Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

Wat te doen tegen schrikbarend gewelddadige jeugd?

Na de gruwelijke dood van Carlo Heuvelman op Mallorca en diverse steekincidenten in ons land, rijst de vraagt of het extreme geweld onder jongeren inmiddels een structureel probleem is. Het aantal jongvolwassenen dat wordt verdacht van een ernstig geweldsdelict blijft toenemen.
ndermijning.

Een ding staat volgens veiligheidsexpert Leon Meijs als een paal boven water: door de reeks geweldsincidenten van de afgelopen weken kun je er niet meer omheen dat er een normvervaging bij bepaalde groepen jongeren aan de gang is. „Of het nou gaat om het exceptionele geweld op Mallorca of de steekpartij in Rotterdam waarbij een 15-jarige om het leven kwam; we zien steeds vaker buitensporig geweld bij de huidige generatie jongeren en dat is heel zorgelijk.”

"Het is echt tijd om in actie te komen"
Meijs werkt, na een carrière van vijftien jaar bij de politie, als veiligheidsexpert op scholen waar zich dreigende situaties voordoen. Door zijn werk komt hij vaak direct in aanraking met jongeren die zich bezighouden met criminaliteit en ondermijning. De geweldsgolf van de afgelopen jaren verbaast hem dan ook niet. „De cijfers liegen er niet om; het aantal minderjarigen dat wordt veroordeeld voor doodslag is volgens het Openbaar Ministerie sinds 2016 gestegen van 29 naar 45 in 2019. Ook het aantal minderjarige daders voor inbraak en overvallen is toegenomen van 533 in 2016 naar 604 in 2019. Het is dus echt tijd om in actie te komen.”

Hoe kijkt u aan tegen de geweldsincidenten van afgelopen periode?
„Het is extreem pijnlijk dat jonge mensen zoals Carlo door dit groeiende buitensporige geweld om het leven worden gebracht. Maar het is helaas een trend te noemen. In bepaalde wijken is een wapenwedloop ontstaan waarbij heel veel jongeren een wapen op zak hebben. Zo liet een jongerenwerker uit Dordrecht mij laatst een foto zien van een aantal gasten met kalasjnikovs in hun handen. De harde realiteit is dat drugs en wapens in sommige wijken net zo makkelijk te verkrijgen zijn als koffiemelk.”

Waardoor wordt dat geweld steeds extremer?
„Simpel gezegd is de kans op een zeer gewelddadig incident groot als jongeren uit voorzorg met wapens op straat lopen. Ook zien we dat tieners onder invloed van drank en drugs steeds gewelddadiger worden. Wat verder een rol speelt, is dat de politie en jongerenwerk door bezuinigingen uit de wijken zijn verdreven. Daardoor krijg je Parijse toestanden, waarbij de autoriteiten nauwelijks meer grip hebben op wat er speelt in bepaalde buurten. Gewelddadige groepen kunnen dan geruisloos hun gang gaan.”

„Vaak zijn het jongeren die in armoede opgroeien en weinig kansen hebben op een beter leven. Zij krijgen als vechtersbaas veel aanzien op het internet en in hun wijk. Daarnaast kunnen ze door ondermijning snel veel geld verdienen. Die gaan echt niet als vakkenvuller aan de slag bij een supermarkt. En dat is zorgelijk, want door het gebrek aan school of werk verliest de maatschappij dit soort jongeren steeds meer uit het oog. In mindere mate zien we ook jongeren uit betere sociale klassen bewust kiezen voor de drugscriminaliteit.”

Welke rol spelen hun ouders? Zouden zij, net als hun kroost, niet keihard moeten worden gestraft voor dit soort incidenten?
„Hoe verleidelijk het ook klinkt, harder straffen heeft mijns inziens geen zin. Dit soort gasten komt in de gevangenis op een soort ’universiteit voor misdrijven’, met allerlei foute types waardoor hun gedrag alleen maar crimineler wordt. De re-integratiemiddelen zijn schaars en weinig jongens komen er dus beter uit. Ook is de opvoeding van minder belang dan de vriendengroep waarin iemand belandt. Ouders schamen zich veelal voor dit soort extreem gedrag en durven geen hulp in te schakelen.”

Wat kunnen scholen doen?
„Te veel leraren snappen de leefwereld niet van dit soort jongeren. Ze trekken vaak pas aan de bel als het te laat is. Wel zie ik dat steeds meer scholen dit probleem serieus beginnen te nemen. Maar ik schrik nog altijd als ik de verhalen van leraren hoor. Jongeren worden bedreigd, waardoor ook leraren zich onveilig voelen. Scholen hebben te maken met ’bende-oorlogen’ binnen het gebouw.”

Waar ligt de oplossing?
„Het zal een kwestie van een lange adem worden, vrees ik. De politiek heeft te lang weggekeken, waardoor ik vrees dat bepaalde groepen jongeren helaas al verloren zijn. Die kleine groep veelplegers moet je met repressieve middelen aanpakken. We moeten ons vooral focussen op de jeugd die nog beïnvloedbaar is. Rolmodellen, jongerenwerkers en politieagenten moeten weer de wijk in, want dat is bewezen effectief. Maar dat moet wel snel gaan gebeuren, want de problemen die bepaalde jongeren nu achtervolgen is een giftige cocktail voor buitensporig geweld en zware criminaliteit.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

En ook Nederlandse jongeren zijn niet vies van buitensporig geweld. We kennen de fatale mishandeling op Mallorca waar een vriendengroep onder invloed van drank een Nederlandse knul doodschopte. Inmiddels zijn er twee daders aangehouden.

En ook in Italie gingen Nederlandse jongeren los.
Nederlandse vakantiegangers trappen landgenoot (18) tot bloedens toe na stapavond in Italiaanse club

In de Noord-Italiaanse plaats Lazise, gelegen aan het Gardameer, is een 18-jarige Nederlander flink mishandeld door een groepje landgenoten. Dat gebeurde vorige week na een stapavond in een plaatselijke discotheek, bevestigt de Italiaanse politie tegen deze nieuwssite. Het 18-jarige slachtoffer liep flinke verwondingen op in het gezicht en had meerdere hechtingen nodig. Tegen de verdachten is aangifte gedaan van zware mishandeling.

De vier Nederlandse verdachten zijn tussen de 20 en 21 jaar, horen bij dezelfde vriendengroep en verbleven in hetzelfde appartement, bevestigt een woordvoerder van de carabinieri (Italiaanse politie). De jongeren zouden na een avondje stappen onder invloed van alcohol een 18-jarige landgenoot hebben lastiggevallen.

Tot bloedens toe
Dat deden ze door hem uit te schelden en te provoceren. De 18-jarige Nederlander wilde een conflict vermijden en vertrok richting de camping waar hij samen met zijn ouders verbleef.

Onderweg kwam hij zijn belagers opnieuw tegen. Ze schopten en sloegen hem tot bloedens toe tegen de grond. Het slachtoffer raakte gewond en had ter plaatse medische zorg nodig.

Getuigenverklaringen
De vier belagers sloegen na de mishandeling op de vlucht, maar op basis van ooggetuigenverklaringen kon de politie de Nederlanders snel arresteren. Ze werden beschuldigd van zware mishandeling en zijn inmiddels weer op vrije voeten.

De 18-jarige jongen raakte dusdanig gewond dat hij naar het ziekenhuis moest voor behandeling. Hij liep vooral zware verwondingen op aan het oog. Inmiddels is hij ontslagen uit het ziekenhuis.

Proces in Italië
Volgens de Italiaanse politie is de kans groot dat alle betrokken Nederlanders inmiddels weer terug in eigen land zijn. Mocht het tot een proces komen, dan hebben de autoriteiten het volste vertrouwen dat het proces in Italië zal plaatsvinden, aldus een woordvoerder.

Mallorca
De zaak doet enigszins denken aan de geruchtmakende vechtpartij op Mallorca waarbij de 27-jarige Carlo Heuvelman uit Waddinxveen werd doodgeschopt, vermoedelijk door een of meerdere Nederlanders. Na het incident vertrok een groep verdachten op één persoon na snel naar Nederland. Grote verschil tussen de twee kwesties is dat de verdachten in de Italiaanse zaak wel op hun vakantiebestemming zijn aangehouden.

In de Mallorca-zaak is een 19-jarige man uit Hilversum in Nederland aangehouden voor mogelijke betrokkenheid bij de onlusten. Deze verdachte wordt vandaag voorgeleid voor de rechter-commissaris. Deze beslist of hij langer in de cel moet blijven. Zijn hechtenis kan met twee weken verlengd worden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

En dan hebben we nog de onrustige uitgaansnacht op Texel.
Vechtpartij, aanhouding en hoogoplopende gemoederen op Texel

De politie moest in de nacht van donderdag op vrijdag ingrijpen in het uitgaansgebied in De Koog op Texel. Het begon met een vechtpartij en nadat agenten een aanhouding hadden verricht, bleven de gemoederen hoog oplopen.

Een rustig avondje drinken was het niet op de Dorpsstraat. Net na middernacht werd bekend dat een man met een bloedend hoofd was aangetroffen. Hij zou betrokken zijn geweest bij een vechtpartij en werd met een stuk glas op zijn hoofd geslagen. Hij is overgebracht naar het ziekenhuis.

De vermoedelijke verdachte werd niet lang daarna opgepakt. Hij is geboeid afgevoerd. De nacht had daarmee nog niet zijn einde bereikt voor de aanwezige agenten. De gemoederen bleven hoog oplopen in het uitgaansgebied. De politie was om die reden voor een lange tijd zichtbaar aanwezig. Voor zover bekend zijn er niet meer aanhoudingen verricht.

Het is niet duidelijk wat de aanleiding van de vechtpartij was.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

Nederlandse jeugd op vakantie agressief? 'Dit waren gewoon strontverwende jongetjes uit ‘t Gooi'

Iedere zomer komen berichten vanuit zonbestemmingen over geweldsdelicten waarbij Nederlandse toeristen betrokken zijn. Krijgen we steeds meer incidenten mee door sociale media of gaan vooral onze jongeren vaker dan vroeger zwaar over de schreef?

Nederlandse eigenaren van kroegen, eettentjes en campings in Spanje en Italië manen tijdens een telefonische rondgang van deze krant tot kalmte. Meer incidenten door Nederlandse vakantiegangers dan vroeger? ,,Er spelen altijd wel dingetjes, maar over het algemeen valt het hier reuze mee”, klinkt het. En: ,,De politie houdt de jongeren flink onder de duim.”

Eigenaar Ben van de Nederlandse kroeg Double Dutch Mallorca
Zo lijkt het niet als je de laatste weken de mediaberichten volgt. Het heftigste voorbeeld is natuurlijk een groep Nederlandse jongens die ervan wordt verdacht op Mallorca betrokken te zijn bij dodelijk geweld tegen Carlo Heuvelman, en van pogingen tot doodslag op de boulevard van El Arenal. Inmiddels zijn in die zaak twee mannen uit Hilversum aangehouden.

Strontverwend
,,Dit waren gewoon strontverwende jongetjes uit ‘t Gooi”, zegt eigenaar Ben van de Nederlandse kroeg Double Dutch Mallorca in de badplaats. ,,Ik heb ze twee dagen eerder nog zelf mijn tent uitgezet. Kijk, soms heb je te maken met kwallenballen of opgefokte gasten die problemen zoeken, maar 99 procent van de Nederlanders die hier komen, zijn hartstikke leuk.”

Ben is al een kleine twintig jaar ondernemer op het feesteiland en constateert dat de Nederlanders en Duitsers die veel in El Arenal verblijven het al jaren prima samen kunnen vinden. ,,Die heftige Engelsen zitten allemaal verderop in Magaluf, die komen hier niet. Ook hier gebeurt de laatste jaren wel eens iets, maar gekkigheid maken we niet mee. Ga eens een weekend stappen in Utrecht, dat is veel erger dan een heel seizoen hier.”

Ook op het Spaanse vasteland, in de bekende badplaats Salou, valt het volgens eigenaar Dinny van de Heineken Hoek mee. ,,Natuurlijk zijn er wel eens kleine vechtpartijen.” Ook met Nederlanders. ,,Maar het is echt een uitzondering dat het helemaal misloopt.’’ En Dinny kan het weten, want hiervoor had ze ook een feestcafé: het destijds befaamde De Malle Molen. ,,Tegenwoordig komen er in Salou veel meer stelletjes, die zijn rustig, en de laatste twee jaar zien we nauwelijks jongeren door corona.”

Politie de baas
De Spaanse badplaatsen waren de reljongeren zat en hebben ingezet op strenge regels voor de toeristen, nieuwe geluidshinderwetten en verscherpte controles. ,,De politie is hier duidelijk de baas en daar valt niet mee te spotten. Dat schrikt jongeren met kwaad in de zin wel af”, zegt eigenaar Dirk-Jan van Kootjes Eetcafé in Lloret de Mar, een populaire badplaats voor jongeren een paar kilometer verderop.

Dirk-Jan, die ook al twee decennia onderneemt in Spanje, vindt dat hij niet te klagen heeft over het gedrag van Nederlandse toeristen. ,,Alcoholmisbruik blijft natuurlijk wel een probleem en de afgelopen jaren is daarnaast het drugsgebruik toegenomen. Maar ik doe wel eens een rondje door de stad en dan is er eigenlijk nooit wat aan de hand. Dat is in Amsterdam wel anders. En de laatste twee jaar zijn er door corona sowieso veel minder toeristen, dus dan kan er ook relatief minder gebeuren.”

Italië
Ook in Italië gaat het wel eens flink mis, zeker als er veel jongeren bij elkaar zitten. In de plaats Lazise, gelegen aan het Gardameer en bekend om de (jongeren)campings, werd vorige week een 18-jarige Nederlander flink mishandeld door een groepje landgenoten. Dat gebeurde na een stapavond in een plaatselijke discotheek. Nederlandse eigenaren van campings willen niet met hun naam in de krant. ,,Wij ervaren normaal niet dat het zo erg is, maar verder weet ik niets”, klinkt het alleen.

Nergens in de wereld is het toerisme door corona gewoon

De reisbranche kan niet zeggen of Nederlandse toeristen zich vaker dan vroeger misdragen in het buitenland. ,,Ik lees de verhalen ook in de kranten en ben net als u een bezorgde burger, maar wij houden hier geen cijfers over bij”, aldus ANVR-directeur Frank Oostdam. Een woordvoerster van Buitenlandse Zaken laat eveneens weten dat het niet mogelijk is exacte cijfers te geven, omdat er bij het overgrote deel van de incidenten geen sprake is van een hulpvraag richting de ambassade of het ministerie. Dus valt er ook geen trend te schetsen.

Een zegsvrouw van het Spaanse Verkeersbureau in Nederland verklaart dat het nu sowieso niet te doen is om een analyse te maken over het gedrag van Nederlandse vakantiegangers in het buitenland. ,,Nergens in de wereld is het toerisme door corona gewoon.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

Zeer gewelddadige groep teistert Zeeuwse kust: twee mannen met botbreuken in gezicht in ziekenhuis

Twee Bredase mannen zijn vanochtend zo ernstig mishandeld op een camping in Zeeland dat zij met meerdere botbreuken in het ziekenhuis belandden. De politie vermoedt dat een zeer gewelddadige groep door Zeeland trekt en meerdere mishandelingen pleegde afgelopen week.

De afgelopen week hebben zich zeker vier ernstige geweldsincidenten voorgedaan in Zeeland, waarbij slachtoffers steeds vanuit het niets leken aangevallen te worden. De mishandelingen vonden plaats in Burgh-Haamstede, Renesse en Scharendijke.

Politie en justitie vermoeden dat deze voorvallen met elkaar te maken hebben, omdat het signalement van de daders overeen lijkt te komen. Ze sluiten niet uit dat er nog meer slachtoffers zijn gevallen, die zich nog niet gemeld hebben.

Uit het niets zwaar mishandeld
Het meest ernstige incident, zoals de politie het omschrijft, vond afgelopen nacht plaats. Rond 00.45 uur werden twee 21-jarige mannen uit Breda op een camping in Burgh-Haamstede in elkaar geslagen.

De slachtoffers werden met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Ze liepen meerdere botbreuken in hun gezicht op.

Het lijkt erop dat de daders toesloegen zonder enige aanleiding. ,,Of er daadwerkelijk niets aan voorafging, is onderdeel van het onderzoek”, aldus een politiewoordvoerder van Zeeland-West-Brabant.

Eerdere incidenten
Het eerste incident gebeurde afgelopen zaterdag in de buurt van een strandpaviljoen De Wijde Blik bij Scharendijke. Een 19-jarige jongeman uit die plaats werd uit het niets geslagen. Op 4 augustus was het twee keer raak. Een eveneens 19-jarige jongeman uit Renesse werd door een groep van zeker zes jongens in elkaar geschopt. Het slachtoffer liep diverse verwondingen aan zijn hoofd op.

Aan de Brouwersdam in Renesse werd woensdagmorgen een 17-jarige jongen uit het Duitse Ratingen van zijn fiets beroofd. Toen de Duitser dacht dat de dader een mes wilde pakken, rende hij weg. Het duo ging er daarna op de fiets vandoor. De politie vermoedt dat dit duo ook betrokken is geweest bij de anderen geweldsincidenten.

Onderzoek
De politie is een onderzoek gestart naar deze reeks incidenten en heeft in ieder geval een vermoeden van de identiteiten van de verdachten van het meest recente incident op de camping. De politie vermoedt dat de afgelopen week nog meer geweldsincidenten hebben plaatsgevonden, die nog niet bekend zijn. Ook is de politie op zoek naar foto’s, filmpjes of bewakingsbeelden van deze incidenten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

Tieners (14 en 17) opgepakt voor mishandelingen Schouwen

De politie heeft twee tieners opgepakt voor een reeks mishandelingen op Schouwen-Duiveland. Twee mannen raakten daarbij zwaargewond, een aantal andere mensen raakte lichtgewond.

De 14-jarige jongen uit Schiedam en de 17-jarige jongen uit Vlaardingen die nu zijn opgepakt, waren gisterochtend ook al in beeld. Dat was niet lang nadat er in de nacht van donderdag op vrijdag melding was gemaakt van de mishandeling van de twee mannen bij een camping in Burgh-Haamstede. De politie kwam op die melding af, sprak daar de twee jongens aan en noteerde hun gegevens. Maar omdat er toen nog te weinig bewijs was, kon de politie hen niet arresteren, meldt Omroep Zeeland.

Nu heeft de politie kennelijk wel genoeg bewijs. De twee jongens worden ook gelinkt aan de mishandeling van een 19-jarige man uit Scharendijke, aan het begin van de Brouwersdam, vorige week zaterdag. Ook zouden ze, samen met anderen, afgelopen woensdag een 19-jarige man uit Renesse in elkaar hebben geslagen. Diezelfde dag werd een Duitse jongen aangevallen, eveneens in Renesse.

In vrijwel alle gevallen raakten de slachtoffers gewond aan hun hoofd. Een van de slachtoffers van gisternacht, een 22-jarige man, zegt dat hij vreesde voor zijn leven. "We wilden nog even naar de camping, om te kijken of er nog wat gaande was", vertelt hij bij Omroep Zeeland. "Bij de uitgang van de camping zat een groep jongeren van een jaar of vijftien rond een picknickbank. Eén zo'n jongere begint hartstikke agressief te zeggen: "heb je sigaretje voor me?" Mijn vriend zegt: "Sorry, ik ga je geen sigaretje geven". En ineens geeft die jongen mijn vriend een tik en begint vol op hem in te meppen."

"Opeens waren ze met zijn zessen aan het schoppen. Ik riep dat ze op moesten houden. Die jongen van dat sigaretje komt naar mij toe en slaat me vol op het gezicht. Toen begon de groep vol op mij in te trappen. Ik had meteen dat verhaal van Mallorca in mijn hoofd. Ik kreeg harde trappen in mijn gezicht, ik zag witte flitsen. Het enige wat ik kon doen was schreeuwen."

Zes weken niet eten
De beveiliger van de camping wist de twee mannen te bevrijden van hun belagers door de politie te bellen. "Ik ben onderzocht in het ziekenhuis en 's middags geopereerd", vertelt de 22-jarige man. "Mijn kaak is op twee plaatsen gebroken en mijn neus ook. Ik kan zes weken niet eten. Het is zó laf. Met zijn allen tegen iemand die op de grond ligt", zegt de man. Zijn vriend kwam er vanaf met een gebroken neus.

De twee jongens die nu zijn opgepakt mogen voorlopig geen contact met de buitenwereld hebben. Ze worden vandaag verhoord. De politie sluit meer aanhoudingen niet uit.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

Wonderlijk dat ik nergens op internet kan vinden wat voor jongeren zo'n heibel geschopt hebben. .
Zeeland in ban van geweldspiraal: ’Het was gewoon erop los rammen, in een keer, boem!’

Met de aanhouding van drie jonge verdachten hoopt de politie een einde te hebben gemaakt aan de geweldsspiraal in Zeeland. De bij jongeren populaire kust rond Renesse werd de voorbije dagen geteisterd door enkele mishandelaars, die ongrijpbaar leken. „Gewoon erop los rammen. Zo in één keer, boem, zonder dat iemand het verwacht.”

De uitbaatster van strandpaviljoen De Wijde Wereld, vlak bij het tunneltje waar meerdere mishandelingen plaatshadden, weet wat er is gebeurd. Maar ze wil niks kwijt over het meervoudige geweld voor haar horecazaak. „Absoluut niet, ik ga niks zeggen”, is ze duidelijk, terwijl op dat moment in haar zaak meerdere jongeren over de aanvallen praten.

’Om een peuk ging het, niet normaal’
„Niet normaal gast”, zegt een van hen tegen een vriend. „Gewoon erop los rammen. Zo in één keer, boem, zonder dat iemand het verwacht. Om een peuk ging het. Niet normaal. Ze zijn nu wel gepakt, die gekken.”

Het is het gesprek van de dag, of eigenlijk: van de week. Want het geweld was al dagen aan de gang. Het was geen normale knokpartij, zoals je wel vaker ziet op plekken waar veel – beschonken – jongeren samenkomen. Het was een aanval uit het niets, in veel gevallen met meerdere daders.

Een onheilspellende plek
„Hier gebeurt altijd wel wat”, zegt een andere jongere die met vrienden vlakbij het tunneltje aan de Brouwersdam zit. Het is een, zeker in de avond als het donker is, een wat onheilspellende plek. „We zijn hier nu een paar dagen en er zijn al meerdere vechtpartijen geweest. Elke avond is het wel raak.”

Zijn vriend geeft aan dat het vooral komt omdat op de populaire jongerencamping iets verderop, die online wordt aangeprezen als ’de nummer 1 voor jongeren in Renesse’, de muziek om elf uur in de avond uit moet.

’Snel agressie met zoveel mensen bij elkaar’
„Dan krijg je dus dat veel jongeren hiernaartoe komen, want op de camping blijven doe je op dat tijdstip gewoon niet. Nemen ze boxen mee, drank ook. Heb je al snel agressie met zoveel mensen bij elkaar.”

In het tunneltje zijn de restanten van een dagenlang drankgelag duidelijk te zien. Het ligt vol met lege flessen rum, limoncello, bier. Veel flesjes zijn kapot geslagen. Alles is naar de zijkant van de tunnel geveegd, al liggen er nog veel scherven op het pad waar veel fietsers ook langsgaan. Ze stappen allemaal af, bang om een lekke band te krijgen.

Doelbewust slachtoffers uitkiezen
Wat duidelijk wordt uit de verhalen is dat er in alle gevallen geen sprake was van een ruzie die escaleerde, maar dat slachtoffers doelbewust werden uitgekozen. Of ze werden zonder aanleiding aangevallen, of de reden was bijvoorbeeld omdat het slachtoffer geen sigaretje voor de mishandelaars had.

De politie hield zaterdag drie jongens aan voor de reeks ernstige incidenten. In Vlaardingen werd een 17-jarige jongen aangehouden, in Schiedam zijn een 14-jarige en een 18-jarige jongen opgepakt. De drie verdachten zitten in de cel en mogen geen contact met de buitenwereld hebben.

Slachtoffer deed aangifte
Ze sloegen – zo vermoedt de politie – driemaal toe nabij het bewuste blauwe tunneltje. Het eerste voorval was ruim een week geleden, toen een 19-jarige jongen uit Scharendijke – naast Renesse – rond half drie in de ochtend plotseling werd neergeslagen bij De Wijde Wereld. Getuigen zagen de dader wegrennen. Het slachtoffer moest zich laten behandelen bij de huisartsenpost en heeft aangifte gedaan.

Woensdag na middernacht was het bij hetzelfde strandpaviljoen opnieuw raak. Zeker zes jongens schopten een jongen van 19 uit Renesse. Hij liep verwondingen aan het hoofd op en deed ook aangifte. Bij het tunneltje werd die nacht ook nog een 17-jarige jongen uit het Duitse Ratingen van zijn fiets beroofd. De twee bedreigers, het doodsbange slachtoffer ging ervan uit dat ze een mes hadden, gingen ervandoor.

Botbreuken in het gezicht
De ernstigste mishandeling was vrijdagochtend bij een camping in Burgh-Haamstede, enkele kilometers verderop. Twee 21-jarige mannen werden op een camping aan de Maireweg volledig in elkaar geslagen. Ze moesten met meerdere botbreuken in het gezicht – waaronder een meervoudige kaakbreuk – met een ambulance naar het ziekenhuis worden gebracht.

Een medewerker van een van de campings daar erkent dat het geweld ook bij de ondernemers tot grote zorgen leidde, en dat er onderling contact was om wie het zou kunnen gaan.

’Geen gasten van ons’
„Ik heb meteen allerlei gegevens door het reserveringssysteem gehaald, om te zien of ze iets konden vinden”, vertelt hij bij de receptie. „Maar daar kwam niks uit. We gingen er toen al vanuit dat het geen gasten van ons waren. Ik hoop echt dat het nu klaar is en dat niemand meer gevaar loopt.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

Het stopt maar niet. Wie zijn toch die "jongeren".
Jongen (17) zomaar mishandeld in Renesse, vijf jongeren aangehouden

Vijf jongeren zijn maandag aangehouden in de Zeeuwse badplaats Renesse na een vechtpartij. Kort na middernacht werd een 17-jarige jongen uit Dordrecht zomaar geslagen door een groep jongeren. Na een schermutseling gingen vijf jongeren er in een auto vandoor.

De vijf zijn kort daarop aangehouden. Het zijn jongeren tussen de 16 en 21 jaar uit Kaatsheuvel, Spijkenisse, Zevenbergen en Zierikzee. Het slachtoffer is onderzocht door een arts en heeft aangifte gedaan.

Het is al zeker een week onrustig in Zeeland door tal van geweldsincidenten, in onder meer Burgh-Haamstede, Renesse en Scharendijke. Daarbij zijn jonge mannen geslagen en mishandeld, vaak vanuit het niets. Vrijdag moesten twee mannen met meerdere botbreuken in het gezicht naar het ziekenhuis nadat ze op een camping in Burgh-Haamstede in elkaar waren geslagen.

Zaterdag zijn drie jongens aangehouden voor geweld op Schouwen. De politie zei vorige week al een verband tussen enkele incidenten te vermoeden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

:scratch: De jeugd van tegenwoordig,
Gezin duikt maanden onder vanwege bedreigde zoon: ‘Stonden 40 jongeren met messen’

Een gezin uit Spijkenisse zit al een half jaar ondergedoken, omdat een van de zonen met de dood wordt bedreigd door jongeren die bewapend zijn met grote messen. De gemeente zag geen andere oplossing dan de familie op campings en in hotels onder te brengen. ,,Mama, ik kom afscheid van je nemen, ze gaan me dood maken.’’

Enkele keren stond een grote groep jongeren met machetes en andere grote messen voor het toenmalige huurhuis van het gezin in Spijkenisse. Ze riepen dat Kevin*, de 15-jarige zoon van Angela en Joy, dood moest. Dankzij snel ingrijpen van de politie werd ternauwernood voorkomen dat er gewonden vielen.

Vader liet lijkwitte baby Sophia twee dagen ‘helse pijnen lijden’: ‘Merkte niet dat er iets aan de hand was’
De politie arresteerde bij de laatste belaging, op 17 februari, acht verdachten en nam vijf grote messen in beslag. De dag erna besloot burgemeester Foort van Oosten van de gemeente Nissewaard, waar Spijkenisse deel van uitmaak, na overleg met de politie dat het gezin naar een geheim adres moest. Toen vervolgens twee dagen later met een explosief een aanslag werd gepleegd op de verlaten woning, liet hij het huis, op advies van de politie, verzegelen.

De groep jongeren heeft het gemunt op Kevin, een vmbo-scholier die ze te grazen willen nemen omdat hij in Hoogvliet komt en omgaat met Hoogvlieters. Voor de jongeren die zich de ‘groep 32’ noemen (naar de eerste twee cijfers van de postcode van Spijkenisse), is dat een doodzonde; in Hoogvliet mag je als Spijkenisser niet komen. Een jongerenwerker bevestigt dat er onderling spanningen zijn. Via bedreigingen op Snapchat, die deze krant heeft ingezien, maakten de jongeren Kevin duidelijk dat hij excuses moest maken, die zij dan zouden filmen. Ze stuurden ook een foto waarop ze, onherkenbaar door capuchons, met hun vingers de postcode uitbeelden.

Afbeelding
De foto die ‘groep 32’, onherkenbaar door capuchons, meestuurde. De leden maken gebaren met drie en twee vingers.

,,Maar wij komen uit Hoogvliet, onze familie woont daar”, reageert moeder Angela verontwaardigd. ,,Kevin weigert excuses te maken voor het feit dat hij in Hoogvliet komt, want daar maken ze dan een filmpje van en daarmee zetten ze hem voor lul op Snapchat en Instagram. Doet hij het wel, dan is er telkens een andere reden waarom hij weer sorry moet zeggen en voor gek wordt gezet.”

De problemen begonnen vorig jaar juli bij de skatebaan in Spijkenisse. Kevin zegt dat hij er wilde wegfietsen, toen een jongen met wie hij eerder ruzie had, hem vastpakte en klappen gaf. Daarna pakte de belager volgens hem een machete. ,,Die haalde hij vlak langs m’n gezicht. Als ik niet m’n hoofd had weggetrokken, had hij me geraakt”, vertelt de jongen. Kevin fietste hard weg, maar kwam zijn belager en enkele van diens vrienden kort erna opnieuw tegen. Daarna vluchtte hij naar huis. Daar stond even later een groep jongeren van wie er één riep dat Kevin dood moest, stelt de jongen.

‘Veertig jongeren met messen’
Een buurvrouw die het zag gebeuren, zei in een verklaring tegen de politie dat er ‘wel veertig jongeren met messen’ waren. De jongeren vluchtten toen gealarmeerde agenten arriveerden. De belagers bleven de dagen en weken daarna echter rondhangen bij de straat. Kevins ouders patrouilleerden daarom zelf door de Schrijnwerker om ze op afstand te houden.

Hierna bleef de jongen nare berichten en bedreigingen ontvangen. Het AD heeft ze ingezien. Zijn moeder Angela noemt het ‘vreselijk’ dat alles wat er gebeurt, wordt gefilmd. ,,Als die jongens hier met messen stonden, werd het direct via Snapchat gedeeld.”

Ze hield haar zoon vanwege alle bedreigingen thuis van school. Die schakelde de leerplichtambtenaar in. Die liet Kevin, toen hij over de bedreigingen hoorde, weerbaarheidstraining volgen bij sportschool Schildkamp in Hoogvliet.

Vader achtervolgt jongeren
Thuis zat de jongen maandenlang vooral in ‘de kelder’, een ruimte vlak naast het ouderlijk huis. Toch ging het een aantal keren fout. Eerst op 22 september, toen opnieuw een grote groep jongeren met messen naar het huis van Kevin kwam. Vader Joy, die dit niet pikte, ging met een stalen pijp achter de belagers aan. Een van hen schoot op hem en verwondde hem, beweert hij.

Kevin stond buiten te roken en kwam schreeu­wend naar binnen gerend. ‘Ze willen me neersteken’, gilde hij

John Schildkamp, Sportschoolhouder
Omdat er nog rechtszaken lopen, wil de politie hier niks over zeggen. Wel staat in de uitspraken van de rechtszaken die tot nu toe zijn geweest, dat de politie een gasdrukpistool, drie messen en kogeltjes op straat vond. Van de drie aangehouden jongeren werd een 17-jarige jongen veroordeeld tot het betalen van 500 euro aan Kevin en 500 euro aan diens vader. Volgens de uitspraak bevestigen getuigen dat de jongeren messen droegen. De rechter zegt erin dat de hoofdverdachte een bericht aan Kevin had gestuurd met de tekst: ‘Geloof me op me ma dat dit leuker gaat worden dan met D.’ D is een jongen die eerder is neergestoken.

‘Jongens namen de benen’
De jongeren bleven jagen op Kevin. Zo werd hij in december gezien bij de sportschool in Hoogvliet. Drie jongeren probeerden hem daarna te grazen te nemen. Dat mislukte ternauwernood. John Schildkamp van de gelijknamige sportschool schrok van wat hij zag. ,,Kevin stond buiten te roken en kwam schreeuwend naar binnen gerend. ‘Ze willen me neersteken’, gilde hij. Een van de jongens kwam achter hem aan. We zijn gelijk met een paar man naar buiten gegaan, waarop de jongens de benen namen.”

Angela begint te huilen als ze vertelt over die keer dat haar zoon naar zijn opa in Hoogvliet ging en opnieuw oog in oog kwam te staan met zijn tegenstanders. ,,Hij rende zo hard hij kon en belde op: ‘Mama, ik kom afscheid van je nemen, ze gaan me dood maken’. Dan breekt je hart. Godzijdank wist hij onder bosschages te duiken en liepen zijn belagers hem voorbij. Toen was ik echt bang dat ik hem kwijt zou zijn.” De moeder gaf haar zoon daarop toestemming een zakmes te dragen om zich te verdedigen.

Gezin ondergebracht in hotels
Na de arrestaties in februari kreeg een aantal belagers een gebiedsverbod opgelegd. Ook ontvingen enkelen van hen, die een wapen op zak hadden, een last onder dwangsom. Dat houdt in dat als ze weer met een wapen worden betrapt, ze een hoge boete moeten betalen. De politie zegt dat enkele jongeren die bij de rellen waren betrokken, zijn veroordeeld tot een taakstraf. Een zegsman meldt dat de politie ‘heel goed op de hoogte is van de jeugdproblematiek in Spijkenisse’.

Het gezin werd in februari eerst in het Atlas Hotel in Spijkenisse ondergebracht, maar verkaste daarna naar campings in Rockanje en Hellevoetsluis. Twee keer gebeurde dat omdat de groep Kevin in het oog had gekregen. Na overleg met de gemeente en de politie werd voor het gezin een hotel elders in het land gevonden.

,,Het is wrang dat lang niet iedereen is gepakt”, zegt Angela. Haar zoon is boos ‘dat die jongens die zijn gestraft, weer hun gewone leven hebben kunnen oppakken en wij al een half jaar geen huis meer hebben’.

Het frustreert Angela en haar man dat burgemeester Van Oosten niet verder wil helpen met het vinden van een nieuwe woning. Op 30 september moeten ze het hotel uit. Daarom hebben ze een ‘te kleine woning’ geaccepteerd om niet dakloos te worden. ,,Wij hebben ons netjes aan de regels gehouden, we deden aangifte en het resultaat is dat we alles kwijt zijn.”

‘Onvoorstelbaar moeilijke periode’
De woordvoerster van Van Oosten zegt dat de gemeente opvang regelde vanwege de bijzondere situatie en omdat er kinderen in het spel waren: Kevin en zijn 17-jarige broer. Nu er een woning is, vindt Van Oosten dat zijn taak erop zit. Als het gezin dat niet accepteert, moet het zelf woonruimte vinden, stelt hij.

Angela zegt het huis te aanvaarden, maar hoopt een betere woning te vinden. ,,Nu we geen adres hebben, kan mijn man zijn werk in de haven niet meer doen. Ik zit ook thuis door alle gedoe. Kevin heeft door alles PTSS, zegt onze dokter. Geweldig is wel dat onze andere zoon z’n vmbo-diploma heeft gehaald, ondanks deze ook voor hem onvoorstelbaar moeilijke periode.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

Medewerker omgekomen bij steekincident in jeugdzorginstelling, verdachten (16 en 19) aangehouden

Een medewerker van jeugdzorginstelling Yorneo in Emmen is zaterdagavond om het leven gekomen bij een steekincident. Het gaat om een vrouw van 26 uit Groningen. Twee personen, jongens van 19 en 16, zijn aangehouden. De toedracht is nog onbekend.

Het incident had omstreeks 20.20 uur plaats in de Stationsstraat in Emmen. De politie trof de medewerker zwaargewond aan, maar hulp mocht niet meer baten. De vrouw overleed ter plekke. Er waren meerdere hulpdiensten ter plaatse. De politie zette een helikopter in. Een van de verdachten, een man van 19 uit Emmen, werd kort na het steekincident aangehouden. De 16-jarige verdachte werd enkele uren later opgepakt in de gemeente Meppel. De politie onderzoekt hun betrokkenheid bij dit incident.

Een tienermeisje dat in het pand aanwezig was, sloeg volgens het Dagblad van het Noorden alarm. Ze rende in paniek naar buiten, in een onesie. Ze ging eerst naar de buren maar kreeg daar geen gehoor. Daarna rende ze volgens de regionale krant naar een naburig café en schreeuwde ze dat er iets heel ergs was gebeurd. De politie was snel ter plaatse en heeft zich over het meisje ontfermd.

Burgemeester van Emmen Eric van Oosterhout liet later op Twitter weten dat zij een begeleidster was bij Yorneo. De politie doet nog onderzoek naar de toedracht van de steekpartij en vraagt getuigen zich te melden. Yorneo zelf was zondagochtend niet bereikbaar voor commentaar.

Hulpverlening
Die instelling biedt verschillende soorten hulpverlening aan gezinnen met problemen, meldt het op de eigen website. Dat gebeurt vanuit verschillende locaties in Drenthe. De vestiging aan de Stationsstraat in Emmen wordt omschreven als ‘gezinshulpverlening met verblijf’.

Op die locaties wonen jongeren tussen de 12 en 18 jaar oud, schrijft Yorneo op zijn website. Zij worden tijdelijk uit huis geplaatst. ‘Met een verblijf en behandeling op een GmV-locatie willen we de impasse binnen het gezin doorbreken en de ontwikkeling van de jongere weer op gang krijgen. De jongeren (..) verblijven er zo kort als mogelijk en maximaal negen maanden.’

In Emmen is de ontreddering ondertussen groot. ‘Dat dit gebeurd is, juist op een plek waar jongeren worden opgevangen die elders niet meer welkom zijn... ik heb er geen woorden voor’, schrijft iemand op Facebook.
Zoek, zoek habibi en help politie Drente.
Wij zijn nog steeds op zoek naar een verdachte. Het gaat om een jongeman(adolescent) met het volgende signalement
⁃+/- 1.75 meter lang
⁃Licht getinte huidskleur
⁃Kort zwart krullend haar
⁃Gezichtsbeharing onder de kin en een dunne vlassige snor
⁃Donkere ogen
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

Wie zijn toch die jonge pubers die van drillrap muziek houden ? :thinking:
Pubers met granaten en tonnen winst door cybercrime: ‘Almere visvijver criminelen’

Met een zelfgemaakt explosief met de kracht van een handgranaat is een 14-jarige jongen onderweg naar een woning aan de Binnenhof in de wijk Almere-Haven. De tiener is van plan om een aanslag te plegen op het huis waar een 13-jarige jongen woont. Reden: de twee maakten elkaar het leven zuur via de drillrap muziek.

De politie wist vorige week net op tijd de aanslag te verijdelen, met behulp van oplettende buurtgenoten. Volgens Ben Nassir Bouayad, commissaris van politie in Flevoland, is het exemplarisch voor de problemen waar de stad Almere mee te kampen heeft. „Wij zien ontwikkelingen die zorgwekkend zijn. Jongeren klimmen snel op in het criminele milieu en dat gaat gepaard met geweld. Het is niet anders dan in andere grote steden als Rotterdam, Den Haag en Amsterdam. Maar we hebben hier het geld, de middelen en capaciteit van vroeger, terwijl het een andere tijd is dan 23 jaar geleden. We lopen niet meer in de pas met de snelle groei die de stad maakt”, zegt het politiehoofd, die nu een jaar aan het roer staat in de provincie Flevoland.

Er zijn grote zorgen over de georganiseerde criminaliteit die Almere als visvijver voor nieuwe aanwas ziet. In december had de stad te maken met een golf van aanslagen op woningen. Volgens Bouayad is een groot deel te linken aan de georganiseerde misdaad en de handel in drugs.

Havens
„Veel van de adressen waar aanslagen zijn gepleegd waren van subjecten die in de drugscriminaliteit actief zijn of als drugsuithaler in de havens van Rotterdam en Antwerpen.”

De aanslagen slokten alle recherchecapaciteit van de politie Almere op. „Daardoor bleven straatroven, drugszaken en overvallen op de plank liggen. Gelukkig kregen we hulp van andere politiedistricten.”

"Motorclubs bij bepaalde horeca en in wijken"
Een ander fenomeen zijn de zogeheten Outlaw Motorcycle Gangs (OMG’s) als Satudarah en Black en Silver die in horecagelegenheden opduiken in de stad. „Criminele motorbendes zijn de afgelopen jaren onzichtbaar geworden door het strenge optreden van de overheid. Ze zijn ondergronds gegaan en wij zien nu dat dit soort motorclubs zich prominent manifesteren bij bepaalde horecagelegenheden en in woonwijken. Dat gaat gepaard met intimidatie, ze staan als portier aan de deur of krijgen een bepaalde voorkeursbehandeling. Zo zie je dat sommige portiers wegkijken of geen melding doen bij de politie als er een vechtpartij gaande is. De vraag is of het allemaal vrijwillig gebeurt en wie het er nu voor het zeggen heeft. Dat is zorgwekkend.”

Opvallend is dat de motorbendes zich ook storten op cybercriminaliteit. „We zien dat ze jongeren ronselen in de wijken voor bijvoorbeeld vriend-in-nood-fraude en bankhelpdeskfraude. Of ze zoeken loopjongeren om bij slachtoffers aan de deur de pinpas op te halen. Daarnaast zien we als fenomeen dat andere jongeren de machtsstructuren van de OMG’s kopiëren”, stelt Bouayad die de motorclubs hard wil aanpakken.

De snelle verdiensten in de online criminaliteit zijn ook ontdekt door de georganiseerde misdaad, stelt de politieman. „De drugswereld heeft gevaren die online criminaliteit niet heeft. Er is weinig risico, er is geen enorme concurrentiestrijd en het gaat niet gepaard met geweld. Daarnaast is de pakkans klein.”

In beeld
Ook ziet de politie dat jongeren zelf deze weg bewandelen. „We hebben nu zo’n 25 tot 30 jongeren in beeld voor online criminaliteit die wij eerder in het vizier hadden voor straatroven. Ze beseffen dat er zonder veel risico in online criminaliteit enorm veel te verdienen is. In de zaken die wij nu draaien, zien we dat ze vier tot vijf ton winst maken.”

De politie wil fors gaan inzetten op internetcriminaliteit. „Zo hebben we in de eenheid Midden-Nederland een digitaal district en digitale wijkagenten en -rechercheurs. We willen in het algemeen investeren in de weerbaarheid van jongeren en de verkeerde rolmodellen keihard aanpakken. Daar horen lange straffen bij en het afpakken van geld en goederen. Het beeld nu is dat misdaad loont, maar wij moeten die jongeren daar nu de gevolgen van laten zien. Wij willen ze met bijvoorbeeld zorgpartners en gemeenten perspectief bieden om een normaal leven te leiden zonder criminaliteit.”

Op dit moment zijn de gemeente Almere, hulpverleningsinstanties en politie daarvoor bezig met een actieplan. „Er moet geïnvesteerd worden in de aanpak van jeugdcriminaliteit in Almere. Er moet meer geld naar de aanpak van ondermijning en onlinecriminaliteit. De beste manier om dat te tackelen is naast een harde aanpak ook jongeren weerbaar te maken. Grootstedelijke vraagstukken vragen immers om een grootstedelijk budget en om meer capaciteit bij politie, jeugdwerkers, handhavers en gemeente. Het is urgent en hard nodig, anders zijn wij hier de nieuwe drugsbazen aan het kweken.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

Intussen is de verjonging van de dadergroep zorgwekkend. Al tien jaar geleden waren hier zorgen over, maar de verjonging is verder doorgezet. Bij jonge overvallers en straatrovers tot 15 jaar is zelfs in de laatste jaren een absolute stijging te zien van het aantal opgepakte verdachten. Niemand heeft een allesomvattende verklaring voor de verjonging.
Steeds meer piepjonge straatrovers: politie maakt zich zorgen

Er zijn grote zorgen bij de politie over kinderen die op gewelddadige wijze leeftijdgenoten beroven. Steeds meer 12- en 13-jarigen worden verdacht van straatroof. De buit stelt doorgaans niks voor, in tegenstelling tot de impact.

In 2022 werden volgens Slachtofferhulp Nederland zeker 770 minderjarigen beroofd. Het werkelijke aantal ligt vermoedelijk veel hoger, omdat vooral jongeren vaak afzien van aangifte. „Ik denk dat sociale media en het toenemende materialisme een rol spelen. Ook zien de daders niet in wat de consequenties van hun daden zijn”, zegt de Haagse recherchechef Ronald van der Sman. De recherchechef roept slachtoffers op om aangifte te doen. Dat helpt volgens hem nieuwe roofpartijen te voorkomen.

11-jarige verdachte
Ze stonden met de ogen te knipperen bij de Haagse recherche. Een 11-jarig jochie kwam dinsdagochtend in beeld als verdachte van een gewelddadige straatroof. Hij bleek al eerder berovingen te hebben gepleegd. „Het zijn jongens van 11, 12 en 13 jaar. Twee jaar geleden knikkerden ze nog, nu plegen ze gewelddadige straatroven.”

Teamchef van de Haagse districtsrecherche Ronald van der Sman maakt zich grote zorgen over straatroven die door jonge tieners worden gepleegd. Ook bij overvallen op bedrijven en woningen, steekincidenten en levensdelicten is verjonging en verharding te zien. Gemiddeld worden de laatste jaren landelijk zo’n zeven tot tien straatroven per dag gepleegd.

In 2022 werd 2481 keer aangifte gedaan van straatroof. Uit cijfers van Slachtofferhulp Nederland blijkt dat er in dat jaar 3776 slachtoffers waren. Hiervan waren 770 minderjarig. Slachtofferhulp ziet een verjonging bij de slachtoffers en een lage aangiftebereidheid. Zo melden zeven op de tien jongeren zich niet bij de politie of een hulpinstantie na een ’ingrijpende gebeurtenis’ waaronder ook misdrijven vallen. Angst voor wraak en schaamte spelen daarbij een rol.

Impact immens
„Het zijn meestal twee tot drie jongens die een andere jongen beroven. Dit gebeurt vaak op een gewelddadige manier. Ze eisen de telefoon, AirPods of merkkleding. Ook pakken ze dure sneakers af”, zegt Van der Sman. De impact hiervan is volgens de recherchechef immens. „Veel slachtoffers zijn bang om weer naar buiten te gaan en wederom slachtoffer te worden. Wanneer een roof plaatsvindt op school, komt het ook voor dat het slachtoffer daar niet meer naartoe durft. En voor ouders is het een nachtmerrie als een beroofd kind huilend thuiskomt.”

Waarom zoveel jonge tieners betrokken zijn bij gewelddadige berovingen, weet Van der Sman niet precies te benoemen. „Ik denk dat sociale media en het toenemende materialisme een rol spelen. Ook zien de daders niet in wat de consequenties zijn. Dat maakt het laagdrempeliger om de stap te maken naar de criminaliteit.”

Ouders
De 11-jarige straatroofverdachte zou uit een gezin komen waarin meerdere problemen spelen. Iets dat volgens Van der Sman regelmatig terugkeert bij jonge delinquenten. Hij wijst op de rol van de ouders. „Als je als 11-jarige iedere avond om twaalf uur pas thuiskomt en de ouders staan dit toe, is dat natuurlijk geen garantie dat er op de straat niks gebeurt. Want wat moet je op zo’n jonge leeftijd nog buiten rond die tijd?”

In Den Haag-Zuid maakt het team van Van der Sman veel geweld mee. In januari werd er een jongen van slechts 13 jaar opgepakt voor een bijna dodelijke steekpartij. Het geweld heeft volgens de politieman mogelijk te maken met het lage inkomen in deze wijken. „De jonge jongens zien mooie, dure spullen bij leeftijdsgenoten die zij zelf niet hebben. Ze willen die dan toch op een bepaalde manier verkrijgen. Dit gaat helaas bijna nooit zonder geweld. Dat jongens van 12 een mes bij zich hebben is helaas bijna vanzelfsprekend geworden.”

Van der Sman benadrukt het belang van aangifte doen na een straatroof. „Doordat wij grip krijgen op de daders, kunnen wij eventuele volgende roven voorkomen.”

Kinderen jonger dan 12 jaar kunnen overigens niet strafrechtelijk worden vervolgd. De politie kan wel gewoon ’optreden’, zoals aanhouden en verhoren. Bij ’12-minners’ die een misdrijf plegen wordt altijd een zorgmelding gedaan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

Thee drinken blijkt ook goed te werken.
Kabinet hint op alternatieve straffen voor jonge criminelen

Jonge criminelen worden mogelijk vaker met een enkelband of verplicht werken gestraft, in plaats van met een kort verblijf in de gevangenis. Het kabinet onderzoekt volgens minister Weerwind (Rechtsbescherming) de mogelijkheid om dat te doen.

De minister hint op alternatieve straffen en wil dat onderzocht hebben. „Je moet dus ook kijken naar taakstraffen. En of elektronische detentie passend is. Dat moet je scherp hebben, zodat de rechter daar een goed oordeel over kan vellen.”

Jeugdigen minder vaak een celstraf opleggen ligt gevoelig, zeker nu de politie nadrukkelijk de noodklok luidt over een toename van sommige vormen van jeugdcriminaliteit. Weerwind erkent dat excessen met regelmaat voorkomen. „We hebben een daling gezien van de jeugdcriminaliteit, maar daar waar die zich voordoet is die enorm heftig. Met ernstig geweld.”

Het gaat in ieder gevallen niet om jeugdige criminelen die voor zware delicten moeten worden gestraft. „We praten over korte straffen. Niet over zware delicten, dat kan absoluut niet.” Concreter dan dat wil Weerwind het niet maken.

Volgens Weerwind moet de discussie worden gevoerd over jonge criminelen.„We moeten ons afvragen hoe we omgaan met jeugdige delinquenten”, zegt de D66-bewindsman. „Hoe zet je ze neer in de samenleving?” Volgens de minister is het lang niet altijd verstandig om direct te grijpen naar een celstraf. „Heel veel onderzoeken geven aan dat er sprake is van detentieschade, dus dat is bekend.”

Dat wil de bewindsman voorkomen door alternieve straffen zoals een taakstraf of enkelband op te leggen. „We weten allemaal hoe belangrijk het is om detentieschade te voorkomen, zodat iemand niet in recidive terugvalt en de samenleving veilig blijft. Dat is mijn uitgangspunt.” Op de uitkomst van het onderzoek wil de minister niet vooruitlopen. Voor de zomer wil de minister zijn bevindingen delen met de Kamer.

Volgens de minister ’moet door een straf duidelijk zijn dat door de samenleving niet wordt geaccepteerd wat een jeugdige crimineel gedaan heeft’. „Maar je moet wel door met je leven. Dus vandaar dat er nu ook wordt gekeken welke alternatieve straffen er ook bij horen. Maar dat gaat om lichte vergrijpen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

Jeugd. Jongeren. Kwetsbare tieners.
Amsterdamse jeugd: verantwoordelijk voor groot deel misdaad

De driehoek – burgemeester, hoofdofficier en politiechef – van Amsterdam zet vol in op de jeugd. Een groot deel van de criminaliteit en overlast in de hoofdstad komt voort uit deze groep, zo blijkt uit de verzamelde misdaadcijfers over 2022.

„Veel zorgen over de veiligheidsproblematiek in de stad betreffen jongeren”, meldt burgemeester Femke Halsema namens de driehoek aan de gemeenteraad. „Minderjarigen zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de overlast en ongeregeldheden in de openbare ruimte. Een aanzienlijk deel van de straatroven en overvallen wordt gepleegd door jeugdigen. Ook zijn jongeren en jongvolwassenen op veel verschillende manieren betrokken bij drugscriminaliteit, waarbij opvalt dat jongeren steeds sneller doorgroeien en dader- en slachtofferschap vaak samengaan.”

De driehoek signaleert dat misdaad status geeft. Zo krijgt de drugscriminaliteit aantrekkingskracht op kwetsbare tieners, doordat deze verheerlijkt wordt door bijvoorbeeld een rapformatie als Zone6 met kopman JoeyAK en diens rechterhand Bigidagoe. De leden van deze groep, die zich concentreren in Zuidoost, verheerlijken de drugswereld en de snelle winsten die daar te behalen zijn. Hun muziek is razend populair onder veel jonge Amsterdammers. Een groot deel van de rapgroep zit momenteel vast op verdenking van bedreiging en mishandeling.

Celstraf
JoeyAK kreeg eind 2020 van de Amsterdamse rechtbank een celstraf van drie jaar en vier maanden opgelegd, omdat hij een jaar eerder een vrouw en twee jonge kinderen uit hun huis in Amsterdam-Noord had laten ontvoeren.

Dat jongeren worden aangetrokken tot misdaad, blijkt ook in de strafketen. Het Amsterdamse Openbaar Ministerie heeft een grote aantal jonge verdachten – veelal begin twintig – in 2022 voor de rechter gebracht op verdenking van betrokkenheid bij levensdelicten. Concrete voorbeelden zijn de moorden op Serdar Ay en Ayla Mintjes, maar ook in de strafzaak voor de moord op Peter R. de Vries is één van de verdachten slechts 21 jaar oud. Het OM eiste in deze zaken forse celstraffen, in veel gevallen ging de rechtbank daarin mee.

Trend
Zo ver gaan de meeste jongeren niet, maar er is een trend zichtbaar, die al vroeg begint, en die de kop moet worden ingedrukt wat de driehoek betreft. De Amsterdamse jeugd onderling perst elkaar af en berooft elkaar in toenemende mate.

In meerdere stadsdelen doet de afpersing zich voor. In veel gevallen is er sprake van dat daders en slachtoffers elkaar kennen, bijvoorbeeld van school. Jongeren pakken merkkleding, telefoons of schoenen af van leeftijdsgenoten en chanteren hun slachtoffers door te dreigen met vergeldingsacties of het aan de schandpaal nagelen op social media van degenen die aangifte doen.

De driehoek is op dit gebied extra alert, omdat beroven, bedreigen en afpersen zich in sommige gevallen al op erg jonge leeftijd voordoet, op basisscholen onder kinderen vanaf 10 jaar.

Aanpak
De driehoek benadrukt het belang van een gezamenlijke aanpak op jeugdoverlast en de rol van jongeren in criminaliteit – ook online en stelt dat het alternatieven wil bieden voor de Amsterdamse jeugd om in een veilige en kansrijke omgeving op te groeien. Programma’s als Masterplan Zuidoost en het Nationaal Programma Samen Nieuw-West moeten daartoe bijdragen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

Jeugd. Jongeren. Kwetsbare tieners , en nu dus ook minderjarigen.

De nieuwe jeugd van Nederland, en tevens ook de toekomst van Nederland.
Minderjarigen aangehouden na reeks geweldplegingen in Gouda

De politie heeft dinsdag en woensdag vijf minderjarigen en een 18-jarige opgepakt die worden verdacht van een aantal ernstige mishandelingen en straatroven de afgelopen tijd in Gouda. Ze zouden deel uitmaken van een groep. De aangehouden minderjarigen zijn tussen de 14 en 16 jaar, meldt de politie woensdag.

De mishandelingen en straatroven vonden plaats in de periode van november tot en met februari in het centrum van Gouda en in de wijk Korte Akkeren. Hierbij waren volgens de politie meerdere jonge verdachten betrokken. Enkele slachtoffers raakten gewond.

De politie sluit meer aanhoudingen niet uit.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door King George »

Gouda, daar hebben ze toch een Marokkanenprobleem?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Gewelddadige jeugd in heropvoedingskamp omscholen

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Hallo Tokyo schreef:
wo mar 08, 2023 7:18 pm
Heel West Europa heeft een probleem met dat ongedierte!
Dat komt door open grenzen. En ja, er zijn grenzen. Aan de vrijheid van meningsuiting. De gedachtepolitie is al onderweg. Op YouTube, op Facebook, en menig autoritair geleid forum. Kritiek op de historische Arabische viezerik, sadist en oorlogsmisdadiger Mohammed? Je wordt van elke moslimsite verwijderd. Hoezo integratie en begrip voor elkaars wijsheden?

Afbeelding
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Hallo Tokyo
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 06, 2012 10:49 am
Locatie: achter de duinen...

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Hallo Tokyo »

Ik bezoek geen moslimsites dus daar heb ik geen last van, wel vind ik Twitter een stuk verbetert sinds Elon Musk daar de touwtjes in handen heeft en dat links georiënteerde moderatie ongedierte eruit heeft geflikkert.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

Moeizame weg naar het rechte pad. „We weten dat het brein niet is uitontwikkeld tot ongeveer het 23e jaar, dat jongeren oorzaak en gevolg moeilijk kunnen inschatten.”

Goed om te weten dat jongeren eigenlijk niet mogen stemmen voordat ze de leeftijd van 23 jaar bereikt hebben, en typisch dat er in allochtone gezinnen zoveel jongeren verstandelijk laag scoren en zo agressief zijn. Hoe zou dat toch komen.

Het is goed plan om veel muntthee in te slaan om deze jongens te redden.
Reclasseerders onmisbare stuurlui voor jeugdige criminelen: ’Alleen straf werkt niet’

De jeugdcriminaliteit daalt. Maar het aantal heel jonge kinderen van 12, 13 jaar oud dat ogenschijnlijk vanuit het niets een heftig geweldfeit pleegt, neemt toe. De verklaringen daarvoor zijn divers, zeggen jeugdreclasseerders. Zij hebben de taak om de minderjarigen weer op het rechte pad te krijgen. „Dat we willen helpen betekent niet dat we zeggen: ’Goed gedaan, jongen’. We keuren het gedrag af. Nooit de jongere zelf.”

Ze vouwt haar handen om de beker met koffie, berusting in haar ogen. De rechter heeft zojuist besloten dat haar zoon dertig dagen langer vast blijft zitten.

De politie kwam Armando onaangekondigd ophalen, vertelt Maria. Hij had een taakstraf gekregen vanwege een diefstal met geweld, maar wegens het niet uitvoeren van deze taakstraf moest hij als vervanging in detentie.

Ophef in de buurt, Armando in paniek. In zijn pyjama vluchtte hij de tuin in waar de agenten hem later vonden in het schuurtje, rillend tussen de tuinmeubels en de parasol.

"Thuis was hij het liefste kind ter wereld"
Het is niet de eerste keer dat Maria in de rechtbank zit en haar net 18-jarige zoon Armando in de verdachtenbank. Op zijn 14e ging het voor het eerst mis.

„Hij stak iemand met een mes na een ruzie op sociale media. Die zouden ze moeten verbieden voor jeugd”, zegt Maria.

„Ik was in shock, kon het niet geloven. Thuis was hij het liefste kind ter wereld. Hij zei: ’Die jongen maakte me helemaal gek in m’n hoofd. Maar ik wou hem niet dood hebben’.”

Dat Armando toch weer in de fout ging, is te wijten aan een combinatie van verkeerde vrienden, en zijn verstandelijke beperking waardoor hij beïnvloedbaar is.

In de ban van oudere man
Twee factoren die ook een rol speelden bij Diana. Zij raakte op 14-jarige leeftijd in de ban van een veel oudere man, die een appeltje te schillen had met zijn ex-vriendin.

Hij dwong Diana onder druk en met een pistool tegen haar hoofd om de ex in elkaar te slaan. Zou ze weigeren, dan wist hij Diana’s ouders te vinden. Ze deed het. Drie dagen later stond de politie voor de deur.

Diana kreeg onder meer een leerstraf bij So-Cool, dat zich richt op het vergroten van sociale vaardigheden en zelfvertrouwen bij jongeren met een verstandelijke beperking. Het doel: voorkomen dat ze in herhaling vallen.

Ze is nog steeds geen makkelijke prater. Staat naast de stoel van haar moeder en plukt met een verlegen glimlachje aan haar haar. Ze is een stuk sterker geworden, zegt haar moeder. En ze begrijpt dat ze over stressvolle situaties moet praten. „Ze is gewoon een mooie meid met een gebruiksaanwijzing.”

Achter het behang
Wat haar het meest heeft geholpen? Diana: „De jeugdreclasseerder. Omdat ze me heeft geholpen om het uit me te halen.” Ze komt nooit meer in zo’n situatie, dat weet ze zeker. Moeder: „Anders plak ik haar persoonlijk achter het behang.”

De tijd dat jeugdreclasseerders een jongere binnenkregen voor diefstal van een pakje sigaretten, is voorbij. „Dat soort lichte vergrijpen zien we niet meer”, zegt jeugdreclasseerder Judith Tonkes.

Was er vroeger sprake van een langzame opbouw in de ernst van de delicten die kinderen pleegden, tegenwoordig zien zij en haar collega’s vaker ’first offenders’ die een heftig geweldfeit pleegden dat uit het niets leek te komen.

Leek, want terugkijkend blijken er wel degelijk signalen geweest te zijn, maar werd nooit de samenhang gezien. Ook ontstaan ruzies vaak op sociale media, broeien ze weken of maanden om opeens te escaleren.

Taakstraffen
De jongeren die binnenkomen bij de jeugdreclassering zijn gemiddeld 17, 18 jaar oud. Vaak zijn ze dan al ’verhard’, zeggen de jeugdreclasseerders.

„Er zijn dan wel losse interventies geweest, zoals boetes en taakstraffen, maar wij zouden veel eerder betrokken willen worden in deze zaken. Op jongere leeftijd zijn kinderen beter en sneller van het dreigende criminele pad af te krijgen.”

Steekincidenten
„Als je kijkt naar steekincidenten met wapens, dan zijn ze veel jonger: 12, 13 of 14 jaar”, zegt Maarten Pruis, gebiedsmanager van de jeugdreclassering.

„Het messenprobleem is divers. Natuurlijk zijn er die bewust een mes op zak hebben om een overval te plegen, of iemand af te persen. Maar je hebt ook veel jongeren die een mes dragen uit angst, omdat ze zich onveilig voelen.”

Verstandelijke beperking
Uit onderzoek blijkt dat 30 tot 40 procent van de jeugdcriminaliteit wordt gepleegd door jongeren met een licht verstandelijke beperking die te maken krijgen met het strafrecht, en daarna met de jeugdreclassering.

„Het is een extreem kwetsbare groep”, zegt Patricia Bakker, gedragswetenschapper bij de jeugdreclassering. „Het zijn jongeren die niet alleen verstandelijk laag scoren, maar ook problemen hebben op allerlei andere gebieden: klokkijken, zichzelf verzorgen, vrienden maken, brieven lezen, risico’s inschatten en de gevolgen van hun gedrag overzien. Een verstandelijke beperking heeft effect op je hele leven.”

„Vaak wordt te laat opgemerkt dat bepaald gedrag mede voortkomt uit een verstandelijke beperking”, zegt Pruis. „We willen dat de signalen die kunnen duiden op het afglijden van een jongere eerder worden opgemerkt. Dat hij dingen doet die niet door de beugel kunnen. Of uitvalt op school.”

Enorme overgang
Bakker: „Op de basisschool komen deze kinderen nog wel mee. Veilig, bij juf Marietje die precies weet hoe ze met ze moet omgaan. Op de middelbare school moeten ze zelf hun weg zien te vinden door zo’n groot gebouw, elk uur een andere docent. Dat is voor jongeren met een verstandelijke beperking een enorme overgang. Als er dan niet tijdig wordt ingegrepen, kunnen problemen zich opstapelen.”

Pruis: „Alleen schooluitval, alleen bij verkeerde jongens hangen, alleen iets jatten, zegt niet zoveel. Vaak is het de combinatie. Wat je wilt is zo vroeg mogelijk deskundig wikken en wegen en ingrijpen waar nodig. Ja, dat is lastig bij deze groep omdat die zo gevarieerd is. Er bestaat geen oplossing die op ieder kind past, het is maatwerk.”

Tonkes: „Er spelen zoveel factoren mee. Verstandelijke beperking, armoede, gebrek aan toezicht van ouders, sociale media, gedoe op straat. En leeftijd.”

Pruis: „We weten dat het brein niet is uitontwikkeld tot ongeveer het 23e jaar, dat jongeren oorzaak en gevolg moeilijk kunnen inschatten.”

"Het is maar een klein aantal dat fout gedrag vertoont"
Bakker: „Heel veel 14- en 15-jarigen denken dat de wereld om hen draait. Onze jongeren lopen daar vaak nog jaren op achter. Die kúnnen nog niet naar het slachtoffer kijken en hebben daar begeleiding bij nodig.”

Bakker: „Met het merendeel van de jongeren in Nederland gaat het goed. Het is maar een klein aantal dat fout gedrag vertoont. Toen ze vroeger bij ons binnenkwamen waren ze meestal iets ouder en was het delict minder zwaar. Nu zien wij dat de ernst van de delicten van een jongere die bij ons wordt aangemeld oploopt. En dat er helaas vaker jonge kinderen van 12 of 13 jaar worden aangemeld met een heftig feit.”

Pruis: „Ik ben ervan overtuigd dat dat te maken heeft met sociale media. Ze vinden elkaar makkelijker, het hele leven gaat sneller. Zonder kattenkwaad te willen criminaliseren, denk ik dat er wel eerder signalen waren, maar dat die niet tijdig bij elkaar komen of op voorspellende waarde zijn ingeschat. Er zijn onvoldoende bruggetjes tussen alle instanties die zich bezighouden met deze jongeren. We grijpen na elkaar in, terwijl we meer zouden moeten samenwerken.”

Verharding van discussie
Pruis: „Die hele jonge groep met ernstige delicten is klein, maar groeit wel. Daar krijgen we nog onvoldoende grip op. De cijfers liegen niet. Dat slachtoffers en betrokkenen dan reageren met een roep om strengere straffen, snap ik. Maar juist doordat we een pedagogisch klimaat hebben, gaat het heel goed met veel jongeren.”

Scherpe reacties in de media leiden tot een verharding van de discussie en hebben impact op de mate waarin jongeren het weer goed kunnen maken in onze samenleving, vinden de jeugdreclasseerders.

Bakker: „Als de huisarts eerst kijkt wat er aan de hand is, en jou een ander medicijn voorschrijft dan Pietje omdat jullie nu eenmaal niet hetzelfde zijn, vindt iedereen dat normaal. Bij ons vinden mensen dat niet normaal. Dat we willen helpen betekent niet dat wij zeggen: ’Goed gedaan, jongen.’ We keuren het gedrag ook af. Maar niet de jongere. Wij zeggen niet alleen ’Niet meer doen’, maar ook ’Hoe kunnen we je helpen om het niet meer te doen?’”

’Moreel uitgeput’
Pruis: „Het staat vast dat alleen afstraffen niet werkt. Het hoort erbij, maar het heeft geen afschrikwekkend effect, want hetzelfde jonge brein is nog steeds niet in staat om oorzaak en gevolg te zien.”

Het vaak harde oordeel van de samenleving over jongeren die over de schreef gaan, weegt soms wel zwaar op de jeugdreclasseerders. Bakker: „Ik ben trots op mijn werk, ik vind dat we staan voor de goede zaak. Maar we worden moreel uitgeput. Ik durf niet tegen iedereen te zeggen wat voor werk ik doe. Omdat men al een oordeel heeft en alleen de daad ziet. Niet wil kijken naar de mens erachter.”

Bakker: „Gedragsverandering kost tijd en moeite. Iemand die meerdere keren in de fout gaat afwijzen, dat is niet de maatschappij die we willen zijn.”

Pruis: „Het werkt ook niet. Als je iemand steeds afschrijft en stigmatiseert, werkt dat alleen maar recidive verhogend. Onze pedagogische aanpak is niet naïef of soft, maar is bewezen effectief. Niet voor iedereen, wel voor velen.”

Verliezers
Bakker: „Zo’n situatie waarin een jong kind een dader is, kent alleen verliezers. Er moet aandacht en ruimte zijn voor slachtoffers. Maar ook voor het voorkomen van herhaling en voor de mogelijkheid voor jongeren om het weer goed te maken met het slachtoffer, de maatschappij, zichzelf en zijn familie. Zeg nou zelf: iedere ouder wil toch dat het goed gaat met zijn kind?”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

Schrale oogst experiment ’messenjeugd’ Rotterdam: 21 keer dwangsom

Politie, justitie en burgemeesters worstelen met jongeren die steeds vaker een wapen dragen en het ernstige geweld dat ze gebruiken. Rotterdam voerde drie jaar geleden een boetesysteem in voor ouders van wie een kind wordt gepakt met een mes. Inmiddels kregen 21 ouders een dwangsom opgelegd. Slechts één keer is betaald.

Dat laat de gemeente weten aan De Telegraaf na vragen hierover. Burgemeester Aboutaleb voerde het systeem met de dwangsom in februari 2020 in, om het zwaar toenemende wapenbezit en steekgeweld onder jongeren te beteugelen. Aboutaleb redeneerde destijds dat ouders ’laconiek’ reageren als hun kind met een mes thuiskomt. Hij wilde de ouders daarom ’treffen’, zei hij.

Waarschuwing
Het systeem werkt met een waarschuwing: ouders krijgen die nadat hun minderjarige kind voor het eerst gepakt wordt met een mes, waarbij de ’last onder dwangsom’ van 2500 euro wordt opgelegd. Gaan ze nog een keer de fout in, dan wordt de dwangsom verbeurd verklaard.

In de afgelopen drie jaar is de dwangsom tot dusver 21 keer aan ouders opgelegd. In slechts twee gevallen werd de jongere opnieuw betrapt met een mes en moest het geldbedrag daadwerkelijk betaald worden. Eén ’boete’ is inmiddels betaald, althans gedeeltelijk.

De gemeente wil nog geen conclusies delen over de resultaten. „De evaluatie van deze maatregel is nog niet afgerond. Afspraak is dat we onze gemeenteraad eerst informeren over de uitkomsten van de evaluatie alvorens we media hierover bijpraten”, laat een woordvoerder van de gemeente weten.

Verbod
Naast het experiment in Rotterdam pleiten burgemeesters elders voor messenverboden. Sinds begin maart is het in Groningen verboden om een mes te dragen in de openbare ruimte. Het gaat daarbij ook om messen die nu niet bij wet verboden zijn, maar die wel als steekwapen gebruikt kunnen worden.

De jeugd bewapent zich de laatste jaren in snel tempo. Het wapenbezit onder minderjarigen is in vier jaar tijd verviervoudigd. Vorig jaar pakte de politie 1268 minderjarigen op voor het bezit van messen, vuurwapens en andere wapens, tegen 315 in 2019.

Den Haag spant de kroon. Maandag nog werden twee piepjonge verdachten van 13 en 14 opgepakt voor geweld en straatroven in het centrum van de Hofstad. Enkele slachtoffers liepen hierbij letsel op. Onder jonge tieners is een stijging van het aantal straatroven te zien.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

Wat drijft een tiener om iemand neer te steken? Steven deed het voor geld: ‘Verdiende soms 5000 euro per dag’

De steekincidenten waarbij jongeren betrokken zijn, volgen elkaar in een rap tempo op. Hoe komen jongeren tot het trekken van een mes? Steven* (22) was een paar jaar geleden betrokken bij een drugsdeal in Rotterdam. Hij had een mes bij zich en stak er iemand mee neer. ,,Ik wist dat ik zou kunnen doodgaan. Dat is het risico van het vak.”

Stevens grote, bruine ogen verraden geen enkele emotie als hij die zin uitspreekt. Hij is 22, woont in Nijmegen en heeft er ondanks zijn jonge leeftijd al een heel leven op zitten. Een leven dat er heel anders uitziet dan dat van de heftruckbouwer die hij nu is. Want tot voor kort waren drugs, wapens en levensgevaar dagelijkse kost voor hem.

Nu wil hij andere jongeren helpen om uit die wereld te blijven. ,,Het brengt meer problemen dan het geluk dat we zoeken’’, zegt hij. ,,Een daad van 10 seconden kan jaren van je leven weggooien.”

Geld proeft lekker. Ik verdiende soms 5000 euro per dag. Ik kocht auto’s; Audi’s, Mercedes­sen, die altijd in beslag werden genomen

,,Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 12 was. Mijn moeder vertrok en mijn jongere zusjes gingen met haar mee. Mijn oudere zus en ik bleven bij mijn vader wonen. Hij kwam maar een of twee keer per maand thuis, in ons huis in Heseveld. Hij bracht geen geld mee, geen eten. Daarom ging ik eten stelen. Zo is het begonnen.

,,Ik deed alles samen met mijn neefje. Hij was de jongste in een groot gezin en er werd niet gezien. We stalen scooters, fietsen. Toen ik 14, 15 jaar was, groeide dat uit naar overvallen en ripdeals.

‘Geld proeft lekker’
,,Eerst deed ik het om te overleven, maar dat veranderde. Geld proeft lekker. Ik verdiende soms 5000 euro per dag. Ik kocht auto’s; Audi’s, Mercedessen, die altijd in beslag werden genomen. Ik woonde overal en nergens. Soms zaten we maandenlang in hotels. Luxe hotels met een bad, zoals Van der Valk. Daarvoor heb je veel geld nodig.

,,Van jongens in de buurt kregen we tips over wie veel geld had. Dan probeerden we in contact te komen met die persoon en beroofden we hem. We kregen ook tips over drugsdeals. Dan kwamen we als derde partij om iedereen te overvallen, maar we hoorden bij een van de partijen. Die ene partij wist dat we zouden komen. We deden die ripdeals vier, vijf keer voor we de drugs écht verkochten.

,,We gingen ernaartoe in twee auto’s. Mijn neef en ik en twee van de andere partij. Als we er waren, deelden we wapens uit. Kalasjnikovs, shotguns en kogelvrije vesten. We hadden ook wel eens snipers en automatische wapens, zoals skorpions. Ik begon erin de handelen. Ik zat er diep in. Mijn neef en ik deden letterlijk alles wat niet mocht en daar kregen we respect voor.

,,We pakten het groot aan. Sommigen gaan racen (plegen een ripdeal, red) voor 50 of 100 gram cocaïne. Wij wilden het grote geld: 7000 euro. Dat is de waarde van een kilo. Het ging mij altijd om het geld, niet om de drugs.

5 kilo drugs
,,Op een dag kreeg ik een telefoontje: ‘We hebben een drugsdeal in Rotterdam.’ De jongens die me meevroegen hadden 5 kilo drugs en zouden er 35 (duizend euro, red) voor krijgen. We gingen er gewapend naartoe, het was bij iemand thuis. Je komt binnen en weet meteen dat het niet goed is. Ze waren agressief, trokken meteen wapens.

,,Die jongens wilden ons beroven. Dat lieten we niet toe. Ik heb een van die jongens vijf keer gestoken en ben gevlucht. Het was hij of ik. Mijn emoties stonden uit in die tijd. Het gebeurde allemaal in dertig seconden.

,,Ik heb vaak schietpartijen meegemaakt. Ook in België, Duitsland en Frankrijk. Ik werd nooit geraakt. Ik ben sterk en snel. Veel van mijn vrienden zijn wel geraakt. Acht, negen van mijn vrienden hebben schietpartijen niet overleefd. De oudste was 55. De jongen die ik heb gestoken, overleefde het.

,,Op mijn 16de werd ik opgepakt. Iemand van de tegenpartij had gepraat. Volgens de officier van justitie had ik een soort organisatie opgezet met jongens uit Rotterdam, Amsterdam en Tilburg. Ik zie het niet als een organisatie, want ze kenden elkaar niet. Ik zat gewoon overal. En bij een organisatie denk ik aan een baas, die was er niet.

,,Ik heb drie jaar vastgezeten en heb nog twee jaar rondgelopen met een enkelband. Ik zat een tijdje op het roc toen ik mijn enkelband om had. Ik was het haantje van de klas en zette andere kinderen onder druk.

,,Als ik wist dat iemand geld had, zei ik dat ik het wilde hebben. Dan haalden ze hun rekening leeg en had ik vijf, zes of zeven (1000 euro, red). Ik hoefde er niets voor te doen. Ze waren bang voor me. Veel wisten wat ik gedaan had en ik had die enkelband om.

‘Drugsgebruikers zijn niet te vertrouwen’
,,Ik was radicaal en het lukte me niet om te veranderen. Ik pakte alles wat ik pakken kon. Geld, wapens, drugs. Ik heb zelf ook nooit drugs gebruikt. Dat was bij mij een regel, ook voor wie met me omging. Wie gebruikt, schop ik eruit. Drugsgebruikers kun je niet vertrouwen. Ook niet als ze zijn afgekickt. Dat heb ik gezien bij mijn moeder en oudere broer. Zij gebruikten allebei.”

,,Aan therapie had ik helemaal niks. Er werd maar wat op papier gezet. De hulpverleners begrepen me niet, de waarheid werd verdraaid. In plaats van luisteren, maakten ze hun eigen verhaal over mij. Ik begon de schijt te krijgen aan de hulpverlening, die doet toch niks voor me.

,,Ik had wel vaak het gevoel dat ik het niet moest doen. Maar we hadden al verloren. Niemand gaf echt wat om ons. We deden ons ding en wisten: ooit gaan we ten onder. Mijn neefje en ik waren het zwarte schaap en we hielpen elkaar het hoofd omhoog te houden.

Normaal gezin dat leuke dingen doet
,,Ik ben nu bijna een jaar op het rechte pad. Ik maak heftrucks. Ik werk 42,5 uur per week. Mijn neef is overleden, hij kreeg kanker. In de toekomst wil ik een gezin. Een normaal gezin dat leuke dingen doet. En ik wil werken in mijn eigen bedrijf.

,,Mijn vriendin, mijn zusje en haar zoontje hebben me het meest geholpen. Ze geven me de liefde die ik zoek. Mijn vriendin zorgt voor me als een vader en moeder. Ik ken haar sinds ik 15 ben. Ze bracht me koekjes. Nu zorgt ze dat ik te eten heb, dat ik werk heb, ze heeft ons huis ingericht. Ik kom thuis, douche en ga gamen. Dit is alles wat ik al die jaren zocht.

,,Een stabiele thuissituatie als kind had me geholpen. Mijn neefje van 5 zit nu in precies dezelfde situatie als ik toen. Ik ben een van de weinige mannen in zijn leven en moet een voorbeeld voor hem zijn. Ik wil niet dat hij net zo beland als ik.”

‘Jongeren zitten er vaak dieper in dan we denken’
Steven kreeg als tiener onder meer te maken met Daniëlle van Beek, coach en begeleider bij Ikbenikdoe in Beuningen. Die organisatie helpt onder meer jongeren met een strafblad weerbaarder te maken. Onder meer door met ze te kickboksen en bepaalde gesprekstechnieken leren jongeren zichzelf kennen en hun agressie te reguleren.

,,Het verhaal van Steven is typerend voor veel jongeren die in de criminaliteit belanden’’, zegt Van Beek. ,,Vaak zitten ze er dieper in dan we denken. Het circuit waarin Steven terecht is gekomen is wel aan de extreme kant, het gros komt er niet zo diep in. Toch is de manier waarop het gegaan is, wel kenmerkend.”

Van Beek doelt op de instabiele thuissituatie van Steven, de jonge leeftijd waarop hij het verkeerde pad op ging en het steeds dieper verwikkeld raken in criminaliteit en geweld. ,,Je kunt er gemakkelijk in verdrinken. Dat komt door haantjesgedrag, sociale media en een cultuur van wraak en bedreiging die angst creëren.”

Meer incidenten
Het geweld onder jongeren tussen de 12 en 20 jaar neemt de afgelopen jaren toe. ,,Het aantal incidenten is de afgelopen jaren verdubbeld en neemt verder toe.” Tieners dragen vaker een mes bij zich en steekincidenten volgen zich in een rap tempo op. Regelmatig overlijden er nog jonge mensen - vaak jongens.

Vorig jaar gebeurde dat in Nijmegen op Plein 1944, waarbij de 21-jarige Robel omkwam. De verdachte was een jongen van 17.

Jongeren die in een circuit met geweld terechtkomen, zijn bij aanvang vaak tussen de 12 en 16 jaar, net als bij Steven. ,,Ze overzien de gevolgen van wat ze doen niet. Ze weten niet wat het voor de rest van hun leven heeft en ook niet wat het voor de ander betekent. Bij het gros begint het kwartje te vallen als ze uit de puberteit klimmen, zo tussen de 18 en 20 jaar. Over het algemeen geldt dat hoe jonger ze zijn, hoe groter de kans op terugval is.”

Anders kijken naar toekomst
Van Beek en haar collega’s proberen de motivatie van de jongeren die ze begeleiden om te buigen. Dat niet de straf waardoor zijn binnengekomen hun drijfveer is om mee te werken, maar een betere toekomst. Een eigen huis, een baan, een gezin opbouwen, bijvoorbeeld. ,,Dat ze anders gaan kijken naar hun toekomst.”

Steven zegt dat hij niets aan de hulpverleners had met wie hij te maken heeft gehad, maar Van Beek denkt daar anders over. ,,De hulpverlening heeft écht wel geholpen, alleen hebben jongeren dat niet altijd in de gaten. Steven weet ook dat de deur bij ons nog steeds voor hem open staat.”

Ze heeft er veel vertrouwen in dat het met Steven nu goed blijft gaan. ,,Hij heeft drijfveren gevonden om niet weer de fout in te gaan: zijn vriendin, neefje, een eigen plekje en een baan. Ik denk dat hij er voor 90 procent doorheen is.” Tegelijk weet ze ook dat ‘de verleiding in een klein hoekje’ kan zitten. ,,Dat is de laatste 10 procent.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Wat te doen tegen gewelddadige jeugd? Verzoeking wegnemen.

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Ik ben voor dé oplossing. De enige echte.

Haal drugs uit de criminaliteit en laat de handel daarin vrij.

Dat bespaart ons, de belastingbetaler en de schatkist, jaarlijks enorme containers vol met geld. Ah! Dat mag niet van uncle Sam. Daar gaan we weer. Keer op keer. Heen en weer. Van de regen in de drup. We hebben nu de EU. Is net zoiets als de VS. Niet helemaal. Want waar in de VS vrijheid van meningsuiting een waardevol goed is, vastgelegd in de grondwet, beweert men hier dat er grenzen zijn aan die vrijheid en dat Geert Wilders veroordeeld werd voor iets waarin hij en zovelen onder ons allemaal gelijk in hadden. Maar Justitie is corrupt en hypocriet. Vanwege de alom bekende hypocrisie en corruptie bij Justitie waagt men het niet honderdduizenden mensen te veroordelen, maar wèl eenling Wilders. Dus geen vrijheid.

Sprookjes zijn leuk en voor kinderen. Maar je moet ze niet voor waar houden als volwassen mensen. Zoals het bekende verhaal van 'De kleren van de keizer'. Want daar lijkt het hier veel op. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed wordt ons op de mouw gespeld. En dan komt het stiekeme huichelachtige p.s. achterafje: ". . . maar er zijn grenzen." En dan te bedenken dat opzettelijk alle grenzen in Europa zijn weggehaald. Waarom? Als we naar het dagelijkse nieuws kijken heeft het alles te maken met het laten binnen wapperen van mensen buiten Europa die hun land ontvluchten om er hier beter van te worden. In de criminaliteit gaan is een voor de hand liggende optie. Immers, er staan lichte straffen te wachten op misdadigheid. Zou ik nu de leeftijd van 26 jaren hebben, dan zou ik voor € 250.000 Rutte vijf kogels door zijn vervelende kop jassen. Onder één voorwaarde. Dat Frans Bauduin mijn rechter is. Dat is namelijk die lieve D66 rechter die de moordenaar van Pim Fortuyn, Volkert van der Graaf, na 12 jaren all in verzorging achter gesloten deuren, weer vrijliet om verder zijn gang te gaan en van het vrije leven te genieten. Over mijn tarief valt altijd nog te onderhandelen. HvdM = Heldhaftig, vastberaden, doortastend, Manmoedig. :*)

Afbeelding

Een rechter lult maar wat. Bijvoorbeeld: "U bent verantwoordelijk voor uw eigen daden." Hoezo eigen verantwoordelijkheid? (drugsgebruik, roken, zelfdoding, etc.) En dan die stiekeme hypocriete overheid die bepaalt dat zelfdoding, dat vroeger heel normaal was, verboden moest worden. En welke smerige organisatie zit hier achter? Maar natuurlijk, de christelijke organisaties waarin de de paus nog altijd met alle egards wordt omhangen in plaats van de afgrond in gekotst. Ik ben voor de oplossing. Dus ook voor de paus: Weg ermee! Als die steeds wordt doodgeschoten houdt het vanzelf op. Ik ben te koop als 26-jarige. Mijn tarief is € 250.000. Wel met de garantie dat mijn detentieduur niet langer dan de 12 jaren bedraagt waarmee de moordenaar van Pim Fortuyn, Volkert van der Graaf, mooie sier maakte.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

OM op scherp na online dreigementen aan adres van scholen

Het Openbaar Ministerie in Noord-Holland staat op scherp nadat in totaal vijf scholen deze maand voor een aantal dagen de deuren moesten sluiten na online dreigementen. Het ging vorig week om drie scholen in Zaandam, één in Huizen en daar kwam woensdag een school in Amsterdam bij.

Corien Fahner, plaatsvervangend hoofdofficier van het Openbaar Ministerie in Noord-Holland bevestigt desgevraagd: „Over samenhang valt nog niets te zeggen, maar het is opvallend dat dit fenomeen zich in een paar dagen tijd opeens voordoet in drie plaatsen in Noord-Holland tegelijk.” Ze sluit ’copy-cat’-gedrag niet uit.

Basisschool Samenspel in Amsterdam-Zuidoost is ook vandaag nog gesloten nadat er eerder deze week een online dreigement was binnengekomen.

Het heftigste incident vond plaats in Zaandam. Het vmbo Pascal Zuid in de wijk Poelenburg sloot nadat in een mail, vergezeld van met foto’s met vuurwapens, gedreigd werd met een bloedbad. De tekst loog er niet om en richtte zich vooral tegen de docenten: ’Hallo alle, dinsdag 4 april 10:30 zal de hele school naar de kanker gaan, mensen die op de grond liggen met bloed op hun, vooral jullie docenten haha, wordt de ergste dag van je leven, let op. Groet, je beste vriend.’ Uit voorzorg besloten ook de in buurt gelegen scholen De Faam en basisschool Paus Johannes de deuren te sluiten. De politie houdt een 14- en 15-jarige vast op verdenking de dreigmail te hebben gestuurd. Basisschool Samenspel in Amsterdam-Zuidoost was vrijdag nog gesloten nadat er eerder deze week een online dreiging was binnengekomen.

Cybercrime
Naast over de ernst van de feiten is het OM ook bezorgd over de groeiende groep zeer jeugdige ’cybercriminelen’: „We zien dat cybercrime bij jongeren steeds vaker voorkomt. Van dit soort online bedreigingen tot bijvoorbeeld oplichting van mensen en bedrijven. Jongeren en drugs worden vaak genoemd bij criminaliteit, maar ook online belanden steeds meer zeer jonge kinderen in de criminaliteit. Als je daar eenmaal aan begint op jonge leeftijd, loop je het risico dat het de rest van je leven gaat bepalen. Omdat je bijvoorbeeld in aanraking komt met criminelen, politie en justitie. Zo zien we jongeren van 17 jaar met een strafblad dat teruggaat tot hun 12e. Dat is echt zonde, daar blijf je lang last van houden.”

Over waarom jongeren dit zouden doen, zegt Corien Fahner: „Misschien begint het vanuit nieuwsgierigheid naar wat er allemaal kan, dat is spannend en het kan ook als een grap bedoeld zijn. Maar als het handelen vanachter de computer leidt tot hacken, online bedreiging, platleggen van bedrijfssoftware of spoofing, dan worden grenzen overschreden. Daar is niets grappigs aan. Ik vraag me af in hoeverre verdachten zich bewust zijn van de gevolgen van hun handelen. Denken ze na over wat het gevolg van hun handelen is voor slachtoffers? Het kan zelfs zover gaan dat ze via mailadressen van bekenden berichten verspreiden. Dit kan tot gevolg hebben dat de politie bij deze onwetende en zich van geen kwaad bewuste bekende op de stoep staat om hem of haar aan te houden in een strafzaak.”

Opsporing
De officier zegt verder: „Bij de bedreiging van de school in Zaandam, de heftigste zaak, is heel veel onrust ontstaan. Dat nemen politie en OM heel serieus. Jongeren die dit doen, worden opgespoord en aangehouden. Het is belangrijk dat dit crimineel handelen wordt aangepakt, ook omdat ervaring leert dat er jongeren zijn die dit nadoen. Dat geldt voor zowel online bedreiging als andere vormen van online criminaliteit zoals online diefstal, ’spoofing’ – het je voordoen als iemand anders - of zelfs afpersing.”

Het OM hoopt volgende week meer bekend te maken over het onderzoek naar de verdachten van de bloedbad-dreiging in Zaandam. In de bedreigingszaken in Amsterdam en Huizen zijn tot nu geen aanhoudingen verricht.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Wat te doen tegen gewelddadige moslimjeugd?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Zo gauw het woord 'kanker' valt denk ik altijd direct - ik sla nooit een beurt over - aan een jongere Marokkaanse mohammedaan (vies woord voor moslim)

Misschien komt het door de verplichte Ramadan-hysterie die hersencellen aantast, waardoor deze onder invloed van Allah zo goed als op hol zijn geslagen.
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Wat te doen tegen gewelddadige jeugd?

Bericht door Ariel »

Golf van drugsgerelateerd geweld doet Purmerender sidderen


Het vroeger vredige Noord-Hollandse boerendorp Purmerend dreigt het afvoerputje van de hoofdstad te worden. Een golf van druggerelateerde geweldscriminaliteit doet de doorgaans nuchtere Purmerender sidderen. Drie beschietingen in drie dagen tijd hakken er bij de inwoners flink in.

De geweldsgolf begon woensdag met een beschieting in de buurt van de Belthoeve in Middenbeemster. Een dag later was het raak bij een huis in de Boeierstraat. Donderdagavond rond 23.00 uur was een woning aan de Weverstraat in Purmerend aan de beurt.

’Deze schietpartij zou een waarschuwing zijn’
„Ik lag in bed toen het gebeurde”, vertelt een omstander aan lokale media. „Toen ik naar beneden liep was de straat al afgezet door de politie en liepen ze met speurhonden rond.”

Buurtbewoners speculeren over wat er aan de hand zou kunnen zijn. „Wat er nu rondgaat, is dat de verkeerde woning is beschoten”, weet een omstander te vertellen. „Ze moesten iemand hebben die in de drugs zat en schulden heeft. Deze schietpartij zou een waarschuwing zijn.”

Wat de achterliggende oorzaak ook mag zijn, de buurtbewoners voelen zich niet meer veilig in ’hun’ Purmerend. „Ik woon hier al sinds 1995 en heb dit nog nooit meegemaakt. Dit is een lekkere buurt, dit is mijn buurtje, maar nu ben ik wel angstig”, benadrukt een omwonende.

Burgemeester Ellen van Selm (D66) gaf vrijdag bevel de beschoten woningen te sluiten. Van Selm hoopt daarmee enigszins tegemoet te komen aan de onrustgevoelens van buurtbewoners, die deze week op een bewonersavond werden bijgepraat over het geweld in Purmerendse woonwijken. Ook laat ze camera’s plaatsen.

Insiders klagen al langer over toenemende drugscriminaliteit in de regio Purmerend. De lokale drugsmarkt groeit en groepen jonge drugscriminelen verdienen daar veel geld mee. Politie en OM weten maar ten dele wie er achter de organisaties schuilgaan. Vooral het toenemend gebruik van en handel in cocaïne is verontrustend. Groepen beconcurreren of bestelen elkaar van drugs, wat geweldsreacties uitlokt.

Vergelding
Net als in buurtgemeente Amsterdam nemen de bendeleiders hun toevlucht tot beschietingen van woningen. Het gaat dan vaak om intimidaties die verband houden met vergelding, uitbreiding van territorium of conflicten, bijvoorbeeld rond hennepplantages of cokehandel. Vooral het wapenbezit is zorgelijk. Daarnaast heeft Purmerend nog een tweede groot probleem; een enorme aanwas van jeugdcriminaliteit.

Al vanaf vorig jaar neemt het aantal gewelddadige straatroven toe. Scholieren van de Purmerendse Scholengroep werden doelwit van een bende, die scholieren met veel geweld lastigvallen en beroven van hun telefoon en portemonnee.

Triest dieptepunt is het verhaal van de Purmerendse ondernemer Rawi Gadjradj, die in een paar maanden tijd liefst drie keer werd overvallen en beroofd. „Sindsdien leven mijn gezin en ik in angst”, tekende De Telegraaf donderdag op uit zijn mond.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie