Veel ratten in sommige wijken van grote steden.

mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door mercator »

Vanmiddag zag ik in Amsterdam nog een paar met een blackberry.
k zag er vandaag nog een, een hele dikke, een wijfje, met de GSM tussen wang en hoofddoek geklemd.

Ik denk ook dat de ondergrondse afvalinzameling een grote boosdoener is
Ja! Het vuilnis wordt in ondergrondse containers gestort, daar is het aan het oog onttrokken maar dat moet daar beneden een waar festijn voor ratten, muizen, vliegen etc. zijn. Plus het zwerfvuil dat naast die containers gedeponeerd wordt natuurlijk.
Dan is het Belgische systeem mss primitiever, maar alleszins hygiënischer.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door Eliabe »

Ook probleemwijken zijn een aardige kraamkamer voor deze viervoetertjes.
In probleemwijken zou sprake zijn een cumulatie van achterstanden en problemen.
Fysieke achterstanden (o.a. prijs en kwaliteit van woningen), sociale en leefbaarheidproblemen (o.a. vandalisme, onveiligheid, sociale overlast) en fysieke problemen (o.a. vervuiling, verkeer, geluidsoverlast, woonomgeving).
Lagere inkomensgroepen, veelal allochtonen, zijn sterk vertegenwoordigd in de probleemwijken, ook als gevolg van een lage opleidingsgraad en een relatief hoge werkloosheid.
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door Mahalingam »

Vroeger had je achterbuurten. Het was daar een griebus.
Nu hebben we probleemwijken en het is daar een griebus.

Eens in de zoveel tijd stuurde de gemeente de rattenvangers er op uit de achterbuurten in.
Nu strooit de gemeente wat gif en liggen in onbereikbare hoeken en gaten de dode ratten te stinken.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door Eliabe »

Honden doden rat in Amsterdam

AMSTERDAM - Een verslaggeefster van de NOS, die een reportage wilde maken over de oprukkende bruine ratten in Amsterdam, werd op haar wenken bediend.
Op de beelden is te zien dat de verslaggeefster een rat ziet wegschieten, waarna twee honden erop duiken.
De rat heeft het niet overleefd.
Amsterdam-Zuid heeft veel overlast van de bruine knaagdieren. Vooral rond het Marie Heinekenplein krioelt het van de ratten.
http://nos.nl/l/tcm:5-1091815/" onclick="window.open(this.href);return false;
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door Scarlatti »

heee dat opent perspectieven.......... nieuwe banen in t vooruitzicht....
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door Mahalingam »

Nu de luizenkammen gewoon bij Het Kruitvat in de winkel liggen, wordt het misschien tijd om het beroep van rattenvanger weer eens van stal te halen. We worden nu eenmaal collectief middeleeuwser, dus aanpassingen aan deze verrijking zijn noodzakelijk.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Dhana
Berichten: 7962
Lid geworden op: do nov 27, 2008 10:15 am

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door Dhana »

H.Numan schreef:Grappig. Van dat kraakheldere Hollandse imago van stoepjes schrobben is dus weinig over gebleven. Leve de mulitkul!

Bij mij is het net andersom. Toen ik hier kwam zag ik vrij regelmatig ratten. En kakkerlakken. Hele grote. Van het formaat waar je een zadel op kunt leggen. Tegenwoordig, zeg de laatste 10 jaar: zelden of nooit.

Dat vind ik een verontrustende ontwikkeling. Het zou inhouden dat we langzaam bezig zijn de wereld om te draaien. Wij vervuilen hier en komen in de neerwaartse spiraal en derde wereld landen komen omhoog. Niet dat ik derde wereldlanden niet het beste gun, maar als het hier zo bergafwaarts blijft gaan.... :(
Wil je in het leven werkelijk leren, moet je in staat zijn buiten het eigen ego te schouwen.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door Manon »

mercator schreef:Mss worden de leefomstandigheden hier zo nijpend binnenkort dat we die ratten moeten gaan eten. En waarom niet, in België was er tot voor kort een rattenvlees-restaurant waar je de beestjes onder het eufemisme waterkonijn kon eten.
ja komaan, dat waren muskusratten en dat IS een beverachtig beestje. Smaakt effektief naar konijn, ik ben het er gaan eten indertijd.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door mercator »

Scarlatti schreef:heee dat opent perspectieven.......... nieuwe banen in t vooruitzicht....
Dat beroep bestaat officieel in Vlaanderen, het gaat uit van de waterschappen. "Dijkgraafschappen" heet dat hier. K Heb er ooit s een vacature voor gezien, je moet een minimumquotum halen van 500 ratten per jaar. Voor de rest lijkt het me leuk werk ,geen collega's, veel in de natuur...
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door Mahalingam »

De muskusratten bestrijding kennen we ook in Holland. Kosten op jaar basis zo'n 30 miljoen met 500 vangers. In sommige gebieden wordt gewerkt op stuksloon. Je snapt wel dat het contra-indicatief is voor de inkomsten van de rattenvangers om die beesten uit te roeien. In die gebieden worden muskusratten dan ook behandeld als een soort extensieve veehouderij. Er wordt nu nagedacht over een andere organisatie en beloningsstructuur. Wat er zijn erg veel muskusratten in sommige 'bejaagde' gebieden.
Uitgaande van een 350.000 gedode exemplaren, kost iedere dode muskusrat 97 euro.
En net zoals een liter melk in de winkel een euro kost terwijl de boer net een paar dubbeltjes ontvangt, zo ontvangt de man die in de modder staat maar een paar euro per rat.
http://www.muskusrat.info/bestrijding.php
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door Pilgrim »

Zwartmeer schreef:Maar er is toch niemand op de wereld die behalve als het echt niet anders kan ratten eet? Ik vermoed dat een rattenrestaurant nul klanten krijgt.
In Vietnam staat een rat kennelijk gewoon op het menu.
Rattentekort voor Vietnamese restaurants

Redactie − 03/11/11

Vietnam, dat ratten voor consumptie invoert uit Cambodja, heeft dit jaar een tekort aan rattenvlees. Veel ratten zijn verdronken bij de zwaarste overstromingen in tien jaar in Cambodja, waardoor de rattenexport er in het gedrang komt. Dat heeft de Cambodjaanse premier gezegd.

Elk jaar wordt 17 ton ratten uitgevoerd naar Vietnam via de grenspost van Chrey Tom. Maar dit jaar is er een fors tekort door de overstromingen.

Er bestaan geen officiële statistieken over de rattenhandel, maar het eten van rattenvlees is niet ongewoon in Vietnam, dat de knaagdieren levend invoert vanuit Cambodja.

De overstromingen in Cambodja, de ergste sinds 2000, hebben 247 mensen het leven gekost.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2690/Opm ... ants.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam
Berichten: 52066
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door Mahalingam »

Het wordt steeds doller in Amsterdam. Nu komt het bericht dat er hondsdolheid is uitgebroken. Al 50 mensen preventief gevaccineerd. Oorzaak: import uit Marokko.
Geen mens heeft ooit een hondsdolheid besmetting overleefd.
Hond met hondsdolheid in Amsterdam
RIJSWIJK - Bij een hond in Amsterdam is woensdag hondsdolheid vastgesteld. Inmiddels heeft de GGD Amsterdam ongeveer 50 mensen opgespoord die met het dier in contact zijn geweest en ze gevaccineerd om te voorkomen dat ze ziek worden. Dat heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) vrijdag bekendgemaakt. [...]
Het hondje van 8,5 week oud, dat artsen hebben laten inslapen, is op 4 februari met een chip en gezondheidscertificaat uit Marokko naar Spanje vervoerd en een week later naar Nederland gekomen. Sinds 1991 is er in Nederland geen hondsdolheid meer bij huisdieren aangetroffen. [...]
Regio’s waar nog hondsdolheid heerst, zijn onder meer Oost-Europa en Noord-Afrika.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/1153 ... dam__.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door mercator »

Mahalingam schreef: Geen mens heeft ooit een hondsdolheid besmetting overleefd.
In de Franstalige pers lees ik dat er tussen de 2 en 3 miljoen zwerfhonden rondlopen in Marokko en dat er jaarlijks tientallen gevallen van hondsdolheid worden gesignaleerd. GESIGNALEERD, er moeten er dus vele malen meer zijn. Na resistente bacterieên, vrouwenbesnijdenis en Islam hebben we er een nieuwe allochtone zegening bij: hondsdolheid.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
KevinB
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr okt 14, 2011 4:42 pm
Locatie: Vlaanderen

Bericht door KevinB »

Geen mens heeft ooit een hondsdolheid besmetting overleefd.
Als je zeer snel na een beet (of krab of lik) van een met rabiës besmet dier (zoals een dolle hond) geënt wordt en immunoglobine (antistoffen) toegediend krijgt, kan je het overleven. Tegenwoordig gebruikt men soms ook behandeling in geïnduceerde coma. Maar in rurale gebieden in achtergestelde landen kun je het meestal wel schudden als je gebeten wordt door een dol beest. Geen fijne dood, trouwens.
Na resistente bacterieên, vrouwenbesnijdenis en Islam hebben we er een nieuwe allochtone zegening bij: hondsdolheid.
In België en Nederland kwam hondsdolheid quasi niet meer voor, in België schijnt het alleen ten zuiden van Samber en Maas soms nog bij vossen voor te komen, in Nederland schijnen vleermuizen het soms bij zich te dragen. Geen goeie trend als dat zou terugkomen.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door Schepsel »

KevinB schreef:De aanwezigheid van ratten heeft wellicht inderdaad te maken met menselijke slordigheid en bewuste vervuiling. Ratten komen af op voedsel, en ze eten zo ongeveer alles. Menselijke etensresten en afval zijn voor die vieze rotbeesten een gedekte tafel. Als een aantal mensen systematisch afval of voedselresten achterlaat, ziet een opportunistische soort als de bruine rat zijn kans schoon. Als er voldoende voedsel is, kunnen die vieze beesten zich bovendien razendsnel voortplanten.

Bovendien maakt de bruine rat ook nesten tussen afvalhopen, in verlaten gebouwen, in weinig gebruikte ruimtes en in zowat alle hoeken en spleten die niet te klein zijn. Ook het riool vind althans de bruine rat niet erg. Met andere woorden, het achterlaten of weggooien van min of meer aanzienlijke hoeveelheden afval, in combinatie met de aanwezigheid van verwaarloosde en vuile plaatsen en gebouwen, zorgt ervoor dat ratten een geschikte leefomgeving én een gedekt buffet vinden. Tel hier nog eens de voorplantingssnelheid van die dieren bij op, en je kunt je gemakkelijk voorstellen dat, zeker in steden, een plaag mogelijk is.
Het is maar een knaagdiertje...een hond is bijvoorbeeld net zo goor.
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door mercator »

Schepsel schreef: Het is maar een knaagdiertje...een hond is bijvoorbeeld net zo goor.
Helà! Mijn hond is NIET goor! Die slaapt zelfs bij mij in bed !
Mss denkt die wel ah bah, wat zijn mensen toch goor!, maar dat kan ik niet weten natuurlijk.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
KevinB
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr okt 14, 2011 4:42 pm
Locatie: Vlaanderen

Bericht door KevinB »

Ik kan mij voorstellen dat jou hond moslims in ieder geval goor vind, Mercator :laugh1:
Het is maar een knaagdiertje...een hond is bijvoorbeeld net zo goor.
Honden kunnen ook best goor zijn, en hetzelfde geld voor katten. Ze brengen allemaal hun eigen risico's met zich mee. Maar een rat vind ik niet zo maar een knaagdiertje. Ratten zijn een potentieel gevaarlijke plaag. Helemaal uitroeien kan je die dingen nooit, alleen maar ze in toom houden en ermee leren leven.

En hopen dat je die rotknaagdieren niet te vaak moet zien. Ik hoop dat althans. Ik heb een hekel aan ratten, eigenlijk mag je het gerust (bijna) een fobie voor die dieren noemen.
Gebruikersavatar
Schepsel
Berichten: 4929
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 6:43 pm
Locatie: 하늘

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door Schepsel »

mercator schreef:
Mahalingam schreef: Geen mens heeft ooit een hondsdolheid besmetting overleefd.
In de Franstalige pers lees ik dat er tussen de 2 en 3 miljoen zwerfhonden rondlopen in Marokko en dat er jaarlijks tientallen gevallen van hondsdolheid worden gesignaleerd. GESIGNALEERD, er moeten er dus vele malen meer zijn. Na resistente bacterieên, vrouwenbesnijdenis en Islam hebben we er een nieuwe allochtone zegening bij: hondsdolheid.
Kwam de bacterieresistentie niet door zeer overmatig antibioticagebruik in de vleesindustrie?
Ik heb de beste feiten. Het zijn alternatieve feiten. Niemand respecteert de feiten meer dan ik. De rest is FAKE NEWS. SNEU. Net als ''zogenaamde rechters'' en scheiding der machten, SNEU.
Gebruikersavatar
KevinB
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr okt 14, 2011 4:42 pm
Locatie: Vlaanderen

Bericht door KevinB »

Er kunnen best ook wel resistente bacteriën van elders uit de wereld zijn gekomen, met het wereldwijde transport van tegenwoordig is zoiets goed denkbaar. Al betwijfel ik of zulke gevaarlijke microben uit Zandbakkistan gekomen zullen zijn.

Antibioticaresistentie wordt toegeschreven aan overdreven antibioticagebruik in de landbouw en diergeneeskunde, maar ook in de reguliere geneeskunde. Het voorschrijven van antibiotica in het geval van griep of virale keelontstekingen, bijvoorbeeld.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door mercator »

Schepsel schreef: Kwam de bacterieresistentie niet door zeer overmatig antibioticagebruik in de vleesindustrie?
Nee, door het massaal toedienen van goedkope synthetische antibiotica in landen als Indië en Pakistan.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re:

Bericht door mercator »

KevinB schreef:Ik kan mij voorstellen dat jou hond moslims in ieder geval goor vind, Mercator :laugh1:
Ik heb dat zelfs s uitgetest. Ik liet een baard groeien, zette een gebreide muts op en ging in soepjurk in bed liggen en die hond verstopte zich achter de toiletpot.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door Ariel »

Er zijn nog steeds veel ratten in Amsterdam, en lol...de dierenbescherming vindt dat die beesten het recht hebben om daar te lopen. Die ratten wonen ook in Amsterdam.
Rattenplaag in Amsterdam-Osdorp

Amsterdam - Het Adingerdorphof in de Amsterdamse wijk Osdorp kampt met overlast van ratten.

Bewoners zien de dieren overal lopen op en rond het plein, al is niet helemaal duidelijk hoeveel het er zijn, meldt AT5. Veel omwonenden zijn de rondkruipende ratten zat en eisen actie om de beestjes uit te roeien.

De dierenbescherming is daar echter fel tegen. "Ratten maken een normaal onderdeel uit van de Amsterdamse fauna," zegt woordvoerster Eva van Joost tegen AT5. "Burgers moeten hun omgeving gewoon goed schoonhouden."

Het lijkt er toch op dat de bewoners hun zin krijgen. Stadsdeel Nieuw-West heeft inmiddels de GGD opgedragen iets aan de ratten te doen.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1241 ... orp__.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door Manon »

"Burgers moeten hun omgeving gewoon goed schoonhouden."
ook de prachtwijken?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Eliabe
Berichten: 3961
Lid geworden op: di mei 12, 2009 8:11 pm

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door Eliabe »

Turkse en Marokkaanse vrouwen leren om geen eten te verspillen. Dit mag volgens de islam. Dus gooien ze oud brood niet in kliko, maar geven ze het aan de vogels en donderen ze werkelijk alles op straat, dat trekt dus het ongedierte en ratten aan. Je ziet het iedere dag gebeuren. Hoelang gaat het duren voordat de pest weer uitbreekt in Amsterdam?
Afbeelding

De verwekker, de bacterie Yersinia pestis, wordt overgebracht door vlooien van ratten op mensen: een vlo die eerst besmet bloed opzuigt, en daarna een mens bijt, brengt daarmee de bacterie over. De bacterie vermenigvuldigt zich in de vlo en blokkeert hiermee het spijsverteringskanaal. Wanneer de vlo een mens of rat bijt kan het bloed niet verder dan de maag waarna de vlo het bloed -nu besmet met de bacterie- terugbraakt in de bloedvaten van het gebeten dier. De vlo zal uiteindelijk verhongeren.

Na de verdringing van de zwarte rat door de bruine rat kwam er in West-Europa rond 1670 een einde aan deze ziekte. In andere delen van de wereld komt de pest nog wel voor. In India is rond de millenniumwisseling (2000) nog een kleinschalige epidemie geconstateerd. De ziekte is - bij tijdige diagnose - met antibiotica tegenwoordig wel goed te behandelen.

De pest is het bekendste voorbeeld van een zoönose, een ziekte die van dieren op mensen wordt overgedragen.

Inleiding
De pest is een infectieziekte waaraan in de Middeleeuwen miljoenen Europeanen zijn gestorven. In woonhuizen en werkplaatsen wemelde het van de besmette ratten en rattenvlooien die de ziekte overbrachten op mensen. Een andere naam was ‘de Zwarte Dood’.
Tegenwoordig is de ziekte goed te behandelen met antibiotica. Als iemand echter niet direct wordt behandeld, kan de ziekte ernstige gevolgen hebben en zelfs dodelijk zijn. De Wereldgezondheidsorganisatie WHO meldt tegenwoordig jaarlijks wereldwijd duizend tot drieduizend ziektegevallen. Het daadwerkelijke aantal ligt waarschijnlijk hoger, omdat veel landen de ziekte niet diagnosticeren en/of rapporteren.
Er zijn meerdere vormen van de pest. De meest voorkomende vorm is builenpest. Andere varianten zijn longpest en septische pest. Deze laatste vorm wordt overgedragen via direct contact met lichaamsvocht, maar kan ook een complicatie zijn bij onbehandelde builen- of longpest.

Verspreidingsgebied
De pestbacterie komt nog steeds voor bij in het wild levende knaagdieren in plattelandsgebieden in Noord-, Midden- en Zuid-Amerika, Afrika en Azië. De besmette, wilde knaagdieren vormen slechts een klein risico voor de mens. Als de infectie zich uitbreidt naar ratten in stedelijke of dichtbevolkte gebieden, lopen mensen meer gevaar om besmet te worden. De laatste tientallen jaren is dit zelden voorgekomen.

Oorzaak
De oorzaak van de pest is de bacterie Yersinia Pestis. Mensen raken besmet door de beet van een geïnfecteerde vlo of door rechtstreeks in aanraking te komen met het weefsel van een geïnfecteerd dier. Behalve bij ratten kan de bacterie ook in het bloed van andere knaagdieren en zoogdieren voorkomen. Huisdieren als honden en katten kunnen ook door Yersinia pestis worden geïnfecteerd, maar brengen de pestbacterie meestal niet over op mensen. Tijdens een epidemie, vooral van longpest, is besmetting mogelijk via opgehoeste druppeltjes slijm. Het besmettingsgevaar van mens op mens is in geval van builenpest erg klein.
Als de pestbacteriën zich eenmaal in het menselijk lichaam bevinden, worden ze meegevoerd naar de lymfeklieren. Daar veroorzaken ze een hevige ontsteking. Cellen van het afweersysteem nemen een deel van de bacteriën in zich op zonder ze te vernietigen. Vervolgens worden ze door de bloedbaan meegevoerd naar verschillende delen van het lichaam, waardoor de infectie wordt verspreid.

Verschijnselen
De eerste, algemene tekenen die op de pest kunnen wijzen zijn hoge koorts, rillingen, een ziek gevoel, spierpijn, misselijkheid, ernstige verzwakking, uitputtingsverschijnselen, keelpijn en zware hoofdpijn. Deze symptomen treden ongeveer twee tot tien dagen na besmetting op, maar kunnen in het geval van longpest na een paar uur ook weer verdwijnen.

Verschijnselen builenpest

Builen, zogeheten bubonen. Dit zijn pijnlijke, zachte zwellingen van de lymfeklieren in de liezen, oksels of in de hals (afhankelijk van de plaats van de vlooienbeet). De builen zijn rood en ovaal van vorm.
Gescheurde bloedvaten, waardoor inwendige bloedingen ontstaan. Het opgedroogde bloed onder de huid kleurt zwart. Vandaar de bijnaam ‘de Zwarte Dood’.

Verschijnselen longpest
Longpest is een ernstige aandoening van de luchtwegen, die ontstaat als de longen worden geïnfecteerd met de pestbacterie. De patiënt krijgt naast de algemene verschijnselen last van:

hoesten;
opgeven van schuimend, bloederig slijm;
moeizame ademhaling en benauwdheid.

Diagnose
De bacterie Yersinia Pestis kan worden verkregen uit vocht uit de klieren (bij builenpest), uit slijm (bij longpest) of bloed (bij septische pest). Onder de microscoop kan de bacterie worden geïdentificeerd. Ook kan het lichaamsvocht op kweek worden gezet. Verder kan serologisch onderzoek, onderzoek van het bloedserum, helpen de diagnose te bevestigen door opsporing van de specifieke antistoffen die het lichaam aanmaakt om zich te verdedigen tegen infectie met de pestbacterie.

Behandeling
Als het vermoeden bestaat dat een patiënt geïnfecteerd is met de pestbacterie, moet hij direct worden opgenomen in het ziekenhuis en in quarantaine worden geplaatst. Er worden zo snel mogelijk monsters voor onderzoek naar het laboratorium gestuurd om zekerheid te krijgen. Ook wordt meteen begonnen met het toedienen van antibiotica. Mensen die in contact zijn geweest met de patiënt, vooral als deze aan longpest lijdt, moeten worden ingelicht en zich laten testen op de ziekte.

Complicaties
Als bij pest niet snel medisch wordt ingegrepen, verspreidt de infectie zich via de bloedbaan, met septische pest tot gevolg. In dat geval gaat het bloed in de vaten klonteren en treden bloedingen op in verschillende delen van het lichaam. De bloeddruk daalt waardoor de bloedtoevoer naar de belangrijkste organen afneemt en deze niet meer goed kunnen functioneren. De toestand kan dan snel verslechteren en tot de dood leiden.
Andere complicaties van builenpest zijn onder meer longontsteking en hersenvliesontsteking, waardoor epileptische aanvallen (stuipen) kunnen optreden.

Preventie
Zelfs in een land waar de pest heerst, lopen reizigers weinig risico. Aangenomen wordt dat er alleen sprake is van een reëel gevaar in gebieden waar een epidemie uitgebroken is. Geadviseerd wordt om dan preventief antibiotica te slikken.
Om verspreiding van de pest te voorkomen, moeten knaagdieren en vlooien worden bestreden op plaatsen waar mensen wonen, werken en recreëren. Etenswaren moeten buiten bereik van knaagdieren worden bewaard. Het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen tegen vlooien en knaagdieren is doeltreffend, maar kan het beste aan deskundigen worden overgelaten.

Meer informatie
Algemene informatie over de pest op Wikipedia.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pest_(ziekte)

Informatie van het RIVM
www.rivm.nl/
http://www.medicinfo.nl/%7Bc05bb3b7-0f2 ... 5500a2c%7D
Laatst gewijzigd door Eliabe op zo jun 24, 2012 3:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
God schiep mens en dier, maar welke idioot bracht de islam hier?
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Veel ratten in A’dam-Zuid.

Bericht door Ariel »

circe schreef:
"Burgers moeten hun omgeving gewoon goed schoonhouden."
ook de prachtwijken?
Amsterdam-Osdorp is een prachtwijk.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie