Multiculturele samenleving is vervaarlijk sissende snelkookpan

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Multiculturele samenleving is vervaarlijk sissende snelkookpan

Bericht door King George »

Multiculturele samenleving is vervaarlijk sissende snelkookpan

13 december 2020

Begin jaren zeventig liep ik als scholier achter de vuilniswagen om geld te verdienen. Mijn vaste maat was de Marokkaan Sadeq. We waren een goed span. Buurtbewoners schudden hun hoofd als ze ons op hete zomerdagen in gestrekte draf de tinnen emmers zagen legen die in strak gelid stonden te wachten op de Ringvaartdijk rond de Haarlemmermeer. Dat gedraaf was gekkenwerk, maar we wilden per se vroeg klaar zijn met de wijk, dan kon hij terug naar Amsterdam en ik naar het strand in Noordwijk.

Opgegroeid in een dorp waar mensen hun hele leven woonden en werkten in een straal van een paar kilometer rond hun geboortehuis, had ik er destijds geen flauw benul van dat Sadeq uit Noord-Afrika de voorbode was van een nieuwe wereld die steeds sneller in beweging raakte, grenzen deed vervagen en Nederland veranderde. Een halve eeuw later kent zelfs een provinciestad als Tilburg een wijk met ruim 120 nationaliteiten. Zoals vele Europese steden.

Een aanzienlijk deel van de Europeanen heeft moeite met deze veranderingen en dat laten ze merken in het stemhokje. Dat mag, het is hun democratisch recht. Het is geen gemakkelijke positie. Zelfs een centrum-politicus als de Franse president Macron merkte dat onlangs toen hij immigratie als een veiligheidsprobleem aanduidde nadat aanslagen waren gepleegd door moslimmigranten. Hij werd prompt vergeleken met Wilders en Trump. Wie massa-immigratie niet meteen ziet als een zegenrijk natuurverschijnsel, wordt al snel beticht van onderbuikgevoelens, of is een xenofoob, racist of fascist.

Zulke figuren lopen er zeker rond aan de extreem-rechtse kant van het politieke spectrum in Europa. Thierry Baudet en zijn jonge Forum-garde zitten diep in de gevarenzone. Maar ten principale: als veel mensen immigratie als problematisch ervaren, hoort dat in een democratie bespreekbaar te zijn zonder dat zij meteen worden weggezet als onwetend, onmenselijk of onfris.

Globalisering maakte van de Tilburgse wijk Stokhasselt een buurt met 120 nationaliteiten. De helft van de bewoners heeft een migratieachtergrond, meer dan eenderde van de gezinnen is arm, relatief veel mensen leven van een uitkering. Zulke wijken vragen veel aandacht en geld. Worden de investeringen stopgezet, dan leren onderzoeken dat ze ‘in een spiraal naar beneden’ belanden, las ik in een Volkskrant-reportage over Tilburg-Noord. Hier rijst het beeld op van migrantenwijken die langdurig aan het infuus moeten. Het pleit niet voor meer immigratie.

Een onderschat aspect is het mentale absorptievermogen van de autochtone bevolking. De filosoof Gabriël van den Brink wees er dit voorjaar in deze krant op dat veel burgers zich lid voelen van een gemeenschap en hechten aan saamhorigheid, zekerheid, traditie en nationale identiteit. Door de globalisering en de komst van veel vreemdelingen schieten ze in de verdediging en gaan ze hun nationale identiteit benadrukken, zeker als politici die bewegingen als onvermijdelijk voorstellen. Men kan die reactie veroordelen, maar ‘een verstandige politiek houdt daar rekening mee’, meent Van den Brink.

Voor alle duidelijkheid: immigratie is beter dan haar tegendeel: inteelt. Immigratie houdt samenlevingen vitaal. Zelf een kind van de emancipatie, vind ik het hartverwarmend dat talenten met een migratieachtergrond volop doorbreken in de literatuur, media, sport of politiek. Toch ben ik voor een streng, restrictief immigratiebeleid. Niet te veel, niet te snel. Werk eerst aan een goede integratie van de mensen die er al zijn, onderschat het probleem van de cultuurverschillen niet, houd rekening met de gevoelens van vervreemding onder autochtone Nederlanders.

Zij die de poort ruim open willen zetten, bedenk dat je daarmee kunt oproepen wat je bestrijdt: xenofobie of nog erger. Kijk naar de geschiedenis – die is bezaaid met goede bedoelingen die averechts uitpakten. Zie ook hoe de multiculturele samenleving vooralsnog niet werkt als een smeltkroes, maar als een vervaarlijk trillende en sissende snelkookpan. Het individu bestaat niet meer, er zijn alleen nog maar botsende groepsidentiteiten. Help, dat is geen vooruitgang maar ouderwets tribalisme in een moderne verpakking.

Immigratie is in de kern een verhaal over verandering. Verandering is goed, maar houd om allerlei ellende te voorkomen altijd rekening met de mate en snelheid van verandering. Sadeq heb ik overigens nooit meer gezien. Ik ben benieuwd hoe het hem is vergaan, en zijn kinderen.



https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b3c431b9/
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Plaats reactie