Klachten van asielzoekers.

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Ariel »

Inspecties: jonge asielzoekers worden slecht behandeld in azc's

De overheid zorgt niet goed voor kinderen en jongeren in de asielopvang. Dat concluderen de Inspectie Justitie en Veiligheid en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd. De instellingen roepen staatssecretaris Van der Burg van Asielzaken in een brandbrief op om in te grijpen. "Hoe langer deze situatie duurt, hoe schadelijker dat kan zijn voor hun ontwikkeling."

Doordat er niet goed voor minderjarigen wordt gezorgd, krijgen zij te maken met stress en in sommige gevallen geweld. Ook hebben ze onvoldoende toegang tot zorg en onderwijs.

Vanwege de druk op de asielopvang, kan het personeel minder goede opvang en begeleiding leveren dan eigenlijk zou moeten. Er is weinig verbeterd, ondanks waarschuwingen van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers twee maanden geleden. De inspecties schrijven nu dat de opvang "in een staat van crisis" verkeert en alleen nog blijft draaien dankzij de "enorme inspanningen en bevlogenheid" van de medewerkers.

Het kabinet heeft afgelopen vrijdag een landelijk crisisorganisatieteam in het leven geroepen om de opvang van asielzoekers te verbeteren en komt vandaag met een plan voor een beter aanpak. De Inspectie gaat het effect hiervan volgen.

Leefomstandigheden ondermaats
Juist vandaag komt ook een ander rapport naar buiten over de leefomstandigheden van vluchtelingenkinderen in noodopvanglocaties. Die omstandigheden zijn zwaar ondermaats, concludeert een coalitie van onder meer Unicef, Save The Children en Defence for Children. Zij roepen het kabinet op de meer dan 2000 kinderen uit de noodopvanglocaties over te plaatsen naar kleinere opvanglocaties.

Volgens de ondervraagde zorg- en onderwijsmedewerkers in het rapport voelen kinderen zich onveilig door een gebrek aan privacy en slapen ze slecht door lawaai in de nacht. Ook beginnen ze geregeld niet met onderwijs, omdat onduidelijk is hoelang de kinderen in de noodopvang blijven.

Verder zijn er problemen met voeding: kinderen kennen het Nederlandse eten niet, schrijven de onderzoekers, en daardoor eten ze slecht. Ook verhuizen kinderen uit de noodopvang nog altijd te vaak, wat leidt tot veel stress. Ook bij zorgverleners zijn de kinderen soms helemaal niet in beeld.

Slechte hygiëne en berovingen
Op dit moment zitten er meer dan 10.000 minderjarigen in de asielopvang, 1450 van hen zitten daar zonder ouders of begeleiders. Bijna 2400 jongeren hadden al in een normale woning moeten wonen omdat ze al meer dan veertien weken een verblijfsstatus hebben. "En honderden van hen wachten al meer dan een jaar", schrijven de Inspectie Justitie en Veiligheid en de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd in het andere onderzoek.

Broers Mosaab en Hussam zitten in noodopvang in Leeuwarden: 'Alsof ik in gevangenis zit'

De inspecties gingen kijken bij verschillende asielzoekerscentra. Zo zagen ze dat kinderen en jongeren vaak maanden in het aanmeldcentrum in Ter Apel verblijven in plaats van de voorgeschreven drie tot tien dagen. En al die tijd vaak zonder zorg en onderwijs.

De alleenstaande jongeren zorgen voor overlast en er heerst een onrustige sfeer tussen verschillende groepjes in Ter Apel. Doordat er geen capaciteit is om kamercontroles uit te voeren, verslechtert de hygiëne. Ook wordt er niet meer gezamenlijk gegeten omdat de eetzaal niet geschikt is voor de grote groep.

In Ter Apel zaten op het moment van het bezoek van de inspecties drie keer zoveel alleenstaande minderjarigen als normaal gesproken de bedoeling is. Het ontbrak er aan "tijd en continuïteit in de begeleiding. Dit terwijl deze minderjarigen extra kwetsbaar zijn. Sommigen kunnen niet voor zichzelf opkomen, worden beroofd of bedreigd met alle gevolgen van dien."

'Heftige maar herkenbare conclusies'
Vluchtelingenwerk Nederland spreekt tegen persbureau ANP van "herkenbare maar desalniettemin heftige conclusies". Volgens de vluchtelingenorganisatie zijn de omstandigheden voor met name kinderen en andere kwetsbare groepen in de overvolle azc's en de noodopvanglocaties totaal ongeschikt.

"We zien dagelijks kinderen die niet meer willen eten en zelfs verschijnselen van ondervoeding hebben. Ook vallen kinderen regelmatig in slaap tijdens de les vanwege vermoeidheidsklachten. Als kinderen al geen trauma hebben opgelopen in het land dat zij ontvlucht zijn, of op de reis hier naartoe, is de kans aanzienlijk dat zij die hier in de (nood)opvang opdoen", zegt een woordvoerder van Vluchtelingenwerk die ook Van der Burg oproept in te grijpen.

Van der Burg snapt kritiek
Staatssecretaris Van der Burg zegt in een reactie de kritiek heel goed te begrijpen. "We proberen de situatie beter te maken op de locaties waar kinderen tijdelijk wonen. Zo richten we bijvoorbeeld aparte ruimtes in waar activiteiten voor kinderen worden georganiseerd", meldt hij. "Het belangrijkste is dat kinderen zo snel mogelijk naar een passende opvangplek gaan en zo kort mogelijk in de noodopvang blijven."

Volgens de bewindsman wordt er op dit moment "keihard gewerkt" aan een oplossing voor deze zorgelijke situatie. "Daar kom ik zo snel mogelijk op terug."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Ariel »

Afbeelding
Asielzoekers zó ontevreden dat ze de straat boven hotelboot verkiezen: ‘Welke keuze heb je?’

Ze zijn zo ontevreden dat ze uit protest de straat verkiezen boven de asielboot in Gouda. De vluchtelingen zijn de uitzichtloze situatie in Nederland helemaal beu.

Gehurkt in het hoge gras in de berm zitten ze. In de berm van het Ruige Weteringpad, pal voor het schip dat ze zo verfoeien. Wachtend tussen niets en nergens.

Tientallen mannen hangen op dekens. Sommigen houden een paraplu boven hun hoofd tegen de brandende zon. Het is een samenloop van frustratie, boodschappen op stukken karton illustreren die. Ze leven in een tunnel zonder streepje licht aan het einde.

Dreigde met hongerstaking
Ze verblijven in de Goudse noodopvang en hebben een eerste gesprek gehad met de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Het wachten is nog op een tweede afspraak. ‘Wij willen tweede interview’, staat er fonetisch geschreven op een bord. En: ‘Kun je een dag zonder je kind’, of: ‘Negen maanden wachten op onze kinderen’.

Afbeelding

Geen perspectief, dus dan maar op straat? ,,Welke keuze heb je?”, zegt een Syrische Koerd van 26 jaar. ,,Er is geen hoop.” Hij wijst. Een Syriër in trainingsbroek met donkerblauw overhemd en een volle baard wacht al tien maanden op zijn tweede gesprek. Het kostte hem negen maanden om überhaupt in Nederland te komen. Anderhalf jaar is hij dus al van huis. ,,Een heel leven”, vindt hij.

De groep dreigde met een hongerstaking en met slapen in de buitenlucht, maar heeft uiteindelijk wel gegeten en op het schip geslapen. Mohammed (26) uit Jemen ziet landgenoten en andere asielzoekers die hem in figuurlijke zin passeren. Hij en de anderen geven aan hoogopgeleid te zijn en willen aan de gang, voor Nederland. En bijvoorbeeld Ahmed (40) heeft zijn acht maanden oude dochtertje nog nooit gezien.

Magic
,,Dit is een noodopvang. Vrienden van ons die in een officieel kamp wonen, hebben een huis toegewezen, kunnen werken en studeren. Wij zitten in een noodopvang, voor ons zijn er geen speciale procedures.”

De oplossing voor de uitzichtloze situatie is het tweede gesprek, beschrijven de mannen, die stuk voor stuk bij de verslaggevers komen staan. ,,Daar is toch geen magic voor nodig?” Al was er maar een wachtlijst, met achter hun naam een datum. Dan wisten ze tenminste waar ze aan toe zijn.

Dat zou zelfs het eten acceptabeler maken. Daarover wordt veel geklaagd bij het COA, volgens die instantie omdat de asielbootbewoners liever zelf koken. Iets dat op termijn ook mogelijk wordt, maar niet van de ene op de andere dag is geregeld.

Gebraden stuk kip
Mohammed laat een foto zien. Dit bedoelt hij nou, zegt hij: een gebraden stuk kip met enkele veertjes er nog aan. Volgens het COA zorgt een chef-kok drie keer per dag voor vers eten. Klachten worden ontkracht door de bewoners de ingrediënten te laten zien, zegt een woordvoerder. De cateraar kookt voor een bedrag dat zo hoog is als het leefgeld dat de asielzoekers moeten krijgen, dus een vijfsterrenmaal is niet mogelijk, volgens het COA.

En er is meer leed. Ook omwonenden hebben het moeilijk, en dan vooral met de komst van de nieuwe boot. Dat zegt buurvrouw Tineke Bakker. Donderdagochtend is ze al vroeg van huis gegaan, omdat het daar echt even niet meer gaat. Ze is emotioneel. ,,Het geluid dat van de aggregaat komt hoor ik dag en nacht. Ik kan niet slapen, ben niet meer op mijn gemak in mijn eigen huis.” Een klacht die de asielzoekers best begrijpen, zeggen ze.

De nieuwe boot is een stukje verlegd en dat betekent nog minder uitzicht voor Bakker en haar buren. Ook heeft ze last van de diesellucht van het aggregaat. Miriam Willemse kan zich vinden in de klachten van haar buurvrouw. Ook zij ruikt de hele dag door diesel. ,,Vorige week was het 27 graden en heb ik met de ramen dichtgezeten.”

Gouda zegde al eerder toe dat problemen als deze worden opgelost. Willemse en Bakker hebben niets tegen de asielzoekers en voelen ook met hen mee. ,,Ik wil niet in hun schoenen staan”, zegt Bakker. ,,Het gaat mij om de praktische zaken.”

Tranen
Het is de uitzichtloosheid die hij proefde onder de de vluchtelingen, zegt burgemeester Pieter Verhoeve. Hij sprak hen toe. ,,Ik kan formeel zeggen dat ik er niet over ga, en dat is ook zo, maar ik geef het signaal wel door. Er zijn zoveel nieuwkomers dat het overal druk geeft op de asielketen.”

Verhoeve vervolgt: ,,Dat laat onverlet dat de opvang, registratie en plaatsing van statushouders alles behalve soepel verloopt. Ik sprak een man bij wie de tranen over zijn wangen liepen, omdat hij zijn kinderen al jaren niet heeft gezien. Dat is onvoorstelbaar. Veel belangstelling gaat nu uit naar het COA, maar het IND heeft zoveel achterstanden dat ze spreken over werkvoorraad - het zijn mensen, hè.”

Helderheid over de procedure vermindert de onzekerheid bij de asielzoekers, volgens het COA. En dus gingen medewerkers met hen in gesprek. ,,Dat helpt, dat geeft wat lucht”, zegt een COA-woordvoerder. ,,Er is ongeduld, zoals op meer plekken in het land.”

‘Complex’
Het plannen van een ‘inhoudelijke behandeling’ is nu eenmaal complex, legt een woordvoerder van de IND uit. ,,Mensen worden voor hun gesprek ingepland op regionale kantoren, er moet een tolk zijn in de juiste taal. Dus er kunnen verschillen zijn per regio of land.” De immigratiedienst krijgt bovendien meer asielaanvragen binnen dan er op tijd behandeld kunnen worden. Meer dan een derde van de aanvragen loopt langer dan de wettelijke termijn van zes maanden.

De COA-woordvoerder: ,,Verwachtingen leiden bijna altijd tot teleurstelling. Het schip is gewisseld, dan ervaar je dat het niet zo snel gaat. De bewoners zijn bang vergeten te worden in het proces, omdat ze op een schip zitten. We proberen gesprekken met het IND op het schip te laten voeren, om te laten zien dat het loopt en zichtbaar te maken dat zij niet worden vergeten.”
En bijvoorbeeld Ahmed (40) heeft zijn acht maanden oude dochtertje nog nooit gezien.

Geef Ahmed een vliegticket zodat hij naar zijn dochter kan. Gevaarlijk is Syrie niet voor hem. Straks als hij eenmaal een Nederlands paspoort heeft, gaat hij ook op vakantie naar zijn vaderland.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Boudewijn Atsma »

"En bijvoorbeeld Ahmed (40) heeft zijn acht maanden oude dochtertje nog nooit gezien. "

Wat afschuwelijk!
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Ariel »

Boudewijn Atsma schreef:
za jul 02, 2022 5:04 pm
"En bijvoorbeeld Ahmed (40) heeft zijn acht maanden oude dochtertje nog nooit gezien. "

Wat afschuwelijk!
Mijn hart breekt. :unhappy:

Kan jij wat voor Ahmed doen, desnoods een vliegticket voor hem kopen, en misschien kan jij Ahmed in huis nemen, zodat hij niet meer zo alleen is?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Boudewijn Atsma »

Dit is ziek getrol, Ariel. Je weet dat ik daar niet op inga.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door King George »

Ariel schreef:
za jul 02, 2022 4:02 pm
Spoiler! :
Afbeelding
Asielzoekers zó ontevreden dat ze de straat boven hotelboot verkiezen: ‘Welke keuze heb je?’
Spoiler! :
Ze zijn zo ontevreden dat ze uit protest de straat verkiezen boven de asielboot in Gouda. De vluchtelingen zijn de uitzichtloze situatie in Nederland helemaal beu.

Gehurkt in het hoge gras in de berm zitten ze. In de berm van het Ruige Weteringpad, pal voor het schip dat ze zo verfoeien. Wachtend tussen niets en nergens.

Tientallen mannen hangen op dekens. Sommigen houden een paraplu boven hun hoofd tegen de brandende zon. Het is een samenloop van frustratie, boodschappen op stukken karton illustreren die. Ze leven in een tunnel zonder streepje licht aan het einde.

Dreigde met hongerstaking
Ze verblijven in de Goudse noodopvang en hebben een eerste gesprek gehad met de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Het wachten is nog op een tweede afspraak. ‘Wij willen tweede interview’, staat er fonetisch geschreven op een bord. En: ‘Kun je een dag zonder je kind’, of: ‘Negen maanden wachten op onze kinderen’.
Spoiler! :
Afbeelding
Spoiler! :
Geen perspectief, dus dan maar op straat? ,,Welke keuze heb je?”, zegt een Syrische Koerd van 26 jaar. ,,Er is geen hoop.” Hij wijst. Een Syriër in trainingsbroek met donkerblauw overhemd en een volle baard wacht al tien maanden op zijn tweede gesprek. Het kostte hem negen maanden om überhaupt in Nederland te komen. Anderhalf jaar is hij dus al van huis. ,,Een heel leven”, vindt hij.

De groep dreigde met een hongerstaking en met slapen in de buitenlucht, maar heeft uiteindelijk wel gegeten en op het schip geslapen. Mohammed (26) uit Jemen ziet landgenoten en andere asielzoekers die hem in figuurlijke zin passeren. Hij en de anderen geven aan hoogopgeleid te zijn en willen aan de gang, voor Nederland. En bijvoorbeeld Ahmed (40) heeft zijn acht maanden oude dochtertje nog nooit gezien.

Magic
,,Dit is een noodopvang. Vrienden van ons die in een officieel kamp wonen, hebben een huis toegewezen, kunnen werken en studeren. Wij zitten in een noodopvang, voor ons zijn er geen speciale procedures.”

De oplossing voor de uitzichtloze situatie is het tweede gesprek, beschrijven de mannen, die stuk voor stuk bij de verslaggevers komen staan. ,,Daar is toch geen magic voor nodig?” Al was er maar een wachtlijst, met achter hun naam een datum. Dan wisten ze tenminste waar ze aan toe zijn.

Dat zou zelfs het eten acceptabeler maken. Daarover wordt veel geklaagd bij het COA, volgens die instantie omdat de asielbootbewoners liever zelf koken. Iets dat op termijn ook mogelijk wordt, maar niet van de ene op de andere dag is geregeld.

Gebraden stuk kip
Mohammed laat een foto zien. Dit bedoelt hij nou, zegt hij: een gebraden stuk kip met enkele veertjes er nog aan. Volgens het COA zorgt een chef-kok drie keer per dag voor vers eten. Klachten worden ontkracht door de bewoners de ingrediënten te laten zien, zegt een woordvoerder. De cateraar kookt voor een bedrag dat zo hoog is als het leefgeld dat de asielzoekers moeten krijgen, dus een vijfsterrenmaal is niet mogelijk, volgens het COA.

En er is meer leed. Ook omwonenden hebben het moeilijk, en dan vooral met de komst van de nieuwe boot. Dat zegt buurvrouw Tineke Bakker. Donderdagochtend is ze al vroeg van huis gegaan, omdat het daar echt even niet meer gaat. Ze is emotioneel. ,,Het geluid dat van de aggregaat komt hoor ik dag en nacht. Ik kan niet slapen, ben niet meer op mijn gemak in mijn eigen huis.” Een klacht die de asielzoekers best begrijpen, zeggen ze.

De nieuwe boot is een stukje verlegd en dat betekent nog minder uitzicht voor Bakker en haar buren. Ook heeft ze last van de diesellucht van het aggregaat. Miriam Willemse kan zich vinden in de klachten van haar buurvrouw. Ook zij ruikt de hele dag door diesel. ,,Vorige week was het 27 graden en heb ik met de ramen dichtgezeten.”

Gouda zegde al eerder toe dat problemen als deze worden opgelost. Willemse en Bakker hebben niets tegen de asielzoekers en voelen ook met hen mee. ,,Ik wil niet in hun schoenen staan”, zegt Bakker. ,,Het gaat mij om de praktische zaken.”

Tranen
Het is de uitzichtloosheid die hij proefde onder de de vluchtelingen, zegt burgemeester Pieter Verhoeve. Hij sprak hen toe. ,,Ik kan formeel zeggen dat ik er niet over ga, en dat is ook zo, maar ik geef het signaal wel door. Er zijn zoveel nieuwkomers dat het overal druk geeft op de asielketen.”

Verhoeve vervolgt: ,,Dat laat onverlet dat de opvang, registratie en plaatsing van statushouders alles behalve soepel verloopt. Ik sprak een man bij wie de tranen over zijn wangen liepen, omdat hij zijn kinderen al jaren niet heeft gezien. Dat is onvoorstelbaar. Veel belangstelling gaat nu uit naar het COA, maar het IND heeft zoveel achterstanden dat ze spreken over werkvoorraad - het zijn mensen, hè.”

Helderheid over de procedure vermindert de onzekerheid bij de asielzoekers, volgens het COA. En dus gingen medewerkers met hen in gesprek. ,,Dat helpt, dat geeft wat lucht”, zegt een COA-woordvoerder. ,,Er is ongeduld, zoals op meer plekken in het land.”

‘Complex’
Het plannen van een ‘inhoudelijke behandeling’ is nu eenmaal complex, legt een woordvoerder van de IND uit. ,,Mensen worden voor hun gesprek ingepland op regionale kantoren, er moet een tolk zijn in de juiste taal. Dus er kunnen verschillen zijn per regio of land.” De immigratiedienst krijgt bovendien meer asielaanvragen binnen dan er op tijd behandeld kunnen worden. Meer dan een derde van de aanvragen loopt langer dan de wettelijke termijn van zes maanden.

De COA-woordvoerder: ,,Verwachtingen leiden bijna altijd tot teleurstelling. Het schip is gewisseld, dan ervaar je dat het niet zo snel gaat. De bewoners zijn bang vergeten te worden in het proces, omdat ze op een schip zitten. We proberen gesprekken met het IND op het schip te laten voeren, om te laten zien dat het loopt en zichtbaar te maken dat zij niet worden vergeten.”
En bijvoorbeeld Ahmed (40) heeft zijn acht maanden oude dochtertje nog nooit gezien.

Geef Ahmed een vliegticket zodat hij naar zijn dochter kan. Gevaarlijk is Syrie niet voor hem. Straks als hij eenmaal een Nederlands paspoort heeft, gaat hij ook op vakantie naar zijn vaderland.
En hoe komt het dat hij zijn dochter nog nooit gezien heeft? Omdat hij zijn gezin in de steek heeft gelaten. Omdat hij hier zijn handje wil ophouden voor gratis geld over onze ruggen heen. Dus snel enkele reis terug naar Syrië! Het is daar veilig genoeg voor achterblijvers, dus ook voor Ahmed. Probleem opgelost.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Boudewijn Atsma

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Boudewijn Atsma »

Het verliet huis en haard omdat Syrië een hel is. King George zou in dezelfde omstandigheden, als hij daartoe de moed zou bezitten, hetzelfde gedaan hebben.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door King George »

Of dit laffe misbaksel liet zijn dierbaren in gevaar achter zonder hen verder te kunnen en willen beschermen of er is geen gevaar. Want als er echt gevaar is brengt een normaal mens zijn dierbaren in veiligheid en gaat hij zelf tegen het gevaar vechten.
Laatst gewijzigd door King George op zo jul 03, 2022 1:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Ariel »

Boudewijn Atsma schreef:
zo jul 03, 2022 11:30 am
Het verliet huis en haard omdat Syrië een hel is. King George zou in dezelfde omstandigheden, als hij daartoe de moed zou bezitten, hetzelfde gedaan hebben.
Voor Moslims is Syrie op dit moment geen hel. Er is geen oorlog meer in Syrie, behalve in het grens gebied waar nu de Turken zitten .

En in dat gebied wonen veel Christenen.
2 september 2021
De Turkse luchtmacht heeft onlangs bij aanvallen tegen de Koerden het Assyrische christelijke dorp Tell Tawil, ook bekend als Bnay Roumta, in het noordoosten van Syrië zo goed als met de grond gelijk gemaakt. Verantwoordelijken van de Assysische gemeenschap schreeuwen hun verontwaardiging uit en klagen over de onverschilligheid van de internationale gemeenschap. Die blijft wegkijken van de vele burgerdoden en de aanhoudende vernieling van woningen van onschuldige burgers tijdens de oorlog van de Turkse president Recep Erdoğan tegen de Koerden in Syrië en het buurland Irak. “Hoe lang blijven wij de andere kant opkijken? Dit incident illustreert nogmaals dat Turkije bij deze aanvallen weigert om met de burgerbevolking rekening te houden”, reageert de Assyrische activist Elias Antar Elias tegenover persagentschap AINA. “Opnieuw worden wij uit onze huizen verjaagd. Dit roept kwalijke herinneringen op aan de genocide van het Ottomaanse Rijk honderd jaar geleden.

Voor de Assyrische christenen in de grensstreek, die al geruime tijd een overlevingsstrijd voeren, betekent dit incident de zoveelste tegenslag. Vele huizen zijn vernield, al viel er dit keer geen enkel burgerslachtoffer. Bovendien werden de afgelopen weken ook al de christelijke gemeenschappen in Qamishli, Tal Gerebet en Ain Issa, in de Assyrische christelijke regio langs de oevers van de rivier de Khabur, getroffen. Toch blijft Turkije deze aanvallen als legitiem voorstellen, omdat zij een onderdeel zouden zijn van de strijd tegen de als terroristisch aangemerkte Koerdische Arbeiderspartij (PKK).
Hoe weet ik dat? Dat weet ik omdat wij een Aramese Syrische vriend hebben, die jaren in Nederland gewoond heeft, en sinds 2 jaar verkast is naar Armenie omdat hij iets dichter bij zijn familie wilde wonen. Veel heeft hem dat niet geholpen want na de oorlog begon Turkije dat gebied te veroveren. De Turken hebben zijn geboorte dorp verwoest.

Wij, de vriend en ons gezin hebben jaren voor zijn arme familie gezorgd. Kleding, medicijnen, geld voor hun levensbehoefte , en alles wat ze verder nodig hadden voor een beetje redelijk bestaan.

Wat moslims betreft die hebben weinig te klagen. Ze kunnen hooguit klagen over hun president , omdat die geen fanatieke moslim is.

En voor Ahmed is er genoeg werk in Syrie te vinden. Zeker als hij hoogopgeleid is. Hij moet zijn land weer opbouwen.
En als Ahmed en zijn gezin verhuisd naar de kust, dan kunnen zijn kinderen genieten van zee , strand en zon.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Boudewijn Atsma »

"en sinds 2 jaar verkast is naar Armenie omdat hij iets dichter bij zijn familie wilde wonen. "

Ik begrijp dat hij er niet aan denkt om in Syrie te gaan wonen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Ariel »

Boudewijn Atsma schreef:
zo jul 03, 2022 1:18 pm
"en sinds 2 jaar verkast is naar Armenie omdat hij iets dichter bij zijn familie wilde wonen. "

Ik begrijp dat hij er niet aan denkt om in Syrie te gaan wonen.
Dat was hij wel van plan, maar zijn dorp is vernield schat. Door de Turken. Er woont nog één broer met zijn familie in die omgeving die hij nu vanuit Armenie kan steunen. De rest van zijn familie is dood .

En hij voelt zich meer thuis bij gelijkgestemde. Vandaar dat hij verhuisd is naar Armenie.

Maar ja, jij hebt meer compassie met Moslims dan met Assyriërs vermoed ik.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Boudewijn Atsma »

"Dat was hij wel van plan, maar zijn dorp is vernield"

Ja, grote delen van Syrië liggen in puin. Bovendien heerst er een staatsterreur en een woud van moordzuchtige groepen. Syrië is nagenoeg onleefbaar geworden.
Ik begrijp heel goed dat je in Armenië beter af bent.

Reis niet naar Syrië. Dit heeft te maken met de burgeroorlog in het land. Het hele land is onveilig. Er is veel geweld in het hele land. Er vinden dagelijks explosies, aanslagen en gevechten plaats. Ook zijn er luchtaanvallen en bombardementen. Ook op plekken waar veel burgers zijn.

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reisadvies/syrie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Ariel »

Boudewijn Atsma schreef:
zo jul 03, 2022 1:56 pm

Ja, grote delen van Syrië liggen in puin. Bovendien heerst er een staatsterreur en een woud van moordzuchtige groepen. Syrië is nagenoeg onleefbaar geworden.

Ik begrijp heel goed dat je in Armenië beter af bent.
Als jij denkt dat Armenie de hemel op aarde is meneer Boudewijn, dan ben jij weer niet goed geinformeerd. Armenie is een mooi, maar ook heel arm land, maar er wonen bijna geen moslims. En dat is de reden dat onze vriend daar nu woont. Armeense Christenen onder elkaar.

Maar in plaats van zijn mooie appartement in Nederland woont hij nu in een klein en armoedig flatje in Jerevan. Ijskoud in de winter, geen lift, dus dagelijks 6 trappen op en af...Het was zijn eigen keus, maar ik vind het jammer en een beetje dom, en er is geen weg terug. Hij krijgt hier nooit meer een huis.

Die moordzuchtige groepen zijn helaas allemaal moslim.

En het grootste deel van Syrie ligt niet in puin. En stel dat het wel zo is, dan zijn alle handjes welkom om de puinzooi op te ruimen en het land weer op te bouwen. Ook Ahmed en zijn Syrische vrienden op die boot zijn daar hard nodig.

Hun leven zal daar wel zwaarder zijn dan hier in Nederland. Als ze hier al klagen over hun opvang, dan vraag ik me af of ze het geestelijk en lichamelijk zullen redden in Syrie waar ze wel hard moeten werken voor hun boterham.

Maar ja, hier hebben we ze ook niet nodig.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Boudewijn Atsma »

Armenië is een arm land, maar wel veilig. Dat kunnen we van Syrië niet zeggen en om die reden maken vluchtelingen uit dat land een goede kans op een verblijfsvergunning.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door King George »

Asielparasieten zijn geen vluchtelingen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Ariel »

Mijn hemel... :scratch: Wat een verwennerij...Moest dat nou? In gewone woningen was het ook warm.
Kapotte airco op boot in Arnhem: tientallen asielzoekers wegens hitte naar hotel

Tientallen asielzoekers hebben tijdens de hitte van vorige week hun noodopvangboot aan de Nieuwe Kade in Arnhem moeten verlaten vanwege een kapotte airco. Inmiddels zijn zij volgens het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) weer teruggekeerd.

Uitgerekend toen de temperatuur vorige week de dertig graden passeerde, ging de airco van de boot stuk, zegt een woordvoerder van het COA.

Daardoor werd het volgens hem voor 55 van de 174 tijdelijke bewoners zo warm aan boord dat zij niet langer konden blijven. Het ging onder meer om mensen die niet de mogelijkheid hadden een raam open te zetten, vertelt de woordvoerder. Zij werden enkele dagen ondergebracht in het Carlton Oasis Hotel in Spijkenisse.

De airco, die niet meteen kon worden gemaakt, zou het nu weer doen. Waardoor die even precies niet werkte, durft de woordvoerder niet te zeggen. ,,Alles is nu weer zoals het hoort te zijn.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door King George »

Het is duidelijk dat asielparasieten hier meer rechten hebben dan de eigen bevolking. Om van te kotsen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Ariel »

Tja!!! Als je een gratis all in arrangement met zakgeld boekt, dan verwacht je een hotel en goede voorzieningen.
Protesterende vluchtelingen houden ’zitactie’ bij provinciehuis in Maastricht en eisen beter onderdak

Afbeelding

De noodopvang in het provinciehuis in Maastricht zou te klein en te koud zijn. Daarom hebben zo’n veertig asielzoekers dinsdag hun spullen op het trottoir gezet. Een protest om een betere plek te krijgen.

Een groep van bijna veertig asielzoekers zit dinsdagochtend op het trottoir voor het provinciehuis. Direct naast het fietspad – door de politie met een rood-wit lint afgezet – staat hun bagage op een rijtje.

De zitactie is een protest. De mannen, hoofdzakelijk Syriërs, eisen een betere noodopvang. Ze zijn ontevreden over de plek die hen is toegewezen in het ’lab’, een bijgebouw van het provinciehuis, waar geregeld ontvangsten en symposia plaatsvinden. De ruimte is volgens hen te klein, te koud en te vochtig.

Ook de veldbedden zijn oncomfortabel, stellen de vluchtelingen. Ze willen naar een betere plek worden overgebracht. „Het is koud hier, we hebben geen jassen, we zijn al lang in Nederland, eerst in Ter Apel, toen Budel, daarna Utrecht en nu hier”, Syriër Ahmed Alhariri (27). „We hebben geen geld, niks om te roken, niks, niks, niks.”

De groep asielzoekers is maandag vanuit Utrecht gearriveerd. Ze zijn in Maastricht beland op aanwijzing van Veiligheidsregio Zuid-Limburg, verantwoordelijk voor de noodopvang. Maar al na een nacht in het provinciehuis zijn ze ontevreden.

In afwachting van dagbesteding die is beloofd door de gemeente en vrijwilligersorganisaties lijkt verveling een rol te spelen. „Alleen eten en slapen, als beesten”, verwoordt Mukhtar Ahmed Mahamed (25) uit Somalië zijn gevoel. „Ik ben zeven jaar in Duitsland geweest, een jaar in Frankrijk, nu in Nederland. Misschien kan ik beter teruggaan naar Somalië. We hebben hier geen human rights, we willen gewoon een goede plek.” :scratch:

Binnen in de slaapzaal staan 38 bedden met verfrommeld beddengoed. Aan een zijkant een eenvoudig buffet, met broodjes, beleg, koffie en frisdrank. Op één bed ligt een man met oordopjes in naar muziek te luisteren. De 27-jarige Turk Tevfik Özden is het als enige niet eens met het protest. „Voor mij is er geen probleem. We hoeven geen hotel, we krijgen hier eten en een slaapplek. Als je een hotel wilt dan ga je maar terug naar je eigen land. We zijn refugee, we kunnen niet kiezen. Ik moet accepteren wat ze wat ze me geven.”

Provinciewoordvoerder Bas Albersen komt even kijken: „Wij zijn hier geen partij in. Het lab is tot 1 oktober beschikbaar gesteld als noodopvang, zoals de veiligheidsregio heeft opgedragen.” Die laat in de vroege middag weten dat de asielzoekers aanvankelijk terugwilden naar Ter Apel. Maar, zegt een woordvoerder: „Ze blijven nu toch in elk geval tot woensdag, als iemand van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers komt praten over hun klachten.”
En Mukhtar Ahmed Mahamed (25) uit Somalië, please go home.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Ariel »

Update Maastricht. De asielzoekers hebben (weer) gewonnen.
Eis asielzoekers provinciehuis. Maastricht ingewilligd: matrassen in plaats van veldbedden

Maastricht - De Veiligheidsregio Zuid-Limburg heeft een eis van protesterende asielzoekers in het gouvernement in Maastricht woensdag ingewilligd: ze krijgen stapelbedden met matrassen in plaats van de veldbedden waar ze de afgelopen dagen op lagen.

Die veldbedden accepteerden de veertig asielzoekers niet. Dinsdag eisten ze middels een demonstratieve actie op de stoep voor het gouvernement matrassen. En die krijgen ze, de stapelbedden worden woensdag geleverd, liet een woordvoerster van de veiligheidsregio weten.

Woensdag voert het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) overleg met de veertig om te bekijken of er meer grieven zijn en of daar iets aan gedaan kan worden. De inhoud van deze gesprekken zijn privé, zei de woordvoerster van de veiligheidsregio.

Dinsdag eisten veel asielzoekers ook een ander onderkomen. Enkelen wilden terug naar Ter Apel. Volgens de woordvoerster wordt ook hierover gesproken met het COA. Zij benadrukte dat het om een tijdelijke crisisnoodopvang gaat.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Mahalingam »

Matrassen? Nu maar hopen dat er niet teveel bedplassers tussen zitten (die dat doen vanwege Trauma).
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hallo Tokyo
Berichten: 573
Lid geworden op: di mar 06, 2012 10:49 am
Locatie: achter de duinen...

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Hallo Tokyo »

Mahalingam schreef:
wo aug 03, 2022 6:57 pm
Matrassen? Nu maar hopen dat er niet teveel bedplassers tussen zitten (die dat doen vanwege Trauma).

Een spijkerbed is goed genoeg voor deze 'mensen' , mijn woorden verpakt in cadeau papier. :roll:
mercator
Berichten: 19672
Lid geworden op: do nov 06, 2008 1:36 pm
Locatie: Vlaanderen

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door mercator »

Ariel schreef:
di aug 02, 2022 1:59 pm
Tja!!! Als je een gratis all in arrangement met zakgeld boekt, dan verwacht je een hotel en goede voorzieningen.
Te koud en te vochtig gedurende een hittegolf en fase 2 voor droogte?!
En dat "we hebben niets om te roken". Inheemse rokers worden zonder probleem vervolgd en gediscrimineerd en nu zouden de Syriërs gratis rookspul moeten krijgen. Ik neem aan dat ze de shishahpijp bedoelen.
De Ideale Mens is een negroïde transsexueel in een rolstoel
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Ariel »

Van Haga heeft het ook gehad met klagende asielzoekers. Hij heeft een rigoureuze oplossen. Ksssttt... Weg met jullie.
Van Haga: “Zittende gelukszoekers in Maastricht die klagen over Nederlandse hulp direct uitzetten!”

We schreven er deze week over dat veertig asielzoekers afgelopen dinsdag hun spullen op het trottoir bij het provinciehuis in Maastricht hadden neergezet om een zitactie houden. Omdat zij hun opvangplek onmenselijk vonden en een betere plek wilden krijgen om opgevangen te worden. Dit verhaal schoot bij veel Nederlanders in het verkeerde keelgat zo ook bij Wybren van Haga van BVNL.

“Deze asielzoekers, voornamelijk Syrische mannen die derde-landers uit veilige landen zijn, klagen over de oncomfortabele veldbedden en zitten volgens hen in een te kleine en koude ruimte”, aldus Van Haga die het bezopen vindt dat de eisen van deze gelukszoekers ook nog zijn ingewilligd. Verder wijst de BVNL-er op het feit dat de ‘vluchtelingen’ pas recent zijn aangekomen. “Te gek voor woorden dat asielzoekers uit deze groep eerst zeven jaar in Duitsland zijn geweest en daarna een jaar in Frankrijk. Derdelanders dus die helemaal niks in ons land te zoeken hebben en al jaren geïntegreerd hadden moeten zijn in Duitsland en Frankrijk.”

Dit is ook de reden dat van Haga direct na het zomerreces een debat heeft aangevraagd in de Tweede Kamer over de asielcrisis die onder leiding van VVD-staatssecretaris Van der Burg volledig ontspoort. “200.000 asielzoekers in het eerste halfjaar van 2022, waaronder veel derde- en veiligelanders en asielzoekers die tijdens hun asielaanvraag het dievenpad kiezen. Er moet direct een immigratiestop worden ingevoerd, voordat ons land door haar hoeven zakt,” aldus Van Haga, die onder meer pleit voor grenscontroles en het opzeggen van het VN-Vluchtelingenverdrag uit 1951. “Dat verdrag bemoeilijkt opvang in de eigen regio en heeft een enorm aanzuigende werking, omdat iedere aanvraag in behandeling moet worden genomen.”

Het wordt tijd dat deze asielcrisis wordt beëindigd. De grenzen moeten dicht voor gelukszoekers. Gelukszoekers die lopen te klagen over hun (tijdelijke) verblijf moeten gelijk het land worden uitgezet. Voor ''stank voor dank'' moet geen plaats zijn in ons land en hun ondankbare eisen moeten zeker niet worden ingewilligd. Dit idiote beleid van de globalisten slaat dadelijk ook het draagvlak weg voor opvang van echte politieke- en oorlogsvluchtelingen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Mahalingam »

Plotsklaps werden er heel veel Afghanen Engeland binnengevlogen.
Die ergens onderdak brengen is net zoals bij ons heel erg lastig.
En nu komt daarbij dat ze niet in afgelegen streken willen wonen zoals Wales en Schotland. En het is daar veel te koud voor ze. En de inboorlingen daar spreken geen Engels. Enz. enz.
‘Too Cold’ – Afghan Refugees Refuse Free Homes in Scotland and Wales

Refugees from Afghanistan have reportedly refused to move to Scotland or Wales from their taxpayer-funded hotel accommodations for fear that the countries are “too cold” or that they don’t speak English.

On Friday, the government revealed that around 21,000 Afghans have been relocated to the United Kingdom after President Joe Biden’s disastrous and hasty withdrawal from the country, ceding control of the South Asian nation to the Islamist Taliban.

According to a report from The Telegraph, around 9,500 Afghans and their families are still being housed in hotels in England a year after they were evacuated from Kabul.

The scheme to house the refugees in hotels is costing the taxpayer around £1 million per day. This is in addition to the £3 million spent per day housing other migrants in hotels, including those who cross the English Channel illegally.

The British broadsheet reported that, despite many Afghans being unhappy with remaining in hotels for such a long time, there is a reluctance to move to Scotland or Wales because they believe the British Home Nations are too cold.

There is also an erroneous belief that they do not speak English.

The Home Office said that there is a “challenge” overall in finding local housing to accommodate the vast numbers of asylum seekers “not just for Afghans and those in need of protection but also British citizens who are also on a waiting list for homes.”

“While hotels do not provide a long-term solution, they do offer safe, secure and clean accommodation,” the Home Office added.
Aside from the enormous cost to the British taxpayer, the migrant hotel scheme has proved deadly dangerous on occasion.

For example, in 2020, a migrant from Sudan went on a stabbing spree in the Glasgow hotel in which he was being housed. In the attack, Badreddin Abadlla Adam stabbed six people, including a police officer, David Whyte, who was critically injured.

The migrant had reportedly complained about the quality of his free accommodation, and it was said that migrants at the hotel were unhappy that their free hot meals were often comprised of spaghetti or macaroni and cheese and were not “culturally appropriate” for them.

There have also been security concerns raised about the vast numbers of Afghans evacuated in the wake of the unilateral American withdrawal from the country, with the UK Border Force admitting last year that many Afghans were arriving in the country with forged identity documents.

Following reports of people on no-fly terror lists being evacuated into Britain — apparently in error — Breitbart London questioned the Home Office as to how many Afghans who were brought to Britain turned out to be either on watch lists or persons previously deported from Britain, but the Priti Patel-led government department replied that it was “not in the public interest” to reveal such statistics.

This decision has been appealed to the Information Commissioner.
https://www.breitbart.com/europe/2022/0 ... -too-cold/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Klachten van asielzoekers.

Bericht door Ariel »

De bedden deugen wel, maar elke dag het zelfde ontbijt, elke week het zelfde vieze eten. Hebben we daar nou voor betaald. :nietverstaan: Oh nee. Dat is waar ook. :scratch: We hoeven niet te betalen.
Onrust in opvanglocatie voor asielzoekers Utrecht

Utrecht - In het Star Lodge Hotel aan de rand van Utrecht is het onrustig. De politie heeft deze week met getrokken wapenstok de orde moeten herstellen in het complex.

De onrust is ontstaan door onvrede over het ontbijt en de lunch die de bewoners krijgen van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). In de ochtend krijgen ze één pakket waarmee ze het tot de middag moeten doen. De bewoners van het complex vinden dat er te weinig rekening wordt gehouden met hun dieetwensen.

Ibrahim woont al zes maanden in het complex. Hij zegt dat de accommodatie prima is. "Daar hebben we geen klachten over. Het enige waar we over klagen is het eten." Volgens de man krijgen ze dagelijks brood met een plakje kaas en zoet broodbeleg, yoghurt en fruit. Soms krijgen ze wat humus, soms een ei. Dat pakket is bedoeld als ontbijt en lunch.
poster

Ook over de avondmaaltijden zijn ze niet bijster tevreden. Het zijn veel pasta's en Aziatische gerechten. Volgens Ibrahim zijn het zeven verschillende maaltijden, maar wel elke week dezelfde. Bovendien is er geen keuze, het is één maaltijd wat de pot schaft. "Ze herhalen het zelfde wekelijkse menu opnieuw, en opnieuw en opnieuw."

Ook Mosaab woont al een tijd in het complex. Hij heeft psoriasis en een koemelkallergie - hij kan bijvoorbeeld niet goed tegen kaas - en toch krijgt hij dagelijks en plakje Goudse en een beker yoghurt. "Ik heb dit vaak met het COA besproken, en zelfs een doktersverklaring overlegd, maar er gebeurt niets."

Drie weken geleden waren de bewoners het zat. Er kwam een petitie die ruim 250 keer is getekend, wat nagenoeg door iedereen is. In de petitie staat dat de meesten van hen al zes maanden in de Star Lodge verblijven. Verder staat er dat er regelmatig gevraagd is de leefomstandigheden in het complex te verbeteren, en dan met name de maaltijden. De bewoners van het complex vragen om één ding: ze willen graag geld, in plaats van ontbijt, zodat ze hun eigen eten kopen kunnen.

Volgens Ibrahim heeft het COA niet gereageerd op het verzoek. "Laat ons ons eigen eten kiezen en geef ons hetzelfde leefgeld dat ze ook in andere complexen krijgen."

Politie grijpt in
Deze week liep de situatie uit de hand. Afgelopen maandag was er een incident waarbij de politie moest komen. Ibrahim beschrijft dat het allemaal begon met een boze bewoner die een pak melk door een zaal gooide. Daarna escaleerde de zaak snel. Uit video-opnames blijkt dat ruim tien politieagenten naar het centrum kwamen. Met de wapenstok in de hand probeerden ze de gemoederen te sussen. Die gemoederen liepen hoog op, waarbij meerdere asielzoekers hun huilende kinderen naar voren schoven.

Op dinsdag was er een demonstratie, waarbij de bewoners zwijgend met leuzen voor het pand ging zitten. Volgens Mosaab werden de bewoners vervolgens geïntimideerd door het COA omdat ze protesteren. Zo meldt Mosaab dat hij is benaderd door iemand van het COA na de betoging: "Er kwam na twintig minuten iemand van het COA en die zei tegen mij dat we er op kunnen rekenen dat onze dossiers worden doorgestuurd naar de IND en dat we gestraft zullen worden."

Afbeelding

Het COA ontkent dat zoiets is gebeurd. Woordvoerder Lennart Wegewijs zegt zich niet herkennen in het beeld dat bewoners geïntimideerd worden.

Noodopvang niet geschikt om te koken
Wel onderkent hij dat de bewoners hun maaltijden geserveerd krijgen. "Dat ze niet zelf mogen koken, ligt aan de locatie. Het is een noodopvang en een oud-hotel en er kan daar niet gekookt worden. Ons beleid is dat daar door de bewoners niet zelf wordt gekookt."

Volgens het COA is het niet gebruikelijk om in dit soort opvanglocaties leefgeld aan de bewoners te verstrekken, in plaats van maaltijden. Het COA benadrukt dat bewoners wel degelijk contact kunnen opnemen met het management van de locatie om hun dieetwensen kenbaar te maken.

Over de onrust zegt het COA dat het klopt dat één bewoner is overgeplaatst naar een andere locatie. De situatie was dermate ernstig dat deze persoon niet te handhaven was. "Enkele bewoners hebben op een niet gepaste wijze hun ongenoegen met deze materie kenbaar gemaakt. Daarbij was sprake van een dreigende situatie", zegt het COA.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie