Nederland zeer gul met asiel

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door Ariel »

Asielinstroom Nederland flink toegenomen

De asielinstroom in Nederland is flink toegenomen. In totaal kwamen er 3732 mensen naar Nederland. Het is de hoogste instroom van migranten sinds begin 2017.

Dat blijkt uit cijfers van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Afgelopen maand ging het voornamelijk om Syriërs (1.313) en Turken (751) die zich hebben gemeld voor een asielverzoek. De landen worden opgevolgd door Afghanen (328) en Eritreeërs (121).

De grote groepen Afghanen zijn daar nog niet bij opgeteld. Volgens de IND zijn deze aanvragen pas zichtbaar in de cijfers van september, omdat in die maand de vreemdelingen een formeel asielverzoek hebben ingediend.

De instroom is sinds december 2016 nog nooit zo hoog geweest. In die maand kwamen er bijna 3900 personen naar Nederland voor een asielaanvraag. Ook liep het aantal asielaanvragen lange tijd terug, vanwege inreisbeperkingen die landen hanteerden vanwege de coronapandemie.

Alleenstaande minderjarige vreemdelingen
Ook het aantal alleenstaande minderjarige vreemdelingen (amv’ers) zat in de lift. In totaal vroegen 301 kinderen asiel aan in Nederland. Het gaat voornamelijk om Syriërs, Eritreeërs en Somaliërs.

Het is nog niet duidelijk hoe deze kinderen naar Nederland zijn gekomen. De IND gaat pas na een rustperiode in gesprek met de jonge asielzoekers, om te ontdekken hoe ze naar Nederland zijn gereisd.

Jonge kinderen
Deze maand kwamen er echter verschillende verhalen naar buiten van jonge kinderen die alleen werden aangetroffen. Zo werd begin deze week een Syrische jongen van 13 op het station van Tilburg aangetroffen. AMV’ers worden daarnaast ook tot deze categorie gerekend als ze in groepsverband, maar zonder de ouders, naar Nederland zijn gereisd.

Daarnaast steeg ook het aantal herhaalde asielaanvragen van 146 naar 206. Het gaat dan om een nieuwe aanvraag, omdat de vreemdeling meent dat de persoonlijke omstandigheden zijn veranderd of er nieuwe feiten beschikbaar zijn. De stijging werd vooral veroorzaakt door Afghanen die een nieuwe afweging willen van de IND.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door Mahalingam »

Joost Eerdmans is gaan kijken hoe Denemarken de instroom van migranten heeft weten in te perken.
En wat wie net zo kunnen gaan doen.
Wat Nederland van Deens asiel- en migratiebeleid kan leren

Joost Eerdmans, fractievoorzitter van JA21, bezocht deze maand Denemarken om met eigen ogen te zien hoe het asiel- en migratiebeleid van de succesvolle Deense sociaal-democraten werkt. In een ingezonden opiniestuk legt hij uit wat Nederland van de Denen kan leren op het gebied van asiel en terugkeer.

Begin deze maand bracht ik met onze partij een bezoek aan Denemarken. Hét gidsland als het gaat om het beperken van immigratie in het algemeen en van de toestroom van asielzoekers in het bijzonder. Doel was te onderzoeken of elementen van hun succesvolle migratiebeleid ook in Nederland ingevoerd kunnen worden.

Alleen politieke wil en moed nodig om de Denen te volgen

Het antwoord is ondubbelzinnig ja. Het enige wat tussen Nederland en belangrijke onderdelen van het Deense immigratiemodel staat, is politieke wil en moed. Om de bange ‘kan niet’-façade door te prikken, zal JA21 de komende periode met diverse wetsvoorstellen komen op terreinen als remigratie, gezinsvorming en asiel. Stevig, maar haalbaar.

Maar als er één onderwerp is waarop het Nederlandse beleid snel en drastisch kan worden aangescherpt, dan is het wel het weren en uitzetten van zogeheten veiligelanders. Asielzoekers uit veilige landen als Marokko en Tunesië die vrijwel nooit recht hebben op een verblijfsvergunning, de asielketen verstoppen en voor veel overlast en criminaliteit zorgen, maar vrijwel niet worden uitgezet. Vooral door tegenwerking door herkomstlanden.

Over snel vertrek kansloze asielzoekers zou consensus moeten zijn

Hoe je ook over de asielkwestie denkt, als er érgens overeenstemming over zou moeten zijn, dan is dat over het principe dat kansloze asielzoekers uit veilige landen geen druk mogen blijven leggen op de asielketen en de samenleving.
Ongeveer 20 procent van de asielaanvragen in Nederland is afkomstig van mensen uit veilige landen. Ondanks dat het kabinet-Rutte III in zijn Regeerakkoord ferm beleid beloofde om deze problematiek in te dammen, nemen de instroom en de overlast alleen maar toe.

Diplomatieke banden en de angst voor relletjes blijken keer op keer belangrijker dan het terugsturen van personen die hier niet horen te zijn. Niet onze eigen VVD-staatssecretaris Ankie Broekers-Knol, maar de Marokkaanse koning Mohammed VI drukt de grootste stempel op het Nederlandse asielbeleid. En zo blijven we toestaan dat inwoners, ondernemers en ov-personeel in plaatsen als Ter Apel geteisterd blijven worden door personen die binnen een functionerend asielstelsel al lang en breed uitgezet waren geweest.

Hoe anders is dat in Denemarken. Tijdens mijn bezoek aan het uitzetcentrum in Sjaelsmark keek de medewerkster van de vertrekdienst vreemd op toen ik vertelde over het Nederlandse pappen en nathouden. Zelf begeleidde ze vrijwel probleemloos de uitzetting van onder anderen uitgeprocedeerde Marokkanen. Een kwestie van samenwerken en het bieden van financiële compensatie aan herkomstlanden, maar ook durven dreigen met diplomatieke druk en het stopzetten van ontwikkelingshulp. Van glashelder maken dat er geen enkel perspectief voor uitgeprocedeerden is in Denemarken middels het inrichten van sobere en doelmatige uitzetcentra, waardoor vrijwillig begeleid vertrek bepaald geen zeldzaamheid is. Door het beperken van de in Nederland haast oneindige beroepsmogelijkheden. En vooral: door niet te dweilen met de kraan open.

Denemarken in 1 jaar evenveel asielzoekers als Nederland in 2 weken

Doordat Denemarken met zijn effectieve asielbeleid in een heel jaar hetzelfde aantal asielzoekers binnenkrijgt als Nederland in twee weken, is er logischerwijs veel meer capaciteit om werk te maken van uitzetting. Die kordate houding heeft een zeer preventieve werking. Gelukszoekers lopen met een boog om Denemarken heen en kiezen massaal voor nabijgelegen landen als Zweden, Duitsland en Nederland. Een aanpak die al jaren succes heeft: Nederland heeft drie keer meer inwoners, maar al jaren op rij 25 keer meer asielzoekers dan Denemarken.

Een ander wezenlijk verschil tussen Denemarken en Nederland is de grote consensus binnen de Deense samenleving én politiek over het belang van een streng, maar rechtvaardig asiel- en migratiebeleid. Een verzorgingsstaat en een immigratieland gaan niet samen en de Denen, nota bene met een sociaal-democratische regering onder de leiding van de Deense Arbeiderspartij, begrijpen dat. Hoe anders is dat bij ons. Hoewel onder de Nederlandse bevolking al jarenlang breed draagvlak is voor migratiebeperking, produceerden de kabinetten-Rutte asiel- en migratierecords.

Zo wil JA21 problematiek veiligelanders bij de wortel aanpakken

In het binnenkort te publiceren aanvalsplan zet ik uitgebreid uiteen hoe JA21 de problematiek rond veiligelanders voortvarend en bij de wortel wil aanpakken. Stuk voor stuk haalbare en bij deskundigen getoetste maatregelen.

Hierin pleiten wij onder meer voor het intrekken van landingsrechten van vliegmaatschappijen uit tegenwerkende herkomstlanden, het per direct stopzetten van ontwikkelingshulp naar landen als Marokko en Tunesië, het intrekken en weigeren van visa voor hoogwaardigheidsbekleders uit die landen, harder in te zetten op naleving van de Dublinverordening, waardoor asielzoekers die via andere EU-landen naar Nederland komen, kunnen worden teruggestuurd. En als die landen dat niet accepteren?

Durf verdragen met tegenwerkende herkomstlanden op te zeggen

Ook moet Nederland eenzijdig uitkeringsverdragen met tegenwerkende herkomstlanden durven opzeggen. Minister Lodewijk Asscher (PvdA) wist in 2016 met deze dreiging Marokko op de knieën te krijgen in de discussie over de export van uitkeringen. We kunnen het zo weer doen. Of het verlengen van de maximale duur van vreemdelingendetentie, waardoor uitgeprocedeerde veiligelanders niet langer zomaar de deur uitwandelen als hun herkomstland maar lang genoeg blijft tegenwerken.

Daarnaast kan veel harder worden opgetreden tegen criminele veiligelanders, zowel door de drempel voor overplaatsing naar een zogeheten aso-asielzoekerscentrum fors te verlagen als door het standaard uitzetten van asielzoekers die een misdrijf plegen. Ook kunnen we met een simpele Kamermeerderheid illegaal verblijf strafbaar stellen.

De asieltoestroom naar Nederland groeit met de dag. De instroomcijfers evenaren de laatste weken die van het crisisjaar 2015. De asielzoekerscentra barsten uit hun voegen, in het hele land worden noodopvanglocaties uit de grond gestampt en gemeenten kunnen de taakstelling voor het huisvesten van statushouders nu al niet aan. Een situatie die door de mogelijke komst van tienduizenden Afghanen alleen maar verder zal verslechteren. Maar in plaats van het meest logische verzoek, namelijk het eindelijk uitzetten van grote groepen uitgeprocedeerde veiligelanders om de druk op de asielketen te verlichten, vraagt het COA, Centraal Orgaan opvang asielzoekers, alleen maar om meer opvanglocaties.

Het absorptievermogen van Nederland is uitgeput

Het is tijd om de realiteit onder ogen te zien. Het absorptievermogen van Nederland is uitgeput. De asielcrisis moet worden beteugeld. We kunnen onze samenleving geen dag langer gebukt laten gaan onder mensen die hier helemaal niet horen te zijn.

‘Kan niet’ is geen argument meer. Daarvoor zijn simpelweg te veel effectieve maatregelen binnen handbereik. De Tweede Kamer moet in stelling worden gebracht. Laat de PvdA het voorbeeld volgen van haar Deense zusterpartij en eindelijk weer eens opkomen voor de belangen van haar oorspronkelijke achterban.
https://www.ewmagazine.nl/opinie/achter ... en-846423/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door Ariel »

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door Ariel »

Zo ziet de noodopvanglocatie voor asielzoekers in de Zeelandhallen eruit.

Afbeelding

De eerste vluchtelingen zijn aangekomen in de Zeelandhallen: 'Het is heel basic'

Vandaag kwamen de eerste vluchtelingen aan bij de noodopvanglocatie in de Zeelandhallen. Het Goese complex is voorzien van 320 stapelbedden, een eetzaal, wasmachines, wc's, douches en een recreatieruimte: "Het is heel basic. Mensen zitten dicht op elkaar", vertelt Joeri Kapteijns, bestuurslid van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA).

De komende maanden komen er alleenstaande, mannelijke vluchtelingen in de Zeelandhallen wonen: "We hebben afgesproken dat dat voor de komende zes maanden zal zijn, met een optie voor verlenging. Het gaat hier in Goes vooral om asielzoekers uit Syrië die in afwachting zijn van de procedure voor hun asielaanvraag", legt Kapteijns uit.

Tekort aan opvangplekken
De locatie in de Zeelandhallen kwam als geroepen: "Door de grote vluchtelingenstroom uit Afghanistan, hebben we op dit moment echt een tekort aan opvangplekken voor andere asielzoekers. Daarom moeten we uitwijken naar noodopvanglocaties. We zijn heel blij dat we hier die mogelijkheid hebben gekregen", vertelt Kapteijns.

Toch heeft Kapteijns een dubbel gevoel bij de noodopvanglocatie in Goes: "Aan de ene kant ben ik trots en dankbaar dat het gelukt is om dit voor elkaar te krijgen en mensen een plek te kunnen bieden. Aan de andere kant is het niet ideaal. Het is verdrietig dat we mensen op deze manier moeten opvangen omdat we een tekort hebben aan andere locaties."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door Ariel »

'Al die Afghaanse families helpen? Nee, dat kunnen we hier niet aan’

De asielopvang zit overvol. En nu een groot aantal Afghanen ook nog hoopt op asiel in Nederland, maakt staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Asiel, VVD) zich zorgen. ,,Mijn eerlijke antwoord is: nee, dat kunnen we niet aan.”

Asielzoekers in tenten, op veldbedden, terwijl de striemende regen tegen het tentdoek slaat. ,,Dat is mijn schrikbeeld, ja.” Ankie Broekers-Knol (74) slaakt een diepe zucht bij de gedachte aan deze ‘crisisnoodopvang’ – als er geen andere opties meer zijn. ,,Ik vind dat mensen die vluchten voor oorlog en geweld, fatsoenlijk moeten worden opgevangen.” De staatssecretaris van Justitie en Veiligheid ‘hoopt van harte dat het nooit zover komt’. ,,Maar we zitten nu wel even in een noodsituatie.”

Wat die situatie is? Wekelijks komen er zo’n 1200 asielzoekers ons land binnen. Bijna alle 29.000 bedden in azc’s zijn bezet. Er zijn kazernes ingezet, een tentenkamp gebouwd, in de Zeelandhallen werd een noodopvang geopend én er zijn gesprekken over het inzetten van de Frieslandhallen en de Jaarbeurs. ,,Dat geeft wel aan dat de nood heel hoog is. Er zitten 11.000 mensen die hier mogen blijven, die recht hebben op een huis. Maar die stromen niet uit.”

Probleem is: er zijn geen huizen. Daarom riep Broekers-Knol, samen met minister Ollongren van Binnenlandse Zaken, gemeenten eind augustus op ‘met spoed’ te zoeken naar opvangplekken in ‘leegstaande panden’ of door ‘hotels in te zetten’.

U deed een paniekerige oproep. Dat klinkt als bestuurlijk onvermogen.
,,Nee. Je moet ook kijken naar de woningsituatie in Nederland. Die is gewoon nijpend.”

De problemen op de woningmarkt zijn ook gevolg van kabinetsbeleid.
,,Luister eens: voor wonen moet u niet bij mij zijn, daarvoor moet u bij de minister van Binnenlandse Zaken zijn.”

Daar kunt u zich niet achter verstoppen.
,,Dat is ook zo. We zijn met z’n allen hét kabinet.”

Ú kampt nu met de gevolgen.
,,Ja, maar de bereidwilligheid van gemeenten is groot. Zij zeggen: we zien in de loop van november of december mogelijkheden. Alleen is het niet vandaag opgelost en we hebben nú een probleem. De korte termijn is nu even nijpend, echt nijpend.”

Vorig jaar al, toen het relatief rustig was, waarschuwde het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) al dat het vinden van opvangcapaciteit hét probleem was. Dan lijkt het erop dat u het dak niet heeft gerepareerd toen het droog was.
,,Dat is niet zo. Het COA is ook heel hard bezig om te zorgen dat opvanglocaties goed functioneren. Dat het geen afgetrapte boel is. Ook wordt hard gezocht naar nieuwe plekken in andere gemeenten.”

Als de gemeente­raad nee zegt, kan ik hoog en laag springen, maar moet ik ook respect voor hebben voor dat democra­tisch proces

In 2015, midden in de vluchtelingencrisis, deed toenmalig staatssecretaris Klaas Dijkhoff een oproep: hij zocht ‘stoere burgemeesters’ die ‘verantwoordelijkheid’ wilden nemen. Broekers-Knol doet zo’n oproep niet. Zij heeft begrip voor burgemeesters die zeggen: ons asielzoekerscentrum was tijdelijk, dus nu houdt het op. ,,Dat is heel terecht, want dat is hun verantwoordelijkheid. Tegen de burgerij hebben ze dan gezegd: het is voor vijf jaar.”

Dus u slaat niet met uw vuist op tafel: we zitten omhoog, houd uw azc nog een jaar langer open?
,,Ik bel ook met gemeenten. Maar als de gemeenteraad nee zegt, kan ik hoog en laag springen, maar moet ik ook respect voor hebben voor dat democratisch proces.”

Dus eigenlijk zegt het kabinet ‘wir schaffen das’ en de gemeenten ‘wir schaffen das nicht’?
,,Het draagvlak voor opvang is groot. Maar nu zijn er onverhoopte situaties, waarbij een gebrek is aan woningen, er tweeduizend Afghanen in één keer bij komen en we in juni, juli ineens de asielinstroom weer zagen aantrekken nadat de Covidmaatregelen minder streng werden. Dan heb je even een enorme piek.”

Met alle noodoplossingen, hoopt de VVD-bewindsvrouw ‘het te redden’. Anders moet ze gemeenten verplichten vluchtelingen op te nemen. ,,Dat wil ik ten koste van alles voorkomen. Maar als er morgen ineens 10.000 mensen de grens over komen, is het niet anders.”

De kanslozen moeten snel weten waar ze aan toe zijn, want dat betekent ook dat je niet voor opvang hoeft te zorgen

Er is ook goed nieuws: de hardnekkige achterstand bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) van 15.350 asielzaken – Broekers-Knol kan het aantal inmiddels dromen (‘of nachtmerrieën’) – is ‘op een oor na gevild’. ,,Een pak van m’n hart.”

Er is haar veel aan gelegen de asielprocedure zo kort mogelijk te maken, vooral voor mensen uit ‘veilige landen’ als Marokko, die geen kans maken op asiel. ,,De kanslozen moeten snel weten waar ze aan toe zijn, want dat betekent ook dat je niet voor opvang hoeft te zorgen.” De terugkeer van dergelijke afgewezen asielzoekers gaat al jaren moeizaam. Dit jaar ‘gooide Covid roet in het eten’, zegt de staatssecretaris gelaten: landen van herkomst eisen een vaccinatie of een negatieve testuitslag. ,,Wij kunnen dat niet afdwingen. Dus afgewezen asielzoekers zeggen nee en kunnen niet worden teruggestuurd.”

En nu veroorzaakt de plotse instroom van zo’n tweeduizend geëvacueerde Afghanen weer ‘even voor een prop’ bij de IND. Maar dat, verwacht Broekers-Knol, zal vlotter worden afgewikkeld.

Ministers Kaag van Buitenlandse Zaken en Bijleveld van Defensie traden af vanwege de chaotische evacuatiemissie. U bent de enige bewindspersoon die er nog zit. Voelt dat ongemakkelijk?
,,We hebben met z’n drieën daar gezeten en zijn scherp bevraagd door de Tweede Kamer. Maar ik moet zeggen dat de rol van mij als verantwoordelijke voor de IND beperkter is dan die van Buitenlandse Zaken en Defensie. Zo steekt dat in elkaar.”

U voelde zich niet aangesproken door de motie die het hele kabinetsbeleid afkeurde?
,,Eerlijk gezegd: je denkt wel even, goh, wat was mijn eigen positie? Je draait nog even de film in je hoofd af: heb ik steken laten vallen? Aan het einde van die film kwam ik toch tot de conclusie: nee, ik hoef niet af te treden.”

Vond u dat van de andere twee wel?
,,Persoonlijk vind ik dat een bewindspersoon niet hoeft af te treden na een motie van afkeuring. Dat is toch een gele kaart.”

Was u verbaasd dat minister Kaag meteen aftrad?
,,Ze heeft zich gehouden aan haar eigen principes.”

Toch doemt aan de horizon meer op. De Tweede Kamer dwong af Afghanen die een band hadden met de Nederlandse missie in hun land, ook asiel te bieden. Prompt kreeg het ministerie van Buitenlandse Zaken 23.000 e-mails met hulpverzoeken.

Kan Nederland dat aan?
,,Als die 23.000 mails allemaal van één persoon zijn, en die willen allemaal vaak hun gezin meenemen – maal vijf, reken ik altijd maar – zijn dat 100.000 mensen. Mijn eerlijke antwoord is nee. Dat kunnen we niet aan. Dat is problematisch. Mijn woordvoerder denkt nu vast: dat is niet handig om te zeggen. Maar ik vind gewoon dat je daar eerlijk over moet zijn. En ik wil er ook nog iets anders bij zeggen. Ik denk ook dat je goed in de gaten moet houden dat je niet zorgt voor een braindrain van het land.”

Dat argument gebruiken de taliban ook om te verhinderen dat geschoolde mensen het land zouden verlaten…
,,Ik vind het héél vervelend dat u dat nou zegt. Want het is iets wat je vaker ziet in de asielproblematiek. Bij Syrië was dat ook aan de orde. Een land kan het toch niet hebben als de hele intelligentsia deze kant op komt? Dat is best iets om heel goed over na te denken.”

Wat gaat u nu doen dan?
,,Het kabinet is bezig om te kijken hoe we er het beste uitvoering kunnen geven.”

U heeft toch wel een plan?
,,Er wordt aan gewerkt, het is niet zo eenvoudig.”

Dat klinkt niet alsof het kabinet bezorgd is?
,,Het zijn verontrustende geluiden. Dat aantal is groot, dus het is goed om binnen het kabinet te bespreken: hoe gaan we dit aanpakken? Daar komen we op terug.”

Iets anders: u kwam in het kabinet toen u…
Lacht: ,,Ik ben op leeftijd! Zeg dat maar gewoon.” Zangerig: ,,De nadagen van mijn carrière.”

… en eigenlijk bent u nu een soort trendsetter: de afgelopen tijd zijn meer 65-plussers in het kabinet gekomen.
,,Ik zei tijdens de ministerraad tegen Ben Knapen, Tom de Bruijn en Henk Kamp (nu ministers van Buitenlandse Zaken (70), Buitenlandse Handel (72) en Defensie (69), red.) dat we nu de bende van vier zijn! De zeventigers! Da’s gewoon lachen.”

Voor u duurt de rit door de eindeloze formatie alsmaar langer.
,,Ik dacht wel: voor de zomer is het klaar. Toen Rutte mij in 2019 vroeg zeiden mijn kinderen: ‘Mam, wat ga je nou doen?!’ Mijn man zei al meteen dat ik dit toch leuk zou vinden. Dat vind ik ook. Ik doe het met plezier.”

Ook als debatten, zoals het Afghanistandebat, tot bijna 03.00 uur ’s nachts duren?
,,Ik lag om 04.15 uur in m’n bed, en de volgende dag was ik om 08.30 uur weer paraat. Als je ouder wordt, zeggen ze, heb je minder slaap nodig.”

Dus u wilt ook in Rutte IV wel door?
,,Mijn standaardantwoord is dan: ik zeg nooit nee, maar ik word wél 75 volgende maand. Met een accentje op de e van wel.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door King George »

Ik denk ook dat je goed in de gaten moet houden dat je niet zorgt voor een braindrain van het land.
Nemen we als maatstaf hun gemiddelde IQ dan is alle uitstroom met een IQ boven hun lage gemiddelde voor Afghanistan al netto negatieve brain drain, want het gemiddelde IQ in Afghanistan wordt dan nog lager. In ons land voldoet echter voor velen onder hen hun IQ geenszins aan ons hogere gemiddelde IQ, dus is het voor ons land ook netto negatieve brain drain, want het gemiddelde IQ in Nederland wordt dan lager als zij hierheen komen.

Wel, laten we ervoor zorgen dat de Afghanen in Afghanistan blijven. Zo voorkomen we dan dat zowel in Afghanistan als in Nederland het gemiddelde IQ daalt.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door Ariel »

Er zijn weer leden van de tweede kamer errug boos om wat mevrouw Ankie Broekers-Knol in bovenstaand interview gezegd heeft..."Is die vrouw nou helemaal betoeterd.We kunnen het wel aan", is de mening van sommige kamerleden.

Anki is hersenloos en harteloos schrijft Kati Piri van de PvdA.

Coalitiepartijen boos op Broekers-Knol: ‘Misleidende uitspraken over Afghaanse vluchtelingen’

Coalitiepartijen CDA, D66 en ChristenUnie reageren boos op het interview dat staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Asiel, VVD) aan deze site heeft gegeven over Afghaanse vluchtelingen. ,,Dit zorgt alleen maar voor misleiding en een hoop ruis’’, vindt CDA-Kamerlid Derk Boswijk.

Volgens demissionair staatssecretaris Broekers-Knol is Nederland niet voorbereid op de komst van grote aantallen Afghanen. Ze spreekt over mogelijk 100.000 Afghaanse vluchtelingen. ,,Dat kunnen we niet aan’’, stelt ze. ,,Dat is problematisch. Mijn woordvoerder denkt nu vast: dat is niet handig om te zeggen. Maar ik vind gewoon dat je daar eerlijk over moet zijn.’’

'Al die Afghaanse families helpen? Nee, dat kunnen we hier niet aan’
CDA-Kamerlid Derk Boswijk zegt dat ‘zwaaien met potentieel 100.000 vluchtelingen echt onzin is’. ,,De aantallen zijn vele malen lager’’, laat hij weten. De CDA’er is ontstemd over de uitspraak van Broekers-Knol dat ‘je goed in de gaten moet houden dat je niet zorgt voor een braindrain van het land’.

Boswijk: ,,Het lijkt mij niet verstandig om het frame van de taliban, over de braindrain, over te nemen. Het moet erover gaan dat mensen die voor ons gewerkt hebben en daardoor gevaar lopen, in veiligheid worden gebracht. Iedereen begrijpt ook dat het, vreselijk maar waar, niet met iedereen gaat lukken. Dit interview van de staatssecretaris zorgt alleen maar voor misleiding en weer een hoop ruis.’’

Afschuwelijk
D66-Kamerlid Salima Belhaj, een van de drijvende krachten achter een oproep aan het kabinet om Afghanen die voor Nederland werkten op te vangen, spreekt op twitter van een ‘bizar interview'. ‘Heb maar een woord voor haar uitspraken : afschuwelijk. Ik blijf in ieder geval wél hard werken om de bedreigde Afghanen hierheen te halen.'

‘Hersenloos en harteloos’
ChristenUnie-Kamerlid Don Ceder spreekt van ‘zeer ongepaste en pijnlijke uitspraken’ van Broekers-Knol. ,,Deze uitspraken doen geen recht aan de verschrikkelijke ontwikkelingen in Afghanistan’’, vindt Ceder. ,,Ook doet het geen recht aan de mensen die voor de Nederlandse missie hebben gewerkt, maar niet tijdig zijn geëvacueerd.’’

Volgens PvdA-Kamerlid Kati Piri is Broekers-Knol ‘hersenloos en harteloos’. Op Twitter noemt Piri de uitspraak van de staatssecretaris over de mogelijke braindrain uit Afghanistan ‘ziek’. GroenLinks-Kamerlid Laura Bromet stelt dat het ‘frustreren van het redden van mensen gewoon doorgaat’.

Elke keer een debat voeren met halve info over elk ongelukkig interview zorgt ervoor dat we nauwelijks meer aan werk toekomen

Volt-Kamerlid Marieke Koekkoek wil dat demissionair premier Mark Rutte naar de Tweede Kamer komt om toelichting te geven over de uitspraken van Broekers-Knol. ,,De staatssecretaris doet niet alleen uitspraken die de taliban zelf ook doet, ze strooit ook met cijfers die niet kloppen’’, aldus Koekkoek.

CDA’er Boswijk vindt de komst van Rutte niet nodig, hij wacht liever een commissiedebat af dat half oktober gepland staat: ,,Elke keer een debat voeren met halve info over elk ongelukkig interview zorgt ervoor dat we nauwelijks meer aan werk toekomen.’’

De Tweede Kamer wacht nog op een brief van het kabinet waarin staat wat er met de 23.000 mails uit Afghanistan met verzoeken om hulp gaat gebeuren. Ook moet nog een begin worden gemaakt met de aangekondigde evaluaties van de evacuatiemissie en de hele oorlog in Afghanistan.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door King George »

Wij kunnen 100 000 extra asielzoekers binnenhalen aan? Hebben wij dan spooksteden met vele leegstaande gebouwen?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 975
Lid geworden op: di mar 21, 2017 3:00 pm
Locatie: Twente

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door Maarten »

100,000...Mein Gott!! en die gasten planten zich dan ook nog eens voort als konijnen. Nederland R.I.P
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door Ariel »

En hier zijn ze dan. De excuses waarvan je wist dat ze zouden komen. Staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Asiel) maakt excuses voor uitspraken over Afghanistan en Afghaanse asielzoekers die zij heeft gedaan in een interview met deze krant. ,,Ik had dat zorgvuldiger moeten verwoorden en betreur dat ik dat niet gedaan heb", stelt ze in een verklaring.
Broekers-Knol ‘betreurt’ uitspraken over ‘braindrain’ en Afghaanse vluchtelingen

Broekers-Knol zei in het interview te vrezen voor een braindrain als geschoolde mensen Afghanistan zouden verlaten. Daarmee nam ze de argumentatie van de taliban over, die dit gebruiken om mensen te verhinderen het land te verlaten. ,,Dat is slecht voor een land en dat is een zorg die ik oprecht voel", zegt de VVD-staatssecretaris. ,,Maar ik had dat niet moeten noemen in de context van dit deel van het interview, dat vooral ging over de mensen die nu Afghanistan proberen te verlaten.”

'Al die Afghaanse families helpen? Nee, dat kunnen we hier niet aan’
Op de uitspraken van Broekers-Knol kwam felle kritiek uit de Tweede Kamer. Coalitiepartijen spraken van 'misleiding’ (CDA) en ‘zeer ongepaste en pijnlijke uitspraken’ (ChristenUnie). D66 noemde het ‘afschuwelijk’, PvdA ‘hersenloos en harteloos'.

Na de chaotisch verlopen evacuatieoperatie zijn er nog Nederlanders en Afghanen achtergebleven in het land. De Tweede Kamer heeft afgedwongen dat Afghanen die bijvoorbeeld voor Nederland hebben gewerkt, recht hebben op asiel in ons land. Het ministerie van Buitenlandse Zaken ontving daarover 23.000 e-mails met hulpverzoeken.

‘Hypothetische rekensom’
Broekers-Knol sloeg in het interview aan het rekenen met dat aantal. Dat noemt ze nu ‘een hypothetische rekensom'. ,,De boodschap was: als de hulpvraag die per mail is binnengekomen, zou leiden tot 100 duizend nieuwe asielzoekers, dan kan ons asielsysteem dat niet aan. Maar hiermee heb ik niet vooruit willen lopen op hoe het kabinet omgaat met de hulpvragen die zijn binnengekomen. Ik had dit hypothetische aantal van 100 duizend niet moeten noemen.”

De staatssecretaris wilde alleen ‘de dilemma’s schetsen’ die komen kijken bij ‘bescherming van mensen in nood’. ,,Mijn opmerkingen over de braindrain en de opvangcapaciteit waren in die algemene zin bedoeld.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door King George »

Voor Broekers-Knol geen ontslag zoals dat Mona Keijzer wel haar deel was?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door Ariel »

De gemeente schakelt hotels in. Raar dat ik dit nog nooit gelezen heb over Nederlanders die door omstandigheden geen huis meer hebben. Misschien heb ik dat gemist ?
Opvang asielzoekers stagneert, COA schakelt hotels in

Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) benadert sinds deze week hotels en vakantieparken om in allerijl asielzoekers onder te kunnen brengen. Dat bevestigt het COA na vragen van de Volkskrant.

In november vorig jaar nam het COA ook al contact op met hotels en vakantieparken. Dat het hier krap een jaar later opnieuw toe overgaat, toont aan hoeveel moeite het kost om asielzoekers te kunnen onderbrengen. "Het is alle hens aan dek", aldus een woordvoerder. Hotels krijgen bijvoorbeeld de vraag of ze minimaal dertig asielzoekers twee weken kunnen herbergen, inclusief drie maaltijden per dag.

Vrijwel alle 30 duizend opvangplekken in Nederland zitten vol, mede doordat asielzoekers met een verblijfsvergunning de opvang nauwelijks kunnen verlaten. Daarnaast komen er ook meer asielzoekers uit Afghanistan, Libanon, Belarus en Turkije naar Nederland.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door Ariel »

Broekers-Knol: opvang helemaal vol, enkele honderden asielzoekers overnachten op veldbedden en stoelen in Ter Apel

Bussen met vluchtelingen komen aan bij de noodopvanglocatie van het Centraal Orgaan Asielzoekers in de Zeelandhallen.

Asielzoekers moeten noodgedwongen op veldbedden slapen in de opvang in Ter Apel omdat daar geen plek meer is. Dat erkent demissionair staatssecretaris Broekers-Knol (Justitie), daags voordat het kabinet een knoop moet doorhakken over het aantal Afghanen dat hulp kan worden geboden.

Enkele honderden mensen zouden op veldbedden en stoelen moeten overnachten in de Groningse opvang. „Omdat er opeens een enorme toeloop is”, reageert Broekers bevestigend. „Ik heb iedere dag overleg met mensen om te zorgen dat dat niet voorkomt. Daar wordt hard aan gewerkt.” Ze bevestigt dat de Tweede Kamer nog niet is geïnformeerd. „Er is een brief onderweg.”

Het precieze aantal dat op veldbedden en stoelen heeft moeten slapen, wil ze niet noemen. „Dat doet er niet toe. Maar we moeten geen mensen in de nachtopvang hebben voor wie geen plek is.” Het probleem is dat de instroom veel groter is dan verwacht, voert de bewindsvrouw aan. „Er zitten bovendien 11.000 statushouders in de opvang. Gemeenten en provincies werken er hard aan om ze te plaatsen. Langzaam gaat dat de goede kant op.”

Afghanen
Met een uitpuilende vreemdelingenopvang en duizenden Afghanen die deze kant op willen komen moet in politiek Den Haag ook nog een knoop worden doorgehakt over het aantal dat Nederland kan opvangen. Na pijnlijke schattingen van staatssecretaris Broekers - zo’n 100.000 vluchtelingen rekende ze dit weekend voor in het AD - durft niemand zijn vingers meer te branden aan de selectie.

Vrijdag zou de ministerraad daarover een knoop willen doorhakken. Dan moet duidelijk zijn hoeveel hulpverzoeken in aanmerking komen voor opvang in Nederland. Ongeveer 26.000 mails zouden volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken aanspraak maken, het kan dan gaan om verzoeken die betrekking hebben op meerdere personen.

Broekers erkent zich nog altijd grote zorgen te maken over opvang in Nederland en de beperkte capaciteit. „Ik maak me zorgen over de opvangcapaciteit voor asielzoekers in Nederland. We willen opvang zo fatsoenlijk mogelijk doen, maar dat betekent niet dat ik me daar geen zorgen over maak.”

Legerlocaties
De bewindsvrouw geeft toe dat crisisopvang nodig is als er komende dagen nog onvoldoende plek is. „Alles zit vol.” De volgende stap is crisisnoodopvang op veldbedden in sporthallen en scholen. In een toelichting aan de Tweede Kamer voegt Broekers woensdagmiddag toe dat er aanvullende noodopvang komt. Legerplaats Harskamp in Ede wordt langer ingezet voor de opvang van maximaal 750 Afghaanse asielzoekers, meldt ze.

Daarnaast wordt een defensieterrein in Amsterdam weer in gebruik genomen om maximaal 300 asielzoekers op te vangen. Deze locaties zullen volgens het ministerie van Justitie en Veiligheid ’zo kort mogelijk worden ingezet’. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) heeft al geregeld aan de bel getrokken dat ze reguliere opvang vol zit, en dat ze proberen noodopvang te regelen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door Mahalingam »

Ze waren in de Kamer druk bezig met het in stand houden van het cordon sanitaire. En zodoende hadden ze geen tijd om het over al die asieligen te hebben:
Met zinnen als ‘dat had ik niet moeten zeggen’, ‘dat betreur ik’ en ‘het was geenszins mijn bedoeling’ blijft Broekers-Knol voorlopig dus overeind. Maar door eigen toedoen komt de Kamer onvoldoende toe aan het kritisch bevragen van de staatssecretaris. Veel tijd gaat op aan het veroordelen van omstreden uitspraken van FvD’er Gideon van Meijeren, die spreekt van de ‘omvolking van Nederland’. Met als gevolg dat de staatssecretaris door tijdnood vrijwel onafgebroken aan het woord is, met amper kritische vragen vanuit de Kamer.

Als de werkelijkheid anders is dan gewenst in de moties, wat kan je dan nog doen? Stil blijven.
Worstelende Broekers-Knol houdt voorlopig stand door Kamer die zichzelf in de weg zit
[...]
Voor een motie van wantrouwen van de SP blijkt al vrij vroeg in het debat onvoldoende steun en met haar spijtbetuigingen weet Broekers-Knol een deel van de Kamer voor zich te winnen. Goed dat de staatssecretaris reflecteerde op haar uitspraken, klinkt het vanuit de coalitiepartijen die weer met elkaar aan de formatietafel zitten. Ze krijgt een laatste kans, vinden ook GroenLinks en PvdA.

De twee linkse partijen menen nog onvoldoende munitie te hebben voor een ferme berisping.
https://www.trouw.nl/politiek/worstelen ... b66b06051/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door King George »

Veel tijd gaat op aan het veroordelen van omstreden uitspraken van FvD’er Gideon van Meijeren, die spreekt van de ‘omvolking van Nederland’. Met als gevolg dat de staatssecretaris door tijdnood vrijwel onafgebroken aan het woord is, met amper kritische vragen vanuit de Kamer.
Kamerleden die het te druk hebben met het veroordelen van een collega Kamerlid dat de kwalificatie omvolking hanteert voor het demografisch verschijnsel wat hier door aanhoudende massaïmmigratie aan de gang is? Is omvolking een strafbaar woord?
Voor een motie van wantrouwen van de SP blijkt al vrij vroeg in het debat onvoldoende steun en met haar spijtbetuigingen weet Broekers-Knol een deel van de Kamer voor zich te winnen. Goed dat de staatssecretaris reflecteerde op haar uitspraken, klinkt het vanuit de coalitiepartijen die weer met elkaar aan de formatietafel zitten.
De SP gaat dus ook helemaal vol op het orgel van woke. De SP is dus geen schim meer van wat de SP nog onder Jan Marijnissen los maakte in het politiek debat. De arbeiders zijn gebrandofferd voor woke. Net als bij de PvdA hebben de arbeiders dus ook niets (meer) te zoeken bij de SP.
Ze krijgt een laatste kans, vinden ook GroenLinks en PvdA.

De twee linkse partijen menen nog onvoldoende munitie te hebben voor een ferme berisping.
Kortom: Het is dus nog geenszins uitgesloten dat Groen Links en de PvdA nog een dikke vinger in de pap van de formatie kunnen krijgen.

Poppenkast in actie: informateurs Koolmees en Remkes willen GroenLinks en PvdA er toch bij betrekken
Remkes over kabinetsonderhandelingen: het wordt pionieren
Laatst gewijzigd door King George op do okt 07, 2021 11:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door King George »

Ariel schreef:
wo okt 06, 2021 2:07 pm
De gemeente schakelt hotels in. Raar dat ik dit nog nooit gelezen heb over Nederlanders die door omstandigheden geen huis meer hebben. Misschien heb ik dat gemist ?
Nederlanders die (door omstandigheden) geen huis (meer) hebben kunnen gewoon creperen in een kartonnen doos op straat. Verschil moet er zijn, nietwaar?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door King George »

Ariel schreef:
wo okt 06, 2021 6:09 pm
Broekers-Knol: opvang helemaal vol, enkele honderden asielzoekers overnachten op veldbedden en stoelen in Ter Apel

Afbeelding
Bussen met vluchtelingen komen aan bij de noodopvanglocatie van het Centraal Orgaan Asielzoekers in de Zeelandhallen.
Spoiler! :
Asielzoekers moeten noodgedwongen op veldbedden slapen in de opvang in Ter Apel omdat daar geen plek meer is. Dat erkent demissionair staatssecretaris Broekers-Knol (Justitie), daags voordat het kabinet een knoop moet doorhakken over het aantal Afghanen dat hulp kan worden geboden.

Enkele honderden mensen zouden op veldbedden en stoelen moeten overnachten in de Groningse opvang. „Omdat er opeens een enorme toeloop is”, reageert Broekers bevestigend. „Ik heb iedere dag overleg met mensen om te zorgen dat dat niet voorkomt. Daar wordt hard aan gewerkt.” Ze bevestigt dat de Tweede Kamer nog niet is geïnformeerd. „Er is een brief onderweg.”

Het precieze aantal dat op veldbedden en stoelen heeft moeten slapen, wil ze niet noemen. „Dat doet er niet toe. Maar we moeten geen mensen in de nachtopvang hebben voor wie geen plek is.” Het probleem is dat de instroom veel groter is dan verwacht, voert de bewindsvrouw aan. „Er zitten bovendien 11.000 statushouders in de opvang. Gemeenten en provincies werken er hard aan om ze te plaatsen. Langzaam gaat dat de goede kant op.”

Afghanen
Met een uitpuilende vreemdelingenopvang en duizenden Afghanen die deze kant op willen komen moet in politiek Den Haag ook nog een knoop worden doorgehakt over het aantal dat Nederland kan opvangen. Na pijnlijke schattingen van staatssecretaris Broekers - zo’n 100.000 vluchtelingen rekende ze dit weekend voor in het AD - durft niemand zijn vingers meer te branden aan de selectie.

Vrijdag zou de ministerraad daarover een knoop willen doorhakken. Dan moet duidelijk zijn hoeveel hulpverzoeken in aanmerking komen voor opvang in Nederland. Ongeveer 26.000 mails zouden volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken aanspraak maken, het kan dan gaan om verzoeken die betrekking hebben op meerdere personen.

Broekers erkent zich nog altijd grote zorgen te maken over opvang in Nederland en de beperkte capaciteit. „Ik maak me zorgen over de opvangcapaciteit voor asielzoekers in Nederland. We willen opvang zo fatsoenlijk mogelijk doen, maar dat betekent niet dat ik me daar geen zorgen over maak.”

Legerlocaties
De bewindsvrouw geeft toe dat crisisopvang nodig is als er komende dagen nog onvoldoende plek is. „Alles zit vol.” De volgende stap is crisisnoodopvang op veldbedden in sporthallen en scholen. In een toelichting aan de Tweede Kamer voegt Broekers woensdagmiddag toe dat er aanvullende noodopvang komt. Legerplaats Harskamp in Ede wordt langer ingezet voor de opvang van maximaal 750 Afghaanse asielzoekers, meldt ze.

Daarnaast wordt een defensieterrein in Amsterdam weer in gebruik genomen om maximaal 300 asielzoekers op te vangen. Deze locaties zullen volgens het ministerie van Justitie en Veiligheid ’zo kort mogelijk worden ingezet’. Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) heeft al geregeld aan de bel getrokken dat ze reguliere opvang vol zit, en dat ze proberen noodopvang te regelen.
Die 100 000 waren dus nog niet zo verkeerd ingeschat. Wekelijks worden we door een invasie van meer dan 1 000 asielzoekers binnengevallen. En die € 1 000 000 die een asielzoeker ons gaat kosten lijkt mij ook niet zo verkeerd ingeschat.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door Ariel »

Gemengde reacties bij asielzoekers in Amsterdams hostel: ’Al meerdere keren gevraagd om verse groente’

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) is op zoek naar hotels, hostels en vakantieparken om vreemdelingen te kunnen opvangen. Door het tekort aan bedden in de asielopvang is elke plek die gevonden kan worden, hard nodig om het noodscenario van sporthallen met asielzoekers in de dorpen en steden te voorkomen.

„Het voelt net als een vakantie”, zegt de 27-jarige asielzoeker Antonio vanuit het Stayokay-hostel in het centrum van Amsterdam. De locatie is vorige week als eerste toeristenaccommodatie in gebruik genomen als opvangplek voor negentig asielmigranten. „Dit is echt geweldig. Mijn vrienden in Libanon vertellen mij dat ik heel veel geluk heb.”

Ook de 32-jarige Jack verblijft in het hostel, maar is minder gelukkig: „Ik heb al meerdere keren de COA-medewerkers aangesproken dat ik verse groente wil. Maar ze nemen mij niet serieus”, zegt hij. „Ook heb ik gevraagd voor meer plakjes kaas en ham, maar die heb ik niet gekregen.”

Jack is ook niet te spreken over het feit dat hij een slaapzaal met meerdere mannen moet delen: „Het is vanwege de privacy erg lastig om met tien man op de kamer te slapen”, zegt hij. „Ik hoop daarom dat de gemeente snel een huis voor mij vindt, zodat ik verder kan met mijn leven.”
[icon_lol.gif]

’Druk bezig’
Het COA wil de komende tijd meer toeristenaccommodaties gaan inzetten voor de opvang van vreemdelingen. „We zijn druk bezig met het bellen van hotels, hostels en vakantieparken voor mogelijke opvang”, meldt een woordvoerder van het COA.

„Als een hotel wil, dan nemen we eerst contact op met de gemeente, die moet wel akkoord gaan”, weet de zegsman. „Daarna gaan we weer met het hotel in gesprek over de mogelijkheden en dan kunnen we een definitief besluit nemen.”

Kazernes
Naast hotels, hostels en vakantieparken heeft het COA ook defensiekazernes en congreshallen in gebruik genomen voor de opvang van migranten. Vorige maand werd ook voor het eerst sinds de vluchtelingencrisis van 2015 een tentenkamp in de bossen van Nijmegen ingericht.

Toch is er door een hoge instroom van asielzoekers en een gebrek aan woningen voor statushouders nog steeds een groot tekort aan opvangplekken. De situatie is zo nijpend, dat in Ter Apel migranten op veldbedden en stoelen moesten slapen.

Broekers-Knol: opvang helemaal vol, enkele honderden asielzoekers overnachten op veldbedden en stoelen in Ter Apel
Eerder liet het COA al weten dat de dertigduizend reguliere opvangbedden vergeven zijn. De organisatie wil voor het einde van de maand nog eens vierduizend extra noodopvangplekken regelen en is hiervoor in gesprek met gemeenten door heel het land. Duizend plekken zijn inmiddels al gevonden.

Over hoeveel toeristenslaapplekken er op de planning staan om ingezet te worden wil het COA niets kwijt. „Ik kan nu nog niet zeggen hoe concreet dit al is of om hoeveel locaties het gaat, omdat de gesprekken nog lopen”, vertelt de woordvoerder. „Als het lukt is het voor korte tijd, wij willen uiteraard dat deze mensen naar reguliere locaties gaan.”
Neem een kijkje in Hotel hostel Amsterdam
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52154
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door Mahalingam »

Die goeie ouwe tijd of zo ?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zouden die tijden ooit wel eens terugkeren? Op dit moment zie je nergens deze blijken van deugdzaamheid.
Rode Kruis: opvang asielzoekers dreigt door ondergrens te zakken

De opvang van vluchtelingen in Nederland dreigt door een ‘humane ondergrens’ te zakken. Dat stelt het Rode Kruis, dat het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) sinds kort ondersteunt bij het opvangen van Afghanen en andere asielzoekers die in Nederland aankomen.

De hulpverleningsorganisatie zegt zich ernstig zorgen te maken over de kwaliteit van de noodopvang voor asielzoekers en het gebrek aan aanvullende opvanglocaties in Nederland. “Als gevolg daarvan ontbreekt het kwetsbare mensen straks aan essentiële toegang tot medische zorg, ontstaan er onveilige situaties doordat mannen, vrouwen en kinderen in grote ruimtes moeten verblijven en is er geen aandacht voor psychosociale ondersteuning voor getraumatiseerde mensen.”

Een woordvoerder van het COA meldde zondag dat voor de vijfde nacht op een rij mensen op veldbedden en stoelen hebben moeten slapen bij de centrale noodopvang voor asielzoekers in Ter Apel, waar alle asielzoekers zich moeten aanmelden. De COA-locaties zitten overvol. Demissionair staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Asielbeleid) sluit niet uit dat er crisisnoodopvang nodig is, zo bleek eerder deze week. In dat geval wijst de overheid plekken aan om mensen op te vangen, bijvoorbeeld in sporthallen en tenten.

“We doen er alles aan om crisisnoodopvang op veldbedden in sporthallen te voorkomen, daar werken onze mensen echt keihard aan. Maar we zijn er de afgelopen weken wel dichtbij geweest en het gevaar is nog steeds niet geweken,” zei bestuursvoorzitter Milo Schoenmaker van het COA zaterdag nog tegen het AD.

‘Veiligheid kinderen onvoldoende gewaarborgd’

“De verwachting is dat het tekort de komende weken zal toenemen,” verwacht ook het Rode Kruis. Directeur Marieke van Schaik zegt dat een kritische grens in de noodopvang van vluchtelingen nu snel wordt bereikt. “Mensen kunnen niet gedurende lange tijd in hallen op veldbedden slapen zonder enige vorm van privacy. Of steeds van de ene locatie naar de andere locatie worden verplaatst,” zegt Van Schaik.

Vooral voor kinderen is het steeds verhuizen schadelijk, stelt ze. “Hun veiligheid kan daarbij onvoldoende worden gewaarborgd wanneer grote groepen mensen bij elkaar worden gebracht. Er is nu alleen aandacht voor hoe we mensen kunnen onderbrengen. We moeten echt stappen zetten voor een humane opvang in deze situatie.”

Volgens Van Schaik stellen gemeenten onvoldoende aanvullende opvanglocaties ter beschikking. “Het kan toch niet zo zijn dat essentiële locaties niet worden ingezet terwijl er wel mogelijkheden zijn? Dit is inmiddels een noodsituatie.”
https://www.parool.nl/nederland/rode-kr ... ~be08cc26/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
zo okt 10, 2021 7:02 pm
De hulpverleningsorganisatie zegt zich ernstig zorgen te maken over de kwaliteit van de noodopvang voor asielzoekers en het gebrek aan aanvullende opvanglocaties in Nederland. “Als gevolg daarvan ontbreekt het kwetsbare mensen straks aan essentiële toegang tot medische zorg, ontstaan er onveilige situaties doordat mannen, vrouwen en kinderen in grote ruimtes moeten verblijven en is er geen aandacht voor psychosociale ondersteuning voor getraumatiseerde mensen.”
Is er ook nog oog voor dit soort kwetsbare mensen? Of zijn Nederlanders onverwoestbaar, en hebben ze geen hulp nodig.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door Ariel »

Propvolle asielopvang moet per 1 november worden uitgebreid met 3000 plekken

De propvolle asielopvang moet per 1 november worden uitgebreid. Demissionair staatssecretaris Broekers-Knol (Justitie) verwacht dat er dan 3000 extra plekken voor asielzoekers beschikbaar zijn.

Nu zijn er grote problemen met de opvang van asielzoekers. Het is zelfs zo erg, dat in Ter Apel asielzoekers op veldbedden en stoelen moeten slapen.

Er zitten 31.500 personen in een Coa-opvang, rekent Broekers voor. „Waarvan 11.000 vergunningshouders die eigenlijk in een woning hadden moeten krijgen, het zit inderdaad vol.” Per 1 november komen er 3000 plekken bij, beweert de bewindsvrouw. „We hebben toezeggingen van hoogstwaarschijnlijk 3000 plekken maar we hebben nog veel meer nodig.”

Er zijn goede afspraken gemaakt, zegt Broekers. „Van het grootste deel weet ik bijna zeker dat het in orde komt.” Dat is nodig ook, omdat het demissionaire kabinet maandag aankondigde dat er nog circa 2100 Afghanen naar Nederland worden gehaald.

De problemen zijn volgens Broekers ontstaan door ’een korte piek’. „Voor de zomer is het opeens toegenomen. Er wordt hard aan gewerkt, na 1 november zijn we heel wat verder. We proberen de piek van komende weken op te lossen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door King George »

Maar er is geen asielcrisis hoor. Het loopt helemaal niet de spuigaten uit. We kunnen het allemaal makkelijk aan.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door Ariel »

3000 extra opvangplekken bieden geen enkele garantie: ’Er kan nog enorme piek komen’

Met 3000 extra opvangplekken probeert het demissionaire kabinet de hoogste druk van de asielketel te halen. Toch biedt het zoveelste lapmiddel voor de korte termijn geen enkele garantie dat het probleem is opgelost.

Een dag nadat het demissionaire kabinet aankondigde dat er nog circa 2100 evacués uit Afghanistan worden gehaald, vertelt staatssecretaris Broekers-Knol (Justitie) dat er per 1 november 3000 extra plekken moeten zijn.

Althans, dat zegt de bewindsvrouw bijna zeker te weten. „We hebben goede afspraken gemaakt, voor het grootste deel weet ik bijna zeker dat het in orde komt.” Het gaat om 3000 plekken, aangezien de reguliere opvang nu met 31.500 asielmigranten propvol zit. „Maar we hebben er nog meer nodig. We zijn er nog niet mee klaar, want er komen nog steeds veel mensen.” Plekken afdwingen ziet Broekers nog niet zitten. „Dat is het allerlaatste redmiddel.”

Kamerleden vinden dat verantwoordelijk staatssecretaris Broekers-Knol de problemen niet adequaat genoeg aanpakt:

’Enorme piek’
Toch erkent de staatssecretaris dat er in november opeens nog veel meer mensen naar Nederland kunnen komen. „Er zou een enorme piek kunnen komen, maar dat kan ik niet overzien.” Broekers-Knol - als staatssecretaris politiek verantwoordelijk - kan niet zeggen hoeveel meer plekken er uiteindelijk nodig zijn om op veilig te spelen. „Dat kan ik niet overzien. Het zijn dagkoersen uiteindelijk.”

"Het zijn dagkoersen uiteindelijk"
Toch wordt er door ongeruste Tweede Kamerleden en het COA al maanden gewaarschuwd dat de asielopvang zijn taks bereikt. 11.000 asielzoekers met verblijfsstatus wachten in de opvang op een woning, waardoor de doorstroming ver te zoeken is. Bovendien moesten er stapels asielaanvragen worden weggewerkt, in afwachting daarvan konden asielzoekers veel langer dan gebruikelijk in de opvang blijven.

’Te snel afgeschaald’
Na de massale komst van vluchtelingen uit Syrië rond 2015 werden alle zeilen bijgezet om extra opvang te realiseren. Daarna werd al snel bezuinigd omdat er opeens veel minder asielzoekers naar Nederland kwamen. Er werd te snel ’afgeschaald’, erkende ook Broekers later. De gedachte daarachter was dat er niet moest worden betaald voor lege opvangplekken. Maar er was een keerzijde: het asielstelsel was daardoor niet snel klaar voor een nieuwe piek.

"Zodra er minder mensen binnenkomen, wordt er personeel op straat gezet en worden locaties gesloten"
„Het grote probleem van de overheid is dat na elke asielpiek, zowel in de opvang door het COA als bij de procedure afhandeling van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), er direct wordt gesneden in de organisaties”, zegt migratieonderzoeker Carolus Grütters van de Radboud Universiteit. „Zodra er minder mensen binnenkomen, wordt er personeel op straat gezet en worden locaties gesloten.”

’Noodverbandjes’
Grütters pleit daarom voor een systeem waar het bedrag voor uitvoeringsorganisaties minder afhankelijk is van de instroom. „Het belangrijkste is dat er wat wordt gedaan aan de structurele problemen en er niet continue naar de korte termijn wordt gekeken. De afgelopen jaren is de instroom lager dan ooit, maar toch is deze kans niet aangegrepen om deze grote problemen op te lossen.”

Tijdens elke crisis wordt er weer geroepen dat het COA een buffercapaciteit moet aanhouden, stelt de onderzoeker. „We moeten stoppen met elke keer noodverbandjes aan te leggen. Het snel neerzetten van noodopvang is ook erg kostbaar omdat het per definitie om tijdelijke investeringen gaat.”

Kleinschalige asielopvang
Hij pleit daarom voor een systeem waarbij de asielopvang veel kleinschaliger wordt georganiseerd: „Daarbij vang je bijvoorbeeld 100 mensen op per locatie, zodat je afscheid kunt nemen van de grote asielzoekerscentra. Zo zorg je namelijk ervoor dat het voor de buurt en omgeving veel gemakkelijker wordt en dat asielmigranten kunnen participeren in de omgeving. In geval van nood kan je dan tijdelijk opschalen en moeten centra dan even iets meer mensen opvangen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
xplosive
Berichten: 8906
Lid geworden op: do jun 30, 2011 11:18 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door xplosive »

 
 
King George schreef:
di okt 12, 2021 5:17 pm
Maar er is geen asielcrisis hoor. Het loopt helemaal niet de spuigaten uit. We kunnen het allemaal makkelijk aan.
 
Net zoals in Duitsland :
 
 
Afbeelding
 
 
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24957
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Nederland zeer gul met asiel

Bericht door King George »

Motie #Afghanistandebat: Onderzoek of Tweede Kamergebouw #B67, waar 4 etages leeg zijn, geschikt is (of gemaakt kan worden), als opvang Afghanen of andere asielzoekers uit oorlogsgebieden. En ook onderzoek naar andere lege Rijksgebouwen. Stas
@ankiebroekers
noemde idee “creatief”
https://twitter.com/lientje1967/status/ ... 3048595457

LOL! Caroline van der Plas zet Kamer voor het blok: ‘Afghanen opvangen in Tweede Kamergebouw!’
https://www.dagelijksestandaard.nl/2021 ... mergebouw/
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie