Is voetbal haram?

In dit forum kunnen we de problematiek met betrekking tot integratie en multiculturele samenleving bespreken.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door King George »

Ariel schreef:
za mar 05, 2022 2:03 am
Mahalingam schreef:
vr mar 04, 2022 11:34 pm

Clarence Seedorf bekeert zich tot de islam: ‘Ik heb mijn naam niet veranderd’
Allah's Messenger (pbuh) said, "You should listen to and obey, your ruler even if he was an Ethiopian (black) slave whose head looks like a raisin.".

Maar ja, misschien geldt dat niet voor Surinamers.
Dan citeer ik even Hans van de Mortel en daar laat ik het bij.
hans van de mortel schreef:
do feb 10, 2022 11:23 am


ISLAM IS EEN GEVAARLIJK VIRUS WAARVAN MOSLIMS DE DRAGERS ZIJN.

Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

Is voetbal haram?
In ieder geval zonder twijfel is dit beeld van voetballer Cristiano Ronaldo heel erg haram.

Afbeelding

Hoezo?
Ten eerste al de naam van de (nog niet dode) man: "Christiano"
Ten tweede omdat het een beeltenis van een mens is. Dat mag niet van Allah.
Ten derde wordt dit beeld aanbeden (afgodenvereering, ook haram).

Is er bewijs voor dit laatste? jawel, kijk maar:

Afbeelding

Toeristen aaien hem geregeld in zijn kruis waardoor het brons ter plekke is gaan glimmen.
Dat is natuurlijk indirect bewijs. maar er is ook direct bewijs, zie maar:

Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

Cristiano Ronaldo is nog niet dood, en hij heeft nu al een standbeeld?

En die bobbel in zijn broek viel mij ook als eerste op. :redface2:
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

Voetbalclubs met Russische eigenaren: die zijn goed de lul. Mogen ze eigenlijk nog wel voetballen?
Sancties voor Russische eigenaar Chelsea, club kan niet worden verkocht
Door de sancties kan Chelsea de komende tijd geen publiek ontvangen, geen merchandise verkopen en niet worden verkocht

Londense voetbalclub Chelsea kan voorlopig niet verkocht worden, meldt BBC. Met nieuwe sancties van de Britse regering zijn de rekeningen van de Russische eigenaar Roman Abramovich bevroren. Chelsea kan door een speciale uitzondering wel wedstrijden spelen, maar mag geen publiek ontvangen of merchandise verkopen. Met de maatregel van de Britse overheid zijn de tegoeden van zeven Russische zakenmannen aan banden gelegd.

Abramovich liet in februari weten de club te willen verkopen. Kort daarvoor deed hij al een stap terug door de club financieel in beheer te stellen van een stichting. De 55-jarige zakenman is naar schatting goed voor zo'n 12,5 miljard en is sinds 2003 eigenaar van Chelsea. Hij kwam met de Russische inval in Oekraïne onder vuur te liggen. Abramovich staat naar verluid dicht bij president Poetin, een aantijging die hij zelf ontkent.

Britse premier Boris Johnson stelt dat het Verenigd Koninkrijk 'medogenloos is in het opjagen van hen die het doden van burgers, vernietigen van ziekenhuizen en bezetten van onafhankelijke bondgenoten faciliteren'. ''Er kunnen geen veilige havens zijn voor hen die de inval steunen''.
https://www.nieuwnieuws.nl/5155445/sanc ... -verkocht/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

Ene na andere sponsor haakt af na aanstelling Overmars: ‘We voelen ons gepakt’

De aanstelling van Marc Overmars als technisch directeur kost voetbalclub Antwerp ten minste vier sponsors. Onder meer Select Group, premium-sponsor Federale Verzekering, Descroes en Sport Nutrition zetten de samenwerking stop. De club, die momenteel in gesprek is met haar sponsors, gaf toe een cruciale fout te hebben gemaakt in de aankondiging.
Spoiler! :
‘Wij zijn ten zeerste verbaasd over deze beslissing. Als vaste partner en sponsor van RAFC werden wij vooraf niet geconsulteerd noch geïnformeerd,’ meldde Select Group donderdagochtend. ‘De keuze om de heer Overmars, die recentelijk werd beschuldigd van herhaaldelijk grensoverschrijdend gedrag en waartegen momenteel nog een onafhankelijk onderzoek loopt in Nederland, nu reeds te benoemen, druist rechtstreeks in tegen de waarden en normen van onze Select Group.’

‘Wij geloven nochtans oprecht dat elk mens na een bewuste periode van zelfreflectie tot inzicht kan komen en een tweede kans kan verdienen. We betreuren het dan ook ten zeerste dat men tijdens de persconferentie het moment voorbij liet gaan om sereen, behoedzaam en weloverwogen te getuigen van dit proces van zelfreflectie en het verworven inzicht, noch door de directie van RAFC noch door de heer Overmars zelf. Enige zorgvuldigheid in de communicatie of het kies omgaan met de problematiek hebben wij eveneens niet gehoord of gezien.’

‘Als Select Group hebben wij dan ook beslist om ons partnership met RAFC niet te zullen vernieuwen voor het seizoen 2022 – 2023.’

‘Ook commercieel een slechte keuze’

Mede-eigenaar Maxim Van Hoorebeeck van Descroes: ‘We hebben Antwerp laten weten dat we het contract stopzetten. We hebben de voorbije jaren werk gemaakt van professionalisering, waarden en normen en meer vrouwen op de werkvloer. Wij willen een duidelijk signaal geven dat wij niet denken zoals het Antwerpbestuur. We hebben op dit moment nog een overeenkomst van twee jaar met de club. Maar zelfs al leggen zij een boete op voor het verbreken van ons contract, dan nog houden wij het been stijf. Het is jammer dat de aanstelling van Overmars niet eerst is besproken met de sponsors. Ook commercieel vind ik het een slechte keuze.’

Antwerp presenteerde Overmars maandag, zes weken nadat hij was opgestapt bij Ajax als gevolg van grensoverschrijdend gedrag richting vrouwelijke werknemers van de club. De Vlaamse club noemde het gedrag van Overmars bij de Amsterdammers een privékwestie en maakte daarmee een storm van verontwaardiging los.

Overmars zelf wilde tijdens zijn presentatie weinig kwijt over zijn vertrek bij Ajax. “Dat hoofdstuk wil ik snel achter me laten,” zei hij. “Dat wil ik hier doen. Het was een heel spijtig vertrek, maar daar moet je doorheen. Je moet verder. Ik beloof dat wat bij Ajax is gebeurd, hier niet meer zal gebeuren.”

Niet gehoord

De sponsors van Antwerp werden overigens niet gehoord over het aantrekken van Overmars. Meteen na het nieuws reageerden ze voorzichtig. Zo vertelde Cedric Vanhencxthoven van Heylen Vastgoed, een belangrijke sponsor: “We kunnen op dit moment moeilijk een standpunt innemen. Ik begrijp dat iedereen verrast is over de snelheid van zijn terugkeer in het voetbal. Ik hoop dat de club en de voorzitter een goeie inschatting maken.”

Ook 6D Sports Nutrition wil stoppen met de sponsoring. “Ik ben teleurgesteld in de persoon van meneer Gheysens,” zegt eigenaar Andy Baert. “Ik voel me gepakt door hem. Hij heeft niets op voorhand gecommuniceerd naar ons. Zijn motivaties zijn puur economisch, lijkt mij. Ik laat mijn advocaat nu bekijken wat mijn rechten zijn en of ik er wettelijk aan onderuit geraak om het contract vroegtijdig te stoppen.” Het contract van kledingleverancier Jako liep sowieso af na dit seizoen.

In de wandelgangen gaat het gerucht dat ook Heylen Vastgoed zou twijfelen, maar binnen het bedrijf wordt dat ontkend. Andere grote sponsors – Alken-Maes, Golden Palace, Port of Antwerp en Titan Cargo – blijven vooralsnog aan boord. Golden Palace en Port of Antwerp distantiëren zich wel expliciet van Overmars’ gedrag, Alken-Maes geeft aan ‘geschokt’ te zijn. “We hebben met Antwerp gesproken en hen aangemoedigd om onmiddellijk actie te ondernemen om het vertrouwen terug te winnen.”

Coca-Cola eist intussen een gesprek met het bestuur. ‘We vinden dat bedrijven en voetbalclubs een belangrijke maatschappelijke rol hebben. Daarom hebben we onze bezorgdheden geuit. Ook vragen we een overleg met het bestuur om de maatschappelijke rol persoonlijk aan te kaarten. Dit is fundamenteel als we in de toekomst nog willen samenwerken.’

Antwerp FC: ‘Cruciale fout gemaakt’


Antwerp maakte donderdagavond excuses voor de gebrekkige communicatie bij de aanstelling van Marc Overmars. ‘Hoewel we als club een zorgvuldige en weloverwogen beslissing namen, zijn we er niet in geslaagd dat glashelder toe te lichten. De kritiek daarop is terecht. Wij hebben een cruciale fout gemaakt in onze aankondiging, want we hebben het meest evidente niet gecommuniceerd: dat een veilig werkklimaat voor al onze spelers en medewerkers prioriteit heeft en dat wij een nultolerantie hanteren op het vlak van ongewenst gedrag op de werkvloer.’
https://www.parool.nl/sport/ene-na-ande ... ~b2accf1f/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

Voetballers van het dorp Rijnsburg tegen voetballers van een ander dorp. Dat leeft bij de supporters.
En weer gaat het mis bij voetbalderby, elf kinderen raken gewond na gooien van vuurwerk bij duel tussen Rijnsburgse Boys en Quick Boys
Het brandende vuurwerk kwam terecht in een vak met kinderen van Rijnsburgse Boys.

Het had niet veel gescheeld of de derby tussen Rijnsburgse Boys en Quick Boys was dinsdagavond niet eens doorgegaan. Tientallen supporters van beide kampen gooiden voorafgaand aan het duel brandende fakkels naar elkaar, waarbij meer dan tien kinderen lichte brandwonden opliepen.

Het incident zorgde voor een nare bijsmaak aan een strijdlustige maar kaartloze derby, die eindigde in een 3-0 overwinning voor Rijnsburgse Boys. ,,We hadden een meisje van 11 jaar in onze kleedkamer zitten’’, vertelde Bram Ros, captain van de thuisploeg, na afloop. ,,Die kreeg wat naar zich toe gegooid en had een gat in haar hoofd. Ze moest naar de EHBO.’’

Hoewel de ongeregeldheden tussen ’supporters’ van beide clubs vrij snel waren gesust, durfde scheidsrechter Sander de Brito Roque het nog niet aan om direct te beginnen. Hij liet beide clubs weten de wedstrijd definitief te staken, mocht er nog iets soortgelijks voordoen. Na die oproep hielden de daders zich gedeisd en kon er achttien minuten later dan gepland eindelijk worden afgetrapt.
[...]
Hersenloos

Ros nam het op voor de vele supporters die zich wel gedroegen. ,,De goede lijden onder de kwaden. Ik vraag me ook af waarom er bijna geen politie aanwezig was. Aan de andere kant is het van de zotte dat het allemaal nodig is. De loketten zijn op de wedstrijddag gesloten, overal zitten hekken tussen en toegangsprijzen zijn hoger vanwege de veiligheidsmaatregelen. Het is zonde, maar het is blijkbaar nodig. Nog meer dan er vandaag is gedaan. Dit is hersenloos gedrag, waar je misschien ook weinig tegen kan doen.’’
https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20 ... um=organic
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

Die katterkes toch. :shock: Ruig volk. En het mooie is. Rijnsburg en Katwijk zijn samengevoegd tot één gemeente.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

Is voetbal haram? Niet voor Diego, want die verheft het voetbal juist, dank zij Allah.

Afbeelding
Diego (HSC’21) bekeerde zich tot islam en scoort nu aan lopende band: ‘Mensen zeggen dat het toeval is, ik zeg van niet’

Voetballer Diego van der Weide van derdedivisionist HSC’21 is moslim. Daarbij hoort ook de ramadan. Het betekent dat hij deze maand telkens met een lege maag aan de aftrap verschijnt. „Je lichaam kan best lang zonder eten.”

Het is ruim een uur voor zonsondergang. Diego van der Weide zit, geheel in ramadankleding, op de bank in zijn woonkamer in Enschede. Naast de bank staat een tafeltje met boeken, waaronder de Koran. Op de grond ligt zijn blauwe gebedskleed en op een tafel voor hem staat een schaaltje met dadels. „Die eten we als moslims iedere dag als we het vasten verbreken”, vertelt Van der Weide.

De 27-jarige Enschedeër vindt het goed dat we deze avond een inkijkje in zijn geloof nemen. „Voor ons als moslims is dit de mooiste maand van het jaar. Het verklaart waarom ik vorige week zoveel scoorde en dat ik bij HSC’21 nu zelfs gedeeld topscorer ben.”

Van der Weide doelt op de productieve week die hij achter de rug heeft. Vorige week maakte hij in drie wedstrijden alle zes doelpunten voor HSC’21. Eerst scoorde hij er woensdag vier bij Hollandia (0-4) en zaterdag en maandag kroonde hij zich ook tot matchwinner bij de 1-0 zeges op DEM en Hoogland.

„Veel mensen zeggen dat het toeval is, ik zeg van niet. Het heeft zeker met de ramadan te maken dat ik zo presteer. Daarnaast heb ik een heftige tijd meegemaakt en heb ik het gevoel dat ik daar sterker ben uitgekomen.”

Ernstig ziek
Een stilte volgt. Van der Weide vertelt dan dat een familielid ernstig ziek is. In een bepaalde periode is hij daarvoor nachtenlang in het ziekenhuis geweest.

„Dat doet wat met je. Het liefst neem je zoiets niet mee naar de training, toch deed ik het. Het zorgde ervoor dat ik slecht presteerde en zelfs op de bank kwam te zitten. Inmiddels gaat het gelukkig beter met mijn familielid en dat merk ik ook terug op het veld. Ik kan me weer volledig op voetbal focussen en sta weer met plezier te spelen. Dat ik dan vorige week zo veel doelpunten maak, is fijn. Ik ben vooral blij voor het team, dat we weer eens drie wedstrijden op rij gewonnen hebben.”

Bekeerd
Na al zijn zes treffers kuste Van der Weide vorige week, zoals inmiddels gebruikelijk, knielend het veld. Waarom hij dat doet? „Daarmee laat ik zien dat Allah voor mij belangrijk is. Ik ben op mijn 18de bekeerd. De islam trok mij heel erg. Mijn vrouw, die ik nu vijf jaar ken, is ook gelovig. We doen samen ons best om elkaar zoveel mogelijk te steunen en ons te blijven verdiepen.”

Gewenning
Sinds zijn 18de doet Van der Weide dus ook mee aan de vastenmaand ramadan. Deze negende maand van de islamitische kalender valt dit jaar in april.

Van der Weide: „Niet-moslims vragen me vaak of het zwaar is, dat je zolang niet mag eten of drinken. Voor mij en veel anderen is het meer een gewenning. Eigenlijk kan je lichaam best lang zonder eten en drinken. Voor niet-moslims is het moeilijk te begrijpen waarom we dit doen. We doen het voor Allah. We bedanken hem voor alles wat hij ons gegeven heeft. We bidden ook veel deze maand. En we leven mee met mensen die niet elke dag te eten en te drinken hebben. Daarnaast is het een vorm van zuivering van je ziel.”

Doortrekken
Toch zijn er ook veel moslim-amateurvoetballers die het deze maand wel zwaar hebben. Waarom dat niet geldt voor Van der Weide? „De ramadan geeft mij juist extra kracht en motivatie. Ik ben de hele dag met het geloof bezig en neem het dus ook mee naar wedstrijden. In mijn geval pakt het dus positief uit. Ik hoop dat ik die positieve lijn de komende weken kan doortrekken.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

KNVB doet onderzoek na bericht van geweld tegen Joods zaalvoetbalteam uit Amstelveen

De KNVB doet onderzoek naar de gebeurtenissen bij een zaalvoetbalwedstrijd dinsdag tussen de Joodse club Maccabi uit Amstelveen en zaalvoetbalvereniging Atletico uit Nieuw-West. Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) meldt dat twee spelers van Maccabi zijn aangevallen. Ook zou een Hitlergroet zijn uitgebracht.

“We hebben van dit incident geen melding binnengekregen. Naar aanleiding van socialmediaberichten hebben we proactief met beide clubs contact opgenomen. Dat leverde totaal uiteenlopende lezingen op van hetgeen is gebeurd,” meldt de KNVB. “Aangezien noch de KNVB, noch een scheidsrechter bij dit incident aanwezig waren, moeten we daarom nader onderzoeken wat er precies is gebeurd. Dit zal worden opgepakt door de onafhankelijke aanklager en als er sprake is van antisemitisme zal er passend worden gestraft.”

‘Uiteenlopende lezingen’

De politie kwam dinsdag ter plaatse toen het misging. “Tot nu toe is zeker dat het om een geweldsincident gaat, maar we kunnen gezien de uiteenlopende lezingen niet bevestigen wat er verder tijdens de wedstrijd is gebeurd,” laat de KNVB verder weten. “Dat zal uit het onderzoek blijken. De return tussen de twee teams is tot nader order uit het speelschema gehaald.”
https://www.parool.nl/nieuws/knvb-doet- ... ~bbb752a3/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

Bobo (meervoud: bobo's, van bondsbons) is een negatieve benaming voor een sportbestuurder.

Ruud Gullit gebruikte de term bobo in 1988 in een interview om zijn ergernis te uiten over de (naar zijn idee te) prominente aanwezigheid van bestuurders van de voetbalbond tijdens het Europees kampioenschap voetbal. Het begrip sloeg toen aan en is sindsdien voor vele andere bestuurders gebruikt.

Voetbaljournalist Joop Niezen zegt zelf dat hij de termen "bondsbons" en "bobo" halverwege de jaren zeventig in een column in het blad Voetbal International heeft gebruikt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bobo_(sportbestuurder)

28 februari, 16:09
Het bondsbestuur van de KNVB heeft in een ingelaste vergadering zojuist besloten dat de vertegenwoordigende elftallen van de KNVB tot nader order geen wedstrijden spelen tegen nationale elftallen van Rusland en Belarus.

De KNVB heeft de agressie van Rusland tegen Oekraïne afgelopen donderdag direct hard veroordeeld. Wij hopen met heel ons hart dat de oorlog in Oekraïne zo snel mogelijk stopt. De ernst en omvang van de aanhoudende agressie van Rusland en het daaraan meewerken door Belarus, maken dat de KNVB dit besluit heeft genomen.

De afgelopen dagen heeft hierover veelvuldig contact plaatsgevonden met de overige nationale voetbalbonden, UEFA en FIFA. Dit blijven wij doen zolang het conflict duurt.
https://www.knvb.nl/nieuws/organisatie/ ... en-belarus
En iedereen die aan de goede kant van de geschiedenis staat heel blij met dit dappere besluit.
In alle media 'hoera' voor de KNVB.
Inmiddels is er sprake van voortschreidend inzicht. Of draaikonterij om het op volkse wijze te zeggen.
KNVB ziet af van boycot: vrouwen Oranje spelen toch tegen Belarus

De vrouwen van het Nederlands voetbalelftal spelen toch de WK-kwalificatiewedstrijd tegen Belarus. De KNVB kondigde bij het uitbreken van de oorlog in Oekraïne een boycot aan, maar die is nu van de baan.

"Het is wel de wens van de voetbalbond dat dit gebeurt achter gesloten deuren en zonder volksliederen, omdat we nog steeds vinden dat dat het regime in Belarus zich niet mag verheugen op internationale sportwedstrijden en wij daarom minimale aandacht voor deze wedstrijd willen", meldt de KNVB.

'Boycot geen effect'


Voor de vrouwen van Oranje dreigde sportieve consequenties als er tegen Belarus niet gespeeld zou worden. Er zouden in ieder drie punten worden ingeleverd in de strijd om een WK-ticket.

De KNVB wilde naar eigen zeggen een statement maken, maar ging daarin verder dan andere landen. Dat is volgens de bond funest gebleken. "Aangezien de andere landen wel gewoon hun geplande interlands tegen Belarus blijven spelen, heeft een langdurige boycot door Nederland geen effect."

"Sterker nog, nu Oranje niet en onze directe concurrenten voor WK-kwalificatie wél tegen Belarus spelen, bemoeilijkt dit voor alleen Nederland de kwalificatie voor het WK in 2023. Terwijl deelname aan een WK uiteraard een brede impact heeft op het gehele Nederlandse vrouwenvoetbal."
https://nos.nl/artikel/2427737-knvb-zie ... en-belarus
""Het is wel de wens van de voetbalbond dat dit gebeurt achter gesloten deuren en zonder volksliederen, omdat we nog steeds vinden dat dat het regime in Belarus zich niet mag verheugen op internationale sportwedstrijden en wij daarom minimale aandacht voor deze wedstrijd willen",
Er zijn drie (3) puntjes te verdienen.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

Er is heel wat afgeschreven over hoe het komt dat een WK voetbal tijdens het hete seizoen in het bloedhete Qatar gespeeld wordt. (kort gezegd: corrupte voetbal bobo's)
Geen oranjepakjes of juichcampagne: Lidl schrapt WK-spaaracties

Een fluorescerend oranjekostuum, Holland-plaktatoeages of oranjecapes? Je gaat ze bij Lidl niet terugvinden dit jaar. De supermarkt schrapt al zijn campagnes en merchandise rondom het aanstaande omstreden WK voetbal in Qatar. Ook andere supermarkten beraden zich op hun acties.
[...]
Supermarktdeskundige Paul Moers noemt de zet van Lidl een moedige. "De campagnes zijn normaal gesproken enorm belangrijk", zegt hij. Ze leveren miljoenen aan extra omzet op. Lidl spendeerde vorig jaar rond het Europees kampioenschap voetbal en de sportzomer nog 6 miljoen euro aan reclamecampagnes.

Het is een statement, zegt Moers. "Dit is geen manier om met mensen om te gaan en daarom doen we er niet aan mee", is het oordeel over de situatie voor veel arbeiders in Qatar. "Lidl hecht veel waarde aan duurzame principes." Het bedrijf is niet alleen, verschillende sponsoren trokken zich al terug.
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... ar-voetbal

Dit is een financieele tegenvaller waar de bobo's niet op gerekend hebben: het gebruik van de officieele WK symbolen en toebehoren is niet gratis, daar moeten licentierechten voor worden betaald. En die vallen nu weg.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding

Voetballer bij FC Twente is doodgeslagen door zijn Congolese familie.
Van beenamputatie tot coma en vroege dood: ruzie met familie wordt Jody Lukoki (29) fataal

Jody Lukoki, oud-speler van Ajax, is maandagochtend op tragische wijze in het ziekenhuis overleden. De rappe aanvaller, sinds maart clubloos, werd door familieleden in elkaar geslagen en overleed aan de gevolgen van deze mishandeling.

De rappe aanvaller tekende een jaar geleden bij FC Twente. Wat volgde was een zware knieblessure, ontslag vanwege huiselijk geweld en een ruzie die hij uiteindelijk moest bekopen met de dood.

Over de doodsoorzaak kwam aanvankelijk weinig naar buiten, maar duidelijk is inmiddels dat Lukoki onlangs slaags raakte met familieleden. Lukoki kwam in een handgemeen terecht met twee neven en een vriend. Dat gebeurde tijdens een feest in Almere. De kleine vleugelspits incasseerde tijdens de ruzie rake klappen van hen. Eenmaal thuis besloot Lukoki vanwege extreme hoofd- en kniepijn naar het ziekenhuis te gaan.

Daar ging het vervolgens snel bergafwaarts met zijn gezondheid, toen dokters constateerden dat zijn been als gevolg van een hardnekkige infectie en zuurstoftekort geamputeerd moest worden. Volgens een bron werd dat mogelijk veroorzaakt door een verslaving aan lachgasballonnen. Zijn zaakwaarnemer was niet op de hoogte van deze verslaving.

Lukoki werd na de zware ingreep in het weekend tijdelijk in coma gehouden en bezweek, maandag rond zes uur in de morgen, aan een hartstilstand. Hij was net op weg naar een armamputatie, verzekeren bronnen rondom Lukoki.
https://www.parool.nl/sport/van-beenamp ... ~b70f616b/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

De tand des tijds. Gaat dat knielen voor BLM nog steeds door? Verwatert het niet?
DFB-Elf zal waarschijnlijk niet knielen tegen racisme in Hongarije

HERZOGENAURACH. Bij de komende interland tegen Hongarije in Boedapest zal het Duitse nationale voetbalelftal niet knielen voor de aftrap. "De overwegingen waren er nog niet", zei DFB-directeur Oliver Bierhoff donderdag tijdens een persconferentie. Verwijzend naar de laatste wedstrijd tegen de Engelsen, toen beide teams knielden tegen racisme, benadrukte Bierhoff: "We wilden de Engelse actie steunen, maar er staat nu niets gepland voor Hongarije."

Toen het Engelse team een ​​week geleden in Boedapest speelde, fluiten de spelers vanaf de tribunes voor hun gebaar. Daar waren vooral kinderen. Omdat de wereldvoetbalbond Fifa en haar Europese tegenhanger Uefa het Oost-Europese land hadden bezet met spookspellen vanwege vermeende racistische en homofobe gezangen van de fans. Hongarije verwees naar artikel 73 van de tuchtwet, volgens welke het verbod op het bezoeken van spookspelen niet geldt voor kinderen onder de 14 jaar die vergezeld gaan van scholen of voetbalscholen.

schandaal vorig jaar

Toen de Hongaarse en Duitse zijde elkaar vorig jaar tijdens het EK in München ontmoetten, ontstond er ophef over het standpunt van de Hongaarse regering over homoseksualiteit . Premier Viktor Orbán heeft een wet aangenomen om kinderen te beschermen tegen vroege seksualisering.

Als reactie deelden helpers regenboogvlaggen uit voor het stadion in München. Een streaker toonde de spelers ook zo'n vlag tijdens het spelen van het Hongaarse volkslied. Tijdens de wedstrijd reageerde de Hongaarse menigte met gezangen van "Duitsland, Duitsland, homoseksueel". (ag)
https://jungefreiheit.de/politik/auslan ... us-ungarn/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

Het was echt, heus waar, een heel goede keus om het WK in Qatar te houden.
WK in Qatar lijkt geen feest voor de fans te worden: amper alcohol en geen one-night-stands

Het WK in Qatar lijkt er niet leuker op te worden voor de fans. Eerder werd al duidelijk dat alcohol uit den boze is in het conservatieve oliestaatje, met uitzondering van de fanzones en de stadions. Maar nu willen de Qatarezen ook one-night-stands tussen fans voorkomen, zo melden insiders aan de Daily Star. Seks buiten het huwelijk is strikt verboden in het islamitische Qatar.

Insiders laten weten dat er ’geen uitzonderingen’ gemaakt zullen worden tijdens het WK, en dat single voetbalfans zich maar beter kunnen gedragen. Alleen getrouwde koppels mogen losgaan in de hotelkamer gedurende het voetbalfestijn in de woestijn. Naast seks buiten het huwelijk is ook seks met mensen van hetzelfde geslacht strafbaar in Qatar. Mensen die deze wetten overtreden kunnen tot wel zeven jaar cel krijgen.

FIFA heeft eerder gezegd dat ’iedereen welkom is’ tijdens het WK in Qatar, maar dat lijkt niet helemaal te kloppen. Volgens de Daily Star zijn boekingen van mensen met verschillende achternamen die een hotelkamer willen al afgewezen. Qatarese officials hebben nogmaals gewezen op de lokale cultuur, waarin openlijk affectie tonen niet gewenst is. De voorman van de Qatarese voetbalbond weet daarentegen nog niet of hij regenboogvlaggen wil verbieden uit de stadions.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

Het is niet allemaal kommer en kwel voor de clubs die eigendom zijn van een Russische oligarch.
Zo is Vitesse niet van Valeriy Oyf afgepakt door onze overheid. En deze Rus is heel goedgeefs: schuld van 155 miljoen neemt hijzelf voor zijn rekening. Vitesse gered !!
Vitesse in één klap verlost van schuld van 155 miljoen euro

ARNHEM - Een belangrijke stap in het overnameproces van Vitesse. De Russische eigenaar Valeriy Oyf heeft ingestemd met de overdracht van de aandelen aan de Arnhemse club, waarmee Vitesse zelf zeggenschap krijgt over het overnameproces.

De brievenbusfirma, Performance Management Holding BV waarin de aandelen zaten, en waarin onder de Russische eigenaren een schuld van 155 miljoen euro was opgebouwd, wordt losgekoppeld. Door zijn verlies te pakken geeft Oyf Vitesse de kans om met een schone lei te beginnen. Vitesse is hierdoor in één klap schuldenvrij – de club heeft zelf een eigen vermogen van 14,8 miljoen euro – en wordt daarmee vele malen aantrekkelijker voor overnamepartijen.
https://www.telegraaf.nl/sport/95075954 ... ljoen-euro
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

Moeten voetballers in van alles het 'goede' voorbeeld geven? En wat als een voetballer iets haram vindt dat volgens de goegemeente goed is?
Weigering Kökcü is eigen keuze, maar ook een gemiste kans

Voetbal en homoseksualiteit, het blijft een gevoelig onderwerp, ook anno 2022. Met een regenboogband voor aanvoerders tijdens de tiende speelronde van de Eredivisie wilde de KNVB de inclusiviteit van de sport benadrukken. Maar niet alle aanvoerders leenden zich voor het statement.


Feyenoord-aanvoerder Orkun Kökcü (21) weigerde tijdens de wedstrijd tegen AZ een regenboogband te dragen. De zogeheten ‘OneLove’-aanvoerdersband is strikt genomen een statement tegen alle vormen van discriminatie, maar in de week van de coming-out stond het vooral in het teken van de lhbt-acceptatie. Kökcü vond zichzelf niet „de aangewezen persoon” om die boodschap uit te dragen en voerde „geloofsovertuiging” aan als reden. Na overleg werd de band aan reserve-aanvoerder Gernot Trauner toegewezen.

Het besluit van de Turkse Nederlander leidde al snel tot discussie over tolerantie en verdraagzaamheid. Als aanvoerder is Kökcü het sportieve uithangbord van Feyenoord, maar moet hij zich als voetballer ook uitspreken over allerlei maatschappelijke thema’s? En moet hij geëngageerde statements per se uiten met een speciale aanvoerdersband? Je zou kunnen zeggen dat Kökcü in een individualistische samenleving het recht op een eigen keuze heeft, hoezeer die ook indruist tegen de ‘gewenste’ mening uit liberale hoek. Juist een gezonde pluriforme maatschappij zou tolerantie moeten kunnen opbrengen voor opvattingen die indruisen tegen die van de mainstream. Een aanvoerdersband met een boodschap moet je niet willen afdwingen.

En toch. Als aanvoerder heeft Kökcü een niet te onderschatten voorbeeldfunctie. Juist in het masculiene bolwerk dat het mannenvoetbal is, en niet in de laatste plaats bij Feyenoord, waar homohaat binnen en buiten het stadion welig tiert. De Roze Kameraden, de lhbt-supportersgroep van Feyenoord, wordt sinds de oprichting in 2021 geïntimideerd door de fanatieke aanhang. Op de tribunes zijn homofobe spreekkoren schering en inslag. Het weigeren van de regenboogband was daarom een gemiste kans.

Volgens Kökcü strookt de regenboogboodschap niet met zijn geloofsovertuiging. Inhoudelijker dan dat werd het niet. Daarmee maakte hij een statement waar zijn geloofsgenoten last van kunnen ondervinden. Is Sparta-aanvoerder Adil Auassar een minder vroom moslim omdat hij de band zondag wel om had? En: wat voor signaal geef je af aan (jonge) moslims die homo zijn of worstelen met hun geaardheid?

Ongetwijfeld speelt mee dat Kökcü Turks international is en zich moet verhouden tot de Turkse publieke opinie. De regenboog is voor progressieven misschien een vanzelfsprekend inclusieve boodschap, voor conservatieve groepen staat het symbool voor een ideologische strijd tegen traditionele waarden. In dat opzicht is Kökcü niet te benijden: hij kan het niet goed doen.

Onbedoeld heeft de geboren Haarlemmer zich onsterfelijk gemaakt bij de verkeerde mensen. Zijn weigering werd in Turkse media gevierd als een overwinning. Homofobe voetbalfans voelen zich gesterkt in hun overtuiging dat homo’s niets te zoeken hebben in de voetbalwereld. En de geradicaliseerde harde kern van Feyenoord loopt nu met Kökcü weg.

Maar het zou oneerlijk zijn om de kwestie rond homo-acceptatie op de schouders van één voetballer te leggen. Homohaat is een breed maatschappelijk en hardnekkig probleem. Goede sier maken met de regenboogkleuren lost dat probleem niet op. De regenboogband is geen aflaat. De weigering van Orkun Kökcü heeft in ieder geval een noodzakelijke discussie geopend
.https://www.nrc.nl/nieuws/2022/10/19/we ... s-a4145571
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

Steenrijk Qatar wil vriendelijkheid tonen, ondanks dubieuze banden

Vele duizenden liepen eind vorige maand in Qatar uit voor de begrafenis van Yusuf al-Qaradawi, de belangrijkste ideoloog van de radicale Moslimbroederschap. Ook de vice-emir en tal van andere hoge Qatarese functionarissen kwamen hun laatste eer betuigen aan de man die in zijn preken de massamoord op Joden in de Tweede Wereldoorlog rechtvaardigde. De Holocaust, aldus Al-Qaradawi, was een ’straf van God’. Joden verdienen het om ’uitgeroeid’ te worden.

Dezelfde Qatarese hoogwaardigheidsbekleders die om de 96-jarige prediker rouwden, zullen over een maand in het stadion juichen ter aanmoediging van hun nationale team in het openingsduel van het WK voetbal. Daar willen zij hun vriendelijke gezicht laten zien aan de wereld. Het land onderhoudt echter al decennialang dubieuze contacten met militante moslims en terreurorganisaties. Van Hamas tot Al-Qaeda.

De uitvaart werd gehouden in de nationale moskee van Qatar, vernoemd naar de stichter van het wahabisme, de oerconservatieve stroming binnen de islam die in Qatar en Saoedi-Arabië wordt aangehangen. De prestigieuze moskee bood de afgelopen jaren een podium aan tal van radicalen. Van predikers die de aanslagen van 11 september 2001 een Amerikaans-Israëlisch complot noemen tot figuren die door de Verenigde Staten als terrorist zijn bestempeld. De omstreden Saoedische geestelijke Sa’ad al-Ateeq pleitte voor de vernietiging van Joden, christenen en sjiieten.

Vat vol tegenstrijdigheden
Het kleine Qatar is een vat vol tegenstrijdigheden. Het is de gastheer van Amerika’s grootste legerbasis in het Midden-Oosten, maar onderhoudt tegelijk zeer nauwe contacten met Iran. Het vloog Taliban-leiders naar Kabul toen de fundamentalisten vorig jaar de Afghaanse hoofdstad hadden overgenomen, om vervolgens Amerikanen en andere buitenlanders te helpen bij hun evacuatie uit dat land. Het brengt vaak gedegen nieuws via de internationale tak van Al-Jazeera, terwijl de Arabische versie een propagandazender is voor de regering.

Deze week rolde Qatar de rode loper uit voor de vicepresident van Iran, waar ordetroepen en burgermilities momenteel vreedzame demonstraties keihard neerslaan. Een land dat ook dodelijke wapens zou leveren aan Rusland, dat deze op grote schaal zou inzetten in Oekraïne.

Het bezoek van Mohsen Rezai aan Doha noopte Argentinië om Qatar te vragen om diens arrestatie. Aanklagers in het Zuid-Amerikaanse land zien in de Iraanse vicepresident het meesterbrein achter de bomaanslag in 1994 op een Joods centrum in Buenos Aires. Daarbij kwamen 85 mensen om. Rezai was destijds leider van de Revolutionaire Garde. Qatar legde het Argentijnse verzoek naast zich neer.

Verleden van steun aan extremisten
Het steenrijke land heeft een lang verleden van steun aan extremisten. Een lid van de koninklijke familie bood in de jaren 90 onderdak en bescherming aan terrorist Khalid Sheikh Mohammed, die destijds al door de Verenigde Staten werd gezocht. De Amerikanen stuurden een vliegtuig naar Qatar om hem op te pakken, maar hij werd volgens de FBI door de ’royal’, destijds minister, getipt. Sheikh Mohammed wist op tijd te ontsnappen. Hij zou daarna beginnen te broeden op een complot, waarvan hij de belangrijkste architect zou worden: de aanslagen van 11 september. De bewuste royal, Abdullah bin Khalid Al-Thani, leidt sindsdien een teruggetrokken bestaan, al dook hij enkele jaren geleden op toen hij op het vliegveld van Doha zijn handtekening zette bij een groot portret van de emir. Deze sheikh Tamim bin Hamad Al-Thani prees de Russische president Poetin vorige week na een ontmoeting op een top in Kazachstan nog voor diens ’geweldige steun’ aan het WK in de woestijnstaat.

Qatarese instituties en banken, die nauwe banden hebben met ’s lands machthebbers, worden momenteel in verschillende rechtbanken vervolgd. Zo is de familie van Steven Sotloff dit jaar een rechtszaak begonnen tegen instellingen die bijna een miljoen dollar zouden hebben overgemaakt naar een rechter van Islamitische Staat die de opdracht gaf tot de onthoofding van Sotloff en een andere Amerikaanse journalist. Daarnaast zijn federale aanklagers in de VS een onderzoek begonnen naar een halfbroer van de emir van Qatar, die banden zou hebben met terreurgroepen.

Terreur
Een voormalige voorzitter van de Qatarese voetbalbond, Abdulrahman al-Nuaimi, wordt door de Amerikanen en de Verenigde Naties gezien als een financier van Al-Qaeda. Hoewel de autoriteiten in Doha aanvankelijk claimden dat hij in de cel zat, verscheen hij een paar jaar geleden openlijk op de bruiloft van zijn zoon, samen met de premier van het land en enkele Hamas-leiders.

De top van de Palestijnse terreurorganisatie verblijft al jaren in Qatar, waar het geregeld persconferenties organiseert in luxueuze hotels. Qatar is een van de belangrijkste donateurs van de Gazastrook, waar volgens nabestaanden van 24 Israëlische terreurslachtoffers een deel van de honderden miljoenen aan ’humanitaire hulp’ wordt aangewend voor aanslagen en raketaanvallen.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

Als de regering en mogelijk ook De Koning zoete broodjes gaan bakken in Qatar, kan dan de KNVB het tegengestelde doen? Nee.
Toch geen OneLove-armbanden voor KNVB-spelers

Teveel ophef

Ophef heeft ervoor gezorgd dat voetballers halverwege november toch niet de OneLove-band gaan dragen tijdens wedstrijden in het betaald voetbal. De KNVB hoopte met deze herhalingsactie een gebaar te maken naar Qatar, maar heeft de plannen toch in de prullenbak gegooid.

"Door binnen een maand opnieuw met de OneLove-band te gaan spelen, zal de nadruk hierdoor op andere zaken liggen dan op het gebaar dat je wil maken", zei de KNVB tegen NOS. "Dan schiet je je doel voorbij, vandaar dat besloten is om dit nu even niet te doen. Dan ligt de nadruk te veel op wie wel en wie niet, terwijl een statement je juist aan het denken moet zetten."

Met de campagne in het betaald voetbal hoopte de voetbalbond een statement te maken tegen iedere vorm van discriminatie. De meeste aanvoerders in het betaald voetbal droegen afgelopen week de OneLove-band. Feyenoord-aanvoerder Orkun Kökcü besloot niet mee te doen en Excelsior-captain Redouan El Yaakoubi wisselde zijn band in voor eentje met 'respect' erop.
https://www.nieuwnieuws.nl/5158040/toch ... b-spelers/
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Hans v d Mortel sr
Berichten: 17465
Lid geworden op: za jun 18, 2011 7:07 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Hans v d Mortel sr »

Duidelijk!

De KNVB is waarschijnlijk persoonlijk benaderd door wie anders dan? Nadenken! Hersens gebruiken! . . .
Spoiler! :
Mark Rutte.

Afbeelding
Ik weet niks met zekerheid. Ik ben ontoerekeningsvatbaar gelovig atheïst wegens gebrek aan de vrije wil.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

Het wordt één groot feest voetbal in Qatar. Amper alcohol en geen one-night-stands, en liever ook geen homo's.
'Lhbti'ers in Qatar zonder aanklacht opgepakt en mishandeld'

De Qatarese autoriteiten hebben tot in ieder geval vorige maand willekeurig lhbti'ers in het oliestaatje opgepakt. Vervolgens zouden die onder erbarmelijke omstandigheden zijn vastgezet in gevangenissen, waar ze te maken kregen met fysieke en verbale mishandeling. Dat meldt mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW) in een persbericht, op basis van gesprekken met zes Qatarese lhbti'ers.

HRW schrijft over zes zaken van "ernstige en herhaalde mishandeling" en vijf gevallen waarin er sprake was van seksuele intimidatie in gevangenschap. De voorvallen vonden plaats tussen 2019 en 2022.

De personen waarmee HRW sprak, werden vanuit het niets opgepakt in publieke ruimten, zo zeggen ze. Vervolgens doorzochten agenten van de afdeling Preventie Veiligheid, dat valt onder het ministerie van Binnenlandse Zaken, hun telefoons en werden ze zonder aanklacht vastgezet in onder meer een ondergrondse gevangenis in Doha.

Het gaat om vier trans vrouwen, een biseksuele vrouw en een homoseksuele man. In één geval ging het om twee maanden eenzame opsluiting, zonder toegang tot rechtsbijstand. Van trans vrouwen werden de haren afgeknipt. Bij vrijlating werden allen gedwongen een verklaring te tekenen waarin stond dat ze zouden stoppen met "immorele activiteiten" en de trans vrouwen werden verplicht een 'therapiesessie' te volgen in een gedragscentrum van de overheid.

Qatar: informatie ondubbelzinnig onjuist
Een regeringsfunctionaris uit Qatar weerspreekt in een persverklaring tegenover persbureau Reuters de beschuldigingen. Het HRW-onderzoek bevat volgens hem informatie "die categorisch en ondubbelzinnig onjuist is", zonder daarover in detail te treden.

De mensenrechtensituatie in Qatar ligt onder een vergrootglas, nu over minder dan een maand het WK voetbal begint in het land. Homoseksualiteit is illegaal in het conservatieve en islamitische Qatar.

De organisatie van het WK benadrukte in aanloop naar het toernooi dat iedereen welkom is in het land, ongeacht seksuele voorkeur of achtergrond. Human Rights Watch schrijft dat deze boodschap niet alleen voor bezoekers voor het WK moet gelden, maar dat dit "permanent moet worden gegarandeerd voor alle inwoners van Qatar".

Kort nadat het land het WK kreeg toegewezen, waren er al zorgen over de rechten van onder anderen de vele arbeidsmigranten. In de jaren daarna is er veelvuldig bericht over de zware arbeidsomstandigheden bij de bouw van de WK-stadions, waarbij volgens de schatting van onderzoeksjournalisten en mensenrechtenorganisaties duizenden slachtoffers zijn gevallen in de verzengende hitte.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

In Duitsland zijn onderhands vele tribale voetbalclubs. En dat is te merken.
Het aantal stopgezette games is nu in heel Duitsland op een recordhoogte, zoals de DFB aankondigde. In het seizoen 2021/2022 moesten amateurscheidsrechters 911 wedstrijden voortijdig beëindigen - meer dan ooit in één seizoen.
En voortdurend worden er scheidsrechters het ziekenhuis in geslagen en geschopt.
In de competitiewedstrijd van het district Osnabrück tussen SC Portugues en SC Schölerberg werd de scheidsrechter tijdens een vechtpartij tussen de keeper en een aanvaller van de tegenstander in het hoofd geraakt. Dit toonde beide spelers de rode kaart en brak de ontmoeting af.
[...]
Het was nog erger dan in Osnabrück in de districtscompetitie van Bochum. In de wedstrijd tussen SV Phönix Bochum en CF Koerdistan moest de 27-jarige scheidsrechter volgens de politie met ernstige verwondingen naar het ziekenhuis worden gebracht na een fysieke aanval door de Koerden.
https://jungefreiheit.de/allgemein/2022 ... eskaliert/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

Hoe de multikul het voetballen opleukt:
"...waarbij Feyenoord bij een vechtafspraak met Graz hulp kreeg van bevriende hooligans van de Poolse en een Kroatische club. "
Agenten gewond bij rellen in stadion Graz, Twee Nederlanders neergestoken na wedstrijd Feyenoord

Tijdens en na de wedstrijd tussen Feyenoord en Sturm Graz zijn ongeregeldheden uitgebroken in de Merkur Arena in het Oostenrijkse Graz. Volgens de lokale politie zijn daar gewonden bij gevallen, ook onder agenten. Op de weg naar het hotel zijn twee Nederlanders neergestoken. Vier Oostenrijkers zijn opgepakt.

,,Zulke wedstrijden, met zoveel geweld, hebben we in Graz niet eerder meegemaakt’’, stelt een woordvoerder, die over een ‘uitdagende’ wedstrijd spreekt. Naast de vier verdachten van de steekpartij zijn nog eens zes mensen gearresteerd. Met hulp van camerabeelden worden gezocht naar meer relschoppers.

Politie: Geen traangas maar pepperspray

De ME gebruikte in het stadion onder peperspray -geen traangas zo stelt een woordvoerder- om de rellende supporters in bedwang te houden. ,,De supporters gebruikten ook pepperspray en gooiden met alles wat ze te pakken konden krijgen naar de agenten.’’ Hierbij raakte enkele politiemensen gewond.

Op filmpjes is te zien hoe supporters op het vak proberen de ME aan te vallen. Buiten het vak gooien ze onder met houten platen naar de politiemensen. Het gebruikte pepperspray komt hard aan bij de supporters, die hier boos over zijn. Te zien is hoe sommige op de tast teruglopen naar het vak.

Bij de mars naar het stadion zouden auto’s vernield zijn, voor de wedstrijd waren al confrontaties tussen supporters op de thuistribune, waar ook Feyenoord-aanhang terecht was gekomen. Na het fluitsignaal ging het los, met name onder de tribunes.

,,Zo onnodig om de boel te gaan slopen na de wedstrijd’’, schrijft Kees Lau op Twitter. De voorzitter van supportersvereniging FSV De Feijenoorder was zelf ook in Oostenrijk. ,,Wees boos op Feijenoord. Die hebben het volkomen onnodig verkloot tegen een hele matige tegenstander.’’

Een Feyenoordfan die in het stadion aanwezig was, laat aan de regionale omroep Rijnmond weten dat er een groep van 50 tot 100 raddraaiers was, die zouden zijn bijgestaan door een aantal Poolse supporters van de club Pogon Szczecin.

Uit op confrontatie

Op een van de bekendste hooliganaccounts van twitter werd eerder al melding gemaakt van een vechtafspraak de dag voor de wedstrijd, waarbij Feyenoord bij een vechtafspraak met Graz hulp kreeg van bevriende hooligans van de Poolse en een Kroatische club. De Oostenrijkse politie liet eerder aan lokale media weten voorbereid te zijn op de komst van supporters die uit waren op geweld. De club annuleerde kaarten die Nederlanders hadden gekocht voor de thuisvakken.

,,Het waren vooral jonge gasten die op een confrontatie uit waren”, aldus de anonieme fan tegen RTV Rijnmond, die zei te vrezen dat de Europese voetbalbond UEFA Feyenoord sancties op zal leggen. PSV kreeg dit Europese seizoen al straf van de UEFA na wangedrag van supporters bij Arsenal. Zij mogen geen uitpubliek mee naar het laatste groepsduel in Noorwegen.

Feyenoord ging in de vijfde groepswedstrijd in de Europa League in de blessuretijd onderuit tegen Sturm Graz. Het duel eindigde in een 1-0-nederlaag voor de Rotterdammers. Volgende week donderdag is de wedstrijd tegen Lazio Roma bepalend of de club overwintert in Europa.
https://www.ad.nl/rotterdam/feyenoord-b ... ~a9aaa602/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24955
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door King George »

Ministers naar Qatar? Geen probleem bij deze regering. De koning naar Qatar? Toch ook geen probleem? En vrijheid, democratie, mensenrechten, rechtstaat, Europese waarden, de EU als waardenunie praten we in Qatar maar even niet.

Rutte: koning naar WK voetbal in Qatar is optie en ook verdedigbaar

Het kabinet gaat met een regeringsafvaardiging naar het WK voetbal in Qatar. Dat betekent dat niet is uitgesloten dat koning Willem-Alexander op zeker moment ook gaat. "Dat is zeker een optie", zegt premier Rutte. Ondanks de mensenrechtenschendingen in het land vindt Rutte dat verdedigbaar.

"De dialoog over mensenrechten kan het beste gevoerd worden als je ook op het WK bent, het helpt niet om de banden juist te verbreken", zegt Rutte.

In een brief van minister Hoekstra van Buitenlandse Zaken laat het kabinet aan de Tweede Kamer weten "een regeringsafvaardiging te sturen ter aanmoediging van het Nederlands elftal zoals gebruikelijk bij vergelijkbare grote sportevenementen".

Dit ondanks een Kamermotie van vorig jaar die bepaalt dat er geen regeringsafgevaardigde naar het WK mag: geen koning, geen premier en geen minister. Regeringspartijen D66 en ChristenUnie steunden die motie ook.

Hoekstra zegt dat het kabinet deze motie "in beraad heeft gehouden" en voor het besluit om toch te gaan, met internationale partners en mensenrechtenorganisaties heeft overlegd. Ook is er overleg met Qatar over de mensenrechtensituatie, zegt Hoekstra, en die is op veel punten al verbeterd.

Verder speelt mee dat andere EU-landen van plan zijn met een officiële delegatie te gaan. Hoekstra zegt dat het er op uit kan komen dat Nederland het enige land blijkt te zijn zonder regeringsdelegatie, en dat zou de "constructief-kritische dialoog" met Qatar geen goed doen.

Oorlog en energiecrisis

Voor het weekend werd al duidelijk dat het kabinet de wens van de Tweede Kamer naast zich neerlegt, omdat de oliestaat Qatar in de huidige energiecrisis een te belangrijke gesprekspartner is om weg te blijven.

In de brief aan de Kamer wijst het kabinet op de internationale gevolgen van de oorlog in Oekraïne en de energieleveringszekerheid. Daarnaast speelt Qatar een belangrijke rol in de Golfregio en in de verhouding met Iran over een kernenergieakkoord en hielp Qatar met het evacueren van mensen uit Afghanistan, benadrukt het kabinet.

Op de vraag of deze afwegingen belangrijker zijn dan de mensenrechten zegt Rutte: "Nee. Het is allemaal belangrijk." Of er een Kamermeerderheid is die begrip heeft voor het kabinetsbesluit is nog niet duidelijk.

Talloze doden

De afvaardiging ligt gevoelig vanwege de mensenrechten. Sinds de toewijzing van het WK aan Qatar, in 2010, worden arbeidsmigranten uitgebuit bij de bouw van onder meer stadions, wegen en hotels. Hierbij zijn veel doden gevallen.

Het kabinet steunt de oproep aan de FIFA om een fonds op te richten voor compensatie van de arbeidsmigranten en hun nabestaanden.
https://nos.nl/collectie/13873/artikel/ ... rdedigbaar


Dan lees ik ook nog dit.
In de brief aan de Kamer wijst het kabinet op de internationale gevolgen van de oorlog in Oekraïne en de energieleveringszekerheid. Daarnaast speelt Qatar een belangrijke rol in de Golfregio en in de verhouding met Iran over een kernenergieakkoord en hielp Qatar met het evacueren van mensen uit Afghanistan, benadrukt het kabinet.
Ahum?
en hielp Qatar met het evacueren van mensen uit Afghanistan, benadrukt het kabinet.
Nederland zou geholpen zijn indien Qatar hen tegenhield naar Nederland te komen, niet door hen daar door te laten en daarna hierheen door te duwen. Wij zijn hier helemaal niet mee geholpen.

En oh ja, er is zijn Qatar geen voetbalcompetitie met wat voor sportcompetities bij elkaar dan ook, ook niet met evenementen erbij dat het renderend is om zoveel stadions te onderhouden. Die moeten ook nog afgebroken worden. Hoeveel doden gaat dat nog kosten?

Maar het gaat natuurlijk hier om. Het gaat om pegels. Om keiharde pegels. Het gaat ook om de handel in (LNG-gas). Lekker dan om voor leveringszekerheid, handel en tussenhandel te moeten bedelen bij de sheiks.
In de brief aan de Kamer wijst het kabinet op de internationale gevolgen van de oorlog in Oekraïne en de energieleveringszekerheid.
Terwijl we eigen gas hebben waarvan een flink deel wordt geëxporteerd. Dan zou ik zeggen geen export van het deel wat we zelf aan gas gebruiken, want het gas wordt goedkoop geëxporteerd en duur geïmporteerd. Al maak je daar wel jezelf een dubieus leverancier mee, dus heel erg haalbaar is het niet om een exportcontract op te zeggen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52152
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Mahalingam »

In Qatar werden de gastarbeiders behandeld zoals normaal in Allahstan: als slaven voor beperkte duur en duurzaamheid. Dus zal de bouw van al die stadions en dergelijke vele duizenden doden hebben veroorzaakt.
En dus is er twijfel bij de mensen van goede wil. Voetballen of niet?
En nu vraag ik mij af: onder welke steen leven reclamemakers?
Jumbo stopt per direct met WK-reclamespot met hossende bouwvakkers

Jumbo heeft per direct besloten om de WK-televisiereclame die dinsdagavond voor het eerst te zien was stop te zetten. De supermarktketen biedt haar excuses aan.


De nieuwe reclamespot van Jumbo voor het WK voetbal werd dinsdag gelanceerd en leidde op sociale media tot verontwaardigde reacties. In de commercial zijn een stel polonaise-lopende bouwvakkers te zien. De beelden liggen gevoelig, omdat bij de bouw van de stadions in Qatar duizenden arbeiders om het leven kwamen.

“We realiseren ons nu dat in deze reclame een link te maken is naar de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in Qatar en dat is nooit onze bedoeling geweest. Dit betreuren we ten zeerste en we bieden hiervoor onze welgemeende excuses aan,” aldus Jumbo.

‘Onbegrijpelijk’

Marketingdeskundigen noemt de reclamespot van Jumbo woensdag ‘heel dom’. Marketeer Paul Moers reageert dat de makers van de spot ‘zich hebben verslapen’ en noemt het onbegrijpelijk dat Jumbo de commercial eerder had goedgekeurd.

Sportmarketeer Frank van den Wall Bake spreekt van een ‘slordige fout’ en benadrukt dat het helemaal niet nodig was om bouwvakkers in de reclame te betrekken. ‘Hossende fans in een café’ hadden volgens hem volstaan en de boodschap veel beter overgebracht.

Ook Amnesty International heeft geen goed woord over voor de reclame: “Jumbo wordt op social media gevierendeeld. De reclame komt als een boemerang bij ze terug,” aldus woordvoerder Ruud Bosgraaf. “De hossende bouwvakkers maken het extra wrang. Dan plaats je jezelf als bedrijf buiten de werkelijkheid.”

Klachten


Bij de Reclame Code Commissie (RCC) waren ook klachten binnengekomen over de commercial. De commissie gaat kijken of de klachten met voorrang behandeld kunnen worden, zegt een woordvoerder woensdag. Het is niet bekend hoeveel klachten er zijn ingediend.

Volgens de Stichting Etherreclame (Ster) voldeed het omstreden WK-spotje van de Jumbo wel ‘aan alle spelregels’. “Het spotje is zoals alle commercials door onze ‘wasstraat’ heen gegaan,” legt Sterdirecteur Frank Volmer uit. “We controleren of de bijdrage voldoet aan een aantal technische criteria. En maken de inschatting of de Reclame Code Commissie bij eventuele klachten een reden zou kunnen bedenken om de spot af te keuren.” Volgens Volmer was dat bij de Jumbo-reclame niet het geval.

Gastarbeiders op straat gezet

Sinds de toewijzing van het WK aan Qatar is de kritiek niet van de lucht. Bouwvakkers zouden onder onveilige omstandigheden hun werk moeten doen en zijn uitgebuit. Vorige week werden duizenden gastarbeiders, een maand voor de start van het WK, op straat gezet, meldde persbureau Reuters. De arbeiders hadden twee uur om hun spullen te pakken.

Volgens The Guardian kwamen er in de aanloop naar het WK in Qatar de afgelopen jaren zeker 6500 arbeidsmigranten om het leven. Hoeveel migranten precies overleden, is tot op de dag van vandaag niet duidelijk.

Qatar komt op een aanzienlijk lager aantal slachtoffers en stelt dat drie mensen rechtstreeks zijn overleden bij de bouw van de WK-stadions. Het precieze aantal doden is moeilijk vast te stellen, omdat doodsoorzaken in Qatar het afgelopen decennium maar zeer beperkt zijn onderzocht.
https://www.parool.nl/nederland/jumbo-s ... ~bc78ab4b/
Afbeelding
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89720
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Is voetbal haram?

Bericht door Ariel »

LOL. :razz: Zalig zijn de onnozele van geest die nu pas tot ontdekking komen wat Islam werkelijk voor een religie is. Jochen Breyer kon zijn oren niet geloven.
Op bezoek bij WK-ambassadeur in Qatar: ‘Homo’s zijn geestesziek en vrouwen kunnen beter thuisblijven’

Aan de vooravond van het WK heeft de Duitse tv-zender ZDF in een onthullende documentaire laten zien hoe het met de mensenrechten is gesteld in Qatar. Volgens Khalid Salman, ex-voetballer en ambassadeur van het WK, is homoseksualiteit een geestesziekte. En vrouwen? Die kunnen beter thuisblijven.

De Duitse sportjournalist Jochen Breyer kon zijn oren niet geloven toen hij voor de docu Geheimsache Katar, vanavond om 20.15 uur te zien bij de Duitse publieke omroep ZDF, op bezoek ging bij Salman en vroeg naar mensenrechten, vrijheid van meningsuiting en tolerantie in Qatar.

,,Voor het WK komen veel mensen naar ons land’’, legt Salman uit. ,,Laten we het bijvoorbeeld over homo’s hebben. Het belangrijkste is dat iedereen zal accepteren dat ze hier komen. Maar ze zullen onze regels moeten accepteren.’’

Salman legt vervolgens uit dat homoseksualiteit in Qatar ‘haram’ (verboden) is. ,,Ik ben geen strenge moslim, maar waarom is het haram? Het is een geestesziekte.’’

Na die laatste opmerking grijpt de aanwezige woordvoerder van het WK-organisatiecomité in en breekt het interview meteen af.

Dat gebeurt niet als Breyer even eerder op bezoek is bij Salman. Na zijn vraag waarom vrouwen in Qatar niet ongesluierd over straat mogen, komt een van de gasten met een opvallende vergelijking. ,,Stel, voor je ligt onverpakt snoepgoed – je weet niet of of iemand het heeft aangeraakt of in gebeten – en verpakt snoepgoed. Welke neem je?’’

Als de Duitser tegenwerpt dat je vrouwen toch niet met snoep kunt vergelijken, zegt een andere Qatarees dat een vrouw op straat niets heeft te zoeken: ,,Het zou voor haar beter zijn om in huis te blijven. Met alle rijkdom van haar vader. Waarom moet een vrouw, met al het geld en liefde, het huis verlaten? Daar heeft ze niet veel reden voor.’’
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie