Tweede Kamervoorzitter

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Tweede Kamervoorzitter

Bericht door Ariel »

In onze afwezigheid van dit forum is er veel gebeurd . Zoals de ruzie tussen Vera en Khadija. De nieuwe en de vorige Tweede Kamervoorzitter kregen het deze week aan de stok, nadat in het geheim een onderzoek naar klachten over Khadija Arib (PvdA) bleek te zijn uitgevoerd. De ruzie ging gepaard met felle beschuldigingen, maar wat gebeurde en nou achter de schermen.

Een terugblik.
Schrikbewind, dolksteek, politieke moord: ongekende verwijten in ruzie tussen Kamervoorzitters

Een onderzoek naar het ‘schrikbewind’ dat Khadija Arib zou hebben gevoerd in haar tijd als Tweede Kamervoorzitter heeft een moddergevecht met haar opvolgster ingeleid. Juist op het moment dat huidig voorzitter Vera Bergkamp al onder vuur ligt.

Om 09.15 uur bleef het donderdagochtend stil bij de werkkamer van Vera Bergkamp. Daar had de huidige voorzitter van de Tweede Kamer haar voorganger in ‘alle rust’ willen vertellen dat ‘er iets speelt’. Maar zover kwam het niet. Van Khadija Arib werd niets vernomen.

Een avond ervoor moest Arib, inmiddels ‘gewoon’ Kamerlid voor de PvdA, tot ‘haar woede via de media vernemen’ dat er onderzoek naar haar wordt verricht. Dat wat Bergkamp haar kalmpjes vertellen wilde, bleek uitgelekt via NRC.

En de boodschap: in haar periode als Kamervoorzitter, tussen 2016 en 2021, zou Arib een ‘schrikbewind’ hebben gevoerd en door ‘machtsmisbruik’ schuldig zijn geweest aan ‘grensoverschrijdend gedrag’ naar medewerkers van de Kamer. De Kamer is immers ook een fors bedrijf, waarin bodes, chauffeurs, koks en administratieve krachten mede worden aangestuurd door de Kamervoorzitter.

In 3,5 jaar tijd zouden 23 medewerkers bij vertrouwenspersonen en bedrijfsartsen hebben geklaagd. Het huidige bestuur van de Kamer, het zogeheten presidium dat bestaat uit Kamerleden, heeft volgens Bergkamp ergens ‘voor Prinsjesdag’ de landsadvocaat Pels Rijcken ingeschakeld. Die trof ‘eensluidende klachten’ over ‘ongewenst gedrag’ aan. In het advies aan de Tweede Kamer staat dat er sprake is (geweest) van een ‘zeer onveilige werkomgeving’, waarop onderzoek nodig is. Daarom is woensdagmiddag, door het presidium, besloten een extern onderzoeksbureau in te schakelen.

Maar Arib reageert als door een adder gebeten. Ze spreekt direct als ze het hoort, van een ‘dolk in de rug’ van opvolgster Vera Bergkamp. ,,Dit is de lelijke kant van de politiek. Vera Bergkamp is hier verantwoordelijk voor.” Die woede is een dag later niet bekoeld. Volgens Arib is sprake van een ‘afrekening’. Arib wilde eigenlijk Kamervoorzitter blijven. ,,Maar door handjeklap en achterkamertjespolitiek, werd Bergkamp het na een zogenaamde verkiezing.”

En juist Bergkamp ligt steeds meer onder vuur, omdat ze de Tweede Kamer niet in de hand zou hebben. Vorige week nog toen Thierry Baudet had gesuggereerd dat minister Sigrid Kaag in haar studietijd kon zijn gerekruteerd als spion. Bergkamp liet dat aanvankelijk onweersproken, waarna het kabinet wegliep.

Was Bergkamp bang dat de roep om een comeback van Arib zou gaan klinken? ,,Ik weet het niet, ik ga niet speculeren”, zegt ze zelf. ,,Maar ik ben al 1,5 jaar geleden vertrokken, de media hebben er inzage in gekregen en nu ineens hebben ze de bom laten ontploffen. Ik beschouw het als een politieke afrekening.”

Wat het extra pijnlijk maakt, erkent Arib, is dat mede-PvdA’er Henk Nijboer in het presidium instemde met het onderzoek. ,,Ik hoorde dat ja, dat is naar. Ik heb hem nog niet gesproken.” Nijboer zelf zegt dat de meldingen ‘zo ernstig en serieus’ waren ‘dat er maar één uitkomst mogelijk was’. ,,En dat is dat ze onderzocht moeten worden.”

Iets wat Vera Bergkamp juist nog wel hoopt. ,,Beschuldigingen van een mes in de rug werp ik verre van me.” Volgens de huidige Kamervoorzitter is er ‘niet over één nacht ijs gegaan’. ,,Dit is een zwaar besluit.”

Directe aanleiding om de landsadvocaat in te schakelen waren twee anonieme brieven over Arib. Eén van de briefschrijvers had namelijk in juli gezien hoe Arib werd benoemd tot voorzitter van de Tijdelijke Commissie Corona, wat het voorbereidende werk doet voor een parlementaire enquête. Zodoende zou Arib opnieuw met ambtenaren te maken krijgen. ,,Ik en vele ambtenaren met mij, hadden gehoopt dat mevrouw Arib na haar schrikbewind (...) in de zijlijn van de politiek terecht was gekomen waar zij geen schade meer aan ambtenaren kan aanrichten.”

Bergkamp: ,,We moeten dit doen, vanuit onze rol als werkgever. Het is aan ons voor de ambtelijke organisatie op te komen.”

Vraag blijft: wat klopt van de beschuldigingen? Volgens Arib is een ‘schrikbewind’ wat heel anders. ,,Dan denk ik aan Ayatollahs die meisjes laten vermoorden omdat ze geen hoofddoek dragen.”

Maar de voorzitter van de ondernemingsraad van de Tweede Kamer heeft zo’n tien ‘klachten’ ontvangen van ambtenaren, over Arib in haar voorzittersperiode. Bij ‘meerdere diensten’ voelden ‘mensen zich onheus bejegend’, zegt Michel Meerts. Uiteindelijk zouden ‘meer dan tien personen’ een baan hebben gevonden waarbij ze niet meer direct met Arib van doen hadden.

Wat tegelijk door vriend en vijand wordt erkend is dat Arib bij haar aantreden een rapport op haar bureau vond met de aanbeveling om het Kamerbedrijf te reorganiseren. Het was, zeggen betrokkenen, nogal een puinhoop. De opdracht: ,,Meer verzakelijking en een verdere professionalisering van de ambtelijke organisatie.”

Volgens een voormalig lid van het presidium deed ze dat ronduit ‘onhandig’. Te bruusk. Meerts: ,,Er zijn ook afdelingen waar ze zeer geliefd was, maar dat waren de afdelingen waar ze niet direct contact mee had.”

Nu Bergkamp en het presidium toch een onderzoek hebben gelast, terwijl Arib niet wil meewerken, dreigt een patstelling. Bovendien gaat Arib door met haar werk in de coronacommissie, waardoor ze met ambtenaren blijft werken. Bergkamp staat daar machteloos: ,,Dat is een afweging die ze zelf moet maken. Dat is niet aan mij.”

Op Bergkamps uitnodiging om er ’s avonds alsnog over te praten, ging Arib niet in.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Ariel »

Khadija Arib (PvdA) verlaat Tweede Kamer om ’anonieme dolkstoten’

Khadija Arib (PvdA) stopt als Tweede Kamerlid. In een verklaring stelt de oud-Kamervoorzitter niet meer normaal te kunnen functioneren als parlementariër. Dit komt volgens haar door de handelswijze van het presidium, het dagelijks bestuur van de Kamer. Dat besloot deze week een onderzoek in te stellen naar mogelijk grensoverschrijdend gedrag door Arib. „Ik ben veel gewend, maar de (anonieme) dolkstoten van de laatste dagen hebben ertoe geleid dat ik niet langer wens aan te blijven als Kamerlid.”

De mededeling over het onderzoek lekte uit via de media, nog voordat Arib er door huidig Kamervoorzitter Vera Bergkamp (D66) van op de hoogte was gesteld. Arib voelde zich ’voor de bus gegooid’ door Bergkamp. Zaterdagavond meldt Arib in een verklaring dat er ’grote schade is toegebracht’ aan haar ’als persoon’. „Ik ben bereid veel te verdragen, maar ieder mens heeft zijn grens.”

Arib stapt per direct op als PvdA-Kamerlid en als voorzitter van de parlementaire enquêtecommissie die onderzoek doet naar de coronacrisis. Arib is een van de langstzittende Tweede Kamerleden. Zij zat sinds 1998 vrijwel aaneengesloten in het parlement.

Arib voelt zich in de steek gelaten door haar eigen PvdA-collega’s, zo zegt zij ook in de verklaring. Vrijdagavond haalden enkele partijleiders van de oppositie flink uit over de gang van zaken in een brief aan Kamervoorzitter Bergkamp. Die brief was niet ondertekend door de PvdA. „Het valt me zwaar dat mijn fractiegenoten ontbreken onder deze brief”, stelt Arib nu.

Donderdag zei PvdA-Kamerlid Henk Nijboer dat hij - als lid van het presidium - had ingestemd met het externe onderzoek naar Arib. Volgens hem zijn de meldingen over Arib ’zo ernstig en serieus dat er maar één uitkomst mogelijk was, en dat is dat ze onderzocht moeten worden’. „Ik denk dat iedereen in de Kamer, alle collega’s, ook in het presidium dit een heel moeilijk besluit vonden”, aldus Nijboer. „Maar het is nodig.”

Arib was vijf jaar voorzitter van de Tweede Kamer, van 2016 tot 2021. Vorig jaar werd ze door een Kamermeerderheid, met VVD, D66 en CDA voorop, ingewisseld voor Bergkamp.

Kuiken ’overvallen’ door opstappen Arib
De Tweede Kamerfractie van de PvdA is overvallen door het vertrek van Arib. Arib had partijleider en fractievoorzitter Attje Kuiken daar niet vooraf over verteld, zegt Kuikens woordvoerder.

Volgens de woordvoerder is de laatste dagen geprobeerd contact te zoeken en een gesprek met Arib aangegaan, maar is het daar niet meer van gekomen. Dat Arib opstapte, had wat haar partij betreft „ook niet gehoeven.”

Reacties
Meerdere (oud-)politici hebben op Twitter gereageerd op het opstappen van Arib. De Amsterdamse PvdA-leider Marjolein Moorman stelt: „Zo verdrietig dit. Nederland verliest met het vertrek van Khadija Arib een groots volksvertegenwoordiger. Een vrouw met kracht en moed en het hart op de juiste plek. Ze zal zeer worden gemist.”

PVV-leider Geert Wilders vindt dat voorzitter van de Tweede Kamer Vera Bergkamp en het Presidium hebben gefaald. „Ze gaan niet over Kamerleden, hebben Arib niet tijdig geïnformeerd, achter haar rug over haar gesproken en mogelijk is er uit hun midden ook gelekt. Schandalig. Sterkte Khadija Arib dit verdien je niet.”

Oud-Kamervoorzitter Frans Weisglas noemt haar vertrek „een schok” en zegt „wat triest dat mijn geweldige op-opvolgster na 24 jaar en 5 prima voorzittersjaren op deze manier de Kamer moet verlaten. Haar waardige verklaring zegt alles over haar.” Kamerlid Liane de Haan zegt dat „het hier niet gaat om de huidige of de voormalige Kamervoorzitter maar om het belang van werknemers. En de verantwoordelijkheid die het Presidium heeft voor hen.”

Oud-PvdA-leider Lodewijk Asscher noemt de situatie „Zo naar. Zo doodzonde.” „Je werd al zeer gemist als voorzitter Tweede Kamer maar het is een droevig vooruitzicht dat je me niet meer zal vertegenwoordigen als Kamerlid. Je blijft een voorbeeld.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Ariel »

Dat Khadija Arib ’bitch’ werd genoemd, nam ze op de koop toe

Het vertrek van oud-Kamervoorzitter en PvdA-Kamerlid Khadija Arib (61) komt aan als een mokerslag in Den Haag. De dochter van een Marokkaanse gastarbeider klom in een paar decennia op tot gerespecteerd én gevreesd politicus. Een onderzoek naar mogelijk grensoverschrijdend gedrag maakt nu een einde aan haar carrière.

Voerde Arib een schrikbewind in haar tijd als Kamervoorzitter, van 2016 tot 2021? „Welnee”, zei ze afgelopen donderdag strijdvaardig. „Dan denk ik aan ayatollahs die meisjes laten vermoorden omdat ze geen hoofddoek dragen.” Uit haar woorden maakte iedereen op dat Arib zich niet zomaar gewonnen zou geven. Twee dagen later gooit het PvdA-Kamerlid toch de handdoek in de ring.

In ongekend felle bewoordingen neemt ze afscheid van de politiek. Arib voelt zich verraden door haar opvolger Vera Bergkamp (D66), het merendeel van de Kamerleden én door haar eigen fractiegenoten, die haar niet zouden hebben gesteund. PvdA-leider Attje Kuiken was volledig verrast: zij las het nieuws van Aribs vertrek op Twitter.

Vooralsnog is onduidelijk van welk onbetamelijk gedrag Arib precies wordt verdacht. Daarover wilde Kamervoorzitter Bergkamp de laatste dagen niets zeggen. Arib zelf zegt dat ze mogelijk vijanden heeft gemaakt tijdens een ambtelijke reorganisatie. Ze schetst het beeld dat ze voor haar medewerkers een strenge, doch rechtvaardige manager was.

Draagvlak
Feit is dat Arib bij het grote publiek geliefd was als Kamervoorzitter. Ze leidde debatten in het parlement meestal met humor, vriendelijkheid en hier en daar een harde hand. Volgens critici is het contrast met haar opvolger groot: Bergkamp blinkt uit in onzekerheid. In 2019 bleek uit onderzoek van EenVandaag dat Arib het meeste draagvlak onder kiezers had om de eerste vrouwelijke premier van Nederland te worden.

Maar achter de schermen werd Arib – die tot haar vijftiende opgroeide in Marokko – regelmatig bekritiseerd. Verschillende hooggeplaatste ambtenaren in de Kamer stapten op nadat Arib in 2016 de voorzittershamer in handen kreeg. De ambtelijke top had grote moeite met haar directe en wantrouwende stijl van leidinggeven.

En ook in de Kamerbankjes maakte Arib vijanden. Zo was zij de drijvende kracht achter het verzet tegen de verhuizing van het parlement naar een tijdelijk gebouw. Arib wilde tijdens de grootscheepse verbouwing van het Binnenhof het liefst niet verkassen. Ze kwam in opstand tegen de plannen van kabinets- en Kamerleden. Vanwege de onrust moest een architect het veld ruimen, met een vertrekpremie van miljoenen euro’s.

Seksisme
Arib vond dat ze het slachtoffer was van seksisme. „Ik ben niet lastig, maar ik doe soms wel lastig”, zei ze in een interview met De Telegraaf. „Als mannen een meningsverschil hebben, is het heel normaal. Als het om vrouwen gaat, lijkt dat anders. Ik word al snel een kenau genoemd. Of een bitch. Ik neem het allemaal op de koop toe.”

In de zomer van 2020 haalde Arib zich de woede van VVD, CDA en D66 op de hals door een hoofdelijke stemming toe te staan over hogere zorgsalarissen. Kamerleden van de coalitiepartijen renden weg om te voorkomen dat de stemming kon doorgaan. De oppositie schreeuwde moord en brand: dit bewees dat de coalitie zorgmedewerkers in de kou liet staan.

Maar volgens de coalitie negeerde Arib de afspraak – in coronatijd – dat een hoofdelijke stemming altijd ruim van tevoren moest worden aangekondigd. Zodat Kamerleden, die toen nog veel thuiswerkten, de tijd hadden om naar Den Haag te komen. VVD, CDA en D66 vonden dat PvdA’er Arib haar positie misbruikte voor partijpolitiek. Het incident speelde een grote rol bij de afspraak die Mark Rutte (VVD) en Sigrid Kaag (D66) later maakten om D66’er Bergkamp naar voren te schuiven als opvolger van Arib.

Ramp
Een zwarte dag in Aribs loopbaan was 24 februari 2021. Die dag verscheen op de site van RTL Nieuws een artikel waarin zij door anonieme bronnen volledig werd afgebrand. „Het is een ramp als zij weer voorzitter wordt”, klaagden Haagse bronnen over de mogelijke herverkiezing van Arib als Kamervoorzitter.

Ze werd ’achterbaks’, ’leugenachtig’, ’onbetrouwbaar’ en ’manipulatief’ genoemd. Het stuk kwam RTL Nieuws op veel kritiek te staan, omdat alle bronnen anoniem waren en niemand de uitspraken kon controleren. Ook nu zijn twee anonieme brieven de aanleiding voor het bestuur van de Kamer, onder leiding van Bergkamp, om onderzoek naar Arib te doen.

„Waarom wordt er gereageerd op anonieme brieven?”, vroeg voormalig PvdA-prominent en oud-minister Jan Pronk zich deze week af. Ook enkele oppositiepartijen plaatsten vrijdag – in een brief aan Bergkamp – vraagtekens bij de manier waarop het onderzoek naar Arib tot stand kwam. Zij waren onthutst dat Arib zelf niet eerst was geïnformeerd.

Arib is een van de langstzittende Kamerleden. In 1998 kwam ze voor het eerst voor de PvdA in het parlement. In de jaren ’80 en ’90 werkte ze onder meer als maatschappelijk werker. Ze hielp veel allochtone vrouwen die moeite hadden met integreren.

In haar autobiografie Couscous op zondag, uit 2009, beschrijft Arib hoe ze als puber vanuit Marokko in een vreemd land terechtkwam waar ze de taal niet sprak en geen enkele school haar wilde. Toch werd ze later docent en onderzoeker en werkte ze onder meer voor de gemeente Amsterdam en het ministerie van Sociale Zaken.

Arib zegt dat ze altijd heeft moeten vechten voor haar positie. Dat ze daarbij ook vijanden maakte, deerde haar niet. „Mensen verwachten dat ik lief en aardig ben”, zei ze in november 2020. „Van ’ach, het is een leuke vrouw’. Soms realiseren die mensen zich ineens dat ik ook nog een standpunt heb. Dat is kennelijk niet helemaal de bedoeling. Maar ik laat me niet zomaar aan de kant zetten.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Ariel »

Inmiddels heeft Vera Bergkamp aangifte gedaan van het lek in de zaak-Arib. Er gaan geruchten dat Vera Bergkamp vandaag of morgen ook opstapt.
Verschillende oppositiepartijen hadden Bergkamp gevraagd om aangifte te doen van het lek in NRC. Arib maakte zaterdagavond bekend op te stappen als PvdA-Kamerlid. Zij voelde zich ’voor de bus gegooid’ door D66’er Bergkamp.

„Het presidium heeft zaterdagochtend besloten aangifte te doen vanwege het lekken van vertrouwelijke informatie”, staat in een verklaring die de woordvoerder van Bergkamp zondagmiddag naar buiten bracht. „De voorzitter doet maandag namens het presidium aangifte. Het presidium stuurt de Tweede Kamer uiterlijk maandag een brief over het proces rondom het voorgenomen onderzoek.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Ariel »

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Ariel »

OPINIE Hans Wiegel

’Vera Bergkamp rest maar één conclusie: opstappen’

Dat er onderzoek wordt ingesteld naar de gedragingen van Khadija Arib in haar tijd als voorzitter van de Tweede Kamer, kwalificeert Hans Wiegel als ’een schande’. „Nu onderzoek doen naar iemand die al anderhalf jaar weg is, tekent ook de prioriteiten die politiek Den Haag stelt.”

Geen kwestie toont treffender hoe politiek Den Haag is afgedreven van het volk dan de zaak rond mevrouw Khadija Arib. Terwijl mensen in het land zeldzaam grote zorgen hebben over hun bestaanszekerheid, zijn degenen die dit land moeten leiden vooral met intern gedoe bezig. Zo was de Tweede Kamer vorige week vooral erg druk met praten over de eigen omgangsvormen, terwijl zo’n tijdrovend debat helemaal niet nodig is als je een betrouwbare Kamervoorzitter hebt die met flair en overtuiging de orde bewaakt en handhaaft.

Het genavelstaar deed me herinneren aan het onderzoek dat De Telegraaf liet uitvoeren en waarin vier maanden geleden naar voren kwam dat 77 procent van de Nederlanders vindt dat men in Den Haag te veel met zichzelf bezig is.

Volgende incident
Kennelijk waren ze rond het Binnenhof inderdaad te veel met zichzelf bezig om dat onderzoek ter harte te nemen, want alsof er geen werk aan de winkel was, was daar vorige week alweer het volgende incident: de aankondiging van een onderzoek naar het gedrag van mevrouw Arib in haar tijd als voorzitter van de Tweede Kamer. Ze moest het uit de krant vernemen.

Hoe bedenk je het? De wereld staat in de brand, de inflatie loopt gierend uit de hand, maar een onderzoek naar de omgangsvormen van een oud-Kamervoorzitter die al anderhalf jaar weg is, nota bene op basis van anonieme klikbrieven, krijgt alle aandacht in ons parlement.

Schande
Vrijdag belde ik mevrouw Arib en zei haar dat het een schande is dat dit onderzoek wordt ingesteld. Zaterdagochtend werd bekend dat vijf Kamerleden de huidige Tweede Kamervoorzitter Vera Bergkamp met spoed om opheldering vroegen. Onder hen geen fractiegenoten van de PvdA, tot teleurstelling van Arib, die de aankondiging van het onderzoek ervoer als een politieke afrekening en als een dolksteek, toegediend door mevrouw Bergkamp. Ze verliet de Kamer.

In dit licht is het goed te benoemen hoe Khadija Arib haar Kamervoorzitterschap vorig jaar is kwijtgeraakt aan mevrouw Bergkamp. Indertijd was de leiding van D66, in de persoon van Sigrid Kaag, druk bezig om de voorzittershamer in handen te krijgen. Dat is gelukt, vooral doordat de top van de VVD daarmee akkoord ging. Waarom deed de VVD dat? Ik denk omdat de VVD toen te maken had met de kritiek van de D66-leiding op de VVD en haar leider. Het was zeer onzeker of D66 zo wilde doorgaan in een kabinet. Zo raakte Arib haar ambt kwijt, mede door de houding van de VVD. Mevrouw Arib fungeerde als bruidsschat. Zo gaan die zaken in de politiek.

Pittige tante
Als personeelscheffin zal Arib vast een pittige tante zijn geweest, maar haar kwaliteiten als Kamervoorzitter zijn onomstreden. Kortgeleden las ik in Het Parool een mooi stuk van de befaamde Theodor Holman. Die schreef over Arib: ’Ze heeft allure, ze is charmant, is goed in haar werk en heeft een indrukwekkend charisma’. Zo is het!

De huidige voorzitter Vera Bergkamp heeft afgedaan. Er rest haar maar één conclusie: opstappen. Het is zoals Hans Goslinga zaterdag schreef in Trouw: Met een zwakke voorzitter win je geen vertrouwen. En zou Khadija Arib op termijn geen prima nieuwe burgemeester van Amsterdam zijn?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door King George »

Helaas vrees ik dat Vera Bergkamp zal proberen met alle middelen Kamervoorzitter te blijven om zo haar valse spelletjes van machtspolitiek en partijpolitiek te kunnen blijven spelen. Als Kamervoorzitter is zij ongeschikt. Je kan van Khadija Arib zeggen wat je wil, maar als Kamervoorzitter liet zij de debatten vlotjes verlopen. Ik snap niet dat zij zomaar toelaat dat ze zich door Vera Bergkamp voor de bus heeft laten gooien.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Ariel »

Brief Bergkamp rammelt: Ambtenaren coronacommissie hebben géén probleem met Arib. Dit blijkt uit een email van de betrokken ambtenaren aan de commissie.
Brief Bergkamp rammelt: ambtenaren coronacommissie hebben géén probleem met Arib

Er komt een onderzoek naar Khadija Arib, omdat ‘de staf van de Tijdelijke Commissie Corona, waar mevrouw Arib voorzitter van is geworden, mogelijk in een onveilige en te belastende werkomgeving moet opereren’. Dat schrijft Kamervoorzitter Vera Bergkamp vandaag in een brief aan de Kamer. Maar klopt dit wel? ‘Nee’, zeggen de betrokken ambtenaren zelf in een email, die Ton F. van Dijk in handen kreeg: ‘Als staf herkennen wij ons niet in dit beeld. We werkten al op een professionele manier samen met de hele commissie, óók met de voorzitter, en zien geen belemmeringen om dat te blijven doen.’

Op donderdag 29 september zit Tweede Kamer-griffier Sander Weeber – zoals velen op dat moment – aan de buis gekluisterd. Het gaat bij de dagelijkse talkshow Op1 over de brisante beschuldigingen tegen oud-Kamervoorzitter Khadija Arib. Onder haar leiding zou sprake zijn geweest van een ‘schrikbewind’ op het Binnenhof.

De politiek zeer gevoelige kwestie is een dag eerder voor het presidium van de Tweede Kamer reden om een strikt vertrouwelijk advies van de landsadvocaat te bespreken. De jurist van Pels Rijcken adviseert een onderzoek naar Arib wegens ‘grensoverschrijdend gedrag’. En daarom besluiten de aanwezige Kamerleden onder leiding van Kamervoorzitter Vera Bergkamp tot een formeel onderzoek.

Dit nieuws, inclusief het vertrouwelijke advies van de landsadvocaat, lekt diezelfde woensdagavond nog uit en wordt gepubliceerd in NRC. Gevolg is dat Arib het bericht over het onderzoek naar haar gedrag via NRC moet vernemen. Die krant schrijft hoe twee ‘anonieme’ meldingen de aanleiding vormen voor het advies van de landsadvocaat om onderzoek te doen naar de oud-Kamervoorzitter. Uniek in onze parlementaire geschiedenis.

Het gaat om zaken die dateren van enkele jaren geleden. De reden – volgens NRC – om de kwestie nu opnieuw te agenderen is de huidige functie van Arib als voorzitter van de Tijdelijke Commissie Corona (TCC). De ambtenaren van de enquêtecommissie zouden niet meer met Arib willen of kunnen werken en zich bedreigd voelen. NRC schrijft daarover na het advies van de landsadvocaat te hebben ingezien:

“Begin juli van dit jaar werd Arib benoemd tot voorzitter van de Tijdelijke Commissie Corona, die het voorbereidende werk doet voor een parlementaire enquête. In die functie hebben ambtenaren opnieuw met haar te maken. De auteur van de anonieme brief uit juli noemt die benoeming als aanleiding om alsnog tot een klacht over te gaan. De briefschrijver stelt zich zorgen te maken over de gezondheid van de medewerkers. ‘Ik en vele ambtenaren met mij, hadden gehoopt dat Mw Arib na haar schrikbewind (…) in de zijlijn van de politiek terecht was gekomen waar zij geen schade meer aan ambtenaren kan aanrichten.’”

Ambtenaren zijn volgens de anonieme klager bevreesd voor hernieuwde samenwerking met Arib in haar functie als voorzitter van de parlementaire coronacommissie. Een zwaarwegend punt waarop de landsadvocaat dan ook voor een aanzienlijk deel het advies om tot formeel onderzoek over te gaan baseert, zo schrijft NRC:

“De landsadvocaat noemt die nieuwe rol van Arib, waarbij ze opnieuw in direct contact staat met de ambtenaren, óók als reden om onderzoek te laten doen naar de klacht.”

Arib wordt onderzocht, niet vanwege oude klachten, maar vooral omdat ze een ‘gevaar’ vormt voor de ambtenaren van de voorbereidende enquêtecommissie corona.

Dit wordt op maandag 3 oktober in een Kamerbrief ook bevestigd door Kamervoorzitter Vera Bergkamp: “De anonieme brief vraagt er aandacht voor dat de staf van de ‘Tijdelijke Commissie Corona’, waar mevrouw Arib voorzitter van is geworden, mogelijk in een onveilige en te belastende werkomgeving moet opereren.”

Ook politiek analist Thomas van Groningen legde vorige week bij de dagelijkse talkshow Op1 uit dat commissievoorzitter Arib volgens de anonieme klager op gespannen voet staat met de ambtelijke staf, die de parlementaire onderzoekers moeten ondersteunen.

Die avond kijkt griffier Sander Weeber – zoals gezegd – ook naar Op1. Weeber is meer dan gemiddeld betrokken. Hij is als griffier van de Tijdelijke Commissie Corona verantwoordelijk voor de ambtelijke ondersteuning en geeft leiding aan de ambtelijke staf, waar door de landsadvocaat over gesproken wordt en die slachtoffer zou zijn van het ‘schrikbewind’ van Arib.

Als staf herkennen wij ons niet in dit beeld. We werkten al op een professionele manier samen met de hele commissie, óók met de voorzitter, en zien geen belemmeringen om dat te blijven doen.

De griffier van de coronacommissie is meer dan verbaasd als hij Van Groningen hoort vertellen dat er problemen zouden zijn tussen Arib en zijn ondersteuningsteam. De volgende dag bespreekt hij de kwestie daarom met alle direct betrokken ambtenaren. Die geven unaniem aan dat ze zich ‘niet herkennen’ in het geschetste beeld: zij kunnen wel degelijk goed samenwerken met commissievoorzitter Arib.

Besloten wordt dat de griffier namens alle bij de TCC betrokken ambtenaren een mail stuurt aan de leden van de commissie. Het bericht wordt vrijdagmiddag 30 september j.l. om 15.39 verstuurd. De griffier schrijft: “De afgelopen dagen zijn veel berichten verschenen over de voorzitter van de Tijdelijke Commissie Corona. Op een van die berichten wil ik graag, namens de hele commissiestaf, een reactie geven.”

Weeber schrijft:
  • “In de uitzending van Op1 van donderdagavond schetste journalist Thomas van Groningen het beeld dat het ‘niet zou boteren tussen de commissievoorzitter en ambtenaren’. Als staf herkennen wij ons niet in dit beeld. We werkten al op een professionele manier samen met de hele commissie, óók met de voorzitter, en zien geen belemmeringen om dat te blijven doen.”
Gebrekkige samenwerking tussen de ambtelijke staf en de voorzitter vormt echter volgens Bergkamp (ook vandaag nog) in een brief aan de Kamer een cruciaal argument voor het serieus nemen van de anonieme melding en het instellen van een onderzoek.

Bergkamp: “De anonieme brief vraagt er aandacht voor dat de staf van de ‘Tijdelijke Commissie Corona’, waar mevrouw Arib voorzitter van is geworden, mogelijk in een onveilige en te belastende werkomgeving moet opereren”, aldus de parlementsvoorzitter aan de Tweede Kamer.

Een tweede, hooggeplaatste Kamermedewerker bevestigt aan HP/De Tijd dat er ‘absoluut’ geen sprake is van spanningen tussen Arib en medewerkers van de commissie. Dit zou volgens de Kamermedewerker ook al in een eerder stadium aan de ambtelijke leiding van de Tweede Kamer (de Griffier, het hoofd van de ambtelijke ondersteuning van de Tweede Kamer, tevens contactpersoon presidium, niet te verwarren met griffier Sander Weeber) zijn meegedeeld.

Dit gebeurde volgens de medewerker zelfs nog vóór tot een onderzoek naar Arib om deze reden werd besloten. Waarom voorzitter Bergkamp hiervan geen melding maakt in de Kamerbrief en vast blijft houden aan de vermeende onveilige situatie voor ambtenaren van de commissie is dan ook onduidelijk.

De hoge ambtenaar zegt tegen HP/De Tijd dat samenwerking met de staf van de Tijdelijke Corona Commissie ‘ten onrechte’ wordt gebruikt om het onderzoek naar Arib te rechtvaardigen. “What the fuck gebeurt hier?”, zo zegt de topambtenaar letterlijk.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door xplosive »

 
Ze kunnen D'66 beter I'66 noemen : Incompetentie '66. Sigrid Kaag is wat dat betreft ook al meer dan eens op haar bek gegaan. En Kasja Ollongren heeft ook al de nodige steken laten vallen.
 
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Ariel »

Er stapt weer iemand op. Henk Nijboer verlaat presidium om zaak-Arib
Kamerlid Henk Nijboer (PvdA) verlaat presidium om zaak-Arib

PvdA-Kamerlid Henk Nijboer verlaat het presidium, het bestuur van de Tweede Kamer. Hij heeft het gevoel dat hij niet meer ’effectief kan functioneren’ door de kwestie rondom partijgenoot Khadija Arib.

Dat meldt Nijboer op Twitter. De PvdA’er werd de afgelopen dagen deel van de affaire rond Arib en het onderzoek dat het presidium wil laten doen naar haar periode als Kamervoorzitter. Hij had namelijk als lid van het Kamerbestuur ook ingestemd met het onderzoek naar zijn partijgenoot.

Nijboer zegt de afgelopen dagen ’voortdurend’ te zijn ’aangesproken’ op die twee rollen. „Dat zal blijven doorgaan en maakt effectief functioneren in het presidium – in het belang van de hele Kamer – voor mij onmogelijk.”

Nijboer zegt ’nog nooit zoveel kritiek’ te hebben gekregen als in de afgelopen dagen, ’van buiten en binnen de partij’. Hij blijft achter zijn besluit staan in te stemmen met het onderzoek.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Mahalingam »

Iemand zei over de hele zaak: "twee allochtone vrouwen die elkaar het leven zuur maken."
Wabblief?
Vera heeft haar naam net zo verkaaskopt al Jesse Klaver (=Yassin Ferez).
Haar normale naam zou naar de vader verwijzen en die noemde haar Firouz Alida Chaouqui.
De naamsverandering vond plaats toen ze 20 jaar oud was.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Ariel »

Oud-Kamervoorzitter en PvdA’er Khadija Arib vertrekt met stille trom uit de Tweede Kamer. Zij komt niet naar het parlement om afscheid te nemen, zo laat ze weten aan De Telegraaf. Ook schrijft ze geen afscheidsbrief, die zou worden voorgelezen door haar opvolger Vera Bergkamp.

Arib stuurt deze week wel een mail waarin ze officieel haar lidmaatschap van de Tweede Kamer opzegt. De oud-voorzitter ziet het niet zitten om naar de Kamer te komen om persoonlijk afscheid te nemen van haar voormalige collega’s. Dat betekent dat zij ook niet zal worden toegesproken door Bergkamp.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Ariel »

Hoogleraren maken gehakt van Arib-onderzoek: ’Bergkamp mag dit niet doorzetten’

Drie hoogleraren maken gehakt van een extern onderzoek naar oud-Kamervoorzitter Khadija Arib. Volgens de hoogleraren rammelt de onderzoeksopdracht van het Kamerbestuur, onder leiding van Vera Bergkamp. Ook is het ’een gemiste kans’ dat niet eerst is geprobeerd om met Arib in gesprek te gaan over de aantijgingen.

Vorige maand schakelde het dagelijks bestuur van de Kamer – het presidium – bedrijfsrecherchebureau Hoffmann in om onderzoek te doen naar mogelijke misdragingen door oud-Kamervoorzitter Arib. Het bestuur had eerder twee anonieme brieven gekregen waarin Arib wordt beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag. PvdA’er Arib – die is opgestapt – vindt dat zij door haar opvolger Vera Bergkamp (D66) ’voor de bus is gegooid’.

„Bergkamp en het Kamerbestuur hadden dit onderzoek niet mogen instellen”, zegt Paul Bovend’Eert, hoogleraar staatsrecht aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Het zou volgens hem zuiver zijn als de Tweede Kamer zélf de beschuldigingen bekijkt, bijvoorbeeld via een commissie van ervaren Kamerleden. Hij vindt dat Kamervoorzitter Bergkamp ’dit onderzoek niet mag doorzetten’, zo zegt hij tegen De Telegraaf.

Volgens hoogleraar integriteit Rob van Eijbergen (VU Amsterdam) zijn door het handelen van het presidium ’diverse hoofdpersonen in sneltreinvaart publiekelijk beschadigd geraakt’. Samen met mediator Janny Dierx adviseert Van Eijbergen om niet aan het recherchebureau over te laten welk ’normenkader’ wordt gebruikt in het onderzoek. ’Het is belangrijk dat u als opdrachtgever medeverantwoordelijkheid neemt voor de keuze van het te hanteren normenkader’, schrijven de twee.

’Gemiste kans’
Ook moet worden uitgezocht hoe het kan dat er jarenlang niets is gedaan met klachten over Arib. ’Het louter op zoek gaan naar ’feiten’ en ’de schuldige’ levert in de praktijk weinig op, als het gaat om het duurzaam creëren van sociale veiligheid en het voorkomen van toekomstige kwesties’, aldus Van Eijbergen en Dierx. Zij noemen het ook ’een gemiste kans’ dat niet is geprobeerd om eerst onder begeleiding van een bemiddelaar met Arib te spreken over de aantijgingen.

Volgens hoogleraar accountancy Marcel Pheijffer (Universiteit Leiden en Nyenrode) rammelt de onderzoeksopdracht. Het klopt volgens hem niet dat Bergkamp als opdrachtgever van het onderzoek óók betrokkene is in de kwestie. ’Die positie knelt’, schrijft hij daarover. Hij waarschuwt dat dit onderzoek – net als bij eerdere integriteitsonderzoeken bij PvdA en Volt – onzorgvuldig en onvolkomen kan zijn.

Debat
Dinsdagmiddag debatteert een Kamercommissie over de gang van zaken rond het onderzoek naar Arib. Eerder vroegen vijf Kamerleden al om opheldering over de manier waarop het onderzoek tot stand kwam. Arib zelf hoorde pas van het onderzoek toen NRC erover schreef.

Arib besloot deze week niet naar de Kamer te komen om afscheid te nemen. Ook schrijft ze geen afscheidsbrief, die zou worden voorgelezen door haar opvolger Bergkamp. „Ik kan niet anders dan dat accepteren”, zegt Bergkamp daar dinsdag over. „Ik had wel een afscheidsspeech voorbereid.”

SP-Kamerlid Renske Leijten wil dat er tóch ’een vorm van afscheid’ voor Arib komt. „Natuurlijk gaan wij een uitgebreid afscheid organiseren”, laat PvdA-leider Attje Kuiken weten. Ook PVV-leider Geert Wilders hoopt op een ’net afscheid’ van Arib, die sinds 1998 vrijwel onafgebroken in de Kamer zat.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Ariel »

Bergkamp in de hoek: Kamerleden willen onderzoek naar Arib stilleggen

Tweede Kamervoorzitter Vera Bergkamp staat onder grote druk om een extern onderzoek naar haar voorganger Khadija Arib stil te leggen. Een grote groep fracties, onder aanvoering van Pieter Omtzigt, heeft dat gevraagd. Politici én hoogleraren hebben forse kritiek op het onderzoek naar mogelijke misdragingen door Arib.

Onlangs gaf het bestuur van de Kamer opdracht aan bedrijfsrecherchebureau Hoffmann om te bekijken wat waar is van anonieme aantijgingen over grensoverschrijdend gedrag door oud-Kamervoorzitter Arib. Maar een groot deel van de Kamer is het daar niet mee eens. Drie hoogleraren vinden dat de onderzoeksopdracht van Bergkamp rammelt.

„Het instituut Tweede Kamer raakt beschadigd”, zegt SP-Kamerlid Renske Leijten. Net als Omtzigt wil zij dat het onderzoek voorlopig wordt stilgelegd. Ook PVV, PvdA, PvdD, JA21 en BBB willen dat, zo bleek dinsdag bij een debat in de Kamer. Bergkamp bespreekt de kwestie woensdag met collega-Kamerleden in het bestuur. Maar zij liet al blijken niets te voelen voor afblazen van het onderzoek.

Het debat ontaardde in complete chaos. PVV-Kamerlid Gidi Markuszower noemde Bergkamp een ’huurmoordenaar’. CU-Kamerlid Mirjam Bikker vroeg zich af of de Kamer nog wel een ’veilige omgeving’ is. Bergkamp had moeite het debat in goede banen te leiden: „We maken het wel erg politiek”, klaagde ze.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Ariel »

Kil vertrek Arib nieuwe kras voor Den Haag

Zo pijnlijk als het afscheid van PvdA-Kamerlid Khadija Arib krijg je ze zelfs in het parlement niet vaak. „Wat zijn we voor volksvertegenwoordiging dat we dit laten gebeuren?”, vroeg Pieter Omtzigt zich dinsdag af, nu de voormalig Kamervoorzitter met stille trom van het toneel verdwijnt.

Zelfs PVV-leider Geert Wilders, die vanwege het dubbele paspoort van Arib haar nooit op de voorzittersstoel had willen zien, verklaarde dat hij haar ’een hele prettige collega en een hele goede voorzitter’ vond.

En dat was het dan. Want Arib liet weten dat alles overziend het haar meer rust geeft om niet in de zaal te gaan zitten en haar opvolger Vera Bergkamp een afscheidstoespraak te horen uitspreken.

Die opvolger en dier partij D66 verdenkt ze immers van betrokkenheid bij het lek over het onderzoek naar Aribs voorzitterschap. Dat werd ingesteld naar aanleiding van twee anonieme brieven en op een politiek pikant moment gelekt. Drie hoogleraren geven Bergkamp en het dagelijks bestuur van de Kamer (presidium) nu onder uit de zak over hun aanpak van de kwestie. Veel Kamerleden eisen een pas op de plaats met het onderzoek.

Bergkamp stribbelt tegen. Alvorens te handelen heeft ze zich uitgebreid laten bijstaan door juristen en in nauw overleg met de rest van het presidium. Terwijl de rest van het land verwonderd toekijkt, dacht de Kamervoorzitter zich zo politiek gedekt te hebben. Maar veel parlementariërs blijken nog niet zo ver.

Arib heeft intussen zelf aangegeven dat ze niet mee wil werken aan het onderzoek. Of het rechercheren wat oplevert is dan ook de vraag. BBB-Kamerlid Caroline van der Plas zei in goed Engels terecht: „Dit is een treinongeluk dat je aan kan zien komen.”

De schade is sowieso al aangericht. Khadija Arib, die 24 jaar de publieke zaak diende en uitgroeide tot een symbool dat liet zien dat ook nieuwe landgenoten het hoogste kunnen bereiken in Nederland, verlaat besmeurd door anonymi en een wankelend Kamerbestuur het Binnenhof.

Door de achterdeur. Zonder een fraaie toespraak van de voorzitter. Zonder gelukswensen van haar collega’s. Het kille vertrek verloopt uiterst wrang. De voorbeeldfunctie die Den Haag graag voor zichzelf ziet incasseert een nieuwe kras.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Mahalingam »

Situaties die binnen de Haagse Kaasstolp als heel normaal worden gevonden zijn voor mensen die van buiten ernaar kijken heel raar.
Topambtenaar die klacht indiende over Arib mag zelf het onderzoek naar haar leiden

De topambtenaar aan wie Kamervoorzitter Vera Bergkamp de leiding over het onderzoek naar Khadija Arib heeft gedelegeerd, blijkt zelf een van de personen te zijn die heeft geklaagd dat Arib een ‘onveilige werksfeer’ zou hebben gecreëerd. Twee hoogleraren stellen dat de onafhankelijkheid van het onderzoek op het spel staat.

‘Dit kan absoluut niet’, zegt Rob van Eijbergen, hoogleraar integriteit aan de Vrije Universiteit. ‘Het is ongelooflijk belangrijk dat de opdrachtgever volledig onafhankelijk is. Dat betekent dat deze geen enkele mening heeft of iets wel of niet is gebeurd.’ Marcel Pheijffer, hoogleraar forensische accountancy aan Nyenrode Universiteit, vindt dat topambtenaar Jorine Wolff afstand moet doen van haar rol als gedelegeerd opdrachtgever.

Arib mag nog altijd niet weten wat zij exact zou hebben misdaan. Wel is duidelijk dat onder leiding van Kamervoorzitter Vera Bergkamp vorige maand aan bedrijfsrecherchebureau Hoffman de opdracht is gegund om uit te zoeken of er sprake is geweest van grensoverschrijdend gedrag door Arib toen zij Kamervoorzitter was (2016-2021). Daarover ontving onder anderen Bergkamp eerder dit jaar twee anonieme brieven.

Dubbelrol

De ambtelijke top, onder wie het hoofd van de hr-afdeling van de Tweede Kamer Jorine Wolff, die het onderzoek nu mag leiden, heeft op 14 september tegen Bergkamp en andere leden van het dagelijks bestuur van de Tweede Kamer (het presidium) verklaard dat zij de voorvallen in beide klachtenbrieven herkende. De leden van het managementteam (MT) hadden naar eigen zeggen ook een ‘sociaal onveilige werksfeer’ ervaren toen Arib Kamervoorzitter was.

Toch weigert Vera Bergkamp deze topambtenaar nu op afstand te zetten van het onderzoek. Vorige week maakte zij bekend dat Wolff zal gaan fungeren als aanspreekpunt voor de onderzoekers van Hoffmann. Het onderzoeksbureau zocht Wolff samen met de afdeling inkoop zelf uit.

Wolff wil niet ingaan op vragen van de Volkskrant over haar dubbelrol, maar verwijst naar een woordvoerder. Die bevestigt dat Wolff een van de drie MT-leden was die op 14 september aanwezig was bij de presidiumvergadering waarin de ambtelijke top de klachten over Arib heeft bekrachtigd.

Hierdoor staat haar onafhankelijkheid ‘onder druk’, vindt hoogleraar Pheijffer. ‘Zij heeft immers zelf al de conclusie getrokken dat er sprake is van een sociaal onveilige werkomgeving. Zij heeft dan al haar eigen oordeel over de uitkomst van het onderzoek, nog voordat dat moet beginnen.’ Dat vindt ook hoogleraar Van Eijbergen. Hij meent dat het niet langer verantwoord is haar de leiding over het onderzoek te geven. ‘Als je zelf mede betrokkene bent, ben je niet meer onafhankelijk.’

Rol presidium

Ondertussen staat niet alleen de rol van de topambtenaren, maar ook Bergkamps eigen rol ter discussie. Zij was in het presidium verantwoordelijk voor personeelszaken toen het vermeende grensoverschrijdende gedrag door oud-Kamervoorzitter Arib plaatsvond. Toch greep zij of de ambtelijke top destijds niet in; dat gebeurde pas anderhalf jaar na Aribs vertrek. Alleen daarom al zou ook de eigen rol van het presidium in deze zaak onderzocht moeten worden, vinden beide hoogleraren. Wat Van Eijbergen betreft, doet Bergkamp er verstandig aan het onderzoek nu volledig stil te leggen, de opdracht aan Hoffmann in te trekken, helemaal van nul af aan te beginnen en een onafhankelijke commissie van wijzen in te stellen.

Ook Kamerleden van onder meer PVV, SP, PvdA en het onafhankelijke Kamerlid Pieter Omtzigt vinden dat het onderzoek tijdelijk moet worden stilgelegd, omdat ze twijfels hebben over de onafhankelijkheid ervan. Bergkamp heeft beloofd om nog voorafgaand aan de volgende Kamervergadering van volgende week woensdag over de kwestie-Arib te reageren op de vragen en zorgen van de Kamerleden.
https://www.topics.nl/topambtenaar-die- ... =brand/vk/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Mahalingam »

Buiten het onderzoek en het onderzoek naar het onderzoek is is er nu ook een onderzoek naar lekken.
Rijksrecherche onderzoekt lek in zaak-Arib

Den Haag - De Rijksrecherche is een onderzoek begonnen naar het lekken van vertrouwelijke informatie in de zaak rond oud-Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib. Dat laat het Openbaar Ministerie aan De Telegraaf weten. Ondertussen worstelt het bestuur van de Kamer nog altijd met de vraag of een extern onderzoek naar Arib wel of niet moet worden doorgezet.

Kamervoorzitter Vera Bergkamp (D66) deed begin oktober aangifte van het lekken van vertrouwelijke informatie. Haar voorganger Arib (PvdA) moest namelijk via de krant vernemen dat het presidium – het bestuur van de Kamer, onder leiding van Bergkamp – had besloten tot een onderzoek naar vermeend grensoverschrijdend gedrag door de oud-Kamervoorzitter. Dat gebeurde nadat er twee anonieme brieven over Arib waren binnengekomen.

Het OM meldt nu dat de aangifte in behandeling is genomen. De Rijksrecherche wordt ingeschakeld bij ’strafbare feiten en gedragingen die de integriteit van de overheid ernstig kunnen aantasten’. Mogelijk worden leden van het presidium door de Rijksrecherche verhoord. Ook zou het kunnen dat wordt gekeken naar de belgegevens van Kamerleden. Dat gebeurde in het verleden toen werd gelekt uit de zogeheten Commissie Stiekem.

Twee feiten

Opvallend is dat Bergkamp aangifte heeft gedaan van twee feiten: van het lekken naar de media én van het lekken naar ’de persoon die betrokken is in het onderzoek’, vermoedelijk Arib zelf. Dat wijst erop dat Bergkamp aanwijzingen heeft dat Arib persoonlijk op de hoogte was gesteld van de beschuldigingen aan haar adres, nog voordat dit naar buiten kwam.

Dat de Rijksrecherche de zaak nu onderzoekt, wil niet zeggen dat het lek boven komt. Hoewel ambtenaren en Kamerleden strafbaar zijn als zij vertrouwelijke informatie lekken, lukt het zelden om een schuldige aan te wijzen. Op lekken staat maximaal een jaar celstraf of een geldboete van 22.500 euro.
Spoiler! :
Stoppen

Ondertussen is binnen het presidium een strijd gaande over de vraag of en in welke vorm het externe onderzoek naar Arib moet doorgaan. Onder meer PVV, SP, PvdA en Kamerlid Pieter Omtzigt hebben het presidium – met daarin acht Kamerleden van de grotere partijen – gevraagd het onderzoek te stoppen. „We hebben zorgen over de onafhankelijkheid”, zegt SP-Kamerlid Renske Leijten, die zelf niet in het presidium zit. „Het is beter om een nieuw onderzoek te starten, waarbij het presidium recht doet aan de klachten, maar waarmee we ook vooruit kunnen: hoe gaan we in de toekomst om met anonieme klachten aan het adres van een Kamerlid?” Leijten hoopt ook dat Arib aan zo’n onderzoek wél wil meewerken.

Donderdag meldde de Volkskrant dat de topambtenaar aan wie Bergkamp het onderzoek naar Arib heeft gedelegeerd zelf een van de personen is die klaagde dat Arib in haar tijd als Kamervoorzitter voor een ’onveilige werksfeer’ zou hebben gezorgd. Ook de griffier van de Kamer – die leiding geeft aan alle ambtenaren – zou zich geïntimideerd voelen door Arib.

Hoewel het presidium eind september unaniem besloot tot een extern onderzoek, is van die unanimiteit op dit moment weinig over. Al tien dagen wordt intern gekibbeld over de vraag of het onderzoek moet doorgaan, nu er steeds meer kritiek klinkt op de aanpak van het presidium. Uiterlijk maandag wil Bergkamp de Kamer informeren over hoe het verder gaat.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1517882 ... -zaak-arib
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Ariel »

Ambtelijke top Tweede Kamer stapt op om zaak-Arib

De complete ambtelijke top van de Tweede Kamer is opgestapt. De ambtenaren zijn het niet eens met de manier waarop het onderzoek naar oud-Kamervoorzitter Khadija Arib verloopt. De opgestapte griffier van de Kamer, Simone Roos, zegt dat het ’niet meer mogelijk is om als werkgever een veilige werkomgeving te kunnen bieden’.

De hoogste ambtenaren van de Tweede Kamer hebben eerder klachten uit anonieme brieven bevestigd dat onder Arib sprake zou zijn geweest van een ’schrikbewind’. De huidige Kamervoorzitter, Vera Bergkamp (D66), staat onder grote politieke druk om een extern onderzoek naar Arib stop te zetten. Meerdere partijen in de Kamer vinden dat het onderzoek naar Arib rammelt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Als je een hoge ambtenaar bent dan kan je taken naast je neerleggen. Voor een gewone ambtenaar zou dat werkweigering heten.

De 2-de Kamer is dus door ambtenaren tot 'onveilig gebied' (niet: "vijandig gebied") verklaard.
Vanwege vage zaken van jaren geleden.

Zou het komen door die 'nieuwe bestuurscultuur' ?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Mahalingam »

Nu hadden we al dit twijfelachtige gebeuren:
Topambtenaar die klacht indiende over Arib mag zelf het onderzoek naar haar leiden

De topambtenaar aan wie Kamervoorzitter Vera Bergkamp de leiding over het onderzoek naar Khadija Arib heeft gedelegeerd, blijkt zelf een van de personen te zijn die heeft geklaagd dat Arib een ‘onveilige werksfeer’ zou hebben gecreëerd. Twee hoogleraren stellen dat de onafhankelijkheid van het onderzoek op het spel staat.
En dat is Jorine Wolff (hoofd stafdienst HR) die nu ook in werkstaking is.
Het onderzoek naar Khadija Arib valt hierdoor dus stil? Of was het al stilgelegd?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Ariel »

Ik wist niet dat Simone Roos zo belangrijk is/was. Ze zit altijd naast Vera, en ik dacht altijd dat zij haar secretaresse of zoiets was. En verder heeft ze altijd een verwaaid uiterlijk, of een gezicht of ze net uit bed is gestapt.

Afbeelding

Ik vermoed dat Vera niet opstapt. Die blijft zitten waar ze zit. We zullen het snel weten, want ze zal om 20.15 reageren op het vertrek van de griffier en leden van het managementteam.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Ariel »

Vera heeft gesproken. Ze zegt de situatie te ’betreuren’.
Kamervoorzitter Bergkamp zegt vrijdgavond in een reactie het belangrijk te vinden dat het onderzoek naar de meldingen gewoon doorgaat. ,,Ik ben overvallen door het nieuws, het is belangrijk om de boel bij elkaar te houden. Maar het gaat hier om sociale veiligheid van medewerkers, daarom moet het onderzoek doorgang vinden.” De Kamer moet gaan stemmen over het doorgaan van het onderzoek. Van zelf opstappen wil Bergkamp niets weten.
Roos is per direct vertrokken. Ook Jaap van Rhijn (directeur Huisvesting), Jorine Wolff (hoofd Stafdienst HR), Peter van Wensem (hoofd Stafdienst Communicatie) en concernjurist Jan Punt pakken hun biezen. De overige twee leden van het managementteam - Paul Wit (hoofd Stafdienst FEZ) en Peter Paans (CIO) - stappen ook uit de top, maar ’blijven hun dagelijkse werk vooralsnog uitvoeren’.

PVV-leider Geert Wilders spreekt van ’een puinhoop’. Hij vindt dat Bergkamp ook moet opstappen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Mahalingam »

Bijna de hele ambtelijke top (inclusief Jorine Wollf) van de Tweede Kamer stapt op vanwege het onderzoek naar Arib, of het gebrek daaraan, of vanwege het voorzitterschap van Bergkamp, of het gebrek daaraan, of vanwege de feiten die in de media opduiken, of het gebrek daaraan.
U ziet, het is ons ook nog niet helemaal duidelijk maar wij willen geen morele grenzen oprekken dus daarom geven we alle twijfel maar gewoon weer zoals we het voelen: het is een politiek zootje in het ambtelijke bestuur van politiek bestuurlijk Den Haag en dat komt allemaal door Khadija Arib, of Vera Bergkamp, of de Rutte Doctrine, of vanwege de onveilige werkomgeving, of gewoon vanwege ALLES
. Aangezien het toch vrijdag = taking out the trash day is, verwachten we ieder moment een Okdoei van Vera Bergkamp. Hoewel, die heeft nog nooit een stellige knoop doorgehamerd dus misschien duurt het tot maandag. Derhalve beginnen we om 17u15 gewoon aan de vrijmibo.
UPDATE: Bergkamp komt rond 20u met een verklaring
https://www.geenstijl.nl/5167727/manage ... t-op/#more
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Ariel »

Bergkamp wil Kamervoorzitter blijven: 'Ik ga de scherven lijmen'

Tweede Kamervoorzitter Bergkamp ziet geen aanleiding om zelf te stoppen na het plotselinge vertrek van haar topambtenaren. Ze wil ook doorgaan met het onderzoek naar oud-Kamervoorzitter Arib, zei ze vanavond op een ingelaste persbijeenkomst.

"Het is vreselijk dat het managementteam opstapt. Het is niet te bevatten", aldus Bergkamp. "Er is voldoende om de scherven te lijmen." Ze zegt dat het haar inzet is om het Arib-onderzoek naar een "goed einde" te brengen. "Ik wil de boel bij elkaar houden."

Onrustig
Vanmiddag maakte de hoogste ambtenaar van de Tweede Kamer, griffier Simone Roos, bekend dat ze stopt met haar werk. Een groot deel van het managementteam volgde haar voorbeeld. Aanleiding voor hun vertrek is de onrust rond het in september aangekondigde onderzoek naar oud-Kamervoorzitter Arib wegens mogelijk grensoverschrijdend gedrag. Die onrust verwijten ze onder anderen Bergkamp, bleek uit een toelichtende brief.

Roos vond, op basis van twee anonieme brieven, een extern feitenonderzoek naar Arib onvermijdelijk, schreef ze in de brief. "Sinds het besluit is het zeer onrustig in de Tweede Kamer", constateert zij. Kamerleden trokken de onafhankelijkheid van het onderzoek openlijk in twijfel. Er werd geheime informatie gelekt naar de pers en namen van betrokken ambtenaren kwamen in de publiciteit.

"Het is onaanvaardbaar dat ambtenaren op deze wijze in een publiek en politiek debat worden getrokken", stelde de vertrokken topambtenaar. De onrust was "voor een groot deel politiek ingegeven en gestuurd", schreef Roos, zonder dat toe te lichten.

'Het hield maar niet op'
Bergkamp zei in haar reactie dat ze betreurt dat ambtenaren zich onveilig hebben gevoeld. "Er is gelekt, er is gekonkeld. Het hield maar niet op", aldus de Kamervoorzitter. "Ik betreur dat ik ze niet voldoende heb kunnen beschermen tegen dit enorme harde politieke en mediaklimaat."

Bergkamp benadrukte meermaals dat het onderzoek naar grensoverschrijdend gedrag niet stopgezet mag worden. "Er moet rust komen op dit dossier." Ze gaat volgende week wel steun vragen aan de andere politieke partijen voor haar aanpak.

Coalitiepartijen
Het is nog nooit eerder voorgekomen dat de complete ambtelijke top van een voorzitter van de Tweede Kamer opstapt. Andere coalitiepartijen waren moeilijk te bereiken voor een openbare reactie. De grootste oppositiepartij PVV wil dat Bergkamp opstapt, zo liet partijleider Wilders weten via Twitter.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17488
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Waarom het nooit meer goed komt tussen Vera en Khadija

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
vr nov 11, 2022 9:11 pm
Ik wist niet dat Simone Roos zo belangrijk is/was. Ze zit altijd naast Vera, en ik dacht altijd dat zij haar secretaresse of zoiets was. En verder heeft ze altijd een verwaaid uiterlijk, of een gezicht of ze net uit bed is gestapt.
Die fel rode lippen zijn er voor de aandacht die op haar gevestigd moet worden. Misschien wil ze graag zoenen. Met Vera bijvoorbeeld. Want waarom doet een vrouw rode lipstift op als dat niet nodig is?
Dit is waarom vrouwen die rode lipstick dragen winnen in het leven

Wat kan rode lippenstift toch mooi zijn. Echter voelt niet iedere vrouw zich altijd maar op haar gemak wanneer ze rode lippenstift draagt. Maar twijfel niet, rode lippenstift is prachtig. Naast dat je meer vertrouwen en respect op de werkvloer krijgt, worden mannen ook nog eens helemaal wild van vrouwen met rode lippen. Rode lipstick heeft een magisch effect. We weten natuurlijk dat de kleur rood iets teweeg brengt bij mensen. En als je het als vrouw op je lippen smeert, gebeuren er al helemaal fantastische dingen.
TIP voor andere vrouwen die aandacht willen vragen voor hun uiterlijk of innerlijk (?).

Afbeelding
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Plaats reactie