Kabinet gevallen.

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Wat een giller. Christianne van der Wal heeft gereageerd op haar mededeling dat ze met Staghouwer naar Brussel geweest is.

Ze heeft zich Abusievelijk vergist. Abusievelijk. 'per ongeluk' of 'per vergissing'.
Christianne van der Wal-Zeggelink

Eerder heb ik aangegeven dat we met vier ministers naar Brussel waren. Abusievelijk heb ik in dit verband Staghouwer genoemd, die regelmatig in Brussel was maar niet in dit gezelschap. Het ging om ministers Harbers, De Jonge, Jetten en ikzelf
.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17464
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
wo dec 28, 2022 1:07 am
Wat een giller. Christianne van der Wal heeft gereageerd op haar mededeling dat ze met Staghouwer naar Brussel geweest is.

Ze heeft zich Abusievelijk vergist. Abusievelijk. 'per ongeluk' of 'per vergissing'.
Christianne van der Wal-Zeggelink

Eerder heb ik aangegeven dat we met vier ministers naar Brussel waren. Abusievelijk heb ik in dit verband Staghouwer genoemd, die regelmatig in Brussel was maar niet in dit gezelschap. Het ging om ministers Harbers, De Jonge, Jetten en ikzelf
.
Afbeelding

Dit soort ministers als Christianne van der Wal past uitstekend bij Mark Rutte,
de liegende regeringsboef.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Mahalingam »

Nationale Ombudsman: Overheid faalt en komt beloften niet na

'Niet voor niets is het vertrouwen echt extreem laag'

De Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen is vernietigend over het functioneren van de overheid. Dat zegt hij maandag in een interview met de Telegraaf. "Ze hebben gefaald en komen hun beloften gewoon niet na.”

Wantrouwen logisch 'na alle ellende die de overheid heeft veroorzaakt'

Van Zutphen maakt zich het meest zorgen over het gebrek aan vertrouwen van de burger in de overheid. "Snap ik ook na alle ellende die ze heeft veroorzaakt. Ze ervaren dat de overheid echt tegenover hen zit in plaats van naast hen. Het is een slechte ontwikkeling. Niet voor niets is het vertrouwen echt extreem laag."

'Je wordt direct als fraudeur gezien'

De overheid moet volgens Van Zutphen actiever worden om te voorkomen dat burgers in problemen komen. "Nu gebeurt het dat als je een vinkje verkeerd zet of een termijn laat verlopen, je in deze digitale tijd als een misdadiger achtervolgd wordt door de overheid. Je wordt direct als fraudeur gezien, terwijl je weet dat niet iedereen even vaardig is op internet.”

'Den Haag kent de praktijk niet meer'

Dat andere onafhankelijke Hoge College van Staat - de Algemene Rekenkamer - velde vorige week ook al een vernietigend oordeel over het functioneren van de overheid. Scheidend president Arno Visser (VVD) zei toen: "Hier in Den Haag wordt het beleid gemaakt, en heel ergens anders moet het worden uitgevoerd. Maar in Den Haag kennen ze de praktijk niet meer.” Gevolg is dat onduidelijk is waar miljarden aan belastinggeld blijft.
https://www.nieuwnieuws.nl/5158803/nati ... n-niet-na/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
ma jan 02, 2023 4:26 pm
Nationale Ombudsman: Overheid faalt en komt beloften niet na
Hier is het interview met de Telegraaf
Spoiler! :
Ombudsman snoeihard over functioneren overheid in 2022: ’Gefaald en komen beloften niet na’

De laatste keer dat de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen door De Telegraaf werd gevraagd de overheid een cijfer te geven voor haar functioneren, liet hij „een zuinig zesje” noteren. „Maar daarmee komen ze er in 2022 niet vanaf, want ze hebben gefaald en komen hun beloften gewoon niet na.”

Zijn agenda is zoals altijd bomvol. „Dat is iets wat in al die jaren niet verandert. Je bent nooit klaar met werken, want de klachten blijven binnenstromen. Met deze overheid is jezelf overbodig maken een utopie. Niet voor niets zijn we als Nationale Ombudsman gegroeid van 170 naar zo’n 250 medewerkers.”

Heeft u nog wel vertrouwen in de politiek?
„Ik ben geneigd te zeggen van niet. Er zijn tienduizenden mensen in grote problemen gekomen door onder andere de toeslagenaffaire en gevolgen van de gasboringen in Groningen. In Limburg zijn burgers die nu, anderhalf jaar na de overstromingen, nog op hun geld wachten. Terwijl je in een welvarend land als het onze zou veronderstellen dat alles goed geregeld is. En de overheid weet wat er moet gebeuren om het op te lossen. Dat is nog wel het meest wrange.”

Veel van uw adviezen worden terzijde geschoven. Voelt u zich wel serieus genomen?
„Ik kan niet anders dan zaken agenderen en de Tweede Kamer informeren waar de schoen wringt en ze adviseren wat te doen om het op te lossen. Maar het is wel stuitend dat je soms ieder jaar hetzelfde verhaal moet houden. Je ondervindt dan weer veel sympathie en een luisterend oor en denkt: nu worden er eindelijk wel spijkers met koppen geslagen. Maar als je een jaar later weer hetzelfde riedeltje moet houden omdat er niets is gebeurd... Ja, dan word je wel eens moedeloos en vraag je je af waarom het parlement je eigenlijk heeft aangesteld en je om advies vraagt. Daar is van die nieuwe bestuurscultuur in ieder geval nog weinig te merken.”

Moet uw ’macht’ niet worden uitgebreid en uw mening gewoon worden opgevolgd?
„Je zou het haast denken, maar in de praktijk is dat lastig. Want dan zou ik een soort ’beslisrechter’ zijn. Maar in ons systeem zou dat betekenen dat ik dan ook weer gecontroleerd moet kunnen worden en dat vertraagt zaken alleen maar. Nee, ik ben er meer bij gebaat de dingen te blijven doen waar ik goed in ben en dat is onvermoeibaar onrecht aan de kaak stellen in de Tweede Kamer, bij de provincie of burgemeester. Als volhouder heb ik de overtuiging dat het recht voor de burger zegeviert.”

Waar maakt u zich in 2023 de meeste zorgen over?
„Dat de mensen de overheid blijven wantrouwen. Snap ik ook na alle ellende die ze heeft veroorzaakt. Ze ervaren dat de overheid echt tegenover hen zit in plaats van naast hen. Het is een slechte ontwikkeling. Niet voor niets is het vertrouwen echt extreem laag. Ik heb in 2023 drie pijlers waar ik op focus: goed onderwijs (zodat iedereen een baan kan vinden), de zorg (we hebben meer handen aan het bed nodig) en armoedebestrijding. Daar moet in mijn ogen de prioriteit liggen, want anders voorzie ik dat het verschil tussen arm en rijk in ons land nog groter wordt.”

Door welke gebeurtenis bent u zelf het meest geraakt dit jaar?
„Door de dingen die je ziet als je mensen bezoekt die in problemen gekomen zijn. Pas nog was ik in Valkenburg en als je daar loopt, zie je nog steeds ondernemers die letterlijk en figuurlijk in de kou zitten. Of als je gedupeerden in de toeslagenaffaire spreekt, die nog altijd geen idee hebben waarom ze op die lijst terecht zijn gekomen. De overheid moet proactief acteren om te voorkomen dat burgers in problemen komen. Nu gebeurt het dat als je een vinkje verkeerd zet of een termijn laat verlopen, je in deze digitale tijd als een misdadiger achtervolgd wordt door de overheid. Je wordt direct als fraudeur gezien, terwijl je weet dat niet iedereen even vaardig is op internet.”

U gaf de laatste keer een zuinig zesje aan de overheid. Daar komen ze nu vast niet mee weg?
„Nee, zeker niet. Ik ben een teleurgestelde schoolmeester die moet constateren dat het zelfs geen zuinig zesje meer is. Een onvoldoende dus en zie ook dat mijn ’leerling’ niet leert. Want in Zuid-Limburg worden na de overstromingen bijvoorbeeld gewoon weer dezelfde fouten gemaakt als in Groningen met het herstellen van de schade.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

LOL. De mannen in Qatar waren niet onder de indruk van de "Sportminister Conny Helder" Ze heeft ze niet kunnen verleiden, en dat begrijp ik.

Er kan volgens het ministerie in totaal nog 78,2 miljard kuub gas gewonnen worden in het Nederlandse deel van de Noordzee. Misschien moeten we dat maar gaan doen. Dan zijn we ook niet afhankelijk van het islamitische Qatar.
Weinig hoop op gasdeal voor Hoekstra in Qatar: ’Nederland is gewoon te laat’

Met het WK voetbal ruimschoots achter de rug reist minister Wopke Hoekstra (Buitenlandse Zaken) alsnog naar Qatar. Een grote gasdeal zoals Duitsland tussen de voetbalwedstrijden door binnensleepte wordt door Nederland echter niet verwacht, terwijl het zijn gasbergingen voor de volgende winter moet gaan vullen.

Welke bewindspersoon moet er worden afgevaardigd naar het WK voetbal in Qatar? Het is een vraag die het kabinet dit najaar lang bezig hield. De keuze viel uiteindelijk op Sportminister Conny Helder. Het leidde hier en daar tot verbazing, want het kabinet wilde ondanks protesten over mensenrechtenschendingen door de Golfstaat afreizen naar het WK.

’Helder in hemd gezet door Qatarezen’

In het kielzog van de wedstrijden zou dan ook zowel over gascontracten als het verstevigen van de diplomatieke band gesproken kunnen worden. De ogen waren daarbij ook gericht op energieminister Rob Jetten en minister Hoekstra. Die laatste gaat nu alsnog in Qatar in de herkansing.

Groene waterstof
Woensdag deed de CDA-bewindsman eerst de Verenigde Arabische Emiraten aan. Het land is een belangrijke leverancier van groene waterstof. Afgesproken werd om deze duurzame energiebron in meer plekken in Nederland in te zetten. Vier Nederlandse bedrijven hebben een overeenkomst gesloten met bedrijven in Abu Dhabi „om te kijken of we waterstofproductie daar kunnen koppelen aan de afname in Nederland”, bevestigt de woordvoerder van de Haven van Amsterdam.

In Qatar staat donderdag eenzelfde treffen op het menu. Hoekstra wil de goede relaties die Nederland met het land heeft verstevigen. De Golfstaat speelde een belangrijke rol voor Nederland in het in veiligheid brengen van Afghaans personeel van de Nederlandse ambassade in Kabul toen het geweld daar opvlamde. Qatar wordt vaak gezien als bemiddelaar in conflicten tussen het westen en landen als Afghanistan en de Taliban.

Tegelijkertijd bleek in aanloop naar het WK dat Qatar de mensenrechten op een laag pitje heeft staan. Dat is een onderwerp dat eveneens door Hoekstra in Qatar zal worden besproken, benadrukt het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Groninger-veld
Alle ogen zijn bij Nederlandse energiebedrijven ook gericht op deals voor de import van vloeibaar gemaakt gas (lng) uit Qatar. ,,Het land bezit tien keer zoveel gas als ooit in ons Groningen-veld beschikbaar was”, schetst energie-expert René Peters van TNO de potentie.

Een gasdeal zoals Duitsland tijdens het WK in de koffer mee naar huis nam – Qatar levert vanaf 2026 vijftien jaar lang twee miljoen ton lng – zit er tijdens het bezoek van Hoekstra niet in, is de verwachting. „Het begint bij goede relaties”, zegt zijn woordvoerder. „Daar start het vereffen van het pad.”

China
Nederland is gewoon te laat, oordeelt energie-analist Hans van Cleef van consultant Publieke Zaken. ,,Dat komt ook doordat Nederland eerst geen kolencentrales wilde, toen weer wel, om pas laat te erkennen dat er toch extra gas nodig is voor moeilijke perioden.”

Daarbij speelt dat Qatar liefst contracten voor de lange termijn afsluit, zoals het met China overeen kwam om 27 jaar lang te leveren. ,,Zulke langdurige contracten botsen met Nederlandse kabinetsvoornemens om snel van het gas af te gaan. Nederland wil daarom liefst kortere gasdeals”, zegt Gerben Hieminga, energie-analist van ING. ,,Maar door de oorlog in Oekraïne is het besef ingedaald dat Nederland nog vele jaren gasimport nodig heeft.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: We hebben een regering.

Bericht door sjun »

Afbeelding
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Via Martin Bosma.
D66wil het stemrecht voor ouderen inperken.
En liever geen 70-plussers in haar filmpjes.
Afbeelding

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17464
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

We hebben een regering. En wat voor eentje . . .

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding
M. van de Toekomst

“𝗛𝗔𝗥𝗧𝗘𝗟𝗜𝗝𝗞 𝗗𝗔𝗡𝗞 𝗠. 𝗩𝗔𝗡 𝗗𝗘 𝗧𝗢𝗘𝗞𝗢𝗠𝗦𝗧 𝗩𝗢𝗢𝗥 𝗨𝗪 𝗦𝗢𝗟𝗟𝗜𝗖𝗜𝗧𝗔𝗧𝗜𝗘 𝗡𝗔𝗔𝗥 𝗗𝗘 𝗣𝗢𝗦𝗧 𝗩𝗔𝗡 𝗠𝗜𝗡𝗜𝗦𝗧𝗘𝗥-𝗣𝗥𝗘𝗦𝗜𝗗𝗘𝗡𝗧 𝗩𝗔𝗡 𝗡𝗘𝗗𝗘𝗥𝗟𝗔𝗡𝗗.”

Wij, leden van de Raad van Bestuur van de BV Nederland, hebben met intense, diep gewortelde belangstelling, uw motivatiebrief gelezen. Na ampele overweging en in goed structureel overleg met de Moslimbroederschap - VD - D66 - Homobeweging Nederland - EU - LHBTI Community - Me Too - Black Lives Matter, Zelensky, en Het Verbond van Huisvrouwen, hebben wij tot onze niet geringe zorgvuldigheid, besloten u niet uit te nodigen voor een dichtbij gesprek waar geen van ons blij van zal worden. De reden zal u niet verbazen, noch ontgaan. Het ontbreekt u aan een brede grijs van onschatbare waarde op uw gezicht van indrukwekkende proporties; een bittere noodzaak bij het vervullen van de niet te veronachtzamen zorgplicht voor het Nederlandse klootjesvolk.

Wij wensen u veel succes in uw verdere carrière.

Met lachende groet,
Afbeelding
Mark Rutte,
𝘝𝘰𝘰𝘳𝘻𝘪𝘵𝘵𝘦𝘳 𝘙𝘢𝘢𝘥 𝘷𝘢𝘯 𝘉𝘦𝘴𝘵𝘶𝘶𝘳 𝘉𝘝 𝘕𝘦𝘥𝘦𝘳𝘭𝘢𝘯𝘥
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Welkom thuis Hans. icon_thumbup.gif

De verkiezingen komen er aan, en Rutte vindt het tijd om een mes te steken in de ruggen van de PvdA en GL. Hoeveel mensen zullen in het verhaal van Rutte trappen, en weer VVD gaan stemmen ?

Nou ja, het is positief dat hij waarschuwt voor de de PvdA en GL
Rutte en Schippers waarschuwen voor ’lastenverhogend’ PvdA/GL

VVD kraakt ’linkse wolk’: ’Dat zou slecht nieuws zijn voor de hardwerkende Nederlander’

Met een frontale aanval op de ’linkse wolk’ PvdA/GL opent de VVD de verkiezingsstrijd. VVD-voorman Mark Rutte waarschuwt dat die partijen ’een graai in de portemonnee zullen doen door minstens negen belastingen te verhogen’. „We moeten niet terug naar de dagen van Joop den Uyl.”

In een duo-interview met De Telegraaf halen Rutte en Eerste Kamer-lijsttrekker Edith Schippers hard uit naar het linkse blok dat, op basis van peilingen, zomaar eens de grootste zou kunnen worden in de senaat. Naar ideeën mag het dan zoeken zijn, aan strijdlust ontbreekt het de VVD niet, getuige de campagne-stand waarin partijleider Rutte is geschoten. De provinciale verkiezingen komen er aan, waarmee ook de samenstelling wordt bepaald van de Eerste Kamer. Edith Schippers wordt er de lijsttrekker. De opmaat naar een leiderschapswissel?

Het ziet er spannend uit voor de VVD. De eerste peilingen wijzen op een nek-aan-nekrace met PvdA en GL. Rutte draait er niet omheen. „Dat zou slecht nieuws zijn voor de hardwerkende Nederlander. Elk fundamenteel debat in die partijen eindigt namelijk in het verhogen van belastingen. Jesse Klaver zegt zelfs dat het verhogen van de belasting op spaargeld en ondernemers een doel op zichzelf is. Dat is nogal een uitspraak.”

Het lijkt erop dat het angstzweet u uitbreekt bij de gedachte van een samensmeltende PvdA en GL?

„Je zult maar hard gewerkt hebben, met een hele gewone baan en je huis verkopen om kleiner te gaan wonen. Dan komen PvdA en GL langs. Ze gaan belastingen verhogen op het midden- en kleinbedrijf, daarmee raken ze kleine ondernemers en niet de grote vermogens. Ze willen minstens negen belastingen verhogen. Daar blijft het niet bij. Als zij de grootste partijen worden, geeft dat ze momentum op weg naar de Tweede Kamerverkiezingen. Als ze de grootste partijen worden ontwikkelen ze enorm veel zelfvertrouwen en ik vind dat de VVD die beweging nu al moet stoppen”, zegt de premier.

Zelfvertrouwen bij het linkse blok? U lijkt wel in paniek.

„Als de coalitie er een meerderheid krijgt, of daar in de buurt komt, kun je veel rustiger beleid voeren. We hebben geprobeerd die linkse wolk eronder te krijgen, maar het komt weer terug. Wij moeten in Nederland niet terug naar de dagen van Joop den Uyl.”

Wie gelooft er dit soort waarschuwingen nog? Na de verkiezingen werkt u er gewoon weer mee samen.

„Je moet altijd tot meerderheden komen, dat klopt. Maar partijen rechts van de VVD – zoals PVV en BBB – zijn economisch links. En ze lopen weg als je probeert tot zaken te komen. Dus het is lastig rechts van ons, maar ook steeds lastiger op links. Want het is anders wanneer je zaken doet met partijen die qua omvang beheersbaar zijn, zodat je tot redelijke compromissen kan komen. Of dat je daar een groot links blok hebt zitten dat zegt: wij zijn nu de grootste.”

Ah, meebewegen is prima totdat partijen te groot worden?

„Als je een blok tegenover je hebt en er ook weinig steun aan de rechterkant is voor een gezonde economie die groeit, dan krijg je wel een heel kleine stem. Dat is het risico dat we lopen.”

Zouden jullie het dan ook prima vinden als kiezers op JA21 gaan stemmen, zolang links maar niet zo groot wordt?

„Ook met die partij heb ik zaken proberen te doen, maar die levert niet. Die lezen in onderhandelingen slechts hun verkiezingsprogramma voor. Ze nemen geen verantwoordelijkheid.”

Denkt u niet dat de kiezer liever wil weten hoe u crises oplost, dan dat u zegt hoe lelijk links is?

Rutte: „We komen uit drie grote crises: de economische recessie, daarna corona en nu is er oorlog op het continent. Ik denk dat mensen ook willen dat we zaken stabiel houden.”

Is jullie uithaal naar PvdA/GL niet gewoon een afleidingsmanoeuvre omdat de VVD ideeën-loos is? Dat is de kritiek van veel VVD’ers.

Schippers: „Het ís eigen inhoud. Er is namelijk een keuze tussen twee manieren van denken. Wij betalen ons onderwijs en defensie uit economische groei, terwijl links dat niet zo nodig vindt. Daar gaat het alleen maar over herverdelen.”

Rutte: „Een partij die zo lang regeert moet zichzelf opnieuw uitvinden. Jullie zullen het komende jaar zien dat de VVD weer met plannen komt.”

Mevrouw Schippers, u heeft vijf jaar van buitenaf naar uw partij kunnen kijken. Wat zag u?

„Soms verbaas ik me wel over de onderwerpen van debat. Die gaan heel vaak over hoe herverdelen we wat er al is en eigenlijk nooit over hoe we het verdienvermogen in het land houden en opschalen.”

Daar gaat het vingertje weer naar links, maar er zijn toch vast ook wel momenten geweest waarop u dacht: dit had ook míjn partij anders kunnen doen?

„Zeker. Als VVD’er geloof ik in vooruitgang. Ik geloof dat innovatie, wetenschap en technologie een oplossing kunnen zijn voor veel problemen die we hebben. Op dat vlak hebben we ons soms in slaap laten sukkelen.”

Het lijkt dat u het lastig vindt om publiekelijk kritiek te leveren op de VVD, misschien moet meneer Rutte anders even zijn oren dicht doen?

Schippers: „Nou ja, in crisistijd heb je de taak om het land stabiel te houden. Politieke profilering en de punten die je anders zou oppakken, blijven dan misschien eerder liggen.”

Waar onze lezers erg nieuwsgierig naar zijn, is of dat estafettestokje bij de VVD nu overgaat van Mark Rutte naar Edith Schippers.

Rutte: „Edith is nu lijsttrekker voor de Eerste Kamer. Wat haar ambities ook zijn, ik wens haar veel succes als lijsttrekker. In aanloop naar volgende Tweede Kamerverkiezingen kijk ik of ik door wil als partijleider.”

Schippers: „Mark gaat er ook niet over. Het is de partij die bepaalt. Dat is altijd zo geweest.”

Zou u het ambiëren?

Schippers: „Er is geen vacature. Ik ga voor de Eerste Kamer.”

Toen u vijf jaar geleden vertrok als politicus zei u: er is ook nog een leven buiten Den Haag. Viel dat soms tegen, aangezien u er nu toch weer zit?

„Haha. Nee, het leven buiten Den Haag is héérlijk, heel plezierig.”

U heeft twee jaar geleden in De Telegraaf gezegd: „Als ik nu weer op de lijst zou gaan staan, zouden ze zeggen: daar heb je die Schippers weer. Die stond voor de oorlog ook al op de lijst.” En nu bent u tóch weer terug in de politiek.

Schippers: „Het is bij de Eerste Kamer zo dat de meeste mensen, ik wil niet zeggen van voor de oorlog zijn, maar ze zijn …”

Rutte: „Hahaha.”

Schippers: „Nee wacht. Laat ik even anders beginnen. Ik werd door de VVD gepolst voor de senaat en ik vond het best een lastig besluit. Daar zal ik eerlijk over zijn. Ik heb het thuis een beetje gepolst en in koor werd er geroepen: néé, in godsnaam niet!”

Oei. Waarom?

„De wereld buiten Den Haag is over het algemeen een stuk vrolijker, optimistischer. Als ik met mijn dochter en haar vrienden praat, die zijn allemaal aan het bouwen, terwijl in Den Haag de neiging bestaat om elkaar voortdurend bij de enkels af te zagen. De sfeer is veel zuriger, veel negatiever en veel meer op de persoon. Ook de veiligheidssituatie van politici vind ik een zorgelijke. Ik ben juist altijd trots geweest op een land waar iedereen op zijn fietsje zonder beveiligers naar zijn werk kon.”

Waarom dan toch weer terug?

„Ik ben heel erg inhoudelijk gedreven. In de wereld zie je ontzettend veel dingen veranderen en ik vind dat wij daarin als Nederland de juiste afslag moeten nemen.”

Dit klinkt dan toch alsof uw ambitie verder reikt dan het lijsttrekkerschap voor de senaat.

„Ik ben nog nooit in mijn leven voor een positie gegaan. Ik wil wel altijd op enige manier werken aan een betere samenleving. Ik weet niet wat er in mijn lange werkende leven allemaal nog voor me ligt.”

Meneer Rutte, in de VVD klinkt het dat de kans ’zeer reëel’ is dat u gewoon weer lijsttrekker wordt als er nieuwe Kamerverkiezingen komen.

„Voor Kamerverkiezingen heb ik me steeds afgevraagd: heb ik de ideeën en de drive nog om door te gaan. Als u het nu zou vragen: zou het antwoord ’ja’ zijn, maar er zijn geen verkiezingen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door King George »

De VVD heeft de PvdA en GL ook helemaal niet nodig voor kneiter links beleid. Dat voeren ze zelf al uit. En na de PS-verkiezingen gaat de VVD gewoon door met schimmige deals sluiten met de PvdA en GL voor steun in de EK. Wie nu de VVD nog gelooft spoort niet.

Reminder:

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: We hebben een regering.

Bericht door sjun »

Ollongren is weer eens ziek. Op de dag dat ze de Tweede Kamer uitleg moet geven over tankleveranties


De Tweede Kamer heeft de levering van zware wapens moeten vernemen uit de krant. Vandaag, 26 januari 2023 is er een debat over defensie, maar Ollongren kan geen uitleg geven, want ze is net de afgelopen nacht ziek geworden. Wel jammer, dat het zo onverwacht is gebeurd want nu heeft ook de Staatssecretaris niet kunnen voorbereiden op moeilijke vragen daarover.

Citaten uit de pers, uit het verleden, over de aandoeningen van onze Minister van Defensie:
- minister Ollongren heeft een aandoening aan haar hypofyse
- Ollongren overwoog na ziekte niet terug te keren als ministerhttps://nos.nl 6 maart 2021
- Minister Ollongren heeft lang niet haar werk kunnen uitvoeren vanwege ziekte in het midden van haar periode als minister
- 15 apr 2020 — "Ik had een chronische sinusitis, een chronische ontsteking aan je voorhoofd en bijholtes.
- Minister Kajsa Ollongren (D66) is terug in Den Haag om langzaamaan weer aan het werk te gaan na een maandenlang ziekbed.
- 1 nov 2019 — Minister Kajsa Ollongren (D66) wordt vanwege complicaties bij haar ziekte tijdelijk ontheven uit haar functie van minister van Binnenlandse
- Verkenner Kajsa Ollongren heeft bij haar plotselinge vertrek vanwege een coronabesmetting, formatieaantekeningen zichtbaar gehouden voor fotografen. Door in te zoomen op de foto zijn de aantekeningen gedeeltelijk leesbaar. Op het papier is onder meer te lezen: 'positie Omtzigt, functie elders'.

Wie op D66 stemt, houdt dit soort slachtofferschap in stand. En dan zijn er nog wel wat andere zaken inzake mevrouw Ollongren waar u als Nederlandse ingezetene niet blij mee hoeft te zijn. Ze blijkt nogal wat schijt aan de democratie en het democratische proces te hebben en wenst voor u te bepalen welk nieuws u tot u neemt.

STEM ZE WEG!
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

sjun schreef:
za jan 28, 2023 3:15 pm
Ollongren is weer eens ziek. Op de dag dat ze de Tweede Kamer uitleg moet geven over tankleveranties

STEM ZE WEG!
Altijd is Ollongren ziek. :band: Midden in de week, maar zondags niet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: We hebben een regering.

Bericht door sjun »

Gezien haar kledingkeuze was het orginele kortjakje ook geëigend geweest. :finger:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

sjun schreef:
za jan 28, 2023 3:49 pm
Gezien haar kledingkeuze was het orginele kortjakje ook geëigend geweest. :finger:
:razz: Grappig. Ik was niet op de hoogte van het verhaal achter dit versje.

Maar neen. Kortjakje is helemaal niet ziek maar dronken. Starnakel van de jenever. En misschien zelfs wel een hoertje.
Zoals – blijkbaar – gebruikelijk bij veel kinderliedjes die wij voor onze kinderen zingen, is ‘Kortjakje’ van origine een schunnig volkslied. De naam Kortjakje komt van ‘jakje’, een kledingstuk (‘bovenkleed’) voor vrouwen dat kortjakje werd, omdat de dame in kwestie waarschijnlijk armoedig gekleed ging. De eerste versie van het lied dat ergens begin 18de eeuw werd opgetekend, begon zo:

Kortjakje seer hups en fijn
Is de meeste tijd beschonken,
Kortjakje mag geen Brandewijn
Maer het moet Jenever zijn

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

In de strijd tegen criminaliteit wil het kabinet banken de mogelijkheid geven om particuliere transacties boven de 100 euro gezamenlijk te monitoren. Hetzelfde moet gaan gelden voor alle zakelijke transacties, dus ook die onder de 100 euro. Op deze manier moeten banken ongebruikelijke transactiepatronen makkelijker in beeld krijgen en moet witwassen een stuk moeilijker worden.

De plannen, die eind oktober werden aangekondigd, zijn nog geen werkelijkheid. Er moet eerst nog mee worden ingestemd door het parlement. En het is nog maar zeer de vraag of de Kamerleden de plannen volledig zullen overnemen. Ze hebben zorgen over de privacy en stellen vraagtekens bij het drempelbedrag van 100 euro.
'Inbreuk op grondrechten'

Privacywaakhond is tegen vastleggen transacties boven 100 euro

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) is tegen een nieuwe wet van minister Kaag (Financiën) waarin elke transactie boven de 100 euro wordt vastgelegd voor onderzoek naar terrorisme en witwassen. Daardoor zou de privacy van onschuldige burgers in de knel komen, zegt de privacywaakhond. "Zoals de wet er nu ligt, kan die niet worden aangenomen."

De nieuwe wet houdt in dat álle banktransacties van Nederlanders boven de 100 euro in een database terechtkomen. Banken kunnen dan transacties naast elkaar leggen van klanten die bij meerdere banken een rekening hebben. Het kabinet vindt dat meer nodig is om witwassen – geld van de onderwereld naar de bovenwereld brengen – en het financieren van terrorisme tegen te gaan en wil daarom deze nieuwe wet invoeren.

Felle kritiek
Maar er is veel kritiek op het wetsvoorstel van minister Kaag. Door het 'bancaire sleepnet' zou de privacy van burgers in het geding komen. Ook in de Tweede Kamer leven grote twijfels en daarom werden allerlei partijen uitgenodigd om over de wet te praten, zoals de Autoriteit Persoonsgegevens.

Die komt nu dus met harde kritiek: elke betaling boven de 100 euro vastleggen is een verregaande aantasting van onze privacy. "Deze wet leidt tot een onrechtmatige inbreuk op de grondrecht van mensen", zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen. "Het is heel uitzonderlijk dat we met deze harde kritiek komen."

Afgelopen week verdedigde minister Kaag de wet nog:

Overigens is niet iedereen negatief over de wet: het Openbaar Ministerie zegt de wet hard nodig te hebben. "Uiteindelijk gaat het gewoon om criminelen stoppen", zei Anita van Dis-Setz van het OM, die ook was uitgenodigd in de Kamer. "Veiligheid wordt echt geweld aangedaan als wij niet voldoende informatie kunnen delen."

Binnenkort gaat minister Kaag reageren op de kritiek en wordt duidelijk of ze het wetsvoorstel gaat aanpassen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Oppositie reageert op uitspraken Rutte: ’Paniek van de premier is terecht’

De PvdA en GL lijken de uithaal van VVD-leider Mark Rutte te omarmen. Rutte trapte de verkiezingscampagne af door in De Telegraaf zijn gruwel te uiten over het vooruitzicht dat de „linkse wolk” de grootste wordt in de Eerste Kamer. „Ik snap dat het spannend is als linkse wolken zich boven een VVD-premier samenpakken”, zegt PvdA-leider Attje Kuiken. „De paniek van de premier is terecht”, meent GL-leider Jesse Klaver. Andere oppositiepartijen roeren zich ook.

In het duo-interview met Edith Schippers, lijsttrekker van de VVD bij de Eerste Kamerverkiezingen, zei Rutte over PvdA en GL: „Als ze de grootste partijen worden, ontwikkelen ze enorm veel zelfvertrouwen en ik vind dat de VVD die beweging nu al moet stoppen.” De twee linkse partijen zullen na de verkiezingen in maart een gezamenlijke fractie vormen in de senaat. Volgens enkele peilingen is het mogelijk dat die fractie de grootste wordt.

Tweestrijd
In Den Haag werd de uithaal van Rutte al snel gezien als een eerste stap richting een tweestrijd in de verkiezingscampagne. „Ik snap dat het spannend is als linkse wolken zich boven een VVD-premier samenpakken”, reageert PvdA-leider Attje Kuiken na het verschijnen van het interview.

„Als wij de grootste worden, gaan we het socialer en groener maken. Zodat werken weer loont, maar vervuilers en vermogenden meer gaan betalen.” Rutte voelt „zijn machtsbasis verdwijnen”, denkt Klaver. Volgens hem is „een politieke aardverschuiving mogelijk.”

Andere oppositiepartijen die door Rutte werden aangehaald, reageren feller op de kritiek die Rutte in het interview uitte. Volgens de premier zijn partijen als de PVV en BBB ’economisch links’ en ’lopen ze weg als je probeert tot zaken te komen’.

’Firma list en bedrog’
PVV-leider Geert Wilders komt met een oproep om ’die VVD’ers Rutte en Schippers niet te vertrouwen’. „Ze zijn honderd procent verantwoordelijk voor de asieltsunami, woningnood, afbraak zorg en pensioenen, toeslagenaffaire, wegpesten boeren, de belastingverhogingen, de totale afbraak van Nederland. Het is de firma list en bedrog”, meldt hij.

BBB-voorvrouw Caroline van der Plas vindt juist dat Rutte bij het zoeken naar fouten ’een spiegel moet gebruiken en geen verrekijker’. „Ik ben nog nooit ergens voor weggelopen. ’Economisch links’ is oog hebben voor de zwakkeren. De menselijke maat. Daar heeft VVD dus weinig mee.”

Ook JA21-voorman Joost Eerdmans reageert op het dubbelinterview. „Rutte is verbaasd dat een verkiezingsprogramma leidend is in de onderhandelingen. Dit zegt alles wat u moet weten over de VVD.” Minister Hugo de Jonge van het CDA, dat volgens de laatste peilingen flink zal verliezen, spreekt over een ’neppe tweestrijd’. „Dat is nou écht precies wat we nodig hebben”, twittert hij cynisch.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Mahalingam »

Over de laatste 'Inbreuk op grondrechten' door de boven ons gestelden:
Honderd euro?

Bekijk alles, zie niks...

Kaag wil graag een database met elke transactie boven de honderd euro. Wij leveren allemaal onze privacy in, maar elke crimineel en terrorist kan dit sleepnet eenvoudig ontwijken. Een buitenlandse online bankrekening, contant fiatgeld, crypto, prepaid creditcards, een geldezel noem de hele santenkraam maar op. De wereldvreemdheid en naïviteit van dit proefballontje is stuitend.

Onze militairen bleken illegaal informatie over Nederlandse burgers te verwerken, en de reactie van onze volksvertegenwoordigers was die onrechtmatige daad zo snel mogelijk te legaliseren. Toezicht op onze inlichtingendiensten blijft ook een onmogelijk verhaal. Een vrije samenleving behouden gaat niet vanuit zoemende datacenters. Dit wordt net zoals de Betuwelijn een zinloos prestigeproject.

Het enige wat nog groter is dan dit sleepnet en bijbehorende database, is de illusie dat onze overheid in staat zou zijn om in die gigantische hooiberg de juiste speld te vinden. Gegevens die je niet kan verwerken, wordt nooit informatie. Aftappen is in deze eeuw simpel, de juiste details selecteren, die interpreteren, de juiste betekenis aan hangen of daar echt iets mee doen, vormt de uitdaging.

Onze belastingdienst zit met honderden informatiesystemen die niet met elkaar gekoppeld zijn, en door veroudering 849 miljoen euro aan onderhoud per jaar nodig hebben. Niemand weet meer hoe het echt zit. Het archief van de belastingdienst had een goudmijn kunnen zijn, helaas kunnen ze intern weinig koppelen, doorzoeken of altijd inzichtelijk maken hoe besluiten zijn genomen.

Dat maakt de besluiten van onze belastingdienst ondoorgrondelijk. De fiscus heeft “geen tijd voor een individuele toetsing” (PDF). Ze weten zelf niet meer waarom mensen zonder onderzoek en zonder bewijs tot fraudeur zijn verklaard. Achteraf bleek 94% onschuldig, de andere 6% werd bijna nooit vervolgd. (PDF p25). Had elke fraudeur voor de rechter gebracht, en je had een zorgvuldig systeem.

Hoe maakt dit sleepnet straks het onderscheid tussen een crimineel of iemand die intensief marktplaats gebruikt om rond te komen? Leven van een uitkering met deze voedsel- en energieprijzen betekent ook alles verkopen wat je niet nodig hebt en tweedehands kleding dragen. Dat type transacties wordt nu al door sociale diensten klakkeloos verheven tot extra inkomen.

Als de bureaucratie nog een keertje echt ontspoort en functioneert als een fiscale gehaktmolen zonder aanklacht, proces of veroordeling, en je wilt dat gaan herstellen, heb je een Uitvoeringsinstelling Herstel Toeslagen nodig. Elk kwartaal rapporteren ze de voortgang, aankomende weken komt het dertiende rapport. Het lukt ze niet door de affaire heen te komen.

Ze leveren slechts dertig geanonimiseerde dossiers per week op. Uitgaande van tienduizenden ouders, duurt het nog jaren voordat elke advocaat over de fiscale dossiers van hun cliënten kan beschikken. Veel informatie is nooit meer te achterhalen, van het deel dat wel zwerft in de catacomben van de belastingdienst krijgen ouders slechts een zwartgelakte versie.

De asielindustrie beroept zich succesvol op internationale verdragen, maar waarom krijgen getroffen belastingbetalers nog steeds geen rechtsgang of effectieve juridische bijstand? De landsadvocaat die loog tegen de Raad van State hoefde zich nog niet te melden bij de deken en is nog steeds niet geschrapt. Verdedig Geert W, vergeet je studie, winkel met contant geld en je wordt wel geschrapt.

Welke instantie mag straks dit nieuwe financiële sleepnet beheren? Wie bewaakt de bewakers? Een corrupte belastingambtenaar verkocht vertrouwelijke informatie aan de onderwereld. Hij kreeg een taakstraf van 180 uur. De 920.000 euro die bij hem achter de plinten van de keukenkastjes lag, is in bewaring genomen, wachtend op de rechthebbende, u mag zich nog melden...

Af en toe doet de FIOD theatrale inval om de indruk te wekken dat ze er bovenop zitten, maar dat loopt af in een blamage. Neem de documentaire waar bij sushiketen Sumo grote hoeveelheden contant geld werd gevonden, inclusief € 500 biljetten. Er was 25 miljoen euro omzet buiten de boeken gehouden. Tijdens de rechtszaak bleven celstraffen uit.

Wanneer je strafzaken van tientallen miljoenen euro's niet rond krijgt, wat wil je dan met transacties die honderdduizend keer kleiner zijn? Al die data wordt niets meer dan zand in de machine, rijst in de gaarkeuken, betekenisloze ruis, die dankzij algoritmes zonder context of menselijke controle wordt opgewerkt tot “bewijs”, klaar om de volgende kinderopvangtoeslagenaffaire te starten.

Vervolgen van criminelen, terroristen en ander gespuis blijft een kwestie van mensenwerk, niet van steeds grotere digitale bevoegdheden. Getallen in computers vertellen niet het hele verhaal, zeker niet bij partijen die miljarden hebben om hun digitale sporen te verhullen. Hier zijn internationale infiltraties, observaties en gericht inbreken om opnameapparatuur te plaatsen de enige weg.

Het WODC doet onderzoek, hele legers aan academici schrijven lijvige beleidsdocumenten, maar de zwakke plek blijft een gebrek aan boerenverstand. Tegen Poetins persoonlijke KGB, terrorisme en criminaliteit werkt alleen een ervaren recherche, opgebouwd uit intelligente mensen die op straat zijn opgegroeid. Een eventuele universitaire studie is bijzaak.

Kaag, je kan beter het aantal rechercheurs verdubbelen. Als er een Russische reactie komt op de inzet van onze tanks in Oekraïne of latere militaire stappen, dan verwacht ik die mede in de vorm van internationaal staatsterrorisme op westerse bewindspersonen en zakenlui. Het Kremlin heeft ongeveer een biljoen verborgen in het Westen, die hebben geen enkele transactie meer nodig.

Beveiliging blijft mensenwerk.
https://www.geenstijl.nl/5168952/feynma ... euro/#more
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: We hebben een regering.

Bericht door sjun »

Ariel schreef:
za jan 28, 2023 3:56 pm
sjun schreef:
za jan 28, 2023 3:49 pm
Gezien haar kledingkeuze was het orginele kortjakje ook geëigend geweest. :finger:
:razz: Grappig. Ik was niet op de hoogte van het verhaal achter dit versje.

Maar neen. Kortjakje is helemaal niet ziek maar dronken. Starnakel van de jenever. En misschien zelfs wel een hoertje.
Kijk toch eens waar dezelfde mevrouw Ollongren dan weer niet te ziek voor was. Zo onderhand bouwt ze niet enkel aan een gezondheidsprobleem maar ook aan een geloofwaardigheidsprobleem. En het trucje van desinformatie heeft ze ook al niet zèlf verzonnen...

Afbeelding

Mij lijkt het heel verstandig om politici met een WEF-connectie weg te stemmen om het land onnodige aanslagen op het vrij besteedbare inkomen en op de persoonlijke vrijheden te besparen.
Afbeelding
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: We hebben een regering.

Bericht door sjun »

Martin Bosma zet D66'er helemaal KLEM met feiten & ONTMASKERT D66 als een totalitaire partij!


Martin Bosma heeft voor mij volkomen gelijk met het beeld van D66 dat hij oproept. Het is een vervelende, belerende mediacratische totalitaire partij die dat overgenomen heeft waar de PvdA in het verleden al politiek op afgerekend is. Ik ben benieuwd welk volk ze nu eigenlijk vertegenwoordigen met hun uitverkoop aan Brussel en het WEF ten koste van de Nederlandse burgers, hun koopkracht, hun voedselvoorziening en hun leefomgeving.

En dan wat er nog wat:

Omtzigt ONTMASKERT Kaag als iemand die totaal niet weet waar ze mee bezig is!


Wat doet die duidelijk incompetente mevrouw Kaag eigenlijk op financiën?

Tot slot hebben we nog een premier...

Omtzigt zet stotterende Rutte helemaal KLEM! 'Dit hoort niet in een DEMOCRATIE!'

Afbeelding


Afbeelding
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Mahalingam »

Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Stevige ruzie tussen Kaag en Rutte

Een discussie tussen premier Mark Rutte en minister Sigrid Kaag (Financiën) is vorige week uitgelopen op een stevige ruzie die eindigde in een woedeaanval van de minister-president en snel daarna excuses. Tijdens een gesprek over EU-fondsen en het vestigingsklimaat liepen de gemoederen hoog op.

Dat bevestigen ingewijden na een bericht van RTL Nieuws over een conflict tussen de leiders van de VVD en D66. Rutte zou vorige week dinsdag tijdens een kabinetsberaad in woede zijn ontstoken tijdens een discussie over Europese gelden en het bedrijfsleven. Dat liep dusdanig uit de hand dat Kaag wegliep. Volgens een betrokkene is het inderdaad ’even hoog opgevlamd’, maar was de ruzie op basis van een misverstand ontstaan: „Ze hadden elkaar niet helemaal goed verstaan.” Rutte bood na terugkomst van Kaag ook zijn excuses aan voor de driftbui.

Het is niet de eerste keer dat er een stevige botsing is tussen Rutte en Kaag. Tijdens de formatie van het huidige kabinet clashten de twee in de ministerraad ook over Israël, meldde De Telegraaf in mei 2021. Er ontstond een ’buitengewoon felle’ woordenwisseling, die op dezelfde manier eindigde als de recente clash: Kaag verliet de zaal en Rutte bood zijn excuses aan.

Later in datzelfde jaar, nog altijd tijdens de stroeve formatie, was er ook nog de uithaal van Kaag naar Rutte in de HJ Schoo-lezing, waarin ze de VVD-premier betichtte van ’regelen en ritselen zonder visie’.

Maar sinds Rutte en Kaag elkaar uiteindelijk vonden en samen met CDA en CU het vierde kabinet van Rutte vormden, lijken de twee ineens vier handen op één buik. De ruzie die nu aan het voetlicht komt, is de eerste keer dat er openlijk barstjes komen in de verhoudingen tussen de premier en vicepremier. Al wordt in Den Haag ook bezworen dat er sprake is van een eenmalig conflict en de vrede alweer is gesloten.
:giveup: De vrede is weer gesloten, maar....Er zit weer een barst in de vaas zullen we maar denken. En hoe goed je zo'n barst lijmt, je blijft de barst zien.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

We hebben geen ruzie gemaakt zegt Kaag. „Dorpsroddel en achterklap”
Kaag: verhalen over ruzie met Rutte ’dorpsroddel en achterklap’

„Dorpsroddel en achterklap”, zo beschrijft D66-leider Sigrid Kaag berichten over een ruzie tussen haar en premier Mark Rutte. RTL Nieuws en Telegraaf berichtten donderdag dat Rutte flink uitviel tijdens een ruzie met Kaag over het vestigingsklimaat in Nederland. Maar volgens Kaag ging het „om helemaal niets” en is de samenwerking „uitstekend.”

RTL en Telegraaf meldden dat de premier en vicepremier ruzie kregen over een op te richten Europees miljardenfonds voor subsidie aan bedrijven. Nederland zou daar aan moeten bijdragen: volgens RTL heeft D66 daar geen problemen mee, maar Rutte wel. Hij kreeg volgens de verschillende media een woedeaanval, waarna Kaag wegliep. Later bood Rutte excuses aan.

Kaag zegt het vooral „grappig” te vinden dat er nu over geschreven wordt, terwijl het voorval zich vorige week afspeelde. Dat er kennelijk wordt gelekt vanuit overleggen vindt ze „verdrietig.” „Maar ja, wat kan ik er aan doen? Niet veel.”

De D66-leider vindt dat het niets zegt over de verhoudingen binnen het kabinet. Volgens haar ging het om een „communicatiemisverstandje”, die ook in „de beste families” weleens voorkomt. Dat er grote verschillen zijn tussen de VVD en D66 over de fondsen bestrijdt ze dan ook. Of het voorval in de media is uitvergroot, wil ze niet zeggen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Simpel links-rechts praatje gaat niet op: toneelstukje Rutte wordt doorgeprikt

Door RONALD PLASTERK

Door de regeringspartijen én door PvdA/GL worden de verkiezingen voor de Provinciale Staten van 15 maart landelijk gepolitiseerd. Het zijn indirect verkiezingen voor de Eerste Kamer, en het is duidelijk dat de zittende coalitie daar bij lange na geen meerderheid zal halen.

De linkse partijen staan te popelen, en hebben een verlanglijstje klaarliggen. Mark Rutte en zijn opvolger Edith Schippers gingen groot los in De Telegraaf om te waarschuwen tegen het linkse gevaar, om zo het rechtse image van de VVD op te poetsen. Daarmee helpen ze overigens PvdA/GL aan een links imago, wat weer in het belang van de VVD is, want de PvdA moet zetels winnen, zodat ze het kabinet aan een meerderheid kan helpen. Het is van beide kanten een weinig overtuigend toneelstuk.

De PvdA en GL gaan niet naar hun kiezers met de boodschap ’stuur ze naar huis’ (Labour in Engeland riep altijd ’Get the rascals out’), maar nu is de boodschap: als u op ons stemt zullen wij, onder een paar voorwaarden, het zittende kabinet steunen! Dat is campagne-technisch een lastig verhaal. Het is bovendien niet zeker dat de coalitie met steun van PvdA/GL wél een meerderheid haalt.

Leesbril
Daar komt bij dat het op voorhand als winst wordt verkocht wanneer GL en PvdA opgeteld de uitslag halen die nu wordt voorspeld, want ’dan zijn we de grootste partij in de Eerste Kamer’. Dat is kolder. Ten eerste heeft de PvdA besloten niet als één partij met GL de verkiezingen in te gaan, alleen zullen na de verkiezingen de fracties samen optrekken. Een compromis, maar dan kun je niet straks claimen dat je de grootste partij bent. Veel fundamenteler: de PvdA had bij de start van het laatste kabinet waar ze deel van uitmaakte 38 zetels en bij de verkiezingen erna nog maar 9. Alle kiezers zijn weggelopen, behalve een paar die hun leesbril niet konden vinden. Je zou zeggen: een reden voor herbezinning of het toenmalige regeerakkoord, waarin de jeugdzorg en GGZ werden beknot, de verhuurdersheffing werd ingevoerd en de sociale werkplaatsen werden afgeschaft, wel verstandig was. Diederik Samsom, die het regeerakkoord opstelde, stelt nog altijd dat het een zegen voor het land was, en dat het jammer is dat de kiezers dat niet begrijpen, daarom moet het nog beter worden uitgelegd. Als je vijf jaar later nog op 9 tot 11 zetels staat, ben je van de werkelijkheid los als je dat als winst verkoopt.

Verloren stemmen
Ook van de VVD is het een matig toneelstuk. De VVD en het van de kaart geveegde CDA (’we are running this country’) hebben zich met huid en haar aan D66 overgeleverd. Het duidelijkste is dat bij het stikstofbeleid. Er is geen acute crisis in de natuur, de stikstofuitstoot is in de afgelopen dertig jaar een factor drie afgenomen, niet toegenomen. De bedragen die het kabinet besteedt aan stikstof (25 miljard, vierduizend euro per huishouden) vind je nergens in de wereld. Er kan geen huis meer gebouwd worden. De meest hoogwaardige landbouwsector van de wereld plus de visserij worden gehalveerd, waardoor we meer Belgische kaas en Franse vis gaan importeren. BBB wordt daardoor in veel gemeenten de grootste partij. De PVV was al bijna net zo groot als de VVD (voornamelijk door immigratie- en integratie), en JA21 is in Rotterdam de grootste partij. De VVD zou daarom gek zijn als ze na de verkiezingen een stap naar links zou maken, en het CDA krijgt de verloren stemmen onder boeren, burgers, vissers en buitenlui daarmee niet terug.

Het simpele links-rechts praatje gaat hier niet op. Er zijn meer assen: stad versus platteland, hoogopgeleid versus ’gewone mensen’, de culturele as.

Het land wordt inderdaad steeds minder bestuurbaar. Dat komt niet door deze of gene kleine partij of omroep. Het komt omdat de PvdA de arbeiders niet meer vertegenwoordigt, de VVD de ondernemers niet meer, en het CDA de boeren en buitenlui niet.

Politieke ruimte
Het komt doordat bij sommige gammafaculteiten de wetenschap ondergeschikt wordt gemaakt aan ideologie. Het komt omdat door internationale verdragen de Nederlandse democratie niet meer zelf beslist over de belangrijkste onderwerpen.

In plaats van daar binnen de bestaande partijen open debatten over te voeren, desnoods een richtingenstrijd aan te gaan, zwijgt men om niet ’de verkeerde mensen of partijen in de kaart te spelen’, en wordt iedereen die niet zwijgt weggezet als transfoob, populistisch of erger.

Er ligt een enorme politieke ruimte voor een partij die opkomt voor de bestaanszekerheid van gewone mensen, voor een eerlijke inkomensverdeling, een stevige overheid die de publieke sector verzorgt (maar zich niet eindeloos bemoeit met het privéleven van mensen), die een streng immigratie- en integratiebeleid voert, veiligheid op straat en harde strijd tegen criminaliteit benadrukt, die niet onnodig geld weggooit voor een vermeende stikstofcrisis, en die een bedachtzaam klimaatbeleid voert (mét kernenergie).

Door een toneelstuk over een spannende strijd tussen VVD en PvdA/GL prikken mensen heen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Coronacommissie staat op ontploffen: parlementaire enquête maanden vertraagd

De commissie die de parlementaire enquête naar de coronacrisis voorbereidt staat op het punt van ontploffen. Binnen de commissie is een ’onwerkbare situatie’ ontstaan, nu verschillende leden hebben gelekt dat zij niet langer met hun collega’s Van Houwelingen (FvD) en Van Haga door een deur kunnen.

De negenkoppige commissie van Kamerleden is sinds september vorig jaar bezig om de parlementaire enquête – het zwaarste onderzoeksmiddel van de Kamer – naar de coronacrisis op poten te zetten. Verschillende leden hebben vrijdag anoniem in NRC hun beklag gedaan over Van Houwelingen (FvD) en Van Haga, die zich niet aan afspraken zouden houden.

Ook nemen de anonieme leden het Van Houwelingen en Van Haga kwalijk dat zij ’vooringenomen’ publieke stellingnames over corona doen. Een deel van de commissie zou de twee in de volgende vergadering, komende maandag, willen vragen op te stappen. Weigeren zij dat, zo meldt NRC, dan dreigen andere commissieleden te vertrekken.

Ingewijden bevestigen aan De Telegraaf dat een deel van de commissieleden het helemaal heeft gehad met Van Houwelingen en Van Haga. Eind vorig jaar twitterde Van Houwelingen een bewerkte foto waarop het leek dat minister Kuipers (Volksgezondheid) een nazivlag hees. De FvD’er suggereerde afgelopen week op tv bij Ongehoord Nederland dat er een verband is tussen oversterfte en de vaccinatiecampagne.

Onpartijdigheid
Van Haga veroorzaakte afgelopen woensdag ergernis door mee te doen aan een groot coronadebat in de Tweede Kamer. De andere commissieleden deden dat bewust niet, zodat zij zo onpartijdig mogelijk hun werk kunnen doen in de enquêtecommissie.

Niet alle commissieleden vinden dat Van Houwelingen en Van Haga hun biezen hoeven te pakken. Maar door de gelekte klachten is nu wel een ’onwerkbare situatie’ ontstaan, zegt een commissielid. Het gevolg is dat de commissie komende week waarschijnlijk de onderzoeksopdracht zal teruggeven aan Kamervoorzitter Bergkamp. Er moet dan een nieuwe commissie worden opgetuigd, wat betekent dat de parlementaire enquête vele maanden vertraging oploopt.

Arib
Eerder werd de coronacommissie al ’onthoofd’ door het vertrek van commissievoorzitter en PvdA-Kamerlid Arib. Zij stapte uit de Kamer nadat verschillende anonieme klachten over haar tijd als Kamervoorzitter waren binnengekomen. Commissieleden betreurden het vertrek van Arib, zo vertelden zij aan De Telegraaf. Arib werd gezien als ’kritisch en onafhankelijk’. De PvdA’er zou een ’brede enquête’ voor ogen hebben gehad, waarbij ook ruimte wordt gelaten aan criticasters van het coronabeleid, zoals PVV, FvD en Van Haga.

Na het vertrek van Arib werd VVD-Kamerlid Paul tijdelijk commissievoorzitter. De andere commissieleden zijn Omtzigt, Den Haan, Palland (CDA), Van Beukering (D66), Pouw-Verweij (JA21), Maeijer (PVV), Van Houwelingen (FvD) en Van Haga. De leden komen elke maandag bij elkaar en zouden rond deze tijd een onderzoeksvoorstel voor de enquête moeten indienen. Dat proces verliep al enige tijd moeizaam. Begin januari was er een ’reflectiedag’ waarbij de Kamerleden hun zegje mochten doen over de gang van zaken.

Dat Van Houwelingen en Van Haga zich niet aan bepaalde afspraken zouden hebben gehouden, wordt niet door alle commissieleden herkend. Zelf geven ze geen commentaar.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie