Overlast jongeren.

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Mahalingam »

Het waren mooie zomerse dagen. Prima relweer.
En nu lees ik in bovenstaand gelinkt artikel dat het weer meer bepalend was voor wat er gebeurde dan onze overheid:
Ook in Utrecht: beide avonden tientallen arrestaties. Maar het meeste effect hadden toch het onweer en de wolkbreuken. Vooral de hoosbuien maakten een einde aan de Hollandse hittegolfrellen van augustus 2020. Een poging om te rellen in Rotterdam werd door de politie in de kiem gesmoord en bleven zo beperkt. In Amsterdam kwam de poging niet eens van de grond.

De buien die min of meer een eind maakten aan de rellen markeerden meteen het begin van het debat.
https://www.wyniasweek.nl/het-was-geen- ... menleving/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Black Lives Matter, Kick Out Zwarte Piet en de Hittegolfrellen hebben ondertussen gemeen, dat het propagandisten van de diversiteit en inclusiviteit alsmede van royale immigratie steeds meer moeite krijgen om hun paradijselijke maatschappijmodel aan de man (m/v/x) te brengen. Een uitgesproken diverse bevolkingssamenstelling (qua herkomstlanden, opleiding, geloof, taal, cultuur) leidt niet tot welvaart en vrede, maar tot spanningen en welvaartsverlies, wederzijdse verwijten en geweld. En de leiding van het land? Die buigt wat mee met de ene, dan weer met de ander. Maar een streep trekken, ho maar.
Syp is van mening dat Black Lives Matter, Kick Out Zwarte Piet steeds meer tegenstanders krijgen.
Ik weet het niet. :nietverstaan: Volgens mij krijgen deze groepen steeds meer medewerking van grote bedrijven.

Maar ik hoop dat hij gelijk heeft.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door hans van de mortel »

Maurice de Hond zou een gedegen onderzoek moeten doen onder de Nederlandse bevolking met de kernvraag:

"Marokkaanse gezinnen gaan jaarlijks
in grote getale naar hun thuisland Marokko.
Zou het voor Nederland niet beter zijn
als zij daar definitief blijven?"


JA / NEE


Ook uit praktische overweging vind ik dit een tegemoet komende oplossing voor Marokkaanse gezinnen, omdat zij zich doorgaans bijna altijd vanuit weerzinwekkende godsdienstdwaze overtuiging in Marokko onder de grond laten stoppen wanneer zij eindelijk uitgeput zijn van het parasiteren op de Nederlandse economie en beschaving.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

In Venetië hebben ze ook jongeren.
Belgisch koppeltje tijdens vakantie in Venetië in ziekenhuis geslagen door tieners

Tienerbendes of 'baby-gangs' zijn een gekend fenomeen in Venetië.


Wat een romantische citytrip in Venetië moest worden, is voor een Belgisch koppeltje uitgedraaid op een nachtmerrie. Tieners die hen in een bar lastigvielen, achtervolgden het stelletje toen ze op weg waren naar hun hotel. De man (37) werd in het ziekenhuis geslagen. Zo’n jeugdbendes blijken een gekend fenomeen in

De Belgen hadden al niet echt geluk, want het regende afgelopen zondag in Venetië. Het koppeltje, allebei 37 jaar, besloot om ’s avonds iets te gaan drinken. Ze kozen voor de Orange, een cocktailbar op Campo Santa Margherita, een plein dat bekendstaat om zijn mix van locals, studenten en toeristen.

Daar kwamen ze al snel in het vizier van een groep tieners. De jongeren zaten hen aan te staren, lachten het stelletje uit, en probeerden de man te provoceren. De 37-jarige Belg reageerde met de glimlach en liet het niet tot een scène komen. Het barpersoneel merkte er nauwelijks iets van.

Iets na 1 uur ’s nachts betaalde de Belg zijn rekening, waarna hij met zijn vrouw vertrok richting hotelkamer. Maar onderweg liep het fout. Vier van de tieners uit de bar achtervolgden het koppeltje en ze omsingelden de man. Tijd om te reageren had die niet. De vier beukten er op los en deelden stampen en slagen uit. Pas toen de Belg bleef liggen op de grond, stoven de daders ervandoor.

De Belgen keerden terug naar de Orange bar en vroegen om hulp. De kelners belden de politie en een ziekenwagen. De man werd naar het ziekenhuis gebracht. Zijn verwondingen bleken uiteindelijk mee te vallen, maar hij was wel zwaar aangedaan door wat er gebeurd was.

‘Baby gangs’
De politie vroeg beelden op van bewakingscamera’s in de buurt. Ze hebben er goede hoop in dat ze de daders zullen ontmaskeren. Omdat er veel camera’s staan, maar ook omdat veel leden van die jongerenbendes gekend zijn.

Venetië wordt immers al langer geteisterd door wat de media omschrijven als ‘baby-gangs’. Het gaat om minderjarige tieners, soms slechts 15 of 16 jaar, die paniek zaaien met afranselingen, overvallen, diefstallen en vandalisme.

Verliefde stelletjes
Hun slachtoffers zijn vaak verliefde stelletjes. De daders zoeken op een banale manier contact, bijvoorbeeld door een sigaret te vragen. Daarna slaan ze plots en genadeloos hard toe. In april vorig jaar kregen twee koppeltjes niet alleen stampen en slagen, maar werden ze ook toegetakeld met glazen flessen en doornige rozenstengels. Onderstaande videobeelden tonen zo’n aanval.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Aaien, we moeten jongeren meer aaien vindt de politie. Een foei gesprek is meer dan genoeg. Het zijn tenslotte maar kinderen niet waar?
Pilot Reprimande minderjarige verdachten van start


Nederland - Met de landelijke pilot Reprimande worden jongeren van 12 tot 18 jaar die voor het eerst op heterdaad zijn gepakt, buiten het strafrecht gehouden. De nieuwe aanpak geldt alleen wanneer het gaat om een strafbaar feit met een licht en eenvoudig karakter, zoals bijvoorbeeld winkeldiefstal.

Jeugd
Met een eenvoudige winkeldiefstal door een jeugdige ‘first offender’, is de politie soms uren bezig en al die tijd zit die minderjarige op het politiebureau. Per 1 oktober 2020 gaat de landelijke pilot Reprimande van start. Hierbij wordt een minderjarige die voor het eerst op heterdaad wordt betrapt voor een licht vergrijp wel als verdachte geregistreerd door de politie, maar wordt als afdoening een mondelinge waarschuwing gegeven. Het is aan de hulpofficier van justitie om te besluiten of een reprimande van toepassing kan zijn. Vanzelfsprekend wordt per situatie nauwgezet bekeken wat de beste werkwijze is om herhaling van het feit te voorkomen, want ook winkeldiefstal is een delict dat serieus aangepakt wordt.

Grote impact
Uit onderzoek – onder meer van de Kinderombudsman – is gebleken dat een aanhouding en insluiting van een minderjarige grote impact heeft op zowel het kind als de ouders. Het wordt als buitenproportioneel ervaren en heeft soms psychische gevolgen voor de minderjarige. Ook de beeldvorming van de jongere over de politie wordt beïnvloed.

Proef Oost Nederland
In de Eenheid Oost Nederland startte daarom in juli 2018 een proef, waarbij de minderjarige first offender bij lichte delicten niet werd meegenomen naar het bureau. Zo werd een winkeldiefstal bijvoorbeeld ter plekke in de winkel afgehandeld. Daarna volgde een reprimandegesprek met de minderjarige in het bijzijn van de ouders. De politie voert het reprimandegesprek en legt dit vast in de Basisvoorziening Handhaving (BVH).

Landelijke werkwijze
Per 1 oktober 2020 gaan alle politie-eenheden bij een reprimande dezelfde werkwijze toepassen. ‘Mede gebaseerd op de goede ervaringen in Oost-Nederland besloten politie, OM, Halt en J&V deze landelijke werkwijze te ontwikkelen’, vertelt Anja Schouten, portefeuillehouder Zorg & Veiligheid bij de politie. ‘Hierin staat het belang van het kind voorop en wordt de rol van ouders meer benadrukt, ze worden eerder en intensiever betrokken bij het ongewenste gedrag van hun kind. Ook ontstaat door deze werkwijze een goede juridische basis en wordt rechtsongelijkheid voorkomen. Tot nu toe werden lichte vergrijpen in het ene gebied al ter plaatse afgehandeld, maar moest de minderjarige in een ander gebied nog wel mee naar het bureau.’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Mannen !!!! Waarvan er 3 recht hebben op 10.000 gestolen euro van miljonairs. Mannen die kopstoten geven en mannendie spugen.

Wat voor mannen zijn dat ? Ik heb een vaag vermoeden.
  • Nee, nee, nee
    Nee, we noemen geen namen
    Namen noemen we niet

    Maar het waren Mo, Yusef, Mehmet en Yigit
Vier mannen opgepakt voor mishandelen conducteur in Haarlem

Vier mannen zijn donderdagavond aangehouden voor het mishandelen en bedreigen van een 28-jarige conducteur in Haarlem. De NS-medewerker had hen verteld dat ze bij het eerstvolgende station moesten uitstappen, omdat ze geen mondkapjes droegen en geen geldig vervoersbewijs bij zich hadden.

De mannen, van 17, 18 en 23 jaar uit Amsterdam en een 18-jarige uit Voorst, stonden in de trein op en gingen om de conducteur staan. Toen de medewerker wilde weglopen, blokkeerde het viertal de weg en één spuugde hem in het gezicht. De trein stopte kort daarna op station Haarlem Spaarnwoude en de conducteur en de vier jongens stapten uit. De conducteur werd vervolgens op het perron door drie van hen geslagen, bedreigd en hij kreeg een kopstoot.

Na de mishandeling liepen de jongens weg in de richting van de Vrijheidsweg. De politie hield het viertal aan op de Robert Nurksweg. De mannen zijn overgebracht naar het politiebureau voor verhoor en de politie is op zoek naar getuigen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

De gemeente Brunssum heeft een samenscholingsverbod afgekondigd voor jongeren van 10 tot 23 jaar. Het verbod geldt voor het centrum van de Limburgse stad en duurt van 15 oktober tot en met 14 januari. Dat maakte de gemeente Brunssum donderdag bekend. Het verbod houdt in dat in het centrum niet meer dan vier personen mogen samenscholen.

Volgens burgemeester Wilma van der Rijt van Brunssum maken groepen jongeren zich de laatste tijd stelselmatig schuldig aan vernielingen, intimideren van voorbijgangers, en het afsteken van vuurwerk. Op overtreding van het verbod staat een boete die kan oplopen tot 390 euro.

Het verbod geldt niet voor vier mensen of meer uit één huishouden. Met het verbod hoopt de gemeente de overlast door jongeren beter en sneller te kunnen bestrijden.
Brunssummers durven de straat niet meer op

„Tot hier en niet verder”, zegt burgemeester Wilma van der Rijt van het Limburgse Brunssum over de stelselmatige jongerenoverlast in haar gemeente. Tientallen jongeren zorgen er al jaren voor dat bewoners en voorbijgangers zich geïntimideerd voelen door scheldpartijen, vandalisme, vuurwerk en bedreigingen. Vanaf volgende week geldt er in het centrum een samenscholingsverbod van drie maanden voor iedereen van 10 tot 23 jaar.

De oostelijke mijnstreek in Zuid-Limburg is van oudsher een probleemgebied. Na de sluiting van de mijnen vijftig jaar geleden is het een relatief arme regio die langzaam leegloopt maar tegelijkertijd ook grootstedelijke problemen kent. Een daarvan is jongerenoverlast. Gemeentes praten met jongeren, jeugdwerkers grijpen in thuissituaties in en de politie doet zijn best met beperkte middelen. Vooralsnog lijkt niets te helpen, zegt Marco. Hij is bewoner van de binnenstad van Brunssum en beheert de buurt-whatsapp-groep. „Wat daarin voorbij komt, word je niet vrolijk van. Mensen worden uitgescholden en bedreigd door groepen van soms tientallen jongeren. Er wordt met fietsen gesmeten en wie klaagt krijgt stenen en eieren naar zich toe gegooid. Ja, ook in de thuissituatie. Mijn moeder van 75 durft ’s avonds echt niet meer naar buiten.”

Dieptepunt tot nu toe is het gooien met zwaar vuurwerk. Afgelopen weken moest de politie ingrijpen en twee jongeren hebben een gebiedsverbod gekregen. „Er zaten tientallen mensen op een terras en de ruiten trilden. Het waren echt geen kwajongens-rotjes”, zegt Marco.

’Je krijgt misschien klappen’
„Dit gaat voorbij mijn morele kompas”, reageert burgemeester Van der Rijt. „Ik geef toe, een samenscholings- en gebiedsverbod is een zwaar middel”, zegt ze, „Maar ik moet ingrijpen. Ja, het klopt dat het ook jongeren van elders zijn die daar niet meer mogen komen. Dan krijg je onherroepelijk een waterbedeffect, Je drukt het hier in en daar komt het naar boven. Maar je moet wel optreden. We werken ook samen met andere gemeentes.”

Een man van middelbare leeftijd staat in de binnenstad met een leeftijdgenoot te praten. Hij kent de problemen. „Ik werk in de buitendienst van de gemeente. De schuld ligt niet alleen bij de jongeren. Je moet ze ook een alternatief bieden en misschien ook eens achter de voordeur ingrijpen. Hier hebben ook de ouders schuld”, vindt hij. ,,Het is allemaal dieptriest. Je ziet hier nu ook geen jongeren meer in het centrum en dat is niet echt sfeerverhogend. Probleem is dat mensen er niet meer opaf stappen. Mensen zijn bang. Je krijgt misschien een keer klappen, maar als meerdere mensen lef hebben kom je er ook een keer vanaf. Het is ook een teken des tijds dit, er is geen sociale controle meer. De politie moet het opknappen maar die komen handen te kort.”

’Groot mes’
Whatsapp-beheerder Marco gelooft niet in zelf optreden. „Ik heb het wel eens gedaan. Dan gaat de jas half open en zie je een groot mes zitten. Ik heb zelf nu aan mijn sleutelbos een zware kogel aan een koordje zitten waar ik mezelf mee kan verdedigen. Zo ver is het dus gekomen. Ik vind het prima dat er nu maatregelen genomen worden, maar je kunt er vergif op innemen dat het nu elders de kop opsteekt.”

Burgemeester Van der Rijt ziet ook in dat een structurele oplossing lastig is. „Verreweg de meeste jongeren doen gewoon hun ding. Daar heb je geen last van, ook niet in coronatijd. Dat excuus gaat dus ook niet op. Dit is verhoudingsgewijs een hele kleine groep. Klopt, ouders zijn hierbij heel belangrijk maar die laten het soms afweten. En dus moet je soms zware maatregelen nemen.”

Het samenscholingsverbod voor jongeren in het centrum van Brunssum geldt tot halverwege januari.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Wat is dit? :nietverstaan: Bergambacht, een klein rustig reformatorisch kerkdorp. Gaan jongeren daar nu ook al idiote achterlijke criminele zaken uithalen?
Groep jongeren trekt spoor van vernielingen in Bergambacht

Een groepje jongeren heeft zaterdagavond een spoor van vernielingen getrokken in het Zuid-Hollandse Bergambacht. Ze hielden eerst huis bij een voetbalvereniging, om daarna stenen tegen huizen te gooien en vernielingen aan auto’s aan te richten, meldt de politie op Facebook.

Op bij het bericht geplaatste foto’s is te zien dat bij een sportaccommodatie ruiten beschadigd zijn, terrasmeubilair overhoop is gehaald en met containers is gegooid. Verschillende containers liggen in een sloot. Op de Henry Dunantstraat en de Poorthuisstraat zijn ook stenen tegen ruiten van woningen gegooid en zijn van diverse auto’s de ruitenwissers gesloopt, aldus de politie.

Volgens getuigen bestond het groepje uit drie of vier jongemannen. Politie roept getuigen op zich te melden. Ook hoopt de politie op camerabeelden van de vernielingen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

’Kinderen in elkaar geslagen door hangjeugd skatebaan’

Rondhangende jongeren in Naaldwijk hebben het voorzien op kleine kinderen die de speeltuin en skatebaan bezoeken. Ze zouden uitgescholden en in elkaar geslagen zijn. Ouders van de slachtoffertjes hebben zich daarop bij de politie gemeld.

De problemen spelen zich vooral af rond het Pijle Tuinenpark. Volgens Omroep West worden kinderen uitgescholden en in elkaar geslagen. De politie is door ouders ingelicht en roept getuigen en betrokkenen op zich te melden.

„Het is al een tijdje aan de gang, en ik ben niet het enige slachtoffer”, zegt een jongen (12) uit groep 8 tegen de omroep. „Ik durf ook niet meer naar de skatebaan. Maar kort geleden ben ik toch weer geweest, en toen kwamen ze precies die dag langs.”

Een 9-jarige jongen is ’heel vaak’ geschopt en geslagen. Zijn moeder ondernam maatregelen. „Het stadium van aanbellen bij de ouders van die jongens was ik drie weken geleden wel voorbij. Toen heb ik hem gevraagd of hij het goed vond dat ik de wijkagent zou bellen.” De politie heeft vervolgens gesprekken gevoerd met de slachtoffers.

„Hij mag hier ook niet meer alleen langs, die groep is zo vervelend”, aldus de moeder van een 7-jarige jongen.

Burgemeester Bouke Arends van de gemeente Westland reageert geschokt en pleit ervoor dat ook de ouders van de probleemjongeren wakker geschud moeten worden. „Als dat niet helpt moeten we ook naar andere maatregelen kijken. Pesten kunnen we niet toelaten.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Hier een iets langer artikel over de "jongeren" "pubers" "jongelui " uit Naaldwijk.
Pubers mishandelen kinderen in Naaldwijk, politie vraagt om aangiftes

Naaldwijk heeft last van jongelui die kleine kinderen pesten. In de speeltuin van het Pijle Tuinenpark worden kinderen uitgescholden en in elkaar geslagen.

De ouders hebben er genoeg van en zijn naar de politie gestapt, en die roept mensen op om alle incidenten te melden.

"Ze slaan en schelden," vertelt een jongen van twaalf die op de nabijgelegen basisschool in groep acht zit. Hij wil niet met naam genoemd worden. "Het is al een tijdje aan de gang, en ik ben niet de enige." Hij vertelt dat het een paar keer per week voorkomt. "Ik durf ook niet meer naar de skatebaan. Maar kort geleden ben ik toch weer geweest, maar toen kwamen ze precies die dag langs."

Ook een jongen van negen vertelt dat hij "heel vaak" is geschopt en geslagen. Zijn moeder vult aan: "Het stadium van aanbellen bij de ouders van die jongens was ik drie weken geleden wel voorbij, toen heb ik hem gevraagd of hij het goed vond dat ik de wijkagent zou bellen."

Aangifte
De wijkagent is bij allebei de jongens thuis geweest, en afgelopen zondag heeft de politie een avond georganiseerd voor de betrokken gezinnen. Daar is de ouders op het hart gedrukt om aangifte te doen van elk incident en 1-1-2 te bellen als er weer wat gebeurt.

De jongens kennen de namen van sommige van hun pesters, maar niet van allemaal. "Ze zitten op de middelbare school", dat weet de 12-jarige wel. Maar waarom de groep het speciaal op hen heeft voorzien? Ze halen hun schouders op: "verveling en stoer doen voor elkaar." Ze zeggen het met berusting. "Een van die jongens zit bij me in het team, en mijn vader is de trainer", vertelt de 12-jarige, "die is hier in het park met die jongens gaan praten. Hij werd uitgelachen en met eikels bekogeld."

Burgemeester Bouke Arends van Westland is geschrokken van de incidenten: "Dit kan niet waar zijn. Kinderen moeten veilig buiten kunnen spelen zonder dat ze gepest worden. We hebben met politie en welzijns- en jeugdwerk een gezamenlijke aanpak om dit aan te pakken, want dit moet snel stoppen."

Arends vindt dat ook de ouders van de daders aangesproken moeten worden op het gedrag van hun kinderen. "De ouders hebben ook een verantwoordelijkheid. Als dat niet helpt moeten we ook naar andere maatregelen kijken. Maar pesten kunnen we niet toelaten."

Niet alleen
De jonge jongens blijven voorlopig weg uit het park, of gaan alleen met hun ouders erdoor. Een moeder met een zoontje van zeven zegt: "hij mag hier ook niet meer alleen langs, die groep is zo vervelend." Maar de 12-jarige durft ondertussen alweer vooruit te kijken naar als hij wel weer durft te skaten: "Nou u hier toch bent, kan u de burgemeester vragen om een waterkraantje bij de skatebaan?"
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Hangjeugd is de schrik van de wijk Leidschenveen

Hangjongeren rondom Randstadrailstation Leidschenveen in Den Haag vallen omwonenden lastig. Bewonersorganisatie Leidschenveen (BOL) slaat alarm na meerdere verontrustende signalen over onder meer intimidatie en drugsgebruik- en handel in de avonduren.

„Bewoners worden achtervolgd, nageroepen en soms ook belaagd”, legt BOL-voorzitter Niels Hunck uit. „Er zijn mensen die ervoor hebben gekozen om ’s avonds laat een halte eerder uit te stappen om het station Leidschenveen te vermijden”, zegt Hunck.

Een ondernemer van het naastgelegen winkelcentrum, die anoniem wil blijven, bevestigt dat het probleem van hangjeugd al jaren speelt. „Overdag doen ze eigenlijk niets, dus dan kan je hen er ook niet op aan spreken, maar ’s avonds ga ik niet alleen naar mijn zaak.”

„Medewerkers van een supermarkt worden vaak ’s avonds na sluitingstijd lastiggevallen”, vertelt de ondernemer, die aangeeft dat mensen huiverig zijn om melding te doen bij de politie. „Een andere ondernemer kreeg al eieren tegen zijn ramen nadat hij dat deed.”

De lage meldingsbereidheid uit angst voor represailles van ondernemers en omwonenden is precies het probleem, stelt Hunck. „Angst is een slechte raadgever. Ik wil iedereen die dingen ziet die het daglicht niet kunnen verdragen, oproepen om dat wel te melden bij politie, handhaving of de gemeente. Zonder meldingen kunnen zij weinig.”

Hij benadrukt dat Leidschenveen nog altijd allesbehalve een getto is, maar vreest wel dat de overlast van hangjeugd bij geen actie alleen maar toeneemt. Daarnaast zijn er twee incidenten in korte tijd geweest: een steekincident donderdag op de Zoetermeerse Rijweg en een beroving en bedreiging van een 14-jarige op zondag 18 oktober op de Laan van Leidschenveen.

„Geen idee of er een verband is met de hangjeugd, maar het is wel verontrustend”, stelt de BOL-voorzitter. Een 22-jarige bewoonster van Leidschenveen zegt ook ’het Randstadrailgebied in de avond te vermijden’. „Ik word vaak nageroepen door jongeren en heb het idee dat er wordt gehandeld in drugs.”

De BOL kaartte het probleem al aan bij de gemeente, die hiervan schrok. „Het is dus geen verwijt naar de gemeente. Die zien weinig meldingen, waardoor het moeilijk is om de vinger op de zere plek te leggen.”

Hunck hoopt dat het probleem ook door de lokale politiek wordt opgepakt. „Veel mensen melden via via bij de bewonersorganisatie dat zij zich onveilig voelen. Meer surveilleren, betere verlichting en ook cameratoezicht kan helpen. Misschien gaat het om schijnveiligheid, maar het gebied wordt dan toch in de gaten gehouden en als er iets gebeurt kunnen de beelden worden teruggekeken.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Straatterreur in de Wesselerbrink drijft buurt tot wanhoop: ‘Iedereen is bang’

Jongeren zorgen in de Wesselerbrink voor een schrikbewind. Ze steken zwaar vuurwerk af, richten vernielingen aan en intimideren bewoners. De gemeente en de politie gaan ver om de overlast te stoppen, maar bejaarde bewoners zijn nog steeds doodsbang: „Een wandeling rond de vijver? Dat durf ik niet meer.”

Wijkagent Erna de Witte krijgt dagelijks meerdere meldingen van bewoners die de overlast helemaal beu zijn. „We hebben de groepen jongeren die voor gedonder zorgen behoorlijk in beeld. Gaat om zo’n twintig jongeren in de leeftijd van 14 tot 19 jaar. Al in de zomer hebben we ouders bezocht en gezegd dat het gedrag van hun kinderen moet veranderen. Maar de laatste weken zorgen ze weer voor veel overlast.”

Het zijn de ouders die de verantwoor­de­lijk­heid dragen. Het kan niet zo zijn dat hele buurten gebukt gaan onder het gedrag van hun kinderen

De politie gaat nu een stap verder. De grootste raddraaiers worden gemeld bij Veilig Thuis Twente, die onderzoekt hoe de situatie thuis is. Het kan uiteindelijk leiden tot het inschakelen van de Raad van Kinderbescherming.

Erna de Witte: „Het zijn de ouders die de verantwoordelijkheid dragen. Het kan niet zo zijn dat hele buurten gebukt gaan onder het gedrag van hun kinderen. We doen er alles aan om het te stoppen. Daarvoor trekken we samen op met gemeente en bijvoorbeeld ook jongerenwerk in de wijk.”

Behalve agenten en boa’s surveilleren sinds vorige week ook dagelijks beveiligers van Sa-Int Safety in het Wesselerbrinkpark en omgeving. Dit particuliere beveiligingsbedrijf is eerder door de gemeente ingeschakeld voor toezicht in de binnenstad.

Vernielingen door jongeren zijn in de zuidwijken niet van de laatste tijd. De problematiek laait regelmatig op. Er is het afgelopen decennium op verschillende manieren geprobeerd de overlast in te dammen, met meer en minder succes.

- Het project Noaberzorg bleek een twaalftal jaar geleden het beoogde effect te hebben. Vrijwilligers gingen de buurt in en er was een speciale Noaberzorgtelefoon om overlast te melden. Het leidde tot een zichtbare daling van de problematiek bij het Bijvank en het winkelcentrum. De aanpak werd zelfs beloond met de Jan Schaeferprijs.

- In 2011 zorgden straatbendes in Zuid voor grote problemen. Er werden 28 overlastgevende jongeren opgepakt. Ze kregen een omgevingsverbod opgelegd en mochten zich niet meer bij hangplekken ophouden.

- In 2014 werd een nieuwe jeugdaanpak gelanceerd, waarbij de aandacht zich meer richtte op groepen dan op het individu.

- In 2017 ging een burgerwacht in Zuid bij nacht en ontij de straat op om jongeren aan te spreken op hun gedrag. Ook in Glanerbrug en Bothoven namen bewoners destijds soortgelijke initiatieven.

„We willen geen mogelijkheid onbenut laten om een einde te maken aan de overlast”, zegt wijkregisseur Just Boeke van de gemeente. „Er is ook een directe lijn met Leerplicht. Als daar een jongere uit deze groep in beeld komt die op school verzuimt, wordt dat naar ons teruggekoppeld. Er kan zo nodig ook een proces verbaal worden uitgeschreven. Zo voeren we op verschillende manieren een lik-op-stukbeleid.”

Alternatieven om jeugd van straat te houden
Daarnaast worden jongeren alternatieven geboden om ze van straat te houden. Sinds kort is er in samenwerking met welzijnsorganisatie Alifa en Sportaal een instuif in gymzaal De Posten. Jongerenwerkers in de Wesselerbrink hopen op die manier een band op te bouwen met deze jongeren en ze zo uiteindelijk tot gedragsverandering te bewegen. Boeke: „Het zal een kwestie van lange adem zijn. Met alle betrokken partijen is er regelmatig overleg of de aanpak werkt.”

‘Ze maken ons mooie park kapot’
Ze woont al vijftig jaar in de Wesselerbrink en heeft vanuit haar flatwoning een prachtig uitzicht op het park tegenover het winkelcentrum. „Ik heb er altijd van genoten. Net als van een wandeling rond de vijver. Maar dat durf ik niet meer. Die jongeren maken ons mooie park kapot”, zegt de 87-jarige mevrouw die uit angst voor represailles niet met naam in de krant wil.

Ze heeft de jongeren er weleens op aangesproken, maar blijft er nu ver uit de buurt. „Als je er iets van zegt dan krijg je de meest smerige verwensingen naar je hoofd geslingerd. Dat hoor ik ook van buurtbewoners. Iedereen is bang.”

Vernielingen met zwaar vuurwerk
Ze vertelt dat er ook met vuurwerk vernielingen worden aangericht. „Geen gewoon vuurwerk, bommen zijn het. Het zijn complete explosies. Blazen ze vuilnisbakken en zo op. Dat gaat al zo sinds augustus. Ik wil niet discrimineren, maar het zijn vooral jongeren van Syrische afkomst. Ze doen nergens wat op uit.”

Ze heeft regelmatig gebeld met de politie en gemeente en maakte vorige week van het wekelijkse spreekuur in wijkcentrum De Magneet gebruik nog eens haar beklag te doen. „Ik moest mijn verhaal kwijt. Ben keurig te woord gestaan. Er is mij verteld dat er alles aan wordt gedaan om een einde te maken aan de overlast. Nu moet ik maar in vertrouwen afwachten.”

Niet alleen in en rond het park zorgen jongeren voor overlast. Zo’n vijfhonderd meter verderop is het nabij basisschool Mecklenburg aan de Posten ook vaak raak. „Iedere avond zijn ze bezig met zwaar vuurwerk. Dan staan de ruiten hier te trillen. Je krijgt er hartkloppingen van”, zegt een 71-jarige bewoner.

Hij vertelt dat hij praktisch elke dag de politie belt. „Wat moet je anders? De wijkagenten zeggen dat ze doen wat ze kunnen, maar het wordt eigenlijk alleen maar erger. En ook steeds later. Dan hoor je ineens om middernacht en laatst nog om twee uur ’s nachts een gigantische knal. Je schrikt je rot.”

Hij ziet de jongeren vanuit de woonkamer van zijn huis bezig. „Meestal is het een groep van een man of vijftien, tussen de 13 en 20 jaar schat ik ze. Ik ben niet bang aangelegd, maar op zo’n groep stap je niet snel af.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Pilgrim »

83% van de “event- en partyscene” in Stuttgart met migratieachtergrond

Geplaatst op 7 november 2020

Afbeelding

In juni schokte alle perken te buiten gaand jongerengeweld in Stuttgart de Bondsrepubliek. De linkse mainstream vroeg zich verbaasd af waarom “jonge mensen” of zelfs “jonge mannen” zo door het lint kunnen gaan. Bij die gelegenheid werd voor de herrieschoppers het begrip “event- en partyscene” gecreëerd. Terwijl het bijna overwegend ging om een zich vervelende gewelddadige meute migranten, waarvan de leden niets weten aan te vangen met de wetten en cultuur in Duitsland. De migratieachtergrond werd nu ook door het ministerie van Binnenlandse Zaken van de deelstaat Baden-Württemberg bevestigd.

Aan publicaties zoals deze zie je de wezenlijke betekenis van conservatieve partijen voor een democratie. De AfD stelde vragen over de achtergronden van de relschoppers in Stuttgart. De beantwoording door het ministerie van Binnenlandse Zaken laat zien dat 83 van de 100 daders een “vastgestelde migratieachtergrond” hebben. Dat betekent in dit geval dat minstens één van de ouders het Duitse staatsburgerschap niet door geboorte heeft verkregen. Alleen al het onderzoek in deze richting zorgde bij de Groenen, Die Linke, socialisten en andere communisten voor bloeddoorlopen ogen en schuim om de mond. Er vonden wekenlange ruzies plaats of het überhaupt toegestaan zou zijn om onderzoek te doen naar de migratieachtergrond.

Trefzekere preventie nodig
De politie beantwoordde de vijandigheden uit de linkse kampen ermee dat voor deze groep daders andere preventieconcepten nodig zouden zijn dan voor “Duitsers uit welgestelde omgevingen”. Derhalve zou men mogelijk veel data moeten verzamelen om de problematiek te begrijpen. Desbetreffend werden volgens de “Stuttgarter Zeitung” de volgende vragen gesteld: “Wie waren de daders, politiek, welk geslacht, welke nationaliteit, migratieachtergrond of niet?”

Linkse partijen heel kwaad
Het resultaat laat zien: in plaats van een “Duitse event- en partyscene” gaat het grotendeels om vluchtelingen of andere migranten. Links ging tekeer tegen het onderzoek, omdat het sprookje dat mensen van verschillende herkomst niet verschillend crimineel zouden zijn zodoende niet langer te handhaven is. De AfD wees er concreet op dat de criminaliteitsstatistiek de migratieachtergrond van daders niet systematisch zou registreren, maar dat deze statistiek er dan later echter bijgehaald zou worden om schijnbaar te bewijzen dat buitenlanders niet crimineler zouden zijn dan Duitsers.

Bron: wochenblick.at

Vertaald uit het Duits door: E.J. Bron

https://ejbron.wordpress.com/2020/11/07 ... htergrond/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Jongeren besmeuren parkeerterrein supermarkt in Zuidwolde met frituurolie

Afbeelding

Een aantal jongeren heeft dit weekend frituurolie over het parkeerterrein van de PLUS-supermarkt in Zuidwolde gegoten. Hierdoor zijn meerdere mensen ten val gekomen.

„We willen degenen die frituurolie uit de inleverbak over het parkterrein hebben gegooid hartelijk danken, ook namens de mensen die zijn gevallen”, zo schrijft de eigenaar op Facebook. De supermarkt is twee dagen bezig geweest om de boel schoon te krijgen en moest een specialistisch bedrijf inhuren.

De eigenaar laat weten dat hij camerabeelden van het incident heeft veiliggesteld. „Als je dan om 21.03:14 ook nog voor het raam langs fietst en naar binnen kijkt is het simpel. Ook de jongeman met de lichte gympen die om 20.58:41 een fles olie richting de Zantinghof gooit staat er goed op. Ook de rest doet al fietsend en lopend mee in deze film, wees maar niet bang.”

Hij geeft de jongeren de kans om zich voor vrijdag 14.00 uur te melden, anders stapt hij met de beelden naar de politie. „Ik weet in ieder geval zeker dat de ouders van bijvoorbeeld Martijn niet blij worden als ze de beelden zien. Ik hoor graag wat jullie keuze is.”
Bijvoorbeeld Martijn ?
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

De jongeren die verantwoordelijk waren voor de actie waarbij frituurolie op het parkeerterrein bij een supermarkt in Zuidwolde gegoten werd, hebben zich gemeld bij de eigenaar. „Vol spijt van hun oliedomme actie.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Overlastgevende hangjongeren? Met één sms kunnen Rotterdammers ze voortaan verjagen

Bewoners van twee Rotterdamse straten kunnen hangjongeren voortaan met één druk op de knop wegjagen. Door middel van een sms’je activeren ze een zoemgeluid dat de overlastgevers zó moet irriteren dat ze vertrekken.

Vooralsnog stelt de gemeente de sms-functie alleen voor het Nozemanplein en de Toussaintstraat in Delfshaven beschikbaar. Op beide locaties kunnen twee bewoners uit verschillende huishoudens de toon activeren. Ook wijkagenten en handhavers mogen dit. Met de handmatige bediening wil de gemeente voorkomen dat de toon onnodig lang hoorbaar is. Zij benadrukt dat ‘vrijwel alleen’ jongeren het hoge geluid kunnen horen.

Ook aan de Oosterkade, nabij de Willemsbrug, komen zoemende speakers te hangen. Daar is het systeem niet op afstand bestuurbaar, maar activeert het zichzelf wanneer het beweging detecteert. Het geluid is vervolgens na een minuut voor ‘korte tijd’ hoorbaar. Met de vertraging wil de gemeente voorkomen dat toevallige passanten gehinderd worden. De gemeente koos hier niet voor bediening per sms, omdat overlastgevers doorgaans pas rond 04.00 uur ‘s ochtends opduiken.

Oude bekende
De Mosquito, zoals de installatie achter de zoemtoon heet, is een oude bekende van de gemeente Rotterdam: tussen 2005 en 2010 zette zij het middel veelvuldig in. Daarna raakte het apparaat in onbruik. De gemeente was volgens burgemeester Ahmed Aboutaleb bang dat te veel ‘onschuldigen’ last zouden hebben van het gezoem. Ook raadsleden waren kritisch.

Glasscherven, etensresten en peuken
Nu het systeem ‘slimmer’ is geworden, heeft Aboutaleb besloten het opnieuw te gebruiken. Hij meldt dat hangjongeren op een ‘aantal pleintjes’ voor veel overlast zorgen. ,,In de late avond en nacht wordt dan dermate veel geluidsoverlast veroorzaakt, dat omwonenden niet kunnen slapen.” Ook laten jongeren afval achter: volgens de burgemeester vinden spelende kinderen de volgende ochtend glasscherven, blikjes, etensresten en peuken op de pleintjes.

We zien graag dat de gemeente de jongeren ook wat biedt. Ze hebben behoefte aan een eigen plek én activitei­ten.

Ineke Palm, Gebiedscommissie Delfshaven
Ineke Palm, lid van de gebiedscommissie Delfshaven, is niet per se blij met het besluit om de Mosquito in haar wijk op te hangen. ,,Als gebiedscommissie wijzen we in onze adviezen op de noodzaak om meer in jongeren te investeren. We zien graag dat de gemeente de jongeren ook wat biedt. Ze hebben behoefte aan een eigen plek én activiteiten.”

Volgens haar is de gebiedscommissie niet door de gemeente gevraagd over de inzet van het systeem te adviseren.

‘Politie kan niets doen’
Aboutaleb ziet de Mosquito als een aanvulling. ,,Extra inzet van politie is beperkt effectief, omdat de politie zowel de overlast moet constateren als moet herleiden naar een persoon. Op het moment dat de politie komt aanrijden, gedraagt men zich weer tijdelijk keurig en kan de politie niets doen. De inzet van de Mosquito biedt een mooie extra oplossing voor deze overlastsituaties.”

Op het moment dat de politie komt aanrijden, gedraagt men zich weer tijdelijk keurig en kan de politie niets doen

Ahmed Aboutaleb
De Mosquito mag alleen tussen 23.00 en 06.00 uur ingeschakeld worden. De gemeente zegt de speakers te allen tijde op afstand uit te kunnen schakelen ‘als de situatie daar om vraagt’.

De ongeveer 5000 euro kostende proef duurt zes maanden en is expres klein opgezet, licht een gemeentewoordvoerster toe. ,,Met drie stuks beginnen is minder ingrijpend dan met vijftien. We willen kijken of het werkt en of er geen klachten komen van ‘onschuldigen’.”

Gezondheidsklachten
In 2017 ontstond nog discussie over de inzet van de speakers op het Ambachtsplein in Zevenkamp. De Partij voor de Dieren, SP en GroenLinks maakten zich zorgen over de gezondheidsklachten die de toon kan veroorzaken. Het college antwoordde dat ‘bij goed gebruik geen nadelige gezondheidseffecten te verwachten zijn’.


The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Op Urk worden jongeren ook baldadig. : nono3: Foei!!!
Tientallen jongeren veroorzaken zaterdagavond onrust op Urk. Ze steken vuurwerk af en stichten brandjes, bevestigt een woordvoerster van de politie een bericht hierover op Omroep Flevoland.

De ongeregeldheden begonnen rond 21.00 uur. De politie krijgt assistentie van eenheden uit omliggende gemeenten. Voor zover bekend zijn er nog geen aanhoudingen verricht.
Nou hoop ik maar dat de jongeren allemaal om 12 uur middernacht thuis waren, want net zoals bij ons in Katwijk geldt de regel, zaterdagavond 12 uur begint de zondag en dan ben je thuis in huis.

Maandag 00.00 uur kan er weer verder gereld worden, want dan is de maandag begonnen.

Afbeelding

Op Urk is het vanavond onrustig. In het vissersdorp zijn meerdere brandjes uitgebroken.

Bij het Wilhelminapark vatte een auto vlam, maar daarnaast zijn er ook meerdere afvalbrandjes. Verder wordt er veel vuurwerk afgestoken. Het schouwspel trekt veel bekijks in het vissersdorp. Er zijn met name veel jongeren op de been. De politie is eveneens massaal aanwezig.

De rotonde aan de Akkers staat ook in brand. De rotonde staat minstens één keer per jaar in brand, want tijdens Koningsnacht is de rotonde een geliefd doelwit van brandstichters.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Pilgrim »

Parket van Parijs: 75% van de minderjarigen die voor de rechter worden gebracht, zijn onbegeleide buitenlandse minderjarigen

Geplaatst op 21 november 2020

Afbeelding

Van de drie minderjarigen die voor het Openbaar Ministerie in Parijs zijn gebracht, zijn er twee “onbegeleid”. Het aandeel jongvolwassenen is ook aan het exploderen.

“We willen niet dat justitie verantwoordelijk wordt gesteld voor wat de prefecturen niet uitvoeren”.

Iedereen moet zijn rol spelen. In dit Parijse rechtsgebied, net als in vele andere, constateren juridische professionals een toename van het aantal buitenlanders en niet-begeleide minderjarigen die worden beschuldigd van delinquentie, vaak ernstig.

Het Parijse Openbaar Ministerie maakt er geen geheim van dat 75% van de genoemde minderjarigen, dat wil zeggen drie van de vier minderjarigen, nu illegale minderjarigen zijn waarvan de identiteit en de werkelijke leeftijd zeer moeilijk vast te stellen zijn, bericht Le Figaro.

“Dit is een groeiend probleem,” wordt erkend binnen de Parijse jurisdictie.

Bron: “DissidentNL”

https://ejbron.wordpress.com/2020/11/21 ... erjarigen/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Bewoners bang van reljeugd: ’Roosendaal staat elke avond in brand’

Bewoners van diverse wijken in Roosendaal voelen zich niet meer veilig. Honderden jongeren teisteren al dagenlang onder meer de wijken Langdonk en Kalsdonk met het afsteken van zwaar vuurwerk en het gooien van brandbommen. „Roosendaal staat iedere avond in brand. Het lijkt wel oorlog.”

Een oudere bewoner van Langdonk – maandagavond het episch centrum van de vuurwerkrellen – kon er maar niet over uit wat zich de laatste tijd allemaal in zijn buurt afspeelt: „Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ze moeten hier snel keihard ingrijpen, want anders is er geen houden meer aan voor de gemeente en de politie.”

Volgens de man begint de heisa iedere avond al rond 19.00 uur: „Het lijkt inmiddels wel of Langdonk de centrale verzamelplaats is. Auto’s rijden af en aan. Die gasten rennen overal rond en ze zijn allemaal onherkenbaar. Ook ventjes van 12, 13, 14 jaar doen gewoon mee. Het vuurwerk dat ze afsteken, is geen normaal vuurwerk: het zijn gewoon bommen. En dan zetten ze er ook nog flessen wasbenzine of jerrycans met brandbare vloeistof naast. Als die ontploffen geeft dat een rode vuurzee en een grote zwarte wolk. Dat vinden ze prachtig, maar als het misgaat, is het leed niet te overzien.”

Daar kunnen ze bij parochiehuis De Goede Herder achter winkelcentrum Lindenburg over meepraten. Een zwartgeblakerd raam vertelt daar het verhaal van maandagavond. De kerk staat inmiddels leeg, maar in de pastorie wonen nog wel mensen, vertelt een parochiemedewerker die de schade komt opnemen: „Er is hier een brandbom tegen het raam aan gekomen. De ruit is gelukkig heel gebleven, maar het had ook helemaal anders kunnen aflopen. Als er in het woonhuis brand was uitgebroken, hadden er doden kunnen vallen. De bewoners zijn natuurlijk heel erg geschrokken.”

Kat-en-muisspel
Een oudere buurtbewoonster spreekt er schande van: „Ik woon hier nu al 48 jaar. Wat hier gebeurt, is niet normaal. Roosendaal staat iedere avond in brand. Het lijkt wel oorlog. En de daders zijn iedere keer snel gevlogen. Het is voor hen gewoon een kat-en-muisspel met de politie. Ik durf ’s avonds niet meer naar buiten. En ook in je eigen huis zit je soms gewoon te bibberen. Toen er maandagavond honderd meter verderop een vuurwerkbom werd afgestoken, trilden de ramen bijna uit de sponningen.”

Bij de Jumbo-supermarkt staan Musti (15) en Achie (17). Zij vinden alle ophef wel spannend. Musti vertelt: „Eindelijk een beetje actie in de wijk.” Achie vult aan: „Als er geen vuurwerkverbod zou zijn afgekondigd, was dit allemaal niet gebeurd.”

Zelf beweert Musti geen vuurwerk af te steken: „Ik vind het leuk om te kijken en erbij te staan. Maar ik ben tegen vernielen en een huis of kerk in brand steken, moet je natuurlijk ook niet doen.”

Een wijkbewoner weet te vertellen dat er maandagavond honderden jongeren door zijn buurt en de aangrenzende wijken trokken. „Negen van de tien gasten die hier liepen te rellen, kwamen hier helemaal niet vandaan. Ik heb vrienden uit Rotterdam die mij beter konden vertellen wat hier aan de hand was dan ikzelf. Ik heb tot 03.30 uur buiten gestaan en heb niet geslapen. En je moet het niet wagen om iemand te verraden, want dan gaat je auto in de hens.”

’Avondklok invoeren’
Een buurman is het daar niet mee eens: „Ze moeten hier gewoon een avondklok invoeren.” Een andere wijkbewoner valt hem bij: „We hebben hier in Roosendaal een commando-opleiding. Die kerels moeten ze maar eens gaan inzetten. Dan is het hele gesodemieter zo afgelopen.” Op Musti maakt dat niet zoveel indruk: „De politie is steeds met veel mensen aanwezig. Ze laten zelfs honden los. Dan is iedereen zo weg natuurlijk.”

Burgemeester Han van Midden komt dinsdag aan het eind van de middag met een verklaring over de vuurwerkrellen en de aanpak daarvan.

De politie laat weten ook dinsdagavond weer paraat te zullen staan. „Wij monitoren de situatie in ieder geval continu en waar nodig schalen we op. Maandagavond hebben we één aanhouding verricht. Dat betrof een 18-jarige Roosendaler die niet luisterde naar aanwijzingen van de politie”, aldus een woordvoerder.

„Collega’s hebben ook in linie opgetreden toen er met vuurwerk werd gegooid en er brandjes werden gesticht door een gemêleerd gezelschap van zo’n tweehonderd personen, veelal jongeren die zeker niet allemaal uit de wijk Langdonk afkomstig zijn. Zij zien het als een spelletje, maar dat is het natuurlijk niet.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52064
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Mahalingam »

ME moet ingrijpen bij vuurwerkoorlog Roosendaal

Tweede avond op rij onrustig

In de Roosendaalse wijk Langdonk was het net zoals gisternacht erg onrustig. Jongeren stichtten brandjes en gooiden met vuurwerk en molotovcocktails naar de hulpdiensten. Uiteindelijk moest de Mobiele Eenheid ingezet worden om de brandweerlieden te beschermen tegen het geweld.

De gemeente had een samenscholingsverbod afgekondigd, maar dat leek weinig effect te hebben. De jeugd ging wederom massaal de straat op om vuurwerk en vuurwerkbommen af te steken. Diverse containers en een bouwkeet vlogen in de fik, zo meldt Omroep Brabant.

Aanhoudingen

De politie heeft uiteindelijk vijf personen gearresteerd. Één man is aangehouden vanwege belediging en vier mensen zijn opgepakt voor het verstoren van de openbare orde. Zij werden gearresteerd bij een flatgebouw waar in de buurt vernielingen waren gepleegd.
https://www.nieuwnieuws.nl/5150938/me-m ... oosendaal/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Waarom rellen jongeren?: ’Verveling is slap excuus’

Avond na avond is het raak, soms op meerdere plaatsen tegelijk. Rellende jongeren steken in de nachtelijke uren zwaar vuurwerk af, stichten brand en intimideren wijkbewoners. Waar gaat het toch telkens mis? Vervelen ze zich? „Dat is een slap excuus.”

Onder andere in Roosendaal, Arnhem en op Urk worden bewoners al dagenlang geteisterd door vuurwerkoverlast. De massaal aanwezige politie, veelal bijgestaan door de Mobiele Eenheid, werd bekogeld met molotovcocktails, containers werden in brand gestoken en tientallen jongeren werden opgepakt.

Het is slechts het topje van de ijsberg wat betreft vuurwerkoverlast. Het aantal meldingen bij de politie is tot nu toe verdubbeld ten opzichte van vorig jaar, van 9000 naar 18.000. Tegelijk is daarbij de kanttekening dat meer mensen thuis zijn, en mogelijk ook dezelfde meldingen doorgeven.

Zwarte Piet
„Jongeren willen hun vrijheden terug en komen in opstand”, stelt sociaal-psycholoog Arjan de Wolf van DWTA, gespecialiseerd in groepsgedrag en maatschappelijke vraagstukken.

Hij noemt de zwaar beperkende coronamaatregelen, het verdwijnen van Zwarte Piet en een vuurwerkverbod. Voeg daar een gevoel van onrechtvaardigheid aan toe en het gevolg is een letterlijke explosie aan geweld in de Nederlandse gemeenten.

„Het is de keerzijde van ons soort maatschappij”, stelt Jeugd- en mediatrendwatcher Bamber Delver. „In Nederland staat de individuele vrijheid voorop. We vinden het heel belangrijk dat we ons eigen leven kunnen bepalen, dat brengen we ook over op onze kinderen. We pikken het niet dat we nog maar weinig mogen.”

Dat jongeren zogenaamd verveeld zouden zijn en daardoor overgaan tot extreem geweld, vindt Delver een slap excuus. „We hebben ons allemaal verveeld, de hele maatschappij verveelt zich. Er zijn ook andere dingen te doen. Je kan het heel scherp stellen: waarom gooi je vuurwerk in plaats van dat je oudere mensen in verzorgingshuizen bijstaat? Dat is misschien een hele gekke tegenstelling, maar waarom? Ik denk omdat deze mensen dat fijn vinden voor zichzelf. ’Niemand pakt me iets af’, zo’n instelling.”

De relschoppers worden daarin bijgestaan door ’lotgenoten’ op sociale media. Daar klinkt veelal hetzelfde gedachtegoed, van tegengeluid is nauwelijks sprake. „Hoe meer je het idee hebt dat andere mensen het met je eens zijn, hoe meer je je gesteund voelt als een soort voorhoede-vechter om dat recht terug te pakken”, waarschuwt De Wolf.

Het vuurwerkbeleid is volgens Delver totaal niet opgewassen tegen de realiteit. „Het beleid is gericht op de oude realiteit waarbij je naar de winkel gaat en drie vuurpijlen en een knalpot bestelt. Tegenwoordig gaat alles veel meer online. De politie hoopt dus een beroep te doen op het gezonde verstand en de welwillendheid van de bevolking, maar daar faalt het. We zijn in Nederland namelijk helemaal niet zo bezig met wat het effect van ons gedrag is, we zijn vooral met onszelf bezig. Dat vind ik zorgelijk.”

Waar de eerste lockdown nog wel zorgde voor empathie met de medemens, is inmiddels een kantelpunt bereikt. „En de politie heeft geen flauw benul hoe ze dit moet aanpakken. Op de Instagram van de politie op Urk staat een opsporingsbericht: ’Wie kent de relschoppers van afgelopen weekend?’ Ze hebben de bevolking nodig om te verklikken, maar dat gaat ze in zo’n besloten gemeenschap nooit lukken”, stelt Delver.

Vastzetten
Wat we er dan wel aan kunnen doen? „Een lik op stuk beleid. Hoge boetes, vastzetten tijdens de feestdagen, dat soort dingen.”

In Roosendaal lijkt een harde aanpak zijn vruchten af te werpen. Daar kondigde de gemeente een week geleden een samenscholingsverbod af en kreeg de politie de bevoegdheid om preventief te fouilleren.

Gedurende de week kwam daar nog eens een gebiedsverbod bovenop voor in totaal vijf wijken toen bleek dat eerdere maatregelen niet voldoende waren. Een forse politiemacht controleert de toegangswegen en iedereen die er ’niets te zoeken’ heeft wordt geweerd. Als resultaat is het er de afgelopen avonden en nachten stukken rustiger op straat.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Vaders zijn straatroven zat: ’Leven volledig op zijn kop voor paar tientjes’

Een groep vaders heeft na verschillende overvallen met messen en zelfs vuurwapens op jonge tieners in Amsterdam-Noord de website Veiligeroutes.nl in het leven geroepen. „Wij zijn geen boze, maar bezorgde ouders. Als wij nieuwe overvallen kunnen voorkomen, is dit initiatief geslaagd”, aldus een vader.

De toon in de appgroep van ’De Noordmannen’ met ruim tweehonderd vaders van sportende kinderen uit Noord was verontwaardigd en ontgoocheld. Op de fietspanden rond de sportclubs op park Kadoelen bleek het geregeld zeer onveilig. Het dieptepunt werd bereikt toen een jonge tiener een pistool op zijn borst kreeg met de boodschap dat hij zijn telefoon moest inleveren.

Schuilen onder viaduct
De tiener rook al onraad toen hij samen met een vriend onder een viaduct schuilde voor de regen. Twee jongens – iets ouders dan hijzelf – kwamen op hem af, waarna de tiener er snel vandoor wilde gaan. Hij was net te laat. Terwijl zijn vriend werd geslagen, kreeg hij een pistool op zijn borst gedrukt. Inleveren die telefoon, klonk het.

Een vader die anoniem wil blijven: „En waar gaat het om? Over het algemeen gaan dit soort straatroven om oude telefoontjes. Niks waard. Ja, misschien een paar tientjes. Daar zet je dan het leven van een tiener volledig voor op z’n kop.”

Een vijftal vaders bundelden hun krachten. Arthur, wiens achternaam bekend is op de redactie: „Wat konden we zelf doen? We hebben met z’n allen een groot netwerk. Een website was zo bedacht en met onze contacten ook zo in het leven geroepen. Sinds deze week is ie in de lucht. Begin deze week hadden we elf incidenten, waarmee we begonnen. Nu zitten we op zestien overvallen. De site is al bijna vijfduizend keer bezocht.”

De gevarenplekken waar jonge middelbare scholieren de dupe waren van overvallen, en die met rode knipperende bollen op de website worden aangegeven, zijn overigens niet moeilijk te gokken. Arthur: „We hadden het waarschijnlijk van tevoren ook wel kunnen vertellen wat de gevaarlijke plekken zijn in Noord. Maar het is toch verhelderend dat het door de website nu inzichtelijk is. Ouders, maar ook zeker kinderen kunnen hun voordeel ermee doen. Zolang het guur, nat en donker is, zijn dit waarschijnlijk de plekken die je gewoon beter kunt mijden.”

Fietspad geïsoleerd
De anonieme vader vult aan: Het fietspad bij de IJdoornlaan ligt geïsoleerd. De huizen en de autoweg liggen hoger. Er is daar nauwelijks sociale controle. Af en toe fietst een andere fietser langs. Dat is zo’n plek waar het meerdere keren mis is gegaan. Dat geldt ook voor het Noorderpark. Daar moet je ook niet meer zijn als het gaat schemeren.”

Het is uitdrukkelijk hun wens om te benadrukken dat de website niet in het leven is geroepen als actie tegen de politie. „Die doet de stinkende best, maar het is niet voldoende. Helemaal in coronatijd, een gekke tijd, is alles anders. De website kan wellicht een ondersteuning zijn”, aldus Arthur.

Politie enthousiast
De politie van Amsterdam voelt zich niet aangevallen door de website. Sterker, een woordvoerster vertelt dat de politie dit soort initiatieven alleen maar kan aanmoedigen. „Dit is een typisch geval van burgerparticipatie. Wij juichen dat toe. De politie kan de oren en ogen van burgers in de samenleving goed gebruiken.” Het aantal overvallen in Noord valt dit jaar overigens niet hoger uit dan voorgaande jaren, bevestigt zij. Het is niet bekend bij de politie of de overvallen wellicht vaker worden gepleegd met zwaardere wapens.

Ook het stadsdeel Noord begrijpt dat bewoners in actie komen tegen de straatroven. „Het is echter wel van belang voor de veiligheid in Noord dat incidenten allereerst aan de politie worden gemeld. Op deze manier kunnen veiligheidsmaatregelen vanuit het stadsdeel gericht worden ingezet. Daarnaast is dit een bewonersinitiatief. Het stadsdeel heeft geen aandeel in de inhoud van de website en staat dus niet garant voor de juistheid van de cijfers die worden getoond.”

Aangifte checken
Daar zijn de vaders van Noord zich bewust van. Arthur: „Het is voor ons belangrijk dat de website accuraat is. Als er een melding bij ons binnenkomt van een nieuwe overval, overleggen we met de aangever en checken we of er aangifte is gedaan. Onze cijfers moeten wel kloppen. Met ons netwerk kennen we een heel groot deel van Noord en kunnen we vrij eenvoudig checken.” De anonieme vader: „Wij hopen dat de website inspiratie is voor andere plekken in de stad of zelfs in het land. Ze hoeven ons maar te bellen. Met een telefoontje mogen ze het concept zo overnemen. Het gaat uiteindelijk om de veiligheid van alle kinderen.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Jongeren zorgen voor onrust, zware explosie stadhuis Vlissingen

De politie in Vlissingen is maandagavond massaal uitgerukt na meldingen over een onrustige sfeer op en rond het Stadhuisplein. Daar kwamen na 20.00 uur tientallen jongeren samen, meldt PZC. Er werd onder meer zwaar vuurwerk afgestoken en met een stoeptegel werd geprobeerd de deur van het stadhuis te forceren. Op videobeelden is daarna bij de ingang een zware explosie te zien.

Waarom de jongeren naar het plein waren gekomen is niet duidelijk, maar het zou te maken kunnen hebben met de aangekondigde lockdown. In appgroepen werd opgeroepen om te ‘gaan rellen’. Rond 21.30 uur kwam de politie met minimaal zes auto's ter plaatse. Toen de agenten arriveerden, trokken de jongeren de stad in. De politie ging ze achterna met honden.

Een buurtbewoner hoorde de hele avond al zwaar vuurwerk op het Stadhuisplein. "Het leek soms wel of ze bommen lieten afgaan. Ze hebben geprobeerd de deuren van het stadhuis open te breken maar ze zijn niet binnen geweest. Ze probeerden ook de grote kerstboom op het plein in brand te steken."

Rond 22.00 uur was het weer rustig.
Op de site van omroep Zeeland lezen we inderdaad dat de rellen om de aangekondigde lockdown gaan.

'Laat je horen en pak je vrijheid terug'

De rellen kwamen voor de politie niet als een verrassing. In verschillende appgroepen en op social media ging vanmiddag de oproep rond om in Vlissingen te gaan rellen. "Laat je horen en pak je vrijheid terug. Kabinet gaat nu echt te ver!!!!", zo viel er in de oproep te lezen.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Tientallen jongeren stoken onrust in Oost-Souburg, politie arresteert twee mensen en bekeurt er tien

Na Vlissingen zijn dinsdagavond in Souburg tientallen jongeren uit protest de straat opgegaan. Ze liepen door de straten en gooiden hier en daar een vuurwerkbom. Politie was er ook. Die voerde fouilleringen uit. De groep groeide, de sfeer werd steeds grimmiger. Uiteindelijk zijn twee jongens gearresteerd en kregen tien jongeren een bekeuring voor het overtreden van de coronamaatregelen.

Acht uur station Souburg, dat is de afspraak die jongeren dinsdag in appgroepen maken. En ze staan er; op de draaibrug, bij het station, op de Bermweg. Met capuchons op en mondkapjes, bijna allemaal. Maar dit keer is ook de politie massaal aanwezig. Op mountainbikes, motoren, in wagens, bussen en een dikke jeep.

In het begin wordt er vooral gelachen. Beetje rondjes fietsen, beetje Red Bull drinken, praatje met wat scooterrijders. Maar naarmate de tijd vordert, wordt er vaker op telefoons gekeken en lopen de groepjes de Kanaalstraat in, schichtig om zich heen kijkend.

Kat-en-muisspel
En dan begint het kat-en-muisspel met de politie. Zijn de jongeren op het Oranjeplein, dan komt de politie daar ook. Dan splitst de groep, loopt iedereen de straatjes in en komen ze uiteindelijk weer samen bij het station. Af en toe klinkt een vuurwerkbom, op sommige plekken fouilleert de politie. Een paar jongeren voor de snackbar blazen rode ballonnen op.

Om een uur of tien is de groep flink gegroeid. Die trekt langzaam de Witte Wijk in. Een paar piepjonge pubers aarzelen op het kruispunt om mee te gaan. Wat ze buiten doen? ,,Protesteren”, zegt de grootste. ,,Tegen corona en de politie en Zwarte Piet. Gewoon alles eigenlijk.”

Een man loopt op het groepje af. Een vader. ,,Sem, meekomen. Naar huis. Nu.” De jongen aarzelt geen moment. Ook zijn vrienden taaien af. Op de achtergond klinkt een bom.

Vijftig jongeren
Volgens de politie waren er zo'n vijftig jongeren afgekomen op de oproep om te rellen in Oost-Souburg. De politie was van de oproep op de hoogte en was aanwezig met zo'n twintig agenten. Tien jongeren werden beboet omdat ze onvoldoende afstand hielden. Twee jongens werden gearresteerd. De ene voor het afsteken van vuurwerk en de andere voor baldadigheid. De twee zijn naar een politiecel gebracht. Ze worden woensdag verhoord. Volgens de politie keerde rond 22.45 uur de rust terug.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89675
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Overlast jongeren.

Bericht door Ariel »

Het lijkt wel of elk dorp, en elke stad in Nederland last krijgt/heeft van overlast gevende jongeren.
Zo ook in het eens zo rustige en sociale Katwijk.
Schreeuw om gebiedsverbod en cameratoezicht: Bewoners zijn overlast Andreasplein spuugzat

Bewoners zijn de overlast op het Andreasplein spuugzat. Jongeren zorgen voor overlast tot diep in de nacht. ‘Ordeverstoring in de vorm van gettoblasters, scooters, schreeuwen, vernieling, verplaatsen van (straat)meubilair, pissen tegen gevels, intimidatie, bedreiging, zwaar vuurwerk, etc.’, schrijven de bewoners gezamenlijk in een brief aan de gemeente. De buurt vraagt om een gebiedsverbod in de avond en cameratoezicht.

Op het plein verzamelen zich ’s avonds tientallen jongeren. De bewoners aan het Andreasplein en de Princestraat, Zuidstraat, Boulevard worden er gek van. Het Andreasplein staat bekend als hangplek voor jongeren, maar volgens de bewoners is de overlast sinds begin dit jaar drastisch verergerd.

De overlast is ook bij de politie bekend. Wijkagent Hendrik van Rijn brengt regelmatig een bezoek aan het centrum om de jongeren op de overlast aan te spreken. De wijkagent verbaasd zich niet alleen over het gedrag van de jongeren, maar ook over de ouders die zich weinig lijken te bekommeren over het gedrag van hun kinderen.

‘Ouders bellen levert vaak alleen maar onbegrip op want ja, corona en ze kunnen al niks’, schrijft Van Rijn op zijn social media. ‘Dat ze de bewoners in het centrum tot wanhoop drijven doet er dan blijkbaar niet toe.’

Politiechef Peter Koot laat weten dat er de laatste tijd extra politie-inzet is geweest op het Andreasplein. Er zijn boetes uitgedeeld, er is vuurwerk in beslag genomen en burgemeester Cornelis Visser heeft een brief verstuurd naar de ouders van de jongeren.

De bewoners zien maar één uitweg. ‘In gesprekken tussen gedupeerde bewoners, politie en handhaving komt telkens naar voren dat de enige oplossing schuilt in een locatieverbod voor de avond en cameratoezicht voor dit uit de hand lopende probleem.’

De politie vraagt al twee jaar om extra cameratoezicht in het centrum en specifiek op het Andreasplein, om overlast en vandalisme beter aan te pakken.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie