Weerpraatje

Deze afdeling is voor algemene topics die niet passen in wat reeds voorzien is. Ze moeten wel aansluiten bij ons thema.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ariel schreef:Zo raar...Elke krant bericht over de kunstsneeuw in Moskou, Kunstsneeuw leidt tot hilariteit in warm Moskou, Maar geen enkele krant vermeldt de extreme kou in Alaska.
Begrijp je dat dan niet? Dat is omdat men het smelten van de ijsbergen niet wil bruuskeren.
Laatst gewijzigd door Hans v d Mortel sr op ma dec 30, 2019 4:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

Ook niet bij MSM te lezen. Die moeten verplicht alleen over opwarming schrijven.
THE MERCURY IN SKARDU, PAKISTAN PLUNGES TO A RECORD-BREAKING -21C

Pakistan is currently in the grip of severe cold wave, with the mercury on Sunday, Dec 29 plunging to record-breaking -21C (-5.8F) in Skardu — a city located the central valley of Gilgit-Baltistan.

According to local reports, the small canals and ponds in Skardu have been frozen due to the severe low temperature, while snowfall has also blocked many main roads and passes.

The city’s low of -21C (-5.8F) breaks Pakistan’s all-time December low temperature, which was set back in 1994 (approaching solar minimum of cycle 22).

In addition, record or near-record lows were also registered in Gupis and Bagrote with their readings of -12C; in Astore with -11C; in Gilgit with -7C; and in both Kalam and Kalat with their lows of -5C.

Dense fog is prevailing in Islamabad, in Punjab, in the upper Sindh, and also in a few districts of Khyber Pakhtunkhwa, the Pakistan Meteorological Department (PMD) said in its Sunday weather report.

The PMD has forecast a continuation of the “very cold conditions” over the coming days, in part thanks to continental air sweeping over the country.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

Waarschuwing voor extreem dichte mist rond jaarwisseling

Oudejaarsavond en -nacht dreigt volledig de mist in te gaan. Weggebruikers moeten volgens de ANWB ernstig rekening houden met zeer slecht zicht en gevaarlijke rij-omstandigheden. Het zicht kan zelfs zo slecht zijn dat het de vraag is of de visite na de viering van oud en nieuw nog wel kan thuiskomen.

Het KNMI verwacht op oudejaarsavond dichte tot zeer dichte mist en heeft waarschuwingscode geel uitgegeven. In de loop van de avond ontstaat op veel plaatsen dichte mist met een zicht minder dan 200 meter. Na de jaarwisseling kan door vuurwerk zeer dichte mist ontstaan met minder dan 50 meter zicht. Zeer lokaal kan het zicht zeer slecht worden en teruglopen tot circa 10 meter.

De politie in Groningen waarschuwt automobilisten alleen de weg op te gaan als het echt nodig is. Het bericht is gedeeld door de politie in Friesland en Drenthe. Het RIVM heeft een landelijke stookalert afgegeven.

Vuurwerk nog te zien?
Vuurwerkfanaten maken zich zorgen of ze vanavond nog iets kunnen zien van hun duurbetaalde pijlen. Volgens het KNMI is het vuurwerk in grote delen van het land niet te zien. Als rook- en roetdeeltjes zich mengen met de mist, wordt die dikker.

Volgens de ANWB heeft de combinatie van mist en vuurwerk tijdens de nieuwjaarsnacht eerder geleid tot zeer verraderlijke situaties. Tijdens de jaarwisselingen van 1993 en 2008 was het zicht zo slecht dat reizigers onderweg naar huis niet meer wisten waar ze waren, aldus de ANWB. De politie adviseerde weggebruikers destijds dringend om niet meer de weg op te gaan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

Hier schijnt de zon, maar in Spanje geeft men code rood. De veroorzaker van het mogelijke leed is storm Gloria, een voor de regio uitzonderlijk zware storm die over de Middellandse Zee trekt. Mogelijk zorgt de storm in de binnenlanden bovendien voor een flink pak sneeuw.
Regen en sneeuw kunnen voor overlast zorgen. Voor zondag is code rood afgekondigd voor de kust van Ibiza en Valencia vanwege hoge golven. In de overige gebieden in het oosten van Spanje geldt code oranje of geel. In de Pyreneeën is later in de week ook kans op noodweer, vooral aan de zuidkant.

De hevige neerslag kan daar tot aardverschuivingen leiden. Mensen wordt geadviseerd het lokale nieuws in de gaten te houden en de aanwijzingen van de lokale autoriteiten op te volgen. Het ministerie raadt aan om het lokale nieuws en de aanwijzingen van de plaatselijke overheid te volgen.
En in Canada reikt de sneeuw tot aan het plafond: Canadees leger helpt na extreme winterstorm.
De oostelijk gelegen Canadese provincie Newfoundland kreeg vrijdag een recordhoeveelheid sneeuw te verwerken. De premier van de provincie heeft zaterdag de hulp van de federale overheid en het leger ingeroepen om te helpen bij het sneeuwruimen. In hoofdstad St. John’s zitten veel inwoners vast in hun ondergesneeuwde woningen.

,Alle winkels moeten gesloten blijven en voertuigen zijn verboden op de wegen in de stad, met uitzondering van de voertuigen van de hulpdiensten: politie, brandweer en ambulances”, aldus het stadsbestuur in een tweet.

,,Ik heb nooit eerder de combinatie van een dergelijke hoeveelheid sneeuw, intensiteit van de sneeuwval en windsnelheden gezien waarmee we hier de afgelopen dagen te maken kregen”, reageert Breen. De burgemeester heeft voor zijn deur een 178 centimeter dikke sneeuwlaag liggen. “De sneeuw voor mijn voordeur is hoger dan ikzelf. Ik kan mijn auto’s in de oprit niet zien”, vertelt hij.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Mahalingam »

Zou er vandaag een weerrecord sneuvelen? Misschien.
De luchtdruk op het moment is 1045 hPa en stijgend. Zal wel door het klimaat komen.
Records sneuvelen massaal door extreem hoge luchtdruk. Maar wat merk je ervan?
.....Maar een landelijk record op een officieel station zit er volgens de weerman niet in. Dat staat nu op 1053 hPa, gemeten op 23 januari 1907. Het KNMI noteerde zelf 1050,0 hPa als hoogst gemeten druk, dat was op 26 januari 1932 in De Bilt.
https://www.ad.nl/binnenland/records-sn ... ~aea4d7b3/
En we merken er niets van. Misschien dat de aardappelen een ietsje snel gaarder worden.
Dan is er nog een opvallend verschijnsel bij een hoge luchtdruk: water kookt minder snel. ,,Het is zo dat bij een luchtdruk van 1050hPa je een graadje meer nodig hebt om water te laten koken. Dat gebeurt dan ‘pas’ bij 101 graden Celsius. Of het bij een lage luchtdruk juist weer sneller gaat weet ik niet.’’
Ja , dan gaat het anders. In Tibet worden aardappelen niet gaar. Vandaar dat ze gebakken worden.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Mahalingam »

Ga ik op bezoek bij Berend Botje en sta ik te wachten op de bus van Groningen naar Zuid-Laren, gebeurt er dit:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mahalingam op di jan 28, 2020 4:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:Ga ik op bezoek bij Berend Botje en sta ik te wachten op de bus naar Zuid-Laren, gebeurt er dit:
Ik wil ook sneeuw.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Mahalingam »

"De storm die dit weekend Nederland bereikt, is mogelijk heftiger dan verwacht. Langs de kust is er kans op zeer zware windstoten tot 140 kilometer per uur, meldt Weerplaza. "

Is Xander er al over in de pen geklommen?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:"De storm die dit weekend Nederland bereikt, is mogelijk heftiger dan verwacht. Langs de kust is er kans op zeer zware windstoten tot 140 kilometer per uur, meldt Weerplaza. "

Is Xander er al over in de pen geklommen?
:smile7: Ik heb een idee hoe dat artikel er uitgaat zien. De eindtijd zal waarschijnlijk ter sprake komen.

Ahhh ...Arme Xander.. :redface2: Steken wij de gek met hem aan. Niet aardig. Hij heeft soms ook wel eens gelijk.

Maar ik ben blij dat mijn beide neven een uur geleden veilig met hun schip de haven van Scheveningen zijn binnen gekomen. Ze hebben in de 6 weken dat ze op zee zaten de nodige stormen doorstaan. Er is weinig vis gevangen en veel geschommeld.

Ze hebben deze reis ook nog een visser ( dood) opgevist die een dag daarvoor door een storm overboord is geslagen.

Met windkracht 10 op zee zitten is geen pretje.

Ik krijg altijd kippenvel als ik dit filmpje zie. Dat komt waarschijnlijk omdat ik een vissersdochter ben.

The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17462
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Te gek voor voorstellingsvermogen. Afgelopen dagen kutweer. Vandaag een fantastische frisse lentedag met volop zon. Morgen of overmorgen dus weer totaal ander weer van uitzonderlijk grillig formaat. Die verschrikkelijke watersnoodramp van destijds, voltrok zich in de nacht van zaterdag 31 januari op zondag 1 februari 1953.

Februari vind ik altijd een verraderlijke maand. Het verbaast mij niet wanneer we nog een weekje strenge vorst krijgen onder het motto 'De natuur laat zich niet dwingen'. Mocht dit niet het geval zijn dan nog geldt dat de natuur zich niet laat dwingen. Voor wie het spoor bijster mocht zijn: de aarde warmt op doordat de zon steeds wat dichter bij de aarde komt. Dat vindt de zon leuk. En als iedereen het erover eens is dat de mens de grote schuldige is, neemt de zon weer haar oude positie in. Mogelijk gaat zij wat te ver terug en verschijnt de ijstijd weer in volle glorie. Dat ik dan de benen heb genomen laat zich raden. Want voor mij kan het in Nederland niet warm genoeg zijn. Voorlopig is er meer dan genoeg regen gevallen. De Rijn staat weer op een bedenkelijk hoog peil. Ik weet waarom er de laatste tijd zoveel regen is gevallen. Dat doet de natuur om ons verhitte Nederland af te koelen.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door King George »

Afbeelding


Het gaat los. Het wordt onstuimig.

  • Volg hier alles over storm Ciara [liveblog]

    Afbeelding.jpg
    © Archieffoto Dick Hogewoning

    Internetredactie
    Vandaag om 10:25
    REGIO


    De storm ’Ciara’ is zondag om 9.30 uur begonnen in Nederland, op Texel. Windkracht 9 werd op dat moment op het eiland gemeten, en daarmee heeft de storm ons land officieel bereikt. Vooral langs de kust wordt het menens: daar bereiken windvlagen naar verwachting een snelheid van maar liefst 130 kilometer per uur. Volg hieronder in ons liveblog al het nieuws uit Noord-Holland en Leiden en omgeving rondom de storm.

    „Met name als ’s avonds een buienlijn overkomt, gaat het flink los’’, voorspelt Weeronline-meteoroloog Yannick Damen. ,,Dan kunnen er windstoten tot 130 kilometer per uur voorkomen, ook in het binnenland. Meer dan genoeg om bomen te vellen en grote takken af te breken.’’

    „Het begint zondagochtend al, en in de middag kan aan de kust storm staan. In het noordwesten staat wellicht zelfs windkracht tien”, aldus Damen. Dat is al zeker twee jaar niet voorgekomen.

Volg hieronder het liveblog:

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... a-liveblog
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

’Storm Ciara met windkracht 11 zwaarder dan verwacht’
Wij bent dr kloar veur, loat de storm maar kom
Afbeelding
.
Eerste schokkende beelden van storm Ciara opgedoken.
Afbeelding
Afbeelding
Gaat helemaal mis in Rotterdam
Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

Alle gekheid op een stokje. Er gebeuren ook vervelende dingen tijdens deze storm.

Voorgevel van een leegstaand pand eruit

Afbeelding

Boom op rijdende auto.

Afbeelding

Gevel ingewaaid.

Afbeelding

Ai, ai, ai... :shock:

Afbeelding

Doei winkelpui..

Afbeelding

En natuurlijk de nodige bomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Weerpraatje

Bericht door mercator »

Ik vertrouwde het niet dus heb ik mijn huis maar binnen gezet [icon_lol.gif]
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

Er viel sneeuw in Limburg. Maar of dat nu het vermelden waard is...

Afbeelding

Nee, dan vandaag in Schotland. :emm2: Daar viel sneeuw.

Afbeelding

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

Afbeelding
Winterweer verandert Amerikaanse huizen in ijspaleizen.

Afbeelding

Hoge golven op het Eriemeer, harde wind en vrieskou hebben in de Amerikaanse staat New York in het weekend opvallende plaatjes opgeleverd. Een aantal huizen aan de kust van het meer is bedekt met zo'n dikke laag ijs dat ze lijken op ijssculpturen.

Ed Mis woont al acht jaar aan het Eriemeer en had al vaker te maken met extreem weer, maar zoiets als dit heeft hij nog nooit gezien. "Het is net niet echt", zegt hij tegen CNN. "Het is donker in mijn huis, een beetje angstaanjagend."

Hoewel hun huizen er nu spectaculair uitzien, zijn de bewoners bang voor blijvende schade. Mis vreest dat zijn huis kan bezwijken onder het gewicht van het ijs als de dooi inzet. "Het is een mooi gezicht, maar ik wil dit niet nog een keer meemaken", zegt hij.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Mahalingam »

Er was heden een zomerse dag. In Z-Limburg werd het 25 graden en de rest van het land zat boven de 20.
Nog nooit was het zo warm op deze dag volgens de metingen.
We zullen onze klimaatgekkies wel weer gaan horen over dit weer.
Of misschien ook niet omdat ze zijn ondergesneeuwd door het coronavirus nieuws.

Wie weet krijgen we een zomer waarvan wij zeggen: "De mussen vallen van het dak".

Uitleg 1:
Er bestaat nog een uitdrukking met vallende mussen: ‘Er valt geen mus van het dak zonder dat het zo bedoeld is.’ Hiermee is bedoeld: ‘alles gebeurt met een reden, alles is voorbestemd’. Deze uitdrukking gaat terug op de Bijbel. In Matteüs 10:29 staat: “Wat kosten twee mussen? Zo goed als niets. Maar er valt er niet één dood neer als jullie Vader het niet wil”.
Uitleg 2:
De uitdrukking is – in een iets andere vorm – voor het eerst aangetroffen in 1839, in de bekende verhalenbundel Camera Obscura van Hildebrand (pseudoniem van Nicolaas Beets). Een van de verhalen in dat boek begint als volgt: “Het was een brandendheete vrijdagachtermiddag in zekere Hollandsche stad: zoo heet en zoo brandend, dat de mosschen op het dak gaapten, ’t welk, op gezag der Hollandsche manier van spreken, de grootste hitte is, die men zich voor kan stellen.”
[...]
In 1859 stond in het tijdschrift Het Vaandel: “Het was zo heet, dat de mosschen van het dak vielen.”
https://onzetaal.nl/taaladvies/mussen-v ... n-het-dak/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef: “Het was een brandendheete vrijdagachtermiddag in zekere Hollandsche stad: zoo heet en zoo brandend, dat de mosschen op het dak gaapten, ’t welk, op gezag der Hollandsche manier van spreken, de grootste hitte is, die men zich voor kan stellen.”
Bedoelen ze nou dat het zo warm is dat het mos van het dak afviel?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Mahalingam »

Hildebrand heeft het dus over “mosschen” die “gaapten”. Met mosschen bedoelde hij mussen; de schrijfwijze mos(ch) was lange tijd een variant van mus. Er wordt weleens gedacht dat het in deze uitdrukking om mos zou gaan dat op daken groeit, maar dat is niet juist. De uitdrukking komt al in de negentiende eeuw vaker voor met musschen die zitten te gapen van de hitte dan met mosschen.
https://onzetaal.nl/taaladvies/mussen-v ... n-het-dak/
Hoe en waarom gapen veranderd is in vallen, is niet duidelijk. Misschien vond men mussen die dood van het dak vielen van de hitte gewoon een sterker beeld dan mussen die zitten te gapen van de hitte.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89716
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Ariel »

Zeldzame vorst zo ver in mei: -3 graden en komende nacht wordt het nog kouder

Het was vannacht uitzonderlijk koud voor de tijd van het jaar. Op het vliegveld Eelde, in het noorden van Drenthe, vroor het drie graden. Dat is een evenaring van het record uit 1909 voor de tweede decade (de periode van 11 t/m 20 mei) van de maand mei. Dit jaar is er in die tweede decade al drie nachten op rij sprake van lichte vorst.

Lichte vorst in de eerste dagen van mei komt volgens weerbureau Weerplaza wel vaker voor, maar na IJsheiligen (11 t/m 14 mei) vriest het nog maar zelden. Toch wordt het komende nacht waarschijnlijk zelfs nog wat kouder dan vannacht omdat de lucht nog iets droger is geworden. Hoe minder waterdamp er in de lucht zit, hoe sterker die kan afkoelen.

Dankzij de droge lucht heeft bewolking ook de neiging om op te lossen. Zo ontstaat 's nachts dus een heldere hemel, waardoor het aardoppervlak optimaal zijn warmte verliest. Het gaat dan ook op uitgebreide schaal licht vriezen.

Op de koudste plaatsen wordt een minimumtemperatuur verwacht van -3 of zelfs -4 graden. Alleen in de kustgebieden blijft de temperatuur waarschijnlijk tussen de 1 en 4 graden boven nul.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door King George »

Afbeelding

Krekels zijn koudbloedig en nemen de temperatuur aan van hun omgeving.

Tel 25 seconden lang het getjilp, deel het door 3 en tel er 4 bij op en dan heb je de actuele temperatuur. Leuk toch?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

De temperaturen van hedenmiddag in de schaduw tijdens de lockdown:
Delhi: 44 graden.
Madras: 40 graden
Calcutta: 37 graden
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Mahalingam »

Na coronavirus, verwoestende cycloon en ergste sprinkhanenplaag in 30 jaar: India kreunt onder hitte met temperaturen tot 50 graden

India gaat dezer dagen gebukt onder een loden hitte. Het kwik in de hoofdstad New Delhi klom dinsdag tot 47,6°C. In de stad Churu, in de deelstaat Rajasthan, werd zelfs 50°C gemeten.

Meteorologen gaan ervan uit dat de hittegolf in het noordwesten van India - die vrijdag begon - nog zeker tot komende vrijdag aanhoudt. De 47,6°C van dinsdag is de hoogste temperatuur die in mei werd opgemeten in New Delhi sinds 18 jaar. Ook in de deelstaten Rajasthan, Uttar Pradesh, Madhya Pradesh en Maharashtra ligt de temperatuur flink boven de normale waarden.

De hittegolf komt bovenop de pandemie van het coronavirus, een verwoestende cycloon en de ergste sprinkhanenplaag in 30 jaar die India de voorbije weken teisterden.
https://www.topics.nl/na-coronavirus-ve ... brand/hln/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Mahalingam »

Komt er een ijstijd? Ja, over 5000 jaar. maar nu?
Mogelijk kouderecord op komst
Na een heel warme periode liggen de temperaturen donderdag ineens een stuk lager. Mogelijk leidt dat vrijdag tot een kouderecord

Op veel plaatsen wordt het dan maar een graad of 12, tijdens buien amper 10 graden, meldt weerbureau Weer.nl.

Het officiële kouderecord van 5 juni staat in De Bilt op 12,0 graden in 1986. In Den Helder werd het die dag zelfs niet warmer dan 9,4 graden. Blijft het kwik vrijdag in De Bilt onder die 12 graden, dan hebben we een kouderecord te pakken.

Volgens het weerbureau komt in de periode van 5 tot 20 juni vaak een dip in de temperatuur voor. Dat heet ook wel ’schaapscheerderskou’. Vroeger was het voor schaapherders een uitgelezen moment om hun schapen te scheren. Door de kou en bewolking liepen de pas geschoren dieren dan niet het risico op verbranding.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9643022 ... d-op-komst
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52147
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Weerpraatje

Bericht door Mahalingam »

Gisteren waren er hevige buien. En er werd een windhoos gezien en gevideo'd terwijl die een boom omver duwde. Er zijn zo'n 15 windhozen per jaar in ons land.
Ik dacht: dat zullen we wel op de TV zien/horen.
En jawel, en gelijk was er een 'deskundige' die wist te vertellen dat het in de toekomst veel erger gaat worden vanwege de klimaatverandering.

Het ontstaan van deze winden komt door een temperatuurverschil. Niet door de absolute temperatuur.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie