Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen binnen religies

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen binnen religies

Bericht door Ariel »

Kuch..... :scratch: Succes vrouwtje, met je missie. Nou ja, je hebt de krant gehaald. Ook leuk.
‘Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen binnen religies’

Joan Elkerbout (52) is de allereerste interreligieuze ritueelbegeleider. Ze verbindt mensen met verschillende religies bij emotionele levensgebeurtenissen.

Afbeelding

Wanneer dacht je: ik word inter­religieus ritueelbegeleider?

,,Als domineesdochter ben ik opgegroeid met religie en spiritualiteit. Als puber voelde ik me niet meer alleen thuis bij het christendom en kreeg ik interesse in andere religies en wijsheidstradities. In New York deed ik een tweejarige studie bij het One Spirit Interfaith Seminary. Voor de klas stonden sjamanen, priesters en imams en mijn medestudenten kwamen uit allerlei religies. Toch hadden we zo veel overeenkomsten, voor mij voelde dat als thuiskomen.

Ik ben officieel opgeleid tot dominee – voorganger in Nederland – en interreligieuze ritueelbegeleiding was een groot onderdeel van de opleiding. Vanwege de smeltkroes aan verschillende culturen en tradities in Amerika bestaat het beroep daar al ruim zestig jaar.’’

Het geeft me een heel rijk gevoel als ik zie dat mensen elkaars geloofsvi­sie begrijpen en waardering krijgen voor elkaars tradities en denkbeel­den

Wat houdt je werk in?

,,Als voorganger breng ik mensen met verschillende religies bij elkaar tijdens emotionele levensgebeurtenissen zoals huwelijken, geboortes, herdenkingen en uitvaarten. Trouwt een Hollandse vrouw bijvoorbeeld met een Hindoestaanse man, dan kan dat vragen oproepen in de familie. Ik sla een brug tussen alle familieleden en zorg ervoor dat iedereen zich gezien en gehoord voelt tijdens de ceremonie. Daarnaast begeleid ik ook niet-religieuze bijeenkomsten, zoals welkomceremonies voor adoptiekinderen of een viering voor een transgender persoon die zijn of haar nieuwe naam krijgt. Het is heel breed en divers.’’

Wanneer is jouw werk geslaagd?

,,Het geeft me een heel rijk gevoel als ik zie dat mensen elkaars geloofsvisie begrijpen en waardering krijgen voor elkaars tradities en denkbeelden. Er zijn namelijk meer overeenkomsten dan verschillen binnen religies en wijsheidstradities dan we denken.

Zo komt bijvoorbeeld compassie in de vorm van ‘behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden’ universeel terug. Heel mooi vond ik een huwelijksviering waarbij de man joods was en de vrouw moslima. In het jodendom drapeer je een talliet, een gebedskleed, om het hoofd en schouders tijdens het ochtendgebed. Het komt heel dicht bij de hoofddoek uit het moslimcultuur. Het symboliseert het intieme, beschermende en de verbinding met het goddelijke. Ik legde deze link tijdens de ceremonie en hoorde van de familie terug dat ze het nog nooit zo bekeken hadden en heel bijzonder vonden.’’

Binnenkort start je eigen leergang voor toekomstige interreligieuze ritueelbegeleiders. Is er behoefte aan?

,,Uit onderzoek van het Centraal Cultureel Planbureau blijkt dat de helft van de kerkverlaters een muur opgetrokken heeft voor alles wat met het geloof te maken heeft. Maar als ik deze mensen spreek, hoor ik dat de behoefte aan spiritualiteit er nog steeds is. Alleen niet op een dogmatische of zweverige manier. Er zijn nog zo veel andere mogelijkheden tot persoonlijke groei en zingeving. In andere religies, maar ook in wijsheidstradities als bijvoorbeeld het humanisme, de mythologie en filosofie.

Met mijn leergang ‘Al het Goede’ geef ik belangstellenden een plek om zich verder te verdiepen of ook interreligieus ­ritueelbegeleider te worden. Mijn grote droom is om, net als in New York, studenten te hebben van zo veel mogelijk verschillende culturen, religieuze achtergronden en leeftijden, zodat ze van elkaar kunnen leren en groeien als mens.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen binnen religies

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:
za jul 30, 2022 2:58 pm
Kuch..... :scratch: Succes vrouwtje, met je missie. Nou ja, je hebt de krant gehaald. Ook leuk.
‘Er zijn meer overeenkomsten dan verschillen binnen religies’

Joan Elkerbout (52) is de allereerste interreligieuze ritueelbegeleider. Ze verbindt mensen met verschillende religies bij emotionele levensgebeurtenissen.
Het makkelijkste onnozele kutbaantje voor geclassificeerde mafketels (m/v) dat er bestaat:

Mensen naar de mond praten.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Plaats reactie