Veel ratten in sommige wijken van grote steden.

Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Veel ratten in sommige wijken van grote steden.

Bericht door Mahalingam »

Rat bespringt reizigers in tram, Hicham stopt paniek met dodelijke trap

,,Uit het niets ontstond er paniek in de tram, een dame sprong heel hoog op en viel op haar gezicht.” Tussen de instappende mensen op halte Heeswijkplein in Den Haag sprong ook een rat aan boord. Gelukkig was Hicham daar om in te grijpen.


Hicham zag hoe de rat van het ene naar het andere einde van de tram rende en overal onrust stookte. Andere passagiers renden door de tram en sprongen op de banken, wat voor valpartijen zorgde. ,,Hij sprong letterlijk tegen mijn been aan!” vertelt een reizigster. ,,Ik ben toen gaan schreeuwen en ben weggerend. De rat rende een paar keer heen en weer, toen was er een meneer die hem dood trapte.”

Hicham hielp het diertje naar de ratsmodee. ,,Ik voelde dat ik wat moest doen. Ik voelde dat ik het meisje moest redden.” Toen de rat Hicham passeerde gaf hij hem een trap. Die landde op de rat z’n kop, waarschijnlijk was hij op slag dood.

Ik was bang dat mensen uit paniek iets zouden breken of zich bezeren


Hicham, de held van dit verhaal, kon op dankbaarheid en applaus rekenen van zijn medepassagiers. Zelf is hij minder trots op zijn daad. ,,Om eerlijk te zijn vind ik het heel erg dat ik de rat dood heb geschopt.” In alle tumult leek het gevaarlijk te worden in de tram. ,,Ik kon niet aanzien hoe de vrouwen in de tram verschrikkelijk bang waren, ik was bang dat mensen uit paniek iets zouden breken of zich bezeren”.

Rattenplaag

Den Haag kampt al langer met een rattenplaag. Wijken als Morgenstond en Moerwijk, waar de rat aan boord sprong, gelden als het broeinest van het probleem. De gemeente probeert de beesten te bestrijden, maar zolang mensen voedsel op straat dumpen zullen ze blijven komen.

,,Hoeveel maatregelen de gemeente ook treft, als bewoners en ondernemers voedsel en afval in de buitenruimte blijven achterlaten, dan zal de rattenpopulatie niet afnemen”, klaagt wethouder Hilbert Bredemeijer. Dat kan bewoner Aad beamen. ,,Er zijn buurtbijeenkomsten geweest, iedereen weet ondertussen best wat er gebeurt als je hele avondmaaltijden over het balkon naar buiten dondert. En toch gebeurt het nog altijd.”
https://www.ad.nl/den-haag/rat-bespring ... ~afc55316/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Veel ratten in sommige wijken van grote steden.

Bericht door Ariel »

Volle poepluiers, gewoon los op straat gegooid. Een kapotte watermeloen, verspreid over de stoep. Door vogels kapotgebeten zakken, waardoor de etensresten pakklaar zijn voor ratten. Zo lag het er in een aantal Dordtse straten bij afgelopen donderdag. ,,De vogels leggen die zakken daar niet neer, hoor.’’

Afbeelding

Je zal maar in zo'n wijk wonen. Net zoals het gezin van Sandra.
Ratten trippelen ‘s nachts door woning van Sandra: ‘Zoontje ligt soms te gillen in bed’

Dan denk je 's nachts even rustig naar het toilet te gaan, sta je plots oog in oog met een rat. Zodra de nacht valt, gaan de ratten op strooptocht. En niet alleen op straat - ook binnenshuis. Zo weet de Dordtse Sandra (32) als geen ander. ,,Mijn zoon ligt te gillen in bed. Dit kan zo niet meer.’’

Sandra (32), een bewoonster van de Olivier van Noortstraat in Wielwijk, kan wel janken. De ellende begon een maand geleden. ,,Ik heb twee jonge zoons, die ‘s nachts een beetje onrustig waren. Ik ging naar beneden om wat te drinken voor ze te pakken en liep ook even naar het toilet. Ik hield de toiletdeur gewoon open, want het was toch nacht. Toen stond ik opeens oog in oog met een rat. Ik schrok me dood. De dag erna durfde ik eigenlijk niet meer naar beneden.’’

