Heeft Jezus bestaan?

Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door Pilgrim »

Ik vond een interessante website over jezus met daarin ook de kwestie of hij echt bestaan heeft.

http://y-jesus.org/dutch/
Historische Invloed
Als Jezus slechts een mythologische figuur was is de invloed daarvan wel extreem groot geweest. Dit is de blijvende invloed van Jezus:

• Er zijn meer boeken over Jezus geschreven dan over enig ander persoon in de geschiedenis.
• Naties hebben zijn woorden gebruikt als de grondslag van hun regering. Volgens Durant is “de overwinning van Christus het begin van de democratie” geweest.
• Zijn Bergrede zorgde voor een compleet nieuw paradigma in ethiek en zeden.
• Scholen, ziekenhuizen, en welzijnswerken zijn gegrond op zijn naam. Harvard, Yale, Princeton en Oxford zijn maar een paar universiteiten waarvoor christenen de basis hebben gelegd.
• De verheven rol van de vrouw in de westerse cultuur gaat terug op Jezus. (De vrouw werd in Jezus’ dagen als minderwaardig en zo’n beetje als een niet-persoon beschouwd tot zijn leer werd gehoord en gehoorzaamd)
• De slavernij werd afgeschaft door Jezus’ leer dat elk menselijk leven waardevol is.
• Voormalige verslaafden aan drugs en alcohol, prostituees en anderen die een doel zochten in hun leven, zeggen dat hij de verklaring is voor hun totaal veranderde leven.
• Twee miljard mensen noemen zich christen. Alhoewel sommigen dat slechts in naam zijn, hebben anderen nog altijd invloed op onze cultuur door Jezus’ beginsel dat al het leven waardevol is door te geven en dat wij elkaar lief moeten hebben.

http://y-jesus.org/dutch/wwrj/1-heeft-j ... bestaan/7/

Heeft Jezus echt bestaan?
Het is opmerkelijk dat Jezus al deze invloed heeft uitgeoefend als gevolg van slechts drie jaar openbaar optreden. Als hij nooit bestaan heeft, is het toch wel onverklaarbaar hoe een mythe zo de geschiedenis heeft kunnen veranderen. Toen de wereldgeschiedkundige H.G. Wells gevraagd werd wat de grootste ‘nalatenschap’ uit de geschiedenis was, antwoordde hij:

“Volgens dat criterium komt Jezus op de eerste plaats.”

Het documentaire bewijs en de historische invloed geven aan dat Jezus werkelijk heeft bestaan. Als Jezus werkelijk heeft bestaan, verwachten we zijn voetstappen te ontdekken in de details van de historie. Mythes laten niet zoveel bewijsmateriaal achter.

Een belangrijk element voor Durant en andere geleerden is de tijdsfactor. Mythes en legenden doen er doorgaans honderden jaren over eer ze hun beslag krijgen – het verhaal dat George Washington nooit een leugen had verteld, begon waarschijnlijk zelf als een leugen, tot twee eeuwen het langzaam tot een legende omvormden. Het nieuws van het christendom verspreidde zich echter te snel om te wijten te zijn aan mythe of legende. Had Jezus niet bestaan, dan hadden de tegenstanders van het christendom hem zeker vanaf het begin als een mythe van de hand gewezen, en dat hebben ze niet gedaan…

Zulk bewijsmateriaal, samen de vroege geschreven bronnen en de historische impact van Jezus Christus, overtuigt zelfs sceptische historici ervan dat de grondlegger van het Christendom niet als mythe of legende af te doen is. Maar één geleerde op het gebied van mythen was nog niet zo overtuigd.

Net als Muggeridge, was ook Oxford-geleerde C.S. Lewis er aanvankelijk van overtuigd dat Jezus niet meer was dan een mythe. Lewis zei ooit: “Alle godsdiensten, d.w.z. alle mythologieën .. zijn niet meer dan de uitvinding van mensen – Christus zo goed als Loki.”[14] (Loki is een oude Noorse godheid. Net als Thor, maar dan zonder paardenstaart.)

Tien jaar nadat hij Jezus als mythe afdeed, stuitte Lewis op historische feiten, waaronder ooggetuigenverslagen, die Zijn bestaan bevestigden.

Jezus Christus heeft invloed gehad op het landschap van de geschiedenis, als een enorme aardbeving. En deze aardbeving liet diepere sporen na dan de Grand Canyon. Het zijn deze sporen van bewijs, die geleerden ervan overtuigden dat Jezus werkelijk bestaan heeft en echte invloed op onze wereld had, 2000 geleden.

http://y-jesus.org/dutch/wwrj/1-heeft-j ... bestaan/8/

.....

Tenslotte is de snelle groei van het christendom misschien wel het meest overtuigende historische bewijs voor Jezus’ bestaan. Hoe is dat anders te verklaren, zonder de persoon van Christus? Hoe zou deze groep vissers en andere werklieden een Jezus verzinnen in het luttele tijdsbestek van een paar jaar? Durant beantwoordde zijn eigen vraag – heeft Jezus echt bestaan – met de volgende conclusie:

Dat een handje vol eenvoudige mensen in één generatie zo’n krachtige en aansprekende persoon konden uitvinden, met zo’n imposante ethiek en zo’n inspirerende visie op de menselijke natuur, zou een wonder zijn, van groter orde dan welk wonder ook dat in de Evangeliën beschreven staat. Ook na twee eeuwen Hogere Kritiek blijven de contouren van het leven, de persoonlijkheid en leer van Christus helder, en vormen het meest opmerkelijke hoofdstuk uit de geschiedenis van de Westerse mens.

http://y-jesus.org/dutch/wwrj/1-heeft-j ... bestaan/9/

Het Oordeel Van De Geleerden
Clifford Herschel Moore, professor aan de universiteit van Harvard, merkte over historiciteit van Jezus op:

“Het christendom kende zijn Redder en Verlosser niet als god wiens achtergrond teruggaat op een mythisch geloof. Jezus was een historisch en geen mythisch wezen. Geen afstandelijke of misleidende mythe heeft zich opgedrongen aan de christen-gelovige, dat geloof was gebaseerd op positieve, historische en voor de hand liggende feiten.”

Is er wel een serieuze historicus die het eens is met de beweringen van Ellen Johnson en Bertrand Russell dat Jezus niet bestaan heeft? De uitgebreide documentatie over Jezus’ leven door tijdgenoten, zijn grote historische invloed en het bevestigde tastbare historische bewijs hebben geleerden er van overtuigd dat Jezus werkelijk heeft bestaan. Kan een mythe dat allemaal hebben gedaan? Alleen een hele kleine groep sceptici zegt `ja`.

Dr. Michael Grant uit Cambridge schreef: “Conclusie: moderne kritische methoden hebben de Christus-mythe-theorie niet kunnen onderbouwen. Keer op keer zijn de ‘aantijgingen’ weerlegd door eersterangs geleerden. In de laatste jaren heeft geen enkele serieuze geleerde de niet historiciteit van Jezus te berde gebracht.”

De historicus Jaroslav Pelikan uit Yale verklaarde: “Wat iemand ook persoonlijk van Hem vindt of gelooft, Jezus van Nazareth is al 20 eeuwen lang de dominante figuur in de geschiedenis van de westerse cultuur. Op zijn geboorte baseert de meerderheid van de mensheid zijn kalender, bij zijn naam vloeken miljoenen en in zijn naam bidden miljoenen.”

http://y-jesus.org/dutch/wwrj/1-heeft-j ... estaan/10/
Laatst gewijzigd door Anonymous op za jun 15, 2013 1:22 am, 2 keer totaal gewijzigd.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door xplosive »

Afgezien van de vraag of er een persoon Jezus bestaan heeft is er nogal het één en ander aan te merken op de getuigenissen die in de bijbel over de persoon Jezus staan, de zogenaamde evangeliën (in het Engels gospels genoemd).

Zie bijvoorbeeld Gospels historically wrong. Op dezelfde website vind je ook een lijst met bijbelse tegenstijdigheden : Bible Contradictions waarin ook tegenstrijdigheden in de evangeliën zelf zijn opgenomen.

Een beschouwing over de historiciteit van Jezus en hoe daar verschillend tegenaan gekeken wordt vind je o.a. in :

Evidence for the historical existence of Jesus Christ
Laatst gewijzigd door xplosive op vr jun 14, 2013 8:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Jezus nog aan toe!

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Pilgrim schreef:Ik vond een interessante website over Jezus met daarin ook de kwestie of hij echt bestaan heeft.
Alwweer?

25 januari 2011 -
Pilgrim schreef:Ik heb altijd gedacht dat er nauwelijks of geen (direct) bewijs was voor de historiciteit van Jezus. Het merendeel van de wetenschappers neemt echter wel aan dat er een historische Jezus heeft bestaan.
In het artikel hierboven komt men met geen enkel bewijs op de proppen. Omdat ik jou zo aardig vind, zal ik jou een handje helpen.

Er is wel degelijk iets over Jezus geschreven, al is het niet bepaald indrukwekkend doorslaggevend om mij te overtuigen. De mens is namelijk een ongehoorde dromer die maar al te gaarne overneemt van horen zeggen. Zelfs over in leven zijnde personen in onze tijd worden de meest dwaze dingen rond getoeterd.

Het levensverhaal van Jezus en het christendom op zich dragen genoeg romantische aantrekkelijke mystieke verwachtingsvolle mooie goede patronen in zich mee dat ik makkelijk kan begrijpen waarom van beiden zo’n aantrekkingskracht uitgaat. Wat mij opvalt is dat juist het rooms katholieke geloof hierin zo hoog scoort. Ik snap er niets meer van en leg mij er maar bij neer.

Gisteren vooraf aan de lezing van Hans Jansen een alleraardigst mooie jonge studente in de literatuur gesproken. Tot mijn schrik bleek ze rooms-katholiek te zijn. Gelukkig had ik mijn betoog neutraal aangekleed. Toch slim van mij. Ik veranderde ook direct van onderwerp toen mij bleek dat zij diep gelovig was in de overtuiging van de werking van de heilige transsubstantiatie. Als klap op de vuurpijl van gisteren - je wilt het niet geloven - ik moet er vandaag nog maar eens goed over nadenken, is ook de geweldige lieve aardige humoristische arabist Hans Jansen, rooms katholiek.

Conclusie nogmaals. Je hebt goede en slechte mensen. En dat staat in geen verband met je overtuiging in het geloof.

Wie was nu de geschiedschrijver over Jezus? Het antwoord is Flavius Josephus. Ik zou zeggen, lees het zelf maar. Ik neem het allemaal met een korreltje zout. Het christendom echter neem ik bloedserieus.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Flavius_Jo ... over_Jezus
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Jezus nog aan toe!

Bericht door xplosive »

'Hans van de Mortel' schreef:Als klap op de vuurpijl van gisteren - je wilt het niet geloven - ik moet er vandaag nog maar eens goed over nadenken, is ook de geweldige lieve aardige humoristische arabist Hans Jansen, rooms katholiek.
Dat wisten we toch al, Hans, dat Hans Jansen rooms-katholiek is. Het is misschien interessant om hem eens te vragen wat hem ertoe gebracht heeft om voor het rooms-katholicisme te kiezen. Hoe het ook zij, Hans Jansen lijkt mij iemand met het hart op de goede plaats.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door Monique »

Zijn er nog andere meldingen van jezus dan in de bijbel?

Of van mohammed anders dan in de koran?

Je zou je toch voorstellen dat de geschiedenis van toen bol zou staan met vermeldingen/verhalen van deze personen?
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door Ariel »

Monique schreef:Zijn er nog andere meldingen van jezus dan in de bijbel?
Wanneer we in beschouwing nemen dat de bekendheid van Jezus vooral beperkt was tot een relatief onbelangrijk gebied in een kleine uithoek van het Romeinse Rijk, ( er bestond toen immers nog geen Radio, TV internet ) dan zien we dat we een verrassende hoeveelheid informatie over Jezus in wereldlijke historische bronnen kunnen aantreffen. Enkele van de belangrijkere historische bewijsstukken voor Jezus zijn de volgende:
De Romein Tacitus, die als één van de nauwkeuriger historici uit de oudheid wordt beschouwd, vermeldde in de eerste eeuw de bijgelovige “Christenen” (“vernoemd naar Christus”) die tijdens de heerschappij van Tiberius onder Pontius Pilatus leden. Suetonius, de belangrijkste secretaris van Keizer Hadrianus, schreef dat er een man was met de naam Chrestus (of Christus) die in de eerste eeuw leefde (Annalen 15.44 ).

