Lale Gül: Ik ga leven

xplosive

Re: Lale Gül: Ik ga leven

Bericht door xplosive »

Door Eva Hoeke, VIVA Redactie, 20 april 2021

Haar autobiografische debuut Ik ga leven deed nogal wat stof opwaaien. Schrijfster Lale Gül (23) werd overstelpt met doodsbedreigingen én verstoten door haar familie. 'Het belangrijkste is dat ik nu in vrijheid leef.'

Lale Gül verschijnt in badjas voor de Zoom-camera, het haar in een staart, meerdere gouden ringen om haar vingers. De achtergrond vormt een nogal non-descript decor van witgrijze vitrage en kunststof kozijnen. Niets om je aan te storen, niets om van te houden.

Je zoomt vanuit een hotelkamer?

'Ja, daar woon ik nu. Ik ben druk bezig met een appartement, maar dat is moeilijk in Amsterdam.'

Ik begreep dat VIVA een Uber voor je had besteld om je naar de fotoshoot te brengen, maar dat de uitgever daar een stokje voor stak.

'Klopt. Uber-chauffeurs, die kunnen iederéén zijn. Moslims bijvoorbeeld. Dat hoeft natuurlijk niet meteen onveilig te
zijn, maar ik zit er niet op te wachten om voortdurend veroordeeld te worden. Wat wel gebeurt, want ik sta inmiddels bekend als vijand in de gemeenschap. Dus dan is een taxi van de uitgeverij veiliger voor me.'

Ben je bang om naar buiten te gaan?

'Ja, zeker wel, ik ga ook alleen met petje, oordoppen en mondkapje de straat op. En ik vermijd groepjes jongens, want anders word ik geheid achternagelopen en geïntimideerd. Laatst werd ik toch ineens herkend in de supermarkt door lezers, ondanks mijn vermomming, daar schrok ik enorm van. Deze mensen waren me goed gezind, maar dat weet je natuurlijk niet van tevoren.'

In je boek schrijf je dat de lichtste vorm van eerwraak een 'sociale slachting en boycot' is. Is dat wat er nu met jou gebeurt?

'Zeker. Niet alleen van mijn familie, maar van iedereen: vrienden, buurtgenoten, eigenlijk de hele islamitische gemeenschap. Dat is ook de reden dat ik niet meer thuis woon: we werden continu lastiggevallen door scheldende en schreeuwende flatgenoten. Ook mijn ouders, die zelf ook boos op mij zijn. Daarom ben ik weggegaan, om ze dan in elk geval van die last te verlossen.'

Is er in jouw omgeving helemaal niemand geweest met een vriendelijk woord?

'In het begin, toen ze dachten dat ik vooral het klimaat eromheen zou beschrijven, had ik bijval van één neef en van mijn broer. Maar dat was voorbij toen ze het boek eenmaal hadden gelezen. Vooral de seksscènes vinden ze schandalig. Er komen vrienden naar mijn broer toe die zeggen dat ik een hoer ben. 'Hoe kun jij daarmee leven?' vragen ze hem dan. Hij schaamt zich gewoon dood, ondanks dat hij aan een focking universiteit studeert. Maar ook het feit dat ik op televisie kom en interviews zoals deze blijf geven. Mijn broer zegt letterlijk: 'Dat je een boek heb geschreven oké, maar jij blijft maar doorgaan. Wilders heeft je zelfs geprezen.''

Heb je wel bijval gekregen van je studiegenoten aan de Vrije Universiteit?

'Ja, maar dat zijn er maar vijf, want niemand studeert meer Nederlands, haha. Eén meisje vond het trouwens jammer dat in een samenleving waarin moslims vaak te maken hebben met vooroordelen, ik dat nog eens vererger met dit boek.'

Buiten dat: het is jóuw boek. Het kan niet zo zijn dat omdat jouw ervaring niet staat voor die van iedereen, die minder bestaansrecht heeft.

'Precies, ik kan als schrijver niet denken: laat ik dit maar niet opschrijven, want straks geef ik mensen een verkeerd beeld. Ik vind: je schrijft zonder zelfcensuur, en anders schrijf je maar niet.'

Uit Ik ga leven: 'Het leveren van kritiek is een kwestie van beschaving, en niet het opeisen van fatsoen.' Is dat inderdaad de dure plicht van de schrijver die iets teweeg wil brengen?

'Dat is wel de kern van het boek inderdaad. Veel moslims zeggen nu: oké, als zij dat heeft meegemaakt dan heeft ze dat meegemaakt, maar waarom moet ze daar een boek over schrijven? Ja, omdat er anders niks verandert. Punt is: zij wíllen ook niet dat er iets verandert. En zij snappen heel goed dat zo'n boek invloed heeft. Als een leerling straks dit boek leest, kán dat dingen in werking zetten. Misschien dat diegene denkt: goh, best vreemd inderdaad, dat mijn broer veel meer mag dan ik. Op dat soort reflecties zit de streng islamitische gemeenschap niet te wachten. Dat merkt mijn uitgever ook: we proberen dit boek in Turkije uit te geven, maar tot nu toe durft niemand zijn vingers eraan te branden. Niet één uitgeverij. Omdat niemand zin heeft in kogels in de brievenbus.'

Jouw uitgeverij, Prometheus, gaf eerder boeken uit van auteurs Mano Bouzamour en Özcan Akyol. Zij hadden dus ervaring met dergelijke ophef. Hebben zij jou daar niet op voorbereid?

'Jawel, Mai Spijkers (directeur van uitgeverij Prometheus, red.) zei van tevoren: 'Er is een kans dat je niet langer met je familie door één deur kan.' Maar de bedreigingen zagen ze niet aankomen. Zij worden nu zelf ook bedreigd, omdat ze mij hebben uitgegeven. Die bedreigingen kregen ze niet bij Eus en Mano.'

Maar dat is nu juist waar het hele boek over gaat: dat van vrouwen niet wordt gepikt wat mannen wel is toegestaan.

'Dat is waar. En dan doe ik ook nog eens veel meer controversiële uitspraken over religie, daar brandden Mano en Eus zich niet aan. Maar wat is het alternatief, het niet uitgeven? Ik zie gewoon niet hoe het anders kan. Ook al weet je dat er gezeik van komt, soms móet je iets doen.

Als je nu terugkijkt op wat er de afgelopen maanden allemaal is gebeurd, is dit het dan waard geweest?

'Dat is een moeilijke vraag. Aan de ene kant ben ik mijn familie kwijt, dat is supermoeilijk. Ik las laatst een stuk in de Volkskrant over het homohuwelijk. Daarin stond dat als je ouders je steunen, je alles aan kunt in de wereld. Ik denk dat dat waar is. Je ouders zijn je safehouse. Dus ja, in dat opzicht heb ik spijt. Vooral
dat ik mijn kleine zusje niet meer mag zien, dat vind ik verschrikkelijk.
Aan de andere kant maak ik door dit boek ook leuke dingen mee. Ik krijg zo veel lieve berichten, ik word gevraagd voor spelletjesprogramma's op tv… Maar het belangrijkste is dat ik nu in vrijheid leef. Ik kan dragen wat ik wil, ik kan me opmaken wanneer ik wil, ik kan daten, alles. Dat is heel raar in het begin. Van de week zat ik bij vrienden thuis een spelletjesavond te doen, en niemand die me controleerde! Ik heb zelfs laatst een wijntje gedronken, ongelooflijk! En als het straks zomer is, kan ik gewoon met blote benen lopen. Daar staan anderen niet bij stil, maar voor mij is dat een totaal nieuwe vrijheid.'

.....

Het hele interview met Lale Gül lees je in VIVA-16-2021. Deze editie ligt vanaf 21 april in de winkel
Gun jezelf wat je een ander toewenst     islam = racisme   & de hel op aarde voor mens en dier
                                   koran = racistisch & handboek voor criminelen
      Moslimlanden bewijzen dagelijks:    meer islam = meer verkrachte mensenrechten
Mahalingam

Bericht door Mahalingam »

Lale Gül na arrestatie van 15-jarige Belg: ‘Er loopt al andere zaak tegen hem’

De politie heeft vrijdag opnieuw iemand opgepakt op verdenking van het online bedreigen van de Amsterdamse schrijver Lale Gül. Het gaat om een 15-jarige jongen uit Vlaanderen.

Dat bevestigt Gül na berichtgeving van de politie. Gül: “Het gaat geloof ik om het sturen van afbeeldingen van geweren, maar ik weet het niet zeker. Ik heb het niet gevraagd. Het maakt me ook niet uit om welke doodsbedreiging het precies gaat. Het gaat erom dat hij dat doet.”

De verdachte is volgens haar een bekende van de politie. Gül: “Hij is aanhanger van Sharia4Belgium, en er loopt al een rechtszaak tegen hem over een bommelding. Ook schijnt hij die jongen uit Noord-Brabant te kennen. Ze zitten in hetzelfde netwerk.”

Begin deze maand werd een 19-jarige man uit Noord-Brabant aangehouden op dezelfde verdenkingen. Volgens de schrijver had hij haar foto's gestuurd van vuurwapens, waaronder een AK47, met de tekst ‘S4H’ (Sharia for Holland).

Gül werd de afgelopen weken doelwit van intimidaties en doodsbedreigingen via sociale media. Aanleiding was het uitkomen van haar debuut Ik ga leven, waarin ze kritiek levert op Turkse en islamitische tradities waarmee zij is opgegroeid.

Gül: “Dit zijn pas twee doodsbedreigingen, maar ik heb er veel meer gehad. De politie is er hard mee bezig, gelukkig.”

De 15-jarige jongen heeft bekend Gül online te hebben bedreigd. Vanwege zijn leeftijd wil de politie verder niets over hem kwijt.
https://www.parool.nl/amsterdam/lale-gu ... ~b9523eb8/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
King George

Bericht door King George »

Waarom wordt deze Islamitische allochtoon een Belg genoemd?
Het morele gelijk ligt bij het volk

Respectabele fora de moeite van een bezoek meer dan waard:
Haarlems Vrije Mening Forum Uitingsvrij 3.2

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam

Bonusquote: zo goor probeert deugend Nederland schrijfster Lale Gül kapot te deugen

'Schrijver Jamal Ouariachi zegt dat ik verantwoordelijkheid heb geen vertekend beeld te geven van moslimgemeenschap'

“Abdelkader Benali zegt op Twitter dat het een verschrikkelijk slecht boek is, dat het gebakken lucht is, dat het niet overtuigt, dat hij twijfelt aan de geloofwaardigheid en mijn intenties, dat het maatschappelijk niet relevant is en dat mijn bokkige houding verraadt dat ‘de issue misschien ergens anders ligt’.

De man die zei aangifte te doen als iemand iets beledigends zegt over de islam of Marokkanen, vindt het maatschappelijk irrelevant als een collega-schrijver wordt bedreigd.

Schrijver Jamal Ouariachi zegt dat ik een verantwoordelijkheid heb, of ik wil of niet, om geen vertekend beeld te geven van de moslimgemeenschap.

Een boekenrecensent van De Groene Amsterdammer, Warda El-Kaddouri, schrijft op Facebook dat mijn boek extreem slecht is geschreven en bovendien extreem-rechts en racistisch is – en dat ze de hele dag heeft zitten huilen, omdat dit kennelijk is wat heel Nederland wil lezen. Toen ik een foto maakte van haar Facebook-post en die op Twitter plaatste, verweten sommigen, onder wie Benali, mij dat ik haar ‘voor de bus gooide’.

Cabaretier Sezgin Güleç van Comedytrain, die een fanatiek Erdogan-aanhanger schijnt te zijn, plaatst op zijn Instagram-account dat ik geen zuurstof en schoon drinkwater verdien.

Ene Zeki Baran van de PvdA noemt mij een ophitser. Numan Yilmaz, fractievoorzitter van DENK in de Amsterdamse gemeenteraad, noemt mij een pr-campagne voor islamofobie.

Cabaretier Sezgin Güleç van Comedytrain, die een fanatiek Erdogan-aanhanger schijnt te zijn, plaatst op zijn Instagram-account dat ik geen zuurstof en schoon drinkwater verdien.

Ene Zeki Baran van de PvdA noemt mij een ophitser. Numan Yilmaz, fractievoorzitter van DENK in de Amsterdamse gemeenteraad, noemt mij een pr-campagne voor islamofobie.

Journalist Kemal Rijken schrijft in HP/De Tijd dat hij zich ergert aan het debat rondom mij, omdat het vooral opiniemakers, mijn uitgever en rechtse politici dient.

De jonge historicus Nuri Kurnaz schrijft in de Volkskrant dat de media via mijn boek de diversiteit ontkennen en alle moslimouders wegzetten als onderdrukkers – en dat die zich daarom terecht aangevallen voelen.

Cihan Gucluer, een scholier van 16, schrijft op Joop.nl: ‘De meeuw van het PVV-logo, symbool voor rechts Nederland, pikt gretig het voer uit de hand van Lale.’”
Fatsoenskanker is een vreselijke en kwaadaardige ziekte die net als het woke-gif maar blijft uitzaaien in Nederland. Het is te hopen dat Lale Gül, die in dit uitstekende essay in het helaas ook door fatsoenskanker fors aangetaste ‘magazine’ Elsevier Weekblad nogmaals aantoont hoe ver de Miko Flohrisering van de fatsoensverkankerde woke samenleving is gevorderd, voorlopig niet gaat parkeren op een parkeerplaats van het Mediapark. Want juist vandaag, 19 jaar nadat de eerste uitzaaisymptomen van de fatsoenskanker zo terminaal zichtbaar werden, herinneren we ons weer waartoe fatsoenskanker kan leiden.[

En vergeet niet: ‘vrijheid is nooit vanzelfsprekend’! Je moet immers ‘fatsoenskanker’, ‘dobbernegers’, ‘zeikhoer’ of een Islam- en Turkse cultuurkritisch boek kunnen schrijven zonder te worden bedreigd of onophoudelijk te worden kapotgedeugd voordat vrijheid ook écht vanzelfsprekend is.

(Wat waren jullie stil trouwens eergisteren. Is er iemand dood ofzo?)
/quote]https://tpo.nl/2021/05/06/bonusquote-zo ... te-deugen/
sjun

Bericht door sjun »

Die broeders en zusters in de subsidieruif waren bang dat steeds meer mensen. eigen ideeën zouden komen en gaan leven. Dat zou immers betekenen dat men ook hen links zou laten liggen en dat de gevulde subsidiepotten weldra bevraagd op enig maatschappelijk nut steeds minder gevuld zouden raken. In zulke gevallen worden aloude instrumenten van verkettering en intimidatie ingezet. Want wat er in zit, komt er nu eenmaal uit.
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Mahalingam

https://www.geenstijl.nl/5159663/terugk ... -gul/#more
Terugkijken (of niet). NPO-lieveling Ismail Ilgün laat maffe islamdocent uurtje losgaan op Lale Gül

"Een vrouw die op het strand ligt, jij noemt dat vrijheid, maar sta je er wel bij stil wat dat veroorzaakt?"

Wat wij allemaal niet voor u overhebben, lieve mensen van het internet. Nou hebben we meer dan een uur lang zitten kijken naar de nieuwste video van NPO-vriendje Ismail Ilgün over mediafenomeen Lale Gül. Een uurtje staren naar een soort Café Weltschmerz met een iets gekker accentje en een iets betere belichting, door Ilgün zelf aangekondigd met de volgende tekst: "Na maanden reageren mijn vrienden en ik op Lale Gul haar boek & beweringen over de Islam. De reden dat ik dit doe is omdat er vanuit de media geen ENKELE vorm van kritiek is gekomen.

Ze werd omarmd en geprezen maar niemand stond stil bij de argumenten die niet klopten. Enes Ulusoy van @madrasahdarulerkam heeft het hele boek uitgelezen en aantekeningen gemaakt, we hebben bijna alle tv uitzendingen terug gekeken om de video compleet te maken. Waarom krijgt iemand die de Islam verkeerd naar buiten brengt geen kritiek en iemand die de Islam omarmd een storm van kritiek? (Tv talkshows & interviews heb ik het over). Goed, wij komen het beeld even rechtzetten.

De reden dat we het nu pas doen is omdat ze een zware tijd had en we wilde het niet erger maken, nu is het de juiste moment✌️!!"

Nou willen wij het ook niet niet erger maken, maar je moet wel heel diep met je hoofd in het hol van je eigen achterlijke wereldbeeld zitten als je denkt dat 'het beeld' over de islam met deze opeenvolging van malle drogredeneringen is rechtgezet. Het argument tegen deze uur lang durende hersenloze waanzin is niet zozeer dat het de bedreigde Lale Gül nog wat extra bedreigingen oplevert. Het argument tegen deze uur lang durende hersenloze waanzin is vooral dat het een uur lang durende hersenloze waanzin is.

Islamdocent Enes Ulusoy beweert onder meer dat Lale Gül niks over de islam mag zeggen omdat ze geen Arabisch kent en wil eigenlijk überhaupt niet over de regels van de islam discussiëren met mensen die niet in Allah geloven.
Ook is het volgens hem heel erg goed dat vrouwen niet op het strand mogen liggen (zie fragment hierboven) omdat ze daarmee alleen maar chaos binnen gezinnen creëren.
Tegelijk beweert Ulusoy dat feminisme typisch Westers is, omdat binnen de islam vrouwen alle rechten krijgen en ze dus helemaal geen feminisme nodig hebben. Dat is toch een beetje als zeggen dat de aanslag op Charlie Hebdo niet erg was, omdat je de vermoorde slachtoffers niet hoort klagen.

Ondertussen bestaat Ilgüns eigen bijdrage er vooral in dat hij er nog even op wijst dat Lale Gül heel erg respectloos is tegen haar eigen familie en neemt hij op Instagram de absurde bewering van Ulusoy over vrouwenrechten binnen de islam over. Enfin. Weinig verheffend allemaal. U mag er naar kijken. Maar het hoeft niet!

Kijken op eigen risico

Dus. In een uur lang durende video wordt Lale Gül aangevallen omdat ze beweert dat vrouwen in de islam minderwaardig zijn. Maar vervolgens deelt Ismail Ilgün zelf deze tekst. Legt u het ons maar uit hoor.
Afbeelding
Lale Gül
@Amsterdam Lale
Ik hoef niet van mijn belasting een bedreigingen-relativerende eindredacteur van NPO, weetjewel.
https://twitter.com/AmsterdamLale/statu ... gul%2Fmore
Ariel

Bericht door Ariel »

Lale Gül kreeg weer gezellige post na de uitzending.
Het is weer gezellig in mijn inbox sinds gisteren, na het filmpje van Ismail Ilgun over mij. Check ook vooral dat filmpje en besef daarbij dat hij een programma krijgt op tv.
Spoiler! :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.
Mahalingam

Lale Gül: Nederland geeft Jezidi-vrouwen trap na

Vrouwen die naar het IS-kalifaat zijn vertrokken, zijn samen met hun kinderen gewoon weer welkom in Nederland. Terwijl de slachtoffers van de gruweldaden van IS, zoals de Jezidi’s en Koerden, met lede ogen toekijken. Stel je het eens voor, betoogt schrijfster Lale Gül in een artikel voor EW Podium.

Stel je eens voor: je bent geen Nederlandse, maar een Jezidi-vrouw, lid van een kleine religieuze minderheid uit de regio Sinjar in Noordwest-Irak. Je leefgebied is vijf jaar geleden door Islamitische Staat veroverd, je gemeenschap is geknecht, gekneveld, onderworpen en vernederd. Vaders, broers en zoons zijn in koelen bloede voor jouw ogen en die van andere vrouwen onthoofd. Hun lichamen rotten weg in 73 massagraven in het gebied. Dochters, zussen en moeders, zoals jijzelf, zijn ofwel verkracht, ofwel tot slaaf gemaakt, of allebei.

Verkrachte vrouwen kregen kinderen van IS-terroristen

Vervolgens hebben jullie, de verkrachte vrouwen tezamen, na jarenlange mishandeling, kinderen gekregen van IS-terroristen die jullie verder nooit meer hebben gezien. Best luguber, hè?

De trauma’s zijn daarmee nog niet voorbij: vervolgens hebben jullie massaal jullie kinderen moeten achterlaten in een kamp dat jullie nooit meer zouden bezoeken, omdat het tegelijk ook kinderen van de vijand zijn en de geestelijkheid van jullie gemeenschap die niet accepteert. Als je ze niet zou achterlaten bij een of ander erbarmelijk weeshuis, was je niet welkom meer. Men gelooft namelijk in jouw dorp dat een kind bij geboorte automatisch de religie van de vader heeft en die is in dit geval (een nogal extreme) moslim: dat mag niet. Na het verlaten van het kind, moet je maar zien hoe je je geweten sust.

Bovendien: de helft van de vrouwen van je gemeenschap is nog altijd onvindbaar.

Of stel je eens voor dat je geen Jezidi-vrouw bent, maar een Koerdische. Eentje met een overleden broer, vader of zoon, vermoord door een IS-terrorist.

IS-vrouwen volgens veel Jezidi-vrouwen erger dan hun mannen

Stel je nu eens voor dat de vrouwen uit Nederland die deze inhumane omstandigheden gretig en geheel vrijwillig faciliteerden als echtgenoten van dit beestachtige systeem, zelfs erger waren dan de mannelijke terroristen, waarover veel Jezidi-vrouwen bij Nederlandse journalisten hebben getuigd. Stel je voor dat je leest en hoort dat diezelfde vrouwen willen terugkeren naar Europa, nu ze de oorlog verloren hebben, en Nederland oproepen om ten minste hun kinderen een toekomst te geven.

Stel je voor dat zij automatisch een Nederlandse advocaat krijgen die in hun belang strijdt en dat ze zich beroepen op hun rechten. Stel je voor dat jij jouw kinderen, na bovengenoemde afranselingen, hebt moeten afstaan in een kamp en dat hún kinderen een veilige en gezonde toekomst in Nederland wacht. Stel je voor dat je in de media leest dat het ook nog heel moeilijk is om aan te tonen welke strafbare feiten ze hebben begaan, omdat niets is vastgelegd en al het bewijsmateriaal is vernietigd, en ze daarom waarschijnlijk een lage straf krijgen en over een tijdje weer hun veilige leven in Noordwest-Europa kunnen oppakken, alsof er niets is gebeurd, tot er een nieuw kalifaat wordt gesticht. En zo niet, dan kunnen ze altijd nog het paradijs verdienen met een aanslag of het aanzetten tot een aanslag. Er leiden meer wegen naar Mekka.

Ilham B. heeft geen spijt

Stel je nu ook nog voor dat Nederland ene Ilham B. en haar kinderen heeft teruggehaald, die openlijk en schaamteloos van de daken schreeuwt dat ze geen spijt heeft van haar daden, en dat de reis naar het kalifaat ‘haar op een positieve manier heeft gevormd’.

Stel je het gewoon even voor.
https://www.ewmagazine.nl/ewpodium/acht ... na-829853/
Plaats reactie