Kabinet zet mes in vissersvloot

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Ariel »

Alles moet kapot.
Kabinet zet mes in vissersvloot

Het mes gaat definitief in de Nederlandse vissersvloot. Het kabinet trekt honderden miljoenen uit voor sanering en aanpassing van visserijvaartuigen. Ook komt er een ’overbruggingsregeling’ voor vissers die vanwege de hoge brandstofprijzen in nood zijn gekomen.

Al maanden ligt het leeuwendeel van de Nederlandse vissers aan de wal. Uitvaren loont simpelweg niet vanwege de torenhoge gasolieprijzen. Terwijl omliggende landen hun zeemannen tegemoet kwamen met financiële steun, hield minister Henk Staghouwer (CU) maandenlang de boot af. Volgens de bewindsman is het kabinetsbeleid „dat er geen compensatie wordt verleend aan sectoren die te kampen hebben met de hoge prijzen van energie of brandstof als gevolg van de oorlog in Oekraïne.”

Vissers kloppen al maanden vergeefs aan bij de minister, onder andere omdat complete vissersfamilies in de problemen zijn gekomen en ook de verwerkende industrie stil is gevallen. Bovendien zijn er al flinke potten Europese steungelden die konden worden aangewend. Zo’n 130 dagen na de Russische invasie in Oekraïne komt Staghouwer over de brug. De minister zet naar eigen zeggen „vol in op aanpassing van de vissersvloot die kleiner, diverser en duurzamer moet worden.” Het kabinet trekt in totaal 444 miljoen uit voor sanering en innovaties om de „noodzakelijke transitie” te ondersteunen.

Brexit
De laatste jaren staat de visserijsector onder druk: de ruimte om te vissen wordt door de Brexit, een toename van windparken en meer beschermde natuurgebieden, veel kleiner. „Om tot een rendabele duurzame visserij te komen, moet een nieuwe koers uitgezet worden. Voor ondernemers die willen stoppen, komt er een saneringsregeling. Ondernemers die willen verduurzamen, krijgen hulp.” Voor het uitwerken van de plannen wil Staghouwer met vissers, bestuurlijke partners, ketenpartijen en banken „het komend jaar in gesprek.”

Het kabinet trekt zo’n 200 miljoen uit het klimaatfonds en zet zo’n 200 miljoen in vanuit het Brexit Adjustment Reseve (BAR). Er is 155 miljoen beschikbaar voor sanering, 33 miljoen voor de ’stilligregeling’ en 12 miljoen voor liquiditeitssteun. De saneringsregeling is bedoeld voor eigenaren van vissersvaartuigen die kunnen aantonen dat zij consequenties ervaren van de Brexit in de vorm van verlies van quotum en ligt ter goedkeuring bij de Europese Commissie.

Het kabinet heeft op verzoek van de Tweede Kamer ook besloten om een overbruggingsregeling uit te werken voor kotters in afwachting van de saneringsregeling. „Met name de kottervissers moet dit een beetje lucht geven in afwachting van duidelijkheid. Een Europese saneringsregeling is immers in de maak maar moet nog goedgekeurd worden door de Europese Commissie. Ik acht een koude sanering onwenselijk; een spoedige openstelling van deze regeling is van groot belang om een deel van de sector duidelijkheid te bieden”, aldus Staghouwer.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door King George »

Binnenkort dus ook Zimbabwiaanse toestanden in Nederland met honger en een waardeloze munt.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Ariel »

Ergernis binnen coalitie over handelen landbouwminister: ’Acute noodsituatie in visserij’

Opnieuw klinkt flinke ergernis binnen de coalitie van VVD, D66, CDA en CU over het zwabberende optreden van landbouwminister Henk Staghouwer (CU). Nadat hij eerder geen perspectief voor de landbouw kon geven rondom de stikstofaanpak, ergeren Kamerleden zich ook groen en geel aan de traagheid om de noodlijdende visserij- en tuinbouwsector te stutten. „Er werd mij gevraagd hoe ik de toekomst zie van de visserij. Het antwoord is: ik weet het niet”, zegt Staghouwer in het parlement. Tot ontsteltenis van partijen is hij ook terughoudend om bedrijven te steunen die in de problemen komen door de stijgende energieprijzen.

Staghouwer baarde woensdag in een Kamerdebat opzien door een rode zakdoek om zijn pols te dragen. De bewindsman kreeg die zakdoek, die veel boeren ook dragen, als ’symbool voor de aandacht van en voor de agrarische sector’, aldus Staghouwer. „Dit symbool roept niet op tot allerlei gedragingen die wij niet accepteren”, zei de landbouwminister over de uit de hand gelopen boerenprotesten.

Al snel richtte de Kamer de pijlen opnieuw op Staghouwer, nu maanden na de oorlog in Oekraïne nog geen hulp gekomen is voor vissers en tuinders. Een meerderheid van de Kamer riep Staghouwer eerder op om een tijdelijke ’overbruggingsregeling’ te maken, waardoor noodlijdende vissersbedrijven niet failliet gaan. Veel vissersboten liggen nu aan de kant doordat uitvaren simpelweg niet loont. Onduidelijk is nog wanneer de vissers een beroep kunnen doen op de steunregeling.

Acute noodsituatie
„Er is sprake van een acute noodsituatie in de visserij”, zei CU-Kamerlid Pieter Grinwis. De gehele kottersector dreigt volgens hem kopje onder te gaan, met het risico dat ’aanpalende sectoren’ worden meegesleurd. „Straks is de operatie geslaagd maar de patiënt overleden.” Grinwis vreest ’verwoestende gevolgen in onze vissersdorpen’. „Hele gemeenschappen leven om deze visserij heen.”

Staghouwer, een partijgenoot van Grinwis, zette vorige week zijn plannen op een rij om de visserijbranche ’toekomstbestendiger’ te maken. De komende jaren is meer dan 400 miljoen euro beschikbaar. Maar dat geld is vooral bedoeld om de sector te saneren en te verduurzamen. Het kabinet was niet van plan directe steun te geven om de gestegen brandstofprijzen op te vangen, maar lijkt daar nu in te schuiven. Of en hoe en wanneer zeemannen daar gebruik van kunnen maken, blijft eveneens vaag. „Als ze dit eerst nog maandenlang gaan onderzoeken, zijn veel bedrijven al langs de curator geweest”, moppert Pim Visser, belangenbehartiger van de vissers uit de Kop van Noord-Holland, vanaf de publieke tribune in de Tweede Kamer.

Perspectief
Naast Grinwis missen ook VVD’er Peter Valstar en CDA’er Derk Boswijk perspectief voor vissers op de kortere termijn. Zij luiden daarnaast de noodklok over de glastuinbouw, waar veel ondernemers zuchten onder de torenhoge gasprijzen. De sector is volgens Boswijk ’ontzettend belangrijk’ voor Nederland, ’niet alleen voor de voedselvoorziening maar ook voor de energietransitie’. D66 laat echter weten er niet veel voor te voelen om de sectoren te hulp te schieten, blijkt uit de bijdrage van Kamerlid Tjeerd de Groot. Vissers hebben zich volgens hem onvoldoende aangepast. „En nu gaan we met heel veel overheidsgeld schonere boten voor ze kopen. Worden dat een soort staatsboten?” Ook wil hij weten welke voorwaarden Staghouwer aan de brandstofsteun verbindt. :ohmy2:

De minister herhaalde met een overbruggingsregeling te komen waarop vissers een beroep kunnen doen, totdat het geld voor een structurele oplossing beschikbaar komt. Maar daar moet hij nog wel de hele zomer aan werken, verwacht hij. De minister zou het liefst ’vandaag een loket openen’, maar ’dat gaat op dit moment gewoon niet’. Ook de SGP is daar kwaad over. Kamerlid Chris Stoffer wil van Staghouwer weten waarom het Frankrijk in maart al gelukt is vissers een compensatie te geven van 35 cent per liter brandstof. „In dat land geldt een andere politieke werkelijkheid”, reageert Staghouwer.
D66 laat echter weten er niet veel voor te voelen om de sectoren te hulp te schieten, blijkt uit de bijdrage van Kamerlid Tjeerd de Groot.

Om met mevr Kaag te spreken....Wie zijn toch die mensen die D66 stemmen. :nietverstaan:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Ariel »

Wat zijn de Fransen enorme klootzakken. En de EU is niet veel beter. Ik vraag me af wat de Nederlandse regering hier aan gaat doen. En over de milieuactivisten wil ik het niet eens hebben. Want dan wordt ik echt beledigend.
’Dit is de zoveelste tegenslag voor de sector’

Woede om Franse aanval op onze zegenvissers: ’Nederlanders gepest’

Er dreigt opnieuw een zware dobber voor onze vissers. Frankrijk opent op gewiekste wijze én met succes de aanval op de Nederlandse en Belgische zegenvisserij. „Dit is de zoveelste tegenslag voor de sector”, reageert voorzitter Johan Nooitgedagt van de Nederlandse Vissersbond.

Al sinds jaar en dag mogen Nederlandse en Franse schepen dankzij het Europees gemeenschappelijk visserijbeleid in elkaars wateren vissen. Eens in de tien jaag buigt de Europese Unie zich over de uitzondering op de regel. Normaal gesproken levert dat geen spektakel op, maar nu grijpt een coalitie van Franse vissers en milieuactivisten dit moment aan om Nederlanders en Belgen letterlijk uit hun vaarwater te krijgen.

Met een nipte meerderheid van één stem heeft de Franse lobby in het Europees Parlement steun gekregen om expliciet Nederlanders en Belgen te verbieden om zegenvisserij of flyshootvisserij toe te passen in het Franse deel van het Kanaal. Dankzij deze vangstmethode op lekkernijen als makreel, kabeljauw en schol besparen de vissers brandstof. Dat is volgens de sector niet alleen goed voor het klimaat, maar met de torenhoge energieprijzen ook goed voor de portemonnee.

De Franse vissers mogen dankzij het gewiekste voorstel zelf wél op deze manier blijven vissen. Om de truc een groen tintje te geven, mogen de schepen alleen niet langer dan 24 meter zijn. Maar dat is voor de Franse visserijsector geen probleem, doorgaans zijn vooral de Nederlandse kotters groter.

’Blinde vlek’
„Zwaar discriminerend”, noemt SGP-Europarlementariër Bert-Jan Ruissen de Franse zege. „Het zure is dat de Franse vissers zelf wel mogen doorgaan, dat is zeer in strijd met de gedachte van het Europees gemeenschappelijk visserijbeleid. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd. De lidstaten kunnen dit nog blokkeren.”

CU-Europarlementariër Peter van Dalen zit straks aan tafel bij de onderhandelingen met de lidstaten: „Het Europees Parlement lijkt een blinde vlek te hebben voor onze vissers. Ik zal waar mogelijk die vlek wegwerken.”

Een coalitie van Franse vissers en milieuclub Bloom heeft eerder met succes de pulsvisserij om zeep geholpen. Pulsvissen, een Nederlandse duurzame vangstmethode met kleine elektronische schokjes, is sinds 2019 binnen de EU verboden. Bloom is nu ook betrokken bij de strijd tegen de Nederlandse flyshootvisserij. Volgens de activisten is de vangstmethode een uitvinding van de ’Nederlandse industrie’ en is het schadelijk voor zeebodem en biodiversiteit.

’Pesten’
„Dit is een duidelijk vervolg van Frankrijk om Nederlanders te pesten”, reageert voorzitter Johan Nooitgedagt van de Nederlandse Vissersbond woest. „Het is extra vervelend omdat veel pulsvissers zijn overgestapt naar flyshoot.”

Volgens Nooitgedagt zijn er circa 25 Nederlandse schepen die deze vangstmethode toepassen in het Kanaal. Hij spreekt van de zoveelste tegenslag voor de oer-Hollandse sector. „Eerst hadden we problemen door Brexit op het Kanaal, toen kwam er door corona een lagere verkoopopbrengst, gevolgd door hoge brandstofprijzen en meer windmolens op zee. En nu dit weer! Als het zo doorgaat houden we het niet droog en gaat het beroep van visser folklore worden.”

Het kabinet heeft onlangs besloten het mes te zetten in de Nederlandse vissersvloot. Er worden honderden miljoenen euro’s uitgetrokken voor sanering en aanpassing van visserijvaartuigen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Ariel »

En deze vissers zijn niet de enige die vertrekken. Het doet mij zeer. Nee, het maakt me woest. Wat een verlies voor Nederland, en voor onze economie. Deze vissers hebben altijd keurig belasting aan de Nederlandse staat betaald. Ze hebben dit land mede opgebouwd.

Zo jammer.
Katwijkse vissers verlaten Nederland met pijn in hun hart: ’We worden hier gewoon uitgekotst’

De maat is vol voor visser Nico van der Plas en zijn zoon Art-Jan uit Katwijk: ze gaan emigreren naar Noorwegen. De twee zijn helemaal klaar met het Nederlandse visserijbeleid. „We worden hier gewoon uitgekotst.”

„Dit is verschrikkelijk.” Nico (60) zucht. „We gaan met mijn vrouw en de vriendin van mijn zoon weg, maar moeten onze dochter van 23 achterlaten. Dat is een mes in ons hart. Mijn dochter heeft hier een baan in de psychologie die ze in Noorwegen niet zomaar zou kunnen krijgen omdat ze de taal niet machtig is. Mijn vrouw heeft al bijna haar hele leven een goede vriendin, ze zijn twee handen op een buik. Wat denk je dat die ervan vindt dat we gaan emigreren? Je hebt mensen die lollig voor een bed & breakfast gaan emigreren, voor ons is het bittere noodzaak.”

Want in de afgelopen jaren werd het Nico en Art-Jan (25) steeds moeilijker gemaakt om hun vak in de visserij uit te oefenen, zeggen ze. Door de Nederlandse stikstofregels hebben ze anderhalf jaar geleden geen WNB-vergunning (Wet Natuurbescherming) meer gekregen. „Onze kotters zouden met 300 pk te veel uitstoten”, zegt Nico. „Intussen komen er dan controleschepen van Rijkswaterstaat die tien keer zo sterk zijn en door hetzelfde gebied scheuren, net als marine- en koopvaardijschepen. Het is zo krom.”

„Zonder vergunning mogen we van de drie mijl binnen de kust waar de meeste tongen gevangen worden in 60 of 70 procent niet meer vissen”, vertelt Nico. „Daar red je het gewoon niet mee. Als we toch in die andere gebieden vissen, kunnen we zo een boete van 40.000 euro krijgen. We lopen hiermee 3 à 4 ton mis.” Art-Jan: „We hebben ook steeds gevraagd wat we konden doen om tóch een vergunning te krijgen, maar daar kregen we geen antwoord op.”

In hun schuur bij de zeehaven gebaart Nico hevig. „Kijk, hier ligt allemaal materiaal voor pulsvisserij. De aanschafkosten liepen in de 4,5 ton. Maar ja, dat mag inmiddels niet meer in de EU, omdat het ’schadelijk’ zou zijn. En dan horen wij van D66 dat wij op onze handen zouden zitten, daar kan ik zo kwaad om worden. Want wij hebben juist geïnnoveerd, zodat er minder bodemberoering en minder brandstofverbruik was.”

Elders in de schuur liggen meer dan honderd viskorven. „Die hebben we speciaal handgemaakt voor een windmolenpark in de Noordzee waar we krabben zouden kunnen vangen”, vertelt Nico. „Vanuit het Rijk werd ons voorgehouden dat er ruimte zou zijn en we zijn er daarom ongeveer vijf jaar mee bezig geweest. Maar uiteindelijk kreeg een ander het project, terwijl dat niet eens een beroepsvisser was. Dat heeft ons 2,5 ton gekost!” Vooral die windmolenparken, die het visgebied tegelijkertijd doen krimpen, stuiten de vissers tegen de borst.

’Thuis ruzie ik steeds vaker’
Het Nederlandse beleid doet de familie veel. „Thuis ruzie ik steeds vaker met mijn vrouw vanwege de onzekerheid”, verzucht Nico. „Wij en andere gezinnen slapen niet meer omdat we onze verdiensten zien verdwijnen en in de schulden kunnen komen. Het is gewoon niet leuk meer. Net als voor de boeren, waar al zelfmoorden gepleegd zijn. Ik vrees dat sommige vissers dat ook gaan doen.”

In Noorwegen zijn de regels daarentegen ’eerlijker’, stelt Art-Jan. „De regering wil echt voor de vissers strijden. Daar laten ze niet onbeperkt windmolenparken bouwen. Belangrijke gebieden voor vissers laten ze ongemoeid.” Nico: „Daar kan Nederland nog veel van leren. Van de politieke partijen is alleen Caroline van der Plas van BBB (geen familie, red.) voor ons in de bres gesprongen!”

Nico en Art-Jan zijn van plan om vanaf februari in Noorwegen te gaan starten. Ze hebben al een huis gevonden, op het eiland Selvær in het noorden. Daar hebben ze met een zakenpartner afgesproken dat ze de helft van diens bedrijf kunnen overnemen. Ze gaan daar vooral kabeljauwen, zeeduivel en heilbot vangen in onder meer de Lofoten (een eilandengroep in het noorden van Noorwegen). Een cursus Noors hebben ze nog niet gevolgd. Nico: „De taal die ze in het noorden van Noorwegen spreken, is anders. We willen het ter plekke leren.”

’Vissers geven nooit op’
Ondanks de stap zijn de twee strijdlustig. „Vissers geven nooit op”, zegt Nico. „Het is mijn droom om straks weer vis aan Nederland te verkopen. Dan kunnen we laten zien wat Nederland is kwijtgeraakt door ons te laten gaan. Ik heb een vieze smaak van dit land gekregen. Vanaf mijn zestiende heb ik me lam gewerkt en alle belasting keurig aan de Nederlandse staat betaald. Mijn opa is al met dit bedrijf begonnen. En nu mag ik als zestiger naar Noorwegen, bedankt Rutte! We worden gewoon door Nederland uitgekotst. Mijn botten hoeven hier niet meer begraven te worden. Ik wil Noor worden. En dan wil ik hier mijn zoon steunen, zodat we een mooie toekomst kunnen hebben.”

Art-Jan, die al als jongetje van twee meeging aan boord, hoopt in Noorwegen het bedrijf uiteindelijk te kunnen uitbreiden. „We hebben daar een schip van 12 meter gekocht, het zou fantastisch zijn als we uiteindelijk naar een schip van 24 meter zouden kunnen. Dan zijn we weer op het niveau wat we in Nederland hadden, op eigen kracht!”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Ariel »

Jayden van den Berg (12) is een weekje met vader Martijn op de Noordzee. Op de TX-36 leert hij niet alleen vis herkennen en vis sorteren, maar ook netten boeten en knopen leggen, naast plastic e.a. zee-afval ruimen. Big bags vol gaan naar de recycling.

Afbeelding

Afbeelding

Afval uit de Noordzee. Brokken van een windmolen. Wie weet hoeveel van die troep er op de bodem van de Noordzee ligt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52144
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Mahalingam »

Schip gebouwd in Turkije. Gaat vissen bij Groenland en omstreken.
Land aan in Bremen. Vaart onder Duitse vlag via Duitse dochteronderneming.
Nationaliteit bemannning (45)?
Afbeelding
Nieuwe trawler voor Parlevliet & Van der Plas. Schip vist op kabeljauw, koolvis, heilbot en ook op garnalen

Visserijmaatschappij Parlevliet & Van der Plas uit Katwijk laat een nieuwe trawler bouwen voor haar Duitse dochter.

Op de Turkse scheepswerf Tersan wordt momenteel hard gewerkt aan de BX 792 Jan Maria, een 88 meter lang vissersschip voor de vangst van ’witvis’ als kabeljauw, koolvis en heilbot en ook op garnalen. De thuishaven wordt Bremerhaven. In de stad is ook Nordbank Hochseefischerei GmbH gevestigd, de dochtermaatschappij van Parlevliet & Van der Plas.

Het schip vervangt de huidige ROS 786 Gerda Maria die op dit moment vist in de wateren ten oosten van Groenland. Deze hektrawler stamt van 1990 en heette toen de NC 106 Cuxhaven. De Gerda Maria wordt verkocht, al is volgens directeur Diek Parlevliet.

De vangsten van de Jan Maria worden (in sommige gevallen) gefileerd en daarna ingevroren aan boord. De capaciteit ligt rond de honderd ton per dag. Het schip heeft maximaal 45 bemanningsleden aan boord en gaat vissen in noordelijke wateren. De oplevering is volgens planning volgend jaar juli.
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20220727_76440473
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
wo jul 27, 2022 1:23 pm
Schip gebouwd in Turkije. Gaat vissen bij Groenland en omstreken.
Land aan in Bremen. Vaart onder Duitse vlag via Duitse dochteronderneming.
Nationaliteit bemannning (45)?
De bemanning bestaat volgens mij uit een paar Nederlanders, Schipper, Machinisten, en stuurmannen, wat Duitsers ( verplicht omdat hij onder de Duitse vlag vaart) , en de rest van de bemanning zullen Portugezen en Oostblokkers zijn.

Zo ziet de bemanning op al die grote visfabrieken er uit.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Ariel »

Voor de verandering hier wat positief nieuws over de Wieringer garnalenkotter WR 22. Die brachten vandaag Barry aan wal.

Afbeelding
Vissers brengen beeld ’Barry’ aan wal: ’Een onbeschrijflijk mooi gevoel’

Vissers van de Wieringer garnalenkotter WR 22 hebben donderdag onder grote belangstelling het door hen opgeviste, 17e-eeuwse beeld ’Barry’ veilig aan de wal gebracht. „Een onbeschrijflijk mooi gevoel.”

De kotter arriveerde donderdagochtend even na elf uur in de haven van Den Oever. De drie bemanningsleden werden verwelkomd door wethouder Lilian Peters van de gemeente Hollands Kroon. Over de toekomst van het zeldzame beeld vinden vanaf nu onderhandelingen plaats tussen de vissers en verschillende musea en conservatoren.

De wethouder heeft haar vakantie onderbroken voor deze, volgens haar, zeer belangrijke gebeurtenis. Ze richtte zich tot schipper Mike Bakker van de garnalenkotter: „Ik ben heel dankbaar dat jullie zo goed voor deze zeer belangwekkende vondst hebben gezorgd.”

Verlegen
Het was duidelijk te zien dat schipper Mike van de WR 22 verlegen was met de mediabelangstelling: „Ik hou zelf niet zo erg van drukte”, zei hij. Toch bleek hij steeds bereid om het beeld voor de fotografen en cameramensen uit de palingkuip – waarin de bemanning Barry met zeewater heeft weten te conserveren – te halen en ermee te poseren.

Minder moeite met alle belangstelling had visser Victor Ayal, die het beeld aantrof tussen de vis: „Wat een moment was dat maandagochtend. Ik was alles in de kuip een beetje aan het uitsorteren. De troep eruit halen. Opeens dacht ik: wat is dit? Wauw! De ogen van het beeld keken me recht aan. Ik heb de foto’s van Barry via Twitter verspreid met enkel de bedoeling te achterhalen waar het beeld vandaan komt. Dat er zo’n enorme storm van aandacht opstak, had ik nooit verwacht. Misschien had ik het dan wel niet gedaan.”

Kort na die tweet op maandag werd het ook Ayal duidelijk dat de vissers een, in historisch en maritiem opzicht, ongekend belangrijke vondst hadden gedaan: „Dat dringt nu ook wel tot me door als ik de belangstelling zo zie. Ik kan er nu ook wel van genieten. In twintig jaar visserij heb ik nooit zoiets spectaculairs meegemaakt. Dit is echt wel iets dat ik later aan mijn zoon ga vertellen.” Victor vindt het beeld zelf zowel mooi als eng: „Het is ook wel een beetje een beangstigende kop. Maar dat was ook de bedoeling in die tijd.”

’Geschiedenis in handen’
Gemeentelijk archeoloog Michiel Bartels mocht Barry als een van de eersten even vasthouden: „Een onbeschrijflijk mooi gevoel, dit is waarvoor je archeoloog wil worden. Letterlijk de geschiedenis vasthouden. Prachtig. Het beeld is nog gaver dan ik op de foto’s kon zien.”

Hij vervolgt: „Het belangrijkste is nu dat we Barry conserveren. Komt het nu in aanraking met lucht, dan rot het onder je handen weg. Er is eerst heel veel onderzoek nodig naar de herkomst en hoe we Barry kunnen behouden. Duidelijk lijkt wel dat Barry afkomstig is van een 17e-eeuws oorlogs- of koopvaardijschip. Misschien vinden we nog wel verfresten die meer duidelijk maken.”

Het beeld is eigenaar van de vissers die tijdens de vondst aan boord waren. Schipper Mike Bakker: „We hebben afgesproken dat het van ons drietjes is, alle bemanningsleden samen. Over de toekomst van Barry gaan we het gesprek met de deskundigen aan.”

Michiel Bartels beaamt: „Er zal onderhandeld moeten worden. Het mooiste zou zijn als de vissers bereid zijn het beeld te geven aan een museum of een andere erfgoedinstelling.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hallo Tokyo
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 06, 2012 10:49 am
Locatie: achter de duinen...

