Wat is er mis met het christendom ?

Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

Ali Yas schreef:
Ozes schreef:Je kan altijd wat dissidenten de gevangenis in gooien en dan naar Amerika wijzen natuurlijk. Als Rusland atoombommen op een eiland wil plaatsen op steenworp afstand, lijkt me elke maatregel gepast.
Maar dat is oorzaak en gevolg verwisselen.
Ik weet niet wanneer Amerika doorhad dat Rusland van plan was een strategische positie in te nemen, dus dat is niet zo te zeggen. Feit is dat Cuba van plan was om kernbommen vlakbij de eigen burgers en Amerikaanse burgers en deze dus allen in levensgevaar bracht. Hoe dan ook een goede analyse aan de kant van Amerika. Een regime met minder verstrooide leiders was nooit op zo'n idee gekomen ongeacht de invloed van buitenaf.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Schepsel »

Ali Yas schreef:
Schepsel schreef:
mercator schreef: over Mao Tse Toeng, Fidel Castro, tot zelfs het Genie der Karpathen, de Roemeense "gids" Nicolae Ceausescu.
Die waren stuk voor stuk zo gek als een deur en scheppers van (ongekende) rampen :shock:
Die conclusie is wat kort door de bocht. Fidel was best een fidele vent, in het begin, later werd het minder. De hysterische manier waarop de VS met zijn land omgingen heeft daar beslist een (negatieve) rol in gespeeld. En Nicolae was misschien geen vuurtoren, maar het was zijn vrouw die de zaak pas echt in het honderd liet lopen.
Ceausescu was zo gek als een deur en liet zich in persoonsverheerlijking door Kim Il Sung en Mao inspireren. Onder hem hebben de mensen honger en kou geleden. Fidel was geen nette vent, nooit geweest. Gewoon een dictator.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

Hoppa, en dat komt van Schepsel, saloncommunist van beroep
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Schepsel »

Ozes schreef:Hoppa, en dat komt van Schepsel, saloncommunist van beroep
:eek: :eek: :eek:
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ozes »

Ozes schreef:
xplosive schreef:
Ozes schreef:lol, je bedoelt die ene quote die je al in een ander topic had geplaatst en ik al een argument tegen had geplaatst?
OK. Ik had die nog niet gelezen. Nu wel. Aan het verbieden van alle andere godsdiensten dan de christelijke godsdienst in 392 ben je in je tegenargument echter geheel voorbij gegaan.
Dit is historisch correct, eindelijk. In veel plaatsen werden andere Godsdiensten verboden. Maar vergeet dit niet, in die tijd betekende:
1.Ander geloof= machtstrijd.

Zelfs als er geen onderdrukking was, kwamen er steeds krijgsheren op die een geloof zochten om de macht te grijpen. Kijk maar naar de "wars of ridda", al die Arabische krijgsheren vonden een geloof met grote aanhang geweldig om te gebruiken om macht te verwerven. Historisch gezien zijn veel koningen en krijgsheren tot een geloof overgehaald om een loyale achterban te maken zodat ze macht kunnen grijpen elders.

Nou de vraag die je moet stellen is, in het Christelijke pre-islamitische Europa, hoe onderdrukte ze andere geloven?
Zoals ik eerder zei, wanneer een Christelijke koning een niet-christen met geweld dwong te bekeren kwam de Paus in actie voor deze minderheden.
Er waren wel enigszins komische manieren waarop geloof onderdrukt werd (in context van de tijd, maar zelfs nu zou het meer te vergelijken zijn met boetes), die quotes haal ik binnenkort wel uit de boeken. Maar het geweld werd zeer weinig gebruikt. Als je een generalisatie maakt kan je zeker niet spreken van geweldadige onderdrukking. Vaak was er zelfs vrijheid, voor joden inclusief en dat was technisch gezien niet logisch vanwege de eerdere bloedige conflicten en onderdrukking onder joods bewind in het Oosten.

De allereerste Jood die werd vermoord in Europa werd vermoord in Islamitisch spanje rond de 10e eeuw!
Vertel mij niet dat je dit wist. Europa zat al vrij vol met joden eeuwenlang, dit zegt genoeg. Er zijn al meer Islam critici vermoord in het moderne Europa dan dat er joden zijn vermoord om hun geloof in de hoogtijdagen van het Christendom (pre-Islam)!

Ik vind dat zeer indrukwekkend. En niet te vergelijken met de romeinen, chinezen, enzovoort.

Voor de apologetiek zou een grafiek mooi zijn waaruit blijkt dat het aantal conflicten en religieuze veroordelingen omlaag gingen onder het Christendom.

Maar nog belangrijker is het relativisme. Is er geen Wet binnen de logica welke stelt dat elke individuele situatie, vers of incident altijd zowel goedgesproken kan worden of volledig kan worden misbruikt?

Dan kan ik voortaan zeggen : de wet van....
In plaats van al die relativistische onzin te moeten aanhoren.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Marcus
Berichten: 24
Lid geworden op: di nov 30, 2010 8:05 pm

Christendom

Bericht door Marcus »

1.1 Wat is belangrijk in het leven?

Christenen zijn erg blij met hun geloof.
Bij nare gebeurtenissen hebben ze veel steun bij hun geloof en de kerk.
Ze troosten zich dan met het idee dat er meer is dan dit leven.
Geloven is voor Christenen ook je naasten liefhebben.
Als je in God gelooft moet je er ook iets voor doen. Dus af en toe naar de kerk gaan.
Een Christen gaat er vanuit dat er één God is die zich kenbaar maakt in drie personen.
* God de Vader
* God de Zoon
* God de Heilige Geest
God de Vader is heel betrokken, hij geeft om mensen en beschermt mensen.
God de Zoon is Jezus die tussen de mensen is gekomen en Jezus werd “de Zoon van God” genoemd.
In Jezus word zichtbaar wie God is.
God de Heilige Geest is de bezielende kant van God.
Hij raakt de mensen en spoort ze aan het pad van Jezus te volgen.

1.2 Hoe leven mensen met elkaar samen?

Christenen vinden jaloezie heel slecht.
Jezus hield de mensen voor hun naasten lief te hebben.
Christenen vinden rechtvaardigheid een goed uitgangspunt.
In andere landen hebben mensen het heel slecht terwijl wij in Nederland het heel goed hebben.
Als Christen moet je opkomen voor de armen.
Christenen geven meer om innerlijk dan om uiterlijk.
Het maakt ze niet uit of je er leuk uitziet als je van binnen maar een goed mens bent.

1.3 Wat is de betekenis van lijden en dood?

Christenen troosten zich met het idee dat hun doden naar de Hemel gaan.
Er zijn 2 soorten lijden:
* Lijden dat voortkomt uit de natuur
* Lijden waar de mens verantwoordelijk voor is
Moderne Christenen zeggen dat lijden uit de natuur niet de schuld is van de mens maar ook niet van God.
God staat aan de kant van de slachtoffers en staat aan hun kant.
De tweede vorm van lijden komt wél door de mens zoals pesterijen, oorlog voeren, martelingen en uitbuiten.
Het is niet goed om de natuur of God daar de schuld van te geven.
De Christenen zeggen over dit soort lijden:
“Verbeter je leven, heb je naasten lief en bezorg elkaar niet onnodig pijn of verdriet.
Het Rijk van God is een Rijk van vrede en gerechtigheid.

1.4 Wat is de natuur?

In de Bijbel wordt de mens beschreven als een rentmeester over de aarde.
Letterlijk betekent rentmeester een beheerder van een landgoed maar de mens moet de aarde juist onderhouden.
De natuur is niet door de mens zelf gemaakt.
Je moet het zien als een geschenk van God.
De mens mag ervan genieten en het gebruiken maar hij moet er wel zorgvuldig mee omgaan.
God is en blijft de eigenaar van de aarde.
De mens mag het niet vervuilen en misbruiken.

1.5 Wat is tijd?

Volgens de Bijbel moeten we ondanks alles optimistisch zijn over de toekomst.
Door Jezus mogen we vertrouwen op de komst van het Rijk van God.
Wij mensen zullen wel een steentje bij moeten dragen aan de komst van dit Rijk want het komt niet vanzelf.

1.6 Wie is de mens?

Volgens de Christenen is de mens een geschenk van God.
Of je kind een meisje of een jongetje word moet je overlaten aan God.
In de Bijbel staat: ‘De mens is geschapen naar het beeld van God.’
Dat betekent dat je hoort te leven zoals God is: liefdevol, rechtvaardig, hulpvaardig en als het moet troostend.
Het is onze opdracht om op God te lijken.
Elk mens heeft iets meegekregen van de Schepper.
Elk mens is uniek.
God heeft de mens als een vrij wezen geschapen waardoor je je eigen keuzes kan maken.
Dat is het verschil tussen mensen en dieren.
Dieren kunnen niet kiezen.
Mensen kunnen gevoelens negeren wat dieren niet kunnen.
Mensen hebben een vrije wil en verstand waardoor ze over dingen na kunnen denken.
Door een onverantwoordelijke houding kunnen mensen hun vrijheid ook misbruiken.
Vrijheid is goed als het maar niet ten koste van anderen gaat.
Vrijheid betekent ook verantwoordelijkheid.
In de Bijbel staat hoe je verantwoord met je vrijheid om kan gaan.

http://www.scholieren.com/werkstukken/25750
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Dhana »

Dan zijn deze christenen niet de echte, Marcus want ze denken en handelen niet zo als ze behoren te doen volgens het Oude Testament.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Monique »

Dhana schreef:Dan zijn deze christenen niet de echte, Marcus want ze denken en handelen niet zo als ze behoren te doen volgens het Oude Testament.
Het oude testament is toch joods?

(vergeef deze oude atheïst wanneer ik het mis heb. ;) )
Amorele atheistische nitwit
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Monique »

Mensen hebben een vrije wil en verstand waardoor ze over dingen na kunnen denken.
En als je dat dan doet en je vrije wil gebruikt dan word je gestraft met het eeuwig hellevuur :lol:
Amorele atheistische nitwit
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Dhana »

Monique schreef:
Mensen hebben een vrije wil en verstand waardoor ze over dingen na kunnen denken.
En als je dat dan doet en je vrije wil gebruikt dan word je gestraft met het eeuwig hellevuur :lol:

Hoe komt deze atheïste tot deze conclusie? Als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
KevinB
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr okt 14, 2011 4:42 pm
Locatie: Vlaanderen

Bericht door KevinB »

Ik vermoed dat Monique bedoelt dat volgens christenen/het christendom ongelovigen/niet-christenen na hun dood in de hel belanden.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Monique »

Dhana schreef:
Monique schreef:
Mensen hebben een vrije wil en verstand waardoor ze over dingen na kunnen denken.
En als je dat dan doet en je vrije wil gebruikt dan word je gestraft met het eeuwig hellevuur :lol:

Hoe komt deze atheïste tot deze conclusie? Als ik zo vrij mag zijn om dat te vragen.
Als je niet gehoorzaamd en leeft volgens de regels van god dan ga je toch naar de hel?
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ariel »

Monique schreef: Als je niet gehoorzaamd en leeft volgens de regels van god dan ga je toch naar de hel?
De hel bestaat niet, en er zijn maar een klein aantal Christenen die nu nog in een hel geloven.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Pilgrim »

Ariel schreef:De hel bestaat niet, en er zijn maar een klein aantal Christenen die nu nog in een hel geloven.
Ik dus... icon_think.gif
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Teva Teff

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Teva Teff »

Pilgrim schreef:
Ariel schreef:De hel bestaat niet, en er zijn maar een klein aantal Christenen die nu nog in een hel geloven.
Ik dus... icon_think.gif
Tijd voor de harde cijfers.
Hoeveel christenen zijn er in Nederland?
En van deze groep religieuzen, hoevelen daarvan denkt dat de hel als onaangename verblijfplaats voor mensen na de dood bestaat?
Laatst gewijzigd door Teva Teff op vr aug 31, 2012 12:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ariel »

Teva Teff schreef:
Pilgrim schreef:
Ariel schreef:De hel bestaat niet, en er zijn maar een klein aantal Christenen die nu nog in een hel geloven.
Ik dus... icon_think.gif
Tijd voor de harde cijfers.
Hoeveel christenen zijn er in Nederland?
En van deze groep religieuzen, hoeveel denkt dat er dat de hel als onaangename verblijfplaats voor mensen na de dood bestaat?
Voor harde cijfers moet je naar de "gelovige"vrijdenkers op je andere forum gaan. Ik ben hier niet om jou te plezieren en wijzer te maken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Teva Teff

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Teva Teff »

Ariel schreef: Voor harde cijfers moet je naar de "gelovige"vrijdenkers op je andere forum gaan. Ik ben hier niet om jou te plezieren en wijzer te maken.
Je schrijft: en er zijn maar een klein aantal Christenen die nu nog in een hel geloven.
Waar heb je dat vandaan?
Gebruikersavatar
KevinB
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr okt 14, 2011 4:42 pm
Locatie: Vlaanderen

Bericht door KevinB »

Ik denk dat je met googelen wel wat cijfers zult kunnen vinden. Probeer ook zeker eens om in het Engels te zoeken.

Enkele bedenkingen/vaststelling van mij met betrekking tot christenen en de hel:

- Ik denk dat een aanzienlijk percentage van de christenen wel degelijk geloofd in het bestaan van de hel.

- Het geloof in het bestaan van de hel komt frequent voor bij meer fundamentalistische christenen, evangelische christenen, baptisten, gereformeerden en pinksterkerken. Misschien komt het minder voor bij katholieken en anglicanen.

- Heel wat protestantse christenen geloven bovendien in redding 'sola fide'; redding - met andere woorden, de hemel - kan alleen verkregen worden door het geloof, en niet door je daden. Dit gaat terug tot Luther en Calvijn.

- Dit betekent dat er zeker redelijk wat christenen zijn die geloven dat alleen het juiste soort christen naar de hemel kan gaan.

- Er zijn natuurlijk ook andere visies binnen het christendom.

- Zowel het bestaan van de hel als de 'sola fide' visie kunnen Bijbels verdedigd worden wanneer men dat wil.
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Monique »

Ariel schreef:
Monique schreef: Als je niet gehoorzaamd en leeft volgens de regels van god dan ga je toch naar de hel?
De hel bestaat niet, en er zijn maar een klein aantal Christenen die nu nog in een hel geloven.
Doet er niet toe.
Het staat wel in de bijbel, toch?

Dat mensen de bijbel niet meer zo serieus nemen doet niet ter zake.
Het fundament van het geloof is hemel en hel.
Straf en beloning.
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Ariel »

Monique schreef: Doet er niet toe.
Het staat wel in de bijbel, toch?

Dat mensen de bijbel niet meer zo serieus nemen doet niet ter zake.
Het fundament van het geloof is hemel en hel.
Straf en beloning.
Ik weet niet of het nut heeft een theologische uitleg te geven Monique. In het kort dan. Ik heb ergens gelezen dat ongeveer 27% van de Christenen geloven in een hel.
27% teveel dus. Maar deze mensen vrezen voor hun zelf, en niet voor andere. Het concept van de hel is dus ongevaarlijk behalve voor de mensen die er angst voor hebben.

In het oude testament binnen het jodendom spreekt men - in bijbelse tijd - over de onderwereld, het dodenrijk in algemene zin, de sheool. De overledenen leiden daar een schimmig bestaan, in afwachting van het oordeel. Later kwam er een tweede begrip bij dat verwijst naar een plaats waar doden verblijven, Het gehinnom, en dat is een veel negatievere plaats, die trouwens niet met de christelijke voorstelling van de hel kan worden vergeleken.

In het nieuwe testament ( nog steeds binnen het jodendom in de tijd van Jezus ) wordt de hel ook wel "eeuwige straf" of "eeuwige verderfenis" genoemd, een plek waar je eeuwig zal branden. Maar wat elke Christen weet of behoort te weten is dat Jezus gestorven is voor de zonde van de gehele mensheid in de hele wereld. Door zijn dood zal een ieder dus het eeuwige leven ontvangen. Bye bye hel dus.

Oke...En nu doe ik mijn toga weer uit, :-| en het maakt niet uit of wij dat nou wel of niet geloven. Christenen doen niemand anders dan hun zelf kwaad met de angst voor de onbestaande hel. .
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Pilgrim »

Ariel schreef:Maar deze mensen vrezen voor hun zelf, en niet voor andere. Het concept van de hel is dus ongevaarlijk behalve voor de mensen die er angst voor hebben.
Nou, hier kan ik me dus echt niet in herkennen hoor en angst voor de hel heb ik toch ook niet. icon_eh.gif
Ik denk eerder dat ik teleurgesteld zal zijn als de hel niet bestaat. Je moet er toch niet aan denken dat je al die rotzakken hier (nazi's, moslimextremisten, e.d.) in de hemel weer tegenkomt. Dan verander je de hemel juist in de hel. :idea:
Gun mij alsjeblieft mijn hemel en laat die rotzakken maar ergens anders naar toe gaan. ;)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Wat is er mis met het christendom ?

Bericht door Dhana »

Om maar weer even met Wafa Sultan te spreken.. Het maakt mij niet uit of je in stenen gelooft, zolang ze maar niet naar mij gooit.

Ik zie dan ook niet wat het probeem zou zijn voor atheïsten.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
KevinB
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr okt 14, 2011 4:42 pm
Locatie: Vlaanderen

Bericht door KevinB »

Ariel schreef:Ik weet niet of het nut heeft een theologische uitleg te geven Monique. In het kort dan. Ik heb ergens gelezen dat ongeveer 27% van de Christenen geloven in een hel.
27% teveel dus. Maar deze mensen vrezen voor hun zelf, en niet voor andere. Het concept van de hel is dus ongevaarlijk behalve voor de mensen die er angst voor hebben.

In het oude testament binnen het jodendom spreekt men - in bijbelse tijd - over de onderwereld, het dodenrijk in algemene zin, de sheool. De overledenen leiden daar een schimmig bestaan, in afwachting van het oordeel. Later kwam er een tweede begrip bij dat verwijst naar een plaats waar doden verblijven, Het gehinnom, en dat is een veel negatievere plaats, die trouwens niet met de christelijke voorstelling van de hel kan worden vergeleken.

In het nieuwe testament ( nog steeds binnen het jodendom in de tijd van Jezus ) wordt de hel ook wel "eeuwige straf" of "eeuwige verderfenis" genoemd, een plek waar je eeuwig zal branden. Maar wat elke Christen weet of behoort te weten is dat Jezus gestorven is voor de zonde van de gehele mensheid in de hele wereld. Door zijn dood zal een ieder dus het eeuwige leven ontvangen. Bye bye hel dus.

Oke...En nu doe ik mijn toga weer uit, :-| en het maakt niet uit of wij dat nou wel of niet geloven. Christenen doen niemand anders dan hun zelf kwaad met de angst voor de onbestaande hel.
27% lijkt me eerlijk gezegd een erg laag percentage, Ariel. Misschien geldt dat in Nederland; ik vermoed dat het percentage onder christenen in bijvoorbeeld de VS of Afrika heel wat hoger zal liggen. Ook onder gereformeerden vermoed ik dat het percentage véél hoger is - gereformeerden hebben het niet zelden over de Toorn Gods. Overigens vrezen heel wat christenen niet alleen voor zichzelf, maar ook voor anderen, en willen ze graag mensen - via het woord - bekeren. Dat ze alleen aan zichzelf denken is een misvatting, volgens mij.

In het Nieuwe Testament komt de hel zeker wel voor. In de Openbaring van Johannes wordt herhaaldelijk gesproken over een meer van vuur, tandengeknars, solfer en dergelijke meer. Ik denk ook dat heel wat christenen vinden dat, ja, Christus is gestorven voor de gehele mensheid en zijn zonden, maar dat je wel in Jezus moet geloven om gered te worden.

Ik heb ook van christenen gehoord dat Jezus (volgens sommige zelfs meer dan andere personages in de Bijbel) spreekt over de hel. Zoals ik eerder al zei, geloven veel christenen ook dat alleen christenen, en vaak ook alleen de juiste soort christenen (bv. veel protestanten geloven niet dat katholieken naar de hemel kunnen en vice versa) naar de hemel kunnen. Vooral veel protestanten geloven in redding 'sola fide'.

Ik heb hier nog twee Bijbelverzen:

Johannes 3:18 Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld; maar wie niet gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de naam van de eniggeboren Zoon van God.

Johannes 14:6 Jezus antwoordde: ‘Ik ben de weg, en de waarheid en het leven. Alleen door Mij heeft men toegang tot de Vader.

Overigens vind ik het zelf belangrijker wat je doet met wat je gelooft, dan wat je gelooft an sich. Daar ligt voor een stuk voor mij ook het verschil tussen zelfs fundamentalistische christenen en moslims.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re:

Bericht door Ariel »

KevinB schreef:
27% lijkt me eerlijk gezegd een erg laag percentage, Ariel. Misschien geldt dat in Nederland; ik vermoed dat het percentage onder christenen in bijvoorbeeld de VS of Afrika heel wat hoger zal liggen. Ook onder gereformeerden vermoed ik dat het percentage véél hoger is - .
Ik heb het voor je opgezocht Kevin. Mischien heb jij gelijk. Ik weet het niet. Ik vermoed dat je nooit achter het aantal mensen komt die in hemel en in de hel geloven.

http://www.spitsnieuws.nl/archives/ente ... oft-in-hel
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
KevinB
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr okt 14, 2011 4:42 pm
Locatie: Vlaanderen

Bericht door KevinB »

Als je eens in het Engels gaat zoeken, vind je dat de percentages in de VS aanzienlijk hoger (ver boven 50%) liggen.

Ook de visie dat alleen christenen naar de hemel gaan schijnt redelijk wat voor te komen.

Ik denk trouwens dat als je eens gaat horen bij gereformeerden (en ik geloof dat je uit zo'n kring kwam Ariel?) dat die visie daar ook voorkomt.

Misschien kan Pilgrim het idee van de hel eens verder toelichten? Of een van de andere christenen hier?

Overigens, ik ben er op dit moment écht niet uit wat religie betreft, noch over wat er eventueel na de dood is.
Plaats reactie