Is voetbal haram?

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

Amsterdammers na rellen ’voetbalfans’ Marokko: waar bleef de ME?

Waar bleef de ME? Dat is de grote vraag na de rellen in Amsterdam-West zondagavond. Pas toen de ’supporters’ van Marokko al naar huis waren en een brandende auto vrijwel uitgedoofd was, arriveerden busjes met ME’ers.

Na de WK-overwinning van Marokko op België veranderde een spontaan overwinningsfeest op het Mercatorplein al snel in rellen. Jongeren staken zwaar vuurwerk af, sprongen op auto’s, gooiden ruiten in en er ontstonden meerdere brandjes. Er ging zelfs een deelauto in vlammen op. Er volgde slechts één aanhouding.

Veel Amsterdammers vragen zich af waarom het zo lang duurde tot de ME ingreep. Ook oppositiepartijen willen daar snel opheldering over van burgemeester Femke Halsema. Pas toen het kruispunt al rustig was – moeders op bakfietsen fietsten al gewoon langs de brandende auto – ging de politie met meerdere busjes het Mercatorplein op.

Seinen
Tot die tijd bestond de politie-inzet vooral uit ’gewone’ agenten die op ruime afstand met lichtgevende seinen auto’s maanden om te keren. „Ik begrijp dat heel goed”, zegt een Amsterdamse agent anoniem. „Als je als ’klassieke pet’ naar 150 relschoppers gaat, is dat levensgevaarlijk.”

Wat deze agent minder goed begrijpt, is waarom er niet vooraf al ME paraat stond voor dit duel. „Iedereen met een klein beetje gezond verstand weet dat dit had kunnen gebeuren. Dat heeft het verleden wel uitgewezen. Het is bij lange na niet de eerste keer dat dit gebeurt als Marokko speelt.” Dat is dan ook de ’hamvraag’, stelt hij. Waarom is er niet vooraf voor gekozen om ME’ers alert te hebben?

Piketdienst
Nu was er alleen de piketdienst. „Er is altijd ME-piket voor het geval dat er iets gebeurt”, legt Fred Driessen, van de Amsterdamse afdeling van politievakbond ANPV, uit. „Die zitten thuis of zijn aan het werk – net wat hun rooster is.”

Zij moeten dan naar een centraal punt om zich te verzamelen. Driessen maakte zelf weleens mee dat hij op het moment van oppiepen op het schoolplein stond. Ook kunnen collega’s helemaal in Uithoorn zijn. „Het is niet zoals bij de brandweer van: we hebben een knop en rukken uit.”

Een woordvoerder van de politie laat namens de Amsterdamse driehoek weten dat om half zes ’s avonds is besloten de ME op te roepen. De sfeer werd toen al grimmiger. Twee anonieme agenten stellen afzonderlijk van elkaar dat het ’minimaal anderhalf uur duurt voordat piket-ME’ers daadwerkelijk operationeel inzetbaar zijn op locatie’. Een agent op locatie vertelde zondagavond aan De Telegraaf dat die op het Mercatorplein stond en daar moest vertrekken om terug te keren als ME’er.

’Zwaar middel’
Uiteindelijk zat er zo’n twee uur tussen de sfeeromslag en het arriveren van de ME. „De tijd die ertussen zit, heeft te maken met het feit dat we altijd proberen de-escalerend op te treden en rekening moeten houden met een opkomsttijd. De ME is een zwaar middel en daar moeten we zorgvuldig mee omgaan als driehoek”, reageert de woordvoerder. „De agenten van het basisteam die rond het plein aanwezig waren, hebben er bewust voor gekozen om niet op het plein op te treden, ook voor hun eigen veiligheid.”

De grote vraag is waarom er geen ME paraat stond, zoals bij wedstrijden van Ajax of een beladen demonstratie. „De politie werkt altijd informatiegestuurd”, reageert een politiewoordvoerder. „Er was voor de wedstrijd van België-Marokko geen informatie dat er ongeregeldheden zouden ontstaan, ongeacht de uitslag.”

’Heel naïef’
„Zondag is heel naïef geopereerd”, concludeert de Amsterdamse JA21-fractievoorzitter Annabel Nanninga. Ze is op de hoogte van de piketdienst voor ME’ers. „Pas toen het misging kregen agenten te horen dat ze moesten komen. Mensen zaten al thuis met pantoffels aan te netflixen. Voor je dan aangekleed bent, ben je veel te laat. De ME was nergens te bekennen toen voertuigen in brand gingen en voorbijgangers werden belaagd.”

Nanninga vraagt zich af waarom in Rotterdam en Den Haag wél snel kon worden opgetreden en in Amsterdam pas toen de vlam al in de pan was geslagen. Een woordvoerder van de Haagse politie laat weten dat zij standaard een ’paraat peloton’ heeft, dat gewoon dienst heeft. Zij zijn niet per se ME’ers, maar hebben wel de uitrusting bij zich voor het geval dat.

Wat Nanninga betreft zijn alle duels van Marokko nu ’risicowedstrijden’. „Want of ze nou winnen of verliezen, rellen wordt het al snel.” Bij de volgende pot, donderdag om vier uur ’s middags, hoopt zij dat ’ME’ers, paarden en een heli klaarstaan’ om nu wel direct te kunnen ingrijpen. De driehoek wil daarover echter nu nog geen uitspraken doen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door King George »

De ME deed aan terugtreden in plaats van optreden. Want handhaven is zóóóóó rechts, aldus Femke Halsema.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door King George »

Ondertussen bij de politie in Gent; In de glijdende schaal van van de pot gerukt kan het nog altijd van kwaad tot erger. Het staat er echt.
Lokale Politie Gent schreef:Wij danken de Marokkaanse gemeenschap in #Gent voor het vieren van de mooie overwinning zonder baldadigheden. Bovendien hebben ze ons geholpen om de niet-Marokkaanse vandaal te vatten die een ruit van ons politievoertuig insloeg. #BELMAR #RedDevils #altijdnabij
https://twitter.com/GentseFlikken/status/1597166939264389120
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door King George »

"We weten niet precies wie dat zijn, het enige wat we zeker weten is dat het jongeren zijn. ... ..."
Wanneer politieke correctheid clownesk wordt.
>> Bekijk filmpje (0:47) << op twitter. De journalist blijft zichzelf herhalen niet te weten wie deze relschoppers, deze jongeren zijn. De stront zit bij deze journalist geloof ik zowel in z'n ogen als in z'n oren als hij niks om zich heen ziet of hoort.


"... ...Maar er is ook heel veel vreugde op straat, gelukkig. ... ..."
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door King George »

Chinese censuur vs originele WK-beelden
Chinese tv knipt beelden van feestende Chinezen weg. Veel mensen moeten namelijk nog gedwongen thuis blijven wegens de absurde coronamaatregelen. Er kom nu eindelijk een beetje protest los dus deze beelden worden weggejorist om de feestende mondkaplozen niet te promoten.

https://www.dumpert.nl/item/100047398_f0c844aa
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

Het is tijd om onze dappere minister Conny Helder (VVD) , onze verzetsstrijder, een veer in haar gat te steken. Zo, dat deed ze toch maar even. Ze droeg geen band om haar arm, maar een OneLove-speldje op haar borst. Doe het haar maar eens na. icon_clap.gif

Kijk. Hier staat ze, het speldje in nauwelijks te zien, maar het is de intensie zullen we maar denken. Mooi hoor!!!

Afbeelding

Wat Connie kan, kan ik ook moet de meneer naast haar gedacht hebben. Hij droeg een pro-Palestijnse armband om zijn smetteloze arm.

Afbeelding
’Helder in hemd gezet door Qatarezen’

Qatarese hoogwaardigheidsbekleders hebben sportminister Conny Helder (VVD) bij de WK-wedstrijd Nederland-Qatar in haar hemd gezet door opzichtig een pro-Palestijnse armband te dragen, zo klinkt het. Bovendien droeg Helder een sjaal met de tekst ’Never Mind’ (’laat maar’) over haar OneLove-speldje. „Ze is diplomatiek door de benen gespeeld.”

Helder koos ervoor om bij de WK-wedstrijd tegen Qatar niet met een OneLove-armband op de eretribune te zitten. Ze volgde daarmee de lijn van voetbalbond KNVB, die de Qatarezen niet onnodig wilde provoceren. Er gebeurde wel iets anders: twee Qatarese hoogwaardigheidsbekleders – die aan weerszijden van Helder zaten – deden opzichtig een pro-Palestijnse armband om, kort voordat het Wilhelmus klonk.

„Dat is een reactie op de OneLove-campagne”, zei Helder na afloop van de wedstrijd tegen De Telegraaf. „Ik wist dat de reactie hier kon zijn dat er een Palestijnse band zou worden gedragen, dus het verraste mij niet. Het heeft verder nergens toe geleid.” Het was dinsdag ook een internationale dag voor solidariteit met Palestina.

Diplomatiedeskundige Robert van de Roer stelt dat Helder ’diplomatiek door de benen is gespeeld’. „Dit heeft veel weg van een diplomatieke slapstick”, aldus Van de Roer. „Het beeld is allesbepalend. Helder die bewust geen armband draagt, terwijl de Qatarezen dat wel doen en zo een lange neus naar haar trekken. Dat is ongelukkig.”

Het dragen van het OneLove-speldje noemt Van de Roer ’bangig’. „Ik denk dat de Qatarezen blij zullen zijn. Dit soort regimes wil niet publiekelijk de les worden gelezen. Door daar als Nederland rekening mee te houden, speel je ze in de kaart.” Helders collega’s, zoals die uit Duitsland, Engeland en België, deden wél een OneLove-armband om op de eretribune.

Helder droeg in het stadion bovendien een oranje sjaal die het OneLove-speldje soms bedekte. Op de sjaal stond de tekst ’Never Mind’ (’laat maar’). „Ik had hem uitgekozen voor de kleur, maar niet gezien dat er ’Never Mind’ op stond”, zei Helder daarover. „Ik had gewoon een sjaal nodig – ik ben 64 jaar – om het een beetje aan te kleden, zeg maar.” Na afloop van de wedstrijd deed Helder de sjaal weer af.

D66-Kamerlid Jeanet van der Laan zegt bij Op1 ’erg teleurgesteld’ te zijn dat Helder alleen voor het speldje koos. „En dan ook nog een sjaal met Never Mind erop dragen... De minister heeft aangekondigd passende kleding te dragen. Nou, dit is oranje. Maar ik denk dat je dan wel op moet letten wat erop staat. Dit is echt zó ongelukkig.”

’Nogal slap’
De VVD-minister koos ervoor een speldje te dragen, omdat dat volgens haar ’de beste uiting’ was. „Ik heb gekozen voor het speldje, omdat ik het speldje vaker draag”, verklaarde ze na de wedstrijd. „Ik vond het in dit geval gewoon de beste uiting. In de gesprekken die ik eerder op de dag heb gevoerd, heb ik aandacht gevraagd voor mensenrechten en vrouwenrechten.”

COC Nederland, de landelijke lhbti-belangenorganisatie, vindt het ’nogal slap’ dat Helder een OneLove-speldje droeg en niet de OneLove-band. Helder is zich van geen kwaad bewust. Zij zegt met ’een voldaan gevoel’ terug te keren naar Nederland.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

" Zij zegt met ’een voldaan gevoel’ terug te keren naar Nederland."

Ja terug naar huis maar zonder aardgas.
De Duitse bobo kwam tenminste terug met een vaag contract voor gaslevering vanaf 2027.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

Er wordt niet alleen gevoetbald in Qatar. Er is ook de grote jaarlijkse schoonheidswedstrijd.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

Ze zullen toch niet zo stom zijn om weer te gaan rellen vandaag?
Ook Marokkaanse gemeenschap houdt hart vast voor nieuwe rellen: ’Losse voorwerpen naar binnen’

De grote steden zetten zich schrap voor de WK-wedstrijd donderdag van Marokko tegen Canada. Afgelopen weekend leidde de gewonnen pot tegen België tot meerdere rellen, waarbij ook de politie het moest ontgelden. Kunnen nieuwe ongeregeldheden worden voorkomen?

Vooral de rellen in Amsterdam van afgelopen zondag, na de zege van Marokko op de Belgen, maakten indruk. Marokkaanse ’supporters’ staken bij het Mercatorplein een auto in brand en gooiden met zwaar vuurwerk, waarbij ook verkeersborden en ruiten sneuvelden.

De politie kreeg veel kritiek. Zo kwam de Mobiele Eenheid veel te laat. Het is aanleiding voor burgemeester Halsema om het Mercatorplein, Plein ’40-’45 en de Burgemeester de Vlugtlaan donderdag tot risicogebieden te bombarderen. Daar mag de politie dan optreden in een vroeg stadium op het moment dat er sprake is van zwaar vuurwerk of een sterke aanwijzing daarvan, of als er dingen vernield worden. Het kan ook om fouilleren gaan. De politie zal de inzet opschalen in vergelijking met zondag, meldt een woordvoerder.

Binnen de Marokkaanse gemeenschap in Amsterdam-West wordt ook actie ondernomen naar aanleiding van de rellen, vertelt Mohammed El Abdellaoui, secretaris van de nabijgelegen Badr-moskee. „We gaan donderdag met minimaal tien mensen een hesje van de moskee dragen en daarmee naar het Mercatorplein”, vertelt hij. „We zullen dan babbelen met de jongens en benadrukken dat ze zich moeten gedragen. Als ze bekenden zien, hoop ik dat hun gedrag verbetert.”

El Abdellaoui heeft ook flyers rondgestuurd in Amsterdam-West. „Daarop staat: ’Spelen, genieten, winnen en niet rellen’.”

Ketting van vrijwilligers
De moskeevrijwilligers gaan samenwerken met jongerenwerkers en de politie, stelt hij. „Mijn plan is om de jongens naar het plein te leiden. En dan willen we daaromheen een ketting van vrijwilligers maken, zodat ze er ook op blijven. We hebben daarnaast alle imams uit de nabijgelegen moskeeën benaderd. Zij zullen vrijdag op de prekendag de ouders extra erop aanspreken dat vernieling en rellen niet geaccepteerd worden. Dat is voor als Marokko verder komt.”

Want hij benadrukt dat dit gedrag niet de Marokkaanse gemeenschap vertegenwoordigt. „Ik schrok me dood toen ik zag wat er zondag allemaal gebeurde. Dit schept weer zo’n slecht beeld over de Marokkanen. We willen die negatieve beelden geen kans meer geven. Er zijn heel veel goede Marokkanen, absoluut!”

De secretaris realiseert zich dat het nog de vraag is of deze maatregelen gaan helpen. „Dit is wat wij kunnen doen. Als het eenmaal onrustig wordt, is het lastiger. Dan kunnen we niet in de schoenen van de politie gaan staan.”

Sommige ondernemers aan het Mercatorplein houden evengoed hun hart vast. „Ik sluit de tent als de wedstrijd begint”, zegt Riaz Qadir Bano van tabakszaak Mundo Services resoluut. „Ik vrees weer voor onveilige situaties, dan moeten ze niet binnen kunnen komen.”

’Mijn ramen trilden’
De oliebollenkraam op het Mercatorplein sloot zondag ook tijdens de rellen. „Het was echt niet leuk meer voor het personeel”, zegt eigenaar Hannes. „Je doet er niks tegen. Ik kan een relschopper een stomp op z’n muil geven, maar dan komen ze daarna met dertig terug. Dat schiet ook niet op.” Hij gaat het donderdag afwachten. „Ik houd de situatie in de gaten en als het weer onveilig wordt, ga ik gewoon dicht.”

Henry Ramirez, werkzaam bij café Zurich, zag de relschoppers vlak langs de ramen rennen. „Gelukkig deden ze niks bij ons. Maar het was niet fijn.” Bedrijfsleidster Dani zegt maatregelen te gaan nemen. „Ik ga in ieder geval losse voorwerpen naar binnen brengen waarmee ze kunnen gooien, zoals kaarsen. Verder overleg ik met de gemeente. Ik ben niet bang, maar ik blijf wel alert. Als ze dit soort dingen al doen bij een overwinning, vraag je je af hoe ze op een nederlaag zullen reageren.”

Petra, die al vijftig jaar in de buurt woont, is ook huiverig voor donderdag. „Afgelopen zondag trilden mijn ramen van alle knallen. Dat was heel beangstigend. Ik houd mijn hart vast. Het is vaker gedoe hier als er voetbal plaatsvindt.”

Sommige ondernemers kijken positiever naar de situatie. „Dit is een hartstikke leuke buurt”, straalt Jemnah Zwart van Aladdin’s Notenhoek. „Vrijwel het hele jaar gebeurt hier niks en nu is er direct weer negatieve aandacht. Dat is jammer. Er zitten gewoon een paar hooligans tussen die gebruikmaken van de rellen en het verpesten voor de rest.”

Ze is daarom niet bang. „Ik heb er echt vertrouwen in dat iedereen geleerd heeft van zijn fouten en dat het goed gaat komen.”

Extra alert
In Den Haag en Rotterdam, waar het zondag eveneens misging, is de politie ook extra alert. De Rotterdamse politie zegt met diverse relevante groepen en organisaties in verbinding te staan. „We zijn voorbereid en kunnen opschalen indien nodig, maar we zijn ook gericht op het voorkomen van.”

De Haagse politie ziet ’geen aanleiding’ om te veronderstellen dat het opnieuw onrustig wordt. „We zijn goed voorbereid en houden alles goed in de gaten, we praten zoveel mogelijk met mensen in de wijken zoals met buurtvaders en jongerenwerkers en daar gaan we mee door de komende dagen. Verder zijn de wijkagenten nadrukkelijk in de wijken aanwezig. We werken daarbij ook nauw samen met gemeente en OM in de voorbereiding.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

Helder over Never Mind-sjaal in Qatar: ’Gewoon onhandig’

’Gewoon onhandig’. Zo noemt sportminister Conny Helder (VVD) haar sjaalkeuze bij de WK-wedstrijd Nederland-Qatar. Het was haar niet opgevallen dat in grote letters ’Never Mind’ stond op de oranje sjaal, die bovendien het OneLove-speldje op haar jasje bedekte.

Helder is terug in Nederland en vervolgde donderdag het debat met de Tweede Kamer over de sportbegroting. Dat verliet ze maandagavond om naar Qatar te vliegen, tot frustratie de Kamer. De minister begon met een verklaring over haar omstreden keuze om dinsdag in Qatar géén OneLove-armband te dragen – zoals andere Europese ministers – maar een speldje.

„Ik heb het speldje gedragen, omdat dat mijn normale manier is om de OneLove-campagne uit te dragen”, zei Helder. „U kunt er van op aan dat ik het zeer zichtbaar in het hele complex, niet alleen op het veld, heb gedragen. Ook rond alle ontmoetingen rond de wedstrijd. Het is opgevallen.” Die uitspraak is opmerkelijk, omdat Helder het speldje niet droeg bij ontmoetingen met Qatarese ministers. Daarvan plaatste ze zelf foto’s op Twitter.

Over de sjaal zegt Helder: „Ik wilde representatief voor de dag komen. Ik ben 64 jaar en met een openvallend jasje moet dat ik een beetje aankleden, om het maar zo te zeggen.” Naar eigen zeggen droeg ze de sjaal vaker, maar was het haar niet opgevallen dat er ’Never Mind’ (’laat maar’) op stond. „Toen dat duidelijk werd, heb ik de sjaal ogenblikkelijk af gedaan. Het was gewoon onhandig.”

Pro-Palestijnse armband
Tijdens de wedstrijd deden twee Qatarese hoogwaardigheidsbekleders naast Helder een pro-Palestijnse armband om. Een ’diplomatieke blunder’, zegt SP-Kamerlid Michiel van Nispen. „Het bezoek aan Qatar lag natuurlijk onder een vergrootglas”, aldus Van Nispen. „Achteraf gezien is dat maar goed ook, anders was het minuscule statement van de minister misschien niet eens opgevallen.”

Zelf vindt Helder dat er geen sprake is van een diplomatieke blunder. „Ik heb meerdere gesprekken op hoog niveau gevoerd waarin ik OneLove aan de orde heb gesteld en uitgelegd waar het voor staat”, stelt de minister. „We hebben daar echt in dialoog over kunnen spreken. Mijn statement is meer dan het uiterlijk vertoon.”

Duitsers sloten wél een gasdeal
Ook heeft ze de positie van arbeidsmigranten aangekaart. „Ik heb in de gesprekken écht open kunnen spreken over de arbeidshervormingen in Qatar. Ik heb dat ook kunnen navragen bij de arbeidsmigranten zelf, of het ergens toe leidt. Er is nog wel meer nodig.”

Helder keerde woensdag niet terug met een gascontract uit Qatar. Ze sprak wel over energieleveranties, maar dat leidde niet tot een deal over de levering van vloeibaar gas aan Nederland, hoewel dat ook niet het doel van Helders bezoek zou zijn geweest. De Duitsers slaagden er wél in een langdurig gascontract af te sluiten.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

Een ezel stoot zich in het algemeen....Zo niet de Marokkaanse jeugd. Die blijven zich stoten. Want bij feesten hoor je extreem veel lawaai te maken en overdreven rondjes te rijden in auto's en op scooters en zwaar vuurwerk te gooien.
Feestende Marokkanen op straat, ME grijpt in Den Haag in

n de Haagse Schilderswijk zijn honderden mensen op de been om de overwinning van Marokko op Canada bij het WK voetbal te vieren. Ook in Amsterdam en Rotterdam vieren Marokko-supporters de overwinning, vooral door de toeter van hun auto’s en scooters te laten horen. In Den Haag werd de sfeer grimmig en heeft de ME moeten ingrijpen. Daar zijn twee aanhoudingen bij verricht.

In de Schilderswijk wordt vooral feestgevierd bij de Stortenbekerstraat, een zijstraat van de Vaillantlaan. Dat is een belangrijke verkeersader in de wijk. Er wordt in de Haagse wijk, waar veel Marokkanen wonen, rondgereden met auto’s en scooters. Toeterende auto’s blokkeren de kruising. Er wordt ook siervuurwerk afgeschoten en met fakkels gezwaaid. Mensen zwaaien met vlaggen en zijn uitzinnig van vreugde.

ME
Rond de Vaillantlaan heeft de ME in moeten grijpen. Feestvierders werden opgeroepen om weg te gaan nadat er onder andere met zwaar vuurwerk gegooid werd en de sfeer grimmiger werd. Toen hier geen gehoor aan werd gegeven besloot de ME de straten schoon te vegen.

De burgemeester van Den Haag, Jan van Zanen, had van te voren veel maatregelen genomen om te voorkomen dat het feest om zou slaan in rellen. Zo waren er buurtvaders, jongerenwerkers, straatcoaches en Buurt Preventie Teams ingeschakeld om de rust te bewaren, zo liet Van Zanen eerder weten. Ook worden de drukke kruispunten sneller afgesloten voor verkeer om hinder van met name scooterrijders te voorkomen. „Indien nodig kunnen we snel optreden om te de-escaleren”, zo schreef de burgemeester.

Rotterdam
Ook in Rotterdam zijn honderden mensen de straat op gegaan in het centrum, nabij het Kruisplein, vlak bij Centraal Station. Een deel zwaait met Marokkaanse vlaggen en er wordt vuurwerk afgestoken. Het kruispunt bij het Kruisplein is bezet door feestvierders. De politie is met veel politiebusjes en een enkele ME-bus aanwezig. Deze zijn te zien op strategische plekken door de stad, waaronder de Coolsingel, waar ook het stadhuis is. Bij de Coolsingel was het vooralsnog rustig.

Amsterdam
Ook in Amsterdam Nieuw-West wordt massaal feestgevierd op straat. Er wordt vuurwerk afgestoken en veel mensen rijdend toeterend rond in auto’s en op scooters. Onder de menigte zijn ook gezinnen met kinderen. De politie is met veel mensen aanwezig.

Mercatorplein
Op en rond het Amsterdamse Mercatorplein hangt een feestelijke sfeer en is vooral enorm veel getoeter te horen. Er is veel politie te zien. Eerder liet de Amsterdamse politie weten dat er zichtbare en onzichtbare maatregelen zijn getroffen om te voorkomen dat er opnieuw rellen ontstaan na een WK-wedstrijd van Marokko. Burgemeester Femke Halsema maakte eerder bekend dat het Mercatorplein, Plein ’40-’45 en een deel van de Burgemeester de Vlugtlaan zijn aangewezen als veiligheidsrisicogebied, zodat de politie meer bevoegdheden heeft om op te treden.

Burgemeester Femke Halsema heeft dat woensdag gezegd tijdens een gemeenteraadsvergadering, in antwoord op vragen vanuit de oppositie.

Na de wedstrijd van zondag, die Marokko won, gingen in Amsterdam-West zo’n vijfhonderd voetbalsupporters de straat op, onder meer op het Mercatorplein. Het feest sloeg echter al snel om in rellen. Zo werd zwaar vuurwerk afgestoken, moesten verkeersborden en ruiten van een bloemenstal en supermarkt het ontgelden en ontstonden meerdere brandjes. Een deelauto werd in brand gestoken.

Daar zal nu streng tegen worden opgetreden, waarschuwt Halsema. Het instellen van een veiligheidsrisicogebied „betekent dat de politie, op het moment dat er sprake is van zwaar vuurwerk of een sterke aanwijzing daarvan, of van wapens, of er dingen vernield worden, mag optreden in een vroeg stadium.” Maar de burgemeester benadrukte ook: „Feesten op straat mág en hoort bij een voetbaltoernooi als het WK.”

Waterkanon
Het waterkanon dat paraat staat komt uit Duitsland. Volgens een woordvoerster zijn de zes Nederlandse waterwerpers momenteel vanwege technische mankementen buiten gebruik, waardoor een beroep wordt gedaan op buurlanden.

Het waterkanon zal indien nodig ook worden bediend door Duitse politiemensen. Zij zijn dan wel ondergeschikt aan het gezag van de politie Amsterdam, die volgens de woordvoerster bepaalt wanneer het wordt ingezet.

De politie in Rotterdam kan, mocht dat nodig zijn, een beroep doen op een waterwerper van Belgische makelij die door Belgische agenten zal worden bediend, zegt een woordvoerster. „Maar we beschikken over meer middelen. We hebben na de wedstrijd van afgelopen weekend tot aan de aanloop naar de wedstrijd van Marokko donderdag juist sterk ingezet op voorlichting en overleg om herhaling van incidenten zoals die van zondag te voorkomen.”

In Den Haag, waar afgelopen zondag ook ongeregeldheden waren, kan men niet beschikken over een waterkanon, meldt de politie.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

HART VOOR DEN HAAG HEEFT HET HÈ-LE-MAAL GEHAD MET RELTUIG EN WIL KEIHARDE MAATREGELEN

Raadsleden De Mos en Guernaoui pleiten voor opleggen gebiedsverboden en avondklok

Nu de ME voor de tweede keer in een aantal dagen tijd na een gewonnen wedstrijd van Marokko moet ingrijpen, wil de grootste partij van de stad keiharde maatregelen.

De Hart voor Den Haag raadsleden Richard de Mos en Rachid Guernaoui hebben voor reltuig de volgende maatregelen in petto: “Een avondklok, huisarrest, gebiedsverboden en bij nog niet luisteren uithuisplaatsing en heropvoedingskampen. Genoeg is genoeg,” aldus beide raadsleden die stellen dat de relschoppers een ware plaag zijn voor onze mooie stad. “Ze grijpen stelselmatig iedere gelegenheid aan om de boel op stelten te zetten. Volstrekt onaanvaardbaar!”

Pak scooters af

Hart voor Den Haag wil het statussymbool van het reltuig, de scooter, afpakken.

“Rot jochies daar pakken waar het pijn doet, het afpakken van hun statussymbool,” aldus De Mos en Guernaoui die stellen dat er miljoenen euro’s zijn geïnvesteerd in tal van buurthuizen, sportveldjes en andere voorzieningen.

“Het normloze gedrag moet niet gepamperd worden, maar met wortel en tak worden aangepakt. We willen dat ouders meer verantwoordelijk worden gesteld voor het gedrag van hun kinderen, bijvoorbeeld door ze financieel aansprakelijk te stellen voor aangebrachte schade”, aldus beide raadsleden, die relschoppers willen verplichten taak- en werkstraffen in de eigen wijk te laten doen. “Zo kunnen ze ervaren hoe zij het vele (vrijwilligers)werk van de welwillenden keer op keer teniet doen”.

Hart voor Den Haag vindt dat de politie eerder had moeten ingrijpen bij het bezetten door relgepeupel van de kruising Vaillantlaan-Hoefkade. “Daar stonden de overlastgevers die aangepakt moeten worden. Doordat het daar vastliep duurde het meer dan 50 minuten voordat de politie ingreep. Daardoor was er lang een onveilige sfeer en werd er veel zwaar vuurwerk gegooid,” aldus De Mos en Guernaoui.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

Zo een relgebeuren als in Den Haag daar liggen ze in Amsterdam niet wakker van:
Lokale samenwerking zorgt voor een geslaagde inzet; Amsterdam-West

Amsterdam - De politie heeft op donderdagavond 1 december samen met zoals buurtvaders, bondgenoten, straatcoaches en jongerenwerkers toegezien op een feestelijke viering van de overwinning van het Marokkaanse voetbalteam. Eerder was Mercatorplein, Plein '40-'45 en een gedeelte van Burgemeester de Vlugtlaan aangewezen als veiligheidsrisicogebied. De politie spreekt van een geslaagde inzet, waarbij uiteindelijk negen personen zijn aangehouden. Onder hen waren vijf minderjarigen. De verdachten zijn aangehouden rondom Mercatorplein en Burgemeester de Vlugtlaan, voor verschillende strafbare feiten waaronder het gooien van (zwaar) vuurwerk naar politiemedewerkers. Daarbij is één politieman gewond geraakt aan zijn gehoor.
https://www.politie.nl/nieuws/2022/dece ... -west.html

En de stand voor Den Haag is:
Politie Eenheid Den Haag
@POL_DenHaag
Er is één agent gewond geraakt, er zijn zes aanhoudingen verricht voor openlijke geweldpleging (2x) en bezit van zwaar vuurwerk. (2/2)
https://twitter.com/POL_DenHaag/status/ ... 2946542602

In Rotterdam wordt geen melding gemaakt van gewonde agenten.
Politie Eenheid Rotterdam eo

Op het Kruisplein hebben voetbalsupporters een gezellig feest gevierd. Ivm de drukte waren er wat verkeersafzettingen. De meeste feestvierders zijn daarna vertrokken. Een kleine groep trok echter richting West-Kruiskade/ 1e Middellandstraat. Zij veroorzaakten overlast.
De overlastgevende groep is gevraagd te vertrekken. Toen zij dit niet deden, zijn ze gevorderd te vertrekken. De groep reageerde door stenen en vuurwerk naar politieauto’s te gooien. Daarop heeft de ME op linie de groep weggedreven. Er zijn geen charges uitgevoerd.
Na de zeer korte ME inzet was het snel weer rustig in de stad. Ook zijn alle verkeersbeperkingen rondom het Kruisplein weer opgeheven. Verspreid over de hele avond zijn er in totaal vijf aanhoudingen verricht; vier voor vuurwerk, 1 voor het verstoren van de openbare orde.
https://twitter.com/POL_Rotterdam/statu ... 0099862535
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

Antwerpen.
Op de Turnhoutsebaan en de Sint-Bernardsesteenweg kwam donderdagavond opnieuw een massa mensen op straat om te vieren dat Marokko de kwalificatie voor de tweede ronde op zak had. Sociaal werkers en autoriteitsfiguren binnen de Marokkaanse gemeenschap konden ernstige confrontaties tussen amokmakers en de politie voorkomen, toch raakten op het Kiel drie agenten - nota bene bemiddelaars in burger - gewond door stenen en vuurwerk die werden gegooid.

De politie pakte op beide locaties een aantal personen op die maar niet naar huis terugkeerden en de confrontatie bleven opzoeken. Het ging telkens om bestuurlijke arrestaties voor het verstoren van de openbare orde. Wie de politie aanviel, wordt daar mogelijk nog voor vervolgd op basis van camerabeelden.
Inmiddels zijn in Antwerpen alle 35 personen die donderdagavond werden opgepakt bij vieringen op straat na de overwinning van Marokko op het WK voetbal, weer vrijgelaten. Dat bevestigt de lokale politie. Die onderzoekt wel nog camerabeelden om na te gaan wie van de heethoofden het precies op de ordediensten had gemunt, met stenen en vuurwerk.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

In Spanje was ook veel gerel en vandalisme door feestvierende Mocro's.
De reactie daar is:
𝐂𝐚𝐬𝐮𝐚𝐥 𝐔𝐥𝐭𝐫𝐚 𝐎𝐟𝐟𝐢𝐜𝐢𝐚𝐥
@thecasualultra
🇪🇸 Ultras Sur (Real Madrid) & Frente Atletico (Atletico Madrid) and other similar groups will join forces to prevent vandalic acts by Morocco fans and will protect the streets. For this reason, they call on Spanish fans to take to the streets to defend Madrid on Tuesday 4:00 p.m
.https://twitter.com/thecasualultra/stat ... tijl.nl%2F
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

Vandaag gaan de teams Spanje en Marokko tegen elkaar voetballen. Dat gaat spannend worden. In Spanje, maar ook in België. In België doet deze oproep de ronde.

Afbeelding
Twee minderjarigen opgepakt na oproep om “Meir leeg te halen” na achtste finale Marokko, ouders raden elkaar aan hun kinderen thuis te houden

Met een nieuwe wedstrijd met Marokko in de hoofdrol vanmiddag rijst de vrees voor opstootjes weer op. Zeker nu er op sociale media oproepen de ronde doen om vernielingen aan te richten, onder meer op de Meir. De politie van Antwerpen waarschuwt dat ze niet zullen aarzelen om in te grijpen als de openbare veiligheid in het gedrang komt en laat weten aan onze redactie dat intussen twee minderjarigen zijn opgepakt. Binnen de Marokkaanse gemeenschap raden ouders elkaar aan om hun kinderen veilig thuis te houden.

De boodschap die rondgaat op sociale media leest als volgt: “Alle mensen van ‘Anverstv’ (een account op Snapchat, red.): de dag dat Marokko en Spanje spelen, moet elke buurt op het Kiel, in Borgerhout en in Deurne naar de Meir om daar alles leeg te halen. Als we allemaal samen komen, kunnen de flikken niks meer doen.” Even later schijnt iets door van de achterliggende motivatie van de potentiële druktemakers. “De flikken willen onze soort mishandelen. Wij zullen hen mishandelen op 6 december.”

Ordetroepen paraat
Wouter Bruyns van de Antwerpse politie maakt duidelijk dat de ordetroepen paraat staan en op de hoogte zijn van deze uitdagingen. “We hebben er gisteren zelf over gepost op Facebook en Twitter”, legt hij uit. “We roepen vooral op om voetbal een feest te laten zijn. Maar het is belangrijk dat iedereen weet dat wij vanmiddag zowel zichtbaar als niet zichtbaar aanwezig zullen zijn in het straatbeeld. We zullen niet aarzelen om in te grijpen als de openbare orde in het gedrang komt. Gelukkig zien we ook nu weer, net zoals de vorige keren, aan ‘de andere kant’ berichten verschijnen, met name van ouders die elkaar aanraden om hun kinderen binnen te houden.”

“Graag iedereen die kinderen heeft: die dag uw zoon, dochter of binair kind (non-binair, red.) controleren op zijn aanwezigheid thuis of tijdens de les”, zo klinken de boodschappen aan de andere zijde. “Het is jullie plicht om te waken over jullie kinderen. Hou alstublieft jullie kinderen thuis die dag.”

Twee minderjarigen opgepakt
De politie bevestigt aan onze redactie dat intussen twee minderjarigen zijn aangehouden. Ze worden verdacht van het verspreiden van de oproep om de Meir “leeg te halen”. Het gaat om een jongere uit Schoten en één uit Borgerhout, geboren in 2006.

Bruyns laat nog weten dat er proactief is gewerkt om rellen in de toekomst te voorkomen. “Onze bemiddelingsteams hebben al een bezoek gebracht aan groepen jongeren van wie geweten is dat ze eerder al betrokken waren bij incidenten.”

Nog oproepen
Ondertussen circuleren ook oproepen tot rellen in onder meer Kortrijk op sociale media. Ook daar houdt de politie de vinger aan de pols en reageert de lokale Marokkaanse gemeenschap verbolgen op de berichten. “Ik vraag me af wat sommige jongeren bezielt, ze mogen onze geliefde stad Kortrijk geen onrecht aandoen”, stelt Kortrijkzaan Jamal Qnioun op Facebook.
Het is nog 0-0, maar de bal bevindt zich in de openingsminuten vooral op de helft van Marokko. De Spanjaarden, die in het lichtblauw spelen, monopoliseert de bal. Zij worden dan weer flink uitgefloten door het Marokkaanse publiek.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

Buurtorganisaties Schilderswijk op scherp voor WK-wedstrijd Marokko-Spanje

Maar liefst honderd ’gele hesjes’ lopen dinsdag rond in de Haagse Schilderswijk om de rust zoveel mogelijk te bewaren na de WK-voetbalwedstrijd Marokko-Spanje die om 16.00 uur wordt uitgezonden. Eerder liepen de feestelijkheden na overwinningen van het Marokkaanse elftal uit de hand. „Heel jammer, want er lopen veel meer mensen rond die er wél een feestje van willen maken”, zegt jongerenwerker Peter van Holstein van Stichting Jeugdwerk.

Van Holstein loopt rond na de wedstrijd samen met talloze betrokken buurtbewoners en organisaties, zoals het Stagehuis en de Buurtvaders Schilderswijk. De wedstrijd wordt onder meer in buurthuis Samson gekeken met jongeren. „Ook vertegenwoordigers van moskeeën lopen rond om de rust te bewaren”, legt Van Holstein uit. „Wij gaan in gesprek met de aanwezigen, zorgen ervoor dat er geen opstoppingen ontstaan van mensen en verkeer. Meestal gaat het het eerste half uur goed en is het een mooi feest. Het gaat meestal om een klein groepje mafklappers, meestal van buiten de wijk, die de boel verstieren. Vaak zijn het sensatiezoekers.”

De-escalerend effect
De organisaties en bewoners worden er moe van dat hun Schilderswijk, een wijk die ook saamhorig is, hierdoor negatief het nieuws haalt. „De mensen die het wel gezellig willen houden zijn uiteindelijk in de meerderheid. Ik merk ook dat onze aanwezigheid een de-escalerend effect heeft.”

De gemeente laat weten ’zichtbare en onzichtbare maatregelen te treffen’ in de Schilderswijk. „Wel is de politie nog zichtbaarder aanwezig”, zegt een woordvoerder van burgemeester Jan van Zanen. Na de afgelopen twee wedstrijden was het onrustig in de Schilderswijk. Afgelopen donderdag werden er zes aanhoudingen verricht na ongeregeldheden. Ook werd er een baksteen gegooid naar een agent. „Op het moment dat een groep de boel gaat verstieren, wordt er opgetreden”, waarschuwt de zegsman.

De gemeente verstuurde daarnaast waarschuwingsbrieven naar mensen die eerder herkend zijn op beelden bij eerdere verstoringen van de openbare orde. „Als zij rotzooi trappen, krijgen zij een gebiedsverbod. Als het gaat om minderjarigen, krijgen ook de ouders een brief”, aldus de woordvoerder. Er zijn nu ruim tien brieven de deur uit. Vorige week waren dat er zes. Trams en bussen blijven vooralsnog gewoon de dienstregeling rijden.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

Marokkaans feest barst los in grote steden na WK-winst op Spanje. Maar feestvieren blijft moeilijk. Rellen is misschien toch leuker.
In Den Haag en Rotterdam hebben veel jongeren zich verzameld, en ook op het Amsterdamse Mercatorplein is het weer druk. Sommige winkels rond het plein sloten dinsdag eerder de deuren wegens de wedstrijd. Auto’s en trams ondervinden hinder door de feestvierende menigte. De politie meldt dat er veel jongeren in de stad op de been zijn en dat er op bepaalde plekken een gespannen sfeer heerst. „Vier feest maar pleeg geen strafbare feiten”, aldus de Amsterdamse politie.

In Den Haag is in de zijstraat van de Vaillantlaan in de Schilderswijk ook getoeter te horen. Zo’n tweehonderd mensen hebben zich op straat verzameld en er wordt vuurwerk afgestoken. „Ik hoop dat het vooral feestelijk blijft. Het lijkt wel een nationale feestdag”, zegt een vrijwilliger terwijl er een Marokko-supporter met een vlag als cape voorbij sjeest als superman. Als een politiebusje langs rijdt, gooit een omstander wel een object richting de bus. Verder blijft het tot nog toe bij getoeter, geknal en gejuich. De politie is massaal aanwezig en heeft de straten rondom de Vaillantlaan hermetisch afgesloten. Zo’n honderd buurtvaders en jongerenwerkers proberen de rust te bewaren op straat.

Het Rotterdamse Kruisplein is inmiddels afgesloten voor auto’s en trams worden omgeleid. Honderden fans zingen en zwaaien met vlaggen. Ook op de Coolsingel zijn veel toeterende auto’s.

Fans van het Marokkaanse voetbalteam zijn ook in het centrum van Breda de straat opgegaan. In Amersfoort is de rotonde De Stier afgezet, waar fans zich verzamelden. RTV Utrecht meldt dat er ook feest is in de Utrechtse wijk Lombok.

Amsterdam wees het Mercatorplein in West en Plein ’40-’45 en een deel van de Burgemeester de Vlugtlaan-West in Nieuw-West voor dinsdag opnieuw aan als veiligheidsrisicogebied. De politie mag hierdoor iedereen preventief fouilleren. Ook staat na de eerdere onlusten weer een waterkanon paraat en werkt de politie in de hoofdstad samen met jongerenwerkers, straatcoaches en buurtvaders en -moeders.
Rond 19.00 uur heeft de politie de kruising van de Hoefkade en Vailliantlaan afgesloten. Volgens de politie wordt er met zwaar vuurwerk gegooid. De ME heeft de feestende menigte opgeroepen te vertrekken. Gebeurt dat niet, dan wordt er geweld gebruikt, zo werd er rond de Vaillantlaan door de ME geroepen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door King George »

Hebben we al sfeerbeelden uit Amsterdam, Den Haag, Amersfoort? Ik hoorde op de autoradio dat het daar nu gezellig is op straat.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

King George schreef:
di dec 06, 2022 9:50 pm
Hebben we al sfeerbeelden uit Amsterdam, Den Haag, Amersfoort? Ik hoorde op de autoradio dat het daar nu gezellig is op straat.
Twitter staat vol met sfeerbeelden.

Ook in Brussel vierde Marokkanen "feest".
“Nadat het een tijd rustig is verlopen, zijn we onmiddellijk tussengekomen ingevolge het gooien van projectielen naar de ordediensten waarbij gebruik gemaakt werd van traangas in de buurt van het Zuidstation.”

De politie spreekt zelf niet over een waterkanon, maar een sproeiwagen. “Omstreeks 20.35 uur werd een container in brand gestoken op de Poincarélaan”, zegt de politie nog. “Om de brand te blussen werd gebruik gemaakt van een sproeiwagen in afwachting van de komst van de brandweer. Er werd nadien overgegaan tot het aanhouden van de personen in de desbetreffende zone.”

Meteen nadat de strafschoppenreeks tussen Marokko en Spanje afgelopen was, trokken honderden supporters naar de Lemonnierlaan om de overwinning te vieren. Op een paar minuten tijd was de brede laan helemaal vol. Vlaggen, zingen, dansen, trommelen, vuurwerk. Ontzettend veel vuurwerk. En uiteraard: toeterende auto-caravanen. De sfeer was uitbundig en de politie kon zich vanop een afstand opstellen en de festiviteiten laten begaan.

Op een gegeven moment begaf een combi van de politie zich plots door de menigte en dat gooide wat olie op het vuur van de feestende menigte. Enkele heethoofden sloegen met hun vuisten op de combi en iemand schoot zelfs vuurwerk af richting het voertuig, terwijl er nog heel wat supporters rond stonden.

Mensenketting en waterkanon
Aan de kant van de Lemonnierlaan richting de Beurs had de oproerpolitie zich intussen opgesteld. Enkele meters voor de politie uit maakten Marokkaanse supporters opnieuw een mensenketting om de gemoederen te bedaren. Toch probeerden enkele personen de hekken van de werf van de nieuwe metrolijn 3 omver te duwen en werden er ook enkele stenen naar de politie gegooid.

Tegen 20.30 uur zette de politie op de Lemonnierlaan het waterkanon in. Er werd ook traangas gebruikt. Wat verderop sloegen de vlammen hoog op uit een afvalcontainer. De feestsfeer was plots ver weg. De politie kwam langs beide kanten, waardoor de relschoppers en de mensen die een ketting wilden vormen met elkaar vermengd raken. Er volgde een kat- en muisspel met wellicht enkele honderden amokmakers, de politie ging over tot arrestaties.

Ook de Marokkofans die alles in toom wilden houden, gaven niet af. “Pas avec nous”, niet met ons, scandeerde de mensenketting richting amokmakers.

Preventief afgesloten
De Brusselse politie laat weten dat ze de Zuidlaan en de Hallepoorttunnel rond 19 uur preventief afsloten voor het verkeer. “Na de wedstrijd was er vooral sprake van een grote toeloop van feestvierders. De ouderen uit de wijk hebben net als vorige donderdag een ketting gevormd en de gemoederen proberen te bedaren zolang als mogelijk”, klinkt het in een persbericht.

Ook intens in Antwerpen

De oudere garde riep de jongeren op om naar huis te gaan - het is morgen school. Maar de jongeren op het Kiel luisterden niet. Daar werd het grimmig.

Er was opgeroepen om de Meir leeg te plunderen, waardoor verschillende winkels al voor het normale sluitingsuur de rolluiken naar beneden lieten. “We hopen op verlengingen, dan moeten we minder snel sluiten”, klonk het vooraf. De politie had nog voor de wedstrijd de twee minderjarigen opgepakt die de oproep hadden verspreid.

Er waren verschillende initiatieven om een mensenketting te vormen en ontsporingen tegen te gaan. De vzw Saamo had dertig mensen afgevaardigd voor een mensenketting en ook Vlaamse Jeugdraad-voorzitter Amir Bachrouri was daarom aanwezig. Het was er feestelijk in het begin, met heel veel volk. Tegen 20 uur werd het even spannend en weerklonken de knallen van een zwaar type vuurwerkbommen. De politie was massaal aanwezig, maar moest niet tussenkomen.

Op het Kiel werd er wel gechargeerd. Daar heerste een grimmige sfeer met honderd à honderdvijftig jongeren. Het vuurwerk vloog er in het rond. De oproerpolitie rukte op, op de voet gevolgd door het waterkanon.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door King George »

Afbeelding

Déjà vu: rellende Marokkanen slopen complete binnensteden na de overwinning op Spanje

Waar de gemiddelde Nederlander tijdens het WK na een gewonnen pot voetbal (en dan hebben we het niet over hele of halve finales) een extra biertje opentrekt, een paar keer heel hard 'joepie' roept en daarna overgaat tot de orde van de dag doen Marokkanen dat heel anders. Die trekken massaal de straat op, steken enorm vuurwerk af en zoeken de confrontatie met de politie. Fissa!

Nadat dat al twee keer eerder gebeurde dit WK was het ook gisteravond weer raak toen Marokko uiteindelijk na penalties van Spanje won: wéér waren de straten van onder andere Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en de Haagse Schilderswijk dusdanig ontregeld dat de ME in moest grijpen. We hebben nu al zo'n donkerbruin voorgevoel van wat er 10 december gaat gebeuren, als Marokko tegen Portugal moet spelen. Of ze nou winnen of verliezen, want als dit feestvieren is vragen we ons af wat er gaat gebeuren als hun ploeg uit het toernooi vliegt...


Bron
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

:smile4: Dit vind ik wel een slimme straf.

De politie in Rotterdam gaat zeven verdachten van betrokkenheid bij de ongeregeldheden dinsdagavond in de stad na de wedstrijd Spanje - Marokko verhoren tijdens de volgende wedstrijd van Marokko op het WK voetbal. Ze moeten zich komende zaterdag om 16.00 uur melden, precies op het moment dat Marokko de kwartfinale tegen Portugal speelt.

Ik vraag me wel af of deze knapen komen opdraven.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

Het is echt iets cultureels dat rellen uit feestvreugde in het land van de ongelovigen.
Spoiler! :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

Mahalingam schreef:
wo dec 07, 2022 5:31 pm
Het is echt iets cultureels dat rellen uit feestvreugde in het land van de ongelovigen.
Dat geloof ik ook. Ik ook denk dat er geen westers land is die de overwinning van hun ploeg viert zoals Turken en Marokkanen.
Trouwens...Een bruiloft ook niet.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52151
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

Oud-voetballer Ali Boussaboun: rellen na winst Marokko zijn Westers probleem

'Hooligans heb je niet in Marokko'

In een talkshow van sportwebsite Voetbalzone heeft oud-voetballer Ali Boussaboun zich uitgesproken over de rellen in Nederland na de wedstrijden van Marokko op het WK. De oud-international van Marokko zegt het jammer te vinden dat het vandalisme wordt afgeschilderd als "Marokkanenprobleem". 

Boussaboun verbaast zich over de manier waarop gesproken wordt over de rellen. "Alsof dit een nieuw fenomeen is, of zo. Ik heb het nu puur over de rellen. Ajax mag in het centrum het kampioenschap niet meer vieren, waarom niet? Mensen doen net alsof het een nieuw fenomeen is en wat krijg je dan: ‘Het is een Marokkanenprobleem’", aldus de oud-speler van onder meer Feyenoord en FC Utrecht.

Marokko heeft hier weinig mee te maken volgens Boussaboun. "Hooligans heb je in Spanje, Italië, Duitsland, Nederland", betoogt hij. "In Marokko wonen misschien wel 30, 35 miljoen mensen en die zijn allemaal de straat op gegaan: niks gesloopt, niks aan de hand en allemaal blij. Ik zou zeggen: het is een westers probleem."

Marokko plaatste zich deze week verassend voor de kwartfinale van het WK in Qatar door Spanje uit te schakelen. Zaterdag speelt de ploeg het duel tegen Portugal.
https://www.nieuwnieuws.nl/5158516/oud- ... -probleem/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Plaats reactie