Lale Gül: Ik ga leven

Mahalingam

Re: Lale Gül: Ik ga leven

Bericht door Mahalingam »

Waarom willen alleen de rechtse partijen een haatzaaiende, gevaarlijke man als Mohamed Hoblos uit ons land weren?

De filosoof Karl Popper zei het in 1945 al: een samenleving die onbegrensd tolerant is, zal uiteindelijk haar tolerante karakter kwijtraken onder invloed van de intoleranten. Als we namelijk ongelimiteerd tolerant zijn, zelfs jegens hen die zelf intolerant zijn, en als we niet bereid zijn een tolerante samenleving te verdedigen tegen de aanvallen van de intolerante medemens, dan zal de tolerante mens te gronde gaan, en met hem de tolerantie. Een overtuiging die tegenwoordig bij veel mensen ver te zoeken is.

In dat licht alle lof voor het handelen van Dilan Yesilgöz, als minister van Justitite en Veiligheid, en de burgemeester van Utrecht, Sharon Dijksma, die besloten hebben de Australiër Mohamed Hoblos de toegang tot Nederland te weigeren. Hij zou vorig weekend optreden in de Jaarbeurs, omdat de Utrechtse stichting Dawah-Groep hem had uitgenodigd een toespraak te houden. De organisatie verkocht in 48 uur maar liefst zevenduizend kaartjes.

Hoblos is een islamitische prediker die extreme uitspraken doet, die zich bovendien een trotse salafist noemt; iemand die het geloof zo letterlijk mogelijk wil praktiseren. Dat is de strengste stroming binnen de islam, en ook de gewelddadigste. Hij reist de wereld over om jonge moslims te manen tot een ultravroom leven en angst voor de hel. Elke gelovige die minder aan het geloof doet dan de profeet Mohammed zelf, noemt hij een gefaald iemand, die moet vrezen voor eeuwige straf in het hiernamaals.

Hoblos, die een groot aantal volgers op sociale media heeft, raakte eerder in opspraak toen een college van hem opdook waarin hij zei dat mensen die één gebed missen (voor de duidelijkheid; dit gaat om een dagelijks gebed, dat moslims vijfmaal per dag moeten verrichten) voor Allah erger zijn dan kinderverkrachters, terroristen en moordenaars. Ook zei hij recent dat de aanval van Hamas op Israël van 7 oktober een ‘enorme opsteker’ is, en dat je als moslim Hamas móét steunen, ongeacht wat ze doen, omdat het hun recht is.

Hij keurt de aanslagen, verkrachtingen en moorden openlijk goed, en viert ze zelfs. “Jullie hebben ons hart met blijdschap en trots vervuld!” riep hij tijdens zijn speech hierover. Israël moet van de kaart verdwijnen, vindt hij. De prediker zet in zijn betogen regelmatig aan tot vijandschap door te benadrukken dat moslims in westerse democratieën stelselmatig worden vervolgd en gediscrimineerd.

In zijn werk On toleration maakt Michael Walzer de kanttekening dat religieuze minderheidsgroepen veel voordeel hebben van tolerantie, maar vaak zelf intolerant zijn. In 1971 schreef filosoof John Rawls in het boek A Theory of Justice dat een samenleving een recht op zelfbehoud heeft dat het beginsel van tolerantie kan overstijgen. Ik kan het hier alleen maar roerend mee eens zijn.

Redenen om iemand de toegang tot Nederland te weigeren zijn: haatzaaien, angst of desinformatie verspreiden, demoniseren en intimideren of het ‘verwerpen van wet- en regelgeving’. Ook ‘pogingen om een parallelle samenleving tot stand te brengen waarbij het gezag van de Nederlandse overheid en het rechtssysteem worden afgewezen’, zijn reden voor een ban.

ChristenUnie, SGP, BBB, VVD en CDA vreesden dat Hoblos extremistische uitspraken zou doen ‘die ondermijnend zijn voor de democratische rechtsorde en een dreiging kunnen zijn voor de openbare orde en veiligheid’. Zij pleitten voor een inreisverbod en stelden hier Kamervragen. Door hun inspanningen is het inreisverbod uiteindelijk goedgekeurd. Het is erg jammer dat kennelijk alleen rechtse par­tijen nog proberen de westerse waarden en vrijheid te beschermen tegen dit soort figuren; progressieve partijen hebben weer niets van zich laten horen en wilden ook geen inreisverbod.

Mijn vooroordeel dat linkse partijen de eigen waarden tegenwoordig net zo makkelijk in de uitverkoop doen, is hiermee helaas nogmaals bevestigd.
https://www.parool.nl/columns-opinie/wa ... ~ba625ae7/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Pizzaman

Bericht door Pizzaman »

Ik heb het boek inmiddels te pakken gekregen. :victory:
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
King George

Bericht door King George »

Welk boek?
Het morele gelijk ligt bij het volk

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Pizzaman

Bericht door Pizzaman »

King George schreef:
zo jan 28, 2024 10:02 pm
Welk boek?
Van de topic titel
Zalig zijn de onnozelen en simpelen van geest, want zij zullen er in lopen.
Plaats reactie