Islamitische scholen / Haga Lyceum

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Mahalingam »

Toch maar fijn dat we hier geen sharia hebben want anders zou er wel eens een handje afgehakt kunnen worden.
Geschorste directeur Haga Lyceum deed omstreden overboeking van 1 ton
De weggestuurde directeur-bestuurder van het Cornelius Haga Lyceum, Soner Atasoy, heeft een dag na zijn schorsing 100.000 euro aan schoolgeld overgemaakt naar een rekening waar hij als enige toegang toe had. Onduidelijk is wat met het geld is gebeurd.

Dit voorjaar liepen de spanningen op de islamitische school op na klachten van docenten, medewerkers en leden van de medezeggenschapsraad over Atasoy. Op 25 mei werd hij per direct geschorst, een week later ontslagen. Op 10 juni gelastte de rechter hem tot het afgeven van bankpasjes en overige zaken die essentieel zijn om de school te besturen.

Nadien kwam aan het licht dat Atasoy op 26 mei – één dag na zijn schorsing – een ton had overgemaakt naar een andere rekening die eveneens op naam van het schoolbestuur staat. Het gaat om een rekening bij internetbank Bunq, die volgens ingewijden rond de school alleen Atasoy kon beheren. Atasoy zelf zegt dat ook de andere bestuurders erbij konden.
Bestuursadviseur en boekhouder Kudret Camdere zegt eind vorig jaar te hebben vernomen van deze rekening. “Ik heb toen tevergeefs inzage in de bankafschriften gevraagd.”

Atasoy weerspreekt dat en stelt dat de Bunqrekening al enkele jaren bestaat. “De rest van het bestuur wist ervan.”

Aanleiding voor de internetrekening was dat ING overwoog de reguliere bankrekening te blokkeren, aldus Atasoy. “Daarom hadden we een andere rekening nodig.”
De minimum inleg voor het openen van een bankrekenig bij Bunq is toch geen 100.000 euro?
Wat zijn de salafisten toch goed in het verzinnen van smoezen.
Kort geding

Het schoolbestuur stelt nog altijd geen toegang tot de Bunqrekening te hebben en zou een kort geding tegen Atasoy overwegen om dit alsnog af te dwingen. Bestuursvoorzitter Mohamed Laamimach weigert commentaar.

Atasoy betwijfelt dat de school niet bij de Bunqrekening kan. Hij zegt dat hij er inmiddels zelf geen toegang meer toe heeft, omdat hij bij de Kamer van Koophandel is uitgeschreven als bestuurder van de stichting die boven de school hangt. De gewezen schooldirecteur zegt ervan uit te gaan dat de 100.000 euro nog op de Bunqrekening staat.

‘Bestuurlijke aangelegenheid’

Hij wil niet zeggen wat het doel van de geldtransfer was. “Dat is een bestuurlijke aangelegenheid. Ik heb het schorsingsbesluit van 25 mei nooit aanvaard en ben tot 10 juni (toen de rechter zijn vertrek ‘op het eerste gezicht’ rechtsgeldig noemde – red.) blijven functioneren op de school. Tot die tijd heb ik ook betalingen verricht.”

Het geld is volgens hem overgemaakt met medeweten van de toenmalige penningmeester van het bestuur, die tegelijk met Atasoy werd ontslagen.

Atasoy zegt zich gesterkt te voelen doordat de rechter vorige week in de mondelinge behandeling van een kort geding waarin hij zijn ontslag als directeur aanvecht, de eis van het schoolbestuur verwierp over toegang tot de Bunqrekening. Het bestuur had deze eis te laat ingediend. Eind deze week doet de rechter uitspraak over de rechtmatigheid van het ontslag op staande voet.
Spoiler! :
Afluisteren

In juni deed de Onderwijsinspectie aangifte wegens het afluisteren van medewerkers op de school. Sinds enkele weken onderzoekt een extern bureau in opdracht van de school beschuldigingen tegen Atasoy over onder meer intimidatie en afluisterpraktijken. In het kort geding bracht het schoolbestuur verklaringen in van ruwweg de helft alle personeelsleden, die zouden hebben verklaard per direct op te stappen als Atasoy terugkeert.

Atasoy doet dat af als ‘grote bullshit’. “Er zijn vijftig medewerkers, vijf coupplegers en vijf meelopers.”

Volgens hem laat Het Parool zich voor het karretje van de overheid en bestuursvoorzitter Laamimach spannen door het ‘verzinsel’ de wereld in te helpen dat er een opstand tegen hem was op de school.

Het Haga Lyceum kwam vorig jaar in opspraak toen de AIVD onder meer waarschuwde dat Atasoy zich omringde met ‘salafistische aan­jagers’. Het kabinet en de gemeente Amsterdam riepen tevergeefs ouders op hun kinderen van school te halen. Onderwijsminister Arie Slob begon een procedure om Atasoy af te zetten, maar eind vorig jaar stelde de toezichthouder op de inlichtingendiensten dat een deel van de beschuldigingen onvoldoende was onderbouwd. Begin dit jaar vernietigde de rechtbank Slobs besluit om Atasoy af te zetten.
https://www.parool.nl/amsterdam/geschor ... ~b3b60070/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Ariel »

Rechter: ontslag ex-Haga directeur Atasoy was niet terecht

Het ontslag van voormalig directeur-bestuurder Soner Atasoy van het Cornelius Haga Lyceum in Amsterdam was niet terecht. Desondanks is de school niet verplicht hem weer aan het werk te laten gaan. Dat oordeelde de rechter in een kort geding tussen de ex-directeur en de Stichting Islamitisch Onderwijs (SIO).

Tussen Atasoy en de SIO woedt al langere tijd een conflict over wie het voor het zeggen heeft op de school en binnen de stichting. De directeur-bestuurder werd begin juni op staande voet ontslagen, maar hij legde zich niet neer bij deze beslissing. Inmiddels lopen er meerdere juridische procedures.

In dit arbeidsrechtelijke kort geding eiste de directeur dat zijn ontslag ongedaan zou worden gemaakt. „De kantonrechter stelt dat het ontslag als stichtingsbestuurder niet opnieuw hoeft te worden beoordeeld. Die vraag komt al aan de orde in de hogerberoepszaak die volgde op het oordeel van de voorzieningenrechter. Wel oordeelt de kantonrechter dat er onvoldoende grond was voor het ontslag op staande voet als directeur van de school”, staat in de uitspraak.

Het SIO moet de directeur wel voorlopig zijn salaris blijven betalen, „in ieder geval tot de bodemprocedure is afgerond”, maar de stichting hoeft hem niet terug te laten keren op school.

„Niet alleen bevatte het oordeel van de voorzieningenrechter een verbod voor de directeur om de school nog langer te betreden, ook is er een vergaand gebrek aan draagvlak voor de directeur onder de leraren en de ouders. Bovendien is de verhouding tussen de stichting en de directeur ernstig verstoord.”

Recent is een nieuw bestuur aangesteld bij het Haga. De reuring begon vorig jaar maart, nadat de islamitische middelbare school door de inlichtingendienst AIVD ervan was beticht banden te hebben met extremistische figuren. Toenmalig directeur-bestuurder Atasoy weigerde op te stappen en raakte verwikkeld in gedoe met onderwijsminister Arie Slob, de onderwijsinspectie, medebestuursleden en het stadsbestuur.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door King George »

Dat er zoveel Islamitische ouders hun kinderen naar dat soort scholen blijven sturen zegt toch wel veel over hun geïntegreerdheid of over hun bereidheid tot integreren en participeren. Die is er dus niet. De parallelle samenleving begint steeds meer zichtbare coutouren aan te nemen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Mahalingam »

Ouders betuigen steun aan ontslagen directeur Haga Lyceum

Medestanders van Soner Atasoy leggen zich niet neer bij zijn aftocht van het Cornelius Haga Lyceum. In een partycentrum in Osdorp betuigden ze maandagavond hun steun aan de ontslagen directeur van de islamitische school.

Het is een zaak van lange adem, waarschuwde Mohamed Riani, een uiterst orthodoxe islamdocent uit Veenendaal die zich ‘Aboe Aichah’ noemt. Hij is niet verbonden aan het Haga Lyceum, maar wierp zich de afgelopen weken op Facebook op als pleitbezorger van Atasoy. Ouders moeten de handen ineenslaan om de oprichter van de school terug te halen, betoogde hij in een met verwijzingen naar de Koran doorspekte peptalk.

Aan het slot tekenden de circa honderd toehoorders (de mannen voorin, de vrouwen achterin de zaal) een verklaring die stelt dat ze ‘zeer tevreden’ zijn ‘over het werk dat dhr. Atasoy tot op heden heeft verricht’. Onduidelijk was of alle aanwezigen ook kinderen op de school hebben.

De hoofdrolspeler zelf ontbrak; hij heeft van de rechter een contactverbod met ouders, leerlingen en medewerkers. Dankzij zijn jarenlange juridische strijd om het Haga Lyceum van de grond te tillen en open te houden, geniet hij krediet bij een deel van de ouders.

Het schoolbestuur daarentegen beschouwt hem als aanstichter van interne ruzies en spanningen met de Onderwijsinspectie en het ministerie. Anderhalve week geleden zette de rechter een streep door het ontslag op staande voet van Atasoy. Maar mede vanwege een gebrek aan draagvlak heeft hij geen recht op een terugkeer op de werkvloer.

Het is in de ogen van Atasoys aanhangers een gerechtelijke dwaling, die in december – als een beroepszaak dient bij het gerechtshof – moet worden gecorrigeerd. Ze willen aantonen dat de meeste ouders en docenten Atasoy terug willen.

‘Coup’

De beschuldigende vinger wees gisteravond naar een andere afwezige: Mohammed Laamimach, de bestuursvoorzitter die Atasoy had ontslagen. Hij was betrokken bij een ‘coup’, gesteund door enkele ouders, de Onderwijsinspectie en de overheid, betoogde Rachid el Jouhri, de woordvoerder van de ouders die op de hand van Atasoy zijn. El Jouhri wil af van de huidige medezeggenschapsraad, die niet rechtmatig zou zijn gekozen. De handelswijze van Laamimach – die een ouderbijeenkomst op de school zelf zou hebben geblokkeerd – noemde hij ‘schaamteloos’.

Twee docenten vertelden dat ze eerder op de dag met ruwweg een derde van hun collega’s hadden gesproken en dat de meesten ‘neutraal’ staan tegenover een terugkeer van Atasoy. Jaap van Mierlo, leraar Engels, omschreef de weggestuurde directeur als ‘een betrouwbare, vrolijke man’. De andere docent uitte zijn twijfels over de door Laamimach aangestelde dagelijks bestuurder Rasit Bal. Onder een deel van de ouders leeft het idee dat hij ‘niet de juiste islamitische overtuiging heeft’.
https://www.parool.nl/amsterdam/ouders- ... ~bc7aa1ce/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Mahalingam »

Een nieuwe directeur, maar de onrust op het Haga Lyceum houdt aan

De omstreden directeur Soner Atasoy is weg, maar de onrust op het Cornelius Haga Lyceum houdt aan. Zijn opvolger Rasit Bal worstelt met Atasoys aanhangers en betwijfelt of hij de school in kalmer vaarwater krijgt.

De vakantie is net voorbij, maar om nu te zeggen dat Rasit Bal uitgerust aan het nieuwe schooljaar is begonnen? Daarvoor is de onrust te groot rond het Cornelius Haga Lyceum – met het Avicenna College in Rotterdam de enige middelbare islamitische school in Nederland. In de zomer gingen de perikelen gewoon door: rechtszaken, protesterende ouders, aanvallen op sociale media. Het laat Bal niet onberoerd.

Eind juni trad hij aan als bestuurder van de school die onder zijn voorganger Soner Atasoy op voet van oorlog verkeerde met de overheid. Bal moet rust brengen, maar worstelt met een groep ouders die de terugkeer van Atasoy wenst.

“Ik ben hier graag. De kinderen zijn vrolijk, dat geeft energie en motivatie. Het contact met de docenten is fijn. Ze werken hard, doen hun best, dat geeft hoop en vertrouwen. Maar zodra ik word blootgesteld aan de bestuurlijke zaken, de krachten van ouders, dan lopen mijn energie en motivatie weg. Uit die hoek komen hele scherpe uitspraken. Je wilt zeggen: laten we praten om het op te lossen. Maar dat is zinloos. Het is heel confronterend, biedt geen perspectief, geen uitweg. Dat demotiveert.”

Het interview vindt plaats in de kamer waar Atasoy kantoor hield. In de hoek staat het bord waarop de ontslagen directeur-bestuurder met knipsels en fotootjes destijds een beeld schetste van degenen die volgens hem de ondergang van de school beraamden: ministeries, inlichtingendiensten, moskeeorganisaties, andere islamitische schoolbestuurders en de Onderwijsinspectie.

Een deel van de ouders draagt Atasoy nog altijd op handen. Hij voerde tientallen rechtszaken om de school op te richten. Begin vorig jaar waarschuwden de AIVD en NCTV voor radicaal-islamitische invloeden, waarna het Amsterdamse stadsbestuur en onderwijsminister Arie Slob aanstuurden op Atasoys vertrek. Tevergeefs; de toezichthouder op de inlichtingendiensten concludeerde dat de AIVD een deel van de beschuldigingen onvoldoende kon onderbouwen. De rechter floot de minister terug.

Dit voorjaar struikelde Atasoy alsnog. Het bestuur zegde hem de wacht aan na klachten van medewerkers over intimidatie en afluisterpraktijken. Er volgden verschillende rechterlijke uitspraken. Zijn ontslag op staande voet was onrechtmatig, maar mede vanwege gebrek aan draagvlak is van een rentree vooralsnog geen sprake. In december dient een beroepszaak bij het gerechtshof.
Het interview:
Spoiler! :
U moet met interim-directeur Saskia Grotenhuis de organisatie weer in goede banen leiden. Wat is uw voornaamste taak?

“Ik wil het eerst goedmaken met de samen­leving. Met de media, het ministerie, de gemeente, de inspectie, moskeeorganisaties. De komende maanden wil ik – voor zover ik me kan handhaven – werken aan de relatie met de buitenwereld. Zorgen dat de school een normaal onderdeel van het Amsterdamse onderwijs wordt, en het stigma van radicalisering afschudden. En vervolgens groeien.”

“Ik geloof in de toegevoegde waarde van islamitisch onderwijs. Er is bij een grote gemeenschap behoefte aan, en het kan scholieren beter voorbereiden op hun toekomst. Het Haga Lyceum moet zich profileren als school die kwaliteit levert en recht doet aan de religieuze grondslag. Met leerlingen die zich positioneren als burgers van dit land, die tevens onderdeel zijn van de islamitische gemeenschap, van een moskee of bepaalde traditie. Wij bieden de leerlingen daarvoor handreikingen. Door te vertellen en uit te leggen – niet met indoctrinatie of propaganda.”

Er is nog altijd geen religieuze les. Dat is moeilijk te bevatten: een islamitische school waar drie jaar na de opening nog geen minuut islamitisch onderricht is gegeven.

“Ik sprak net een moeder die dat ook onbegrijpelijk vindt. Het punt is dat de diversiteit onder moslims zo groot is dat zodra de school een keuze maakt over het soort religieus onderwijs dat het gaat geven, dat per definitie tot onrust leidt.”

Hoe gaat u dat oplossen?

“Door aan te sluiten bij de traditie van iedere scholier. Je zegt als docent niet: je moet de soennitische uitleg, sjiitische of soefistische leer volgen. Het vorige schoolbestuur had een perceptie van wat de ware islam was, die hebben wij niet. Er is diversiteit in levensstijlen en die moet je respecteren. Wij moeten uitleg en achtergrond bieden over de traditie van alle verschillende leerlingen. Ik hoop nog voor de jaarwisseling met godsdienstonderwijs te beginnen.”

Wat moet hier veranderen?


“De school moet zich niet afzonderen van de samenleving, geen enclave zijn. De oprichters zetten zich af tegen de boze buitenwereld die volgens hen de school kapot wil maken. Ze ­zonderden zich af. Ik wil dat we opener zijn. Dat wordt dan geframed alsof ik infiltreer. Die houding komt vaak voor onder moslims. Soms ook bij collega-bestuurders en ouders.”

Staan ouders en docenten wel open voor uw visie?

“Toch wel. Vóór de vakantie hebben we met ouders gepraat. Ik heb ze voorgehouden: hoe kun je je kinderen voorbereiden op hun toekomst in deze samenleving, als je die schetst als de boze buitenwereld? Dan geef je ze geen vertrouwen mee, maar wantrouwen. Die bijeenkomsten hebben effect gehad. Ik zag dat veel ouders bereid zijn mee te werken.”

Op sociale media trekken Atasoys medestanders uw islamitische identiteit in twijfel; in bepaalde moslimkringen een ernstig verwijt. Is dat intimiderend?

“Zo ervaar ik het niet. Ze werpen de vraag op of ik moslim ben. Ik snap die aantijging niet zo goed: ik ben een vrome, doodgewone moslim die zijn uiterste best doet God te behagen.”

De school telt zo’n 450 leerlingen. Atasoys medestanders zeggen zeker 200 ouders te vertegenwoordigen. Hoe groot is die groep ­volgens u?

“Het zijn veertig of vijftig gezinnen.”

Er zouden wel dertig leerlingen zijn vertrokken vanwege de onrust.


“Dat klopt niet. Net voor de vakantie stonden zestien leerlingen op het punt te vertrekken. Uiteindelijk zijn wel wat leerlingen weggegaan, maar dat stond los van de bestuurlijke onrust. Atasoys aanhang kan eigenlijk niet weg, die moet zich van binnenuit sterk maken voor zijn rentree. Als ze vertrekken, hebben ze geen positie meer.”

Ze zeggen 40.000 euro te hebben verzameld voor juridische kosten en hebben steun van imam Suhayb Salam, voorman van de fundamentalistische stichting Al Fitrah. Pittige tegenstanders.

“Daar ben ik niet bang voor. Waar ik wel bang voor ben, is de vraag of we duurzaam islamitisch onderwijs overeind kunnen houden met deze ouders. Ik heb het gevoel dat het gepolariseerde politieke en maatschappelijke klimaat daar zijn weerslag op heeft en het heel erg lastig maakt. De vraag is of de islamitische gemeenschap de ruimte aan zichzelf gunt om te slagen en aansluiting te vinden bij het onderwijs­bestel. Daar maak ik me zorgen over.”

“Docenten zijn opvoeders, geen handhavers. Maar ze worden klemgezet door ouders, omdat ze bij alles wat ze doen worden afgerekend op de vraag of ze bepaalde geboden en verboden uit de Koran strikt handhaven. Daarmee maak je het de school onmogelijk het proces van opvoeding goed te organiseren.”

Dat klinkt niet erg hoopvol. Heeft u spijt van deze klus?

“Nog niet. Maar het zou zomaar kunnen dat het mij niet lukt. Je moet wellicht drie of vier keer vallen voordat het slaagt. De voorgangers van het Haga Lyceum – het Islamitisch College Amsterdam en Ibn Ghaldoun (een Rotterdamse islamitische school die na enkele schandalen in 2013 werd gesloten) slaagden niet. Bij het Avicenna in Rotterdam is een bestuurscrisis gaande. Maar als het nu niet lukt met deze school, zal het een volgende keer wel lukken.”
https://www.parool.nl/amsterdam/een-nie ... ~b19cd7dd/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Mahalingam »

Diverse mensen hebben uit de school geklapt.
Een in kijkje in het reilen en zeilen of zijn Mohammedaans:
Personeel Haga Lyceum: ‘Ex-directeur gaf opdracht tot afluisteren’

Een tiran, een manipulator die geen tegenstand duldt, niets van onderwijs weet en overal complotten ontwaart. Een greep uit de diskwalificaties van Atasoy in het rapport van een recherchebureau, opgesteld in opdracht van het huidige schoolbestuur. Daarin vertellen dertien medewerkers – het merendeel anonieme docenten – en een ouder over de angstcultuur onder Atasoy, die zelf alle beschuldigingen ontkent.

In het interne rapport, in handen van Het Parool, vertellen twee met name genoemde medewerkers en een anonieme docent over afluisterpraktijken. Een medewerkster zegt dat Atasoy opdracht gaf tot het plaatsen van apparatuur om de Onderwijsinspectie af te luisteren. Na mediaberichten deed de inspectie in juni aangifte van afluisteren van vertrouwelijke gesprekken op de school – met het Avicenna College in Rotterdam de enige islamitische middelbare school in Nederland. Kort daarop stuurde het schoolbestuur Atasoy de laan uit.

Atasoy ontkent zelf heimelijke opnamen te hebben gemaakt, maar zei eerder die wel in bezit te hebben. Ze zouden hem op een usb-stick zijn aangeleverd.

Koffiekamer

‘Tijdens de inspectiebezoeken werden de inspecteurs beneden in de koffiekamer aan de praat gehouden,’ aldus een medewerkster in het rapport. Ondertussen plaatste volgens haar iemand anders ‘in opdracht van Atasoy’ een afluisterapparaat. ‘Ik heb meerdere malen gezien dat die is geplaatst en/of weggehaald. En dan werd het afgeluisterd in hun kamer in bijzijn van verschillende mensen.’

Een oud-lid van de medezeggenschapsraad vertelt dat Atasoy regelmatig op de hoogte was van vertrouwelijke beraadslagingen. ‘Binnen de MR dachten we eerst dat er een mol was, maar dat hebben we niet aan kunnen tonen. Ik weet dat er afluisterapparatuur heeft gehangen dus ik denk dat het dat is geweest.’

Het rapport is opgesteld met het oog op een rechtszaak later deze week in Amsterdam, waarin Atasoy zijn ontslag aanvecht. Een voornaam deel van de ondervraagde medewerkers waarschuwt voor een leegloop onder het personeel als Atasoy terugkeert. ‘Tijdens alle schoolvergaderingen was het altijd muisstil, omdat iedereen bang was dat als je wat zei je ontslagen zou worden,’ aldus een van de bevraagde docenten. Een ander: ‘Nee zeggen was geen optie, want dan kreeg je problemen met hem.’ En: ‘Zodra Atasoy boos wordt, ontploft hij en kan hij niet meer helder nadenken.’

Ook stelt een aantal mensen dat Atasoy waarschuwde dat als hij zou moeten vertrekken als directeur, de school ten onder zou gaan.

Schreeuwen

Er worden ook incidenten beschreven waarbij Atasoy zou hebben geschreeuwd en mensen hebben geïntimideerd. Dat zou ook tegen leerlingen zijn gebeurd. Een scholiere die heimelijk met haar telefoon filmde dat haar klas een video bekeek van een omstreden radicale prediker, werd na het uitlekken van de opname in de aula ten overstaan van alle leerlingen weggezet als verrader, aldus haar moeder.

Ook zou Atasoy boos zijn uitgevallen als jongens en meisjes in de pauze te dicht bij elkaar kwamen. Notulen van de medezeggenschapsraad zou hij hebben laten aanpassen.

Enkele van de ondervraagden zeggen dat Atasoy zijn tegenstanders op sociale media zwart laat maken door Arnoud van Doorn, Haags gemeenteraadslid voor de islamitische Partij voor de Eenheid en oud-PVV’er. In Het Parool ontkende Van Doorn eerder digitale spreekbuis van Atasoy te zijn.

Een groep ouders wenst de terugkeer van Atasoy. Zij worden gesteund door een omstreden islamdocent, die de voorbije zomer stelde met een benefiet 30.000 euro te hebben ingezameld voor advocatenkosten van Atasoy.
https://www.parool.nl/amsterdam/persone ... ~bb4354a7/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door King George »

En nog steeds niet over gaan tot actie en de school sluiten? Weer een nieuwe kans geven?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Ariel »

King George schreef:
di okt 13, 2020 12:41 pm
En nog steeds niet over gaan tot actie en de school sluiten? Weer een nieuwe kans geven?
De school bestaat nog steeds, maar de nieuwe directeur van het Haga Lyceum stapt alweer op.
Rasit Bal, de nieuwe directeur van het islamitische Cornelius Haga Lyceum in Amsterdam, legt na vier maanden zijn functie neer. Hij wilde rust brengen op de omstreden school, maar is daar niet geslaagd.

Dat meldt NRC. Bal, een progressieve moslim, vindt dat het bestuur hem te weinig ruimte gaf om de school uit de ’conflictmodus’ te halen en aansluiting te zoeken bij een bredere islamitische achterban. Volgens Bal is het bestuur niet divers genoeg om ook de niet-conservatieve islamitische achterban goed te bereiken. „Jammer”, zegt hij tegen de krant. „Ik had veel meer willen realiseren op deze school, maar dat is niet gelukt. Daarom heb ik gezegd: het is beter dat jullie het met iemand anders proberen.”

Bal was de opvolger van Soner Atasoy, die na veel rumoer het veld moest ruimen. Wie hem opvolgt, is nog onbekend.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Mahalingam »

Verrassing, verrassing. En de nieuwe directeur wordt...?
Bestuurder Haga Lyceum stapt op, Achmed Baadoud opvolger
[...]
Volgens ingewijden is Bal afgeknapt op een groep ouders die de terugkeer wensen van Soner Atasoy, de oprichter van de islamitische school. In juni werd hij door het bestuur aan de kant gezet als directeur-bestuurder.
[...]
Bal wordt met ingang van maandag opgevolgd door de voormalig PvdA-bestuurder Baadoud, die eerder deze maand was aangesteld als adviseur.
https://www.parool.nl/amsterdam/bestuur ... ~b9e0a895/

En waar hebben we Baadoud eerder ontmoet?
Bij de totstandkoming van de kandidatenlijst van de PvdA voor de deelraadsverkiezing 2010 in Amsterdam Nieuw-West onder andere.
Spoiler! :
Baâdoud was door het bestuur van Amsterdam Nieuw-West voorgedragen als lijsttrekker bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2010. Een voordrachtscommissie koos echter voor Ahmed Marcouch, op dat moment stadsdeelvoorzitter in Slotervaart. De situatie leidde tot een lijsttrekkersverkiezing onder partijleden op 7 december 2009, waarbij naast Marcouch en Baâdoud Marjo Teuling, sinds 2006 stadsdeelvoorzitter van stadsdeel Osdorp, kandidaat was. In de eerste ronde behaalde Marcouch net geen meerderheid: hij kreeg 88 stemmen, Baâdoud 79 en Teuling 9. In de tweede ronde, tussen de twee kandidaten met de meeste stemmen, haalden zowel Baâdoud als Marcouch 88 stemmen. Volgens de PvdA-regels zou daarna een loting volgen, maar dat vond afdelingsvoorzitter Hans Aertsen onbevredigend en hij stelde de leden voor de stemming te herhalen. Deze derde stemronde werd gewonnen door Baâdoud met 90 stemmen, tegenover 83 voor Marcouch.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Achmed_Ba%C3%A2doud
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Mahalingam »

De ouders zijn te verdelen in de Rekkelijken en de Preciezen.
Ouders op de vuist bij het Cornelius Haga Lyceum

Particuliere beveiligers hebben eind vorige maand ingegrepen bij een vechtpartij tussen twee ouders van het Cornelius Haga Lyceum. Het incident staat los van de machtsstrijd in de school, maar is exemplarisch voor de gespannen sfeer rond het Haga.

Een van de betrokkenen is Rachid el Jouhri, de voorman van een groep ouders die de terugkeer wenst van Soner Atasoy, die dit voorjaar door het bestuur werd weggestuurd als directeur-bestuurder.

Volgens Rasit Bal, de afgelopen vrijdag opgestapte dagelijks bestuurder van de school, staat het incident los van de machtsstrijd rond de school. Maar de aanwezigheid van beveiligers op een ouderavond op 28 september kan daar niet los van worden gezien. Zij waren ingehuurd voor het geval ouders actie wilden voeren ter ondersteuning van Atasoy.

Tijdens de ouderavond probeerde El Jouhri buiten het gebouw van de islamitische school aan de Naritaweg handtekeningen te verzamelen voor een petitie ten faveure van Atasoy. “Ik stond ook bij andere ouderavonden voor het hek, dus niet op het schoolterrein,” aldus El Jouhri, “en sprak ouders aan die naar binnen gingen. Die avond was er een vader die het ongepast vond dat ik als moslim vrouwen van andere mannen aansprak. Daar kregen we ruzie over.”

Gescheurd jasje

Bal bevestigt de aanleiding tot het incident. “Er was geen sprake van intimidatie of ongepast gedrag. Daar werd El Jouhri wel van beschuldigd. Daarna liep het uit de hand.”

Er volgde een vechtpartij waarna El Jouhri door twee toegesnelde beveiligers op de grond in bedwang werd gehouden tot de wijkagent arriveerde. “Een beveiliger had een gescheurd jasje,” aldus een ingewijde.

El Jouhri zegt met kneuzingen naar de eerste hulp te zijn gegaan en op 3 oktober aangifte te hebben gedaan. Een woordvoerder van de politie zegt op de hoogte te zijn van de gebeurtenissen, maar weerspreekt dat aangifte is gedaan. Er is geen nader onderzoek ingesteld.
https://www.parool.nl/amsterdam/ouders- ... ~b441fa05/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

Deze beroepsmoslim noemt zich Aboe Aicha en heet in het echt Mohamed Riani.
Hij wenst een fundi-school naar Arabische snit, nogal wahabitisch dus.
Nieuwe benefietactie voor ex-bestuurders Haga Lyceum

De salafistische islamdocent ‘Aboe Aicha’ is zondag een nieuwe inzamelingsactie begonnen voor de rechtszaken waarmee oud-directeur Soner Atasoy en de eveneens aan de kant gezette bestuurder Sadrettin Karadag hun posities op het Cornelius Haga Lyceum proberen te heroveren.

Aboe Aicha – een pseudoniem van Mohamed Riani – haalde bij een soortgelijke benefiet in juli naar eigen zeggen 30.000 euro op. Nu is het streefdoel 15.000 euro, met als motto ‘Koop Haga Terug!’ Maandagochtend stond de teller op 11.420 euro.

De actie lijkt een illustratie van constateringen van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) in het vorige week verschenen driejaarlijkse Dreigingsbeeld. Daarin staat dat ‘politiek-salafistische aanjagers’ hun politieke slagkracht proberen te versterken door hun achterban te mobiliseren voor solidariteit met onder anderen Atasoy.

Naar aanleiding van de eerste benefiet zei Atasoy dat deze bewees dat er ‘heel veel draagvlak’ voor hem is. “De benefiet is een prijzenswaardig initiatief, waar ik overigens niet zelf om heb gevraagd.”
https://www.parool.nl/amsterdam/nieuwe- ... ~b95e6335/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
ma okt 19, 2020 3:02 pm

Deze beroepsmoslim noemt zich Aboe Aicha en heet in het echt Mohamed Riani.
Hij wenst een fundi-school naar Arabische snit, nogal wahabitisch dus.
Ja, logisch toch. De aboe van Aicha is 34 jaar oud, en hij wil dat straks zijn kleine meisje Aicha ook op school opgevoed wordt tot een goede onderdanige vrouw die zich verdiept in de Koran en de overleveringen (Hadith) van de Profeet Mohammed ( PBUH )
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Mahalingam »

Rechter handhaaft loonbeslag ex-bestuurder Haga Lyceum

De aan de kant gezette directeur-bestuurder van het Cornelius Haga Lyceum, Soner Atasoy, heeft een kort geding verloren over het beslag op zijn salaris door het schoolbestuur.

Rechter Mirjam van Walraven stelt in het woensdag gewezen vonnis dat Atasoy in strijd met een eerdere gerechtelijke uitspraak handelt, doordat hij zich onvoldoende heeft ingespannen om het schoolbestuur toegang te geven tot bankrekeningen die hij als directeur-bestuurder beheerde. Zijn eis om 13.588,08 euro aan achterstallig salaris alsnog aan hem uit te keren, is daarom afgewezen. Hetzelfde geldt voor zijn eis voor een verbod op toekomstig loonbeslag.

Het is het zoveelste hoofdstuk in het juridisch gevecht tussen het bestuur van het Haga Lyceum en Atasoy, die de school in 2017 oprichtte. In het voorbije voorjaar werd hij na interne strubbelingen op staande voet ontslagen.

Bankpasjes

In juni was daar al een kort geding over dat Atasoy verloor. Hij werd gelast de schoolleiding per direct alle sleutels, bankpasjes en andere bescheiden van de school in te leveren, op straffe van een dwangsom van maximaal 50.000 euro. Volgens het bestuur heeft Atasoy daar onvoldoende aan meegewerkt en is daarom de voorbije vijf maanden salaris ingehouden.

Atasoy meende dat hij aan al zijn verplichtingen heeft voldaan, terwijl het schoolbestuur stelde lange tijd niet bij de twee bankrekeningen van de school te hebben gekund, omdat hij de zaak traineerde. De rechter onderschrijft de lezing van het bestuur.

Donderdag treffen beide partijen elkaar weer in de rechtbank Amsterdam. Deze procedure draait om Atasoys vertrek als directeur. In augustus bepaalde de rechtbank dat zijn ontslag onrechtmatig is en dat hij recht heeft op doorbetaling van zijn salaris. Maar vanwege de verstoorde werkrelatie en gebrek aan draagvlak hoeft de school hem niet toe te laten op de werkvloer. Atasoy wil dat via de rechter alsnog afdwingen.
https://www.parool.nl/amsterdam/rechter ... ~b34a2b56/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Mahalingam »

Ha, weer nieuws over het Haga. Het werd tijd, al een maandlang niks te melden gehad.

Afbeelding
Cornelius Haga Lyceum van voor tot achter beklad met leuzen: 'Weg coupplegers!!'

Het gebouw van het Cornelius Haga Lyceum blijkt van voor tot achter beklad te zijn. Op het gebouw staan teksten als 'weg coupplegers' en 'school verkocht'.

Wie er verantwoordelijk is voor de bekladding is niet duidelijk. Maar wel zeker is dat de spanningen rond het bestuur van de school een rol spelen. Ruim twee weken terug sprak de rechter zich uit over het ontslag van oud-bestuurder Söner Atasoy. Dat ontslag blijft gehandhaafd. Atasoy werd begin juni op staande voet ontslagen, nadat hij in een eerdere schorsingsperiode weigerde om bankpasjes, gebruikersnamen en wachtwoorden in te leveren.

In de afgelopen maanden vond er een bestuurswissel bij de school plaats. Saskia Grotenhuis werd aangesteld als interim-directeur en in oktober werd oud-stadsdeelvoorzitter van Nieuw-West, Achmed Baâdoud, de nieuwe dagelijks bestuurder van de school.

Enkele teksten op de school zijn gericht aan die bestuurders. Zo staat er 'Saskia jij bent rot, onrein' en 'Baâdoud eruit.' Die laatste zegt in reactie tegen AT5: 'Blijkbaar hebben mensen het nodig gevonden om het gebouw te bekladden, wat erg vervelend is voor onze leerlingen die de school binnenkomen en dan allemaal teksten op de muren zien, wat gewoon niet goed is.'

Baâdoud zegt als oud-politicus en stadsdeelbestuurder ervaring te hebben met het politieke spel. 'Maar ik ga geen politiek hier bedrijven. Ik ga zorgen dat hier goed onderwijs gegeven wordt. Ik ben niet binnengekomen om politiek te bedrijven.'

De politie geeft aan de bekladdingen te gaan bekijken. Het is vervolgens aan de school om aangifte te doen. Baâdoud zegt dat te gaan doen. 'Aan de hand van het onderzoek gaan we kijken wat hier precies aan de hand is. We hebben gelukkig genoeg instrumenten om te achterhalen wat hier gebeurd is en op basis van hetgeen wat er dan uitkomt uit het onderzoek, zullen daar consequenties uit voortkomen.'
https://www.at5.nl/artikelen/205903/cor ... oupplegers
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door King George »

Hoe lang duurt het nog voordat hier dergelijke onderlinge vetes tussen Moslims onderling net zoals in Afghanistan of Pakistan met bommen uitgevochten gaan worden?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Mahalingam »

Ontslagen bestuurders Haga Lyceum verliezen beroepszaak

Het gerechtshof in Amsterdam verwerpt het hoger beroep van ontslagen bestuurders van het Cornelius Haga Lyceum. Oud-directeur en -bestuurder Soner Atasoy en ex-bestuurssecretaris Sadrettin Karadag hebben geen recht op een rentree op de islamitische school in Nieuw-West.

In twee afzonderlijke uitspraken van dinsdag stelt het hof dat het duo in het voorjaar van 2020 rechtsgeldig de wacht kreeg aangezegd door bestuursvoorzitter Mohammed Laamimach. Ook de eis van Karadag om het verbod te schrappen om de school te betreden, is verworpen.

Er is ‘kampvorming’ binnen de school, waarbij Karadag met een aantal ouders en leerlingen hoopt op een terugkeer van Atasoy. ‘Deze bestuurscrisis vond plaats in een context waarin de school toch al onder verscherpt toezicht van de Inspectie stond,’ aldus het hof. ‘Tegen deze achtergrond passen de getroffen voorzieningen bij het gegeven ontslag van Karadag.’

Ook de bezwaren van Atasoy tegen zijn ontslag zijn verworpen. Het is niet de eerste keer dat hij ongelijk krijgt van de rechter, maar deze beroepszaak gold als een belangrijke in de reeks procedures die hij en Karadag hebben aangespannen tegen de school.
Spoiler! :
Machtsstrijd

Een sluimerende machtsstrijd kwam bijna een jaar geleden tot een uitbarsting, nadat Atasoy in verband werd gebracht met het afluisteren van de Onderwijsinspectie en het intimideren van medewerkers. In het voorjaar werden Atasoy en Karadag de laan uitgestuurd. Ze spanden een reeks juridische procedures aan waarmee ze hun vertrek ongedaan probeerden te maken.

Atasoy boekte een succesje toen de rechter vorig jaar zijn ontslag als directeur op staande voet onrechtmatig verklaarde. Hij had recht op doorbetaling van zijn salaris, maar vanwege gebrek aan draagvlak op de werkvloer kon van een terugkeer op de school vooralsnog geen sprake zijn. Dat hoopte hij alsnog te bewerkstelligen via de beroepszaak bij het hof. De zaak draaide om zijn positie als bestuurder.

In oktober vorig jaar verloor Atasoy ook een kort geding nadat de school voor 50.000 euro loonbeslag bij hem had gelegd, omdat hij niet had voldaan aan een eerdere gerechtelijke uitspraak om na zijn ontslag alle sleutels, bankpasjes en andere bescheiden van de school in te leveren.

Waarschuwing AIVD

In 2019 kwam het Haga Lyceum in opspraak toen de AIVD waarschuwde dat Atasoy zich omringde met ‘salafistische aanjagers’ en banden had met een terreurbeweging uit de Kaukasus. Vanwege die waarschuwing van de inlichtingendienst riepen het kabinet en de gemeente Amsterdam ouders op hun kinderen van school te halen. Daaraan gaven slechts weinigen gehoor.

Onderwijsminister Arie Slob begon een procedure om Atasoy af te zetten. Maar nadat de toezichthouder op de inlichtingendiensten concludeerde dat een deel van de beschuldigingen onvoldoende was onderbouwd, floot de rechter de minister terug en kon Atasoy aanblijven. Interne strubbelingen op de school uit Nieuw-West braken hem nadien alsnog op.

Een aantal ouders beijvert zich nog altijd voor de terugkeer van Atasoy. De groep droeg bij aan de vervroegde aftocht van Atasoys opvolger als directeur, Rasit Bal. Na nog geen vier maanden hield hij het voor gezien.

Hij is opgevolgd door voormalig PvdA-stadsdeelvoorzitter Achmed Baâdoud.
https://www.parool.nl/amsterdam/ontslag ... ~bf961a1f/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Mahalingam »

Inspectie positiever over het Haga Lyceum

De onderwijsinspectie maakt zich ‘geen acute zorgen meer’ over de veiligheid van leerlingen van het Cornelius Haga Lyceum en heeft ‘een positieve indruk’ over de leskwaliteit.

Dit staat in een dinsdag verschenen rapport. Daarin schrijft de inspectie dat er ‘meer rust op en rond de school [is] dan voorheen’.

De inspectie heeft nog wel op- en aanmerkingen, onder andere over het bestrijden van achterstanden in de Nederlandse taal. Maar op grond van een ‘verbeterplan’ van de directie ziet de inspectie de toekomst van de school in Nieuw-West met vertrouwen tegemoet. Een eindoordeel over de onderwijskwaliteit ontbreekt, omdat er de afgelopen periode nauwelijks fysieke lessen zijn geweest.

Het rapport bezegelt een onrustige periode rond de islamitische school, met een bestuurscrisis, rechtszaken en klachten van ouders. Aanleiding voor het nieuwe rapport waren perikelen van het afgelopen jaar. In het voorjaar van 2020 kreeg de inspectie ‘ernstige signalen’ over een onveilig klimaat. Ouders en personeelsleden spraken van een angstcultuur en ‘dictatoriaal gedrag’ van de toenmalig dagelijkse bestuurder, Soner Atasoy. De klachten mondden uit in diens ontslag en een reeks rechtszaken waarmee hij tevergeefs probeerde terug te keren.

Moegestreden


Atasoys opvolger Rasit Bal hield het amper vier maanden vol. Toen stapte hij op, moegestreden als gevolg van het verzet van een groep ouders die zich sterk maakte voor Atasoys rentree. In die periode was er ook een vechtpartij tussen twee ouders. In november werd de school beklad met leuzen tegen de nieuwe bestuurder, Achmed Baâdoud.

Inmiddels is de situatie wezenlijk anders, aldus de inspectie: ‘De omstandigheden op en rond de school zijn ingrijpend en in gunstige zin veranderd.’ Op het begeleiden en toetsen van de leerlingen heeft de inspectie geen aanmerkingen meer en ook het volgen van hun ontwikkeling is in orde. Wel wordt er nog te weinig lichamelijke oefening gegeven. Dat is, stelt het schoolbestuur in een reactie op het rapport, te wijten aan het nog steeds ontbreken van een gymzaal. ‘Het bestuur is daarom voornemens om de druk bij gemeente Amsterdam op te voeren.’
https://www.parool.nl/amsterdam/inspect ... ~bf86778e/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Mahalingam »

En er zijn weer plannen voor nog een school. Is de vijver van het Mohammedaans lesgeven echt zo groot als de beroepsmoslims beweren?
Plannen voor nieuw islamitisch lyceum in Amsterdam

Het bestuur van de islamitische basisscholen El Amien I en II wil een islamitisch lyceum oprichten. Het zou de tweede islamitische school voor voortgezet onderwijs worden in Amsterdam en de derde in Nederland.


Directeur-bestuurder Younes Hanin bevestigt dat er een aanvraag is ingediend bij het ministerie van Onderwijs voor een school die mogelijk 2023 de deuren zou moeten openen. “We geven gehoor aan een al langer levende wens bij ouders,” zegt hij. “Hiermee nemen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. We willen een school waar geen vragen kunnen rijzen over het functioneren van het bestuur en dergelijke en die onderwijs van goede kwaliteit biedt.”

Het initiatief kan problematisch zijn voor het Cornelius Haga Lyceum, nu nog de enige middelbare islamitische school in Amsterdam. Het Haga Lyceum werd de afgelopen periode geplaagd door bestuurlijke onrust, terwijl de school moet blijven groeien om aanspraak te kunnen maken op overheidsfinanciering.

Op de vraag of een tweede islamitisch lyceum de nekslag kan betekenen voor het Haga Lyceum, zegt Hanin: “Dat is in elk geval niet de bedoeling. En het zou niet hoeven. Want op basis van de belangstelling bij ouders denk ik dat er ruimte is voor drie islamitische middelbare scholen in Amsterdam.”

Zorgenkindjes


De El Amienscholen zijn gevestigd in Osdorp en Bos en Lommer. In 2014 waren het nog zorgenkindjes en berichtte de onderwijsinspectie over wanbeleid en verkwisting van geld. Na het aantreden van een nieuwe directeur presteren ze bovengemiddeld en is de inspectie positief. Bij El Amien I in Osdorp is sprake van gestage groei. Opgeteld hebben de Amienscholen ruim 750 leerlingen.

Volgens Hanin is de afgelopen anderhalf jaar nagedacht over een aanvraag voor een middelbare school. “We hebben gekeken naar de mogelijkheid ons aan te sluiten bij een bestaande school, een alliantie met andere scholen te vormen of een zelfstandige school op te richten. Die laatste optie heeft nu onze voorkeur.”

Sinds 1 november 2020 is de oprichting van nieuwe scholen vergemakkelijkt door een nieuwe wet. Het bestuur van de El Amienscholen heeft tot 1 november dit jaar om het benodigde aantal handtekeningen van ouders te verzamelen.

Radicale ideeën


Wethouder van Onderwijs Marjolein Moorman neemt het initiatief voor kennisgeving aan. In 2019 kreeg ze een ambtelijk advies om het voortouw te nemen bij het oprichten van een concurrent van het Haga Lyceum. Die school lag al ver vóór de opening in 2017 overhoop met zowel het ministerie van Onderwijs als het stadsbestuur. De oprichters kregen het verwijt radicale ideeën aan te hangen en raakten verder in opspraak door waarschuwingen van inlichtingendienst AIVD, die nadien deels overtrokken bleken te zijn.

Moorman verwierp het advies, omdat het geen overheidstaak is een bijzondere school te stichten. Inmiddels is de omstreden Hagadirecteur Soner Atasoy van het toneel verdwenen en zijn de verhoudingen met de gemeente, het ministerie en de onderwijsinspectie verbeterd.

Voor het nieuwe schooljaar heeft het Haga Lyceum blijkens een gemeentelijk overzicht 88 aanmeldingen tegen 136 vorig schooljaar. Volgens dagelijks bestuurder Achmed Baâdoud zijn het er inmiddels ruim 100 en verwacht hij dat het uiteindelijk zo’n 125 zullen zijn. Baâdoud zegt niet beducht te zijn voor een andere islamitische middelbare school in de stad. “Voor ons is het een extra motivatie om nog beter te presteren en het gedoe uit het verleden achter ons te laten.”
https://www.parool.nl/amsterdam/plannen ... ~bffdfa39/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Ariel »

Hausse aan aanvragen: ‘De slag om islamitische leerlingen is begonnen’

Meer dan een kwart van alle aanvragen voor overheidsfinanciering van nieuwe scholen betreft islamitisch onderwijs. In Amsterdam zijn er zes aanvragen voor een islamitische school.

Van de 95 aanvragen zijn er 26 voor een islamitische school, blijkt uit een inventarisatie van het Isbo, de koepelorganisatie van islamitische scholen in Nederland. De aanvragen zijn donderdag gepubliceerd door de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), die onderdeel is van het ministerie van Onderwijs. Voor het eerst worden die aanvragen behandeld volgens een nieuwe wet, die het makkelijker maakt bijzondere scholen op te richten.

Amsterdam is de gemeente met de meeste aanvragen: zes. Drie daarvan gaan om voortgezet onderwijs. Op dit moment telt de stad één islamitische middelbare school, het Cornelius Haga Lyceum. In heel Nederland zijn tien aanvragen voor middelbare islamitische scholen ingediend. Er zijn nu slechts twee van zulke scholen, naast het Haga Lyceum is er het Avicenna College in Rotterdam.

De aanvragers voor de middelbare scholen in Amsterdam hebben tot 1 november om zo’n 700 handtekeningen van ouders te verzamelen, waarmee het bestaansrecht moet worden onderbouwd. Ze zouden op z’n vroegst in 2023 kunnen beginnen.

‘Slag om islamitische leerlingen’
Yusuf Altuntas, directeur van de islamitische basisschool Elif in Amsterdam-Zuid, hoopt in Amsterdam-West een islamitisch college te stichten. Hij noemt de vele aanvragen voor nieuwe islamitische scholen problematisch. “De slag om islamitische leerlingen is begonnen. Over de benodigde leerlingenaantallen maak ik me geen zorgen. Maar hoe kom je aan voldoende docenten in Amsterdam? Dat is nu al ingewikkeld en dat zal het helemaal zijn als er over een paar jaar allemaal nieuwe scholen zijn. Dat kan het lastig maken kwalitatief goed onderwijs te bieden. Daarmee kan het imago van islamitisch onderwijs onder druk komen te staan.”

De andere aanvragen voor een islamitisch lyceum zijn volgens het overzicht van de Isbo van het bestuur van de basisscholen El Amien I en II en Stichting Cosmicus. Die stichting ontkent islamitisch onderwijs na te streven en zegt niet op de lijst thuis te horen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Ariel »

Nieuwe moslimschool wil meisjes en jongens gescheiden lesgeven

"Het past binnen de islam"

Het Ghazali College, een nieuw te bouwen islamitische middelbare school in Beverwijk of Heemskerk, wil jongens en meisjes gescheiden gaan onderwijzen. Daarbij wordt het argument aangevoerd dat jongens slechter presteren dan meisjes en daarom beter apart onderwezen kunnen worden.

Het feit dat op Nederlandse middelbare scholen seksuele voorlichting gegeven wordt "met binnen de regels van de islam volstrekt ongepaste beelden", weegt daarbij volgens het Haarlems Dagblad ook mee. Een van de initiatiefnemers, Enes Ulusoy uit Heemskerk, geeft als derde argument op dat gescheiden onderwijs "past binnen de islam".

De initiatiefnemers hebben een aanvraag tot oprichting ingediend bij het ministerie van Onderwijs. Ze willen mavo- en havo-onderwijs gaan geven. De VO-raad laat aan het Haarlems Dagblad weten "geen voorstander te zijn" van volledig gescheiden lessen: "Het past niet binnen de gangbare Nederlandse onderwijscultuur."

Islamitisch middelbaar onderwijs geen succesformule
Abu Hamid ibn Muhammad al-Ghazālī (1058 - 1111) was een islamitische theoloog en jurist. Voor soefi-moslims is hij de tweede leermeester na profeet Mohammed. Ghazali was een ontkenner van causaliteit (de wet van oorzaak en gevolg). Volgens zijn leer geschiedt volgens de regels van de voorbeschikking door de wil en de hand van god.

Of die voorbeschikking bepaalt dat een naar hem vernoemde islamitische middelbare school de jongens van de meisjes mag scheiden in de klassen, is niet aan god maar aan de Nederlandse wetgever: het ministerie van Onderwijs moet goedkeuring verlenen aan de oprichting van wat na het Cornelius Haga Lyceum in Amsterdam en het Avicenna College in Rotterdam de derde volledig islamitische middelbare school van Nederland zou worden.

In de afgelopen jaren kwamen de onderwijsinstellingen in Amsterdam en Rotterdam veelvuldig in opspraak. In Amsterdam werd het Cornelius Haga Lyceum in 2019 gesloten vanwege belabberde onderwijsprestaties, een opstandig bestuur en een negatieve invloed op integratie, in Rotterdam heette het Avicenna College eerst Ibn Ghaldoun, een school die werd gesloten na grootschalige examenfraude en sindsdien nog altijd niet binnen de onderwijslijntjes kleurt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door King George »

Waar is "woke" Nederland met hun alarm over apartheid? Want dit is je reinste sekse apartheid.
Het Ghazali College, een nieuw te bouwen islamitische middelbare school in Beverwijk of Heemskerk, wil jongens en meisjes gescheiden gaan onderwijzen. Daarbij wordt het argument aangevoerd dat jongens slechter presteren dan meisjes en daarom beter apart onderwezen kunnen worden.
Natuurlijk presteren allochtone jongens structureel slechter dan autochtone jongens, maar dat is een gevolg van de Islamitische, dus verkeerde opvoeding, waarin jongetjes als onraakbare prinsjes worden behandeld. Het probleem ligt bij de Islam en dat ga je niet oplossen met een Islamitische school, want de Islam is het probleem.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Mahalingam »

Het is nog altijd onrustig op het Haga Lyceum

Cornelius Haga Lyceum De islamitische school in Amsterdam bestaat nu vier jaar en kende een onrustige start. Het opstappen van de directeur heeft dat niet opgelost.

Een jongen, een jaar of veertien, vliegt met gestrekt been voorbij in de overvolle hal. Hij schampt een schouder van een andere leerling. De beweging is grover dan de intentie, het spel hardhandig. „Naar buiten!” Mahamadi Zahti, de conciërge van het islamitische Cornelius Haga Lyceum in Amsterdam, klinkt streng, maar ook zachtmoedig. De berispte leerling loopt naar buiten, en gaat via een andere deur de hal weer in, met een stalen gezicht. Seconden later – Zahti heeft hem opnieuw weggestuurd – duwt hij lachend een medeleerling in een hoek, achter de hal. Aan de overzijde tikt een eerstejaars een personeelslid op het hoofd, dichterbij spuit een meisje Glassex op een jaargenoot.

De regen houdt de Haga-leerlingen deze dinsdag binnen, en dat valt de uit zijn voegen barstende school zwaar: heel veel hormonen en opgekropte energie suizen over heel weinig vierkante meters. De directie knipte het rooster al zo op dat de eerste jaarlagen samen pauzeren, en dan pas de derde- en vierdeklassers, maar zonder aula of kantine is er simpelweg onvoldoende ruimte voor ruim vierhonderd leerlingen. De paar aanwezige personeelsleden krijgen niet alle duwende en rennende onruststokers berispt. De zorgcoördinator, voorheen een autoriteit in de gangen, zit overspannen thuis na een conflict met de nieuwe leiding, ouders worden ingezet als gangwachten.

Het vierde jaar van het bestaan van het Haga zit er bijna op. Vijftien van de zestien mavo-leerlingen – de allereerste eindexamenlichting – hoorden vorige week dat ze geslaagd zijn, ondanks een door controverses ontsierde schooltijd. Het dieptepunt: AIVD-waarschuwingen begin 2019 dat toenmalig directeur Soner Atasoy en omringende orthodoxe moslims een gevaar zouden vormen voor de leerlingen. Het leidde tot een vernietigend rapport van de Onderwijsinspectie. Minister Arie Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs, ChristenUnie) besloot de bekostiging van de school te stoppen. Maar, onder leiding van directeur Atasoy – een grofgebekte 40-jarige Hagenees met Albanees-Turkse roots – ging de school succesvol in de tegenaanval: de rechter floot Slob terug omdat hij zijn aanklachten van wanbeheer en gebrekkig burgerschap slecht onderbouwde. Inlichtingendienst AIVD werd gecorrigeerd op te scherp geformuleerde waarschuwingen.

Einde Atasoy

In mei 2020 eindigde plots het tijdperk-Atasoy. Zijn bestuursvoorzitter ontsloeg hem, onder meer vanwege afluisterpraktijken en vermeend autoritair gedrag. Terwijl Atasoy met een reeks rechtszaken zijn terugkeer af probeerde te dwingen, vond het Haga in de 49-jarige Achmed Baâdoud een vervanger van schijnbaar geheel andere stempel. Waar Atasoy een zichtbaar onderdeel was van een salafistengeneratie die democratische rechten inzet voor islamitische initiatieven zoals het Haga en orthodoxe moskeescholen, is Baâdoud een overheidsvriend, een Marokkaans-Nederlandse rasbestuurder.

Onder de voormalige oud-stadsdeelvoorzitter (Amsterdam Nieuw-West) en diversiteitsadviseur bij de brandweer veranderde de relatie tussen het Haga en de overheid: de Onderwijsinspectie werd van een verlengstuk van een vijandige minister „een APK-keurmeester” en burgemeester Femke Halsema van een „domme gans” een nuttige gesprekspartner. Met succes. De toon van de inspectierapporten werd – ondanks dat inhoudelijke kritiek aanbleef – positiever en het Haga ontsnapte langzaam aan de nationale aandacht

Toch is het op de school, een jaar na Atasoys vertrek, nog altijd onrustig, blijkt uit meerdere bezoeken van NRC en gesprekken met achttien personeelsleden, veertien leerlingen en het bestuur. Baâdouds ferme bestuursstijl en hervormingen – hij stuurde met één mail een kwart van het personeel de laan uit – stuiten op weerstand. De afgelopen weken stapten zeker vijf medewerkers uit protest op. De Onderwijsinspectie zegt dusdanig „aanhoudende signalen” vanuit de school te hebben ontvangen dat ze de school dinsdag bezocht voor extra onderzoek. Baâdoud zelf spreekt van „ingecalculeerde onrust” als gevolg van „harde keuzes” die nodig zijn om de school op de rails te krijgen.

Vierdeklassers Dounia en Amina zitten op de trap in de hal van het Haga. Ze kijken verveeld voor zich uit. Dounia met een beige hijab met gouden stiksels, de enkels bloot onder een strakke broek, Amina in jeans en een zwarte hoofddoek. Too cool for school. Hun mavo-eindexamens zitten erop en ze kunnen niet wáchten tot ze weg zijn. Het Haga is minder leuk geworden, zeggen ze. Wat eerst een kleine school was waar iedereen elkaar kende, is nu een „chaos” met grofgebekte brugklassers. Deels is het de air van laatstejaars – veel Haga’ers zijn nog steeds blij met de school –, deels een met name onder oudere leerlingen gedeelde kritiek: met Atasoy was het regime streng, maar de school rustiger.

Het voordeel nu? Op regels wordt minder gelet. De verboden smartphones halen ze vaker tevoorschijn en ook met de kledingsvoorschriften (een rok tot op de knieën, geen trainingsbroek) springen de kinderen losser om. Vroeger werden ze naarbinnen gehaald voor het middaggebed, nu mist het leeuwendeel deze dhuhr.

De kritiek? Na vier jaar zitten de leerlingen nog altijd in een gehorig, benauwd containerpand zonder gymlokaal, is de nieuwe eetkraam vooral gesloten en wordt nauwelijks islamles gegeven – een gevolg van personeelsproblemen en strijdige geloofsopvattingen van ouders. Eind juni ondertekenden tweehonderd leerlingen een door een paar van hen geïnitieerde petitie die flink uithaalde naar de nieuwe leiding. De school zou het afgelopen jaar „op bijna alle vlakken flink achteruit” zijn gegaan en „geen orde en structuur” en „voortdurende lesuitval” kennen; onder meer het gevolg van een coronagolf en overspannen personeel.

Baâdoud stelt zich volgens de kinderen „hard en onredelijk” op, biedt hen bij incidenten geen ruimte voor een weerwoord. Hoeveel leerlingen de kritiek precies steunden, bleef onduidelijk: sommigen wilden achteraf van de lijst af, omdat ze niet wisten wat ze tekenden, anderen konden er niet op omdat de directie de petitie-rondgang een halt toeriep.

Baâdoud schorste een van de initiatiefnemers een week, ook omdat die met Atasoy en een docent Engels het schoolbestuur en hemzelf had gedagvaard. Eind 2020 werd dezelfde leerling al eens van school gestuurd, omdat hij het Haga-pand zou hebben beklad met antidirectieleuzen (nog altijd leesbaar: „coupplegers, jullie maken de school kapot”). Maar de rechter draaide die beslissing terug vanwege bewijsgebrek.

Baâdoud doet de petitie, rechtszaken en graffiti af als pogingen van kamp-Atasoy om chaos te creëren en hem zo te weerhouden van waarvoor hij „besteld” is: de school oplappen.

Ferme reorganisator

Baâdoud – groot, grijs ringbaardje, rustige dictie – stelt zich op het Haga op als ferme reorganisator die moeilijke beslissingen niet schuwt. Hij schorste behalve de leerling en docent die hem dagvaarden, recent nóg een leraar, en stuurde een ander weg „om af te koelen”. Drie anderen met wie hij in conflict raakte, zitten overspannen thuis. Op 29 mei liet hij, twee dagen voor de deadline, dertien docenten per mail weten hun jaarcontracten niet te verlengen. Het argument: de inspectie komt na de zomer terug en wil dat docenten voldoende bevoegd zijn, ook voor de bovenbouw. En omdat het budget beperkt is, moeten tweedegraadsleraren plaatsmaken voor eerstegraadsleraren.

Het leidde tot irritatie onder de leerlingen, die geliefde docenten zien verdwijnen – en tot woede onder de leraren. Uit protest stapten vier personeelsleden op.

Kritiek op Baâdoud is de leraren niet vreemd. Nog vóór de contractbeëindigingen mailde een groep docenten ‘de Spruitjesbrief’ (vernoemd naar anonieme afzender [email protected]) met klachten over achterkamertjespolitiek en gebrekkige onderwijservaring. Ook hekelden ze de straffeloosheid en verregaande invloed van ouders op de school. Baâdoud negeerde de brief – want anoniem – en zegt zich niet te herkennen in de persoonlijke verwijten. Met de overige kritiek was hij deels „al bezig”.

„Mensen willen geen veranderingen”, zegt Baâdoud. Dat merkte hij al bij eerdere reorganisaties. Om die reden begrijpt hij dat zijn „pijnlijke maatregelen” impopulair zijn. Maar het Haga „moet professionaliseren, moet next level”. En dus kwamen er recent een „meerjarenplan” en weekendbijlessen en trok hij docenten islam aan. Met aanvragen voor twee nieuwe islamitische colleges in Amsterdam is dat laatste extra van belang. Ook zette de jaarlijks groeiende populariteit van het Haga – van 45 nieuwe leerlingen in 2017 naar 137 in 2020 – dit jaar voor het eerst niet door. 103 kinderen schreven zich in, aangevuld met „tien, vijftien zij-instromers”.

En dat – de teller komt op ruim vijfhonderd leerlingen – past écht niet meer in het huidige gebouw. En dus krijgt het Haga vanaf augustus een tweede locatie, bepaalde burgemeester Halsema woensdag; een leegstaand schoolgebouw op tien minuten fietsen. Het is hetzelfde voorstel dat Atasoy in 2019 verontwaardigd afwees, toen hij met de gemeente overhoop lag over bouwrechten, over het werken op twee locaties (te duur), en over de inboedel, die hij te oud vond.

Op de andere helft van Baâdouds recente deal zal de oud-directeur wél jaloers zijn: in 2024 wordt speciaal voor het Haga een nieuw complex gebouwd op de plek van het huidige containerpand.

Volgens Baâdoud ontwikkelt het Haga zich, ondanks alle gedoe, positief. Medio juni zette hij 21 vacatures uit, nog vóór de vijf medewerkers uit protest vertrokken, maar het docentenbestand is alweer „voor 95 procent” aangevuld, zegt hij, onder anderen met zeven niet-islamitische leraren. Het Haga blijkt, zegt Baâdoud, een populaire werkgever. „We zijn het Ajax van het islamitisch onderwijs.”
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/07/11/he ... m-a4050628
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Ariel »

Ongestoord in een eigen bubbel willen verkeren heeft niets met integratie te maken.
‘Islamitische school is juist goed voor de integratie’, zegt Arnhemse onderzoeker Bahaeddin

Islamitische basisscholen leveren een belangrijke bijdrage aan de integratie van moslims in Nederland. Dat constateert Arnhemmer Bahaeddin Budak, die in juni is gepromoveerd op een onderzoek naar het islamitische basisonderwijs. ,,Moslims moeten strijden voor hun eigen plek in de samenleving. Als je die plek niet verwerft, word je weggeveegd.”

Al gymmen jongens en meisjes niet samen en moeten oudere meisjes soms een hoofddoek op, islamitische basisscholen zijn óók gewone scholen. Dat is de boodschap van Arnhemmer Bahaeddin Budak, die jaren godsdienstleraar was op islamitische scholen in Arnhem, Nijmegen en Ede.

In juni is hij in Leiden gepromoveerd op de ontwikkeling van het islamitisch basisonderwijs in Nederland sinds de eerste school in 1988 opende. Het levert een belangrijke bijdrage aan de integratie van moslims in de samenleving, zegt Budak, niet alleen van de kinderen, ook van hun ouders. ,,Op andere scholen heb je toch ook gescheiden kleedhokjes? Met ons gescheiden gymmen zijn we echt niet zo veel anders dan de rest.”

Als je als moslim je kinderen wilt laten integreren in de Nederlandse samenleving, dan moet je ze toch niet isoleren in je eigen wereld, maar laten opgaan in die samenleving?
Budak: ,,Het gaat erom wat je onder integratie verstaat. Als je bedoelt dat een gemeenschap haar eigenheid kwijtraakt en kleurloos wordt, dan noem ik dat geen integratie, maar assimilatie. Dat vind ik geen gewenste ontwikkeling.”

,,Integratie betekent dat mensen hun identiteit behouden en vanuit die eigenheid een bijdrage leveren aan de samenleving. Dat je jezelf blijft, maar je wel mede-eigenaar voelt van je omgeving en bijdraagt aan de oplossingen voor de problemen die er bestaan."

Maar we hebben het hier over kleine kinderen aan het begin van hun ontwikkeling. Als ik met mijn gezin naar Frankrijk emigreer, doe ik mijn kinderen toch ook op een Franse school?
,,Islamitische basisscholen zijn gewoon Nederlandse scholen, in de Nederlandse taal en met Nederlandse methodes. Alleen met een sausje eigen identiteit, zoals ook de katholieke, protestantse of joodse scholen dat hebben. Artikel 23 van de grondwet geeft ouders het recht een eigen school te stichten rond een levensovertuiging of filosofie. Dat is een groot goed.”

Het islami­tisch onderwijs levert een goede bijdrage aan de integratie. Want dat is toch wat we willen: dat we vreedzaam met elkaar samenleven, of we nu gescheiden zwemmen of naar het naakt­strand gaan.

Katholieken, protestanten en Joden wonen hier al eeuwen. Moslims zijn hier betrekkelijk nieuw en hebben nog een slag te maken hebben wat integratie betreft. Is dit dan de weg?
,,Daarom moeten moslims juist strijden voor hun eigen plek in de samenleving. Als je die plek niet verwerft, dan word je weggeveegd. Dan verlies je je identiteit."

,,Alleen maar Nederlandse kinderen. Al is het vaak zo, dat hun ouders afkomstig zijn uit andere landen en ze een moslim-achtergrond hebben. Nederland is nu eenmaal geen monocultureel land meer. Moslimscholen behoren inmiddels ook tot de Nederlandse cultuur.”

,,Veel docenten hebben bovendien juist wel een Nederlandse achtergrond. En wie denkt dat de kinderen op islamitische basisscholen niets mee krijgen van de wereld buiten de school, heeft het mis. Deze kinderen zitten ook op een sportclub, hebben buren, kijken tv. Het zijn echte Nederlandse kinderen.”

Wat voor promotieonderzoek hebt u precies gedaan?
,,Ik heb bestudeerd hoe de identiteit van de islamitische basisscholen zich heeft gevormd en ontwikkeld. Welke interne en externe factoren hebben een rol gespeeld? Welke keermomenten zijn er geweest?

Welke keermomenten zijn er geweest?
Het eerste was, dat ouders op basisscholen hun neus stootten als ze vroegen om een plekje voor islamitisch godsdienstonderwijs. ‘Dan sticht je toch gewoon je eigen school’, kregen ze te horen en dat hebben ze gedaan. Risico liepen ze niet, want moslimkinderen kregen in acht van de tien gevallen het laagste schooladvies, dus het kon alleen maar beter worden.”

,,De eerste scholen waren in Eindhoven en Rotterdam. In 1992 waren er al zestien, nu zijn het er tegen de zestig. Ze dragen niet alleen bij aan de integratie van kinderen, maar ook van ouders, die bestuurslid worden, in de medezeggenschapsraad gaan zitten of andere taken uitvoeren."

Hoe is het in al die jaren gegaan?
,,Een belangrijke stap was in 1991 de totstandkoming van de ISBO, de besturenkoepel voor het islamitische basisonderwijs. De scholen stonden er nu niet meer alleen voor en gingen samenwerken. Tegelijkertijd ontstond in de samenleving wantrouwen.”

,,Dat begon na de eerste Golfoorlog, maar kwam tot een hoogtepunt na de aanslagen van 11 september 2001. Zonder aanwijsbare reden werden de scholen daarmee geassocieerd. Er was angst voor fundamentalisme, voor terrorisme. Keer op keer werden de scholen aan onderzoeken onderworpen. Niet alleen de onderwijsinspectie, zelfs de AIVD heeft daaraan meegedaan. Zonder dat onderzoek ooit iets kwalijks heeft opgeleverd."

,,Een enkeling. Maar dat is nu juist het mooie van het Nederlandse rechtssysteem: als iemand verkeerde dingen doet en de wet overtreedt, kun je hem voor de rechter brengen en aanpakken. Het individu is verantwoordelijk, niet de groep waaruit hij voortkomt.”

,,Als in Stockholm een protestantse gek een groep mensen doodschiet, dan komt niemand op het idee alle protestantse scholen te onderzoeken. Maar bij het islamitisch onderwijs gebeurde dat wel. In die zin zijn de scholen onrechtvaardig behandeld. Uit wantrouwen is ook de omgang van de scholen met homoseksualteit onderzocht. Er bleek helemaal niets aan de hand: de scholen gingen er precies zo mee om als andere scholen.”

Hoe gaat het nu met de islamitische basisscholen?
De rust is weergekeerd. De scholen hebben zich bewezen en maken heel gewoon deel uit van het onderwijssysteem. De resultaten zijn over het algemeen goed. Zoals ik zei: het islamitisch onderwijs levert een goede bijdrage aan de integratie. Want dat is toch wat we willen: dat we vreedzaam met elkaar samenleven, of we nu gescheiden zwemmen of naar het naaktstrand gaan.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Mahalingam »

Bestuurscrisis bij islamitische basisscholen As Siddieq: ‘Slecht voor onze reputatie’

Het bestuur van de grootste islamitische onderwijsinstelling van Amsterdam, de As Siddieqbasisscholen, is al een jaar verlamd door ruzies. ‘Bestuurlijk is het een puinhoop.’

In een interne mail, ingezien door Het Parool, spreekt de bestuursvoorzitter van de As Siddieqscholen van een noodsituatie, besluiteloosheid en het ontbreken van continuïteit. De Onderwijsinspectie zegt op de hoogte te zijn van de situatie en aan de hand van gesprekken met betrokkenen te zullen beoordelen of actie nodig is.

Onder As Siddieq vallen drie scholen: Al Maes in West, Al Jawhara in Zeeburg en Al Yaqoet in Noord. In totaal zijn er meer dan 1100 leerlingen.

Onderwijskwaliteit


De afgelopen jaren oordeelde de inspectie overwegend positief over de onderwijskwaliteit. In bestuurlijk opzicht waren er verbeterpunten, maar schenen de zaken redelijk op orde. Een email van voorzitter Samy al Deghedy van begin deze maand aan de andere bestuursleden schetst een heel ander beeld.

Hij schrijft dat al meer dan een jaar geen besluiten kunnen worden genomen en dat sprake is van een crisis waarbij bestuursleden tegen elkaar procederen in plaats van samen te werken als broeders. Dit vormt een bedreiging voor de reputatie van As Siddieq, aldus Al Deghedy. Veelzeggend is zijn verzoek bij de eerstvolgende bestuursvergadering te spreken zonder stemverheffing of lelijke woorden.

Volgens bestuurslid Ercan Kaya is op het onderwijs op de As Siddieqscholen niets aan te merken. “Maar bestuurlijk is het een puinhoop.” In zijn beleving is Al Deghedy niet capabel. “Hij is autoritair en houdt zich niet aan de statuten.”

Tawheedmoskee


In 2018 stuurde een ander bestuurslid tevergeefs aan op Al Deghedy’s vertrek, die tevens imam is van de Al Tahweedmoskee in Oud-West. Volgens Kaya en een andere ingewijde die anoniem wil blijven, speelde daarbij vermeende belangenverstrengeling bij Al Deghedy een rol. De Tawheedmoskee exploiteert al jaren een weekendschool in een van de gebouwen van As Siddieq voor koranlessen.

Het As Siddieqbestuur – met Al Deghedy als voorzitter – verhuurt daarvoor klaslokalen aan de Tawheedmoskee – waar Al Deghedy als imam en bestuurslid aan de kant van de huurder zit. Bij betrokkenen leeft de vraag of de huurprijs wel marktconform is. Ook zijn er zorgen over de verantwoordelijkheid van de school bij eventuele incidenten.

Over de inhoud van de koranlessen is nooit discussie geweest. NRC en Nieuwsuur berichtten in 2019 dat de Tawheedmoskee lesmateriaal gebruikt dat kinderen aanmoedigde alleen met gelovigen bevriend te zijn en een multiplechoicevraag bevatte over de straf voor iemand die zich inlaat met zwarte magie: a. zweepslagen, b. stenigen, c. doden met een zwaard (het laatste is juist). Ook werd volgens de berichten een boek aangeraden dat oproept tot het doden van iemand die niet de belangrijkste verplichtingen van de islam erkent.

‘Grote consequenties’

Naast de weekendschool was de positie van directeur-bestuurder Redouan Boudil, die een contract had tot de zomer van vorig jaar, lange tijd punt van discussie in het As Siddieqbestuur. De Onderwijsinspectie prees hem begin 2020 uitvoerig en waarschuwde dat zijn vertrek ‘grote consequenties’ kon hebben. Na heel lang talmen nam het bestuur toch afscheid van Boudil, zonder dat diens opvolging was geregeld.

Volgens Ercan Kaya drukte Al Deghedy nadien de herbenoeming door van een ander bestuurslid, Elhoucine El Hilali. Na protesten van Kaya werd El Hilali alsnog uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel. Beiden hebben hierover procedures aangespannen.

Al Deghedy wil Kaya ontslaan en drie nieuwe bestuurders benoemen. Kaya stelt op zijn beurt dat El Hilali geen bestuurder meer is.

Gevraagd om commentaar zegt Al Deghedy geen tijd te hebben. El Hilali ontkent dat er problemen zijn: “Het gaat goed en ik ben lid van het bestuur.” Penningmeester Kamal El Moutghi zegt net terug van vakantie te zijn en niets te weten van een crisis.
https://www.parool.nl/amsterdam/bestuur ... ~b0ac8d35/

Hier kan ik heel veel woorden over vuil maken. Maar ik laat de beschouwing over aan de mensen van GeenStijl:
'Crisis bij islamitische basisscholen As Siddieq'

Wat kunnen ze eigenlijk wel?

Er zijn een paar dingen die ze in de islam heel goed kunnen. In Allah geloven. Vrouwen onder een kleedje dirigeren. Mannen door de hoofdingang naar binnen laten gaan. Nou ja, en nog veel meer dingen.
Er zijn echter ook dingen die ze in de islam niet zo goed kunnen. Zoals het runnen van fatsoenlijke scholen - even los van koranscholen en haatmadrassa's want dan staan alle neuzen wél dezelfde kant op. Zo moeten we altijd een beetje lachen om die stuntelklunsjes van het Haga Lyceum want die kunnen écht geen zak, maar ook elders vechten ze elkaar continu de tent uit. Nu weer bij de basisscholen van As Dingesdinges, 'die herhaaldelijk in opspraak kwamen door antiwesterse en anti-Joodse uitingen en zwakke prestaties'.
Ze liggen daar momenteel bestuurlijk met elkaar te olieworstelen. "Het bestuur van de grootste islamitische onderwijsinstelling van Amsterdam is al een jaar verlamd door ruzies. 'Bestuurlijk is het een puinhoop'. (...) In een interne mail, ingezien door Het Parool, spreekt de bestuursvoorzitter van de As Siddieqscholen van een noodsituatie, besluiteloosheid en het ontbreken van continuïteit." Die bestuursvoorzitter is Samy Aldeghedy, penvriendin van haatbek Fawaz Jneid alias sjeik Huppeldepup, en Aldeghedy is tevens bestuurder en imam van de Al Tahweed-moskee in Amsterdam-West.
De door Saudi-Arabië gefinancierde Al Tahweed-moskee is zo ongeveer het hardst stinkende konthol van alle moskeeën; het is de plek waar Mohammed Bouyeri zijn liefde voor het vak kreeg, waar IS-gangers onderdak kregen, waar haatsmoel Suhayb Salam (van alFitrah) actief was én waar kindertjes les kregen over vijandbeelden van ongelovigen en een multiplechoicevraag over welke straf mensen die zich ingeven met zwarte magie moeten krijgen: zweepslagen, stenigen of doden met een zwaard (goede antwoord is natuurlijk c). Enfin, u leest het al. Wat een enorme verrassing toch weer dat het niet botert op een islamitische basisschool.
https://www.geenstijl.nl/5160766/drama/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Islamitische scholen / Haga Lyceum

Bericht door Mahalingam »

Weer onrust bij Haga Lyceum: directeur Baadoud opgestapt

Nog geen jaar na zijn aantreden is Achmed Baadoud alweer vertrokken als directeur van het Cornelius Haga Lyceum, nadat het bestuur hem tijdelijk aan de kant wilde schuiven.


Het is de zoveelste keer dat het onrustig is op de school. De voormalig PvdA-stadsdeelvoorzitter trad in oktober vorig jaar aan bij het islamitische lyceum in Nieuw-West, nadat zijn voorganger Rasit Bal was bezweken onder de druk van orthodoxe ouders. Zij maakten zich tevergeefs sterk voor de rentree van een van de oprichters van de school, de omstreden directeur-bestuurder Soner Atasoy.

Het Haga Lyceum werd vanaf de oprichting geplaagd door onrust en kampte met een slechte relatie met de overheid. Baadoud had opdracht de school in kalmer vaarwater te loodsen.

Op het matje

Volgens ingewijden moest Baadoud vrijdagmiddag op het matje komen bij het schoolbestuur, dat ontevreden was over onder andere zijn bestuursstijl. Hij zou te horen hebben gekregen dat hij op non-actief zou worden gesteld gedurende een onderzoek naar klachten van ouders en personeelsleden. Baadoud vond dat niet aanvaardbaar en stapte vervolgens op.

Kort voor de zomer wekte Baadoud weerstand door een reeks docenten met tijdelijke contracten de wacht aan te zeggen. NRC schreef over kinderen die klaagden over zijn strenge beleid.

In het bestuur heerste onvrede over zijn aannamebeleid. Ook wekte hij wrevel toen hij eind augustus in deze krant zei tevreden te zijn met de dependance voor de bovenbouw in Bos en Lommer. Daarmee leek een doorbraak te zijn bereikt in het slepend conflict met de gemeente over ruimtegebrek. De school zit sinds de opening in 2017 in een tijdelijke locatie bij station Slotervaart. Maar het bestuur is helemaal niet tevreden over de gekozen oplossing.

Rechtszaken


Ondertussen dienen zich een aantal initiatieven aan voor concurrenten van het Haga Lyceum, nu nog de enige middelbare islamitische school in Amsterdam. De onrust rond de school wordt verder aangewakkerd doordat Atasoy ondanks een trits juridische nederlagen nog altijd met rechtszaken probeert terug te keren.
https://www.parool.nl/nieuws/weer-onrus ... ~b98e3507/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie