Slavernijverleden Akwasi. Kick Out Zwarte Piet.

Bestaat God? Wat is de waarde van religie? Mag je een dogma in twijfel trekken?
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door sjun »

THOMAS SOWELL - THE REAL HISTORY OF SLAVERY

Afbeelding
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door hans van de mortel »

H A Ï T I.

HET LUKT ZWARTEN NIET.
Na een periode als Spaanse en later als Franse kolonie, werd Haïti onafhankelijk in 1804, na de Haïtiaanse Revolutie (de enige succesvolle slavenopstand in de geschiedenis), geïnspireerd door de idealen van de Franse Revolutie die woedde in het moederland. Haïti was daarmee het eerste onafhankelijke land in Latijns-Amerika en het eerste postkoloniale zwarte land ter wereld.

Tegenwoordig behoort Haïti tot de armste landen ter wereld, is het land politiek instabiel en heeft het de laatste jaren vaak te kampen gehad met natuurrampen.
Niet onvermeld mag blijven het niet aflatende corrupte systeem van de zwarte dictatoriale leiders en al het hulpgeld dat in de zakken van de oligarchie verdween. Jaar na jaar. Te vergelijken met zwart Afrika. Één grote beerput van 'beschavingen' die nooit verder zijn gekomen dan de beerput van hun afkomst.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door Pilgrim »

Akwasi over zijn Ashanti-voorouders: ‘Ze verkochten Ghanezen als slaven, maar ze waren geen daders hoor’

Door Bart Reijmerink, 29 juni 2020

Afbeelding

De marxistische redenatie van linkse activisten – waar Akwasi tegenwoordig ook bij hoort – is altijd hilarisch. Blanke mensen zijn de daders vanwege iets wat sommige voorouders zo’n 300/400 jaar geleden deden. Maar zijn eigen voorouders, die dus Afrikaanse slaven verkochten aan Nederlanders waren niet fout. ‘Want ze wisten niet dat de slaven als goederen werden gebruikt’ yeah right...

Volgens Akwasi is er te weinig onderzoek gedaan om te kunnen stellen dat zijn voorouders ook ‘daders’ waren. Nu is dit gewoon binnen een paar google searches compleet te debunken. Maarja feiten hé.

Als het aankomt om zijn eigen verleden mogen we hem hier niet verantwoordelijk voor stellen, maar als het gaat om ‘witte mensen’ dan houdt hij er ineens een andere mening op na. Witte mensen zijn namelijk nog steeds de ‘daders’. Een beetje een kromme redenering van Akwasi. Sowieso is dit één van de grote blinde vlekken van BLM. Zij generaliseren alle blanken tot foute slavendrijvers, en stellen de huidige generatie verantwoordelijk voor iets wat tal van generaties geleden is gebeurd.

Maar als men begint over het verleden van deze BLM-activisten dan mogen we dezelfde redenatie niet toepassen. Beetje gek nietwaar?

[Zie video op de site.]

Oordeelt u zelf maar. Volgt u de redenatie van Akwasi nog? En alstublieft, negeer het loze argument van ‘te weinig onderzoek’, dat is gewoon een leugentje.

https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... ders-hoor/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
sjun
Berichten: 12549
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 8:29 pm
Locatie: Visoko

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door sjun »

Kan die Ghanese verhalenvertellende meneer in de gecultiveerde slachtofferrol “Op het moment in november dat ik een Zwarte Piet zie: ik trap hoogst persoonlijk op zijn gezicht. Ik ben klaar!” niet gewoon bij zijn volledige eigen naam Akwasi Owusu Ansah genoemd worden? Dat maakt adresseren en achterhalen van financiële verbanden wat eenvoudiger.

Je kunt wel zeggen dat de carrière van deze man via de lidmaatschapskaart van de PvdA en zwart privilege verliep. Hij is gewoon in Nederland geboren, er is hem niets in de weg gelegd, hij heeft een theateropleiding gedaan en is kind aan huis geweest bij De Wereld Draait Door. Zo'n vooral door de gemeenschap betaald podium bij de NPO heeft hem geen windeieren gelegd al moest hij daarvoor natuurlijk wel zelf zijn kansen grijpen. Maar nu hij zichzelf min of meer als voorman van permanente verongelijktheid neerzet lijkt het me interessant om eens onder de loep te nemen wat deze man nu precies meemaakte in zijn leven.Het zal toch niet alleen maar geacteerde woede met als beoogd doel een verdienmodel maken van de slachtofferrol zijn?
:scratch:

Maidenspeech Theo Hiddema (FvD): 'Hoop doet leven'

Stop de klik-en-klaag-industrie
Het recht op vrije meningsuiting wordt algemeen geaccepteerd, totdat iemand er daadwerkelijk gebruik van wil maken.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door hans van de mortel »

Ter oplurking van het Slavernijverleden van negers, een oerwoudlied ter ere van het meest irriterende domme irritante zwarte jongetje van de klas Akwasi.

Wit is wit en zwart is zwart. Allebei broederlijk naast elkaar met het volste vertrouwen in witte Sint en zwarte Piet.

Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door Pilgrim »

Afbeelding
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door Ariel »

Lake Volta in Ghana is voor duizenden kinderen de hel op aarde

Lake Volta in Ghana is het grootste waterbekken ter wereld. Het is een plek met een enorme visindustrie. International Justice Mission (IJM) vecht tegen de slavernij van kinderen die daar worden uitgebuit. Een interview met directeur Will Lathrop van IJM Ghana hoe kinderen worden bevrijd uit een hel.

Hoe lang bent u al directeur van IJM Ghana en kunt u iets vertellen over wat er op Lake Volta plaatsvindt?

,,Ik ben in januari van dit jaar begonnen als Field Office Director van IJM Ghana. Het is een benoeming voor een periode van vijf jaar. Waar ik tegen vecht is het onrecht van de duizenden kinderen die uitgebuit worden in de visindustrie op Lake Volta. Ze komen van het platteland waar ze opgroeien in zeer arme families, zonder toekomstperspectief. De kinderen worden door slavenhandelaren gekocht van de families en meegenomen naar Lake Volta. Ze komen daar ‘in dienst’ van familiebedrijven, niet van grote visserij-multinationals zoals misschien wordt gedacht.”

,,Deze kinderen moeten zes dagen per week werken en twaalf uren per dag. Ze beginnen om vier uur in de ochtend. De vergoeding die ze krijgen is een hongerloontje. Ze kunnen niet naar school, hebben niet de beschikking over eventuele medicijnen. Terwijl velen kampen met ziektes als malaria en de wormziekte.”

Hoe jong zijn deze kinderen?

,,De meeste kinderen zijn tussen de vijf en elf jaar wanneer ze als slaaf worden verkocht. Ze blijven in de visindustrie werken tot ze jongvolwassen zijn, soms wel tot hun achttiende. De reden waarom de bedrijven juist zulke jonge kinderen willen is omdat Lake Volta het enige meer ter wereld is dat door mensen is aangelegd. Ze hebben een oude caynon in 1965 afgesloten met een dam. Onder het wateroppervlakte van het meer bevinden zich nog veel mahoniebomen. Als je de visnetten uitgooit zit je een paar meter lager soms al in de toppen van een boom. Kinderen inzetten is geliefd omdat zij klein en flexibel zijn. Ze kunnen ‘gemakkelijker’ duiken om de verstrikte netten weer los te halen. Veel kinderen verdrinken daarbij echter. Het sterftecijfer is hoog.”

Als kinderen bevrijd worden, wat is dan hun toekomst en wat kan IJM daarin betekenen?

,,Er zijn vele NGO’s en hulporganisaties actief op Lake Volta om kinderen te bevrijden uit deze vorm van slavernij. Wat wij als IJM echter anders doen is dat we samenwerken met de lokale politie. We redden kinderen én we arresteren de handelaren en diegenen die de kinderen aan het werk zetten. Daarnaast werken we ook samen met justitie in Ghana. Daders moeten voor de rechtbank verschijnen en worden accountable, verantwoordelijk gehouden voor wat ze hebben gedaan. Dat leidt tot een veroordeling mét de bijbehorende celstraf.”

,,Onze sociale werkers zorgen ervoor dat bevrijde kinderen in een veilige omgeving terechtkomen waar ze lichamelijk en geestelijk kunnen herstellen. Ook zorgen we dat er een nieuw perspectief komt, via het geven onderwijs. Waardoor ze straks op een andere wijze economisch zelfstandig kunnen zijn.”

Waarom doet de politiek niets aan de uitbuiting?

,,Waar we mee te kampen hebben is dat veel politici helemaal niet op de komst van IJM zitten te wachten. Ze zien ons als een bedreiging voor de economische activiteit in hun regio. En daarmee ook als een bedreiging voor hun eigen populariteit. Ze zijn bang dat wanneer de bevolking geen werk en inkomen heeft zíj daar bij (volgende) verkiezingen op worden afgerekend. Waar we ook tegen strijden is dat er een ‘cultuur van slavernij’ is die al honderden jaren bestaat. Het is heel moeilijk om de mindsetvan mensen rond het meer te veranderen. Ze zien de uitbuiting van kinderen niet als een misdaad, maar als iets wat er ’nu eenmaal bij hoort’. Jonge kinderen zijn in hun ogen toch nutteloos. Dus waarom ze dan niet inzetten in de visindustrie?”

De meeste kinderen zijn tussen de vijf en elf jaar wanneer ze als slaaf worden verkocht
Kinderen die bevrijd zijn, waarom gaan die niet direct terug naar hun ouders?


,,Je hebt te maken met kinderen, jongens én meisjes- maar vooral jongens - die soms al tien jaar als slaaf werken. Ze zijn zwaar getraumatiseerd. Je kunt ze niet zomaar, zonder enige psychologische begeleiding weer naar huis sturen. Ze moeten soms nog leren hoe ze zichzelf moeten wassen, aankleden en eten. De basisdingen die eigenlijk ieder kind op die leeftijd zou moeten kunnen. Ze worden daarom één of twee jaar opgenomen in een herstelprogramma. Het doel is om hen uiteindelijk te laten re-integreren.”

,,Probleem is dat ze soms ook helemaal niet terug kunnen. Bijvoorbeeld omdat de kinderen uit een ander land komen en meerdere grenzen zijn over gesmokkeld. Of omdat ze bij hun ouders ook niet veilig zijn. Die zijn onderdeel van het criminele systeem van de slavenhandel. Die verkopen hun kind soms gerust nog een keer. Ook maken we mee dat de ouders al zijn overleden en er geen andere nabestaanden meer zijn. Dat moeten we toewerken naar een permanente oplossing, met pleeggezinnen of een opvanghuis.”

Wat zijn voor u bemoedigende verhalen waardoor u dit werk kunt volhouden?

,,Dat je ziet hoe ongelooflijk snel er grote veranderingen in de levens van kinderen komen. Ik was vorig jaar april in een IJM-opvangcentrum waar twintig kinderen waren. De eerste maand gedroegen ze zich nog als beesten. Ze konden niet normaal eten en in een klaslokaal zitten. Er waren constant vuistgevechten onderling. Ze vochten om eten en kleren. Na een maand zag je al dat het gedrag omkeerde. Een jaar later, toen ik er was, zag ik dat velen op een heel hoog niveau qua taalontwikkeling zaten, een ander had piano leren spelen. Je kon bijna niet meer zien dat ze een jaar geleden uit een onmenselijke situatie waren gehaald.”

Als het gaat om de toekomst, wat wil IJM Ghana dan gaan doen?

,,Lake Volta is ontzettend groot. Je kunt dus onmogelijk in het héle gebied kinderen redden. Wij richten ons nu op kleine dorpen waar we van weten dat de slavenhandelaren daar kinderen weghalen. En we gaan naar plekken rond het meer waar de visindustrie heel actief is. We willen zo in kaart brengen wie de grote spelers zijn in de handel en uitbuiting. Om zodoende te voorkomen dat kinderen überhaupt in deze vorm van slavernij terechtkomen.”

,,We willen binnenkort ook een tweede kantoor aan de noordzijde van het meer openen. Zoals eerder gezegd werken er veel verschillende ngo’s rond Lake Volta om dit probleem aan te pakken. We willen nu als IJM er voor zorgen dat er meer onderlinge samenwerking komt. We geloven namelijk dat dit een force magnifier, een bundeling van krachten, kan opleveren. Nu gebeurt er te veel nog op eigen houtje door de verschillende organisaties.”

Wat kunnen mensen hier, in het veilige Nederland doen?

,,Wij zien Nederland als een belangrijk land en partner als het gaat om bewustwording van dit immense probleem. Ghana was ooit een van de belangrijkste landen, de poort van Afrika, als het ging om slavenhandel. Een deel van die geschiedenis heeft helaas ook Nederlandse historische wortels. Er is dus een geschiedkundige band. Ook economische gezien is er een link. Nederland is ook een land van vissers. Ghana zou er mee geholpen zijn als de expertise die er is in Nederland in de visserij-industrie wordt gedeeld en overgedragen. Tegelijk is heel veel geld nodig om het reddingswerk te kunnen bekostigen in Ghana. Daarvoor is de hulp vanuit landen als Nederland nu eenmaal nodig.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door King George »

Moderne slavernij dus. In Ghana. Waar zijn de Social Justice Warriors?

Deze schrijnende toestanden mede opgericht en gecontinueerd met geld van o.a. ontwikkelingshulp (uit bijvoorbeeld Nederland)?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Slavernijkop? Wie? Akwasi!

Bericht door hans van de mortel »

Ariel schreef:
Waar ik tegen vecht is het onrecht van de duizenden kinderen die uitgebuit worden in de visindustrie op Lake Volta. Ze komen van het platteland waar ze opgroeien in zeer arme families, zonder toekomstperspectief. De kinderen worden door slavenhandelaren gekocht van de families en meegenomen naar Lake Volta.
Wordt het niet eens tijd dat deze meneer Will Lathrop eens een hartig woordje gaat spreken tot de zwarte Ghanese slavenkop met een Nederlands paspoort waarop eigenaar Akwasi naar hartenlust op parasiteert en vooral tegenaan pist. Zwarte piet is geen slavernijverleden - wel de veschijning op de Nederlandse TV van de typische zwarte enge Ghanese slavernijkop van Akwasi.

In ben niet onbeschoft zoals de meeste Ghanese slavenhandelaren uit Afrika die duisterzwart zijn. Ik zal geen zwarte in zijn gezicht trappen omdat hij in werkelijkheid wit is.

En voor de goede orde: ik ben een grotere tekstdichter dan de lelijke slavenkop Akwasi.
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door Ariel »

Afbeelding

:razz: ’Er is niks mis met mij, er is wat mis met Nederland’
Akwasi pleit voor ’partij voor mensen van kleur’

Akwasi hoopt dat er snel een partij komt in de Tweede Kamer die de belangen gaat behartigen voor mensen van kleur. De muzikant zegt het onbegrijpelijk te vinden dat dieren nog beter zijn vertegenwoordigd in Nederland.

„Er zit wel een Partij voor de Dieren in het parlement, maar geen partij voor mensen van kleur. Golden retrievers zijn in de Tweede Kamer beter vertegenwoordigd dan mensen van kleur”, zegt Akwasi in Het Parool. Hij ziet een mooie rol weggelegd voor Sylvana Simons en haar partij BIJ1. „Ze zou er zoveel goed werk kunnen doen. Ik ken haar persoonlijk, ja. Kenden maar meer mensen haar echt. Ze is een supersympathiek mens.”

"Golden retrievers zijn in de Tweede Kamer beter vertegenwoordigd dan mensen van kleur"
In het interview zegt Akwasi dat hij na zijn Black Lives Matter-speech in juni werd bedreigd. Op de Dam in Amsterdam sprak hij destijds een menigte toe: „Op het moment dat ik een Zwarte Piet zie, trap ik hem hoogstpersoonlijk op zijn gezicht.” Daarover zegt hij nu: „Ik heb nooit een blad voor de mond genomen, droeg altijd al het hart op de tong. Alleen heb ik op de Dam iets gezegd dat blijkbaar zo recht voor zijn raap was dat mensen er heel oncomfortabel van worden. Ik ben bedreigd, ja. En natuurlijk doet dat me wat, maar ik laat me er niet door van de wijs brengen. Het gaat ook niet om mij, weet je. Er is niks mis met mij, er is wat mis met Nederland.”

Zijn vader vond dat de rapper excuses moest maken voor wat hij op de Dam had gezegd over Zwarte Piet. „Maar hij komt uit een tijd waarin je werkte voor een baas en je plaats wist. Ik ben mijn eigen baas en zeg wat ik wil. Niemand kan mij ontslaan, als je niet uitkijkt ontsla ik jou. (...) De ophef over mijn speech op de Dam kwam trouwens pas laat op gang. Op de dag zelf was er niets aan de hand, de dagen erna ook niet. Pas later in de week, toen allerlei rechtse media ermee aan de haal gingen, ging het mis. Daarvoor was er alleen lof, respect en bewondering.”
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
hans van de mortel
Berichten: 7918
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 12:41 pm

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door hans van de mortel »

Ariel schreef:
Ghanees Akwasi schreef: Zijn vader vond dat de rapper excuses moest maken voor wat hij op de Dam had gezegd over Zwarte Piet. „Maar hij komt uit een tijd waarin je werkte voor een baas en je plaats wist. Ik ben mijn eigen baas en zeg wat ik wil."
Zo is het zwartjoekel. Dat doen wij dus ook hier. Maar vertel eens, wat is er met je haar gebeurd? Het ziet er roetzwart uit en lijkt of het verbrand is. Of ben je zo geboren met dat kroeshaar waar niets mee te beginnen is? Als ik ooit één afbeelding heb gezien van een traditioneel Ghanese slaaf dan is het wel op deze foto. Waarvoor chapeau zwarte eikel!
:greeting2: Je witte meester, in afkomst en beschaving
Geen eigen mening verkondigen is de vrijwillige celstraf van het verstand.

CITATEN OVER PROFEET MOHAMMED
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door Pilgrim »

Zwarten met zwarte slaven...

Afbeelding

Rijke Liberiaanse familie met haar slaven. Circa jaren-80 van de 19e eeuw. Liberia is een land dat de Amerikaanse regering heeft opgericht voor de Amerikaanse zwarten die terug wilden naar Afrika en een eigen land wilden hebben. Velen van hen vingen hun eigen slaven en bouwden zelf plantages op.

bron: E.J. Bron
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door Ariel »

Misschien moet de knul zich wat duidelijke uitdrukken.

Afbeelding
akwasion

1 interview met het @hetparool gedaan en yes, mijn woorden worden weer eens verdraaid.
framing at its best....

they mad cuz (sh)it hurts.

dit is precies waar ik het over heb. maar achja, laten we het er maar niet over hebben.
SPREAD LOVE, NOT LIES
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Pilgrim
Berichten: 51240
Lid geworden op: wo jan 17, 2007 1:00 pm
Locatie: Dhimmistad

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door Pilgrim »

Herstelbetalingen voor historische slavernij zijn absurd

9 augustus 2020 - Ines van Bokhoven

Afbeelding

Blindheid voor feiten en argumenten

Ook al heeft elk volk in de geschiedenis ooit wel aan slavernij gedaan of is daar het slachtoffer van geweest: de blanke westerse mens is natuurlijk de grote schuldige en daarvoor zal hij moeten boeten. Herstelbetalingen dus. Maar van wie aan wie, wanneer, hoeveel, en vooral: waarom? Ines van Bokhoven zet de feiten op een rij en stelt heel veel vragen.


In het racismedebat is het onderwerp uiteraard weer opgedoken: de eventuele herstelbetalingen die ‘we’ zouden moeten doen aan de nazaten van de slachtoffers van de Trans-Atlantische slavenhandel. Het verbaast niemand dat Sylvana voor is en dat BLM voor is. Ik heb het nog niet opgezocht, maar ik wed dat Jerry en Akwasi ook helemaal voor zijn.

Tja.

Onwetendheid
Wat moet je beginnen tegen de onwetendheid van deze mensen? En het ergste is: men wil de feiten helemaal niet weten, dat is onderhand wel duidelijk. Men wil het slachtofferschap tot op de bodem uitmelken en is doof voor argumenten. En die zijn er genoeg. Ik ga ze hier niet herhalen; u kunt ze zelf wel bedenken, en er zijn heldere stemmen te horen van mensen die weten waar ze het over hebben, zoals historici Piet Emmer en Henk den Heijer. Niet dat die stemmen gehoord worden, helaas. En worden ze wel gehoord, dan zijn ze direct de sigaar: men ‘heult’ dan dus met het idee van slavernij, en keurt het in stilte zelfs goed. Er is geen doorkomen aan bij de overtuigden, wiens ideeën over slavernij soms zó ridicuul zijn, en zó ver van de waarheid af staan, dat je je afvraagt of men werkelijk nu zo dom is, of bewust gaat voor de versie die het beste in de onderbuik past.

Complex
Kort gezegd komt het erop neer dat elk volk in de geschiedenis van de mensheid wel aan een of andere vorm van slavernij heeft gedaan. En slavernij vond en vindt in heel erg veel vormen plaats. Kijken we naar de Trans-Atlantische slavenhandel, dan wordt het complex: wáren ‘wij’ maar de enige boosdoeners, dan was het allemaal nog te begrijpen.

Maar de feiten borrelen dan weer ongemakkelijk in de BLM-onderbuik: ‘we’ kochten die slaven eenvoudig in op een markt die door Afrikanen zelf werd beheerd en die al sinds de Oudheid bestond. ‘Wij’ hebben enkele eeuwen deelgenomen aan een markt die tot op de dag van vandaag bestaat, winst draait en zich niets aantrekt van onbenulligheden zoals de Rechten van de Mens.

Schuldige
Ondertussen wijst de hele wereld naar ‘ons’, de blanke, westerse mens, als de Grote Schuldige, alsof ‘wij’ slavernij hebben uitgevonden. Probleem is dat de feiten krek omgekeerd liggen: ‘wij’ waren de eersten in de menselijke geschiedenis die op het idee kwamen het hele verschijnsel, in al z’n vormen, gewoon maar eens af te schaffen wegens ‘onmenselijkheid’. De rest van de wereld volgde, of moet nog volgen in veel gevallen.

En de notie dat alleen de zwarte mens geleden zou hebben onder slavernij getuigt sowieso van een zodanig gebrek aan kennis, dat ik daar niet eens serieus meer tegenin wil gaan. In plaats daarvan zal ik u kort iets vertellen over de ruim één miljoen blanken die hebben geleden onder de Barbarijse (Berberse) slavernij – slaven waar niemand het meer over heeft.

Barbarijse slavenhandel
De Barbarijse slavenhandel maakte deel uit van die eeuwenoude slavenmarkt in Afrika en is doorgegaan tot zo ongeveer de negentiende eeuw, maar had een hoogtepunt in de zestiende en zeventiende eeuw. Het ging om ‘Moorse’ kaperschepen, afkomstig uit Noord-Afrikaanse plaatsen als Tripoli, Algiers, Tunis – stadstaten in gebieden die onder een bepaalde mate van heerschappij stonden van het Ottomaanse Rijk, dat we nu grofweg Turkije zouden noemen. Waar deze kapers eerst de Middellandse Zee tot hun beschikking hadden, en er schepen volledig in beslag namen – schip, lading én bemanning – breidde men in de zeventiende eeuw uit naar de Atlantische Oceaan.

In 1631 werd zelfs de voltallige bevolking van het plaatsje Baltimore in Ierland gevangen genomen – nota bene door de Nederlandse schipper Jan Janszoon die zich in Algiers had gevestigd, tot de islam was bekeerd en zich Moerad Raïd noemde. De man had in zijn eentje al het gezag over zeventien kaperschepen en schopte het tot Ottomaans admiraal.

Winstgevend
Het was een winstgevende handel die deze kapers mee naar huis brachten; de Noord-Europese kusten werden om de haverklap overvallen, tot aan IJsland toe. Mannen, vrouwen, kinderen, iedereen werd ontvoerd en op de markten van Noord-Afrika verkocht. Sommige Europese kuststreken werden zowat verlaten gebieden; haast niemand durfde er te wonen uit angst voor de brute overvallen.

Toen men zover ging eind achttiende eeuw Amerikaanse schepen te overvallen werd het te gortig: de pas opgerichte Republiek pikte het niet en schoot terug. Dit mondde uit in maar liefst twee succesvolle oorlogen aan het begin van de negentiende eeuw, die de VS in samenwerking met Zweden – en later nog meer Europese landen – tegen de Barbarijse stadstaten voerde, en tegen het Sultanaat van Marokko.

Indrukwekkend
Het aantal Europese slachtoffers wordt geschat op minstens 1.250.000. Dat is niet zoveel als de 12 miljoen Afrikanen die Trans-Atlantisch zijn verscheept, maar het blijft een indrukwekkend getal: ruim een miljoen mensen, en niet het ‘Ja, dat kwam ook wel eens voor, blanke mensen in slavernij’ van de activisten. En het is de laagste van de schattingen: sommigen komen in hun berekeningen en onderzoek op hogere cijfers uit. In tegenstelling tot de Europeanen hielden de Barbarijse kapers niet een erg zorgvuldige boekhouding bij. Het kunnen er dus inderdaad veel meer zijn.

Wanneer is het erg genoeg om herstelbetalingen aan te vragen? En aan wie? Moeten wij nu actie gaan voeren tegen het Turkse volk en het Noord-Afrikaanse volk, omdat we geld willen zien?

Verjaring?
Het eerste bezwaar dient zich al direct aan: zij betalen ons, wij betalen hen, en dan hadden we dus net zo goed allemaal ons geld in onze zak kunnen houden. Want je kunt zo wel bezig blijven. Nog zo’n probleem: waar ligt de ‘verjaringsgrens’? Tot hoeveel generaties terug mag een mens aanspraak maken op compensatie voor vermeende misdrijven in het verleden?

Ik zeg ‘vermeend’ omdat hier de derde, en meest serieuze complexiteit de kop opsteekt: hoe bewijs je dat je aanspraak kunt maken? Hoe bewijs je dat je afstammeling bent van een tot slaaf gemaakt mens? Stamboomonderzoek zou uitkomst kunnen bieden, maar zal waarschijnlijk niet voor iedereen een haalbare oplossing zijn, zeker ook omdat in dit soort handel niet alles even accuraat verliep en vastgelegd werd. De herkomst van de ‘waren’ benedendeks zal geen grote rol hebben gespeeld bij de administratie van dit soort transporten. De winst was belangrijker.

Vragen
En de andere kant: krijgt die de kans te bewijzen dat er in hun stamboom geen slavenhandelaar, plantage-eigenaar, WIC-personeel of iets dergelijks te vinden is? Als je kunt bewijzen dat je voorouders in die dagen in Drenthe woonden en een boerderij hadden? Mag je in dat soort gevallen vrijstelling van verantwoordelijkheid aanvragen?

Dan zijn er nog meer vragen, als het gaat om herstelbetaling voor de Trans-Atlantische slavenhandel. Moet de compensatie groter zijn als bewezen kan worden dat je tot slaaf gemaakte voorouder slechter is behandeld dan die van een andere aanvrager? Ik haal dit bewust aan, omdat het idee bestaat dat het schering en inslag was om zwarte slaven op de Amerikaanse plantages te mishandelen.

Maar als je tientallen slaven hebt, waaronder veel sterke, gezonde jonge mannen, en maar een handvol opzichters, zal je toch iets moet bedenken om bloederige opstanden te voorkomen. De feiten wijzen uit dat veel slavenhouders behoorlijk menselijk met hun slaven omgingen – ook al omdat het dure investeringen waren. Moet je dan eerst bewijzen dat je voorouders slaaf waren, en het nog slecht hadden ook, voordat men kan berekenen op hoeveel geld je aanspraak kan maken?

Zwarte slavenhouders
En wat te doen met de nazaten van zwarte slaven die het eigendom waren van zwarte plantage-eigenaren en andere slavenhouders? Ja hoor, er waren zwarte slavenhouders in de VS. Krijgen die een afwijzing van compensatie, omdat deze mensen dezelfde huidskleur hebben en dus niet schuldig zijn? Of wel schuldig zijn, maar het niet zo erg is omdat ze zwart waren? Of is het wel erg, en moet ook dit gecompenseerd?

En dan komen we uit bij de Afrikaanse handelaren, die ‘ons’ de slaven verkochten. Moeten hun nazaten zelf betalen, of draaien de naties waar deze mensen inmiddels staatsburger van zijn ervoor op? Want als je herstelbetalingen wilt, zou ik beginnen bij het begin: de mensen die deze slachtoffers gevangen hebben genomen, ontrukt hebben aan hun eigen bestaan en vrijheid, en ze als marktwaar hebben verkocht. En helaas voor de boze BLM-ers: dat waren niet de Europeanen.

Afrikaanse handelaren
De slave trails die men op de bekende afbeeldingen ziet, slaven in lange rijen geketend aan elkaar of aan een touw, werden niet door ‘ons’ uit de binnenlanden van Afrika gehaald. ‘Wij’ kenden daar absoluut de weg niet. De Europeanen bouwden hun slavenforten aan de westkust, in landen als Ghana en Ivoorkust, van waaruit ze handel dreven met de Afrikaanse markt. Maar het was Afrikaanse handel, een Afrikaanse markt, en daar begon het verhaal van elke zwarte slaaf die de oceaan over werd versleept. Daar begon het onrecht.

Enfin, dit zijn nog zo maar wat vragen die in mijn blote hoofd opkomen, maar het mag duidelijk zijn dat dit geen simpel geval is van ‘eventjes’ tot herstelbetalingen overgaan. Want de belangrijkste vraag heb ik nog niet eens gesteld: hoeveel?

Ondoenlijk
Hoeveel geld is een mensenleven waard? Hoe reken je dat uit, en aan de hand van welke schaal of indicatie? Wat is de prijs van ketens? Een zweepslag? Minderwaardigheid? Vernedering? Wat is de prijs van vrijheid? Als het gaat om het idee van herstelbetalingen voor de ganse slavernijgeschiedenis van de mensheid, want daar hebben we het dan over, dan hebben we het over een ondoenlijk iets. Dit is niet te bepalen, niet te berekenen, niet in redelijke kaders te douwen. En er rijzen meer vragen dan dat er te beantwoorden vallen, lijkt me.

Want ik heb zelf ook zo nog een vraag over dit hele verhaal, als je de historische feiten eenmaal kent: waarom?

https://opiniez.com/2020/08/09/88940/inesvanbokhoven/
De Islam is een groot gevaar!
Jezus leeft maar Mohammed is dood (en in de hel)
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door King George »

Ik ben er volledig voor dat (t)rapper Akwasi Owusu Ansah en vuilspuiter Jerry Afriye in de buidel gaan tasten voor herstelbetalingen.
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door King George »

Ariel schreef:Afbeelding

:razz: ’Er is niks mis met mij, er is wat mis met Nederland’
Akwasi pleit voor ’partij voor mensen van kleur’
Spoiler! :
Akwasi hoopt dat er snel een partij komt in de Tweede Kamer die de belangen gaat behartigen voor mensen van kleur. De muzikant zegt het onbegrijpelijk te vinden dat dieren nog beter zijn vertegenwoordigd in Nederland.

„Er zit wel een Partij voor de Dieren in het parlement, maar geen partij voor mensen van kleur. Golden retrievers zijn in de Tweede Kamer beter vertegenwoordigd dan mensen van kleur”, zegt Akwasi in Het Parool. Hij ziet een mooie rol weggelegd voor Sylvana Simons en haar partij BIJ1. „Ze zou er zoveel goed werk kunnen doen. Ik ken haar persoonlijk, ja. Kenden maar meer mensen haar echt. Ze is een supersympathiek mens.”

"Golden retrievers zijn in de Tweede Kamer beter vertegenwoordigd dan mensen van kleur"
In het interview zegt Akwasi dat hij na zijn Black Lives Matter-speech in juni werd bedreigd. Op de Dam in Amsterdam sprak hij destijds een menigte toe: „Op het moment dat ik een Zwarte Piet zie, trap ik hem hoogstpersoonlijk op zijn gezicht.” Daarover zegt hij nu: „Ik heb nooit een blad voor de mond genomen, droeg altijd al het hart op de tong. Alleen heb ik op de Dam iets gezegd dat blijkbaar zo recht voor zijn raap was dat mensen er heel oncomfortabel van worden. Ik ben bedreigd, ja. En natuurlijk doet dat me wat, maar ik laat me er niet door van de wijs brengen. Het gaat ook niet om mij, weet je. Er is niks mis met mij, er is wat mis met Nederland.”

Zijn vader vond dat de rapper excuses moest maken voor wat hij op de Dam had gezegd over Zwarte Piet. „Maar hij komt uit een tijd waarin je werkte voor een baas en je plaats wist. Ik ben mijn eigen baas en zeg wat ik wil. Niemand kan mij ontslaan, als je niet uitkijkt ontsla ik jou. (...) De ophef over mijn speech op de Dam kwam trouwens pas laat op gang. Op de dag zelf was er niets aan de hand, de dagen erna ook niet. Pas later in de week, toen allerlei rechtse media ermee aan de haal gingen, ging het mis. Daarvoor was er alleen lof, respect en bewondering.”
Joost Niemoller schreef:De eerste DNA partij van Nederland. Hoeveel kleur moet je hebben om lid te worden van de partij van #Akwasi ? Moet je bij 'een beetje kleur' meer betalen? En als je Joods bent? Telt dat ook als kleur? Vragen, vragen...[/spoiler]
https://twitter.com/JoostNiemoller/stat ... 5742213124
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door King George »

Ariel schreef:Misschien moet de knul zich wat duidelijke uitdrukken.

Afbeelding
akwasion

1 interview met het @hetparool gedaan en yes, mijn woorden worden weer eens verdraaid.
framing at its best....

they mad cuz (sh)it hurts.

dit is precies waar ik het over heb. maar achja, laten we het er maar niet over hebben.
SPREAD LOVE, NOT LIES
https://www.instagram.com/p/CDoA84VlBg- ... e=ig_embed
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernijkop? Wie? Akwasi!

Bericht door King George »

hans van de mortel schreef:
Ariel schreef:
Waar ik tegen vecht is het onrecht van de duizenden kinderen die uitgebuit worden in de visindustrie op Lake Volta. Ze komen van het platteland waar ze opgroeien in zeer arme families, zonder toekomstperspectief. De kinderen worden door slavenhandelaren gekocht van de families en meegenomen naar Lake Volta.
Wordt het niet eens tijd dat deze meneer Will Lathrop eens een hartig woordje gaat spreken tot de zwarte Ghanese slavenkop met een Nederlands paspoort waarop eigenaar Akwasi naar hartenlust op parasiteert en vooral tegenaan pist. Zwarte piet is geen slavernijverleden - wel de veschijning op de Nederlandse TV van de typische zwarte enge Ghanese slavernijkop van Akwasi.

In ben niet onbeschoft zoals de meeste Ghanese slavenhandelaren uit Afrika die duisterzwart zijn. Ik zal geen zwarte in zijn gezicht trappen omdat hij in werkelijkheid wit is.

En voor de goede orde: ik ben een grotere tekstdichter dan de lelijke slavenkop Akwasi.
Je kan jezelf wel woordkunstenaar noemen met deze mooie beeldspraak. Mag ik opmerken dat anders dan bij die zelfbenoemde beeldspraak van een woordkunstenaar inzake Zwarte Piet gaan mishandelen wij hier te maken hebben met een intellectueel betoog van een forumprozaïst en -humorist?
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Mahalingam
Berichten: 52150
Lid geworden op: za feb 24, 2007 8:39 pm

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door Mahalingam »

Zware plunderingen in Chicago: "Dit zijn herstelbetalingen".

Aldus een kop in de Telegraaf van vandaag.
Ik zou zeggen: gauw maar herstelbetalingen geven aan al die potentieele plunderaars.
Draai de subsidiekraan voor 5-de generatie nakomelingen van slaven uit onze voormalige West-koloniën open !!!
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt, zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door Ariel »

Akwasi. Het is een bijzonder kind, en dat is het. Wat een zegen en een voorrecht dat wij deze jongen hier in ons midden mogen hebben.
Akwasi: ‘De juf noemde me Aquarium, waarop de hele klas moest lachen’

,,De energie die ik van mijn moeder en mijn vader heb gekregen, komt uit de godsdienst. Want waar Ghanezen zijn, is een kerk. Als 6-jarig jochie mocht ik vaak voor de hele kerkgemeenschap in Amsterdam voor­lezen uit een van de bijbelboeken, zoals Korintiërs of Sa­muel. Elke week leerde ik een nieuw stuk tekst uit mijn hoofd. In die kerk heb ik het Woord meegekregen: een voorliefde voor het geschrift en het geschrevene. Ook leerde ik er Ghanees spreken, wat me van pas komt als ik in Ghana ben.

Mijn grootvader had veel vrouwen en veel kinderen. Mijn ouders stelden me overal voor aan ooms en tantes die ik helemaal niet kende. Ik bleek volbloed neven en nichten te hebben over de hele wereld: van Duitsland en Engeland tot allerlei steden in de Verenigde Staten. Ik ga daar nog eens een stamboom van maken. We spreken niet allemaal dezelfde taal, maar we herkennen elkaar wel in de Ghanese cultuur.

Van mijn moeder heb ik zorgzaamheid, optimisme en drang naar verbinding overgenomen. Verbinding komt tot stand door met elkaar te praten, daarvan ben ik overtuigd. Dat is waarom ik als artiest zoveel pijnlijke zaken benoem, op die manier wil ik verbinding zoeken. Van mijn vader heb ik het ondernemende, altijd maar ideeën uitvoeren.

Mijn moeder bracht me, toen ik 8 was, elke dinsdag naar de bibliotheek. Een verademing. Ik mocht een strip pakken, maar ik moest ook serieuze boeken lezen. Dat waren eerst die van Paul van Loon, maar op een gegeven moment nam ik ook de De Grote Bosatlas mee. Ik moest en zou van alle landen de hoofdstad weten. Niet alleen haalde ik daardoor goede cijfers met ­topo­grafie, ik was ook al snel sterk in begrijpend lezen en goed in dictee. Mijn vader vond cijfers belangrijk, mijn moeder woorden.

Wat ik ook van mijn ouders heb, is het grote respect voor de oudere; dat zit erg in de Ghanese cultuur. Al heeft een oudere het hartstikke mis, als jongere heb je het te slikken. Bij mij kon het soms anders gaan. Ik was degene binnen het gezin die zei: dit kan niet. Heel ­Nederlands: draag je hart op de tong, zeg waar het op staat. Misschien heb ik dat ook te danken aan mijn vele theatervaders en theatermoeders. Docenten op de toneelschool voedden me met hun ervaring en wijsheid. Naar hen kon ik eindeloos luisteren. In die zin had ik wel weer dat respect.

Mijn moeder heeft me de liefde voor Ghanees eten meegegeven. Als ik bij mijn ouders kom, staat dat voor me klaar. Cassave, aardvruchten en eto: het equivalent van stamppot. Ik ben blij dat ik zelf Ghanees kan koken, het is altijd een rustgevend moment. Dat is echt iets van de laatste jaren, want als puber at ik het liefst lasagne.

Nederland is mijn thuis, ik ben hier geboren, maar in Ghana voel ik me ook thuis. Ik ben er vaak geweest, weet waar ik moet zijn en durf er te autorijden – dat is daar niet ongevaarlijk. Lange tijd durfde ik er niet heen. Dat kwam door een verhaal over een neefje, ­Emmanuel. Een talentvolle leuke voetballer, uit Amsterdam-Osdorp, die stage liep bij Newcastle United en even in Ghana op vakantie was. Hij was 14 jaar oud. Ineens was hij overleden, niemand wist waaraan. Later bleek dat een achternicht hem had vergiftigd. Wat er precies is gebeurd weet ik niet, maar ik hield reizen naar Ghana vanaf dat moment even af.

Er wordt niet geluisterd. Zwarte mensen blijven gepijnigd worden

Nu heb ik Ghana weer in mijn hart gesloten. Ik ben supertrots dat ik me daar verstaanbaar kan maken en mijn vrienden kan rondleiden. Dealtjes voor ze kan sluiten met de locals. Ik hou van de warmte, maar ook van de mensen. Er is rijkdom en er is armoede, maar iedereen is er vrolijk en open. Er bestaat daar ook geen woord voor depressie. Dat heeft ermee te maken dat ­iedereen zo zorgzaam is.

Zo lette ik een keer niet op toen ik uit een wagen stapte en keihard in een greppel belandde waarin ze poepen en plassen. Te smerig. Mijn been bloedde en ik liep mank. Voor ik het wist, stonden er dertig man om me heen om me naar de apotheek te begeleiden. Niet voor geld, maar omdat ze wilden helpen. Toen we daar waren, bood ik iedereen een drankje aan. Je ziet het ook op de markten: achter de koopman hangen altijd wat mensen rond om te helpen. Dat is het geheim van Ghana: de saamhorigheid, het voor elkaar opkomen.

Afgelopen juni was de meest bizarre maand uit mijn leven. Ik bén toch geschrokken van de hoeveelheid haat en beledigingen die ik over me heen kreeg. Op de Dam, op 1 juni tijdens de demonstratie van Black Lives Matter, heb ik uit mijn hart gesproken. Om een vuist te maken tegen racisme. Dat ik zei dat ik Zwarte Piet op z’n gezicht wilde trappen: niemand van de tien­duizend mensen die erbij waren, dacht daarbij aan geweld of aan trappen. Iedereen vond het juist een krachtig statement, helemaal niet awkward. Dat ik later werd neergezet als geweldpleger was bijzonder betreurenswaardig en een goede afleidingsmanoeuvre. Het gesprek ging over mijn toon in plaats van over de boodschap. Ook ging het gesprek meer óver mij dan mét mij.

Mijn grote angst is dat er door Black Lives Matter niets verandert. Ik weet niet of je racisme helemaal kunt uitbannen, maar ik blijf me evengoed inzetten voor gelijkheid. Daar schrijf ik al sinds mijn 14de teksten over, daar maak ik al jaren kunst over. Maar er wordt niet geluisterd. Zwarte mensen blijven ge­pijnigd worden. Daarom heb ik op de Dam duidelijk ­gemaakt dat het een keer genoeg moet zijn.’’

Mijn ouders hebben het nooit breed gehad en ik mocht op mijn verjaardag blij zijn met een felicita­tie en een stuk taart

Vroeger schaamde ik me voor mijn naam Akwasi. Dat was geen Gerard of Richard. De juf noemde me eens Aquarium, waarop de hele klas moest lachen. Dat heeft me heus geen trauma bezorgd, maar dat is toch raar voor iemand die geacht wordt kinderen een veilige plek te bieden. Pas toen mijn vader me uitlegde dat mijn naam zondagskind betekent, zag ik de kracht ervan. Vanaf mijn 13de was ik trots op Akwasi.

Ik ben altijd mezelf gebleven. Ik zeg nog steeds hetzelfde als wat ik zei in 2007. Ik ben ook niet de typische artiest die op een punt in zijn leven verzeild zal raken in een neerwaartse spiraal. Misschien omdat ik vroeg volwassen ben geworden. Mijn ouders hebben het nooit breed gehad en ik mocht op mijn verjaardag blij zijn met een felicitatie en een stuk taart. Dat was het.

Zakgeld was er meestal ook niet, dus ik zocht vanaf mijn 14de baantjes, ook om mijn ouders te steunen. Zo kwam ik terecht bij New York Pizza. De franchise­nemer zag wel wat in me en leerde me omgaan met verantwoordelijkheid. Op mijn 14de schoonmaken, op m’n 15de pizza bakken, toen ik 16 was shiftleider en met 17 jaar was ik manager. Mocht ik openen en sluiten, personeel aannemen en ontslaan. Hij heeft mij geleerd hoe om te gaan met mensen, hoe hen te verleiden tot een aankoop, maar ook wat te doen als er iets fout gaat. En bij hem heb ik de hiphop ontdekt: die stond de hele dag aan.

Ik werd aangenomen op de toneelschool en in dezelfde maand bood hiphop-platenlabel Top Notch onze hiphopformatie Zwart Licht een contract aan. Ik kon niet kiezen en heb toen op beide paarden gewed, en dat heeft voor het fundament gezorgd voor alles wat ik nu doe.

Ik kan me alleen voelen, maar ik ben iemand die wel overal, de hele tijd, inspiratie vindt. Dat heb ik geleerd op de toneelschool: oogkleppen afdoen en rondkijken. Als je beseft dat alles wat er is ook een geschiedenis en een toekomst heeft, dan loop je over van inspiratie.’’
Wat vroege verbindende tweets van deze woordkunstenaar.
Spoiler! :
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door Ariel »

Nog een paar oude verbindende tweets van de intellectueel Akwasi.

Afbeelding

Afbeelding
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernijverleden? Wie?

Bericht door King George »

Hier nog meer tweets van (t)rapper Akwasi. Weliswaar verwijderd, maar we hebben de screen shots nog. Ditmaal natuurlijk geen voorgedrukte aangifteformulieren en een OM wat in opdracht van politici en ambtenaren overgaat tot vervolging. Vervolgd worden in een inquisitie is immers een white privilege.

Afbeelding
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernijverleden? Wie? Akwasi.

Bericht door Ariel »

Excuses en nog meer excuses van Akwasi.
Akwasi gehekeld om oude tweets met oproep om aanslag op Zwarte Piet

Op Twitter zijn na de ophef over Akwasi zondag oude tweets van hem opgedoken waarin hij zich zeer gewelddadig uitspreekt over Sinterklaas en Zwarte Piet. Volgens Akwasi distantieert hij zich daarvan en kan hij zich zijn ’tekstjes’ niet meer herinneren.

Tweets die door andere twitterraars gedeeld worden, luidden bijvoorbeeld: ’Gaat iemand nou nog Zwarte Piet neerknallen? Of moet ik het doen?’ En: ’Kan iemand dit jaar Sinterklaas van die boot schieten, ik leg €500 euro op zijn hoofd. // Braapp !!!’. Ook schrijft hij: ’Zwarte Piet moet dood man, serieus #huurmoord’. En: ’Wat lok ik uit als ik een zwarte piet vermoord?’.

Tweets die door andere twitterraars gedeeld worden, luidden bijvoorbeeld: ’Gaat iemand nou nog Zwarte Piet neerknallen? Of moet ik het doen?’ En: ’Kan iemand dit jaar Sinterklaas van die boot schieten, ik leg €500 euro op zijn hoofd. // Braapp !!!’. Ook schrijft hij: ’Zwarte Piet moet dood man, serieus #huurmoord’. En: ’Wat lok ik uit als ik een zwarte piet vermoord?’.

Zelf laat Akwasi op Twitter weten zich te distantiëren van de gedeelde tweets iuit 2011 en 2012, die volgens hem ’al meer dan twee decennia oud zijn’. „Ik distantieer mijzelf van de tweets die online opdoken uit de laatste twee decennia. ik kan mezelf niet herkennen in wat ik zag. Eigenlijk kan ik ze me niet eens herinneren. herinner jij zelf kleine tekstjes van meer dan twee decennia geleden? ik dus ook niet.”

Het management van Akwasi beweert overigens tegen het AD - dat eerder op de zaterdag een interview met Akwasi had over zijn wens om te verbinden - dat de tweets niet van Akwasi zelf zijn. „We vinden het jammer dat de media wederom leugens verspreidt. Akwasi is niet verantwoordelijk voor deze tweets en voelt zich ook niet geroepen om zich te verantwoorden.” Via het cachegeheugen kon men echter achterhalen dat de tweets wel degelijk vanaf het Twitteraccount van Akwasi verstuurd zijn. Dezelfde dag zouden de gewraakte tweets van het account zijn gehaald.

De oude tweets van het account van Akwasi zorgden voor veel woede en oproepen aan de politie. Politici als Theo Hiddema en Geert Wilders hebben met afschuw op de tweets van Akwasi gereageerd.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Gebruikersavatar
King George
Berichten: 24951
Lid geworden op: zo sep 11, 2011 1:22 pm

Re: Slavernijverleden? Wie? Akwasi.

Bericht door King George »

Tweets uit de laatste twee decennia? :nietverstaan:
Het morele gelijk ligt bij het volk




Citaten van Mustafa Kemal Atatürk over de Islam
Gebruikersavatar
Ariel
Berichten: 89717
Lid geworden op: wo apr 07, 2004 10:30 pm

Re: Slavernijverleden? Wie? Akwasi.

Bericht door Ariel »

Strafrechtelijke grens overschreden door Akwasi: aanzet tot haat of oproep tot terreur?

De Ghanees-Nederlandse rapper Akwasi heeft zich mogelijk schuldig gemaakt aan het oproepen tot het plegen van een terroristisch misdrijf. Dit zegt de Deventer strafrechtadvocaat mr. Jan Vlug in reactie op oude tweets van Akwasi, die dit weekeinde opdoken en waarin de entertainer oproept om Sinterklaas en Zwarte Piet te vermoorden. Aan het begin van zondagmiddag is het account van Akwasi offline gegaan.

De activistische rapper schrijft in oude tweets onder meer: ’Kan iemand Sinterklaas dit jaar van die boot schieten? Ik leg 500 euro op zijn hoofd’ en: ’Wat lok ik uit als ik een Zwarte Piet vermoord?’. Ook tweette hij: ’Sinterklaas verdient een Ceausescu-executie’. Nicolae Ceaușescu was de communistische Roemeense leider, die in 1989 samen met zijn echtgenote door een vuurpeloton werd geëxecuteerd.

Volgens Vlug is in de tweets ’duidelijk sprake van opruiing’. ,,Daarvoor geldt echter een verjaringstermijn van drie jaar.” Maar, zegt Vlug, mogelijk is er zelfs sprake van een ernstiger delict. ,,Proberen de overheid te dwingen om Zwarte Piet af te schaffen door Sinterklaas en Zwarte Piet te vermoorden zou best eens als terroristisch oogmerk kunnen worden aangemerkt.”

In dit laatste geval zou voor de tweets uit 2009 en 2011/2012 een verjaringstermijn gelden van twaalf jaar. Vlug: ,,Overigens denk ik niet dat het Openbaar Ministerie staat te trappelen om elf jaar oude uitlatingen te vervolgen.”

Vlugs Amsterdamse collega mr. Richard van der Weide noemt de uitlatingen van Akwasi ’bijzonder zorgwekkend’. Volgens de strafrechtadvocaat maakt de rapper zich ’sowieso schuldig aan het aanzetten tot haat en geweld’. ,,De vraag is of je ook van een oproep tot een terroristisch misdrijf kunt spreken, onder meer omdat Sinterklaas en Zwarte Piet fictieve figuren zijn. Maar opruiend zijn de tweets zeker.”

Geweld
Van der Weide wijst erop dat politicus Geert Wilders werd vervolgd - en vrijgesproken - voor aanzetten tot haat en discriminatie. ,,Voor een tekst die veel minder expliciet is dan deze tweets.” In het proces tegen Wilders gaf het Hof de grenzen van de Vrijheid van Meningsuiting aan door de PVV-leider te veroordelen wegens groepsbelediging. Van der Weide: ,,Wat voor Wilders geldt, geldt ook voor Akwasi. Ik denk dat in het geval van Akwasi de strafrechtelijke grens zeker is overschreden.”

Een woordvoerder van Akwasi ontkende aanvankelijk dat de tweets door de rapper zouden zijn geplaatst. ,,We vinden het jammer dat de media wederom leugens verspreidt”, zei de woordvoerder tegen het AD. ,,Akwasi is niet verantwoordelijk voor deze tweets en voelt zich ook niet geroepen om zich te verantwoorden.”

Storm
De gewraakte tweets werden uit Akwasi’s account gewist, kort nadat ze door gebruikers van twitter waren ’ontdekt’. Nadat meer oude tweets opdoken, met daarin oproepen tot geweld – wat leidde tot een aanzwellende storm van kritiek – reageerde de rapper op twitter, in het Engels. In vertaling: ’Ik neem afstand van de twee decennia oude tweets, waarin ik mijzelf niet herken. Sterker: ik kan ze niet eens herinneren. Herinner jij je kleine tekstjes van meer dan twintig jaar geleden?’ Ook suggereerde Akwasi dat achter de kritiek ’racistische’ motieven zouden schuilgaan.

Op verzoeken zondagochtend aan het management van Akwasi voor aanvullende antwoorden werd niet ingegaan. Akwasi kwam deze zomer al eens in opspraak nadat hij tijdens een Black Lives Matter-demonstratie op de Dam de wens uitsprak Zwarte Piet ’hoogstpersoonlijk op zijn gezicht te trappen’. Toen hij op het agressieve karakter van die uitspraak werd aangesproken, beriep de entertainer zich op zijn creatieve vrijheid als ’woordkunstenaar’.
The heart of the wise inclines to the right,
but the heart of the fool to the left.
Plaats reactie