Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door Ariel »

Bij een sikhtempel in Oak Creek in de Amerikaanse staat Wisconsin zijn gisteren bij een schietpartij zeven mensen om het leven gekomen. ABC News meldt dat de schutter, die bij de aanslag werd gedood, uit rechts-extremistische hoek zou komen. CNN zegt dat het gaat om een veteraan uit het Amerikaanse leger.
Een ooggetuige had de dader omschreven als een kale, blanke man. Op een arm zou hij een tatoeage over de terreuraanslagen van 11 september 2001 hebben staan. Zijn motief is nog niet zeker. Mogelijk heeft hij de sikhs aangezien voor moslims.
Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

RIJSWIJK - Een sikh, onder meer herkenbaar aan zijn tulband, lange haar en baard, is een aanhanger van het sikhisme, een monotheïstische godsdienst die in de 16e eeuw werd gesticht in Noord-India. De term sikhs komt uit het Sanskriet en betekent discipel. De meeste sikhs hebben Singh (leeuw) als familienaam, zoals de huidige Indiase premier Manmohan Singh.

Verreweg de meeste van de naar schatting 26 miljoen aanhangers van het sikhisme wonen in de Indiase deelstaat Punjab, waar zich ook hun heiligdom bevindt: de Gouden Tempel in de stad Amritsar. De tempel ligt in een meer, waarin de sikhs zich ritueel wassen. Er zijn ook sikhgemeenschappen in andere landen. In Nederland leven naar schatting rond de 12.000 sikhs, voornamelijk in de Randstad, waar zich een aantal sikh-gebedshuizen (Gurdwara's) bevindt.

Het sikhisme werd gesticht door Goeroe Nanak (1469-1538), die in de Punjab werd geboren. Na hem kwamen nog negen goeroes (leermeesters), die samen de basis legden voor het geloof. De laatste leermeester was Goeroe Gobind Singh (1666 - 1708), die bepaalde dat het geschrift Goeroe Granth Sahib, de spirituele leidraad zou vormen voor de sikhs. Dit document geldt voor de sikhs als het heilige boek.

Goeroe Nanak ging uit van het idee dat alle mensen gelijk zijn en een onderdeel vormen van het 'Goddelijk licht'. Gelovigen kunnen de allerhoogste spirituele staat bereiken „door samen te smelten oftewel op te gaan in die Ene Almachtige God” (Ek Onkar), wat staat voor de alomaanwezige volmaakte godheid.

Aanhangers van het sikhisme worden aangemoedigd een leven te leiden van hard werken, liefdadigheid en meditatie. De godsdienst accepteert het bestaan van andere religies en tolereert geen discriminatie op basis van godsdienst, kaste, huidskleur, ras of sekse. Niettemin kwam het in de 17e eeuw tot conflicten met moslims en hindoes, die de sikhs wilden bekeren.

In de jaren zeventig van de vorige eeuw voelden militante sikhs zich gediscrimineerd en keerden zich tegen de toenmalige premier Indira Gandhi, die de noodtoestand uitriep en het land met harde hand regeerde. Dit leidde uiteindelijk tot een opstand van radicale sikhs, die zich verschansten in de Gouden Tempel in Amritsar. Gandhi liet in 1984 het leger het heiligdom bestormen, waarbij in 2 dagen strijd honderden mensen omkwamen. Dit leidde datzelfde jaar tot de dood van Indira Gandhi, die door haar sikh-lijfwacht werd vermoord.

http://www.telegraaf.nl/buitenland/1269 ... ant__.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door Schepsel »

Op Wikipedia ziet het er ongevaarlijk uit.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
KevinB
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr okt 14, 2011 4:42 pm
Locatie: Vlaanderen

Bericht door KevinB »

De dader van de schietpartij op de tempel zou een blanke legerveteraan zijn. Over motieven of identiteit is nog niets bekend. Er zou later vandaag nog een verklaring komen van de politie en/of het FBI.

Het Sikhisme is geen slechte religie, denk ik. Ik weet er weinig over, maar ik las wel ergens - en ik weet niet of het klopt - dat het zou kunnen zijn ontstaan als reactie op de intolerantie bij moslims. Het sikhisme heeft invloeden van het hindoeïsme en van monotheïstische religies.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door Mahalingam »

