Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door Ariel »

COA ziet af van aanmeldcentrum voor asielzoekers in Bant

In Bant komt geen aanmeldcentrum voor asielzoekers. Het COA, dat over de opvang gaat, heeft z’n verzoek daartoe ingetrokken. Reden is volgens het COA dat het ’te weinig draagvlak’ heeft ondervonden voor het aanmeldcentrum.

Daarmee is de komst van driehonmderd extra asielzoekers naar de gemeente Noordoostpolder van de baan. Dat wil zeggen: voorlopig. Het COA houdt immers de grond die het van een boer heeft gekocht. „We blijven in gesprek met de gemeente over wat er nog wél mogelijk is”, zegt een woordvoerder van het COA.

Afgelopen weken hebben zowel het COA als staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) gesprekken gevoerd met omwonenden, met gemeenteraadsleden en dorpsraden van Bant, Luttelgeest en Kuinre. „Daaruit is gebleken dat er te weinig draagvlak is voor een aanmeldcentrum”, zegt een COA-woordvoerder.

Wat daarbij ook meespeelt, is dat gemeente Noordoostpolder, waar Bant onder valt, al veel asielzoekers opvangt. In Luttelgeest, pal naast de plek waar het COA het aanmeldcentrum had voorzien, staat al 35 jaar een asielzoekerscentrum. Momenteel worden daar duizend asielzoekers opgevangen. De gemeente had na de vorige immigratiepiek in 2015 de bewoners beloofd dat het bij die duizend zou blijven. Van der Burg, die vorige week nog een inloopavond voor bewoners bezocht, zei dat het kabinet theoretisch gezien de mogelijkheid heeft het aanmeldcentrum door te drukken. Toch liet hij al doorschemeren dat hij het niet op de spits wilde drijven. „Ik heb geen belang bij een conflict.”

’Super!’
Hillie de Jong, die als buurtbewoners het protest leidde tegen het aanmeldcentrum, kan nauwelijks geloven dat het project echt van de baan is. „Super! Heel veel mensen in de gemeente zeiden: ’We zijn het met je eens, maar waar begin je aan. Ze drukken het toch wel door’. Zo zie je maar dat we een goed verhaal hebben. We dragen ons steentje al ruimschoots bij. Het gaat nu goed, dus laat het zo.”

Het COA wilde in Bant een aanmeldcentrum stichten waar asielzoekers zich op afspraak zouden kunnen melden. Het was bedoeld om Ter Apel te ontlasten. Asielzoekers zouden dan telkens maar een paar dagen in Bant blijven. Momenteel fungeert ook het AZC Budel als overloop van Ter Apel. Het defensieterrein in Zoutkamp wordt momenteel klaargemaakt als aanmeldcentrum.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door King George »

We kunnen er op wachten dat er weer een stukje lokale democratie vernietigd gaat worden en de inwoners van de gemeenten een asielzoekerscentrum door de strot heen gedouwd krijgen met alle kosten waar ze alleen maar ellende voor terug krijgen van dien.

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door Ariel »

Dit soort berichten is zo slecht voor de bloeddruk.
Veiligheidsberaad voor dwang asielopvang: ’Deze wet móet er komen en wel zo snel mogelijk’

Er is grote haast met de zogeheten ’dwangwet’, die ervoor moet zorgen dat gemeenten verplicht worden asielzoekers op te vangen. De 25 burgemeesters van het Veiligheidsberaad, voorzitters van de veiligheidsregio’s, dringen maandagavond tijdens het Veiligheidsberaad bij het kabinet met klem aan op spoedige komst van de wet. „Het is méér dan een stok achter de deur.”

Hoewel minister Hugo de Jonge afgelopen week gemeenten nog opriep ’een tandje erbij te doen’ om asielzoekers te huisvesten, kijken de 25 burgemeesters van de veiligheidsregio’s juist naar het kabinet. Zij benadrukken maandagavond tijdens het Veiligheidsberaad in Utrecht het belang van de ’dwangwet’. Want, als er niet op een of andere manier snel een plicht komt voor iedere gemeente om opvang voor asielzoekers te realiseren, dan wordt een uitweg uit de asielcrisis waar ons land in verkeert ’een moeilijk verhaal’.

„De dwangwet móet er komen en wel zo spoedig mogelijk”, stelt burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen, tevens voorzitter van het Veiligheidsberaad. Hij noemt de wet ’méér dan een stok achter de deur’ voor gemeenten en een ’belangrijke bouwsteen in de aanpak van de asielcrisis.’

Staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) stelt dat het wetsvoorstel van de ’spreidingswet’, zoals hij de wet liever noemt, deze week nog wordt voorgelegd aan de Kamer. Hij noemt de kritiek op het getreuzel omtrent de komst van de wet ’terecht.’ Het wetsvoorstel om gemeenten te verplichten opvang voor statushouders te regelen loopt namelijk al weken spaak en zou eigenlijk al voor 1 oktober worden voorgelegd. Vooral de VVD ligt dwars bij het komen van een akkoord over de wet. „Maar de wet gaat er deze week écht komen, is mijn veronderstelling”, benadrukt Van der Burg.

’Pijn verdelen’
Jan van Zanen, voorzitter van Veiligheidsregio Haaglanden en tevens VVD’er vindt ondanks het gebrek van steun voor de dwangwet uit zijn partij dat ’de pijn moet worden verdeeld’. „Als gemeenten niet vrijwillig voor opvang zorgen dan moet het met een beetje duwen”, aldus Van Zanen.

Om het dramatisch structurele tekort aan opvangplekken voor asielzoekers op te lossen en snel woningen te regelen voor statushouders werd de asieldeal eind augustus door de coalitie gesloten. Sindsdien worden gemeenten gemotiveerd om opvangplekken beschikbaar te stellen, maar dit wil niet vlotten.

Het eerder gestelde doel om voor januari 51.000 opvangplekken beschikbaar te hebben voor het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) en de crisisnoodopvang geheel af te bouwen, noemt het Veiligheidsberaad ’niet realistisch’. De nieuwe termijn voor afbouw van de crisisnoodopvang is nu gesteld op (uiterlijk) 1 juli. „Als het Nederlandse parlement de dwangwet aanneemt zodat elke gemeente ook verantwoordelijk wordt voor het zorgen van huisvesting voor asielzoekers en als COA voldoende ondersteuning krijgt, dan is 1 juli een realistisch streven”, aldus Bruls.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door Ariel »

De VVD gaat ondanks eerder verzet akkoord met een wetsvoorstel waarmee asielopvang kan worden afgedwongen bij gemeenten. Volgens liberale bronnen kan de partij toch leven met ’spreiden en verleiden’, wat in praktijk inhoudt dat opvangplaatsen verplicht moeten worden geleverd.

Over de dwangwet – inmiddels vergoelijkend spreidingswet genoemd – wordt al weken gebakkeleid in politiek Den Haag. Aanvankelijk stelde de VVD zich op het standpunt weigerende gemeenten niet te willen dwingen, maar na druk van coalitiepartners D66, CDA en CU gaat de liberale fractie volgens betrokkenen toch weer door de pomp.

Achter de schermen valt te horen dat het wetsvoorstel ten opzichte van vorige week nauwelijks is veranderd. Dat houdt in dat alle gemeenten ’een redelijk aantal’ asielzoekers moeten opvangen en dat er een bonus wordt uitgekeerd als er extra plaatsen worden geleverd. Onder de noemer ’spreiden en verleiden’ moet het minder pijnlijk lijken dat gemeenten die tot op heden geen asielzoekers wilden opvangen daar straks toe kunnen worden gedwongen.

Voor de VVD kan de draai een staartje krijgen. Een deel van de achterban roert zich omdat de liberalen wederom achter door D66, CDA en CU ingegeven kabinetsbeleid aanhobbelen. Kritische leden kondigen al aan de fractie ter verantwoording te willen roepen tijdens een ledenbijeenkomst in november. Het is de zoveelste keer dat de VVD op het gebied van asiel water bij de wijn doet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door Ariel »

Ik gruw van Staatssecretaris Van der Burg. De man zit tijdens een debat altijd met een smile op zijn gezicht, en hij kijkt alsof hij wil zeggen dat hij schijt heeft aan iedereen , en gewoon doet wat hij zelf wil.
Meer statushouders voor gemeenten die achterblijven met huisvesten, ook als ze dat niet willen

Gemeenten die achterblijven met het huisvesten van asielzoekers met verblijfsstatus krijgen meer zogeheten ’statushouders’ toegewezen. Staatssecretaris Van der Burg (Asiel) gaat dat opleggen aan achterblijvende gemeenten, kondigt hij aan. „We plaatsen meer statushouders in gemeenten, ook als ze daar niet positief tegenover staan”, zegt de VVD-bewindsman.

Het plan voor statushouders van Van der Burg staat los van de dwangwet voor asielzoekers waar het kabinet ondertussen aan werkt en waar veel wrevel over is. Die dwangwet draait namelijk om asielzoekers die de procedure nog niet hebben doorlopen en dus nog geen verblijfstatus hebben. Ook bij deze doelgroep wil de staatssecretaris dwang gaan uitoefenen op gemeenten om meer opvangplekken te creeëren. Coalitiepartijen onderhandelen nog over de mate waarin dat moet gebeuren.

Als het om statushouders gaat heeft het kabinet geen wet nodig om gemeenten tot extra plekken te dwingen. Gemeenten moeten nu eenmaal ieder jaar een bepaald aantal statushouders opnemen. Sinds vorig jaar gebruikt Van der Burg de Hotel- en accomodatieregeling (HAR) om de verhuizing van statushouders erdoor te drukken. Die was eerst vrijwillig, maar is is nu verplicht.

Van der Burg zegt gemeenten te willen ontzien als ze al veel doen. „We moeten dat wel doen bij gemeenten die achterblijven, dus ik zeg: ga kijken in die regio’s die achterblijven.” Als voorbeeld noemt de VVD-bewindsman Ter Apel, waar het aanmeldcentrum voor asielzoekers staat. „Ik ga natuurlijk geen hotel huren in Ter Apel om ze onder te brengen.” Geld is daarin geen enkel punt, zegt Van der Burg. „Crisisnoodopvang is erg duur, een hotelkamer is vaak nog goedkoper.”

20.000 statushouders voor kerst
Het lukt veel gemeenten nu al niet om aan de huisvestingsopgave te voldoen. Toch wil het kabinet dat er nog voor kerst 20.000 statushouders worden gehuisvest. Dat is onder meer belangrijk omdat nu 17.500 statushouders schaarse plekken in de asielopvang bezet houden.

Na de ’asieldeal’ zouden gemeenten een op de acht sociale huurwoningen woningen aan statushouders geven om ze niet meer in de opvang te laten wachten op een huis. Andere woningzoekenden moeten daardoor langer wachten. Maar het aantal asielmigranten met verblijfsstatus in de opvang is helemaal niet gedaald sinds dat besluit, blijkt uit cijfers van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Inmiddels zitten er zo’n 17.500 statushouders in de opvang, dat zijn er 1.000 meer dan toen de ’asieldeal’ in augustus werd gesloten.

Minister De Jonge (Volkshuisvesting) liet eerder al aan De Telegraaf weten dat ’gemeenten er een tandje bij moeten doen’ om statushouders aan een woning te helpen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door Mahalingam »

Dus als een gemeente de verblijfsvergunninghouders niet vooraan in de wachtrij voor een woning zet (ten detrimente van de inboorlingen) dan krijgt die als straf een extra kudde statushouders op het dak. En daar zijn er veel van beschikbaar: minimaal 20.000, net zoveel als bewoners van de gemeente Tubbergen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door Ariel »

Staatssecretaris ’baalt’

Nog altijd geen draagvlak voor dwang in asielwet, ’crisisberaad in herfstreces’

Onderhandelingen over een omstreden asielwet die moet regelen dat asielopvang verplicht wordt verspreid over het hele land zitten muurvast. VVD, D66, CDA en CU steggelen volgens betrokkenen nog altijd over pijnpunten als aantallen en tijdelijkheid van de wet. „Het is complex en gevoelig”, erkent vicepremier Kaag.

Het wetsvoorstel moest er eigenlijk al op 1 oktober zijn, maar de dwangwet – inmiddels vergoelijkend spreidingswet genoemd – is er door politieke onmin nog altijd niet. Terwijl die door een tekort aan opvangplaatsen volgens het kabinet wel 1 januari moet worden ingevoerd. In de tussentijd moet het parlement er ook nog mee instemmen. „Ik heb er wakker van gelegen”, sombert staatssecretaris Van der Burg (Asiel).

Door stroeve onderhandelingen over een asielwet die verplichte spreiding regelt, klinkt in kabinetskringen de verwachting dat er extra crisisberaad volgt in de herfstvakantie komende week. Volgens ingewijden ligt er nu nog niet eens een stuk waarover bewindslieden zich kunnen buigen. „Ik heb nog niet een verhaal dat van alle kanten met applaus kan worden ontvangen”, zegt Van der Burg.

„We gaan door met de gesprekken”, zegt Van der Burg. „Het hangt erop dat er draagvlak moet zijn bij gemeenten, in de maatschappij en in het parlement, ik zie dat ik daar nog niet ben.” De VVD-bewindsman erkent dat hij weer een deadline niet heeft gehaald. Vrijdag moest het wetsvoorstel er namelijk liggen, nadat eerder werd gemikt op 1 oktober. „Dat is helaas niet gelukt. Ik heb mijn uiterste best gedaan, maar mijn eigen wens en die van de Kamer gaat niet uitgevoerd worden.” De staatssecretaris zegt ’te balen’. „Want ik wil mijn beloftes nakomen. Ik ga er zeker uitkomen, maar tot mijn spijt heb ik meer tijd nodig.”

Knelpunten
Hij wil niet zeggen waar het nou inhoudelijk knelt. „Het helpt niet als ik dat ga bespreken, maar in z’n algemeenheid moet ik met een wet komen die kan rekenen op voldoende draagvlak.” Achter de schermen valt te horen dat de manier van spreiden (gemeenten dwingen), tijdelijkheid en aantallen discussiepunten zijn.

Zo wordt besproken of de wet tijdelijk van kracht zou moeten zijn, omdat gemeenten zouden worden gedwongen tot opvang. Dat ligt zeer gevoelig, vooral bij de VVD. En als dat zo is, hoelang dat dan zou moeten. Anderen vinden juist dat zo’n dwangwet alleen zin heeft als die permanent wordt ingevoerd, omdat anders over een paar jaar dezelfde situatie dreigt te ontstaan.

Ook over het aantal te verspreiden asielmigranten wordt nog gesproken. Er is gesproken over een maximum aantal te verspreiden asielzoekers. Onder de noemer ’spreiden en verleiden’ wordt een deel met dwang over Nederland uitgesmeerd, voor extra opvangplaatsen wordt dan een bonus uitgekeerd.

VVD, D66, CDA en CU denken compleet verschillend over asiel. Aanvankelijk stelde de VVD zich op het standpunt weigerende gemeenten niet te willen dwingen, maar na druk van coalitiepartners D66, CDA en CU gaat de liberale fractie volgens betrokkenen toch weer door de pomp, zo meldde De Telegraaf deze week al. Volgens ingewijden is de fractie geschrokken van de reacties.

Een optie is om het wetsvoorstel zonder steun van de hele coalitie te presenteren. Dan kan er een andere meerderheid worden gezocht in de Tweede- en Eerste Kamer. „Maar deze weg is nu bewandeld”, zegt vicepremier Kaag daarover. Dus VVD, D66, CDA en CU lijken er eerst met elkaar uit te willen komen. Ook Van der Burg benadrukt nog naar steun van de hele coalitie te zoeken.

’Zorgelijk’
„Het helpt niet als ik zeg dat het zorgelijk is”, verzucht ook minister en vicepremier Sigrid Kaag. „De druk zit op de ketel, iedereen had verwacht dat de wet er al had gelegen.” Ze erkent dat coalitiepartijen verschillend kijken naar het voorstel. „Maar de inzet is humane opvang waar draagvlak voor is.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door Mahalingam »

In onderstaan artikel worden zorgen geuit om het 'draagvlak'. Daarbij wordt het draagvlak binnen de coalitie zelf bedoeld, niet dat bij de burgers. Bij een dwangwet doet het er niet toe wat burgers vinden, vandaar de naam dwangwet.
Oh nee, toch niet want er is een nieuwe (NewSpeak) naam bedacht: 'spreidingswet'.
Nog altijd geen draagvlak voor dwang in asielwet, ’crisisberaad in herfstreces’

Den Haag - Onderhandelingen over een omstreden asielwet die moet regelen dat asielopvang verplicht wordt verspreid over het hele land zitten muurvast. VVD, D66, CDA en CU steggelen volgens betrokkenen nog altijd over pijnpunten als aantallen en tijdelijkheid van de wet. „Het is complex en gevoelig”, erkent vicepremier Kaag.

Het wetsvoorstel moest er eigenlijk al op 1 oktober zijn, maar de dwangwet – inmiddels vergoelijkend spreidingswet genoemd – is er door politieke onmin nog altijd niet. Terwijl die door een tekort aan opvangplaatsen volgens het kabinet wel 1 januari moet worden ingevoerd. In de tussentijd moet het parlement er ook nog mee instemmen. „Ik heb er wakker van gelegen”, sombert staatssecretaris Van der Burg (Asiel).

Door stroeve onderhandelingen over een asielwet die verplichte spreiding regelt, klinkt in kabinetskringen de verwachting dat er extra crisisberaad volgt in de herfstvakantie komende week. Volgens ingewijden ligt er nu nog niet eens een stuk waarover bewindslieden zich kunnen buigen. „Ik heb nog niet een verhaal dat van alle kanten met applaus kan worden ontvangen”, zegt Van der Burg.

„We gaan door met de gesprekken”, zegt Van der Burg. „Het hangt erop dat er draagvlak moet zijn bij gemeenten, in de maatschappij en in het parlement, ik zie dat ik daar nog niet ben.” De VVD-bewindsman erkent dat hij weer een deadline niet heeft gehaald. Vrijdag moest het wetsvoorstel er namelijk liggen, nadat eerder werd gemikt op 1 oktober. „Dat is helaas niet gelukt. Ik heb mijn uiterste best gedaan, maar mijn eigen wens en die van de Kamer gaat niet uitgevoerd worden.” De staatssecretaris zegt ’te balen’. „Want ik wil mijn beloftes nakomen. Ik ga er zeker uitkomen, maar tot mijn spijt heb ik meer tijd nodig.”
Spoiler! :
Knelpunten

Hij wil niet zeggen waar het nou inhoudelijk knelt. „Het helpt niet als ik dat ga bespreken, maar in z’n algemeenheid moet ik met een wet komen die kan rekenen op voldoende draagvlak.” Achter de schermen valt te horen dat de manier van spreiden (gemeenten dwingen), tijdelijkheid en aantallen discussiepunten zijn.

Zo wordt besproken of de wet tijdelijk van kracht zou moeten zijn, omdat gemeenten zouden worden gedwongen tot opvang. Dat ligt zeer gevoelig, vooral bij de VVD. En als dat zo is, hoelang dat dan zou moeten. Anderen vinden juist dat zo’n dwangwet alleen zin heeft als die permanent wordt ingevoerd, omdat anders over een paar jaar dezelfde situatie dreigt te ontstaan.

Ook over het aantal te verspreiden asielmigranten wordt nog gesproken. Er is gesproken over een maximum aantal te verspreiden asielzoekers. Onder de noemer ’spreiden en verleiden’ wordt een deel met dwang over Nederland uitgesmeerd, voor extra opvangplaatsen wordt dan een bonus uitgekeerd.

VVD, D66, CDA en CU denken compleet verschillend over asiel. Aanvankelijk stelde de VVD zich op het standpunt weigerende gemeenten niet te willen dwingen, maar na druk van coalitiepartners D66, CDA en CU gaat de liberale fractie volgens betrokkenen toch weer door de pomp, zo meldde De Telegraaf deze week al. Volgens ingewijden is de fractie geschrokken van de reacties.

Een optie is om het wetsvoorstel zonder steun van de hele coalitie te presenteren. Dan kan er een andere meerderheid worden gezocht in de Tweede- en Eerste Kamer. „Maar deze weg is nu bewandeld”, zegt vicepremier Kaag daarover. Dus VVD, D66, CDA en CU lijken er eerst met elkaar uit te willen komen. Ook Van der Burg benadrukt nog naar steun van de hele coalitie te zoeken.

’Zorgelijk’


„Het helpt niet als ik zeg dat het zorgelijk is”, verzucht ook minister en vicepremier Sigrid Kaag. „De druk zit op de ketel, iedereen had verwacht dat de wet er al had gelegen.” Ze erkent dat coalitiepartijen verschillend kijken naar het voorstel. „Maar de inzet is humane opvang waar draagvlak voor is.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1569845 ... erfstreces
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door Ariel »

Nog geen akkoord over nieuwe asielwet: ’Wet van één of twee jaar werkt niet’

De asielwet waar coalitiepartijen en staatssecretaris Van der Burg (Asiel) al weken over onderhandelen, moet een langere periode in kracht blijven. „Een wet van één of twee jaar helpt niet”, zegt de VVD-bewindsman na een zoveelste overleg met de coalitie.

Van der Burg vreest dat ’onwelwillende gemeenten’ zullen proberen de dans te ontspringen als de asielwet maar voor een paar jaar geldt. „En ik denk niet dat we in twee jaar tijd de asielcrisis hebben opgelost”, voegt de staatssecretaris daar nog aan toe.

De VVD’er zat vrijdagochtend weer met de fractievoorzitters van de coalitiepartijen om te onderhandelen over zijn asielwet. Die moet hem de mogelijkheid geven om gemeenten te dwingen asielzoekers op te vangen. Maar dat punt van dwang ligt vooral bij zijn eigen partij gevoelig. In Den Haag wordt dan ook liever gesproken van een ’spreidingswet’.

De partijen hebben ook vrijdag nog geen akkoord gesloten over de wet, die er eigenlijk 1 oktober al had moeten liggen. „We gaan de komende dagen weer doorpraten”, zegt Van der Burg. Het is voor hem geen optie de wet erdoor te drukken zonder dat hij zeker weet dat hij steun van de VVD krijgt: „Je moet op zoek naar een wet die op alle fronten op draagvlak kan rekenen, waarbij het parlement niet een onbelangrijke is.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door Mahalingam »

Naar nu blijkt zijn er niet alleen maar weigergemeenten maar is er ook een weigerministerie. Dat van Defensie.
Leeuwarden wil asielzoekers huisvesten naast vliegbasis. ‘Dit is ongeschikt voor oorlogsvluchtelingen’

Een asielzoekerscentrum bij een luchtmachtbasis, is dat een goed idee? Het college van B en W in Leeuwarden denkt dat het kan, maar het ministerie van defensie is tegen. Wat nu?

Met zijn telefoon voor de microfoon laat bewoner Hans de Jong uit Leeuwarden het geluid van een F35-gevechtsvliegtuig horen in de raadszaal. “In het echt is het nog veel luider”, verzekert hij. “Dit is geen geschikte plek voor oorlogsvluchtelingen.”

Veertien omwonenden van de Leeuwarder vliegbasis uitten woensdagavond in een informatieve raadsbijeenkomst hun grote zorg over de geplande bouw van een Regionale Opvang Locatie (ROL) in de Friese hoofdstad, naast het militaire vliegveld. Bewoner Heleen Vreugdenhil overhandigde 170 protesthandtekeningen. Nee, ze zijn zeker niet tegen opvang van asielzoekers, verzekert bewoner Luuk Inberg. “Maar deze plek is ongeschikt”. Jaren lijden omwonenden onder geluidsoverlast, die na de komst van het nieuwe gevechtsvliegtuig de F35 volgens hen alleen maar groter is geworden. De Leeuwarder gemeenteraad drong vorig jaar, na een motie van GroenLinks, aan op een onderzoek naar de gezondheidseffecten van lawaai, geur en uitstoot van vliegtuigen op omwonenden. En dan nu asielzoekers laten wonen naast de landingsbaan?

Het Leeuwarder college wil nu 72 woningen bouwen op een terrein van een vroeger tuincentrum. Daarvan zijn er 45 voor asielzoekers (maximaal 450 mensen). De rest is voor studenten, statushouders en andere woningzoekenden. Het Coa en Vluchtelingenwerk zien de locatie wel zitten. Een woordvoerder van Vluchtelingwerk meent dat opvangplekken ‘keihard nodig zijn’. “Als je moet kiezen tussen buiten slapen of bij een vliegveld, is de keuze snel gemaakt.” Een Coa-woordvoerder verklaart dat de plek buiten de geluidscontouren van de vliegbasis ligt. “Mensen verblijven er ook maar tijdelijk.”

Woningnood en problemen asielopvang

Mensen uit de omgeving zijn hoogst verbaasd, nabij de vliegbasis mocht nooit gebouwd worden. Aanvragen voor een bedrijfswoning (2019) en de bouw van 28 appartementen (2017) werden drie jaar geleden nog geweigerd, weet raadslid Otto van der Galiën van Lijst 058. “Er werd gezegd dat het gebied zich niet leent voor woningbouw en ‘geen hoogwaardig woonklimaat’ had. Bewoners voelen zich nu belazerd.”

Wethouder Hein de Haan (wonen, PvdA) begrijpt dat het ‘zuur’ is voor omwonenden. “Maar we hebben woningen nodig en er is een urgent probleem met de opvang.” En de geluidsoverlast? De Haan: “Woningen isoleren, dat zou kunnen.”

Staatssecretaris Christophe van der Maat (VVD) van defensie voorziet echter problemen. Eind juli dit jaar uitte de staatssecretaris bij de gemeente, zijn ‘grote zorgen’ over de geplande woonwijk onder de rook van de vliegbasis. Bezwaar zou volgen, kondigde hij aan. Reden: “Onder de te huisvesten asielzoekers zijn vrijwel zeker mensen die kortgeleden nog in een oorlogsgebied verkeerden. Voor hen kan het horen van jachtvliegtuigen traumatisch zijn.” Die brief legt een bom onder het hele plan, meent Van der Galiën.

De brief van de staatssecretaris werd overigens pas deze week na een Woo-verzoek (Wet open overheid) van omwonenden openbaar. De Leeuwarder burgemeester Sybrand Buma (CDA) wil nu boter bij de vis, want de ene staatssecretaris wil wel een opvanglocatie naast de vliegbasis en de andere niet. Dus vraagt hij om opheldering bij zowel staatssecretaris Eric van der Burg van justitie en veiligheid als diens collega Van der Maat.

Buma wijst erop dat hij op verzoek van het ene ministerie een opvanglocatie ontwikkelt en het andere ministerie dreigt daartegen bezwaar te maken. “Dat is voor de gemeente in dit kwetsbare proces niet doenlijk”, schrijft Buma. Met andere woorden: Rijk, hak de knoop maar door.
https://www.trouw.nl/binnenland/leeuwar ... ~b7c8eb71/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door King George »

Ariel schreef:
vr okt 28, 2022 1:42 pm
Nog geen akkoord over nieuwe asielwet: ’Wet van één of twee jaar werkt niet’
Spoiler! :
De asielwet waar coalitiepartijen en staatssecretaris Van der Burg (Asiel) al weken over onderhandelen, moet een langere periode in kracht blijven. „Een wet van één of twee jaar helpt niet”, zegt de VVD-bewindsman na een zoveelste overleg met de coalitie.

Van der Burg vreest dat ’onwelwillende gemeenten’ zullen proberen de dans te ontspringen als de asielwet maar voor een paar jaar geldt. „En ik denk niet dat we in twee jaar tijd de asielcrisis hebben opgelost”, voegt de staatssecretaris daar nog aan toe.

De VVD’er zat vrijdagochtend weer met de fractievoorzitters van de coalitiepartijen om te onderhandelen over zijn asielwet. Die moet hem de mogelijkheid geven om gemeenten te dwingen asielzoekers op te vangen. Maar dat punt van dwang ligt vooral bij zijn eigen partij gevoelig. In Den Haag wordt dan ook liever gesproken van een ’spreidingswet’.
De partijen hebben ook vrijdag nog geen akkoord gesloten over de wet, die er eigenlijk 1 oktober al had moeten liggen. „We gaan de komende dagen weer doorpraten”, zegt Van der Burg. Het is voor hem geen optie de wet erdoor te drukken zonder dat hij zeker weet dat hij steun van de VVD krijgt: „Je moet op zoek naar een wet die op alle fronten op draagvlak kan rekenen, waarbij het parlement niet een onbelangrijke is.”
Het parlement niet onbelangrijk? In het parlementair besluitvormingsproces is toch parlementaire goedkeuring vereist? Of alleen wanneer het schikt. En telt het parlement anders niet. En buiten dat, telt het draagvlak onder de bevolking ook nog mee? Wel, dat draagvlak onder de bevolking voor de komst en het verblijf van asielzoekers is er niet.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door Ariel »

Eric van der Burg is helemaal blij. En de VVD, ( iets minder blij, want straks weer 2 zetels minder) D66, CDA en CU zijn ook blij. Allemaal blij, behalve de burgemeesters uit weiger gemeentes. Die zijn niet blij.
Coalitie legt laatste hand aan dwangwet asielopvang, Veiligheidsberaad stelt ultimatum

Er wordt een laatste hand gelegd aan de veelbesproken dwangwet waarmee alle gemeenten in Nederland verplicht kunnen worden om asielzoekers op te vangen. Het Veiligheidsberaad, een overlegorgaan van ongekozen burgemeesters, heeft het kabinet een ultimatum gesteld om uiterlijk maandag met een voorstel te komen. De verwachting van betrokkenen is dat dat gaat lukken.

Staatssecretaris Eric van der Burg (Asiel) miste eerdere deadlines, erkende hij vrijdagmiddag na afloop van de ministerraad. „Er zal komend weekend nog overleg plaatsvinden”, aldus de VVD-bewindsman, die overigens liever over een ’spreidingswet’ spreekt. Gemeenten die veel asielzoekers opvangen zouden -zo is het plan- daar ook ruimhartig voor worden betaald door het Rijk.

Een ingewijde meldt echter dat er nu een akkoord is gesloten tussen de fractievoorzitters van VVD, D66, CDA en CU. „Er zijn geen aantallen afgesproken en ook geen plafond.” Toch zou dwang nu permanent zijn geworden. Dat ligt gevoelig binnen de coalitie. Met name de VVD voelt de hete adem van de achterban in de nek, nu veel regiobestuurders niets voelen voor dwang en drang.

Opvangplekken onderling uitruilen
Een ander punt van de deal is volgens een andere ingewijde dat gemeenten opvangplekken voor asielzoekers ’onderling kunnen uitruilen’ aan bijvoorbeeld andere kwetsbare groepen (opvang aan vrouwen in een kwetsbare positie) en statushouders. Over concrete aantallen en verdeelsleutels zou echter nog geen definitieve duidelijkheid zijn. De verwachting is dat dat maandag wel volgt, als Van der Burg de laatste aanpassingen op verzoek van partijen heeft aangebracht. In elk geval zal de VVD er nog intern beraad over voeren.

Volgens een Haagse bron zal de eerste vier jaar de staatssecretaris van Justitie toezien op de verplichting voor gemeenten om opvangplekken te realiseren. Gemeenten die niet aan die verplichting voldoen, kunnen dan een ingreep krijgen vanuit Den Haag.

Provinciebesturen
Na dat termijn van vier jaar wordt deze bevoegdheid overgeheveld naar provinciebesturen. Die provinciebestuurders zien nu ook al toe of gemeenten wel genoeg statushouders kunnen opvangen. Als zij dat niet doen, kunnen ze de gemeenten overrulen en over hun hoofden heen besluiten nemen. „Dat heet interbestuurlijk toezicht.” Onduidelijk is nog of er ook concrete maatregelen worden genomen om de instroom van het aantal asielzoekers te beperken, iets waar de VVD-fractie meermaals op hintte.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door Ariel »

Verontruste VVD-groep heeft motie tegen asieldeal al klaar

Na maanden van onderhandelen bereikt de coalitie waarschijnlijk maandag een akkoord over de nieuwe asielwet, maar al voor het zover is blijkt een deel van de achterban van de VVD deze deal niet zomaar te willen accepteren.

Uit moties, die in handen zijn van de NOS en Nieuwsuur, blijkt dat VVD'ers zich uitspreken tegen de koers van de VVD en tegen de asielwet in het bijzonder.

In de nieuwe wet wordt het gemakkelijker om gemeenten te verplichten asielzoekers op te vangen. De vier coalitiepartijen buigen zich volgens bronnen dit weekend over de laatste versie van de wet. Als de vier coalitiepartijen het eens zijn, volgt maandagochtend het definitieve akkoord, zo bevestigden bronnen vrijdag aan de NOS.

'Huis van Thorbecke staat in brand'
Een van de moties komt van een groep VVD'ers die zijn verenigd onder de naam Klassiek Liberaal. De groep wil dat de partij zich expliciet op het partijcongres over twee weken uitspreekt tegen de "asieldwangwet", zoals ze de wet noemen.

Politiek verslaggever Wilma Borgman:
"Al langer is er onrust binnen de partij. VVD'ers herkennen de koers niet meer. Op het thema asiel is de achterban overigens minder verdeeld dan over stikstof, maar ook hier kan het spannend worden.

Zo kan het instemmen van de fractie met de asielwet door de achterban toch gezien worden als het door de knieën gaan vanwege de eenheid in de coalitie. Een andere groep VVD'ers is over meer thema's bezorgd dan asiel.

Ze zeggen zich niet meer te herkennen in de VVD en vinden dat de partij op veel thema's te veel naar links is opgeschoven. Het kan al met al een heel spannend congres worden over twee weken".

In de motie van Klassiek Liberaal staat dat "onze samenleving piept en kraakt onder de asielinstroom". De 'klassiek liberalen' noemen de situatie onhoudbaar en wijzen de partij erop dat het ten koste gaat van draagvlak.

De groep VVD'ers maakt zich ook zorgen over de afnemende invloed van lokale overheden: "Met deze dwangwet worden decentrale overheden een uitvoeringsorgaan van een falend landelijk beleid. Het Huis van Thorbecke staat in brand!"

Leden uit Noord-Holland komen met een andere motie die zich uitspreekt tegen de koers van de VVD. Ze vinden dat de partij "soms wel rechtse thema's adresseert, maar ze onvoldoende in de praktijk brengt".
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door Ariel »

Dwangwet om asielzoekers op te vangen dreigt vertraging op te lopen, VVD niet akkoord

De veelbesproken dwangwet waarmee gemeenten kunnen worden verplicht om asielzoekers op te vangen dreigt opnieuw vertraging op te lopen. De grootste coalitiepartij, de VVD, kon zondagavond nog geen fiat geven, zo melden Haagse bronnen. „De VVD lijkt in gevecht met zichzelf. En met de eigen staatssecretaris”, klinkt het verontwaardigd binnen de coalitie.

Zondagavond zouden de fractievoorzitters van VVD, D66, CDA en CU om 20.30 uur digitaal bijeenkomen om over de laatste versie van de wet te spreken. Maar die bijeenkomst is te elfder ure afgezegd, bevestigen Haagse ingewijden. De VVD-fractie vergaderde zondagavond namelijk over de wet en is niet tevreden met eerdere aanpassingen die zouden zijn doorgevoerd. De vergadering is zondagavond geschorst en wordt maandag hervat, zo wordt gemeld.

Dat terwijl de vier fractievoorzitters, en dus ook VVD-fractievoorzitter Sophie Hermans, vrijdag nog een voorlopig akkoord over de wet hadden bereikt, zo zeiden bronnen.

Eerder meldden coalitiepartijen - en VVD-staatssecretaris Eric van der Burg - er hoop op te hebben dit weekeinde een definitieve knoop door te hakken over de wet. Die zou maandag als ’spreidingswet’ moeten worden gepresenteerd. Maar maandag moet er nog verder over worden vergaderd, is de conclusie van een ingewijde. Daar zit druk achter, nu het Veiligheidsberaad (een club van burgemeesters) het kabinet voor die dag een ’ultimatum’ heeft gesteld. In de VVD klinkt echter al langer verzet tegen het plan om regionale bestuurders te overrulen en te verplichten om asielzoekers op te vangen. Diverse leden dreigen de partijkoers bij te sturen tijdens het komende congres.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door Ariel »

De big boss himself moet ingevlogen worden om de boel recht te strijken. Rutte zit nu op de klimaattop in Egypte.
Alles komt goed
VVD-fractie vliegt Rutte in om impasse over dwangwet asiel te doorbreken

Premier Rutte komt dinsdag langs bij de VVD-fractie om de impasse over de dwangwet te doorbreken. Kamerleden van de VVD hebben hun bedenkingen bij het voorstel, Rutte komt tekst en uitleg geven.

Dat melden Haagse bronnen. „De fractie wil uitleg over hoe het staat met instroommaatregelen”, klinkt het. „Daar komt Rutte morgen voor langs.” De VVD-fractie wil die uitleg voordat er wordt ingestemd met een wet die opvang gedwongen over Nederland moet verspreiden. Alleen dwang kan niet de oplossing zijn, klinkt het in de fractie.

De veelbesproken dwangwet waarmee gemeenten kunnen worden verplicht om asielzoekers loopt opnieuw vertraging op. De grootste coalitiepartij, de VVD, kon zondagavond nog geen fiat geven. „De VVD lijkt in gevecht met zichzelf. En met de eigen staatssecretaris”, klinkt het verontwaardigd binnen de coalitie.”
Komt goed is misschien iets te voorbarig. De CU is het spuugzat.
Het geduld van een groep ChristenUnie-leden is op: de VVD komt haar aandeel van de asieldeal niet na en daarom zou de ChristenUnie het vertrouwen op moeten zeggen in haar coalitiepartner. Ben Bloem, ChristenUnie-lijsttrekker in Apeldoorn, heeft daartoe een motie ingediend voor het ChristenUnie-partijcongres van 26 november.

Aanleiding is het nieuwe uitstel van een deal over de spreidingswet. Al weken overleggen de vier coalitiepartijen over de wet, die het makkelijker moet maken om asielzoekers te spreiden over verschillende gemeenten. Een van de instrumenten daarvoor is een verplichting voor gemeenten om asielzoekers op te vangen. Dat dwangelement is tegen het zere been van de VVD-Kamerfractie, die al wekenlang weigert in te stemmen met dit onderdeel van het wetsvoorstel.

Het traineren van de deal is juist voor sommige ChristenUnie leden een doorn in het oog. Zij vinden dat de ChristenUnie voor haar moeilijk te dragen onderdelen van de deal slikt, maar dat de VVD onbetrouwbaar blijkt bij lastige onderdelen voor die partij.

Volgens ChristenUnie-lid Antonie Fountain, ondertekenaar van de motie, zijn veel CU-leden ‘helemaal klaar’ met de houding van de VVD en het geduld van de ChristenUnie op het asieldossier. ‘Voor het aanstaande partijcongres zijn achterlijk veel moties ingediend op asielgebied. Niet van een of twee mensen, maar heel breed. Zij hebben het wel gehad met de onbetrouwbaarheid en onmenselijkheid van de VVD.’

Fountain vindt dat zijn partij er opnieuw is ‘ingetuind’. ‘De deal was net te dragen, omdat er ook een aantal structurele verbeteringen zouden komen. Maar die komen er gewoon niet, de VVD gaat er keer op keer voorliggen. Er zijn boterzachte beloften gedaan die niet nagekomen worden en tegelijk keiharde verslechteringen die de VVD er zo snel mogelijk doorheen jast.’

Het is daarom voor de ChristenUnie de hoogste tijd het vertrouwen in de VVD op te zeggen, meent Fountain. ‘Onbetrouwbaarheid is sowieso fnuikend voor het vertrouwen, maar als dat gebeurt op het gebied van zorgdragen voor zwakke mensen, kan ik daar met mijn hoofd helemaal niet bij.’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door xplosive »

 
De ChristenUnie is een partij die voor asieldwang is. Dat is wel duidelijk.
 
Misschien leidt dit wel tot een val van het kabinet en nieuwe verkiezingen met misschien als resultaat een gehalveerde VVD in de Tweede Kamer.
 
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door Ariel »

xplosive schreef:
ma nov 07, 2022 8:19 pm
 
De ChristenUnie is een partij die voor asieldwang is. Dat is wel duidelijk.
 
Misschien leidt dit wel tot een val van het kabinet en nieuwe verkiezingen met misschien als resultaat een gehalveerde VVD in de Tweede Kamer.
 
Dat zou mooi zijn. En in Staphorst hebben ze ook geen zin in de vaak islamitische statushouders.
‘Staphorst’ zegt ‘nee’ tegen statushouders in hotel Waanders: ‘Hier komt rottigheid van’

Het voornemen om statushouders tijdelijk te huisvesten in (voormalig) hotel-restaurant Waanders, stuit op groot verzet vanuit de bevolking. Dat bleek gisteravond tijdens een drukbezochte informatiebijeenkomst op het gemeentehuis van Staphorst.

De bijeenkomst was aanvankelijk bedoeld voor direct-omwonenden, maar al op de parkeerplaats wordt duidelijk dat de aanloop vele malen groter is. Hun boodschap is eenduidig: geen tijdelijke opvang van statushouders in het hotel bij de stovonde, in het centrum van het dorp.

Door ongeveer veertig mensen tijdelijk te huisvesten in hotel-restaurant Waanders, wil de gemeente Staphorst bijdragen aan de oplossing van het nijpende huisvestingsprobleem van statushouders, asielzoekers en Oekraïners. De gemeente heeft Jan Mulder uit Punthorst, koper van het gesloten horecabedrijf, daarom gevraagd of hij hier iets voor voelt.

Lunchroom
Hij wilde op die plek een lunchroom met 78 appartementen realiseren. Maar na protesten uit de buurt heeft de gemeenteraad onlangs een streep gezet door het bouwplan. En daarmee Mulder opgezadeld met de opdracht te komen tot een afgeslankt plan of zelfs iets geheel nieuws te bedenken voor de plek. In de tussentijd zou de gemeente dan graag de leegstaande gebouwen willen gebruiken voor het huisvesten van statushouders, blijkt nu. Het idee is om die op termijn te gaan huisvesten in flexwoningen, maar het duurt nog wel even voordat die er staan.

De gemeente is verplicht jaarlijks een aantal statushouders - hoeveel stelt het Rijk vast - te huisvesten. ,,Maar het aantal beschikbare huurwoningen is dusdanig gering, dat we op zoek moeten naar tijdelijke oplossingen”, legde burgemeester Jan ten Kate vorige week uit. Het oog is daarom gevallen op hotel-restaurant Waanders, dat na het stoppen van exploitant Henk Breukelaar de horecafunctie heeft verloren.

Statushouders zijn mensen met een verblijfsvergunning die recht hebben op woonruimte en werk. Maar omdat er onvoldoende woningen beschikbaar zijn, komt de uitstroom onvoldoende op gang en zit het aanmeldcentrum in Ter Apel overvol. Met woonstichting VechtHorst is de afspraak gemaakt om 10 procent van de vrijkomende huurhuizen toe te wijzen aan statushouders. Maar dat is verre van voldoende om aan de taakstelling van het Rijk te kunnen voldoen.

Projectontwikkelaar Jan Mulder wil meewerken aan een oplossing. ,,Ik heb meerdere opties voor tijdelijke verhuur van het hotel, deze doelgroep kwam erbij na een vraag van de gemeente. Ik bemoei me er verder inhoudelijk niet mee. Qua einddatum vind ik het belangrijk dat mijn eigen ontwikkeling van die plek niet in gevaar komt. Daarover ben ik nu met de gemeente in gesprek.”

Tijdens de bijeenkomst van gisteravond liepen de emoties zo nu en dan flink op. Zo werd er opgeroepen tot een stemming over deze locatie, waar sinds 2019 ook 25 tot 30 arbeidsmigranten wonen. De aanwezigen eisten een andere plek voor deze doelgroep en verweten de gemeente dat er allang is besloten. Dat ontwikkelaar Mulder pas in juli op papier eigenaar is en Breukelaar maanden eerder sluit, voedde deze gedachte bij de burgerbevolking. ,,Luister naar het volk. Zoek een andere plek, hier komt rottigheid van”, klonk het dreigend.

Vooralsnog houdt het college van burgemeester en wethouders de poot stijf, hoewel er nog veel onduidelijkheid is over het wie, wat en hoe. ,,Maar je kan maar beter eerlijk zijn”, zei burgemeester Ten Kate na afloop.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door Ariel »

Kabinet komt met details dwangwet

Gemeenten kunnen met de nieuwe asielwet gedwongen worden om asielzoekers op te nemen. Daarnaast kunnen ze een beloning van 2.500 euro krijgen voor elke extra opvangplek. „De staatssecretaris bepaalt het aantal plekken als een gemeente zich niks aantrekt van de wet.”

Dat blijkt uit het wetsvoorstel dat door staatssecretaris Van der Burg (Asiel) is gepresenteerd. „We hebben in de asielopvang meer rust, stabiliteit en een eerlijkere verdeling nodig”, schetst de bewindsman. „Met dit wetsvoorstel komt de taak hiervoor ook bij gemeenten en provincies te liggen. Een ander nieuw element is dat gemeenten die vrijwillig plekken bieden, meer te besteden krijgen voor hun inwoners.”

Als het totale aanbod niet voldoet aan het benodigd aantal plekken, dan gaan provincies en gemeenten de aanvullende plekken onder wettelijke taak verdelen, blijkt uit het voorstel. In praktijk blijkt het vrijwillige aanbod nu onvoldoende. Gemeenten zullen dus worden gedwongen. Het aantal opvangplekken dat nodig is, loopt de komende jaren volgens prognoses op van 50.000 tot uiteindelijk zelfs 75.000.

Bonus
Die verdeling zal in drie stappen worden gemaakt. In februari stelt het kabinet een raming op voor de benodigde plekken voor de komende twee jaar, blijkt uit de plannen. „De staatssecretaris brengt vervolgens de bestaande duurzame plekken in kaart en vraagt aan gemeenten vrijwillig plekken aan te bieden. Met als beloning 2500 euro per plek per tweejaarlijkse verdeelcyclus.”

Als er tot 1 mei nog niet voldoende plekken beschikbaar komen, krijgen provincies en gemeenten de taak om de aanvullende benodigde capaciteit met elkaar te verdelen, dat is dus verplicht. Voor 1 juli brengen de 12 provincies hierover verslag uit aan de staatssecretaris.

Verdeling
„Hij neemt dan voor 1 september een verdeelbesluit. Als de verdeling per provincie sluitend en evenwichtig is, dan neemt hij deze over. Waar dat niet lukt, stelt de staatssecretaris het verdeelbesluit in het uiterste geval zelf vast”, staat in het voorstel. Dan bepaalt de staatssecretaris dus welke gemeenten hij dwingt, al noemt hij dat ’een laatste redmiddel’. „De staatssecretaris bepaalt het aantal plekken als een gemeente zich niks aantrekt van de wet”, zegt Van der Burg. Dat hoeft volgens hem niet te betekenen dat in alle gemeenten asielzoekers worden geplaatst. „Grote gemeenten moeten meer leveren.”

Na vier jaar vindt een evaluatie plaats. „Maar de wet is permanent”, zegt Van der Burg. Uiterlijk vier jaar na inwerkingtreding van de wet zal het kabinet een nieuw wetsvoorstel in procedure brengen dat het toezicht op de uitvoering van de taak door de gemeenten definitief vaststelt.

De VVD-fractie eist in ruil voor instemming dat er wat aan de instroom wordt gedaan. Dat is volgens Van der Burg lastig. „Natuurlijk kan er wat aan instroom gedaan worden, het is zeer lastig om te realiseren. Maar dat moet je niet uit de weg gaan.” Concrete toezeggingen over dergelijke maatregelen doet hij niet.

„Het heeft te lang geduurd”, erkent Van der Burg, die drie deadlines voor de publicatie van de wet heeft gemist. Het gaat hoogstwaarschijnlijk ook niet lukken om de wet in januari in te laten gaan, zoals aanvankelijk de bedoeling was. Hij verwacht dat de wet in februari van kracht wordt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Regering loopt in de pas van Brussel

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Afbeelding

POLITIEK IS SMERIG.

In de praktijk zal er van de Dwangwet niks terecht komen. Nederland is zo dom geweest zich te verlagen tot de vrijwillig aanvaarde dwang uit Brussel - ziekelijke masochistische ziekte - en moet het smerige spel van de ondergang van onze beschaving meespelen. Deze hele politiek is uitsluitend voor de Bühne.

Bijvoorbeeld: opvang vluchtelingen is tijdelijk.

Als iets bewijst dat politiek zijn onbetrouwbaarheid bewezen heeft dan is het dit wel dat vluchtelingen niet in kampementen worden ondergebracht maar in 'gestolen' sociale eengezinswoningen waarin zij een definitief heenkomen vinden.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door xplosive »

 
Zoals verwacht is de VVD met slappe knieën gezwicht voor de asieldwang. Het blijkt dus voor de zoveelste keer maar weer dat je voor het terugdringen van islamitische immigratie niet bij de VVD moet wezen.
 
VVD : de partij met de slappe knieën
 
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door Mahalingam »

Ik vraag mij af waarmee Rutte de club afgedreigd heeft. Toegang tot het baantjescaroussel? Hij zal nog een paar jaar De Baas zijn en carrières kunnen fnuiken.
Na de volgende verkiezingen zullen, tenzij een wonder geschied, een aantal VVD-ers een functie elders moeten zoeken.
En in de toekomst zal Rutte een Baasje in Brussel worden. Wat zal dan zijn invloed zijn op de VVD?
Hoe VVD-leider ‘Mark’ met lege handen de VVD-fractie overtuigde

Door zijn persoonlijk gewicht in de schaal te werpen heeft Rutte een opstand van de VVD-fractie voorlopig gesmoord. De onrust blijft.

De premier die met lange passen over de gangen van de VVD-fractie beent met ontelbare tv-camera’s achter zich aan. En achter een deur verdwijnt waar een opstandige fractie op hem wacht. Alleen al vanwege het beeld zal VVD-leider Mark Rutte zich dinsdag zorgen gemaakt hebben: hoe komt dit over?

Zelden hoeft Rutte crisismanager te spelen in zijn partij. Een berucht eerder moment dat hij persoonlijk een veenbrand moest komen blussen was in de zomer van 2015, toen de VVD-fractie weigerde om in te stemmen met een steunpakket voor Griekenland. Net als toen het is nu ook weer onrustig in de VVD.

Dat Rutte zelf naar het de fractie gaat is een veeg teken. “Het is geen crisis”, probeert de premier dinsdag nog de pers te overtuigen, en trekt een brede lach. Maar zodra een premier moet zeggen dat het geen crisis is, is die crisis gevaarlijk dichtbij.

Riskante situatie


Drieënhalf uur duurt binnen de discussie met de fractie, die in opstand is gekomen over de uitwerking van de asieldeal waar de VVD binnen de coalitie maanden geleden nog ‘ja’ tegen zei. Een politiek riskante situatie is het wel degelijk, binnen het kabinet, maar zeker ook binnen zijn eigen VVD.

Met lege handen is de premier naar de VVD-fractie gekomen, daar zit voor Rutte het probleem. Als premier kán hij helemaal niet onderhandelen over de asielwet. Het zou neerkomen op het openbreken van de afspraken in de coalitie – de snelste weg naar een kabinetscrisis. Wat hij wel kan doen is komen luisteren naar de fractie, waar het verzet tegen verplichte spreiding van asielzoekers steeds massiever is geworden. En dan het beste ervan hopen.

Dat luisteren doet hij niet als premier, maar in de rol van politiek leider van de VVD. ‘Mark’, is het aan tafel. Daarbij moet Rutte vooral uitkijken zich niet opnieuw te laten verrassen door de onrust in zijn partij. Zoals deze zomer, toen op een VVD-congres onverwacht een oproer uitbrak over de stikstofplannen van het kabinet en Rutte aanvankelijk nauwelijks reageerde.

Concessie

Ook het verzet van de fractie tegen de asielwet komt onverwacht. In de VVD-achterban groeit de onvrede over de wet die de eigen VVD-staatssecretaris Eric van der Burg ontwierp. Na de onvrede over de stikstofplannen van het kabinet was bij nader inzien de asielwet voor de VVD-achterban een concessie te veel.

Kamerlid Ruben Brekelmans groeide uit tot de vertolker van een breder probleem. Het zit veel VVD-leden dwars dat er teveel is weggegeven in deze coalitie. Nieuwe cijfers over de aantallen asielzoekers die dit jaar naar Nederland komen, deden de rest.

Toch valt dinsdag al uit een detail al op te maken dat de fractie voor Rutte vast een geitenpaadje heeft uitgestippeld. Het zit in het onderwerp waarover de fractie met hem in discussie wil. Dat is de instroom van asielzoekers. Nét een ander onderwerp dan de gewraakte asielwet zelf. Zo worden de ergste klippen vermeden en worden de politieke risico’s van dit gevecht tussen de VVD-premier en de VVD-fractie enigszins afgedekt.

Logisch

Omringd door een haag van camera’s probeert uiteindelijk fractievoorzitter Sophie Hermans uit te stralen dat de uitkomst logisch is. “We hebben Mark doorgezaagd, hem vragen gesteld. Het was een pittig gesprek.” Ze vindt de belofte van ‘Mark’ zeker niet te vaag, zegt Hermans. “We hebben nu voldoende vertrouwen dat hij er als VVD-man voor ons mee aan de slag gaat”, herhaalt ze. “Het gaat om het vertrouwen in zijn inzet en commitment”.

Bij de fractie is het vertrouwen in Rutte en de kabinetsplannen voor asiel terug. Maar alleen voor het moment. Bij de achterban roeren zich al kritische leden die op het partijcongres van zaterdag 19 november opnieuw met moties zullen komen. “Het is niet te geloven dat de fractie akkoord is gegaan zonder concrete garanties dat de instroom van asielzoekers omlaag gaat”, verwoordt Reinier Geerligs van de groep ‘Klassiek Liberaal’ de blijvende onvrede op de rechterflank. Rutte en de fractie moeten “ogenblikkelijk met een helder en strak plan komen, dat er al lang had moeten zijn”.
https://www.trouw.nl/politiek/hoe-vvd-l ... ~b87241e5/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door King George »

Reminder:




Afbeelding
© afp

VVD weert opvang bij woning premier Rutte

De VVD houdt de komst van vluchtelingen naar de Haagse wijk Benoordenhout tegen. De liberalen voeren al maanden strijd in het college van burgemeester en wethouders van Den Haag om te voorkomen dat in de wijk waar premier en partijgenoot Mark Rutte woont vluchtelingen worden opgevangen, schrijft De Telegraaf maandag.


Redactie 19-10-15, 06:27 Laatste update: 04-03-16, 17:03 Bron: ANP

VVD-minister Stef Blok probeert uit alle macht overal in het land vluchtelingen onder te brengen, maar de door de Haagse Stadspartij voorgestelde opvang in de Julianakazerne stuit op verzet van zijn eigen partij.

"Vluchtelingen in de Julianakazerne is voor ons als collegepartij onbespreekbaar. Leek me goed dat hier namens VVD Den Haag te melden", schreef fractievoorzitter Martin Wörsdörfer op een facebookpagina van wijkbewoners.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door Ariel »

King George schreef:
wo nov 09, 2022 3:16 pm
Reminder:

VVD weert opvang bij woning premier Rutte


Maar nu zijn ze toch de pineut King, en dat vinden ze daar niet leuk.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door Mahalingam »

En als de overheid niet te maken heeft met weigerachtige gemeentebesturen dan zijn er altijd nog de weigerachtige inwoners. "Geen woord? Dan maar daad".
Beoogde noodopvang Someren vermoedelijk in brand gestoken

In een gebouw aan De Hoof in het Brabantse Someren is in de nacht van woensdag op donderdag brand uitgebroken. In het gebouw zou volgens regionale media vanaf komende week een noodopvang voor 450 asielzoekers in gebruik worden genomen. De brandweer heeft voldoende aanwijzingen om aan te nemen dat de brand is aangestoken.

De brand brak uit omstreeks 00.30 uur en was na een half uur bedwongen, zegt een woordvoerder. De gemeente Someren was donderdagochtend niet bereikbaar.

De brandweer schaalde woensdagnacht al snel op naar grote brand en kwam met drie blusvoertuigen en een hoogwerker ter plaatse. In het gebouw verbleven op dat moment geen mensen, er raakte ook niemand gewond. Er is volgens de woordvoerder in een deel van het gebouw aanzienlijke brandschade en in het geheel ook rook- en waterschade ontstaan.
https://www.trouw.nl/binnenland/beoogde ... ~ba274ab4/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Rijk gaat bij ’weigergemeenten’ bestemming aanpassen voor azc

Bericht door King George »

Moge van uitstel van de komst van asielimmigranten afstel komen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie