Islamitische begraafplaats

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Islamitische begraafplaats

Bericht door Maroc_21 »

Plek voor moslims op begraafplaats

AMSTERDAM Amsterdamse moslims hoeven binnenkort niet meer naar hun land van herkomst uit te wijken om te worden begraven. Begraafplaats De Nieuwe Ooster (DNO) aan de Kruislaan heeft een apart islamitisch grafvak gereserveerd.
De gemeente Amsterdam heeft hierover met de moslimgemeenschap in de stad afspraken gemaakt. Amsterdam stelt ruim 400.000 euro beschikbaar.
Steeds meer moslims willen een laatste rustplaats in de stad. De nieuwe generatie islamitische mensen groeit in Nederland op en wil daarom liever ook hier worden begraven. Dat zegt een woordvoerder van de gemeente.

1 maart 2006
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Apartheid is nooit goed, ook niet op de begraafplaats. Daarom triest dat men besloten heeft moslims een eigen plekje te geven op het kerkhof. Dit soort ideeën werpt alleen maar scheidslijnen op tussen MENSEN.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

Sjeng schreef:Apartheid is nooit goed, ook niet op de begraafplaats. Daarom triest dat men besloten heeft moslims een eigen plekje te geven op het kerkhof. Dit soort ideeën werpt alleen maar scheidslijnen op tussen MENSEN.
Als atheist moest je dat nooit schrijven...Verwacht je soms integratie tussen de doden...De bestemmingsoord voor doden is al bekend..

Bovendien het is erg slecht wat moslim doen..begraven in het land van herkomst. De Islam zegt echter begraven waar je overleden bent en wel zo snel mogelijk. Als je een dood lichaam helemaal naar Marokko of Turkye laat reizen, zal het niet gebeuren binnen 24 uur.. En dat is fout
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Het gaat om het principe. Ik ben tegen discriminatie, apartheid, scheiding/onderscheidt op basis van wat dan ook.
Dit gaat geheel in tegen de principes van vrijheid, gelijkheid en broederschap.
Hoe wil je nu integratie bewerkstelligen tussen groepen die steeds meer gescheiden van elkaar leven...
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

Sjeng schreef:Het gaat om het principe. Ik ben tegen discriminatie, apartheid, scheiding/onderscheidt op basis van wat dan ook.
Dit gaat geheel in tegen de principes van vrijheid, gelijkheid en broederschap.
Hoe wil je nu integratie bewerkstelligen tussen groepen die steeds meer gescheiden van elkaar leven...
Die Sjeng, in wezen ben ik het vaak met je eens...alleen je conclusies niet!

Hoe moet ik het uitleggen voor een atheist!

ff nadenken...hmmm

hebes:

Een begraafplaats kan je vergelijken met een slaapkamer. Ik heb me eigen slaapkamer. Ik wil mijn slaapkamer niet delen met niemand en helemaal niet met iemand die snurkt....Ik wil wel mijn slaapkamer delen met iemand op wie ik verliefd ben..

Misschien slaat bovenstaand nergens op. Ik heb het tenminste geprobeerd.

Snap je?
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Sjeng
Berichten: 5515
Lid geworden op: di dec 07, 2004 3:52 am

Bericht door Sjeng »

Maroc, het begint met iets ogenschijnlijks onschuldig (apart begraven worden), en het eindigt met ghettovorming en segregatie.
Waarom moet iemand op basis van godsdienstige overtuiging apart van iemand anders begraven worden? Wat is het onderscheidt? We zijn toch allen podverdorie op de eerste plaats mens..
Nee, blij wordt ik niet van al die aparte plekjes voor moslims, joden, christenen etcera op begraafplaatsen.
"Wij zijn allen atheïst. Het enige verschil is dat ik in een god minder geloof dan jij. Als je begrijpt waarom je alle andere goden behalve de jouwe verwerpt, zul je tevens begrijpen waarom ik ook jouw god verwerp" - Stephen Roberts (atheïst)
Maroc_21
Berichten: 1813
Lid geworden op: di feb 01, 2005 10:30 am

Bericht door Maroc_21 »

Sjeng schreef:Maroc, het begint met iets ogenschijnlijks onschuldig (apart begraven worden), en het eindigt met ghettovorming en segregatie.
Mee eens!
Waarom moet iemand op basis van godsdienstige overtuiging apart van iemand anders begraven worden? Wat is het onderscheidt? We zijn toch allen podverdorie op de eerste plaats mens..
Ik ben het ergens wel met je eens! Ik begrijp je in ieder geval wel.. Voorzover ik weet zegt de Islam nergens dat je niet naast een niet-moslim mag begraven worden. Maar ik begrijp niet waarom je daar druk over maakt? We hebben toch ook verschillende politieke partijen verschillende scholen enz. Waarom mogen we geen verschillende begraafplaatsen hebben.

De vraag die nu bij mij rijst is. Heeft een ongelovige de keus om op een Islamitisch/joods of wat dan ook begraafplaats te begraven? Eerlijk weet ik niet hoe dat in de praktijk werkt.

Maar als we van het probleem af willen zijn dan moet iedereen moslim worden. Ho! ik hoor een jood zeggen nee iedereen joods. en de andere zegt iedereen (vul maar in). Ook al hebben we allemaal dezelfde religie. De mens zal toch op zoek naar de verschillen. En dat maakt ons mensen denk ik. We creëren graag verschillen die religies niet gecreëerd hebben...denk ik

Nee, blij wordt ik niet van al die aparte plekjes voor moslims, joden, christenen etcera op begraafplaatsen.
Ik onthou me van mening! Ik blijf begraafplaatsen een privé gelegenheid noemen. Men moet de keuze hebben om te bepalen naast wie hij begraven wil worden. Vind ik
Zeg: “Als jullie Allah liefhebben, volgt mij dan en Allah zal jullie liefhebben en jullie zonden vergeven" (Koran3:31)
Monique
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma apr 14, 2003 2:14 pm

Bericht door Monique »

Het zal mij een worst wezen waar ik begraven (of gestrooid) word..ik ben dan toch dood.
Amorele atheistische nitwit
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Moslimbegraafplaats onder vuur

Bericht door Ariel »

Hoe zou een Moslim het vinden als een Nederlander NIET naast een Moslim begraven wil worden?
En ik begrijp Halbe Zijlstra ook niet, (Hebben alle Friezen een klap van de molen gekregen?) als hij zegt dat hij dit een teken van integratie is dat ze hier begraven willen worden , ook al willen ze niet naast ons liggen?
Als ze werkelijk geïntegreerd zijn, dan hebben ze er geen bezwaar tegen om naast een kafier te liggen.
Zwak van deze VVDer en er zal wel commentaar uit zijn partij komen.

Moslimbegraafplaats onder vuur

De weigering van moslims om naast niet-moslims begraven te worden wekt kritiek van de PVV en het CDA.
De PVV vindt dat schandalig en ook het CDA noemt deze eis bizar. Op zeventig begraafplaatsen kunnen moslims zich volgens islamitische tradities laten begraven. De graven liggen op een aparte akker en zijn gericht op Mekka.

Het CDA respecteert de wens van moslims om volgens islamitische gebruiken begraven te worden, ‘maar het moet geen afzetten tegen een samenleving worden’, vindt Tweede-Kamerlid Madeleine van Toorenburg.

De PVV vindt dat Nederlandse begraafplaatsen de eis niet moge inwilligen. "De wens om gescheiden begraven te worden staat symbool voor het feit dat moslims geen deel willen uitmaken van de Nederlandse samenleving", stelt Kamerlid Sietse Fritsma. "Het is je reinste apartheid op de begraafplaats."

Ook de wens van moslims om het graf eeuwig in stand te houden, moet aan grenzen gebonden worden omdat de ruimte beperkt is, vinden het CDA en de PVV.

De VVD begrijpt de kritiek niet en ziet het juist ‘als een teken van integratie dat moslims zich op Nederlandse bodem willen laten begraven’, aldus Kamerlid Halbe Zijlstra.
http://www.depers.nl/binnenland/149746/ ... -vuur.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Wij hebben daar een nieuwe uitdrukking voor gevonden:

Racist tot in de kist.... of nee, de verplichting om in een kist te worden begraven werd als afgeschaft om de moslims te plezieren.

Nou, dan strooien we toch lekker onze eigen asse over die moslimgraven? Zouden ze daar ook een probleem mee hebben?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Polleke
Berichten: 3234
Lid geworden op: ma sep 04, 2006 3:07 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Polleke »

Dit heeft niets met integratie te maken, maar met het oprichten van een eigen zuil.

De ruimte die politiek-correct Nederland biedt wordt effectief gebruikt om zich steeds strakker te organiseren. Aparte scholen, aparte begraafplaatsen, aparte ontmoetingsruimten, aparte politieke partijen (Moslim Democraten bijvoorbeeld), aparte winkels (halal), aparte financieringen, aparte zwemuren, aparte ziekenhuizen en verplegers, aparte mediakanalen, aparte studientenverenigingen....

APARTHEID. Wel fascinerend om PC beantwoord te zien met religieus facisme. De geschiedenis zal hard oordelen.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Bericht door Manon »

Dit heeft niets met integratie te maken, maar met het oprichten van een eigen zuil.
De meeste van die initiatieven zijn gericht op apartheid en niet op integratie.

Hoe kan een aparte jeugdclub leiden tot meer integratie?
Hoe kunnen arabische, turkse, berberse taallessen leiden tot meer integratie?
Aparte naaikransjes voor gehoofddoekte vrouwen leiden tot meer integratie?

Je vraagt je af of de heren en dames in de subsidieverdeelkamertjes nu écht denken dat een normale belastingbetaler dat niet doorheeft?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Moslims kiezen voor begrafenis in land van herkomst

Bericht door Ariel »

Moslims kiezen voor begrafenis in land van herkomst

29 juli 2008

Begraven in Nederland is voor veel moslims geen optie. Het is te duur, de wortels van de familie liggen elders en eeuwigdurende graven bestaan niet.

Door Jasper Enklaar

Utrecht, 29 juli. Een pijnlijk incident vorig jaar op de algemene begraafplaats in Hengelo. Hier was een nieuw grafvak aangelegd, speciaal voor moslims. Toen de eerste overledene er werd begraven, bleek dat de oriëntatie van de graven verkeerd was. Moslimgraven moeten zo aangelegd zijn, dat de overledene met het gezicht naar Mekka ligt. Dat was niet het geval. Hengelo moest het nieuwe vak opnieuw inrichten en paden en heggen aanpassen.

Er komen op steeds meer Nederlandse begraafplaatsen islamitische gedeelten, maar het is kennelijk nog een beetje wennen. Het merendeel van de Turken en Marokkanen kiest voorlopig dan ook nog voor een graf in het land van herkomst. Hun laatste reis gaat vrijwel altijd via Mortuarium Schiphol. Hier worden de overledenen gebalsemd en in een binnenkist van zink gelegd. Want dat zijn de eisen die gelden bij het internationale overledenentransport. Meestal gaat de uitvaartkist binnen twee dagen als luchtvracht in het laadruim mee.

Een uitvaart in het land van herkomst kost veel: al snel zo’n vierduizend euro voor de repatriëring, daarnaast kosten voor de tickets voor de begeleiders en uitgaven ter plekke.

Waarom worden moslims niet in Nederland begraven?

Belangrijkste oorzaak is dat de islam eeuwigdurende graven voorschrijft, en die kent Nederland niet. Alleen het telkens opnieuw verlengen van de graftermijn (meestal 20 of 30 jaar) komt in de buurt van de eeuwigheid. „Bovendien is begraven in Turkije veel goedkoper. Buiten de grote steden is de grond zelfs gratis”, zegt Mahir Eryilmaz. Hij is voorzitter van het Canlar Uitvaartfonds, een van de vele ‘cenaze fonu’ (uitvaartfondsen) waarmee Turken in Nederland hun uitvaart regelen. „Ik denk dat 99 procent voor een begrafenis in Turkije kiest”, vertelt Eryilmaz. „Bij de mensen die hier zijn geboren en getogen, de derde en vierde generatie, zal dat straks misschien minder zijn.”

De grootste Turkse uitvaartorganisatie in Nederland is het Diyanet Uitvaartfonds. Volgens Turgay Ergezen van Diyanet willen de meeste Turken nog steeds in Turkije begraven worden. „Misschien dat het over tien of vijftien jaar gaat veranderen, maar de wortels van de families liggen nog steeds in Turkije. Daar wil men bij liggen.”

Bij Marokkanen is dat precies hetzelfde. De meeste Marokkanen hebben een uitvaartverzekering via een van de Marokkaanse banken (Wafa, Chaabi, Banque Commercial). Bij het afsluiten van een bankrekening werd vanouds automatisch een verzekering afgesloten voor het repatriëren van de overledene naar Marokko. De banken hebben een paar jaar terug echter hun activiteiten in Nederland moeten stoppen na ingrijpen van De Nederlandsche Bank, omdat ze geen bankvergunning hadden. Veel Marokkanen hebben nu via de bankvestigingen in België, Frankrijk of Marokko een verzekering geregeld.

„Heel onhandig”, zegt Hanneke Verbree van Ouwerkerk Uitvaartverzorging uit Utrecht, „want het levert nogal eens verkeerde documenten op.”

De firma Ouwerkerk werkt al jaren nauw samen met Marokkaanse verzekeringsmaatschappijen. „Van oudsher worden wij ingeschakeld voor het verzorgen van Marokkaanse uitvaarten en het overbrengen van overledenen naar Marokko. De Coöperatie PC doet Amsterdam en omstreken, wij doen de rest van het land, van Zeeland tot Groningen en alles wat daartussen ligt.”

De Marokkaanse verzekeringen dekken de kosten van een graf op een Nederlandse begraafplaats niet of nauwelijks, zegt Verbree. „Dan is de keuze voor Marokko snel gemaakt. Daar weten ze ook nog eens zeker dat het conform alle religieuze voorschriften en riten verzorgd is.”

Redenen genoeg dus voor moslims om zich voorlopig niet in Nederland te laten begraven. Verzekeringsadviseur Abdul Khoulani van de website uitvaart-marokko.nl biedt een verzekering aan die repatriëring en extra kosten dekt. Hij voorziet voorlopig nog „een enorm potentieel”.

Zo gaan andere groepen met hun overledenen om

Ook andere etnische groepen kiezen voor een uitvaart in eigen land. Voor overledenen uit Mauritanië, Senegal, Mali en Gambia verzorgt de Association De Rapatriement Des Dépouilles Vers l’Afrique De l’Ouest (Vereniging Uitvaart voor West-Afrika) uit Nijmegen de repatriëring.

Uitvaarten voor de Pakistaanse gemeenschap in Nederland (zo’n 40.000 mensen) worden geregeld door de in Rotterdam gevestigde Pakistan Welfare & Uitvaart Society. Het maakt niet uit of ze hindoe, moslim of christen zijn, als ze maar lid zijn van de vereniging.

Chinezen kiezen wel voor een laatste rustplaats in Nederland. Sinds 2002 heeft Nederland een Chinese begraafplaats – de eerste in Europa – als onderdeel van begraafplaats Nieuw Eykenduynen in Den Haag. De Chinese uitvaartonderneming De Witte Lelie Chinese regelt uitvaarten volgens boeddhistische, christelijke of taoïstische traditie.

De bijbehorende Chinese uitvaartwinkel verkoopt funeralia zoals de ‘hell bank notes’, papiergeld waarmee de overledene in het dodenrijk kan betalen en dat bij een begrafenis traditioneel wordt verbrand.
BRON!!!!!!!!
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Scarlatti
Berichten: 5268
Lid geworden op: vr mei 09, 2008 10:12 pm

Bericht door Scarlatti »

ja hoor helemaal mee eens, eeuwigdurende graven.. in t land van herkomst..
Islam=LEVENSBEDREIGEND

'LOQUENDI LIBERTATEM CUSTODIAMUS'
Laten wij waken over de vrijheid van het spreken... (Pim Fortuyn 1948-2002)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

In Oostenrijk hebben de moslims het voor elkaar. Ze kunnen daar begraven worden.
Eindelijk moslimbegraafplaats Oostenrijk

WENEN - Na bijna twintig jaar maatschappelijk debat hebben moslims in Oostenrijk eindelijk hun eigen begraafplaats. In de hoofdstad Wenen werd vrijdag de eerste islamitische dodenakker geopend, met plaats voor 4000 overledenen.

De begraafplaats, die mede is gefinancierd door Saudi-Arabië en Qatar, geldt als omstreden. Twee jaar geleden werd tijdens de aanleg al eens een aanslag gepleegd op de laatste rustplaats. Daarnaast werd de muur van de begraafplaats beklad met kruizen. Oostenrijk telt naar schatting 400.000 moslims.
http://www.telegraaf.nl/buitenland/2101 ... ijk__.html
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Bericht door Ariel »

Meer ruimte voor uitvaartrituelen moslims

De 32-jarige Maarten Schriks werkte jarenlang in een mortuarium. Duizenden uitvaarten maakte hij mee, van mensen uit alle gezindten en bevolkingsgroepen.

Op 29 oktober verdedigt hij in Nijmegen zijn afstudeerscriptie over islamitisch begraven in Eindhoven. Zijn conclusie: moslims moeten meer ruimte krijgen voor hun uitvaartrituelen.

Een uitvaartmedewerker heeft eer van zijn werk als de nabestaanden tevreden zijn over hoe hun dierbare erbij ligt, vertelt hij. "Dat is wat je te bieden hebt: iemand zoveel mogelijk laten lijken op hoe hij was. Het liefst met zijn favoriete spijkerbroek aan, bij wijze van spreken."

Zo is het tenminste in de westerse traditie. Schriks kwam er in de mortuaria van onder andere de twee Eindhovense ziekenhuizen en verschillende uitvaartondernemingen achter dat dit voor andere bevolkingsgroepen totaal anders kan liggen.

"Moslims bijvoorbeeld vinden dat persoonlijke helemaal niet belangrijk. Ze wassen de overledene en wikkelen hem in een doek, en geven hem terug aan de andere wereld."

Er zijn meer verschillen. "Het lichaam van een islamitische overledene moet bijvoorbeeld met stromend water gewassen worden. Verder moet het zo snel mogelijk onder de grond, hetgeen betekent dat er in heel korte tijd heel veel bezoek komt, van heinde en verre. Dat is niet te reguleren met ons systeem van bezoekuren."

Op dit soort rituelen zijn de mortiaria in de regio niet ingericht. Dat wordt totnutoe al improviserend opgelost. Maar dat aantal neemt langzamerhand toe en met name de moslims gaan zich belemmerd voelen, zegt hij.

Daarom vindt hij dat de moskeeën in de stad moeten overwegen om zelf een mortuarium in te richten.

Ook het begraven wordt een probleem. Moslims - die een eeuwig graf moeten hebben - kunnen nu alleen terecht op de begraafplaats in Stratum. Er lopen al jaren onderhandelingen over meer ruimte, maar daar zit weinig schot in.

"De gemeente, maar ook de moslimgemeenschap zelf moet zich bedenken dat steeds meer mensen niet meer teruggaan naar het land van herkomst, ook niet na hun dood."
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?t=255697
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52156
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Bericht door Mahalingam »

Ons land is vol met honden die hun baasjes uitlaten.
Veel begraafplaatsen zijn voor die beesten gewoon toegangkelijk; soms staat er een bord: geen honden.
Wordt je met hond betrapt op een begraafplaats met hondenverbod dan gebeurt er weinig, je moet gewoon weg.
Maar wee oh wee als je met je hond over een islamitische begraafplaats loopt: dat is vast en zeker een hate-crime.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Moslimbegraafplaats onder vuur

Bericht door Ariel »

Komst begraafplaats moslims vertraagd. Waarom ? Geld gebrek..( moet kunnen) en door ruzie, omdat soennitische en sjiitische moslims niet naast elkaar begraven willen worden. :?

Komst begraafplaats moslims vertraagd

AMSTERDAM - De komst van de eerste islamitische begraafplaats in Amsterdam laat op zich wachten doordat een eerste aanbestedingsronde is mislukt.

De goedkoopste aannemer zat volgens een zegsman van de Oosterbegraafplaats (De Nieuwe Ooster) anderhalve ton boven het budget, waardoor het plan werd doorkruist om al het voorjaar van 2009 met de aanleg te beginnen. Begin volgend jaar is er kans op een nieuwe aanbestedingsronde; aannemers zouden dan door de verslechterde markt goedkoper kunnen zijn.

De begraafplaats werd begin 2006 aangekondigd, toen de gemeente 416.000 euro beschikbaar stelde voor een aparte rustplaats voor moslims op de De Nieuwe Ooster. Daar was veel overleg aan voorafgegaan met de islamitische gemeenschap. Een commissie onder leiding van oud-burgemeester Ed van Thijn bracht de betrokkenen op één lijn. Maar de Stichting Welzijn voor Moslims stapte vroegtijdig uit het overleg, omdat zij niet wilde dat soennitische en sjiitische moslims naast elkaar worden begraven.

De mislukte aanbesteding was bedoeld voor een was- en gebedsruimte bij de begraafplaats, aldus Wim van Midwoud van De Nieuwe Ooster. Deze moet worden gefinancierd met de vier ton die de gemeente bijdraagt. Met de resterende 3,5 ton van De Nieuwe Ooster zelf kan het terrein voor 1400 graven geschikt worden gemaakt.

Volgens zowel de gemeente als Van Midwoud verliep de uitvoering van het plan tot dit voorjaar volgens schema. De benodigde vergunningen zijn binnen en de sanering van de grond is afgerond. Van Midwoud: ''Nu de aanbesteding is mislukt beraadt de gemeente zich. Je kunt het budget met anderhalve ton verhogen, maar de financiële situatie is niet goed. Een andere optie is een nieuwe aanbesteding. De gemeente heeft ons gemeld eind deze maand een besluit te nemen.''

Volgens Van Midwoud zou de aanleg in theorie komend voorjaar kunnen beginnen. Eind 2010 zou de begraafplaats dan in gebruik kunnen worden genomen. Hij verwacht dat de 1400 begraafplaatsen de eerste jaren ruimschoots voldoende zijn. ''Vooral Turken en Marokkanen laten zich nu nog in het land van herkomst begraven. Het zou mij verbazen als we de eerste tijd meer dan vijftien plechtigheden op jaarbasis hebben. Ik denk dat we de eerste twee decennia vooruit kunnen met de 14oo plaatsen. Maar er komt een kentering en op termijn kunnen we het terrein uitbreiden.'' (BAS SOETENHORST)

http://www.parool.nl/parool/nl/266/Reli ... aagd.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Moslimbegraafplaats onder vuur

Bericht door Manon »

En hoelang mogen die moslimgraven dan blijven bestaan?
Want toen mijn overgrootouders hun "eeuwige" grond kochten, moesten ze wel weg na veertig jaar. Geldt dit ook voor de volgelingen van Mohammed of krijgen die een sonderbehandlung?
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Bloodgod
Berichten: 528
Lid geworden op: ma feb 23, 2009 1:29 am

Ga lekker 'thuis' liggen rotten, ondankbare hond!

Bericht door Bloodgod »

Feeders, Bleeders en appeasers.

Je hebt de feeders, dat zijn de mensen die blijven voeren en volstoppen om zich zelf een status van onmisbaarheid en superioriteit aan te meten. En je hebt de bleeders, mensen die toegeven, liever rust genieten.
Een kleine aderlating een beetje licht in de kop maar, voor nu eventjes geen gezeur aan de harses.

Dan zijn er ook nog appeasers, zij stellen alles in het werk er voor te zorgen dat bij de kleinste kik van onbehagen er een grote doos met kant en klare verwennerijtjes klaar staat. Vaak geheel belangeloos.

Nu dit artikel,
Was en is er vraag naar een rustplek voor allochtone unheimlichen in kaffirland?
Komst begraafplaats moslims vertraagd
De begraafplaats werd begin 2006 aangekondigd, toen de gemeente 416.000 euro beschikbaar stelde voor een aparte rustplaats voor moslims op de De Nieuwe Ooster.

AMSTERDAM - De komst van de eerste islamitische begraafplaats in Amsterdam laat op zich wachten doordat een eerste aanbestedingsronde is mislukt.

De goedkoopste aannemer zat volgens een zegsman van de Oosterbegraafplaats (De Nieuwe Ooster) anderhalve ton boven het budget, waardoor het plan werd doorkruist om al het voorjaar van 2009 met de aanleg te beginnen. Begin volgend jaar is er kans op een nieuwe aanbestedingsronde; aannemers zouden dan door de verslechterde markt goedkoper kunnen zijn.

De begraafplaats werd begin 2006 aangekondigd, toen de gemeente 416.000 euro beschikbaar stelde voor een aparte rustplaats voor moslims op de De Nieuwe Ooster. Daar was veel overleg aan voorafgegaan met de islamitische gemeenschap. Een commissie onder leiding van oud-burgemeester Ed van Thijn bracht de betrokkenen op één lijn. Maar de Stichting Welzijn voor Moslims stapte vroegtijdig uit het overleg, omdat zij niet wilde dat soennitische en sjiitische moslims naast elkaar worden begraven.

De mislukte aanbesteding was bedoeld voor een was- en gebedsruimte bij de begraafplaats, aldus Wim van Midwoud van De Nieuwe Ooster. Deze moet worden gefinancierd met de vier ton die de gemeente bijdraagt. Met de resterende 3,5 ton van De Nieuwe Ooster zelf kan het terrein voor 1400 graven geschikt worden gemaakt.

Volgens zowel de gemeente als Van Midwoud verliep de uitvoering van het plan tot dit voorjaar volgens schema. De benodigde vergunningen zijn binnen en de sanering van de grond is afgerond. Van Midwoud: ''Nu de aanbesteding is mislukt beraadt de gemeente zich. Je kunt het budget met anderhalve ton verhogen, maar de financiële situatie is niet goed. Een andere optie is een nieuwe aanbesteding. De gemeente heeft ons gemeld eind deze maand een besluit te nemen.''

Volgens Van Midwoud zou de aanleg in theorie komend voorjaar kunnen beginnen. Eind 2010 zou de begraafplaats dan in gebruik kunnen worden genomen. Hij verwacht dat de 1400 begraafplaatsen de eerste jaren ruimschoots voldoende zijn. ''Vooral Turken en Marokkanen laten zich nu nog in het land van herkomst begraven. Het zou mij verbazen als we de eerste tijd meer dan vijftien plechtigheden op jaarbasis hebben. Ik denk dat we de eerste twee decennia vooruit kunnen met de 14oo plaatsen. Maar er komt een kentering en op termijn kunnen we het terrein uitbreiden.'' (BAS SOETENHORST)


Van het Parool.
Living on enemy ground, I will not obey your law.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Moslimbegraafplaats onder vuur

Bericht door Ariel »

Dat vraag ik me ook af Circe. Ook in Nederland koop je een graf voor eeuwig, en dat kost een lieve duit, maar na een aantal jaren wordt het graf gewoon weer opnieuw verkocht, en worden de resten in een groot gemeenschappelijk gat gedumpt.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Moslimbegraafplaats onder vuur

Bericht door Manon »

Ariel schreef:Dat vraag ik me ook af Circe. Ook in Nederland koop je een graf voor eeuwig, en dat kost een lieve duit, maar na een aantal jaren wordt het graf gewoon weer opnieuw verkocht, en worden de resten in een groot gemeenschappelijk gat gedumpt.
Die overgrootouders waar ik het over had LAGEN in NEDERLAND hoor .... ik ben halfomhalf weetjenog?

Mijn betovergrootouders (andere kant) liggen in Belgie, ook voor eeuwig, en we hebben die laatst voor 5 euro kunnen verlengen voor de volgende vijftig jaren. Bovendien mogen we er allemaal ons urntje bijzetten.
Ik geloof dat men in Belgie standaard na een tiental jaar wordt verwijderd (kan ook twintig zijn). "eeuwigdurend" kan je dus niet meer krijgen. Tenzij je zo'n voorzienende betovergrootvader hebt, waarvan je eigenste grootvader het reeds verschillende keren verlengd had, en waarbij je dan natuurlijk de zerk moet onderhouden.... De mens gaat vast nooit gedacht hebben dat een deel van zijn nazaten wat naamplaatjes op zijn zerk gingen zetten en hun asse strooien.

(in vogelvlucht liggen de twee kerkhoven nog geen drie km van elkaar denk ik).
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89722
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Moslimbegraafplaats onder vuur

Bericht door Ariel »

Mijn zoon en zijn partner hebben laatst geleden mee gedaan met een prijsvraag. Ze moesten een Ossuarium ontwerpen op de begraafplaats in Orthen.
ossuarium is een gebouwtje op een begraafplaats waar beenderen van overledenen worden bewaard.
Ze hebben niet gewonnen, maar zaten wel bij de genomineerden



Afbeelding

Ik vind dit altijd nog een beter alternatief dan alle beenderen in een groot gat gooien.

Dit is de winnaar.

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Manon
Berichten: 17353
Lid geworden op: ma feb 17, 2003 9:58 am

Re: Moslimbegraafplaats onder vuur

Bericht door Manon »

nou nee hoor, ik wil niet dat ze mijn beenderen nog zo'n beetje bijeen moeten vegen om dan in een mini-schuifje in een ossuarium te laten verder verpulveren.

Gewoon ineens de oven in, en het schamele hoopje dat overblijft netjes de Schelde in, bij hoogwater in Antwerpen, zodat ik in de goede richting zit om nog even rond de wereld te blijven zweven.
More diversity always means "less white people"
Diversity is a codeword for white genocide.
Gebruikersavatar
H.Numan
Berichten: 8527
Lid geworden op: do mei 08, 2008 3:33 am

Re: Moslimbegraafplaats onder vuur

Bericht door H.Numan »

Klopt. Als ik permanent naar Nederland terug ga, is dat via de schoorsteen.
een volk dat voor korannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht….
Anoniem
Plaats reactie