Heeft Jezus bestaan?

Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Sprookje van goed (Jezus) en kwaad (Mohammed)

Bericht door Hans v d Mortel sr »

xplosive schreef:Uiteindelijk gaat het om inspiratie om een goede manier te vinden om als mensen met elkaar samen te leven. Als zulke inspiratie geput wordt uit sprookjes met een goede moraal dan is dat ook prima. In dat opzicht doet het er niet toe of Jezus echt bestaan heeft of niet. Waar het om gaat is de boodschap in de verhalen over Jezus om als mensen te trachten op een goede manier met elkaar samen te leven en om niet al te hard over andere mensen te oordelen, zoals kernachtig samengevat wordt in : "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.". Daar zouden veel moslims, en zeker bij ISIS, nog veel van kunnen leren!
Een mooie simpele tekst met een waarachtig hoog waarheidsgehalte. Nog nooit heb ik een smerige politieke rat deze wenselijke tekst, die niet voor tweeërlei uitleg vatbaar is, horen uitspreken. Waarom niet? Omdat je daarmee waarschijnlijk moslims schoffeert, tegen de haren instrijkt, discrimineert, aanzet tot haat, tot ongewenst inzicht laat komen, en de Koran wegzet als een niet lezenswaardig opruiend sadistisch satanisch Marquis de Sade boek.

Met Mohammed in de buurt heeft iedere moslim zich als psychopaat verhuurd.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door mercator »

Niets kan uiteraard sluitend bewezen worden. Maar ik geloof dat dhr . Jezus wel degelijk bestaan heeft. Zijn levensverhaal bevat zoveel tegenstrijdigheden en absurditeiten dat alleen een echt mens van vlees en bloed zo zou handelen. Niemand zou zoiets kunnen uitverzinnen.
Met Mohammed is het totaal anders, die heeft dus niet bestaan.Die wordt TE zeer opgehemeld, dat zijn pis naar viooltjes rook etc., dat soort verhaaltjes kan alleen ontstaan in de koker van gefrustreerde woestijnbewoners die zich een onzichtbaar vriendje wensten.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Met Mohammed voelt de moslim zich verheven boven iedereen

Bericht door Hans v d Mortel sr »

mercator schreef:Niets kan uiteraard sluitend bewezen worden. Maar ik geloof dat dhr . Jezus wel degelijk bestaan heeft. Zijn levensverhaal bevat zoveel tegenstrijdigheden en absurditeiten dat alleen een echt mens van vlees en bloed zo zou handelen. Niemand zou zoiets kunnen uitverzinnen.
Met Mohammed is het totaal anders, die heeft dus niet bestaan. Die wordt TE zeer opgehemeld, dat zijn pis naar viooltjes rook etc., dat soort verhaaltjes kan alleen ontstaan in de koker van gefrustreerde woestijnbewoners die zich een onzichtbaar vriendje wensten.
Je zet mij aan het denken. OK, de figuur Jezus heeft waarschijnlijk bestaan. Men heeft alle geruchten over hem verzameld en zonder goed na te denken, vanuit een soort heilig opportunisme, te boek gesteld. Ook nu geloven nog miljoenen mensen in wonderen. Al zijn het maar vliegende schotels. En wat Mohammed betreft heb ik niks toe te voegen aan wat jij hebt geschreven. Dat verheven aspect van de superieure onbescheiden mens moslim verklaart alle problematiek en rottigheid van de de islam waarin de moslim zich bevindt.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Met Mohammed voelt de moslim zich verheven boven iedereen

Bericht door mercator »

'Hans van de Mortel' schreef: OK, de figuur Jezus heeft waarschijnlijk bestaan. Men heeft alle geruchten over hem verzameld en zonder goed na te denken, vanuit een soort heilig opportunisme, te boek gesteld.
Ja, alle Jezus verhaaltjes zijn te boek gesteld zonder een deugdelijke eindredactie. Vandaar dat het heel waarschijnlijk is dat Hij echt bestaan heeft. Moest het totaal verzonnen zijn zouden inconsequenties zoals preken voor geweldloosheid en dan eventjes een tempel binnenlopen om de geldwisselaars een pak slaag te geven niet gepasseerd zijn.
Want zo zit tegenstrijdig zit een mens in elkaar. Ikzelf bijv. ben de aimabiliteit zelve maar als ik ergens op een knopje zou kunnen drukken om alle moslims in één klap te doen verdwijnen zou ik geen seconde twijfelen met het in te drukken.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Europa moet zonder moslims de handen ineen slaan

Bericht door Hans v d Mortel sr »

mercator schreef:Ikzelf bijv. ben de aimabiliteit zelve maar als ik ergens op een knopje zou kunnen drukken om alle moslims in één klap te doen verdwijnen zou ik geen seconde twijfelen met het in te drukken.
Afbeelding

Dat idee is niet spontaan bij mij opgekomen, daar heb ik jaren over gefilosofeerd. Al die moslims die zich hebben geconformeerd aan een achterlijke achterstandsreligie en niet aflatend aan het parasiteren waren op onze vrije seculiere staat, waarop ze ook nog eens aan het afgeven waren, zonder ook maar een moment de moeite genomen te hebben zich aan te passen aan onze normen en beschavingswaarden, mogen morgen - nee vandaag nog - in één klap door een verschrikkelijke pijnloze ziekte opgenomen worden in de bordelen van het paradijs van Allah, de portier van het paradijs van de oversekste Arabische top psychopaat Mohammed.

Het zal de opruimingsdienst van onze Milieupolitie zonder vuile handen te maken, een hoop werk uit handen nemen.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door xplosive »

The Truth About Jesus? New TV Series Promises to Blend ‘Science and Archeology’ to Explore the Bible
A new CNN series set to premiere next month “blends science and archeology” to explore six religious relics that some say could provide key information about Jesus, according to a press release announcing the six-part TV event.

“Finding Jesus: Faith, Fact, Forgery” will explore whether or not Christ left any physical traces behind, promising to offer “fascinating new insights into the historical Jesus, utilizing the latest state-of-the-art scientific techniques and archaeological research.”

The series will be a docudrama that takes viewers through explanations of artifacts, while also exploring biblical characters and stories that help to frame these items. From Christ’s baptism to his resurrection, the gospels’ biggest events will be highlighted.

“Each episode of the six-part series investigates the value and authenticity of a historical object which could shed new light on Jesus: the Shroud of Turin, relics venerated as part of the True Cross, the gospel of Judas, relics believed to be of John the Baptist, the burial box of Jesus’ brother James and the gospel of Mary Magdalene,” the press release reads.

The shroud — the cloth believed by some to have been wrapped around Jesus after his death — will be the first relic dealt with in the series, according to the Christian Post. Much speculation has surrounding the shroud, which includes a mysterious image of a man that some believe was created during Jesus’ resurrection.

Watch the trailer for “Finding Jesus” below:



Set to premiere on March 1 at 9 p.m., “Finding Jesus” will include media personalities and experts who will discuss these matters in detail, including Pastor Erwin MacManus of MOSAIC Los Angeles, California, and Huffington Post religion editor Rev. Paul Raushenbush.

Reporter David Gibson will release a companion book later this month by the same name that will dive deeper into the contents of the documentary, claiming in a book description that the relics depicted “give us the most direct evidence about the life and world of Jesus.”

“The book and attendant CNN series provide a dramatic way to retell ‘the greatest story ever told’ while introducing a broad audience to the history, the latest controversies, and newest forensic science involved in sorting out facts from the fiction of would-be forgers and deceivers,” a book explanation reads. “The book and the show draw on experts from all over the world. Beyond the faithful, the book will also appeal to the skeptical and to curious readers of history and archaeology, while it takes viewers of the primetime TV series deeper into the story.”
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Is er leven op Mars?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Allemaal typisch Amerikaans commercieel belang! Dat is het en anders niet. En dat gaat . . . maar . . . door en weet van geen ophouden. Strontziek wordt een gezond van verstand mens hiervan. Maar dan is het zo weer over.

Het mag allemaal van mij en het hoort erbij. Anders is het gesteld met moslims hun islam en Mohammed. Strontziek word ik ervan en dat gaat maar niet over. De wereld is er bang van geworden. Bij islam en moslims hoort geweld, haat zaaien, dictatoriale eigengereide meningen opdringen met geweld aan anderen. Walgelijk zooitje waar een gezond van verstand mens blijvende koppijn aan overhoudt. Hoe kun je zoiets uitroeien? De meeste ziektes zijn door onze wetenschap bedwongen, maar met het islam virus worstelt men nog altijd met angst zweet en beven om er niet mee besmet te worden. Daarom moeten moslims in quarantaine geplaatst worden. Zij zijn de absolute dragers van dit weerzinwekkende onmenselijke virus dat zichtbaar de hersenen heeft aangetast van de meeste islamieten die verder bekend staan als onderdanige mietjes van de kleurloze anti-muzikale anti-andersdenkende Arabische woestijnkloot Mohammed.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

De terugkeer van Jezus

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Dit is leuker en komt dichter bij de waarheid!

Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door Pilgrim »

Jezus was getrouwd met prostituee en kreeg twee kinderen met haar

Robin de Boer, 11 november 2014

Jezus was getrouwd met een prostituee, Maria Magdalena, en kreeg twee kinderen met haar. Deze verrassende onthulling komt voort uit een verloren ‘evangelie’ van meer dan 1000 jaar oud. Het manuscript is vertaald uit het Aramees nadat het was opgedoken uit de Britse nationale bibliotheek.

De tekst onthult zelfs de namen van de kinderen en of ze nog nakomelingen hadden. Er gaan al eeuwen geruchten dat Jezus een relatie had met een vrouw van lichte zeden. Het viel theologen op dat Maria Magdalena vaak wordt genoemd in de bestaande evangeliën.

Uit de bestaande evangeliën kan worden opgemaakt dat Maria Magdalena op belangrijke momenten bij Jezus was, zoals bijvoorbeeld zijn wederopstanding. Lucas omschreef haar als een ‘zondige vrouw’.

Experts Barrie Wilson en Simcha Jacobovici vertaalden het Aramese manuscript – waaruit ook zou blijken dat het verhaal van Jozef en Maria niet klopt – en zeggen dat Magdalena getrouwd was met de Messias.

Dertien jaar voor zijn dood zou er een aanslag zijn gepleegd op Jezus. Germanicus, de zoon van keizer Tiberius, wilde namelijk zelf met Maria Magdalena trouwen. Aanstaande woensdag worden tijdens een persconferentie meer details over het manuscript bekendgemaakt.

[Metro]

http://www.ninefornews.nl/jezus-getrouw ... -met-haar/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door Ali Yas »

Een "evangelie" van maar liefst 1000 jaar oud. En 1000 jaar te jong.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ali Yas schreef:Een "evangelie" van maar liefst 1000 jaar oud. En 1000 jaar te jong.
Inderdaad! Ik wist het direct, lachwekkende onzin en anders niet. :thinking: [icon_lol.gif]
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door Pilgrim »

Het ‘nieuwe’ evangelie dat gevonden was en dat naar de vrouw van Jezus zou verwijzen en waar ik hier eerder naar verwees blijkt mogelijk toch nep te zijn.
Evangelie van Jezus' vrouw is waarschijnlijk nep

Caroline Kraaijvanger, 20 juni 2016

Er is nieuwe informatie boven tafel gekomen die er sterk op wijst dat het evangelie – dat in 2012 werd ontdekt en suggereert dat Jezus getrouwd was – nep is.

Wereldnieuws was het in 2012. Onderzoeker Karen King had een stukje evangelie ontdekt dat een merkwaardig zinnetje bevatte. In het stukje tekst – geschreven in het Koptisch – stond namelijk het volgende: ‘Jezus zei tegen hen: mijn vrouw, zij zal in staat zijn om mijn discipel te zijn’. Velen zagen het als een sterke aanwijzing dat Jezus een echtgenote had. King wilde zover niet gaan, maar stelde wel dat het evangelie van onschatbare waarde was, omdat het ons meer kan vertellen over de geschiedenis het christendom. “Christelijke tradities hielden lang vol dat Jezus niet getrouwd was, hoewel er geen overtuigend historisch bewijs is dat deze bewering onderschrijft,” zo stelde King in 2012. “Dit nieuwe evangelie bewijst niet dat Jezus getrouwd was, maar vertelt ons dat de hele vraag of hij getrouwd was, ontstond uit een luidruchtig debat omtrent seksualiteit en het huwelijk. Vanaf het begin waren de christenen het erover oneens of het nu beter was om niet te trouwen, maar pas een eeuw na Jezus’ dood begonnen ze naar de burgerlijke staat van Jezus te verwijzen om hun posities in dit debat te onderschrijven.”

Nieuw evangelie
King was ervan overtuigd dat het stukje tekst deel uitmaakte van een nieuw evangelie dat ze ‘het Evangelie van Jezus’ vrouw’ doopte. Ook was ze er vrijwel zeker van dat het stukje tekst authentiek was.

Afbeelding
Het al vier jaar omstreden stukje evangelie. Afbeelding: Karen L. King 2012.

Kritiek
De ontdekking zorgde vanzelfsprekend voor een hoop consternatie. Met name onder wetenschappers. Lang niet iedereen was ervan overtuigd dat het stukje tekst echt was. De inhoud was namelijk heel anders dan die van andere evangeliën. En het was toch ook niet ondenkbaar dat iemand met een nagemaakt evangelie zou proberen om schatrijk te worden. Of dat iemand belang er bij had om aan te tonen dat Jezus getrouwd was en zo het Christendom te ondermijnen.

Nieuw onderzoek
In 2014 verscheen er een nieuw onderzoek dat alle critici de mond moest snoeren. Onderzoekers hadden de inkt, het handschrift, de grammatica en het papyrus bestudeert. En alles wees erop dat het document echt was en uit de periode tussen de zesde en negende eeuw na Christus stamde. De onderzoekers vonden geen enkele aanwijzing dat het stukje tekst in een veel later stadium door een vervalser was geschreven of dat de tekst in een later stadium was aangepast (waarbij ‘de vrouw’ bijvoorbeeld veranderd was in ‘mijn vrouw’).

De eigenaar van het evangelie
En nu, twee jaar later, staat het evangelie weer in het middelpunt van de aandacht. En wel dankzij een sterk staaltje onderzoeksjournalistiek van Ariel Sabar, in dienst van The Atlantic. Hij zocht uit van wie Karen King het stukje tekst kreeg. Dat was lang onduidelijk, omdat King aan de eigenaar van het stukje tekst beloofd had zijn identiteit geheim te houden. Maar Sabar heeft de eigenaar – ene Walter Fritz uit Florida – opgesnord en is in de geschiedenis van deze man gedoken. En Fritz – die zich aan King voorstelde als een rijke familieman – blijkt heel iemand anders te zijn. Hij liegt geregeld in gesprekken met Sabar en blijkt financiële problemen te hebben. Zijn verhalen met betrekking tot het evangelie zijn of niet te verifiëren of onjuist. En al snel blijkt bovendien dat Fritz – die Egyptologie gestudeerd heeft en enige tijd in een museum heeft gewerkt – ongetwijfeld over de kwaliteiten beschikt die nodig zijn om een evangelie te vervalsen. Een motief is er wellicht ook: de financiële problemen en mogelijk zelfs het verlangen om wraak te nemen op de katholiek kerk (Fritz vertelt dat hij als jongetje door een katholieke priester is misbruikt).

Inmiddels heeft King ook op het artikel gereageerd en zij erkent dat het – met deze nieuwe informatie – aannemelijk is dat het evangelie nep is. Ze stelt dat Fritz tegen haar gelogen heeft. Of ze er zo gemakkelijk mee wegkomt, moet nog blijken. De wetenschappelijke wereld is verbolgen over het feit dat ze de woorden van Fritz klakkeloos voor waar heeft aangenomen en geen onderzoek naar hem heeft gedaan. De komende dagen zal duidelijk worden of haar (hoge) positie aan Harvard houdbaar is of niet. Harvard heeft nog niet op het hele verhaal gereageerd: de site met daarop het laatste nieuws over het evangelie laat nog steeds op een prominente plek weten dat het evangelie waarschijnlijk echt oud en dus authentiek is.

https://www.scientias.nl/evangelie-jezu ... nlijk-nep/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door Pilgrim »

Heeft Jezus echt bestaan?

Caroline Kraaijvanger, 25 december 2016

Vandaag herdenken christenen wereldwijd de geboorte van Jezus. Maar heeft Jezus echt bestaan?

Wereldwijd komen christenen vandaag bij elkaar om de geboorte van Jezus te herdenken. De Bijbel vertelt dat Jezus – de Zoon van God – in een stal in Betlehem ter wereld kwam om de flink gehavende relatie tussen God en de mensen te herstellen. Een prachtig verhaal dat een interessante vraag oproept: heeft Jezus echt bestaan?

Consensus
De relevantie van deze vraag overschrijdt de kerkmuren. De afgelopen eeuwen hebben historici wereldwijd zich over dit vraagstuk gebogen en er bibliotheken over vol geschreven. Het leidde gaandeweg tot een zekere consensus omtrent de historische Jezus, zo vertelt professor Robert Van Voorst, auteur van het in 2000 verschenen boek ‘Jesus Outside the New Testament: An Introduction to the Ancient Evidence’, aan Scientias.nl. “De meeste moderne wetenschappers zijn zo overtuigd van de historiciteit van Jezus dat ze het bespreken ervan onnodig of zelfs een verspilling van tijd vinden.”

De bronnen
Die consensus is gebaseerd op jarenlang onderzoek. Maar hoe doe je eigenlijk onderzoek naar het leven van een persoon die – naar verluidt – rond het begin van de jaartelling leefde? “Op dezelfde manier als een historicus onderzoek doet naar elke andere historische persoon,” vertelt professor Bert Jan Lietaert Peerbolte, hoogleraar Nieuwe Testament aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, aan Scientias.nl. “Je gaat op zoek naar sporen die iemand heeft achtergelaten.” In het geval van Jezus gaat het dan om sporen in de literatuur. Het bekendst zijn natuurlijk de vier evangeliën – Mattheüs, Marcus, Lucas en Johannes – die in de eerste eeuw zijn geschreven en verslag doen van het leven van Jezus. Daarnaast zijn er echter ook verschillende niet-christelijke teksten uit de Oudheid die naar Jezus verwijzen. “Belangrijke Romeinse historici die aan het eind van de eerste eeuw werkten, zoals Tacitus en Suetonius, beschrijven Jezus als de oprichter van het christendom,” vertelt Van Voorst. “Ze stellen dat hij een beweging begon, gekruisigd werd en dat die beweging enigszins een bedreiging bleef vormen voor de Romeinse overheid.” Daarnaast zijn er verschillende Joodse bronnen die Jezus noemen.

Kritisch
Er zijn al met al dus heel wat oude bronnen die melding maken van Jezus. Maar hoe betrouwbaar zijn ze? “Die teksten moeten we inderdaad heel kritisch bekijken,” vindt Lietaert Peerbolte. Als voorbeeld haalt hij het Testimonium Flavianum van de Joodse geschiedschrijver Josephus aan. In deze passage wordt Jezus meerdere malen genoemd. Maar er zijn sterke aanwijzingen dat er met de tekst geknoeid is: christelijke overschrijvers zouden het werk van Josephus hier en daar wat hebben aangepast. “Zo beschrijft Josephus Jezus als ‘een wijs mens, als we hem tenminste mens mogen noemen’. Dat laatste is er ongetwijfeld door christenen aan toegevoegd.” Net zo kritisch moeten we kijken naar Romeinse teksten en de evangeliën. “Je moet je continu afvragen: wat is historisch betrouwbaar?” En als we al die historisch betrouwbare materialen dan inventariseren, lijkt er geen twijfel mogelijk te zijn. “Het is hoogst onwaarschijnlijk dat al het materiaal dat Jezus noemt tot stand is gekomen op basis van een verzinsel,” concludeert Lietaert Peerbolte.

Ontkennen
Er zijn dus tal van teksten uit de eerste eeuwen die Jezus noemen. Maar zijn er uit diezelfde periode ook teksten die het bestaan van Jezus in twijfel trekken? Het antwoord is verrassend. “Nee, er zijn geen documenten uit de Oudheid bekend die het bestaan van Jezus ontkennen.” Dat is frappant. Zeker als je bedenkt dat er in de Oudheid wél mensen zijn die fel tegen Jezus tekeergaan. De Griekse filosoof Celsus (hij leefde in de tweede eeuw) is er één van, zo weten we uit teksten van zijn collega-filosoof Origenes. In zijn Contra Celsum vat Origenes de anti-christelijke standpunten van Celsus samen om die vervolgens te weerleggen. Zo lezen we dat Celsus de maagdelijke ontvangenis onzin vond en de goddelijke krachten van Jezus degradeerde tot magie. Maar zelfs Celsus trekt het bestaan van Jezus geen moment in twijfel. Het suggereert dat het idee dat Jezus niet echt had bestaan op dat moment ook helemaal niet in omloop was, aldus Lietaert Peerbolte. Anders had Celsus het ongetwijfeld in de strijd gegooid.

Net als van Jezus zijn van Alexander de Grote geen rechtstreekse portretten bekend. Pas veel later zijn mensen over Alexander de Grote gaan schrijven. Sterker nog: de periode tussen het leven van Alexander en het moment waarop er voor het eerst over hem geschreven wordt is veel langer dan de periode tussen het leven van Jezus en het moment waarop er (buiten de Bijbel om) voor het eerst over Jezus wordt geschreven. “En toch is het voor niemand een vraag of Alexander de Grote heeft bestaan, maar ondertussen is het bestaan van Jezus wel een vraag. Dat is frappant,” vindt Lietaert Peerbolte.

De discussie
Hoewel de meeste moderne wetenschappers er op basis van al die bronnen dus van overtuigd zijn dat Jezus echt heeft bestaan, zijn er nog altijd onderzoekers die de Jezusmythe aanhangen. En zo af en toe vlamt de discussie over de historiciteit van Jezus dan ook weer op. Dat gebeurde bijvoorbeeld vorig jaar nog toen predikant Edward van der Kaaij zijn boek ‘De ongemakkelijke waarheid van het christendom’ presenteerde. Hij stelt in het boek dat de historische Jezus nooit heeft bestaan en het leven van Jezus zoals dat in de Bijbel beschreven wordt, gebaseerd is op elementen uit de Oud-Egyptische religie. Lietaert Peerbolte ziet het als een opleving van een discussie die in de negentiende eeuw ontstond. Die discussie begint met het in twijfel trekken van de wonderverhalen: de passages in het evangelie die melding maken van een wonder dat Jezus verricht. Men stelde dat die wonderverhalen niet echt gebeurd zijn, maar symbolisch bedoeld zijn. In dat scenario vallen de wonderen weg, maar blijven de ethische lessen van Jezus overeind. Tot Allard Pierson in 1878 zijn boek ‘De bergrede’ publiceert. Hierin stelt hij dat de bergrede – een ethische onderwijzing – van Jezus een compositie is van de evangelist en dus niet door Jezus zelf is uitgesproken. Na de wonderen wordt nu dus ook de historische betrouwbaarheid van de prediking van Jezus onderuit geschoffeld. “Voortgaand op deze lijn komt hij (Pierson, red.) tot het inzicht dat niet alleen alle bewijsmateriaal over de historische Jezus twijfelachtig van aard is, maar dat het uiteindelijk het beste geïnterpreteerd kan worden vanuit het perspectief dat Jezus geen historische figuur was, maar een gehistoriseerde verdichting,” zo schrijft Lietaert Peerbolte hierover in het Nederlands Theologisch Tijdschrift. “Pierson stelt dus eigenlijk: we hebben geen betrouwbare informatie over Jezus en dus heeft hij niet geleefd,” legt Lietaert Peerbolte aan Scientias.nl uit. “Als we diezelfde methode loslaten op Alexander de Grote (zie kader), moeten we ook concluderen dat hij niet geleefd heeft. Het is een hyperkritische benadering van complotdenkers die totaal niet wetenschappelijk verantwoord is. Ik spreek hierbij over complotdenkers omdat veel mensen met een hyperkritische houding het idee hebben dat een groepje losgeslagen Joden een mythe bedacht heeft over een godmens en die mythe vervolgens gepersonaliseerd heeft in Jezus. In dat scenario gaat de mythe dus vooraf aan het verhaal en het verhaal gaat weer vooraf aan de persoon. Dat is zo vergezocht. Dat kan ik onmogelijk serieus nemen.”

Afbeelding
De Bijbel vertelt dat Jezus gekruisigd werd. Romeinse geschiedschrijvers bevestigen dat. “De kruisiging is een argument om te zeggen dat het bestaan van Jezus onmogelijk een verzinsel kan zijn. Het is namelijk zo’n ongelofelijk ongelukkig verhaal,” vindt Lietaert Peerbolte. “Het is de afgezant van God die aan het kruis hangt. Dat staat in schril contrast met de koninklijke gestalte die de Joden verwachtten en de machtige gestalte die volgens de Grieken de vloer aan zou vegen met zijn tegenstanders. De kruisiging kunnen de eerste christenen niet verzonnen hebben, want daar hadden ze geen baat bij en hebben ze eigenlijk alleen maar last van gehad.”

Relevant
Dat de discussie over het bestaan van Jezus van tijd tot tijd oplaait, is geen wonder, vindt Van Voorst. “Het christendom is de grootste en meest wijdverspreide religie, dus de status van de belangrijkste figuur in deze religie – Jezus Christus – is belangrijk. Daarnaast is het christendom een op de geschiedenis gebaseerde religie waarin men – net als in het Jodendom – aanneemt dat God zich tijdens belangrijke historische gebeurtenissen liet zien. Dus of bepaalde mensen echt bestaan hebben en of bepaalde gebeurtenissen zich daadwerkelijk hebben afgespeeld, is belangrijk. Dit staat in schril contrast met andere religies zoals het boeddhisme of het taoïsme die gebaseerd zijn op onderwijzingen die hun oorsprong vinden in ongebruikelijke menselijke inzichten en niet gebaseerd zijn op personen of de geschiedenis. Als zou blijken dat Gautama Boeddha niet echt heeft bestaan, zou er in het Boeddhisme weinig veranderen. Als zou blijken dat Jezus niet echt heeft bestaan, zou het christendom zoals wij dat kennen ernstig beschadigd raken en misschien zelfs tot een einde komen.” Maar ook buiten de kerkmuren om is de vraag of Jezus echt bestaan heeft, relevant, vindt Lietaert Peerbolte. “Het maakt niet uit of je nu gelovig bent of niet: Jezus heeft een enorme invloed gehad op de wereld, zowel religieus als cultuur-historisch.”

Zullen we dan ooit nog met zekerheid vast kunnen stellen of Jezus echt heeft bestaan? “Dat is lastig,” denkt Lietaert Peerbolte. “Wat zou je daarvoor moeten vinden? Het graf van Jezus? Of zijn botten? Maar hoe kom je er dan achter dat het echt om resten van Jezus gaat? Je hebt geen DNA dat je kunt vergelijken. Misschien dat het ontdekken van een tekst van Jezus zou helpen? Maar weer geldt: hoe weet je dat die tekst echt van Jezus is?” Het is een probleem dat inherent is aan elk historisch onderzoek. “We kunnen niet verifiëren, alleen maar reconstrueren.” Van Voorst onderschrijft dat. “Zullen we ooit 100 procent zeker kunnen zijn van iets of iemand in het verre verleden? Ik betwijfel het. Maar we hebben meer zekerheid over het bestaan van Jezus dan over het bestaan van mensen zoals Laozi (de vermeende oprichter van het taoïsme), Zarathoestra of zelfs Gautama Boeddha of Mozes. En we hebben minstens net zoveel bewijs voor het bestaan van Jezus als voor het bestaan van andere oude figuren zoals Alexander de Grote of Julius Caesar.”

https://www.scientias.nl/jezus-echt-bestaan/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door Pilgrim »

Heeft Jezus echt bestaan?
Universiteit van Vlaanderen - Gepubliceerd op 29 mrt. 2018



Conclusie: Jezus heeft dus bestaan en daar wordt door de wetenschap niet meer aan getwijfeld.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Heeft Jezus bestaan?

Bericht door Pilgrim »

Tweeduizend jaar oude ring van Pontius Pilatus gevonden in Jeruzalem

30 november 2018

Een tweeduizend jaar oude zegelring, die al in 1969 werd gevonden bij archeologische opgravingen bij Jeruzalem, heeft hoogstwaarschijnlijk behoord aan Pontius Pilatus.

Archeologen hebben de inscriptie 'van Pilatus' nu pas kunnen ontcijferen doordat de ring goed is schoongemaakt.

De Romeinse gezaghebber van Judea ten tijde van Jezus Christus gebruikte de bronzen ring als stempel op officiële documenten. Volgens de Bijbel was hij degene die Jezus heeft laten kruisigen.

De zegelring werd met duizenden andere voorwerpen gevonden in de graftombe van Herodes de Grote in het paleizencomplex Herodion, ten zuiden van de Israëlische stad.

ANP

https://www.nu.nl/wetenschap/5604365/tw ... zalem.html
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Plaats reactie