Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Ariel »

De zorgen van een moeder over haar tiener en messengeweld: 'Ik controleer altijd zijn kleding en zijn kast'

Al ruim een jaar zijn gemeenten als Rotterdam, Spijkenisse en Ridderkerk in de ban van geweld met messen onder tieners. Nu komt er een gezamenlijke aanpak en er is een messenverbod voor minderjarigen in de maak. Een veelgestelde vraag in de discussie rond messengeweld is: waar zijn de ouders? Rijnmond sprak met Fadma - moeder van een 17-jarige - over haar zorgen, frustraties en de gesprekken die ze had met haar puberende zoon die deze zomer in een vechtpartij terecht kwam. "Ik check thuis alles, maar buiten heb je geen controle."

"Ik maak me ontzettend zorgen", zegt Fadma. "Ik heb totaal geen controle of grip op hem, omdat hij zich heel erg tegen mij afzet en veel afstand neemt." Het enige wat ze kan doen, is hem op de momenten dat ze hem ziet aanspreken, liefde tonen, waarschuwen en informeren, vertelt ze.

"Hij wil totaal niks aannemen. Hij weet het allemaal, zegt hij, maar intussen komt hij met verhalen van een klasgenoot die een docent heeft neergestoken of een vriendje die in de bak heeft gezeten." Als Fadma haar zorgen uit over zijn leerplicht, zegt hij dat er toch niks gebeurt als hij spijbelt en dat vrienden al maanden niet zijn geweest. Ze vermoedt dat hij niet altijd naar school gaat.

"Ik probeer hem te monitoren, te bellen en te spreken, maar hoe kan je iemand in de gaten houden als je hem overdag bijna niet ziet? Afspraken lapt hij aan zijn laars. Ik ben helemaal radeloos, omdat ik voor mijn doen al heel veel stappen heb gezet. Eerst dacht ik: ik doe het wel zelf als betrokken moeder, want ik ken dit allemaal en weet hoe het zit."

Het frustreert Fadma. Niet in de laatste plaats omdat ze zelf in het onderwijs met jongeren werkt. "Omdat ikzelf zogenaamd wel weet hoe je jongeren moet aanspreken, enthousiast maken en prikkelen. Maar bij je eigen kind kom je niet door. "Het is voor mij ook frustrerend, omdat ik dacht dat ik - geboren en getogen in Nederland en zelf werkzaam op een school - dacht dit te kunnen voorkomen. Dit is heel pijnlijk."

Een paar maanden terug werd een vriend van haar zoon aangevallen. Hij zag dat op afstand, ging erop af en werd bont en blauw geslagen. "Deze jongeren schromen nergens voor. Gelukkig kwamen daar geen messen aan te pas." De jongen bleef met een smoes een week bij zijn vader, omdat hij het 'zo gezellig vond'. Na een week zag Fadma nog steeds duidelijk twee blauwe ogen. "Ik kreeg bijna een inzinking."

Fadma kijkt al voorlichtingsfilmpjes met haar zoon sinds zijn dertiende. Bijvoorbeeld over een 13-jarige die bij een speeltuin in elkaar was geslagen door een paar jongens, waardoor hij zijn hele leven verlamd was en op bed lag. "Die moeder vertelde haar verhaal. Dat heb ik samen met hem bekeken en aangegeven wat zo'n groep doet. Dat hij nooit degene moet zijn die pest of slaat, maar juist een soort Robin Hood die beschermt en alarm slaat."

Haar zoon reageert daarop dat hij zoiets niet zou laten gebeuren en zijn leven daarvoor zou willen geven. "Toen hij dat zei, viel ik bijna flauw. Ik begrijp dat je niet moet toekijken, maar alarm slaan kun je op meerdere manieren."

'Gelukkig is hij geen messendrager'
Voor zover Fadma het weet, draagt haar zoon geen mes. "Ik ben een alerte moeder. Ik controleer altijd zijn kleding, zijn kast en dat soort dingen. Er is nog nooit een mes gevonden. Bij die vechtpartij dacht ik: godzijdank had hij geen mes op zak die hij dan niet mee naar huis neemt. Ik check altijd alles. Maar buiten heb je geen controle. Hij kan het in een kluisje bewaren, aan een vriendje meegeven, achterhouden op een plekje."

Dat haar zoon bij die vechtpartij een paar maanden terug niet is of heeft gestoken was een hele kleine opluchting voor Fadma. "Godzijdank was er geen mes bij betrokken. Gelukkig is hij geen messendrager."

Toch durft ze dat laatste niet met zekerheid te zeggen. "Dat hoop je alleen maar. Hij is slim en weet zichzelf heel goed te verwoorden en heel erg gewenste antwoorden te geven. Het kan best dat vrienden messen hebben, maar ik denk zelf dat hij meer op zijn spierballen vertrouwt en een mes als lafheid zou zien."

"Zoals ik mijn jongen ken is het een jongen met trots, die een vriend zou helpen en niet uit lafheid zou neersteken of slaan. Ik hoop dat dat zo is, want ze kunnen natuurlijk dingen zeggen, maar je weet het nooit zeker."

Ook al heeft hij zelf geen mes, Fadma's zoon kan ook tegen een mes aanlopen, is haar angst. "Hij springt tussen twee gasten in die een jongen aan het aftuigen zijn. Dus ook al trekt hij het mes niet, hij kan ook drie messteken krijgen." Fadma probeert haar baan en huishouden met meerdere kinderen zo goed mogelijk te runnen en is positief ingesteld, maar van deze zorgen heeft ze slapeloze nachten.

Fadma kijkt niet alleen naar haar eigen rol als moeder, maar trekt het breder. "Dit heeft niks te maken met 'buitenlander' zijn, dit heeft niks te maken met niet weten hoe te handelen, dit heeft puur te maken met een verziekte omgeving waarin dit soort dingen wordt gedoogd. Scholen en overheid weten wat er aan de hand is, maar weten het niet op te lossen. Terwijl ze zoveel professionals en middelen hebben om dit soort dingen in goede banen te leiden."

Dat laatste maakt haar boos. "Het is mijn verantwoordelijkheid, maar er zijn ook andere factoren en de overheid en scholen falen daarin. Ik dacht: school is veilig. Ik heb pas, na drie jaar, moeten concluderen dat mijn kind op school verpest werd. Die criminele omgeving heeft zich op school gevormd."

Fadma zegt dat de school haar lang heeft voorgehouden dat het een leerprobleem was. "Ik heb me gefocust op het leren en tot elf uur in de avond dingen doorgenomen. Ze hebben mij verzwegen dat er op school criminele activiteiten waren en studenten die uit de bak komen."

Rollenspel in plaats van trefbal
Wat kan school doen om die omgevingen veiliger te maken? Fadma denkt bijvoorbeeld aan rollenspellen. "Een theatermiddag waarin je iets laat escaleren wat ze mogen naspelen, in plaats van een gymlesje waar ze tikkertje of trefbal spelen."

"Als je zo'n situatie nabootst en jongeren steken zogenaamd iemand neer. Gooi er een beetje rood spul over. In je beleving ga je dat associëren met bloed en geweld. Kijk hoe ze daarop reageren. Dan ziet zo'n jongen of meisje ook wat er met een ander gebeurt. Misschien zelfs een jongen of meisje meenemen die wordt neergestoken. Hoe zou je het vinden als je broertje opeens verliest aan een steekpartij?"

De aanpak op scholen kan harder, vindt Fadma. "Confronteren, continue confronteren. Die jongens hebben geen besef wat de consequenties zijn van hun handelen. Maar wat doet het in jouw gezin als jouw broertje of jij komt te overlijden. Wat gebeurt er met jouw moeder? Kan ze nog voor de rest van het gezin zorgen? Het is toch allemaal zo voor de hand liggend? Of denk ik zo simpel?"

Het messenverbod voor minderjarigen vindt ze meer dan logisch, net als verbod op sigaretten en alcohol. Toch denkt ze dat jongeren alsnog heel makkelijk aan een mes komen. In een normaal huishouden heb je echt wel een vleesmes, een aardappelschilmes en een fruitmes."

'Sorry dat ik heb gefaald'
Toch blijft Fadma proberen met haar zoon te praten over deze onderwerpen. "Ik merk dat ik hem hier en daar wel bereik, doordat ik zoveel liefde toon, aangeef dat ik het allemaal ook niet weet en mijn best doe om hem een gelukkig leven te geven."

Als ze hem zegt dat zijn gezondheid en geluk het belangrijkste is, verwijt hij Fadma vaak alles verkeerd te doen. "Maar als ik zeg: sorry dat ik heb gefaald, zie je toch een traantje of drie vallen. Dan moet hij naar het toilet, zogenaamd."

Fadma kijkt niet alleen naar zichzelf of de school of de buitenwereld, maar ook naar andere ouders. "Ik verbaas me over ouders die zeggen: het zijn anderen die het doen. Nee, het is mijn zoon die daar een zwak voor heeft. Het zijn niet anderen die hem beïnvloeden, het zijn de anderen én hij die elkáár beïnvloeden. Het is niet dat hij op de verkeerde school gezeten of de verkeerde vriendjes heeft. Het is geneigd zijn naar dit soort mensen. Er zijn ook ander soort mensen in de klas. Soort zoekt soort. Dat doen volwassenen ook. Jouw vriendenkring zegt ook iets over jou."

Fadma zie graag dat de overheid precies weet in welke wijken wat aan de gang is. "Ik vind het leuk en aardig dat ons om ideeën wordt gevraagd, maar dan denk ik: vraag die jongeren waar het aan schort, waar ze mee zitten en waarom ze dit gedrag vertonen."

"Dat kan niet in één of twee dagen opgelost worden. Ik bedoel echt niet dat ze vertroeteld of voorgetrokken moeten worden. Maar als je niet de juiste aandacht en begeleiding geeft aan jongeren die heel gevoelig zijn voor bijvoorbeeld drillrap en messen, dan heb je later een nog groter probleem."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Ariel »

Meer dan 350 schoolschorsingen om wapenbezit

Meer dan 350 keer werd in het afgelopen schooljaar een leerling geschorst of definitief van de middelbare school gestuurd voor wapenbezit. Het gaat om een verdubbeling in een paar jaar tijd. Scholieren worden betrapt met bijvoorbeeld keukenmessen of zelfs een doorgeladen vuurwapen. De toename blijkt uit cijfers van de Inspectie van het Onderwijs, die in kaart zijn gebracht door RTL Nieuws.

„Zorgelijk”, zeggen zowel betrokken ministeries, de VO-raad en de Onderwijsinspectie in een reactie op de analyse van RTL Nieuws.

„Deze stijging is ongekend”, zegt Klaas Hiemstra van adviesorgaan Stichting School en Veiligheid. „Deze omvang, die kennen we eigenlijk niet. En wat nog erger is, ook de intentie om vervolgens met die wapens te steken is echt een nieuw verschijnsel.”

Het stijgende aantal schorsingen past volgens de Inspectie van het Onderwijs in een landelijke ontwikkeling, waar steeds meer van dit soort incidenten met steekwapens voorkomen. „Deze trend heeft onze aandacht”, aldus een woordvoerder.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Pilgrim »

Scholen schorsen honderden leerlingen voor wapenbezit: ‘Stijging is ongekend’

Geplaatst op 21 november 2020

Afbeelding

Meer dan 350 keer werd een leerling geschorst of definitief van de middelbare school gestuurd voor wapenbezit in het afgelopen schooljaar. Het gaat om een verdubbeling in een paar jaar tijd. Scholieren worden betrapt met bijvoorbeeld keukenmessen, of zelfs een doorgeladen vuurwapen. Van de scholen tot aan het ministerie zijn er grote zorgen over deze stijging.

De toename blijkt uit cijfers van de Inspectie van het Onderwijs, die in kaart zijn gebracht door RTL Nieuws. “Zorgelijk”, zeggen zowel betrokken ministeries, de VO-raad en de Onderwijsinspectie zelf in een reactie op onze analyse.

“Deze stijging is ongekend”, zegt Klaas Hiemstra van adviesorgaan Stichting School en Veiligheid. “Deze omvang, die kennen we eigenlijk niet. En wat nog erger is, ook de intentie om vervolgens met die wapens te steken is echt een nieuw verschijnsel.”

Schorsingen op middelbare scholen
In schooljaar 2019-2020 waren de scholen voor een langere periode dicht wegens de coronamaatregelen. Mogelijk vallen hierdoor veel categorieën lager uit. Dit verband heeft de Inspectie niet onderzocht. Desondanks steeg het aantal schorsingen en verwijderingen voor wapenbezit nog flink.

Keukenmes
Schooldirecteur Stef Macke van het Tabor College d'Ampte is één van de weinige directeuren die RTL Nieuws over dit onderwerp te woord wil staan. Op zijn school waren er de afgelopen jaren enkele schorsingen voor wapenbezit. "Het kan een zakmes of een keukenmes zijn. Dat is natuurlijk helemaal uit den boze, dat moet je als school direct uitbannen", aldus Macke.

Eerder dit jaar trok scholenkoepel iHub al aan de bel, toen bleek dat een leerling met een doorgeladen pistool door de gangen liep.

'Er stond een prijs op het hoofd van een leerling'

Steekpartijen
Alleen al dit schooljaar vielen er minstens 4 minderjarige slachtoffers bij steekincidenten op middelbare scholen in Nederland. Het meest recent nog bij een ruzie op een school in Wapenveld waarbij één slachtoffer viel, en de politie acht aanhoudingen deed.

Het stijgende aantal schorsingen past volgens de Inspectie van het Onderwijs in een landelijke ontwikkeling, waar steeds meer van dit soort incidenten met steekwapens voorkomen. "Deze trend heeft onze aandacht", aldus een woordvoerder. De toezichthouder kijkt nu naar extra maatregelen.

Mes als statussymbool
Probleem zijn vooral de grote groepen waarin wapens populair zijn, zegt Hiemstra. "Het is ook stoer om er bij te horen, dus dan kan je bijna niet meer zonder. En je hebt een groep scholieren die zoveel wapens om zich heen zien, dat ze er ook zelf één willen, anders voelen ze zich niet meer veilig. Dat is een vicieuze cirkel waar we niet in willen zitten."

"In de bredere straatcultuur lijkt het mes meer een statussymbool dan enkele jaren geleden", zegt criminoloog Robby Roks. Hij deed onderzoek naar de straatcultuur onder jongeren. "Dat maakt het complex, want dit heeft mogelijk een zichzelf versterkend effect. Hoe meer jongeren zien dat andere jongeren een mes bij zich dragen, hoe groter het risico dat zij zichzelf ook gaan bewapenen."

Basisscholen
In het basisonderwijs werden ook meer leerlingen betrapt met wapens. In totaal werd afgelopen schooljaar 15 keer een basisschoolleerling geschorst of verwijderd wegens wapenbezit. Het gaat hier echter om zulke kleine aantallen, dat aan deze stijging moeilijk conclusies verbonden kunnen worden.

Landelijk messenverbod niet genoeg
Vorige week werd door verschillende ministeries een Landelijk Actieplan Wapens & Jongeren onthuld. Daarin werd ook een landelijk messenverbod aangekondigd. Volgens schooldirecteur Stef Mack is dat een stap in de goede richting, maar is het niet genoeg.

Ingrijpen zou je juist moeten doen voordat het mes de school binnenkomt, zegt Macke. "Wij geloven heel erg in de inzet van het jongerenwerk. Die kan de verbinding leggen tussen het privéleven en het schoolleven. Dat gebeurt te weinig, daar moet intensiever op worden ingezet."

Dit vindt ook de VO-Raad, de vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs. "Dit gedrag komt vaak voort uit groepsdruk, dat kan een school alleen niet tegengaan. Daar is lokale regie op nodig."

En daar zit volgens Hiemstra van School en Veiligheid het probleem: "Daar is de afgelopen jaren flink op bezuinigd."

Reactie ministeries
Zowel het ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) als het ministerie van Onderwijs (OCW) willen dat de scholen worden geholpen. "Scholen moeten veilig zijn, en het aantal incidenten moet omlaag", aldus een woordvoerder van het ministerie van OCW. Voor de uitvoering van het jongerenwerk verwijzen ze naar de gemeentes. Afspraken over de termijnen waarbinnen de gemeentes dit moeten doen zijn niet gemaakt, laat het ministerie van V&J in een reactie op onze vragen weten.

Verantwoording
Als een school een leerling heeft geschorst, moet de reden daarvoor worden opgegeven bij de onderwijsinspectie. Dat varieert van fysiek geweld naar personeel tot pesten, diefstal, fraude of dus wapenbezit. Sinds het schooljaar 2017-2018 publiceert de onderwijsinspectie ieder jaar hoeveel leerlingen er per onderwijssoort worden geschorst.

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnen ... d=msedgdhp
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Pilgrim »

ISIS-terreur in Zwitserland: “Islamiste” valt vrouwen aan met mes

Geplaatst op 25 november 2020

Afbeelding

Gewonden in Lugano

Een “Zwitsers staatsburger” viel dinsdag in een warenhuis in Lugano blijkbaar willekeurig andere vrouwelijke klanten aan. Daarbij raakte een van haar slachtoffers gewond door messteken en –sneden. De vermeende dader zou leuzen van de Islamitische Staat geschreeuwd hebben. Ze is sinds 4 jaar als “islamiste” bekend bij de politie.


Opnieuw raakten er mensen gewond, omdat de Europese politiek en justitie er om redenen van “tolerantie” niet toe kunnen besluiten om de burgers tegen “islamistische” extremisten te beschermen. In een warenhuis in de Zwitserse stad Lugano viel een 28-jarige islamitische extremiste blijkbaar willekeurig gekozen vrouwelijke klanten aan. Eén vrouw stak of sneed ze in de nek, een andere hield ze bij de keel vast en wurgde haar. Ooggetuigen konden haar overmeesteren en hielden haar vast totdat de politie verscheen. Tijdens de daad zou de radicale moslima “Allah Akbar” en “Ik hoor bij ISIS” geschreeuwd hebben. Het wapen van de misdaad zou ze daarvoor van de keukenafdeling hebben gestolen.

Verbod op fundamentalistische moslimorganisaties geëist
De 28-jarige dader was bij de politie al in het jaar 2017 in het kader van onderzoek naar “islamisme” en jihadisme opgevallen. Terwijl linkse partijen zoals gebruikelijk de zaak bagatelliseren, vindt de Zwitserse islamexpert Saïda Keller-Messahli duidelijke taal. Zij eist het verbod van de “radicaal-islamistische” Moslimbroederschap, de Turks-fascistische Grijze Wolven en Milli Görüs. Zij vermoedt dat het bij de dader om een bekeerlinge gaat, die getrouwd is met een radicaalislamitische man. Van zulke stellen zouden er in Zwitserland vele zijn. De Moslimbroederschap zou een terreurorganisatie zijn en niet zoals tot nu toe een aanspreekpartner van de autoriteiten op het gebied van vluchtelingenhulp, geestelijke verzorging of deradicalisering. Keller-Messahli is winnares van de mensenrechtenprijs van Zwitserland.

Deze keer geen verdoezeling
Het is opvallend dat men bij de terreuraanslag niet de gebruikelijke pogingen tot bagatelliseren en verdoezelen begon. De “islamistische” achtergrond werd snel bekendgemaakt. Zelfs de Oostenrijkse bondskanselier Sebastian Kurz nam omgaand het woord en veroordeelde de “islamistische” terreur. Hoewel de beschreven daad het vermoeden toestaat dat de vermeende dader een geestelijk defect heeft, bleef deze keer ook de gebruikelijke snelle diagnose door de media zoals “hoorde stemmen” en “was geestelijk ziek” achterwege.

Tweede “islamisten”daad binnen enkele weken
In het Zwitserse Morges werd onlangs een Portugees voor een kebabstand door een eveneens bij de politie bekende “islamist” met een mes aangevallen en vermoord.

Bron: wochenblick.at

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2020/11/25 ... n-met-mes/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef:
vr nov 27, 2020 3:18 am
ISIS-terreur in Zwitserland: “Islamiste” valt vrouwen aan met mes
En hier.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Pilgrim »

Dat weet ik, maar ik vond dat het hier ook moest staan. Een echte mes-aanval!
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef:
vr nov 27, 2020 2:43 pm
Dat weet ik, maar ik vond dat het hier ook moest staan. Een echte mes-aanval!
Ik vraag me oprecht af waarom dezelfde artikelen twee, en soms wel 3 keer op het forum moeten komen.
Ik zie het nut daar niet van in.

En het is een terreurdaad, en niet zomaar een aanval met een mes.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Pilgrim »

Wel, er kan bijzondere informatie in staan die in het andere artikel niet voorkomt. Ik plaats doorgaans alleen een artikel over hetzelfde thema als het iets toevoegt. En eigenlijk zijn veel mes-aanvallen ook terreurdaden, maar op kleinere schaal.
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Ariel »

Pilgrim schreef:
vr nov 27, 2020 2:54 pm
Wel, er kan bijzondere informatie in staan die in het andere artikel niet voorkomt. Ik plaats doorgaans alleen een artikel over hetzelfde thema als het iets toevoegt. En eigenlijk zijn veel mes-aanvallen ook terreurdaden, maar op kleinere schaal.
Ik weet dat jij niet de enige bent die regelmatig dubbel artikelen post, maar is het niet mogelijk om dan bijvoorbeeld een reactie met toegevoegde informatie onder het eerst geplaatste artikel te plaatsen?

Soms gebeurt het dat iemand vlak onder een artikel het zelfde artikel in dat draadje post. Ik heb wel eens mijn eigen post verwijderd omdat ik dacht twee dezelfde artikelen onder elkaar is er echt één teveel.

We hebben een uitstekende zoekfunctie op het forum.

Misschien kunnen we er allemaal even opletten?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Ariel »

Gewonden bij steekpartij supermarkt Den Haag: ’Kapmes gleed door gangpad’

Bij een steekpartij in een Albert Heijn aan de Grote Marktstraat in Den Haag zijn woensdagmiddag twee personen gewond geraakt. Ook woedde er een brand. „Ik zag metershoge vlammen. Mensen renden weg uit de supermarkt: in een woord chaos”, zegt een geschrokken medewerker van café-restaurant Rootz pal tegenover de supermarkt.

De verdachte wist in eerste instantie te ontkomen, maar werd na een klopjacht van een aantal uur toch aangehouden. Dat meldt de Haagse politie.

Het incident vond omstreeks 12.00 uur plaats. Hulpdiensten gingen massaal ter plaatse na een melding van een brand en een steekpartij. Brandweerlieden hebben het vuur geblust. De twee gewonden zijn naar het ziekenhuis gebracht. Ook drie agenten zaten aan het zuurstof in de ambulance.

Groot kapmes
Martijn deed net boodschappen toen er commotie ontstond. „Een Poolse man schreeuwde naar mij en ik begreep niet wat hij zei. Maar toen zag ik het tumult en een echt groot kapmes door het gangpad glijden. Ik ben toen snel richting de uitgang gegaan.” Hij hoorde van een medewerker van de Albert Heijn dat er ruzie was ontstaan nadat medewerkers een groep jongeren aanspraken op stelen of rotzooi maken. „Het lijkt dus een uit de hand gelopen ruzie, als ik die medewerker moet geloven.” De Hagenaar vindt het frappant hoe snel er ook brand ontstond vlakbij de ingang en heeft geen idee hoe die werd veroorzaakt.

Signalement
De verdachte is volgens de politie ongeveer dertig jaar oud en heeft een lichtgetinte huidskleur. Hij droeg een zwart jack, een trainingspak en grijze schoenen. Er is een politiehelikopter ingezet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Ariel »

Het messen "incident" bij Albert Hein blijkt toch serieuzer dan eerst werd beschreven. Je zou bijna denken aan een aanslag.
Man (43) opgepakt in Pijnacker na steekpartij in AH Grote Marktstraat, drie supermarktmedewerkers gewond

In de Albert Heijn aan de Grote Marktstraat in de binnenstad van Den Haag heeft vanmiddag een steekpartij plaatsgevonden. Daarbij raakten drie mensen gewond. De verdachte is zojuist aangehouden, laat de politie weten. De 43-jarige man werd aangehouden in Pijnacker.

‘Zijn rol in het steekincident en de brand worden nader onderzocht’, laat de politie weten. De steekpartij was in de AH tegenover de Grote Markt.

Dit is wat we tot nu toe weten
- Rond 12.00 uur kwam er een melding binnen over een steekpartij en brandstichting in de AH.

- De verdachte, een man, ging op de vlucht. Hij werd ruim twee uur na het incident aangehouden. in Pijnacker.

- Twee slachtoffers zijn naar het ziekenhuis gebracht, waarvan een met spoed. Het gaat om medewerkers van de supermarkt.

- Drie agenten kregen last van ademhalingsproblemen en zijn ter controle naar het ziekenhuis gebracht.

Even na het middaguur snelden de politie, brandweer en ambulances naar de Grote Marktstraat in het Haagse centrum. Er kwamen twee meldingen tegelijkertijd binnen: van brand en van een steekincident. Het vermoeden bestaat dat de verdachte bij beide incidenten betrokken is.

Er zijn drie supermarktmedewerkers gewond geraakt bij de steekpartij, twee werden er naar het ziekenhuis gebracht. Drie agenten die de supermarkt ingingen, kwamen met ademhalingsklachten weer naar buiten. Zij kregen zuurstof toegediend in de ambulance en werden later voor controle naar het ziekenhuis gebracht.

Veel bloed
,,Er werd iemand neergestoken. Daarna gooide de dader flessen alcohol op de grond en stak dat in de fik”, vertelt een medewerker van horecazaak Rootz, die tegenover de Albert Heijn zit. Een andere ooggetuige heeft ‘erg veel bloed’ gezien.

Calamiteitensite Regio15 meldt dat er in de winkel iets is gevonden wat lijkt op een molotovcocktail.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52144
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Mahalingam »

En weer een steekpartij bij een Appie. En weer eens iets met rapper-gedoe. Wat is dat toch een vreselijke hobby.
‘Steekpartij in Amsterdam-Oost was het gevolg van drillrapvete’

Het slachtoffer ligt met zware verwondingen in het ziekenhuis.
Het slachtoffer werd dinsdagavond neergestoken toen hij aan het werk was in de Albert Heijn in de wijk Watergraafsmeer. Hij zou lid zijn van de drillrapgroep Z42 uit de Bijlmer, in het zuidoosten van de stad. De dader zou behoren tot de rivaliserende groep FOG uit de wijk Venserpolder, gelegen naast de Bijlmer. In Amsterdam-Zuidoost zouden verschillende drillrapgroepen al langer in strijd zijn met elkaar. Vrienden van het slachtoffer zouden volgens Het Parool boos zijn, omdat hij zich niet kon verdedigen tegen de aanval: tijdens zijn werk mocht de Albert Heijn-medewerker geen mes bij zich dragen.
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/12/23/st ... e-a4025008
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52144
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Mahalingam »

Het afgelopen weekend:

Steekpartij op Wijnkorenstraat in Roosendaal
https://alarmeringen.nl/noord-brabant/m ... ndaal.html

Tiener gewond bij steekpartij Frans Halslaan in Woudenberg
https://www.dewoudenberger.nl/112/misda ... woudenberg

Utrechter (53) opgepakt na steekincident bij woning in Zuilen
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/212820 ... uilen.html

Man uit het niets neergestoken in Breda: politie valt huis binnen
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/332 ... uis-binnen

Zwaargewonde bij steekpartij Vlaardingen, bloedspoor leidt naar verdachte
https://www.rijnmond.nl/nieuws/203091/Z ... -verdachte

Gewonde bij steekpartij in Sevenum, verdachte aangehouden
https://www.1limburg.nl/gewonde-bij-ste ... angehouden
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door King George »

De eerste steekpartij van februari staat genoteerd.



Man gewond bij steekpartij Schere Rotterdam-Zuid

Bij een steekpartij in de omgeving van de Schere in Rotterdam-Zuid is maandag even na half 1 een man gewond geraakt.

Een ambulance heeft het slachtoffer naar het ziekenhuis overgebracht.


https://www.mediatv.nl/man-gewond-bij-s ... erdam-zuid
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52144
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Mahalingam »

Je zal maar moeilijk opvoedbare of onleerbare kinderen hebben en die bij elkaar proppen op een school.
Steekincident bij middelbare school Deurne

Deurne - Er heeft vrijdagmorgen een steekincident plaatsgevonden bij middelbare school de Korenaer aan de Meester de Jonghlaan in Deurne. Een persoon is gewond naar het ziekenhuis vervoerd. Er is een verdachte opgepakt.

Volgens Omroep Brabant is het slachtoffer een leerling.

De Korenaer is een school voor Voortgezet Speciaal Onderwijs aan zeer moeilijk opvoedbare kinderen, weet de regionale omroep.

Wat er precies is gebeurd, is nog onduidelijk. De politie zou hebben bevestigd dat er een traumahelikopter onderweg is naar de onderwijsinstelling.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/5429836 ... ool-deurne
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Ariel »

Volgens de politie kwam een man...Een man van 13 ?

Twee jongens opgepakt na mislukte overval supermarkt Cuijk, klant gestoken met mes

De politie heeft vrijdagavond twee jongens van 13 en 16 jaar oud opgepakt. Ze zouden iets te maken hebben met een mislukte overval op een supermarkt aan de Dukatendreef in Cuijk.

Volgens de politie kwam een man ?met een bivakmuts de winkel via de uitgang binnen. Hij was gewapend met een mes en eiste geld. Een klant die probeerde in te grijpen raakte gewond aan zijn hand door een stekende beweging van de dader. De overvaller vertrok zonder buit.

Later op de avond werden de twee verdachten aangehouden in de Wilhelminastraat in Cuijk. De 13-jarige jongen was in het bezit van een mes dat sterk leek op het bij de overval gebruikte wapen. De jongen heeft geen vaste woon- of verblijfplaats. De andere verdachte is 16 jaar en komt uit Cuijk. Hij voldeed volgens de politie aan het signalement van de overvaller.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Ariel »

Diversiteit is onze kracht!
Steekincident in centrum Middelburg

Middelburg - Bij een steekincident op de Geerepassage is donderdag 11 februari 2021 een man gewond geraakt. De politie heeft uitgebreid onderzoek gedaan in het centrum maar nog geen verdachten aangehouden. We vragen getuigen om zich te melden bij ons.

Rond 19.00 uur krijgen agenten een melding om naar de Korte Geere te gaan waar een steekincident zou hebben plaatsgevonden. Daar troffen zij een 61-jarige man aan die gewond was geraakt.

Het slachtoffer verklaarde dat er twee jongens sneeuwballen aan het gooien waren. De man liep langs en kreeg daarna een klap tegen zijn hoofd, vermoedelijk van zo’n sneeuwbal. Toen hij de jongens hierop wilde aanspreken renden zij weg. Later kwam een van de twee jongens weer terug en is er een korte schermutseling ontstaan tussen de twee. Het slachtoffer loopt weg, de jongen loopt hem achterna en laat een mes zien. Ter hoogte van de Lange Geere haalt de jongen uit met het mes en verwondt het slachtoffer. Het slachtoffer zoekt hulp bij een omstander, terwijl de dader nog op enkele meters afstand staat. De andere jongen voegt zich daarna bij hem. Als de jongens doorhebben dat de politie is gebeld maken ze zich uit de voeten.

Politie is snel ter plaatse en heeft gezocht naar de daders in en rondom het centrum, maar zij hebben niemand meer aangetroffen. Het slachtoffer is overgebracht naar het ziekenhuis voor behandeling.

Signalement
We zijn op zoek naar mensen die mogelijk iets gezien hebben ten tijde van het incident of de verdachten mogelijk eerder die dag hebben gezien. Het slachtoffer weet een duidelijke omschrijving van de twee jongens te geven. Het zou gaan om twee jongens van rond de 15 jaar met een getinte huidskleur. Beide droegen ze donkere kleding.

Dader 1 is rond de 1.60m, had een smal gezicht, een spitse neus en donker kort haar.
Dader 2 is iets groter dan 1.60m met een stevig postuur, donkere ogen en donker, kort haar.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door King George »

Diversiteit is onze kracht. Ook in België.



Vijftal valt man met sabels en machetes aan in Charleroi

Updated 26 min geleden
31 min geleden in BUITENLAND


CHARLEROI - In de Belgische stad Charleroi hebben vijf mensen zaterdagavond een man aangevallen met machetes en een sabels. Dat bevestigt het parket van Charleroi. Eén persoon is aangehouden.


Op de Jacques Bertrandlaan in Charleroi werd de hulp van de lokale politie ingeschakeld. Er lag een gewonde man op straat. Het blijkt dat de man in zijn benen, borst en gezicht is gestoken met sabels en machetes, aldus het parket van Charleroi tegenover Nieuwsblad.

De man is naar het ziekenhuis vervoerd en zou in stabiele toestand verkeren.

Volgens ooggetuigen zijn de daders na de aanval weggevlucht in auto’s. Een van de daders werd een paar uur na de overval geïdentificeerd en opgepakt.


De Telegraaf
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52144
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Mahalingam »

Zie ik een maaltijdbezorger dan beweegt die zich als een Razende Roeland door het verkeer.
Het ziet er vaak opgefokt uit.
En soms hebben ze ook korte lontjes en een mes en steken ze mensen die hun in de weg zitten.
Verkeersruzie loopt volledig uit de hand: maaltijdbezorger (17) steekt fietser in hoofd en borst

De persoon die donderdag een 35-jarige man uit Nieuwegein in zijn hoofd en borst heeft gestoken, blijkt een 17-jarige maaltijdbezorger. Dat maakte de politie maandagmiddag bekend.

De steekpartij vond op 11 februari in Utrecht plaats ter hoogte van de Benschoplaan aan de Koningin Wilhelminalaan in Transwijk. Hoewel toen nog onduidelijk was hoe de vork precies in de steel zat, blijkt nu dat het slachtoffer werd toegetakeld door deze maaltijdbezorger.

Rond 20.30 uur was een verkeersconflict ontstaan tussen de maaltijdbezorger en twee mannen op de fiets. De neergestoken man werd aangetroffen op het fietspad en zou nog aanspreekbaar zijn. Waar de man wel mee is gestoken, is nog onbekend. Er werd geen mes aangetroffen, aldus de politie.

De minderjarige verdachte werd diezelfde avond aangehouden door de politie. Het slachtoffer werd naar het ziekenhuis gebracht en deed daar aangifte. De politie is nog steeds hard op zoek naar getuigen
https://www.ad.nl/utrecht/verkeersruzie ... ~a6f7afb0/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Ariel »

sloegen na het misdrijf met de fiets op de vlucht. Te jong voor een scooter
Kinderen verdacht van neersteken persoon in Amsterdam

In Amsterdam-Noord is vrijdagmiddag om 12.40 uur een tiener neergestoken bij een beroving door twee leeftijdsgenoten. De politie is nog opzoek naar de twee verdachten die rond de 13 jaar oud zouden zijn.

Het slachtoffer is meerdere keren gestoken en met onbekende verwondingen overgebracht naar het ziekenhuis. Het is niet duidelijk wat precies de aanleiding is geweest van de steekpartij.

Voor de steekpartij en beroving is de politie opzoek naar twee kinderen, zo laten zij via Burgernet weten. Ze zouden ongeveer 13 jaar oud zijn, droegen allebei een donkere hoodie met capuchon en sloegen na het misdrijf met de fiets op de vlucht.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Ariel »

Net van de basisschool en al veroordeeld voor poging doodslag: ‘Er is iets erg mis met een deel van de jeugd’

Justitie ziet dat tieners steeds vaker naar een mes grijpen om conflicten uit te vechten. De aanleiding is vaak klein: onenigheid om een computerspelletje, of een flauwe grap met een pizza. Maar de gevolgen zijn vaak groot. Ingrid zag haar 15-jarige zoon Michael vechten voor zijn leven na een steekpartij. ,,Mijn zoon is een keurige jongen die na zijn werk in een situatie kwam die eigenlijk nergens over ging.’’

Twee tieners zitten op hun kamer en spelen online tegen elkaar. Een simpel computerspelletje. Ze bekvechten over de afloop, maar komen er niet uit. Ze spreken af de ruzie buiten uit te praten. Een van de jongens neemt een mes mee. Hij steekt zijn rivaal neer.

Een 13-jarige leerling pakt in de pauze een kauwgompotje met daarin hasj uit het kluisje van een medescholier. Hij wil het niet teruggeven. De jongens raken op het schoolplein in gevecht en ineens is daar een mes. De 13-jarige knul steekt meerdere malen, zelfs als het gewonde slachtoffer terugdeinst.

Een dolletje om een pizza. Een jongen slaat bij een 15-jarige kennis tegen de onderkant van de doos, waardoor de pizza op de grond valt. Boos pakt de benadeelde de doos op en gooit ’m naar de ander. In een flits trekt die een mes en steekt de puber in zijn borst.

Drie jongens zitten met een patatje op een bankje als een groep tieners langsloopt. De manier waarop door een van de drie naar hen kijkt, bevalt de groep niet. ‘Wat kijk je?’, wordt er naar hem geroepen. De jongen wordt zonder pardon in zijn rug gestoken.

Verdachten steeds jonger
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft de handen vol aan de tieners. Het afgelopen jaar heeft justitie tientallen zaken van messengeweld onder minderjarigen aangebracht. Ook nu zitten nog geregeld jonge jongens in het verdachtenbankje.

Exacte cijfers over het aantal messteekincidenten waarbij jongeren een rol spelen, zijn niet eenvoudig te herleiden uit de database van de politie. Maar de trend is al sinds 2018 duidelijk: er zijn méér verdachten én ze worden jonger. Dinsdagavond nog, werd op het Kruisplein in Rotterdam een 16-jarige jongen bij een ruzie neergestoken.

,,Ik durf wel te stellen dat er iets heel erg mis is met een deel van de jeugd’’, zegt officier van justitie Rolan van Dongen (46) van het Openbaar Ministerie in Rotterdam over het messengebruik door jongeren. Hij krijgt veel minderjarigen tegenover zich in de rechtbank. ,,Natuurlijk, het is momenteel moeilijk voor de jeugd om jong te zijn. Wij hadden vroeger geen sociale media. Die zorgen er bij de huidige generatie voor dat jongeren elkaar onbewust een bepaalde druk opleggen. Ze willen niet onderdoen voor elkaar.’’

Van Dongen ziet dat ‘ruzies die soms echt helemaal nergens over gaan’, leiden tot steekpartijen. ,,Een kwestie over een controller van een Playstation heeft vorig jaar in Rozenburg een 17-jarige jongen zelfs het leven gekost. Iemand laat het leven en ook jouw eigen toekomst is om zeep geholpen. De afgelopen twee jaar is het messengeweld onder jongeren schrikbarend toegenomen. Ze deinzen er niet voor terug met een Rambo-mes of zelfs een machete op pad te gaan. De opvallende trend is dat ze steeds jonger worden. Een 13-jarige, nog maar net van de basisschool, die wordt veroordeeld voor een poging tot doodslag? Het is gebeurd!

In veel gevallen scheelde het maar weinig of er waren meer slachtoffers die het niet hadden overleefd. Ingrid is een van de ouders die vorig jaar de boodschap kreeg die geen enkele vader of moeder wil krijgen: ‘uw zoon is neergestoken’. Ze dankt God op haar blote knieën dat haar jongen – 15 jaar - de aanslag op zijn leven kan navertellen. Maar thuis staat de boel na bijna een half jaar nog volledig op z’n kop. ,,Het is alsof ik in een heel slechte film zit.’’

Michael heeft een bijbaantje bij een pizzeria in het centrum van Rotterdam en is de bewuste avond na zijn werk op weg naar huis als het ‘ergens’ fout gaat. De tiener wordt in kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Hij moet met spoed worden geopereerd. De artsen vechten voor zijn leven, terwijl Ingrid in de wachtkamer radeloos en op van de zenuwen bidt voor een goede afloop.

Ze vraagt zich wanhopig af wat er is gebeurd. Dan, als een agent en een arts door de gang van de afdeling Spoedeisende Hulp op haar af komen lopen, gaat ze door een hel. Ze vreest het ergste. ‘Die gaan iets zeggen dat ik niet wil horen’, schiet het door haar hoofd. ‘Ze gaan me vertellen dat mijn zoon dood is.’ Maar de mededeling is anders. Gelukkig.’ Hij heeft het overleefd. Een centimeter verder en hij was er niet meer geweest’.

Een ander triest voorbeeld. Het is juli 2020. Terwijl veel Nederlanders door de coronacrisis op een camping balen van het wisselvallige weer, lopen de gemoederen hoog op in de Rotterdamse wijk Vreewijk. Twee jongens, pas 13 en 14 jaar oud, spreken af hun ruzie uit te vechten. De jongste van de twee neemt een keukenmes mee. Tijdens de confrontatie neemt de 14-jarige de ander in een wurgklem.

Die pakt zijn mes en begint er mee te zwaaien. Als de twee uit elkaar gaan, zakt de oudste in elkaar. Hij wordt met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht. Daar blijkt hij drie keer te zijn gestoken; in zijn borstkas, een bovenarm en zijn buik. Er is een slagader geraakt. De forensisch arts omschrijft het letsel als ‘potentieel dodelijk’.

,,Het had dus zo maar een leven kunnen kosten’’, zegt officier van justitie Van Dongen. Hij komt na de aanhouding tegenover zo’n piepjonge verdachte te zitten. Kinderen nog. Op straat vaak stoer, maar in de rechtbank timide.

Een lieve jongen
Ingrid kan er nu, vijf maanden later, over vertellen, maar makkelijk gaat het haar niet af. Want het gaat wel over haar kind, haar zoon. Gewoon een lieve jongen, een vrolijke vent die het goed deed op school, graag voetbalde en veel buiten was. Haar zoon van wie nu onduidelijk is hoe zijn toekomst er uitziet en of hij volledig zal herstellen. Michael heeft een hersenbeschadiging opgelopen waardoor zijn spraakvermogen is aangetast.

,,Ik lag op de bank toen Michael me in paniek belde. ‘Mama, waar ben je? Ik zie niks meer’, zei hij en de verbinding werd verbroken. Meteen daarna belde zijn vriend: ‘Ik weet niet wat er is gebeurd, hij zit over te geven’. ‘Bel 112!’, riep ik naar hem, vroeg waar ze waren en sprong op de fiets. Ik was er eerder dan de ambulance. Michael kon niet praten, zat met zijn handen op zijn borst, maar ik had niet in de gaten dat hij daarmee op zijn wond drukte. Hij kon niets anders dan overgeven. Hij draaide met zijn ogen, zat helemaal te shaken. Ik was helemaal hyper.’’

Ingrid, 37 jaar, alleenstaande moeder, een baan met onregelmatige diensten, belandt die avond in een emotionele achtbaan waarin hoop en angst elkaar afwisselen. ,,Dan sta je daar in het ziekenhuis, terwijl ze jouw zoon aan het opereren zijn zonder dat je weet wat zich heeft afgespeeld waardoor jouw kind er zo slecht aan toe is. Gaat Michael het halen? Wie heeft het gedaan? We hebben gebeden voor hem.’’

Kantje boord
Het is kantje boord. Het mes heeft een slagader vlak naast het hart geraakt. Michael verliest twee liter bloed voor de ambulancemedewerkers met hem aan de slag gaan. ‘Het had geen minuut langer moeten duren, anders had hij het niet gered’, krijgt zijn moeder later te horen. De volgende ochtend, rond zes uur, mag ze eindelijk bij hem. ,,Michael werd in coma gehouden. Aan het eind van de ochtend werd hij van de beademing gehaald. Dat was heftig en beangstigend, want hij werd wakker in de gebeurtenis die hem bijna zijn leven had gekost en raakte in paniek. Bovendien kon hij niet praten. Daar zit je dan, machteloos bij je zoon.’’

De artsen besluiten een mri-scan te laten maken. Michael blijkt een herseninfarct te hebben opgelopen, veroorzaakt door het vele bloed dat in zijn longen terecht is gekomen en het zuurstofgebrek dat daardoor is ontstaan. ,,Ik was niet zozeer bezig met wie het had gedaan, bekommerde me alleen maar om mijn zoon. Maar al met al heeft het twee dagen geduurd voordat we wisten wat er was gebeurd. Dankzij de logopediste is het er toch uitgekomen. ‘We laten hem opschrijven wat hij zich herinnert’, zei ze. Al schrijvend is het verhaal er uiteindelijk dus gekomen. Toen hebben we de politie ingelicht en is niet veel later een verdachte aangehouden.’’

Ingrid kan er met haar hoofd niet bij. Weer wordt ze, thuis aan tafel, emotioneel alle kanten op geslingerd. Een jongen nog maar, heeft haar leven volledig overhoop gegooid. ,,Ik ben blij dat ik hem nog heb, maar veel had het niet gescheeld of ik was hem kwijt geweest. Dat speelt nog steeds door mijn hoofd.’’

Onbenullig
Michael schrijft in het ziekenhuisbed wat er is gebeurd toen hij na zijn werk op weg was naar huis. Het is een onbenulligheid, zoals zo vaak als door een jongere een mes wordt getrokken, die Michael bijna het leven kost. Negen dagen ligt hij in het ziekenhuis. Ingrid zegt de toedracht van de steekpartij niet exact te kunnen beschrijven omdat de zaak nog onder de rechter ligt.

,,Maar voor alle duidelijkheid: er zit niets in de criminele sfeer achter’’, zegt advocaat Nelleke Stolk, die de moeder bijstaat. ,,Michael is een keurige jongen die na zijn werk in een situatie kwam die eigenlijk nergens over ging.’’

Soms is bijna dagelijks sprake van messengeweld door tieners, bijvoorbeeld bij straatroven. In de eerste twee maanden van 2020, voor de coronacrisis, zijn er in de regio Rotterdam Zuid-West negentig gepleegd door jongeren. ,,Gasten van 16, 17 jaar met een hoodie op, springen met een groot mes over de toonbank en willen geld. Geld om een dure spijkerbroek met gaten of nieuwe sneakers te kunnen kopen. Om niet voor hun vrienden onder te hoeven doen.’’

Er zijn maar weinig jongeren die beseffen wat ze teweeg brengen als ze iemand overhoop steken met een mes van 30 centimeter

Advocaat Nelleke Stolk, die moeder Ingrid bijstaat
Twee jaar geleden had de Rotterdamse slachtofferadvocaat Nelleke Stolk nauwelijks zittingen bij de jeugdrechter waar het draaide om messengeweld onder jongeren. Nu heeft ze er gemiddeld één per week. Het is haar werk, maar ze noemt het zorgelijk dat het aantal gevallen van steekpartijen door minderjarigen in zo’n rap tempo toeneemt. ,,Hoe ga je het tij keren?’’

Steeds jonger
Het valt Stolk op dat de leeftijd van de verdachten steeds jonger wordt. Waar ze al lang niet meer van opkijkt, is het argument dat in de rechtszaal wordt aangevoerd voor het bezit én het gebruik van een mes: ‘om me te verdedigen’. ,,Er zijn maar weinig jongeren die beseffen wat ze teweeg brengen als ze iemand overhoop steken met een mes van 30 centimeter.

Het is niet zoals in het computerspelletje Fortnite, waarbij iemand weer opstaat nadat ’ie is neergestoken. Zelfs een ruzie tussen twee jongens die Fortnite speelden is in het echt uitgelopen op een steekpartij op straat. En dan heb je het over een zeer jonge verdachte die nog met zijn leven moet beginnen.’’

Zo’n jongen zegt dan: ‘Ik nam het mee om mezelf te kunnen verdedigen’

Advocaat Nelleke Stolk, die moeder Ingrid bijstaat
Van Dongen klaagt jonge verdachten namens justitie aan voor dit soort straatroven, maar ook voor overvallen en uit de hand gelopen ruzies op straat. En voor het ‘op zak hebben’ van zo’n mes. Want daar gaat het al mis. Wat bezielt al die minderjarigen om met een mes de straat op te gaan, vraagt de jeugdofficier zich tijdens de rechtszaak elke keer weer af met een verdachte tegenover zich.

‘Zelfverdediging’
,,Zo’n jongen zegt dan: ‘Ik nam het mee om mezelf te kunnen verdedigen’. Een knul van 12 jaar die een mes achter zijn broeksband had, verklaarde dat hij het voor de veiligheid bij zich had. Werd hij bedreigd? ‘Nee, maar je weet maar nooit’, zei hij. Het gemak waarmee jongeren een mes mee de straat opnemen, verbaast me. Ze weten niet waar ze aan beginnen.’’

Er valt volgens Van Dongen maar moeilijk een profiel te schetsen van jongeren die met een mes de straat op gaan en het nog gebruiken ook. ,,Met sommigen is niet gruwelijk veel mis,’’ stelt hij. ,,Dan heb je het over meelopertjes bij een straatroof van een iPhone bijvoorbeeld. De meesten is thuis niet geleerd grenzen te stellen. Rust, reinheid en regelmaat, dat zijn wat mij betreft de drie peilers onder de opvoeding. Maar ouders zeggen nogal eens het veel te druk te hebben om hun kind in de gaten te houden. ‘Mijn kind doet zoiets niet’, veronderstellen ze.’’

Verkeerde vrienden
Maar Van Dongen ziet ook wel eens ouders in de rechtszaal die hun kind niet de baas zijn of juist voor zo’n strenge opvoeding kiezen dat hun kind gaat rebelleren. ,,Zo’n jongen gaat dan het huis uit, komt met verkeerde vrienden in aanraking en voor ze het weten zijn ze betrokken bij een overval. Ik heb een jongen tegenover me gehad die het hele gezin in de tang had en terroriseerde.’’

Voor de officier van justitie is het duidelijk dat niet alle verdachten uit een kansarm gezin komen. Hij vertelt over tieners die een overval beraamden op een klasgenoot. ,,Keurige jongens, maar er zat één etterbak bij. Ik zie dus jongens in alle soorten en maten voorbij komen. Er zitten verdachten tussen die heel laconiek reageren in de rechtszaal. Die laten bij de rechter-commissaris alles van zich afglijden, hebben geen benul wat ze hebben aangericht. ‘Ik werd aangevallen’, is het excuus. Er is dan ook bij de verdachte geen greintje empathie naar het slachtoffer te bespeuren. Want hij moet de gevangenis in en heeft een lastige jongerenwerker in zijn nek. Maar ik zie ook jongens die niet vooraf hebben nagedacht over het effect van hun gedrag en op de zitting schuldbewust zijn en excuses maken aan het slachtoffer.’’

Ingrid is blij en opgelucht dat ze haar zoon Michael nog heeft, maar daarmee eindigt het verhaal niet. ,,Het is vijf maanden geleden, maar nog steeds doe ik geen oog dicht. Ik heb onrust in mijn lijf. ‘Wees blij dat je jouw zoon nog hebt’, zeggen bekenden dan. Maar het is mijn zoon overkomen. Mijn zoon die niks heeft gedaan en dit is toegebracht. Hij is nog aan het revalideren. De jongen die het heeft gedaan, ontkent en is vrijgesproken door de rechtbank. Eerst leefde ik met een gevoel van onmacht, nu is dat een gevoel van onrecht. Maar het Openbaar Ministerie gaat in hoger beroep. Het is nog niet klaar.’’

Ze wordt bijgestaan door advocaat Nelleke Stolk, zoals tientallen andere ouders. ,,Daarbij ben ik eigenlijk maatschappelijk werker, psycholoog en advocaat ineen. Ik bereid mijn cliënten voor op de zitting, help hen bij het opstellen van de spreekrechtverklaring, bespreek het dossier met de officier van justitie en cliënten en ik houd me bezig met de in te dienen schadeclaim. Vaak in samenwerking met Slachtofferhulp Nederland. De ouders hebben echt steun nodig in de voor hen heftige periode.’’

,,Vroeger kreeg je een HALT-straf als je werd betrapt op het bij je hebben van een mes’’, vertelt officier Van Dongen. Maar die tijd is voorbij. Er komen momenteel zó veel jongeren voor vanwege messenbezit dat justitie in Rotterdam ‘nieuw beleid’ heeft: wie gepakt wordt met een mes, blijft (even) vastzitten, alles met een mes wordt een rechtszaak en er worden forse straffen geëist.

Poging doodslag
Zoals in de zaak waarbij een jongen van 13 bij metrostation Heemraadlaan zijn een jaar oudere opponent bij een ruzie in zijn buik steekt. Een traumahelikopter komt ter plaatse. Er moet een spoedoperatie worden uitgevoerd om het leven van het slachtoffertje redden. ‘Een poging tot doodslag’, oordeelt de rechtbank en veroordeelt de tiener conform de strafeis tot 180 dagen jeugddetentie, waarvan 128 dagen voorwaardelijk.

Daarnaast wordt hem een serie bijzondere voorwaarden opgelegd. Hij moet meewerken aan het toezicht van de jeugdreclassering, zich houden aan een meldplicht en wordt een half jaar streng begeleid en gecontroleerd door de jeugdreclasseerder, die nauw samenwerkt met politie en justitie. De Harde Kern Aanpak heet dat. Houdt de jongen zich niet aan de afspraken, dan moet hij de voorwaardelijke straf alsnog uitzitten.

‘Praten met politie erger dan misdrijf’
Waarom niet naar de politie gaan als je je bedreigd voelt? Het is de vraag die jeugdofficier van justitie Rolan van Dongen nogal eens stelt tijdens de behandeling van een rechtszaak. Praten met de politie is erger dan een misdrijf begaan, stelt de jeugd. Er zijn ouders die hun kind geen verklaring laten afleggen bij de politie. ‘Daar wordt dan een verslag van gemaakt, maar mijn zoon blijft wel last houden van de persoon over wie hij heeft verklaard. En als hij met de politie heeft gepraat, wordt hij op school voor een paria aangezien.’‘’

Dromen
De maximale straf is twee jaar cel met jeugd-tbs, die een paar keer kan worden verlengd tot een maximum van acht jaar. ,,De jongeren die hun boekje te buiten gaan met messengeweld,’’ vervolgt Van Dongen, ,,staan er niet bij stil dat ze hun toekomst op het spel zetten. Ze beseffen niet een ‘simpele’ actie als een beroving waarbij een mes wordt gebruikt, grote gevolgen kan hebben. De schoolopleiding wordt niet afgemaakt of je krijgt geen Verklaring Omtrent Gedrag. Daar gaat je droom om bij de politie of de marine te gaan.’’

Het doet Ingrid nog elke dag pijn om te zien wat bij haar zoon met de steekpartij is aangericht. ,,De ene keer is hij vol levenslust, het andere moment is hij juist teruggetrokken. Het doet pijn om dat te zien.’’ Stiekem hoopt ze dat dit verhaal anderen ervan weerhoudt met een mes op zak de straat op te gaan en het ook nog eens te gebruiken. De steun vanuit haar omgeving is na de eerste weken grotendeels weggevallen.

,,Het leven van mijn kennissen gaat verder, dat is ook logisch. Maar dat van mij blijft stilstaan. Ik kan niet verder. Ik moet er zijn voor mijn zoon. De ene dag is zwaarder dan de andere. Elke dag word ik geconfronteerd met dat wat er is gebeurd. Dat is slopend.’’

De Rotterdamse criminoloog Jeroen van den Broek doet onder andere onderzoek naar straatcultuur en sociale media. Hij stelt dat geweld altijd al een centrale rol heeft gespeeld binnen straatcultuur. ,,Dit heeft een functie: een gewelddadig imago kan anderen op afstand houden. Jongeren die zich binnen deze cultuur begeven, ontlenen er bovendien status aan zich voor te doen als iemand die bereid en gereed is om geweld te gebruiken. Hier horen het bezit, het etaleren en het gebruik van wapens bij. Ook steekwapens.’’

Waar komt die verharding vandaan? Vroeger werd een ruzie uitgevochten met blote handen.

,,Het is nog maar de vraag of er daadwerkelijk sprake is van een verharding. Mensen die zich pak ’m beet veertig jaar geleden binnen straatculturen begaven, geven aan dat zij toen ook veelvuldig messen bij zich droegen. Wel lijkt de opkomst van sociale media een belangrijke rol te spelen in de manier waarop jongeren worden blootgesteld aan gewelddadige content. Dit kan iets doen met hoe zij naar wapens kijken. Vergeet ook niet dat er op dit moment ontzettend veel aandacht is voor dit fenomeen, wat invloed kan hebben op de manier waarop de politie hiermee omgaat. Met andere woorden: dat er meer incidenten worden geregistreerd, betekent nog niet per se dat er ook meer plaatsvinden. Het vertelt ons in de eerste plaats dat het meer wordt opgemerkt.’’

Moeten we dus voorzichtig zijn met de aanname dat messengeweld onder jongeren toeneemt? Zelfs het Openbaar Ministerie zegt dat te constateren.

,,Het kan ook zijn dat de politie meer aandacht heeft voor dit fenomeen, waardoor er meer wordt geregistreerd. Of dat de politie steekincidenten op een andere manier is gaan bijhouden. Een mogelijke verklaring voor de toename in de cijfers kan zijn dat jongeren zich onveilig voelen en daarom een mes bij zich dragen. Het zou kunnen dat het daadwerkelijk onveiliger is geworden. Maar doordat er ontzettend veel aandacht is voor dit fenomeen, kunnen jongeren ook het gevoel krijgen dat hun wijk of school veel gevaarlijker is dan dat die daadwerkelijk is. Hier moet eerst goed onderzoek naar worden gedaan.’’

Jongeren verklaren voor de rechter uit zelfbescherming een mes bij zich te hebben gedragen. Waar zijn ze dan bang voor?

,,In de eerste plaats is het belangrijk te beseffen dat geen enkele jongere gaat toegeven dat hij of zij een mes bij zich draagt om stoer te doen, terwijl ik denk dat sommigen het wel degelijk dragen omdat het statusverhogend werkt. Maar vrijwel alle jongeren zullen dus verklaren dat dit is om hun eigen veiligheid te waarborgen of dat dit nodig is in de wijk waarin zij wonen. Het probleem is echter dat deze redenering niet klopt. Uit onderzoek blijkt dat de kans om slachtoffer te worden van een steekincident alleen maar groter is als je zelf een mes bij je draagt. We zullen jongeren hiervan moeten overtuigen om te zorgen dat zij dat mes thuislaten. Want relatief onschuldige conflicten of opstootjes ontaarden nu soms in steekpartijen doordat een of beide partijen steekwapens bij zich dragen.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Ariel »

Den Haag start offensief tegen bewapening tieners

Een wapeninleveractie voor jongeren en volwassenen, een inventarisatie van wapenbezit onder jongeren en een campagne over wapenbezit en geweld gericht op jeugd van 11 tot 18 jaar. De gemeente Den Haag haalt alles uit de kast om de veiligheid op Haagse scholen te vergroten met de Aanpak Schoolveiligheid 2021-2022.

Veiligheid op en rond scholen is volgens onderwijswethouder Hilbert Bredemeijer ’een basisvoorwaarde voor kinderen om zich te ontwikkelen’. Met nieuwe en bestaande acties, zoals het updaten van de bestaande Haagse Veiligheidskaart en het Convenant Schoolveiligheid, zet de gemeente zich in om het veiligheidsgevoel op scholen te vergroten en het aantal geweldsincidenten te verminderen. „Met deze aanpak ondersteunt het college samen met de politie en andere partners, scholen om hun leerlingen een veilige omgeving te bieden”, zegt Bredemeijer.

Vanaf woensdag start de gemeente met een campagne over wapenbezit en geweld om de dialoog op gang te krijgen bij leerlingen, docenten en ouders. Bekende gezichten, zoals influencer YousToub en jongerenwerker Mouaniss el Maknouzi worden ingezet bij de bewustwordingscampagne. Ook komt er in april een Jongerenstadslab over dit onderwerp waar jongeren in spelvorm kunnen meedenken over oplossingen voor dit probleem.

Kluisjescontrole
Den Haag werd de het afgelopen jaar opgeschrikt door meerdere geweldsincidenten waarbij jongeren waren betrokken, waaronder de dodelijke steekpartij op de Pier in de zomer van 2020. Eén van de acties om het geweld te verminderen is een wapeninleveractie dit voorjaar voor jongeren én volwassenen. Zij kunnen anoniem en straffeloos hun wapens inleveren. De hofstad sluit vanaf 2022 ook aan bij de landelijke, jaarlijkse inzamelactie van wapens.

Om een beter beeld te krijgen van wapenbezit onder jongeren wordt er een inventarisatie gedaan die naar verwachting in april gereed is. Het is aan scholen zelf om zaken als kluisjescontroles te doen naar drugs en wapens. Dit gebeurt steekproefsgewijs op diverse middelbare scholen. „Ik heb met eigen ogen gezien wat er wordt gevonden bij een kluisjescontrole”, zegt Bredemeijer. „Wat je dan tegenkomt, zijn geen messen waarmee je een broodje smeert, maar serieus grote messen. Wapens horen niet thuis op school.” Dit jaar trekt de gemeente zo’n 255.000 euro uit voor schoolveiligheid.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Pilgrim »

Steekpartijen NL van 01-01-2021 t/m 31-03-2021

Afbeelding

172x met 178 gewonden en 9 doden. Deze zijn onderverdeeld in de categorieën van toedracht/aanleiding zoals weergegeven in media.

Geplaatst via: E.J. Bron (via Twitter; “Mark de Hollander”)
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89715
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Ariel »

De gearresteerde mannen zien er blond uit. Nee dus.

’Vijf arrestaties na steekincident op station van Enschede’

Een deel van het station van Enschede is afgezet na een steekpartij waarbij zeker twee mensen gewond zouden zijn geraakt. Volgens de regionale omroep RTV Oost heeft de politie vijf verdachten aangehouden, maar een politiewoordvoerster kon dat donderdagavond niet bevestigen. Veel treinreizigers waren getuige van het geweld.

Ambulancepersoneel zou meerdere personen hebben behandeld, onder meer vanwege hoofdwonden. Over de identiteit van verdachten en slachtoffers is nog niets bekendgemaakt. Ook is onduidelijk wat de aanleiding voor het steekincident is geweest.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52144
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Misdaden met gebruik van messen wordt een plaag.

Bericht door Mahalingam »

Als het over messentrekkende jeugdigen gaat dan gaat het altijd over jongens.
Maar nu lees ik dat ook meisjes mee doen. Emancipatie? Empowerment?
Minderjarig meisje neergestoken in Amsterdam, ander meisje aangehouden

In Amsterdam-Zuidoost is een minderjarig meisje gewond geraakt na een steekincident. Het gebeurde in de buurt van een middelbare school. Na een signalement van een ooggetuige heeft de politie een ander minderjarig meisje als verdachte aangehouden.

Het slachtoffer werd met steekwonden naar het ziekenhuis gebracht. "Ze was gelukkig aanspreekbaar", zegt een woordvoerder van de politie. De steekpartij gebeurde op straat. Wat eraan voorafging, is nog onbekend. "We gaan nog camerabeelden bekijken om het onderzoek zo volledig mogelijk te maken", laat de politie weten.
School zocht eerder hulp

Een jaar geleden zocht de school externe hulp nadat docenten in een paar maanden tijd tientallen messen van leerlingen in beslag hadden genomen. Bendes bestaande uit kinderen van 14 jaar stelden "dodenlijsten" op met namen van kinderen die "eraan moesten". Ze hadden een misstap begaan in de ogen van de groep, zei directeur Kees Buijtelaar in maart 2020 in een interview met de Volkskrant.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... e-incident
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie