Overlast jongeren.

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

icon_thumbdown.gif Doe je het, en dan krijg je toch nog de schuld.

Jongeren met migratieachtergrond twee tot drie keer meer kans op verdenking misdrijf

De kans dat jongeren met een migratieachtergrond verdacht worden van een misdrijf is twee tot drie keer zo groot als bij jongeren met een Nederlandse achtergrond. Dat blijkt uit onderzoek van sociologen van de Erasmus Universiteit in opdracht van het onderzoeksprogramma van de politie, Politie en Wetenschap.

"Er zijn heel veel jongeren die iets hebben misdaan, maar een deel daarvan komt in beeld bij de politie", zegt een van de onderzoekers, Willemijn Bezemer, in het NOS Radio 1 Journaal. "Wij hebben onderzocht wat de achtergronden zijn van de jongeren die wel of niet in beeld komen bij de politie. En daardoor is te zien welke type jongeren een grotere kans heeft om als verdachte te worden gekenmerkt."

Bezemer zegt dat de grootste verschillen tussen etnische groepen is te zien. "En daarbij de opstapeling tussen bepaalde kenmerken als woonplaats en opleidingsniveau." Een wit meisje in een kleine gemeente op het vwo met hoogopgeleide ouders heeft de minste kans om verdacht te worden van een misdrijf. Jongens van Marokkaanse of Antilliaanse afkomst uit de stad met een vmbo-niveau zijn voor datzelfde misdrijf het vaakst verdacht.

De onderzoekers kwamen tot die conclusies door voor het eerst politiecijfers naast cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) te leggen. Die hield in 2010 en 2015 bij wat 6000 jongeren zelf rapporteerden over hun eigen criminele gedrag. De jongeren moesten daarbij vragen invullen die sociaal wenselijke antwoorden eruit filterden. Op basis van die antwoorden konden onderzoekers bepalen welke jongeren bereid waren om naar waarheid iets over hun criminele gedrag te vertellen.

Geen hard bewijs voor etnisch profileren
De onderzoeksresultaten lijken op het eerste gezicht het eerste wetenschappelijke bewijs voor etnisch profileren door de politie. Bezemer zegt dat het toch wat complexer is dan etnisch profileren alleen. Op basis van de politiecijfers is een oververtegenwoordiging van bepaalde groepen te zien. Maar omdat die cijfers nooit naast andere cijfers en kenmerken zijn gelegd, is het een eenzijdig beeld.

"Etnisch profileren is mogelijk een deel van de verklaring, maar andere factoren kunnen ook een rol spelen", zegt ze. "Het zijn bijvoorbeeld regelmatig burgers die de politie inschakelen bij bepaalde situaties. Het is een probleem dat speelt in de hele maatschappij. Veel politiewerk is reactief. Ze worden gebeld en dan moeten agenten iets doen."

Arjen Leerkes, de tweede onderzoeker, zegt in de Volkskrant dat de resultaten gisteren met de politie zijn besproken. "Dat was een constructief gesprek. We hopen dat de politie dit onderzoek als een kans ziet om te leren, en dat ze het willen blijven monitoren." Leerkens stelt dat niet alleen de politie lessen kan trekken uit dit onderzoek. Dat geldt volgens hem ook voor burgers die aangifte doen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Mahalingam »

" drie keer meer kans op verdenking "
Let wel: verdenking. Ga ik kijken naar veroordelingen dat zie ik dat die allahtonen zo'n 5 keer vaker schuldig zijn dan inboorlingen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Mahalingam »

Het onderzoek is inmiddels gefileerd:
Bewijst rapport over allochtone verdachte jongeren etnisch profileren door politie of niet?

Kent u die wet van Betteridge?

Mooi nieuws voor de likkebaardende NOS en Volkskrant: onderzoekers van de Erasmus Universiteit hebben wetenschappelijke aanwijzingen gevonden voor etnisch profileren! Natuurlijk, er worden wat slagen om de arm gehouden (zoals: het etnisch profileren kan ook gebeuren door burgers die aangifte doen, dat zijn namelijk ook allemaal racisten) maar toch! Zielige Marokkaanse en Antilliaanse jongeren worden niet vaker verdacht van misdrijven omdat ze vaker misdrijven plegen, maar omdat ze zielig en Marokkaanse en Antilliaans zijn. U raadt het al, wij hebben het onderzoek gelezen en het ligt toch allemaal weer wat genuanceerder.

Wat de onderzoekers namelijk gedaan hebben, is de politiestatistieken vergelijken met wat jongeren zelf invullen als je ze vraagt of ze weleens een misdaad hebben gepleegd. De verschillen tussen bepaalde groepen (afkomst, maar ook geslacht, opleiding en bevolkingsdichtheid van de buurt) zijn in de politiestatistieken veel groter dan de verschillen tussen die groepen op de lijstjes.

Je zou kunnen concluderen: misschien zijn lijstjes waarin je aan kinderen vraagt 'heb je wel eens iets kleins uit de supermarkt gepikt of een keer iemand een klap gegeven' niet de allerbeste indicatoren voor crimineel gedrag. Maar de onderzoekers corrigeren de lijsten via een paar controlevragen voor sociaal wenselijke antwoorden en beschouwen deze vervolgens als de enige ware weergave van daadwerkelijk crimineel gedrag. Vervolgens gaan ze lekker met de cijfertjes aan de slag om te verklaren hoe het dan toch kan komen dat er zulke grote verschillen tussen bepaalde groepen zijn.

Wat opvalt in de regressie-analyse die ze maken is dat ze vrij zwakke verbanden tussen de gerapporteerde misdrijven en de registraties bij de politie vinden. Dat zou erop wijzen dat de politie maar wat doet in Nederland en het eigenlijk geen zak uitmaakt of je wat hebt gedaan of niet, omdat de politie je alleen maar oppakt op basis van je geslacht, je herkomst, op welke school je zit en in of je in een stad of dorp woont. Voorbeeld: als je deze analyses serieus neemt, moet je ervan uitgaan dat een jongen 2,7 keer zo vaak gepakt wordt als een meisje dat exact hetzelfde misdrijf pleegt en verder exact dezelfde achtergrond heeft. Het kan hoor. Maar het kan ook dat de jongens uiteindelijk toch vaker in de politiecijfers terechtkomen omdat jongens nu eenmaal vaker crimineel gedrag vertonen dan meisjes.

En zo is het ook met niet-westerse allochtonen. Dat ze hoger in de cijfers van de politie scoren, zou ook kunnen komen omdat ze vaker crimineel gedrag vertonen. En alleen zwaaien met een een aantal keren 'ja' dat iemand heeft ingevuld op 'heb je wel eens...' lijstje en dat corrigeren voor 'sociaal wenselijke antwoorden' lijkt ons niet bepaald een waterdichte methode om dat uit te sluiten.

Zeker omdat de onderzoekers uiteindelijk uitkomen bij twee verklaringen waarom bepaalde groepen zoveel hoger scoren in de politiestatistieken: profilering door politie en profilering door burgers die ergens wel of geen aangifte van doen. Daar hebben ze in dit onderzoek verder helemaal niet direct naar gekeken, maar ze concluderen dat dit gelet op de bij hen bekende sociologische en criminologische literatuur nu eenmaal de beste verklaring is. Maar als dat klopt, dan is dit plaatje op bladzijde 63 wel een heer raar plaatje:

Afbeelding

Het lijkt er namelijk op dat die etnische profilering door agenten en burgers bijna helemaal verdwenen is, als je inzoomt op de jongens die op het vwo zitten. Van de allochtone jongens die naar eigen zeggen wel eens een misdrijf hebben gepleegd staat 8,8% bij de politie geregistreerd, onder autochtone jongens is dat 6,9%. Bijna evenveel dus. Alsof een etnisch profilerende agent Mohammed meteen laat lopen als die zijn Latijnse leerboek bij zich heeft, en de bellende boze buurman de verbinding met de politie verbreekt omdat hij erachter komt dat de getinte jongens die zijn tuin aan het slopen zijn de abc-formule foutloos toe kunnen passen. Hetzelfde geldt voor de verschillen tussen allochtone groepen: Turken en Surinamers worden volgens deze cijfers minder etnisch geprofileerd dan Marokkanen Antillianen. Knap hoor, dat iedereen tijdens het etnisch profileren meteen dat verschil ziet.

Nou ja. U hoort het al. Wij houden nog even een slag om de Lange Arm.
https://www.geenstijl.nl/5161570/bewijs ... niet/#more
Spoiler! :
Dit soort onderzoek toont vooralsnog enkel aan dat een en ander vele malen gecompliceerder is dan gedacht, maar ook een stuk ingewikkelder dan men nu graag denkt. Het is het type onderzoek met bij de aanvang een hoog "we zullen dat eens even boven water halen"-gehalte, maar met een erg magere "zie je nou wel"-uitkomst.
Mij wordt als burger gevraagd om "alert" en "waakzaam" te zijn en de politie te melden als ik onraad ruik, als ik iets verdachts zie, de indruk heb dat er iets goed mis is. Maar tegelijkertijd wordt mij verteld dat alle vormen van alertheid en waakzaamheid verdacht zijn en wordt er alles aan gedaan om die verdenking om te katten naar keihard bewijs dat ik profileer op verschijnselen waarop ik niet zou mogen profileren.
En dat tot aan het paranoïde toe. Agenten die worden gecontroleerd door controleurs die op hun beurt weer gecontroleerd worden. Want niemand is te vertrouwen, iedereen is verdacht.
Bij de postmoderne, relativerende, twijfelende, wanhopig naar nieuwe waarheden smachtende mens heeft het idee postgevat dat wij niet zijn wie we zijn, dat wij bestaan uit een dubbele persoon, een bewuste en een onbewuste persoon, en dat 'eigenlijk' die onbewuste kant van ons het 'ware ik' vertegenwoordigt. Dat is de kant waar ook de onderbuikgevoelens huizen, dat is de kant die door extreem-rechts wordt aangesproken, dat is de kant die ons als consument verleidt om te veel te eten, te veel te drinken, te veel te roken, te veel te slikken en te spuiten, dat is de kant ook die ons het valse bewustzijn opdringt zodat we het contact met het 'authentieke zelf' kwijtraken.
Die onbewuste persoon doet ons keuzes maken waar we ons niet van bewust zijn, zo is het verhaal. Het is een oud Freudiaans thema, de strijd tussen het onbewuste 'Es' met zijn drifthuishouding en zijn impulsiviteit versus het bewuste 'Ich' dat poogt om een en ander in goede banen te leiden, maar het wordt anders genoemd. Men spreekt nu van 'implicit bias' als de stem van het onbewuste 'Es', het duiveltje dat ons influistert om etnisch te profileren maar dat op zulk een fluistertoon doet dat we het niet horen.
Anderen horen het wel. Althans, ze beweren dat ze het horen. Freud beweerde dat hij kon afleiden wat het onbewuste van zijn patiënten te vertellen had ruim vóórdat die het zélf beseften. De therapie bestond uit het langzaam overtuigen van de patiënt. Zoals hij uiteindelijk trots meldde in zijn uigebreid verslag over de neurotische Dora: "Sie wiederstrebt nicht mehr meine Behauptungen". Missie geslaagd, ze "weet" nu wat er in haar omgaat.
The Woke hebben dit Freudiaanse schema op banale wijze overgenomen, in navolging van de Frankfurter Schule die altijd een bovenmatige interesse in de psychoanalyse heeft gehad. "Wij weten beter wat er in u omgaat dan u zelf" is hun boodschap. In 'White Fragility' van Robin DiAngelo lees je vanaf de eerste pagina tot de laatste maar één grote schreeuw "U bent zich niet bewust van het kwaad dat in u huist, maar ik weet precies wat er in u omgaat, en dat ga ik u nu eens haarfijn vertellen". En ook figuren als Gloria Wekker doen niet anders. Haar begrip 'cultureel archief' verwijst naar een heel complex dat ons, 'witte' mensen onbewust zou sturen, iets dat van generatie op generatie wordt doorgegeven zonder dat wij dat beseffen.
Het is steeds hetzelfde thema en hetzelfde schema. Een groep claimt de waarheid en beweert vanuit die waarheid u en mij te vertellen dat wij onszelf niet kennen, maar dat zij, omdat ze de waarheid in pacht hebben, wél weten wat er in ons omgaat.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Zaanse Schans blijkt nachtelijk pretpark voor hangjongeren: ’Idiote vernielingen’

Bewoners van de Zaanse Schans kijken ’s avonds verwachtingsvol uit het raam. ’Gelukkig, het regent. Kunnen we rustig slapen’. De Schans en de Kalverringdijk lijken ’s nachts het exclusieve pretpark van hangjongeren. Tot groot verdriet van bewoners. Die zitten met de rommel en ’idiote vernielingen’.

Met de herfst keert de rust weer terug op de Zaanse Schans. Niet eens zozeer overdag, maar ’s avonds en ’s nachts voelen bewoners zich ernstig aangetast in hun woongenot. In combinatie met drankgebruik en drugs, denken bewoners, gaan alle remmen los. ’s Ochtends zijn de sporen te zien van wat thuis ’een gezellig avondje met vrienden’ zal worden genoemd. Lege blikjes, soms flessen drank, ballonnetjes en restanten van joints.

Niet genoemd: de vernielingen. Van picknickbanken tot een compleet terras die in de Zaan verdwijnen. „Als je de politie belt dan gebeurt er niets”, zeggen bewoners los van elkaar. „De wijkagent wil wel, maar zegt eerlijk: de politie is onderbezet, heeft ’s nachts maar beperkte capaciteit. Daarnaast: de Zaanse Schans heeft geen prioriteit’. Dat is hard.”

Simon Spanjer van restaurant De Kraai werd ’s avonds laat getipt dat een groep jongeren op weg was naar zijn terras. „Ga maar achter de computer zitten en richt je beveiligingscamera’s maar op je terras, werd mij aangeraden. Dat heb ik gedaan. En de politie gebeld, natuurlijk, want het is privéterrein. Die jongeren mogen hier helemaal niet komen. Maar dat duurt allemaal. Achter de camera zie je hun gedrag veranderen van chill en onschuldig naar baldadig en soms agressief. Je ziet meteen de raddraaiers in zo’n groep en wat voor effect zij hebben op de anderen. Het halve terras wordt verbouwd. De politie stuurt ze later wel weg, maar ’s ochtends vind je tafels en stoelen kapotgeslagen terug of in de sloot.”

’Zien niet alles’
Spanjer laat ook beelden zien van samenscholingen naast het Zaans museum en het Verkade Paviljoen waar eerder ruiten sneuvelden. „Als er een feest is op het Michaël college gaan leerlingen eerst indrinken op de Zaanse Schans. De school treedt er hard tegen op, maar zij zien ook niet alles.”

Molenaar Martin Bus van De Bonte Hen is ’s ochtends vaak vroeg op de molen. Ook om de kat eten te geven. „Die woont hier al twaalf jaar.” De kat heeft concurrentie van hangjongeren die ’s avonds de steiger van het voetveer innemen. „Dan ligt het hier ’s ochtends bezaaid met rotzooi. Blikjes, flessen drank, papier, van die ballonnetjes. Ik woon hier niet, maar denk wel: wat zullen die gasten een herrie maken.”

’Durfvernielingen’
Dat kan Jan Bosman beamen. Hij woont het dichtste bij in een van de twee woningen in de molenschuur van De Os, in de volksmond ’de molen zonder wieken’. Het idyllische uitzicht over de Zaan wordt ’s nachts overstemd door herrie. ’s Ochtends gevolgd door de ontdekking van grove vernielingen, maar ook door baldadigheid, door hem ’durfvernielingen’ genoemd. „De buitenboordmotor van mijn zeilboot liep deze zomer ineens slecht. Kap eraf, maar niets te zien. Ja, motorblok vies van de olie en de benzine.”

„Later hebben hebben ze van mijn buitenboordmotor het benzinefilter en vacuümslang verwijderd en de bougiedop van de kabel losgetrokken. De kap van de motor was weer teruggeplaatst. Als ik niet stom toevallig het benzinefilter op het dek van de boot had zien liggen, dan had ik aan het startkoord kunnen trekken tot ik een ons woog.

Zo ingenieus als een vacuümslangetje of het benzinefilter zijn de vernielingen meestal niet. „Complete picknickbanken, tafels en stoelen gaan de Zaan in. Die worden later weer ergens opgevist”, zegt Bosman.

Zaanoevers
Bosman ziet dat veel vernielingen zich afspelen langs de Zaanoevers. Hij somt op: „Van een roeisloep hebben ze de zinkanodes, die onder de waterlijn zitten, gepikt. Van het voetveer over de Zaan waren de stootwillen losgesneden. Een aanmeerhandvat was verwijderd en ze hebben de aanmeerbolders losgeschroefd en meegenomen. Van een van de schippers van het voetveer was van zijn eigen buitenboordmotor het knijpballetje in de benzineleiding helemaal lek geprikt. Aan de Wormerkant van het fietspad aan de Kalverringdijk hebben ze vorige week het verkeersbord brom/fietspad gestolen. Ik denk dat ze elkaar opjutten en uitdagen om gericht rottigheid uit te halen met het risico te worden gepakt.”

Slachtoffer aan de overkant van de Schans is dus ook het Voetveer Zaandijk. „Er is dit jaar een deur van het sluiswachtershuisje geforceerd en ze zijn binnen geweest.” Secretaris en penningmeester Marianne Metselaar heeft aangifte gedaan bij de politie, maar ’tegen beter weten in’. „Daar gaan ze echt niets mee doen. Gevolg van de vernielingen is wel, dat wij honderden euro’s extra kosten hebben. Wat wij aan het einde van het jaar overhouden gaat altijd naar goede doelen. Deze vernielingen gaan ten koste van mensen en instellingen die een donatie heel goed kunnen gebruiken”, zegt Metselaar.

Surveillance
Langs de Lagedijk zijn ook de achtertuinen doelwit van vandalisme en diefstal. Bekend is een poging tot diefstal van een motorboot, direct vanaf de steiger. Op de Schans is een fiets uit de achtertuin gestolen. Bekende andere handplekken zijn het uurwerkenmuseum, Het Glop (rondvaartboot) en onder de Julianabrug. Vooral vuurwerk klinkt daar ’lekker hard’.

De Zaan is officieel een hoofdvaarweg, te vergelijken met de A8 en de A7, maar verder dan de havendienst overdag reikt surveillance op het water kennelijk niet. Zeker niet ’s nachts.

„Waarom is er geen nachtelijke controle. Juist dan is er behoefte aan toezicht”, vragen bewoners hardop. Ook op de Zaanse Schans komt een deel van criminaliteit vanaf het water. „Neem die zinkanodes. Maar ook de vernielingen aan mijn terras en de buitenboordmotor komen vanaf het water. Dat zag ik aan de voetstappen met olie op de steiger”, zegt Jan Bosman. Ook hij heeft inmiddels camera’s opgehangen.

Slapeloze nachten
Ko Kraakman woont zo’n beetje bij de kaasboerderij op de Zaanse Schans. Hij beaamt de slapeloze nachten die bewoners soms hebben bij zomernacht, de weekenden en vooral de schoolvakanties. „Het begint altijd vrij rustig, dan is er enige stemverheffing en daarna wordt het schreeuwen. Ik ga daar wel op af, want dit is een woonwijk met tientallen buurtbewoners. Natuurlijk zie ik ook drankgebruik en bijvoorbeeld sporen van lachgas. Maar je kunt nog wel contact met ze maken. Altijd wel iemand die aanspreekbaar is. En dan hoor je ook: ’Oh sorry, ik wist niet dat we zoveel lawaai maken’. Dan is het even wat rustiger, maar het wordt toch weer opnieuw een herrie.”

Iedereen is het met elkaar eens, dat er wat moet gebeuren, deze winter. „Om te beginnen de algemene plaatselijke verordening (APV) aanscherpen. Geen alcoholgebruik buiten op de Zaanse Schans. Maar is alcoholgebruik onder achttien sowieso al niet verboden? Ook moet duidelijk zijn wat privéterrein is. Dan heb je iets om te handhaven en de politie moet weer terug het water op. Meteen in het voorjaar duidelijke regels en handhaven, handhaven, handhaven. Anders wordt het weer een slapeloze zomer.”

Politie
De politie reageert selectief op de reeks van bovenstaande ervaringen. „Aan het begin van deze zomer hebben wij inderdaad een aantal overlastmeldingen bij de Zaanse Schans gekregen. De afgelopen maanden is dat beperkt tot een enkele melding. De handhaving op overlast ligt primair bij de gemeentehandhavers. De politie treedt op bij excessen.”

De politie geeft toe ’afhankelijk’ te zijn van meldingen om actie te ondernemen. „Als er een melding binnenkomt geeft de politie daar wel opvolging aan. Of door de melding door te zetten naar de gemeente of door zelf actie te ondernemen. Overlast veroorzaken is strafbaar. Als jongeren de regels overtreden, dan riskeren zij een boete. Melden kan 24 uur per dag via 0900-8844.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door King George »

Vandalisme is zóó kinderachtig. En wat heb je aan vernielen?

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Bewoners machteloos tegenover de terreur van de scooterbrigades

In veel stadswijken gaan onschuldige burgers gebukt onder groepjes jongeren die met messengeweld, brandstichting en intimidatie de straat onveilig maken. In Amsterdam Nieuw-West ondervindt Niels Ottenheim dit aan den lijve. Van de overheid valt weinig te verwachten, schrijft hij in een persoonlijk relaas op EW Podium.

Jezelf door een stad verplaatsen als – in mijn geval – Amsterdam, is doorgaans niet de meest ontspannende activiteit. Een fietstochtje waarbij je drukke plekken als de Kinkerstraat, het Leidseplein of de Dam kruist, doen je vaak al je vertrouwen in de mensheid verliezen door het lompe, onoplettende gedrag waarmee je stelselmatig wordt geconfronteerd.

Maar zulke grootstedelijke ongemakken mogen niet afleiden van het feit dat zich voor veel bewoners heel wat vervelender situaties in de Amsterdamse straten voordoen. Zelf heb ik dat als inwoner van de wijk Overtoomse Veld in stadsdeel Nieuw-West helaas ook mogen ervaren.

De ‘geneugten’ van de multiculturele samenleving
Vorig jaar ben ik van Utrecht naar Amsterdam verhuisd. Utrecht werd me te benauwd en ik kreeg via via de kans om een relatief betaalbare plek in Overtoomse Veld te huren. Weliswaar een kamer in een gedeeld appartement, maar de behoefte aan een nieuwe leefomgeving enerzijds en de krapte op de woningmarkt anderzijds, lieten me als pas afgestudeerde besluiten om mijn tienjarig jubileum op kamers wonen te verlengen. De mogelijkheid om in de buurt te komen wonen van een groter deel van mijn vrienden en van culturele podia waarvoor ik graag naar Amsterdam ging, zoals Paradiso, het Muziekgebouw en De Balie, maakten me ongeduldig. Ik kon niet wachten om te verhuizen.

Had ik met het vinden van een woning maar wat meer geduld gehad, zo verzucht ik steeds vaker. Mijn nieuwe woonplek – met uitzicht op het ‘pittoreske’ Piet Mondriaanplein – bleek uitstekend gelegen om regelmatig te worden geconfronteerd met de geneugten van de multiculturele samenleving.

Messentrekkerij in Amsterdam Nieuw-West
Een van die geneugten, het welbekende messenprobleem waardoor alle grote steden de laatste jaren worden geteisterd, blijkt ook hier zo nu en dan zijn kop op te steken. Ik was nog geen dag verhuisd of recht onder mijn balkon werd tussen twee ‘heren’ een ruzie uitgevochten met een loden pijp en een mes waarop een gemiddelde slager jaloers zou zijn.

Onlangs deed zich een soortgelijke situatie voor. Onder luid geschreeuw van kreten als ‘Je moeder gaat huilen vanavond’ werd met getrokken mes iemand op klaarlichte dag op de hielen gezeten. Toen de gemoederen enigszins bedaard leken, ontstond er opnieuw een conflict. Ditmaal kwam degene die kort daarvoor zelf nog werd achtervolgd met een katana (een samoeraizwaard) op de proppen. Gelukkig leek de situatie beperkt te blijven tot wat driftige gebaren naar elkaar toe en was een flinke politiemacht gauw ter plaatse. Maar het is onthutsend dat zoiets überhaupt kan plaatsvinden op een plein waaraan twee scholen grenzen en waar de hele dag veel kinderen spelen.

En dan is er ook nog het jaarlijkse vuurwerkgeweld
Vorig jaar werd in aanloop naar de jaarwisseling de fascinatie voor messen aangevuld door de obsessie met vuurwerk. Dit jaar zal dat waarschijnlijk niet anders zijn, gelet op de eerste knallen die ook nu alweer in de buurt te horen zijn. Los van de relatief onschuldige geluidsoverlast die dat veroorzaakt (veel verschil maakt dat niet meer tussen al het lawaai van scooters die dag en nacht door de buurt scheuren), werden een jaar geleden ook omliggende woningen en publieke eigendommen het mikpunt. Midden op het plein werden flessen licht ontvlambare vloeistoffen tot ontploffing gebracht met vuurwerk (al dan niet in afvalbakken), terwijl sommige omwonenden vuurwerk door hun brievenbus geduwd kregen.

Dat laatste mocht – pijnlijk genoeg – ook het gebouw van het Wijk Praktijk Team ervaren: een team dat met het organiseren van activiteiten de leefbaarheid en veiligheid van de buurt probeert te verbeteren. Uitgerekend bij het pand van dit team werd vuurwerk naar binnen gegooid, waarna brand ontstond.

Ook ruiten blijken een geliefd object van vandalisme: tot tweemaal toe werden de ramen van een jongerenwerkorganisatie vernield door vuurwerk dat aan het glas was bevestigd. Ook na de jaarwisseling bleven de plaatselijke pyromanen actief. Tijdens de avondklokrellen in januari dit jaar mocht afgedankt meubilair dat langs de straat stond het ontgelden. Onlangs werd pal langs een van de twee scholen aan het eerder genoemde Piet Mondriaanplein (die allebei te maken hebben gehad met vernielingen en ingeslagen ruiten) een scooter in brand gestoken.

Machteloos gevoel na intimidaties en bedreigingen
De buurt staat machteloos tegenover zulk gedrag, vooral gelet op de intimidaties en bedreigingen waarmee bezorgde burgers onherroepelijk te maken krijgen. Dat heb ik zelf ook mogen ervaren toen ik onlangs uit het niets met fruit werd bekogeld door een paar hangjongeren. Toen ik tegen beter weten in besloot ze op hun gedrag aan te spreken, kreeg ik een brutale mond met opmerkingen over mijn vermeende homoseksuele geaardheid, terwijl een van de jongens dreigend zijn hand bij zijn jaszak hield (alsof hij er een wapen uit wilde halen).

Een paar weken later gebeurde hetzelfde. Toen ik rustig een wandeling wilde maken, bekogelde een groter groepje mij met fruit, terwijl ze dreigend achter me aan liepen en opnieuw allerlei opmerkingen maakten over mijn veronderstelde seksuele geaardheid.

De tijdelijke inzet van camera’s heeft niet geholpen
Het spreekt voor zich dat zulke incidenten het gevoel van veiligheid en het woongenot van onschuldige burgers een flinke knauw geven. Incidenten zoals hierboven beschreven, waren afgelopen jaar aanleiding voor het gemeentebestuur om aan het Piet Mondriaanplein camera’s te plaatsen.

Die camera’s zouden van meet af aan tijdelijk zijn en werden eerder dit jaar weer verwijderd. Of het effect heeft gesorteerd, waag ik te betwijfelen: in september werd iets verderop in de buurt iemand het slachtoffer van een straatroof en werd een woning geraakt door een kogel. Ook ervaar ik zelf dat de buurt er niet veiliger en rustiger op is geworden.

Woongenot structureel aangetast door terreur van de scooterbrigades
Laat ik vooropstellen dat ik ook veel prettige contacten heb met sommige bewoners in mijn buurt. Ongetwijfeld heeft die buurt ook veel verbetering doorgemaakt sinds de rellen in 1998.

Maar dat laat onverlet dat de veiligheidsbeleving en het woongenot van de inwoners van Overtoomse Veld vandaag de dag structureel worden aangetast door hondsbrutale scooterbrigades die de buurt terroriseren.

Mijn ervaringen staan natuurlijk niet op zichzelf. Het bovenstaande is slechts illustratief voor een breder probleem dat bestaat in grote delen van Amsterdam en veel andere (middel)grote steden in Nederland. Maar zolang sommige gemeenteraadsleden een hoop drama blijven creëren over preventief fouilleren, blijven wijzen op het gedrag van ‘etnisch Hollandse jongeren’ op Urk, of hun tijd, geld en aandacht liever besteden aan het ontwikkelen van krankzinnige ideeën als een kabelbaan over het IJ – heb ik als bewoner weinig hoop dat de situatie in mijn buurt ooit zal verbeteren.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door King George »

Willen we meer of willen we minder Marokkanen?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door King George »

Jongeren...



Gewapende overval op woning in Eindhoven: drie verdachten (14, 15, 17) opgepakt

EINDHOVEN - In een woning aan de Peter van Anrooylaan in Eindhoven is vrijdagavond een gewapende overval gepleegd. De politie meldt dat de drie verdachten snel konden worden aangehouden. Het gaat om drie jongens van 14, 15 en 17 jaar.

Marleen van Amstel 06-11-21, 00:43 Laatste update: 12:07

De overval gebeurde rond 23.50 uur. Bij de woning werd aangebeld. De bewoner en zijn vriendin waren op dat moment thuis. Toen de man de deur opendeed, stonden daar drie jongens die hem de woning induwden. Daar werden de man en zijn vriendin bedreigd met steekwapens, de overvallers eisten geld. Nadat de daders een geldbedrag en enkele juwelen buit hadden gemaakt, vluchtten ze het huis uit. Niemand raakte gewond bij de overval.

Op de Blaarthemseweg zagen agenten de drie jonge mannen die aan het signalement voldeden. Ze wilden net een taxi instappen, maar waren net te laat en werden aangehouden. Bij fouillering kwam een deel van de buit tevoorschijn. De drie verdachten zijn overgebracht naar het politiebureau.

De politie doet verder nog onderzoek naar de overval.


https://www.ed.nl/eindhoven/gewapende-o ... ~a2ba837a/
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Ook in Roosendaal hebben ze last van lastige hangjongeren .

In Roosendaal is zondagavond veel erger voorkomen. Dat stelde burgemeester Han van Midden maandagochtend in het radioprogramma 'Wakker!' op Omroep Brabant. Relschoppers stichtten brand in een school en staken een auto in brand. "De relschoppers waren hier van alles van plan en daar hebben we gelukkig een stokje voor kunnen steken."
Onrust in Roosendaal: school dicht na brand, 14 verdachten opgepakt

Basisschool De Gezellehoek in Roosendaal is maandag gesloten. In de school woedde zondagavond een brand, waarschijnlijk veroorzaakt door vuurwerk. De Gezellehoek ligt dicht bij de wijk Langdonk, waar het zondagavond onrustig was.

Net als vorig jaar zorgden jongeren de hele avond voor vuurwerkoverlast. Ook werd een busje in brand gestoken. Volgens de politie zijn er 14 aanhoudingen verricht.

De politie en ME waren in groten getale aanwezig rondom het veld tussen de Evelindeflat en winkelcentrum Lindenburg. Toegangswegen naar de wijk werden afgesloten om te voorkomen dat andere relschoppers zich bij de bestaande groep kon aansluiten.

'Harde aanpak'
De gemeente Roosendaal heeft geen enkele trek in een herhaling van de ellende die hangjongeren vorig jaar in de wijk veroorzaakten. “We hebben in het afgelopen jaar veel geïnvesteerd in preventie en jongeren. Helaas is er een harde kern relschoppers die niet van gezag wil weten. Zij komen nu van een heel koude kermis thuis", aldus burgemeester Han van Midden.

"In Roosendaal gaan wij voor een lik-op-stukaanpak. Met goede mensen kunnen we alle kanten op, maar deze mensen kunnen rekenen op een harde aanpak." De gemeente plaatste deze week ook al extra hekken rondom het winkelcentrum.

Schade verhalen
Politiechef Lisette van Os is tevreden met de politie-inzet van zondagavond. “Een goede voorbereiding was het halve werk. Roosendaal heeft vorig jaar genoeg te verduren gehad.”

Viviane de Hommel, gebiedsofficier van justitie: “De inzet van politie en ME was succesvol, maar nu moeten we doorpakken. Het OM gaat inzetten op het vervolgen van de verdachten en het verhalen van de schade die zij hebben aangericht.”
Bewoners over relschoppers Roosendaal: 'Gewoon schieten zoals in Rotterdam'

Buurtbewoners reageren geschokt op de rellen van zondagavond in de wijk Langdonk in Roosendaal. Vorig jaar rond deze tijd hadden de bewoners ook al overlast van vuurwerk en vernielingen. De maat is daarom vol voor hen. "De politie moet gewoon schieten zoals in Rotterdam."

Een buurtbewoner loopt vol woede door de wijk. "Ze hebben de hele voorkant voor de school hier gesloopt", schreeuwt de man. Want naast brandstichting bij openbare basisschool een stuk verderop zijn er bij basisschool De Kroevendonk ramen vernield. De Kroevendonk zat wegens een verbouwing in een tijdelijk gebouw aan de Elisadonk in Roosendaal.

"Het was gisterenavond bal hier. Ik ben er helemaal klaar mee met dat gerotzooi. Ze moeten die gasten eens goed aanpakken. Gewoon schieten zoals in Rotterdam", zegt de buurtbewoner. Vorig jaar was het de laatste twee maanden van het jaar ook al onrustig in de wijk in Roosendaal. "En moet je eens kijken wat ze daarvoor gedaan hebben. Wij leven tussen de hekken maar in de avond breekt de jeugd alles weer af."

"Je schrikt je wild."
Ria (80) woont op de derde verdieping van het appartementencomplex aan de Lindenburg. "Rond acht uur begon het. Harde klappen van zwaar vuurwerk", vertelt ze. "Je schrikt je wild. Als ik met mijn koffie op de bank zit, gaat de koffie erover. Zo hard schrik je."

Toch is de vrouw niet bang. "Maar leuk is het niet en gelukkig hoef ik in de avond niet naar buiten, anders was het wel eng." Om hoeveel raddraaiers het zondagavond ging kan Ria niet zeggen.

"Het is donker en de jongeren hebben ook allemaal donkere kleding aan." Wat Ria wel zag was dat de politie na de eerste explosies direct aanwezig was. "Er reden hier wel twaalf politiewagens rond. Ze grepen echt heel snel in." Na twee uur was het weer rustig. "Het was gelukkig minder erg dan een jaar geleden. Dit was gewoon een reactie op het vuurwerkverbod en de hekken die ze hier geplaatst hebben", vertelt Ria.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door King George »

"Het is donker en de jongeren hebben ook allemaal donkere kleding aan."
Er wordt hier wel bericht over kleding van kleur. Betreft het hier ook joneren van (licht getinte) kleur?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Mahalingam »

Zijn de bontkraagjes er dan niet meer? Of is het daar nog niet koud genoeg voor? Of zijn die uit de mode bij dat volk?
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Zou het wellicht een idee zijn om achter de eigen voordeur ook al voor die rust te zorgen
Buurtmoeders zorgen voor rust in Amsterdam Nieuw-West: 'Ze weten dat we er zijn'

Sinds anderhalf jaar patrouilleren in Amsterdam Nieuw-West dagelijks buurtmoeders in kleine groepjes door de straten. Het doel: de buurt veilig houden en voorkomen dat er onrust ontstaat.

Door het koude weer is het uitgestorven op straat, maar dat maakt de buurtmoeders niet uit:

Tijdens hun rondes spreken ze jongeren aan op hun gedrag of op het feit dat ze nog laat op straat rondhangen. "Soms zien we maar een paar jongeren op één avond. We blijven gewoon onze rondes doen", vertelt buurtmoeder Kouatar aan AT5. "Ook al zien wij hen niet, zij zien ons wel. En soms zie je ze wegrennen, maar ze weten in ieder geval wel dat we er zijn."

In totaal zijn er ongeveer dertig buurtmoeders actief in de wijk. Ze staan in nauw contact met de politie en de gemeente. Fatimzahra Baba coördineert de patrouilles en helpt waar dat nodig is. "Je ziet dat de wijk heel positief reageert op de vrouwen", zegt Baba. "Het heeft tegelijkertijd een wederkerigheid. Dit zijn moeders die men vaak niet ziet, of men denkt dat deze moeders niet aanwezig zijn. Maar deze moeders zijn er wel degelijk."

Rustig
De vrouwen behandelen de jongeren als hun eigen kinderen en die aanpak lijkt te werken. "Als wij buiten lopen, dan laten we aan de jongeren zien: wij zijn hier, spreek ons aan en als er iets is dan kan je bij ons terecht. Maar de jongeren weten ook dat ze moeten uitkijken, want we houden ze in de gaten", aldus Kouatar.

De aanwezigheid van de buurtmoeders op straat lijkt vruchten af te werpen, want het is rustig in het stadsdeel. In andere steden in het land was het de afgelopen maand onrustig, nadat demonstraties tegen de coronamaatregelen waren uitgelopen op gewelddadige confrontaties tussen betogers en politie.

Op kleine confrontaties na verloopt het in Nieuw-West goed, schrijft NH Nieuws. De buurtmoeders zijn dan ook trots op hun aanpak. "We noemen de kinderen onze kinderen en ze luisteren goed", vertelt buurtmoeder Hafida.

Al eerder werd in Nieuw-West gekozen voor een soortgelijke aanpak. Tientallen buurtmoeders, vertegenwoordigers van moskeeën en jongerenwerkers waren begin dit jaar op Plein '40-'45 in Slotermeer dagenlang op de been om ongeregeldheden te voorkomen. In andere buurten kwam de ME na de invoering van de avondklok in actie, maar in Slotermeer bleef het rustig.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Gehoorschade voor boa’s na vuurwerkaanval door groep jongeren in Arnhem

Twee boa’s zijn maandag bij Winkelcentrum Rijkerswoerd in Arnhem-Zuid door een groep tieners bekogeld met zwaar vuurwerk. De handhavers hebben gehoorschade opgelopen, meldt de politie. „Dit is een vorm van geweld tegen dienstverleners. Het zou de ouders sieren als ze hun hufterzonen naar de politie brengen”, aldus een woedende burgemeester.

Kort voor het incident waren de beide boa’s van de gemeente Arnhem in de buurt en hoorden ze dat er vuurwerk afgestoken werd achter het winkelcentrum op de Caberet. Het duo ging rond 20.15 uur ter plaatse. Daar troffen zij een groep jongeren ’van rond de 16 jaar oud’. Vervolgens gooide zeker een van hen vuurwerk naar de boa’s toe en nam het groepje de benen. „De jongeren waren in het donker gekleed.”

Veel Nederlanders steken deze week de grens met België over om vuurwerk in te slaan. Afsteken is in Nederland verboden, maar toch wordt er massaal ingekocht.

Burgemeester Ahmed Marcouch zegt tegen de Gelderlander dat de twee werden verrast door de knal en het vermoedelijk illegale vuurwerk naar hun rug werd gegooid. „Ze zijn behoorlijk geschrokken. Dit doet ook wat met de familie van de handhavers, die dit met zich mee moeten dragen. Het zijn vaders en moeders die voor onze veiligheid zorgen”, laat hij aan de krant weten.

Getuigen
De politie zoekt getuigen van het incident of mensen die meer weten. Gehoorschade is doorgaans blijvend en niet te behandelen.

Mensen met illegaal vuurwerk kunnen dat zonder verdere vervolging of problemen inleveren bij een locatie aan de Snelliusweg in Arnhem, benadrukt Marcouch.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

BIJ DE RECHTER BREDA :scratch:

Het oordeel is aan de rechter: ,,Vast staat dat er gedreigd is. En het vermoeden dat u dit gedaan heeft ook. Maar op basis van het aanwezige bewijs geef ik u het voordeel van de twijfel. En daarmee mag u zich misschien wel héél hard in de handen knijpen.”
Dreigen met een vuurwapen? ‘Nee meneer, zo ben ik niet’

De familie Van den Heuvel uit Tilburg heeft al een behoorlijke periode last van een groep jongeren die hun adres uitgekozen heeft om zich met schimmige Marktplaats-deals bezig te houden.

Er worden spullen besteld waarbij ze het adres van de familie Van den Heuvel opgeven. Het echtpaar zit daar niet op te wachten, en spreekt de gasten hier op aan. Hun ‘dank’ is een bedreiging met een vuurwapen. Een van de jongeren toont de heer Van den Heuvel een vuurwapen en voegt daar aan toe ‘Jij gaat verhuizen want we gaan je huis helemaal kapot maken’.

Het is een wat aparte wijze van dreigen, merkt de rechter ergens tijdens de behandeling van de zaak terloops op. Maar dat terzijde. Het laat zich raden dat de heer Van den Heuvel danig aangeslagen is door hetgeen er die dag, half april 2021, gebeurde.

Woongenot weg
Er is een foto gemaakt van de groep jongens die de Tilburgse familie het woongenot ontnam. Niet op die bewuste dag van de bedreiging, maar op een eerder moment. Op basis van die oude foto wees mevrouw Van den Heuvel een jongeman aan die met het vuurwapen gezwaaid zou hebben. Die jongeman zou volgens de officier van justitie Hamza G. zijn. Deze 19-jarige jongeman zit vandaag tegenover de politierechter.

De foto op basis waarvan Hamza als verdachte is geïdentificeerd wordt erbij gepakt. Helaas blijkt deze van niet al te beste kwaliteit en van ver genomen. Een duidelijk gezicht is niet herkenbaar.

In die auto is op 12 juni een vuurwapen aangetrof­fen. Maar daar weet u vast ook niets van

Qua postuur, lichaamsbouw en houding lijkt de aangewezen persoon op de foto wel zéér sterk op de man die nu voor de rechter zit. De personen op de foto staan onder de openstaande achterklap van een Renault Kangoo, precies het type auto zoals Hamza op zijn naam heeft staan.

,,Ik dénk”, stelt de rechter, ,,dat u degene bent die daar staat met zijn handen in zijn vest.” ,,Nee, dat ben ik niet”, antwoordt Hamza kort. ,,Waar staat u dan op de foto?” Wil de rechter weten. ,,Ik was er niet.”

‘Niet inhoudelijk’
De rechter gaat verder over een tweede auto. Een auto waarvan het kenteken op de dag van de bedreiging is genoteerd. ,,Diezelfde auto is op 8 januari 2020 door de politie gecontroleerd. Die dag zat u samen met de eigenaar in die auto. Kent u die eigenaar van de auto?”

,,Niet inhoudelijk”, antwoordt Hamza. ,,Niet inhoudelijk”, herhaalt de rechter met enigszins opgetrokken wenkbrauw.

Hij vervolgt met: ,,In diezelfde auto is op 12 juni een vuurwapen aangetroffen. Maar daar weet u vast ook niets van.”

,,Nee meneer”, antwoordt Hamza. ,,Ik ben zo niet. Ik volg altijd de regels. Ik woon nu in Antwerpen, bij mijn oom. Ik werk fulltime en ik ga binnenkort een opleiding volgen om supervisor te worden.”

Bij de Rechter
Lees hier meer afleveringen uit deze rubriek.

De officier van justitie gelooft er niets van en is er van overtuigd dat de jongeman die nu de vermoorde onschuld speelt, wel degelijk met een geweer heeft lopen zwaaien. Ze eist een taakstraf van 60 uur, mede omdat het er de schijn van heeft dat hij momenteel beter bezig was dan in de tijd van de overlast bij de familie Van den Heuvel.

Het oordeel is aan de rechter: ,,Vast staat dat er gedreigd is. En het vermoeden dat u dit gedaan heeft ook. Maar op basis van het aanwezige bewijs geef ik u het voordeel van de twijfel. En daarmee mag u zich misschien wel héél hard in de handen knijpen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Toe maar. Sla elkaar maar verrot. icon_thumbdown.gif
Afbeelding

Jongeren hebben uitlaatklep nodig: ‘Laat ze elkaar maar een keer een bloedneus slaan’

Nu de knellende coronaregels zijn opgeheven en jongeren eindelijk weer op stap kunnen, lijkt de agressie in en rond de kroeg groter dan ooit. In Eindhoven maken politie en handhavers overuren. Hoe komt dat?

De verklaring daarvoor is niet zo ingewikkeld, stelt klinisch psycholoog Jan Derksen van de Radboud Universiteit. De boosheid over ‘twee jaar opsluiting’ en ‘het hebben moeten missen van allerhande leuke dingen’ vindt een uitlaatklep tijdens het stappen.

,,Jongeren hebben twee jaar lang heel veel frustraties moeten verdragen. En daar zijn ze de afgelopen generaties slecht in geworden, juist omdat ze weinig of geen tegenslagen vanuit de buitenwereld hebben gehad. Dan train je ook niet de vaardigheid om met die gevoelens om te gaan”, aldus Derksen. ,,Corona was de eerste grote, langdurige tegenslag voor hen.”

,,Het antwoord moet zijn: wees tolerant, probeer jongeren niet te onderdrukken anders bouwen ze nieuwe boosheid op. Agressie wordt slecht verdragen in onze cultuur, maar laat ze nou even uitrazen. Laat ze elkaar maar een keer een bloedneus slaan. Die uitlaatklep hebben ze nodig, anders komt de boosheid op een ander moment naar boven: in het verkeer of de huiselijke kring.”

Veel beter zou het volgens Derksen zijn als overheden gratis of goedkope festivals en feesten voor en mét de jongeren zou organiseren. ,,Zodat ze kunnen zeggen: er is iets voor die ellende in de plaats gekomen. Doe dat in samenwerking met kunstenaars, de cultuur is immers lange tijd zwaar onderdrukt geweest. Laat de jongeren muziek maken en creatief bezig zijn. Zodat ze weer een beetje vertrouwen krijgen, ook in de overheid. Dan gaan ze misschien de volgende keer ook weer stemmen.”

Onbekendheid en onervarenheid
Preventiewerker Bernard van ‘t Klooster van Novadic Kentron zet een paar voorzichtige vraagtekens bij de door Derksen geventileerde ‘boosheidtheorie’. Volgens hem is er bovendien meer aan de hand en spelen ‘onbekendheid met het uitgaan en onervarenheid’ wellicht een grotere rol.

,,Jongeren hebben twee jaar lang niet kunnen uitgaan en komen nu ineens in een nieuwe situatie waar ze mensen ontmoeten, die ze niet of minder goed kennen. Dat kan spanningen en gedoe opleveren.”

Volgens de preventiewerker kan de boosheid voortkomen uit een ander gevoel. ,,Jongeren vinden dat ze gewoon recht hebben op een leuke avond. Uitgaan wordt er niet goedkoper op. Dus sta me niet in de weg.”

Social media en demonstraties
Professor Derksen ziet nog een tendens: ,,Mensen zijn extraverter geworden, laten hun mening direct horen.” Sociale media en demonstraties tegen het coronabeleid hebben daar de afgelopen jaren zeker aan bijgedragen, zegt Derksen. ,,Gezag en autoriteit zijn afgebrokkeld: er is geen enkele remming meer om een mening te uiten.”

Van 't Klooster vermoedt dat er nóg wat speelt: ook voor horecamedewerkers en beveiligers is het weer even wennen aan de drukte in de stad. ,,Men reageert soms wellicht iets te heftig.” Dat er door de stijgende consumptieprijzen in de kroeg eerder naar een -relatief goedkoop- pilletje wordt gegrepen, wordt door hem tegengesproken: de prijs van een pilsje is niet drempelverlagend voor het gebruik van andere ‘ontremmende’ middelen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

75-jarige man met ‘neppistool’ zet Enschedese wijk op stelten: ruzie tussen jongeren en bewoners escaleert

De Vastertlanden wordt al maanden geterroriseerd door een grote groep jongeren. De overlast in deze straat bereikt een hoogtepunt als een bewoner met zijn ‘pistool’ tegenover de jongeren staat. Hoe kon het zover komen?

„Je wilt weten wat er vorige week is gebeurd?”, vraagt Peggy Haakmeester (73) vanaf haar balkon. „Nou, dan zit je hier wel goed. Kom maar naar boven.” De bewoonster van het complex De Veldhof heeft een buurvrouw op bezoek. En samen doen ze verslag van die bizarre donderdagavond. „Wat je eerst moet weten is dat een grote groep jongeren hier al twee maanden zomaar tegen onze voordeuren schopt”, begint de buurvrouw het verhaal. „Je schrikt je echt helemaal dood.” Ze vertelt over meer incidenten, maar die vallen in het niet bij wat zich hier vorige week afspeelde. „Rond een uur of zes stonden er ineens 25 jongeren in ons hofje”, vertelt Peggy. „Snotapen van een jaar of veertien. Mijn 75-jarige buurman stapte eropaf.” En toen ging het mis.

Meerdere wapens in het spel
Volgens de politie kwam er die avond een ’urgente’ en ’paniekerige’ melding binnen. In een mum van tijd werd het hofje aan de Vastertlanden in Enschede-Zuid afgezet door vier politiewagens. Bij het incident zouden ‘meerdere wapens’ in het spel zijn geweest, meldde de politie. „Wapens?” Peggy Haakmeester en haar buurvrouw moeten erom lachen. Want het is hun eigen buurman die de wapens zou hebben gehad. De zeventigers omschrijven hem als ‘de rust zelve’. En als ‘de beste kerel van de straat’. Die avond wilde hij de boel sussen, vertellen ze. „Het gesprek begon vriendelijk. Totdat de jongeren riepen: kankermoeder! Dat was de druppel.”

Peggy wijst naar haar heup. „De buurman droeg hier onder zijn jasje een plastic speelgoedpistooltje. Je weet wel, zo’n licht kinderding waar nog geen water in kan. Enkele meisjes in de groep zagen dit en sloegen direct alarm.” De politie wil niet vertellen wat er nu precies is gebeurd. Wel wordt gemeld dat er ‘in elk geval geen sprake was van een nep/speelgoedpistool’. Maar er is ook niemand aangehouden.

En de buurman? De zeventiger wil het incident graag achter zich laten en reageert liever niet. Wel vertelt hij: „Ik hoef niet bij de rechtbank te komen. Maar verwacht nog wel een boete voor het dragen van een neppistool.” Opmerkelijk: het verhaal van meerdere bewoners staat haaks op de reactie van de politie. Wat bedoelde de politie dan met ‘meerdere wapens die in het spel zouden zijn geweest’? Ook dat wil ze niet kwijt. Wat het wapen ook was, het incident zorgt voor veel onrust in de wijk.

‘Ik schrok ervan’
Een 80-jarige bewoonster van het wooncomplex De Veldhof wijst naar haar voordeur. „De jongeren schoppen er tegenaan en als je er wat van zegt, worden ze brutaal.” Onlangs werd de display van haar elektrische fiets nog gestolen. En daarvoor de fiets van haar dochter. „De jongeren doen dit uit verveling.” Mevrouw woont hier twaalf jaar en zag de overlast afgelopen jaar ineens toenemen. Of ze hier nog met plezier woont? „Zeker. Ik heb een fijn huis met een mooi tuintje. Ik laat me hier niet wegpesten.”

De overlast beperkt zich niet alleen tot het hofje van dit wooncomplex aan de Vastertlanden. Bewoners van de straat vertellen over dansende jongeren op metalen tafeltennistafels. Vernieling van een picknicktafel. Gegooi met eieren tegen ruiten. En vies taalgebruik. „Ik schrok ervan”, zegt een vrouw verderop in de straat over het incident van vorige week. „Mijn moeder woont hier al 27 jaar, maar zoiets hebben we nog niet eerder meegemaakt.” Ze schudt haar hoofd. „Er wonen veel ouderen en ook gehandicapten in deze straat. Jongeren hangen hier rond in hofjes en op bankjes. Dat komt heel bedreigend over.”

Bewonersbijeenkomst
Woonzorg Nederland - verhuurder van het wooncomplex - reageert verrast. „Vorige week ontvingen wij de eerste klacht van bewoners”, zegt woordvoerder Willy Idili. „Uit gesprekken bleek toen dat de overlast sinds maart speelt.” Volgens de woordvoerder wordt er volgende week een bewonersbijeenkomst gehouden. Samen met de gemeente Enschede en politie. „Zodat we huurders een luisterend oor kunnen bieden.” Vorige week is er al wel gesproken met de betrokkenen, meldt de politiewoordvoerder. „We hopen dat daarmee de rust terugkeert.” Ook worden er nog gesprekken gevoerd met de jongeren en hun ouders.

Paar idioten
„Het zijn een paar idioten en de rest loopt er achteraan”, zegt Peggy Haakmeester over de groep hangjongeren in haar straat. Ze is voor de duvel niet bang, zo blijkt uit haar verhalen. „Ik ben laatst tegenover zo’n knaap gaan staan en vroeg: hoe oud ben jij eigenlijk? Dertien, stamelde hij. Weet jij wel hoe oud ik ben?, vroeg ik. 73 en ik eis respect en beleefdheid van je!” Niks respect, een grote mond kreeg ze. Het incident van vorige week donderdag spande wel de kroon. Woest is de 73-jarige. „Als ik ze zie, dan geef ik ze een klap voor hun smoel.” En ze is niet de enige. Haar buurvrouw heeft de golfclub al klaarstaan.

Peggy Haakmeester weet dat dat niet de oplossing is. En heel eerlijk: „Er is hier voor de jeugd in de wijk ook niets te doen. Waarom geen disco ofzo? We moeten het gezellig voor ze maken.” En laat de politie eens wat vaker langskomen op de fiets, zegt haar buurvrouw. De grote groep jongeren is hier sinds vorige week niet meer gesignaleerd. „Ik vermoed dat ze ergens anders rotzooi trappen.”

Of zij hier nog wel met plezier wonen? „Ik ben naar Enschede gekomen voor mijn rust”, zegt Peggy. „Ik woon hier sinds 2008 en wil niet meer weg. We zullen vechten voor ons woonplezier.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Zeven meisjes belaagd in wachtrij Walibi door ’hormonaal opgepompte’ jongens: ’Walgelijk’

Zeven meisjes zijn door een groep jongens belaagd terwijl ze in de wachtrij stonden voor een achtbaan van Walibi. Ze werden in het donker geknepen en geïntimideerd. Dat bevestigt het pretpark. Het leidt tot woede bij Anne Peetoom, moeder van een van de meisjes, op sociale media. „Dit is walgelijk.” Het pretpark kan niet beloven dat er extra maatregelen komen.

Volgens Peetoom was haar dochter van 18 jaar afgelopen week met vriendinnen op een schoolreis naar Walibi. Bij de wachtrij voor de achtbaan Xpress ging het mis. „Ze werd met haar zes vriendinnen gesandwiched tussen twee groepen jongens, waarbij ze geen kant op konden”, meldt ze op Twitter. „De jongens knepen, intimideerden en hadden hun handen overal. Het was een smalle donkere rij waar geen personeel stond. Mijn dochter is echt wel wat gewend, maar ze heeft zich nooit eerder zo onveilig gevoeld.”

Haar dochter heeft geen aangifte gedaan, schrijft de Bussumse. „Want het was donker, dus ze kunnen niet aanwijzen wie het specifiek geweest zijn. Dat vroeg een medewerker van Walibi ook al. Leuk schooluitje zo.”

’Hormonaal opgepompte jongens’
Peetoom snapt dat er geen medewerker direct kon ingrijpen. „Een medewerker begint natuurlijk niks tegen 25 tot 30 hormonaal opgepompte jongens.” Maar ze vindt het vooral ’niet ok’ dat er geen mogelijkheid was om uit de rij te gaan. „Als het park het licht aan had gedaan in die rij van 45 minuten en een escape had geboden, zou dat zo helpen. Nu waren ze prooi. Walgelijk.”

Walibi laat in een reactie weten het een ’hele vervelende situatie’ te vinden. „Dit is echt een incident”, zegt woordvoerder Mandy van der Tak. „Het gedrag van die jongens tolereren we niet. Nadat er een melding van gemaakt werd, hebben we de beveiliging erheen gestuurd en zijn de jongens uit de wachtrij gehaald. We wisten niet precies wie specifiek ervoor verantwoordelijk was, maar wel om welke groep het ging. De jongens zijn op hun gedrag aangesproken.”

Daarna hebben medewerkers van het park met de meisjes gesproken, meldt Walibi. „Zij gaven daarna aan het voor hen was afgedaan. Toen zijn de jongens met een waarschuwing weer verder het park in gegaan.”

Van der Tak geeft aan dat het beleid bij aanranding normaal gesproken anders is. „Ons uitgangspunt is dan dat de verantwoordelijken uit het park worden verwijderd. Maar omdat de meisjes aangaven dat het voor hen was afgedaan en ze niet precies wisten wie het waren, hebben we het daarbij gelaten.”

De Walibi-woordvoerder doet echter geen toezeggingen dat het pretpark in de toekomst anders om zal gaan met de situatie, zoals het aandoen van het licht of het verschaffen van een ontsnappingsroute. „De fout ligt bij de jongens en hun gedrag. Zij veroorzaakten die onveilige situatie. Het allerbelangrijkste is dat onze bezoekers zich veilig voelen in het park. Ik kan niet zeggen of we daarvoor aanvullende zaken zullen regelen, maar we doen er alles aan om hun veiligheid te garanderen.”
’hormonaal opgepompte’ jongens. Mmmmmm wat voor jongens kunnen dat nou zijn. Hetzelfde soort jongens die in zwembaden niet van de meisjes af kunnen blijven? Nergens terug te vinden op internet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Mahalingam »

Wat met 'hormonaal opgepompte’ jongens bedoeld wordt is: jongens die niet mogen masturberen omdat dan (volgens die Mohammed van ze) Allah boos wordt. En dan kan je voor eeuwig in de hel komen. Hier de koshere uitleg van de wil van de maangod Allah:

Wat is het Islamitisch oordeel over masturbatie?


Vraag:

Wat is het Islamitisch oordeel over masturbatie?

Antwoord:

Masturbatie is haraam. Dit op basis van bewijzen vanuit de Koran, en de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem). Allah, de Verhevene zegt:

“En degenen die over hun geslachtsdelen (d.w.z. over hun kuisheid) waken. Behalve tegenover hun echtgenotes of (tegenover datgene) wat hun rechterhand bezit (d.w.z. hun slavinnen). Waarlijk, hen treft dan geen blaam. Maar wie daarbuiten (naar iets anders) streeft, zij zijn dan de overtreders.”
(Soerat al-Moe’minoen: 5-7)

Wie iets anders wenst buiten zijn vrouw behoort, op basis van dit vers, tot de overtreders. De Profeet (vrede zij met hem) zei: “O verzameling van jongeren, wie van jullie (een vrouw) onderhoud kan bieden, laat hem dan trouwen. Voorwaar, dit helpt om de blik neer te slaan en is het meest beschermend voor de kuisheid. En wie hiertoe niet in staat is, laat hem dan vasten, dit zal voor hem als bescherming dienen.”
(al-Boekhaarie en Moeslim)

De Profeet (vrede zij met hem) droeg degenen die (nog) niet kunnen trouwen op om te vasten. Als het masturberen toegestaan zou zijn, dan had de Profeet (vrede zij met hem) dit wel als mogelijkheid gegeven. Aangezien hij dit, met al zijn zachtmoedigheid, niet als optie bood, betekent het dat het verboden is en dus niet is toegestaan.

Volgens medici heeft het masturberen overigens ook schadelijke gevolgen voor de gezondheid, de seksuele en geestelijke toestand en wellicht houdt dit de persoon tegen om te trouwen aangezien deze een alternatieve wijze heeft gevonden om de seksuele verlangens te stillen.

Sheikh Mohammed ibnoe Saalih Ibn al-cOethaymien
https://www.al-yaqeen.com/va/wat-is-het ... sturbatie/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Dit is een lang artikel over "jongeren" die vrouwen en meisjes lastig vallen op strand en in de stad. De woorden islam en moslims worden zogvuldig vermeden.
Danielle wil niet meer in bikini over strand: ‘Sommige mannen denken dat ze álles kunnen zeggen’

Doen alsof je aan het bellen bent, je rokje onderweg naar huis verruilen voor een joggingbroek of een andere route nemen. Straatintimidatie is een groot probleem. Niet alleen de slachtoffers, maar ook de gemeente Den Haag gaat nu de strijd aan met dit hardnekkige fenomeen.

De billen van Fransje Noorman (23). Schijnbaar vonden twee - voor haar volslagen onbekende - jongens deze zo mooi, dat ze het niet konden laten om er wat over te zeggen. Of zij voor hen uit wilde blijven lopen, zodat zij lekker uitzicht hadden. ,,Toen ik me realiseerde wat ze bedoelden, zat een van de gasten aan mijn haar.”

Sissen, fluiten en naroepen: twee derde jonge vrouwen heeft er last van, maar verbod komt er niet
Naast een ‘belachelijk’ en 'blijf van me af’, valt heel vaak het woord gênant als de Haagse erover vertelt. ,,Dit was op klaarlichte dag, met duizenden mensen eromheen - namelijk op Centraal Station. Blijkbaar is er helemaal niets dat hen remt.”

,,Ook al is het als ‘grapje’ bedoeld, zoals het achteraf meestal klinkt. Degene wiens ruime wordt ingenomen - de vrouw die ongevraagd moet incasseren - vind dit écht niet grappig. Integendeel.” Bijna de helft van alle Hagenaars, namelijk 45 procent, heeft te maken gehad met straatintimidatie - zoals naroepen, -fluiten of -sissen. Naast vrouwen zijn vooral lhbtiq+-ers het mikpunt, blijkt uit een onderzoek van de gemeente.

Wethouder Arjen Kapteijns (GroenLinks) spreekt over een onaanvaardbaar hoog aantal. ,,Dit moet naar beneden. Daarom komt de gemeente deze zomer met de stads brede campagne #gedraagje.”

Je uitspreken
Negen Hagenaars die persoonlijk betrokken zijn bij het onderwerp, onder wie Fransje Noorman, spreken zich uit. Hun boodschap zal te zien zijn op billboards en via sociale media. Ook krijgen meerdere boa's dit jaar een training die hun leert om straatintimidatie te herkennen en te voorkomen, maar ook om mensen hierop aan te spreken.

De campagne begint komende woensdag op de boulevard van Scheveningen. Nergens anders in Den Haag is het aantal voorvallen in de zomer zo hoog als daar. Danielle Harkx (51) kan hierover meepraten. ,,Met tropische temperaturen is Scheveningen op zijn slechtst. Dan begint het weer.”

Met ‘het’ doelt de Scheveningse op het lastigvallen van vrouwen. ,,Het is aan de orde van de dag. Sterker nog: soms maak ik het meerdere keren op een dag mee.” Zo ook laatst, toen ze een duik in zee nam. ,,Een man kwam veel te dicht naast me zwemmen. Heel vervelend.” Harkx wimpelde hem af en ging op een ander punt opnieuw het water in. Wat ze niet kon afwimpelen waren zijn ogen. Die bleven haar volgen. Dus besloot zij - gekleed in een sarong - naar huis te gaan.

Geen woorden meer
Op de boulevard gebeurde het. ,,De ‘Ik wil je neuken, want je bent toch al nat’-opmerking. Ik ben écht niet op mijn mondje gevallen, maar had geen woorden meer. Ik bevroor, zo bedreigend was het. ‘Laat het van je afglijden Daan’, bleef ik herhalen. Maar het lukte niet. Nog steeds is het lastig.”

Naast het terugkomende gevoel dat ze niet genoeg voor zichzelf is opgekomen, maakt Harkx zich vooral zorgen. ,,Nu ben ik het, maar ik heb ook een dochter van net 13. Op hoogseizoendagen mag zij van mij niet meer alleen naar het strand - nota bene onze achtertuin.”

De campagne #gedraagje juicht Harkx hard toe. ,,Ik woon nu zo’n dertig jaar op deze plek. De laatste tijd lijkt het echt van van kwaad tot erger te gaan. Sommige mannen denken dat ze álles kunnen zeggen.”

Inmiddels is de Scheveningse zelfs zo ver, dat zij zich na een duik anders kleed. De sarong is verruild voor een badponcho met capuchon, waar zij volledig in verdwijnt. ,,Ik heb er gewoon geen zin in.”

Ze is niet de enige die anticipeert op het dwingende onveiligheidsgevoel. Bij meer dan de helft van de Hagenaars die met straatintimidatie te maken heeft gehad, was dit van invloed op hun gedrag. Sommige vermijden bepaalde plekken, andere oogcontact en weer andere doen net alsof ze aan het bellen zijn.

Volgens Kapteijns zijn het voornamelijk mannen die zich niet gedragen. Of beter gezegd: misdragen. ,,Het lijkt sommigen te ontbreken aan een zeker verantwoordelijkheidsgevoel. Bijna alsof dit niet is meegegeven tijdens de opvoeding. Hen op tijd aanspreken, namelijk als jongen, moet bijdragen aan de oplossing.”

Naast het vergroten van de bewustwording bij daders, hoopt de gemeente dit ook te doen voor de meldingsbereidheid van slachtoffers. ,,Momenteel besluit ongeveer 82 procent geen melding te doen, omdat zij de stap naar de politie te groot vinden of de weg naar andere meldpunten zoals scheveningenmeldt.nl of slachtofferhulp niet weten te vinden.”

Ik heb een mooie woning laten gaan. De omgeving vond ik niet passend voor mijn kinderen.

Abdul Diano Omogou, jongerencoach
Hoewel straatintimidatie op dit moment niet strafbaar is, hoopt de gemeente middels meldingen wel een deel van het probleem op te lossen. ,,Het kan belangrijke informatie geven bij het verder vormen van beleid, bijvoorbeeld door de inzet van boa's op bepaalde plekken. Ook zou je kunnen denken aan het plaatsen van extra straatverlichting.”

Ook Abdul Diano Omogou, een Haagse jongerencoach, spreekt zich in de campagne uit tegen straatintimidatie. Met de jongeren heeft hij het vaker over waar zij tegenaan lopen in de maatschappij. ,,Straatintimidatie is een grote speler.”

Dochters opvoeden
De verhalen die Omogou te horen krijgt, neemt hij ook mee in de manier waarop hij zijn eigen dochters opvoedt - nu nog 4 en 5 jaar oud. ,,Ik heb zelfs een mooie woning laten gaan. De omgeving vond ik niet passend voor mijn kinderen. Natuurlijk duurt het nog even voordat zij de leeftijd bereiken om zelf op pad te gaan. Maar dat straatintimidatie helemaal gaat verdwijnen, zie ik, net als discriminatie, niet gebeuren.”

Al is dat nooit een reden om bij de pakken neer te zitten, vervolgt hij. ,,Daarom ook mijn deelname aan deze campagne. Ik hoop dat het zijn vruchten afwerpt. Al maakt het maar iets uit. Wil je een immens verschil maken, dan zie ik ook een grote rol weggelegd voor het onderwijs. Dat is een van de plekken om kinderen normen en waarden bij te brengen, die sommige niet vanuit huis meekrijgen. Vaak wordt er heel makkelijk naar bepaalde culturen gewezen. Totaal ten onrechte. Het komt in alle culturen voor.”
Gelukkig hebben we Abdul die al die "jongeren " gaat vertellen dat strand intimidatie niet kan.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door King George »

Het is geloof ik wel vaker weer gezellig op de Scheveningse boulevard met jongeren. In Zandvoort hetzelfde. Zo'n 20 jaar geleden had Hoek van Holland bij de monding van de Nieuwe Waterweg 6 strandpaviljoenen. Heerlijk rustig familiestrand, Er kwamen stellen, singels, groepjes, gezinnetjes. En het was er rustig en er was geen overlast. Terwijl er ook jongeren kwamen. Die andere groepen jongeren had je toen al wel in Scheveningen. En daarmee ook de overlast.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Jongeren!!!
Jongeren (12 tot 18 jaar) opgepakt voor terroriseren metrostations Amsterdam

De afgelopen maanden zijn in Amsterdam twaalf jongeren van 12 tot en met 18 jaar aangehouden op verdenking van intimidatie, mishandeling, vernieling en openlijke geweldpleging op metrostations. Het merendeel van de jongeren mag niet meer op de stations komen. Sindsdien zijn daar beduidend minder incidenten, aldus de politie.

De jongeren waren betrokken bij verschillende incidenten. Zo liep een 17-jarige in januari bij het Centraal Station een gebroken kaak op nadat hij mishandeld werd. In maart zouden de jongeren een vrouw lastig hebben gevallen en geschopt. Diezelfde dag volgden nog vijf geweldsincidenten.

Meerdere mensen deden aangifte. "Daaruit bleek duidelijk dat de mishandelingen en intimidaties hun sporen nalieten bij sommige slachtoffers. Ze voelen zich door de nare ervaringen onveilig op straat", aldus de politie, die een speciaal onderzoeksteam samenstelde dat alle incidenten en camerabeelden ervan verzamelde.

De incidenten gebeurden allemaal bij metrostations van de Noord/Zuidlijn. Veel van de jongeren, die familie van elkaar zijn of elkaar kennen van school, bleken al bekenden van de politie te zijn. De verdachten zijn gehoord en de rechter-commissaris heeft ze op vrije voeten gesteld. Op een later moment moeten ze zich voor de rechter verantwoorden.

De meeste aangehouden jongeren hebben een contact- en locatieverbod gekregen, meldt de politie. Ze mogen daardoor niet met de medeverdachten omgaan en niet meer op de stations komen. Dat ze niet allemaal zo'n verbod hebben gekregen, komt omdat ze verdacht worden van verschillende dingen, aldus een politiewoordvoerder. "Het gaat om best veel incidenten, waar de jongeren in verschillende samenstellingen bij betrokken waren. Dus dat verschilt per persoon."
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Boudewijn Atsma »

De kans dat jongeren met een migratieachtergrond verdacht worden van een misdrijf is twee tot drie keer zo groot als bij jongeren met een Nederlandse achtergrond. Dat blijkt uit onderzoek van sociologen van de Erasmus Universiteit in opdracht van het onderzoeksprogramma van de politie, Politie en Wetenschap.
De correlatie betreft niet zozeer de migratie- of de culturele achtergrond maar het feit dat ze sociaal-economisch achtergesteld en kansarm zijn. Deze jongeren zijn gevoelig voor de criminaliteit.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Dit is natuurlijk ook geen oplossing om overlast jongeren tegen te gaan. : nono3:
Glasscherven met scherpe punt naar boven ingegraven op voetbalveldje in Landgraaf

Op een trapveldje naast sporthal Hoefveld in Landgraaf zijn deze week glasscherven gevonden, ingegraven bij de goals. Het veldje is al jaren een ontmoetingsplek voor overlastgevende hangjeugd.

Afgebroken glazen flessen, met de scherpe rand naar boven gericht ingegraven rond de doelgebieden waar kinderen een balletje komen trappen. Een buurtbewoner van Hoefveld ontdekte de wandaad dinsdagavond tijdens een wandeling met de hond en maakte de plek meteen schoon. Na een melding in de buurtapp ging ook voorzitter van de buurtvereniging Robin van Gemert ter plekke kijken of alles echt weg is.

Handvol
Ook Van Gemert vond nog een handvol glasscherven en sneed zich er nog aan ook tijdens het opruimen. Dat was dinsdagavond. Donderdagochtend bleek de grond rond één van de goals na een kleine rondgang nog steeds bezaaid met glasscherven. Een tiental aan de ene zijde en in het doel, aan de andere zijde een groter stuk glas zoals eerder beschreven: verscholen in een graspol, met de scherpe punt naar boven.

Wie er verantwoordelijk is voor de actie valt niet met zekerheid te zeggen, al lijkt het wel duidelijk dat er opzet in het spel is. Van Gemert: „Dit is een poging om te verwonden, net als dat gespannen touw op de mountainbikeroute een tijdje geleden.”

Het veldje met daarnaast een soort overdekte dug-out is al jaren een plek van overlast. Met name ten tijde van de avondklok, vertelt Van Gemert. „Op een gegeven moment zaten er veel groepen hier. Jongeren die van Schaesberg naar Nieuwenhagen reisden en daarna door naar Waubach.”

Kleine kinderen tussen peuken en glasscherven
Het gebied tussen de dug-out en het trapveldje ligt eveneens bezaaid met glas en peuken, ook op een geïmproviseerd paadje waar net een klein kind overheen rent. Naast het veldje ligt de sporthal van Tafeltennisvereniging Landgraaf en Basisschool ’t Valder. De sporthal krijgt binnenkort camerabewaking op de parkeerplaats om overlast en het dealen onder jongeren tegen te gaan.

De samenwerking met de gemeente en politie omtrent de overlast is goed, zegt Van Gemert. „De aanpak in combinatie met het verdwijnen van de avondklok en het herstarten van fysieke lessen op school lijkt te hebben geholpen. Het gaat nu nog in golven, het is niet bekend of het nu om dezelfde jongeren gaat. Je kunt ook niet constant blijven controleren.”

’Houden het in de gaten’
De gemeente heeft inmiddels boa’s gestuurd om het resterende glas op te ruimen. „We houden het in de gaten, wanneer er iets ligt wordt het opgeschoond”, aldus een woordvoerder. „Boa’s en straatcoaches geven extra aandacht aan de locatie in surveillances, er wordt op gelet.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Boudewijn Atsma

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Boudewijn Atsma »

Ariel schreef:
vr jul 15, 2022 12:01 pm
Dit is natuurlijk ook geen oplossing om overlast jongeren tegen te gaan. : nono3:

Sterker, het is weerzinwekkend crimineel.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Nootdorp. Een rustig dorpje in het Groen Hart van Zuid Holland wordt geteisterd door allochtone jongerengroepen .
‘Gewapende’ jongerengroepen teisteren winkelcentrum: ‘Vrees voor gewelddadige confrontaties’

Mishandelingen, vechtpartijen, intimidatie, vernielingen, geluidsoverlast en afgelopen woensdag volgde een melding van een schietpartij. Het winkelcentrum De Parade in Nootdorp wordt volgens de gemeente geteisterd door verschillende jongerengroepen die vermoedelijk in het bezit zijn van wapens. De burgemeester maakt liever vandaag dan morgen een einde aan de onrust: na een noodbevel geldt er nu een samenscholingsverbod.

Afbeelding

De melding van een schietpartij afgelopen woensdag in het winkelcentrum is de druppel geweest. Al sinds eind 2021 is er een toename van geweldsincidenten en overlast rondom De Parade en voetbalvereniging RKDEO even verderop. Buurtbewoners en winkeliers hebben volgens de gemeente last van intimidatie, vernielingen en geluidsoverlast.

Sinds mei lopen de spanningen en conflicten tussen verschillende jongerengroepen verder op. De conflicten hebben geleid tot meerdere geweldsincidenten. Zo vonden er meerdere mishandelingen en vechtpartijen tussen groepen jongeren plaats in het centrum van Nootdorp. Ook was er een steekpartij in de nabijgelegen Haagse wijk Ypenburg die verband houdt met de onrust in Nootdorp.

Er zijn ‘sterkte vermoedens’ bij de gemeente dat de jongerengroepen in het bezit zijn van wapens. ‘Gelet op de incidenten die de afgelopen maanden hebben plaatsgevonden in en rondom de Parade bestaat gegronde vrees dat conflicten tussen groepen jongeren verder escaleren in gewelddadige confrontaties’, klinkt het bij de gemeente Pijnacker-Nootdorp.

De maat vol
En daarom is de maat nu vol, vindt burgemeester Björn Lugthart. Hij gaf eerder al een noodbevel af om escalatie van de conflicten in het winkelcentrum te voorkomen. Vanaf nu geldt er elke dag een samenscholingsverbod van 14.00 uur tot middernacht in het gebied rond het winkelcentrum en voetbalvereniging RKDEO.

Dat is de uitkomst van een overleg met de lokale gezagsdriehoek. In het door de gemeente aangewezen gebied zijn groepen van drie of meer personen niet meer welkom. Ook zijn er op meerdere plekken beveiligingscamera’s opgehangen. De maatregelen zijn voorlopig tot donderdag 1 september van kracht.

Lugthart sprak donderdag samen met de politiechef met bewoners en ondernemers in de Parade en op de Markt in Nootdorp. ,,De verhalen raakten mij. Deze mensen maken zich zorgen en voelen zich onveilig. De jongerenoverlast en de geweldsincidenten in het centrumgebied van Nootdorp hebben een grote impact op de omgeving en dit vind ik niet acceptabel.”

,,Ik zal er daarom samen met de politie, het Openbaar Ministerie en andere partners alles aan doen om ervoor te zorgen dat de openbare orde wordt hersteld”, aldus Lugthart. Volgens de burgervader wordt er in samenwerking met onder meer de HTM, jongerenwerk en de politie al langere tijd geprobeerd de onrust te stoppen, maar vooralsnog zonder succes.

De gemeente gaat zelfs een speciaal kantoor inrichten om met buurtbewoners en winkeliers van de Parade in gesprek te gaan. Op de Markt 55a zullen vanaf volgende week medewerkers van de politie en gemeente klaar zitten om hen te ontvangen. Wie vragen, zorgen of signalen heeft, kan bij dit kantoor terecht.

Huisbezoeken
Volgens Naomi van der Linde, teamchef van de politie Pijnacker-Nootdorp, is een volgende stap in de maatregelen nodig om de rust in het centrum te herstellen. ,,Er zijn huisbezoeken geweest bij jongeren om ook in gesprek te gaan met ouders en verzorgers”, zegt de politiechef. ,,De opsporingsambtenaren van de gemeente en agenten hebben extra gesurveilleerd.”

Het betreft met name jongeren die uit omliggende gemeenten komen en zijn in enkele gevallen ook betrokken bij verschil­len­de rivalise­ren­de jeugdgroe­pen

,,We hebben de groepen jongeren in kaart gebracht door onder andere de identiteit te controleren. Het betreft met name jongeren die uit omliggende gemeenten komen en zijn in enkele gevallen ook betrokken bij verschillende rivaliserende jeugdgroepen. De rivaliteit tussen de verschillende groepen is dreigend, dus is een volgende stap met zwaardere maatregelen in de aanpak van deze jongeren nodig”, aldus Van der Linde.

Het onderzoek naar de mogelijke schietpartij van afgelopen woensdag is nog bezig. Toen de politie aankwam na de melding stond er een grote groep jongeren in de Parade. Meerdere jongeren werden gefouilleerd, waarbij een nepvuurwapen is aangetroffen. De eigenaar daarvan is aangehouden. Ook werd een persoon aangehouden voor belediging.

Uiteindelijk zijn dertien jongeren uit het winkelcentrum meegenomen naar het politiebureau. Daar vond een gesprek plaats met de jongeren en hun ouders en verzorgers. De recherche heeft in het winkelcentrum onderzoek gedaan, maar vond geen hulzen of vuurwapen en er raakte uiteindelijk niemand gewond. Er zijn vooralsnog geen aanwijzingen dat er daadwerkelijk is geschoten, maar de politie ziet wel aanleiding om verder onderzoek te doen naar het incident.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie