BBB. Boeren Burger Beweging

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Ariel »

Steeds meer steun voor de BBB: ’De stem van de zwijgende meerderheid’

De BoerBurgerBeweging van Caroline van der Plas wordt steeds populairder en niet alleen onder kiezers op het platteland. „Wij zijn de zwijgende meerderheid.”

Ooit stemde Mark (49), met vrouw en twee tienerkinderen woonachtig in de Amsterdamse Pijp, op Hans van Mierlo. „Ik zie mijzelf als een liberaal”, zegt de it-deskundige. Na D66 werd het de VVD. „Ik was lid, maar tien jaar geleden ben ik afgehaakt.” En nu is Mark – die niet met z’n achternaam wil worden genoemd – van plan om op de BoerBurgerBeweging van Caroline van der Plas te stemmen.

Waarom? „Omdat Van der Plas als een van de weinigen in Den Haag geen carrièrepoliticus is. Ze offert veel op en ik vind dat ze er eerlijk in staat. BBB is op het moment nog wel een onemanshow natuurlijk; als er straks kandidaten voor de Tweede Kamer worden gezocht, moeten ze wel oppassen voor toestanden als destijds in de LPF of bij FvD.”

BBB, met nu één zetel in de Kamer, stijgt in de peilingen tot in de dubbele cijfers, mede dankzij de steun aan de boerenprotesten. Die nieuwe kiezers bevinden zich niet uitsluitend op het platteland, ook in stedelijke gebieden groeit de aanhang. Mark: „Veel van mijn collega’s hebben vol trots op Sigrid Kaag gestemd, dus zij zijn een verloren zaak. Maar onder vrienden en familie bespeur ik veel sympathie voor BBB.”

’Grote noodzaak’
Hans Kemper (61), ambtenaar in Apeldoorn, meldde zich afgelopen zaterdag aan als lid bij BBB. Kemper was ooit wethouder en locoburgemeester voor het CDA in Angerlo, maar hij verliet de politiek en ging werken bij de gemeente. Vorige week fietste hij naar Stroe om daar met de boeren te demonstreren tegen de stikstofplannen van het kabinet. „Na zo veel jaren ervaar ik een grote noodzaak om weer politiek actief te zijn.”

Waar komt die behoefte vandaan? „Ik voel mij lid van een zwijgende meerderheid. Ik spreek zo veel mensen, van links tot rechts, en merk: van de toeslagenaffaire tot de stikstofdiscussie, iedereen heeft er genoeg van hoe het nu gaat. Er móet op rechts een stabiele partij komen, die samen met JA21 en andere – ja, ook de VVD mag meedoen – een nieuwe regering vormt; een regering die het béter gaat doen. Ik handel vanuit het besef dat heel veel mensen, zoals de boeren, onrecht wordt aangedaan. De middenpartijen hebben het laten liggen en ik denk dat Van der Plas de verbinding met de kiezers kan herstellen. Hopelijk slaagt zij erin een stabiele partij op te bouwen.”

Laatste strohalm
Voor Yvonne (50) uit Bodegraven, die werkzaam is in de zorg, is Caroline van der Plas een laatste politieke strohalm. „Ik voel mij zo machteloos”, zegt ze. „Het is alsof niemand zich nog interesseert voor de gewone burger.” Wie zijn die ’gewone burgers’? „Mensen die benadeeld worden door de overheid: jongeren met een grote studieschuld – zoals mijn kinderen –, de toeslagenouders, de boeren, de Groningers. Ik zie het land naar de knoppen gaan, nota bene onder leiding van de VVD, de partij waarop wij vroeger stemden. Onder Rutte is de VVD een club geworden van hoogopgeleide Randstedelingen die hun ideeën erdoorheen drukken. Ik ben compleet gefrustreerd.”

De toeslagenaffaire deed voor Yvonne ’definitief de deur dicht’. „Verschrikkelijk wat die ouders is aangedaan. Uit protest heb ik bij de laatste verkiezingen op de SGP gestemd, want Baudet en Wilders komen voor mij niet in aanmerking. BBB kende ik eigenlijk nauwelijks.”

En wat biedt BBB inmiddels als alternatief? „Caroline van de Plas kan het heel goed verwoorden; ze stelt de juiste vragen, is oprecht geïnteresseerd en steekt de handen uit de mouwen. Ze is wars van opsmuk en ze is positief: een gewone vrouw, net als wij.”

Hoe reageren haar familie en vrienden als zij haar voorkeur voor BBB uitspreekt? „Die denken er net zo over. Ik heb een zwager, die op een boerderij opgroeide, die is nog veel bozer dan ik.”

Benaderbaar
Van der Plas is volks en benaderbaar, zeggen haar kiezers, zonder grof of opruiend te worden: zie ook haar oproep aan relboeren om zich te matigen. BBB blijkt bovendien niet alleen ’witte’, rechtse kiezers aan te spreken. ’Veel van mijn allochtone en autochtone vrienden gaan net als ik BBB stemmen’, mailt een ’linkse Amsterdammer’ (naam bekend bij de redactie). ’Wel jammer dat ze niet links is’.

BBB-stemmers uit stedelijke gebieden verklaren zich solidair met de boeren: ’De meest duurzame en innovatieve ter wereld’. Sommige potentiële kiezers houden nog een slag om de arm en zeggen te hopen op samenwerking tussen BBB en oud-CDA’er Pieter Omtzigt: ’Pas dan zal ik BBB stemmen’.

’Fris geluid’
Jongeren wijzen erop dat Van der Plas ook een nieuwe generatie aanspreekt. Tomas Ansing (22) uit Den Haag studeert Intergovernmental European Politics. Het komende jaar gaat hij in Nice, Canterbury en Berlijn ’uitpluizen hoe de EU werkt’. Hoe belandt een internationaal georiënteerde student bij de BBB, die toch vooral wordt gezien als een partij van de regio’s? „Dat lijkt verrassend, maar ik kom uit een rechts-conservatief VVD/CDA-milieu en mijn grootouders waren boeren. Ik vind Van der Plas het met haar ene zetel enorm goed doen, met dat nuchtere boerenverstand van haar. Ze is een fris geluid, hoewel soms wat kort door de bocht. Ze is niet zo radicaal als Wilders en heeft ook niet het dedain dat Baudet toont voor diens tegenstanders.”

Dat sommige BBB-aanhangers niet met naam en toenaam willen worden genoemd, laat zien hoe gepolariseerd de Nederlandse samenleving is, denkt it’er Mark. „Als opdrachtgevers, bijvoorbeeld bij een bank, lezen dat ik op de BBB stem, zullen ze mij daar zeker op aanspreken. Terwijl, als ik in de krant sta als aanhanger van GL of D66, zullen ze zeggen: ’Goh, leuk, ik zag je in de krant’.” Voor Yvonne geldt hetzelfde: „Je wordt al snel in een bepaalde, ’extreemrechtse’ hoek geframed en dat risico kan ik me gewoon niet veroorloven. Mede daarom is het zo belangrijk dat wij eindelijk opstaan als burgers en dat bij politici en anderen de schellen van de ogen vallen. Dit land was fantastisch, maar ze hebben er een puinhoop van gemaakt.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Ariel »

’Spreekbuis van heel veel mensen op het platteland’
Wat is het geheim van BBB-voorvrouw Caroline van der Plas?

Sinds de entree van BoerBurgerBeweging-leider Caroline van der Plas met de tractor op het Binnenhof blijft haar partij maar groeien. Het aantal zetels in de peilingen loopt op tot in de dubbele cijfers. Boeren en kiezers prijzen Van der Plas om haar nuchterheid en heldere taal. Maar in de Tweede Kamer wordt ook gemopperd dat er aan de inhoud nog weleens wat schort.

Meer dan anderhalf uur staat Van der Plas afgelopen donderdag achter het spreekgestoelte in de Tweede Kamer bij het belangrijke stikstofdebat. Ze wordt van alle kanten onder vuur genomen. Door de coalitiepartijen, die haar proberen te omarmen maar ook willen aanspreken op de haalbaarheid van haar plannen. Door GL-leider Jesse Klaver, die haar beticht van ’plat populisme’. Maar ook door FvD, dat haar al bij ’het kartel’ wil scharen.

De aandacht wordt door Van der Plas gretig opgeslurpt. En het legt haar geen windeieren, constateert ze zondag fijntjes als opiniepeiler Maurice de Hond haar als tweede partij van Nederland inschat, met maar liefst achttien zetels. En ook andere peilers zien haar partij gestaag groeien, tot in de dubbele cijfers qua zetelaantal.

Atypisch
Van der Plas, die in het verleden journalist was voor agrarische vakbladen en de communicatie deed voor boerenorganisaties, bereikt het met een in Den Haag atypische methode. Ze heeft bijvoorbeeld geen woordvoerders in dienst, maar doet zelf al twitterend met bepaald niet gelikte filmpjes verslag van haar werk(bezoeken). Al het geld voor de Tweede Kamerfractie wordt besteed aan medewerkers die inhoudelijk debatten voorbereiden. De BBB-voorvrouw probeert er zoveel mogelijk aan mee te doen, soms blindvarend op de teksten van haar medewerkers.

Kiezers blijken uiterst gecharmeerd van de manier waarop Van der Plas haar verhaal neerzet, laat onderzoek van I&O Research zien. Ze prijzen haar ’Hollandse nuchterheid’ en ’no-nonsensehouding’. „De vorm spreekt aan”, zegt I&O-onderzoeker Asher van der Schelde. Dat vindt Thijs Schuurman, melkveehouder uit Azewijn, ook: „Ze praat duidelijke taal en zonder omwegen. Dat doen niet veel politici. Het is voor iedereen glashelder wat ze bedoelt.”

Het valt bij de regeringspartijen ook op dat Van der Plas haar boodschap goed kan neerzetten. „Ze heeft de gave om iets onder woorden te brengen wat breed resoneert onder het volk”, ziet een coalitie-Kamerlid.

Maar daar komt meteen een kanttekening over de inhoud achteraan: „Inhoudelijk is het niet altijd even deugdelijk. Ze vliegt af en toe uit de bocht.” In het debat beklaagden coalitie-Kamerleden zich over de volgens hen onhaalbare oplossingen die Van der Plas aandraagt, of de manier waarop ze ’framet’ dat de grond van boeren nodig is voor woningbouw.

Rechtse vijver
BBB wordt volgens Van der Schelde ook gezien als een partij die kans maakt om ook te gaan besturen, kiezers spreken van een ’realistisch rechtse partij’. Van der Plas snoept volgens hem kiezers uit de brede rechtse vijver. Dat gaat om VVD en CDA. Voor die laatste partij was Van der Plas jarenlang actief en probeerde ze in 2018 nog in de Deventer gemeenteraad te komen. Maar ook kiezers van PVV, JA21 en FvD overwegen een overstap.

„Als kiezers een inhoudelijke reden geven waarom zij op BBB willen stemmen, wijzen zij bijna altijd naar het stikstofdossier en de boerenzaak”, aldus Van der Schelde, die er meteen bij zegt dat het vooral de vorm is die kiezers aanspreekt.

Het hoge aantal zetels in de peilingen laat dan ook zien dat de potentiële stemmers lang niet alleen boeren kunnen zijn. Dat valt ook in de coalitie op. „Ze is echt de spreekbuis van heel veel mensen op het platteland.”

Melkveehouder Schuurman herkent het ook. „Het valt mij op dat ook anderen op het platteland en in de dorpen gecharmeerd zijn van haar. Dat hoor ik van dorpsgenoten. Ze is echt niet alleen voor de boeren een stemmentrekker.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Ariel »

Links Nederland valt over Caroline van der Plas heen om dit interview. Op twitter wordt ze door groene kiezers voor rotte vis en erger uitgemaakt.
Het stikstofprobleem volgens Caroline van der Plas (BBB): ‘Ook op landbouwgrond is natuur’

Als het zo goed blijft gaan als nu met de BoerBurgerBeweging van partijleider Caroline van der Plas, kan ze de kabinetsplannen voor krimp van de intensieve veeteelt flink frustreren. ‘Wie zegt dat mensen in Nederland lijden onder de boeren, is helemaal gek.’

In de omgeving van haar woonplaats Deventer is Caroline van der Plas (55) een ster. Met haar gitzwarte krulhaar, tijgerprintsjaal en soldatenkistjes is ze een niet te missen landschapselement. Als ze op een zandweggetje bij Bathmen voor de fotograaf poseert, groeten voorbijgangers haar enthousiast. Een boer die langsrijdt op zijn tractor steekt een duim omhoog. De piepjonge kelner van het Van der Valk-hotel vertelt trots dat hij laatst een van haar Kamerdebatten heeft gezien.

De partijleider van de BoerBurgerBeweging (BBB) heeft de wind mee. In maart 2021 maakt ze als eenpitter haar entree in de Tweede Kamer. Inmiddels staat haar partij op 12 tot 15 Kamerzetels in de peilingen. Bij de Statenverkiezingen in maart doet BBB in alle provincies mee. Als de huidige peilingen zich vertalen in 6 tot 7 senaatszetels, wordt de partij een politieke factor van belang. BBB kan de kabinetsplannen voor krimp van de intensieve veeteelt flink frustreren.

De populariteit van BBB is grotendeels te danken aan Van der Plas. Ze is een atypische politicus in een tijd waarin het electoraat typische politici niet meer vertrouwt. Van der Plas is een vrouw van de gestampte pot, en dat valt op in een habitat waarin hoogopgeleide, mediagetrainde beroepsbestuurders de dienst uitmaken.

Ze geeft een interview naar aanleiding van de publicatie van haar autobiografie, Gewoon gezond verstand. Daarin vertelt ze over haar half-Ierse familie van ‘sterke vrouwen’ en haar verhalen vertellende vader, een sportverslaggever van het Deventer Dagblad. Ook de dood van haar man aan kanker, vlak voor de oprichting van BBB in 2019, komt aan bod. Maar het boek gaat vooral over haar politieke overtuigingen en haar initiatie op het Binnenhof, waar ze – zoals ze zelf schrijft – twee jaar geleden als ‘simpele burger’ naar binnen wandelde.

U beschrijft in uw boek hoe u moest wennen aan de gang van zaken in de Tweede Kamer. Hoe verbaasd u was dat er zoveel politieke deals achter de schermen worden gesloten. Bent u al van die verbazing bekomen?
‘Ik ben niet meer zo onwetend als toen. Maar ik verbaas me er nog steeds over dat er eigenlijk niks veranderd is sinds de Tweede Kamerverkiezingen. De nieuwe bestuurscultuur, het nieuwe elan, die zijn er gewoon helemaal niet gekomen.’

Bijna niemand heeft het nog over de nieuwe bestuurscultuur in Den Haag. Het is gewoon geen thema meer.
‘Ik vind het een heel groot thema. Het vertrouwen in de politiek is lager dan laag. Als ik Mark Rutte hoor zeggen dat dit bij het politieke vak hoort en dat de peilingen voor de VVD niet zo rampzalig zijn, denk ik: in welke wereld leef jij? Jullie staan op 10 zetels verlies! VVD, CDA, D66, PvdA en ook GroenLinks denken dat de oude gevestigde politiek eeuwig duurt. Dat is niet zo. Het gaat allemaal heel anders worden. BBB zal verder groeien. JA21 zal verder groeien. En als Pieter Omtzigt een eigen partij opricht, krijg je helemaal een aardverschuiving.

‘Een aantal partijen wil een kiesdrempel instellen om de politieke versplintering tegen te gaan. Ik denk weleens: wees voorzichtig met wat je wenst. Een kiesdrempel kan zomaar betekenen dat je er zelf straks uit ligt. Het CDA staat nu op 5 tot 7 zetels in de peilingen.

‘Wat me ook verbaast, is dat ik weerstand voel bij sommige andere partijen om met BBB op te trekken. Tja, ik ben natuurlijk een bedreiging. Ze zien dat BBB het goed doet in de peilingen.’

Over bedreigingen gesproken: u noemt Pieter Omtzigt. Uit de peilingen blijkt dat hij potentieel veel kiezers kan wegtrekken bij BBB. Omtzigts aanhangers hebben onlangs een partij opgericht, Alliantie, die in drie provincies deelneemt aan de Statenverkiezingen. Dat kan BBB stemmen gaan kosten.
‘Ik denk dat mensen echt op de persoon Pieter Omtzigt willen stemmen. Hij staat niet op de kandidatenlijst van Alliantie, dus ik maak me geen zorgen. Wij gaan uit van onze eigen kracht. Ik denk dat wij inmiddels een redelijk goeie vaste achterban hebben.’

Heeft u ooit geprobeerd Omtzigt naar BBB te halen?
(Lacht) ‘Niet heel actief, maar ik heb hem weleens gepolst. De eerste keer was al voor de verkiezingen van 2021. Ik kwam hem tegen bij een groot debat van RTV Oost en Omroep Gelderland. Hij zat toen nog bij het CDA, maar daar had hij al problemen. Ik zei tegen hem: Pieter, jij bent altijd welkom bij ons. BBB had toen nog geen Kamerzetel, dus dat was wel een beetje bravoure. Later heb ik op Twitter ook weleens gezegd dat Pieter welkom is bij ons.’

Hoe reageerde hij?
‘Hij moest lachen en heeft daar nooit echt inhoudelijk op gereageerd. Het landbouwvakblad Nieuwe Oogst vroeg hem er ook naar en toen zei hij dat hij geen plannen had om bij volgende verkiezingen op de lijst van BBB te gaan staan. Maar misschien is dat een momentopname.’

U zei net dat andere partijen niet met BBB willen samenwerken, omdat ze uw partij als electorale bedreiging zien. Zou de reden niet kunnen zijn dat ze uw voorstellen niet zien zitten? In het stikstofdossier, een belangrijk thema voor BBB, neemt u soms onrealistische standpunten in.
‘Dat is onzin. Wij stellen heel reëel beleid voor. We zeggen niet dat er niks moet gebeuren. Het probleem is alleen dat de Nederlandse natuurbeschermingswet helemaal dichtgetimmerd is. In Nederland willen we alles in wet- en regelgeving verankeren en dan loop je vast.’

Maar de Vogel- en Habitatrichtlijnen zijn Europese wetten. Nederland is verplicht die in nationale wetgeving te verankeren.
‘Dat is gewoon onzin. Europa zegt niet dat wij stikstof moeten reduceren. Omdat wij stikstofreductie als doelstelling in de wet vastleggen, kunnen mensen hier naar de rechter stappen.’

De EU zegt dat Nederland zijn natuur moet beschermen. Te veel stikstof is aantoonbaar slecht voor de natuur. Dat is de realiteit.
‘Waarom hebben andere landen dan geen stikstofprobleem of een veel kleiner probleem? Waarom tikt de EU die landen niet op de vingers?’

België dwingt grote varkenshouders hun bedrijf te beëindigen vanwege hun stikstofprobleem. En Duitsland heeft ook een stikstofprobleem, alleen is daar nog geen milieuactivist als Johan Vollenbroek opgestaan die het Duitse stikstofbeleid laat toetsen bij de rechter.
‘Maar de Nederlandse politiek doet er nog een schep bovenop. Dat zie je ook met het Klimaatakkoord en met de CO2-reductie. Wij zeggen: we gaan het allemaal nog sneller doen en nog ietsje meer dan de EU voorschrijft. We zitten in een stikstofcrisis, omdat we zelf die strenge wetgeving hebben gemaakt.’

In stikstofvonnissen verwijzen Nederlandse rechters naar Europese regelgeving, niet naar de Nederlandse. Het is de EU-wetgeving die het kabinet dwingt stikstofmaatregelen te nemen.
‘Dan moeten we bekijken wat er binnen de EU-wetgeving mogelijk is.’

Ja, niks dus.
‘Die indruk heb ik niet. Volgens mij vertelt het kabinet de Tweede Kamer niet alles wat er in Brussel wordt besproken. Volgens mij stuurt het kabinet aan op die 30 procent krimp van de veestapel, niet de EU.’

Denkt u nu echt dat VVD, CDA en ChristenUnie, partijen die van oudsher pro-landbouw zijn, dit krimpbeleid uit vrije wil voeren? Dat doen ze omdat ze geen keus hebben. Omdat de rechter hen met de rug tegen de muur heeft gezet.
‘Bijna geen enkele boer zegt dat-ie niks wil doen aan stikstofreductie. Daaraan willen ze meewerken, maar ze willen ook bestaansrecht hebben. Het uitgangspunt van het beleid moet niet zijn: jullie moeten weg. Het uitgangspunt moet zijn: hoe kunnen we ervoor zorgen dat jullie kunnen blijven?’

Waarom bent u tegen vrijwillige uitkoop? Want dat is vooralsnog het beleid: de overheid koopt alleen boeren uit die vrijwillig willen stoppen.
‘Ik ben niet tegen vrijwillige uitkoop, maar laten we nou niet naïef doen. Op dat uitkoopprogramma zit een strakke deadline. Als die niet wordt gehaald, kan het ook verplichte uitkoop worden. Het kabinet dreigt nu al met ‘verplichtend instrumentarium’. Dat is een zacht woord voor onteigening.’

Maar waarom nu al de kont tegen de krib gooien, terwijl gedwongen uitkoop nog helemaal niet aan de orde is? Er is nog geen boer aangewezen die verplicht moet stoppen.
‘Het zal jouw bedrijf maar zijn, dat al generaties in de familie zit. Het is jouw leven. Het is jouw werk. Jouw kinderen wonen daar. Vaak wonen de ouders daar nog. Ze zitten daar al generaties en verkeren in grote onzekerheid of ze kunnen blijven. Dat is moordend voor die mensen.’

Die onzekerheid is natuurlijk heel naar, maar bestaat er zoiets als een recht op bedrijfsopvolging? Er zijn ook winkeliers die het moeilijk hebben door de opkomst van het webwinkelen. Ook zij hebben misschien al generaties lang een winkel. Die familiebedrijven beschermt de overheid ook niet.
‘Maar dan heb je het over de markt. De markt dwingt hen iets anders te doen of te stoppen. Het stikstofbeleid is niet de markt, dat is de overheid.’

Diezelfde overheid heeft decennialang ingegrepen in de markt om de landbouw te beschermen. Zonder de Europese landbouwsubsidies zouden Nederlandse boeren niet kunnen concurreren op de wereldmarkt.
‘Dat is omdat zij voedsel produceren. Zuurstof, water en voedsel zijn de eerste drie levensbehoeften. Je hoeft als overheid geen voetbalschoenenfabriek in de benen te houden.’

In Nederland produceren we veel meer voedsel dan voor de eigen bevolking nodig is. 70 procent gaat naar het buitenland.
‘Nederland heeft nu eenmaal heel vruchtbare landbouwgrond. Als een land ergens goed in is, dan exporteert het. Dat is in de hele wereld zo. Bovendien blijft 70 procent van de export in een regio van 600-800 kilometer om ons heen. In Amerika noemen ze dat een streekproduct.’

Ja, maar alle lasten – daarmee bedoel ik de gevolgen van de stikstofcrisis – van die productie komen in Nederland terecht. De hele bevolking gaat gebukt onder iets waarvan een maar klein deel – de landbouwsector – profiteert.
‘De Nederlandse bevolking lijdt niet onder het feit dat wij hier voedsel produceren. Slechts een klein deel vindt dat de bevolking daaronder lijdt. Het grootste deel van de mensen is hartstikke blij met boeren.’

Nederlanders willen ook vliegen. Ze willen autorijden. Ze willen ergens wonen, dus er moeten woningen gebouwd worden. Ook de burgers op het platteland, voor wie u zegt op te komen, willen dat.
‘Dat kan allemaal.’

Nee, dat kan niet door het stikstofprobleem.
‘Als we de voedselproductie in Nederland verlagen, zijn we straks misschien niet zelfvoorzienend meer. Dan worden we voor die basisbehoefte afhankelijk van import. Moeten we dat willen?’

Is BBB tegen het beëindigen van de gaswinning in Groningen?
‘Wij vinden dat er alleen gas gewonnen kan worden als dat aantoonbaar op een veilige manier kan. En als de bevolking in het aardbevingsgebied zich daarvoor heeft uitgesproken. Anders niet.’

Wij produceerden meer gas dan we zelf gebruikten. Daardoor waren we niet afhankelijk van Rusland. Maar omdat mensen in Nederland er nadeel van ondervinden, in dit geval specifiek de Groningers, stoppen we toch met gaswinning.
(Fel, op boze toon) ‘Wie zegt dat mensen in Nederland lijden onder de boeren, is helemaal gek. Hoe kun je dat soort dingen zeggen over mensen die zich aan de wet en de regels houden, een paar excessen daargelaten? Dat zijn mensen die gewoon hun best doen om voedsel te maken. Die hoeven niet op een schild gehesen te worden. Maar die willen wél waardering en respect en niet uitgemaakt worden voor dierenbeulen, milieuvervuilers en gifspuiters.

‘Waarom moeten wij zo nodig een resultaatverplichting in de wet zetten?
Waarom moeten wij in de wet zetten dat we voor 2050 zoveel CO2 moeten reduceren? Ik zeg: houd een bandbreedte aan en zet geen jaartal in de wet. Neem de tijd, neem de ruimte. De natuur kan tegen een stootje. We moeten veel meer tijd nemen voor het beleid, zodat er ruimte blijft voor ontwikkeling van bedrijven. Laten we Nederland niet in een stikstofslot zetten.’

Van de stikstofgevoelige natuur is meer dan 90 procent overbelast. Sinds medio jaren zestig is gewaarschuwd voor de schadelijke effecten van stikstof. Het probleem is zestig jaar lang genegeerd. Dan kun je toch niet wéér enorm veel tijd gaan nemen?
‘Ja, en uw oplossing is dus 3.000 boeren uitkopen en dan is de natuur hersteld.’

Vrijwillig uitkopen. Als het stikstofprobleem nu niet wordt aangepakt, helpt u boeren toch van de regen in de drup? Nog meer uitstel is geen oplossing.
‘De natuur staat niet op instorten. Er komen ook nieuwe plantensoorten bij. Er komen nieuwe diersoorten bij. Ook op landbouwgrond is natuur. Ook op boerderijen zijn insecten. Ik was gisteren in een boerenstal die tjokvol met vogels zat. Tjokvol.’

Vroeger waren er veel meer vogels.
‘Ja, als we zo gaan beginnen… In het jaar 1500 waren het er waarschijnlijk nog meer. Er zijn veel meer mensen bij gekomen. Er zijn veel meer wegen bij gekomen, de luchtvaart is erbij gekomen. Dat kun je niet allemaal op het bordje van de boer leggen. Moeten mensen zich over duizend jaar nog steeds houden aan de Vogel- en Habitatrichtlijn uit de jaren negentig? Wanneer gaan we die EU-wetgeving eens aanpassen? Dáár zou het kabinet zich voor moeten inzetten.’

Dat moet je samen met andere landen doen. Nederland kan EU-regels niet in zijn eentje veranderen.
‘Daarom gaan wij ook meedoen aan de Europese verkiezingen.’

Dat is geen kortetermijnoplossing voor de stikstofcrisis.
‘Als het niet op korte termijn kan, dan moet het op de langere termijn.’

Is Nederland niet gewoon te vol? De concentratie van intensieve veeteelt in een dichtbevolkt land is de kern van het probleem.
‘Dan moeten we het misschien hebben over het bevolkingsaantal.’

Wat je ook wel hoort van boeren is: wij moeten weg om ruimte te maken voor huizen voor asielzoekers.
‘Wij zijn niet tegen asielzoekers. Alleen laten we hier nu mensen toe, terwijl we daar niet de opvangcapaciteit voor hebben. Er lagen deze zomer mensen in Ter Apel op een grasveld in de regen te slapen. Daarom moet er een tijdelijke asielstop komen.’

Ook een asielstop kan niet, omdat die strijdig is met internationale wetgeving. Nederland heeft geen enkele controle over het aantal mensen dat hierheen komt.
‘We moeten er gewoon voor zorgen dat andere landen zich weer aan het Dublin-akkoord houden, dus dat asielzoekers die via een ander EU-land naar Nederland reizen, naar dat land worden teruggestuurd. En we moeten afspraken maken met veilige landen als Marokko, opdat zij hun burgers terugnemen. Ik ben er niet voor gemeenten te dwingen asielzoekers op te vangen, tenzij dat vooraf goed met de gemeente is overlegd.’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Ariel »

Ik kan geen hoogte krijgen van Caroline van der Plas. Jammeren over een paar fakkels, en de VVD uitsluiten.
Ik ben bang dat Caroline haar hand overspeelt.
Caroline van der Plas: ’Zolang Rutte er aan het roer staat, gaat BBB niet met VVD in coalitie’

De BoerBurgerBeweging van Caroline van der Plas (55) heeft richting de Statenverkiezingen de wind in de zeilen. De partij, die nu slechts één Kamerzetel heeft, gaat in de peilingen als een komeet. Als het aan Van der Plas ligt, wordt BBB geen plofkip maar een blijvertje. „Ik wil dat mensen het vertrouwen in de overheid terugkrijgen. Onder Rutte is het land uiteengevallen. En dat neem ik hem kwalijk.”

Nogal bedremmeld zitten de mkb’ers achter hun broodje. Het is twee uur ’s middags. Eigenlijk zouden ze met Caroline van der Plas lunchen, maar die staat buiten op de Brink in Deventer handen te schudden.

„Het loopt allemaal een beetje uit”, excuseert ze zich later. Eerder op de ochtend wilde de Duitse televisie een rondje met haar maken door de Hanzestad, op zoek naar het antwoord op de vraag waarom een boerenpartij in Nederland opeens vleugels krijgt. Dat rondje schoot niet erg op. „Mensen willen steeds met me op de foto en ik ben geen nee-zegger.” Ook andere partijen zien hoe BBB aan de weg timmert. Dat valt niet overal even goed.

BBB zit met met JA21 en PVV in een bus die de VVD van rechts aanrijdt. Zo ziet D66 uw partij. Ziet u dat zelf ook zo?
„Ik vind het altijd heel bijzonder dat mensen BBB in een rechtse hoek drukken. En de rechtse hoek drukt mij dan weer in de linkse hoek. Maar als je kijkt naar hoe wij stemmen, dan zitten wij een beetje rechts van het midden. In het sociaal domein eerder links.”

D66 denkt dat BBB de VVD naar rechts kan duwen op dossiers als stikstof en klimaat.
„D66 wil mensen angst aanjagen. Zo van ’oeh, pas op voor die BBB, want dan wordt het helemaal rechts!’ Dan gaat er niks meer aan het klimaat en stikstof gebeuren en gaat alles terug naar de jaren 50. Dat is gewoon volstrekt niet waar. Maar boeren moeten wat BBB betreft wel meer tijd krijgen voor stikstofreductie, minstens tot 2035. Ook voor innovaties moet meer ruimte komen.”

Vertelt u niet gewoon wat mensen graag willen horen?
„Nou ja, ik vertel mijn standpunten. Wij benoemen gewoon dingen zoals wij zien dat ze zijn.”

Veel boeren denken dat u de stikstofmaatregelen gaat stoppen, terwijl de realiteit is dat er niet ontzettend veel keuze is.
„Hoezo? Europa heeft ons nooit opgelegd om stikstof te reduceren. Wel dat lidstaten natuur moeten behouden en waar nodig moeten herstellen. Hoe je dat doet, dat is aan de lidstaten zelf. Wij hebben onszelf opgelegd dat we dat via stikstofreductiedoelen doen. En als je dat niet haalt, zegt Europa dat we onze eigen doelen niet halen.”

Denkt u soms dat partijen als het CDA zich vrijwillig naar de slachtbank laten leiden?
„Nee, maar het CDA heeft zichzelf klemgezet. Die stikstofwet waarin die hele strenge doelen zijn gesteld, is in 2019 aangenomen door de Kamer. Het CDA heeft dat met de rest van de coalitie in het regeerakkoord vastgelegd en nu wordt het moeilijk om daarvan los te komen, omdat je dan misschien het kabinet op het spel zet.”

Dus CDA en VVD houden vast aan de stikstofwet omdat het kabinet anders zou vallen, niet omdat ze denken dat het niet anders kan?
„Ja. Ik denk dat ze dat doen om geen verkiezingen te krijgen, omdat ze zien dat BBB en andere partijen groeien en zij krimpen.”

U zit nu in uw eentje in de Kamer, straks komen er flink wat BBB-volksvertegenwoordigers bij. Wordt BBB – net als FvD – een plofkip?
„Wij kennen de valkuilen. Daarvan hebben wij geleerd. De baantjesjagers, de partijhoppers, die filteren wij er allemaal uit. Maar die kun je er alleen maar uitfilteren als je ruim van tevoren begint met het opbouwen van de Provinciale Statenlijst. Daarmee zijn we na de verkiezingen in 2021 begonnen. Mensen moeten de tijd krijgen om idioot gedrag te vertonen. Maar een garantie kan ik natuurlijk nooit afgeven.”

Zou Pieter Omtzigt bij BBB passen?
„Dat denk ik zeker wel. Ik heb wel eens aangegeven dat hij altijd welkom is om te praten, maar Pieter heeft dat nooit gedaan. En je moet natuurlijk kijken of je goed bij elkaar past. Want dan heb je twee kapiteins op één schip. Ik denk dat het heel goed zou kunnen werken als je Pieter een batterij aan medewerkers geeft en hij de tijd en de ruimte krijgt om zich helemaal te focussen op een aantal dossiers. De bal ligt bij hem.”

Ziet u zichzelf in het Torentje?
„Ik heb geen ambitie om premier te worden. Maar stel dat het ooit zover zou komen, dan wil ik premier vóór Nederland worden, niet ván Nederland. Ik zou me als premier richten op ons land, en dat een minister van Buitenlandse Zaken of een vicepremier dan de buitenlandse reizen maakt.”

Want Rutte is daar de hele tijd niet voor Nederland bezig, maar op een soort vakantie?
„De vraag is vaak: waar is Rutte? In de coronapandemie had hij zich bijvoorbeeld veel meer een leider van het land moeten tonen. Grote groepen mensen hadden zorgen over vaccinatie, maar naar hen werd niet geluisterd. In die periode is een heel grote tweedeling ontstaan. Het land is uiteengevallen onder Ruttes leiding. En dat neem ik hem kwalijk. Hij is te weinig empathisch. Ik ga met de VVD ook niet samenwerken zolang hij er nog is, hoewel ik hem persoonlijk een heel aardige vent vind. Hoe hij op de parlementaire enquête Groningen reageerde, vind ik ook echt niet kunnen.”

Waarom niet?
„Hij is de enige die hier twaalf jaar lang bij betrokken is geweest. Als je dan zegt dat je het allemaal zo erg vindt en het je raakt, moet je je conclusies trekken en opstappen. Dat het rapport uitkwam op de dag dat de Oekraïne-oorlog een jaar bestond, vind ik ook schandalig.”

Aan dat laatste kan Rutte toch niks doen? Hij gaat niet over de enquêtecommissie. Daar gaat de Kamer over. U dus.
„Er moet toch iemand zijn die daar dan iets over zegt? Dan neemt hij die verantwoordelijkheid maar!”

Heeft u tegen de enquêtecommissie gezegd dat deze datum ongelukkig was?
„Nee dat heb ik niet gedaan. Daar heeft u gelijk in.”

Aha. Veel mensen signaleren een kloof in Nederland tussen stad en platteland, de uitkomst van polarisatie. Heeft u wel eens het idee dat u daar zelf ook aan mee doet?
„Ik maak me daar zelf ook wel eens schuldig aan, maar ik geef fouten toe.”

Heeft u als politicus niet de verplichting om eerst iets uit te zoeken voordat u wat roept?
„Ja, ik kan soms snel in de emotie schieten. Maar als ik erachter kom dat iets helemaal niet zo is als ik beweerde, geef ik mezelf op mijn kop. Van der Plas, let daar nou eens een keer op!”

Maakt u zich wel eens zorgen dat die zelfreflectie in uw achterban niet altijd gedeeld wordt?
„Volgens mij hebben we allemaal redelijke mensen in onze achterban.”

U gelooft niet dat onder die mensen die met dat fakkelprotest Sigrid Kaag (D66) stonden op te wachten wellicht ook BBB-stemmers zaten?
„Zou kunnen, het kunnen ook Forummers zijn. Ik heb me er heel duidelijk tegen uitgesproken. Als jij het oké vindt om met fakkels Kaag op te wachten, moet je niet op BBB stemmen. Die mensen wil ik niet in mijn achterban hebben.”

Sommigen vinden het nog steeds vreemd dat ze naar een protest geen fakkel mee kunnen nemen.
„Die snappen niet hoe ernstig het is. Sigrid Kaag kreeg die fakkeldrager aan de deur. Dat is zo heftig. Je kunt van Kaag vinden wat je wilt, maar ze is ook een mens en moeder. Als jij niet snapt dat dit heel intimiderend is… Ik heb er met Sigrid over gesproken en weet dat het heel hard bij haar is binnengekomen. Ze is daar oprecht nog steeds van ontdaan. Ik ben trouwens ook niet gediend van die fakkeldrager. Toen hij laatst weer bij de Tweede Kamer rondhing, heb ik Sigrid gewaarschuwd.”

Voelt u zich zelf wel eens angstig of onveilig?
„Ik ben de laatste tijd wel weer waakzamer. Ik heb ook een doodsbedreiging gehad, die ligt nu bij het OM.”

Weet u uit welke hoek de intimidatie komt?
„Ja. Als u de filmpjes van Gideon van Meijeren en Thierry Baudet van FvD bekijkt over mij… Ik heb Gideon er vorige week voor en achter de schermen op aangesproken. Ik zei: luister Gideon, je moet je realiseren dat als je in een zaaltje allerlei dingen over me roept die deels niet kloppen, dat een deel van je achterban denkt: die Van der Plas, die zullen wij wel eens eventjes… De onzekerheid dat er iets met je kan gebeuren, is gekmakend af en toe.”

Had u daar op gerekend toen u hier aan begon?
„Het is het enige deel uit de campagne dat ik niet zal missen. Nu zie je hoe de slangenkuil werkt: mensen gaan ver om je kapot te maken, terwijl het moet gaan over hoe we als land uit de vertrouwenscrisis komen. Ik maak me oprecht zorgen over de toekomst van de democratie. Ik merk hoe snel mensen complottheorieën aannemen voor waarheid, ook mensen in mijn omgeving. Ze krijgen het binnen via de app of via Facebook. Het begint met mensen die in de wat radicale hoek zitten, maar treft nu ook heel normale mensen.”

Wat denkt u er tegen te kunnen doen?
„Ik wil dat mensen het vertrouwen in de overheid terugkrijgen. Er is een grote groep mensen die het wel redt, maar er is ook een groep mensen die afdrijft. En die krijg je niet meer terug.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

Er bestaat een Reclame Code Commissie. Bedoeld om de onzin in reclame van bedrijven te bestrijden.

Maar mag deze 'commisie' zich ook bemoeien met wat politieke partijen in hun reclame zeggen?
Het lijkt mij niet. Liegen en bedriegen is deel van het politieke toneel.
Veel beweringen van veel politici hebben geen relevantie met de werkelijkheid.
Dierenwelzijnsorganisatie House of Animals -:
"BBB is fel anti-wolf, maar de wolf is streng beschermd en onder geen beding bejaagbaar. De raamposter is uit te leggen als een oproep tot bejaging van een beschermde diersoort en dat is in strijd met de wet. De poster zou zelfs kunnen aanzetten tot illegale jacht op de wolf, wat een misdrijf is." "BBB is fel anti-wolf, maar de wolf is streng beschermd en onder geen beding bejaagbaar. De raamposter is uit te leggen als een oproep tot bejaging van een beschermde diersoort en dat is in strijd met de wet. De poster zou zelfs kunnen aanzetten tot illegale jacht op de wolf, wat een misdrijf is."[...]
"Kiezers worden door de BBB simpelweg misleid. Hiermee worden consumenten - en in dit geval potentiële kiezers - aangezet tot meningsvorming op basis van onjuiste informatie. Dit soort vormen van rechtstreeks kiezersbedrog is niet toegelaten onder de voorschriften van de Nederlandse Reclame Code en valt zeker niet onder ‘vrijheid van meningsuiting’ te rangschikken. Bedrog is geen mening, bedrog is oneerlijk."
https://www.nieuwnieuws.nl/5159666/hous ... sters-bbb/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Ariel »

Caroline van der Plas aast op monsterzege, maar is BBB een blijvertje of eendagsvlieg?

Per toeterende trekker maakt oud-journalist en communicatievrouw Caroline van der Plas twee jaar geleden haar entree op het Binnenhof. Sindsdien is ze niet meer weg te slaan uit talkshows, radioprogramma’s, kranten én de Tweede Kamer. Als eenpitter steelt Van der Plas de show. Nu lijkt haar BBB met zevenmijlslaarzen de provinciehuizen en senaat binnen te denderen. Maakt haar BBB daar de belofte waar, of blijkt het de zoveelste eendagsvlieg?

Hoe anders had het kunnen lopen als het CDA Deventer haar in 2018 wat hoger op de lijst had gezet. Als ze wél was verkozen in de gemeenteraad van Deventer. „Dan was ze waarschijnlijk nooit in de landelijke politiek gestapt”, vermoedt Henk Groothuis, destijds lijsttrekker voor het CDA in de Hanzestad. Van der Plas denkt daar net zo over, blijkt uit de woorden die ze daar in haar boek ’Gewoon gezond verstand’ over schreef. Ze noemt het ’maar goed ook’ dat ze nooit is verkozen. In Deventer haalde ze als nummer 7 van de lijst slechts 120 voorkeursstemmen.

De kans bestaat dat BBB bij de Statenverkiezingen als grootste uit de bus komt. Of haar partij ook een omslag in het provinciale beleid en in de senaat weet te forceren? Daarover zijn de meningen verdeeld. „Ook een BBB’er zal straks vonnissen van de hoogste rechters niet kunnen negeren”, klinkt het morrend binnen het CDA. VVD-minister Christianne van der Wal denkt vooral dat de provincies haar beleid uiteindelijk wel zullen steunen. Als de stikstofkraan niet snel genoeg dicht gaat, zal ook BBB er volgens de bewindsvrouw achter komen dat provincies in ’een economische lockdown komen’.

’Zeer kordate indruk’
Oud-VVD-minister van Buitenlandse Zaken Uri Rosenthal is positief over de kloeke Deventerse. Rosenthal kent Van der Plas uit de tijd dat hij zich -na zijn ministerschap- inzette voor verandering in de varkenshouderij, in 2015. Van der Plas speelde als communicatievrouw een belangrijke rol om de afspraken tussen allerlei partijen in goede banen te leiden. „Ze maakte op mij een zeer kordate indruk”, zegt de VVD-prominent. „Ik kan mij geen momenten herinneren dat ze zich niet aan de afspraken hield. In die zin kon ik me geen betere samenwerkingspartner wensen.”

Waar Rosenthal warme woorden predikt, houdt zijn partij het liefst de boot af. In de campagne in aanloop naar de verkiezingen werd BBB door VVD-kopman Mark Rutte zoveel mogelijk genegeerd. Van aandacht wordt die partij alleen maar groter, was de gedachte. Een slimme strategie? Lang niet iedereen is daarvan overtuigd.

Het hele plaatje
Wat zo charmeert aan Van der Plas? Het is het hele plaatje, dat mensen aanspreekt, denken ze in Deventer. Ze is iemand die ook je buurvrouw had kunnen zijn. Die het goed doet in de ’voetbalkantine’ die Vandaag Inside is. Die Johan Derksen een ’lekkere hengst’ noemt, en zelf het hardst lacht om de LuckyTV’s waarin ze de hoofdrol krijgt als haar vanachter een mondkapje de woorden ’Ik moet schijten’ in de mond worden gelegd.

Wie je het ook vraagt, steeds komen dezelfde typeringen terug: authentiek, sympathiek, benaderbaar, en iemand die zich aan haar afspraken houdt. Maar ook: iemand met een randje, die graag de confrontatie opzoekt.

Ze etaleerde dat al meteen tijdens haar eerste debat in de Tweede Kamer, over de ’functie elders’-rel rond Pieter Omtzigt. Toen Mark Rutte (VVD) daarin stelde dat hij zich niet meer kon herinneren of hij het met de informateurs over Omtzigt had gehad, klonk het ongeloof door de interruptiemicrofoon. „Het kan niet zo zijn dat u dat niet meer weet”, zei Van der Plas verontwaardigd. „Maar als dat inderdaad zo is, en laten we de 0.0001 procent aannemen dat dat zo is… dan denk ik dat u nu meteen moet zeggen dat u niet meer geschikt bent als minister-president.”

’Triple B’
En dat ze van zich af kan bijten, merkt ook minister Hugo de Jonge (CDA). Als hij haar partij in het parlement (net als Rutte) spottend betitelt als ’triple B’, beent Van der Plas naar voren. Met ernstig gezicht eist ze dat Rutte en De Jonge ’de komende vier jaar’ de naam van haar BoerBurgerBeweging ’normaal’ uitspreken. Er wordt wat besmuikt gelachen in ’vak K’, waar de regering het pluche bekleedt. Die vrouw uit Deventer, ach. Maar de term ’triple B’ valt niet meer.

Onderschatting, het loopt als een rode draad door de Haagse carrière van Van der Plas heen. Dat het juist de gevestigde partijen zijn die zich er schuldig aan maken kan als ironisch worden gezien. Want juist het afzetten tegen de zittende macht is wat BBB de afgelopen periode wind in de zeilen gaf. Kiezers lopen niet alleen weg met haar no-nonsense opstelling en haar verzet tegen de stikstofmaatregelen. Dat ze de vloer geregeld aanveegt met polariserende D66’ers en het niet schuwt om VVD-leider Rutte op de korrel te nemen, kan eveneens bekoren. „Te weinig empathisch”, oordeelde ze laatst in een Telegraaf-interview over de minister-president. „Onder Rutte is het land uiteengevallen. En dat neem ik hem kwalijk.”

Groeistuip
Een belangrijke vraag is hoe BBB zal omgaan met de groeistuip die voor de partij in het verschiet ligt. Bij eerdere grote groeiers zoals LPF en FvD liep dat slecht af. Van der Plas zelf zegt dat haar partij ’baantjesjagers en partijhoppers’ er allemaal heeft uitgefilterd. Sinds de verkiezingen in 2021 is ze bezig met de opbouw van de kieslijsten. Maar helemaal uitsluiten dat er ongelukken gaan gebeuren, dat kan ze niet. „Wij kennen de valkuilen. Daarvan hebben wij geleerd. Maar een garantie kan ik natuurlijk nooit afgeven.”

Een eendagsvlieg? Volgens Gerrit Voerman, hoogleraar politieke partijen aan de Rijksuniversiteit Groningen, is de dikke twee jaar die BBB inmiddels aan de weg timmert ’een te korte periode om een partij goed op te bouwen’. „Zaken als een partijcultuur, de onderlinge bekendheid van mensen - die missen ze allemaal nog. Een nieuwe partij die zo erg groeit, blijft kwetsbaar”, vreest hij.

Wel acht Voerman de kans van slagen van BBB groter dan bij bijvoorbeeld FvD. „Die voorspelling durf ik wel aan. Want het heeft ook te maken met de partijleider. En Van der Plas lijkt me een grotere verbinder dan Baudet.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Vraagje van Mahalingam

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Mahalingam schreef:
vr mar 10, 2023 6:22 pm
Er bestaat een Reclame Code Commissie. Bedoeld om de onzin in reclame van bedrijven te bestrijden.
Het gaat niet zozeer om onzin dan wel om onwaarheden.
Maar mag deze 'commisie' zich ook bemoeien met wat politieke partijen in hun reclame zeggen?
Tuurlijk! Een ieder kan een klacht indienen. Een boete uitdelen wordt lastig. Wordt die alsnog uitgedeeld dan nog zijn we er niet. Een niet betaalde boete zal dan via een deurwaarder - via uitspraak rechter - geïnd moeten worden. Hahaha! Dat zie ik niet zo gauw gebeuren. In de praktijk - nadat het 'leed' al geschied is, zal de opdrachtgever doorgaans zich reclame aanpassen wegens goed fatsoen.

Zoiets als die lul, de huidige minister-president Mark Rutte - voor hoe lang nog? - die beschikt over geen goed fatsoen, maar wel over een enorme voorraad alternatieven onder de noemer 'sorry', aangevuld met een 'zuiver' geweten.

Ik heb het opgezocht voor Mahalingam.

Reclame Code Commissie
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Ariel »

’Caroline, pas goed op jezelf

Hoe kan BBB een debacle voorkomen? Experts van vroeger geven advies

De gigagroeispurt van BBB is niet zonder risico’s, zeggen experts en ervaringsdeskundigen. Zij geven tips om LPF- en FvD-achtige toestanden te voorkomen. „Caroline moet haar telefoon in de sloot durven gooien en twee herdershonden aanstellen, anders houdt ze dit niet vol.”

Van pornomiljonair en brievenbuspisser tot gesjeesde vicepremier en MH17-ontkenner. Dat de razendsnelle opmars van een politieke partij gepaard kan gaan met de opkomst van vreemde vogels, hoef je voormalig LPF’er Mat Herben niet uit te leggen. Na de moord op Pim Fortuyn kreeg hij opeens de leiding over een onervaren 26-koppige Tweede Kamerfractie. Die club telde ’een handvol raddraaiers’, zegt Herben nu. „We hebben zelf het hout aangedragen voor de eigen brandstapel”, blikt hij met pijn in het hart terug.

Tot woensdag was Caroline van der Plas de enige volksvertegenwoordiger van BBB. In één klap krijgt ze er ruim 150 collega’s bij in de provincies en in de Eerste Kamer. Een groot deel van die nieuwkomers heeft nul politieke ervaring. Hoewel Van der Plas zegt dat haar partij ’baantjesjagers en partijhoppers’ er heeft uitgefilterd, kan ze miskleunen niet uitsluiten. „Het eerste jaar is nu cruciaal”, zegt oud-LPF’er Herben. „Dan moet je de partijstructuur neerzetten, zowel in de provincies als landelijk. Tot die tijd moet Caroline goed oppassen.”

Dat bedoelt Herben heel letterlijk: „Als Pim niet was vermoord, was de LPF niet als een kaartenhuis in elkaar gestort. Caroline moet waken voor haar veiligheid, want de milieubeweging schuwt geweld niet.” Bovendien kan het geen kwaad als de BBB-voorvrouw extra op haar gezondheid let, vindt Herben. „Caroline moet haar telefoon in de sloot durven gooien in de zomermaanden, anders houdt ze dit niet vol. Je móét rust nemen om een burn-out te voorkomen. Zelf liet ik dat na, waardoor ik moest aftreden als partijleider. Daarna was het snel gedaan met de LPF.”

Zónder Caroline blijft van BBB weinig over, verwacht Herben. „De druk op haar schouders is enorm. Mijn advies: stel twee trouwe luitenants aan – twee herdershonden – aan wie je de belangrijkste zaken met een gerust hart kunt overlaten. Alle gevestigde partijen doen dat, behalve de PVV. Door dit te regelen, garandeer je dat er na jou ook een toekomst is voor je partij.”

’Niet zeker of politici dezelfde agenda hebben’
Het daverende BBB-succes zorgt ervoor dat óók kandidaten met een lage plaats op de lijst opeens in provinciehuizen en de senaat worden gekatapulteerd. „BBB lijkt in korte tijd uit z’n kracht te groeien”, zegt Gerrit Voerman, hoogleraar politieke partijen aan de Rijksuniversiteit Groningen. „Dat is gevaarlijk, want je weet niet zeker of al die politici dezelfde agenda als Van der Plas hebben.” Toch denkt Voerman dat BBB anders is dan LPF en FvD. „Fortuyn en Thierry Baudet zie ik als polariserende leiders, dat was hun handelsmerk. Terwijl Van der Plas meer een verbinder zegt te zijn. Zij is bereid om te onderhandelen en water bij de wijn te doen.”

"’Fortuyn en Baudet polariserende leiders, Van der Plas is meer een verbinder’"
Aan dat laatste kleeft gelijk een ander risico, schetst Voerman. „Als BBB in provincies gaat meebesturen, zal de partij compromissen sluiten. Een deel van de kiezers is daar niet van gediend. Zij willen juist helemaal af van het stikstofbeleid én de zittende macht. Ik sluit niet uit dat er ruzie in de partij ontstaat over het wel of niet meedoen aan coalities.”

’Plofpartijen’
Bij de LPF gingen minister Herman Heinsbroek (Economische Zaken) en vicepremier Eduard Bomhoff (Volksgezondheid) in 2002 rollend over straat. Op de dag van de uitvaart van prins Claus was er knallende ruzie in het kabinet. En in de Tweede Kamer zorgde LPF’er Cor Eberhard destijds voor ophef: hij zou miljoenen hebben verdiend met pornosites en seksclubs. „Het was chaos”, blikt Heinsbroek terug. „Als ik Van der Plas nu één advies mag geven: zorg dat je selectie van mensen op orde is. Want er komt een redelijk apart publiek op politieke functies af.”

Dat overkwam ook de PVV van Geert Wilders. Zijn partij groeide in 2010 plotsklaps van 9 naar 24 Kamerzetels. Meerdere nieuwkomers bleken een dubieus verleden te hebben. Zo zou PVV’er Eric Lucassen bij zijn buren door de brievenbus plassen als hun hond op de stoep poepte. Ook verzweeg de vermeende brievenbuspisser een veroordeling voor ontucht.

Hoogmoed komt voor de val
Het lijkt erop dat BBB zijn zaakjes een stuk beter voor elkaar heeft. De partij is lang bezig geweest met de screening van kandidaten. Bovendien wilde Van der Plas iedere kandidaat zelf in de ogen kijken. Toch staat zij nu voor een enorme uitdaging: nu BBB in alle provincies de grootste is geworden, moet de partij overal de leiding nemen in de coalitieonderhandelingen. Dat doet Van der Plas natuurlijk niet in haar eentje, maar aan het einde van de dag kijkt iedereen wel naar háár.

„Als je zoveel wint, willen allerlei mensen gaan glimmen”, zegt ook ex-FvD’er Henk Otten, die van dichtbij de ineenstorting van FvD meemaakte. „Sommige types zitten er vooral voor zichzelf.” Otten – die zelf ruziënd bij FvD vertrok – wil Van der Plas vooral waarschuwen voor hoogmoed, zo zegt hij. „BBB wordt de grootste partij in de senaat. Caroline heeft al gezegd dat zij de voorzitter van de Eerste Kamer wil leveren. Dat zou heel dom zijn. Zorg nou eerst dat je met je eigen fractie ruime ervaring opdoet. Onderhandel dat je een ondervoorzitter levert in ruil voor steun aan de voorzitterskandidaat van een andere partij. Dan blijf je wel goed op de hoogte van het reilen en zeilen achter de schermen.”

Toen FvD vier jaar geleden de grootste werd in de Eerste Kamer, wilde de partij van Baudet óók de senaatvoorzitter leveren. De fractie schoof oud-militair Toine Beukering naar voren, die in een interview met De Telegraaf zei dat Joden zich ’als makke lammetjes naar de gaskamers’ hadden laten leiden. Ook stelde hij dat vlucht MH17 best door Oekraïne kon zijn neergehaald. Hoewel Beukering later spijt betuigde, kon hij de voorzittershamer wel op z’n buik schrijven.

’Wij zijn gewoon BBB’
„Ik had te weinig tijd om die mensen te vormen”, zegt Baudet nu over die periode. „De reden dat veel mensen zich van FvD hebben afgesplitst, is dat ik een ander beleid wilde dan het kartel. Dat veroorzaakte een richtingenstrijd.” Baudet ziet zoiets niet snel bij BBB gebeuren. „Want Van der Plas wil gewoon meedoen aan het kartel. Ze wil het beleid alleen maar op detailniveau aanpassen”, zo laat Baudet weten.

De BBB-voorvrouw is inmiddels klaar met de vergelijkingen met ’plofpartijen’ als FvD en LPF. „Dat mag nu wel ophouden”, zegt Van der Plas. „Wij zijn géén Forum en géén LPF. Wij zijn gewoon BBB. Als we een hobbel tegenkomen, nemen we die hobbel. Nu gaan we gewoon aan de bak.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Ariel »

Op de site van CNN staat een artikel over de overwinning van BBB. Trump and Le Pen backed these Dutch farmers – now they’ve sprung an election shock
The movement was powered by ordinary farmers but has become an unlikely front in the culture wars. Donald Trump and Marine Le Pen have voiced support, while some in the far right see the movement as embodying their ideas of elites using green policies to trample on the rights of individuals.
Caroline over de rooie. Alsof het zo erg is dat Trump en Le Pen zich positief over BBB uitlaten. :nietverstaan:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Mahalingam »

Uittreksels uit het programma van de BoerBurgerBeweging, de grote overwinnaar van de Nederlandse verkiezingen:

“Onderwijzers op alle scholen wordt verboden hun eigen ideologieën te verspreiden onder leerlingen. Er komt een meldpunt waar leerlingen en ouders dit kunnen melden.”

“Meer geld voor politie en handhaving.”

“Kleur, leeftijd, afkomst, seksuele geaardheid en religie mogen niets uitmaken. Discriminatie is verboden. Dus ook positieve discriminatie. Mensen die solliciteren bij de overheid worden beoordeeld op basis van kwaliteit en niet op basis van geslacht, lichamelijke beperking, kleur, seksuele geaardheid, religie of wat dan ook. Er komt dan ook GEEN vrouwenquotum, of welke quota dan ook bij overheidsdiensten. Het enige quotum dat er komt is een kwaliteitsquotum: 100 procent van de werknemers heeft de beste kwaliteiten.”

“Bij het toewijzen van woningen wordt gekeken naar urgentie en niet naar afkomst. Dit betekent dat de ene bevolkingsgroep niet meer of minder of eerder recht heeft op een (betaalbare) woning dan de andere bevolkingsgroep, puur op basis van afkomst.”

“Immigranten die NIET uit een oorlogsgebied komen of van wie het bestaan van hun en hun gezin niet ernstig worden bedreigd, moeten kunnen aantonen dat zij in Nederland vast werk en een onderkomen hebben. Als zij dit kunnen bewijzen én de Nederlandse taal goed machtig zijn, worden zij toegelaten. Na vijf jaar te hebben bijgedragen aan de Nederlandse maatschappij en economie, kunnen zij in aanmerking komen voor een permanente verblijfsvergunning”

“Economische gelukszoekers zonder werk en inkomen worden niet toegelaten of zo snel mogelijk uitgezet naar eigen land.
https://boerburgerbeweging.nl/bbb/missie/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
di mar 21, 2023 12:27 pm
Uittreksels uit het programma van de BoerBurgerBeweging, de grote overwinnaar van de Nederlandse verkiezingen:

“Onderwijzers op alle scholen wordt verboden hun eigen ideologieën te verspreiden onder leerlingen. Er komt een meldpunt waar leerlingen en ouders dit kunnen melden.”
Ziet er goed uit. Ondertussen probeert Links om BBB in een kwaaddaglicht te zetten. Ze zijn driftig op zoek naar " foute" kandidaten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Ariel »

Het was een leuk gesprek.... :giveup:
Rutte en Van der Plas in conclaaf in restaurant De Landbouw: ’Leuk gesprek’

Premier Mark Rutte heeft een ’goed’ en ’leuk gesprek’ gehad met BBB-leider Caroline van der Plas in restaurant De Landbouw in Wassenaar. De twee ontmoetten elkaar dinsdagmiddag voor het eerst sinds de verpletterende BBB-verkiezingszege.

Van der Plas nodigde Rutte uit in het Wassenaarse etablissement ’om te spreken over de verkiezingsuitslag’, zo zegt de BBB-leider na afloop van het gesprek tegen De Telegraaf. „Het draagvlak in het kabinet is min of meer opgezegd, en ik wilde van hem weten hoe serieus hij hiermee omgaat.” Wat de reactie van Rutte daarop is, wil Van der Plas niet zeggen.

De BBB-leider wil dat het kabinet ’een pas op de plaats maakt’ met het stikstofbeleid. „Ik heb een aantal grote zorgen uitgesproken. Ook over de vertrouwenscrisis in Nederland, het vasthouden aan 2030 en aan onteigening van boeren. Ik heb tegen Rutte gezegd: haal het er gewoon uit, dat geeft rust.”

Frans Timmermans
Van der Plas wil nu graag in gesprek met EU-commissaris Frans Timmermans, zo zegt ze. „In Europa worden de basisregels vastgelegd. Timmermans heeft al aangegeven dat er wel wat beweging zit, hoe Europa Nederland kan helpen om van het stikstofslot af te komen. Ik ga nu terug naar kantoor, om met hem een afspraak te maken.”

Premier Rutte wilde na afloop van het gesprek niet veel kwijt. Volgens hem was het een ’goed’ en ’leuk gesprek’.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Ariel »

Wordt dit ook een leuk gesprek? :smile7:
Timmermans na dateverzoek Van der Plas: ’Ik ontvang haar graag om wetgeving uit te leggen’

Caroline van der Plas is van harte welkom voor een gesprek over de stikstofcrisis, zegt eurocommissaris Frans Timmermans. De BBB-leider opperde dinsdag zelf om een date te plannen met de ’Europese klimaatpaus’.

Van der Plas deed haar uitspraak na een ontmoeting met premier Mark Rutte. „Mijn volgende gesprek is wat mij betreft met Frans Timmermans”, zei de politica tegen een verslaggever van De Telegraaf. „Hij heeft aangegeven te willen kijken hoe Europa kan helpen om Nederland van het stikstofslot te halen. In Europa worden de basisregels vastgelegd.”

Een dag later geeft Timmermans aan dat Van der Plas van harte welkom is in Brussel. „Ik ontvang haar heel graag om uit te leggen hoe de Europese wetgeving in elkaar zit. Daaruit kun je een aantal conclusies trekken over de mogelijke opties die je hebt om het stikstofprobleem aan te pakken”, zegt de Eurocommissaris. „Maar welke opties je kiest is aan de nationale politiek en niet aan ons.”

Onduidelijkheid
Timmermans kan niet zeggen op welk vlak hij kan meedenken met de BBB-leider. „Ik weet niet heel duidelijk wat ze precies wil”, zegt de PvdA-prominent. „De Europese wetgeving staat wel. Die kan niet zomaar opzij worden geschoven. Mijn rol bij de Europese Commissie is om zo goed mogelijk uit te leggen wat er binnen deze kaders mogelijk is.”

Hij benadrukt wel dat er geen ruimte is om te doen alsof er geen stikstofprobleem is. „Wij doen ons best om oplossingen aan te dragen. Ik weet heel goed dat het in Nederland een open zenuw is, zeker na de afgelopen verkiezingen. Maar we moeten het op een manier oplossen dat er een toekomst is voor de agrarische sector en bescherming van de natuur.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Mahalingam »

En dan komt Mevr. van der Plas met twiet:
Caroline van der Plas
@lientje1967
·
Volgen
Zojuist hebben @ThomvCampen en ik, ook namens JA21, de minister gevraagd om de Kamer binnen een week een reactie te sturen over deze vreemde bemoeienis van @diederiksamsom, die niet eens een gekozen volksvertegenwoordiger is. #onteigening
https://twitter.com/lientje1967/status/ ... 3356801025
VVD, CDA en BBB willen opheldering over inmenging Diederik Samsom stikstofbeleid

Plaatsvervanger Timmerfrans op aarde sprak met ambtenaren over onteigening

VVD, BBB en JA21 (instantupdate: én het CDA) willen opheldering van het kabinet over de bemoeienis van Diederik Samsom met het stikstofbeleid. Woensdag werd bekend dat Samsom namens de Europese Commissie Nederland heeft geadviseerd om een deel van de boeren te verplichten zich te laten uitkopen. De voormalig PvdA-leider is kabinetschef van Eurocommissaris Frans Timmermans. In die hoedanigheid had hij een gesprek met topambtenaren van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Daarnaast zei Samsom dat er bij de Europese Commissie heel weinig ruimte is voor uitstel of flexibiliteit. "Wat dat betreft heeft Van der Wal meer gelijk dan ze zelf denkt." Daarmee verwees hij naar een eerdere uitspraak van minister voor stikstof Christianne van der Wal (VVD) dat Nederland 'eerst moet leveren' en dat de Commissie daarna pas weer flexibel zal zijn.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Ariel »

Van der Plas heeft gelijk: woord stikstof staat niet in Europese natuurregels

Sinds de vernietigende uitspraak van de Raad van State over het Programma Aanpak Stikstof (PAS) in 2019 zit Nederland op slot.

De architect van dit inmiddels verboden stikstofbeleid is Diederik Samsom. In zijn tijd bedacht hij als PvdA-Kamerlid het PAS als manier om vooruitlopend op toekomstige effecten van stikstofmaatregelen, alvast vergunningen af te geven voor activiteiten die mogelijk schadelijk zijn voor Europees beschermde natuurgebieden.

De rechter oordeelde dat Nederland bij het verstrekken van vergunningen niet op de pof mag leven: gevolgen van stikstofmaatregelen moeten vooraf vast staan én niet achteraf. Daarnaast is het PAS volgens de hoogste bestuursrechter in strijd met het Europees verslechteringsverbod van natuur in de zogeheten Natura2000-gebieden.

Nederland heeft zelf ruim 160 gebieden, versnipperd over het hele land, aangemeld in Brussel als Natura2000. De bewering van BBB-leider Caroline van der Plas dat het hele woord stikstof niet in de Europese natuurregels staat klopt.

Het draait hier om een Europese richtlijn: het doel ligt vast, maar de invulling is aan lidstaten zelf. Wetenschappers zijn het erover eens dat stikstofneerslag een belangrijke factor is om de kwaliteit van de natuur te meten. Maar Duitsland heeft door andere regels een soepelere stikstofnorm dan Nederland. In rapportages over de staat van de natuur kan het in ons land zomaar ’slecht’ gaan met een plantje, terwijl onze oosterburen net over de grens concluderen dat eenzelfde plantje het prima doet.

In Nederland is voor elk type natuur de kritische depositiewaarde (KDW) vastgesteld. Deze theoretische grens schrijft voor hoeveel stikstofneerslag het stukje groen maximaal aan kan. Met een rekenmodel voor vergunningen gaat de overheid na hoeveel stikstofneerslag de verbreding van een snelweg of bouw van een huis veroorzaakt.

Zelfs met het uitkopen van alle boeren lukt het Nederland op veel plaatsen niet om de KDW te halen, zo bevestigde het Planbureau voor de Leefomgeving al eens. Stikstof komt immers ook letterlijk overwaaien vanuit het buitenland.

Juridische werkelijkheid
Het is niet aan Brussel om deze juridische werkelijkheid te veranderen. Den Haag kan wel een poging wagen om te kijken naar een andere wetenschappelijke methode om de natuur te beschermen. Dit soort aanpassingen moeten waarschijnlijk wel langs de Europese Commissie voor goedkeuring. De kans is groot dat stikstof een hoofdrol blijft spelen, maar misschien wel minder stevig dan nu het geval is.

Tot nu toe lijkt de politieke wil in de regeringscoalitie te ontbreken om hier prioriteit van te maken. Na het advies van Johan Remkes is het kabinet pas vorige maand met een ’verkenning’ gestart naar een alternatief voor de KDW. Het gaat om praatgroepje waarbij ook natuurclubs aan tafel zitten. Het vorige kabinet, heeft tegen de zin van D66 en CU, nog een halfzachte poging gedaan om Natura2000-gebieden te schrappen. Dat is mislukt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Ariel »

Caroline van der Plas schreef:
Lees in de Telegraaf dat staatssecretaris Van den Burg op de koffie komt bij BBB. Zelf nog niks gehoord, maar bij BBB is iedereen welkom:

En inderdaad. Staatssecretaris Van den Burg wil gezellig bij Caroline op de koffie.
Na premier Rutte gaat ook staatssecretaris Van der Burg (Asiel) op de koffie bij BBB-leider Van der Plas. Hij wil haar spreken over de dwangwet, die zo veel vertraging heeft opgelopen dat de nieuwe Eerste Kamer, met een grote BBB-fractie, er waarschijnlijk over moet oordelen.

„Natuurlijk hou ik er rekening mee dat het wetsvoorstel door een nieuwe Eerste Kamer moet”, zegt Van der Burg. „En ik hou er ook rekening mee dat dat gaat gebeuren.”

’Ligt voor de hand’
Volgens de staatssecretaris is het dan ook logisch dat er met de partij van Van der Plas moet worden gesproken over het voorstel waarmee iedere gemeente kan worden gedwongen opvangplaatsen van asielzoekers te leveren. „Het ligt zeer voor de hand om met een partij die zo groot is te gaan praten als dat aan de orde is.”

Dat kan dan nog een flinke kluif worden voor Van der Burg, want van der Plas heeft eerder aangegeven de dwangwet niet te zullen steunen. Volgens de BBB-leider is het wetsvoorstel niet de oplossing. „Je kunt het niet als dwangmiddel inzetten bij gemeentes”, vertelde ze onlangs. „Je moet met ze in overleg treden.”

Het kabinet heeft na het vernietigende advies van de Raad van State weken nodig gehad om de dwangwet weer in de ministerraad te bespreken. Dat was volgens Van der Burg nodig omdat het om een belangrijk adviesorgaan gaat en omdat er nog voldoende steun moet zijn in beide Kamers. Rond het Binnenhof wordt nadrukkelijk de mogelijkheid genoemd dat het voorstel onaangepast door de ministerraad komt, omdat het advies niet bindend is.

Van der Burg heeft er alsnog vertrouwen in dat zijn wetsvoorstel het zal halen. „Ik ga ervan uit dat mijn voorstellen door de Tweede en Eerste Kamer komen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Mahalingam »

Wat is dat voor volk, die feministen van tegenwoordig?
Arthur van Amerongen
@DonArturito
Kijk de dames van @StemopeenVrouw
liegen dat het gedrukt staat. Caroline van der Plas, alias @lientje1967
, is zelfs niet een keer genoemd de afgelopen dagen, laat staan gefeliciteerd. Dat was bij de vorige verkiezingen wel anders, toen er vrouwen van hun persuasie wonnen.
Afbeelding
https://twitter.com/DonArturito/status/ ... -11%2Fmore
Stem op een Vrouw
@StemopeenVrouw
·
18 Mar
Replying to
@DonArturito
Van der Plas was dan ook geen lijsttrekker bij de Provinciale Staten of Waterschappen. We leggen het hier uit:
https://twitter.com/StemopeenVrouw/stat ... 8526314497
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52155
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Mahalingam »

Zihni Özdil

De storm is losgebroken. Maar wees waakzaam, Caroline

Columnist Zihni Özdil is verheugd over de monsterzege van BBB en Caroline van der Plas. Wel waarschuwt hij haar: wat doorgaat voor ‘links’ zal vanaf nu alles op alles zetten om karaktermoord te plegen.

Anderhalf jaar geleden scheef ik hier dat er een storm aan komt. Want Prinsjesdag 2021 was de allerlaatste kans voor de gevestigde politiek om de neoliberale destructie, waar ze allemaal – van PvdA tot en met VVD en CDA – enthousiast aan hebben bijgedragen, te herstellen.

Vindt u ‘destructie’ een zwaar woord? Wellicht is dat zo. Maar we leven in een land waar armoede weer is af te lezen aan iemands gebit. Hoe kun je alleen deze situatie al niet kwalificeren als een schandaal van jewelste, waar iedereen met een beetje nationaal eergevoel zich kapot voor zou moeten schamen?

De storm is nu


In 2021 was het al kristalhelder dat ook de middenklasse op het punt stond alle hoop te verliezen.

In plaats van een radicale en toegewijde ommezwaai, ging het kabinet op Prinsjesdag 2021 gewoon door op de aloude voet: lekker doorpruttelen, de boel een beetje managen, zonder visie, zonder hoger doel.

De storm die ik toen voorzag, is nu hier: een monsterzege voor BBB. Alle twaalf provincies gewonnen.

Nederland is nu officieel Caroline country.

BBB strijdt keihard voor herstel verzorgingsstaat

Wellicht vreemd om te lezen uit de pen van een linkse jongen: maar ik ben daar verheugd over. Want Caroline van der Plas is niet alleen authentiek en oprecht, maar haar sociaaleconomische programma is ook nog eens echt links.

Waar PvdA dan wel Groenlinks de sociale werkplaatsen hebben afgeschaft, een schuldenstelsel in het onderwijs hebben ingevoerd, de arbeidsmarkt hebben geflexibiliseerd, de zorg hebben vermarkt, de pensioenleeftijden hebben verhoogd enzovoorts, strijdt BBB keihard voor het herstel van de Nederlandse verzorgingsstaat.

Niet voor niets kwam ik in mijn gesprek met Caroline tot de conclusie dat zij de reïncarnatie van Joop den Uyl is.

Caroline zal de eerste vrouwelijke premier worden

Zoals EW-collega dr. Geerten Waling in een volstrekt originele column schreef: BBB is een verbeeldingspartij. De verbeelding van het ‘pure’ platteland slaat, ook in de Randstad, enorm aan bij de Nederlandse middenklasse, die al decennia niet meer vooruit komt.

Daar kan geen enkel door cynische marketeers bedachte neppe ‘linkse wolk’ tegenop.
https://www.ewmagazine.nl/nederland/opi ... ne-927735/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Ariel »

BBB-kiezers kunnen niet aanzien dat hun land aan bestuurlijke waanzin ten onder gaat

Rob Hoogland.

In den beginne was het slechts een klein sneeuwballetje, gekneed door Ronald Plasterk. Hij gooide er niet mee en peperde er ook niemand mee in, maar rolde het geduldig, al columns schrijvende, door de verse sneeuw. Uitgejouwd door alles wat angstaanjagend gezagsgetrouw was versaagde hij niet, totdat het een sneeuwbal van skippybalformaat werd en erkende collega-wetenschappers en -publicisten begonnen mee te duwen.

„Het stikstofprobleem is een politieke keuze”, zei deze gelouterde hoogleraar op de Vlaamse tv. „Europa zegt niks over stikstof. Dat hele stikstofprobleem hebben we onszelf aangedaan. Nederland en België kozen voor de stikstofdepositie als meetwaarde voor de kwaliteit van de natuur. Andere landen kozen ervoor om de lucht- of watervervuiling te meten. Daardoor is de norm in Duitsland duizendmaal hoger.”

Ik zie haar Belgische tafelgenoten nog zitten, daar in die studio.

Stil waren ze vooral, terwijl ze naar haar luisterden.

Héél stil.

Ideologisch
En zie wat er nu gebeurt: de sneeuwbal van ome Roon („Het gaat juist goed met de natuur”) is mede dankzij deze getuigenis van Louise Fresco zo groot geworden, dat-ie nauwelijks nog lijkt te kunnen worden tegengehouden nu hij met denderende vaart naar het dal van de Lage Landen rolt, die volledig zijn vastgelopen in hun eigen stikstofwetgeving.

Ik wijs erop dat Diederik Samsom, toen nog PvdA-Kamerlid, een van de twee architecten is (de andere was CDA’er Ger Koopmans). Ik wijs er ook op dat Dido tegenwoordig als Timmermans-fluisteraar fungeert en dat de chaos ten gevolge van wat hij aanrichtte compleet is: er vindt een slachting plaats in ons boerenbestand en de bouw ligt nagenoeg stil omdat veel te ideologisch geprogrammeerde computermodellen zeggen dat iedere benodigde vergunning tot een overschrijding van de stikstofnormen zou leiden.

En dat was dus allemaal niet nodig geweest wanneer bijvoorbeeld voor de strategie van onze oosterburen zou zijn gekozen. Dat gebeurde niet, met als logisch gevolg dat een recordaantal kiezers bij de Provinciale Statenverkiezen op de nieuwe BoerBurgerBeweging van Sweet Caroline stemde. Zij deden dat niet omdat zij oud en laagopgeleid zijn, zoals Maarten van Rossem schamperde, of domrechts, zoals anderen zo verschrikkelijk voorspelbaar hoonden, maar omdat zij het net als de nuchtere Caroline van der Plas niet kunnen aanzien dat hun land aan bestuurlijke waanzin ten onder gaat.

Verkiezingen
Is de sneeuwbal nog te stoppen?

Maak er een sneeuwpop met de kop van Diederik Samsom van en laat ’m zo snel mogelijk smelten, dacht ik zelf in eerste instantie, maar dat is wellicht weinig constructief.

De wanhopige werkgevers buigen in elk geval al voor ’m, zoals uit de opening van deze krant van vrijdag bleek. Volg de ideeën van de BBB, zeiden zij daarin feitelijk. Ik las dat als volgt: laat die bal alsjeblieft op het Binnenhof te pletter vallen en schrijf dan zo snel mogelijk nieuwe verkiezingen uit.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
vr mar 24, 2023 9:25 pm
„Het stikstofprobleem is een politieke keuze”, zei deze gelouterde hoogleraar op de Vlaamse tv. „Europa zegt niks over stikstof. Dat hele stikstofprobleem hebben we onszelf aangedaan. Nederland en België kozen ...
Niet héél België, alleen het Nederlandstalige deel. (Arnout Jaspers, Stikstoffuik)
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Ali Yas »

Mahalingam schreef:
do mar 23, 2023 10:27 pm
Zihni Özdil

Wellicht vreemd om te lezen uit de pen van een linkse jongen: maar ik ben daar verheugd over. Want Caroline van der Plas is niet alleen authentiek en oprecht, maar haar sociaaleconomische programma is ook nog eens echt links. . . . strijdt BBB keihard voor het herstel van de Nederlandse verzorgingsstaat.
Strijdt Carolline dan ook voor het sluiten van de grenzen voor klaplopers van elders? Anders raken we met die schreeuwlelijk van de regen in de drup.

Het laat overigens weer eens zien dat heel "rechts" Nederland met zijn keuze voor BBB ongelofelijk heeft zitten slapen. :cry:
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Ariel »

Ali Yas schreef:
za mar 25, 2023 10:34 am

Strijdt Carolline dan ook voor het sluiten van de grenzen voor klaplopers van elders? Anders raken we met die schreeuwlelijk van de regen in de drup.
Daar twijfel ik soms aan. Het staat wel in haar verkiezingsprogramma, maar soms stemt Lien met de coalitie mee wat betreft asielzoekers

Afbeelding

Haar excuus is dat ze asielzoekers niet in zee terug wil duwen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door mercator »

Ali Yas schreef:
za mar 25, 2023 10:30 am
Niet héél België, alleen het Nederlandstalige deel. (Arnout Jaspers, Stikstoffuik)
Dat klopt maar is grotendeels te verklaren door de geografische situatie. In Frans België is gewoon meer plaats en minder volk.
Ik vind die stikstofnorm onzinnig omdat het probleem gewoon voortkomt uit een verkeerde veeteeltmethode. Veel te veel beesten op te weinig plaats en dat in het compleet overbevolkte Vlaanderen. Een dierenwelzijn-norm zou heel wat beter zijn en dan zouden de boeren grandioos onvoldoende halen. Nu werpen ze zich op als een soort natuurbeschermers en onmisbaar voor de voedselvoorziening. Ik zou de cijfers wel s willen zien hoeveel varkensvlees, kippen etc. uitgevoerd worden en dus niks bijdragen aan ons voedsel. Anderzijds koop ik hier asperges uit Mexico etc.
Het ligt ook aan ons als consumenten. Als ik in een restaurant zie wat enorme hompen vlees er verslonden worden keert mijn maag haast om.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Ali Yas »

Ariel schreef:
za mar 25, 2023 12:12 pm
Haar excuus is dat ze asielzoekers niet in zee terug wil duwen.
Dat mens is knetter. Asielzoekers komen niet uit de zee.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: BBB. Boeren Burger Beweging

Bericht door Ali Yas »

mercator schreef:
za mar 25, 2023 3:03 pm
Een dierenwelzijn-norm zou heel wat beter zijn en dan zouden de boeren grandioos onvoldoende halen.
Prima, dan kunnen ze zich optrekken aan het niveau van boeren in Nederland. Onstaat er nog een gelijker speelveld ook. Ik zeg: doen!
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Plaats reactie