Britten weigeren asiel voor Iraanse christen „omdat Bijbel vol geweld is”

Plaats reactie
Marieke
Berichten: 442
Lid geworden op: zo mei 19, 2013 3:54 pm

Britten weigeren asiel voor Iraanse christen „omdat Bijbel vol geweld is”

Bericht door Marieke »

De Britse overheid heeft een tot het christendom bekeerde Iraniër asiel geweigerd. Zijn bewering dat hij „het geloof van vrede” had aangenomen, kon niet kloppen want de Bijbel staat „vol wraak, vernietiging, dood en geweld.”

De bewering van een Iraanse asielzoeker dat hij zich van de islam tot het christendom heeft bekeerd omdat dit een religie van vrede is, kan niet waar zijn. Dat betoogt het Britse Home Office, het ministerie van Binnenlandse Zaken, dat ook belast is met immigratie. In een brief om de afwijzing te rechtvaardigen, wijst het ministerie er met een reeks Bijbelteksten op dat sommige gedeeltes, zoals Openbaring, juist „vol staan met beelden van wraak, vernietiging, dood en geweld.”

De Iraanse asielzoeker stelde in zijn aanvraag dat hij zich van de islam tot het christendom had bekeerd omdat „in de islam er geweld, woede en wraak is. In het christelijke geloof wordt daarentegen gesproken van vrede, vergevingsgezindheid en vriendelijkheid”, zo citeert het Home Office uit zijn aanvraag. Maar dat kan niet kloppen, oordeelt de dienst, die allerlei teksten over oordeel en vergelding citeert uit Leviticus, Exodus en Openbaring. Ook wordt Jezus aangehaald, in Mattheüs 10 vers 34: „Denk niet dat ik gekomen ben om op aarde vrede te brengen. Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.”

„Deze voorbeelden komen niet overeen met uw claim dat u zich bekeerd hebt tot het christendom nadat u had ontdekt dat het een vreedzame religie is, in tegenstelling tot de islam die geweld en wraak zou inhouden”, luidt de conclusie.
Verbijsterd

De advocaat van de Iraniër, Nathan Stevens, is verbijsterd en heeft de afwijzing gepubliceerd op zijn Twitteraccount. „Ik heb heel wat gezien door de jaren, maar ik was echt geschokt door deze ongelofelijke, weerzinwekkende belediging, die werd gebruikt om een asielverzoek af te wijzen.”

Op Twitter en in de media wordt met ongeloof op de afwijzing gereageerd. „Ik kan maar moeilijk geloven dat dit een authentiek document is”, schreef de directeur van de National Secular Society (zoiets als het Humanistisch Verbond), Stephen Evans. Nadat hij van Nathan Stevens bewijzen voor de echtheid had gekregen, uitte Evans zijn verbijstering: „Ik vind het verontrustend dat de staat met theologie zit te knoeien om besluiten rond asielaanvragen te legitimeren.”

Het Home Office reageerde op vragen van de krant The Independent over deze zaak, met de stelling dat de afwijzing „niet in overeenstemming is” met het beleid voor asielaanvragen op grond van godsdienstvervolging. Het ministerie zegt „te werken aan verbetering” van de training die wordt gegeven aan de medewerkers die moeten beslissen over religieuze bekeringen.

De anglicaanse bisschop van Durham, Paul Butler, sprak zijn bezorgdheid uit over de handelwijze van het ministerie. De zaak staat niet op zichzelf, stelt de Anglicaanse Kerk op haar website: „De Kerk van Engeland heeft regelmatig de religieuze kennis van de medewerkers op alle niveaus van het Home Office aan de orde gesteld. Deze nieuwe zaak laat zien hoe radicaal de houding van het ministerie ten aanzien van godsdiensten moet veranderen.”

Halfslachtig

Ook advocaat Stevens stelt dat er meer van dergelijke zaken zijn. Collega’s en voorgangers laten op Twitter weten vergelijkbare ervaringen te hebben. Stevens citeert uit de afwijzing van een andere Iraanse christelijke asielzoeker: „U verzekerde in uw aanvraag dat Jezus uw redder is, maar beweerde daarna dat Hij u niet zou kunnen redden van het Iraans regime. We moeten aannemen dat u niet echt overtuigd gelooft en dat uw vertrouwen in Jezus halfslachtig is.” Het beroep tegen deze beslissing werd volgens Stevens afgewezen.

Er zijn ook reacties die de beslissing van het ministerie toejuichen. Zo liet een afdeling van de anti-Europese UKIP aan Stevens weten: „Het beste nieuws van de hele week. Laat je cliënt naar huis gaan. Groot-Brittannië is helemaal vol en hij hoort hier niet. Prima gedaan, Home Office.”
Vrede verdwijnt, waar de islam verschijnt...
Marieke
Berichten: 442
Lid geworden op: zo mei 19, 2013 3:54 pm

Re: Britten weigeren asiel voor Iraanse christen „omdat Bijbel vol geweld is”

Bericht door Marieke »

Ik heb zelf de mening dat de wereld er veel mooier uit zou zien als iedereen agnost/atheïst zou zijn. Maar de islam moet natuurlijk eerst verdwijnen! :sick:
Vrede verdwijnt, waar de islam verschijnt...
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Britten weigeren asiel voor Iraanse christen „omdat Bijbel vol geweld is”

Bericht door mercator »

Marieke schreef:Ik heb zelf de mening dat de wereld er veel mooier uit zou zien als iedereen agnost/atheïst zou zijn. Maar de islam moet natuurlijk eerst verdwijnen! :sick:
We mogen onze christelijke voorouders toch dankbaar zijn dat ze de moslims zoveel mogelijk hebben tegen gehouden een paar honderd jaar geleden. Nu lijkt het erop dat hun inspanningen voor niets zijn geweest. Nu het Christendom in W Europa dood is zetten de "verlichte" agnosten de deur wagenwijd open voor de moslims.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Britten weigeren asiel voor Iraanse christen „omdat Bijbel vol geweld is”

Bericht door King George »

Wat is er Verlicht aan de Zwarte Middeleeuwen importeren?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Britten weigeren asiel voor Iraanse christen „omdat Bijbel vol geweld is”

Bericht door Hans v d Mortel sr »

mercator schreef:
Marieke schreef:Ik heb zelf de mening dat de wereld er veel mooier uit zou zien als iedereen agnost/atheïst zou zijn. Maar de islam moet natuurlijk eerst verdwijnen! :sick:
We mogen onze christelijke voorouders toch dankbaar zijn dat ze de moslims zoveel mogelijk hebben tegen gehouden een paar honderd jaar geleden. Nu lijkt het erop dat hun inspanningen voor niets zijn geweest. Nu het Christendom in W Europa dood is zetten de "verlichte" agnosten de deur wagenwijd open voor de moslims.
Jij bent een logisch denker van waarde.

Maar jij bent geen politicus of onderdeel daarvan. Ik begrijp best wel wat er gebeurd is. Voor iemand die atheïst is, is de afwijzing nogal logisch, gelet op de argumentatie van de Iraniër. Men vermoedt geestelijk bedrog (lol). En zoek dat maar eens uit. Maar het kan niet zo zijn dat men massa's immigranten met een mensonwaardige opvatting over andersdenkenden binnenlaat zonder pardon, en een echte asielzoeker richting christendom uitsluit. De vluchteling had zich natuurlijk beter kunnen beroepen op politiek asiel (geen vrijheid van godsdienstbeleving, geen meningsvrijheid, verboden kritiek te hebben op het bewind, bang om gearresteerd en gemarteld te worden). Belangrijk in deze is dat de man in kwestie geen moslim is en een beroep kan doen op de Rechten van de Mens.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12512
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Britten weigeren asiel voor Iraanse christen „omdat Bijbel vol geweld is”

Bericht door sjun »

Is er al eens duidelijk welke Britse ambtenaar hiervoor verantwoordelijk was? Het zou maar zo een moslim geweest kunnen zijn die vooral broeders en zusters wenst binnen te loodsen en anderen de toegang onthoudt met elke daartoe in te zetten drogreden. Of kan deze mogelijkheid niet geopperd worden?

Het komt vaker voor:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Britten weigeren asiel voor Iraanse christen „omdat Bijbel vol geweld is”

Bericht door Ali Yas »

Hans v d Mortel sr schreef:Men vermoedt geestelijk bedrog (lol). En zoek dat maar eens uit.
Dat moet toch te doen zijn? Laat de man/vrouw hardop zeggen dat Mo een stuk vuil was en een spotprentje inkleuren.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12512
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Britten weigeren asiel voor Iraanse christen „omdat Bijbel vol geweld is”

Bericht door sjun »

Afbeelding
Laat ze hier eens naar kijken en spot de reacties
:rolleyes:
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Plaats reactie