Kunst

Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Kunst

Bericht door King George »

Hoe subsidieer je een dure linkse hobby als kunst voor de rijken? Door dat geld af te pakken van de minima.

https://regionieuwshoogeveen.nl/39630/g ... no_cache=1
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Kunst

Bericht door hans van de mortel »

King George schreef:
za dec 05, 2020 2:11 pm
Hoe subsidieer je een dure linkse hobby als kunst voor de rijken? Door dat geld af te pakken van de minima.

https://regionieuwshoogeveen.nl/39630/g ... no_cache=1
En het zijn niet uitsluitend linkse hobby's die de schuld moeten krijgen. Het is die eeuwig voortdurende onveranderlijke smerige politiek die maar niet ophoudt met olie op het vuur gooien van de hete samenleving die op het kookpunt staat van het opgeven van het vertrouwen in de politieke machthebbers die uit leugenaars, bedriegers en huichelaars bestaan die zich onafgebroken wentelen, vertroetelen en kostelijk opgetogen vermaken binnen de eigen gelederen. Het gaat allang niet meer om het belang van de kiezer en wat het zwaarst is, het zwaarst moet wegen. De politiek is een groot misselijkmakend vertoon van plezier in de eigen machtsstructuur die uitgeoefend wordt over anderen die het beter weten maar desondanks wel gezien maar niet gehoord worden. Het is een grote vieze stinkende machtswellust. En dat in de 21e eeuw. Nog een korte tijd te gaan en je hebt, voordat je daar erg in hebt, de politie aan je deur om je te verantwoorden voor iets dat de politieke machthebbers niet zint.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Kunst

Bericht door Mahalingam »

Het is weer tijd voor een belangrijke prijsuitrijking voor de woordkunstenaars ofwel dichters.
Dit jaar iemand die gedichtenbundels maakt en ook nog eens verkoopt.

Afbeelding
De P.C. Hooft-prijs gaat komend jaar naar de dichter Alfred Schaffer. "Zijn poëzie omvat zeer precies gekozen momentopnames, met zinnen die ogen alsof er een scalpel aan te pas is gekomen", zo oordeelt de jury.

Schaffer kan hierdoor niet alleen de meest prestigieuze taalprijs van Nederland aan zijn c.v. toevoegen, maar int ook een bedrag van 60.000 euro. Toch leuk meegenomen zo vlak voor de feestdagen. De 47-jarige Schaffer is één van de jongste winnaars van de P.C. Hooft-prijs,
https://www.nieuwnieuws.nl/5151538/p-c- ... -schaffer/
Hier een gedicht:
  • ‘Nos tata’

    ben ik uw evenbeeld schenk mij
    de kalmte te aanvaarden wat ik niet aanvaarden kan
    dan schenk ik u vergeving.
    (…)
    het dagelijks leven is een muizenval – ben ik het blokje kaas?
    eerste les ik ben dat blokje kaas rijmt in het nederlands op aas.
    (…)
    ook al weet ik op de tast de deur te vinden
    naar mijn vroegste coördinaten
    als ik groen kan uitslaan ben ik geen vooruitgang – tweede les,
    zoals de slavernij niet leidde tot het einde van de slavernij
    maar tot een groepje voorouders dat elke nacht opnieuw
    de wirwar van plantages blijft ontvluchten.
Dat klinkt toch best wel multikultureel nietwaar?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Kunst

Bericht door mercator »

Mahalingam schreef:
di dec 15, 2020 2:34 pm

de wirwar van plantages blijft ontvluchten.[/list]

Dat klinkt toch best wel multikultureel nietwaar?
Ik hoorde het gisteren ook. De verhouding blank/zwart is de obsessie van deze rijmelaar die dan ook nog s van Antilliaanse afkomst is. Natuurlijk dat hij de lieveling is van arty-farty links dat wilt cashen op de BLM hetze.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kunst

Bericht door Ariel »

60.000 euro voor dat droevige gedicht ? :scratch:

Er is nog een allochtoon in de prijzen gevallen. Bilal Wahib scoorde filmprijzen met Paradise Drifters.

En maar klagen dat allochtonen achter gesteld worden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Kunst

Bericht door Mahalingam »

Dit is kunst:

Afbeelding

En weet je wat ik heel kunstig vindt? Dat iemand ongezien (en illegaal?) een kerstboom op het 11 meter hoge ding gezet heeft.
Een hoogwerker, helikopter, acrobaat? Wie zette een kerstboom op dit kunstwerk?

De kerstboom, inclusief feestelijke aankleding, staat sinds dinsdagavond 22.00 uur op het kunstwerk. Dát kon de nv Westerscheldetunnel nog net zien op camerabeelden. ,,De boom is heel langzaam op het kunstwerk getakeld", zegt woordvoerder Maya van der Vlugt. ,,Dat was nog net waar te nemen. De boom leek op een stipje. Maar een hoogwerker, mensen, voertuigen, een touw, helikopter of wat dan ook, was niet te zien. Zelfs geen acrobaat. We konden nauwelijks zien dat het een kerstboom was.”
[...]
Ook bij de gemeente Terneuzen zitten ze met de handen in het haar. ,,We zouden echt heel graag willen weten wie dit gedaan heeft", zegt woordvoerder Saskia de Vries, ,,maar we weten van niets. Er heeft zich niemand gemeld met een tip, laat staan met de mededeling dat hij of zij die kerstboom geplaatst heeft.” De gemeente heeft een oproep geplaatst om de ‘dader’ te vinden. ,,We hebben een wedstrijd uitgeschreven voor de mooiste kerstversiering in Terneuzen. Veel mensen weten de winnaar al.”
https://www.ad.nl/binnenland/een-hoogwe ... ~a4469028/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Kunst

Bericht door Mahalingam »

Er rust een zware domper op de vrijheid van expressie van de kunstenaar. En die domper is de politieke correctheid die leidt tot moreel bindende opvattingen.
Opinie: Hoed u voor progressieve kunstenaars die patrouillerend op het net hun correcte oordelen vellen

In het debat over cancel culture is de verwijdering van het kunstwerk Destroy My Face op BredaPhoto afgelopen herfst typerend voor hoe een progressief idee kan omslaan in onliberale dwingelandij, betoogt Joris Roelofs.

Fleur van Muiswinkel, directeur van BredaPhoto - een tweejaarlijks festival voor eigentijdse internationale fotografie - noemde het een ‘schoolboekenvoorbeeld van wat je zou kunnen zien als cancel culture’: de verwijdering van het kunstwerk Destroy my Face van Erik Kessels. Dit gebeurde enkele dagen na het onlineprotest van een anoniem collectief genaamd We Are Not a Playground.

Het collectief is opgericht door twee kunstacademie-alumni, Mechteld Jungerius en Rachel Morón, die op 3 december verschenen in tv-programma Medialogica. Zij volgen de Nederlandse kunstwereld kritisch. Een van hun speerpunten is hun mening dat kunstenaars niet zonder meer vrij zijn: zij moeten ‘verantwoordelijkheid nemen’ en rekening houden met het eventueel kwetsen van gemarginaliseerde groepen.

Monisme, pluralisme en vrijheid

Om even op weg te komen: de filosoof Isaiah Berlin waarschuwt voor het monisme, het idee dat op elke vraag één correct antwoord bestaat, er één correcte manier van leven is en het mogelijk is één ‘ideale’ wereld te creëren waarin iedereen het erover eens is welke doelen nastrevenswaardig zijn en welke niet. Berlin verdedigt het pluralisme: er is niet één waarheid of één correcte manier van leven en er zijn talrijke nastrevenswaardige doelen, en die kunnen conflicteren. Om het pluralisme te waarborgen en het monisme op afstand te houden, is het essentieel dat ieder individu de vrijheid heeft zonder inmenging van anderen de eigen doelen te kiezen.

Morele correctheid

Het bovengenoemde onlinecollectief kan alleen succesvol zijn in een klimaat waarin pluralisme steeds meer wordt verdrongen door monisme. Het afdwingen van en het zich voegen naar één ‘moreel correcte’ opvatting is normaal geworden. In een poging de wereld van het kwaad te verlossen, werpt zich telkens een groepje mensen op als spreekbuis van het Heilzame. Patrouillerend op het internet voeren zij hun correctheidsscan uit, wijzen aan wie vijand is en wie slachtoffer, en zetten hen diametraal tegenover elkaar.

Vervolgens spreken ze hun onlinevonnis uit, vaak gesteund door andere toetsenbordactivisten die ook zo graag het kwaad willen bestrijden.

Kunstenaars en hun werk blijven niet gespaard van deze drang om de wereld in te delen in ‘correct’ en ‘incorrect’, ‘heilzaam’ en ‘giftig’. Dat Destroy My Face niet goed uit de scan kwam, verbaast niet: het werk bestaat uit skaters die over enorme portretten rijden van vrouwen die cosmetische chirurgie hebben ondergaan. Al snel volgde het onlinevonnis: ‘Dit moedigt aan tot geweld tegen vrouwen, gasten!’ […] ‘Shame on you, Erik Kessels!’.

Een paar dagen later besluit Skatepark Pier 15 het werk weg te laten halen, onder druk gezet door sponsors die zich dreigden terug te trekken.

Spreekbuizen

Het collectief, dat middels een open brief aan BredaPhoto de verwijdering had afgedwongen, sprak van ‘een eerste en noodzakelijke stap in de goede richting’. Een van de ondertekenaars van de open brief was de kunstenaar Jan Hoek. Hoek (1984) exposeerde net als Kessels (1966) op BredaPhoto. In een gepubliceerde e-mail aan een journalist van NRC legt Hoek uit waarom ook hij de petitie heeft ondertekend die oproept tot de verwijdering van het werk van zijn collega.

Volgens Hoek is het idee dat ‘kunst vrij moet zijn’ en dat je haar niet mag ‘verbieden’ meer iets voor de ‘oudere generatie’, die al veel te lang ‘aan de macht’ is geweest. De ‘jongere generatie vindt dat je je daartegen mag verzetten’. Ook in Medialogica zitten Hoeks argumenten vol met aannames. Hij klaagt over het feit dat BredaPhoto als hoofdact een ‘mannelijke kunstenaar’ heeft geselecteerd,’ ‘die een uitspraak doet over hoe vrouwen met hun uiterlijk om moeten gaan’.

Uit de woorden van het collectief (hun open brief, hun Instagrampagina en hun bijdrage in Medialogica) spreekt een onwrikbare morele verhevenheid en zekerheid. Het neemt allerlei groepen in bescherming tegen dit ‘vernederende en gewelddadige werk’: dé kunstsector, dé vrouw die cosmetische chirurgie ondergaat, dé vrouwelijke skate-gemeenschap en dé vrouw als zodanig. ‘In een ‘ideale wereld’ was het kunstwerk volgens het collectief nooit door het selectieproces gekomen. Dat dit in de onvolmaakte wereld wel is gebeurd, was te verklaren doordat de organisatie van BredaPhoto niet genoeg vrouwen telde. Jan Hoek stelde voor dat de organisatie aan haar ‘blinde vlekken’ werkt door een ‘privilegecursus’ te volgen.

Maar had deze ‘incorrecte’ keuze echt met male privilege te maken? Man, vrouw, jong of oud – is niet ieder mens divers en streeft zijn eigen doelen na? Is niet ieder individu, met Hannah Arendt, ‘uniek, onverwisselbaar en niet te herhalen’? Hoe weet het collectief eigenlijk zo zeker dat het kunstwerk zou zijn afgekeurd met uitsluitend vrouwen in de organisatie? Weten ze wat in een ideale wereld de ‘correcte’ mening is van dé vrouw?

Van één vrouwelijke skater* weet ik dat zij het belangrijk vond om door middel van dit werk aandacht te vragen voor de schadelijke gevolgen van cosmetische chirurgie (waarvan ook in Nederland voornamelijk vrouwen het slachtoffer zijn). Voelt deze skater zich ‘geïncludeerd’ door het collectief dat beweert haar te beschermen? Of zat zij misschien toch fout? Waarom stond haar neus eigenlijk niet dezelfde kant op als die van het collectief? ‘Shame on you!’

Geen discussie

Het pijnlijke is niet alleen dat het collectief bepaalt wie de slachtoffergroep is, maar ook dat het die slachtoffergroep tegenover een vijand zet die helemaal geen vijand is. De beschuldiging van vrouwenhaat is hopeloos misplaatst. Het collectief zegt ‘Geweld tegen vrouwen is slecht!’, maar Kessels zegt niet ‘Ik vind geweld tegen vrouwen leuk!’. Hoogstwaarschijnlijk delen ze het eerste standpunt. Dit is waar het collectief en Jan Hoek de fout in gaan: een kunstwerk is geen opvatting of uitspraak en heeft niet één correcte interpretatie. Een kunstwerk nodigt uit tot het vormen en uitwisselen van diverse, conflicterende opvattingen en interpretaties.

De ‘Artist Talks’ van BredaPhoto bieden juist de mogelijkheid om interpretaties uit te wisselen in de publieke ruimte. Ook de interpretatie van het collectief, ‘dit werk is vrouwonvriendelijk’, of zelfs ‘dit werk is hier niet op zijn plek’ had daar een waardevolle bijdrage aan kunnen leveren. Maar hoewel de leden van het collectief het werk nooit in het echt hebben gezien, zijn ze ervan overtuigd dat hun interpretatie de enige correcte is, en dat de verwijdering van het werk de enige correcte stap is.

De uitnodiging van BredaPhoto voor de Artist Talk slaan de toetsenbordactivisten dan ook af: ‘onze argumenten en eisen staan niet ter discussie’. Zo houdt het collectief vast aan een rigoureus monisme. Het collectief, als spreekbuis van het Heilzame, voelt zich genoodzaakt zondaren op hun fouten te wijzen en ze op het ‘goede’ pad te helpen. Nú moeten Kessels en BredaPhoto nog worden gedwongen afscheid te nemen van hun giftige, oude-mannendoelen; maar genoeg self work en privilegecursussen, en de gehele kunstwereld zal uiteindelijk één heilzaam doel nastreven: ‘veilige’ kunst, die niemand kan kwetsen en niets bekritiseert. ‘Shame on you, Erik Kessels!’ wordt in de ideale wereld ‘Good boy, Artist No. 7, good boy!’

Wereldverbeteraars

Het doel heiligt de middelen. Dat principe ligt volgens Berlin aan de basis van het monisme. Hetzelfde principe loopt als een rode draad door het discours van deze zelfbenoemde wereldverbeteraars. De ideale wereld van de toekomst heiligt ‘de noodzakelijke stappen’ in het hier en nu. Maar het blijft een raadsel hoe het verwijderen van dit werk tot iets goeds kan leiden. Hoek doet een poging: ‘Ik snap dat het een beetje onrechtvaardig voelt voor [Kessels], maar het is wel een verandering die zorgt voor een cultuurverandering die me in principe gezond lijkt.’

Terwijl ook het collectief hopeloos vaag blijft over hoe de ideale wereld er precies uit zou moeten zien, heeft het zijn eerste stap angstaanjagend concreet gemaakt. En meer stappen zullen volgen: in een Instagramvideo van 4 december kondigt het aan actief te zullen blijven.

Het collectief was ‘diep teleurgesteld’ dat BredaPhoto nog geen excuses had aangeboden. Ik hoop ten zeerste dat ze dat ook nooit zullen doen. Dát is de verantwoordelijkheid die kunstinstellingen hebben – niet om een stap in ‘de goede richting’ te zetten, maar om de vrijheid en het pluralisme te waarborgen, waarmee kunstenaars hun eigen stappen in hun eigen richting kunnen zetten. Alleen dan kunnen ze morele ophef toejuichen, in plaats van te moeten vrezen voor de verwijdering van hun kunst.

Alarmbellen

Dat jonge kunstenaars, onder het mom van ‘structurele verbetering’ deze wanhopige kruistocht tegen hun eigen vrijheid ondernemen: je zou haast zeggen dat ze zich moesten schamen. In ieder geval zou het alarmbellen moeten doen rinkelen bij de Nederlandse kunstacademies.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b2021a95/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Kunst

Bericht door Mahalingam »

Ter illustratie van het bovenstaande een praktijkgeval van 3 jaar geleden:
PVV-ideoloog Martin Bosma gaat los: ‘Kunstenaars zijn slaven van de linkse kerk, en fellow travellers van de islam!’

Martin Bosma heeft geen enkel geduld voor kunstenaars die een dubbelfunctie vervullen als PVV-hater. Hij vind die mensen ‘slaven’ en ‘fellow travellers’ van de islam, zo meldt de duidelijk geïrriteerde rechterhand van Geert Wilders.

Wie een beetje meeloopt in de kunstwereld, weet wel in welke politieke hoek we de meeste van die mensen moeten plaatsen: de linkse. Ze zijn vaak fan van GroenLinks, SP, Artikel 1 en PvdD.

Dat is op zich het probleem niet, want boeren stemmen massaal CDA en VVD. Ieder zo z’n ding. Maar waar het misgaat, is dat de spaarzame boeren die op de PVV stemmen met rust gelaten worden door hun collega’s. Echter, kunstenaars die de voorkeur geven aan de partij van Geert Wilders, worden echter totaal afgemaakt door hun beroepsgenoten. Die kennen geen genade. Dat ondervond ook Nicole van den Hout, die zo nu en dan aquarelportretten van PVV-leider Geert Wilders maakt. Dit is vervolgens hoe daar op gereageerd wordt:
  • “Op een gegeven moment werd er voorzichtig gepolst wat de bedoeling was mijn werk. Ik kreeg te horen dat ik er hoorntjes bij moest tekenen, of dartpijlen ernaast, of er maar een doek naast moest hangen, om er overheen te kunnen doen zodat de moslima die elke dinsdag in het naaiatelier werkt niet beledigd zou raken. En: waarom had ik hem eigenlijk zo aardig geschilderd? En: je schildert toch alleen maar iemand die je adoreert? Kon ik er niet een whiteboard naast hangen zodat mensen hun reacties daarop kwijt konden? Eén collega wilde het kapot gooien. Ze vroegen ook of ik het niet ‘af’ wilde maken, door er een statement bij te maken. Of ik er geen uitleg bij kon hangen. Erbij vertellen dat ik geen PVV’er was. Dat soort dingen. Ik had niet vooraf kunnen bedenken dat het schilderen van een populaire bekende politicus zou worden gezien als een persoonlijke aanval op mijn medekunstenaars.”
Keiharde pest- en uitsluittaferelen dus. Het opmerkelijke: Nicole stemt niet eens op de PVV. Ze is weliswaar niet links, maar een Wilders-aanhanger is ze dan ook weer niet. Ze heeft de PVV-leider uitgekozen vanwege zijn kop die volgens Nicole uitermate geschikt is voor kunstzinnige doeleinden, zoals een aquarelportret. Maar het mocht niet baten: uiteindelijk heeft ze het portret zelfs helemaal moeten weghalen.
https://www.dagelijksestandaard.nl/2017 ... -de-islam/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Kunst

Bericht door Mahalingam »

Hier zien wij kunst in de maak:

Afbeelding

De beelden zijn gemaakt van polyester, gevuld met schuim en verzwaard met beton.
Waar zijn ze goed voor? Voor tegen de saaiheid:
“De beelden komen langs de snelfietsroute tussen Amsterdam en Zaanstad,” vertelt Sandra Hueber van Bright Up, dat het stimuleren van fietsgebruik als doel heeft. “Het is een industrieel gebied dat door fietsers als tamelijk saai wordt ervaren.”

En nu is het linker konijn door vuurwerk zijn oren kwijt en heeft hij/zij een gat in de kop. En overal ligt piepschuim. En het is er nog steeds saai.

Afbeeldinghttps://www.parool.nl/amsterdam/giganti ... ~b1a9ba06/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kunst

Bericht door Ariel »

Oeps, foutje meneer. :redface2:
Schaaktafel van Delftse kunstenaar door gemeente naar grofvuil gebracht

Afbeelding

De Delftse kunstenaar Tijn Noordenbos is wel gewend dat er soms kunstwerken van hem verdwijnen, omdat hij ze speciaal maakt voor de openbare ruimte. Maar dat de gemeente Delft zijn schaaktafel met stoelen zou meenemen en vernietigen had hij niet verwacht. 'Ik dacht dat het studenten waren. Ten onrechte. Bij deze mijn excuses', lacht Noordenbos.

Vlak voor oud en nieuw raakte de schaaktafel, schaakstukken en stoelen vermist. Een oproep op Facebook om het kunstwerk weer op zijn plek terug zetten werd veel gedeeld, maar leverde niets op. Tot zaterdagochtend. 'Ik werd gebeld door de gemeente', legt Noordenbos uit. 'Ze vertelden me dat ze het kunstwerk vlak voor kerst hebben meegenomen. Ze waren toen bezig met een rondje door de stad om brandbare spullen van de straat te halen. Vervolgens is het kunstwerk bij het afval beland.'

De kunstenaar is er niet boos over. 'Pech gehad, het zijn ook maar mensen. En er verdwijnt zoveel van mijn werk, it's all in the game.' Noordenbos is alweer bezig met nieuwe ideeën. 'Ik ben bezig met een reuzenscrabble met letters van 60 bij 60 centimeter. Dat lijkt me leuk voor de stad. En dan partijtjes scrabble op de Markt doen.'
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kunst

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
di nov 24, 2020 8:22 pm
Afbeelding

En wat zou dit zijn? Het staat langs de N206 bij Valkenburg (ZH), is van staal en zo'n 3 meter hoog.
En dit kunstwerk heeft natuurlijk nadere toelichting nodig over het wat en waarom.
De officieele naam is : ’Vensters in het landschap’ .
" ’De drie paarden vormen het kunstzinnige sluitstuk van de band met Valkenburg en haar paardenmarkt. Ze vormen een gezin dat staat voor de gemoedelijkheid van Valkenburg’" aldus de gemeente.

En nu opeens zijn ze weg, foetsie. Dat de aannemer die de weg aan het verbreden is, ze weg ging halen omdat ze in de weg stonden, was bekend.
Maar de aannemer weet van niks. Zijn naam is Boskalis Haas.
De paarden zijn terug Mahalingam. De paarden zijn ongeschonden en anoniem teruggebracht bij de gemeente en staan daar nu voorlopig in de opslag.
Metershoog verdwenen kunstwerk stalen paarden Katwijk teruggebracht

Drie metershoge stalen paarden die waren verdwenen in de gemeente Katwijk zijn weer terecht. De paarden zijn ongeschonden en anoniem teruggebracht bij de gemeente en staan daar nu voorlopig in de opslag.

De paarden vormen het kunstwerk Vensters in het landschap en stonden jaren langs de N206 bij het dorp Valkenburg (Zuid-Holland). Het kunstwerk symboliseert de band van Valkenburg met haar paardenmarkt, de oudste van Nederland.

Maar in november vorig jaar was het kunstwerk plotseling verdwenen. Het was een raadsel hoe dat kon, omdat de paarden meer dan drie meter hoog zijn en per stuk tussen de 2500 tot 3000 kilo wegen. De gemeente Katwijk deed aangifte van diefstal.

Beeldbepalend
"Ik ben heel erg blij dat het weer terecht is", zegt wethouder Jaco Knape tegen Omroep West. "Ik kijk, net als veel inwoners van onze gemeente, uit naar het moment dat we weer kunnen genieten van dit prachtige, beeldbepalende kunstwerk."

Ook ontwerper Sjoerd Hoogma is blij dat het kunstwerk weer terug is. "Gelukkig weten de paarden feilloos de weg naar hun stal te vinden."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kunst

Bericht door Ariel »

Kees Wieringa werkte vier jaar lang als museumdirecteur in Qatar en scheef daar een boek over: Inshallah. Een uniek inkijkje in een oerconservatief moslimland, waar een deel van de rijken zich laaft aan coke, drank en prostituees.
Museumdirecteur Kees woonde naast Bin Ladens in Qatar: ’In een hoek werd coke gesnoven’

Teleurgesteld in de Nederlandse kunstwereld, waar hij leiding gaf aan het Museum Kranenburgh in Bergen, trekt Kees Wieringa (63) voor het avontuur naar Qatar. Dat blijkt er genoeg in de kleine woestijnstaat. Hij komt er te wonen naast de Bin Ladens, heeft een voormalige beveiliger van Saddam Hussein als werknemer en bezoekt feestjes in vijfsterrenhotels waar het fruit in de champagne drijft.

Grillige sjeik
Wieringa wordt binnengehaald door de steenrijke sjeik Faisal bin Qassim al-Thani om leiding te geven aan diens persoonlijke musea, een complex in een prachtige woestijnoase. Hij gaat er vol goede moed aan de slag, krijgt in het begin ook veel voor elkaar, maar wordt uiteindelijk meer en meer aan banden gelegd door de grillige sjeik en zijn familie. „Het is moeilijk met de sjeik in discussie te gaan. Zijn wil is wet.”

Zijn verblijf in Qatar is er een vol tegenstellingen. Een mix van Moslimbroeders en Moët. Van schathemelrijke sjeiks en arme gastarbeiders. Wieringa krijgt er respect voor de koninklijke familie, die er in korte tijd een welvarende en in veel opzichten moderne samenleving op poten heeft gezet. Tegelijkertijd omschrijft hij Qatar als een ’Disneylandparadijs’ vol luie slavendrijvers. Toch had Wieringa de ervaring voor geen goud willen missen. De belangrijkste les: geld maakt niet gelukkig.

Abu Dhabi heeft een een dependance van het Louvre, u wordt ingevlogen om leiding te geven aan een museum in Qatar. Is er in de Golf oprechte interesse in kunst of is het vooral een een poging om cultuur en aanzien te kopen?
„Van beide is sprake. Men koopt veel oude westerse kunst. De paleizen hangen er vol mee. Het is om mee te pronken. Maar de familie voor wie ik werkte was wel degelijk geïnteresseerd in kunst, met name over hun eigen afkomst. Het zijn van oorsprong bedoeïenen en die cultuur is redelijk primitief. Men wil nu een nieuw erfgoed creëren met buitenlandse invloeden. Van bedoeïenen naar wereldburgers.”

Er was een speciale Saddam Hussein-afdeling in het museum, met onder meer het ondergoed en de strop van de Iraakse dictator. Was dat niet een signaal: ik moet hier wegwezen?
„Dat was wel mijn eerste gedachte. Maar Saddam Hussein is in grote delen van de Arabische wereld nog altijd een held. Een leider die de Arabische wereld bij elkaar bracht. Tegelijkertijd zijn veel dingen fout gegaan. Natuurlijk zijn er morele en ethische kwesties, maar hij heeft een belangrijke rol in de wereldgeschiedenis gespeeld.”

Dat heeft Hitler ook. Maar om nou een museum ter ere van hem in te richten…
„De familie voor wie ik werkte was goed bevriend met Saddam Hussein. Ik heb daarover moeten slikken, ja. Al heb ik het ook ter discussie gesteld in het museum. Zo vroeg ik of met de gouden mitrailleur van Saddam mensen zijn gedood. Dan wordt gezegd dat die alleen is gebruikt om vogels neer te schieten.”

De behandeling van de buitenlandse werknemers, zoals Indiërs en Pakistanen, stuitte u het meest tegen de borst. Qatar is een land zonder empathie, schrijft u.
„Zo heb ik dat ervaren. Bij de kassa in de winkel wordt geen goedendag gezegd. Dat is tekenend voor de samenleving. De buitenlandse arbeiders worden bijna niet als mensen gezien. Qatar raakt zich daarvan wel meer en meer bewust. Zo is het beruchte kafala-systeem (dat de relatie tussen werkgever en werknemer regelt, red.) sinds 1 januari afgeschaft, al moet het in de praktijk nog wel veranderen. De verschillen blijven groot in de samenleving.

Ik zat zelf, met een goed salaris, ook in een morele tweestrijd. Ik kon niet opkomen voor mijn eigen personeel. Het was ook gebruikelijk in het museum om de bedienden geen hand te geven. Daar ben ik altijd tegenin gegaan.”

Qatar is een conservatief moslimland waar hedonistisch wordt geleefd. Hoe rijmt dat met elkaar?
„Daar heb ik me enorm over verbaasd, maar het blijven mensen, hè. Ik vind ethische regels op zich niet verkeerd. Alcohol is in principe ook slecht voor je. Maar geld opent alle deuren in Qatar. Ik heb inderdaad gezien hoe ze op feestjes in een hoek coke zitten te snuiven. Overigens kwamen daar ook veel expats. Vooraf dacht ik dat ik in een klooster ging wonen, maar na een paar maanden kwam ik erachter dat er zich op de boten en in de vijfsterrenhotels een heel ander leven afspeelt.”

Volgend jaar wordt het WK voetbal in Qatar gehouden. Kunt u daar na het schrijven van dit boek nog naartoe?
„Weet ik niet, al ben ik er ook weer niet zo bang voor. Ik heb ook grote bewondering voor de koninklijke familie, die het kleine land tot grote hoogten heeft gebracht. Het is indrukwekkend en het gaat heel hard daar. Toch vraag ik me af of het goed zal gaan met dat WK. Ze kunnen alle expertise die nodig is voor de organisatie laten invliegen, maar de westerse mentaliteit die het voetbal met zich meebrengt zal gaan botsen met de conservatieve islam in het land. Wat ik heb gezien, speelt zich in het geheim af. Dat gebeurt straks met de voetbalfans niet.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Kunst

Bericht door Mahalingam »

Dansende negers. is dit kunst?

Afbeelding

NEE, het is een slavernijherdenkingmonument.

En zijn dit ook dansende negers?

Afbeelding

NEE, ook dit is een slavernijherdenkingmonument.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Kunst

Bericht door Mahalingam »

Maak iets gewoons heel groot en het is kunst.
Dit is de houten hond Mannes bij het station van Assen:

Afbeelding

Links toen die nieuw was, rechts hoe die er nu (na een jaar) uitziet. Bouwtechnisch zakt die bijna door de poten. Kostte 500.000 euro en moet voor 100.000 euro in restauratie.

In Assen zijn de nieuwe kunstwerken allen uitgerust met technologie.
Deze: praat er tegen en hij verspreid een nevel. Niet erg goed voor het houtwerk en veel kalkaanslag.

Dit kunstwerk: lichtpilaren is inmiddels ook kapot:

Afbeelding

En dit is ook kapot gegaan inmiddels:

Afbeelding
Stationshond Mannes van Assen zakt van ellende bijna door de poten

Mannes is ernstig aangetast. De Asser stationshond ziet er niet uit en zakt bijkans door de poten. En dat ruim een jaar na de onthulling van het bijna een half miljoen euro kostende houten kunstwerk.

Dat het niet goed ging met Mannes is al langer te zien. De hond veranderde na het enthousiaste onthaal op dierendag 2018 al snel van een fiere, glanzende reu in een vale lobbes. De problemen werden zichtbaar door vieze witte strepen op zijn lijf, afkomstig van de in het kunstwerk aangebrachte sproeikoppen.

‘Mannes is niet uit het juiste hout gesneden’

Mannes moest namelijk ook zorgen voor interactie met het passerende publiek. Wie een paar lieve woordjes tegen de houten hond sprak, werd beloond met een paar wolkjes nevel uit de sproeikoppen. Daar ligt waarschijnlijk het probleem. Door kalkafzetting wordt de glanzende rood/bruine vacht van Mannes aangetast. Mannes zou van binnen zelfs rotten, zegt de ChristenUnie in Assen.
https://www.dvhn.nl/drenthe/Stationshon ... 75637.html
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Kunst

Bericht door Mahalingam »

Kijk kijk, nieuwe kunst:

Afbeelding

Het is omdat de maakster genoemd wordt maar nu zie ik het: het heeft iets Japans.
Maar waarom het op een historisch plek staat waar vroeger criminelen werden berecht, is mij niet duidelijk. Maar de kunstenmaakster wel.
CDA-fractievoorzitter Joost Bleijie stelt vragen over kunstwerk op het Gerecht: ’Stop met vervuiling van het historische stadsbeeld’

Het CDA in Leiden is niet blij met het kunstwerk dat deze week op het Gerecht is geplaatst. ,,Dit is toch een verschrikking’’, vindt CDA-fractievoorzitter Joost Bleijie.

Bleijie liet zijn ongenoegen over het kunstwerk al blijken op Twitter en stelt er nu ook raadsvragen over aan burgemeester en wethouders. Hij vindt het houten object van de Japanse kunstenares Sachi Miyachi totaal niet passen op deze plek in de historische binnenstad.

Hij noemt het kunstwerk op Twitter een verschrikking. ,,Hebben we zo’n mooie historische binnenstad die we aan alle kanten beschermen, en dan krijg je dit’’, schrijft hij. ,,Stop met deze vervuiling van het historische stadsbeeld!’’ Daarbij suggereert hij dat het beeld beter tot zijn recht zou komen op het Kooiplein of een andere plek buiten het centrum.

Sachi Miyachi vertelde eerder deze week aan het Leidsch Dagblad dat zij het kunstwerk juist speciaal voor deze plek heeft gemaakt. Ze liet zich inspireren door het Gravensteen en het Gerecht, een van de oudste plekken in de stad. Op het plein werden in vroeger tijden ter dood veroordeelde inwoners opgehangen. Ook de acht karakteristieke ramen van het Gravensteen laat ze terugkomen in haar houten object, dat vijf maanden op deze plek blijft staan.

Het CDA heeft er geen goed woord voor over en vraagt burgemeester en wethouders waarom voor deze plek is gekozen en of er wel overleg met omwonenden is geweest. Ook wil de partij weten hoeveel het kunstwerk heeft gekost. Daarnaast dringt Bleijie erop aan om kunst in het vervolg vooral in buitenwijken te plaatsen.
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/DMF20210401_57761229

En ik weet en goede passende plek: het Kooipark dat sinds de vernieuwing is opgeleukt met dergelijk houtwerk:

Afbeelding

Maarvof dit laatste ook kunst is, weet ik niet. Misschien wel.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Kunst

Bericht door Mahalingam »

Wat zien wij hier?

Afbeelding

Dit kunstwerk bestaat nog niet maar gaat vast wel komen. Waarom hier?
Op deze plek stond ooit (tot 1978) de grote rokende schoorsteen van de Grofsmederij. Die maakten daar allelei dingen van ijzer.
Het is om de mensen te laten herinneren aan de tijd dat er nog industrie in de stad was.

https://www.leidschdagblad.nl/cnt/DMF20210407_64815103
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Kunst

Bericht door Mahalingam »

Ariel schreef:
vr nov 13, 2020 1:03 am
Ze kunnen een skatebaan van de Tong van Lucifer maken. Dan heeft de jeugd er nog plezier van.
Tja, die Tong van Lucifer.
Inmiddels is er 75.000 euro uitgegeven voor onderzoek naar een andere staanplaats voor het ding.
En die is niet gevonden.
Wat nu?
Gewoon het ding van naam veranderen. Het is nu gewoon "De Tong". Probleem voorbij.
’Godslasterlijk’ kunstwerk onder nieuwe naam terug in Flevoland

Het kunstwerk Tong van Lucifer keert terug naar zijn oorspronkelijke plek aan de A6 bij Lelystad. Dat heeft een meerderheid van Provinciale Staten van Flevoland woensdagavond besloten. Het beeld van kunstenaar Rudi van de Wint wordt wel omgedoopt tot De Tong, omdat de SGP-tak van Flevoland de referentie naar de duivel godslasterlijk vindt.

Het kunstwerk waaide vorig jaar om, waarna het werd weggehaald voor restauratie. De SGP in Flevoland greep dat moment aan om te debatteren over de vraag of De Tong wel moet terugkeren, meldt Omroep Flevoland. De fractie wilde het beeld, dat momenteel in een opslag ligt, niet terugzien op zijn oorspronkelijke plek.

Volgens college van Gedeputeerde Staten, dat onderzoek deed naar een alternatieve standplaats, was er geen goede andere plek om het kunstwerk neer te zetten. Na restauratie en herplaatsing langs de A6 wil de provincie het kunstwerk voortaan De Tong noemen. De associatie met de gevallen engel Lucifer die naar de hemel likt, zou dan voorbij moeten zijn.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/9173898 ... -flevoland
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kunst

Bericht door Ariel »

Sommige mensen zijn regelrechte kunstbarbaren, en zien niet of iets wel of niet kunst is.
Zo ook een medewerker tuinonderhoud in Utrecht.
De goede man dacht de gemeente een plezier te doen om de groene begroeing van een trap te verwijderen. De man kreeg stank voor dank voor zijn zware arbeid.
Medewerker Utrecht ziet kunst voor onkruid aan en vernielt groene trap

Een overijverige inhuurkracht van de gemeente Utrecht heeft een ecologische trap achter het Centraal Museum in de stad grote schade toegebracht. De bedoeling was dat de trap helemaal begroeid zou raken, maar de medewerker brandde alle plantjes tussen de voegen juist weg.

"Dit is heel triest", zegt een van de initiatiefnemers, Harmke van Dam, tegen RTV Utrecht. "Er staat echt helemaal niets meer", vult vrijwilliger Ben Nijssen aan.

De trap is bedacht door een kunstenares en moest een ontmoetingsplek worden. "Voor planten, dieren en mensen. Bovendien dient de trap als een soort verbindende factor tussen het Centraal Museum en de singel", zei de kunstenares na de aanleg.

'Menselijke fout met zeer spijtige gevolgen'
Het kunstwerk kostte 243.800 euro. :shock: Extra pijnlijk is dat de gemeente Utrecht een groot deel van dat bedrag betaalde. De gemeente spreekt in een reactie van "een menselijke fout met zeer spijtige gevolgen".

Initiatiefnemer Van Dam en meerdere vrijwilligers staken de afgelopen jaren veel tijd in het project. Er werd bestudeerd welke planten het goed deden en er werd regelmatig water gegeven als er te weinig neerslag was gevallen. In de tussentijd deed de natuur zijn werk. "We zijn er drie jaar mee bezig geweest", zegt Van Dam.

Ze erkent dat fouten maken menselijk is. "Het is duidelijk dat de afdeling groenbeheer van de gemeente hier ook zelf mee zit." Tegelijkertijd vindt ze ook dat de inhuurkracht beter ingelicht had moeten worden. "Het blijft doodzonde dat het nu geruïneerd is."

De vrijwilligers moeten nu weer van vooraf aan beginnen. "We proberen de planten zo snel mogelijk te bestellen, maar dat is een probleem op zich", zegt vrijwilliger Nijssen. "Je hebt hier speciale plugplantjes voor nodig en die kun je niet het hele jaar krijgen. Het zal zeker een jaar duren voordat het weer een beetje groen is."

De gemeente belooft alle extra kosten op zich te nemen. "Samen met alle betrokken partijen stellen we zo snel mogelijk een plan op voor de nieuwe, groene inrichting van de trap. Ook kijken we samen met de betrokkenen naar een toevoeging bij het kunstwerk om nog explicieter te maken dat het hier gaat om een kunstwerk met een groen element", aldus de gemeente.
Zo zag de trap er uit voor de schoonmaak...

Afbeelding

En zo ziet hij er nu uit.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Kunst

Bericht door Mahalingam »

Ik werd wel nieuwsgierig: hoe zou een trappetje van 243.800 euro eruit zien?
Zo zou het in de droom van de maakster er ooit uit zijn gaan zien:

Afbeelding

Een dure droom dus voor de belastingbetaler.

In een tijd waar ieder oud standbeeld wordt voorzien van een bordje met uitleg, is dan niemand op het idee gekomen om hier een uitleg bord bij te zetten ?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24943
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Kunst

Bericht door King George »

Ze kunnen er ook een tijdje geen onkruid gaan wieden. Dan ziet die trap er weer even zo groen uit als eerder. En dat kost niets.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Kunst

Bericht door Maarten »

Misschien ben ik ouderwets en oubollig, maar wanneer ik denk aan kunst in de architectuur, dan denk ik bv aan het Parthenon in Athene, de Brandenburger Tor in Berlijn, het rode plein in Moskou zit ook vol met prachtige juweeltjes, waaronder het kremlin (ben zelf in Moskou geweest, dus weet waar ik over spreek), de Grieks-Romeinse, Egyptische en Israelitische, Mesopotamische, oud-Perzische beschavingen bouwden voor de eeuwigheid....de huidige kunstuitingen in architectuur is toch wel van een degenertie van zeg ik u tegen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Kunst

Bericht door Mahalingam »

Schrijver, journalist en columnist Jerry Goossens schrijft van dinsdag tot en met zaterdag over wat hem opvalt in de stad Utrecht. Dit keer over..
Was de tuinman te simpel om het trapkunstwerk op waarde te schatten? Jerry denkt er het zijne van

Of ’t mooi is, het kunstwerk dat de achtergevel van het Centraal Museum met de Singel verbindt, daar kan je lang en enthousiast over discussiëren. De trap met licht gekantelde treden heeft beslist monumentale allure, al leidt hij van niks náár niks. In casu: van de gesloten, glazen museumpui naar het water. Maar waar iedereen het over eens kan zijn, is dat ‘Vanishing Staircase’ (verdwijnende trap) van kunstenaar Birthe Leemeijer mooier had moeten zijn. De bedoeling van het werk is dat het in de loop der jaren steeds verder ‘door de natuur zou worden overgenomen’, aldus Leemeijer. We moesten het dan ook zien als een ‘ecologisch’ kunstwerk. Ook daar kun je een flinke boom over opzetten, want als het plaatsen van een paar duizend kilo aan stenen op een plek waar eerder planten groeiden ecologisch is, dan kan iedere vastgoed-cowboy wel subsidie aanvragen bij het Mondriaanfonds.

De grap is: de natuur laat zich niet voor een karretje spannen. Zelfs niet voor het ecologische karretje van een kunstenaar die meent dat haar trap ‘heel erg gaat over de relatie die mensen met planten hebben.’ Want die planten hadden bepaald geen haast om dat kunstwerk over te nemen. Sterker, het leek er verdomd veel op dat die grote, zware natuurstenen de groei juist in de weg zaten. Drie jaar na voltooiing van de trap was het een paar ‘gekoesterde inheemse planten’ gelukt om zich door de naden van de treden naar buiten te wurmen. Maar het was buitengewoon lastig om daar als mens een relatie mee aan te gaan, omdat je ze wel erg gemakkelijk over het hoofd zag. In plaats van een cascade van bloemenweelde die over de treden golfde, zag het eruit als een slecht onderhouden trap. Vond ook de gemeentelijke hovenier die er eergisteren de onkruidbrander op zette om de boel weer een beetje toonbaar te maken. Ook dat toont de relatie die mensen met planten hebben, maar ik geloof niet dat de kunstenaar het zo bedoeld heeft.

De onfortuinlijke tuinman schaart zich zo in een lange rij van werkende mensen die per ongeluk een kostbaar kunstwerk hebben vernield. De premisse daarbij is altijd dat zij hun werk niet goed hebben gedaan.

Oh, die domme tuinman! Te simpel om een kunstwerk op waarde te schatten.

Maar als die kunstenaars net zo goed zouden zijn in de uitvoering als in het concept, zou die constatering overbodig zijn.
https://www.ad.nl/utrecht/was-de-tuinma ... ~abbea6d1/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Kunst

Bericht door Mahalingam »

Wat zien wij hier?

Afbeelding

Het staat in een parkje en is onderdeel van een Beeldende Kunst expositie.
Kwade tongen beweren dat het afkomstig is uit een Roemeense legerdump.
Iemand had er laatst een papier aan bevestigd met de tekst:

"schijnwerper en machinegeweer worden nageleverd."
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Kunst

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
ma mei 03, 2021 12:09 pm
Wat zien wij hier?
Kan, en mag je erop klimmen?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Kunst

Bericht door hans van de mortel »

Maarten schreef:
vr apr 30, 2021 2:38 pm
....de huidige kunstuitingen in architectuur is toch wel van een degenertie van zeg ik u tegen.
Het is in en in triest. Het is de architectuur van de recht toe recht aan goedkope gemakzuchtige 'bouwkunst'. En het zielige bij het kinderachtige af is dat architecten allerlei simpele grapjes (afwijkingen) uithalen om de ene massa beton af te laten steken tegen de andere massa beton. Ik adviseer een ieder eens een kijkje te nemen langs de o zo geprezen zuidas van Amsterdam in Buitenveldert. Het lijkt heel wat en is ook van betekenis. Maar niet wat architectuur betreft. De moderne architect past zich aan bij de onbenulligheid van zijn collega's. Maar ja, het zijn voornamelijk kantoren en appartementen om mensen onder te brengen.

En wat te denken van het Amsterdamse stadhuis? De Stopera van architect Wilhelm Holzbauer kan er nog mee door. Maar het daaraan geplakte stadhuis is een brevet van onvermogen van de grootste Amsterdams kapsones architect Cees van Dam. Foei en foei lelijk. Goedkoop van aanzicht als één grote armoedige treurige vertoning waar ik als geboren en getogen Amsterdammer mij kapot voor schaam. Niet echt natuurlijk, maar bij wijze van spreken.

De slechte website infoNu.nl geeft overigens niet correcte informatie - zoals gewoonlijk - over de twee architecten. Cees Dam had niets met de architectuur van de Stopera te maken. Nou ja, wel iets. Hij mocht de afbouw verder begeleiden nadat Wilhelm Holzbauer het linkse gezeik van de gemeente Amsterdam meer dan beu was en aan een psychische instorting leed. Hij gaf er de brui aan en trok zich van het project terug.

De uit kaal beton opgetrokken op een angstige atoomcentrale uit een science fiction film lijkende stadhuis in Almere is de schepping van Cees Dam die altijd te herkennen was als een gekostumeerde heer met een pinkelhoutje om zijn nek. Kapsones en enorme inbeelding was hem niet onwelgevallig. Maar aan fraaie creatieve kunstzinnige architectuur had hij een broertje dood.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Plaats reactie