Ze zijn een tussenvorm van Mohammedanisme en Hindoeïsme.
Hoe meer fundi hoe groter de dolk die ze altijd vanwege religie bij zich moeten hebben. Krijgshaftig dus als Moslims.
Ze hebben baarden die ze oprollen (behalve de fundi's) . En ze hebben tulbanden. Je kan ze zien als een sekte van het Hindoeïsme. Ze kennen geen kastensysteem in Hindoeïstische zin maar dat is er in de loop der tijd wel in geslopen als sociale kasten. Economisch gezien hadden ze vanwege de kolonisatie de wind mee. Vele nieuwe beroepen konden ze gaan beoefenen. Vandaar dat ze erg sterk vertegenwoordigd zijn in alles dat met auto's te maken heeft (chauffeur!) of andere westerse innovaties.
Net zo min als de Mohammedanen hebben ze een sterke filosofische ondergrond. Ze zijn monotheïstisch maar dat zijn de Hindu's ook. (One light, many lamps)
Hun tempels heten Gurudwara en zijn standaard goed verdedigbaar voor aanvallen van buiten. Maar in veilige streken(USA) zijn ze daar wat slordiger mee geworden
Ze hebben een hele opvolging van guru's (leermeesters) maar ik heb het gevoel dat het sop de kool niet waard is.
Ze hebben ook wat geleend van het Buddhisme. Of gekidnapped zoals Mohammedanen doen:
Guru Nanak crossed into Arunachal Pradesh and visited most of the part. First while going to Lhasa (Tibet) he passed through Tawang after crossing from Bhutan and entered Tibet from Samdurang Chu. He returned from Lhasa and went to the famous monastery Samye and entered Pemoshubu Menchukha in Arunachal Pradesh. He meditated for some time at this location. From Menchukha he went back to Tibet, brought the residents of Southern Tibet and got them settled in Menchukha. Thereafter through Gelling and Tuiting he proceeded to Saidya and Braham-Kund, before entering the state of Assam again. Guru Nanak is the founder of the Sikh religion."
http://en.wikipedia.org/wiki/Guru_Nanak_Dev
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door Ozes »

Dat vind ik een beetje een aparte analyse. Sikh zijn vrediger en toleranter dan hindoes en kunnen ook allerlei concepten van buiten het Sikhisme accepteren, maar ze slaan wel harder terug dan welke religie dan ook wanneer er eenmaal een conflict is uitgebroken. Geweldige religie en dit is een vreselijke gebeurtenis.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door Manon »

Mijn privé ervaring met een Sikh dateert van 41 jaar geleden, in de Londense Metro.
Volgens mij deed de man een oneerbaar voorstel. We raakten aan de praat en in al mijn naiviteit zei ik dat ik au-pair was, waarop ik onmiddellijk werd uitgenodig om bij hem te wonen "want zijn vrouw was ziek". Is me steeds bijgebleven, maar de mens was verder heel vriendelijk en voorkomend toen ik weigerde.

Wat ik vandaag las in de krant vond ik dan weer o zo politiek correct dat mijn rugharen begonnen te krommen:

http://www.vandaag.be/buitenland/102563 ... hisme.html
Vrouwen en mannen gelijk
De ideeën van de goeroes staan in de vorm van hymnen in Goeroe Granth Sahib, het heilige boek. Dat boek vind je in de tempels, zowel mannen als vrouwen mogen het lezen aangezien ze als gelijken worden beschouwd.

Dit is een groot verschil met het hindoeïsme, waar de lagere kaste de hogere kaste niet mag aanraken.
Raar toch dat de gelijkheid tussen mannen en vrouwen hier ineens vergeleken wordt met het (ondertussen verboden) kastesysteem in India! Dat heeft niks met mannen en vrouwen te maken, maar met beroepen (rechtstreekse info van twee Indiase hindoevrienden, gehuwd uit verschillende kasten).

Dat de gelijkheid tussen man en vrouw bij de moslims totaal onbestaande is, is niet politiek correct neem ik aan? want die vergelijking mag blijkbaar niet gemaakt worden.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door mercator »

circe schreef: Dat de gelijkheid tussen man en vrouw bij de moslims totaal onbestaande is, is niet politiek correct neem ik aan? want die vergelijking mag blijkbaar niet gemaakt worden.
Ja Circe, hier worden tulbanden met hoofddoeken vergeleken. Dat soort desinformatie past allemaal in een media campagne om ons massa's moslims te doen slikken.
Dat die Sikhs o zo onschuldig zijn laat ik ook maar even in het midden, ze lopen rond met lange messen en zijn ook niet vies van wat oplichterij, uitkeringsfraude en zwartwerk. Uit goede bron verneem ik dat die Sikh tempels hier draaischijven zijn voor mensenhandel en illegaal verblijf.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door Dhana »

Op een goede manier je brood verdienen: een sikh moet hard werken en eerlijk zijn geld verdienen; hij of zij mag nooit ten koste van anderen leven, maar geeft juist aan anderen.
Eén van de pijlers van het Sikhisme. Ik denk het meer de mensen zijn die zich misdragen dan dat het religie-eigen is, Mercator.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door mercator »

Dhana schreef: Eén van de pijlers van het Sikhisme. Ik denk het meer de mensen zijn die zich misdragen dan dat het religie-eigen is, Mercator.
Feit blijft dat ik niet inzie wat het Sikhisme uit Indië kan bijdragen aan de W Europese cultuur hier.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door Dhana »

mercator schreef:
Dhana schreef: Eén van de pijlers van het Sikhisme. Ik denk het meer de mensen zijn die zich misdragen dan dat het religie-eigen is, Mercator.
Feit blijft dat ik niet inzie wat het Sikhisme uit Indië kan bijdragen aan de W Europese cultuur hier.
Dat is dan een andere discussie. Daar heb ik het niet over gehad.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door mercator »

Dhana schreef: Dat is dan een andere discussie. Daar heb ik het niet over gehad.
Lees s over "Sikh tempel in Vilvoorde". Een oord vol "tolerantie" blijkbaar want de sikhs tracteren elkaar daar op vechtpartijen, de politie haalt er regelmatig tientallen illegalen uit en -bijzonder grappig-de tempel blijkt vergeven van de ratten want dat zijn nl. heilige dieren voor de sikhs :roll:

De tolerantie spat ervan af zou ik zeggen. Wel niet in Vilvoorde maar elders:
Afbeelding
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door Dhana »

Ziet er inderdaad niet echt vredelievend uit, Mercator. Maar misschien heeft Ozes gelijk en zijn ze zinniger bezig dan de Christenen hier.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door mercator »

Ik houd wel van die exotische gebruiken:
Afbeelding

Let op de keuteltjes op de grond.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door mercator »

Ozes schreef:Geweldige religie en dit is een vreselijke gebeurtenis.
Wat is er nou bepaald geweldig aan het Sikhisme behalve dan dat ze zich verdedigen tegen de moslims ?
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door Dhana »

mercator schreef:
Ozes schreef:Geweldige religie en dit is een vreselijke gebeurtenis.
Wat is er nou bepaald geweldig aan het Sikhisme behalve dan dat ze zich verdedigen tegen de moslims ?

Het tragische is dat een Amerikaan waarschijnlijk dacht dat hij een aanval op moslims pleegde maar daarbij sikhs en moslims door elkaar haalde.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door mercator »

Dhana schreef: Het tragische is dat een Amerikaan waarschijnlijk dacht dat hij een aanval op moslims pleegde maar daarbij sikhs en moslims door elkaar haalde.
Krijg nou een sikh....ik heb dat ook gelezen ja, dat is wel erg dom .

In de eerste wereldoorlog zetten de Engelsen Indische Sikh soldaten in bij de meest gevaarlijke plekken van het front. De Duitsers waren als de dood voor de Sikhs want deze hadden de gewoonte om neuzen en oren af te snijden van de krijgsgevangenen. Ook nu nog heeft elke Sikh een soort kromme dolk bij, dat is een teken van hun geloof of zo iets.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ozes
Berichten: 5833
Lid geworden op: za sep 17, 2011 4:05 pm

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door Ozes »

Yup, Sikh's worden erg bloederig als je eenmaal in conflict met ze bent. Wat Mercator zegt is dan nog soms de vriendelijke route.Het mooie is dat ze je met rust laten als jij dat ook doet. Ik vind het zelf een mooi spiritueel, maar ook realistisch en politiek wenselijk geloof.
"There is no need to exaggerate the part played in the creation of Bolshevism and in the actual bringing about of the Russian Revolution, by these international and for the most part atheistical Jews, it is certainly a very great one; it probably outweighs all others.

~Winston Churchill.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door Manon »

mercator schreef:Ik houd wel van die exotische gebruiken:
Afbeelding

Let op de keuteltjes op de grond.
De universiteit van Wageningen zoekt rattenkeutels om te onderzoeken of ze resistent zijn aan rattenvergif. Dat wordt moeilijk in de Sikh tempels.

kijk: als die mensen ginds ratten willen vereren heb ik daar geen probleem mee. Maar mogen wij hier onze eigen hygienische standaarden nog behouden? Tenslotte werd de helft van West Europa bijna uitgeroeid door de pestepidemie dankzij die beestjes.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door mercator »

circe schreef: Tenslotte werd de helft van West Europa bijna uitgeroeid door de pestepidemie dankzij die beestjes.
Ze hebben wel grappige oortjes vind ik.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door Ariel »

mercator schreef:
circe schreef: Tenslotte werd de helft van West Europa bijna uitgeroeid door de pestepidemie dankzij die beestjes.
Ze hebben wel grappige oortjes vind ik.
Als deze leuke heilige beestjes bepaalde wijken van Brussel ( nee,nee, we noemen geen namen) kunnen uitroeien dan zou dat niet gek zijn.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door mercator »

Ariel schreef: Als deze leuke heilige beestjes bepaalde wijken van Brussel ( nee,nee, we noemen geen namen) kunnen uitroeien dan zou dat niet gek zijn.
Zo iets? De multiculturalist van dienst op de foto ziet het blijkbaar toch niet helemaal meer zitten:
Afbeelding

Let even op zijn rechterschouder. Dàt is pas dierenliefde!
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door Dhana »

In Begië kan je waterkonijn bestellen in de restaurants. Nederlanders gruwelen bij dat idee. Kwestie van cultuurverschil, dunkt me.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door Schepsel »

Ik gruwel er niet zo van. Bovendien is de vang-en doodmethode zeer humaan, ik zou het overwegen om eens te proberen. Niet gruwelijker dan kip of varken ofzo.

Ratten kunnen geen kwaad mits hygiënisch gefokt.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door Dhana »

Waterkonijn is muskusrat en geen gewone rat.
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Sikhs hangen tolerante godsdienst aan

Bericht door Schepsel »

Dat weet ik.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Plaats reactie