De kopschoppers van Mallorca

Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De kopschoppers van Mallorca

Bericht door King George »

Ariel schreef:
wo apr 13, 2022 12:50 pm
Komt hoofdverdachte Sanil B. vrij?
Nieuw afgeluisterd gesprek duikt op in zaak Mallorca rond dood Carlo Heuvelman
Spoiler! :
De derde openbare zitting in de Mallorca-zaak levert enkele nieuwe feiten op. Zo is er een gesprek afgeluisterd tussen verdachten Mees T. en Sanil B. waarin zij aangeven dat de jongens die nog vrij zijn, betrokken zouden zijn bij de dood van de 27-jarige Carlo Heuvelman.

De Waddinxvener werd bij uitgaangsgeweld op Mallorca op 14 juli 2021 mishandeld en kwam later om het leven. Zowel Mees T. als Sanil B. ontkennen in de rechtbank dat zij weten wie verantwoordelijk is voor de dood van Heuvelman.

Na de zitting in januari werd een gesprek tussen Hilversummers Mees T. en Sanil B. afgetapt in een arrestantenbusje. In dat gesprek ontstaat de indruk dat Mees T. en Sanil B. denken dat medeverdachten meer weten over de dood van Carlo Heuvelman. Mees T. in de rechtbank: „Ik weet het gewoon niet. Daar word ik beetje gek van.” Sanil B.: „Als ik het zou weten zeg ik het, ook uit respect voor de nabestaanden.” Alle aanwezige verdachten ontkennen betrokkenheid bij de dood van Heuvelman.

Sanil B. en de undercoveragent
Tijdens de zitting werd meer verteld over het gesprek dat Sanil B. eind 2021 had met een undercoveragent. Dat gesprek was nu verder uitgewerkt. Sanil B. zei onder andere: „Ik heb het niet gedaan. Ik weet alles nog. Dat kan niet. Die jongen herinner ik mij niet eens dat ik heb geslagen. Ik denk dat ik hem een klap heb gegeven. Ik zeg niet ik ben onschuldig. Ik heb vijf mensen geslagen. Maar niet die jongen vriend.”

In het gesprek geeft Sanil B. wel enkele andere zaken toe, maar blijft ontkennen betrokken te zijn bij de dood van Heuvelman: „Ik heb mensen gekickt, maar niet die jongen, die dooie jongen. Ik heb er niet mee te maken. Ik weet het niet. Of ik ben die jongen helemaal vergeten maar dat kan toch niet? Ik kan het toch niet helemaal vergeten zijn?”

’Smerig spelletje’
Sanils advocaat Peter Plasman noemde de undercoveractie ’een smerig spelletje’ en benadrukte dat Sanil nog altijd ontkent en ook tijdens het gesprek met de undercover heeft ontkend. Een ’ja’ dat zou zijn uitgesproken door Sanil, zou mogelijk ’nee’ zijn in het Marokkaans. En daarbij was het antwoord volgens Plasman slecht hoorbaar. Plasman pleitte voor schorsing van de voorlopige hechtenis. Sanil B. zit vast sinds augustus 2021.

Omstandigheden
De persoonlijke omstandigheden van de verdachten die in de rechtbank aanwezig zijn werden uitgebreid besproken. De rechter tegen Hein B.: „Word je er vaak op aangesproken, op school in uitgaansleven?” Hein B.: „Op school nog niet. Daarbuiten ben ik weleens benaderd maar niet echt op een hele boze manier. Meer voor informatie of interesse.”

Mees T. werkt druk aan zichzelf buiten de bajes, zo bleek in de rechtszaal: „ Ik zoek professionele hulp. Daarvoor heb ik een intake gehad. Dat is vrijwillig. Heb moeite met slapen. Nachtmerries en zo. Contact met reclassering loopt goed.”

Over verdachte Daan van S. kwamen enkele nieuwe feiten naar buiten. Er zijn zorgen over zijn persoonsontwikkeling. Hij zou respectloos en agressief zijn en moeite hebben om agressie te reguleren. De psycholoog vond Daan volhardend in zijn boosheid over zijn detentie. De rechtbankvoorzitter vroeg hem of hij nog nieuwe herinneringen heeft over de dood van Carlo Heuvelman. Daan: „Ik heb niks nieuws kunnen bedenken. Ben niet tot nieuwe herinneringen gekomen.”

’Ingewikkelde puzzel’
De rechtbank noemde de zaak ’een ingewikkelde puzzel’. Sanil B: „Als je een puzzel andersom legt en je drukt hard, dan pas hij alsnog.” Hiermee wilde de Hilversummer aangeven dat de puzzel zoals die nu in de rechtbank wordt gelegd niet zou kloppen.

Na de getuigenissen van verdachten volgde een hartverscheurende oproep van de officier van justitie. Hij gaf aan dat de toekomstplannen die de jongens hebben er niet meer voor Carlo Heuvelman zijn. „Het kan gewoon niet dat jullie niet meer weten. Mees: wat is daar nou gebeurd? Wie heeft Carlo geschopt?” zei de officier. Mees ontweek de vraag. Sanil B. klonk geraakt na die vraag.

Na de vorige zitting besloot de rechtbank dat nog 36 getuigen zouden worden gehoord. Het gaat om (mede)verdachten, slachtoffers, leden van de vriendengroep van de verdachten en andere (oog)getuigen. De rechtbank verlangt ook een zogenoemd tegenonderzoek naar het dna-materiaal door een andere organisatie dan het Nederlands Forensisch Instituut (NFI).

De 27-jarige Heuvelman uit Waddinxveen werd vorig jaar op 14 juli kort na 02.00 uur samen met vrienden ernstig mishandeld tijdens een confrontatie op de boulevard van badplaats El Arenal. Heuvelman belandde bewusteloos op straat voor café De Bierexpress, waarna hij nog diverse malen zou zijn geschopt. Het slachtoffer overleed op 18 juli aan zijn verwondingen.
Update:

Leek even of hij vast blijft zitten, maar dat is dus niet zo, zijn detentie wordt geschorst. Hij mag het proces onder voorwaarden in vrijheid afwachten.
Sanil B. lachte vooral de Nederlandse samenleving in het gezicht uit. En daar valt eerlijk gezegd ook wel wat voor te zeggen, gelet op hoe makkelijk hij dus met zijn dodelijke kopschoppen weg kan komen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89712
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De kopschoppers van Mallorca

Bericht door Ariel »

Zwijgen zou voor Mallorca-verdachten succesvol kunnen blijken: ’We hebben Carlo niet eens gezien’

De rechtbank Midden-Nederland is net twee dagen bezig met de strafzaak tegen de negen Hilversummers die vorig jaar juli zuipend en vechtend feesteiland Mallorca onveilig maakten, maar nu al is duidelijk dat het een hele kluif wordt om te bewijzen dat de hoofdverdachten alle drie betrokken waren bij de knokpartij die de 27-jarige Carlo Heuvelman fataal werd.

Dat bleek woensdag tijdens het verhoor van twee van de twintigers die door het Openbaar Ministerie worden vervolgd voor doodslag op Heuvelman. Zowel Hein B. als Mees T. hielden bij hoog en bij laag vol dat ze Heuvelman niet hebben aangeraakt. Sterker nog, ze hebben hem niet eens gezien voor de Bierexpress waar de Waddinxvener dodelijk gewond op straat achterbleef, beweerden ze.

Als dat een bewuste strategie is in de hoop dat het OM onvoldoende hard bewijs voor hun betrokkenheid bij de dood van Heuvelman heeft, dan zou die in hun geval nog wel eens succesvol kunnen zijn. Er zijn geen beelden waarop te zien is hoe Mees T. en Hein B. klappen of schoppen uitdelen aan Heuvelman. Wel aan meerdere andere mensen, maar die overleefden het. Het bewijs voor een wezenlijke bijdrage van Hein B. en Mees T. aan het dodelijk geweld lijkt lastig te leveren.

Het ligt anders voor hoofdverdachte Sanil B. Ook van hem zijn er geen beelden waarop te zien is hoe hij Carlo Heuvelman tegen het hoofd trapt, maar wel dat hij dat doet bij drie andere weerloos op de grond liggende slachtoffers. Bovendien is er dna van Heuvelman op zijn schoen aangetroffen. Zijn advocaat Peter Plasman liet een contra-expertise uitvoeren die geen dna aantoonde. Daar zal het OM vermoedelijk tegenin brengen dat het Nederlands Forensisch Instituut veel verfijndere apparatuur gebruikt. Sanil B. wordt vrijdag gehoord.

Het OM is voor alle zekerheid voor meerdere ankers gaan liggen. Als doodslag niet bewezen kan worden, dan misschien wel zware mishandeling met de dood tot gevolg, of openlijk geweld met de dood tot gevolg. Dat is wellicht makkelijker te bewijzen, maar er staan fors lagere straffen op. Het is bovendien niet uitgesloten dat op een deel van de verdachten jeugdstrafrecht zal worden toegepast, waardoor de straffen nog lager uitvallen.

De familie Heuvelman en de vriendin van de omgekomen Carlo zullen de zittingen tot nu toe knarsetandend hebben aangehoord. Zowel Mees T. als Hein B. houden vol dat ze slechts ruzies probeerden te sussen, of probeerden om vrienden te ontzetten.

Mees T.: ,,Het was mijn bedoeling om Sanil mee te nemen en weg te gaan. Ik zat er een beetje doorheen en had hoofdpijn. Toen werd Sanil bespuugd en begon het conflict.” Volgens hem was de groep van Carlo Heuvelman ,,duidelijk uit op ruzie.” Toch waren het vooral de Hilversummers die die nacht van de ene vechtpartij in de andere rolden.

Voor de Bierexpress werd niet alleen Carlo Heuvelman tegen de grond gewerkt, maar ook nog een tweede slachtoffer. Dat deed Mees T., waarna Hein B. deze Javier naar eigen zeggen tegen de schouder schopte. Mees T. ontkent dat hij bij terugkomst in de vakantievilla enthousiast zei dat hij iemand een ,,natrap tegen het hoofd gaf waardoor zijn hele neus scheef stond.” Ook Hein B. ontkent in alle toonaarden. ,,Ik wil net zo graag als jullie weten wie het heeft gedaan. Ik wil er ook vanaf. Ik kan niet meer vertellen dan ik weet.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89712
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De kopschoppers van Mallorca

Bericht door Ariel »

Mallorca-verdachte in rechtszaal aangehouden voor meineed, Lukas O. zwijgt na aanhouding vriend

Het Openbaar Ministerie verwijt Martijn T., een van de verdachten in de Mallorcazaak, meineed. T. is op de derde zittingsdag in de rechtbank aangehouden. Dit heeft ertoe geleid dat zijn goede vriend en medeverdachte Lukas O. (19) niets meer wil verklaren tijdens de inhoudelijke behandeling.

Martijn T. verklaarde eerder bij de rechter-commissaris dat hij na afloop van de gevechten op Mallorca niet meer met andere groepsleden heeft gesproken over de groepsgevechten. Dat herhaalde hij donderdag, tot verbazing van de rechtbank.

Op de zitting werd een snapchat-video van een andere verdachte getoond waarop te zien is dat T. wel aanwezig was bij zo’n gesprek.

Als iemand opzettelijk een valse getuigenis aflegt onder ede, dan pleegt deze persoon meineed. Martijn T. werd afgelopen juni als getuige gehoord bij de rechter-commissaris waar hij heeft verklaard dat hij na de avond van de vechtpartijen niet meer met andere jongens heeft gesproken over ieders aandeel. Hij zou na een glaasje water naar bed zijn gegaan.

Beeldmateriaal
Twee weken geleden werd T. bij zijn advocaat geconfronteerd met nieuw beeldmateriaal dat door de politie was gevonden. De beelden zijn gemaakt in de villa waar de verdachten verbleven.

De video en verschillende foto’s zijn in augustus door de politie aangetroffen op het Snapchat-account van Lars van den H. Op screenshots uit de video is te zien hoe de verdachte zichzelf filmt en verwondingen aan zijn knokkels toont. „Even groepsgevecht gehad”, schrijft Van den H. erbij.

Na zijn verhoor bij de rechtbank in Lelystad is de verdachte afgevoerd. Hij wordt op korte termijn door de politie verhoord. De advocaat van T. probeerde nog aan te tonen dat er geen sprake was van meineed. Pas toen T. werd geconfronteerd met de video kwamen bij hem de herinneringen weer boven, zei hij.

Martijn T. is de tweede verdachte die tijdens de inhoudelijke behandeling weer in de cel belandde. Op de eerste dag overkwam dat Mees T., die zich niet aan de schorsingsvoorwaarden van zijn voorarrest had gehouden.

Lukas O.
Lukas O. is de zevende verdachte die deze week door de rechtbank in Lelystad aan de tand wordt gevoeld over het dodelijke geweld. O. zag kort ervoor hoe zijn vriend Martijn T. werd afgevoerd naar het cellencomplex wegens een verdenking van meineed.

Advocaat Joost Vedder, de advocaat van Lukas O., reageerde bij aanvang van het zevende verhoor kritisch op de aanhouding van Martijn T. „Mijn cliënt heeft gezien dat als je vandaag iets vertelt wat je je vandaag herinnert, dat je dan wordt afgevoerd naar het cellenblok”, aldus de raadsman. O. was volgens hem aanvankelijk van plan om op alle vragen van de rechters antwoord te geven. Kort voor het betreden van de zittingszaal kreeg O. het advies zich te beroepen op zijn zwijgrecht. „Niet omdat hij iets te verbergen heeft”, zei Vedder.

O. wordt met vijf anderen verdacht van een poging tot doodslag bij café De Zaak, een incident dat voorafging aan de fatale mishandeling van Carlo Heuvelman verderop op de boulevard. O. staat daarnaast terecht voor openlijk geweld bij café De Bierexpress, tegen de groep van Heuvelman.

Shirt in brand
O. zou zijn shirt in brand hebben gestoken naar aanleiding van een video van het geweld, die verscheen op GeenStijl, zo hield de rechtbank de zwijgende verdachte voor. Daarop is te zien hoe een vriend van Heuvelman wordt mishandeld.

De rechter hield O. ook een anonieme melding voor die de politie vorig jaar op 2 augustus ontving over kopschoppers op Mallorca. In de anonieme tip aan de politie stond dat Lukas een medeverdachte in schuttingtaal heeft aangemoedigd een tegenstander hard te schoppen. Onder een schuilnaam zou O. daarna op Telegram hebben geschreven over de gevechten waar hij aan meedeed. Ook heeft de politie telefoongesprekken afgetapt waarin O. in straattaal vertelde over het geweld, maar waarin hij ontkende iemand tegen het hoofd te hebben getrapt.

De rechtbank gaat donderdagmiddag verder met de Mallorcazaak. Dan staat het verhoor van Lars van den H. (20) op de planning.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89712
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De kopschoppers van Mallorca

Bericht door Ariel »

Zo... :shock: Dat is schrikken.
OM eist celstraffen tot tien jaar voor geweld in Mallorcazaak

Tegen de verdachten in de Mallorcazaak zijn maandag celstraffen tot tien jaar geëist voor het fatale uitgaansgeweld dat Carlo Heuvelman het leven kostte. Hoofdverdachten Sanil B (20) hoorde de hoogste strafeis tegen zich eisen voor het excessieve uitgaansgeweld op het Spaanse eiland Mallorca. Tegen Mees T. (19) en Hein B. zijn celstraffen van acht jaar geëist.

De 27-jarige Heuvelman uit Waddinxveen werd vorig jaar in de nacht van 13 op 14 juli in elkaar geslagen en verloor het bewustzijn. Hij overleed vier dagen later in het ziekenhuis als gevolg van hersenletsel.

De jongeren waren „op oorlogspad” en zochten de confrontatie op. Dat zei de officier van justitie maandag bij aanvang van de achtste dag van de Mallorcazaak. Uit niets blijkt volgens haar dat door de overleden Heuvelman en zijn vrienden geweld is gepleegd, zei de officier. Zij wees de verdachten Sanil B., Mees T. en Hein B. aan als degenen die het fatale geweld tegen Heuvelman hebben gepleegd.

Heuvelmans vrienden zeggen uit het niets te zijn aangevallen. Dat is volgens het OM bevestigd door meerdere getuigen.

Sanil B. geeft wangedrag toe, maar ontkent Carlo te hebben geschopt

Aan de vechtpartij ter hoogte van café De Bierexpress ging een vechtpartij bij café De Zaak vooraf. Binnen in dat café ontstond een ruzie over het aantal beschikbare stoelen tussen de groep Hilversummers en een groep uit Heerhugowaard. Ze daagden elkaar over en weer uit. Daarbij werd door de groep van Heerhugowaard geen geweld gebruikt, concludeert justitie onder meer op basis van de bewakingsbeelden. „Het geweld kwam duidelijk uit de Hilversumse groep. Die is de vechtpartij begonnen. Er is bijna geen geweld terug gebruikt. Het was eenrichtingsverkeer”, zei de aanklager.

„Het is niet een uit de hand gelopen kroeggevecht, maar bizar geweld”, aldus de officier over het schoppen tegen hoofden van slachtoffers die weerloos op de grond lagen. „Geweld dat een einde heeft gemaakt aan de toen 27-jarige Carlo, hij was in de bloei van zijn leven.”

De Spaanse justitie heeft het onderzoek vorig jaar overgedragen aan Nederland. „Al met al een complex onderzoek”, aldus de officier. Er zijn meer dan zestig getuigen gehoord, camerabeelden geanalyseerd, meer dan twintig telefoons en andere gegevensdragers onderzocht, meer dan vijftig gesprekken afgeluisterd, ruim zestig telefoonlijnen getapt, een informant ingezet en forensisch onderzoek gedaan naar onder meer kleding.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89712
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: De kopschoppers van Mallorca

Bericht door Ariel »

Analyse Mallorcazaak: Zwijgen was dit keer geen goud

Mochten Sanil B., Hein B. en Mees T. gedacht hebben dat zwijgen de beste manier is om te ontkomen aan een veroordeling voor de doodslag op Carlo Heuvelman, dan komen ze wat het Openbaar Ministerie betreft bedrogen uit.

Wie precies wat heeft gedaan is tot op de dag van vandaag onduidelijk. Maar het OM houdt deze drie jongemannen verantwoordelijk voor het overlijden van de 27-jarige Heuvelman.

Tot 2000 was het enkele feit dat een verdachte deel uitmaakte van een groep niet genoeg om iemand te kunnen veroordelen voor openlijk geweld. Dat kon alleen als kon worden bewezen dat iemand daar „een significante en wezenlijke bijdrage” aan leverde. Na 2000 werd het wetsartikel (voor de liefhebber: 141.1 SR) verruimd. Vanaf dat moment gold dat je niet langer onschuldig bent als je welbewust meegaat naar een plaats waar een groep openlijk geweld pleegt, en je maakt nadrukkelijk deel uit van die groep.

Ook het naderhand zwijgen over de gebeurtenissen, zoals de verdachten in de Mallorcazaak doen, moet worden gezien „als een welbewust gekozen collectieve opstelling”, schreef de minister van Justitie destijds.

De Hoge Raad vulde daarna het begrip significante en wezenlijke bijdrage verder in. Het enkel oppakken van een steen is dat niet.

Het welbewust een bijna zekere confrontatie aangaan en met anderen meegaan in de aanvalsgolf, is dat absoluut wel. Ook als niet vast te stellen is of iemand zelf geweld heeft gebruikt. Van die situatie was volgens het OM op Mallorca sprake.

Ook al blijft onduidelijk wie de fatale schoppen uitdeelde, het OM is er zeker van dat Sanil B., Mees T. en Hein B. tijdens de chaotische gevechten gezamenlijk verantwoordelijk waren. Dat de eis voor Sanil B. hoger uitviel dan die voor Mees T. en Hein B. komt doordat hij bij álle geweldsincidenten betrokken was.

De verdachten hebben alleen toegegeven wat niet te ontkennen viel. Zwijgen heeft niet geholpen. Sterker nog, het is wat het OM betreft juist strafverzwarend. Hoe de rechtbank erover denkt horen we op 18 november.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: De kopschoppers van Mallorca

Bericht door King George »

En de vader van Sanil jankt. Want zijn zoon doet zoiets anders nooit. Hij geeft zijn snackwagen cadeau aan degenen die filmmateriaal hebben waarin aangetoond wordt dat zijn zoon onschuldig is. Joehoe, de DNA-sporen van Carlo Heuvelman staan op Janil's schoenen. Camerabeelden tonen ook zijn betrokkenheid aan. Als hij de waarheid wil weten moet hij zijn zoon aansporen tot deze te spreken in plaats van te liegen. En waarom kozen ze dan allen het hazenpad na die fatale kopschoppartij?

Vader Sanil B. looft zijn snackkar uit voor nieuwe videobeelden: De waarheid moet boven tafel
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52141
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: De kopschoppers van Mallorca

Bericht door Mahalingam »

Mallorca-vechters blijven achter tralies

Mogen hoger beroep niet thuis afwachten

De veroordeelde Hilversumse vechtersbazen Sanil B., Mees T. Hein B. en Daan van S. blijven voorlopig in hun cel zitten. Een verzoek om celstraffen te schrappen in afwachting van het hoger beroep in de zaak over de dodelijke geweldsexplosie op Mallorca in juli 2021 is vandaag door de Raadkamer van het gerechtshof in Leeuwarden afgewezen. 

Sanil B. werd afgelopen november als enige schuldig bevonden aan de dood van Carlo Heuvelman op Mallorca. De rechter legde hem een celstraf van zeven jaar op. Mees T. en Hein B. werden weliswaar vrijgesproken van de dood van Carlo, maar kregen wel 2,5 jaar cel voor ander geweld op dezelfde avond. Ook Daan van S. ontving 2,5 jaar cel, maar daarvan is zes maanden voorwaardelijk. 
Hoger beroep

Zowel de meppende mannen als het Openbaar Ministerie gingen tegen de uitspraak in beroep. Sanil ontkent betrokkenheid bij de dood van Carlo Heuvelman en ook andere verdachten claimen onschuld. Het OM daarentegen stelt dat ook Mees T. Hein B. betrokken waren bij de dood van Carlo en vindt de opgelegde straffen juist veel te laag. 
https://www.nieuwnieuws.nl/5158817/mall ... r-tralies/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie