Johan Cruijff overleden

Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Johan Cruijff overleden

Bericht door Zwartmeer »

Johan Cruijff op 68-jarige leeftijd overleden

http://www.vi.nl/nieuws/johan-cruijff-o ... rleden.htm

Johan Cruijff is overleden aan de gevolgen van longkanker. De legendarische nummer veertien is 68 jaar oud geworden.

In oktober werd bekend dat Cruijff aan longkanker leed. De Amsterdammer onderging verschillende chemokuren in zijn woonplaats Barcelona, maar dat heeft niet mogen baten.

Cruijff geldt als de beste Nederlandse voetballer aller tijden. Hij debuteerde in 1964 bij Ajax, waar hij in de negen jaar die volgden uitgroeide tot superster. Cruijff werd in die periode zes keer landskampioen en won drie keer de Europa Cup I. Na vijf seizoenen bij Barcelona, waar hij de titel en de beker won, besloot Cruijff in 1978 zijn schoenen aan de wilgen te hangen. Een mislukt zakelijk avontuur dwong hem een jaar later zijn carrière te hervatten in de Verenigde Staten. In 1981 keerde Cruijff terug bij Ajax, om drie jaar later zijn voetballoopbaan definitief te beëindigen bij aartsrivaal Feyenoord.

Ook als trainer was Cruijff bijzonder succesvol. Tussen 1985 en 1988 werkte hij onder de titel 'technisch directeur' bij Ajax, aangezien hij het niet nuttig achtte om een trainersdiploma te halen. Na de winst van de Europa Cup II in 1987 kreeg hij zijn de licentie 'coach betaald voetbal' cadeau van de KNVB. Nadat zijn relatie met Ajax in januari 1988 op de klippen was gelopen, ging Cruijff aan de slag bij Barcelona, waar hij het 'Dream Team' bouwde dat tussen 1991 en 1994 vier keer op rij kampioen werd. In 1992 beleefde Cruijff op Wembley het hoogtepunt van zijn trainersloopbaan door ten koste van Sampdoria de Europa Cup I te winnen. Na zijn ontslag bij Barcelona in 1996 beëindigde Cruijff zijn trainerscarrière.

Cruijff speelde 48 interlands voor het Nederlands elftal, waarin hij 33 keer scoorde. In 1974 was hij de aanvoerder van het team dat furore maakte met Totaalvoetbal en reikte tot de WK-finale. Daarin bleek Duitsland met 2-1 te sterk. In 1990 en 1994 was Cruijff in beeld om het Nederlands elftal als bondscoach te leiden op het WK, maar beide keren kwam hij niet tot overeenstemming met de KNVB.

Foundation
Na zijn actieve loopbaan als speler en trainer bleef Cruijff betrokken bij het voetbal. Hij was in verschillende periodes adviseur van Ajax, Barcelona en het Nederlands elftal. Daarnaast stak Cruijff veel energie in zijn eigen Johan Cruyff Foundation. Daarmee maakte hij sportprojecten mogelijk voor (gehandicapte) kinderen en legde hij Cruyff Courts aan. De in 1999 opgerichte Johan Cruyff University was de eerste school in Nederland voor topsporters.

Cruijff kampte in zijn tijd als trainer van Barcelona met hartklachten. In 1991 onderging hij daarvoor een operatie. Daarna besloot de drievoudig Europees Voetballer van het Jaar te stoppen met roken.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door King George »

Het leek er nog op dat hij aan de winnende hand was.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door Zwartmeer »

King George schreef:Het leek er nog op dat hij aan de winnende hand was.
Ja. Dat is toch wel even schrikken. Ik ben totaal geen voetballiefhebber maar ik zie heus wel dat Cruijff een grootheid was. Hij had wat te vertellen. Dat zal niet iedereen altijd beamen... Ook de vele documentaires over hem vond ik altijd heel interessant. Het is jammer!
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89883
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door Ariel »

Ach goshie. Dat is schrikken. Ik dacht dat het goed met hem ging.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door Zwartmeer »

Ariel schreef:Ach goshie. Dat is schrikken. Ik dacht dat het goed met hem ging.
Ik bedenk net dat je in zijn situatie ook alleen maar kunt berichten dat het goed gaat. Anders zou hij geen moment rust meer hebben gehad.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door King George »

6 december 1981: Johan Cruyff kwam inhaken bij Ajax - Haarlem (4-1) en maakte de openingstreffer.



Wim Kieft kopte fraai de voorzet in en zet Ajax op 3-0



5 april 1982: Marco van Basten viel in voor de geblesseerde Johan Cruyff en scoorde het derde doelpunt voor Ajax tegen NEC (5-0)



18 april 1982: In de topper Ajax - PSV met voor beide clubs nog vijf wedstrijden te gaan een gelijk aantal punten (Ajax had beter doelsaldo.) viel Johan Cruyff andermaal tijdens de rust geblesseerd uit. Wie herinnert zich nog die befaamde twee vrije trappen van Sören Lerby waarmee na de rust Ajax op 1-0 en 2-0 voorsprong kwam? Wat waren ze blij.





En Dick Schoenaker maakte met 3-0 het feest compleet. De voorsprong die Ajax op PSV nam werd niet meer opgegeven.



15 mei 1982: Ajax kon in de thuiswedstrijd tegen AZ bij winst kampioen worden.

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door Zwartmeer »

Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door King George »

Met deze grootheden uit het nationale en internationale voetbal speelde Johan Cruyff samen in de eerste helft bij Ajax - PSV in het kampioensjaar 1982:


Hans Galjé Basis Doelman
Edo Ophof Basis Verdediger
Wim Jansen Basis Verdediger
Frank Rijkaard Basis Verdediger
Peter Boeve Basis Verdediger
Dick Schoenaker Basis Middenvelder
Søren Lerby Basis Middenvelder
Johan Cruijff Basis Middenvelder
Gerald Vanenburg Basis Middenvelder
Wim Kieft Basis Aanvaller
Jesper Olsen Basis Aanvaller
Tscheu La Ling Reserve (Viel in voor Johan Cruyff.)
Keje Molenaar Reserve (Viel in voor Jesper Olsen.)


http://www.afc-ajax.info/nl/wedstrijd/1 ... 8-Ajax-PSV
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door King George »

Dit was natuurlijk wel even slikken, zeg maar om snel te vergeten:

Afbeelding

We zullen maar zeggen dat dit een afgesloten hoofdstuk voltooid ver verleden tijd is.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door Zwartmeer »

Hoe kun je zien dat een auto echt oud is? Antwoord:
Spoiler! :
Als er een sticker 'Feyenoord kampioen' op zit.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door King George »

:roll:
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door Zwartmeer »

Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door Zwartmeer »

Het succes van Johan Cruijff is gemakkelijk te verklaren:

'Johan Cruijff heeft Fries bloed'

http://www.vi.nl/nieuws/johan-cruijff-h ... -bloed.htm

Johan Cruijff werd in 1947 geboren als tweede zoon van Hermanus Cornelis Cruijff en Petronella Bernarda Draaijer. Via de afdeling genealogie van het gemeentearchief Amsterdam zijn de twee naamgevende familietakken, Cruijff en Draaijer, tot in de tweede helft van de achttiende eeuw terug te volgen. De Amsterdamse oervader van de naam Cruijff was de Amersfoortse grutter Rijk Cruijff die in 1820 als twintigjarige naar Amsterdam trok. Daar trouwde Rijk een paar jaar later met de in Amsterdam geboren Anckie Alberts. Haar ouders waren aardappelverkoper Liekle Alberts uit Drachten en Antje Pieterse uit Harlingen die beiden omstreeks 1790 Friesland voor Amsterdam verruilden. De Amsterdamse oervader van de naam Draaijer was Hendrik Draaijer, stratenmaker uit Leeuwarden, zoon van Andries Draaijer en Hendrikje Berkhoven. Hendrik ging in 1844 zijn geluk beproeven in Amsterdam en trouwde daar met Grietje van Oort, dienstbode uit Breukelen en sinds 1850 woonachtig in Amsterdam. De Amsterdamse bloedlijn van Johan Cruijffs voorouders gaat dus terug tot 1790. Terug rekenend tot deze vier voorouders komt van vaderskant een oertak uit Amersfoort en een uit Leeuwarden. En van zijn moederskant komt een oertak uit Breukelen en een uit Drachten en Harlingen. Cruijff heeft dus zowel via zijn vaders als moeders kant Fries bloed in de aderen.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door King George »

Ik ook! Mijn opa aan mijn moeder's kant was met drie zusjes en twee broertjes in 1897 geboren als de oudste van zes kinderen in een arbeidersgezin. Mijn overgrootvader werkte als arbeider in de Hollandia melkfabriek in Bolsward. Het was armoe troef. Zowel mijn opa als twee zusjes en één broertje maakten al op zeer jonge leeftijd de oversteek naar Noord Holland, omdat er gewoon geen werk in Bolsward en verre omgeving was. De ons wel bekende revolutionair Ferdinand Domela Nienhuis (die vanwege zijn eigen mening ook in de gevangenis had gezeten en een beroepsverbod opgelegd had gekregen) was er kind aan huis. Mijn betovergrootvader was nog geboren als kind van een Friese herenboer, een soort adel. Echter, omdat hij met een dienstmeid trouwde, werd hij van titel en landgoed onterfd, want trouwen beneden de stand, dat deed de adel niet. Hier iets over mijn genealogie. Dan komen we uiteindelijk bij Koning Radboud uit.
Laatst gewijzigd door King George op do mar 24, 2016 4:56 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door Zwartmeer »

King George schreef:Hier[/url] iets over mijn genealogie. Dan komen we uiteindelijk bij Koning Radboud uit.
Meen je dat nou met je genealogie? Van de Friese koningen is zeer weinig echt bekend. Laat staan stambomen... Vaak zijn wat we 'weten' niet meer dan vermoedends'.
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24966
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door King George »

Valt dat nou tegen voor iedereen die hoopte en verwachtte dat Johan Cruyff wel even mee zou gaan doen met Wilders bashen en zou gaan vertellen dat Wilders een gevaarlijke extreem rechtse racist zou zijn. Afbeelding Johan Cruyff vertelde gewoon even hoe de vork in de steel zat.

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52313
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door Mahalingam »

Van het voetbal heb ik niet zo veel mee gekregen. In zijn gloriejaren was ik met andere dingen bezig. Wel staat hij mij bij als volks-filosoof. Met uitspraken als:
  • Elk nadeel heb zijn voordeel
    Als wij de bal hebben, kunnen zij niet scoren
    Voordat ik een fout maak, maak ik die fout niet
    Je gaat het pas zien als je het door hebt
    Als ik zou willen dat je het begreep, zou ik het wel beter uitleggen
    Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door Zwartmeer »

Afshin Ellian had het over de islamitische veroveringsdwang. Daarbij quote hij Cruijff die over de Italianen zei: 'Ze kunnen niet van ons winnen maar wij kunnen wel van ze verliezen'.

Ellian heeft trouwens vandaag een artikeltje over hem geschreven:

http://www.elsevier.nl/opinie/opinie/20 ... 80-286380/
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door Zwartmeer »

Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door Zwartmeer »

Dit is een hele mooie een zeer bekende docu...

Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door Zwartmeer »

De Wandeling

De wereld van Johan Cruijff

Sander de Kramer wandelt in Barcelona met voetbalheld Johan Cruijff. Cruijff vertelt over zijn voetbalverleden en zijn bevlogenheid om juist kwetsbare kinderen en gehandicapten te willen helpen.

http://www.npo.nl/de-wandeling/05-01-2015/KN_1665811
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door Zwartmeer »

Sterren op het Doek

Johan Cruijff

Voetballegende Johan Cruijff spreekt met Hanneke Groenteman, terwijl hij door drie kunstenaars wordt geportretteerd. Vanaf de eerste minuut van hun ontmoeting wordt duidelijk dat Johan Cruijff en Hanneke Groenteman aan elkaar gewaagd zijn. Dit leidt tot een aimabel gesprek waarbij Johan ons trakteert op een paar typisch Cruijff oneliners. De kunstenaars zijn onder de indruk van hun model maar durven na de eerste penceelstreken de voetbalicoon toch boeiende vragen te stellen. Johan Cruijff vertelt niet alleen over vroeger, zijn eigen foundation en de toekomst, ook vertelt hij openhartig over zijn innige relatie met zijn kleinkinderen.
Site
Do 15 okt 2015 20:25
Informatief en Kunst/cultuur

http://www.uitzendinggemist.net/aflever ... _Doek.html#
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door mercator »

Wat een gedoe allemaal. Het was maar een voetballertje hoor.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Zwartmeer
Berichten: 12339
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 3:12 pm

Re: Johan Cruijff overleden

Bericht door Zwartmeer »

mercator schreef:Wat een gedoe allemaal. Het was maar een voetballertje hoor.
Dat is niet waar! Cruijff is voor voetbalfans wat Jezus voor christenen is of wat Muhammad voor moslims is. Het punt is nu dat er meer voetbalfans zijn dan christenen of moslims! Dus eigenlijk is Cruijff groter! Ik schrijf dit ook bewust in tegenwoordige tijd!
Een pacifistische moslim is als een vegetarische krokodil.
Plaats reactie