Hoe Joods was Jezus?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Hoe Joods was Jezus?

Bericht door Maarten »

Hoe Joods was Jezus?

http://www.israeltoday.nl/NewsItem/tabi ... fault.aspx
http://lagelanden.proboards.com/thread/ ... g-grafkerk
https://ikzoekgod.nl/wie-is-jezus/wie-i ... st-versie/

Was Nazareth, en dus ook Jezus, beïnvloed door de Grieks-Romeinse filosofie en cultuur? Heel wat geleerden beweren dat, en beschrijven een Jezus zonder Joodse wortels. Opgravingen in het nabij Nazareth gelegen Zippori geven een indruk van het leven in het jaar 0.
Er zijn in Nazareth relatief weinig archeologische vondsten gedaan. Maar in Zippori (in het Latijn Sepphoris) een paar kilometer verderop, zijn veel meer geheimen uit het verleden blootgelegd. Deze vondsten geven een redelijk nauwkeurig beeld van de wereld waarin Jezus opgroeide.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17458
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Hoe Joods was Jezus?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Maarten schreef:Hoe Joods was Jezus?
Vreemde vraag. Of in ieder geval verwarrend. Ik zou het kunnen interpreteren als Jezus die mogelijk half om half joods was. Zoiets als op woensdag met gehaktdag: "Slager mag ik van u anderhalf pond gehakt half om half?" Half rund, half varken. [icon_lol.gif]

Jezus was een jood. Punt uit. Dat weet ieder mens. Of je zou moeten kunnen aantonen dat zijn moeder niet joods was.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ali Yas
Berichten: 7662
Lid geworden op: zo apr 15, 2012 3:24 pm
Contacteer:

Re: Hoe Joods was Jezus?

Bericht door Ali Yas »

Maarten schreef:Was Nazareth, en dus ook Jezus, beïnvloed door de Grieks-Romeinse filosofie en cultuur?
Wat denk je zelf? De joden in die tijd lazen de Septuaginta. En de Romeinen waren dol op de Griekse cultuur.
Truth sounds like hate to those who hate truth.
Mosje
Berichten: 4
Lid geworden op: ma jan 15, 2018 7:32 pm

Re: Hoe Joods was Jezus?

Bericht door Mosje »

Het feit dat Jezus een Jood was betekent niet dat hij daarom ook goed was. Zijn ambitie om het koningschap van Israel te herstellen is bewonderenswaardig, ongeacht het feit dat het idee onder een Romeinse bezetting geen kans van slagen had. Ondanks het mislukken van zijn grote streven kan men voor zulke gasten wel respect hebben. Behalve dat had hij tijdens zijn korte leven voor de grote wereld geen enkele betekenis. Jezus is pas later door Paulus op een 'geestelijke' manier buiten de grenzen van Israel gebracht. De kerk is niet aan Jezus maar aan Paulus te danken/te wijten.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Jezus was een gelovige jood met dwaalgedachten

Bericht door hans van de mortel »

Afbeelding

Klopt wat mosje schrijft. Met verstand van zaken heb ik de vrijheid genomen om Paulus als de grote boosdoener aan te merken die van het christendom een grote puinhoop heeft gemaakt door zijn foute praatjes. Praatjes die beslist niet ingegeven waren door de Heilige Geest, je weet wel, de achteraan huppelende derde god in de driehoeksverhouding: Vader, Zoon, Heilige Geest.

Meer lezen over de rampfiguur die van het christendom een Vijfde Colonne heeft gemaakt? Lees dan verder bij 'Andere Godsdiensten: Jehovah's Getuigen'.

Jehovah's Getuigen
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Plaats reactie