Man steekt met mes in op vijf mensen in Amsterdam

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Man steekt met mes in op vijf mensen in Amsterdam

Bericht door Ariel »

Over de toedracht van het incident, of het motief van de dader, is nog niets bekend. De politie gaat ervan uit dat één persoon de vijf anderen heeft gestoken. Het onderzoeksteam onder leiding van het Openbaar Ministerie heeft op dit moment geen directe aanwijzingen dat sprake is van een terroristisch motief. :nietverstaan:

Iemand die vijf mensen neersteekt is in mijn ogen een terrorist
Man steekt met mes in op vijf mensen in Amsterdam

Een man heeft vrijdagavond in de Amsterdamse buurt De Pijp vijf mensen neergestoken. Een persoon is ter plaatse overleden. Dat meldt de politie. De vier andere slachtoffers zijn met onbekend letsel naar het ziekenhuis vervoerd. De politie is ter plaatse om onderzoek te doen.

De Amsterdamse buurt maakt zaterdagmorgen in de regen een trieste indruk. Her en der zijn politiemensen bezig met onderzoek naar de toedracht van het steekdrama. Straten zijn afgezet en onderzoekers zijn op zoek naar meer informatie.

De slachtoffers zijn vrijdagvonden volgens de politie „afzonderlijk op of in de directe omgeving van de Ferdinand Bolstraat gestoken.” Daarover kwamen rond 23.00 uur meerdere meldingen binnen, waarna de politie een klopjacht begon op de dader. Een verdachte, een 29-jarige man uit Amstelveen, is opgepakt. De politie denkt dat er sprake is van slechts een dader.

In de omgeving is verder onderzoek gedaan naar wat er is gebeurd. Het onderzoeksteam onder leiding van het Openbaar Ministerie heeft op dit moment geen directe aanwijzingen dat bij de steekpartij in Amsterdam sprake is van een terroristisch motief. Wel worden alle opties vooralsnog opengehouden, meldt de Driehoek Amsterdam, waarin de gemeente, justitie en politie bij elkaar zitten.

Vrijdagavond werd De Pijp na het incident lange tijd afgesloten. Trams en metro’s mochten niet meer in of rond de Ferdinand Bolstraat stoppen en bewoners mochten alleen onder begeleiding naar hun huis. De gemeente zegt ‘sentimenten en eventuele onrust’ in de wijk goed in de gaten te houden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Man steekt met mes in op vijf mensen in Amsterdam

Bericht door Ariel »

King George schreef:
za mei 22, 2021 11:13 am
Mogen we al wat meer weten dan dat het om een 29-jarige man uit Amstelveen gaat? Zo nee, waarom niet?
Nee dus. Als het een blanke man is geweest, dan had het al in de krant gestaan.
’Hij begon zomaar in het wilde weg op die jongen in te steken’

„Mijn huisgenootje zat hier gisteravond rustig op het trappetje in ons portiek samen met een vriend en een vriendinnetje een sigaretje te roken, met een wijntje erbij. Komt er ineens een vent aanlopen en die begint zomaar in het wilde weg op die jongen in te steken. Hij werd op meerdere plaatsen flink geraakt.”

Een Amsterdamse studente, woonachtig in een portiekwoning aan de Scheldestraat, staat samen met haar vader met een emmertje sop driftig de bloedrestanten weg te spoelen van het drama, dat zich de avond ervoor rond 23.00 uur op de stoep naast de avondwinkel plaatsvond. De gemeentelijke Stadsreiniging is al wel langs geweest, maar met name op de trappen en op de muur zitten nog de gruwelijke herinneringen van de avond ervoor.

In de buurt gaat het verhaal dat de dader van de bizarre steekpartij, een 29-jarige man uit Amstelveen, volstrekt willekeurige voorbijgangers neerstak, nadat hij ruzie had gekregen over het dragen van een mondkapje in de avondwinkel, aan de Scheldestraat/Amstelkade. „Hij schijnt helemaal te zijn geflipt en boos te zijn weggelopen. Hij kondigde daarbij zelfs aan dat hij mensen ging neersteken”, laat een overbuurvrouw, die ook op straat was tijdens het incident, weten. Andere getuigen hebben tegenover de politie verklaard dat de dader een verwarde indruk maakte.

Door de daad van de Amstelvener viel een dode en raakten vier mensen gewond. De slachtoffers vielen in de Scheldestraat, de Ferdinand Bolstraat en de Tweede van der Helststraat, enkele honderden meters verderop. Daar kwam een man om het leven, vlak voor een pizza/shoarmatentje. Het gaat om een 64-jarige Amsterdammer. Mogelijk werd hij niet daar neergestoken, maar was hij, gewond en al, in paniek gaan rennen.

„Ik hoorde van mijn huisgenootje dat ze de hele nacht met haar vriend zijn bezig geweest in het ziekenhuis”, laat de geschrokken studente aan de Scheldestraat weten. „Die man had hem op meerdere plekken in zijn lichaam geraakt. Vreselijk dit.”

Hogedrukspuiten
In de Tweede van der Helststraat is ook de Amsterdamse gemeentereiniging druk in de weer geweest met hogedrukspuiten om de stoep weer netjes te krijgen. Een buurvrouw, die boven de shoarmatent woont, zegt niet te hebben geslapen van het beeld dat ze zag toen ze haar voordeur open deed, nadat ze aan de overkant veel politieauto’s in de straat zag staan.

"Je stapt toch niet ’s morgens je bed uit met het idee dat je eens vijf volkomen onbekende mensen gaat neersteken?"
„Ik schrok me werkelijk helemaal kapot. Vlak voor mijn voeten lag een dode, wel met een laken over hem heen, maar toch. Niemand had me gewaarschuwd... Er lag een hele grote plas bloed om hem heen, het was werkelijk heel gruwelijk om te zien. Ik sta nog te bibberen, heb drie slaappillen ingenomen maar ondanks dat nauwelijks een oog dicht gedaan. Het is toch wel heel erg, dat je zomaar uit het niets door iemand op straat wordt doodgestoken.”

Kapper Maurice Landré, die met zijn zaak direct naast de shoarmatent zit, gaat er bijna vanuit dat de dader ’heel boos’ om iets moet zijn geweest. „Dat is een aantal jaar geleden hier in de buurt ook al eens gebeurd. Een volstrekt onschuldige oude dame werd toen doodgestoken door iemand die ergens boos om was. Dat moet nu ook het geval zijn geweest; je stapt toch niet ’s morgens je bed uit met het idee dat je eens vijf volkomen onbekende mensen gaat neersteken?”

’Politie. Stop!’
Volgens een klant bij de kapper is de dader gepakt op de Jozef Israëlskade. „Dat gebeurde zo ongeveer bij ons voor de deur. We hoorden plotseling schreeuwen: ’politie, stop!’, en dat een paar keer. Er stonden heel veel wagens in de straat en er waren veel agenten op de been. Ik ben echt blij dat ze hem hebben kunnen arresteren.”

Volgens de politie is afgelopen nacht de woning van de verdachte 29-jarige man in Amstelveen doorzocht. Daarbij zijn gegevensdragers en een auto in beslag genomen.

Er zijn volgens de politie geen aanwijzingen voor een terroristisch motief. „Meerdere getuigen hebben gezegd dat hij verward overkwam”, aldus een verklaring. „Het onderzoek richt zich ook op mogelijk middelengebruik door de verdachte. De man is geen bekende van de politie, op enkele verkeersdelicten na.”

De vier gewond geraakte slachtoffers liggen nog allemaal in het ziekenhuis. Drie van hen komen uit Amsterdam, een van de slachtoffers woont in Haarlem. De leeftijden van de slachtoffers zijn tussen de 21 en 28 jaar. Ook de politie laat weten dat er geen verband lijkt te bestaan tussen de mogelijke dader en de slachtoffers.

De Amsterdamse driehoek (burgemeester, politiechef en hoofdofficier) zijn zaterdagochtend opnieuw bij elkaar gekomen. Daar is stilgestaan bij het dodelijk slachtoffer. „De gedachten van de driehoek gaan uit naar de nabestaanden”, aldus een verklaring.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Man steekt met mes in op vijf mensen in Amsterdam

Bericht door King George »

En zo ga je krijgen dat mensen dus via de sociale media naar de naam van de dader op zoek moeten gaan.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Man steekt met mes in op vijf mensen in Amsterdam

Bericht door Ariel »

King George schreef:
za mei 22, 2021 2:14 pm
En zo ga je krijgen dat mensen dus via de sociale media naar de naam van de dader op zoek moeten gaan.
Ik ben ook al driftig op zoek, maar tot nu toe niks gevonden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Man steekt met mes in op vijf mensen in Amsterdam

Bericht door Ariel »

King George schreef:
za mei 22, 2021 2:14 pm
En zo ga je krijgen dat mensen dus via de sociale media naar de naam van de dader op zoek moeten gaan.
Hoi King. Zoals verwacht. De dader is een man met een Arabisch uiterlijk, met een klein baardje.
Waldo zag verdachte van steekpartij tekeergaan in de Pijp: ’Kon niet meer slapen’

De 29-jarige man uit Amstelveen die vrijdag uit het niets vijf mensen neerstak in de Amsterdamse buurt de Pijp, is mogelijk een familielid of een kennis van de eigenaar van een avondwinkel aan de Scheldestraat in de hoofdstad die hij die avond bezocht. Ooggetuige Waldo Bezerra de Oliveira volgde de dader tot de politie arriveerde. „Als ik had ingegrepen, dan was die laatste jongen misschien niet neergestoken. Maar dan was ik misschien zelf wel dood geweest.”

De Amsterdamse politie viel na de steekincidenten op vrijdagavond de woning van de man in Amstelveen binnen. Het adres staat op naam van de 60-jarige, oorspronkelijk uit Egypte afkomstige eigenaar van de avondwinkel. Voordat de verdachte de winkel vrijdag binnentrad, had hij al vier mensen neergestoken. Een 64-jarige Amsterdammer overleed daarbij.

Connectie met avondwinkel
De politie wilde niets zeggen over de zaak en de eventuele connectie van de verdachte met de avondwinkel. „De man zit in beperking en wordt dinsdag voorgeleid”, aldus woordvoerder Rob van der Veen. „Wij gaan daarom nu niet in op vragen.”

Op het adres in Amstelveen waar de politie binnenviel en waar de dader dus woont, willen de twee aanwezige vrouwen niets zeggen. Onduidelijk is dan ook of het gaat om familieleden, of dat de verdachte er bijvoorbeeld als kennis woont.

De verdachte van de vijfvoudige steekpartij kon worden opgepakt dankzij de aanwijzingen van een 64-jarige Amsterdammer, die de dader na het vierde steekincident achtervolgde op zijn scooter. De man waarschuwde intussen de politie, die de dader daarop eenvoudig kon inrekenen, voordat hij nog meer slachtoffers kon maken.

„De politie heeft mij zaterdag bedankt en gezegd dat ik geweldig werk heb gedaan”, vertelt de nog steeds aangeslagen Waldemar (Waldo) Bezerra de Oliveira. „Dat ik achter hem ben aangegaan en dat ik hem in de gaten heb gehouden. En dat ik in de tussentijd de politie heb gebeld. Maar ook dat het goed was dat ik zelf niet had ingegrepen. Achteraf denk ik: als ik dat nu wel had gedaan, dan was die laatste jongen misschien niet neergestoken. Maar dan was ik misschien zelf wel dood geweest…”

"Ik zag dat hij een mes in zijn hand hield"
Waldo, die de kost verdient als kapper, was ooit balletdanser bij het Scapino Ballet. „Ik kwam vrijdagavond op mijn scooter bij een vriend vandaan, toen ik op de hoek van de Ceintuurbaan en de Ferdinand Bolstraat een meisje op straat zag liggen. Er zaten twee jongens bij, en de ene riep: ’Ze is neergestoken door die vent daar, ga achter hem aan!’.”

„Er was verder bijna niemand op straat en ik zag die man lopen en ben er inderdaad achteraan gaan rijden. Hij had een halflange jas tot op zijn knieën met een capuchon met een bontkraag, die hij de hele tijd op zijn hoofd droeg. Ik zag dat hij een mes in zijn hand hield, dat hij steeds een beetje probeerde weg te moffelen in zijn jas.”

Waldo was met zijn scooter op een gegeven moment zo’n drie meter verwijderd van de dader. „Hij keek verward om zich heen en zag mij ook. Het was een man met een Arabisch uiterlijk, met een klein baardje. Ik wist niet wat te doen, ik was bang dat hij mij misschien ook zou neersteken of zo. Ik ben niet zo groot dus een ruzie zou ik altijd verliezen.”

Op de hoek van de Scheldestraat en de Amstelkade liep de messentrekker avondwinkel De Schelde binnen. „Ik stond op de brug daar, deed mijn helm af en mijn handschoenen uit en belde de politie. Dat ging allemaal heel moeilijk, want ze stelden allerlei vragen en begrepen mij misschien niet zo goed”, vertelt de van oorsprong Braziliaanse Amsterdammer.

’Bloedend op de grond’
„Terwijl ik met de politie in gesprek was, kwam die man weer uit de winkel lopen en vrijwel direct viel hij een jongen aan, die samen met twee meisjes op de trappen van het portiek ernaast zat. Die jongen probeerde hem nog af te weren door hem te schoppen, maar voordat hij het wist lag hij bloedend op de grond.”

Waldo reed daarop met zijn scooter op de dader af en begon tegen hem te schreeuwen. „Ook kwamen er vier mensen uit de avondwinkel lopen. Ik riep ’pak die man, pak die man’. Al die tijd had ik de politie op de speaker van mijn telefoon staan. Ik wilde net weer achter die man aanrijden, toen er al agenten aankwamen. Ik heb ze gewezen in welke richting hij was gelopen en hoe hij eruitzag. Niet veel later konden ze hem eenvoudig arresteren op de Jozef Israëlskade, vlak bij het Okura Hotel.”

"Ik heb er de hele nacht niet van kunnen slapen"
De 64-jarige Amsterdammer besloot daarop naar huis te gaan. Op de terugweg kwam hij langs het gewonde meisje, dat nog op straat lag, met een goudkleurige isolatiedeken over zich heen. „Tegen een van die jongens heb ik gezegd dat de politie de dader had gearresteerd. Daar waren ze blij om. Hoe het met het meisje en die jongen is afgelopen weet ik niet. Later hoorde ik dat hij nog drie andere mensen had neergestoken, waarvan eentje in de Tweede van der Helststraat. Dat was ook een man van 64, net als ik. Vreselijk allemaal, ik heb er de hele nacht niet van kunnen slapen.”

Op zaterdag belde de Amsterdamse politie om het verhaal van Waldo op te tekenen. „Ze komen nog een keer langs en hebben ook slachtofferhulp voor me geregeld. Dat is maar goed ook wat ik zit er echt doorheen”, zegt de kapper, terwijl hij vecht om een huilbui tegen te gaan.

De verdachte bleek een 29-jarige man uit Amstelveen te zijn. Volgens de politie maakte hij een verwarde indruk. Ook wordt gekeken of hij misschien bepaalde middelen heeft gebruikt. Een terroristisch motief werd zo goed als zeker uitgesloten. Wel werd zaterdagnacht dus nog zijn woning doorzocht, waarbij ’gegevensdragers’ en een auto in beslag werden genomen. De politie wil niets zeggen over de achtergrond van de man en waarom hij tot zijn afschuwelijke daad is gekomen.

Het overleden slachtoffer in de Tweede van der Helststraat is een 64-jarige man uit Amsterdam. Er zijn bloemen neergelegd op de plek waar hij het leven liet, pal voor de deur van een bovenwoning tussen een ijssalon en de shoarmatent Hayram.

’Precies voor mijn deur’
Een bewoonster van die bovenwoning kreeg vrijdagavond laat de schrik van haar leven nadat ze aan de overkant van de straat allemaal politiewagens zag staan. „Toen ik naar beneden liep en de deur opendeed, lag daar precies voor mijn voeten die dode man. Weliswaar met een laken over hem heen, maar badend in een enorme plas met bloed. Ik schrok me wild, het was een vreselijk gezicht. Ik vind het ook zo erg dat iemand zomaar door een wildvreemde is doodgestoken, zo precies voor mijn deur.”

De andere slachtoffers zijn allemaal in de twintig. Hun leeftijd ligt tussen de 21 en de 28 jaar. Een van de slachtoffers woont in Haarlem, drie anderen in Amsterdam. Zij verkeerden zondag buiten levensgevaar.

Operatietafel
Onduidelijk is wie het eerste slachtoffer van de man uit Amstelveen was en waarom hij een soort ’rondje’ liep, onder andere over de Ceintuurbaan en de Ferdinand Bolstraat, voordat hij de avondwinkel aan de Scheldestraat binnenging. Hij had toen al vier mensen neergestoken.

Volgens een studente, die in een huis woont met een vriendin van een van de slachtoffers, zat haar huisgenote met de vriend en een andere vriendin een sigaretje te roken en een wijntje te drinken, toen de man uit de avondwinkel kwam en vrijwel meteen op de jongen instak. „Ik hoorde dat hij op meerdere plekken in zijn lichaam werd gestoken. Ze zijn de hele nacht met hem bezig gewest op de operatietafel.”

Twee dagen na het incident, op zondag, laat een huisgenote weten dat het inmiddels weer goed gaat met het slachtoffer, dat nog wel in het ziekenhuis ligt. „We appen weer wat. Maar het meisje dat naast hem zat, ons huisgenootje dus, is compleet in shock.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie