VOLT

Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: VOLT

Bericht door Mahalingam »

Reactie Volt

“Het beeld dat mevrouw Gündogan van de situatie schetst, zit vol aantoonbare onjuistheden. Onjuistheden die bovendien via (onder meer) haar eigen media-optredens weerlegd kunnen worden. Mevrouw Gündogan is bij herhaling verzocht gebruik te maken van haar recht op wederhoor, maar dat weigerde ze stelselmatig. In een vroeg stadium (voor het kort geding) gaf mevrouw Gündogan bovendien te kennen dat ze aangifte had gedaan tegen nota bene de melders. Wij richten onze aandacht nu graag op de toekomst.”
En dan nu lezen waar bovenstaande op slaat:
Nilüfer Gündogan is nog lang niet klaar met Volt: ‘Ik ga terugpakken wat mij toebehoort’

Beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag, uit de fractie gezet, geroyeerd als lid en de motie voor een nieuw onderzoek werd onlangs door de partij verworpen. Volt is klaar met Nilüfer Gündogan, maar Nilüfer Gündogan is nog lang niet klaar met Volt: ‘Ik zal doorgaan met vechten tot mijn naam is gezuiverd’.

I Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben

“Ik geloof niet in een God zoals beschreven in de drie heilige boeken van de monotheïstische religies, maar ik voel me nog wel verbonden met mijn alevitische achtergrond. Het alevitisme is spiritueler, tijdlozer dan de klassieke, dogmatische islam. Een aleviet zegt: ook mensen die het ‘ware’ geloof niet hebben, kunnen in de hemel komen. Zo lang ze maar in zichzelf godvruchtig zijn geweest en het pad van het licht hebben bewandeld. Wat voor mij nog extra telt: alevieten zijn altijd vervolgd en opgejaagd. Ik put kracht uit het idee dat het mijn voorvaderen ook is gelukt om moeilijke tijden het hoofd te bieden.”

Nilüfer Gündogan (Nazimiye, Turkije, 1977) stapte in 2019, na ongeveer tien jaar lid te zijn geweest van D66, over naar Volt. Op 31 maart 2021 werd ze als Tweede Kamerlid geïnstalleerd. Op 13 februari 2022 besloot het partijbestuur haar te schorsen omdat er klachten waren binnengekomen over grensoverschrijdend gedrag. In de weken die volgden werd ze twee keer uit de fractie gezet. Gündogan deed op 26 maart aangifte tegen de partijleider, Volt en de dertien melders van ongewenst gedrag. Op 29 maart 2022 ging Volt over tot het royeren van Gündogan als lid van de partij.

II Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is


“Vereren is niks voor mij, maar ik word eerlijk gezegd ook wel een beetje iebelig van die hele cancel-cultuur. Er zou meer ruimte moeten zijn voor de nuance, voor de ándere kant van het verhaal. Het lijkt bij deze tijd te horen om te geloven dat dingen niet meer naast elkaar kunnen bestaan. Je wordt op een troon gezet of het riool ingeduwd. Maar iedereen maakt fouten. Geen mens is heilig.”
Spoiler! :
III Gij zult de naam van de Here, uw God, niet ijdel gebruiken

“Ik ben een atheïst, maar ik heb helemaal geen problemen met religies. Het zijn vaak de gelovigen zélf die dit gebod overtreden door een moreel oordeel te vellen over mensen die voor abortus of euthanasie kiezen. Dan denk ik: als je zo religieus bent, moet je toch weten dat God altijd het laatste woord heeft?”

IV Gedenk de sabbatdag, dat gij die heiligt, zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; maar de zevende dag is de sabbat van de Here uw God, dan zult gij geen werk doen

“Doordat ik mijn werk nooit als werk heb gezien, zou ik mezelf ook geen workaholic willen noemen – ook al ben ik er zo’n tachtig uur per weer mee bezig. Als zelfstandig Kamerlid zal ik het nóg drukker krijgen. Misschien krijg ik er binnenkort nog één medewerker bij – meer schijnt de democratie niet te mogen kosten. Als alles blijft zoals het nu is, zal ik tot de volgende verkiezingen in 2025 zelfstandig lid blijven van de Tweede Kamer. Wat daarna gaat gebeuren weet ik niet – er is wel meer gebeurd waar ik nooit eerder aan had gedacht – maar één ding is zeker: de sage met Volt is nog lang niet ten einde.”

V Eer uw vader en uw moeder


“De kleuterschool gaat uit. Hoe oud ben ik? Vier, vijf jaar? Waar is mijn moeder? Ze staat niet bij de poort om me af te halen... Een buurvrouw helpt me oversteken. Ik loop naar huis, hoor mijn tweejarige broertje krijsen, doe de deur open en zie mama op de grond liggen, knock-out van al de klappen die ze van mijn vader heeft gekregen...

Tijdens therapie is me vaak gevraagd wat mijn eerste jeugdherinneringen waren. Het moeten er meer zijn, maar alles lijkt te zijn samengebald in dat ene moment. Zo was mijn jeugd: onveilig. Mijn vader moest zich afreageren en hij gebruikte ons als boksbal. Ik heb lang geprobeerd te begrijpen waarom hij ons mishandelde. Mijn oma heeft ooit verteld dat hij op jonge leeftijd door een neurologische laesie, een soort hersenaandoening – in het bergdorp waar hij is opgegroeid, bestond daar geen goede medische behandeling voor – een keer in coma was geraakt. Die aandoening zou ervoor zorgen dat je je driften niet goed kunt beheersen, maar mijn vader had over veel andere dingen juist wel veel controle; hij kon goed sparen en dingen plannen... Het was frustratie, domme agressie en het leek alleen maar erger te worden.

Op een dag, in september 2001, bereikte zijn woede een kookpunt en heeft mijn vader geprobeerd me te doden. Hoe precies, dat wil ik liever, veel later, eerst aan mijn kind vertellen. Ik kan je wel zeggen dat mijn moeder en mijn zus hebben gevochten om te voorkomen dat het hem zou lukken. De politie was er gelukkig op tijd bij, ik werd naar het ziekenhuis gebracht waar bleek dat ik door het oog van de naald was gekropen.

Lichamelijk was ik min of meer ongedeerd gebleven, maar de jaren die volgden waren psychisch heel erg zwaar. Tegelijkertijd was er een andere Nilüfer opgestaan; een vrouw die ervoor zou zorgen dat niemand haar nog eens op die manier zou kunnen raken.

Het hielp me om er met een therapeut over te praten en ik had ook het idee dat ik het leven weer aankon, maar na vijf jaar kreeg ik weer een terugval. Hoe had dit ooit kunnen gebeuren? Wat had ik hem misdaan? Zouden we misschien, ooit, nog een vader-dochterband kunnen opbouwen? De psychiater die ik in die jaren na de eerste ellende bezocht, wist me in zekere zin te ontnuchteren. Hij zei: ‘Je zult op al je vragen nooit een bevredigend antwoord vinden. Dit zijn de feiten, sluit er vrede mee.’ Zijn advies werkte enorm bevrijdend. We gaan nooit een picture perfect family worden. Ook niet op zijn oude dag. De waarheid is dat we een getroebleerd gezin zijn omdat we een agressor in ons midden hebben. Basta.

Mijn vader woont in Weert, alleen. Niemand wil nog iets met hem te maken hebben. Tijdens ons laatste gesprek zei hij dat ik het Kamerlidmaatschap in feite aan hem te danken had. Dat ik álles aan hem te danken had. En dat ik dat goed moest onthouden. ‘Ook dat je hebt geprobeerd me te vermoorden?’, vroeg ik.

Mijn moeder woont al vijfenhalf jaar bij mij in huis. Ik ben vroeger heel boos op haar geweest: waarom ging ze niet gewoon weg bij die man? Waarom had ze ons niet naar een veiliger plek gebracht? Tijdens die laatste therapie heb ik leren inzien – en kunnen accepteren – dat zij anders in elkaar zit dan ik. Ik ben feller, meer resultaatgericht, iemand die de troepen wil leiden. Zij heeft nooit met haar vuist op tafel geslagen, ze is lief en behulpzaam, probeert conflicten uit de weg te gaan. Ik eer haar, om wie ze is en wat ze voor mij doet. Voor mijn vader heb ik geen enkel respect. Hij bestaat al lang niet meer voor mij.”

VI Gij zult niet doodslaan

“Het gekke is: ook aan doodsbedreigingen kun je gewend raken. Toch besloot ik na het lezen van een artikel over de digitale knokploeg van Forum voor Democratie, op het laatste moment toch maar géén bod uit te brengen op dat ene benedenhuis, met die grote, glazen pui.”

VII Gij zult niet echtbreken

“We draaiden al een tijdje om elkaar heen, maar in januari 2014 kregen we echt verkering. Een maand later waren we op weg naar het Antoni van Leeuwenhoek-ziekenhuis. Vlak voordat we daar naar binnen stapten, zei Bas: ‘Als het klopt waar ik bang voor ben en ik straks te horen zal krijgen dat ik kanker heb, dan mag je ook besluiten om bij me weg te gaan.’ Ik heb dat geen tel overwogen, maar ik had geen idee waar ik aan begon. Want ja, hij hád darmkanker en het ging heel snel erg slecht met hem. Toen ik zwanger werd, hoopten we dat Bas nog vijf, zes jaar zou leven, maar in januari 2017, vier maanden na Mikails geboorte, was de pijn al ondraaglijk geworden... Het klinkt misschien gek wat ik nu ga zeggen, maar op een zeker moment begon Bas naar de dood te ruiken. Toen ik die gekke, zurige lucht voor het eerst rook, wist ik: dit kan niet lang meer duren.

We zijn als gezin nog een paar dagen naar Parijs gegaan, maar eigenlijk was dat uitstapje al veel te belastend voor hem. Hij was alleen nog maar bezig met pijnbestrijding, tegen alle krachten van de natuur in. Op een dag besloot Bas dat het afgelopen moest zijn. Op 8 maart 2017 kreeg hij euthanasie, hier in huis. Meteen na zijn overlijden gaf ik hem nog één laatste kus. Het duurde even voordat ik het registreerde: hij rook niet langer naar de dood. Dat vond ik zo’n troostrijke gedachte: de geur is weg, hij lijdt niet meer... We zijn getrouwd geweest zoals het door grote religies wordt voorgeschreven: in voor- en tegenspoed, tot de dood ons heeft gescheiden.”

VIII Gij zult niet stelen

“Tijdens mijn maidenspeech in de Tweede Kamer gebruikte ik een citaat uit De Vliegeraar van Khaled Hosseini: ‘Er is slechts één zonde, niet meer dan één en dat is diefstal’. Ik doelde destijds op het inhumane beleid in het vluchtelingenkamp Moria waar de menselijke waardigheid werd gestolen, de toeslagen-affaire die getroffen gezinnen van hun mooiste jaren had beroofd, en de verwaarlozing van het klimaat: de diefstal van een schoon milieu voor komende generaties. Inmiddels kan ik het ook op mijn persoonlijke situatie betrekken. Ik ben bestolen van mijn goede naam, bestolen van mijn onschuld, maar ik ga terugpakken wat mij toebehoort.”

IX Gij zult geen valse getuigenissen spreken tegen uw naaste


“Laurens Dassen heeft zo’n beetje tegen iedereen een valse getuigenis afgelegd: tegen mij, tegen de leden van Volt en zelfs tegen de rechter. Terwijl hij op 13 februari – toen hij me onder valse voorwendselen naar het partijbureau probeerde te lokken – beweerde dat er ‘meerdere klachten’ over mij waren binnengekomen, bleek later uit de stukken in de rechtbank dat alleen mijn voormalige persoonlijke medewerker zich op dat moment over mij had beklaagd. Het onderzoeksbureau deed onderzoek naar de geronselde meldingen van daarná. Toen ik mijn schorsing met succes had aangevochten, beloofde Dassen de rechter dat alles opgelost en teruggedraaid zou worden. Maar een dag later werd alweer overwogen om tegen de beslissing in hoger beroep te gaan. Kort daarna werd ik geroyeerd als lid van Volt. Vanwege die dertien meldingen, zeiden ze, terwijl ik nog altijd geen idee waar het nou precies over ging. Op dat moment besloot ik Dassen, de vereniging Volt en die dertien zogenaamde slachtoffers aan te klagen voor smaad, laster, samenspanning en reputatieschade.

Op 13 maart hebben Dassen en zijn klagers zich verlaagd om NRC met hun smerige leugens op het verkeerde been te zetten. Alles, echt alles wat in dat artikel wordt beweerd is uit z’n verband getrokken. Ja, ik ben twee jaar geleden dronken geworden op mijn eigen verjaardag, boehoe! Mag dat niet? Moet iets, wat ik vanwege mijn kind liever voor mezelf had gehouden, aan de grote klok gehangen worden?

Of dat verhaal van die ‘tik op de billen’. Dat is dus de klacht van mijn persoonlijke medewerker waar het allemaal mee begon. Een homoseksuele man met wie ik, vóór ik actief werd als Kamerlid, heel amicaal omging. We noemden elkaar ‘meid’, ‘poes’ en ‘schat’ en ja, we hebben elkaar destijds, in het voorbijgaan, weleens een tik tegen de billen gegeven. Het was misschien wel beter geweest als we een harde knip hadden gemaakt toen ik in de Kamer ging werken: van nu af aan gaan we professioneler met elkaar om.

Dan mijn zogenaamd seksueel grensoverschrijdende gedrag: probeer je eens voor te stellen hoe ik, een vrouw van één meter eenenzestig, een man van bijna twee meter zou moeten belagen? Ik heb de app-gesprekken nagelopen van de mensen die zijn leeggelopen in NRC: daar komt niet één ongepaste opmerking in voor! Ik kan onaardig zijn, dat is waar. Achteraf denk ik weleens: jeetje, Nil, dat kon misschien wel iets minder bot of lomp. Tegelijkertijd vind ik het ook niet zo gek dat ik weleens boos word als in de Kamer bepaalde resultaten niet worden behaald. Ik heb geen tijd om iedereen voortdurend een aai over de bol te geven.

En ja, ik vind óók dat we qua uiterlijk representatief voor de dag moeten komen dus heb ik Marieke Koekkoek een keer op haar – laat ik het voorzichtig zeggen – slonzige verschijning aangesproken. Ik snap dat je zoiets niet leuk kunt vinden, maar moet je vervolgens een jaar lang weigeren nog een woord met me te wisselen? Als je tegen een directe collega, hiërarchisch je gelijke, niet durft te zeggen wat je dwarszit, hoe denk je dan een kabinet aan te kunnen spreken? Hiermee laat je toch zien dat je volkomen ongeschikt bent voor dit werk? Het zou wat mij betreft de beste uitkomst van dit hele verhaal zijn, als incompetente mensen zoals Dassen en Koekkoek door een rechter op de vingers worden getikt en daarna zelf besluiten om de politiek te verlaten. Ik zal in ieder geval doorgaan met vechten tot mijn naam is gezuiverd. Dat ben ik aan mijn kind verplicht. Hoe kan ik mijn zoon leren om voor zijn rechten op te komen als ik zelf het goede voorbeeld niet geef?”

X Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn rund, noch zijn ezel, noch iets dat van uw naaste is

“Als je niks van je leven maakt, dan ben je een Turk. En als je iets van je leven maakt, dan ben je nog steeds een Turk. You’re damned if you do and you’re damned if you don’t, weet je wel? Misschien wordt mijn geldingsdrang er juist wel groter door, ja, dat zou best eens kunnen. Ik laat me niet schofferen, ik ga niet zomaar aan de kant. In het begin van ons gesprek hadden we het over de opgejaagde alevieten, ik heb je verteld hoe ik bijna door mijn vader werd vermoord en hoe ik sinds de dood van mijn man als alleenstaande moeder het hoofd boven water moet houden: ik ben een fighter, een warrior. Geen slachtoffer. Ik ben dus ook niet jaloers op mensen die zonder moeite van alles voor elkaar krijgen. Wat ik voor mezelf begeer? Een huisje in Italië waar ik op mijn oude dag kan gaan wonen en alle boeken mag lezen waar ik nu maar niet aan toe lijk te komen. Maar mijn allergrootste wens is natuurlijk dat mijn zoon tevreden en gelukkig wordt. Daar heb ik alles voor over; om straks, voordat ik mijn laatste adem uitblaas, van hem te mogen horen dat ik een goede moeder ben geweest.”
https://www.trouw.nl/politiek/nilufer-g ... ~b6dab70a/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: VOLT

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:
za apr 30, 2022 11:23 pm
Toch besloot ik na het lezen van een artikel over de digitale knokploeg van Forum voor Democratie, op het laatste moment toch maar géén bod uit te brengen op dat ene benedenhuis, met die grote, glazen pui.”
Merkwaardig toch dat deze dame, met haar neus gedrukt op het kwaad van Volt, het gevaar uit de hoek van het FvD denkt te zien komen.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: VOLT

Bericht door King George »

Zo verwonderlijk vind ik dat niet. Het geeft hen het gevoel om in de comfort zone te kunnen blijven, ookal weten ze dat het de grootste onzin die ze uitkramen is.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: VOLT

Bericht door Ariel »

Gündoğan pakt na knallende ruzie werk weer op: ’Ze hebben mij op kwetsbaarste moment gepakt’

Al bijna drie maanden is Nilüfer Gündoğan niet in het parlement. Na de explosieve ruzie met haar oud-partijgenoten van Volt voert ze op de achtergrond met behulp van advocatenkoppel Geert-Jan en Carry Knoops een aanhoudende juridische strijd tegen haar royement en schorsing bij de partij. Nu wil ze het werk weer oppakken.

Dinsdag keert Nilüfer Gündoğan (44) als twintigste partij terug in de Tweede Kamer als ’Lid Gündoğan’. Hoewel ze eerder aandrong bij haar oude club te willen terugkeren als haar naam zou worden gezuiverd, lijkt de breuk met Volt inmiddels definitief, zegt ze in een interview met De Telegraaf: „Na alles wat ze mij hebben aangedaan is een samenwerking praktisch onmogelijk.”

Kijkt u uit naar uw rentree?
„Voor het grootste gedeelte wel, maar vind het ook wel spannend en zie er ook een klein beetje tegenop, vooral tegen het eenpittersbestaan. Het budget wat je hebt is echt klein. Het ziet ernaar uit dat ik één medewerker kan aannemen, en eventueel een parttime tweede medewerker.”

Andere eenpitters kiezen hun terreinen: welke departementen vindt u het belangrijkst?
„Financiën en democratie en rechtsstaat. Dat er nog steeds 1100 uithuisgeplaatste kinderen door de toeslagenaffaire niet terug zijn, vind ik echt heel verkeerd. Ik vind ook dat we daarin op Europees niveau meer moeten doen. Zo heeft Duitsland de Turkse ambassadeur op het matje geroepen na de levenslange veroordeling van Osman Kavala (zakenman en activist die in Turkije zonder proces veroordeeld is voor betrokkenheid bij de couppoging in 2016, red.). Nederland niet. Turkije is nota bene lid van de Raad van Europa en heeft het EVRM getekend. Alles aan die rechtszaak rammelt. Alles.

Dat zijn kwesties die mij aan het hart gaan, deels door mijn Turkse achtergrond. Daar zit een land dat zich structureel van de democratie verwijdert door de rechtsstaat om zeep te helpen. Dat is ook waarom ik mijn zaak tegen Volt ben gestart. Er zit iets principieels in mij: stem nooit in met onrecht.”

Die rechtszaak loopt nog nu Volt het kort geding verloor en hoger beroep heeft ingesteld. Als u opnieuw in het gelijk wordt gesteld: ziet u het nog wel zitten om terug te keren in de fractie, nu u gebrouilleerd bent geraakt met Laurens Dassen en Marieke Koekkoek?
„Laten we daar niet omheen draaien: na alles wat zij mij hebben aangedaan is een samenwerking praktisch onmogelijk. Vrijwel uitgesloten.”

Verwijt u uzelf iets?
„Ach, er zingen zoveel meningen en verhalen over mij rond, maar ik blijf graag bij de feiten. Iedereen met een perspas kan in de Tweede Kamer op alle fracties rondlopen. Als ik daar met regelmaat echt ’ongepast gedrag’ zou hebben vertoond, dan was dat met bijna een jaar Kamerlidmaatschap echt wel iemand opgevallen. Bij de pers, of bij een van mijn buren (Volt zit tussen kantoren van de facilitaire dienst, red.). Zij hebben mij nog nooit horen schreeuwen, onredelijk zien uithalen… Ik kan mijzelf wel eindeloos gaan verdedigen, maar de verklaringen die gedaan zijn, zijn allemaal anoniem. De enkeling die wel zijn naam erbij heeft gezet, zegt ’ze heeft dat niet bij mij gedaan’.

En oh ja, nog zoiets. Ze verwijten me dat ik een keer dronken ben geworden in Lissabon. Waarom wordt er dan niet bij verteld dat Laurens ook la-za-rus een taxi ingedragen is? Omdat je maar één motief hebt, en dat is mij beschadigen.”

Waarom staakt u uw verzet niet en richt u zich op de eigen partij?
„In het weekend van mijn schorsing hebben ze mij op mijn kwetsbaarste moment gepakt. Ik had tegen mensen in de partij gezegd ’ik voel me extern onveilig, vanwege bedreigingen en dreigpost, als ik me intern ook onveilig ga voelen, dan ben ik weg’. En het was die zaterdag ook nog eens de verjaardag van mijn overleden man. Zij hebben geweten: als er ooit een moment was om haar kapot te maken omdat ze zich al kwetsbaar voelt, dan is het in dat weekend. Ik stond op de rand van de afgrond en ze dachten met een duwtje van mij af te zijn. Alleen hebben ze geen rekening gehouden met mijn karakter. Als er íets is waar ik dwars tegenin ga, is het wanneer ik met laster en leugens te maken heb. Dat hadden ze dus niet moeten doen en daarom blijft de eerdere aangifte ook staan.”

"Ik kreeg al veel bedreigingen, maar sindsdien is het vooral seksuele shit. Van dickpics tot aan oneerbare voorstellen, noem het maar op."

Die bedreigingen kunt u de partij niet verwijten, toch?
„Sinds die ellende met Volt is begonnen en ik door hen met van alles ben beticht, heb ik echt een enorme hoeveelheid shit in mijn inbox gekregen. Ik kreeg al veel bedreigingen, maar sindsdien is het vooral seksuele shit. Van dickpics tot aan oneerbare voorstellen, noem het maar op. En dat is iets waar ik me tegen verzet, dit heb ik niet verdiend. Ik heb het ook verteld aan Laurens, voordat het definitief giftig werd tussen ons. En net als hoe die bedreigingen hem destijds niet interesseerden, interesseert het hem gewoon niet dat het neveneffect hiervan is dat mensen gewoon hun penis aan me sturen en mij nu uitmaken voor ’aanrander’. Dat zegt wel echt iets over zijn karakter, vind ik.”

Ziet u er tegenop de Volters weer in de wandelgangen te zien volgende week?
„Nee, ik heb me niets om voor te schamen. Ik hoop dat zij zich een beetje ongemakkelijk gaan voelen.”

Waar moeten we u straks indelen op het politieke spectrum?
„Het liberalisme is mijn basisopvatting, alleen geloof ik dat als een hele grote groep mensen niet meer mee kan doen in de samenleving dat dan die samenleving vroeg of laat uit elkaar valt. De VVD is mij echt wel te hard naar mensen aan de onderkant van de samenleving. Het feit dat ik ongelijkheid echt een punt vind maakt me wel voor velen meteen wel links. Maar ik ben ook weer niet zo hardcore dat ik zeg ’we schaffen de vrije markt af’. En ik voel me ook niet thuis in die doorgeslagen woke cultuur waar je als je progressief bent ook niks over mag zeggen. Dus iets links van het midden, maar wel aan de progressieve kant, ergens tussen PvdA en D66 in.”

Gaat u straks nog wel de moties van Volt ondertekenen en steunen?
„Ik ga niet mijn stemrecht verkwanselen aan persoonlijke vendetta’s, dat vind ik echt kinderachtig. Ik denk dat ik met goede voorstellen mee ga doen en ik hoop zij ook met mij. We gaan het meemaken…”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: VOLT

Bericht door Ariel »

Volt. Het partijtje van de dwazen. Eerst de boeren, en daarna de glastuinbouw.
Volt: snel noodplan energiebesparing, geen komkommers uit de kas

Politieke partij Volt wil dat er snel een noodplan voor energiebesparing komt. Nederland en Europa moeten namelijk onafhankelijk worden van het Russische gas en om energie te besparen moeten "alle taboes van tafel". "Pijnlijke keuzes horen daarbij", zei partijleider Dassen op een festival dat de pro-Europese partij voor het eerst had georganiseerd.

Dassen heeft voldoende ideeën voor het noodplan. De partij wil bijvoorbeeld dat bedrijven die luxeproducten, staal of aluminium maken minder gaan produceren. Huishoudens die hun energieverbruik minimaliseren moeten volgend jaar een eenmalige bonus krijgen, zo staat in het voorstel van Volt.

Kassen
Op het festival zei Dassen dat er ook gekeken moet worden naar zaken die we normaal zijn gaan vinden, zoals de teelt van allerlei gewassen in Nederlandse kassen. "Komkommers telen in de winter. Bloemen die in kassen groeien terwijl het buiten vriest."

De partij verzet zich ook tegen het harder laten draaien van de kolencentrales, zoals minister Jetten voor Klimaat maandag bekendmaakte. Kolencentrales stoten veel CO2 uit en dat maakt het moeilijker om de klimaatdoelen te halen. De partij wil dat Nederland een andere stap maakt. "Van de oude wereld - de wereld van olie, gas en kolen, naar de nieuwe wereld van windmolens, zonnepanelen, waterstof, kernenergie en andere duurzame alternatieven."

De partij is verder tegen de import van lng, vloeibaar aardgas. "We moeten het veel schadelijkere lng niet omarmen als alternatief, zoals we nu in Europa zien gebeuren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: VOLT

Bericht door Ariel »

Bij een raadsvergadering in Enschede maakt Volt-raadslid Linda Wissink een heftig gebaar richting PVV-raadslid Hidde Heutink. Tijdens dit debat wordt een raadsbrief van het college over de randvoorwaarden van asielopvang besproken.

Afbeelding

Berouw komt na de zonde. Excuses van VOLT.

Reactie Volt Enschede Fractie op gebaar Stedelijke Commissie 4 juli 2022

Tijdens een debat over vluchtelingen in de gemeenteraad maakte ik een domme fout door een schietgebaar te maken. Dat gebaar is onacceptabel. Ik bied hiervoor mijn excuses aan, allereerst richting de PVV fractievoorzitter Hidde Heutink en ook aan iedereen die hier aanstoot aan genomen heeft. Ik was woedend over de minachtende woorden van de PVV over mensen die in de meest vreselijke omstandigheden op de vlucht moeten slaan, hier in Ter Apel op stoelen moeten slapen en die dan ook nog eens verwensingen uit de mond van partijen als de PVV over zich heen krijgen.
Het gebaar was een uiting van onmacht. Ik besef dat dit geen excuus is en heb spijt dat ik dit deed.

Reactie Erik Kemp, fractievoorzitter Volt Enschede

Ik schrok toen ik het fragment zag dat Hidde deelde, van Linda’s schietbeweging. Daar heeft ze zelf hierboven ook excuses voor gemaakt en dat heeft ze inmiddels ook aan Hidde persoonlijk gedaan.

Sinds we in de gemeenteraad zitten proberen we als fractie verbinding te zoeken met andere partijen om samen constructief te werken aan Enschede. Dit past daar zeker niet bij, en laat zien dat niet alleen woorden, maar ook houding en symbolen, er toe doen. Ik vind het terecht dat Hidde ons op deze omgangsvorm aanspreekt, en betreur deze actie. Dit hoort niet. Hopelijk begrijpt iedereen dat we op geen enkele manier willen aanzetten tot geweld. Ik heb begrepen dat Hidde en Linda samen met de burgemeester een gesprek gaan voeren over omgangsvormen in de raad. We zullen dit natuurlijk ook intern binnen onze fractie en onze partij bespreken, en in het vervolg bewuster omgaan met onze omgangsvormen in én buiten de raadszaal.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: VOLT

Bericht door King George »

Linda Wissink moet in het vizier gehouden blijven worden. En zij verdient dat haar overkomt wat zij bij anderen die anders denken dan haar wil doen. En valt jullie ook het volgende op? Omdat Linda Wissink van Volt of D'66 of Groen Links is kan ze daarmee wegkomen. Loop eens door de straat waar Sigrid Kaag woont met een fakkel in je hand. Dan krijg je een half jaar. Overheid en justitie meten met twee maten.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: VOLT

Bericht door Ariel »

’Sta aan de vooravond van een juridische strijd met Volt’

Eenpitter Gündoğan laat zich nog niet zien na Volt-fiasco: ’Personeel aannemen en boek schrijven’

In haar eerste maanden als zelfstandig Kamerlid heeft Nilüfer Gündoğan (ex-Volt) niet meegedaan aan Kamerdebatten, geen moties ingediend en vrijwel geen vragen gesteld aan het kabinet. Daarmee is haar fractie de meest onzichtbare van het parlement. „Ik ben mijn gedachten aan het ordenen”, zegt Gündoğan zelf.

Afgelopen donderdag, op de laatste vergaderdag van de Kamer voor het zomerreces, loopt Gündoğan (45) tijdens een langdurige stemming naar de interruptiemicrofoon. „Ergens waar ik tegen heb gestemd, was ik voor”, zegt ze terwijl ze naar haar papieren kijkt. „Welke was dat ook alweer? Ik begin scheel te kijken met al die moties.” In de zaal klinkt gelach. PvdA-leider Attje Kuiken slaat een hand voor haar gezicht.

Het is een van de zeldzame optredens van Gündoğan in de Tweede Kamer de laatste tijd. Sinds haar geruchtmakende vertrek bij Volt is ze vrijwel onzichtbaar. Uit data van de Nationale Politieke Index (NPI), die de bedrijvigheid van Kamerleden monitort, blijkt dat Gündoğan de laatste maanden niets heeft gedaan op het gebied van wetgeving, controle van het kabinet en volksvertegenwoordiging. Daarmee bungelt ze onderaan de ranglijst van actieve parlementariërs.

In haar tijd als Volt-Kamerlid behoorde Gündoğan juist tot de meest zichtbare Kamerleden. „Op basis van de twintig indicatoren die de Nationale Politieke Index maandelijks controleert, zie je dat ze een behoorlijke terugval heeft gehad”, zegt Frank van Kooten van de NPI. „Dat is ontzettend zonde, want zij was vrijwel elke maand het hoogst scorende Kamerlid van Volt. Hopelijk herpakt ze zich snel zodat ze weer kan doen waar ze goed in is en waarvoor ze gekozen is.”

Knallende ruzie
Gündoğan keerde begin mei terug in de Kamer na een knallende ruzie met haar oude Volt-fractie. Ze was uit Volt gezet en besloot als eenpitter verder te gaan: daarmee werd ze de twintigste partij in het parlement. Bij Volt waren meldingen binnengekomen van medewerkers die haar betichtten van een tik op de bil, denigrerende opmerkingen, woedeaanvallen en overmatig alcoholgebruik. Zelf ontkende ze dat er sprake was van grensoverschrijdend gedrag.

Bij haar terugkeer met een eigen fractie zei Gündoğan zich te willen gaan inzetten voor financiën, democratie en de rechtsstaat. „Dat er nog steeds 1100 uithuisgeplaatste kinderen door de toeslagenaffaire niet terug zijn, vind ik echt heel verkeerd”, zei ze in mei. Maar aan debatten hierover heeft Gündoğan sindsdien niet meegedaan.

Gündoğan laat aan De Telegraaf weten dat zij de laatste maanden bezig is geweest met het aannemen van personeel: pas deze maand starten haar fractiesecretaris en beleidsmedewerker. „Ik heb die mensen nodig om debatten te voeren, ik wil uitgedaagd worden. Als ik iets half moet doen, doe ik het niet.”

Ook heeft ze gewerkt aan een boek. „Ik heb al 20.000 woorden geschreven”, zegt Gündoğan. „Het wordt een politiek pleidooi. In augustus kom ik met een eerste stuk, waarin zal staan waar ik mij het komende jaar op ga richten. Ik laat mij inspireren door mijn grote held Franklin D. Roosevelt. En de econoom Keynes, van wie ik nu de biografie lees. Eigenlijk ben ik nu mijn gedachten aan het ordenen.”

Mening op sociale media
Op sociale media ventileert Gündoğan overigens wel al geregeld haar meningen. Zo twitterde ze eind juni over de boerenprotesten: „Ik hoef geen debat. Ik wil een ME die de lange lat erover legt, want monopolie van geweld ligt bij de staat. Basta.”

Zou ze niet meer werk in de Kamer moeten verzetten voor haar maandelijkse beloning, betaald uit belastinggeld, van zo’n 10.000 euro? „Na de zomer ga ik weer volop aan de slag. Ik heb dit jaar veel meegemaakt en ik sta aan de vooravond van een juridische strijd met Volt. Dat kost ook veel energie.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: VOLT

Bericht door Mahalingam »

Kamerlid doet aangifte tegen FvD'er: ‘Rechtsstaat door dit soort types onder druk’

Tweede Kamerlid Nilufer Gündogan gaat aangifte doen tegen Gideon van Meijeren wegens opruiing en aanzetten tot geweld, zegt ze tegen deze site. Aanleiding is een speech waarin de FvD’er aangeeft onder welke omstandigheden boeren geweld mogen gebruiken. Strafrechtadvocaten denken dat de aangifte kans van slagen heeft.
S
De speech dateert al van zaterdag 2 juli, maar is sinds afgelopen weekend te beluisteren op het kanaal van Forum voor Democratie. ,,Wat van belang is om te realiseren is dat het ook niet altijd gezond is, als er een taboe rust op het gebruik van geweld’’, zo zegt Gideon van Meijeren op het zogeheten Boeren Forum in Tuil. ,,De staat gebruikt namelijk wél geweld, en fórs geweld. En als u onteigend dreigt te worden en u weigert, reken er maar op dat er busjes aankomen met mannen met knuppels en helmen, en ze sláán u wel van het terrein af.’’

Van Meijeren suggereert in de speech dat boeren in hun recht staan om geweld te gebruiken als ze door ambtenaren worden weggestuurd. Hij ziet zijn standpunt als verenigbaar met democratie, ‘want in de Verenigde Staten is het tweede amendement het recht op wapenbezit, juist zodat altijd ergens die dreiging wel boven het hoofd hangt dat burgers, als het echt nodig is, in staat zijn om zichzelf te verdedigen’. In zijn toespraak wees de FvD’er daarnaast op artikel 41 van het Wetboek van Strafrecht. ,,Artikel 41 bepaalt dat het is toegestaan om geweld te gebruiken als dat noodzakelijk is om je eigen of andermans lijf, goed of eerbaarheid te beschermen tegen een wederrechtelijke aanranding. Dat mogen we nooit vergeten’’, aldus Van Meijeren.

Zorgen bij agenten

Volgens diverse strafrechtadvocaten en juristen verspreidt Van Meijeren diverse onwaarheden over het gebruik van geweld. ,,Je mag je inderdaad verdedigen tegen een wederrechtelijke aanranding van lijf, eerbaarheid of goed’’, legt advocaat Erik Verweij uit. ,,Dat is een belangrijk vereiste, omdat je je niet mag verdedigen tegen een rechtmatige inbreuk, bijvoorbeeld als je via een wettelijke procedure met onteigening te maken krijgt. Dat geldt óók als je het zelf niet zo eens bent met die onteigening, het is nog steeds niet wederrechtelijk.’’

Binnen de politie zijn er zorgen dat Van Meijeren boeren op het idee brengt om geweld te gebruiken tegen politieagenten. ,,Begrijp ik het goed dat de heer Van Meijeren het volk oproept zich te bewapenen tegen de politie?’’ vraagt een bezorgde agent zich op Twitter af. De woorden van Van Meijeren neigen volgens advocaat Johan Mühren ‘inderdaad naar een klassiek geval van opruiing’. ,,Dit kan niet alleen een strafbaar feit opleveren, maar het is ook nog eens bijzonder kwalijk, nu de protestacties in grimmigheid toenemen.’’ Mühren zegt dat deze uitlatingen kunnen bijdragen ‘aan verdere gewelddadige escalaties’.
https://www.ad.nl/politiek/kamerlid-doe ... ~a0e6eb08/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: VOLT

Bericht door Ariel »

OM trekt stekker uit smaad- en lasterzaak Volt: Gündoğan geeft strijd niet op

Nilüfer Gündoğan geeft de juridische strijd tegen haar voormalige partij Volt niet op, ondanks een sepot van het Openbaar Ministerie (OM). Het OM trekt de stekker uit de smaad- en lasterzaak die zij tegen een groot aantal leden van Volt aanspande. Ze hoopt alsnog via de civielrechtelijke route haar gelijk te halen.

Een woordvoerder van het OM Amsterdam bevestigt na berichtgeving in het AD dat de aangifte van Gündoğan wordt geseponeerd.

Het OM stelt dat Gündoğan een ’andere weg dan de strafrechtelijke’ moet bewandelen, en wijst ook naar capaciteitsproblemen bij de politie en het OM als gedeeltelijke oorzaak voor het sepot. De aangifte van het vertrokken Volt-Kamerlid beslaat een groot aantal mensen, die allemaal apart verhoord zouden moeten worden. Volgens de woordvoerder is het niet ongebruikelijk dat capaciteitsproblemen leiden tot een sepot.

Gündoğan laat weten het besluit van het OM te betreuren, maar zegt ook begrip te hebben voor de capaciteitsproblemen bij het OM. „Ik heb er alle fiducie in dat ik civielrechtelijk in het gelijk wordt gesteld”, aldus het Kamerlid.

Ze voegt het besluit van het OM naar eigen zeggen toe aan de zaak die zij samen met haar advocaten Geert-Jan en Carry Knoops afgelopen dinsdag bij het hoger beroep hebben ingediend. „Dan kan het Hof erover oordelen. Het OM schreef eerder dat het mogelijk is dat een of meer van de leden van Volt zich schuldig hebben gemaakt aan smaad. Dat geeft mij voldoende erkenning.”

De hele gang van zaken typeert zij als ’trial by media’. „Ik ben juist naar het OM gegaan omdat ik onafhankelijk onderzoek wilde, en als er één organisatie is die dat kan dan is het wel het OM.”

Nilüfer Gündoğan werd eerder de fractie uitgezet door haar fractiegenoten Laurens Dassen en Marieke Koekkoek, vanwege meldingen van grensoverschrijdend gedrag en een steeds hoger oplopende ruzie die daarop volgde. Later werd ze ook geroyeerd. Ze werd door dertien anonieme melders onder meer beschuldigd van handtastelijkheden en intimderend gedrag.

Het ex-Volt-Kamerlid heeft steeds volgehouden dat de partij haar op die manier wilde lozen, en voert sindsdien een aanhoudende juridische strijd. Ze spande eerder al een kort geding aan tegen haar schorsing, die Volt verloor. De partij tekende hoger beroep aan, en die zaak loopt nog. Gündoğan heeft zich als eenpitter inmiddels als twintigste fractie genesteld in de Tweede Kamer.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: VOLT

Bericht door Mahalingam »

Hoeveel afleveringen zullen we nog krijgen? In ieder geval nog eentje.
Volt en Gündoğan in beroep weer tegenover elkaar in de rechtszaal

Kamerlid Nilüfer Gündoğan en Volt, de partij waarvoor zij tot haar schorsing vanwege vermeend grensoverschrijdend gedrag in de Tweede Kamer zat, treffen elkaar donderdag weer in de rechtszaal.

De rechter oordeelde eerder dit jaar dat de schorsing van Gündoğan onterecht was en dat zij recht had op een schadevergoeding.

Volt is tegen dat besluit in beroep gegaan. Volgens de partij gaan fracties zelf over de organisatie en is er van arbeidsrecht geen sprake. Dat de rechter in eerste aanleg oordeelde dat Gündoğan terug mocht naar de fractie, is volgens Volt dan ook niet terecht. De advocaat wijst erop dat fracties vaker stemmen over het uitzetten van een fractielid. Eerder werden bijvoorbeeld Wybren van Haga (toen VVD, nu groep BVNL) en Rita Verdonk (VVD) na een stemming door de fractie eruitgezet.

Reputatie herstellen

Gündoğan wil niet meer terug naar de fractie van Volt: ‘Ik pieker er niet over’. Wel vindt zij het belangrijk dat het vonnis overeind blijft, ook om haar reputatie te herstellen. Hier volgt later een zogeheten bodemprocedure voor. Dan wordt nog uitgebreider op de zaak ingegaan. Onder meer gaat het dan over de vraag of fracties Kamerleden eruit mogen zetten, of dat hier meer waarborgen voor gelden.

In maart oordeelde de rechter dat Volt bij de schorsing ‘in de hele affaire te voortvarend een onjuiste weg heeft bewandeld’. Hoe de rechter in hoger beroep oordeelt, wordt waarschijnlijk op 7 februari duidelijk.
https://www.parool.nl/nederland/volt-en ... ~bc20ebc6/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: VOLT

Bericht door Mahalingam »

Volt-leider Laurens Dassen zinspeelt wéér op partijverbod voor FDV: "We moeten af van valse profeten"

Bij een partij-conferentie van Volt heeft de ronduit fascistische Laurens Dassen, van Volt, wéér gezinspeeld op een gewenst partijverbod voor FVD. Want hoewel Volt feitelijk autoritair, intolerant en zelfs ronduit fascistisch is, beschuldigt hij FVD daar juist van. Daarbij gebruikt hij ook nog eens het excuus dat enkele FVD'ers meer dan één politieke functie vervullen, wat volgens Soros-boy "de democratie ondermijnt."

"We zien dat politici in de Tweede Kamer nu al bezig zijn met het in twijfel trekken en ondermijnen van de Provinciale Statenverkiezingen, net als Trump en Bolsonaro dat met de verkiezingen in hun eigen land deden," aldus de hypocriet. "Het leidt tot complottheorieën, wat leidt tot wantrouwen in onze instituties."

Natuurlijk doelt Dassen daarmee op FVD. Want Dassen haat FVD. Deze zogenaamde 'oppositiepoliticus' vindt dat je alles wat de macht zegt automatisch moet geloven. Doe je dat niet, dan ben je 'een gevaar.'

Om nog even in te wrijven dat het over FVD gaat, al die lafhartige opmerkingen, haalde Dassen ook hard uit naar "valse politieke profeten, die ondertussen functie op functie stapelen en daarmee een loopje nemen met de democratie."

Dit gaat er vrijwel zeker over dat Gideon van Meijeren in de gemeenteraad van Den Haag zit én natuurlijk Tweede Kamerlid is. Hij vervult beide functies naar behoren (de man is geobsedeerd met de politiek, dus hij doet dit met graagte), maar dat doet er niet toe. Dassen wil hem verdacht maken en doet dat op deze manier. Die ranzige belediging ook over "valse profeten." Bah.

Als je dit soort uitspraken leest (of hoort) van Dassen begrijp je opeens waarom George Soros' Open Society Foundation zo blij is met Volt en die internationale, globalistische partij van harte steunt. Niet alleen in Nederland, trouwens, maar ook daarbuiten. Soros is immers faliekant tegen democratie. Hij staat pal voor een radicaal-globalistische agenda waarin de elites bepalen wat er gebeurt, waar en wanneer. Want 'de elites' weten alles beter.

Dat is ook de opvatting van Volt. Deze partij heeft een hékel aan de democratie, aan vrijheid, en aan burgerinspraak. Volt wil dat alleen mensen die de agenda van de elites delen zich mogen uitspreken en zelfs mee mogen doen in de politiek. De rest van de mensen moet het zwijgen opgelegd worden. DIe moeten maar lekker werken en belasting betalen... en voor de rest vooral hun bek houden.
Volt-leider Laurens Dassen zinspeelt wé ... ek houden.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: VOLT

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
Volt-voorman Laurens Dassen misbruikt Brazilië-rellen om partijverbod in Nederland te promoten

Op Twitter heeft Laurens Dassen de gebeurtenissen in Brazilië misbruikt om maar weer eens impliciet te pleiten voor een partijverbod op FVD én voor een verbod op Ongehoord Nederland (Omroep ON!).

Het is schandalig hoe Laurens Dassen, leider van Volt en Tweede Kamerlid, de gebeurtenissen in Brazilië gebruikt om weer eens impliciet te pleiten voor een partijverbod op FVD. In zijn tweet zegt hij dat de rellen in Brazilië het gevolg zijn van "doelgerichte extreme polarisatie" en dat de democratie en rechtsstaat elke dag verdedigd moeten worden tegen "hen die ze kapot willen maken". We weten natuurlijk allemaal op wie hij doelt, als hij dit soort uitspraken doet. Belachelijk, maar zo zit die man helaas in elkaar.

"Brazilië. Dit is waar doelgerichte extreme polarisatie toe leidt: ondermijning van de democratie," aldus Dassen. "Gewoon, omdat je het licht in de ogen van ander niet gunt. De democratie en rechtsstaat moeten elke dag verdedigd worden tegen hen die ze kapot willen maken. Elke dag weer."

Ironisch genoeg is het juist Laurens Dassen, met zijn gewenste partijverboden op FVD en aanvallen op rechts-populistische media die hem niet aanstaan, die de democratie ondermijnt. Hij is degene die anderen het licht in de ogen niet gunt; hij is degene die democratie wil aantasten. En ja, hij is degene die dit soort gebeurtenissen in andere landen gebruikt om ánderen (in ons land!) van 'democratie-ondermijnend gedrag' te beschuldigen.

Waar Dassen mee bezig is is de ware ondermijning van de democratie, niet het zogenaamde rechts-populisme waar hij zogenaamd zo bang voor is.

Het is een trieste zaak dat Laurens Dassen de gebeurtenissen in Brazilië gebruikt om zijn eigen politieke agenda te promoten. In plaats van zich te concentreren op het steunen van de democratie in Nederland, lijkt Dassen meer geïnteresseerd in het aanvallen van politieke partijen die hem niet aanstaan.
https://www.dagelijksestandaard.nl/poli ... e-promoten
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: VOLT

Bericht door Ariel »

Gezocht: partijvoorzitter van Volt (v)

Politieke partij Volt heeft grote moeite met het vullen van een nieuw partijbestuur. Het lukt niet om een nieuw voorzittersduo te vinden. Er hebben zich alleen geschikte mannelijke kandidaten gemeld, terwijl de statuten van Volt voorschrijven dat een van de twee covoorzitters een vrouw moet zijn.

De covoorzitters van de partij stapten vorig jaar april op vanwege de ‘intensieve periode’ rond het gewezen fractielid Nilüfer Gündogan, die uit de fractie werd gezet na signalen van vermeend grensoverschrijdend gedrag. Daarop werden nieuwe covoorzitters geworven. Drie mannen en twee vrouwen solliciteerden naar die functie, maar een van de vrouwen trok zich uiteindelijk weer terug. De overgebleven vrouw werd niet geschikt bevonden door de kandidatencommissie, en heeft zichzelf daarop ook teruggetrokken.

Juridische strijd nog niet voorbij, Gündogan kondigt nieuwe procedure tegen haar oude partij Volt aan
Bij het congres, zondag, wordt alleen over de mannelijke covoorzitter gestemd. De partijleden hebben de keuze uit drie kandidaten, waarvan een door de partij ‘ongeschikt’ wordt geacht. De kandidatencommissie stelt dat de ‘boegbeeldrol’ hem ‘minder past’. De vacature voor de vrouwelijke covoorzitter wordt ‘opnieuw opengesteld’, zo blijkt uit de congresstukken. Bij het volgende Volt-congres, in mei, moet er dan over de vrouwelijke kandidaten voor het covoorzitterschap worden gestemd.

Volt bestaat pas sinds 2018 en groeide in een snel tempo naar zo’n 13.000 leden. Ondanks die grote vijver van leden, is het partijbestuur niet het enige partijorgaan waarbij problemen zijn met het vinden van kandidaten.

Ook voor de kandidatencommissie hebben zich te weinig kandidaten gemeld, en de commissie voor geschil en beroep voert volgens een woordvoerder ‘momenteel geen werkzaamheden uit’. Dat betekent ook dat het royement van oud-Volt-Kamerlid Gündogan nooit is behandeld, zo bleek vorige maand bij het hoger beroep van het kort geding dat zij tegen haar voormalige partij aanspande.

De drie overgebleven leden van de commissie geschil en beroep vinden dat zij ‘aan pariteit moeten voldoen’ om tot uitspraken te komen. Dat betekent dat er evenveel vrouwen als mannen in de commissie moeten zitten. Dat de commissie aan pariteit moet voldoen, staat overigens niet in de statuten of in het huishoudelijk reglement.

Volt-academy
Vanwege de eis die Volt aan zichzelf stelt, kon de partij vorig jaar bij de gemeenteraadsverkiezingen in veel gemeenten niet meedoen. Bij de meeste lokale afdelingen meldden zich toen meer mannen dan vrouwen, waardoor er volgens de eigen voorschriften geen kieslijst kon worden ingeleverd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: VOLT

Bericht door Ariel »

Pech voor Gündoğan. Geen eerherstel, en ook geen schadevergoeding.

Gelukkig zie ik haar niet vaak bij Kamerdebatten. Ik kan dat mens niet uitstaan.
Hof geeft Volt in hoger beroep gelijk: partij mocht Nilüfer Gündoğan uit fractie zetten

Het gerechtshof in Amsterdam geeft Volt in hoger beroep gelijk: de partij mocht Nilüfer Gündoğan wel degelijk uit de Tweede Kamerfractie zetten. Partijleider Laurens Dassen en Volt-Kamerlid Marieke Koekkoek zetten Gündoğan uit de fractie, na meldingen van grensoverschrijdend gedrag. In eerste instantie kreeg Gündoğan gelijk van de rechter, toen zij dit besluit aanvocht. Ze kreeg recht op een schadevergoeding en mocht terug naar de Volt-fractie, maar door die uitspraak zet het hof nu een streep.

Volgens het hof heeft Gündoğan op verschillende punten geen belang meer heeft bij de vorige uitspraak van de kortgedingrechter. Zo vraagt zij zelf niet langer om weer toegelaten te worden tot de Volt-fractie. „Ik pieker er niet over”, zei ze daarover tijdens de zitting.

Schadevergoeding
Ook heeft Gündoğan volgens het hof geen recht op een schadevergoeding vanwege geleden imagoschade door een persbericht van Volt. In dat bericht stond dat Gündoğan was geschorst vanwege meldingen van grensoverschrijdend gedrag. Het hof vindt dat bericht wel „iets te prematuur” en ook de bewoordingen waren niet „in alle opzichten gelukkig gekozen.” Maar daar staat volgens het hof tegenover dat het persbericht steunde op de feiten die toen bekend waren. Een schadevergoeding is daarom niet aan de orde.

Een ander twistpunt was of partijen leden uit de fractie mogen zetten, als daar in de fractie een meerderheid voor is. Gündoğan en haar verdediging betoogden dat een werkgever een werknemer niet zomaar de laan uit mag sturen. Maar hierover verschillen rechtsgeleerden van mening. Sommigen, zoals hoogleraar staatsrecht Wim Voermans, vinden dat het verenigingsrecht niet slaat op politieke partijen. Bovendien wijst het hof op de vergelijkbare zaak van VVD-senator Anne-Wil Duthler. Ook zij werd uit haar fractie gezet, en de rechter oordeelde later dat dit mocht.

Bodemprocedure
Gündoğan wil op dit laatste punt haar gelijk halen in een zogeheten bodemprocedure. Die is uitgebreider en dan wordt de vraag of een fractie al dan niet gaat over haar eigen organisatie verder uitgediept. Maar omdat het hof vanwege de verschillende opvattingen er niet zonder meer van uitgaat dat zij gelijk krijgt in de bodemprocedure, krijgt zij ook hiervoor geen schadevergoeding toegekend.

Het voormalig Volt-Kamerlid zou zich volgens dertien melders binnen de partij schuldig hebben gemaakt aan intimidatie, handtastelijkheden en het maken van andere seksuele avances. Gündoğan is inmiddels zelfstandig Tweede Kamerlid.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: VOLT

Bericht door Mahalingam »

"Gelukkig zie ik haar niet vaak bij Kamerdebatten. Ik kan dat mens niet uitstaan. "
Ze is niet de enige van die partij die onzichtbaar in de Kamer is. De anderen laten ook niet van zich horen.

En het is nog geen einde verhaal.
Op naar bodemprocedure want volgens Hof is dat de plek. En daar waren we al mee bezig. Alle vertrouwen in.
https://twitter.com/ngundogan77/status/ ... 3975461890

En verder: dat 'gerechtshof':
het is dezelfde rechter die Baudet veroordeelde voor Godwins.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: VOLT

Bericht door Mahalingam »

Nieuwe Volt-senator woont aan Ierse kust: ’Dat vind ik zelf niet vreemd

Den Haag - Totaal onverwachts is Eddy Hartog (Volt) in de Eerste Kamer gekozen na de stem van een rebellerend GL-Statenlid in Zuid-Holland. Opvallend: de ex-ambtenaar bij de Europese Commissie woont in het idyllische kustplaatje Greystones in Ierland. Daarnaast heeft de nieuwe Volt-senator een pied-à-terre in Brussel. Verhuizen naar Nederland is hij niet van plan. „Dat hoeft ook niet.”


Dat Hartog (60) niet in Nederland woont en tóch in het Nederlandse parlement plaatsneemt, vindt hij ’niet vreemd’. „Het enige nationale stemrecht waarvan ik gebruik maak, is het Nederlandse. Ik stem niet in België, en ik doe dat ook niet in Ierland”, vertelt het aankomende Eerste Kamerlid vanuit Brussel.
Uit het niets kreeg Hartog dinsdag te horen dat hij naar de Eerste Kamer gaat. Het Zuid-Hollandse GL-Statenlid Debora Fernald stemde uit frustratie niet op haar eigen partij, maar op Volt. Dat kostte GL een achtste senaatszetel, terwijl Volt er juist een tweede bij kreeg. Fernald, die woensdag al spijt had van haar actie, werd per direct uit de GL-fractie geknikkerd. „Enorm onverwachts, ik ben er heel blij mee”, zegt Hartog.

’Sterke band’
Sinds kort staat de voormalige Brusselse ambtenaar ingeschreven in Ierland, waar hij na zijn pensionering meer tijd wil doorbrengen. „Mijn vrouw is Ierse, dus ik heb een sterke band met dat land”, vertelt Hartog. „De afgelopen 33 jaar heb ik als ambtenaar voor de Europese Commissie gewerkt. Wij woonden in Brussel. Die woning houd ik aan voor mijn werk in Den Haag.”
Dat betekent dat Hartog vanaf 13 juni wekelijks op en neer zal reizen tussen Brussel en Den Haag, waar de Eerste Kamer elke dinsdag vergadert. Naast een vaste reiskostenvergoeding (3600 euro per jaar) heeft hij recht op een ’verblijfskostenvergoeding’: hoe verder iemand van Den Haag af woont, hoe hoger die vergoeding is. Omdat Hartog meer dan 150 kilometer van Den Haag af woont, heeft hij recht op de maximale vergoeding van een kleine 16.000 euro per jaar. Waaraan hij dat geld besteedt, mag hij zelf weten. Het bedrag komt boven op het vaste salaris van ruim 34.000 euro per jaar voor senatoren.

’Trein’

„Ik ben niet van plan om nog een woning in Nederland te nemen, dat hoeft ook niet”, zegt Hartog. „Met de trein is de reis vanuit Brussel prima te doen.” Bovendien is het niet verplicht om in Nederland te wonen om in de Eerste of Tweede Kamer zitting te mogen nemen. De enige eis is dat je een Nederlands paspoort hebt. „We hebben hierover binnen Volt uitgebreid gesproken, we zien dit niet als een probleem.”
Het is niet voor het eerst dat een parlementslid niet in Nederland staat ingeschreven. Zo woonde het voormalige CDA-Tweede Kamerlid Frans de Nerée tot Babberich ook in België. Dat leidde in 2007 tot ophef. Van provinciale en gemeentelijke volksvertegenwoordigers wordt namelijk wél verwacht dat zij wonen in het gebied dat ze vertegenwoordigen.
„Het heeft ook voordelen dat ik in het buitenland woon”, stelt Hartog. „Mijn fractieleider woont om de hoek in Den Haag, maar inhoudelijk is het ook handig om te weten wat er in andere landen speelt. Bovendien is Volt een pan-Europese partij. Mijn buitenlandse blik past daarbij.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1278973 ... iet-vreemd
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: VOLT

Bericht door Ariel »

D66 heeft een wegloper. Sophie in 't Veld stapt van D66 over naar Volt
Europarlementariër In 't Veld van D66 naar Volt: 'Europa te veel wisselgeld'

Europarlementariër Sophie in 't Veld stapt van D66 over naar Volt. In een afscheidsbrief aan haar partijgenoten schrijft ze dat Europa voor D66 te veel op de achtergrond is geraakt. Het was volgens haar een lange worsteling "tussen mijn loyaliteit aan de partij en trouw aan onze waarden".

"In de praktijk is de nationale politiek in Den Haag steeds meer het middelpunt geworden van ons denken en handelen", redeneert In 't Veld in haar toelichting. "Europese kwesties dienen als wisselgeld in de nationale politiek."

Volgens haar belijdt D66 nog wel altijd de Europese waarden met de mond, maar blijft het "Europagevoel steken in abstract idealisme, ietwat sleets en werktuigelijk". Ze somt op dat er nauwelijks meer aandacht is voor het thema op partijcongressen, de D66-voetafdruk in Brussel klein is geworden en karikaturen van andere partijen over 'Brussel' worden overgenomen.

Dat terwijl er volgens In 't Veld juist een transformatie in Europa nodig is om in te springen op de veranderende wereldorde. "Dat vraagt om durf, om visie, om out-of-the-boxdenken. En om passie en dadendrang. Europa is geen technocratisch rekensommetje, het is het resultaat van mensen die groot durfden te denken, die verbeelding en lef wisten te verbinden."

Grensoverschrijdend gedrag
Verder schrijft In 't Veld dat de manier waarop de partij is omgegaan met grensoverschrijdend gedrag voor haar zwaar weegt. Ze vindt dat meldingen niet goed zijn opgepakt, slachtoffers in de kou bleven staan en hervormingen tekort zijn geschoten.

Vorig jaar dienden medewerkers klachten in tegen de andere D66-Europarlementariër, Samira Rafaela, wegens "intimidatie, machtsmisbruik, pestgedrag en bedreiging". Zij had eerder een conflict met In 't Veld over het wel of niet vervangen van hun ondersteunende staf.

Daarnaast boden D66-leider Kaag en de partijtop vorig jaar excuses aan om de manier waarop er was omgegaan met klachten over partijprominent Frans van Drimmelen. Ook stapte Tweede Kamerlid Sidney Smeets op na beschuldigingen van seksueel getint grensoverschrijdend gedrag.

'Keuze vanuit Europese overtuiging'
De 59-jarige In 't Veld werd in 2004 verkozen in het Europees Parlement. Ze was vanaf die verkiezingen ook steeds lijsttrekker in Europa voor de partij, maar had nog niet bekendgemaakt dat bij de Europese verkiezingen volgend jaar ook weer te willen zijn. Kamerlid Salimah Belhaj had zich daarvoor al wel verkiesbaar gesteld.

Partijleider Sigrid Kaag zegt dat het vertrek van In 't Veld het einde markeert van een lange periode. "Wij betreuren het dat Sophie de partij nu, na al die jaren inzet, verlaat."

In 't Veld zegt "vanuit mijn Europese overtuiging" nu voor Volt te kiezen. "De sociaalliberale, progressieve, radicaal pro-Europese visie van Volt sluit naadloos aan bij de visie waar ik me namens de kiezers al bijna twintig jaar elke dag voor inzet en blijf inzetten." Haar besluit betekent ook een overstap naar een ander Europees samenwerkingsverband: van de liberalen bij D66 naar de groenen waar Volt bij aangesloten is.

Of ze volgend jaar met die partij ook aan de verkiezingen meedoet, meldt ze nog niet. "Wat de toekomst in petto heeft, is ongewis. Of mijn keuze de juiste is, zal de tijd moeten uitwijzen. Het is een sprong in het onbekende. Maar waarheen mijn pad ook voert, ik kan met zekerheid zeggen dat het altijd in Europa zal zijn."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: VOLT

Bericht door Ariel »

Zo blij met Volt. Volt gaat Nederland redden van de ondergang.
Volt wil radicale veranderingen en 'ander mensbeeld'

Volt wil "grote systeemveranderingen die de crises oplossen". In het verkiezingsprogramma voor de Kamerverkiezingen pleit de partij voor een ander mensbeeld, dat gebaseerd is op vertrouwen. De menselijke maat zou de standaard moeten worden, met bijvoorbeeld een nationaal schuldenpardon voor iedereen met problematische schulden.

Net als bij vorige verkiezingen zet Volt radicaal in op één Europa: volgens de partij is het een illusie dat Nederland zelf een antwoord kan vinden op de uitdagingen van de 21ste eeuw. Volt wil een 'Verenigde Staten van Europa', met een eigen leger, een echt gezamenlijk klimaatbeleid, Europese belastingen en een Europese spreidingswet. Die moet zorgen voor een eerlijke en humane verdeling van vluchtelingen.

Verbod op korteafstandsvluchten
Nederland en Europa moeten wat Volt betreft klimaatneutraal zijn in 2040 - het huidige, demissionaire kabinet gaat uit van 2050. De partij wil korteafstandsvluchten niet meer toestaan en privéjets verbieden. Fossiele subsidies worden stopgezet en vervuilende fabrieken worden gesloten totdat ze zijn verduurzaamd. Verder komt er een verbod voor producenten om ongebruikte kleding en elektronica te vernietigen.

Daartegenover staan onder meer een Europees netwerk van snelheidstreinen, investeringen in groene steden en stadskernen, schone lucht en water.

Volgens lijsttrekker Dassen is de tijd geweest om stapje voor stapje te bekijken of we iets moeten doen: "Dat is precies de reden waarom Volt is opgericht. Te lang zijn keuzes vooruitgeschoven. Ons verkiezingsprogramma is idealistisch en ook realistisch."

Alle toeslagen, heffingskortingen en aftrekposten afgeschaft
Ook op het gebied van het sociaaleconomisch beleid stelt Volt een omwenteling voor: er moet een 'Nieuwe Economie' komen die gericht is op brede welvaart en waarin behoeften van maatschappij en natuur centraal staan. Werken gaat meer lonen; vermogen, vervuiling en bedrijven worden meer belast.

Alle toeslagen, heffingskortingen, studiefinanciering, aftrekposten en de werkgevers- en werknemerspremies worden afgeschaft. Daarvoor in de plaats komen een aangepaste inkomstenbelasting en een nieuwe basistoelage "als opmaat naar een 'universeel basisinkomen".

In het verkiezingsprogramma pleit Volt verder voor uitbreiding van de Tweede Kamer van 150 naar 250 leden en verlaging van de kiesgerechtigde leeftijd naar 16 jaar. Ook wordt een nationaal permanent 'burgerberaad' voorgesteld, waarmee burgers invloed op de politiek kunnen uitoefenen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: VOLT

Bericht door Mahalingam »

"verlaging van de kiesgerechtigde leeftijd naar 16 jaar"
Dan ben je dus volwassen genoeg om te weten waarvoor (en waar tegen) je gaat stemmen.
Ik neem aan dat dan ook het zgn. jeugdstrafrecht wordt afgeschaft bij 16 jaar. Je bent dan ook oud genoeg om te weten wat goed en wat slecht is, nietwaar?.
En de militaire dienstplicht kan ook bij 16 jaar ingaan.

Aanvulling:
ik bedenk nu net dat 16 jaar ook de wettelijke grens is om (met wederzijdse toestemming) te paren.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: VOLT

Bericht door Mahalingam »

Helft VOLT-wethouders stapt op

Doei

Bericht uit de Keuken Kampioen Kamerdivisie: de helft van het aantal wethouders van VOLT is opgestapt.
Anita Bastiaans verlaat het Maastrichtse college, weet Chris Kuch. Het leek de 7e loco-burgemeester met in haar portefeuille nota bene stokpaardjes Europa en de Euregio een goed plan om ruim een week voor de verkiezingen in de reddingsboot te springen en naar het COA te vluchten.
Dat betekent dat de club van Laurens 'Ik ben klaar voor deelname aan een coalitie' Dassen nog 1 wethouder in het land over heeft. Het had trouwens niet veel gescheeld of die was ook al weg. De Arnhemse VOLT-wethouder Maurits van de Geijn kwam eerder onder vuur te liggen toen hij twee ambtenaren onterecht beschuldigde van betrokkenheid bij een discriminatiezaak. Die mevrouw Bastiaans was overigens eerst partijloos wethouder in Mestreech, pas ná de gemeenteraadsverkiezingen van vorig jaar sloot ze zich aan bij VOLT. Een politiek cosmetische ingreep zo u wilt. VOLT is sowieso goed in façades. Zo zegt de club over zichzelf dé pan-Europese partij te zijn die in alle EU-landen actief is. Die claim valt tegen zo blijkt vandaag.
https://www.geenstijl.nl/5173491/helft- ... -stapt-op/
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie