Grafschennis. Meer dan honderd graven vernield op begraafplaats

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Grafschennis. Meer dan honderd graven vernield op begraafplaats

Bericht door Ariel »

Wat zijn het voor gekken die dit doen?
Meer dan honderd graven vernield op begraafplaats ’s-Gravenzande: ’Ongelofelijk triest’

Op de begraafplaats Beukenhage in ’s-Gravenzande zijn in de nacht van maandag op dinsdag zo’n 100 tot 150 graven vernield.

Afbeelding
Er wordt nu onderzoek gedaan naar hoe groot de schade in totaal is. Om een beter beeld daarvan te krijgen, heeft de politie een helikopter ingezet, aldus Omroep West.

De vandalen trokken bloemen uit hun potten en gooiden die over het pad. Speelgoedauto’s die bij kindergraven lagen, zijn ook achteloos weggegooid. Ook ligt er overal glas van kapotgeslagen windlichtjes.

,,Ongelofelijk triest dat mensen dit doen’’, reageerde de Westlandse burgemeester Bouke Arends op Twitter.

Het motief voor de vernielingen is nog onduidelijk. De begraafplaats gaat namens de nabestaanden aangifte doen van de grafschennis.

Enkele nabestaanden hebben zich op de begraafplaats gemeld om de laatste rustplaats van hun dierbaren te inspecteren en te controleren op schade. Volgens de gemeente Westland zijn medewerkers aanwezig om hen te informeren en op te vangen. Voor dinsdag staan geen begrafenissen gepland, aldus een woordvoerster.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Meer dan honderd graven vernield op begraafplaats

Bericht door Ariel »

Nabestaanden in tranen om vernielde graven: 'Dit is onmenselijk'

Afbeelding

Het ongeloof is groot in 's-Gravenzande. Dinsdagochtend zijn hier op begraafplaats Beukenhage tussen de 100 en 150 graven vernield. 'Waarom doet iemand dit?', vraagt een van de nabestaanden zich af. 'Het is echt onmenselijk als je zoiets doet.'

De vernielde graven werden dinsdagochtend aangetroffen. De ravage is op dat moment groot. Bij de kindergraven zijn de speelgoedautootjes over het pad gegooid en overal ligt glas van kapotgeslagen windlichtjes. Een grootvader is dinsdagochtend snel naar de begraafplaats gekomen om het graf van zijn overleden kleinkind weer in orde te maken. 'Welke zieke geesten doen zoiets?'

Het verdriet van de nabestaanden is groot. 'Mijn ouders en mijn man liggen hier begraven', vertelt een boze vrouw. 'Alleen bij mijn vader, en dat is al erg genoeg, is de hele steen van de sokkel getrokken. Ik ga nu nog bij mijn schoonouders kijken, want die liggen daar ook nog.'

'Het doet veel met me'
'Het doet echt heel veel met me', vertelt de vrouw in tranen. 'Waarom doet iemand dit? Het is al erg genoeg dat ik in korte tijd drie mensen ben verloren. En dan doe je dit. Het is echt onmenselijk. Ik heb echt nul respect voor deze mensen. Echt nul. Wie dat dan ook gedaan heeft.'

De politie weet nog niet precies wat er dinsdag is gebeurd op de begraafplaats. Agenten ter plaatse laten weten dat ze middenin de nacht een eerste melding hebben gekregen, maar dat ze niemand aan hebben getroffen. Op dat moment kunnen ze nog niet inschatten hoe groot de ravage is die is aangericht. Om 8.00 uur krijgen ze een nieuwe melding en blijkt pas hoe omvangrijk de grafschennis in 's-Gravenzande is geweest.


Een groep vandalen
Het nieuws onder de nabestaanden verspreidt zich vervolgens snel, vertelt een man aan Omroep West. 'Mijn moeder en een groot deel van mijn familie ligt hier begraven, dus dan word je al snel op de hoogte gebracht. Het eerste wat er dan door je heen gaat is ongeloof. Dit kan toch niet? Maar dat gevoel slaat al snel om in woede. Ben je wel lekker als je zoiets doet?

De man zegt te vermoeden dat de grafschennis het werk is geweest van een groep vandalen. 'Het gaat om meer dan honderd graven, waarbij soms de hele steen is ingeslagen. Als je dit in je eentje wilt doen dan ben je uren bezig. Ik kan me dus niet voorstellen dat dit het werk is van een eenling die bijvoorbeeld een psychose heeft gekregen. Dan blijft het erg, maar snap ik het minder slecht. Ik kan me niet voorstellen dat dit het geval is geweest.'

Verslagenheid is groot
De man is nog niet in staat geweest om zelf te gaan kijken op de begraafplaats. 'Het is een heel grote begraafplaats, dus ik weet nog niet of het graf van mijn moeder ook is vernield. Dus of het mij persoonlijk raakt weet ik nog niet, maar toch is de verslagenheid al groot. Ik kan me niet herinneren dat er in Nederland zo massaal graven zijn geschonden. Het gaat om meer dan honderd graven. Dus honderd keer heb je kunnen besluiten om het niet te doen. Wat je motief ook is, het is echt onvergeeflijk.'
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Grafschennis. Meer dan honderd graven vernield op begraafplaats

Bericht door Maarten »

Ik ga na mijn dood het vuur in, en uitstrooien.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Grafschennis. Meer dan honderd graven vernield op begraafplaats

Bericht door Ariel »

Maarten schreef:
di jul 06, 2021 12:59 pm
Ik ga na mijn dood het vuur in, en uitstrooien.
Dan kunnen ze jouw graf niet schenden. Maar het feit blijft dat dit voor nabestaanden een trap op hun ziel is.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Grafschennis. Meer dan honderd graven vernield op begraafplaats

Bericht door Ariel »

Twee minderjarige jongens aangehouden voor vernielen graven in Westlands dorp

De politie heeft donderdag twee minderjarige jongens aangehouden voor het vernielen van een groot aantal graven op een begraafplaats in ’s-Gravenzande

In de nacht van maandag op dinsdag werden op de begraafplaats Beukenhage aan de Naaldwijkseweg zo’n 100 tot 150 graven vernield. De politie startte direct een groot onderzoek en kon de jongens met behulp van informatie van tipgevers aanhouden. Zij zitten vast en worden verhoord.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Meer dan honderd graven vernield op begraafplaats

Bericht door Ali Yas »

'Waarom doet iemand dit?', vraagt een van de nabestaanden zich af. 'Het is echt onmenselijk als je zoiets doet.'
Niet onmenselijk. De vraag waarom iemand dit doet kan gemakkelijk worden beantwoord, alleen wil niemand het antwoord horen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Plaats reactie