Teva Teff en zijn Ska-verzameling (1975-heden)

Teva Teff

Teva Teff en zijn Ska-verzameling (1975-heden)

Bericht door Teva Teff »

Voorjaar 1975 begon het voor mij.
Met een avondvullend radioprogramma van de VPRO. Een paar uur lang alleen maar Ska en Reggae op Hilversum 3.
Wat is Ska?
Bijvoorbeeld dit. Eric Morris. Één van mijn Ska-helden. Al decennia lang ben ik van mening dat dit zijn grootste hit is.
Laatst gewijzigd door Teva Teff op do mar 02, 2017 11:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Teva Teff

Re: Teva Teff en de Ska (1975-heden)

Bericht door Teva Teff »

Een geweldig Ska nummer. Let vooral op de tjsicke tjsicke- en hickey geluiden.
Teva Teff

Re: Teva Teff en de Ska (1975-heden)

Bericht door Teva Teff »

Ergens in 1976. Nog maar een jaartje samenwonend maar wel al voldoende geld voor fatsoenlijke woonruimte en een dagelijkse fatsoenlijke maaltijd en wat bescheiden hobbies. Ik had dus nog maar net een jaar de Ska en Reggae ontdekt en was aan het begin van de opbouw van een redelijk uitgebreide collectie LP's van Jamaicaanse muziek. Het was toen wel zoeken want Reggae was in 1975 niet echt populair. Beslist geen Main Stream Music. Ska op vinyl was eigenlijk helemaal niet te krijgen in Nederland, volgens mij was Londen toendertijd de dichtstbijzijnde locatie waar je goed Ska-inkopen kon doen. Maar dankzij de opkomende Reggae-artist Bob Marley kwam ik in de gewone platenzaak deze dubbel-LP tegen. Een dubbel LP voor de prijs van 1. Met daarop o.a. de allerbeste nummers van The Wailers uit de tijd van hun eerste successen.
Afbeelding
Voor deze gelegenheid heb ik voor de een-na en twee-na beste songs gekozen. Als je deze 2 niet geweldig kan vinden, hou dan maar op met het luisteren naar de echte Jamaicaanse sixties Ska. Let ook op hoe de nummers heten. Heel toepasselijk. Als je heel beknopt mijn gevoel over mijn functioneren op het anti-islam forum FFI wil samenvatten. Zoals ik mij de afgelopen jaren dus meestal voel als ik de berichten lees of mijn bijdragen typ.

Laatst gewijzigd door Teva Teff op do dec 07, 2017 7:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Teva Teff en de Ska (1975-heden)

Bericht door xplosive »

Uit een iets latere periode :

The Specials - Gangsters (1979)

Laatst gewijzigd door xplosive op do mar 02, 2017 11:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Teva Teff en de Ska (1975-heden)

Bericht door xplosive »

Laatst gewijzigd door xplosive op do mar 02, 2017 11:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Teva Teff en de Ska (1975-heden)

Bericht door mercator »

Teva Teff schreef: Met daarop o.a. de allerbeste nummers van The Wailers uit de tijd van hun eerste successen.
Jij liever dan ik. Dat reggae gedoe is de zoveelste knullige imitatie van blanke muziek die uit negerbreinen gesproten is. De blanken vinden dat exotische sfeertje aantrekkelijk blijkbaar. Als geniaalste quote van Marley onthoud ik : no woman no cry . Zou zomaar gebruikt kunnen worden als strijdkreet van de homo beweging icon_thumbup.gif
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Teva Teff en de Ska (1975-heden)

Bericht door xplosive »

Laatst gewijzigd door xplosive op do mar 02, 2017 11:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Teva Teff en de Ska (1975-heden)

Bericht door sjun »

Judge Dread - Come outside
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Teva Teff en de Ska (1975-heden)

Bericht door xplosive »

Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Teva Teff en de Ska (1975-heden)

Bericht door xplosive »

Uit het jaar dat de Twin Towers naar beneden kwamen :

Mark Foggo's Skasters - Car on a Train (2001)

Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Teva Teff en de Ska (1975-heden)

Bericht door xplosive »

sjun schreef:Judge Dread - Come outside
Humor! :smile7:
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Teva Teff

Re: Teva Teff en heel veel Ska (1959-1966)

Bericht door Teva Teff »

Terug naar de echte Ska.
S.V.P.
Echte Ska wordt alleen gemaakt in Jamaica, door Jamaicanen en in de korte periode van 1959-1966.
Dat is natuurlijk een vuistregel met een paar uitzonderingen die de regel bevestigen. Wat hier net is geplaatst, dat is geen Ska.
Daarover later meer.
Na jaren studie, dat is vooral veel luisteren, heb ik deze als laatste echte Ska gekozen. Als je goed luistert, er ontbreekt een essentieel onderdeeltje in de muziek.
Laatst gewijzigd door Teva Teff op do mar 02, 2017 11:49 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Teva Teff en de Ska (1975-heden)

Bericht door xplosive »

Teva Teff schreef:Terug naar de echte Ska.
S.V.P.
Echte Ska wordt alleen gemaakt in Jamaica, door Jamaicanen en in de korte periode van 1957-1966.
Wel grappig dan dat hier in de topictitel staat : "Ska (1975-heden)".
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Teva Teff

Re: Teva Teff houdt van Ska.

Bericht door Teva Teff »

xplosive schreef:
Teva Teff schreef:Terug naar de echte Ska.
S.V.P.
Echte Ska wordt alleen gemaakt in Jamaica, door Jamaicanen en in de korte periode van 1957-1966.
Wel grappig dan dat hier in de topictitel staat : "Ska (1975-heden)".
Goed opgemerkt. Intussen gecorrigeerd.
Het gaat er om dat ik in 1975 kennis maakte met de Ska en dat ik al die jaren, dat zijn er intussen meer dan 40 nog steeds wildenthousiast ben met de echte Ska. Maar goed, heb geen spijt van de uitstapjes naar de pseudo-Ska en de Reggae. Wie weet kom ik daar nog even op terug.
Teva Teff

Re: Teva Teff en de Ska (1975-heden)

Bericht door Teva Teff »

mercator schreef:
Teva Teff schreef: Met daarop o.a. de allerbeste nummers van The Wailers uit de tijd van hun eerste successen.
Jij liever dan ik.
Dat is zo.
Dat reggae gedoe is de zoveelste knullige imitatie van blanke muziek die uit negerbreinen gesproten is.

Volkomen fout. Je weet en snapt er absoluut niets van. Ik denk dan houden zo.
De blanken vinden dat exotische sfeertje aantrekkelijk blijkbaar.
Gelul.
Als geniaalste quote van Marley onthoud ik : no woman no cry . Zou zomaar gebruikt kunnen worden als strijdkreet van de homo beweging
Nou, nou, jij weet er veel vanaf! Zoveel, dat er waarschijnlijk geen plek meer in het benauwde koppetje over is voor meer Reggae-info. Terwijl er eigenlijk best veel met Reggae is gebeurd sinds deze wereldhit (1974?).
Overigens de Ska was toen al afgelopen.
Teva Teff

Re:Reggae

Bericht door Teva Teff »

sjun schreef:Judge Dread - Come outside
Dat is geen Ska.
Het volgende ook niet. Maar het is wel de grootste hit van deze meneer uit de UK.

En wat komt er na Big Six?
Juist. Big Seven!

Van Wiki
Alexander Minto Hughes (2 May 1945 – 13 March 1998),[1] better known as Judge Dread, was an English reggae and ska musician. He was the first white recording artist to have a reggae hit in Jamaica,[2][3] and the BBC has banned more of his songs than any other recording artist due to his frequent use of sexual innuendo and double entendres.[3] Following his death, Rolling Stone reported, "He sold several million albums throughout his 25-plus year career and was second only to Bob Marley in U.K. reggae sales during the 1970s".[4]
Ik zou best wel eens piano willen leren spelen.

My Conversation Riddim, daar is ontzettende veel mee gedaan. En nu nog steeds.

Maar de Brit Judge Dread heeft deze Reggae sound op de wereldkaart gezet.
En deze mag er ook wel bij. Derrick Morgan. Wat was er ook alweer met deze "Chinaman"?
25 kinderen bij bijna evenveel vrouwen. Ik zou dat op moeten zoeken.
Laatst gewijzigd door Teva Teff op wo mar 08, 2017 3:32 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Teva Teff houdt van Ska.

Bericht door xplosive »

Teva Teff schreef:Het gaat er om dat ik in 1975 kennis maakte met de Ska en dat ik al die jaren, dat zijn er intussen meer dan 40 nog steeds wildenthousiast ben met de echte Ska. Maar goed, heb geen spijt van de uitstapjes naar de pseudo-Ska en de Reggae. Wie weet kom ik daar nog even op terug.
Ik ben bang dat ik vooral iets weet van wat jij "pseudo-Ska" noemt. Ik laat me graag door jou voorlichten over "echte Ska".
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Teva Teff en de Ska (1975-heden)

Bericht door mercator »

Teva Teff schreef: Zoveel, dat er waarschijnlijk geen plek meer in het benauwde koppetje over is voor meer Reggae-info.
Nee daar is idd geen plaats voor gereserveerd . Ook niet voor jazz, R&R, blues, R&B en hoe mogen al die waardeloze afvalproducten van de Westerse muziekgeschiedenis ook heten.
Dat blanken daar belangstelling voor vertonen hoort tot de categorie nostalgie de la boue zoek dat maar s op .
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Teva Teff

Real Jamaica Ska

Bericht door Teva Teff »

Prince Buster is nog niet zo lang geleden overleden. Zoals zijn artiestennaam doet vermoeden hield hij ook van boksen.
Maar met de Ska is hij het grootst geworden. Dit was een echt Blue Beat singeltje uit 1963. Hij zingt iets over de bijbel. Maar ik vind zelf de blazers het interessantst.
Gebruikersavatar
silkyboxershortXL
Berichten: 2541
Lid geworden op: za apr 24, 2010 3:20 pm

Re: Teva Teff en zijn Ska-verzameling (1975-heden)

Bericht door silkyboxershortXL »

Een singeltje Prince Buster doet nu €40,-
Waarom zingt ie niet Jamaicaans patois?
Vroege SJWer Linton Kwesi Johnson wel: Dem a black petty booshwah) Zij zijn de zielige zwarte bourgeois
(Dem full of flaw) Zij zijn als bloem (flour) van binnen.
Anders dan Bob Marley en wss Prince Buster is Linton het tegendeel van een Christen
Dit is heel bourgeois opgenomen in een superluxe studio in Londen en op de hoes is hij voorbeeld van de 'petty booshwah'
Ik hoor wel degelijk ska / reggae roots.
Hoop is geen strategie.
WWG1WGA
Teva Teff

Teva Teff en LKJ

Bericht door Teva Teff »

Dat is best wel venijnige UK-Reggae. Dank je wel voor je mooie bijdrage.
LKJ, ik heb hem één keer live gezien. Met de Dennis Bovell band.
Dat heeft best wel indruk gemaakt.
Ik heb nog steeds een paar LP's van deze meest bekende Dub-poet.
De Dub-LP ( ik geloof dat er 3 zijn) ben ik in de loop der jaren steeds meer gaan waarderen.
Ik zet de stereo dan meestal harder dan de buren waarderen.
Hoewel het dus alweer geen echte Ska is, maar een stevige Dub. Veel beter is de Reggae sinds toen niet geworden.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Teva Teff en zijn Ska-verzameling (1975-heden)

Bericht door sjun »

Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Teva Teff en zijn Ska-verzameling (1975-heden)

Bericht door sjun »

Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Teva Teff en zijn Ska-verzameling (1975-heden)

Bericht door sjun »

Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12511
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Teva Teff en zijn Ska-verzameling (1975-heden)

Bericht door sjun »

Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Plaats reactie