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Hallo Tokyo »

Vandaag wil het bestuurlijk ongedierte graag het beeld voor in een museum en morgen of overmorgen wordt het bestaan van de vissers net zo makkelijk door datzelfde bestuurlijk ongedierte onder hun voeten weggemaaid, van mij konden zij het bekijken met hun museum.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door King George »

Ze kunnen het beter verkopen voor de hoogste prijs. Want inderdaad, er zijn er die hun vissersschepen liever vandaag dan morgen alleen nog in een museum te zien zijn.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Ariel »

King George schreef:
do aug 04, 2022 5:33 pm
Ze kunnen het beter verkopen voor de hoogste prijs. Want inderdaad, er zijn er die hun vissersschepen liever vandaag dan morgen alleen nog in een museum te zien zijn.
Dat kan niet King. Als je saneert kan jij je kotter niet verkopen. Die moet naar de sloop. Net als deze twee mooie schepen. Deze schepen mogen nooit meer gebruikt worden bij sanering. Ook niet als plezierboot.

Afbeelding

Ze worden verkocht voor een oud ijzer prijs. Er is geen rederij die in deze tijd deze boten zonder visrechten wil kopen. Een eigenaar mag de boot leeg halen. Zoals alle elektronica en andere dure spullen aan boord. Maar ook daar hebben ze eigenlijk niets meer aan, want wie wil of kan die spullen nog kopen. :unhappy:

Bij mijn moeder op zolder en in de loods in IJmuiden heeft jaren lang veel van die spullen gelegen, en toen we de loods verkochten hebben we achteraf al die spullen weggegooid. Zo zonden. Hel veel netten, Elektronica zoals bijvoorbeeld navigatie, plotters , kompas.. Enz, enz. Heel duur spul.

Als men saneert dan krijgt men nog iets geld voor het bedrijf, maar het is maar een schijntje van wat zo'n schip waard is. Deze schepen zijn normaal gesproken een paar miljoen waard.

Ik geloof dat wij 5 ton van de regering kregen, en ongeveer 30.000 euro voor de ijzer prijs van het schip.

Wij hadden geluk dat wij de visrechten mochten houden, en die konden wij verhuren en later verkopen aan andere schepen, maar Urkers mogen de visrechten ( normaal gesproken meer dan een miljoen waard ) niet houden.

Het is om te huilen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Ariel »

Vissers woest na ’streek’ minister Staghouwer: ’Slikken of stikken-keuze’

Nederlandse vissers zijn laaiend op visserijminister Henk Staghouwer. De CU-bewindsman kondigde vorige maand aan dat het mes in de sector gaat en beloofde een goede saneringsregeling, maar nu blijkt dat die voor veel vissers ronduit slecht uitpakt: „Hij stelt de ondernemers voor een ’slikken of stikken’-keuze”, klinkt het in de sector.

Vissers spreken over ’de streek van Staghouwer’. De regeling is eind juli bekend gemaakt en de subsidie moet binnenkort worden aangevraagd. De zeemannen staan hierdoor ’met hun rug tegen de muur’, klinkt het. De vissers, die al kampen met enorme problemen door de Brexit, het inperken van vangstgebieden door windturbineparken, stikstofproblematiek en financiële verliezen door hoge brandstofprijzen, houden het hoofd niet meer boven water, waarschuwt Johan Nooitgedagt van de Nederlandse Vissersbond in een brandbrief namens de sector. Hij noemt het inleveren van vangstrechten ’kapitaalvernietiging’ en een doorkruising van al bestaande verduurzamingsplannen.

Huilende vissers
„Onze leden is toegezegd dat een toekomstperspectief voor een rendabele visserij zal worden geboden. Na jaren van opvolgende tegenslagen hadden zij hun hoop gevestigd op de saneringsregeling. Nu slaat deze voorwaarde in één klap het langverwachte toekomstperspectief op een duurzame en rendabele visserij weg. De afgelopen weken hebben wij vissers huilend aan ons bureau gehad. De wanhoop is toegeslagen”, staat in de brief over het weghalen van vangstrechten.

Op de verhandelbare vangstquota is het Nederlandse visserijbeheer sinds de jaren ’70 gestoeld. Juist dat systeem zorgde er voor dat succesvolle vissers hun bedrijf konden uitbreiden door vangstrechten te kopen van collega-vissers. Zo heeft de Nederlandse vloot zich decennia kunnen vernieuwen en innoveren en is tegelijk de omvang van de vloot al fors afgenomen.

Ontslagen in visafslagen
Dat het mes in de sector gaat heeft bovendien nog allerhande andere effecten. In vissersplaatsen, waar familiebedrijven al decennia leven van de zee, worden al ontslagen aangekondigd in visafslagen. In Den Helder zijn bijvoorbeeld vissorteerders de wacht aangezegd omdat een deel van de vloot ontmanteld wordt. Bij vissers zelf leeft ook onvrede over het uitblijven van financiële (brandstof)steun voor de kotters. In andere EU-landen hielpen visserijministers de zeemannen snel met dergelijke regelingen. Staghouwer beloofde vlak voor het reces ook met een regeling te komen, maar de exacte uitwerking is nog steeds niet geregeld, terwijl de aanvragen voor 1 september moeten worden ingediend.

Slikken of stikken
Pim Visser, die een groep vissers uit de Kop van Noord-Holland vertegenwoordigt, noemt het koppelen van de sanering aan vangstrechten een „ondoordacht en onfatsoenlijk besluit. Het bevestigt het beeld van een onbetrouwbare overheid.”

„Nu kiest de minister zonder enige onderbouwing van zijn beleidswijziging en zonder overleg met de betrokkenen voor een radicale sprong in het diepe. Onfatsoenlijk omdat de minister met deze benadering de visserij-ondernemers, die als het ware al knock-out op het canvas liggen, voor een ’slikken of stikken’ keuze stelt. Dit voelt als een trap na.”

Eeuwenoude traditie op de helling
Volgens de voormannen verkeert de Nederlandse Noordzeevisserij in ’doodsnood’. Visser: „De sinds de Russische inval in Oekraïne geëxplodeerde brandstofprijzen vormen voor veel kottervissers de laatste en definitieve tegenslag die hen noopt hun beroep, hun schip en hun bedrijf op te geven. Een eeuwenoude traditie van het oogsten uit een rijke Noordzee, een traditie die zoveel kleur en identiteit heeft gegeven aan ons land en aan onze maritieme traditie, zal daarmee voor een groot deel verdwijnen. En niemand die kan zeggen of en wat daarvoor terugkomt.”

’Andere manier verdelen’
Een woordvoerder van Staghouwer laat weten dat de minister ’begrijpt dat de voorwaarden bij de saneringsregeling vragen oproept’, zo zegt zij. Staghouwer wil daarom ’eind deze maand’ met de sector om tafel gaan zitten. „Het loslaten van de contingenten heeft wel een reden. Dat wat er aan vis gevangen mag worden, willen we straks op een andere manier verdelen. Nieuwe vissers kunnen makkelijker toetreden tot de visserij. En duurzame vissers willen we belonen met extra vangstrechten, want dat is uiteindelijk ook wat we met de regeling voor ogen hebben.”

Volgens de visserijsector is het een misvatting dat vangstrechten moeten worden ingenomen met het oog op de duurzaamheid. De visserijgemeenschappen hadden al duurzame innovatieplannen uitgewerkt, zegt Nooitgedagt. „Maar door het gratis moeten inleveren van vangstrechten zet Staghouwer hier nu juist een streep door.” Hij wil komende week al met Staghouwer om tafel. „Eind deze maand is te laat. Dan wordt het bijna onmogelijk om nog een oplossing te vinden. Dan is het argument van de minister, tja morgen is het 1 september, dus niets is meer mogelijk. Ondertussen hebben wij nu nog steeds niets van de minister gehoord.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Ariel »

Ik voel hun pijn.
Vissers radeloos door hoge prijzen gasolie en strenge regels: ’God, waar ben je nou?’

URK - De Nederlandse visserij heeft het moeilijk. Door de hoge brandstofprijzen en de strenge regelgeving zien veel vissers geen perspectief meer. „Ik lig ’s nachts te malen.”

Hij slaapt slecht, bekent Jan de Boer (50). „Om vijf uur word ik wakker en dan begin ik te malen. Dan ga ik er maar af en doe een bakkie.” De Boer is een visserman van Urk. Maar hoelang nog? „Met de huidige prijzen voor de gasolie is het, denk ik, voor 90 procent van de vloot voor de kerst einde verhaal. In landen om ons heen krijgen de vissers compensatie, wij niet.”

De UK-197 is de boomkorkotter van Jan en diens broer Meindert. „We varen met nog een broer, Freek, mijn zoon Cees, schoonzoon Cornelis en matroos Gerrit.” De vraag of het bedrijf van De Boer toekomst heeft, speelt al langer. Steeds strengere regelgeving, de uitdijende windmolenparken op zee – met als gevolg minder visgronden –, de voortdurende strijd met milieuactivisten, nauwelijks tot geen overheidssteun, gebrek aan personeel: veel vissers zien geen perspectief meer en laten zich uitkopen.

’Nachtmerrie’
Ook de UK-197 is aangemeld voor sanering. Onder voorbehoud, dat wel. De twijfel knaagt. „Mijn vader zei vanochtend nog: wat gaan we nou doen? Dan heb je, zoals wij, dertig jaar een bedrijf gehad en dat is het dan”, zegt Jan. Het doet hem zichtbaar pijn. „Soms vraag ik me af hoe we ooit in deze nachtmerrie terecht zijn gekomen.”

Ze varen van maandag tot vrijdag. Laatst keek hij op een vrijdagmiddag achterom; de vis was gelost, de boot schoongemaakt, de bemanning ging op huis aan. „Ik loop van de steiger af, alle jongens waren al weg en ik zie daar m’n schip liggen te glinsteren: schoon, netjes. Ach jongen, dan brandt mijn hart. Moet ik dit nou opgeven, waar ik mijn hele leven voor heb gegeven? We zeggen op Urk: als er een deur dichtgaat, gaat elders een raampje open. Maar ik zie geen raampjes meer.”

Extra wrang: de gesaneerde schepen gaan naar de sloop. „En van het geld dat we ervoor krijgen, mogen we geen andere initiatieven in de visserij ontplooien.” Vaak denkt hij, net als veel van zijn collega’s: de overheid wil domweg van die lastige vissers af, net als van de boeren. „Maar laat ze dat dan openlijk zeggen.”

Investeringen
Veel van wat de vissers de laatste jaren overkwam, voelde al zo onrechtvaardig. „Daar ligt voor vier ton aan investeringen”, zegt De Boer en hij wijst op de restanten van de pulstechnologie, die in de loods zijn opgeslagen. De jaren dat ze konden pulsvissen was een gouden tijd: lichtere vistuigen, minder slepen, veel minder brandstofverbruik. „Vanaf dag één ging het goed. ’Zo kunnen we honderd worden op zee’, zeiden mijn zoons.”

Maar de EU verbood de innovatieve technologie. De Boer, hoofdschuddend: „Alles weg, zomaar. En nu staan die spullen hier te rotten. Je stompt af door zo veel onrecht. Ik denk weleens: ik zal blij zijn als ik ervan af ben. Tegenwoordig lig ik in m’n kooi de toeren van de motor te tellen: oei, daar gaat-ie weer, al die dure brandstof. Wil ik dit nog? En wil ik dit mijn drie zoons aandoen? Maar ook bij hen zit het vissen in de genen. Ik vind het zo zonde voor die jongens.”

’Way of life’
Wat de bureaucraten in Den Haag en Brussel maar niet lijken te begrijpen, zegt Jan de Boer, er gaan door de saneringen hele gemeenschappen kapot. „Visserman zijn is a way of life.” Dat leven ziet er zo uit: op vrijdag varen de mannen terug naar de haven: naar IJmuiden, Den Helder, de Eemshaven (’Afhankelijk van waar we in de buurt zijn’) en ze rijden naar huis.

„Het weekend zijn we op Urk. Op zaterdag gaan we naar mijn schoonmoeder en m’n moeder en op zondag naar de kerk. Na de ochtendkerkdienst komen onze zes kinderen met aanhang op bezoek en na de avondkerkdienst eten we brood. Vanaf een uur of acht is iedereen weg en hoor je het suizen van de stilte. We wachten dan op twaalf uur, want klokslag middernacht stappen we in het busje en rijden naar de haven.”

Diezelfde nacht gaan de boten alweer de zee op. „Eerst komen we bij elkaar in de kombuis en lezen een stukje uit de Bijbel. Zo beginnen we de week. En dan stomen we een uur of twee, drie naar de visserij.”

’Hechte wereld’
Af en toe denkt hij ’zit ik niet te veel in die visserijbubbel?’ Maar die twijfel duurt nooit lang. „Dit is zo’n hechte wereld. Ik houd van onze tradities en daar wil ik niet van afwijken.” Niet dat het op zee nog zo vrij voelt als ooit. „Ze controleren nu behalve met inspectieboten ook met drones en vliegtuigen. Je wordt altijd geobserveerd.”

Op zee – in deze maanden vist de UK-197 vooral in de Duitse Bocht – zien ze de windmolenparken. „De eerste keer dat tegen ons werd geroepen ’u mag hier niet meer vissen’, dachten we: ’Dat zullen we nog weleens zien’ en ging de hele vloot er nog gewoon doorheen. De tweede week lag er een kustwachtboot, die bekeuringen uitdeelde. De derde week kwam er geen kotter meer in dat gebied. Nog een week later zie je daar een grote boot met onderdelen en drie maanden later staat er een windmolenpark. Zo gaat dat. Weg visgebied.”

Van die vloot van ooit veertig Urker boomkorkotters die visten in de Duitse Bocht, zijn er nog een stuk of vijf, zes over. Langzaam maar zeker komt er een einde aan de wereld van vissermannen als Jan de Boer. Soms twijfelt hij aan z’n geloof, bekent Jan. „’Waar ben je nou God?’, denk ik dan. Is dit een beproeving die wij moeten doorstaan? Hadden wij het te goed? Maar vooralsnog komt het antwoord niet.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Ariel »

Doodzonde dat windturbines onze vissers verdringen

Door RONALD PLASTERK

Een gedateerde reclameleuze is: ’Vlees mevrouw, u weet wel waarom!’ Gedateerd omdat de advertentie er voetstoots van uitgaat dat mevrouw de boodschappen doet, maar ook door de oproep vlees te kopen. De sector zal op allebei de punten nu voorzichtiger te werk gaan (hoewel nog steeds meer vrouwen dan mannen de dagelijkse hap koken, en veel mensen graag een ’goed stuk vlees’ hebben).

De afweging of je vlees wilt eten, is persoonlijk. Er zijn mensen die het principieel niet doen, meestal omdat ze niet willen dat het dier ervoor gedood wordt, soms ook omdat het beslag op de natuur minder is als je plantaardig eet. Er zijn ook mensen die bezwaar hebben tegen de bio-industrie, maar wel vlees eten van dieren die onder andere omstandigheden geleefd hebben (’scharrelvlees’). Er zijn mensen die alleen wild eten, omdat ze geen gehouden dieren willen eten. En er zijn veel mensen die minder vlees eten, bijvoorbeeld niet elke dag.

Een variant die mij heel logisch lijkt, en waar ik als ik de boodschappen doe altijd voor kies, is om te beginnen alles vers inkopen op de markt, wat een hoop scheelt in verpakken, opslaan en vervoeren. Bij de groentes kun je dan kijken wat de groenteboer die ochtend op de veiling heeft meegenomen. Het gaat dan vanzelf om groentes uit de buurt, bij ons bijvoorbeeld de Beemster, en groentes van het seizoen. Dat laatste scheelt enorm met het invliegen van verpakte groenten van de andere kant van de planeet, maar het is ook een leuk spelletje, want je steekt nog eens wat op.

Onlangs lagen op de Dappermarkt voor weinig geld grote rettichs, mierikswortels, die je vooral van de potjes kent. Met soms een advies van de groenteboer en anders Google, maak je er wat van.

Gerookte paling
Tip voor rettich als voorgerecht (zelf verzonnen na proeven): dun schillen, dunne plakjes met druppeltje soja erop, en dan klein stukje gerookte paling erop. Via Google is snel een groenterecept gevonden: de gesneden wortel vijf minuutjes koken en dan bakken samen met apart gefruite rode ui met teentje knoflook, wat olijfolie en kruiden.

Vervolgens is het dan ook logisch om verse noordzeevis te kopen. Het is 100% scharrelvlees, geen biologisch-dynamische boer kan wat betreft dierenwelzijn op tegen dieren die hun hele leven in vrijheid rondgezwommen hebben.

Voor wat het waard is (dat zullen mensen verschillend afwegen): vissen zijn geen zoogdieren. Zoals we, mag ik aannemen, geen apen eten omdat ze erg verwant zijn aan onszelf, zo zijn er ook ’mammaltariërs’: mensen die vinden dat we onze familieleden de zoogdieren niet eten, maar wel vis.

Gewervelden
Er zijn ook mensen die geen gewervelden eten, maar wel insecten. En ten slotte: vissen komen uit de enige vrije natuur in ons land; de Noordzee is niet door mensen aangelegd. En misschien ook nog: alle drukte over stikstof speelt bij verse zeevis geen rol. Kortom alles pleit voor vis eten.

Nu is er een tijd geweest dat mensen die zich geen of weinig vlees konden veroorloven omdat het te duur was, hun dierlijke eiwitten uit vis haalden. Die tijd is voorbij. Vis is ontzettend duur geworden. Het is inmiddels overheidsbeleid dat de Nederlandse visserij de nek wordt omgedraaid, de helft van de kotters gaat eruit. De brandstof is te duur, de zee wordt steeds meer bezet door windmolenparken, Franse vissers weten hun Nederlandse concurrenten de voet dwars te zetten, en de overheid ondersteunt de sector nauwelijks.

Een sector die generaties lang gezond, vers eten op het bord bracht stopt ermee, en nergens is een minister te vinden die zich nu eens even krachtig inzet voor de prachtige Nederlandse visserijsector. De Noordzee is inmiddels omgetoverd tot een industrieterrein waar met enorme bakken subsidie reusachtige windturbines worden neergezet, die de ruimte innemen waar voorheen de vis gevangen werd.

Er hangt nog steeds een ’groen’ imago aan windenergie, hoewel die turbines enorm veel beslag leggen op de vrije natuur, veel grondstoffen kosten, en straks weer allemaal vervangen moeten worden. Met twintig kerncentrales kunnen de windmolens die nu onze natuur verontreinigen verdwijnen, kan de schol, de tong en de wijting weer vrijelijk dartelen, kunnen de roofvogels weer veilig vliegen, en kan je voor een normaal bedrag een schol op je bord krijgen die de dag ervoor nog in de zee zwom.

Zeevaarders
De visserij is economie én het is erfgoed. Nederland was vanouds een land van zeevaarders. Zelf ben ik geboren in de Frankenslag-kliniek op Scheveningen, en in het kraambed naast mijn moeder lag mevrouw Taal – typisch Scheveningse naam – moeder van een Schevenings vissersgezin waar we nadien in mijn jeugd nog regelmatig op visite zijn gegaan. Het droogleggen van de Zuiderzee heeft natuurlijk veel veranderd voor Urk, Volendam en Spakenburg, maar ook daar behoort de visserij nog steeds tot een economisch belangrijke sector. Het is onbegrijpelijk en doodzonde dat Nederland zijn visserij zo laat verkommeren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door King George »

Wederom een puike collumn van Ronald Plasterk en o zo raak.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Ariel »

Een druppel op de gloeiende plaat. Vissers worden met deze fooi in het gezicht gespuugd. Geef de vissers de jaarlijkse subsidie uit de EU waar ook zij recht op hebben.
Steuntje in rug voor visserij: kabinet geeft 30.000 euro per visser

De noodlijdende visserij in Nederland krijgt in totaal 10 miljoen euro noodsteun van het kabinet. Vissers zitten al geruime tijd in zwaar weer, onder meer door torenhoge brandstofprijzen. In totaal kunnen vissers de komende drie jaar rekenen op – eenmalig – maximaal 30.000 euro per ondernemer.

Dat maakt landbouwminister Piet Adema (CU) dinsdagmiddag bekend. „Deze tegemoetkoming geeft ondernemers een steuntje in de rug”, zegt hij. „Ik ben me ervan bewust dat het bedrag niet kostendekkend is. Het moet dan ook worden gezien in samenhang met de financiële ondersteuning om de visserijvloot te verduurzamen.” Zo kunnen vissers subsidie krijgen om over te stappen op energiezuinige motoren.

De visserijsector heeft maandenlang moeten wachten op noodsteun. Pas na grote druk, onder meer vanuit de Tweede Kamer, komt er nu een steunregeling. Die regeling moet nog wel worden uitgewerkt: pas begin volgend jaar komt er meer informatie beschikbaar via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Sanering
Eerder trok het kabinet al ruim 400 miljoen euro uit voor de visserij om duurzamer te worden. Ook gaat er fors geld naar een saneringsregeling. De visserij kampt op alle fronten met tegenslag. Door het verbod op pulsvissen - vissen met elektrische schokjes in plaats van sleepnetten - twee jaar geleden is het gasolieverbruik van een kotter verdubbeld. Daarnaast krimpen de visgebieden door de Brexit, windmolens en natuurparken op zee.

Minister Adema erkent dat het zware tijden zijn voor de visserij. „Op dit moment zitten vele vissersfamilies in de moeilijke keuze of ze al dan niet deel gaan nemen aan de nog openstaande saneringsregeling”, schrijft hij in een brief aan de Kamer. „Ik besef goed dat dit zware en pijnlijke besluiten zijn met enorme impact.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Ariel »

Vissers over steun kabinet: ’Hart onder de riem, maar te weinig en te laat’

De brandstofcompensatie die het kabinet aan de Nederlandse vissers heeft toegezegd, is veel te laag en komt voor sommige vissers ook veel te laat. „Toch zijn wij blij dat het kabinet deze stap heeft gezet, want daar zag het eerst helemaal niet naar uit”, zegt Durk van Tuinen, bestuurslid van de Nederlandse Vissersbond.

Vissers die in de problemen komen vanwege de hoge brandstofprijzen, kunnen maximaal 30.000 euro krijgen over de komende drie jaar. Het kabinet trekt hiervoor 10 miljoen euro uit. Landbouwminister Piet Adema (CU) gaf dinsdagochtend zelf al aan dat deze regeling niet kostendekkend is. „Deze tegemoetkoming geeft ondernemers een steuntje in de rug.”

Ook de visserij zelf zegt dat zij met het bedrag helemaal niets kan. „Voor de kleine garnalenkotters helpt dit misschien iets, maar een grote kotter heeft nu al een tekort van 5000 tot 10.000 euro per week”, zegt Pim Visser, directeur van de visafslag in Den Helder en Den Oever.

„Dus dat bedrag is bij lange na niet toereikend. Toch verdient deze minister lof, want hiermee geeft het kabinet in ieder geval het signaal af dat het onze problemen onderkent. Het is een hart onder de riem.”

’Eerste stap’
Ook de Nederlandse Vissersbond vindt dat signaal belangrijk, maar ziet deze steun duidelijk ’als een eerste stap’. Bestuurslid Van Tuinen: „Brussel geeft toestemming voor een steun van drie ton en ondertussen zien we dat een land als Frankrijk met de compensatie al richting die drie ton beweegt. De achterstand van de Nederlandse vissers op de Franse vissers wordt zo wel heel groot. Maar laten we wel wezen. Het zag er in eerste instantie helemaal niet naar uit dat het kabinet een stap wilde zetten, dus daarom zie ik dit als een welkome stap.”

De visserij heeft maanden moeten wachten op noodsteun. Pas na grote druk vanuit de Tweede Kamer is het kabinet overstag gegaan. De regeling moet nog wel worden uitgewerkt.

Voor veel vissers komt het bedrag dan ook te laat, vreest Van Tuinen. „Het bedrag is nu aangekondigd en moet in het eerste kwartaal worden bekrachtigd. Voordat het op de rekening van de vissers staat, zijn we in het tweede kwartaal van 2023.”

’Werkloos’
Dat stelt ook visser Dirk Kraak, voorman van actie- en belangengroep Eendracht Maakt Kracht (EMK). „Het is mooi dat er eindelijk steun is, maar ik zie mijn vrienden nu al hun kotters slopen. En wat doen ze met de bemanning die werkloos thuiszit?”

Het kabinet heeft 155 miljoen euro uitgetrokken voor de saneringsregeling. Tot eind november kunnen vissers zich hiervoor aanmelden. Afgelopen maand waren al zestig van de 79 platviskotters die Nederland telt, aangemeld. Eerder trok het kabinet al ruim 400 miljoen euro uit om de visserij te verduurzamen.

„We mogen dadelijk niet meer met de boomkor vissen, we moeten zuiniger vissen én investeren in duurzaamheid. We moeten van alles. Maar als de visserman geen vet op de botten heeft, dan houdt het op”, zegt Kraak.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door King George »

Ariel schreef:
di nov 15, 2022 1:13 pm
Een druppel op de gloeiende plaat. Vissers worden met deze fooi in het gezicht gespuugd. Geef de vissers de jaarlijkse subsidie uit de EU waar ook zij recht op hebben.

Steuntje in rug voor visserij: kabinet geeft 30.000 euro per visser
Spoiler! :
De noodlijdende visserij in Nederland krijgt in totaal 10 miljoen euro noodsteun van het kabinet. Vissers zitten al geruime tijd in zwaar weer, onder meer door torenhoge brandstofprijzen. In totaal kunnen vissers de komende drie jaar rekenen op – eenmalig – maximaal 30.000 euro per ondernemer.

Dat maakt landbouwminister Piet Adema (CU) dinsdagmiddag bekend. „Deze tegemoetkoming geeft ondernemers een steuntje in de rug”, zegt hij. „Ik ben me ervan bewust dat het bedrag niet kostendekkend is. Het moet dan ook worden gezien in samenhang met de financiële ondersteuning om de visserijvloot te verduurzamen.” Zo kunnen vissers subsidie krijgen om over te stappen op energiezuinige motoren.

De visserijsector heeft maandenlang moeten wachten op noodsteun. Pas na grote druk, onder meer vanuit de Tweede Kamer, komt er nu een steunregeling. Die regeling moet nog wel worden uitgewerkt: pas begin volgend jaar komt er meer informatie beschikbaar via de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Sanering
Eerder trok het kabinet al ruim 400 miljoen euro uit voor de visserij om duurzamer te worden. Ook gaat er fors geld naar een saneringsregeling. De visserij kampt op alle fronten met tegenslag. Door het verbod op pulsvissen - vissen met elektrische schokjes in plaats van sleepnetten - twee jaar geleden is het gasolieverbruik van een kotter verdubbeld. Daarnaast krimpen de visgebieden door de Brexit, windmolens en natuurparken op zee.

Minister Adema erkent dat het zware tijden zijn voor de visserij. „Op dit moment zitten vele vissersfamilies in de moeilijke keuze of ze al dan niet deel gaan nemen aan de nog openstaande saneringsregeling”, schrijft hij in een brief aan de Kamer. „Ik besef goed dat dit zware en pijnlijke besluiten zijn met enorme impact.”
We betalen genoeg aan de EU, dus (hoe toepasselijk) BOTER BIJ DE VIS!!!

En ondertussen krijgen asielimmigranten die tot in lengte van generaties nooit voor ons land van meerwaarde zullen zijn, maar alleen maar een blok aan ons been een blanco cheque.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52144
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Mahalingam »

’Brandstofcompensatie voor vissers is te laag en komt te laat’

De brandstofcompensatie die het kabinet aan de Nederlandse vissers heeft toegezegd, is veel te laag en komt voor sommige vissers ook veel te laat. „Toch zijn wij blij dat het kabinet deze stap heeft gezet, want daar zag het eerst helemaal niet naar uit”, zegt Durk van Tuinen, bestuurslid van de Nederlandse Vissersbond.

Vissers die in de problemen komen vanwege de hoge brandstofprijzen, kunnen maximaal 30.000 euro krijgen over de komende drie jaar. Het kabinet trekt hiervoor 10 miljoen euro uit.

Landbouwminister Piet Adema (CU) gaf dinsdagochtend al aan dat deze regeling niet kostendekkend is. „Deze tegemoetkoming geeft ondernemers een steuntje in de rug.”

Ook de visserij zegt dat zij met het bedrag helemaal niets kan. „Voor de kleine garnalenkotters helpt dit misschien iets, maar een grote kotter heeft nu al een tekort van 5.000 tot 10.000 euro per week”, zegt Pim Visser, directeur van de visafslag in Den Helder en Den Oever.

„Dus dat bedrag is bij lange na niet toereikend. Toch verdient deze minister lof, want hiermee geeft het kabinet in ieder geval het signaal af dat het onze problemen onderkent. Het is een hart onder de riem.”

Achterstand

Ook de Nederlandse Vissersbond vindt dat signaal belangrijk, maar ziet deze steun duidelijk ’als een eerste stap’.

Bestuurslid Van Tuinen: „Brussel geeft toestemming voor een steun van drie ton en ondertussen zien we dat een land als Frankrijk met de compensatie al richting die drie ton beweegt. De achterstand van de Nederlandse vissers op de Franse vissers wordt zo wel heel groot. Maar laten we wel wezen. Het zag er in eerste instantie helemaal niet naar uit dat het kabinet een stap wilde zetten, dus daarom zie ik dit als een welkome stap.”

De visserij heeft maanden moeten wachten op noodsteun. Pas na grote druk vanuit de Tweede Kamer is het kabinet overstag gegaan. De regeling moet nog wel worden uitgewerkt.

Voor veel vissers komt het bedrag dan ook te laat, vreest Van Tuinen. „Het bedrag is nu aangekondigd en moet in het eerste kwartaal worden bekrachtigd. Voordat het op de rekening van de vissers staat, zijn we in het tweede kwartaal van 2023.”

Dat stelt ook visser Dirk Kraak, voorman van actie- en belangengroep Eendracht Maakt Kracht (EMK). „Het is mooi dat er eindelijk steun is, maar ik zie mijn vrienden nu al hun kotters slopen. En wat doen ze met de bemanning die werkloos thuiszit?”

Saneringsregeling


Het kabinet heeft 155 miljoen euro uitgetrokken voor de saneringsregeling. Tot eind november kunnen vissers zich hiervoor aanmelden. Afgelopen maand waren al zestig van de 79 platviskotters die Nederland telt, aangemeld. Eerder trok het kabinet al ruim 400 miljoen euro uit om de visserij te verduurzamen.

„We mogen dadelijk niet meer met de boomkor vissen, we moeten zuiniger vissen én investeren in duurzaamheid. We moeten van alles. Maar als de visserman geen vet op de botten heeft, dan houdt het op”, zegt Kraak.
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20221116_37241364
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Ariel »

Boze vissers ontvangen minister: ’450.000 euro geïnvesteerd, foetsie!’

Nederlandse vissers voelen zich in de steek gelaten door de overheid, ’maar al helemaal door de EU’. Die boodschap hebben tachtig gefrustreerde vissers voor de nieuwe minister van Landbouw Piet Adema (ChristenUnie). „Ze willen ons van het water af hebben.”

„Waarom komt de minister spreken in een pannenkoekenrestaurant? Dat geeft meteen het gevoel dat er geen serieus voorstel zal worden gedaan”, gromt een van de vissers die vrijdagavond naar het Scheveningse restaurant is gekomen voor een kennismaking met de kersverse minister.

’Ondergewaardeerde sector’
Adema noemt de visserij in zijn openingspraatje ’een ondergewaardeerde sector, eentje die bij de Nederlandse cultuur hoort’. „Er zijn enorme bedreigingen, terwijl jullie een heel belangrijk en duurzaam voedingsproduct leveren. Maar ik ben ook eerlijk: ik heb niet alle oplossingen.”

De frustratie zit heel diep bij de vissers, bijna allemaal mannen die familiebedrijven hebben in plaatsen als Den Helder en Urk. Velen hebben hun gezicht op onweer staan. De vragenstellers praten emotioneel over de staat van hun sector.

De Urker visser Dirk Bakker (30) is een van de velen in de zaal die zijn kotter al maanden heeft aangemeerd: „Door de verdubbeling van de brandstofkosten is het simpelweg niet rendabel meer om op tong te vissen.” De sector beleeft een rampzalig jaar, met tot september een geschat verlies van 20 miljoen euro.

30.000 euro
Eerder deze week kondigde minister Adema aan dat het kabinet 10 miljoen euro uittrekt om vissers te helpen die door de hoge brandstofprijzen in de problemen zitten. Een visser kan maximaal 30.000 euro over komende drie jaar ontvangen. Een snelle rekensom leert dat een grote kotter het daar maximaal een paar weken mee kan uitzingen.

Dat weet ook de minister: „Dit is voor sommigen slechts een druppel op de gloeiende plaat, maar ik wil vooral laten zien dat er geld is voor een toekomstbestendige visserij.”

Ook dat levert schamperende reacties uit het publiek op. „Van de Europese Unie mag een lidstaat tot 300.000 euro aan energiesteun verlenen aan vissers, maar daar kiest het Nederlandse kabinet dus niet voor. Waarom doet Frankrijk dat wel, maar wij niet? Daardoor komen we nog verder op achterstand.”

Vloot verdwijnt
Naast hoge brandstofprijzen kreeg de visserij de afgelopen jaren meer klappen. Door Brexit en door de bouw van windmolenparken neemt het gebied af dat de kotters kunnen gebruiken om te vissen. Het duurzame pulsvissen werd, onder hevige druk van de Fransen, door de Europese Unie verboden. En kustvissers, bijvoorbeeld op garnalen, lijken veel last te krijgen van de stikstofplannen van het kabinet.

Het gevolg is dat de Nederlandse vissersvloot grotendeels dreigt te verdwijnen. Onderzoekers van Wageningen University schatten dat 40 van de 75 grote kottervissers van tong en schol ermee moeten stoppen. Vissers die besluiten de handdoek in de ring te gooien, maken tot eind november aanspraak op een aanzienlijke vergoeding. Maar wie dat doet, verliest wel de rechten om te vissen.

„Ze willen ons van het water hebben”, denkt Bakker. „Ons familiebedrijf past zich al 15 jaar aan, steeds zijn er weer nieuwe regels en verboden. We hebben 450.000 euro geïnvesteerd in pulsvissen, foetsie. En ook nu willen we best meedenken en onze grote kotter te vervangen door een zuinigere boot. Maar wie geeft ons de garantie dat we dan over vijf jaar nog mogen varen? Niemand.”

’Geen toekomst’
„We hebben geen toekomstperspectief”, roept een van de vissers in de richting van de minister. „Nu zitten we hier nog met tachtig man. Volgend jaar zijn dat er misschien nog tien.”

Adema blijft rustig, ook als de gemoederen hoog oplopen. „Ik ga me voor jullie inzetten, dat kan ik beloven. Maar jullie moeten ook meehelpen. Door het verhaal van jullie sector beter te vertellen, wat ik dan weer kan doorgeven in Den Haag en in Europa.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Ariel »

Vissers hoog in emotie tijdens bezoek koning Willem-Alexander: ’Wij zijn geen lastige mensen, we willen door!’

Slecht nieuws voor de visserij lijkt maar niet op te houden. De sector krijgt voortdurend te maken met allerlei beperkingen en moet tegelijkertijd investeren om te innoveren. Veel vissers stoppen. Koning Willem-Alexander maakt zich zorgen en vroeg om een werkbezoek met minister Piet Adema (LNV) in het teken te stellen van de visserij.

Wat een ellende. Het is voor de vorst moeilijk om tot een andere conclusie te komen als hij donderdagmiddag in de stuurhut van de Jan Cornelis III bij Stellendam staat te praten met een groep zeemannen.

Een sanering van de visserij om duurzaamheidsredenen, het Europese verbod op pulsvissen, de stikstof-beperkingen, de Brexit, de windmolenparken waar niet meer gevist mag worden… er komt geen einde aan. En intussen mogen vissers die hun vervuilende schip laten slopen met subsidie, dat geld niet gebruiken voor een nieuw schip.

Emotie
De vissers die de koning spreekt zitten dan ook hoog in de emotie. Willem-Alexander wordt zelfs een paar keer onderbroken door een boze gespreksgenoot, iets wat niet vaak gebeurt. „Eerst moest de traditionele visserij worden aangepakt. Toen kwam de fossiele-brandstof reductie. Daarna mocht het pulsvissen niet meer.” De wanhoop is groot. En de koning komt er bijna niet tussen. „We moeten zoveel mogelijk vis vangen! Dat is gezond! En oer-Hollands!”, klinkt het.

De herinvoering van de pulsvisserij kunnen we hier nu niet regelen, zegt Willem-Alexander. Maar wat kan er wel? „Duidelijkheid geven”, meent een visser die zijn woorden voor de koning op zijn telefoonscherm heeft klaargezet. „Wij zijn geen lastige mensen, maar we willen door! We staan stil! Kom snel over de balk. Zeg dat we een schip ook met innovatiegelden mogen kopen zodat we dóór kunnen”, zegt hij tegen koning en minister.

Een vergelijking met de boeren dringt zich meerdere keren in de gesprekken op. Net als agrariërs kunnen vissers vanwege regelgeving en onduidelijkheid moeilijk een nieuwe start maken, laat staan dat de overheid hen een serieus perspectief kan bieden op de toekomst. De Tweede Kamer sprak vorige week ook al haar zorgen uit over de kaalslag in ’s lands visserij-sector.

Vicieuze cirkel
Het is welhaast een vicieuze cirkel. De overheid wil graag dat de sector verduurzaamt. Dus minder fossiele brandstoffen gebruiken, waardoor je bijvoorbeeld lichtere netten moet gebruiken. Maar die vangen weer minder vis. En dat betekent een mindere aanvoer, waardoor visafslagen dichtgaan, de werkgelegenheid afneemt en de vis nog duurder betaald wordt.

En de prijs van bijvoorbeeld tong is de afgelopen jaren al verdubbeld, constateert de koning. De consument vindt de prijs van vis al hoog. Is hij bereid om ook nog eens meer te betalen voor een duurzaam gevangen vis? Visser Hendrik Kramer schudt zijn hoofd. „Ik wil graag duurzaam vissen, maar het systeem is ingesteld op zoveel mogelijk vangen tegen de laagste prijs. Alleen door meer te vangen, kan een visser momenteel innoveren.”

Dan wil de koning toch even de knuppel in het hoenderhok gooien, zegt hij. Op een lezing werd hem laatst verteld dat de vissers op andere plekken zijn gaan werken en zo stiekem hun vangstgebied hebben vergroot. „We moeten wel”, antwoordt een van de vissers. „Want er staan overal windmolens!”

De minister kijkt naar de tijd. „Ik ga even door”, probeert hij, door naar de volgende gesprekspartner. Maar dan grijpt de koning in. Dit is te belangrijk, zegt hij. Hier mogen ze best wat tijd voor inruimen. Immers, twee derde van de Noordzee-vissers heeft zich gemeld voor een saneringsregeling en dus de sloop van hun schip.

Is het soms aantrekkelijker om helemaal met vissen te stoppen dan om een nieuw schip te kopen en op een duurzamer manier verder te gaan, vraagt de vorst zich af. Daar lijkt het wel op. Veel hangt af van de regelgeving, geven de vissers aan. Adema begrijpt de zorgen.

„Ik ben er over in gesprek met belasting-staatssecretaris Van Rij”, zegt de minister. „Of het lukt, weet ik niet. Maar we zijn het probleem in kaart aan het brengen. Ik kan geen toezegging doen namens hem. Maar het is te gek voor woorden. Ik ga ermee aan de slag.”

Koninklijke ongehoorzaamheid
De koning hoort het bedachtzaam aan. Het is goed om dit mee te kunnen nemen naar Den Haag, zegt hij, zodat andere mensen het erover kunnen hebben. Oftewel het kabinet. Elke dag met Piet Adema bellen! De vissers moeten lachen.

„Maar blijven jullie als koning en minister je er hard voor maken dat de visserij altijd zal blijven bestaan?”, vraagt de visser met de telefoon aan het regeringsduo. Vis zal er altijd blijven, weet de vorst. Het is volgens hem een belangrijk product in het dieet van de mensheid. Het zal wel moeten binnen de kaders van de wet- en regelgeving.

Maar soms keert het schip de wal, erkent de vorst. Lachend zegt hij te begrijpen dat de randen van de wet af en toe opgezocht worden. Een beetje koninklijke ongehoorzaamheid op zijn tijd moet kunnen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Ariel »

’Garnalenvisserij nek omgedraaid’

Het is werkelijk ongelofelijk dat minister Adema garnalenvissers verplicht om binnen negen maanden aan de stikstofnorm te voldoen, vindt Jan Pronk.

Dat verduurzamen van hun kotters met katalysatoren of nieuwe motoren is onhaalbaar en voor velen ook nog eens onbetaalbaar. Daarnaast hoeven veerboten, plezierjachten en containerschepen, van soms wel 400 meter lang, niet over de stikstofvergunning te beschikken. Deze containerschepen komen namelijk ook uit het buitenland en Nederland kan deze regels niet zomaar aan een niet Nederlands schip opleggen. De Nederlandse vissersvloot stoot in vergelijking met de rest van de scheepvaart een schijntje uit aan stikstof. Alle garnalenkottertjes bij elkaar zo’n 2% van wat zo’n enorm containerschip uitstoot en toch blijft minister Piet Adema bij zijn standpunt. Lachend draait deze minister een complete bedrijfstak de nek om en de milieuwinst is eigenlijk nul. Wij moeten echt anders gaan stemmen want deze idioterie heeft lang genoeg geduurd.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Kabinet begaat zoveelste blunder

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding

De waanzin regeert op het stuurloos ronddobberende lekke en uiteindelijk zinkende schip 'M.R. NEDERLAND'. De Tijdgeest is rijp voor idioten en zwakzinnigen met mandaat vanuit de Nederlandse op het fascisme afgestemde dictatuur onder de titel:

"WEG MET ONS!"
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kabinet zet mes in vissersvloot

Bericht door Ariel »

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie