Ik zag een Marokkaan in het zand zitten met een hond die bij hem ligt. Dichtbij zie ik een zwarte hengst staan en bij wat struikgewas zie ik een geit liggen.
“Hé, goeiendag, wat een leuke hond heb je daar. Mag ik er even mee praten?” vraag ik als uit de klei getrokken Hollandse atheïst aan de Arabisch uitziende Marokkaan.
“Wat is je naam en hoe heet je hond?"
“Ik heet Mohammed en mijn hond heet Ahmed, maar hond niet praten, wel blaffen,” antwoordt de woestijnbewoner verbaasd.
“Dat geloof ik niet,” zeg ik en ik richt mij tot Ahmed de hond met de vraag hem:
“Héé Ahmed, hoe gaat het met je?”
Ahmed gromt inschikkelijk:
“Mwah, gaat goed, en ook met jou?”
Mohammed weet niet waar hij kijken moet. Ik zie zijn blik richting omhoog, zoekende naar het beeld van Allah.
“Is Mohammed je baas?” vraag ik zo nieuwsgierig als ik ben aan Ahmed.
“Yep!” gromt Ahmed en kwispelt met zijn staart.
“Vertel eens Ahmed, hoe gaat Mohammed met je wensen om?”
De staart van Ahmed beweegt snel van links naar rechts en weer terug.
“Heel goed, ik krijg goed te eten; Mohammed gaat met me wandelen en neemt me elke week mee naar de moskee om te spelen.”
Mohammed heeft alles met gespitste oren aangehoord. Hij is verbijsterd en zoekt naar woorden die niet voor het oprapen liggen.
IK krijg er lol in en vraag hem:
“Mag ik ook even tegen je paard spreken, Mohammed?”
Mohammed is perplex en hakkelt al zoekende naar de juiste woorden:
“Paard niet, niet kunnen spreken.”
Ik ga er toch van uit dat ook het Marokkaanse paard kan praten:
“Hey paard, hoe gaat het?”
De hengst draait zijn hoofd om en ja hoor, in redelijk verstaanbaar Paard-Arabisch, de taal van Allah, antwoordt hij:
“Goeiedag meneer, met mij is alle OK, en met jou ook witte man?”
Mohammed verkeert in een shock, valt op de grond met zijn achterwerk omhoog en roept naar zijn hoop van na zijn dood:
“Allah akbar!”
Nu wil ik meer weten van het Arabische paard en vraag:
“Is Mohammed je baasr, paard?”
Het paard reageert direct met:
“Ja meneer!”
“Hoe behandelt hij je?” vraag ik verder.
Paard hinnikt, beweegt zijn hoofd omhoog en omlaag:
“Zeer goed, hij gaat dagelijks met me rijden en ik krijg de beste halal haver.”
De in Allah de knecht van de Profeet gelovige Mohammed ligt nog altijd geknield op de grond en vertrekt zijn gezicht met ongeloof.
Dan vraag ik snel aan Mohammed:
“Mag ik dan nu met je schaap spreken Mohammed?”
Nu springt Mohammed als door een wesp gestoken overeind en voordat ik ook maar iets kan vragen aan het schaap, brult hij: “Schaap liegt.”
Maar wat Mohammed niet kon weten is dat ik een uur eerder dit filmpje maakte. Voor Mohammed betekende het vast 'Werk in uitvoering overeenkomstig de verrichtingen van wijlen profeet Mohammed'.
Gelukkig heb ik kennis van de Koran en het islamitische geloof. Dus verbaasd was ik niet.
Waarom schapen liegen