Sandra en haar partner dachten dat het ‘misschien eenmalig’ zou zijn, maar al snel bleek dat dat niet het geval was. ,,Er bleven maar dingen aangevreten worden.’’ De camera in huis richtte Sandra op de vloer in de keuken, waarna duidelijk werd dat de beesten 's nachts in huis rondlopen. ,,Verschrikkelijk. Daar wil je toch niet in leven? Ik heb een zoon van anderhalf jaar oud en een van vijf. Die zitten ook op de grond, pakken alles vast. Ratten dragen ziektes en bacteriën bij zich en nemen weet ik het wat allemaal mee je huis in.’’

Woonbron de verhuurder
De woning van Sandra is een huurwoning van Woonbron, net als een groot deel van de woningen in de straat. Al vele malen hing Sandra bij de verhuurder aan de lijn. ,,Na een maand zeuren heeft Woonbron nu wel stratenmakers ingezet voor het dichtmaken van gaten buiten, maar binnen helpen ze niet.’’ Omdat Sandra en haar man de keuken op eigen initiatief hebben gerenoveerd - terwijl Woonbron dat niet nodig vond - zou de verhuurder niet willen helpen met de rattenbestrijding. ,,Ze willen alleen helpen als we alles demonteren.’’

De moeder van Sandra, Jolanda, is het zat haar dochter zo te zien. ,,Ze krijgt hier inmiddels psychische problemen van’’, aldus Jolanda. ,,De buren slapen ook slecht. Er zijn ‘s nachts gemiddeld acht á tien shots van de camera waarop een rat te zien is, de buurvrouw heeft ook al zeker zeven keer een rat gezien.’’

Jolanda benadrukt dat haar dochter hygiënisch is. ,,Ze dweilt veel, stofzuigt continu en dekt al het eten altijd netjes af. Maar dat heeft geen zin als er gaten in huis zitten waar die beesten doorheen komen.’’

Volgens moeder Jolanda spreekt ze namens het hele woonblok. De ratten lopen door meerdere huizen. De directe buren van Sandra bevestigen het. En hebben er zelfs een stuk langer last van. ,,We hebben hier al een jaar last van. Die beesten eten zichzelf gewoon naar binnen. Er zijn overal gaten waar ze door naar binnen komen. Zeker sinds er verderop nieuwbouw is gekomen en er een slootje zit, zijn er veel ratten.’’

Buren hebben ook last
De buurman zegt Woonbron ook te hebben gebeld. Hij ervaart hetzelfde als Sandra. ,,Ik bel en buiten helpen ze, maar in de woning niet. Maar het zijn echt grote ratten soms. Écht groot. Het is smerig en mijn vrouw is regelmatig volledig in paniek. Onbegrijpelijk.’’

Sandra trekt het niet meer. ,,Mijn jongste zoon begrijpt het nog niet, maar die van vijf ligt soms te gillen in bed als er een rat langsloopt. Dan ligt-ie bij ons in bed. Het is keer op keer op keer. We zijn net terug van vakantie. Toen we thuiskwamen, lag er rattenpoep in onze slaapkamer. Tja, ik woon hier al acht jaar, maar ik voel me hier niet fijn meer nu. Dit kan zo niet meer.’’

De bewoonster doet wat ze kan. ,,Ik maak zelf rattenvallen en we proberen hier zelf gaten dicht te maken.’’ Maar moeder Jolanda is ook dat zat. ,,Ik dacht eerder deze week: dit is een huurhuis. Wij horen dit niet te hoeven doen? Woonbron moet dit doen! En die bebossing naast het huis werkt natuurlijk ook absoluut niet mee. Gemeente en Woonbron wijzen daarvoor naar elkaar.’’

Geen andere meldingen
Woonbron meldt dat Sandra inderdaad een melding heeft gemaakt. ,,Bij die bewoners is een collega langs geweest en hij heeft deze bewoners van advies voorzien. Daarnaast heeft mijn collega ook het straatwerk aan de buitenzijde laten maken’’, aldus een woordvoerder.

Als bewoners dus niet laten weten dat ze overlast ervaren dan kunnen wij daar dan ook niet naar handelen

Woordvoerder, Woonbron
Sandra's buren melden dat ze gebeld hebben, maar de verhuurder zegt verder geen andere meldingen ontvangen te hebben. ,,Als bewoners niet laten weten dat ze overlast ervaren, kunnen wij daar dan ook niet naar handelen.’’

Mensen die op straat rattenoverlast ervaren, kunnen dit melden via de wijklijn van de gemeente Dordrecht: 14078. ,,In de openbare ruimte kan de gemeente iets doen’’, laat een woordvoerder van de gemeente weten. De gemeente verwijst voor rattenproblemen binnenshuis naar de verhuurder. ,,Als het om gebouwen gaat, is de eigenaar, in dit geval - kennelijk - Woonbron, aan zet.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Veel ratten in sommige wijken van grote steden.

Bericht door Mahalingam »

Twee drive-ins voor de vette bek dan wel de snelle hap bij elkaar.
Men eet vaak in de auto en dan vanwege dat klereweer ga je niet de restanten van het voer naar een lopend te bereiken afvalbak brengen. En wat krijg je dan?
Rattenplaag op parkeerplaats bij McDonald’s en KFC Leiderdorp. ’Schokkende beelden. Dit kan en mag natuurlijk niet’

Op de grote parkeerplaats in Leiderdorp, tussen de vestigingen van McDonald’s en KFC, wemelt het in de avonduren van de ratten. Een kort filmpje op een lokale Facebook-pagina bewijst dat, en heeft al een forse reeks reacties opgeleverd. De gemeente gaat de snackketens erop wijzen dat ze de afvalbakken beter moeten afschermen en eerder leeghalen.

Het telefoonfilmpje is geplaatst op een pagina die vooral door Leiderdorpers wordt bekeken. Daarop is te zien dat in het donker een troepje ratten door de bosjes kruipt en onder de geparkeerde auto’s doorloopt.

De gemeente weet ervan, maar omdat de parkeerplaats naast rijksweg A4 particulier eigendom is, blijft het bij een waarschuwing. ’De bedrijfsfunctionaris zal contact opnemen met de desbetreffende ondernemingen en in gesprek gaan over de verantwoordelijkheid die zij hebben in het beheer en onderhoud van het terrein’.

Dumpen

Op sociale media zijn de reacties beduidend feller. ’Niet normaal meer. Dat de gemeente daar niets aan doet’, zo valt te lezen. En: ’gadverdamme, ik hoef niks daar’. De beschuldigende vingers wijzen alle kanten op. Zo zijn de ronde, groene prullenbaken van McDonald’s beter tegen hongerige ratten bestand dan de rode exemplaren van KFC, zo wordt beweerd.

Toch zijn de grootste boosdoeners de bezoekers die de prullenbakken helemaal niet gebruiken en de verpakkingen met etensresten op de parkeerplaats dumpen. ’Als mensen hun troep in de afvalbakken gooien, en die staan er genoeg, dan heeft niemand er last van’.

De aanwezigheid van de ratten is even schrikken, maar dus niet verbazingwekkend. Er is een overdaad aan voedsel en bovendien wordt het parkeerterrein omsloten door velden en polders, waar de dieren zich thuis voelen. Langs de zogeheten drive-in van de McDonald’s-vestiging ligt een reeks rattenvallen, maar die zijn blijkbaar niet afschrikwekkend genoeg.

De lokale politiek reageert verdeeld op de rattenplaag. Voor raadslid Hugo Langenberg van de lokale partij LPL is het een simpele kwestie. De twee genoemde snackketens moeten een bestrijdingsbedrijf inschakelen. ,,Op sociale media wordt al snel naar de gemeente gewezen, maar het gaat om grond die in eigendom is bij die twee firma’s. Bovendien wonen er weinig mensen in de directe omgeving dus vormt het geen gevaar voor de volksgezondheid.’’

Uitgewerkt


Daar is Olaf McDaniel van PvdA-GroenLinks het maar deels mee eens. ,,Schokkende beelden. Dit kan en mag natuurlijk niet. Deze fastfoodketens moeten hun verantwoordelijkheid nemen en de boel actief schoon houden. De gemeente heeft hier in het verleden al eens met succes op aangedrongen, maar dat is kennelijk uitgewerkt. Tijd om opnieuw en zo snel mogelijk in hun richting actie te ondernemen.’’

De fractie van D66 overweegt schriftelijke vragen te stellen over het onderwerp dat de twee fastfoodzaken klandizie kan kosten. Want, zoals een Leiderdorper zich al afvraagt op facebook ’durf jij hier nog te eten?’ Zowel McDonald’s als Kentucky Fried Chicken is om een reactie gevraagd, maar zij zien daar vooralsnog van af.
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20240127_42053052
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Veel ratten in sommige wijken van grote steden.

Bericht door Mahalingam »

Rattengedoe is meestal buiten.
Binnen hebben we muizen.
En als dan iemand een filmpje van dansende muizen tussen de ecologisch verantwoorde groenten in het verdeelcentrum plaatsen op de social media, dan komt de overheid kijken.

Afbeelding
Distributiecentrum van Picnic gesloten om muizenplaag: ‘Een nogal onhygiënische situatie’

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft een distributiecentrum van onlinesupermarkt Picnic in Zaandam gesloten vanwege een muizenplaag. ‘Erg vervelend', erkent het bedrijf.

Volgens Picnic kan het een paar dagen duren voordat het distributiecentrum weer opengaat. Andere distributiecentra van het bedrijf nemen de bezorging van boodschappen voorlopig over. ‘Muizen horen uiteraard niet thuis in een distributiecentrum, dus erg vervelend dat dit is gebeurd’, aldus Picnic. Dat zegt ook de interne regels te hebben aangescherpt ‘om de komst van muizen in de toekomst zoveel mogelijk te kunnen uitsluiten.’

Het pand is tijdelijk gesloten, omdat de muizenoverlast ‘een nogal onhygiënische situatie’ oplevert, aldus de NVWA. Muizen zijn incontinent, legt de woordvoerder uit, wat betekent dat ze al lopend plassen. ,,Dat is een risico voor de voedselveiligheid.”

Picnic moet nu zorgen dat de muizen verdwijnen en het moet maatregelen nemen om te voorkomen dat ze terugkomen. ,,Dus alle gaten en kieren dichten.” Daarna moeten alle producten die opgeslagen lagen, worden bekeken. Eten zonder verpakking of met een ‘doordringbare verpakking’ moet worden weggegooid. Eten dat bijvoorbeeld in glas of blik zit mag blijven, maar moet wel worden schoongemaakt. Ook moet het hele pand grondig worden gereinigd. Daarna komt de NVWA opnieuw langs om te kijken of de hygiëne op orde is en pas dan mag het distributiecentrum weer open.
https://www.ad.nl/zaanstad/distributiec ... ~ace4f7ee/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Veel ratten in sommige wijken van grote steden.

Bericht door Ariel »

Zolang Moslims hun brood en ander voedsel dumpen op straat zal de rattenplaag alleen maar toenemen.
Ratten ’zo groot als katten’ teisteren Haagse wijk: ’Ze bijten mensen in gezicht en knagen dwars door beton’

Ratten zo groot als katten die niet alleen rondlopen in de straten van de Haagse wijk Mariahoeve, maar ook woningen binnenwandelen en zelfs mensen aanvallen. Bewoners trekken massaal aan de bel bij de Haagse Stadspartij, die wil dat er harder wordt opgetreden. „Bij ons kwamen de ratten via de meterkast in het huis door dwars door het beton heen te knagen”, vertelt Monica van Gessel.

Fatima Faïd (vooraan) samen met fractievertegenwoordiger Kim Vrolijk (rechts van Faïd) van de Haagse Stadspartij en buurtbewoners tijdens een rattenwandeling door Mariahoeve.
Fatima Faïd (vooraan) samen met fractievertegenwoordiger Kim Vrolijk (rechts van Faïd) van de Haagse Stadspartij en buurtbewoners tijdens een rattenwandeling door Mariahoeve.

Fatima Faïd, fractievoorzitter van de Haagse Stadspartij, spreekt van horrorverhalen. Zij ging afgelopen weekend op ’rattentocht’ met bewoners en schrok van de verhalen. „Er was een bewoner die de container opende om een vuilniszak erin te gooien en in haar gezicht werd gebeten door een rat die uit die container sprong. Ook zag een andere bewoner ’een kat’ op het fietspad, maar eenmaal dichterbij zag ze dat het om een enorme rat ging, die helemaal niet bang voor haar was.”

Rattenklemmen
Rondom Wijkpark De Horsten en groenstroken bij flatgebouwen zien bewoners heel veel ratten rondlopen. „Ik zie ze vanuit het raam met elkaar spelen in het gras”, zegt Van Gessel. „Mijn vriend woont al acht jaar aan de Finnenburg en sinds die tijd speelt het al, maar de afgelopen tijd neemt de rattenoverlast hele erge vormen aan. Speciale vangboxen werken niet; daar lopen ze gewoon omheen.”

Met ouderwetse rattenklemmen ving zij zelf het afgelopen half jaar zelf zestien ratten. „En dat waren echt geen kleintjes.” Dat er zich in de meterkast meerdere ratten ophielden, was een enorme schrik voor haar en haar vriend.

Inmiddels is het weggeknaagde beton door de woningbouwvereniging opnieuw gestort. „Maar in het portiek waar de watermeter zich bevindt, lopen ze nog wel. Ze schrikken ook niet van mensen en blijven gewoon zitten en kijken je aan.”

’We horen ook geluiden onder de grond’
Ook op de straten zien bewoners gaten. „We horen ook geluiden onder de grond”, zegt de bewoner. Faïd stelde met haar partij schriftelijke vragen aan het stadsbestuur: die moeten formeel eerst worden beantwoord voordat er een reactie kan worden gegeven.

„Hoe komt het dat de rattenoverlast alleen maar toeneemt in plaats van afneemt?” wil Faïd weten. „Dat de ratten ook binnenkomen in woningen is erg ingrijpend. Ik hoorde zelfs van een bewoner dat de kleinkinderen minder over de vloer komen hierdoor. Dat vind ik schrijnend.”

Aanvalsplan bruine ratten
De gemeente trekt tot 2026 ieder jaar 250.000 euro uit voor de aanpak van plaagdieren. Dat is vastgelegd in het Aanvalsplan Afval. Hiervan wordt circa 75.000 euro besteed aan de bestrijding van de bruine ratten. Er wordt ingezet op een combinatie van preventie, voorlichting en actieve populatiebeperking. De aanpak rattenoverlast is gericht op het beheersbaar houden van de rattenpopulatie.

’Primaire oorzaak van rattenoverlast is voedsel in de buitenruimte. Wijken met voedselaanbod en veel groen en water zijn extra gevoelig voor de overlast. Dit zijn met name delen van Escamp, Laak en Haagse Hout’, schreef de gemeente in het aanvalsplan, dat vorig jaar werd gepresenteerd.

„Er zijn de afgelopen jaren broodbakken geplaatst in Mariahoeve om te voorkomen dat brood op straat ratten aantrekt”, legt Faïd uit. „Op het voeren van dieren staat een boete, maar bewoners zien nooit handhaving. Het lijkt er wel op dat er hierdoor iets minder voedsel op straat belandt, maar gek genoeg is de rat nog volop aanwezig.”

’Mariahoeve kwetsbare wijk’
De Haagse Stadspartij vraagt zich af in hoeverre het huidige beleid effectief is. „Bovendien zijn er twee meldpunten waar je rattenoverlast moet melden. Als het in de directe omgeving is, moet je de woningbouwcorporatie bellen en voor een rat op een fietspad de gemeente. Dat vind ik te complex”, stelt Faïd, die zegt een streep te trekken nu ouders hun kinderen niet meer laten spelen in het park.

„Het gaat om een combinatie van voorlichting én bestrijding. Dat er bordjes met voederverboden worden geplaatst is prima en dat er eventueel boetes worden uitgeschreven is ook okee, maar er moet ook iets gebeuren aan bestrijding. Ik zeg niet dat ratten met een luchtbuks moeten worden afgeschoten, maar het mag wel iets concreter allemaal. Juist ook omdat Mariahoeve een kwetsbare wijk is: mensen vermijden de dokter uit vrees voor hoge kosten en tegelijkertijd zijn ratten een gevaar voor de volksgezondheid”, aldus Faïd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Veel ratten in sommige wijken van grote steden.

Bericht door Mahalingam »

De broodbak met opvoedkundige toelichting in het Nederlands:

Afbeelding
Geteisterd door ratten: ‘Als ik naar buiten stap schieten ze zo tussen je voeten weg’

Broodcontainers waar bewoners hun overgebleven boterhammen kunnen doneren, een mooie kleurplaat over rattenoverlast en een speciale kindermusical genaamd Broodkapje en de boze rat: het heeft nog niets geholpen. Want ondanks alle aandacht voor hoe wijkbewoners zelf overlast van ratten kunnen verminderen, blijven de knaagdieren een ongewilde gast in de Haagse wijk Mariahoeve. ,,Niet gek, want met al het eten dat buiten op de grond wordt gegooid is dit een walhalla voor ratten.’’

,,De mix van zwerfafval, weinig prullenbakken, middelbare scholen, supermarkt om de hoek, water en bosjes zorgt voor de fijnste habitat voor ratten”, weet rattendeskundige Rob Verhagen. Mariahoeve is op zich een rustige wijk met veel hoogbouw, maar ook veel water en bos. Middelbare scholen staan midden in de wijk aan de rand van het park, met een supermarkt op loopafstand. Her en der ligt een stuk groente of fruit dat is aangevreten en zwerfvuil.

Kortom: Patricia Dinkela woont op de ideale plek voor een rat. Als lid van het wijkberaad Mariahoeve krijgt ze veel klachten van buurtbewoners over rattenoverlast. ,,Een vrouw uit de wijk vertelde mij dat ze in haar meterkast een dode rat vond die een andere rat aan het opeten was.” Ook buurvrouw Annabella Verhagen heeft last van de ratten, en wijst naar de grote containers naast het woonzorgcentrum aan de Ametisthorst. ,,Een bewoner ging haar vuilniszak weggooien, toen een rat zo in haar gezicht sprong", vertelt ze.

Als je ratten oppakt, bijten ze


Een rat in het gezicht, dat klinkt als een sterk verhaal. Maar volgens ongedierte-expert Rob Verhagen is het wel degelijk mogelijk. ,,Een rat in het nauw maakt rare sprongen. Als ik een container openmaak waar ratten in zitten, schrikken ze. Dan willen ze er het liefst zo snel mogelijk uit springen. En het kan zijn dat de rat toevallig in het gezicht springt. Maar een rat doet dat niet bewust, de mens aanvallen. Ze hebben wel door dat wij veel groter zijn. Maar pak ze niet op, want dan kunnen ze zeker bijten.”

Zodra bewoners hun flat uitlopen, merken ze meteen dat de ratten in groten getale aanwezig zijn. Zo ook Daniëlle Kick. ,,Je schrikt je af en toe rot als je je portiek uitloopt. Ze schieten zo tussen m’n voeten weg. Mariahoeve is een van de meest groene wijken en er is veel water, dus logisch dat er ratten zijn. Maar als ze voer krijgen, doordat mensen brood aan de eendjes geven, gaan ze nooit meer weg. Ik woon nu zeventien jaar in deze wijk, en het is voor mijn gevoel nog nooit zo erg geweest.”

Zwerfafval verminderen werkt altijd

En dat is precies wat er ook volgens Rob verkeerd gaat. ,,Zwerfafval is een factor die in alle overlastverhalen voorkomt.’’

,,Ratten hebben geen sluitspier, dus hun urine verspreiden ze overal”, legt Rob ook uit. ,,Met die urine communiceren ze ook met andere ratten. Ze kunnen bijvoorbeeld laten weten of het een fijn leefgebied is, of waarschuwen als het er gevaarlijk is. Als er meer voedsel aanwezig is, worden nestjes ook groter. Mannetjesratten produceren dan ook meer sperma. Daarom werkt het altijd om het zwerfafval aan te pakken.”

Met het huidige beleid van de gemeente is gemeenteraadslid Fatima Faïd van de Haagse Stadspartij het niet eens. De gemeente Den Haag heeft 75.000 euro begroot voor het verdelgen van ratten in de hele gemeente tussen 2023 en 2026. ,,Momenteel zet de gemeente in op preventie. Maar we moeten die beesten ook zo diervriendelijk mogelijk verdelgen, wat mij betreft. Er staan nu overal waarschuwingsbordjes en broodbakken, zodat mensen daar hun brood weg kunnen gooien in plaats van bij de eendjes. Mensen moeten het brood natuurlijk ook niet voor de meeuwen gooien en hun vuilnis niet naast containers zetten, maar 75.000 euro is te weinig om de hele stad rattenvrij te maken.”
https://www.ad.nl/binnenland/geteisterd ... ~a25d5014/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie