ers Nanninga en Eerdmans samen verder

Bericht door Ariel »

Leegloop JA21 zet door: zes nieuwe vertrekkers openen aanval op medeoprichter Annabel Nanninga

JA21, de partij van Joost Eerdmans en Annabel Nanninga, implodeert verder in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen. Na het eerdere aangekondigde vertrek van twee van de drie huidige Tweede Kamerleden, breken nu ook Europarlementariërs Rob Rooken en Rob Roos met de partij. Ook vier oud-Statenleden zeggen hun lidmaatschap op, omdat ’de professionalisering van de partij volkomen is mislukt’.

In een brief die in handen is van De Telegraaf schrijven de volksvertegenwoordigers dat ’gebrek aan democratisering’ binnen de partij reden is om per direct te breken met JA21. De partij is in 2020 opgericht nadat Joost Eerdmans en Annabel Nanninga zich afsplitsten van Forum voor Democratie (FvD). Met de nieuwe partij wilden de afsplitsers een ’fatsoenlijk rechts geluid’ laten horen.

Kritiek op Nanninga
De partij haalde tijdens de vorige Tweede Kamerverkiezingen drie zetels. Onlangs stroomde de top van JA21 in Den Haag al leeg. Na het aangekondigde vertrek van Kamerleden Nicki Pouw-Verweij (nummer 2) gaf ook Kamerlid Derk Jan Eppink aan de partij te verlaten. Ook in het Europees Parlement is de partij vertegenwoordigd nadat FvD tijdens de verkiezingen in 2019 drie zetels haalde. De drie leden verlieten deze partij en sloten zich aan bij JA21. Maar ook daar vertrekken zij nu uit de partij. In hun afscheidsbrief openen zij de aanval op medeoprichter Annabel Nanninga.

Deze week zei Nanninga, ook fractievoorzitter van JA21 in de Eerste Kamer en de nummer één in de gemeenteraad van Amsterdam, bij radioprogramma Sven op 1 dat ook in haar partij ’types zitten die wat rancuneuzer in de wedstrijd zitten’.

„Ik denk dat dat ook eens gezegd moet worden. Ik zie nu dat er heel veel kritiek wordt geuit op een manier die bedoeld is om te beschadigen door vier of vijf mensen die openlijk hebben geëist dat ze bepaalde posten krijgen, maar daar niet geschikt voor zijn geacht. Dat heb je overal, in alle partijen die nieuw opkomen. Je komt af en toe in de rui en dan moeten er even wat veren afgeschud worden.” Nanninga zelf doet een gooi naar een Tweede Kamerzetel tijdens de verkiezingen in november.

Verkeerde keelgat
De woorden van Nanninga schieten in het verkeerde keelgat van Europarlementariërs Roos, Rooken en oud-Statenleden Gert Jan Ransijn, Wouter Weyers, Johan Almekinders en Ted Dinklo. Zij stellen dat Nanninga zich ’denigrerend’ heeft uitgelaten over partijleden. Ze verwijzen ook naar een ledenvergadering van JA21 waar leden zich uitspraken tegen dubbelfuncties binnen de partij.

„Binnen een kwartier na deze overduidelijke keuze was Nanninga echter van mening dat zij boven dit besluit stond. Zij wenste zich te kandideren voor het lijsttrekkerschap in de Eerste Kamer, naast haar functie als fractieleider in de Amsterdamse gemeenteraad. In haar laatste rol was ze onmisbaar, zo meende zij.”

Dat Nanninga nu een gooi doet naar de Tweede Kamer, steekt de JA21’ers. „Blijkbaar is ze nu niet meer onmisbaar. Vreemd. Wat is er in de tussentijd eigenlijk veranderd?”

Dat Nanninga’s aankondiging ook op ’officiële sociale media-kanalen van de partij’ wordt gedeeld valt ook slecht. „Dat laat zien dat het bestuur haar persoonlijke baantjescarrousel aanmoedigt in plaats van corrigeert. Het plaatst leden voor een voldongen feit – Nanninga komt op plaats twee – en toont aan dat de professionalisering van de partij volkomen is mislukt.”

’Dwaalspoor’
Volgens de opgestapte JA21’ers is hun partij ook ’volledig op een dwaalspoor’ beland. „Je kunt immers niet geloofwaardig de Haagse bestuurscultuur bekritiseren als je eigen partijstructuur precies dezelfde gebreken vertoont. De bedoeling was dat JA21 een toonbeeld van integriteit zou zijn. Geen machtsspelletjes en baantjescarrousels, maar een alternatief voor de Haagse realiteit. Na tweeënhalf jaar zien we dat de partijtop boven de regels staat. De democratisering en professionalisering van de partij is mislukt.” Ze geven aan dat hun betrokkenheid bij de partij per direct eindigt.

Nanninga, Eerdmans en de partijvoorzitter zijn om een reactie gevraagd, maar konden nog niet inhoudelijk reageren op het vertrek van de Europarlementariërs en de breuk van de vier oud-Statenleden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Ex-FvD’ers Nanninga en Eerdmans samen verder

Bericht door King George »

Dit komt niet meer goed. Jammer. Het gedachtegoed was niet verkeerd. Maar weer gaat het mis met intern gekrakeel. En het moet me van het hart dat Joost Eerdmans hier ook eigen aandeel in heeft. En Annabel Nanninga had moeten doen wat zij de kiezers had beloofd, namelijk fractievoorzitster van de Senaatsfractie, Statenlid in Noord-Holland en gemeenteraadslid in Amsterdam blijven. Het zijn niet de minsten die eerder vertrokken en nu ook weer niet. Zo zonde. Hoe is het toch mogelijk dat een fatsoenlijk alternatief op rechts steeds gedoemd is te mislukken? BvNL is ook geen alternatief voor kiezers van JA21. Daar had niet Wybren van Haga's collega TK-lid van de lijst en vervolgens meervoudig klaploper Henk Krol binnengehaald op nr. 2 moeten worden. De PVV blijkt het duurzaamst te zijn. Ik betreur het wel, want JA21 had potentie. Ze hadden een startkapitaal in de TK. En hoewel de uitslag, gelet op het grote verlies van FvD, eigenlijk tegenviel en er minder zetels in de wacht werden gesleept dan dat er in de EK en in de Staten van FvD naar JA21 waren overgestapt, kon het toch vergeleken met de TK-verkiezingen twee jaar eerder als vormbehoud worden gezien. Er blijft weinig te kiezen ter rechterzijde van de VVD. Alleen de PVV is duurzaam gebleven. Energie in FvD steken is als trekken aan een dood paard. Heel zonde dat het goud wat het in 2019 om handen had in stront is veranderd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Ex-FvD’ers Nanninga en Eerdmans samen verder

Bericht door King George »

Een bedankje voor bewezen inzet naar de volksvertegenwoordigers kan er niet af, lijkt het.

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie