Kabinet gevallen.

Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

We hebben een regering met erg foute VVD-ers

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
di mei 09, 2023 4:59 pm
Opmerkelijk is dat in de Eerste Kamer wél de EU-vlag prominent wappert in de plenaire zaal. Daar had VVD-fractievoorzitter Jorritsma vorig najaar geen bezwaar tegen de plaatsing van de Europese vlag, waardoor er een meerderheid vóór was.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik wist het mij onmiddellijk te herinneren. Ik heb die Jorritsma (VVD)al vanaf het begin een afschuwelijke politieke troela gevonden. Niet alleen haar uiterlijk :*) maar vooral gelet op haar innerlijke presentatie. Bah! Op mij komt ze misselijk makend arrogant en vooral stront eigenwijs over. Dat blijkt nu dus ook duidelijk weer het geval.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Van der Burg: draai over opvang migranten kwam door reprimande Paternotte

De draai die staatssecretaris Van der Burg (Asiel) maakte over de opvang van uitgeprocedeerde migranten kwam tot stand na een reprimande van D66-fractieleider Paternotte. „Hij heeft mij gevraagd om duidelijkheid.”

Dat vertelt de VVD-bewindsman tijdens een openhartige toelichting op de ophef over de opvolger van de bed, bad, broodregeling. Coalitiepartijen D66 en CU willen dat het kabinet vasthoudt aan (financiële) afspraken om op bepaalde plekken mensen zonder verblijfsvergunning op te vangen. Van der Burg gaat daar in mee, na een aanvankelijk besluit om er juist geen geld meer voor uit te trekken.

„Er is onrust in mijn club omdat het lijkt dat jij je niet aan het coalitieakkoord houdt”, vertelde Paternotte dinsdag volgens de staatssecretaris. „Ik heb hem gezegd duidelijk te maken dat ik mij er wel aan zou houden.” Zelf vindt de staatssecretaris niet dat hij op het matje is geroepen.

Later die dag – na het gesprek met Paternotte – kwam er een brief van de staatssecretaris waarin staat dat financiering alsnog mogelijk wordt gemaakt uit asielgelden. Van der Burg doet uit de doeken dat hij aanvankelijk had gevraagd om extra geld voor de LVV, zoals de opvolger van ’bed, bad, brood’ nu heet.

„Maar het kabinet heeft besloten dat niet te doen”, vertelt de staatssecretaris. Het verzoek om extra geld werd gedaan aan het ministerie van Financiën, waar D66-leider Kaag minister is. Van der Burg wil echter niet zeggen dat het alleen haar keuze is om het geld – waar de D66-fractie later op hoge poten om vroeg – te weigeren. „Want dat is door het kabinet als geheel besloten.”

Uitleg
Van der Burg vond die keuze wel uit te leggen, omdat er ook voor andere dossiers veel extra geld nodig is. De staatssecretaris noemt bijvoorbeeld Groningen of de 8,7 miljard euro extra die tot en met 2026 nodig is voor asielopvang.

De bewindsman zegt dat hij wel in de problemen komt, nu hij in zijn eigen begroting extra geld moet zoeken: „Want ik moet nu op zoek naar iets anders waar ik 30 miljoen euro op kan bezuinigen.” Geld dat volgens Van der Burg anders zou worden besteed aan asielzoekers, maar nu dus aan migranten die illegaal in Nederland verblijven en dus geen kans meer maken op asiel.

’Volstrekt logisch’
Van der Burg deed tijdens een debat in de Tweede Kamer een zeldzaam boekje open over gedoe in de coalitie over de regeling. De staatssecretaris vertelde het ’volstrekt logisch’ dat het kabinet aanvankelijk besloot niet nog meer extra geld uit te trekken voor opvang, in dit geval dus zelfs voor migranten die geen kans maken op asiel en volgens afspraken in het coalitieakkoord moeten terugkeren. Dat betekent volgens hem dat er nog meer bezuinigd had moeten worden, bijvoorbeeld op Sociale Zaken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Het is duidelijk dat D66 de grootste stoorzender in deze regering is. Van gratis kinderopvang , milieu tot asiel en migranten.
Uitstellen gratis kinderopvang zorgt voor woede bij oppositie

Het uitstellen van de bijna gratis kinderopvang tot 2027 zorgt voor grote frustratie bij een deel van de oppositie. De coalitie is ook teleurgesteld, maar gaat morrend akkoord met de vertraging van twee jaar.

„Wat kan dit kabinet eigenlijk wel?”, foetert SP-Kamerlid Kwint donderdagmiddag. De Kamer spreekt met minister Van Gennip (Sociale Zaken) over de kinderopvang, met als belangrijkste agendapunt het uitstel van de hervorming van de kinderopvang. De minister liet twee weken geleden weten dat er pas in 2027 een bijna gratis kinderopvang komt, in plaats van de huidige toeslag.

PvdA-Kamerlid Kathmann zegt ’verbouwereerd’ te zijn. „Wat voor signaal denkt de minister hiermee aan de samenleving af te geven?”, vraagt ze zich af. Volgens haar wordt met dit uitstel ook de ambitie om wat te doen aan de arbeidsmarktkrapte vooruit geschoven. GL-Kamerlid Van der Lee vraagt zich af waarom het ministerie van Sociale Zaken, verantwoordelijk voor beleid rond kinderopvang ’al jaren niet presteert’.

’Uitstel geen afstel’
De coalitie baalt ook, maar is milder in het oordeel. „Teleurstellend”, vindt VVD-Kamerlid Van den Hil de vertraging. „Maar wat de VVD betreft is uitstel geen afstel.” CDA-Kamerlid Palland vraagt ook begrip ’dat er meer tijd nodig is voor deze grote operatie’. D66-Kamerlid Sahla noemt de vertraging ’onvermijdelijk’ vanwege de forse tekorten aan werknemers in de opvangsector: „Als we wel hadden gezegd dat alle kinderen bijna gratis opvang zouden krijgen, hadden we met hetzelfde probleem gezeten.”

D66 stelt wel voor om een prijsplafond bij de kinderopvang in te voeren, om te voorkomen dat de uurtarieven de pan uit rijzen. Dat zet kwaad bloed bij PvdA-Kamerlid Kathmann, haar partij pleit daar al langer voor. „Waar was u de afgelopen jaren?”, foetert ze tegen Sahla, die ze ook verantwoordelijk houdt voor het uitstel. „En nu shinen met een prijsplafond. Ik word er echt een beetje boos van.”

Pijlen op D66
De oppositiepartijen richten sowieso hun pijlen op D66, dat lang volhield dat de gratis opvang er in 2025 moet zijn ook al zijn er al langer signalen dat die deadline niet haalbaar was vanwege uitvoeringsproblemen en een tekort aan werknemers, maar nu toch achter het net vist. „Wat is er in de tussentijd veranderd?”, vraagt SP’er Kwint zich af over de problemen die er toen ook al waren. „Volgens mij niks.”

Minister Van Gennip laat weten dat van uitstel geen afstel hoeft te komen, ook niet nu de invoerdatum is opgeschoven tot na deze kabinetsperiode. „Daar zijn we zelf bij”, zegt de minister, die de wetgeving voor die tijd al rond wil hebben. „We moeten met elkaar in deze kabinetsperiode de klus klaren.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Mahalingam »

Uitstellen gratis kinderopvang zorgt voor inkomstenverlies voor nieuwe ouders.
Nu is het krijgen van een kind al een financieele belasting, het inkomen gaat ook nog een 2500 euro per jaar omlaag. Door politiek/bureaucratisch geklungel.
Nieuwe ouders raken 2500 euro belastingvoordeel kwijt, terwijl kinderopvang nog niet gratis is

Het kabinetsbesluit om de kinderopvang pas in 2027 bijna gratis te maken treft nieuwe ouders in 2025 en 2026 waarschijnlijk flink in de portemonnee. Het kabinet is weliswaar van plan als compensatie de kinderopvangtoeslag in die jaren wat te verhogen, maar in de tussentijd wordt een zeer lucratief belastingvoordeel voor nieuwe ouders zonder vertraging al in 2025 afgeschaft.

Dankzij de zogeheten inkomensafhankelijke combinatiekorting (iack) hebben werkende ouders nu nog in doorsnee een belastingvoordeel van 2400 euro (paren) of 2500 euro (alleenstaanden) op jaarbasis. Maar vanaf 2025 wordt die regeling geschrapt voor iedereen die na 1 januari van dat jaar een eerste kind krijgt.

De iack verdwijnt omdat vanaf die datum de kinderopvang zo goed als gratis zou worden. Die maatregel levert ouders zoveel financieel voordeel op dat het belastingvoordeel dan niet langer nodig zou zijn, was de gedachte. Maar nu het kabinet heeft besloten de hervorming van het kinderopvangstelsel met twee jaar uit te stellen, dreigt een financiële strop. Want de iack gaat er voor nieuwe ouders vanaf 2025 wel gewoon aan, zo bevestigde minister Karien van Gennip (Sociale Zaken) vanmiddag in de Tweede Kamer.

Doekje voor het bloeden

Daar staat wel tegenover dat het kabinet in de overgangsjaren 2025 en 2026 nog met een tegemoetkoming komt, waarschijnlijk in de vorm van een hogere kinderopvangtoeslag. Hiervoor is eenmalig 400 miljoen (2025) en 1,2 miljard euro (2026) opzijgezet. Maar die bedragen zijn veel lager dan de ‘gratis’ kinderopvang in die jaren zou hebben gekost. De 3,7 miljard euro die het kabinet in die twee jaar bespaart gaat naar het dekken van gaten in de begroting.

GroenLinks-Kamerlid Tom van der Lee reageerde tijdens het debat verbolgen op het feit dat ouders nog tot 2027 moeten wachten op bijna gratis kinderopvang, terwijl het belastingvoordeel er al in 2025 aan gaat voor nieuwe gevallen. ,,Het kan toch niet zo zijn dat we de iack alvast schrappen en als doekje voor het bloeden de kinderopvangtoeslag nog wat verhogen?!”, wierp hij de minister voor de voeten.

Van Gennip maakte het echter niet mooier dan het is. Zij komt in het najaar nog met een plan hoe de in totaal 1,6 miljard euro voor compensatie wordt ingezet.

De voorgenomen afschaffing van de iack leidde eerder ook al tot zorgen in de Kamer, omdat hierdoor grote verschillen zullen ontstaan tussen ouders die op 1 januari 2025 al kinderen hebben en ouders die nog kinderen krijgen. Iedereen die voor die datum al iack had, blijft hier namelijk recht op houden. Terwijl voor nieuwe gezinnen dit recht vervalt. Zij lopen daardoor een bedrag tot wel 30.000 euro mis.
https://www.pzc.nl/politiek/nieuwe-oude ... gle.com%2F
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Kabinet overweegt list in strijd tegen asielcrisis

Om grip te krijgen op asielmigratie overweegt het kabinet terug te gaan naar een stelsel waarin onderscheid wordt gemaakt tussen asielzoekers die tijdelijk in Nederland bescherming krijgen en mensen die permanent mogen blijven. Die eerste groep mag dan korter blijven en krijgt minder rechten.

Het is een van de ideeën die op tafel liggen bij het moeizame beraad tussen bewindslieden over migratie. In het kabinet wordt het zogeheten ’twee-status-asielstelsel’ als serieuze optie genoemd, al is onduidelijk of er genoeg steun voor is. Vanuit VVD en CDA klinkt enthousiasme, maar die partijen denken meestal heel anders over asielmaatregelen dan D66 en CU.

Verschillend
Een permanente status zou worden verleend aan vluchtelingen die persoonlijk of als lid van een groep worden vervolgd, bijvoorbeeld op grond van etnische achtergrond of politieke opvatting. De tijdelijke status zou dan gelden voor asielzoekers die een burgeroorlog ontvluchten; zij worden niet rechtstreeks vervolgd, maar zouden bij terugkeer naar het land van herkomst wel risico lopen op ’ernstige schade’. In Nederland wordt veel vaker asiel verleend aan asielzoekers uit oorlogsgebieden dan aan politiek dissidenten of vervolgde etnische groepen.

Tot het einde van de vorige eeuw werd dat onderscheid al gemaakt, maar het twee-status-stelsel werd met de komst van de Vreemdelingenwet 2000 afgeschaft. Sindsdien krijgen vreemdelingen allemaal dezelfde status. De wet zou dus wel moeten worden aangepast om weer onderscheid te maken, waarvoor tijdrovende goedkeuring van het parlement vereist is. Europese wetgeving biedt wel de mogelijkheid groepen asielzoekers een verschillende status te geven en daarmee verschillend te behandelen.

Haast
Als het stelsel zou worden ingevoerd, zouden tijdelijke vreemdelingen één tot maximaal drie jaar mogen blijven, waarbij onder meer geen beroep gedaan kan worden gedaan op gezinshereniging om familieleden te laten overkomen. Volgens critici voorkomt deze status een aanzuigende werking. ’Erkende vluchtelingen’ mogen permanent blijven en krijgen meer rechten. Nadeel zou zijn dat asielzoekers kunnen procederen om een andere status te krijgen.

Staatssecretaris Van der Burg (Asiel) erkent dat de optie op tafel ligt, maar wil er inhoudelijk weinig over kwijt. „Ik heb het CDA en VVD horen zeggen, wij zijn in het kabinet bezig met Catshuis-gesprekken. Als we als kabinet een standpunt over het pakket hebben bepaald, zal er ongetwijfeld een standpunt in zitten over dit onderwerp. Maar daar ga ik dan pas een mening over geven.”

Van der Burg houdt de kaarten tegen de borst. „We hebben volgende week weer een gesprek staan met elkaar, tot die tijd mag ik er niks over zeggen.” Toch wil hij haast maken, omdat er in de coalitie al maanden over maatregelen wordt gesoebat. „Het lukt zeker voor de zomer”, zegt de staatssecretaris. „Maar ik heb nog geen voorstel gezien. U zult nog even geduld moeten hebben.”

’Europees niveau’
Het tekort aan opvangplaatsen dreigt in juni voor grote problemen te zorgen. „Het is qua opvang pleisters plakken zolang we geen spreidingswet hebben”, zegt de VVD-bewindsman. „Ik heb het rond tot half juni, en dan zeggen de cijfers dat het weer spannend wordt en heb ik weer veel extra plekken nodig.” De bewindsman pleit vooral voor oplossingen ’op Europees niveau’ om iets aan de instroom te doen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Schuiven met geld van ontwikkelingshulp naar asielopvang baart Kamer zorgen

In de Tweede Kamer zijn de twee regeringspartijen D66 en de ChristenUnie kritisch over het nieuwe kabinetsplan om de komende jaren zo'n 3,4 miljard euro ontwikkelingsgeld te besteden aan asielopvang in Nederland.

Oppositiepartijen PvdA en GroenLinks noemen het voorstel onaanvaardbaar en spreken over het "leegeten" van het budget voor armoedebestrijding in de allerarmste landen in de wereld. "Nederland wordt de grootste ontvanger van het eigen ontwikkelingsgeld", constateert PvdA-Kamerlid Joris Thijssen. "Dat kan toch niet in zo'n rijk land als Nederland.

De kritische partijen vrezen dat lopende hulpprogramma's ontwikkelingslanden in gevaar komen als Nederland de geldkraan dichtdraait. "We moeten zeker weten dat we genoeg geld overhouden om te doen wat we moeten doen in Nederland", zegt D66-Kamerlid Alexander Hammelburg. Hij wil dat minister Liesje Schreinemacher voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking met een oplossing komt.

Ook de brancheorganisatie van meer dan 100 ontwikkelingsorganisaties in Nederland, Partos, vreest dat de hulp aan de allerarmsten in de wereld in gevaar komt.

Gat dichten
Twee weken geleden bleek in de Voorjaarsnota dat het kabinet dit jaar 0,5 miljard euro uit de pot ontwikkelingssamenwerking wil halen voor asielzoekers die net in Nederland zijn aangekomen. Dat bedrag loopt de komende jaren op tot jaarlijks 1,1 miljard euro. Het kabinet komt namelijk geld tekort vanwege het groeiende aantal asielzoekers en wil op deze manier het gat op de begroting dichten.

Het gebeurt overigens al jaren in Nederland dat met ontwikkelingsgeld tekorten bij de asielopvang wordt opgelost. Maar tot nu toe ging het alleen niet om zulke hoge bedragen.

Pijnlijk
Het is de vraag of minister Schreinemacher ingaat op het verzoek uit de Tweede Kamer om de plannen aan te passen. Ze noemt de maatregelen wel pijnlijk, maar staat er achter. De oplopende kosten van de asielopvang moeten ook betaald worden, zo vindt Schreinemacher. Ze gaat wel kijken welke ontwikkelingsprojecten geschrapt gaan worden.

Het is nog niet duidelijk of de regeringspartijen D66 en CU uiteindelijk deze aanpak zullen accepteren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Mahalingam »

We hebben echt een ontwikkelingsindustrie die vreest voor een rem op hun groei nu de komende jaren er 3,4 miljard naar de asielindustrie gaat. Met deze laatste gaat het voorspoedig: ieder jaar meer klanten erbij.:

"Ook de brancheorganisatie van meer dan 100 ontwikkelingsorganisaties in Nederland, Partos, vreest dat de hulp aan de allerarmsten in de wereld in gevaar komt."
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
vr mei 12, 2023 9:19 am

"Ook de brancheorganisatie van meer dan 100 ontwikkelingsorganisaties in Nederland, Partos, vreest dat de hulp aan de allerarmsten in de wereld in gevaar komt."
Ik vind het een logische en terechte stap. De ontwikkelingslanden komen hier naartoe, dus .....
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Economieminister Micky Adriaansens. :nietverstaan: Ik wist niet dat we een economieminister hebben.
Er is geen sprake van „graaiflatie”, vindt economieminister Micky Adriaansens. „Ik vind het een heel gek woord, het suggereert dat het aan de hand is, terwijl dat niet zo is.” Met de term wordt bedoeld dat bedrijven misbruik maken van de al hoge inflatie, en hun prijzen nog verder verhogen.

„Sommige bedrijven hebben een hogere winst dan andere”, geeft Adriaansens toe. Maar, daar heeft het kabinet al maatregelen tegen genomen, bijvoorbeeld door een extra heffing voor gasbedrijven die topwinsten maakten. De minister vindt het woord graaiflatie „polariserend.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

We hebben een smerige corrupte regering.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding

𝐃𝐄 𝐒𝐌𝐄𝐑𝐈𝐆𝐄 𝐂𝐎𝐑𝐑𝐔𝐏𝐓𝐄 𝐃𝐈𝐒𝐂𝐑𝐈𝐌𝐈𝐍𝐀𝐓𝐈𝐄-𝐏𝐎𝐋𝐈𝐓𝐈𝐄𝐊 𝐕𝐀𝐍 𝐎𝐍𝐙𝐄 𝐑𝐄𝐆𝐄𝐑𝐈𝐍𝐆

Van alle visumaanvragers voor kort verblijf - familie- of vriendenbezoek - wordt de aanvraag geweigerd. Hier spreekt een deskundige met kennis van overheidsdiscriminatie.

Is dat zo? Ja, dat is zo. Want wie geen referentie op kan geven die borg staat, wordt ondanks alle vieze smerige hypocriete praatjes over mensenrechten die gerespecteerd moeten worden, geweigerd. Nederland is wat dit betreft het meest schofterige inhumane tyfusland in de wereld.

Stel dat een Cubaan of Marokkaan naar Nederland op bezoek wil komen voor twee weken om daar onze tulpen en de Nachtwacht te bewonderen. Hij gaat naar de Nederlandse ambassade in dat land en toont een zak met geld. Eh . . . we hadden het toch over borg? Laat maar! Het vieze gore huichelachtige stiekeme beleid van deze in moraliteit etterende stinkregering denkt zo mensen buiten de deur te houden waarvan men het vermoeden heeft dat die persoon niet meer terug gaat naar het land van herkomst. Ik schrijf 'vermoeden' vet onderstreept om aan te geven dat deze regeringsnormen niet ver verwijderd liggen van het fascisme in nazi-Duitsland dat joden uitsloot. Ieder mens heeft het recht om, zoals bijna overal de gang van zaken is in de wereld, drie maanden in een ander land te vertoeven. Ondanks dat deze smerige walgelijke Nederlandse politici de woorden privacy net zo makkelijk uit hun stinkende bek laten vallen, komt de meeste walging vanuit het achterste van de regeringstong vandaan:

"De regering heeft het recht te handelen wat in het belang van de staat is."

Ik kom hier later op terug. Moet opzoeken in mijn dossier. Ik vermoed dat maar weinig mensen hier weet van hebben. Het ontlokt mij tevens een bekend Engels gezegde dat luidt: "Penny wise and pound foolish," waarbij de paar visumaanvragers in geen verhouding staan tot de massale door Rutte cum suis te verwelkomen instroom van (moslim) parasieten die het gemunt hebben op onze kenniseconomie en het derangeren van onze beschaving. En we weten - wie eenmaal binnen is zonder kloppen, en de overbekende kutsmoes hanteert van de asielaanvrager, dient onmiddellijk geholpen te worden; waarbij dwangmaatregelen naar de eigen bevolking wel erg veel lijken op wat gebeurde onder de heerschappij van de nazi's.

De oplossing van het immense probleem dat vele malen erger is dan CO2 uitstoot, ligt echter voor het oprapen. Rutte zelf heeft die aangereikt. Hij zei: "Willen we het vluchtelingenprobleem een halt toeroepen, dan moeten we uit de EU stappen."
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Toenemende irritatie over D66 bij coalitiegenoten: geduld met ’starre’ houding raakt op

De irritatie over de houding van D66 neemt zienderogen toe bij coalitiegenoten. Er wordt geklaagd dat de partij steeds weer olie op het vuur gooit over gevoelige onderwerpen. De onvrede richt zich vooral op de D66-fractie, waar naast serie-provocateur Tjeerd de Groot de pijlen ook worden gericht op Kamerleden Steven van Weyenberg en Anne-Marijke Podt.

Het rommelt tussen D66 en andere coalitiepartijen. Bij VVD en CDA wordt er stevig geklaagd over de samenwerking met de democraten, die zich op belangrijke dossiers in hun ogen onwrikbaar opstellen of als een olifant door de porseleinkast gaan.

Grootste steen des aanstoots is het gedrag van Kamerlid Tjeerd de Groot, die na zijn opmerkingen dat de eerste stikstofmaatregelen in 2019 slechts een ’amuse’ waren inmiddels een compleet zevengangendiner aan provocaties op zijn menu heeft staan. Deze week nog schoffeerde hij LTO, door in De Telegraaf te stellen dat een handtekening van de boerenorganisatie onder het landbouwakkoord ’niets waard’ zou zijn.

Maar ook andere Kamerleden wekken steeds meer irritatie. Bijvoorbeeld asielwoordvoerder Anne-Marijke Podt. Bij coalitiegenoten klinkt frustratie dat zij, terwijl het aanmeldcentrum in Ter Apel binnenkort weer dreigt te overspoelen, niet eens wil zeggen dat er een probleem is met de instroomcijfers. In debatten richt ze zich liever op de rechten van jongeren en lhbti’ers, wordt elders in de coalitie geklaagd.

Vooral bij de VVD zit deze houding op het migratiedossier als een graat in de keel. De partij krijgt al jaren niks voor elkaar om de instroomcijfers terug te dringen en mist realisme bij D66 als het over dit probleem gaat. Het doet daarbij extra pijn dat staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) deze week werd teruggefloten door D66-fractievoorzitter Jan Paternotte over zijn besluit om geen geld meer vrij te maken voor een nieuwe bed-bad-broodregeling. Dat de VVD-bewindsman na één belletje van de D66’er omging, en dat zelf uitgebreid vertelde in een debat, zet kwaad bloed bij de liberale achterban.

Maar ook het ervaren Kamerlid Steven van Weyenberg, die de portefeuille Financiën onder zijn hoede heeft, is mikpunt van kritiek. Bij andere partijen wordt stevig geklaagd over zijn houding bij de onderhandelingen over de voorjaarsnota, waarbij hij tot vervelens toe doorgedramd zou hebben over lastenverhogingen. Een verzoek dat opvallend genoeg ook genegeerd werd door D66-leider en minister van Financiën Sigrid Kaag, die erop wees dat de discussie over belastingen verhogen of verlagen pas in augustus plaatsvindt.

De klachten uit de coalitie gaan dan ook vooral over de fractie van D66. Met het kabinet valt prima zaken te doen, zeggen zowel bewindspersonen als Kamerleden. Onder anderen Kaag, maar ook Rob Jetten (minister voor Klimaat) en Hans Vijlbrief (staatssecretaris Mijnbouw) worden gezien als reële politici. De Kamerfractie daarentegen is veel ’rabiater’, zegt een bewindspersoon. Die zitten ’House of Cards te spelen’, zegt een coalitie-Kamerlid. De partij isoleert zichzelf daar ook mee, ziet de parlementariër, wijzend naar de formatie in de provincies waar D66 bijna overal buitenspel staat.

Bij D66 zelf wordt de opstelling van de fractie verdedigd. „We hebben gewoon een heel ambitieus coalitieakkoord gesloten. We hebben best wat te bewaken”, klinkt bij de democraten als uitleg. Dat dat soms voor wrijving zorgt, wordt op de koop toe genomen: „Soms leidt het tot wat frustratie. Dat hoort er een beetje bij in een coalitiehuwelijk.” De frustratie over D66 is ook niet nieuw. Tijdens de formatie werd er al geklaagd over de ’magere mannetjes’, de adviseurs achter de schermen, die onder meer de ’drankroddel’ over formateur Johan Remkes de wereld in hielpen.

Maar opvallend genoeg valt de starre houding van D66 breder op in de Kamer, bijvoorbeeld ook bij de ’linkse wolk’ van PvdA en GL. Tijdens de formatie waren die twee partijen nog de droompartners voor Kaag, die met zo veel mogelijk progressieve partijen het kabinet in wilde. En op het D66-congres van zaterdag stellen leden voor om te kijken of er intensiever samengewerkt kan worden met die twee partijen.

Liefde bekoeld
Maar sinds het linkse blok – na een blokkade van VVD en CDA – alsnog bij het grofvuil werd gezet voor een doorstart van Rutte III, is de liefde van beide kanten in Den Haag flink bekoeld. „Het is goed om van je af te bijten als je in de coalitie zit, maar bij D66 zit er geen rem op”, analyseert een PvdA-Kamerlid. „Zelfs als iemand op de intensive care ligt, blijven ze maar door trappen.” Het Kamerlid ziet dat D66 niet doseert en andere coalitiepartijen niks gunt. „Op die positie is het geven en nemen.”

Dat D66 op asiel zo stevig de hakken in het zand zet, leidt bij de PvdA’er tot onbegrip. „Zelfs wij zien dat de hoge instroom voor grote problemen zorgt. Bij D66 doen ze alsof er niks aan de hand is. Bij de VVD moeten ze daar gek van worden.” Die constatering klopt. Een enkele liberaal verzucht al in het vervolg liever met de tot voor kort nog zo verfoeide ’linkse wolk’ van PvdA en GL in zee te gaan, dan nog een keer met D66.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Ja, dat krijg je als je een onbekwame D66 mevrouw die niks met economie heeft aan het roer van financiën zet.
Met dank aan de VVD en Mark R. En toen was er koffie. :coffee: Men deed een plas, en alles alles bleef zoals het was.
Raad van State kritisch over ’ongerichte bezuinigingen’ kabinet

De Raad van State is niet te spreken over de voorjaarsnota die minister Sigrid Kaag (Financiën) dit jaar heeft afgeleverd. Het document voldoet „slechts gedeeltelijk” aan Europese en nationale begrotingsregels en is lastig te doorgronden. Bovendien worden gaten in de begroting gedicht met „ongemotiveerde en ongerichte bezuinigingen”, aldus de belangrijkste adviseur van kabinet en Tweede Kamer.

De Raad van State toont begrip voor de lastige opgave waarvoor Kaag zich geplaatst ziet. Met name de sterk gestegen asielkosten en de snel oplopende rentelasten op de staatsschuld zorgen voor fikse tegenvallers die moeten worden opgevangen. Het is voor het eerst in jaren dat het kabinet moet bezuinigen. Tegelijkertijd wil het kabinet blijven investeren in belangrijke systeemveranderingen, met name in de strijd tegen stikstof en klimaatverandering.

Omslag
„Het is echt een omslag”, ziet staatsraad Richard van Zwol. Hij ziet een „eerste neiging naar kleinere bezuinigingen die pijnloos lijken”, hoewel ze dat zeker niet altijd zijn. De Raad van State waarschuwt voor „uitstel van executie.” Het kabinet koopt volgens de adviseur tijd voordat het met de echte ingrepen komen. Het „sprokkelen” van bezuinigingen ligt volgens de Raad niet alleen aan het feit dat het kabinet weer moest wennen aan bezuinigingen, maar ook aan het haastige proces.

Het kabinet heeft in de voorjaarsnota wel stappen gezet om de overheidsfinanciën niet te ver uit het lood te laten slaan, erkent de Raad van State. „Dit wordt echter grotendeels veroorzaakt door tijdelijke factoren”, waarschuwt de Raad: geld dat op de plank blijft liggen is ingezet voor bezuinigingen, en het kabinet profiteerde van enkele belastingmeevallers. Op lange termijn bestaan risico’s, omdat het huishoudboekje van de overheid gevoelig is voor economische stilstand of krimp. „Het kan snel en diep gaan”, zegt de RvS.

Intussen is er nog steeds sprake van „een expansief begrotingsbeleid”, waarbij de uitgaven groeien en/of de (belasting-)inkomsten krimpen. Daarmee „stuurt het kabinet dicht langs de vangrail.” Er blijven immers geen buffers over voor verdere financiële tegenvallers en voor de volgende kabinetsperiode resteert maar weinig begrotingsruimte. Sterker, als de economische uitgangspunten hetzelfde blijven, moet een volgend kabinet eerst bezuinigen of de lasten verzwaren voordat nieuw beleid kan worden gevoerd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Sterk plan, en wij gaan gewoon weer zilverpapier en melkfles doppen sparen voor Afrika, zoals we vroeger ook deden.

Komt goed. :reg:
Minister zet ondanks protest mes in ontwikkelingshulp wegens kosten door te hoge asielinstroom

Het kabinet moet de komende jaren voor miljarden euro’s snijden in het budget voor ontwikkelingshulp door de hoge asielinstroom. „Dat doet pijn”, zegt minister Liesje Schreinemacher (Ontwikkelingssamenwerking). Maar zij zet de bezuiniging door, ondanks felle kritiek van regeringspartijen D66 en CU.

Het kabinet is van plan om de komende jaren in totaal ruim 3,4 miljard euro ontwikkelingsgeld te besteden aan asielopvang in Nederland. Omdat de verwachte asielinstroom extra hoog is, wordt er meer geld uit de pot voor ontwikkelingssamenwerking apart gezet. Dat betekent dat Schreinemacher het mes moet zetten in hulpprogramma’s voor arme landen.

Dit jaar bezuinigt Schreinemacher ruim 500 miljoen euro, dat loopt op naar 1,1 miljard euro in 2026. „Dat een deel van mijn budget naar asielopvang gaat, is al jaren het geval”, licht Schreinemacher toe. „Normaal gesproken gaat het om 10 procent, nu is het 25 procent. Dat is echt wel zwaar, zeker voor een minister die vaak naar die landen gaat en oog in oog staat met slachtoffers.”

De komende maanden zoekt Schreinemacher uit op welke hulpprojecten zij gaat bezuinigen. Dat heeft tot onrust geleid in de Tweede Kamer. „Onacceptabel”, zegt D66-Kamerlid Alexander Hammelburg over de steeds grotere hap die uit de pot voor ontwikkelingshulp wordt genomen. Net als regeringspartij CU wil Hammelburg dat noodhulp en lopende hulpprogramma’s worden ontzien. Maar die belofte kan Schreinemacher niet doen. Zo is het maar de vraag of Nederland nog dezelfde noodhulp kan bieden als een land wordt getroffen door een natuurramp, zoals recent gebeurde bij de aardbevingen in Turkije en Syrië. „Daar hebben we dan niet zomaar geld voor beschikbaar”, zegt de VVD-minister.

’Pijn’
Linkse partijen – en ook D66 – willen dat er een ’plafond’ komt: een maximaal bedrag dat jaarlijks voor asielopvang uit de pot voor ontwikkelingshulp mag komen. Daar voelt Schreinemacher niet voor: „Die financiële opgave doet sowieso pijn”, zegt ze. „Als we een plafond instellen, moet het geld ergens anders vandaan komen. Dan gaat het ten koste van de zorg of het onderwijs.”

De minister benadrukt dat het besluit om te bezuinigen is genomen ’met het héle kabinet’. „Met alle vier coalitiepartijen”, voegt ze eraan toe. Overigens erkent Schreinemacher dat er een nadeel kleeft aan het betalen van asielopvang uit de pot voor ontwikkelingshulp. „Wij willen natuurlijk ook de grondoorzaken van migratie aanpakken. En daar is nu wel minder geld voor. Dat maakt het wel wrang.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Democratie: kiezen voor je eigen ondergang

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
ma mei 15, 2023 11:44 am
Sterk plan, en wij gaan gewoon weer zilverpapier en melkfles doppen sparen voor Afrika, zoals we vroeger ook deden.

Komt goed. :reg:
Afbeelding

Begrijpelijk van de minister. De asielcentra puilen uit en zorgen voor onrust onder de bevolking. Opvangcentra zijn schaars. Spreiding is gewenst. Met als gevolg hoge hotelrekeningen voor de minister. Want asiel parasieten hebben recht op all inclusive hotels. Dus inclusief alle maaltijden en schoon ondergoed. Ook de kapper wordt ruimschoots vergoed. Waarom dan toch stelen? U begrijpt het niet? Ik leg het uit. Het is niet het schoonste volk dat er hier op uittrekt om te roven en te stelen. Dat is men nu eenmaal van het thuisfront gewend. Zelfs de grootste hypocriet onder de burgemeesters, de Marokkaanse salafist Ahmed Aboutaleb, kan u vertellen dat salafisten de goede werken van de Profeet willen nabootsen: overvallen, beroven, verkrachten - liefst minderjarigen. En oorlog voeren tegen het Westen. Hoe? Dat leg ik net uit. Door te roven, te stelen en vrouwen te verkrachten. Die zijn immers nergens anders voor geschikt. Zij zijn dom en qua populatie in de hel overtreffen zij alle anderen daar aanwezig. Nogmaals, slijmbal hypocriet en islamitisch hoofd van de politie te Rotterdam kan het u haarfijn uitleggen. Hij is een door de overheid goedgekeurde salafist die zelfs bij de Nederlandse bevolking uitstekend in de smaak valt. Mij doet dit denken aan de wolf en de zeven geitjes; als afspiegeling van de Nederlandse bevolking met Aboutaleb in de rol van de wolf in schaapskleren. Hij houdt zich koest, want hij weet dat Hans van de Mortel hem namens de PVV in de gaten houdt.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Kabinet gaf vorig jaar zonder goedkeuring van parlement bijna 21 miljard euro uit

Bijna 21 miljard euro gaf het kabinet in 2022 uit, zonder vooraf toestemming te vragen van het parlement. Dat kan, maar baart wel zorgen. ‘Als je het keer op keer doet, is het niet meer incidenteel, dan is het in strijd met de regels van onze democratie.’

Het kabinet maakt steeds gemakkelijker gebruik van een noodmaatregel die het mogelijk maakt om geld uit te geven zonder het parlement eerst om toestemming te hoeven vragen. In 2022 gebeurde dit voor 20,7 miljard euro, zo blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar de 51 tussentijdse aanpassingen in de begroting.

De regering moet normaal gesproken voor alle uitgaven toestemming krijgen van het parlement. Daartoe leggen ministeries hun begrotingen op drie vaste momenten voor. In de Miljoenennota staan de begrotingsplannen van het kabinet voor het komende jaar. Daarna kunnen ministeries in de voorjaars- en najaarsnota nog tussentijds voorstellen doen om de begroting te wijzigen.

Naast deze drie momenten kan de begroting in buitengewone situaties incidenteel worden bijgesteld. Dit gebeurt met een zogenoemde ‘incidentele suppletoire begroting’, ofwel een apart wetsvoorstel dat eerst langs de Eerste en Tweede Kamer moet.

Zonder toestemming
Ministeries kunnen in geval van nieuw beleid ook zónder toestemming van het parlement vooraf incidenteel extra uitgaven plannen. Dit is mogelijk wanneer volgens een minister in een crisissituatie uitstel van het nieuwe beleid ‘niet in het belang van het Rijk’ is. Hierover moeten de Eerste en Tweede Kamer op dat moment wel worden geïnformeerd.

In 2022 is er 41,8 miljard euro extra uitgegeven, waarbij voor 20,7 miljard vooraf geen toestemming is gevraagd, blijkt uit de 51 incidentele bijstellingen van het afgelopen jaar. Het ministerie van Economische Zaken (EZK) nam vorig jaar met 22,9 miljard euro het leeuwendeel van het totaalbedrag aan incidentele bijstellingen voor zijn rekening. Dit kwam vooral door de energiecrisis.

Andere grote incidentele extra uitgaven in 2022 werden besteed aan coronamaatregelen (zoals steunpakketten en vaccins), de oorlog in Oekraïne, de aanschaf van militaire luchtvaartuigen, munitie door Defensie en de ontwikkeling van waterstof.

‘Als je steeds incidenteel moet bijlappen, kun je je afvragen of je niet verkeerd bezig bent’, reageert parlementair wetenschapper Johan van Merriënboer van de Radboud Universiteit. Wanneer ministeries gebruikmaken van de uitzondering, staat het parlement in feite buitenspel, stelt Van Merriënboer: ‘Achteraf wordt het wel gecontroleerd door het parlement, maar is er weinig invloed meer op.’

Opmars van incidentele bijstellingen
De ministeries van EZK en Volksgezondheid laten in een reactie weten dat er sprake was van spoedeisende maatregelen waarbij niet kon worden gewacht op de reguliere begrotingsmomenten. De ministeries geven aan terughoudend om te gaan met het gebruik van incidentele bijstellingen en te streven naar een regulier en voorspelbaar begrotingsproces.

De opmars van incidentele bijstellingen is een relatief recent fenomeen. Pas na 2017 kwamen de ministeries ermee op stoom. De wederopbouw na orkaan Irma op Sint-Maarten, de sanering van de grond bij de voormalige fosforfabriek van Thermphos en het klimaatakkoord: in 2018 werden voor deze problemen liefst twaalf incidentele bijstellingen gedaan. In 2019 was dit aantal gehalveerd naar zes. De geplande incidentele uitgaven hadden dat jaar onder meer te maken met de aankoop van aandelen in het noodlijdende Air France-KLM en de nasleep van de Urgenda-uitspraak.

In coronajaar 2020 namen de incidentele bijstellingen een vlucht. 29 van de 46 incidentele bijstellingen werden zonder voorafgaande goedkeuring van het parlement gedaan. Het aantal incidentele bijstellingen klom door de aanhoudende coronacrisis in 2021 op naar 63. Ook de compensatie voor de toeslagenaffaire zorgde voor de nodige tussentijdse aanpassingen aan de begroting. Bij een overgrote meerderheid, 59 van de 63 gevallen, werd wederom een beroep op de uitzondering gedaan.

Sluiproute
De Algemene Rekenkamer waarschuwde in 2021 al voor het onnodig vaak gebruiken van de uitzonderingsregel. Ook tijdens verantwoordingsdag, woensdag 17 mei, als de ministeries terugkijken op de begrotingen van 2022, zal de Algemene Rekenkamer aandacht vragen voor dit onderwerp, zegt een woordvoerder.

In de Tweede Kamer leven ook bezwaren tegen de incidentele aanpassingen. Via twee moties is het kabinet opgeroepen om deze sluiproute terug te dringen. Minister Sigrid Kaag van Financiën kondigde daarna een aanpassing van de regels aan. Voortaan zullen ministers bij gebruik van de uitzondering onder meer moeten uitleggen hoeveel spoed de uitvoering van hun nieuwe beleid heeft, waarom dit ‘in het belang van het Rijk’ is en waarom er geen gebruik wordt gemaakt van een van de vaste momenten om de begroting te wijzigen.

‘Bij zeer uitzonderlijke gevallen is een aanpassing nog te verdedigen’, zegt Van Merriënboer. ‘De mogelijkheid is er. Maar als je het keer op keer doet, is het niet meer incidenteel en in strijd met de regels van onze parlementaire democratie.’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Onvrede over ’hork’ Wiersma raakt nu ook VVD-fractieleider Hermans: ’Haar gezag is tanende’

De VVD komt steeds verder in het nauw met de perikelen omtrent de woede-uitbarstingen van VVD-minister Dennis Wiersma (Onderwijs). De fractie van de liberalen riep de jonge bewindsman dinsdag ter verantwoording. Hij kwam met de schrik vrij na excuses en een laatste waarschuwing. Dat besluit was echter niet unaniem, melden ingewijden aan De Telegraaf. Ook klinkt er gemor over fractieleider Sophie Hermans, die slappe knieën wordt verweten.

Dat VVD’ers hierover uit de school klappen gebeurt niet vaak. Het tekent het ongemak over de affaire binnen in de 34-koppige liberale fractie.

Het is dinsdag kwart voor drie als journalisten zich voor de werkkamer van Sophie Hermans verzamelen. De fractieleider wil iets kwijt over een gesprek dat VVD-Kamerleden eerder die dag hebben gehad met onderwijsminister Dennis Wiersma, die zichzelf inmiddels heeft bestempeld als ’hork’. Haar verklaring duurt nog geen 45 seconden en roept meer vragen dan antwoorden op.

Wiersma is die ochtend door haar fractie op het matje geroepen. Een ’zeer uitzonderlijke situatie’, zo omschrijft een ingewijde. Er zijn anderhalf uur lang vragen op hem afgevuurd. Zo wil de fractie weten waarom hij deed alsof zijn driftbuien incidenten waren en waarom hij denkt te kunnen aanblijven. Wiersma zelf geeft steeds aan dat hij vooral van zijn fouten wil leren. „Maar kan dat wel? Werken aan jezelf, terwijl je gewoon onderwijsminister blijft”, vraagt een betrokkene zich hardop af.

Drie keer aan de bel getrokken
Het is vooral Wiersma’s eerste reactie op de berichtgeving in De Telegraaf die VVD’ers steekt. In het eerste bericht over zijn woede-uitbarstingen, stelde Wiersma nooit eerder klachten te hebben gekregen over zijn gedrag. Maar een dag later komt hij daar noodgedwongen op terug, nadat bronnen in een nieuw artikel in De Telegraaf melding doen van vergelijkbare praktijken in Wiersma’s eerdere functies.

Want niet alleen in zijn korte tijd als staatssecretaris van Sociale Zaken, ook in zijn periode als VVD-Kamerlid staat Wiersma te boek als driftkikker. Er zou niet één, niet twee maar zelfs drie keer over aan de bel zijn getrokken, melden bronnen. En daarvan waren meerdere personen binnen de VVD-top én de fractie op de hoogte. Het vormde geen belemmering om hem te benoemen als minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs.

’Lelijke situatie’
Wiersma’s verklaring leidt, een maand na dato, opnieuw tot gefronste wenkbrauwen binnen de VVD-fractie. Sommige VVD’ers hopen dat Wiersma na de stevige sessie zelf tot de conclusie komt dat aanblijven onverstandig is.

Dat gebeurt niet. Nadat Wiersma in de bijeenkomst met de fractie eerst zijn excuses aanbiedt aan mensen die onder zijn gedrag geleden hebben, biedt hij ook excuses aan de fractie aan, vertelt Hermans in een tweede verklaring. Ze spreekt van excuses vanwege de ’lelijke situatie’ die is ontstaan door de publicaties. Wiersma krijgt een laatste waarschuwing en wordt heengezonden.

’Sophie blijft maar aanmodderen’
Bronnen binnen de fractie ergeren zich groen en geel aan het weifelende optreden van Hermans op dit dossier. „Dat was eerder ook al zo met asiel”, zegt een bron. „Haar gezag is tanende. Ze pakt niet door. Het is Rutte die Wiersma de hand boven het hoofd houdt en zij brengt er niks tegenin.” Binnen de fractie leeft het gevoel dat zij Hermans moeten corrigeren. „Sophie staat inmiddels bekend als de vrouw die maar blijft aanmodderen.”

En terwijl hun eigen fractieleider al weifelend doormoddert, gaat de ’grote Dennis-show’ ondertussen gewoon door, constateert een VVD’er, geïrriteerd. Gewezen wordt op jolige filmpjes voor examenkandidaten waarin Wiersma verschijnt met een opblaasband om zijn middel en op een bezoek van Wiersma met koningin Maxima aan een Haagse basisschool. „Met z’n roze flamingo en zijn tripje met de koningin...”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Mahalingam »

Rob Jetten gaat 28.000 miljoen euro uitgeven om het klimaat te redden en iedereen, behalve misschien Rob Jetten zelf, weet dat we geen micrograadje minder opwarming kopen met deze duizelingwekkende hoeveelheid belastinggeld.
En al die miljoenen, ziet Jan met de Pet er iets van? Dat lijkt niet de bedoeling.
Huiseigenaren verdwalen in het ‘doolhof’ van het groene subsidieloket

Huiseigenaren lopen nogal eens vast bij het aanvragen van duurzame subsidies. Sommigen ervaren het online portaal als ‘onbegrijpelijk, ontoegankelijk en zeer tijdrovend’. Een deel haakt af.

Iemand die zijn dak isoleert heeft recht op groene subsidie, vanwege de klimaatwinst die dat oplevert. Even aanvragen dus, als de isolatieschuim erin zit. Maar, eenmaal ingelogd op het subsidieloket, volgt nog een verzoek: upload een foto van het dak in oude staat, vóór de klimaatmaatregel. Wie geen digitaal kiekje kan invoeren loopt subsidie mis.

Een reeks van dit soort baalervaringen kwam binnen bij de Vereniging Eigen Huis (VEH). Veel huiseigenaren tobben met het aanvragen van subsidie waar ze recht op hebben, concludeert de VEH. De subsidieaanvraag voor dubbelglas levert de meeste hindernissen, voor die aanvraag zijn veel details nodig. Ook geld terugvragen na de isolatie van vloeren, muren en kruipruimtes geeft woningbezitters kopzorgen.

‘Probleem niet enorm significant’

“We ontkennen niet dat het aanvraagsysteem soms beter kan”, reageert een woordvoerder van minister Rob Jetten (klimaat). “We nemen klachten serieus en werken aan verbetering.” Wel wijst hij erop dat het gros van de bewoners geen moeilijkheden ervaart. De Investeringssubsidie voor duurzame energie (ISDE), die ook geldt voor warmtepompen en schone boilers, is volgens het ministerie ‘zeer populair’.

Dat de groene subsidiepot meestal direct leeg is, ondersteunt dat beeld. “In het afgelopen kwartaal kwamen 90.000 subsidieaanvragen binnen, waarvan 90 procent direct in orde is. Bij het aanvraagloket komen tien klachten per 100.000 aanvragen binnen.” Zo bezien vindt het ministerie de onvrede ‘niet enorm significant’.

Ook al is het een relatief kleine groep, er is volgens communicatiewetenschappers sprake van een ‘digitale kloof’. De ene burger weet zich prima door de digitale kanalen van de overheid te manoeuvreren. Anderen, bijvoorbeeld ouderen of mensen die een baan zonder computerwerk hebben, lukt dat niet.

VEH: een op de drie haakt af

De VEH toont zich bezorgd. De organisatie inventariseerde 700 klachten. Op basis daarvan schat de VEH dat een op de drie aanvragers afhaakt, omdat de subsidieaanvraag te moeilijk is.

Bewoners vinden het subsidieloket van de ISDE-regeling ingewikkeld en ontoegankelijk vanwege inlogcodes en jargon. De eisen voor aan te leveren informatie ervaren ze als hoog. Volgens de VEH zijn sommige aanvragers bang om foute gegevens in te voeren. Als gevolg daarvan laten ze de groene subsidie liggen.

Gebrek aan digitale vaardigheden is deel van het probleem, aldus de VEH. Inloggen met DigiD of bestanden zoals vereiste ‘meldcodes’ invoeren blijkt een obstakel. Ook een profiel aanmaken blijkt voor een deel van de huiseigenaren een onbegonnen zaak, net als het snappen voor de voorwaarden. “Dit zijn vreselijk tijdrovende klussen, waar je als consument niet op zit te wachten”, zegt VEH-directeur Cindy Kremer.

Bijna niemand neemt de moeite om hulp in te schakelen: 95 procent kruipt zelf achter de computer voor de subsidieaanvraag. Terwijl het velen volgens de VEH wel makkelijker afgaat met een extra paar ogen erbij.

Eerst subsidie, dan isoleren?

Wat flink zou helpen, is volgens de belangengroep van woningeigenaren dat bewoners vooraf al subsidie krijgen voor een duurzame verbouwing thuis. “Dat kan op basis van een offerte”, zegt een woordvoerder. Hiermee zou ook een investeringsdrempel verdwijnen, omdat bewoners niet alles zelf hoeven voor te schieten.

Vooraf subsidie uitkeren zou wel veel controle vergen. De overheid moet onderzoeken of mensen geen fraude plegen. “Controle nadien zal niet altijd makkelijk zijn”, bevestigt de VEH-woordvoerder. “Toch vinden wij het werkbaar. Verenigingen van eigenaren kunnen subsidie soms al van tevoren ontvangen. Het systeem nu, met hoge bewijslast, is gebaseerd op wantrouwen. Een systeem op basis van vertrouwen zou verduurzaming van huishoudens versnellen.”
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-econo ... ~bbdd3fab/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Mahalingam »

Ik lees nu dat VVD driftkikker Wiersma maar liefst 19 communicatieadvisers heeft die ervoor zorgen dat ... Ja wat?
Peter Kwint (SP) is nog niet klaar met de woedeaanvallen van Dennis Wiersma (VVD)

Plus: '19 communicatieadviseurs op 1 minister is echt hysterisch veel'

De kwestie rondom minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs Dennis Wiersma (VVD) is ook SP Kamerlid Peter Kwint niet ontgaan. Het socialistische stijlicoon las in de courant dat de woedeaanvallen van Wiersma 'geen incident maar een patroon' zijn maar dat de bewindsman aan zijn gedrag werkt. Toch heeft Kwint nog wat vragen voor Wiersma en de als minister van Onderwijs eindverantwoordelijke Robbert Dijkgraaf (D66).

Want op welke manier kan de Kamer – toch de meest direct leidinggevende van Wiersma – controleren wat het effect is van dat door de minister aangekondigde ‘met zichzelf aan de slag gaan’, wil Kwint onder meer weten. Van Dijkgraaf wil de SP'er dat hij het verloop binnen het ministerie monitort en aan vertrekkende ambtenaren expliciet vraagt wat de reden is van hun vertrek, 'teneinde een beeld te krijgen van of de aangekondigde verbeteringen ook leiden tot minder vertrekkende ambtenaren'.

Het zit Kwint ook niet lekker dat Wiersma zijn zogenaamde ‘masterplan basisvaardigheden’ eerder op televisie werd aangekondigd dan werd bedacht en uitgewerkt op het ministerie. De SP'er: "Is dit een verstandige manier van werken?"

SP'er wil alles weten over die 19 communicatiemedewerkers

Het aantal van 19 communicatiemedewerkers waar Wiersma over beschikt noemt Kwint 'echt hysterisch veel'. Volgens hem is het prima mogelijk 'om op een hedendaagse manier een inkijkje te geven in waar een bewindspersoon mee bezig is met een iets kleinere entourage'. Laat onverlet dat de SP'er er meer van wil weten: "Kunt u een uitsplitsing maken naar de precieze functies van deze personen?"

Hamvraag: beschadigt Wiersma's woede het ministerie?

De belangrijkste vraag aan het ministersduo is de volgende: "Op welke manier bent u voornemens te voorkomen dat de reeks aan publicaties ook het functioneren van het ministerie raakt, bijvoorbeeld gezien de verantwoordelijkheid van het ministerie voor sociale veiligheid in het onderwijs, anti-pestprotocollen en de aanpak van grensoverschrijdend gedrag in de media en de culturele sector?"
https://www.nieuwnieuws.nl/5160567/pete ... ersma-vvd/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

VVD ligt dwars om asiel: ’meer tijd’ nodig

Er lijkt opnieuw onenigheid in de coalitie over de Spreidingswet van VVD-staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel). Die wet moet ervoor zorgen dat asielzoekers eerlijk over alle gemeenten worden verdeeld.

Woensdag zou de uitwerking van die wet naar de Tweede Kamer worden gestuurd, maar die deadline is niet gehaald. De VVD zou het niet eens zijn met de manier waarop gemeenten die wet moeten uitvoeren, en daarom dwarsliggen. Bronnen melden dat de praktische uitwerking ’meer tijd’ kost.

Een hoorzitting over die wet, die voor donderdag op de agenda stond in de Kamer, is daarom verplaatst naar 1 juni.

Van der Burg slaagt er maar niet in structurele maatregelen te nemen om de asielcrisis te beteugelen. Woensdagavond kondigde hij wel – opnieuw – tijdelijke maatregelen aan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Kabinet vergadert vruchteloos door

Asielberaad zit muurvast: ’Het is alsof de dijk lek is en iedereen ernaar zit te kijken’

De hele winter, toen de instroom lager was, had het kabinet maatregelen kunnen voorbereiden tegen een nieuwe asielcrisis. Nu die crisis zich daadwerkelijk aandient, moet staatssecretaris Van der Burg (Asiel) alsnog nood- en dwangmaatregelen nemen. Intussen vergadert het kabinet vruchteloos verder.

De top van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) was laatst op werkbezoek in Zwitserland. Het budget voor rechtshulp ligt daar bij hulporganisaties, die met dat – begrensde – budget gericht kiezen welke asielzoekers ze bijstaan in de rechtszaal. In Nederland is de rechtshulp in asielzaken bijkans onbegrensd. Het leidt ertoe dat vrijwel alle afgewezen asielverzoeken bij de rechter belanden. De IND moet daarom zelfs de overduidelijk kansloze zaken zo uitvoerig motiveren dat ze standhouden in de rechtbank. Dat kost meer tijd in de asielfile die toch al weer langer wordt.

Het kabinet is al ruim een half jaar bezig met de ’fundamentele heroriëntatie’ van het asielstelsel, waarvoor organisaties als de IND ook ideeën hebben ingebracht. Er is nog weinig van teruggehoord.

Er komen wel wat ideetjes uit het kabinetsberaad over asiel, dat inmiddels is opgeschaald naar tweemaal per week. Het invoeren van het twee-statusstelsel is er één van. Zo’n systeem zou weer een onderscheid maken tussen vluchtelingen met een a- en een b-status, de eerste wordt persoonlijk vervolgd, de tweede ontvlucht een burgeroorlog. Asielzoekers met een b-status zouden slechts tijdelijk verblijf krijgen en minder rechten, zoals het recht op gezinshereniging. Maatregelen voor de kortere termijn sijpelen eveneens door tot de vergadertafel. Zoals: het invoeren van grenscontroles in en rond de Benelux, dat een aparte status heeft binnen de EU. Nederland, België en Luxemburg zouden dan asielzoekers die elders in de EU al een asielaanvraag hebben lopen, kunnen terugsturen bij de grens.

Maar er zit geen enkele beweging in het beraad, melden ingewijden. „Het is alsof de dijk lek is en iedereen ernaar zit te kijken”, zegt een bron bij het overleg. Eerst is er maanden gesproken over welke categorieën migranten er precies zijn, nu worden voor al die categorieën maatregelen afgewogen. „Dat kan nog eindeloos duren.” Geen van de betrokkenen verwacht enig resultaat op korte termijn. Bovendien klinken er veel sneren over en weer. CU zou ’te emotioneel’ in de discussie zitten, D66 zou überhaupt niet willen bewegen omdat er volgens die partij geen probleem zou zijn met de instroom. Een deel van het gezelschap hoopt inmiddels dat er daadwerkelijk asielzoekers op straat moeten slapen – misschien dat D66 en CU dan wél in beweging komen.

Want inmiddels dienen zich weer dezelfde taferelen aan als vorige zomer. In de nacht van maandag op dinsdag hebben in aanmeldcentrum Ter Apel weer 33 asielzoekers op stoelen moeten slapen omdat er binnen te weinig plek was. Winkeliers en inwoners van het dorp loopt de overlast nu al over de schoenen. Staatssecretaris Van der Burg (Asiel) brengt noodverbanden aan: statushouders en asielzoekers kunnen onderdak krijgen in hotels, er komen noodhallen die dienen als ’wachtkamer’ voor het aanmeldcentrum. Gemeenten die bij opvangorganisatie COA met succes hebben bedongen dat ze alleen gezinnen opvangen, kunnen nu alsnog worden verplicht alleenstaande mannen, veiligelanders en overlastgevers op te nemen.

„Het kabinet heeft een jaar lang de tijd gehad om structurele maatregelen te nemen om zo een herhaling van de taferelen van afgelopen zomer in Ter Apel te voorkomen”, zegt een woordvoerder van Vluchtelingenwerk. „Daarin is het kabinet niet geslaagd.”

Want onderwijl wordt de asielfile langer. Zo stijgt het aantal asielverzoeken weer, en sneller dan vorig jaar rond deze tijd. In de eerste vier maanden van dit jaar lag het aantal eerste asielaanvragen op 9320, tegen 8670 in de eerste vier maanden vorig jaar. Het aantal aanvragen voor nareis neemt ook toe. In de eerste vier maanden van dit jaar waren dat er al 10.840 (diezelfde periode in 2022 lag dat op 6810). In 3670 gevallen ging het om alleenreizende kinderen die daarna hun ouders en broers en zussen lieten overkomen. Die hebben bij komst naar Nederland meteen recht op huisvesting bij een gemeente, maar die heeft doorgaans geen plek. Het gevolg: verdere verstopping van de asielketen.

Verderop in die keten wordt het namelijk ook drukker. In de eerste vier maanden van dit jaar waren er al 18.600 rechtszaken van asielzoekers met een afgewezen aanvraag, bijna dubbel zoveel als in dezelfde periode vorig jaar. De IND zou wel maatregelen willen, maar die zijn aan de politiek. Die is bezig met ruzie maken, bijvoorbeeld over de uitwerking van de Spreidingswet, waarvoor donderdag een onschuldige, informatieve bijeenkomst in de Kamer inderhaast van de agenda werd gehaald. Die wet moet de asielopvang beter spreiden over het land, maar is nog lang niet door het parlement, laat staan ingevoerd. Voor het beperken van de instroom, dé belofte van VVD-leider Rutte om in zijn partij steun te krijgen voor de wet, is nog geen plan verschenen. De druk op Rutte neemt toe, op 3 juni roepen kritische VVD’ers hem tijdens een congres tot de orde.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Mahalingam »

Expert waarschuwt: ’Bemoeizucht van de Staat schiet door’

Het liefst zou onze overheid door de brievenbus gluren om te zien of we wel goed, gezond en duurzaam leven. Dat beeld schetst bestuurskundige Paul Frissen. Hij hekelt de bemoeienis van de staat ’op microniveau’ met de burgers. Dat gaat van gezondheid tot opvoeding, van stikstof tot klimaat. Steeds weten Haagse beleidsmakers wat het beste is voor de mensen: „In vrijwel alle overheidsprogramma’s zit stiekem het D66-wereldbeeld verborgen.”

Wil je de typisch Nederlandse volksaard met eigen ogen zien? „Land op Schiphol en kijk goed uit het raampje”, zegt bestuurskundige Paul Frissen (67). Dan zie je een keurig aangeharkt land.
„Dat is nou niet een samenleving waarvan je zegt: wat een chaos hier. Elke vierkante centimeter is geregeld.”

Volkshuisvesting
Wie wel eens op Zaventem, Brussel, is geland, weet hoe groot de verschillen zijn met onze zuiderburen. Daar zie je een lappendeken, schots en scheef, met lintbebouwing en weinig structuur.
„Bij ruimtelijke ordening en volkshuisvesting zijn ze al snel bang voor Belgische toestanden. Maar daar mogen mensen wel hun eigen huis bouwen.”

Gereguleerd
Frissen, bestuursvoorzitter van de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur in Den Haag en emeritus hoogleraar bestuurskunde aan Tilburg University, is razend geïnteresseerd in die typisch Nederlandse aanpak.
Boek na boek schrijft hij over ’de Staat’. De manier waarop de Nederlandse overheid ons leven regelt. „Tot in de haarvaten van de samenleving is dit een door en door gereguleerd land”, stelt hij.
In zijn nieuwste boek De integrale staat fileert hij die toenemende bemoeizucht. Want de keurige ordening door de overheid kan wel typisch Nederlands zijn, volgens Frissen slaan we zo langzamerhand behoorlijk door.
„De overheid is echt veel te diep in de samenleving gezakt. De afstand tussen politiek en burger is niet te groot, die is veel te klein.”

Caroline van der Plas
Dat boerenpartij BBB van Caroline van der Plas bij de Provinciale Statenverkiezingen in alle provincies won, noemt hij ’een culminatiemoment’.
Zo zijn er meerdere geweest: eerst met Pim Fortuyn, toen met Geert Wilders, daarna met Thierry Baudet en nu met Van der Plas. Natuurlijk had dat veel te maken met stikstof. Maar: „Stikstof is een symbool.”
In die verkiezingsuitslag kwam veel ongenoegen samen, zo is de stellige overtuiging van Frissen. Het is een optelsom, een samenklontering, ’van weerstandsgevoelens, van gevoelens van achterstelling’.

Opvoeding en klimaat
De belangrijkste analyse van Frissen is namelijk dat de overheid totaal is doorgeschoten in haar bemoeienis. Daarbij is de rol van de overheid in de loop der jaren alleen maar groter geworden.
Dat gaat van bemoeienis met de opvoeding via de Centra voor Jeugd en Gezin, tot klimaatambities via allerlei belastingen op zogenaamd slecht gedrag zoals vliegen en vlees eten, tot stimuleren van gezond leven, tot extreme controle bij toeslagen en uitkeringen.
„Al decennialang horen we dat de overheid kleiner moet, dat de overheid moet terugtreden, dat er moet worden geprivatiseerd, dat er moet worden gedecentraliseerd enzovoorts, enzovoorts. De woorden zijn soms anders, maar het streven is steeds hetzelfde.”
Er is niets van terechtgekomen, stelt Frissen: „Eigenlijk kun je alleen maar vaststellen dat de rol van de overheid op allerlei terreinen juist gróter is geworden. De hoeveelheid wetgeving is geëxplodeerd. Maar de overheid bemoeit zich vooral ook op microniveau met de burger, tot achter de voordeur.”
„In mijn boek heb ik dat genoemd: ’achter de voordeur, onder het bed en tussen de oren’ probeert de overheid op allerlei terreinen van ons privébestaan voor te schrijven, te stimuleren, te verplichten, aan te sturen dat wij een bepaald soort gedrag gaan vertonen.”

Maakbaarheidsdenken
Vanouds is in Nederland het maakbaarheidsdenken al zeer nadrukkelijk aanwezig, legt de bestuurskundige uit. Niet zo vreemd, want Nederland is een geconstrueerd land.
„Als we dit land niet hadden gemaakt, stond het voor de helft onder water. Dus die maakbaarheid heeft een soort ingenieurstraditie in Nederland geproduceerd, die ons ook veel gebracht heeft.”
Maar slaan we in die maakbaarheid niet door? Volgens Frissen is dat denken allang niet meer voorbehouden aan linkse partijen.
„Maakbaarheidsdenken is Kamerbreed aanwezig. Niemand kan dat nog relativeren tegenwoordig.” Bij elke relletje, bij elke ophef is de reflex: moet de overheid ingrijpen?

Consultatiebureau
Wat Frissen vooral steekt is dat veel beleid wordt gemaakt vanuit de gedachte dat politici en ambtenaren wel weten wat goed voor ons is. Hij ziet dit op tal van terreinen.
„Eén van mijn favoriete onderzoeksobjecten is het consultatiebureau. Toen ik zelf jonge vader was en naar het consultatiebureau ging, toen kreeg je wat advies. Je kind had bijvoorbeeld een rood oogje en bij het consultatiebureau vertelden ze wat je daaraan kon doen.”
„Maar nu wordt daar steeds meer gewerkt met vragenlijsten, met allerlei programma’s om in preventieve zin op te sporen of er mogelijk het risico van kindermishandeling is. Daardoor wordt er op grote schaal gecontroleerd, geïntervenieerd, met huisbezoeken, er wordt thuis gekeken of daar indicaties voor zijn. Of mensen potentiële kindermishandelaars zijn. Dat gaat wel een aantal stappen te ver.”

’Totalitair gezondheidsbegrip’
Op gezondheidsgebied ziet hij hetzelfde: „Er zijn allerlei programma’s op het gebied van gezondheidszorg. Tegen overgewicht, om gezond te leven. Daar zit een heel specifiek beeld achter van wat gezondheid is, hoe je je moet gedragen, wat je moet eten, dat je regelmatig aan sport moet doen. Daar is echt sprake van een totalitair gezondheidsbegrip.”
Er zijn grote gezondheidsverschillen in Nederland, tussen mensen met goede inkomens en mensen met lage inkomens bijvoorbeeld. Maar hoe ga je die achterstanden te lijf?
„Als je weet dat de meeste gezondheidsachterstanden voortkomen uit sociaal-economische verschillen is het toch raar om tegen mensen aan de onderkant van de samenleving te zeggen: laat dat kratje bier nou staan, rook geen sigaretten meer en ga winkelen in de supermarkt met een q (de nogal dure en duurzame supermarkt Marqt, red.). Als je het echt wilt aanpakken, moet je iets aan die sociaal-economische verhoudingen doen. Maar ja, dat is natuurlijk een stuk moeilijker.”

Stimulerend beleid
Frissen meent dat er een dominant gezondheidsbeeld achter al dat stimulerend beleid zit. Maar dat hoeft niet het beeld voor alle Nederlanders te zijn.
„Misschien proberen beleidsmakers met de beste bedoelingen mensen gezond te maken. Maar ze hebben wel heel specifieke opvattingen over wat gezondheid is. Wat ze eigenlijk willen is het beeld van mannen zoals ik, in te korte lycra broekjes die door de openbare ruimte lopen te rennen. Dat is het gezondheidsbeeld.”
Moet je dat willen, vraagt hij zich grappend af: „Daar is esthetisch heel wat op af te dingen. Hahaha.”

Stikstof en klimaat
Met stikstof en klimaat schiet de politiek helemaal door, meent Frissen. „Onze landbouwsector is het product van decennia extreem succesvol overheidsbeleid. Met een eigen ministerie, een eigen onderzoeksinstituut, een eigen universiteit, met een massief subsidiepakket van Europa tot Nederland.”
„Om dat om te bouwen zal de overheid toch echt rekening moeten houden met het feit dat de overheid zélf een dubieuze partij is in het geheel. Dat ze een deel van het probleem zelf heeft geproduceerd. Net zo goed als de Rabobank dat heeft gedaan.”
En dus kun je boeren niet ineens dwingen tot zo’n radicale verandering als nu voor het eerst gevraagd wordt. Dat had al veel eerder gemoeten.

Duurzaam gedrag

Frissen snapt heel goed dat mensen daardoor nu het gevoel krijgen dat er over ze heen gewalst wordt. Dat geldt ook voor de manier waarop de politiek Nederlanders wil dwingen tot gewenst duurzaam gedrag.
Of dat nu gaat om minder vliegen en auto rijden, minder vlees eten of het installeren van een warmtepomp. Frissen hekelt dat ’dwingen’ en ’stimuleren’ via belastingen.
„Mijn fundamentele bezwaar is dat de suggestie wordt gewekt dat er een overkoepelende waarheid is die onomstreden is, die ook evident en objectief vast te stellen is”, zegt hij over de talloze politici, ambtenaren en lokale beleidsmakers die allemaal het duurzaamheidsstreven aan ons opdringen.
„Daarover lijkt geen politieke discussie of debat meer nodig of mogelijk. Het idee is: als we nou allemaal ons gedrag aanpassen aan die doelstellingen van duurzaamheid, dan komt het goed met de wereld.”
Als voorbeeld van dat denken noemt hij de klimaatactivisten. „Greta Thunberg heeft het over politici altijd als mensen die bla bla bla doen. Dat is een klassiek anti-parlementaristisch standpunt. Blijkbaar heeft voor haar klimaat zó’n hoge waarde dat het niet meer aan politiek gekissebis onderhevig zou moeten zijn.”

Pijnlijke conclusie

Frissen is het er faliekant mee oneens: „Maar dat bla bla bla, dat gekissebis is juist de kérn van politiek. Dat is de kern van onze vrijheid. Als wij vrije burgers willen zijn, betekent dat dus ook dat er over klimaat politieke strijd moet worden gevoerd. En dat daarin alle standpunten in principe legitiem zijn.”
Dan komt hij tot een pijnlijke conclusie: de bron van al dat zogenaamd goedbedoelde maar nogal paternalistische overheidsbeleid is een soort eenheidsworst in het denken bij beleidsmakers en ambtenaren.
„Veel beleid wordt gemaakt vanuit een dominant wereldbeeld. Dat is een heel rationalistisch en heel seculier wereldbeeld. Het is een wereldbeeld waarin gezegd wordt dat we via wet- en regelgeving de dingen netjes en fatsoenlijk voor iedereen kunnen regelen. Het is eigenlijk het D66-wereldbeeld dat in vrijwel alle overheidsprogramma’s en subsidieregels stiekem verborgen zit.”
Voor de goede orde: „D66 is mij zeer dierbaar en ik plaag ze graag met deze opvatting. Maar dat is wél het dominante wereldbeeld van de randstedelijke, goed opgeleide, goed verdienende, verstandig levende en in duurzaamheid gelovende burger die zegt: we weten best dat de rest van de wereld er misschien anders over denkt, maar het is een kwestie van tijd tot zij ook tot de ware redelijkheid zijn gekomen.”
Maar wat je daarmee doet, zegt Frissen, is je burgers afserveren als tweederangs. „Wat er nu gebeurt rond klimaat en stikstof en de tegenstand tegen dat beleid, is hetzelfde als wat Hillary Clinton zei over de kiezers van Trump. Die noemde ze de deplorables, de betreurenswaardigen. Dat is wat hier ook gaande is. En van Amerika weten we hoe riskant dat is.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1570116 ... chiet-door
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

’Intensievere grenscontroles voor grip op migratie’

Intensiever grenstoezicht is een van de opties die bij migratieberaad in het kabinet wordt besproken om greep te krijgen op de asielinstroom. Toch waarschuwen betrokkenen dat controles niet kunnen voorkomen dat migranten hier in procedure gaan. Dat melden coalitiebronnen aan De Telegraaf.

Met grenscontroles kunnen volgens bronnen bij de onderhandelingen illegalen sneller worden opgemerkt en uitgezet. Zelfs met de incidentele controles pikt de marechaussee er steeds meer inreizende illegalen uit - vorig jaar bijna duizend. Ook lopen mensensmokkelaars tegen de lamp tijdens het ’mobiel toezicht veiligheid’. Bovendien zou regelmatig toezicht aan de grens een afschrikwekkende werking kunnen hebben, waardoor migranten minder geneigd zouden zijn voor Nederland te kiezen.

Schengen
Volgens de regels van het Schengenverdrag mogen lidstaten binnen 20 kilometer van de grens controles uitvoeren door bijvoorbeeld verblijfspapieren te controleren, zolang ze dat maar niet structureel en permanent doen, zoals op Schiphol en aan de zeegrens wel mag. Het herinvoeren van meer structurele grenscontroles mag alleen in het uiterste geval, als er sprake is van een ernstige bedreiging van de openbare orde of de binnenlandse veiligheid. Tijdens de coronajaren en rond de nucleaire top in 2014 is Nederland bijvoorbeeld z’n grenzen weer intensiever gaan controleren.

Andere Schengenlanden rekken de regels al wat verder op, zoals Duitsland, Hongarije, Oostenrijk en Denemarken. De Franse regering heeft recent 150 extra politiemensen en ME ingezet die dag en nacht langs de grens met Italië patrouilleren om illegalen tegen te houden.

Kosten
Betrokkenen bij de onderhandelingen willen in elk geval laten uitrekenen wat het opvoeren van grenscontroles zou kosten en opleveren. Voor de transportsector zou het bijvoorbeeld een last zijn. Hoe dan ook lossen grenscontroles maar een deel van het probleem op. Het kan namelijk niet voorkomen dat migranten in Nederland asiel aanvragen en in de procedure belanden. Zelfs van migranten die al elders in de EU asiel hebben aangevraagd moet eerst het verhaal worden aangehoord voordat ze kunnen worden teruggestuurd - als dat al lukt.

Volgens coalitiebronnen liggen er verder weinig ingrijpende maatregelen op tafel die Nederland zelfstandig kan treffen zonder door de rechter te worden teruggefloten. Het twee-statusstelsel zou kunnen, waarin onderscheid wordt gemaakt tussen tijdelijke en permanente vluchtelingen. Al is daar een wetswijziging voor nodig. Bovendien heeft het CDA wel oren naar een VVD-voorstel om verblijfsvergunningen niet automatisch na vijf jaar permanent te maken als statushouders naturalisatie mogen aanvragen. Verder moet vooral veel ’Europees’ worden geregeld, klinkt het. Daarom wordt met belangstelling gekeken naar het Justitie-raad volgende week, waarin Europese asielregels worden besproken.

Ergernis
VVD, D66, CDA en CU soebatten inmiddels al maanden over migratie en asiel, terwijl de instroom toeneemt en de opvang overvol is. VVD en CDA willen de asielinstroom omlaag, terwijl D66 en CU daar niet voor zijn. Volgens D66 is er zelfs helemaal geen probleem met de asielinstroom. Het leidt tot ergernis en vertwijfeling bij Nederlandse diplomaten die met migratie te maken hebben: zolang het kabinet het niet er niet over eens is dat asielmigratie moet worden afgeremd, zonder vaststelling van het probleem, kunnen zij ook geen opdrachten uitvoeren. Premier Rutte heeft zijn VVD-achterban beloofd die instroom omlaag te brengen en moet zaterdag op het VVD-congres uitleggen waarom dat nog niet is gelukt. De druk op Rutte neemt dus toe, omdat morrende liberalen boter bij de vis eisen.

De migratiegesprekken moeten op z’n vroegst halverwege juni leiden tot een pakket maatregelen waarmee meer controle moet komen op migratie. Betrokkenen bij de onderhandelingen melden dat er inmiddels tientallen pagina’s voorstellen op papier staan en dat nu wordt gekeken naar de haalbaarheid.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

Ministers twijfelen of kabinet het einde van het jaar haalt

ONDER POLITICI Elke week schrijft politiek verslaggever Hans van Soest over wat er speelt in Den Haag in Onder Politici. Deze week: De groeiende invloed van de Eerste Kamer.

Op tweede pinksterdag waren regeringspartijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie nog aan het bakkeleien over de verkiezing van de Eerste Kamer de volgende dag. Er lag al weken een ingewikkelde berekening klaar over welk Statenlid op wie moest stemmen om het maximale aantal zetels te halen voor de coalitie. Uiteindelijk leidde dat ertoe dat zowel CDA als ChristenUnie er in de Eerste Kamer een restzetel bij kreeg, net als de doorgaans meewerkende oppositiepartij SGP.

Maar dat er tot het laatste moment gedoe over was, zegt veel over de slechte onderlinge verhoudingen. Binnen het kabinet zien ze het met lede ogen aan. Alle vier de partijen hebben pijnlijk verloren bij de Statenverkiezingen. ,,Daardoor wordt het sluiten van elk compromis steeds lastiger’’, zucht een minister. ,,Alle vier hebben we last van een achterban die het niet meer vreet.’’

Twee politieke tijdbommen
Zie er dan nog maar eens uit te komen met twee politieke tijdbommen die nog moeten worden ontmanteld. Er moet na maanden om elkaar heen draaien eens een knoop worden doorgehakt over strengere migratieregels en er is nog de wens van het CDA om het regeerakkoord open te breken over stikstof.

Een ander kabinetslid verwoordt het scherper: ,,De kans dat dit kabinet het einde van dit jaar niet haalt, is reëel.” Ook wat opgelost leek, kan nog brisant worden. Zo is er wel een akkoord over extra klimaatmaatregelen, maar moet de pijnlijke beslissing over wie er straks hoeveel meer energiebelasting gaat betalen nog worden genomen. Ingrepen in de veestapel zijn verschoven naar het akkoord met boerenorganisaties, maar dat komt er mogelijk niet.

De politieke speelruimte is kleiner geworden, constateert de bewindspersoon. ,,De klap van 15 maart is heel hard aangekomen, bij alle vier de regeringspartijen. BBB gaat mogelijk in alle provincies meebesturen en komt met zestien zetels in de Eerste Kamer. Iedereen die denkt business as usual, is niet goed wijs.’’

Het verklaart mede waarom de coalitie erop was gebrand het verlies in de Eerste Kamer zo klein mogelijk te houden. Dat is uiteindelijk gelukt. De coalitie heeft zich in de positie gemanoeuvreerd dat ze zowel met BBB als met GroenLinks/PvdA (die één fractie vormen in de senaat) meerderheden kan halen.

Onvoldoende steun stikstoffonds
Dat maakt het overzichtelijker, maar het betekent nog steeds dat er rekening moet worden gehouden met de wensen van de oppositie om wetten door het parlement te krijgen. Zo is er nog onvoldoende steun voor het stikstoffonds. Het leidt tot geklaag bij regeringspartijen dat ‘de Eerste Kamer steeds politieker is geworden’.

,,Maar iedereen praat elkaar te makkelijk na’’, vindt SGP-senator Peter Schalk. ,,Vroeger was de Eerste Kamer véél politieker. Toen steunde een kabinet op twee regeringspartijen die de meerderheid hadden in beide kamers. Die partijen steunden vrijwel altijd blind het kabinet. Nu dat niet meer zo is, kan een kabinet minder makkelijk dingen doordrijven. Veranderingen worden gedempt. Nu er rekening moet worden gehouden met de wensen van meer partijen, kost het meer tijd. Maar ik ben er van overtuigd dat het leidt tot evenwichtiger wetgeving die ook op meer draagvlak in de samenleving kan rekenen.’’

77 wetsvoorstellen verworpen
Rutte heeft als premier vrijwel altijd met minderheden in de Eerste Kamer moeten werken. Sinds 1945 zijn er 77 wetsvoorstellen verworpen in de Eerste Kamer, waarvan 21 sinds het aantreden van Ruttes eerste kabinet. Getalsmatig een lichte stijging, maar geen extreme. De grote pensioenhervorming kwam er deze week gewoon doorheen. Aan de BBB zal het niet liggen, bezweert aankomend fractieleider in de senaat Ilona Lagas. BBB is volgens haar ‘een nieuwe middenpartij’ waarmee ‘zaken is te doen’.

Reden voor een enkele minister om toch positief te blijven over de overlevingskansen van het kabinet, ondanks de enorme meningsverschillen en de opstandige achterbannen. ,,En niet alleen omdat niemand belang heeft bij nieuwe verkiezingen. Maar omdat de middenpartijen verantwoordelijkheid voelen. Als er nu verkiezingen komen, moet een nieuw kabinet precies dezelfde problemen oplossen. Alleen staat Nederland dan eerst weer anderhalf jaar stil. We gingen toch de politiek in om Nederland te helpen?’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: We hebben een regering.

Bericht door Ariel »

D66 Minister Robbert Dijkgraaf, wie kent hem niet? ( Ikke....nog nooit van de man gehoord. ) heeft weer een kei gaaf D66 plannetje gelanceerd...Iedereen vrij op Keti Koti. :nietverstaan:

Afbeelding
Wrevel bij VVD om plan ’vrije dag’ op Keti Koti

Minister Robbert Dijkgraaf (Emancipatie) vindt het „een interessante gedachte” om van Keti Koti, de dag waarop de afschaffing van de slavernij wordt gevierd en herdacht, een vrije dag te maken. Dat zei hij in het programma WNL op Zondag. Coalitiepartij VVD fluit de bewindsman gelijk terug.

Dijkgraaf wil niet direct zeggen dat de vrije dag er volgens het kabinet ook moet komen, maar vindt wel dat „dit deel van de geschiedenis voor een belangrijk deel een plek in ons erfgoed moet hebben.” Ook benadrukt hij dat een dergelijke keuze samen met de gemeenschap gemaakt moet worden. VVD-Kamerlid Van Strien noemt Keti Koti als vrije dag „een slecht plan.” Hij vindt 5 mei wel geschikt. „Die dag vieren we de vrijheid en democratie van álle Nederlanders.”

Op 1 juli houdt de koning een toespraak in het Amsterdamse Oosterpark. Ingewijden verwachten dat hij dan de excuses die premier Rutte maakte voor het slavernijverleden zal herhalen. Ook gaat dan het ’herdenkingsjaar’ in om stil te staan bij 150 jaar afschaffing van slavernij.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie