Corruptie op het hoogste niveau? Zakendoen in Suriname.

Plaats reactie
Mahalingam

Bericht door Mahalingam »

Afbeelding
Suriname in de ban van corruptieboek Nederlandse kippenboer: president verliest rechtszaak om verbod

Een spraakmakend boek van de Nederlandse pluimveehouder Gerard van den Bergh over corruptie in Suriname hoeft niet uit de handel. De Surinaamse president Chan Santokhi eiste bij de rechtbank in Rotterdam een verbod wegens smaad en laster. Op de cover prijkt namelijk zijn foto als een van de drie hoofdrolspelers in een hoogoplopend zakelijk conflict. Maar de Nederlandse rechter veegde woensdag zijn eisen van tafel.

Suriname is al een paar maanden in de ban van het boek Corruptie op het hoogste niveau? Zakendoen in Suriname. Van den Bergh beschrijft daarin hoe hij sinds 2008 vijftien jaar lang een van de grootste pluimveebedrijven van Suriname runde, De Doksenclub. Hij belandde in een zakelijk conflict met investeerder Vijay Kirpalani, een van de machtigste mannen in de Surinaamse financiële wereld.

Daarna overleefde Van den Bergh een aanslag in zijn woning en werd hij tegengewerkt door onder anderen minister Prahlad Sewdien (Landbouw, Veeteelt en Visserij). Zo kreeg Van den Bergh van het ministerie geen importvergunning voor broedeieren uit Nederland, volgens de uitleg vanwege het risico op vogelgriep. Maar de vogelgriep was hier zo goed als verdwenen, terwijl concurrerende bedrijven in Suriname wél broedeieren mochten importeren uit de Verenigde Staten, waar de vogelgriep nog heerste.

De rechter floot de minister destijds terug en ook Santokhi probeerde het importverbod terug te draaien, maar Sewdien negeerde zowel het vonnis van de rechter als zijn eigen president. De Nederlander vermoedt dat Kirpalani, die nauwe banden heeft met de regering, daarachter zit. ,,Ik denk dat hij de minister opdracht heeft gegeven mijn vergunning in te trekken.’’

Corruptie-index

Hoewel Santokhi in het boek niet direct beschuldigd wordt van corruptie, plaatste Van den Bergh zijn foto wel op de voorkant. De president liet volgens hem na in te grijpen, terwijl hij bij zijn verkiezing in 2020 beloofde een einde te maken aan corruptie, belangenverstrengeling en vriendjespolitiek onder zijn voorganger Desi Bouterse. Suriname scoort nog slecht in de internationale corruptie-index.

Santokhi beschuldigt Van den Bergh van smaad en laster, omdat hij met zijn foto een verband legt tussen de president en corruptie. ,,Wij keuren het af dat buitenlanders zo omgaan met ons’’, zei Santokhi hierover in het parlement. ,,Laten wij als Surinamers eenheid demonstreren wanneer buitenlanders aan onze integriteit komen.’’

Daarom eiste het staatshoofd bij de Rotterdamse rechtbank een publicatieverbod in Nederland. Ook eiste Santokhi dat Van den Bergh alle afbeeldingen van de cover met zijn foto op sociale media zou verwijderen en een rectificatie zou plaatsen. Verder wilde hij een lijst met alle winkels die het boek verkopen en dat alle gedrukte exemplaren uit de handel worden genomen en vernietigd.

De rechtbank wijst erop dat Santokhi in het boek niet van corruptie wordt beschuldigd en dat die suggestie evenmin wordt gewekt. Het gaat met name om andere ambtenaren en personen die in de ogen van Van den Bergh corrupt zijn.

Gedogen

,,Politici, en zeker staatshoofden, stellen zich namelijk willens en wetens bloot aan een nauwgezet onderzoek van hun woorden en daden door journalisten en het grote publiek, en daarom moeten zij een grotere mate van tolerantie aan de dag leggen’’, oordeelt de rechtbank. ,,Ook dit brengt met zich mee dat de president onder omstandigheden moet gedogen dat zijn portret wordt gebruikt in een publicatie over corruptie in Suriname.’’

Daarbij heeft de Nederlandse ondernemer bij de tweede druk van zijn boek een vraagteken in de titel geplaatst. De suggestie in de titel met foto wordt ontkracht bij lezing van het boek, aldus de rechtbank. Bovendien zal een lezer Santokhi niet met criminaliteit in verband brengen door de afbeelding van een pistool, huls en kogel op de voorkant, stelt de rechter.

Eind januari sommeerde Santokhi boekhandel Vaco in Suriname het boek uit de handel te nemen en alle exemplaren te vernietigen. Journalisten die volgens een lijst van Van den Bergh gratis zo'n boek konden ophalen, kregen de politie aan de deur en moesten het boek inleveren.

Levensverzekering

Ook alle eisen van Kirpalani zijn afgewezen. De rechter wijst erop dat de naam van Kirpalani veelvuldig in Surinaamse media genoemd is in een fraudezaak bij de Centrale Bank van Suriname. Toen hij president-commissaris was van de bank, verdween er 100 miljoen dollar uit de kasreserves. De rechter vindt het recht van vrijheid van meningsuiting zwaarder wegen dan het recht op de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer.

De investeerder heeft Van den Bergh en zijn vrouw in Suriname aangeklaagd voor oplichting. Het stel wordt ervan beschuldigd een miljoen Amerikaanse dollar van Kirpalani te hebben verduisterd. Van den Bergh: ,,Het is één opgezet spel. Gelukkig heb ik de hele boekhouding veiliggesteld.’’

Vaststaat dat Kirpalani een levensverzekering afsloot op Van den Bergh, zes weken voordat zes gewapende overvallers de woning van de Nederlander binnendrongen. Van den Bergh vuurde door de deur op de daders. In totaal werden over en weer 27 schoten gelost. ,,De politie heeft nooit onderzoek willen doen.’’ Volgens Kirpalani was de levensverzekering ‘onderdeel van een eerder gesloten, normale, zakelijke transactie’.

Van den Bergh hoopt met de Surinaamse regering in gesprek te kunnen om het probleem van corruptie op te lossen, en Suriname weer aantrekkelijk te maken voor buitenlandse investeerders. ,,Ik ben mijn bedrijf kwijt dat 10 miljoen dollar waard was en ik heb geen pensioen. Ik heb nog onroerend goed daar. Maar als ik terugga, word ik in een hok gestopt.’’

Het is nog niet bekend of Santokhi en Kirpalani in hoger beroep gaan.
https://www.ad.nl/buitenland/suriname-i ... ~a32150aa/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
sjun

Re: Corruptie op het hoogste niveau? Zakendoen in Suriname.

Bericht door sjun »

Er is natuurlijk een reden dat er in Nederland een bloeiende Surinaamse gemeenschap bestaat...
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Plaats reactie