Hebben moslims een hekel aan Homo's ??

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
King George

Re: Hebben moslims een hekel aan Homo's ??

Bericht door King George »

Homo's in Amsterdam vluchten naar...
Het morele gelijk ligt bij het volk

Respectabele fora de moeite van een bezoek meer dan waard:
Haarlems Vrije Mening Forum Uitingsvrij 3.2

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Ariel

Bericht door Ariel »

King George schreef:
wo jul 21, 2021 12:31 pm
Homo's in Amsterdam vluchten naar...
Amsterdams raadslid blijft vierkant achter standpunt ‘homohaters’ Urk staan

Het Amsterdamse D66-raadslid Jan-Bert Vroege kreeg veel boze reacties uit Urk na zijn uitspraken over dat in het vissersdorp vaak witte jongens met een vissersachtergrond zorgen voor agressie tegen homo’s. Verbaasd was hij over de vele reacties, maar spijt van zijn uitspraken heeft hij niet. ,,Als ik voer heb gegeven voor een discussie was het mij allemaal waard.”

Raadslid Vroege deed zijn uitspraken in een interview met omroep PowNed over het rapport ‘actieonderzoek Anti-discriminatie LHBTIQ+’. In het rapport van de gemeente Amsterdam staat dat het anti-homo-geweld in de stad vooral uit de hoek van jongeren met een niet-westerse achtergrond komt.

De politieke partij Hart voor Urk stelt dat uw uitspraken over Urk niet waar zijn, noemt het ‘onacceptabel’ en wil dat u de uitspraak terugneemt. Ze hebben vragen gesteld aan hun college van B&W. Wat vindt u van die reactie?

,,Ik heb mij verbaasd over de ophef. Het is hun goed recht om vragen te stellen die ze belangrijk vinden voor hun achterban. Als ik mij elke keer druk moet maken en vragen moet stellen als iemand iets van Amsterdam vindt, heb ik daar een dagtaak aan. Ze kunnen zich beter druk maken om dingen die belangrijk zijn.”

In andere plekken in Nederland passen andere dadergroe­pen in dit profiel en zijn het geen Marokkaan­se moslimjon­ge­ren, maar bijvoor­beeld vissers uit Urk of boeren uit Twente

Neemt u de uitspraken terug?

,,Nee, natuurlijk niet.” (Luide lach.) ,,In het interview heb ik uitgelegd dat vaak jongeren in groepsverband uit lagere economische klassen de dadergroepen zijn bij geweld tegen homo’s. In Amsterdam-West behoren veel Marokkanen tot deze groep. In andere plekken in Nederland passen andere dadergroepen in dit profiel en zijn het geen Marokkaanse moslimjongeren, maar bijvoorbeeld vissers uit Urk of boeren uit Twente. Het geweld heeft niks te maken met etniciteit of religie.”

Heeft u voorbeelden van geweld tegen homo’s op Urk?

,,Ik heb mij niet in Urk verdiept. Toch kan je vast wat incidenten op Urk vinden. Het hele klimaat rond LTBTI’ers op Urk is niet heel vriendelijk. Hart voor Urk was recentelijk boos dat er een regenboogvlag was opgehangen op het politiebureau. Dat zegt genoeg over de ruimdenkendheid en inclusiviteit van Urk. Laat mij niet wijsmaken dat Urk het toppunt van tolerantie is. Hart voor Urk is een afsplitsing van de SGP. Dat is nou ook niet de meest homovriendelijke partij van Nederland.”

U heeft duidelijk geen spijt van uw uitspraken.

,,Nee, ik heb geen spijt. Het kan nooit kwaad om een discussie te voeren over de positie van LHBTIQ+’ers. Ook op Urk. Als ik voer heb gegeven om discussie te voeren op Urk over positie van deze groep is het mij allemaal waard geweest. Ik neem kennis van de gevoeligheid van sommige Urkers, alleen ik lig daar niet wakker van. Iedereen moet zich zo veilig kunnen voelen. Die strijd gaat stapje voor stapje.”

Hart van Urk meldt dat u welkom bent om Urk een keer te bezoeken en te bekijken hoe goed ze daar met elkaar samenleven.

,,Als ik een uitnodiging krijg, kom ik zeker. Toevallig ben ik vorig jaar nog op Urk geweest bij Urkerdag. Ik was onderweg naar Giethoorn en op Urk hebben we een visje gegeten. Het oude dorp was mooi. Toch was het ook niet zo dat alle Urkers mij met open armen daar stonden te ontvangen hoor.”
jongeren in groepsverband uit lagere economische klassen de dadergroepen zijn bij geweld tegen homo’s

LOL. Lagere economische klassen ? Tja...Beledig de Urkers nog wat meer. Ik vermoed dat de gemiddelde Urker rijker is dan dit D66 mannetje.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.
Ariel

Bericht door Ariel »

Het gif van de discriminatie. Verbaal en fysiek geweld bedreigen Amsterdam

‘Fabio en Daniël’ werden vorig jaar binnen een maand twee keer belaagd door Amsterdamse homohaters. ‘Het was net een groep hyena’s, ze kwamen overal vandaan.’

Amsterdamse stadsbestuurders hebben er een handje van om hen onwelgevallige rapporten over wangedrag van Marokkaanse jongens onder de pet te houden. Nu was het weer een rapport waarin Marokkaanse jongens als daders van anti-homo-geweld boven komen drijven. Hans Werdmölder brengt het aanhoudende probleem in kaart: Marokkaanse religie en machocultuur, het geweld, de bestuurlijke wegkijkerij.

Afgelopen week stond een rapport, geschreven in opdracht van de Amsterdamse wethouder Diversiteit Rutger Groot Wassink (GroenLinks), volop in de belangstelling. De Telegraaf, Trouw en Het Parool maakten er melding van. In dit rapport, Actieonderzoek Anti-discriminatie LHBTIQ+, staat dat de hoofdstad niet langer zijn reputatie van homohoofdstad van Europa waar maakt. De regenboogvlag doorbreekt de spiraal van geweld niet.

‘Homo, jij moet dood!’
Het gif van de discriminatie van homo’s en structureel verbaal en fysiek geweld bedreigt de stad. Het geweld vindt plaats op straat, in het openbaar vervoer en in het uitgaansleven en wordt in de regel gepleegd door een beperkte groep ‘buitenlandse’ jongeren. Het maakt de stad steeds onleefbaarder.

‘Homo! Jij moet dood, je mag niet leven’, is een tekst die een slachtoffer kreeg toegevoegd. Het resultaat is dat gays niet meer hand in hand lopen, een rondje om gaan als ze een groep Marokkaanse jongens zien, soms de metro mijden of zelfs besluiten om te verhuizen.

Het gaat om een kwalitatief onderzoek, dat wil zeggen dat uitgebreid gesproken is met slechts 15 slachtoffers van de lhbtiq+-gemeenschap. De afkorting staat voor lesbisch, homo, biseksueel, transgender, mensen met zowel vrouwelijke als mannelijke eigenschappen en queers. Toch is de conclusie dat discriminatie veel voorkomt.

Slachtoffers zijn gefrustreerd dat aangifte doen veel tijd kost en vaak nutteloos is. Meldingen van overlast bij woningcorporaties of Slachtofferhulp worden ook als zinloos beoordeeld. De cijfers zijn al jaren laag, waardoor de onderzoekers spreken over ‘het topje van de ijsberg’.

Oververtegenwoordiging Marokkaanse jongens
In het rapport wordt, net als in een eerder groot onderzoek voor de gemeente uit 2009, gewezen op oververtegenwoordiging van daders van Marokkaanse komaf. Een uitkomst die bij weinigen verbazing wekt, maar die voor het stadsbestuur ongewenst genoeg blijkt om het rapport een half jaar onder de pet te houden.

Volgens de betrokken wethouder is geen sprake van ‘wegmoffelen’ of ‘achterhouden’. Er blijkt dat ook sprake is van een actieonderzoek onder Joodse Amsterdammers. Vanwege de uitbraak van de oorlog in de Gazastrook heeft de onderzoeker gevraagd om uitstel van publicatie. Zowel de projectleider als de woordvoeder van de wethouder ontkennen dat er een verzoek is geweest om uitstel.

Halsema wilde het graag anders zien
De daderomschrijvingen in het rapport over geweld tegen homo’s staan in ieder geval haaks op een eerdere analyse van burgemeester Femke Halsema. De gedachte dat homohaat zich ‘onder een groep concentreert’ was volgens haar ‘een illusie’. Die reactie van de burgemeester mocht opvallend heten. Halsema is immers opgeleid als criminoloog en goed bekend met de problematiek van Marokkaanse jongeren.

Het onder de pet houden van slecht nieuws en angstige wegkijkerij, zodra negatief nieuws naar boven komt over het wangedrag van jonge Marokkaanse Nederlanders is al sinds de jaren tachtig een bekend en structureel gegeven. En de reacties op het rapport zijn opvallend, maar goede verklaringen ontbreken.

De auteurs zeggen er zelf over, dat het perspectief van de daders niet aan bod komt, omdat zij niet zijn geïnterviewd. Dit is opvallend. Wil men komen tot gerichte beleidsaanbevelingen dan mogen verklaringen en informatie over de dadergroep niet ontbreken. Laat ik daarom eerst een kort overzicht geven van wat er werkelijk aan de hand is.

Bendeterreur in centrum van Amsterdam
Sinds het begin van de jaren tachtig verricht ik wetenschappelijk onderzoek naar het probleemgedrag van Marokkaanse jongeren in Amsterdam en daarbuiten. In 1985 verscheen mijn eerste verslag, een jaar later een boek.

In het verslag schreef ik over de problemen en verloedering van een groep tweede-generatie Marokkanen. Het was een verslag van binnenuit. De gemeente Amsterdam had hiervoor opdracht gegeven. Het rapport met beleidsaanbevelingen, belandde in een bureaulade. ‘Ach,’ zo luidde de reactie, ‘er zijn wel meer probleemjongeren’.

1998: de bom barst
Enkele dagen voor Kerstmis 1988 barstte echter de bom. Het Parool opende zijn avondeditie met de kop ‘Bendeterreur in Centrum. Marokkaanse jongeren gewelddadig en professioneel.’ Aanleiding was een uitgelekt rapport van Kees Loef over bendeterreur in Amsterdam-Centrum.

In dit rapport van niet meer dan zeven A-viertjes werd gesproken over twee-tot driehonderd Marokkanen, gewapend met messen en pistolen, die zich zouden ophouden in het stegengebied van het centrum van Amsterdam. Een aanzienlijk aantal zou zich hebben georganiseerd in een vijftal bendes.

Zij oefenden een waar schrikbewind uit, aldus toenmalig hoofdredacteur Sytze van der Zee in het boek dat hij over zijn Parooltijd schreef. Ze deinsden voor niets terug en achtervolgden zelfs gasten van het Hotel Krasnapolsky tot op hun kamer. De inkomsten varieerden tussen 250 en 1.000 gulden per dag.

Er was sprake van sensationele berichtgeving. Ging het om een canard? Of was hier sprake van zedelijk paniekvoetbal? De hoofdinspecteur en plaatsvervangend politiechef E. Jagerman deed de sensationele berichtgeving in eerste instantie af als ‘een leuk leesverhaal’. Het zou geen centimeter wetenschappelijke diepgang hebben.

Dat was weer opvallend want de auteur van het rapport, de gemeentelijk onderzoeker Kees Loef, had voor zijn onderzoek nauw samengewerkt met het politiebureau Warmoesstraat. Loef kreeg als reactie van burgemeester Ed van Thijn een spreekverbod opgelegd.

Stigmatiserend rapport
De Marokkaanse gemeenschap, althans hun woordvoerders, reageerden boos en verontwaardigd. Men vond het een ‘stigmatiserend rapport’.

Van der Zee schrijft in zijn terugblik, dat er in eerste instantie niets gebeurde. Dat verbaasde hem niet. Enkele maanden daarvoor had burgemeester Van Thijn in een kennismakingsgesprek er bij de hoofdredacteur op aangedrongen terughoudendheid te betrachten bij de berichtgeving over migranten. Een krant als Het Parool zou juist een taak hebben om ‘bruggen te bouwen’ tussen de verschillende bevolkingsgroepen.
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.
Plaats reactie