RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Boudewijn Atsma

RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door Boudewijn Atsma »

De Rabo-bank geeft eindelijk toe een foute, om niet te zeggen een perverse, rol te hebben gespeeld in het bevorderen van een vervuilende landbouw. Het is een begin, zullen we maar zeggen.

https://www.trouw.nl/es-baa2d917
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door Ariel »

"Perverse rol" Hemeltje lief. :scratch: Hoe verzin je het. Die bank deed waar hij voor diende. Geldverstrekker aan Nederlandse boeren. De boerenleenbank.
Rabobank is ontstaan uit kleine kredietverenigingen, opgericht door boeren en tuinders. De coöperatieve mentaliteit van deze agrariërs vormt nog altijd de rode draad in onze 125 jaar lange geschiedenis.
Ik zal weer in de pen moeten klimmen of ik ga weer bellen, of misschien zelf wel een afspraak maken bij de Rabo bank, en ze te vragen of ze knetter gek geworden zijn, door in de media een soort van spijt te betuigen.
Rabobank, de belangrijkste geldverstrekker voor Nederlandse boeren, kijkt "met gemengde gevoelens" terug op de rol van de bank in de stikstofcrisis. Dat zegt Rabobank vrijdag tegen dagblad Trouw. Mede door het geld van de bank was er sprake van jarenlange schaalvergroting in de veehouderij. Juist die intensieve veehouderij speelt nu een grote rol in de stikstofcrisis.
Dit gaat ze klanten kosten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door Ariel »

Wat krijgen we nu...Rabobank ontkent spijtbetuiging voor stikstofcrisis '

Maar helaas achter de betaalmuur. https://fd.nl/samenleving/1446055/rabob ... g2caYGKPWn
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ariel schreef:
vr jul 22, 2022 11:32 am
"Perverse rol" Hemeltje lief. :scratch: Hoe verzin je het. Die bank deed waar hij voor diende. Geldverstrekker aan Nederlandse boeren. De boerenleenbank.
In die logica doet een drugsdealer ook waar hij voor dient: drugs leveren aan verslaafden.
Mahalingam
Berichten: 52306
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door Mahalingam »

Heel veel mensen zijn verslaafd aan het wonen in een huis. Ze kunnen niet zonder. En om dat te kunnen blijven doen (dat wonen) lenen ze geld bij de bank. Die noemen dat 'een hypotheek'.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Boudewijn Atsma

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door Boudewijn Atsma »

Mahalingam schreef:
vr jul 22, 2022 3:23 pm
Heel veel mensen zijn verslaafd aan het wonen in een huis. Ze kunnen niet zonder. En om dat te kunnen blijven doen (dat wonen) lenen ze geld bij de bank. Die noemen dat 'een hypotheek'.
Tegen wonen is geen bezwaar, geld lenen voor vervuilende activiteiten is andere koek. Dat is wat de RABO-bank deed en daar hebben ze nu spijt van.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door mercator »

Boudewijn Atsma schreef:
vr jul 22, 2022 11:15 am
De Rabo-bank geeft eindelijk toe een foute, om niet te zeggen een perverse, rol te hebben gespeeld in het bevorderen van een vervuilende landbouw. Het is een begin, zullen we maar zeggen.
Achteraf spijt betuigen is totaal zinloos. Dat heb je nu overal met spijt betuigen voor de kolonisatie ook. Het waren andere tijden en daarmee uit.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Boudewijn Atsma

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door Boudewijn Atsma »

mercator schreef:
vr jul 22, 2022 7:38 pm
Boudewijn Atsma schreef:
vr jul 22, 2022 11:15 am
De Rabo-bank geeft eindelijk toe een foute, om niet te zeggen een perverse, rol te hebben gespeeld in het bevorderen van een vervuilende landbouw. Het is een begin, zullen we maar zeggen.
Achteraf spijt betuigen is totaal zinloos. Dat heb je nu overal met spijt betuigen voor de kolonisatie ook. Het waren andere tijden en daarmee uit.
Mogelijk is de spijtbetuiging een eerste stap naar het kwijtschelden van schulden voor boeren die willen stoppen en het gericht financieel ondersteunen van boeren die natuurvriendelijk willen boeren.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door xplosive »

De Rabobank heeft helaas inderdaad altijd meegewerkt aan een nogal in het oog springende criminele activiteit : veeteelt. Veeteelt is erg schadelijk voor mensen.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89874
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door Ariel »

xplosive schreef:
za jul 23, 2022 8:30 am
De Rabobank heeft helaas inderdaad altijd meegewerkt aan een nogal in het oog springende criminele activiteit : veeteelt. Veeteelt is erg schadelijk voor mensen.
Dat is jouw, als veganist, en Boudewijn's opinie xplosive. Dat mag, maar het is geen wet van Meden en Perzen.
Veel andere mensen denken daar weer anders over. Ik vind het eten van koeien en varkens zielig, ik zie ze liever vrolijk in de wei staan, maar ik zie niet in dat veeteelt schadelijk voor mensen is.

En de Rabo bank die nu deel uit maakt van The World Economic Forum ( wist je dat? ) zingt nu een ander liedje dan vroeger. De Rabo bank deed eerder waarvoor het door de boeren is opgericht . Geld lenen aan boeren en burgers . Niks mis mee.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door mercator »

Boudewijn Atsma schreef:
vr jul 22, 2022 8:08 pm
Mogelijk is de spijtbetuiging een eerste stap naar het kwijtschelden van schulden voor boeren die willen stoppen en het gericht financieel ondersteunen van boeren die natuurvriendelijk willen boeren.
Dan kan je het stadium van spijt betuigen gewoon overslaan want daar koopt de boer niks voor. Het is ook geen kwestie van alleen de boer en de bank, het is ook de consument zelf die het signaal moet geven dat er verandering nodig is. Als ik al dat vlees zie liggen in de supermarkt keert mijn maag haast om, zeker als ik weet dat een groot gedeelte ervan niet eens verkocht wordt en weggegooid wordt. En nee, ik ben geen fanatieke vegetariër .
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Boudewijn Atsma

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door Boudewijn Atsma »

mercator schreef:
za jul 23, 2022 11:32 am

Dan kan je het stadium van spijt betuigen gewoon overslaan want daar koopt de boer niks voor. Het is ook geen kwestie van alleen de boer en de bank, het is ook de consument zelf die het signaal moet geven dat er verandering nodig is. Als ik al dat vlees zie liggen in de supermarkt keert mijn maag haast om, zeker als ik weet dat een groot gedeelte ervan niet eens verkocht wordt en weggegooid wordt. En nee, ik ben geen fanatieke vegetariër .

Eens, ik ben ook geen fanatieke vegetariër maar de prijzen van vlees in de supermarkten zijn krankzinnig laag en kunnen alleen ten koste van onnoemelijk dierenleed en een waanzinnige schaalvergroting worden geproduceerd.
Dat systeem is doodziek.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door mercator »

Boudewijn Atsma schreef:
za jul 23, 2022 11:44 am
de prijzen van vlees in de supermarkten zijn krankzinnig laag en kunnen alleen ten koste van onnoemelijk dierenleed en een waanzinnige schaalvergroting worden geproduceerd.
Helemaal mee eens. Het zou me niet verbazen dat de moderne consument meer uitgeeft aan zijn smartphone dan aan voeding. Nu wordt er geweeklaagd dat de boodschappen in de supermarkt zo duur worden. Als je het relatief zou vergelijken met pakweg 50 jaar geleden zijn die nog spotgoedkoop.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door xplosive »

 
Ariel schreef:
za jul 23, 2022 10:45 am
ik zie niet in dat veeteelt schadelijk voor mensen is
 
Waarom is veeteelt schadelijk voor mensen?
 
Om (onder meer) de volgende redenen :
 
1. Schade aan de gezondheid van mensen door onder meer :
    a. zoönosen (bijvoorbeeld Q-koorts)
    b. fijnstof, endotoxines en ammoniak (verminderde longfunctie, meer longontstekingen en luchtweginfecties)
2. Ondervonden hinder door stank
3. Ontbossing voor veevoer, waardoor :
    a. toename erosie, met daardoor veroorzaakte natuurrampen
    b. verminderde buffer voor neerslag
    c. verminderde biodiversiteit
    d. capaciteit van (potentieel) natuurlijke medicamenten neemt af
    e. verminderde productie van zuurstof door bomen op het land
4. Verspilling van landbouwgrond
5. Inefficiënte voedselproductie, met als gevolg :
    a. voedselvoorziening voor mensen komt in het gedrang
    b. hongersnood
6. Verontreiniging van het (grond)water
7. Groot aandeel in de productie van broeikasgassen, waardoor :
    a. verzuring van oceanen
    b. verminderde productie van zuurstof in oceanen door fytoplankton
    c. verlies van biodiversiteit in oceanen

Zie :
 
Veehouderij en gezondheid
Kunnen we met onze landbouwgrond de klimaatstrijd winnen?
Waterbedrijven slaan alarm: mest bedreigt drinkwaterwinning
Europese landbouw voedt vooral vee en auto’s in plaats van mensen
De impact van de veehouderij op honger in de wereld
Verspilling grondstoffen
Nederland verantwoordelijk voor ontbossing door grote veesector
Wat is eigenlijk het effect van ontbossing?
Oceaanverzuring
 
 
 
Dus ja, veeteelt is in talrijke opzichten schadelijk voor mensen en is daarom asociaal en crimineel en in het licht van moderne mogelijkheden voor mensen om zich goed te voeden volstrekt onnodig.
 
 
Laatst gewijzigd door xplosive op zo jul 24, 2022 10:47 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Hallo Tokyo
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 06, 2012 10:49 am
Locatie: achter de duinen...

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door Hallo Tokyo »

Bijzonder dat de mens na duizenden jaren vlees consumeren nog niet is uitgestorven als het allemaal zo schadelijk zou zijn, ik vermoed dat mensen die dit beweren veelal vegetariër zijn, zo niet in alle gevallen. En crimineel ook nog, welnu dit herinnert mij om de BBQ vandaag aan te steken, dan maar crimineel en schadelijk bezig zijn.

:*)
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door xplosive »

Hallo Tokyo schreef:
zo jul 24, 2022 10:44 am
Bijzonder dat de mens na duizenden jaren vlees consumeren nog niet is uitgestorven als het allemaal zo schadelijk zou zijn
Je snapt toch zelf ook wel dat dat grote onzin is, aangezien er in al die duizenden jaren niet zo'n overbevolking was als nu en de totale hoeveelheid vee in de wereld minstens 2 keer zoveel weegt als de totale mensheid, waardoor die overbevolking door veeteelt nog eens vele malen verergerd wordt. De schaalgrootte van nu maakt de problemen groot en uiteraard veel groter dan in al die duizenden jaren die achter ons liggen.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Boudewijn Atsma

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door Boudewijn Atsma »

xplosive schreef:
zo jul 24, 2022 10:51 am

Je snapt toch zelf ook wel dat dat grote onzin is, aangezien er in al die duizenden jaren niet zo'n overbevolking was als nu en de totale hoeveelheid vee in de wereld minstens 2 keer zoveel weegt als de totale mensheid, waardoor die overbevolking door veeteelt nog eens vele malen verergerd wordt. De schaalgrootte van nu maakt de problemen groot en uiteraard veel groter dan in al die duizenden jaren die achter ons liggen.
De mens is een omnivoor, dus kan ook leven van vlees. Maar dat is inderdaad het punt niet.
Boudewijn Atsma

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door Boudewijn Atsma »

Hallo Tokyo schreef:
zo jul 24, 2022 10:44 am
dit herinnert mij om de BBQ vandaag aan te steken, dan maar crimineel en schadelijk bezig zijn.

:*)
Wees je voorzichtig met het aansteken? Een ongelukje zit in een klein hoekje.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door xplosive »

 
Hallo Tokyo schreef:
zo jul 24, 2022 10:44 am
dit herinnert mij om de BBQ vandaag aan te steken
 
Ik mag hopen dat dit een gasbarbecue is en de buren niet door stankgolven worden belaagd. Als je wilt kun je trouwens met uitsluitend plantaardig voedsel barbecueën.
 
Op de prairie in de VS zijn er geen buren dichtbij. In het dichtbevolkte Nederland daarentegen .....
 
Laatst gewijzigd door xplosive op zo jul 24, 2022 11:14 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Hallo Tokyo
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 06, 2012 10:49 am
Locatie: achter de duinen...

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door Hallo Tokyo »

xplosive schreef:
zo jul 24, 2022 10:51 am
Hallo Tokyo schreef:
zo jul 24, 2022 10:44 am
Bijzonder dat de mens na duizenden jaren vlees consumeren nog niet is uitgestorven als het allemaal zo schadelijk zou zijn
Je snapt toch zelf ook wel dat dat grote onzin is, aangezien er in al die duizenden jaren niet zo'n overbevolking was als nu en de totale hoeveelheid vee in de wereld minstens 2 keer zoveel weegt als de totale mensheid, waardoor die overbevolking door veeteelt nog eens vele malen verergerd wordt. De schaalgrootte van nu maakt de problemen groot en uiteraard veel groter dan in al die duizenden jaren die achter ons liggen.
Als overbevolking het probleem is, en dat is idd een probleem, moet je daar iets aan doen, bijvoorbeeld snijden in aantallen in plekken die toch niets toevoegen aan het aardse belang, ik kan wel een paar voorbeelden noemen, maar die worden als taboe bestempelt.

En nee ik heb geen gas bbq, er gaat bij mij gewoon hardhout op of houtskool/briketten, en de buren bekijken het maar, dat boeit mij totaal niet.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door xplosive »

 
Hallo Tokyo schreef:
zo jul 24, 2022 11:09 am
Als overbevolking het probleem is, en dat is idd een probleem, moet je daar iets aan doen
 
Uiteraard. Maar het terugdringen van veeteelt kan sneller en heeft sneller resultaat.
 
Hallo Tokyo schreef:
zo jul 24, 2022 11:09 am
En nee ik heb geen gas bbq, er gaat bij mij gewoon hardhout op of houtskool/briketten, en de buren bekijken het maar, dat boeit mij totaal niet.
 
Dat zegt iets over je mentaliteit.
 
Beter nog : helemaal geen BBQ. Maar ik besef wel dat eenmaal ingesloten gewoontes er bij gewoontedieren en kuddedieren lastig uit te rammen zijn. Het zij zo.
 
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door mercator »

Boudewijn Atsma schreef:
zo jul 24, 2022 10:56 am
Wees je voorzichtig met het aansteken? Een ongelukje zit in een klein hoekje.
Het is zoals met vuurwerk op oudjaar en carbid schieten. Iedereen weet dat het gevaarlijk is en toch lopen de ziekenhuizen dan vol met lui zonder handen of een verkoold gezicht. Alleen is de tijdsduur van het zichzelf in brand steken ipv één dag een hele zomer. Een klassieker is het vuur wat aanwakkeren met brandalcohol .Ik vind het ook raar dat als er één salmonella bacterietje ergens in een voedselproduct gevonden wordt heel de fabriek dicht moet maar al dat BBQ vlees dat in de zon ligt te rotten voor het gebakken wordt is onschuldig volksvermaak.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Hallo Tokyo
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 06, 2012 10:49 am
Locatie: achter de duinen...

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door Hallo Tokyo »

Overigens heb ik geen directe buren, dus waarom zou ik daar rekening mee dienen te houden, en had ik hen wel dan nog niet, ik maak toch zeker zelf uit hou ik mijn eten verhit binnen redelijke manieren, en een bbq is dit, ben jij eigenlijk vegetariër gezien je fanatieke tegenwerpingen, dat verklaart veel?
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door xplosive »

 
Hallo Tokyo schreef:
zo jul 24, 2022 11:25 am
Overigens heb ik geen directe buren
 
Dat scheelt, maar ook enkele tientallen meters verderop kun je er nog hinder van ondervinden.
 
Hallo Tokyo schreef:
zo jul 24, 2022 11:25 am
en had ik hen wel dan nog niet
 
Tsja, als het welzijn van je medemensen je niet interesseert .....
 
Hallo Tokyo schreef:
zo jul 24, 2022 11:25 am
ik maak toch zeker zelf uit hoe ik mijn eten verhit binnen redelijke manieren, en een bbq is dit
 
Redelijk in zoverre dat geen wet jou dit verbiedt, maar sociaal is anders.
 
Hallo Tokyo schreef:
zo jul 24, 2022 11:25 am
ben jij eigenlijk vegetariër gezien je fanatieke tegenwerpingen, dat verklaart veel?
 
Ik ben nu ongeveer 35 jaar veganist. Wegens in mijn beleving weloverwogen overwegingen. Slechts vegetariër zijn raakt steeds meer uit de mode. Het ledental van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme is dat van de Vegetariërsbond al jarenlang ruimschoots gepasseerd.
 
35 jaar geleden was 0,2% van de bevolking veganist in Nederland. Nu is inmiddels 2% van de bevolking veganist in Nederland. In Israël is inmiddels 5% van de bevolking veganist. In Nederland zijn we dus in vergelijking met Israël in dat opzicht achterlijk en lopen we achterop. Hoog tijd dat daar snel verandering in komt.
 


 
Laatst gewijzigd door xplosive op zo jul 24, 2022 11:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Hallo Tokyo
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 06, 2012 10:49 am
Locatie: achter de duinen...

Re: RABO-bank betuigt spijt over rol in stikstofcrisis

Bericht door Hallo Tokyo »

Ik ben nu ongeveer 35 jaar veganist. Wegens in mijn beleving weloverwogen overwegingen.
Dat is jouw terechte keuze, ik snap alleen die 'zendingsdrang' van mensen zoals jij niet om mij als fanatieke vlees/vis eter te wijzen op de nadelen ervan, ik wijs jullie er toch ook niet op dat planten ook leven?

Laat iedereen in zijn waarde.
Plaats reactie