Flavius Josephus is de beroemdste Joodse historicus. In zijn Antiquitates refereert hij aan Jakobus, “de broer van Jezus, die de Christus werd genoemd”. Er bestaat een controversieel vers (18:3) dat als volgt gaat: “Te dien tijde was er een zekere Jezus, een wijs mens, indien men hem althans een mens noemen mag; want zijn werken waren wonderbaar. . . Deze was de Christus . . . hij is hun ten derden dage weer levend verschenen, gelijk de goddelijke profeten, onder meer andere wonderlijke dingen, van hem voorzegd hadden”. Eén bepaalde versie van dit vers zegt: “Te dien tijde was er een zeker wijs man die Jezus werd genoemd. En zijn gedrag was goed, en hij stond bekend als deugdzaam. En vele mensen onder de Joden en andere naties werden zijn discipelen. Pilatus veroordeelde hem tot de kruisiging en de dood. En zij die zijn discipelen waren geworden verlieten hem na zijn dood niet; zij verklaarden dat hij drie dagen na zijn kruisiging aan hen verschenen was en dat hij leefde; zodoende is hij misschien de Messias over wie de profeten wonderlijke dingen voorzegd hadden".

Julius Africanus citeert de historicus Thallus in een discussie die volgde op de kruisiging van Christus (Extante Geschriften, 18).

Plinius de Jongere legde in zijn Brieven (10:96) de vroege Christelijke aanbidding vast, waaronder het feit dat de Christenen Jezus als God aanbaden en dat zij zeer ethisch waren, en zijn schrijven bevat een referentie aan de liefdemaaltijd (agapè) en het Heilig Avondmaal.

De Babylonische Talmoed (Sanhedrin 43a) bevestigt de kruisiging van Jezus op de vooravond van het Pesach-feest, en de beschuldigingen aan het adres van Jezus dat Hij aan toverij zou doen en Joodse afvalligheid zou aanmoedigen.

Lucianus van Samosata was een Grieks schrijver in de tweede eeuw die toegeeft dat Jezus door de Christenen werd aanbeden, dat Hij nieuwe leerstellingen introduceerde en hiervoor werd gekruisigd. Hij zei dat de de leerstellingen van Christus onder meer de broederschap van gelovigen bevatten, alsmede het belang van bekering en het belang van het ontkennen van andere goden. Christenen leefden volgens de wetten van Jezus, geloofden dat ze onsterfelijk waren en werden gekarakteriseerd door een minachting voor de dood, vrijwillige zelf-toewijding, en het afwijzen van materiële bezittingen.

Mara Bar-Serapion bevestigt dat Jezus als een wijs en deugdelijk mens werd gezien, door velen als de koning van Israël werd beschouwd en in de leerstellingen van zijn volgelingen voortleefde.

Vervolgens hebben we alle Gnostische geschriften (het Evangelie der Waarheid, Het Geheime Boek van Johannes, het Evangelie van Thomas, de Verhandeling over de Opstanding, etcetera) die allemaal gewag maken van Jezus.

Sterker nog, we kunnen bijna het hele evangelie reconstrueren op basis van alleen al de vroege niet-Christelijke bronnen: Jezus werd de Christus genoemd (Josephus), deed aan “magie”, leidde Israël naar nieuwe leerstellingen, werd hiervoor tijdens het Pesach-feest opgehangen (Babylonische Talmoed) en wel in Judea (Tacitus), maar beweerde God te zijn en dat Hij zou terugkeren (Eliezar), wat Zijn volgelingen geloofden – en zij aanbaden Hem als God (Plinius de Jongere).

Concluderend kunnen we zeggen dat het bewijs voor het bestaan van Jezus Christus overweldigend is, zowel in de wereldlijke als de Bijbelse geschiedenis. Misschien is het grootste bewijsstuk voor het bestaan van Jezus wel de letterlijk duizenden Christenen, waaronder ook de 12 apostelen, die in de eerste eeuw na Christus bereid waren om hun levens als martelaren voor Jezus Christus op te geven. Mensen zullen sterven voor wat ze geloven dat waar is, maar niemand zal sterven voor iets waarvan hij weet dat het een leugen is.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door xplosive »

Een compilatie van enkele grappige Jezus-filmpjes :

Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Jezus was a good guy

Bericht door Hans v d Mortel sr »

xplosive schreef:Een compilatie van enkele grappige Jezus-filmpjes :
Het is niet mogelijk aan de hand van dit Youtube filmpje op te maken of Jezus nu wel of niet bestaan heeft. : nono3: Volgens mij moeten er ook filmpjes bestaan waar over dit onderwerp leerzaam gediscussieerd wordt.

Ik wist overigens niet dat professor Jansen katholiek was. Misschien had Jezus net zo'n charisma als Jansen. In dat geval geval begrijp ik waarom mensen in de ban van Jezus raakten.

Hoe dan ook blijft Jezus voor mij een mens zoals ieder ander. Met de kwalificatie goed. Net zoals Hans Jansen dus. Ik zal vanaf nu christenen (katholieken in het bijzonder) dan ook met een beter begrip gaan bejegenen.

Het atheïsme aanhangen is van mij een verstandsuiting die helemaal vanuit mijzelf ontwikkeld is en almaar sterker wortelt. Dat moge blijken uit mijn afwijzing van de gekte van de evolutietheorie-gedachte. Xplosive heeft nog een e-mailtje van mij tegoed over mijn idee hoe het mogelijk dan wel zit met de functie van ons zijn. Ach, iedereen mag weten hoe ik er over denk. Het is veel te leuk om dat niet voor mijzelf te houden.

Spoiler! :
We leven in een illusie. :thinking:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door Ozes »

Er zijn echt talloze topics waar er word gekankerd over het Christendom, en eigenlijk geen enkele die gestart is met een zelfde hetze tegen het atheisme. En als ik dan iets terugzeg zijn ze allemaal aan het huilen. Dieptriest.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

We zoeken een wereldleider als Jezus!

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ozes schreef:Er zijn echt talloze topics waar er word gekankerd over het Christendom, en eigenlijk geen enkele die gestart is met een zelfde hetze tegen het atheisme. En als ik dan iets terugzeg zijn ze allemaal aan het huilen. Dieptriest.
Kankeren op het christendom is zeer terecht. Maar dan moet het gaan over bepaalde perioden in de geschiedenis. Vandaag de dag is kankeren op het hedendaagse christendom onterecht, behalve natuurlijk tegen personen die voor mij voor geen meter deugen en zich steevast blijven uitgeven als christen. Zoals Lubbers en Van Agt. Donner en Hirsch Ballin. Kortom, met het christendom vandaag de dag is niks mis mee. In werkelijkheid zijn er nog maar heel weinig mensen over die de leer van het christendom in praktijk brengen. Waar zijn alle kerken gebleven? Waarom heeft geen man meer trek om als eenzame rukker door het leven te gaan? De seminaries blijven leeg of bestaan al niet meer. Wat overblijft zijn dominees met een dikke portemonnee en een gezellig praatje op zondag.

Wat er nog rest van Jezus is de mythe.

Je hebt goede mensen en je hebt slechte mensen. Religie zal daarin NOOIT een richtingsbepalende factor zijn. Dat is geprobeerd maar zelfs Jezus niet gelukt. Die paar volgelingen waren slechts lid van het extremiteiten theater van de Christus die we ook vandaag de dag nog steeds tegenkomen. Al je bezittingen verkopen en delen met de groep.

Er zijn goede mensen en er zijn slechte mensen.

Laten we ons vooral richten op de eerste groep. Maar dan moet je een taboe leggen op praten over religie, politiek en seks. Want juist daarin lopen de meningen sterk uiteen en kunnen oplopen tot enorme spanningen. Niet doen dus!

De mens is goed (die goed is) maar niet één religie kan zijn handen in onschuld wassen. Want moord en doodslag zijn niet los te koppelen van de waanzin die geloof teweeg kan brengen onder aanvoering van zijn religieuze leiders. In het geval van de moslims zijn dat de haatbaarden.

haatbaarden museum

Een leider zoals Jezus lijkt mij wel de oplossing. Maar dan moet ik hem ook kunnen aanspreken op de bereikte resultaten. En praatjes vullen geen gaatjes. Noch de ene na de andere wang toekeren naar je vijanden teneinde vrede te bewerkstelligen. Laat Jezus eerst maar eens zorgen dat er geen slechte mensen meer bestaan. Als dat lukt hebben we geen Jezus meer nodig. Lukt het Jezus in het eerste geval niet, ook dan hebben (hadden) we in het geheel niks aan Jezus.

Door alleen mooie plaatjes van een zomers tafereel op te hangen ontstaat nog geen langverwachte zomer. [icon_lol.gif]
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: We zoeken een wereldleider als Jezus!

Bericht door Ali Yas »

'Hans van de Mortel' schreef:Wat overblijft zijn dominees met een dikke portemonnee en een gezellig praatje op zondag.
Donder toch op man, met je "dikke portemonnee".
Een leider zoals Jezus lijkt mij wel de oplossing. Maar dan moet ik hem ook kunnen aanspreken op de bereikte resultaten.
Ik zou zeggen: doe je best. Maar onderzoek eerst even of je met "de bereikte resultaten" christelijke of onchristelijke dingen bedoelt, anders gaan we de erfenis van de nazi's straks ook nog tot het christendom rekenen, zoals die crypto-moslim van een Graatsma zo graag doet. Ik zou niet graag zien dat ik jou tot zijn enge clubje moet gaan rekenen, Hans, maar je van de rails gelopen geraas brengt je eigenlijk zo ongeveer overal waar ik mensen liever niet zou zien.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door mercator »

Wat is het doorslaggevende verschil tussen de beide heren Jezus Christus en Lou de Palingboer? t Is gek , maar dat vraag ik mij als Ongelovige soms wel s af.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Jezus is een goed lopend merk. Doe de franchising!

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ali Yas schreef:
'Hans van de Mortel' schreef:Wat overblijft zijn dominees met een dikke portemonnee en een gezellig praatje op zondag.
Donder toch op man, met je "dikke portemonnee".
Ben jij soms dominee? Met beheersing van de Engelse taal en het liefst een Amerikaans accent bestaat er een goed betaalde boterham in het vooruitzicht in de States. Een eigen sekte beginnen behoort tot de lucratieve mogelijkheden. :thinking:
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door xplosive »

Neem nou bijvoorbeeld iemand als Kenneth Copeland (Wealth of Minister Kenneth Copeland And Family Scrutinized) :

Afbeelding



Maar hier staat bijvoorbeeld :

Predikant - 1850 euro bruto

Die portemonnee kun je toch niet echt dik noemen, lijkt mij.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Jezus is een goed lopend merk. Doe de franchising!

Bericht door mercator »

'Hans van de Mortel' schreef:Ben jij soms dominee? Met beheersing van de Engelse taal en het liefst een Amerikaans accent bestaat er een goed betaalde boterham in het vooruitzicht in de States. Een eigen sekte beginnen behoort tot de lucratieve mogelijkheden. :thinking:
Ik heb me vaak afgevraagd wat nu precies de factor is die voor het megasucces van een secte zorgt. Christendom was ooit een tophit, nu is het de Islam.Mormonen en Getuigen van Jehovah deden het niet slecht, maar spelen toch in een lagere categorie. En met Lou de Palingboer en Moon is het helemaal niks geworden.
Zo gauw ik die vraag kan beantwoorden begin ik zeker en vast met een secte.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Jezus is een goed lopend merk. Doe de franchising!

Bericht door Ali Yas »

mercator schreef:Ik heb me vaak afgevraagd wat nu precies de factor is die voor het megasucces van een secte zorgt. Christendom was ooit een tophit, nu is het de Islam. (...)
Zo gauw ik die vraag kan beantwoorden begin ik zeker en vast met een secte.
Dan komt daar dus (gelukkig) niets van terecht. Maar de islam is natuurlijk helemaal geen tophit. Ik zie tenminste geen evenementen zoals van een Billy Graham, of heb ik iets gemist?
Truth sounds like hate to those who hate truth.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Jezus is een goed lopend merk. Doe de franchising!

Bericht door mercator »

Ali Yas schreef:[ Maar de islam is natuurlijk helemaal geen tophit. Ik zie tenminste geen evenementen zoals van een Billy Graham, of heb ik iets gemist?
En het jaarlijkse massale vertrappelfestijn in Mekka dan? Daar kunnen Billy Graham of zelfs de paus himself niet tegenop.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Jezus is een goed lopend merk. Doe de franchising!

Bericht door Ali Yas »

mercator schreef:
Ali Yas schreef:[ Maar de islam is natuurlijk helemaal geen tophit. Ik zie tenminste geen evenementen zoals van een Billy Graham, of heb ik iets gemist?
En het jaarlijkse massale vertrappelfestijn in Mekka dan? Daar kunnen Billy Graham of zelfs de paus himself niet tegenop.
Dat is een verplicht nummer, dat weet jij ook, mede mogelijk gemaakt door Westerse tech. Als er dus al iets een tophit is, dan is dat toch de Westerse technologie. Hoeveel mensen kijken er wel niet TV? Meer dan er naar Mekka gaan.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door Pilgrim »

Jezus heeft nooit bestaan

Rianne Oosterom en Gerrit-Jan KleinJan − 03/02/15

Afbeelding
© Bram Petraeus. Predikant Edward van der Kaaij

Interview Predikant Edward van der Kaaij denkt dat Jezus nooit heeft bestaan. Die opvatting leidt tot ophef in de Protestantse Kerk. 'Je doet toch ook niet alsof Roodkapje een historisch verhaal is.'

Het is ironisch, vindt predikant Edward van der Kaaij uit Nijkerk. "Eerst heb je een predikant die roept dat God niet bestaat, nu is er een die zegt dat Jezus geen historische figuur is." Van der Kaaij zit in zijn studeerkamer. Boven op de boekenkast staat een antiek Christusbeeld, de zegenende handen zijn er ooit afgebroken.

"De historische Jezus heeft nooit bestaan", zegt Van der Kaaij. "Alle elementen uit het verhaal van Jezus vinden hun oorsprong in het oude Egypte. Daar komt de oermythe vandaan van een God die mens wordt, van sterven en opstaan, van geboren worden op 25 december uit een maagd."

Edward van der Kaaij (62), predikant in de Protestantse Kerk in Nederland, schreef zijn inzicht op in een boek. 'De ongemakkelijke waarheid van het christendom', heet het. Ondertitel: 'De echte Jezus onthuld'.

Hoewel hij het boek vorig jaar al publiceerde, leiden de opvattingen van Van der Kaaij nu tot verontwaardigde reacties in zijn woonplaats Nijkerk en daarbuiten in protestants Nederland. Van der Kaaij zou onchristelijke ideeën verspreiden, menen sommigen in de protestantse gemeente in Nijkerk, die uit verschillende richtingen bestaat.

Twee weken geleden werd de predikant enkele dagen voor een interkerkelijke dienst de toegang geweigerd tot de kansel. 'Gebed voor de eenheid', was het onderwerp van de dienst. Maar die eenheid was er niet toen de gereformeerde kerkeraad de hervormde Van der Kaaij verbood te preken in zijn kerkgebouw.

Die maatregel - een zeldzaamheid - leidde tot discussies tussen voor- en tegenstanders. "Iedereen vergaderde over mij maar niet met mij", zegt Van der Kaaij, die zichzelf 'modern' noemt. Hij besloot uiteindelijk thuis te blijven. "Het moet niet zo zijn dat je haast de ME nodig hebt om een predikant de kansel op te laten gaan."

Inmiddels heeft de Nijkerkse kwestie landelijke proporties gekregen. De gereformeerde bond, de rechterflank in de protestantse kerk, noemt de opvattingen van Van der Kaaij een 'dwaalleer' en vraagt zich in een brief aan het landelijke kerkbestuur af 'hoe de tucht gestalte krijgt, als dwaalleer de fundamenten van de kerk probeert aan te tasten.'

Hoe bent u tot uw ideeën gekomen?

"Het is het resultaat van een zoektocht die zeven jaar geleden begon. Bij Klaas Hendrikse las ik hier voor het eerst iets over. Ik mailde hem en hij tipte me het boek 'De mysterieuze Jezus' van de Britse auteurs Timothy Freke en Peter Gandy. Ik kwam tot de ontdekking dat alle elementen uit het verhaal van Jezus voorkomen in de oude mythe van Osiris uit Egypte. Daar vind je de blauwdruk van wat later het christelijke evangelieverhaal werd."

Hoe zien we deze mythe volgens u terug in het christendom?

"De kern van de mythe van Osiris is de stervende godheid die weer opstaat uit de dood. Kern is ook de godheid die mens werd en geboren is zonder tussenkomst van een man. Overigens ben ik van mening dat die mythe van de stervende en opstaande terug gaat op een nóg veel ouder archetype: de zon gaat onder en komt elke ochtend weer op. Dat wordt in veel religies, ook in het oude Egypte, gezien als God die naar de onderwereld gaat en daar 's morgens weer uit oprijst."

"De lijn is dat alle volken nationale versies maakten van deze oermythe. Ik onderschrijf de theorie dat in Alexandrië, ooit een belangrijke havenstad, de joodse versie van die oude mythe is ontstaan. Uiteindelijk is het christendom meegenomen door Alexandrijnse joden die moesten vluchten. Zo kwam het bij de apostel Paulus in de havenplaats Tarsis terecht. Paulus heeft zijn brieven eerder geschreven dan de evangeliën zijn ontstaan. Bij hem komt de historische Jezus nooit voor. Lees maar na. Jezus is bij hem een mythologische figuur."

Hoe bewijst dit dat de historische Jezus niet heeft bestaan?

"Het evangelie heeft een mythische oorsprong, dus ook Jezus is een mythisch figuur. Daarbij: in bronnen buiten de Bijbel uit de tijd van Jezus komt hij niet voor. Dat is vreemd, want er wordt altijd gezegd dat hij zo'n enorme indruk heeft gemaakt. Het Johannesevangelie wordt historisch niet serieus genomen. Dat is uit het jaar honderd of later. Matteüs en Lucas hebben Marcus overgeschreven. Marcus is de enige bron voor de historische Jezus. Dat evangelie is waarschijnlijk in Alexandrië ontstaan, waar vroege christenen beïnvloed waren door de Egyptische mythes."

Hoe was uw reactie toen u dat las?

"Ik was eerst geschokt. Het was een open zoektocht waarvan ik de uitkomst ook niet wist. Ik weet nog dat ik op de bank zat en tegen mijn vrouw zei: 'Wat ik nu toch lees. De historische Jezus heeft nooit bestaan'. Mijn vrouw zag de ellende al komen: 'Wat krijgen we nou weer', zei ze."

Waardoor was u geschokt?

"Het was niet eens zozeer de zekerheid die wegviel. Ik zat al op de lijn van de Amsterdamse school, een stroming in de theologie waartoe iemand als Nico ter Linden ook behoort. Zij zeggen dat de verhalen in de Bijbel niet echt zijn gebeurd, maar wel waar zijn. Het was een soort intuïtie die werd bevestigd, dat was de schok."

Wat deed u toen?

"Ik zocht verder. Als Jezus niet heeft bestaan en je blijft toch doen alsof, dan loop je jezelf steeds in de weg als predikant. Want mensen hebben toch een historische figuur voor ogen die allerlei kunstjes doet. Ik hecht aan goede exegese, goede bijbeluitleg. Stel dat het zo is dat het evangelie een mythe is, is het dan goede bijbeluitleg als je doet alsof het allemaal echt gebeurd is? Je doet toch ook niet alsof Roodkapje een historisch verhaal is?"

Helpt u daarmee uw eigen geloof niet om zeep?

"Op het eerste gezicht wel, maar uiteindelijk is mijn geloof juist rijker geworden. Ik kan alle belijdenisgeschriften onderschrijven - de historische Jezus heeft dan niet bestaan, de Bijbelse Jezus is gestorven en opgestaan. Het gaat erom dat je ontdekt dat Christus in jezelf bestaat. Het is niet makkelijk om dat te begrijpen, ook voor mezelf niet. Maar volgens mij ben ik uitgekomen in het hart van het christelijke geloof."

Het is niet makkelijk te begrijpen, zegt u. Kunt u het toch uitleggen?

"In al wat leeft zit levenskracht. Een goddelijke vonk. Ook in dieren, alleen zijn die zich daar niet van bewust. Die vonk moet je ontdekken. Ik heb die via het christendom leren kennen, omdat ik daar helemaal in opgegroeid ben. Als ik moslim of boeddhist was met dezelfde open benadering, dan zou de goddelijk vonk een andere vorm aannemen."

U krijgt veel kritiek op uw opvattingen.

"Ik begrijp een kerkbestuurder wel die zegt: het hart van het geloof is het geding. Zo iemand moet piketpaaltjes slaan als het belijden volgens hen wordt bedreigd. Toch zou ik dan willen vragen: hangt het hart van het christelijke geloof af van de historiciteit van Jezus? En waar leg je dan je grenzen? Is de opstanding wel echt, de wonderen niet?"

De behoudende Gereformeerde Bond heeft het over 'tucht'.

"Dat vind ik dieptreurig. Op het moment dat je in termen van tucht gaat praten zeg je: 'ík heb gelijk en iedereen met een andere opvatting: de kop eraf'."

Begrijpt u de kritiek?

"Uit pastoraal oogpunt begrijp ik de reacties wel. Er zijn mensen die denken dat hun geloof wegvalt als de historische Jezus er niet meer is. Veel gelovigen zijn hypergevoelig voor alles wat de eigen zekerheden aantast. Zelfs als dat gebeurt naar aanleiding van een integere zoektocht op basis van argumenten. Ik wil me we qua grootte niet op het niveau van mannen als Cees den Heyer, Harry Kuitert en Nico ter Linden stellen, maar bij hen zag je dezelfde tegenstand. Ik ben niet uit op discussie, maar ik ga het ook niet uit de weg. Ik denk dat gelovigen een beetje volwassen moeten worden."

Omstreden dominees
Edward van der Kaaij is niet eerste die in de recente geschiedenis van de Protestantse Kerk in Nederland ophef veroorzaakt met het uitspreken van bepaalde denkbeelden. De Zeeuwse predikant Klaas Hendrikse schreef in 2007 het boek 'Geloven in een God die niet bestaat'. Daarin beweert hij dat God niet 'bestaat' maar 'gebeurt' in het contact tussen mensen. "Goddeloos", noemde de behoudende flank van de protestantse kerk het boek. Een poging om Hendrikse uit zijn ambt te zetten, mislukte.

In 2009 riep de Groningse predikante Fennie Kruize in haar boek 'Goddelijke Vrijheid' de protestantse kerk op de redding ook eens buiten Jezus te zoeken. Zij pleitte voor meer esoterie in de kerk en zei dat zij voor wicca en reïncarnatie voelde. Dat werd haar niet in dank afgenomen. Vanaf 2011 mocht zij de kansel in haar gemeente in Hoogezand-Sappermeer niet meer betreden.

Edward van der Kaaij: "Hangt het hart van het christelijke geloof af van de historiciteit van Jezus?"

http://www.trouw.nl/tr/nl/4716/Christen ... taan.dhtml
Dus Jezus bestond niet en ook God bestaat niet. Vroeger waren de protestantse kerken een nog al bekrompen wereld, maar dat hebben ze gelukkig nu van zich afgeschud. Nu zijn ze ‘RUIMDENKEND’ geworden! [icon_lol.gif]

Ik wil er hierbij op wijzen dat het overgrote merendeel van de historici die zich met Jezus heeft bezig gehouden, inclusief de atheïstische, er van overtuigd is dat hij wel bestaan heeft omdat je anders hopeloos in de knoei komt met allerlei onmogelijke complottheorieën.

Om de een of andere reden doet deze nieuwe protestantse kerk me sterk denken aan een visioen van de zieneres Katharina Emmerich, over wie ik het al eens eerder heb gehad.
16. « Zij bouwden een “grote kerk”, vreemd en buitensporig. Iedereen moest er binnengaan en er dezelfde rechten bezitten: lutheranen, katholieken, en sekten van allerlei aard. Het moest een ware “gemeenschap der ontheiligden” zijn, waar slechts één herder en één kudde zou zijn. Er moest ook een ‘paus’ zijn, maar die mocht niets bezitten en hij zou een salaris ontvangen. Alles was van tevoren voorbereid, en heel wat zaken waren al klaar. Maar op de plaats van het altaar was er alleen maar de “gruwel der verwoesting”. Ik zag alles wat overhelt naar het protestantisme steeds meer de overhand krijgen en ik zag de [katholieke] godsdienst steeds meer in verval raken. Er waren in Rome, zelfs onder de prelaten, heel wat personen met weinig katholieke gevoelens, die met succes aan deze zaak werkten (nl. aan de samensmelting der Kerken). »

18. « Ik zie bij allen, zelfs bij de besten onder hen, een vreselijke hoogmoed, maar bij geen enkele van hen nederigheid, eenvoud en gehoorzaamheid. Zij zijn uitermate trots op de afscheiding, waarin zij leven. Zij praten over ‘geloof’, ‘verlichten’, ‘levend christendom’, maar zij verachten en beledigen de Heilige Kerk, waarin alleen het licht en het leven te vinden zijn. Zij plaatsen zich zelf boven iedere macht en iedere kerkelijke hiërarchie, en zij kennen noch de onderwerping, noch de eerbied voor het geestelijk gezag. In hun aanmatiging beweren zij alles beter te begrijpen dan de hoofden van de Kerk en zelfs dan de heilige kerkleraren. »
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Waarom zouden Jezus en Roodkapje niet bestaan hebben?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Wat is er al lange tijd gaande in de kerk?
Een rabbijn moet eens gezegd hebben ‘Dat we het in de oecumene zo goed met elkaar kunnen vinden, omdat we allemaal met elkaar niet zo gek veel meer geloven.’ Ik geloof dat ik niet teveel zeg, wanneer ik beweer dat de kerken hun dogma’s tegen spotprijzen van de hand hebben gedaan. – Ds. H.J. Hegger
En te dien dage zult gij Mij niets vragen. Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, als gij de Vader om iets bidt, zal Hij het u geven in mijn naam. Tot nog toe hebt gij niet om iets gebeden in mijn naam; bidt en gij zult ontvangen, opdat uw blijdschap vervuld zij. (Johannes 16:23, 24)
Maak ik hieruit op dat God (de Vader) nu de secretaris van Jezus is?

Via het Concilie van Trente leert ons de verderfelijke r.-k. wereldkerk, waaruit al het christelijke kwaad is ontstaan, dat wij het eeuwige leven ‘waarlijk moeten verdienen door onze goede werken.’ De zelfstandig lezende bijbel onderzoeker en enige godsdienstwaanzinoloog Hans van de Mortel weet dat zij, die het van de werken verwachten, onder de vloek liggen.

Voor alle dominees en in Jezus gelovige schapen geldt:
Want allen, die het van werken der wet verwachten liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen. En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt, is duidelijk; immers, de rechtvaardige zal uit geloof leven. (Galaten 3:10, 11).
Heeft Jezus bestaan? Vanzelfsprekend! Hij liep over water, wist door de kracht van zijn woorden een storm tot bedaren te brengen. Hij was in staat, door gebruik van zijn dynamische energieke geesteskracht, een horde zwijnen de afgrond in te kieperen. Maar was weer niet resistent tegen de superieure kracht van Satan die hem door de lucht meenam naar een grote berg. Satan liet Jezus, die smachtte om koning van de joden te worden, kiezen uit alle koninkrijken van de wereld waarover hij de baas was. Jezus bedankte voor de eer en verkoos aan het kruis bespot te worden en te gaan sterven. Voor wie in godsnaam? Voor Hans van de Mortel, Mercator en niet te vergeten vriend Pilgrim die over een tijdje vast en zeker op de eerste rang in de hemel mag plaatsnemen.

Wacht even. Niet voor HvdM en Mercator, want wij zijn geen gelovigen. Geloof in de verhalen van anderen is een eerste vereiste tot eeuwig leven. Mijn bijdrage leert dat je voor het eeuwige leven niets hoeft te doen. Uitsluitend geloof in Jezus voldoet. Dus ook in zijn wonderen en het door Jezus als zombie opstaan uit zijn graf.

Makkelijker kon Jezus het niet maken, wel leuker. Dat klopt. Mercator en Hans lachen zich te pletter.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Belangrijke personen die nooit belangrijk genoeg waren

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Monique schreef:Zijn er nog andere meldingen van jezus dan in de bijbel?

Of van mohammed anders dan in de koran?

Je zou je toch voorstellen dat de geschiedenis van toen bol zou staan met vermeldingen/verhalen van deze personen?
Eigenlijk missen we Monique met haar heldere inzichtelijke reacties. Waarom heeft zij ons verlaten?
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door Pilgrim »

'Hans van de Mortel' schreef:Via het Concilie van Trente leert ons de verderfelijke r.-k. wereldkerk, waaruit al het christelijke kwaad is ontstaan, dat wij het eeuwige leven ‘waarlijk moeten verdienen door onze goede werken.’ De zelfstandig lezende bijbel onderzoeker en enige godsdienstwaanzinoloog Hans van de Mortel weet dat zij, die het van de werken verwachten, onder de vloek liggen.

Voor alle dominees en in Jezus gelovige schapen geldt:
Want allen, die het van werken der wet verwachten liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen. En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt, is duidelijk; immers, de rechtvaardige zal uit geloof leven. (Galaten 3:10, 11).
Maar uiteindelijk gaat het toch om daden.

“Laten wij blijde zijn en vreugde bedrijven en Hem de eer geven, want de bruiloft des Lams is gekomen en zijn vrouw heeft zich gereedgemaakt; en haar is gegeven zich met blinkend en smetteloos fijn linnen te kleden, want dit fijne linnen zijn de rechtvaardige daden der heiligen”. (Openb. 19:7-8)

Geloven is natuurlijk belangrijker dan de ‘werken der (Joodse) wet’, want geloven zelf leidt tot doen, d.w.z. rechtvaardige daden. Dat is ook de opvatting van de rabbijnen. Overigen handel je altijd vanuit wat je gelooft, ongeacht wat is. Als je in foute zaken gelooft (bijvoorbeeld de Islam) zal je ook daar naar handelen en mogelijk mensen onthoofden. :wink2:
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Had God ene Jezus nodig? Ik dacht het niet.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Pilgrim schreef: Geloven is natuurlijk belangrijker dan de ‘werken der (Joodse) wet’, want geloven zelf leidt tot doen, d.w.z. rechtvaardige daden.
Oeiii! Weet wat je zegt. Die lui van ISIS zijn fundamentalistisch gelovig. Dus diep gelovig zonder concessies aan welke islamitische rechtsgeleerde dan ook. Precies zoals de Jehovah's Getuigen.

Ik zal je een eindje op weg helpen zonder een lang verhaal of een onnodig dik boekwerk met alle toeters en bellen die het zicht op de werkelijkheid teniet doen.

Het enige dat de mens kan redden na zijn dood, is voor zijn dood een onafgebroken geloof in het LOSKOOP OFFER van Jezus. Je kunt stelen, verkrachten, moorden en wat zoal meer om de hoek komt kijken bij een psychopaat. Biechten is volstrekt onnodig, dat is een gluiperig seksueel geraffineerde duistere kant van het schrikbewind uit Rome die totaal anti-bijbel is. Het is een van de vele opzettelijke leugens van het christelijke misdaad syndicaat in het glitter en goud paleis van Vaticaanstad in Rome. Wij zijn allemaal MET zonden, of ben je dat vergeten? Goede werken, prima. Maar wie doet dat? Toch bijna geen mens! Vandaar dat in de eerste plaats het geloof komt, hoe gevaarlijk dat ook is. Maar tsja, ik heb het niet bedacht. Het christelijke geloof is een en al broddelwerk door armetierige haat zaaiende klootzakken die de consequentie van hun verbale vuiligheid niet meer konden overzien in een tijd dat dit volstrekt niet aan de orde was. MAAR NU WEL!
De Brief van Paulus aan de Galaten (vaak kortweg Galaten genoemd) is een boek in het Nieuwe Testament. Het is een brief van Paulus aan de christenen in Galatië. De brief telt zes hoofdstukken en werd geschreven in het Koinè-Grieks.

De brief is ongeveer rond het jaar 50 na Christus geschreven, in ieder geval rond de tijd dat er in Jeruzalem een belangrijk concilie werd gehouden: het zogenaamde concilie van Jeruzalem dat ging over het al of niet vasthouden aan de joodse wetten van de Thora of oude testament. De Galatenbrief behandelt ook deze kwestie. - Bron: Wikipedia
Galaten 2:21 - want indien er gerechtigheid door de wet is, dan is Christus tevergeefs gestorven.
Galaten 3: 1-8 O, onverstandige Galaten, wie heeft u betoverd, wie Jezus Christus toch als gekruisigde voor de ogen geschilderd is? Dit alleen zou ik van u willen weten: Hebt gij de Geest ontvangen ten gevolge van werken der wet, of van de prediking van het geloof? Zijt gij zo onverstandig? Gij zijt begonnen met de Geest, eindigt gij nu met het vlees? Was het dan tevergeefs, dat gij zoveel hebt ondervonden? Ware het slechts tevergeefs! Die u de Geest schenkt en krachten onder u werkt, (doet Hij dit) ten gevolge van werken der wet, of van de prediking van het geloof? Op dezelfde wijze heeft ook Abraham God geloofd en het is hem tot gerechtigheid gerekend. Gij bemerkt dus, dat zij, die uit het geloof zijn, kinderen van Abraham zijn. En de Schrift, die tevoren zag, dat God de heidenen uit geloof rechtvaardigt, heeft tevoren aan Abraham het evangelie verkondigd: In u zullen alle volken gezegend worden.
Paulus rept met geen woord over het verplichte brandoffer van Abraham’s zoon dat onder de noemer ‘werken’ zou vallen. Conclusie van godsdienstwaanzinoloog Hans van de Mortel: al dat gelul over geloof slaat maar op één ding: NIET NADENKEN, EN KLAKKELOOS DOEN WAT GOD ZEGT. Zegt God dat je je eigen zoon in de fik moet steken, DOEN! Geloof heeft op dat moment geen enkele waarde van betekenis.

Ik zou dus dolgraag een woordje met God willen wisselen. Onder het genot van een kopje koffie op mijn kosten. Maar ik geloof niet, dus ik weet dat God nooit zal reageren. Hij reageert alleen maar op mensen die hun neus en hun ziel – niet hun verstand - verkocht hebben aan de bijbel
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door Ali Yas »

Christendom zonder Jezus is toch wel een beetje raar, of niet? Edward van der Kaaij kan zichzelf de hoon besparen door zijn lidmaatschap van de kerk in te ruilen voor dat van het Humanistisch Verbond.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door xplosive »

Uiteindelijk gaat het om inspiratie om een goede manier te vinden om als mensen met elkaar samen te leven. Als zulke inspiratie geput wordt uit sprookjes met een goede moraal dan is dat ook prima. In dat opzicht doet het er niet toe of Jezus echt bestaan heeft of niet. Waar het om gaat is de boodschap in de verhalen over Jezus om als mensen te trachten op een goede manier met elkaar samen te leven en om niet al te hard over andere mensen te oordelen, zoals kernachtig samengevat wordt in : "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.". Daar zouden veel moslims, en zeker bij ISIS, nog veel van kunnen leren!
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Plaats reactie