Antisemitisme anno tegenwoordig

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Ariel

Re: Antisemitisme anno tegenwoordig

Bericht door Ariel »

Joodse man in trein aangevallen om keppel...Reactie NS....dat het “niet slim” was om een keppel te dragen.

Moslima aangevallen in trein om hoofddoek...Reactie NS....dat het “niet slim” was om een hoofddoek te dragen.
Zou het? :sly7:

Man aangevallen in de trein. NS: keppel dragen niet slim

In de week van de dodenherdenking is Shevan Rene slachtoffer geworden van een antisemitische aanval in de trein van Amsterdam naar Utrecht. Een Nederlandse voetbalsupporter – van Ajax nog wel – zag zijn keppel en begon hem onder andere uit te schelden voor k*nkerjood en bleef achter hem aan lopen in de trein. De NS-medewerkers grepen niet in en een van de medewerkers gaf aan dat het dragen van een keppel niet slim is. In dit artikel vind je een overzicht van de gebeurtenissen en een interview met Shevan Rene.

Wat is er gebeurd?

Afgelopen zondag was Shevan in Amsterdam om daar struikelstenen schoon te maken met anderen, in het kader van de actie ‘Make their memory shine‘ van Standwithus Nederland. Terug in de trein naar Utrecht, hij had zijn keppel nog op, werd hij belaagd door een man. We weten inmiddels dat het een Nederlandse Ajax-supporter was. De man begon hem uit te schelden, riep dingen als ‘k*nkerjood’, ook homofobe teksten en ‘Hamas, Hamas, Joden aan het gas’ en ging maar door. Shevan liep weg, maar de man bleef achter hem aan lopen. Ondertussen maakte de man foto’s en filmpjes van Shevan terwijl hij hem trots bleef uitschelden en intimideren. Shevan is zeer aangedaan door deze ervaring en slaapt en eet sindsdien slecht.

Hoe werd hierop gereageerd door omstanders en de NS?

Er werd niet echt ingegrepen door medepassagiers, en ook niet door de NS. Een paar passagiers waren wel aardig voor hem en hij heeft de contactgegevens gekregen van een getuigen. En de NS? Een conducteur gaf achteraf aan op de camerabeelden te hebben gezien wat er gebeurde, maar niet te hebben ingegrepen omdat hij geen beveiliger is. Toen Shevan aangekomen was in Utrecht en in gesprek ging met medewerkers van de NS, zei een van hen onder andere dat het “niet slim” was om een keppel te dragen. En sowieso waarom hij een keppel droeg, dat deden Joden toch alleen op zaterdag? Hij heeft veel met de NS gesproken en kwam maar niet verder, vandaar dat hij besloot om zijn verhaal te delen in de hoop de NS te kunnen bewegen tot actie.

Rene Shevan deelde zijn verhaal met enige mensen uit de Joodse gemeenschap, waarna dit bericht zich behoorlijk snel verspreidde. Op Facebook en op Twitter werd het bericht gedeeld door o.a. Esther Voet, Ronny Naftaniel, het Cidi en zelfs rapper Typhoon. Er werden enkele artikelen aan besteed. Veel mensen spraken hun steun uit voor Shevan en spraken ook de NS er op aan. Inmiddels lijkt de NS wakker geworden. NS schreef als reactie op de tweet van Ronny dat ze het nu serieus nemen, graag contact opnemen en dit oplossen. Ronny gaf aan dat dit groter is en moet zorgen dat ze hun personeel moeten opleiden om adequaat met dergelijke situaties om te gaan. Smadar van Shalom uit Israël had als reactie een krachtig filmpje geplaatst waarin ze uitlegde dat zij zelf uit Nederland is geëmigreerd omdat haar kind niet met keppel over straat kon.

Deze situatie staat natuurlijk niet op zichzelf. Shevan is eerder gewelddadig benaderd, soms vanwege zijn Joodse identiteit, soms vanwege zijn geaardheid. Deze casus gaat over ons allemaal. In een vrij land hoor je op elke hoek van elke straat veilig een keppeltje op te kunnen hebben, of een hoofddoek, of hand in hand te lopen met iemand van hetzelfde geslacht etc. Blaming the victim hoort niet thuis in zo’n vrij land. Zeker in de week van 4 en 5 mei moeten we daarvan leren, zegt ook Shevan.

En nu?

Shevan gaat aangifte doen. Het Cidi heeft aangegeven hem daarbij te zullen helpen en ook de NS hierop aan te spreken. Inzet zal allereerst een excuus moeten zijn, en een plan om te zorgen dat het personeel voortaan in dergelijke situaties zowel op het moment zelf als daarna adequaat zal reageren.

Wie is Rene Shevan?

Shevan Rene heeft een Nederlands paspoort, maar is geboren Syrische Jood. Hij heeft in Syrië vastgezeten om zijn identiteit en is in 2013 naar Nederland gehaald door de overheid. Hij heeft daar aan den lijve ondervonden hoe het is om niet vrijelijk jezelf te kunnen zijn en is extra aangedaan dat hij zich hier ook niet veilig kan voelen. Hij heeft in Nederland antropologie gestudeerd, is betrokken bij een aantal Joodse en LGBT-organisaties en maakt heerlijke falafel. Je kan hem beter leren kennen op zijn pagina van Amnesty International.

Interview: Shevan, hoe is het nu met je?

“Het gaat nu al wat beter. Ik voel me gesteund door de vele reacties. Een paar mensen hebben me zelfs bloemen gestuurd. Maar ik eet en slaap nog steeds slecht. Gisteren, op 4 mei, was ik bij het monument in Utrecht en heb ik alleen maar gehuild.

Wat doet je het meeste pijn?

“Het blaming the victim van de NS. Dat is echt niet okee. In Syrië moest ik elke dag zeggen dat ik een nummer was. Ik mocht niet mezelf zijn. Ik wil niet meer onveilig zijn, ik wil niet meer hoeven te verbergen wie ik ben. Dat de mevrouw bij de NS zegt dat ik dan maar geen keppel had moeten dragen. Of dat ik moet uitleggen waarom ik er een droeg op zondag. Ik wil dat niet. Ik word er zo moedeloos van.”

Heeft deze aanvaring ervoor gezorgd dat je minder snel een keppel zal dragen?

“Ja. Bij het monument gisteren had ik ‘m een half uur op, zo heb ik dit geprobeerd te verwerken. Maar ik zal mijn keppel inderdaad minder gaan dragen.”

Wat zou je onze lezers willen meegeven?

Juist in deze week van de herdenking van de Holocaust is het zo belangrijk dat mensen begrijpen dat de oorlog niet begon met de deportaties van de Joden. En ook niet met de Kristallnacht. Het begon veel eerder. Bij het normaliseren van dingen die niet normaal zijn. Eerst wordt het ene goed gepraat, en dan het ander. Maar het is niet normaal. Blaming the victim is niet normaal. Iemand bedreigen omdat ie een keppel draagt is niet normaal. Daar moeten we tegen vechten, dat moet een belangrijke les zijn van deze week. Ik wil graag besluiten met een quote van iets wat Anne Frank schreef: “Op een dag zal deze vreselijke oorlog voorbij zijn. Dan zal de tijd komen dat we eindelijk weer mensen zijn en niet alleen Joden.”
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.
King George

Bericht door King George »

Ariel schreef:
do mei 06, 2021 8:30 pm
Joodse man in trein aangevallen om keppel...Reactie NS....dat het “niet slim” was om een keppel te dragen.

Moslima aangevallen in trein om hoofddoek...Reactie NS....dat het “niet slim” was om een hoofddoek te dragen.
Zou het? :sly7:

Man aangevallen in de trein. NS: keppel dragen niet slim

In de week van de dodenherdenking is Shevan Rene slachtoffer geworden van een antisemitische aanval in de trein van Amsterdam naar Utrecht. Een Nederlandse voetbalsupporter – van Ajax nog wel – zag zijn keppel en begon hem onder andere uit te schelden voor k*nkerjood en bleef achter hem aan lopen in de trein. De NS-medewerkers grepen niet in en een van de medewerkers gaf aan dat het dragen van een keppel niet slim is. In dit artikel vind je een overzicht van de gebeurtenissen en een interview met Shevan Rene.
Spoiler! :
Wat is er gebeurd?

Afgelopen zondag was Shevan in Amsterdam om daar struikelstenen schoon te maken met anderen, in het kader van de actie ‘Make their memory shine‘ van Standwithus Nederland. Terug in de trein naar Utrecht, hij had zijn keppel nog op, werd hij belaagd door een man. We weten inmiddels dat het een Nederlandse Ajax-supporter was. De man begon hem uit te schelden, riep dingen als ‘k*nkerjood’, ook homofobe teksten en ‘Hamas, Hamas, Joden aan het gas’ en ging maar door. Shevan liep weg, maar de man bleef achter hem aan lopen. Ondertussen maakte de man foto’s en filmpjes van Shevan terwijl hij hem trots bleef uitschelden en intimideren. Shevan is zeer aangedaan door deze ervaring en slaapt en eet sindsdien slecht.

Hoe werd hierop gereageerd door omstanders en de NS?

Er werd niet echt ingegrepen door medepassagiers, en ook niet door de NS. Een paar passagiers waren wel aardig voor hem en hij heeft de contactgegevens gekregen van een getuigen. En de NS? Een conducteur gaf achteraf aan op de camerabeelden te hebben gezien wat er gebeurde, maar niet te hebben ingegrepen omdat hij geen beveiliger is. Toen Shevan aangekomen was in Utrecht en in gesprek ging met medewerkers van de NS, zei een van hen onder andere dat het “niet slim” was om een keppel te dragen. En sowieso waarom hij een keppel droeg, dat deden Joden toch alleen op zaterdag? Hij heeft veel met de NS gesproken en kwam maar niet verder, vandaar dat hij besloot om zijn verhaal te delen in de hoop de NS te kunnen bewegen tot actie.

Rene Shevan deelde zijn verhaal met enige mensen uit de Joodse gemeenschap, waarna dit bericht zich behoorlijk snel verspreidde. Op Facebook en op Twitter werd het bericht gedeeld door o.a. Esther Voet, Ronny Naftaniel, het Cidi en zelfs rapper Typhoon. Er werden enkele artikelen aan besteed. Veel mensen spraken hun steun uit voor Shevan en spraken ook de NS er op aan. Inmiddels lijkt de NS wakker geworden. NS schreef als reactie op de tweet van Ronny dat ze het nu serieus nemen, graag contact opnemen en dit oplossen. Ronny gaf aan dat dit groter is en moet zorgen dat ze hun personeel moeten opleiden om adequaat met dergelijke situaties om te gaan. Smadar van Shalom uit Israël had als reactie een krachtig filmpje geplaatst waarin ze uitlegde dat zij zelf uit Nederland is geëmigreerd omdat haar kind niet met keppel over straat kon.

Deze situatie staat natuurlijk niet op zichzelf. Shevan is eerder gewelddadig benaderd, soms vanwege zijn Joodse identiteit, soms vanwege zijn geaardheid. Deze casus gaat over ons allemaal. In een vrij land hoor je op elke hoek van elke straat veilig een keppeltje op te kunnen hebben, of een hoofddoek, of hand in hand te lopen met iemand van hetzelfde geslacht etc. Blaming the victim hoort niet thuis in zo’n vrij land. Zeker in de week van 4 en 5 mei moeten we daarvan leren, zegt ook Shevan.

En nu?

Shevan gaat aangifte doen. Het Cidi heeft aangegeven hem daarbij te zullen helpen en ook de NS hierop aan te spreken. Inzet zal allereerst een excuus moeten zijn, en een plan om te zorgen dat het personeel voortaan in dergelijke situaties zowel op het moment zelf als daarna adequaat zal reageren.

Wie is Rene Shevan?

Shevan Rene heeft een Nederlands paspoort, maar is geboren Syrische Jood. Hij heeft in Syrië vastgezeten om zijn identiteit en is in 2013 naar Nederland gehaald door de overheid. Hij heeft daar aan den lijve ondervonden hoe het is om niet vrijelijk jezelf te kunnen zijn en is extra aangedaan dat hij zich hier ook niet veilig kan voelen. Hij heeft in Nederland antropologie gestudeerd, is betrokken bij een aantal Joodse en LGBT-organisaties en maakt heerlijke falafel. Je kan hem beter leren kennen op zijn pagina van Amnesty International.

Interview: Shevan, hoe is het nu met je?

“Het gaat nu al wat beter. Ik voel me gesteund door de vele reacties. Een paar mensen hebben me zelfs bloemen gestuurd. Maar ik eet en slaap nog steeds slecht. Gisteren, op 4 mei, was ik bij het monument in Utrecht en heb ik alleen maar gehuild.

Wat doet je het meeste pijn?

“Het blaming the victim van de NS. Dat is echt niet okee. In Syrië moest ik elke dag zeggen dat ik een nummer was. Ik mocht niet mezelf zijn. Ik wil niet meer onveilig zijn, ik wil niet meer hoeven te verbergen wie ik ben. Dat de mevrouw bij de NS zegt dat ik dan maar geen keppel had moeten dragen. Of dat ik moet uitleggen waarom ik er een droeg op zondag. Ik wil dat niet. Ik word er zo moedeloos van.”

Heeft deze aanvaring ervoor gezorgd dat je minder snel een keppel zal dragen?

“Ja. Bij het monument gisteren had ik ‘m een half uur op, zo heb ik dit geprobeerd te verwerken. Maar ik zal mijn keppel inderdaad minder gaan dragen.”

Wat zou je onze lezers willen meegeven?

Juist in deze week van de herdenking van de Holocaust is het zo belangrijk dat mensen begrijpen dat de oorlog niet begon met de deportaties van de Joden. En ook niet met de Kristallnacht. Het begon veel eerder. Bij het normaliseren van dingen die niet normaal zijn. Eerst wordt het ene goed gepraat, en dan het ander. Maar het is niet normaal. Blaming the victim is niet normaal. Iemand bedreigen omdat ie een keppel draagt is niet normaal. Daar moeten we tegen vechten, dat moet een belangrijke les zijn van deze week. Ik wil graag besluiten met een quote van iets wat Anne Frank schreef: “Op een dag zal deze vreselijke oorlog voorbij zijn. Dan zal de tijd komen dat we eindelijk weer mensen zijn en niet alleen Joden.”
Dat zal wel niet passen in het diversiteitsbeleid van de NS. Moslims behoren al tot een groep die graag gepaaid willen worden in de trein, maar moeten nu ook nog extra gepaaid worden op de trein.

Moet je eens kijken wie er allemaal gepaaid moeten worden voor op de trein in het kader van het diversiteitsbeleid!

https://werkenbijns.nl/over-ns/diversiteit-en-inclusie/
Het morele gelijk ligt bij het volk

Respectabele fora de moeite van een bezoek meer dan waard:
Haarlems Vrije Mening Forum Uitingsvrij 3.2

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam

Bericht door Mahalingam »

Vrouw PSV-speler Zahavi vastgebonden tijdens overval in Buitenveldert

Het huis van PSV-speler Eran Zahavi in Buitenveldert is zondagmiddag overvallen. Bij de overval is de vrouw van Zahavi volgens verschillende buurtbewoners vastgebonden en mishandeld, naar verluidt in het bijzijn van haar drie kinderen. De politie wil dit niet bevestigen.

Bij de overval werd de vrouw van Zahavi tegen een muur aangedrukt. Ook zou haar haar zijn afgeknipt.Daarnaast zou er met een vuurwapen zijn gedreigd.
[...]
Zahavi woont vanaf het begin van het seizoen in Buitenveldert. PSV heeft de 33-jarige spits in september gecontracteerd. In het begin van het seizoen postte de voetballer nog trots een foto van zijn huis in de sneeuw op sociale media. Volgers wisten daarna dat de Israëlische spits een huis in Buitenveldert heeft.
https://www.parool.nl/amsterdam/vrouw-p ... ~b6aae9ef/
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Pilgrim

Bericht door Pilgrim »

2021

Geplaatst op 17 mei 2021

Afbeelding

In Londen wordt een oproep gedaan om Joodse dochters te verkrachten. In Brussel schalt het “Dood aan de Joden” door de straten. In Parijs gillen ‘antiracisten’ “Smerige Joden”. In Amsterdam worden de Joden herinnerd aan de Slag bij Khaybar, toen Mohammed de Joden verdreef en een complete Joodse stam uitmoordde.

En dat, beste mensen, heeft helemaal níets met antisemitisme te maken. Het is helemáál niet zo dat we in West-Europa niet alleen goedwillende gastarbeiders hebben binnengehaald, maar ook, in de vorm van hun nageslacht van de tweede en derde generatie, de duivel.

Te dom om te poepen. Mede daardoor: levensgevaarlijk.

Bron: 99woorden.nl

https://ejbron.wordpress.com/2021/05/17/2021-2/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Mahalingam

Aangifte om antisemitische leuzen tijdens manifestatie tegen Israël

Amsterdam - Het Centraal Joods Overleg (CJO) heeft aangifte gedaan tegen demonstranten die afgelopen zondag in Amsterdam antisemitische leuzen scandeerden tijdens een anti-Israëlmanifestatie.

Krap twee weken na de dodenherdenking galmden er zondag ’Khaybar, Khaybar, ya yahud. Jaish Muhammed, sa Yahud’ over het Rokin. Een verwijzing naar Khaybar in Saoedi-Arabië, waar in het jaar 629 Joden werden vermoord. De betogers waren onderdeel van een anti-Israëlprotest vanwege het Israëlisch-Palestijns conflict dat afgelopen week oplaaide. De schreeuwpartij werd op video vastgelegd door omstanders.

„Refereren aan een moordpartij op Joden, dat is iets wat ik niet mee wil maken in de straten van Amsterdam. En zeker niet op die plek waar we onlangs dodenherdenking hebben gehad”, zegt voorzitter Ronny Naftaniel, die met het videofragment naar de Amsterdamse officier van justitie stapte en aangifte deed van opruiing en aanzetten tot haat en geweld tegen de Joodse gemeenschap. Oud-minister Maxime Verhagen heeft de aangifte ondersteund.
[...]
Ook de hoofdstedelijke fractie van JA21 heeft bij het college aan de bel getrokken. „Ik kijk daar met zorg naar. Je ziet deze ellende nu in heel West-Europa oplaaien”, zegt fractievoorzitter Annabel Nanninga, die erop wijst dat bijna alle partijen in de raad het Joods akkoord hebben ondertekend. „Daarin staat dat dit soort kreten onder Jodenhaat valt. Dan ben ik verbaasd om te lezen dat het rustig is verlopen.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1462856 ... gen-israel
Mahalingam

German Police Downplaying Antisemitism From Muslim Community, Say Experts, Following Latest Outburst of Jew Hatred

Antisemitic acts committed by Muslims or left-wing activists are under-represented in the records of the German police, Germany’s top antisemitism official has admitted, amid continuing antisemitic demonstrations in German cities sparked by the latest conflict between Israel and Hamas.

“Israel-related antisemitism has penetrated into the middle of society,” Felix Klein — the German federal government’s commissioner tasked with combating antisemitism — said in an interview with German radio on Friday.

“About 40 percent of society agrees with sentences like: ‘With what Israel is doing, I can understand if someone has something against Jews,'” Klein observed. “So an environment has been created that might not have existed in this form seven years ago [during the Israel-Gaza war of 2014].”

While Germany has registered sharp annual increases in antisemitic hate crimes for most of the past decade, police statistics assign responsibility for a full 90 percent of these offenses to neo-Nazi groups. As Klein remarked in his radio interview, the demonstrations witnessed in recent days would seem to “counteract” this statistical picture.

This distortion — which compromises strategies for countering antisemitism by downplaying its Muslim component — has long been criticized by experts on antisemitism. “I believe that an outdated understanding of extremism is also a key factor here,” Alexander Rasumny, an analyst with antisemitism watchdog RIAS, commented.

However, Klein pointed out that many everyday instances of Muslim antisemitism — verbal insults and degrading gestures directed at Jews — fall below the criminal threshold.
“The abuse of the religion of Islam to go against Jews needs to be made clearer,” Klein said. “I also have the impression that many Muslims in Germany reject it. And we also have to enable them to express this viewpoint within their own communities, of course. ”

Lamya Kaddor, a Muslim writer living in Germany, said in a separate piece that she had been “stunned” by the willingness of young Muslims in Germany to participate in angry pro-Palestinian demonstrations.
“I am stunned that so many people from a Muslim family background can be mobilized for this at such short notice,” Kaddor wrote in an article for broadcaster NDR. “There is no other occasion when they flock to the streets in such large numbers. This power of mobilization in the Middle East conflict can only be explained through antisemitism.”
https://www.algemeiner.com/2021/05/21/g ... ew-hatred/
King George

Bericht door King George »

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk

Respectabele fora de moeite van een bezoek meer dan waard:
Haarlems Vrije Mening Forum Uitingsvrij 3.2

Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Ariel

Bericht door Ariel »

’Het blijft vechten of doodgaan voor Israël’

Door WIERD DUK EN ELIF ISITMAN

Nu de Tweede Wereldoorlog dieper wegzakt in ons collectieve geheugen en steeds minder Joodse overlevenden ervan kunnen getuigen, ziet de Israëlische ambassadeur in Den Haag, Naor Gilon, hoe het antisemitisme in Europa weer oplaait. Het beeld dat veel westerse media schetsen van het conflict tussen Israël en de Palestijnen vindt hij eenzijdig. De drang om te overleven zit diepgeworteld in het dna van Israël, aldus Gilon: „Het voortbestaan van de staat Israël is de enige garantie dat de Holocaust zich niet zal herhalen.”

Zijn familie – vader, kinderen, kleinkinderen – was in Israël toen de rakettenregen van Hamas er neerdaalde. „Vierduizend stuks.” Naor Gilon (57) maakte zich vanzelfsprekend zorgen. „Ik wil niet emotioneel lijken of mijn zwaktes tonen, maar toen mijn kleinkinderen in Tel Aviv midden in de nacht naar een schuilkelder moesten rennen, was dat niet iets wat ik leuk vind. Het is frustrerend om te zien dat de wereld daar zo onverschillig op reageert.”

Terroristische organisatie
Voor ambassadeur Gilon is de positie van Israël duidelijk: het land wordt aangevallen door een terroristische organisatie, Hamas, en heeft het recht zich te verdedigen. „Waarbij het wettelijk is verboden om burgerdoelen te selecteren.”

De internationale reacties op het Israëlische optreden baren hem zorgen. „Er bestaat een tendens om te vergeten wat de geschiedenis en de context van dit conflict is. Het is niet zo dat Israël zomaar de arme burgers van Gaza aanvalt.”

Als we de vele pro-Palestijnse demonstranten, ook die in Nederland, mogen geloven, pleegt Israël genocide op de Palestijnen. Zij schreeuwen: ’Dood aan de Joden!’ Hoe kijkt u hiernaar?
„Dat is heel teleurstellend. Natuurlijk krijgen we veel steun, ook van jullie premier Rutte, maar in het algemeen is de houding jegens Israël in het Westen veranderd.”

Waar ligt dit aan?
„Tot de Zesdaagse oorlog in 1967 werden de Joden gezien als slachtoffers van de Holocaust. Dat minuscule landje verdedigde zich tegen een enorme Arabische overmacht. Nadat Israël oorlogen won, werden wij in de regio de big guy, hoewel we nog altijd maar met negen miljoen mensen leven op een gebied dat de helft is van Nederland. De Holocaust-generatie sterft uit, in het Westen en in Israël – mijn vader is al bijna 90 – en met hen ook de herinnering aan de schuld van de oorlog.”

"Geen enkel land vindt het fijn om gehaat te zijn"
„Verder, ik haat het om dit te zeggen, is het antisemitisme in Europa, mede onder invloed van de immigratie uit moslimlanden, sterk toegenomen. Onder het mom van antizionisme wordt Joden het recht op een eigen staat ontzegd. Als demonstranten zingen ’Free Palestine from the river to the sea’ is dat een oproep om het hele territorium van Israël te ontdoen van Joden. Hamas accepteert geen Joodse staat, voor hen is er geen twee-statenoplossing. Dat moet men begrijpen.”

We zien veel jongeren bij die anti-Israël-demonstraties.
„Jongeren informeren zich via oppervlakkige sociale media als TikTok en Instagram, die een enorm internationaal bereik hebben. Daarin wordt in een filmpje van 40-50 seconden een beeld geschetst van een uiterst complexe, geopolitieke situatie met een eeuwenlange geschiedenis. Zelfs ik, met mijn 57 jaar levenservaring, begrijp daarvan niet alles. Laat staan die jongeren.”

Verwerpt u elke kritiek op de Israëlische bombardementen?
„Wij Israëli’s zijn juist enorm zelfkritisch. Maar dat Joden recht hebben op een eigen staat kan niet ter discussie staan. En wat de bombardementen betreft: wij hebben te maken met een terreurorganisatie die zich verschuilt achter de eigen burgers en die met raketten onze burgers bestookt. Dit gebeurt elke drie, vier jaar.”

„We proberen daarom om zoveel mogelijk schade toe te brengen aan hun militaire infrastructuur. Daarmee haal je hun motivatie om ons aan te vallen weg: hoe meer schade, hoe langer ze nodig hebben om te herstellen en de moed te verzamelen opnieuw aan te vallen. Dit gaat niet in een paar uur, daarvoor hebben we tijd nodig, mede omdat wij de bombardementen aankondigen en mensen in Gaza ruim de tijd geven om die gebouwen te verlaten.”

"De eerste oorlog die Israël verliest, zal tevens de laatste zijn"
„We hebben ook legitimiteit nodig en dus steun vanuit de internationale gemeenschap, van organisaties als de VN-Veiligheidsraad. We willen ook graag morele steun voor onze acties, want geen enkel land vindt het fijn om gehaat te zijn; het klinkt misschien verrassend, maar ook wij niet. Maar we zullen hoe dan ook alles doen wat nodig is. We hebben geen alternatief: het is vechten of sterven. De eerste oorlog die Israël verliest, zal tevens de laatste zijn.”

U vindt dat de raketten op Israël niet genoeg verontwaardiging veroorzaken in het Westen?
„Men heeft het steeds over proportionaliteit, maar er is hier geen sprake van gelijke tegenstanders. Wij strijden tegen een terreurorganisatie die ons wil wegvagen. In interviews wordt mij gevraagd: ’Is jullie reactie wel proportioneel?’ Dan antwoord ik: ’Hoeveel Joden moeten er sterven voordat een reactie proportioneel is?’ Zij hebben het op onze burgers gemunt. Als wij terugslaan en hén raken, is de internationale verontwaardiging enorm.”

„Het kost ons heel veel moeite om met chirurgische precisie burgerdoelen te vermijden. Geloof me, het is veel makkelijker om een bom op een gebouw los te laten zonder je druk te maken over wie er binnen zit. Ons luchtafweersysteem Iron Dome werkt twee kanten op: zonder Iron Dome zouden we onszelf dagelijks in Gaza terugzien, met grondtroepen. Dankzij Iron Dome lukt het gelukkig om negentig procent van de inkomende raketten te onderscheppen. En ja, dat beschermt Gaza ook, want daardoor hoeven Israëlische troepen er niet binnen te vallen.”

Deze crisis komt uitgerekend op een moment dat Arabisch-Israëlische partijen leken te willen toetreden tot een nieuwe coalitie.
„Ik was heel optimistisch over de ontwikkelingen onder het Arabisch-Israëlische electoraat. Voor het eerst zagen we Arabische partijen die niet een politieke, maar een sociaal-economische agenda willen uitrollen – betere scholen, betere infrastructuur, meer veiligheid – en die bereid zijn om over regeringsverantwoordelijkheid te spreken. Dat zou ook recht doen aan het feit dat twintig procent van de Israëlische bevolking Arabier is, met ook vertegenwoordigers in hoge functies, tot aan kabinetsleden, diplomaten en een positie in het Hooggerechtshof.”

Sommige analisten, ook in Nederland, zeggen: Netanyahu wilde de mogelijkheid van een kabinet zonder hem saboteren en lokte dit conflict uit, opdat de bevolking zich als één man achter hem schaart.
„Sorry, maar dit slaat nergens op. Geen Israëlische leider zal bewust een oorlog uitlokken, zo cynisch werkt het niet. Hamas is verantwoordelijk voor de escalatie. Zij misbruikten het dispuut rond de huisuitzettingen van Palestijnse families in Oost-Jeruzalem om duizenden raketten op ons af te vuren. Stel je voor als dit in Nederland was gebeurd, tot wat voor enorme trauma’s dit zou hebben geleid.”

„Ik wil ook dat de Gazanen in vrede leven, in een democratische rechtsstaat, met rechtmatige verkiezingen, een functionerend juridisch systeem en een bloeiende middenklasse. Maar Hamas gijzelt de eigen bevolking en steekt alle energie en geld in hun doel om Israël te vernietigen. Het is moeilijk, zo niet onmogelijk, om met hen te onderhandelen.”

„Ja, we zouden ervoor kunnen kiezen om Gaza binnen te trekken en Hamas uit te schakelen, we zijn ertoe in staat. Maar we kunnen ons geen grondoffensief veroorloven omdat de prijs ervan – vooral voor de Gazanen – veel te hoog is. Echter, als er in Israël – wat God verhoede – een raket terechtkomt op een school en Israëlische kinderen vinden daarbij de dood, dan eist de bevolking het einde van Hamas. Dan is het afgelopen met ze.”

De inwoners van Gaza verkeren in angst, Israëlische gezinnen vrezen voor hun levens. Hoe gaat men om met zo’n situatie?
„Dit is nu eenmaal onze realiteit. Ik, mijn kinderen, mijn kleinkinderen, we zijn zo opgegroeid. Zoals ik al zei: het is vechten of doodgaan en we willen niet dood, we hebben toch een voorkeur voor het leven. Dus wat gebeurt er? De dag nadat de laatste raketten zijn gevallen en een wapenstilstand ingaat, zoals nu, is de angst weg en is alles weer normaal. Dan gaan we weer naar de stranden van Tel Aviv en naar de restaurants in Jeruzalem. Wij zijn hieraan gewend. We zijn geen Europeanen die al decennia in vrede leven.”

Is er in Europa een toekomst voor de Joden?
„Het voortbestaan van de staat Israël is de enige garantie dat de Holocaust zich niet herhaalt, en dus een garantie voor de toekomst van Joden overal ter wereld. Dit besef gaat verder dan mijn diplomatieke functie, het zit in ons dna: als wij als Joden onszelf en elkaar niet beschermen, overleven we niet. Ik hoop niet dat het groeiende antisemitisme Joden elders ertoe aanzet om hun identiteit te verhullen. Dat zou het einde betekenen van de Joodse gemeenschap in die landen. Sociale en religieuze bijeenkomsten, onderdeel zijn van de gemeenschap, de Joodse feestdagen vieren: dat alles mag niet verloren gaan.”

Oorlogsfamilie
Naor Gilon werd in 1964 geboren in Israël. „Mijn vader, die nu 86 is, leefde tijdens de oorlog met zijn ouders in het getto van Boedapest. Toen daar het moorden door de nazi’s begon, in 1944, werden ze op de trein gezet, maar er was niet genoeg plaats. Alleen de mannen, onder wie mijn grootvader, gingen op transport. Dat kwam nooit in Auschwitz aan; in Oostenrijk is mijn opa tijdens een dodenmars omgekomen, nadat het spoor was kapot gebombardeerd.”

„Mijn vader kwam als 14-jarige alleen naar Israël. Hij legde er het orthodoxe geloof af en werd zionist. Hij vocht in Israëls oorlogen en trouwde op z’n 21e met mijn moeder, een zioniste, die uit Engeland was gekomen. Toen kwam ook mijn oma uit Londen naar Israël. Ze kregen een grote familie, met veel kinderen en kleinkinderen.”

„Zelf heb ik vier kinderen. Ik ben vanaf 1982 vier jaar in militaire dienst geweest, vooral in Libanon. Gelukkig hoefde ik nooit te vechten, hoewel wij bij periodieke clashes wel veel mensen verloren. Daarna ging ik werken voor Buitenlandse Zaken en werd ik reservist.”
De geest van de wijze richt zich naar rechts, maar de geest van de dwaas naar links.
Mahalingam

Op Jodenjacht in New York.
Grand jury indicts ‘Free Palestine’ assailants in Brooklyn on multiple hate crime charges: Report

The three suspects arrested in connection with two ugly antisemitic attacks in Brooklyn last month have reportedly been indicted by a grand jury on a total of 64 charges.

Danial Shaukat, 20, Haider Anjam, 20, and Ashan Azad 19, all of Brooklyn, were indicted Monday on charges that included assault, menacing, attempted assault and aggravated harassment. Many of the counts were charged as hate crimes, the Orthodox newspaper Hamodia reported on Tuesday.

In their first attack on May 22, the trio accosted two Orthodox Jewish men on Ocean Parkway in Brooklyn on Saturday evening, during Shabbat. After pulling up alongside the victims in a blue Toyota, Shaukat and one of the other men jumped out of the car with a cricket bat to pummel and choke their targets when they refused to say, “Free Palestine.”

About five minutes later, Shaukat, Azad and Anjam chased four other Orthodox Jewish men, while shrieking, “Kill you Jews. Free Palestine,” prosecutors said.

The victims ran for refuge in a synagogue, Agudath Israel of Sixteenth Avenue in Borough Park. Shaukat and one of his cohorts banged on the doors to get inside the sanctuary and then kicked out the passenger window of an Audi vehicle parked outside.

The attacks were among several anti-Semitic outrages in the New York area that accompanied pro-Palestinian demonstrations as Israel and the Hamas terror organization in Gaza renewed armed hostilities.
https://worldisraelnews.com/grand-jury- ... es-report/
Plaats reactie